Faoliyat xavfsizligini tahlil qilish

Yuklangan vaqt

2024-07-21

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

27

Faytl hajmi

41,1 KB


 
 
 
 
Faoliyat xavfsizligini tahlil qilish 
 
 
Reja: 
1.Tavakkal nazariyasining asosiy qoidalari.  
2.Xavflarni tahlil qilish usullari.  
3.Xavfsizlikni tizimli tahlili va tahlil qilish usullari.  
4.Iqtisodiy xavfsizlik tushunchasi va iqtisodiy xavflar tahlili.  
5.Ijtimoiy xavflar tahlili.  
6.Xavfsizlik madaniyati.  
7. Faoliyat xavfsizligini ta’minlash tamoyillari, usullari va vositalari. 
 
 
1. Tavakkal nazariyasining asosiy qoidalari. 
1990 yil sentabrda Germaniyaning Kyoln shahrida faoliyat xavfsizligi 
bo‘yicha Birinchi butun jahon kongresi ilmiy fan sifatida  “Hayot xavfsizlikda” 
shiori ostida bo‘lib o‘tdi. Bu anjumanda dunyoning turli mintaqalaridan kelgan olim 
va mutaxassislar o‘zlarining ma’ruza va xabarlarida doimo “tavakkal”(risk) 
tushunchasiga tayanishlarini ta’kidladilar. Xavfsizlik bo‘yicha bu tushuncha bizning 
texnik adabiyotlarimizda hali e’tirof qilinmagan va tarqalmagan edi. 
“Tavakkal” – xavfni yuzaga kelish, amalga oshish chastotasi, ya’ni xavfning 
sonli baholash mezonidir.  Umumiy qilib aytganda, tavakkal - xavflarni son jihatidan 
baholashdir. Sonli baholash- u yoki bu ko‘ngilsiz oqibatlar sonining ma’lum davr 
ichida bo‘lishi mumkin bo‘lgan soniga nisbatidir. Tavakkalni aniqlash mobaynida 
oqibatning sinfini ko‘rsatish muhimdir, ya’ni nimaning tavakkali degan savolga 
javob berishi kerak. Rasmiy ravishda tavakkal - bu tez-tez takrorlanishdir. Bunday 
olganda ular orasida ancha farq bordir.  
Tavakkal – xavfga qarama-qarshi borishdir. (2-rasm). 
Faoliyat xavfsizligini tahlil qilish Reja: 1.Tavakkal nazariyasining asosiy qoidalari. 2.Xavflarni tahlil qilish usullari. 3.Xavfsizlikni tizimli tahlili va tahlil qilish usullari. 4.Iqtisodiy xavfsizlik tushunchasi va iqtisodiy xavflar tahlili. 5.Ijtimoiy xavflar tahlili. 6.Xavfsizlik madaniyati. 7. Faoliyat xavfsizligini ta’minlash tamoyillari, usullari va vositalari. 1. Tavakkal nazariyasining asosiy qoidalari. 1990 yil sentabrda Germaniyaning Kyoln shahrida faoliyat xavfsizligi bo‘yicha Birinchi butun jahon kongresi ilmiy fan sifatida “Hayot xavfsizlikda” shiori ostida bo‘lib o‘tdi. Bu anjumanda dunyoning turli mintaqalaridan kelgan olim va mutaxassislar o‘zlarining ma’ruza va xabarlarida doimo “tavakkal”(risk) tushunchasiga tayanishlarini ta’kidladilar. Xavfsizlik bo‘yicha bu tushuncha bizning texnik adabiyotlarimizda hali e’tirof qilinmagan va tarqalmagan edi. “Tavakkal” – xavfni yuzaga kelish, amalga oshish chastotasi, ya’ni xavfning sonli baholash mezonidir. Umumiy qilib aytganda, tavakkal - xavflarni son jihatidan baholashdir. Sonli baholash- u yoki bu ko‘ngilsiz oqibatlar sonining ma’lum davr ichida bo‘lishi mumkin bo‘lgan soniga nisbatidir. Tavakkalni aniqlash mobaynida oqibatning sinfini ko‘rsatish muhimdir, ya’ni nimaning tavakkali degan savolga javob berishi kerak. Rasmiy ravishda tavakkal - bu tez-tez takrorlanishdir. Bunday olganda ular orasida ancha farq bordir. Tavakkal – xavfga qarama-qarshi borishdir. (2-rasm).
 
 
Tavakkal, xavf turiga bog‘liq holda shaxsiy va ijtimoiy turlariga bo‘linadi. 
Shaxsiy tavakkal bitta shaxsga qaratilgan xavfni, ijtimoiy (aniqrog‘i-guruhiy) 
tavakkal esa, bir guruh kishilarga ta’sir etuvchi xavfni xarakterlaydi. 
Tavakkalni aniqlash tartibi o‘ta taxminiy hisoblanib, uni quyidagi to‘rt xil 
usulga ajratish mumkin: 
– muxandislik uslubi - statistik ma’lumotlar, xavf chastotasini hisoblash, 
xavfsizlikni ehtimoliy tahlil qilish, xavf daraxtini qurish kabilarga asoslanadi; 
– modelli uslub - alohida kishiga, kishilar guruhiga va shu kabilarga ta’sir 
etuvchi xavfli va zararli faktorlar modeli tuziladi; 
– ekspertli uslub - turli xil hodisalrning sodir bo‘lishi ehtimoli tajribali 
mutaxassislar (ekspertlar) mulohazasi, fikri asosida aniqlanadi; 
– ijtimoiy so‘rov uslubi - hodisalarni sodir bo‘lish ehtimoli so’rovnoma 
o’tkazish aholi fikrini bilish orqali belgilanadi. 
Yuqorida ko‘rsatilgan uslublar tavakkalning turli tomonlarini ko‘rsatadi. Shu 
sababli, amalda ushbu uslublarni kompleks holda qo‘llash maqsadga muvofiqdir. 
Sonli baholash – faoliyat davrining ma’lum oralig‘ida sodir bo‘lgan ko‘ngilsiz 
oqibatlarni sodir bo‘lishi ehtimol qilingan xavfga, oqibatga nisbatidir. 
N ,
n
Rur 
 
bu yerda n – bir yilda ishlab chiqarishda halok bo‘lgan ishchilar soni; N – 
umumiy ishchilar soni. 
Sonli baholash u yoki bu ko‘ngilsiz oqibatlar sonining ma’lum davr ichida 
bo‘lishi mumkin bo‘lgan soniga nisbatidir. Tavakkalni aniqlash mobaynida 
oqibatning sinfini ko‘rsatish muhimdir, ya’ni “nimaning tavakkali?” degan savolga 
javob berish kerak. Rasmiy ravishda tavakkal – bu tez-tez takrorlanishdir. Bunday 
olganda bu tushunchalarni xavfsizlik muammolariga nisbatan  qo‘llanilganda ular 
orasida ancha farq bordir. Tavakkal muammolarining boshqa jihatlarini 
o‘rganishdan oldin quyidagi misollarni keltiramiz. 
1-misol. Agar bir mamlakatda ishlaydiganlarning soni 15 mln bo‘lib har yili 
15 000 ta odam baxtsiz hodisa tufayli olamdan o‘tsa bir yilda ishlab chiqarishda 
Tavakkal, xavf turiga bog‘liq holda shaxsiy va ijtimoiy turlariga bo‘linadi. Shaxsiy tavakkal bitta shaxsga qaratilgan xavfni, ijtimoiy (aniqrog‘i-guruhiy) tavakkal esa, bir guruh kishilarga ta’sir etuvchi xavfni xarakterlaydi. Tavakkalni aniqlash tartibi o‘ta taxminiy hisoblanib, uni quyidagi to‘rt xil usulga ajratish mumkin: – muxandislik uslubi - statistik ma’lumotlar, xavf chastotasini hisoblash, xavfsizlikni ehtimoliy tahlil qilish, xavf daraxtini qurish kabilarga asoslanadi; – modelli uslub - alohida kishiga, kishilar guruhiga va shu kabilarga ta’sir etuvchi xavfli va zararli faktorlar modeli tuziladi; – ekspertli uslub - turli xil hodisalrning sodir bo‘lishi ehtimoli tajribali mutaxassislar (ekspertlar) mulohazasi, fikri asosida aniqlanadi; – ijtimoiy so‘rov uslubi - hodisalarni sodir bo‘lish ehtimoli so’rovnoma o’tkazish aholi fikrini bilish orqali belgilanadi. Yuqorida ko‘rsatilgan uslublar tavakkalning turli tomonlarini ko‘rsatadi. Shu sababli, amalda ushbu uslublarni kompleks holda qo‘llash maqsadga muvofiqdir. Sonli baholash – faoliyat davrining ma’lum oralig‘ida sodir bo‘lgan ko‘ngilsiz oqibatlarni sodir bo‘lishi ehtimol qilingan xavfga, oqibatga nisbatidir. N , n Rur  bu yerda n – bir yilda ishlab chiqarishda halok bo‘lgan ishchilar soni; N – umumiy ishchilar soni. Sonli baholash u yoki bu ko‘ngilsiz oqibatlar sonining ma’lum davr ichida bo‘lishi mumkin bo‘lgan soniga nisbatidir. Tavakkalni aniqlash mobaynida oqibatning sinfini ko‘rsatish muhimdir, ya’ni “nimaning tavakkali?” degan savolga javob berish kerak. Rasmiy ravishda tavakkal – bu tez-tez takrorlanishdir. Bunday olganda bu tushunchalarni xavfsizlik muammolariga nisbatan qo‘llanilganda ular orasida ancha farq bordir. Tavakkal muammolarining boshqa jihatlarini o‘rganishdan oldin quyidagi misollarni keltiramiz. 1-misol. Agar bir mamlakatda ishlaydiganlarning soni 15 mln bo‘lib har yili 15 000 ta odam baxtsiz hodisa tufayli olamdan o‘tsa bir yilda ishlab chiqarishda
 
