Faoliyat xavfsizligini tahlil qilish
Reja:
1.Tavakkal nazariyasining asosiy qoidalari.
2.Xavflarni tahlil qilish usullari.
3.Xavfsizlikni tizimli tahlili va tahlil qilish usullari.
4.Iqtisodiy xavfsizlik tushunchasi va iqtisodiy xavflar tahlili.
5.Ijtimoiy xavflar tahlili.
6.Xavfsizlik madaniyati.
7. Faoliyat xavfsizligini ta’minlash tamoyillari, usullari va vositalari.
1. Tavakkal nazariyasining asosiy qoidalari.
1990 yil sentabrda Germaniyaning Kyoln shahrida faoliyat xavfsizligi
bo‘yicha Birinchi butun jahon kongresi ilmiy fan sifatida “Hayot xavfsizlikda”
shiori ostida bo‘lib o‘tdi. Bu anjumanda dunyoning turli mintaqalaridan kelgan olim
va mutaxassislar o‘zlarining ma’ruza va xabarlarida doimo “tavakkal”(risk)
tushunchasiga tayanishlarini ta’kidladilar. Xavfsizlik bo‘yicha bu tushuncha bizning
texnik adabiyotlarimizda hali e’tirof qilinmagan va tarqalmagan edi.
“Tavakkal” – xavfni yuzaga kelish, amalga oshish chastotasi, ya’ni xavfning
sonli baholash mezonidir. Umumiy qilib aytganda, tavakkal - xavflarni son jihatidan
baholashdir. Sonli baholash- u yoki bu ko‘ngilsiz oqibatlar sonining ma’lum davr
ichida bo‘lishi mumkin bo‘lgan soniga nisbatidir. Tavakkalni aniqlash mobaynida
oqibatning sinfini ko‘rsatish muhimdir, ya’ni nimaning tavakkali degan savolga
javob berishi kerak. Rasmiy ravishda tavakkal - bu tez-tez takrorlanishdir. Bunday
olganda ular orasida ancha farq bordir.
Tavakkal – xavfga qarama-qarshi borishdir. (2-rasm).
Tavakkal, xavf turiga bog‘liq holda shaxsiy va ijtimoiy turlariga bo‘linadi.
Shaxsiy tavakkal bitta shaxsga qaratilgan xavfni, ijtimoiy (aniqrog‘i-guruhiy)
tavakkal esa, bir guruh kishilarga ta’sir etuvchi xavfni xarakterlaydi.
Tavakkalni aniqlash tartibi o‘ta taxminiy hisoblanib, uni quyidagi to‘rt xil
usulga ajratish mumkin:
– muxandislik uslubi - statistik ma’lumotlar, xavf chastotasini hisoblash,
xavfsizlikni ehtimoliy tahlil qilish, xavf daraxtini qurish kabilarga asoslanadi;
– modelli uslub - alohida kishiga, kishilar guruhiga va shu kabilarga ta’sir
etuvchi xavfli va zararli faktorlar modeli tuziladi;
– ekspertli uslub - turli xil hodisalrning sodir bo‘lishi ehtimoli tajribali
mutaxassislar (ekspertlar) mulohazasi, fikri asosida aniqlanadi;
– ijtimoiy so‘rov uslubi - hodisalarni sodir bo‘lish ehtimoli so’rovnoma
o’tkazish aholi fikrini bilish orqali belgilanadi.
Yuqorida ko‘rsatilgan uslublar tavakkalning turli tomonlarini ko‘rsatadi. Shu
sababli, amalda ushbu uslublarni kompleks holda qo‘llash maqsadga muvofiqdir.
Sonli baholash – faoliyat davrining ma’lum oralig‘ida sodir bo‘lgan ko‘ngilsiz
oqibatlarni sodir bo‘lishi ehtimol qilingan xavfga, oqibatga nisbatidir.
N ,
n
Rur
bu yerda n – bir yilda ishlab chiqarishda halok bo‘lgan ishchilar soni; N –
umumiy ishchilar soni.
Sonli baholash u yoki bu ko‘ngilsiz oqibatlar sonining ma’lum davr ichida
bo‘lishi mumkin bo‘lgan soniga nisbatidir. Tavakkalni aniqlash mobaynida
oqibatning sinfini ko‘rsatish muhimdir, ya’ni “nimaning tavakkali?” degan savolga
javob berish kerak. Rasmiy ravishda tavakkal – bu tez-tez takrorlanishdir. Bunday
olganda bu tushunchalarni xavfsizlik muammolariga nisbatan qo‘llanilganda ular
orasida ancha farq bordir. Tavakkal muammolarining boshqa jihatlarini
o‘rganishdan oldin quyidagi misollarni keltiramiz.
1-misol. Agar bir mamlakatda ishlaydiganlarning soni 15 mln bo‘lib har yili
15 000 ta odam baxtsiz hodisa tufayli olamdan o‘tsa bir yilda ishlab chiqarishda
bo‘ladigan insonlarni o‘lish tavakkalini aniqlang.
𝑅𝑚𝑎𝑚 = 1.5 ∗ 104
1.5 ∗ 108 = 10−4
demak, ishlab chiqarishda bo‘ladigan inson o‘lish tavakkali 10−4 ga teng.
2-misol. Har yili mamlakatda tabiiy bo‘lgan o‘limdan tashqari har xil xavflar
oqibatida 500 ming kishi o‘lsa. Mamlakat aholisi 200 mln bo‘lsa, mamlakatda
xavflar natijasida bo‘ladigan aholi o‘lish tavakkali quyidagicha aniqlanadi:
𝑅𝑚𝑎𝑚 = 5 ∗ 105
2 ∗ 108 = 2,5 ∗ 10−3
Tavakkal ikki xil bo‘ladi: shaxsiy tavakkal - ayrim shaxs uchun aniq xavf turi;
ijtimoiy yoki ko‘pchilik tavakkali - takroriy hodisalar natijasida jarohatlangan
insonlar orasidagi bog‘liqlik. Bizning respublikamizda hozircha ijtimoy tavakkal
yaxshi o’rganilmagan va bu bo‘yicha hech qanday ma’lumot yo‘q. Xorijda esa
alohida ishlab chiqarish korxonalari, sanoat tarmoqlari, xavf turlari bo‘yicha to‘liq
ma’lumotlar mavjud.