 
bo‘ladigan insonlarni o‘lish tavakkalini aniqlang.  
𝑅𝑚𝑎𝑚 = 1.5 ∗ 104
1.5 ∗ 108 = 10−4 
demak, ishlab chiqarishda bo‘ladigan inson o‘lish tavakkali  10−4 ga teng. 
2-misol. Har yili mamlakatda tabiiy bo‘lgan o‘limdan tashqari har xil xavflar 
oqibatida 500 ming kishi o‘lsa. Mamlakat aholisi 200 mln bo‘lsa, mamlakatda 
xavflar natijasida bo‘ladigan aholi o‘lish tavakkali quyidagicha aniqlanadi: 
𝑅𝑚𝑎𝑚 = 5 ∗ 105
2 ∗ 108 = 2,5 ∗ 10−3 
Tavakkal ikki xil bo‘ladi: shaxsiy tavakkal - ayrim shaxs uchun aniq xavf turi; 
ijtimoiy yoki ko‘pchilik tavakkali - takroriy hodisalar natijasida jarohatlangan 
insonlar orasidagi bog‘liqlik. Bizning respublikamizda hozircha ijtimoy tavakkal 
yaxshi o’rganilmagan va bu bo‘yicha hech qanday ma’lumot yo‘q. Xorijda esa 
alohida ishlab chiqarish korxonalari, sanoat tarmoqlari, xavf turlari bo‘yicha to‘liq 
ma’lumotlar mavjud.  
Odatda ko‘pchilik kam uchraydigan va ko‘p qurbon bo‘lgan voqealarga 
keskin ravishda ahamiyat beradi. Masalan, ishlab chiqarishda har yili o‘rta hisobda 
200-250 kishi halok bo‘ladi. Ammo bir halokatda 5-10 kishi qurbon bo‘lgani oldingi 
ma’lumotlardan ko‘ra odamlarga ko‘proq ta’sir qiladi. Kishilarning bu ruhiy holatini 
qabul qilishi mumkin bo‘lgan “tavakkal” masalasi ko‘rilganda hisobga olish lozim.  
Xavflarni baholashda tavakkal usulini qo‘llash boshqa usullarga qaraganda 
ko‘proq to‘g‘ri keladi, deb hisoblanadi. Masalan, har xil sabablar natijasida halokatli 
(o‘lim bilan) tugagan ayrim shaxsiy tavakkal qiymatlari quyidagichadir:   
1. 
Yo‘l transporti hodisasidan  - 0,0001. 
2. 
Zaharlanishdan – 0,00002. 
3. 
Yong‘indan kuyish  - 0,00004.  
4. 
Elektr tokidan – 0,00006. 
5. 
Ishlab chiqarish vositalarining nosozligidan – 0,00001. 
7. 
Qishloq xujaligida – 0,00008. 
8. 
Boshqalar – 0,00004.  
O‘lim bilan tugagan jarohatlar har mingta odamga Rossiyada -0,155, AQShda 
bo‘ladigan insonlarni o‘lish tavakkalini aniqlang. 𝑅𝑚𝑎𝑚 = 1.5 ∗ 104 1.5 ∗ 108 = 10−4 demak, ishlab chiqarishda bo‘ladigan inson o‘lish tavakkali 10−4 ga teng. 2-misol. Har yili mamlakatda tabiiy bo‘lgan o‘limdan tashqari har xil xavflar oqibatida 500 ming kishi o‘lsa. Mamlakat aholisi 200 mln bo‘lsa, mamlakatda xavflar natijasida bo‘ladigan aholi o‘lish tavakkali quyidagicha aniqlanadi: 𝑅𝑚𝑎𝑚 = 5 ∗ 105 2 ∗ 108 = 2,5 ∗ 10−3 Tavakkal ikki xil bo‘ladi: shaxsiy tavakkal - ayrim shaxs uchun aniq xavf turi; ijtimoiy yoki ko‘pchilik tavakkali - takroriy hodisalar natijasida jarohatlangan insonlar orasidagi bog‘liqlik. Bizning respublikamizda hozircha ijtimoy tavakkal yaxshi o’rganilmagan va bu bo‘yicha hech qanday ma’lumot yo‘q. Xorijda esa alohida ishlab chiqarish korxonalari, sanoat tarmoqlari, xavf turlari bo‘yicha to‘liq ma’lumotlar mavjud. Odatda ko‘pchilik kam uchraydigan va ko‘p qurbon bo‘lgan voqealarga keskin ravishda ahamiyat beradi. Masalan, ishlab chiqarishda har yili o‘rta hisobda 200-250 kishi halok bo‘ladi. Ammo bir halokatda 5-10 kishi qurbon bo‘lgani oldingi ma’lumotlardan ko‘ra odamlarga ko‘proq ta’sir qiladi. Kishilarning bu ruhiy holatini qabul qilishi mumkin bo‘lgan “tavakkal” masalasi ko‘rilganda hisobga olish lozim. Xavflarni baholashda tavakkal usulini qo‘llash boshqa usullarga qaraganda ko‘proq to‘g‘ri keladi, deb hisoblanadi. Masalan, har xil sabablar natijasida halokatli (o‘lim bilan) tugagan ayrim shaxsiy tavakkal qiymatlari quyidagichadir: 1. Yo‘l transporti hodisasidan - 0,0001. 2. Zaharlanishdan – 0,00002. 3. Yong‘indan kuyish - 0,00004. 4. Elektr tokidan – 0,00006. 5. Ishlab chiqarish vositalarining nosozligidan – 0,00001. 7. Qishloq xujaligida – 0,00008. 8. Boshqalar – 0,00004. O‘lim bilan tugagan jarohatlar har mingta odamga Rossiyada -0,155, AQShda
 
 
0,054, Yaponiyada – 0,020, Buyuk Britaniyada 0,016 taga to‘g‘ri keladi. O‘lim bilan 
tugagan jarohatlarning deyarli yarmi yo‘l transport hodisalariga to‘g‘ri kelsa, 
keyingi o‘rinlarda balandlikdan qulash, ishlovchilarning ustiga narsalarning tushib 
ketishi, yong‘inlar, uskuna va jihozlarning ishdan chiqishi sabab bo‘lgan. 
Mutloq xavfsizlikni yaratib berish amalda mumkin emas. Shuning uchun, 
tavakkalni yo‘l qo‘ysa bo‘ladigan chegarasi qabul qilinadi. U shunday minimal 
chegaraki, unda ijtimoy va texnik mablag‘lar ma’lum mutanosiblikka ega. Tavakkal 
o‘z ishiga texnik, ijtimoiy, iqtisodiy va siyosiy jarayonlarni oladi. Unda da ayrim 
murosalarga borishga to‘g‘ri keladi. Texnik tizimning xavfsizligini ko‘tarish uchun 
iqtisodiy imkoniyatlarning cheksiz emasligi ma’lum. Agar xavfsizlikka qancha ko‘p 
xarajat qilinsa, ijtimoiy sohalarga shuncha kam xarajat qilishga to‘g‘ri keladi. 
Tavakkalni tanlashda uni hisobga olish kerak va jamiyat shu bilan qanoatlanishga 
majbur.  
Xavfsizlik darajasini ko‘tarish, xavfsizlikning asosiy nazariy va amaliy 
masalasidir. Buning uchun mablag‘ni 3 yo‘nalishda sarflash kerak: 
- ishlab chiqarish texnik tizimlari va ish ob’ektlarini takomillashtirish; 
- malakali ishchilarni tayyorlashga; 
- favqulodda oqibatlarni yo‘qotishga; 
Sarflarni bular orasida qanday bo‘lishini rejalash uchun chuqur tekshirishlar 
o‘tkazish lozim, unda ham aniq fikrga kelish qiyin. Tavakkalni boshqarish texnika 
doirasida xavfsizlikning oldini olishda yangi imkoniyatlar ochadi. Tavakkalni 
boshqarishda texnik, ma’muriy, tashkiliy yo‘llarga iqtisodiy usul ham qo‘shiladi. 
 
2. Xavflarni tahlil qilish usullari 
Mamlakatimizda va xorijda xavf-xatarlarni tahlil qilish juda ko‘p usullar bilan 
amalga oshirilishi mumkin. Ularning ayrimlarini keltirib o‘tamiz. 
1-usul. Xavfni baholashning sifatiy (muhandislik) usullari ularni yanada 
murakkab usullar bilan o‘rganish uchun xavf manbalarini aniqlashga qaratilgan. 
Ushbu muhandislik usullari miqdoriy hisob-kitoblar bilan mustahkamlanmaydi. 
2-usul. Xavflarni ekspress baholash usullari ob’ektlarni xavflilik darajasi 
0,054, Yaponiyada – 0,020, Buyuk Britaniyada 0,016 taga to‘g‘ri keladi. O‘lim bilan tugagan jarohatlarning deyarli yarmi yo‘l transport hodisalariga to‘g‘ri kelsa, keyingi o‘rinlarda balandlikdan qulash, ishlovchilarning ustiga narsalarning tushib ketishi, yong‘inlar, uskuna va jihozlarning ishdan chiqishi sabab bo‘lgan. Mutloq xavfsizlikni yaratib berish amalda mumkin emas. Shuning uchun, tavakkalni yo‘l qo‘ysa bo‘ladigan chegarasi qabul qilinadi. U shunday minimal chegaraki, unda ijtimoy va texnik mablag‘lar ma’lum mutanosiblikka ega. Tavakkal o‘z ishiga texnik, ijtimoiy, iqtisodiy va siyosiy jarayonlarni oladi. Unda da ayrim murosalarga borishga to‘g‘ri keladi. Texnik tizimning xavfsizligini ko‘tarish uchun iqtisodiy imkoniyatlarning cheksiz emasligi ma’lum. Agar xavfsizlikka qancha ko‘p xarajat qilinsa, ijtimoiy sohalarga shuncha kam xarajat qilishga to‘g‘ri keladi. Tavakkalni tanlashda uni hisobga olish kerak va jamiyat shu bilan qanoatlanishga majbur. Xavfsizlik darajasini ko‘tarish, xavfsizlikning asosiy nazariy va amaliy masalasidir. Buning uchun mablag‘ni 3 yo‘nalishda sarflash kerak: - ishlab chiqarish texnik tizimlari va ish ob’ektlarini takomillashtirish; - malakali ishchilarni tayyorlashga; - favqulodda oqibatlarni yo‘qotishga; Sarflarni bular orasida qanday bo‘lishini rejalash uchun chuqur tekshirishlar o‘tkazish lozim, unda ham aniq fikrga kelish qiyin. Tavakkalni boshqarish texnika doirasida xavfsizlikning oldini olishda yangi imkoniyatlar ochadi. Tavakkalni boshqarishda texnik, ma’muriy, tashkiliy yo‘llarga iqtisodiy usul ham qo‘shiladi. 2. Xavflarni tahlil qilish usullari Mamlakatimizda va xorijda xavf-xatarlarni tahlil qilish juda ko‘p usullar bilan amalga oshirilishi mumkin. Ularning ayrimlarini keltirib o‘tamiz. 1-usul. Xavfni baholashning sifatiy (muhandislik) usullari ularni yanada murakkab usullar bilan o‘rganish uchun xavf manbalarini aniqlashga qaratilgan. Ushbu muhandislik usullari miqdoriy hisob-kitoblar bilan mustahkamlanmaydi. 2-usul. Xavflarni ekspress baholash usullari ob’ektlarni xavflilik darajasi
 