Odatda ko‘pchilik kam uchraydigan va ko‘p qurbon bo‘lgan voqealarga
keskin ravishda ahamiyat beradi. Masalan, ishlab chiqarishda har yili o‘rta hisobda
200-250 kishi halok bo‘ladi. Ammo bir halokatda 5-10 kishi qurbon bo‘lgani oldingi
ma’lumotlardan ko‘ra odamlarga ko‘proq ta’sir qiladi. Kishilarning bu ruhiy holatini
qabul qilishi mumkin bo‘lgan “tavakkal” masalasi ko‘rilganda hisobga olish lozim.
Xavflarni baholashda tavakkal usulini qo‘llash boshqa usullarga qaraganda
ko‘proq to‘g‘ri keladi, deb hisoblanadi. Masalan, har xil sabablar natijasida halokatli
(o‘lim bilan) tugagan ayrim shaxsiy tavakkal qiymatlari quyidagichadir:
1.
Yo‘l transporti hodisasidan - 0,0001.
2.
Zaharlanishdan – 0,00002.
3.
Yong‘indan kuyish - 0,00004.
4.
Elektr tokidan – 0,00006.
5.
Ishlab chiqarish vositalarining nosozligidan – 0,00001.
7.
Qishloq xujaligida – 0,00008.
8.
Boshqalar – 0,00004.
O‘lim bilan tugagan jarohatlar har mingta odamga Rossiyada -0,155, AQShda
0,054, Yaponiyada – 0,020, Buyuk Britaniyada 0,016 taga to‘g‘ri keladi. O‘lim bilan
tugagan jarohatlarning deyarli yarmi yo‘l transport hodisalariga to‘g‘ri kelsa,
keyingi o‘rinlarda balandlikdan qulash, ishlovchilarning ustiga narsalarning tushib
ketishi, yong‘inlar, uskuna va jihozlarning ishdan chiqishi sabab bo‘lgan.
Mutloq xavfsizlikni yaratib berish amalda mumkin emas. Shuning uchun,
tavakkalni yo‘l qo‘ysa bo‘ladigan chegarasi qabul qilinadi. U shunday minimal
chegaraki, unda ijtimoy va texnik mablag‘lar ma’lum mutanosiblikka ega. Tavakkal
o‘z ishiga texnik, ijtimoiy, iqtisodiy va siyosiy jarayonlarni oladi. Unda da ayrim
murosalarga borishga to‘g‘ri keladi. Texnik tizimning xavfsizligini ko‘tarish uchun
iqtisodiy imkoniyatlarning cheksiz emasligi ma’lum. Agar xavfsizlikka qancha ko‘p
xarajat qilinsa, ijtimoiy sohalarga shuncha kam xarajat qilishga to‘g‘ri keladi.
Tavakkalni tanlashda uni hisobga olish kerak va jamiyat shu bilan qanoatlanishga
majbur.
Xavfsizlik darajasini ko‘tarish, xavfsizlikning asosiy nazariy va amaliy
masalasidir. Buning uchun mablag‘ni 3 yo‘nalishda sarflash kerak:
- ishlab chiqarish texnik tizimlari va ish ob’ektlarini takomillashtirish;
- malakali ishchilarni tayyorlashga;
- favqulodda oqibatlarni yo‘qotishga;
Sarflarni bular orasida qanday bo‘lishini rejalash uchun chuqur tekshirishlar
o‘tkazish lozim, unda ham aniq fikrga kelish qiyin. Tavakkalni boshqarish texnika
doirasida xavfsizlikning oldini olishda yangi imkoniyatlar ochadi. Tavakkalni
boshqarishda texnik, ma’muriy, tashkiliy yo‘llarga iqtisodiy usul ham qo‘shiladi.
2. Xavflarni tahlil qilish usullari
Mamlakatimizda va xorijda xavf-xatarlarni tahlil qilish juda ko‘p usullar bilan
amalga oshirilishi mumkin. Ularning ayrimlarini keltirib o‘tamiz.
1-usul. Xavfni baholashning sifatiy (muhandislik) usullari ularni yanada
murakkab usullar bilan o‘rganish uchun xavf manbalarini aniqlashga qaratilgan.
Ushbu muhandislik usullari miqdoriy hisob-kitoblar bilan mustahkamlanmaydi.
2-usul. Xavflarni ekspress baholash usullari ob’ektlarni xavflilik darajasi
bo‘yicha kategoriyalarini aniqlashda foydalaniladi (yong‘in, portlash, kimyoviy,
radiatsiya va boshqalar). Bunday usullarni qo‘llashning asosiy maqsadi xavf
manbalarini aniqlash zarurati bilan bog‘liq. Xavflilik darajasi yuqori bo‘lgan
ob’ektlarga xavfsizlik talablari qat’iyroq qo‘llaniladi.
3-usul. Xavflarni baholashning ehtimollik usullariga miqdoriy baholash
usullari (matematik statistika usullari, matematik modellashtirish, simulyatsiya va
boshqalar) kiradi.
Xavflarni baholashning yuqorida sanab o‘tilgan usullari prognozning aniqligi
va dastlabki zarur ma’lumotlarning miqdori bilan farq qiladi. Ushbu yoki boshqa
usullarni qo‘llashda xavfni baholash maqsadlaridan kelib chiqiladi.
Rivojlangan mamlakatlarda murakkab xavfsizlik muammolarini hal qilishda
xavf-xatar metodologiyasi keng tarqalgan bo‘lib, unda yuzaga keladigan hodisalar
va ularning oqibatlari ehtimoli aniqlanadi. Ushbu metodologiyaning jozibadorligi,
xavfning miqdoriy ko‘rsatkichlaridan foydalanib, potensial xavfni o‘lchash va turli
xavflarni solishtirish mumkinligi bilan izohlanadi. Shu bilan birga, xavf ko‘rsatkichi
sifatida odamlarning o‘limi (yoki kutilayotgan zarar qiymat) bilan bog‘liq shaxsiy
yoki ijtimoiy xavf qabul qilinadi.
Xavflarni tahlil qilish metodologiyasini tizimli tahlil va inson hayotiga,
mulkka va atrof muhitga zarar etkazishning oldini olish yoki kamaytirish uchun
qarorlar qabul qilishning bir qismi sifatida qarash mumkin.
Xavflarni tahlil qilish ikki asosiy bosqichdan iborat: xavflarni baholash
bosqichi va tavakkalni boshqarish bosqichi. Xavflarni baholash bosqichida xavf-
xatarlarni aniqlash, xavf-xatarlar paydo bo‘lishining imkoniyatlari va oqibatlarini
baholash. Xavflarni boshqarish bosqichida turli xil variantlar tahlil qilinadi va eng
ma’qul bo‘lgan variant tanlanadi. Yakuniy qaror qabul qilish uchun xavfni baholash
natijalari muhandislik, iqtisodiy va ijtimoiy-siyosiy jihatlar hisobga olingan holda
ko‘rib chiqiladi.
Amalda statistik ma’lumotlarning yetishmasligi tufayli tavakkalni baholash
usullaridan foydalanish tavsiya etiladi. Bunday hollarda, ko‘rib chiqilayotgan
hodisalarni ro‘y berish ehtimolliklari topiladi.Ba’zi hollarda ekspertlar baholaridan
foydalanish yaxshi natija beradi.
Xavflarni tahlil qilishning uch bosqichli amalga oshirish metodi klassik
usullardan hisoblanadi:
I bosqich - xavflarni oldindan tahlil etish.
II bosqich - xavfli holatlarning ketma-ketligini aniqlash, hodisa va xavflar
“daraxtini”(shajarasini) tuzish.
III bosqich - oqibatlarni tahlil qilish.
Xavflarni oldindan tahlil qilish quyidagi tartibda amalga oshiriladi:
- ob’ekt, tizim, jarayonlar texnik xususiyatlari, ishlatiladigan energiya
manbalari, ish muhiti, materiallar o‘rganiladi; ularning zararli xususiyatlari
aniqlanadi;
- ushbu texnik ob’ektga, tizimga, jarayonga nisbatan qo‘llaniladigan qonunlar,
standartlar, qoidalar belgilanadi;
- texnik hujjatlarning mavjud qonunlar, qoidalar, me’yorlar va xavfsizlik
standartlariga muvofiqligi tekshiriladi;
- xavflarning aniqlangan manbalari (tizimlar, quyi tizimlar, komponentlar),
zararli omillar, potensial xavflar, aniqlangan kamchiliklar ro‘yxati tuziladi.
Xavflarni oldindan tahlil qilishda yong‘in-portlash xavfi mavjud bo‘lgan
moddalar, zaxarlovchi (toksik) moddalar mavjudligiga alohida e’tibor beriladi.
Xavfli
holatlarning
ketma-ketligini
aniqlash,
hodisa
va
xavflar
“daraxtini”(shajarasini) tuzishda “xavflar daraxti” yuqoridan pastga qarab quriladi
hamda sabablarni hisobga olgan taqdirda tamom bo‘ladi.
Xavflarning oqibatlarini tahlil qilish, asosan, tizimli yondoshuv asosida
xavflarni aniqlashning sifatiy baholash usuli hisoblanadi. Ushbu usul har qanday
texnik ob’ektning xavflilik darajasini (salohiyatini) baholashi mumkin. Bu metod
odatda quyidagi tartibda amalga oshiriladi:
- texnik tizim (ob’ekt) tarkibiy qismlarga bo‘linadi;
- har bir komponent uchun mumkin bo‘lgan xatolarni aniqlash;
- o‘rganilayotgan ob’ektda ro‘y berishi mumkin bo‘lgan potensial xavflarni
o‘rganish;
- xavf-xatarlarga chidamlilik darajasini aniqlash va profilaktika choralarini
ishlab chiqish, shu jumladan dizaynni o‘zgartirish.
Xavflarning oqibatlarini tahlil qilish xavflarni identifikatsiyalashning boshqa,
yanada kengroq usullarini qo‘llash zarurligini ko‘rsatadi.
Yuqorida keltirilgan xavfni o‘rganish ketma-ketligining 1 va 2 bosqichlari
hodisa (oqibat) sodir bo‘lishidan, ya’ni faoliyat jarayoni boshlanishidan oldin
amalga oshiriladi va xavfsizlikni ta’minlashga xizmat qiladi, 3-bosqichdan esa
kelajakda xavfsizlikni ta’minlash bo‘yicha tadbirlar ishlab chiqish uchun
foydalaniladi.
Xavflar tahlil qilishda har bir xavfning kelib chiqish sabablari, xususiyatlari
va oqibatlari o‘rganiladi. Har bir xavfning yuzaga kelishiga sabab bo‘luvchi omillar,
salbiy oqibatlari, xavflilik va zarar keltirish darajalari bo‘ladi.
Xavf-sabab- oqibat tushunchalari bir-biri bilan uzviy bog‘liq. Ular ko‘ngilsiz
hodisaning asosiy ko‘rsatkichlari hisoblanadi. Ko‘ngilsiz hodisaning oqibatilari turli
ko‘rinishda bo‘lishi mumkin.
Potensial (yashirin) xavflarni yuzaga keltiruvchi sharoit sabablar deyiladi.
Sabablar vaziyatlar to‘plamini xarakterlaydi, unga ko‘ra xavflar paydo bo‘ladi, u
yoki bu kutilmagan oqibatlarni va zararlarni keltirib chiqaradi. Zarar yoki
kutilmagan oqibatlarning shakllari har xildir: har xil og‘irlikdagi jarohatlar,
zamonaviy usullar bilan aniqlanadigan kasalliklar, atrof-muhitga keltiradigan zarar
va boshqalar.
Baxtsiz hodisalarning oldini olish asosida sababini qidirish yotadi. Bir necha
misollar keltiramiz: Zahar (xavf) - xato (sabab) - zaharlanish (ko‘ngilsiz oqibat).