 
bo‘yicha kategoriyalarini aniqlashda foydalaniladi (yong‘in, portlash, kimyoviy, 
radiatsiya va boshqalar). Bunday usullarni qo‘llashning asosiy maqsadi xavf 
manbalarini aniqlash zarurati bilan bog‘liq. Xavflilik darajasi yuqori bo‘lgan 
ob’ektlarga xavfsizlik talablari qat’iyroq qo‘llaniladi. 
3-usul. Xavflarni baholashning ehtimollik usullariga miqdoriy baholash 
usullari (matematik statistika usullari, matematik modellashtirish, simulyatsiya va 
boshqalar) kiradi. 
Xavflarni baholashning yuqorida sanab o‘tilgan usullari prognozning aniqligi 
va dastlabki zarur ma’lumotlarning miqdori bilan farq qiladi. Ushbu yoki boshqa 
usullarni qo‘llashda xavfni baholash maqsadlaridan kelib chiqiladi. 
Rivojlangan mamlakatlarda murakkab xavfsizlik muammolarini hal qilishda 
xavf-xatar metodologiyasi keng tarqalgan bo‘lib, unda yuzaga keladigan hodisalar 
va ularning oqibatlari ehtimoli aniqlanadi. Ushbu metodologiyaning jozibadorligi, 
xavfning miqdoriy ko‘rsatkichlaridan foydalanib, potensial xavfni o‘lchash va turli 
xavflarni solishtirish mumkinligi bilan izohlanadi. Shu bilan birga, xavf ko‘rsatkichi 
sifatida odamlarning o‘limi (yoki kutilayotgan zarar qiymat) bilan bog‘liq shaxsiy 
yoki ijtimoiy xavf qabul qilinadi. 
Xavflarni tahlil qilish metodologiyasini tizimli tahlil va inson hayotiga, 
mulkka va atrof muhitga zarar etkazishning oldini olish yoki kamaytirish uchun 
qarorlar qabul qilishning bir qismi sifatida qarash mumkin.  
Xavflarni tahlil qilish ikki asosiy bosqichdan iborat: xavflarni baholash 
bosqichi va tavakkalni boshqarish bosqichi. Xavflarni baholash bosqichida xavf-
xatarlarni aniqlash, xavf-xatarlar paydo bo‘lishining imkoniyatlari va oqibatlarini 
baholash. Xavflarni boshqarish bosqichida turli xil variantlar tahlil qilinadi va eng 
ma’qul bo‘lgan variant tanlanadi. Yakuniy qaror qabul qilish uchun xavfni baholash 
natijalari muhandislik, iqtisodiy va ijtimoiy-siyosiy jihatlar hisobga olingan holda 
ko‘rib chiqiladi. 
Amalda statistik ma’lumotlarning yetishmasligi tufayli tavakkalni baholash 
usullaridan foydalanish tavsiya etiladi. Bunday hollarda, ko‘rib chiqilayotgan 
hodisalarni ro‘y berish ehtimolliklari topiladi.Ba’zi hollarda ekspertlar baholaridan 
bo‘yicha kategoriyalarini aniqlashda foydalaniladi (yong‘in, portlash, kimyoviy, radiatsiya va boshqalar). Bunday usullarni qo‘llashning asosiy maqsadi xavf manbalarini aniqlash zarurati bilan bog‘liq. Xavflilik darajasi yuqori bo‘lgan ob’ektlarga xavfsizlik talablari qat’iyroq qo‘llaniladi. 3-usul. Xavflarni baholashning ehtimollik usullariga miqdoriy baholash usullari (matematik statistika usullari, matematik modellashtirish, simulyatsiya va boshqalar) kiradi. Xavflarni baholashning yuqorida sanab o‘tilgan usullari prognozning aniqligi va dastlabki zarur ma’lumotlarning miqdori bilan farq qiladi. Ushbu yoki boshqa usullarni qo‘llashda xavfni baholash maqsadlaridan kelib chiqiladi. Rivojlangan mamlakatlarda murakkab xavfsizlik muammolarini hal qilishda xavf-xatar metodologiyasi keng tarqalgan bo‘lib, unda yuzaga keladigan hodisalar va ularning oqibatlari ehtimoli aniqlanadi. Ushbu metodologiyaning jozibadorligi, xavfning miqdoriy ko‘rsatkichlaridan foydalanib, potensial xavfni o‘lchash va turli xavflarni solishtirish mumkinligi bilan izohlanadi. Shu bilan birga, xavf ko‘rsatkichi sifatida odamlarning o‘limi (yoki kutilayotgan zarar qiymat) bilan bog‘liq shaxsiy yoki ijtimoiy xavf qabul qilinadi. Xavflarni tahlil qilish metodologiyasini tizimli tahlil va inson hayotiga, mulkka va atrof muhitga zarar etkazishning oldini olish yoki kamaytirish uchun qarorlar qabul qilishning bir qismi sifatida qarash mumkin. Xavflarni tahlil qilish ikki asosiy bosqichdan iborat: xavflarni baholash bosqichi va tavakkalni boshqarish bosqichi. Xavflarni baholash bosqichida xavf- xatarlarni aniqlash, xavf-xatarlar paydo bo‘lishining imkoniyatlari va oqibatlarini baholash. Xavflarni boshqarish bosqichida turli xil variantlar tahlil qilinadi va eng ma’qul bo‘lgan variant tanlanadi. Yakuniy qaror qabul qilish uchun xavfni baholash natijalari muhandislik, iqtisodiy va ijtimoiy-siyosiy jihatlar hisobga olingan holda ko‘rib chiqiladi. Amalda statistik ma’lumotlarning yetishmasligi tufayli tavakkalni baholash usullaridan foydalanish tavsiya etiladi. Bunday hollarda, ko‘rib chiqilayotgan hodisalarni ro‘y berish ehtimolliklari topiladi.Ba’zi hollarda ekspertlar baholaridan
 
 
foydalanish yaxshi natija beradi.  
Xavflarni tahlil qilishning uch bosqichli amalga oshirish metodi klassik 
usullardan hisoblanadi: 
I bosqich - xavflarni oldindan tahlil etish.  
II bosqich - xavfli holatlarning ketma-ketligini aniqlash, hodisa va xavflar 
“daraxtini”(shajarasini) tuzish. 
III bosqich - oqibatlarni tahlil qilish. 
Xavflarni oldindan tahlil qilish quyidagi tartibda amalga oshiriladi: 
- ob’ekt, tizim, jarayonlar texnik xususiyatlari, ishlatiladigan energiya 
manbalari, ish muhiti, materiallar o‘rganiladi; ularning zararli xususiyatlari 
aniqlanadi; 
- ushbu texnik ob’ektga, tizimga, jarayonga nisbatan qo‘llaniladigan qonunlar, 
standartlar, qoidalar belgilanadi; 
- texnik hujjatlarning mavjud qonunlar, qoidalar, me’yorlar va xavfsizlik 
standartlariga muvofiqligi tekshiriladi; 
- xavflarning aniqlangan manbalari (tizimlar, quyi tizimlar, komponentlar), 
zararli omillar, potensial xavflar, aniqlangan kamchiliklar ro‘yxati tuziladi. 
Xavflarni oldindan tahlil qilishda yong‘in-portlash xavfi mavjud bo‘lgan 
moddalar, zaxarlovchi (toksik) moddalar mavjudligiga alohida e’tibor beriladi. 
Xavfli 
holatlarning 
ketma-ketligini 
aniqlash, 
hodisa 
va 
xavflar 
“daraxtini”(shajarasini) tuzishda “xavflar daraxti” yuqoridan pastga qarab quriladi 
hamda sabablarni hisobga olgan taqdirda tamom bo‘ladi. 
Xavflarning oqibatlarini tahlil qilish, asosan, tizimli yondoshuv asosida 
xavflarni aniqlashning sifatiy baholash usuli hisoblanadi. Ushbu usul har qanday 
texnik ob’ektning xavflilik darajasini (salohiyatini) baholashi mumkin. Bu metod 
odatda quyidagi tartibda amalga oshiriladi: 
- texnik tizim (ob’ekt) tarkibiy qismlarga bo‘linadi; 
- har bir komponent uchun mumkin bo‘lgan xatolarni aniqlash; 
- o‘rganilayotgan ob’ektda ro‘y berishi mumkin bo‘lgan potensial xavflarni 
o‘rganish; 
foydalanish yaxshi natija beradi. Xavflarni tahlil qilishning uch bosqichli amalga oshirish metodi klassik usullardan hisoblanadi: I bosqich - xavflarni oldindan tahlil etish. II bosqich - xavfli holatlarning ketma-ketligini aniqlash, hodisa va xavflar “daraxtini”(shajarasini) tuzish. III bosqich - oqibatlarni tahlil qilish. Xavflarni oldindan tahlil qilish quyidagi tartibda amalga oshiriladi: - ob’ekt, tizim, jarayonlar texnik xususiyatlari, ishlatiladigan energiya manbalari, ish muhiti, materiallar o‘rganiladi; ularning zararli xususiyatlari aniqlanadi; - ushbu texnik ob’ektga, tizimga, jarayonga nisbatan qo‘llaniladigan qonunlar, standartlar, qoidalar belgilanadi; - texnik hujjatlarning mavjud qonunlar, qoidalar, me’yorlar va xavfsizlik standartlariga muvofiqligi tekshiriladi; - xavflarning aniqlangan manbalari (tizimlar, quyi tizimlar, komponentlar), zararli omillar, potensial xavflar, aniqlangan kamchiliklar ro‘yxati tuziladi. Xavflarni oldindan tahlil qilishda yong‘in-portlash xavfi mavjud bo‘lgan moddalar, zaxarlovchi (toksik) moddalar mavjudligiga alohida e’tibor beriladi. Xavfli holatlarning ketma-ketligini aniqlash, hodisa va xavflar “daraxtini”(shajarasini) tuzishda “xavflar daraxti” yuqoridan pastga qarab quriladi hamda sabablarni hisobga olgan taqdirda tamom bo‘ladi. Xavflarning oqibatlarini tahlil qilish, asosan, tizimli yondoshuv asosida xavflarni aniqlashning sifatiy baholash usuli hisoblanadi. Ushbu usul har qanday texnik ob’ektning xavflilik darajasini (salohiyatini) baholashi mumkin. Bu metod odatda quyidagi tartibda amalga oshiriladi: - texnik tizim (ob’ekt) tarkibiy qismlarga bo‘linadi; - har bir komponent uchun mumkin bo‘lgan xatolarni aniqlash; - o‘rganilayotgan ob’ektda ro‘y berishi mumkin bo‘lgan potensial xavflarni o‘rganish;
 