Elektr toki (xavf) - qisqa tutashuv (sabab) - yong‘in (ko‘ngilsiz oqibat). Ichkilik
(xavf) - ko‘p ichish (sabab) -o‘lim (ko‘ngilsiz oqibat).
3. Xavfsizlikni tizimli tahlili va tahlil qilish uslublari
Tizimli tahlil - murakkab muammolar bo‘yicha qarorlarni tayyorlash va
asoslashda ishlatiladigan metodologik vositalar yig‘indisidir, shu jumladan
xavfsizlikda ham.
Tizim so‘zi grekcha so‘zdan olingan bo‘lib, “butun, qismlar va birikmalardan
tuzilgan” demakdir. Tizimning tashkil qiluvchilari (elementlari, qismlari) deganda
nafaqat moddiy ob’ektlar tushunilmasdan, yana ular orasidagi o‘zaro munosabatlar
va bog‘lanishlarni ham anglash kerak. Texnik holati jihatidan soz bo‘lgan har
qanday mashina texnik tizimga misol bo‘la oladi. Tizim elementlaridan bittasini
inson tashkil qilsa - argatik tizim deyiladi. Argatik tizimga misollar:“inson-
mashina”, “inson-mashina-muhit” va hokazo. Umuman olganda har qanday
predmetni (jismni) tizimli topish shakliga ega deb tasavvur qilish mumkin.
Tizimlilik prinsipi hodisalarga bir butun to‘plam yoki kompleks deb qarab,
ularni o‘zaro bog‘liqlikda o‘rganadi. Tizim yuzaga keltiruvchi maqsad yoki natija
tizimni hosil qiluvchi elementlar deb ataladi. Masalan, tizimli hodisa bo‘lgan yonish
(yong‘in) quyidagi asosiy uchta shart (element) bo‘lgandagina yuzaga keladi:
yonuvchi modda, oksidlovchi (kislorod) va yondiruvchi manba. Tashkil
qiluvchilarning xohlagan bittasini yo‘qotib bu tizimni buzishimiz mumkin.
Tizim, uni tashkil qiluvchi elementlarida yo‘q bo‘lgan sifat belgisiga
egabo’lishi mumkin. Tizimning juda muhim bu xususiyati emerdjentlik deb ataladi.
Bu xususiyat, aslini olganda, umuman tahlil qilishning, shu jumladan, xavfsizlik
muammolarining ham asosida yotadi.
Tizimli tahlilning bir qator vazifalari mavjud:
Tizimli tahlilning boshqaruvchanlik funksiyasi boshqaruv jarayonini turli
bosqichlarida qaror qabul qilishga tayyorgarlik ko‘rish, qaror qabul qilish, qarorni
joriy etish va qaror ijrosini nazorat qilish uchun aхborot bilan ta’minlaydi.
Tizimli tahlilning diagnostik funksiyasi jarayonni kechishi yoki faoliyat
davomida yuzaga kelgan holat (vaziyat), ya’ni joriy holat haqida ob’ektiv tasavvurni
shakllantiradi.
Tizimli tahlilning ogohlantiruvchi funksiyasi jarayonni kechishi davomida
vujudga kelishi mumkin bo‘lgan muammo, turli shakl va ko'rinishdagi хavflar
haqida ogohlik berib, ularni barataraf etish uchun хizmat qiladi.
Tizimli tahlilning bilish - mental funksiyasi faoliyat davomida yuzaga kelgan
holatning mohiyatini anglash uchun хizmat qiladi.
Tizimli tahlildagi asosiy tushunchalardan biri bu tizimli yondashuv
tushunchasidir. Tizimli yondashuv - umumiy va keng tushuncha bo'lib, tizim
konsepsiyasi asosida turli hodisa va ob'ektlarni ko'rib chiqishni o'zida qamrab oladi.
Bunday yondashuvni qadimgi davr va o'rta asr mutafakkirlarining ilmiy ishlarida
uchratish mumkin. Biroq aynan XX asr o'rtalariga tizimli yondashuv ilmiy
dunyoqarashdan aniq metodologiyaga aylandi. Tizimli yondashuv ilmiy tadqiqot
metodologiyasida muhim ahamiyatga ega. Uning asosiy vazifasi murakkab ob'ektlar
- har хil tip va turkumga mansub tizimlarni tuzish va o'rganish metodlarini ishlab
chiqishdan iborat.
Tizimli yondashuv, bu ob'ektni yaхlit tizim, majmua sifatida o'rganishga
asoslangan metodologiya, ilmiy anglashni ta'minlovchi “yo'l”dir. Tizimli
yondashuv, bu o'zaro aloqador bo'lgan jihatlarni qamrab olgan majmua bo'lib,
tahlilni amalga oshirishda metodologiya vazifasini bajara oladi. Bular:
- tizimli- хossaviy (elementli), tizim nimalardan tarkib topgan? degan savolga
javob topish uchun хizmat qiladi;
-
tizimli-strukturaviy,
tizimni
ichki
tuzulishini,
uning
tarkiblarini
ta'minlashuvini belgilash uchun хizmat qiladi;
- tizimli-funksional, tizim va uni vujudga keltiruvchilar qanday vazifalarni
bajarishini ajratib berish uchun хizmat qiladi;
- tizimli-kommunikativ, tizimning boshqa tizimlar bilan gorizontal va vertikal
aloqadorliklarni mohiyatini belgilash uchun хizmat qiladi;
- tizimli-integrativ, tizimni saqlanish meхanizmi, saqlanish omillari va
takomillashuvi belgilash uchun хizmat qiladi;
- tizimli- tariхiy, “tizim qanday shakllangan?”, “rivojlanish davomida qanday
bosqichlardan o'tgan?”, “tizimni istiqboli qanday?” degan savollarga javob berish
uchun хizmat qiladi.
Demak, tizimli yondashuv tizimli tahlilni amalga oshirish yo'lini belgilab
berish uchun хizmat qiladigan majmua hisoblanadi.
Xavfsizlikni tizimli tahlil qilishning maqsadi ko‘ngilsiz hodisa - avariya,
yong‘in, jarohatlanish, kasallanish va boshqalarning yuzaga kelishiga ta’sir qiluvchi
sabablarni aniqlash va ularning paydo bo‘lish ehtimolligini kamaytiradigan oldini
olish chora-tadbirlarini ishlab chiqishdir. Har qanday xavf bir yoki bir nechta
sabablar tufayli yuzaga keladi va ma’lum miqdorda zarar yetkazadi. Sababsiz real
xavflar yuzaga kelmaydi. Demak, xavflarning oldini olish yoki ulardan
himoyalanish ularning paydo bo‘lish sabablarini aniqlashga, o‘rganishga
asoslangan. Yuzaga kelgan xavflar va ularning sabablari o‘rtasida o‘zaro sabab-
oqibat bog‘lanishi mavjud, xavf ma’lum bir sabab oqibatidir, u esa o‘z navbatida,
boshqa bir sabab oqibatidir va hokazo.
Shunday qilib, sabablar va xavflar kerakli, ierarxik zanjirli strukturalarni yoki
tizimlarni hosil qiladi. Bunday bog‘lanishlarning grafik ko‘rinishi, shoxlanib ketgan
daraxtni eslatadi. Ob’ektlar xavfsizligining tahliliga bag‘ishlangan xorijiy
adabiyotlarda «sabablar daraxti», «buzilishlar daraxti», «xavflar daraxti» va
«hodisalar daraxti» tushunchalari ko’p ishlatiladi. Ko‘rilayotgan daraxtlarda qoida
bo‘yicha sabab va xavf shoxchalari mavjud bo‘ladi. Obektlarning xavfsizligini tahlil
qilish jarayonida hosil bo‘lgan grafik ko‘rinishlar “sabablar va xavflar daraxtlari”
deb aytiladi.
Xavfsizlikni tahlil qilishda ko‘ngilsiz hodisa yuz berishidan oldin - aprior
tahlil va yuz bergandan keyin – aposterior tahlil amalga oshirilishi mumkin.
Aprior uslubda tadqiqotchi tahlil qilinadigan tizim uchun potensial mumkin
bo‘lgan xavfni (ko‘ngilsiz hodisani) belgilaydi va ushbu xavf ta’sirida yuzaga
keladigan boshqa xavflar ketma ketligini o‘rganadi yoki ushbu ko‘ngilsiz hodisaga
olib keluvchi holatlar, sabablar turini aniqlaydi. Ushbu uslub faoliyat amalga
oshmasdan oldin mantiqiy tahlil qilish orqali bajariladi.
Aposterior uslub faoliyat amalga oshgach, ya’ni hodisa sodir bo‘lgach
bajariladi. Bunda ushbu ko‘ngilsiz hodisaning izi asosida uning sabablari aniqlanadi
va tahlil natijalari bo‘yicha kelajakda bajarilishi lozim bo‘lgan ishlarning rejasi
ishlab chiqiladi.
Bu ikkala uslub mos holda to‘g‘ri va teskari uslub ham deb yuritiladi. To‘g‘ri
uslubda ko‘ngilsiz hodisalarga olib keluvchi sabablar va xavf turlari o‘rganilib, sodir
bo‘lishi mumkin bo‘lgan baxtsiz hodisalar oldindan tahlil qilinadi. Teskari uslubda
esa sodir bo‘lgan baxtsiz hodisalar o‘rganilib, uning sabablari aniqlanadi. Birlamchi
hodisalarning paydo bo‘lish ehtimolligi va chastotasini bilgan holda, pastdan
yuqoriga harakatlanib, asosiy hodisaning yuz berish ehtimolini aniqlash mumkin.
4. Iqtisodiy xavfsizlik tushunchasi va iqtisodiy xavflar tahlili
Boshqa xavflar kabi iqtisodiy xavflar ham jamiyatga moddiy ziyon
yetkazuvchi omillar hisoblanib, ular natijasida insonlar qashshoqlashuvi, davlat
katta talofat ko‘rishi mumkin. Deyarli barcha xavf turlari bevosita iqtisodiy xavflarni
ham olib kelishi mumkin. Masalan, bir korxonada antropogen xavf, ishchilar
e’tiborsizligi tufayli yong‘in paydo bo‘ldi deylik, natijada, ish ob’ektlari yaroqsiz
holga kelishi, korxona katta zarar ko‘rishi mumkin. Bu esa korxonada iqtisodiy
xavfni paydo bo‘lishiga sabab bo‘ladi.
Iqtisodiy xavfsizlik milliy xavfsizlikning tarkibiy qismi, uning moddiy asosi
bo‘lib hisoblanadi. “Iqtisodiy xavfsizlik”– bu davlat iqtisodiy tizimiga ta’sir qiluvchi
va uning eng kam chiqim bilan, bosqichma-bosqich barqaror rivojlanishi, shu
asosida jamiyatning potensial imkoniyatlarini har tomonlama amalga oshirish
uchun, milliy manfaatlar eng ko‘p ifodalanishiga imkon beruvchi (ichki va tashqi)
shart va omillar yig‘indisi, shuningdek, davlatning turli xil xavflar va yo‘qotishlarga
qarshi turish qobiliyatidir.
Iqtisodiy xavfsizlik o‘zining ob’ekt va sub’ektlariga ega bo‘lib, uning ob’ekti
deganda mamlakatning iqtisodiy tizimi hamda uni tashkil etuvchi elementlari
tushuniladi.
Iqtisodiy xavfsizlik ob’ektlariga tabiiy boyliklar, inson resurslari, mehnatga
layoqatli aholi, ishlab chiqarish fondlari, ko‘chmas mulk, moliyaviy resurslar,
xo‘jalik tizimlari, mintaqalar, oila, inson kiradi.