 
- xavf-xatarlarga chidamlilik darajasini aniqlash va profilaktika choralarini 
ishlab chiqish, shu jumladan dizaynni o‘zgartirish. 
Xavflarning oqibatlarini tahlil qilish xavflarni identifikatsiyalashning boshqa, 
yanada kengroq usullarini qo‘llash zarurligini ko‘rsatadi. 
Yuqorida keltirilgan xavfni o‘rganish ketma-ketligining 1 va 2 bosqichlari 
hodisa (oqibat) sodir bo‘lishidan, ya’ni faoliyat jarayoni boshlanishidan oldin 
amalga oshiriladi va xavfsizlikni ta’minlashga xizmat qiladi, 3-bosqichdan esa 
kelajakda xavfsizlikni ta’minlash bo‘yicha tadbirlar ishlab chiqish uchun 
foydalaniladi. 
Xavflar tahlil qilishda har bir xavfning kelib chiqish sabablari, xususiyatlari 
va oqibatlari o‘rganiladi. Har bir xavfning yuzaga kelishiga sabab bo‘luvchi omillar, 
salbiy oqibatlari, xavflilik va zarar keltirish darajalari bo‘ladi. 
Xavf-sabab- oqibat tushunchalari bir-biri bilan uzviy bog‘liq. Ular ko‘ngilsiz 
hodisaning asosiy ko‘rsatkichlari hisoblanadi. Ko‘ngilsiz hodisaning oqibatilari turli 
ko‘rinishda bo‘lishi mumkin.  
Potensial (yashirin) xavflarni yuzaga keltiruvchi sharoit sabablar deyiladi. 
Sabablar vaziyatlar to‘plamini xarakterlaydi, unga ko‘ra xavflar paydo bo‘ladi, u 
yoki bu kutilmagan oqibatlarni va zararlarni keltirib chiqaradi. Zarar yoki 
kutilmagan oqibatlarning shakllari har xildir: har xil og‘irlikdagi jarohatlar, 
zamonaviy usullar bilan aniqlanadigan kasalliklar, atrof-muhitga keltiradigan zarar 
va boshqalar. 
Baxtsiz hodisalarning oldini olish asosida sababini qidirish yotadi. Bir necha 
misollar keltiramiz: Zahar (xavf) - xato (sabab) - zaharlanish (ko‘ngilsiz oqibat).  
Elektr toki (xavf) - qisqa tutashuv (sabab) - yong‘in (ko‘ngilsiz oqibat). Ichkilik 
(xavf) - ko‘p ichish (sabab) -o‘lim (ko‘ngilsiz oqibat). 
 
3. Xavfsizlikni tizimli tahlili va tahlil qilish uslublari 
Tizimli tahlil - murakkab muammolar bo‘yicha qarorlarni tayyorlash va 
asoslashda ishlatiladigan metodologik vositalar yig‘indisidir, shu jumladan 
xavfsizlikda ham. 
- xavf-xatarlarga chidamlilik darajasini aniqlash va profilaktika choralarini ishlab chiqish, shu jumladan dizaynni o‘zgartirish. Xavflarning oqibatlarini tahlil qilish xavflarni identifikatsiyalashning boshqa, yanada kengroq usullarini qo‘llash zarurligini ko‘rsatadi. Yuqorida keltirilgan xavfni o‘rganish ketma-ketligining 1 va 2 bosqichlari hodisa (oqibat) sodir bo‘lishidan, ya’ni faoliyat jarayoni boshlanishidan oldin amalga oshiriladi va xavfsizlikni ta’minlashga xizmat qiladi, 3-bosqichdan esa kelajakda xavfsizlikni ta’minlash bo‘yicha tadbirlar ishlab chiqish uchun foydalaniladi. Xavflar tahlil qilishda har bir xavfning kelib chiqish sabablari, xususiyatlari va oqibatlari o‘rganiladi. Har bir xavfning yuzaga kelishiga sabab bo‘luvchi omillar, salbiy oqibatlari, xavflilik va zarar keltirish darajalari bo‘ladi. Xavf-sabab- oqibat tushunchalari bir-biri bilan uzviy bog‘liq. Ular ko‘ngilsiz hodisaning asosiy ko‘rsatkichlari hisoblanadi. Ko‘ngilsiz hodisaning oqibatilari turli ko‘rinishda bo‘lishi mumkin. Potensial (yashirin) xavflarni yuzaga keltiruvchi sharoit sabablar deyiladi. Sabablar vaziyatlar to‘plamini xarakterlaydi, unga ko‘ra xavflar paydo bo‘ladi, u yoki bu kutilmagan oqibatlarni va zararlarni keltirib chiqaradi. Zarar yoki kutilmagan oqibatlarning shakllari har xildir: har xil og‘irlikdagi jarohatlar, zamonaviy usullar bilan aniqlanadigan kasalliklar, atrof-muhitga keltiradigan zarar va boshqalar. Baxtsiz hodisalarning oldini olish asosida sababini qidirish yotadi. Bir necha misollar keltiramiz: Zahar (xavf) - xato (sabab) - zaharlanish (ko‘ngilsiz oqibat). Elektr toki (xavf) - qisqa tutashuv (sabab) - yong‘in (ko‘ngilsiz oqibat). Ichkilik (xavf) - ko‘p ichish (sabab) -o‘lim (ko‘ngilsiz oqibat). 3. Xavfsizlikni tizimli tahlili va tahlil qilish uslublari Tizimli tahlil - murakkab muammolar bo‘yicha qarorlarni tayyorlash va asoslashda ishlatiladigan metodologik vositalar yig‘indisidir, shu jumladan xavfsizlikda ham.
 
 
Tizim so‘zi grekcha so‘zdan olingan bo‘lib, “butun, qismlar va birikmalardan 
tuzilgan” demakdir. Tizimning tashkil qiluvchilari (elementlari, qismlari) deganda 
nafaqat moddiy ob’ektlar tushunilmasdan, yana ular orasidagi o‘zaro munosabatlar 
va bog‘lanishlarni ham anglash kerak. Texnik holati jihatidan soz bo‘lgan har 
qanday mashina texnik tizimga misol bo‘la oladi. Tizim elementlaridan bittasini 
inson tashkil qilsa - argatik tizim deyiladi. Argatik tizimga misollar:“inson-
mashina”, “inson-mashina-muhit” va hokazo. Umuman olganda har qanday 
predmetni (jismni) tizimli topish shakliga ega deb tasavvur qilish mumkin. 
Tizimlilik prinsipi hodisalarga bir butun to‘plam yoki kompleks deb qarab, 
ularni o‘zaro bog‘liqlikda o‘rganadi. Tizim yuzaga keltiruvchi maqsad yoki natija 
tizimni hosil qiluvchi elementlar deb ataladi. Masalan, tizimli hodisa bo‘lgan yonish 
(yong‘in) quyidagi asosiy uchta shart (element) bo‘lgandagina yuzaga keladi: 
yonuvchi modda, oksidlovchi (kislorod) va yondiruvchi manba. Tashkil 
qiluvchilarning xohlagan bittasini yo‘qotib bu tizimni buzishimiz mumkin. 
Tizim, uni tashkil qiluvchi elementlarida yo‘q bo‘lgan sifat belgisiga 
egabo’lishi mumkin. Tizimning juda muhim bu xususiyati emerdjentlik deb ataladi. 
Bu xususiyat, aslini olganda, umuman tahlil qilishning, shu jumladan, xavfsizlik 
muammolarining ham asosida yotadi. 
Tizimli tahlilning bir qator vazifalari mavjud: 
Tizimli tahlilning boshqaruvchanlik funksiyasi boshqaruv jarayonini turli 
bosqichlarida qaror qabul qilishga tayyorgarlik ko‘rish, qaror qabul qilish, qarorni 
joriy etish va qaror ijrosini nazorat qilish uchun aхborot bilan ta’minlaydi. 
Tizimli tahlilning diagnostik funksiyasi jarayonni kechishi yoki faoliyat 
davomida yuzaga kelgan holat (vaziyat), ya’ni joriy holat haqida ob’ektiv tasavvurni 
shakllantiradi. 
Tizimli tahlilning ogohlantiruvchi funksiyasi jarayonni kechishi davomida 
vujudga kelishi mumkin bo‘lgan muammo, turli shakl va ko'rinishdagi хavflar 
haqida ogohlik berib, ularni barataraf etish uchun хizmat qiladi. 
Tizimli tahlilning bilish - mental funksiyasi faoliyat davomida yuzaga kelgan 
holatning mohiyatini anglash uchun хizmat qiladi. 
Tizim so‘zi grekcha so‘zdan olingan bo‘lib, “butun, qismlar va birikmalardan tuzilgan” demakdir. Tizimning tashkil qiluvchilari (elementlari, qismlari) deganda nafaqat moddiy ob’ektlar tushunilmasdan, yana ular orasidagi o‘zaro munosabatlar va bog‘lanishlarni ham anglash kerak. Texnik holati jihatidan soz bo‘lgan har qanday mashina texnik tizimga misol bo‘la oladi. Tizim elementlaridan bittasini inson tashkil qilsa - argatik tizim deyiladi. Argatik tizimga misollar:“inson- mashina”, “inson-mashina-muhit” va hokazo. Umuman olganda har qanday predmetni (jismni) tizimli topish shakliga ega deb tasavvur qilish mumkin. Tizimlilik prinsipi hodisalarga bir butun to‘plam yoki kompleks deb qarab, ularni o‘zaro bog‘liqlikda o‘rganadi. Tizim yuzaga keltiruvchi maqsad yoki natija tizimni hosil qiluvchi elementlar deb ataladi. Masalan, tizimli hodisa bo‘lgan yonish (yong‘in) quyidagi asosiy uchta shart (element) bo‘lgandagina yuzaga keladi: yonuvchi modda, oksidlovchi (kislorod) va yondiruvchi manba. Tashkil qiluvchilarning xohlagan bittasini yo‘qotib bu tizimni buzishimiz mumkin. Tizim, uni tashkil qiluvchi elementlarida yo‘q bo‘lgan sifat belgisiga egabo’lishi mumkin. Tizimning juda muhim bu xususiyati emerdjentlik deb ataladi. Bu xususiyat, aslini olganda, umuman tahlil qilishning, shu jumladan, xavfsizlik muammolarining ham asosida yotadi. Tizimli tahlilning bir qator vazifalari mavjud: Tizimli tahlilning boshqaruvchanlik funksiyasi boshqaruv jarayonini turli bosqichlarida qaror qabul qilishga tayyorgarlik ko‘rish, qaror qabul qilish, qarorni joriy etish va qaror ijrosini nazorat qilish uchun aхborot bilan ta’minlaydi. Tizimli tahlilning diagnostik funksiyasi jarayonni kechishi yoki faoliyat davomida yuzaga kelgan holat (vaziyat), ya’ni joriy holat haqida ob’ektiv tasavvurni shakllantiradi. Tizimli tahlilning ogohlantiruvchi funksiyasi jarayonni kechishi davomida vujudga kelishi mumkin bo‘lgan muammo, turli shakl va ko'rinishdagi хavflar haqida ogohlik berib, ularni barataraf etish uchun хizmat qiladi. Tizimli tahlilning bilish - mental funksiyasi faoliyat davomida yuzaga kelgan holatning mohiyatini anglash uchun хizmat qiladi.
 