Iqtisodiy xavfsizlik sub’ektlari funksional va tarmoq vazirliklari hamda
idoralari, soliq, bojxona xizmatlari, bank, birjalar, sug‘urta kompaniyalari, qonun
chiqaruvchi organlarning tegishli qo‘mita va komissiyalari, ishlab chiqaruvchilar va
sotuvchilar, ish va xizmatlar ko‘rsatuvchilar, iste’molchilar jamiyatlaridan iborat:
Iqtisodiy xavfsizlikning quyidagi turlari mavjud:
-
ishlab – chiqarish –texnologik sohalardagi xavfsizlik;
-
sanoat sohasidagi xavfsizlik;
-
oziq-ovqat xavfsizligi;
-
demografik xavfsizlik;
-
moliyaviy xavfsizlik;
-
axborot xavfsizligi;
-
tashqi iqtisodiy faoliyat sohasidagixavfsizlik va h.k.
Iqtisodiy xavfsizlikka bo‘ladigan tahdidlar – mamlakatdagi iqtisodiy holatga
salbiy ta’sir ko‘rsatadigan, shaxs, jamiyat, davlatning iqtisodiy manfaatlarini
cheklab qo‘yadigan, milliy qadriyatlar va hayot tarziga xavf soladigan hodisa va
jarayonlardir. Odatda iqtisodiy tahdidlar umumlashtirilgan holda ichki va tashqi
tahdidlarga ajratilib o‘rganiladi.
Iqtisodiy xavfsizlikka ichki tahdidlar:
- mamlakat iqtisodiyotining bir yoqlama rivojlanganligi va tarkibiy
deformatsiyaning kuchayishi;
- milliy iqtisodiyot raqobatbardoshligining pastligi;
- iqtisodiyotning yuqori darajada monopollashuvi;
- yuqori darajadagi inflyatsiya;
- mineral – xom ashyo bazalarining kam o‘rganilganligi;
- mamlakat
ilmiy-texnika
salohiyatining
yomonlashuvi,
fan-texnika
rivojlanishining ayrim yo‘nalishlarida ilg‘or o‘rinlarning boy berilishi, boshqa
faoliyat sohalarida intellektual mehnat nufuzi va obro‘- e’tiborining tushib ketishi;
- infratuzilmaning rivojlanmaganligi;
- ichki bozorlardan milliy tovarlarning chet el tovarlari tomonidan siqib
chiqarilishi;
- hududiy separatizm va lobbizmning yuqoriligi;
- investitsion faollikning pasayishi;
- ijtimoiy ziddiyatlar kelib chiqish xavfining mavjudligi;
- qonunchilikning rivojlanmaganligi, huquqiy,moliyaviy intizom pastligi;
- iqtisodiyotning kriminallashuvi, boshqaruvda korrupsiyaning kuchayishi;
- daromadlarni yashirish, soliq to‘lashdan qochish hollarining ko‘payishi;
- moliyaviy mablag‘larning chet ellarga noqonuniy tarzda o‘tkazilishi.
Tashqi tahdidlar jumlasiga esa quyidagilar kiritiladi:
- eksport tarkibida xom ashyo mahsulotlarining ustuvorligi;
- mamlakatning import mahsulotlariga qaramligi, bog‘liqligi;
- import tarkibining ratsional emasligi;
- tashqi qarzlarning o‘sib borishi;
- eksport va valyuta nazoratining yaxshi yo‘lga qo‘yilmaganligi;
- bojxona chegaralarining yetarli darajada belgilanmaganligi;
- eksport-import
operatsiyalariga
xizmat
ko‘rsatuvchi
transport
infratuzilmalarining rivojlanmaganligi.
O‘zbekiston
Respublikasining
iqtisodiy
xavfsizligini
ta’minlash
mamlakatning har sohasida yuksalishini asosiy shartlaridan biri bo‘lib
hisoblanadi.Iqtisodiy xavfsizlik davlat xavfsizligi tizimidagi muhim yo‘nalish
bo‘lib, mamlakat mudofaa qobiliyatini ta’minlash, jamiyatda ijtimoiy barqarorlikni
saqlash, ekologik halokatlardan himoya qilish kabi yo‘nalishlar bilan bir qatorda
turadi.
5. Ijtimoiy xavflar tahlili
Ijtimoiy
xavf-xatarlarning
kelib
chiqishini
hukumat
organlari
va
tashkilotlarining o‘ziga yuklatilgan vazifalarni o‘z vaqtida bajarmasligi va
malakasizliklarini, o‘z ustida ishlamasligi, yangi innovatsion g‘oyalarni
yaratmasliklari, siyosiy partiyalarning noqonuniy ishlari, xatolari, davlat
siyosatining ustuvor yo‘nalishlarini viloyat va shaharlarda keng ommaga
yoritilmasligi bilan bog‘lasak bo‘ladi.
Iqtisodiyotda ijtimoiy xavf-xatarlar bu sohadagi iqtisodiy defektlardan,
iqtisodiy siyosatni to‘g‘ri yo‘naltirmaslikdan, iqtisodiy munosabatlarni noto‘g‘ri
tashkil etilganligidan, iqtisodiy jinoyatlar ko‘lamining oshishidan va boshqa
sabablardan yuzaga keladi.
Ijtimoiy sohada esa xavf-xatarlar kelib chiqishining asosiy sabablarini
fuqarolarning qonuniy huquqlari buzilgan, hukumatning ularga nisbatan
e’tiborsizligi va ijtimoiy himoya qila olmasligi, sog‘liqni saqlash tizimining yaxshi
rivojlanmaganligi, aholining jismoniy va ruhiy holatlari yomonlashganligi va
aholini demografik holati bilan bog‘lashimiz mumkin.
Ijtimoiy xavf-xatar vujudga kelganda jamiyatda hukumatga nisbatan
noroziliklar oshadi, aholi orasida turli qatlamlarga tabaqalanish, ular o’rtasida
qarama-qarshiliklar, ziddiyatlar vujudga keladi va bu oxir oqibat jamiyatni
tannazulga yuz tutishiga sabab boladi.
Asosiy ijtimoiy xavf-xatarlarga quyidagilar kiradi:
- jamiyatda qatlamlar, tabaqalarining vujudga kelishi va kam taminlagan
oilalar sonining ortishi;
- jamiyatda turli millatga oid aholi o’rtasida konfliktlar vujudga kelishi va ular
sonining ortishi;
- ishsizlikning
ortishi,
iqtisodiyotning
xususiy
sektorlariga
qarashli
tashkilotlarda ishchilarni ijtimoiy jihatdan juda past himoyalanishi va ta’minlanishi;
- diniy sohada aholi o‘rtasida vaziyatning chigallashuvi va noto‘g‘ri oqimlar
va qarashlarning vujudga kelishi;
- jamiyatda aholi tug‘ilishi kamayishi va savodsizligi, yoshlarda milliy
g‘oyaning rivojlanmaganligi uning insonlar ongi va qalbida singdirilmaganligi;
- o‘z-o‘ziga xizmat ko‘rsatish, kommunal, transport va boshqa xizmatlarning
pasayishi.
Ijtimoiy xavf - jamiyatda insonlar o‘rtasidagi sodir bo‘lib ularning hayoti va
sog‘lig‘iga, mol-mulki, huquq va qonuniy manfaatlariga tahdid soluvchi salbiy
jarayonlar va hodisalar hisoblanadi. Ularning shakllanishi va rivojlanishi manbai
mamlakatda, xalqaro maydonda, shuningdek, inson faoliyatining turli sohalarida
ijtimoiy rivojlanish ichki va tashqi ziddiyatlarining turli shaklda bo‘lishidir. Ijtimoiy
xavflar shunisi bilan xarakterliki insoniyat ko‘pgina iqtisodiy, siyosiy, etnik,
ma’naviy va boshqa muammolarni hal etish uchun kardinal yechim topa olgani yo‘q.
Bundan tashqari, ayrim ijtimoiy muammolar va ziddiyatlar rivojlanishning har bir
yangi bosqichida yanada o‘tkir xavf bo‘lib, doimo ularga qarshi va ulardan himoya
qilish mexanizmlarini qidirishni talab etmoqda.
Ijtimoiy xavf-xatarlar - muayyan sinflar, guruhlar, qatlamlar, shaxslarning
boshqalarni yo‘q qilish uchun mo‘ljallangan (oldindan rejalashtirib yoki bilmagan
holda) harakatlar. Shuningdek, jismoniy va ma’naviy tanazzulga olib keladigan,
shaxs, jamiyat va davlatni yo‘q qilishga olib keladigan hayotiy shart-sharoit va
narsalardan mahrum qilish.Ijtimoiy xavflarning eng yirigi bu urush harakarlaridir.
Ijtimoiy xavf-xatarlarni muntazam va tizimli o‘rganish uchun quyidagi
belgilari bo‘yicha tasniflash mumkin.
Kelib chiqish tabiati, sohasi va xarakteri bo‘yicha:
1) Harbiy - urush, qurolli to‘qnashuvlar, harbiy mashqlar, qurol va o‘q-dorilar
omborlarida portlashlar, harbiy ob’ektlarda zaharlanishlar;
2) Ijtimoiy-siyosiy – ish tashlashlar, mitinglar, noroziliklar (piketlar), isyonlar,
siyosiy terror;
3) Ijtimoiy-iqtisodiy - ishsizlik, qashshoqlik, inflyatsiya, past hayot darajasi,
ochlik;
4) Ijtimoiy-maishiy - qo‘shnilar bilan va oilada kelishmovchiliklar,
bolalarning qarovsiz va nazoratzisligi, chekish, alkogolizm, giyohvandlik,
epidemiyalar;
5) Ijtimoiy-jinoyatchilik - o‘g‘irlik, tovlamachilik, firibgarlik, zo‘ravonlik,
terroristik faoliyat, qotillik;
6) Etnik, millatlararo - millatlararo nizolar, diniy ekstremizm, fashizm,
natsizm, mazhabchilik.
Insonlarga ta’sirining tabiatiga ko‘ra, ijtimoiy xavflarning uchta sinfi
mavjud.
I. Odamlarga ta’siri bilan bog‘liq xavflar:
1) shaxsga psixologik ta’sir ko‘rsatuvchi xavflar (axborot tahdidlari,
noijtimoiy hayot tarzini targ‘ib qilish, tovlamachilik, shantaj va boshqalar);
2) shaxsga jismoniy ta’sir ko‘rsatuvchi xavflar (garovga olish, tan jarohati
(badanga zarar) yetkazish, qotillik, zo‘rlash).
II. Inson salomatligiga zarar yetishi bilan bog‘liq xavflar:
1) inson organizmini buzadigan moddalarni istemol qilish bilan bog‘liq
xavflar (giyohvandlik, toksikomaniya, farmakomaniya, alkogolizm, kashandalik);
2) ijtimoiy ahamiyatga ega bo‘lgan kasalliklar (gripp, sil, tanosil kasalliklar,
OIV/OITS);
3) ruhiyatni buzilishiga olib keladigan xavflar (qimor, o‘z joniga qasd qilish,
mazhabchilik).
III. Ba’zi ijtimoiy guruhlarning odamlarga ta’siri bilan bog‘liq xavflar
(professional, milliy, diniy, jamoat birlashmalari, partiyalar va norasmiy
tashkilotlar):
1)
iqtisodiy
(inflyasiya,
ishsizlik,
yuqori
qashshoqlik,
oziq-ovqat
yetishmovchiligi);
2) siyosiy (terrorizm, millatchilik, antisemitizm, genotsid, separatizm,
millatlararo qarama-qarshiliklar, ekstremizm);
3) aholining demografik ko‘rsatkichlari aholi sonini ko‘payishi (yer
aholisining haddan tashqari ko‘payishi, ayrim xalqlarning qarishi va yo‘q bo‘lib
ketishi) bilan bog‘liq.
Ijtimoiy xavf-xatarlar quyidagi mezonlarga muvofiq guruhlanishi mumkin:
Ko‘lami bo‘yicha:
1) Lokal (mahalliy va ob’ektlar) - uy, bir ob’ekt, shaharning bir mavzesi,
tuman yoki shaharni o‘z ichiga olgan (firibgarlik, tovlamachilik, alkogolizm,
giyohvandlik);
2) Mintaqaviy - ijtimoiy xavf-xatarlarning ta’siri bir yoki ikki mintaqaviy
sub’ektga (norasmiy va jinoiy guruhlarning faoliyati) qaratilgan;
3) Global - katta hududlarga tarqalgan (giyohvand moddalar kontrabandasi,
terrorizm, iqtisodiy inqirozlar, harbiy mojarolar, epidemiyalar).