 
Tizimli tahlildagi asosiy tushunchalardan biri bu tizimli yondashuv 
tushunchasidir. Tizimli yondashuv - umumiy va keng tushuncha bo'lib, tizim 
konsepsiyasi asosida turli hodisa va ob'ektlarni ko'rib chiqishni o'zida qamrab oladi. 
Bunday yondashuvni qadimgi davr va o'rta asr mutafakkirlarining ilmiy ishlarida 
uchratish mumkin. Biroq aynan XX asr o'rtalariga tizimli yondashuv ilmiy 
dunyoqarashdan aniq metodologiyaga aylandi. Tizimli yondashuv ilmiy tadqiqot 
metodologiyasida muhim ahamiyatga ega. Uning asosiy vazifasi murakkab ob'ektlar 
- har хil tip va turkumga mansub tizimlarni tuzish va o'rganish metodlarini ishlab 
chiqishdan iborat. 
Tizimli yondashuv, bu ob'ektni yaхlit tizim, majmua sifatida o'rganishga 
asoslangan metodologiya, ilmiy anglashni ta'minlovchi “yo'l”dir. Tizimli 
yondashuv, bu o'zaro aloqador bo'lgan jihatlarni qamrab olgan majmua bo'lib, 
tahlilni amalga oshirishda metodologiya vazifasini bajara oladi. Bular: 
- tizimli- хossaviy (elementli), tizim nimalardan tarkib topgan? degan savolga 
javob topish uchun хizmat qiladi; 
- 
tizimli-strukturaviy, 
tizimni 
ichki 
tuzulishini, 
uning 
tarkiblarini 
ta'minlashuvini belgilash uchun хizmat qiladi; 
- tizimli-funksional, tizim va uni vujudga keltiruvchilar qanday vazifalarni 
bajarishini ajratib berish uchun хizmat qiladi; 
- tizimli-kommunikativ, tizimning boshqa tizimlar bilan gorizontal va vertikal 
aloqadorliklarni mohiyatini belgilash uchun хizmat qiladi; 
- tizimli-integrativ, tizimni saqlanish meхanizmi, saqlanish omillari va 
takomillashuvi belgilash uchun хizmat qiladi; 
- tizimli- tariхiy, “tizim qanday shakllangan?”, “rivojlanish davomida qanday 
bosqichlardan o'tgan?”, “tizimni istiqboli qanday?” degan savollarga javob berish 
uchun хizmat qiladi. 
Demak, tizimli yondashuv tizimli tahlilni amalga oshirish yo'lini belgilab 
berish uchun хizmat qiladigan majmua hisoblanadi. 
Xavfsizlikni tizimli tahlil qilishning maqsadi ko‘ngilsiz hodisa - avariya, 
yong‘in, jarohatlanish, kasallanish va boshqalarning yuzaga kelishiga ta’sir qiluvchi 
Tizimli tahlildagi asosiy tushunchalardan biri bu tizimli yondashuv tushunchasidir. Tizimli yondashuv - umumiy va keng tushuncha bo'lib, tizim konsepsiyasi asosida turli hodisa va ob'ektlarni ko'rib chiqishni o'zida qamrab oladi. Bunday yondashuvni qadimgi davr va o'rta asr mutafakkirlarining ilmiy ishlarida uchratish mumkin. Biroq aynan XX asr o'rtalariga tizimli yondashuv ilmiy dunyoqarashdan aniq metodologiyaga aylandi. Tizimli yondashuv ilmiy tadqiqot metodologiyasida muhim ahamiyatga ega. Uning asosiy vazifasi murakkab ob'ektlar - har хil tip va turkumga mansub tizimlarni tuzish va o'rganish metodlarini ishlab chiqishdan iborat. Tizimli yondashuv, bu ob'ektni yaхlit tizim, majmua sifatida o'rganishga asoslangan metodologiya, ilmiy anglashni ta'minlovchi “yo'l”dir. Tizimli yondashuv, bu o'zaro aloqador bo'lgan jihatlarni qamrab olgan majmua bo'lib, tahlilni amalga oshirishda metodologiya vazifasini bajara oladi. Bular: - tizimli- хossaviy (elementli), tizim nimalardan tarkib topgan? degan savolga javob topish uchun хizmat qiladi; - tizimli-strukturaviy, tizimni ichki tuzulishini, uning tarkiblarini ta'minlashuvini belgilash uchun хizmat qiladi; - tizimli-funksional, tizim va uni vujudga keltiruvchilar qanday vazifalarni bajarishini ajratib berish uchun хizmat qiladi; - tizimli-kommunikativ, tizimning boshqa tizimlar bilan gorizontal va vertikal aloqadorliklarni mohiyatini belgilash uchun хizmat qiladi; - tizimli-integrativ, tizimni saqlanish meхanizmi, saqlanish omillari va takomillashuvi belgilash uchun хizmat qiladi; - tizimli- tariхiy, “tizim qanday shakllangan?”, “rivojlanish davomida qanday bosqichlardan o'tgan?”, “tizimni istiqboli qanday?” degan savollarga javob berish uchun хizmat qiladi. Demak, tizimli yondashuv tizimli tahlilni amalga oshirish yo'lini belgilab berish uchun хizmat qiladigan majmua hisoblanadi. Xavfsizlikni tizimli tahlil qilishning maqsadi ko‘ngilsiz hodisa - avariya, yong‘in, jarohatlanish, kasallanish va boshqalarning yuzaga kelishiga ta’sir qiluvchi
 
 
sabablarni aniqlash va ularning paydo bo‘lish ehtimolligini kamaytiradigan oldini 
olish chora-tadbirlarini ishlab chiqishdir. Har qanday xavf bir yoki bir nechta 
sabablar tufayli yuzaga keladi va ma’lum miqdorda zarar yetkazadi. Sababsiz real 
xavflar yuzaga kelmaydi. Demak, xavflarning oldini olish yoki ulardan 
himoyalanish ularning paydo bo‘lish sabablarini aniqlashga, o‘rganishga 
asoslangan. Yuzaga kelgan xavflar va ularning sabablari o‘rtasida o‘zaro sabab-
oqibat bog‘lanishi mavjud, xavf ma’lum bir sabab oqibatidir, u esa o‘z navbatida, 
boshqa bir sabab oqibatidir va hokazo. 
Shunday qilib, sabablar va xavflar kerakli, ierarxik zanjirli strukturalarni yoki 
tizimlarni hosil qiladi. Bunday bog‘lanishlarning grafik ko‘rinishi, shoxlanib ketgan 
daraxtni eslatadi. Ob’ektlar xavfsizligining tahliliga bag‘ishlangan xorijiy 
adabiyotlarda «sabablar daraxti», «buzilishlar daraxti», «xavflar daraxti» va 
«hodisalar daraxti» tushunchalari ko’p ishlatiladi. Ko‘rilayotgan daraxtlarda qoida 
bo‘yicha sabab va xavf shoxchalari mavjud bo‘ladi. Obektlarning xavfsizligini tahlil 
qilish jarayonida hosil bo‘lgan grafik ko‘rinishlar “sabablar va xavflar daraxtlari” 
deb aytiladi. 
Xavfsizlikni tahlil qilishda ko‘ngilsiz hodisa yuz berishidan oldin - aprior 
tahlil va yuz bergandan keyin – aposterior tahlil amalga oshirilishi mumkin.   
Aprior uslubda tadqiqotchi tahlil qilinadigan tizim uchun potensial mumkin 
bo‘lgan xavfni (ko‘ngilsiz hodisani) belgilaydi va ushbu xavf ta’sirida yuzaga 
keladigan boshqa xavflar ketma ketligini o‘rganadi yoki ushbu ko‘ngilsiz hodisaga 
olib keluvchi holatlar, sabablar turini aniqlaydi. Ushbu uslub faoliyat amalga 
oshmasdan oldin mantiqiy tahlil qilish orqali bajariladi. 
Aposterior uslub faoliyat amalga oshgach, ya’ni hodisa sodir bo‘lgach 
bajariladi. Bunda ushbu ko‘ngilsiz hodisaning izi asosida uning sabablari aniqlanadi 
va tahlil natijalari bo‘yicha kelajakda bajarilishi lozim bo‘lgan ishlarning rejasi 
ishlab chiqiladi. 
Bu ikkala uslub mos holda to‘g‘ri va teskari uslub ham deb yuritiladi. To‘g‘ri 
uslubda ko‘ngilsiz hodisalarga olib keluvchi sabablar va xavf turlari o‘rganilib, sodir 
bo‘lishi mumkin bo‘lgan baxtsiz hodisalar oldindan tahlil qilinadi. Teskari uslubda 
sabablarni aniqlash va ularning paydo bo‘lish ehtimolligini kamaytiradigan oldini olish chora-tadbirlarini ishlab chiqishdir. Har qanday xavf bir yoki bir nechta sabablar tufayli yuzaga keladi va ma’lum miqdorda zarar yetkazadi. Sababsiz real xavflar yuzaga kelmaydi. Demak, xavflarning oldini olish yoki ulardan himoyalanish ularning paydo bo‘lish sabablarini aniqlashga, o‘rganishga asoslangan. Yuzaga kelgan xavflar va ularning sabablari o‘rtasida o‘zaro sabab- oqibat bog‘lanishi mavjud, xavf ma’lum bir sabab oqibatidir, u esa o‘z navbatida, boshqa bir sabab oqibatidir va hokazo. Shunday qilib, sabablar va xavflar kerakli, ierarxik zanjirli strukturalarni yoki tizimlarni hosil qiladi. Bunday bog‘lanishlarning grafik ko‘rinishi, shoxlanib ketgan daraxtni eslatadi. Ob’ektlar xavfsizligining tahliliga bag‘ishlangan xorijiy adabiyotlarda «sabablar daraxti», «buzilishlar daraxti», «xavflar daraxti» va «hodisalar daraxti» tushunchalari ko’p ishlatiladi. Ko‘rilayotgan daraxtlarda qoida bo‘yicha sabab va xavf shoxchalari mavjud bo‘ladi. Obektlarning xavfsizligini tahlil qilish jarayonida hosil bo‘lgan grafik ko‘rinishlar “sabablar va xavflar daraxtlari” deb aytiladi. Xavfsizlikni tahlil qilishda ko‘ngilsiz hodisa yuz berishidan oldin - aprior tahlil va yuz bergandan keyin – aposterior tahlil amalga oshirilishi mumkin. Aprior uslubda tadqiqotchi tahlil qilinadigan tizim uchun potensial mumkin bo‘lgan xavfni (ko‘ngilsiz hodisani) belgilaydi va ushbu xavf ta’sirida yuzaga keladigan boshqa xavflar ketma ketligini o‘rganadi yoki ushbu ko‘ngilsiz hodisaga olib keluvchi holatlar, sabablar turini aniqlaydi. Ushbu uslub faoliyat amalga oshmasdan oldin mantiqiy tahlil qilish orqali bajariladi. Aposterior uslub faoliyat amalga oshgach, ya’ni hodisa sodir bo‘lgach bajariladi. Bunda ushbu ko‘ngilsiz hodisaning izi asosida uning sabablari aniqlanadi va tahlil natijalari bo‘yicha kelajakda bajarilishi lozim bo‘lgan ishlarning rejasi ishlab chiqiladi. Bu ikkala uslub mos holda to‘g‘ri va teskari uslub ham deb yuritiladi. To‘g‘ri uslubda ko‘ngilsiz hodisalarga olib keluvchi sabablar va xavf turlari o‘rganilib, sodir bo‘lishi mumkin bo‘lgan baxtsiz hodisalar oldindan tahlil qilinadi. Teskari uslubda
 
 
esa sodir bo‘lgan baxtsiz hodisalar o‘rganilib, uning sabablari aniqlanadi. Birlamchi 
hodisalarning paydo bo‘lish ehtimolligi va chastotasini bilgan holda, pastdan 
yuqoriga harakatlanib, asosiy hodisaning yuz berish ehtimolini aniqlash mumkin. 
 
4. Iqtisodiy xavfsizlik tushunchasi va iqtisodiy xavflar tahlili 
Boshqa xavflar kabi iqtisodiy xavflar ham jamiyatga moddiy ziyon 
yetkazuvchi omillar hisoblanib, ular natijasida insonlar qashshoqlashuvi, davlat 
katta talofat ko‘rishi mumkin. Deyarli barcha xavf turlari bevosita iqtisodiy xavflarni 
ham olib kelishi mumkin. Masalan, bir korxonada antropogen xavf, ishchilar 
e’tiborsizligi tufayli yong‘in paydo bo‘ldi deylik, natijada, ish ob’ektlari yaroqsiz 
holga kelishi, korxona katta zarar ko‘rishi mumkin. Bu esa korxonada iqtisodiy 
xavfni paydo bo‘lishiga sabab bo‘ladi. 
Iqtisodiy xavfsizlik milliy xavfsizlikning tarkibiy qismi, uning moddiy asosi 
bo‘lib hisoblanadi. “Iqtisodiy xavfsizlik”– bu davlat iqtisodiy tizimiga ta’sir qiluvchi 
va uning eng kam chiqim bilan, bosqichma-bosqich barqaror rivojlanishi, shu 
asosida jamiyatning potensial imkoniyatlarini har tomonlama amalga oshirish 
uchun, milliy manfaatlar eng ko‘p ifodalanishiga imkon beruvchi (ichki va tashqi) 
shart va omillar yig‘indisi, shuningdek, davlatning turli xil xavflar va yo‘qotishlarga 
qarshi turish qobiliyatidir.  
Iqtisodiy xavfsizlik o‘zining ob’ekt va sub’ektlariga ega bo‘lib, uning ob’ekti 
deganda mamlakatning iqtisodiy tizimi hamda uni tashkil etuvchi elementlari 
tushuniladi.  
Iqtisodiy xavfsizlik ob’ektlariga tabiiy boyliklar, inson resurslari, mehnatga 
layoqatli aholi, ishlab chiqarish fondlari, ko‘chmas mulk, moliyaviy resurslar, 
xo‘jalik tizimlari, mintaqalar, oila, inson kiradi.  
Iqtisodiy xavfsizlik sub’ektlari funksional va tarmoq vazirliklari hamda 
idoralari, soliq, bojxona xizmatlari, bank, birjalar, sug‘urta kompaniyalari, qonun 
chiqaruvchi organlarning tegishli qo‘mita va komissiyalari, ishlab chiqaruvchilar va 
sotuvchilar, ish va xizmatlar ko‘rsatuvchilar, iste’molchilar jamiyatlaridan iborat: 
Iqtisodiy xavfsizlikning quyidagi turlari mavjud: 
esa sodir bo‘lgan baxtsiz hodisalar o‘rganilib, uning sabablari aniqlanadi. Birlamchi hodisalarning paydo bo‘lish ehtimolligi va chastotasini bilgan holda, pastdan yuqoriga harakatlanib, asosiy hodisaning yuz berish ehtimolini aniqlash mumkin. 4. Iqtisodiy xavfsizlik tushunchasi va iqtisodiy xavflar tahlili Boshqa xavflar kabi iqtisodiy xavflar ham jamiyatga moddiy ziyon yetkazuvchi omillar hisoblanib, ular natijasida insonlar qashshoqlashuvi, davlat katta talofat ko‘rishi mumkin. Deyarli barcha xavf turlari bevosita iqtisodiy xavflarni ham olib kelishi mumkin. Masalan, bir korxonada antropogen xavf, ishchilar e’tiborsizligi tufayli yong‘in paydo bo‘ldi deylik, natijada, ish ob’ektlari yaroqsiz holga kelishi, korxona katta zarar ko‘rishi mumkin. Bu esa korxonada iqtisodiy xavfni paydo bo‘lishiga sabab bo‘ladi. Iqtisodiy xavfsizlik milliy xavfsizlikning tarkibiy qismi, uning moddiy asosi bo‘lib hisoblanadi. “Iqtisodiy xavfsizlik”– bu davlat iqtisodiy tizimiga ta’sir qiluvchi va uning eng kam chiqim bilan, bosqichma-bosqich barqaror rivojlanishi, shu asosida jamiyatning potensial imkoniyatlarini har tomonlama amalga oshirish uchun, milliy manfaatlar eng ko‘p ifodalanishiga imkon beruvchi (ichki va tashqi) shart va omillar yig‘indisi, shuningdek, davlatning turli xil xavflar va yo‘qotishlarga qarshi turish qobiliyatidir. Iqtisodiy xavfsizlik o‘zining ob’ekt va sub’ektlariga ega bo‘lib, uning ob’ekti deganda mamlakatning iqtisodiy tizimi hamda uni tashkil etuvchi elementlari tushuniladi. Iqtisodiy xavfsizlik ob’ektlariga tabiiy boyliklar, inson resurslari, mehnatga layoqatli aholi, ishlab chiqarish fondlari, ko‘chmas mulk, moliyaviy resurslar, xo‘jalik tizimlari, mintaqalar, oila, inson kiradi. Iqtisodiy xavfsizlik sub’ektlari funksional va tarmoq vazirliklari hamda idoralari, soliq, bojxona xizmatlari, bank, birjalar, sug‘urta kompaniyalari, qonun chiqaruvchi organlarning tegishli qo‘mita va komissiyalari, ishlab chiqaruvchilar va sotuvchilar, ish va xizmatlar ko‘rsatuvchilar, iste’molchilar jamiyatlaridan iborat: Iqtisodiy xavfsizlikning quyidagi turlari mavjud:
 
 
- 
ishlab – chiqarish –texnologik sohalardagi xavfsizlik; 
- 
sanoat sohasidagi xavfsizlik; 
- 
oziq-ovqat xavfsizligi; 
- 
demografik xavfsizlik; 
- 
moliyaviy xavfsizlik; 
- 
axborot xavfsizligi; 
- 
tashqi iqtisodiy faoliyat sohasidagixavfsizlik va h.k. 
Iqtisodiy xavfsizlikka bo‘ladigan tahdidlar – mamlakatdagi iqtisodiy holatga 
salbiy ta’sir ko‘rsatadigan, shaxs, jamiyat, davlatning iqtisodiy manfaatlarini 
cheklab qo‘yadigan, milliy qadriyatlar va hayot tarziga xavf soladigan hodisa va 
jarayonlardir. Odatda iqtisodiy tahdidlar umumlashtirilgan holda ichki va tashqi 
tahdidlarga ajratilib o‘rganiladi.  
Iqtisodiy xavfsizlikka ichki tahdidlar: 
- mamlakat iqtisodiyotining bir yoqlama rivojlanganligi va tarkibiy 
deformatsiyaning kuchayishi;  
- milliy iqtisodiyot raqobatbardoshligining pastligi; 
- iqtisodiyotning yuqori darajada monopollashuvi; 
- yuqori darajadagi inflyatsiya; 
- mineral – xom ashyo bazalarining kam o‘rganilganligi; 
- mamlakat 
ilmiy-texnika 
salohiyatining 
yomonlashuvi, 
fan-texnika 
rivojlanishining ayrim yo‘nalishlarida ilg‘or o‘rinlarning boy berilishi, boshqa 
faoliyat sohalarida intellektual mehnat nufuzi va obro‘- e’tiborining tushib ketishi; 
- infratuzilmaning rivojlanmaganligi; 
- ichki bozorlardan milliy tovarlarning chet el tovarlari tomonidan siqib 
chiqarilishi; 
- hududiy separatizm va lobbizmning yuqoriligi; 
- investitsion faollikning pasayishi; 
- ijtimoiy ziddiyatlar kelib chiqish xavfining mavjudligi; 
- qonunchilikning rivojlanmaganligi, huquqiy,moliyaviy intizom pastligi; 
- iqtisodiyotning kriminallashuvi, boshqaruvda korrupsiyaning kuchayishi; 
- ishlab – chiqarish –texnologik sohalardagi xavfsizlik; - sanoat sohasidagi xavfsizlik; - oziq-ovqat xavfsizligi; - demografik xavfsizlik; - moliyaviy xavfsizlik; - axborot xavfsizligi; - tashqi iqtisodiy faoliyat sohasidagixavfsizlik va h.k. Iqtisodiy xavfsizlikka bo‘ladigan tahdidlar – mamlakatdagi iqtisodiy holatga salbiy ta’sir ko‘rsatadigan, shaxs, jamiyat, davlatning iqtisodiy manfaatlarini cheklab qo‘yadigan, milliy qadriyatlar va hayot tarziga xavf soladigan hodisa va jarayonlardir. Odatda iqtisodiy tahdidlar umumlashtirilgan holda ichki va tashqi tahdidlarga ajratilib o‘rganiladi. Iqtisodiy xavfsizlikka ichki tahdidlar: - mamlakat iqtisodiyotining bir yoqlama rivojlanganligi va tarkibiy deformatsiyaning kuchayishi; - milliy iqtisodiyot raqobatbardoshligining pastligi; - iqtisodiyotning yuqori darajada monopollashuvi; - yuqori darajadagi inflyatsiya; - mineral – xom ashyo bazalarining kam o‘rganilganligi; - mamlakat ilmiy-texnika salohiyatining yomonlashuvi, fan-texnika rivojlanishining ayrim yo‘nalishlarida ilg‘or o‘rinlarning boy berilishi, boshqa faoliyat sohalarida intellektual mehnat nufuzi va obro‘- e’tiborining tushib ketishi; - infratuzilmaning rivojlanmaganligi; - ichki bozorlardan milliy tovarlarning chet el tovarlari tomonidan siqib chiqarilishi; - hududiy separatizm va lobbizmning yuqoriligi; - investitsion faollikning pasayishi; - ijtimoiy ziddiyatlar kelib chiqish xavfining mavjudligi; - qonunchilikning rivojlanmaganligi, huquqiy,moliyaviy intizom pastligi; - iqtisodiyotning kriminallashuvi, boshqaruvda korrupsiyaning kuchayishi;
 