Vujudga kelish mexanizmi bo‘yicha:
1) tasodifiy (oldindan o‘ylanmagan) - aniq shaxslar yoki ijtimoiy guruhlarga
bog‘liq bo‘lmagan, tasodifiy xolatlar natijasida yuzaga kelgan xavflar (tabiiy ofatlar,
hosildorlikka erisha olmaslik, epidemiyalar bilan bog‘liq);
2) kutilgan (oldindan o‘ylangan) odamlar va ijtimoiy guruhlar tomonidan
rejalashtirilgan harakatlar natijasida yuzaga kelgan xavflar (etnik va siyosiy
mojarolar, urushlar, terroristis harakatlar).
Harakat davomiyligi bo‘yicha:
1) qisqa muddatli (terroristik harakat, suiqasd);
2) uzoq muddatli (inflyasiya, ishsizlik, etnik to‘qnashuvlar, urush,
fohishabozlik).
Tarqalish tezligi bo‘yicha:
1) portlovchi, tezkor, tez tarqaluvchi (siyosiy va harbiy nizolar);
2) o‘rta, asta-sekin tarqaluvchi (ijtimoiy inqilob yoki urushga shart-sharoit
yaratilishi).
Oldini olish imkoniyatlari bo‘yicha:
1) muqarrar (odatda tabiiy ofatlar va epidemiyalar tufayli);
2) oldi olinadigan (ijtimoiy-siyosiy va harbiy mojarolar, terrorchilik
harakatlari).
6. Xavfsizlik madaniyati
Xavfsizlik madaniyati deganda hayot faoliyati xavfsizligini ta’minlash bilan
xarakterlanadigan shaxsiy va ijtimoiy qadriyatlar tizimida inson va jamiyatning
rivojlanish darajasi, kundalik hayotda, xavfli holatlar va favqulodda vaziyatlarda
o‘zini xavfsiz tutishi, faoliyatning barcha sohalarida tahdid va xavf-xatarlardan
himoyalanganlik darajasi tushuniladi.Yanada soddaroq tilda aytilsa, xavfsizlik
madaniyati – inson, ijtimoiy guruh, jamiyat, davlatning mehnat jarayonida va
hayotiy faoliyatida xavfsizlikni ta’minlash masalalari, faol amaliy faoliyatida xavf
darajasini kamaytirish bo‘yicha rivojlanish holatini ifodalaydi.
Hayot faoliyati xavfsizligi madaniyati tarkibiy qismlari:
- shaxslar darajasida - dunyoqarash, xatti-harakat me’yorlari, shaxsiy
qadriyatlar va hayot faoliyati xavfsizligi sohasida insonning tayyorgarlik darajasi;
- jamoaviy darajada - korporativ qadriyatlar, professional etika va axloq
qoidalari, belgilangan sohada xodimlarning tayyorgarligi;
- jamoat va davlat darajasida – o‘zini xavfsiz tutish an’analari, ijtimoiy
qadriyatlar, barcha aholining hayot faoliyati xavfsizligi sohasidagi tayyorgarligi.
Xavfsizlik madaniyatini shakllantirish bo‘yicha tadbirlar tizimli, fanlararo va
idoralararo bo‘lishi kerak. Bunda hayot faoliyati xavfsizligini ta’minlash sohasida
davlat siyosatini ishlab chiqish va amalga oshirish tadbirlari alohida o‘rin tutadi.
Inson hayoti va, umuman, jamiyatning xavfsizligi tizimini rivojlantirish bir
qator asosiy tamoyillar asosida amalga oshirilishi kerak. Avvalo, bu inson
hayotining ustuvorligi tamoyili. Hayotni muhofaza qilish sohasidagi barcha tadbirlar
insonlarni qurbon bo‘lishi va jarohatlanishini minimallashtirishga qaratilgan bo‘lishi
kerak.
Dunyoda yuz berayotgan xavf-xatarlani ko‘rib ulardan saboq olishimiz lozim.
Ko‘pni ko‘rgan xalqimiz yaxshi biladi, faqat tinchlik va osoyishtalik bo‘lgan, mehr-
oqibat, o‘zaro hurmat hukm surayotgan davlatda, jamiyatda farovon va baxtli hayot
qurish mumkin, eng ezgu orzu-maqsadlarga yetish mumkin. Biz boshimizdan
kechirayotgan zamon barchamizdan, har birimizdan ogoh va sezgir bo‘lib
yashashimizni, bugungi va ertangi kunimizni, tinch hayotimizni o‘zimiz
asrashimizni talab etadi. Ogohlik – davr talabi.
7. Faoliyat xavfsizligini ta’minlash tamoyillari, usullari va vositalari
Xavfsizlikni ta’minlash tamoyillari (prinsiplari) ularni amalga oshirish
belgilariga qarab shartli ravishda 4 ta sinfga bo‘linadi:
1. Yo‘naltiruvchi (taxminiy) tamoyillar o‘zida xavfsiz yechimlarni topuvchi
yo‘nalishni aniqlovchi metodologik va ma’lumot bazasi bo‘lib, xizmat qiluvchi, asos
soluvchi g‘oyalarni taqdim etadi. Bunga quyidagi tamoyillar kiradi: operatorning
aktivligi, faoliyatni inson talablariga moslashtirish, strukturani o‘zgartirish,
operatorni almashtirish, sinflashtirish, xavfni bartaraf qilish va kamaytirish,
tizimlilik va boshqalar.
2. Texnik tamoyil xavfli omillarning ta’sirini bevosita oldini olishga
yo‘naltirilgan. Texnik tamoyillar fizik qonunlarni ishlatishga asoslangan. Bunga
quyidagilar kiradi: masofadan himoyalash, ekranlashtirish, qattiqligini oshirish,
blokirovkalash (yakkalash), vakuumlashtirish, havo kirmaydigan qilish, passiv