 
- daromadlarni yashirish, soliq to‘lashdan qochish hollarining ko‘payishi; 
- moliyaviy mablag‘larning chet ellarga noqonuniy tarzda o‘tkazilishi. 
Tashqi tahdidlar jumlasiga esa quyidagilar kiritiladi: 
- eksport tarkibida xom ashyo mahsulotlarining ustuvorligi; 
- mamlakatning import mahsulotlariga qaramligi, bog‘liqligi; 
- import tarkibining ratsional emasligi; 
- tashqi qarzlarning o‘sib borishi; 
- eksport va valyuta nazoratining yaxshi yo‘lga qo‘yilmaganligi; 
- bojxona chegaralarining yetarli darajada belgilanmaganligi; 
- eksport-import 
operatsiyalariga 
xizmat 
ko‘rsatuvchi 
transport 
infratuzilmalarining rivojlanmaganligi. 
O‘zbekiston 
Respublikasining 
iqtisodiy 
xavfsizligini 
ta’minlash 
mamlakatning har sohasida yuksalishini asosiy shartlaridan biri bo‘lib 
hisoblanadi.Iqtisodiy xavfsizlik davlat xavfsizligi tizimidagi muhim yo‘nalish 
bo‘lib, mamlakat mudofaa qobiliyatini ta’minlash, jamiyatda ijtimoiy barqarorlikni 
saqlash, ekologik halokatlardan himoya qilish kabi yo‘nalishlar bilan bir qatorda 
turadi.  
 
5. Ijtimoiy xavflar tahlili 
Ijtimoiy 
xavf-xatarlarning 
kelib 
chiqishini 
hukumat 
organlari 
va 
tashkilotlarining o‘ziga yuklatilgan vazifalarni o‘z vaqtida bajarmasligi va 
malakasizliklarini, o‘z ustida ishlamasligi, yangi innovatsion g‘oyalarni 
yaratmasliklari, siyosiy partiyalarning noqonuniy ishlari, xatolari, davlat 
siyosatining ustuvor yo‘nalishlarini viloyat va shaharlarda keng ommaga 
yoritilmasligi bilan bog‘lasak bo‘ladi.  
Iqtisodiyotda ijtimoiy xavf-xatarlar bu sohadagi iqtisodiy defektlardan, 
iqtisodiy siyosatni to‘g‘ri yo‘naltirmaslikdan, iqtisodiy munosabatlarni noto‘g‘ri 
tashkil etilganligidan, iqtisodiy jinoyatlar ko‘lamining oshishidan va boshqa 
sabablardan yuzaga keladi. 
Ijtimoiy sohada esa xavf-xatarlar kelib chiqishining asosiy sabablarini 
- daromadlarni yashirish, soliq to‘lashdan qochish hollarining ko‘payishi; - moliyaviy mablag‘larning chet ellarga noqonuniy tarzda o‘tkazilishi. Tashqi tahdidlar jumlasiga esa quyidagilar kiritiladi: - eksport tarkibida xom ashyo mahsulotlarining ustuvorligi; - mamlakatning import mahsulotlariga qaramligi, bog‘liqligi; - import tarkibining ratsional emasligi; - tashqi qarzlarning o‘sib borishi; - eksport va valyuta nazoratining yaxshi yo‘lga qo‘yilmaganligi; - bojxona chegaralarining yetarli darajada belgilanmaganligi; - eksport-import operatsiyalariga xizmat ko‘rsatuvchi transport infratuzilmalarining rivojlanmaganligi. O‘zbekiston Respublikasining iqtisodiy xavfsizligini ta’minlash mamlakatning har sohasida yuksalishini asosiy shartlaridan biri bo‘lib hisoblanadi.Iqtisodiy xavfsizlik davlat xavfsizligi tizimidagi muhim yo‘nalish bo‘lib, mamlakat mudofaa qobiliyatini ta’minlash, jamiyatda ijtimoiy barqarorlikni saqlash, ekologik halokatlardan himoya qilish kabi yo‘nalishlar bilan bir qatorda turadi. 5. Ijtimoiy xavflar tahlili Ijtimoiy xavf-xatarlarning kelib chiqishini hukumat organlari va tashkilotlarining o‘ziga yuklatilgan vazifalarni o‘z vaqtida bajarmasligi va malakasizliklarini, o‘z ustida ishlamasligi, yangi innovatsion g‘oyalarni yaratmasliklari, siyosiy partiyalarning noqonuniy ishlari, xatolari, davlat siyosatining ustuvor yo‘nalishlarini viloyat va shaharlarda keng ommaga yoritilmasligi bilan bog‘lasak bo‘ladi. Iqtisodiyotda ijtimoiy xavf-xatarlar bu sohadagi iqtisodiy defektlardan, iqtisodiy siyosatni to‘g‘ri yo‘naltirmaslikdan, iqtisodiy munosabatlarni noto‘g‘ri tashkil etilganligidan, iqtisodiy jinoyatlar ko‘lamining oshishidan va boshqa sabablardan yuzaga keladi. Ijtimoiy sohada esa xavf-xatarlar kelib chiqishining asosiy sabablarini
 
 
fuqarolarning qonuniy huquqlari buzilgan, hukumatning ularga nisbatan 
e’tiborsizligi va ijtimoiy himoya qila olmasligi, sog‘liqni saqlash tizimining yaxshi 
rivojlanmaganligi, aholining jismoniy va ruhiy holatlari yomonlashganligi va 
aholini demografik holati bilan bog‘lashimiz mumkin.  
Ijtimoiy xavf-xatar vujudga kelganda jamiyatda hukumatga nisbatan 
noroziliklar oshadi, aholi orasida turli qatlamlarga tabaqalanish, ular o’rtasida 
qarama-qarshiliklar, ziddiyatlar vujudga keladi va bu oxir oqibat jamiyatni 
tannazulga yuz tutishiga sabab boladi.  
Asosiy ijtimoiy xavf-xatarlarga quyidagilar kiradi: 
- jamiyatda qatlamlar, tabaqalarining vujudga kelishi va kam taminlagan 
oilalar sonining ortishi; 
- jamiyatda turli millatga oid aholi o’rtasida konfliktlar vujudga kelishi va ular 
sonining ortishi; 
- ishsizlikning 
ortishi, 
iqtisodiyotning 
xususiy 
sektorlariga 
qarashli 
tashkilotlarda ishchilarni ijtimoiy jihatdan juda past himoyalanishi va ta’minlanishi;  
- diniy sohada aholi o‘rtasida vaziyatning chigallashuvi va noto‘g‘ri oqimlar 
va qarashlarning vujudga kelishi; 
- jamiyatda aholi tug‘ilishi kamayishi va savodsizligi, yoshlarda milliy 
g‘oyaning rivojlanmaganligi uning insonlar ongi va qalbida singdirilmaganligi; 
- o‘z-o‘ziga xizmat ko‘rsatish, kommunal, transport va boshqa xizmatlarning 
pasayishi. 
Ijtimoiy xavf - jamiyatda insonlar o‘rtasidagi sodir bo‘lib ularning hayoti va 
sog‘lig‘iga, mol-mulki, huquq va qonuniy manfaatlariga tahdid soluvchi salbiy 
jarayonlar va hodisalar hisoblanadi. Ularning shakllanishi va rivojlanishi manbai 
mamlakatda, xalqaro maydonda, shuningdek, inson faoliyatining turli sohalarida 
ijtimoiy rivojlanish ichki va tashqi ziddiyatlarining turli shaklda bo‘lishidir. Ijtimoiy 
xavflar shunisi bilan xarakterliki insoniyat ko‘pgina iqtisodiy, siyosiy, etnik, 
ma’naviy va boshqa muammolarni hal etish uchun kardinal yechim topa olgani yo‘q. 
Bundan tashqari, ayrim ijtimoiy muammolar va ziddiyatlar rivojlanishning har bir 
yangi bosqichida yanada o‘tkir xavf bo‘lib, doimo ularga qarshi va ulardan himoya 
fuqarolarning qonuniy huquqlari buzilgan, hukumatning ularga nisbatan e’tiborsizligi va ijtimoiy himoya qila olmasligi, sog‘liqni saqlash tizimining yaxshi rivojlanmaganligi, aholining jismoniy va ruhiy holatlari yomonlashganligi va aholini demografik holati bilan bog‘lashimiz mumkin. Ijtimoiy xavf-xatar vujudga kelganda jamiyatda hukumatga nisbatan noroziliklar oshadi, aholi orasida turli qatlamlarga tabaqalanish, ular o’rtasida qarama-qarshiliklar, ziddiyatlar vujudga keladi va bu oxir oqibat jamiyatni tannazulga yuz tutishiga sabab boladi. Asosiy ijtimoiy xavf-xatarlarga quyidagilar kiradi: - jamiyatda qatlamlar, tabaqalarining vujudga kelishi va kam taminlagan oilalar sonining ortishi; - jamiyatda turli millatga oid aholi o’rtasida konfliktlar vujudga kelishi va ular sonining ortishi; - ishsizlikning ortishi, iqtisodiyotning xususiy sektorlariga qarashli tashkilotlarda ishchilarni ijtimoiy jihatdan juda past himoyalanishi va ta’minlanishi; - diniy sohada aholi o‘rtasida vaziyatning chigallashuvi va noto‘g‘ri oqimlar va qarashlarning vujudga kelishi; - jamiyatda aholi tug‘ilishi kamayishi va savodsizligi, yoshlarda milliy g‘oyaning rivojlanmaganligi uning insonlar ongi va qalbida singdirilmaganligi; - o‘z-o‘ziga xizmat ko‘rsatish, kommunal, transport va boshqa xizmatlarning pasayishi. Ijtimoiy xavf - jamiyatda insonlar o‘rtasidagi sodir bo‘lib ularning hayoti va sog‘lig‘iga, mol-mulki, huquq va qonuniy manfaatlariga tahdid soluvchi salbiy jarayonlar va hodisalar hisoblanadi. Ularning shakllanishi va rivojlanishi manbai mamlakatda, xalqaro maydonda, shuningdek, inson faoliyatining turli sohalarida ijtimoiy rivojlanish ichki va tashqi ziddiyatlarining turli shaklda bo‘lishidir. Ijtimoiy xavflar shunisi bilan xarakterliki insoniyat ko‘pgina iqtisodiy, siyosiy, etnik, ma’naviy va boshqa muammolarni hal etish uchun kardinal yechim topa olgani yo‘q. Bundan tashqari, ayrim ijtimoiy muammolar va ziddiyatlar rivojlanishning har bir yangi bosqichida yanada o‘tkir xavf bo‘lib, doimo ularga qarshi va ulardan himoya
 
 
qilish mexanizmlarini qidirishni talab etmoqda. 
Ijtimoiy xavf-xatarlar - muayyan sinflar, guruhlar, qatlamlar, shaxslarning 
boshqalarni yo‘q qilish uchun mo‘ljallangan (oldindan rejalashtirib yoki bilmagan 
holda) harakatlar. Shuningdek, jismoniy va ma’naviy tanazzulga olib keladigan, 
shaxs, jamiyat va davlatni yo‘q qilishga olib keladigan hayotiy shart-sharoit va 
narsalardan mahrum qilish.Ijtimoiy xavflarning eng yirigi bu urush harakarlaridir. 
Ijtimoiy xavf-xatarlarni muntazam va tizimli o‘rganish uchun quyidagi 
belgilari bo‘yicha tasniflash mumkin. 
Kelib chiqish tabiati, sohasi va xarakteri bo‘yicha: 
1) Harbiy - urush, qurolli to‘qnashuvlar, harbiy mashqlar, qurol va o‘q-dorilar 
omborlarida portlashlar, harbiy ob’ektlarda zaharlanishlar; 
2) Ijtimoiy-siyosiy – ish tashlashlar, mitinglar, noroziliklar (piketlar), isyonlar, 
siyosiy terror; 
3) Ijtimoiy-iqtisodiy - ishsizlik, qashshoqlik, inflyatsiya, past hayot darajasi, 
ochlik; 
4) Ijtimoiy-maishiy - qo‘shnilar bilan va oilada kelishmovchiliklar, 
bolalarning qarovsiz va nazoratzisligi, chekish, alkogolizm, giyohvandlik, 
epidemiyalar; 
5) Ijtimoiy-jinoyatchilik - o‘g‘irlik, tovlamachilik, firibgarlik, zo‘ravonlik, 
terroristik faoliyat, qotillik; 
6) Etnik, millatlararo - millatlararo nizolar, diniy ekstremizm, fashizm, 
natsizm, mazhabchilik. 
Insonlarga ta’sirining tabiatiga ko‘ra, ijtimoiy xavflarning uchta sinfi 
mavjud. 
I. Odamlarga ta’siri bilan bog‘liq xavflar: 
1) shaxsga psixologik ta’sir ko‘rsatuvchi xavflar (axborot tahdidlari, 
noijtimoiy hayot tarzini targ‘ib qilish, tovlamachilik, shantaj va boshqalar); 
2) shaxsga jismoniy ta’sir ko‘rsatuvchi xavflar (garovga olish, tan jarohati 
(badanga zarar) yetkazish, qotillik, zo‘rlash). 
II. Inson salomatligiga zarar yetishi bilan bog‘liq xavflar: 
qilish mexanizmlarini qidirishni talab etmoqda. Ijtimoiy xavf-xatarlar - muayyan sinflar, guruhlar, qatlamlar, shaxslarning boshqalarni yo‘q qilish uchun mo‘ljallangan (oldindan rejalashtirib yoki bilmagan holda) harakatlar. Shuningdek, jismoniy va ma’naviy tanazzulga olib keladigan, shaxs, jamiyat va davlatni yo‘q qilishga olib keladigan hayotiy shart-sharoit va narsalardan mahrum qilish.Ijtimoiy xavflarning eng yirigi bu urush harakarlaridir. Ijtimoiy xavf-xatarlarni muntazam va tizimli o‘rganish uchun quyidagi belgilari bo‘yicha tasniflash mumkin. Kelib chiqish tabiati, sohasi va xarakteri bo‘yicha: 1) Harbiy - urush, qurolli to‘qnashuvlar, harbiy mashqlar, qurol va o‘q-dorilar omborlarida portlashlar, harbiy ob’ektlarda zaharlanishlar; 2) Ijtimoiy-siyosiy – ish tashlashlar, mitinglar, noroziliklar (piketlar), isyonlar, siyosiy terror; 3) Ijtimoiy-iqtisodiy - ishsizlik, qashshoqlik, inflyatsiya, past hayot darajasi, ochlik; 4) Ijtimoiy-maishiy - qo‘shnilar bilan va oilada kelishmovchiliklar, bolalarning qarovsiz va nazoratzisligi, chekish, alkogolizm, giyohvandlik, epidemiyalar; 5) Ijtimoiy-jinoyatchilik - o‘g‘irlik, tovlamachilik, firibgarlik, zo‘ravonlik, terroristik faoliyat, qotillik; 6) Etnik, millatlararo - millatlararo nizolar, diniy ekstremizm, fashizm, natsizm, mazhabchilik. Insonlarga ta’sirining tabiatiga ko‘ra, ijtimoiy xavflarning uchta sinfi mavjud. I. Odamlarga ta’siri bilan bog‘liq xavflar: 1) shaxsga psixologik ta’sir ko‘rsatuvchi xavflar (axborot tahdidlari, noijtimoiy hayot tarzini targ‘ib qilish, tovlamachilik, shantaj va boshqalar); 2) shaxsga jismoniy ta’sir ko‘rsatuvchi xavflar (garovga olish, tan jarohati (badanga zarar) yetkazish, qotillik, zo‘rlash). II. Inson salomatligiga zarar yetishi bilan bog‘liq xavflar:
 
 
1) inson organizmini buzadigan moddalarni istemol qilish bilan bog‘liq 
xavflar (giyohvandlik, toksikomaniya, farmakomaniya, alkogolizm, kashandalik); 
2) ijtimoiy ahamiyatga ega bo‘lgan kasalliklar (gripp, sil, tanosil kasalliklar, 
OIV/OITS); 
3) ruhiyatni buzilishiga olib keladigan xavflar (qimor, o‘z joniga qasd qilish, 
mazhabchilik). 
III. Ba’zi ijtimoiy guruhlarning odamlarga ta’siri bilan bog‘liq xavflar 
(professional, milliy, diniy, jamoat birlashmalari, partiyalar va norasmiy 
tashkilotlar): 
1) 
iqtisodiy 
(inflyasiya, 
ishsizlik, 
yuqori 
qashshoqlik, 
oziq-ovqat 
yetishmovchiligi); 
2) siyosiy (terrorizm, millatchilik, antisemitizm, genotsid, separatizm, 
millatlararo qarama-qarshiliklar, ekstremizm); 
3) aholining demografik ko‘rsatkichlari aholi sonini ko‘payishi (yer 
aholisining haddan tashqari ko‘payishi, ayrim xalqlarning qarishi va yo‘q bo‘lib 
ketishi) bilan bog‘liq. 
Ijtimoiy xavf-xatarlar quyidagi mezonlarga muvofiq guruhlanishi mumkin: 
Ko‘lami bo‘yicha: 
1) Lokal (mahalliy va ob’ektlar) - uy, bir ob’ekt, shaharning bir mavzesi, 
tuman yoki shaharni o‘z ichiga olgan (firibgarlik, tovlamachilik, alkogolizm, 
giyohvandlik); 
2) Mintaqaviy - ijtimoiy xavf-xatarlarning ta’siri bir yoki ikki mintaqaviy 
sub’ektga (norasmiy va jinoiy guruhlarning faoliyati) qaratilgan; 
3) Global - katta hududlarga tarqalgan (giyohvand moddalar kontrabandasi, 
terrorizm, iqtisodiy inqirozlar, harbiy mojarolar, epidemiyalar). 
Vujudga kelish mexanizmi bo‘yicha: 
1) tasodifiy (oldindan o‘ylanmagan) - aniq shaxslar yoki ijtimoiy guruhlarga 
bog‘liq bo‘lmagan, tasodifiy xolatlar natijasida yuzaga kelgan xavflar (tabiiy ofatlar, 
hosildorlikka erisha olmaslik, epidemiyalar bilan bog‘liq); 
2) kutilgan (oldindan o‘ylangan) odamlar va ijtimoiy guruhlar tomonidan 
1) inson organizmini buzadigan moddalarni istemol qilish bilan bog‘liq xavflar (giyohvandlik, toksikomaniya, farmakomaniya, alkogolizm, kashandalik); 2) ijtimoiy ahamiyatga ega bo‘lgan kasalliklar (gripp, sil, tanosil kasalliklar, OIV/OITS); 3) ruhiyatni buzilishiga olib keladigan xavflar (qimor, o‘z joniga qasd qilish, mazhabchilik). III. Ba’zi ijtimoiy guruhlarning odamlarga ta’siri bilan bog‘liq xavflar (professional, milliy, diniy, jamoat birlashmalari, partiyalar va norasmiy tashkilotlar): 1) iqtisodiy (inflyasiya, ishsizlik, yuqori qashshoqlik, oziq-ovqat yetishmovchiligi); 2) siyosiy (terrorizm, millatchilik, antisemitizm, genotsid, separatizm, millatlararo qarama-qarshiliklar, ekstremizm); 3) aholining demografik ko‘rsatkichlari aholi sonini ko‘payishi (yer aholisining haddan tashqari ko‘payishi, ayrim xalqlarning qarishi va yo‘q bo‘lib ketishi) bilan bog‘liq. Ijtimoiy xavf-xatarlar quyidagi mezonlarga muvofiq guruhlanishi mumkin: Ko‘lami bo‘yicha: 1) Lokal (mahalliy va ob’ektlar) - uy, bir ob’ekt, shaharning bir mavzesi, tuman yoki shaharni o‘z ichiga olgan (firibgarlik, tovlamachilik, alkogolizm, giyohvandlik); 2) Mintaqaviy - ijtimoiy xavf-xatarlarning ta’siri bir yoki ikki mintaqaviy sub’ektga (norasmiy va jinoiy guruhlarning faoliyati) qaratilgan; 3) Global - katta hududlarga tarqalgan (giyohvand moddalar kontrabandasi, terrorizm, iqtisodiy inqirozlar, harbiy mojarolar, epidemiyalar). Vujudga kelish mexanizmi bo‘yicha: 1) tasodifiy (oldindan o‘ylanmagan) - aniq shaxslar yoki ijtimoiy guruhlarga bog‘liq bo‘lmagan, tasodifiy xolatlar natijasida yuzaga kelgan xavflar (tabiiy ofatlar, hosildorlikka erisha olmaslik, epidemiyalar bilan bog‘liq); 2) kutilgan (oldindan o‘ylangan) odamlar va ijtimoiy guruhlar tomonidan
 
 
rejalashtirilgan harakatlar natijasida  yuzaga kelgan xavflar (etnik va siyosiy 
mojarolar, urushlar, terroristis harakatlar). 
Harakat davomiyligi bo‘yicha: 
1) qisqa muddatli (terroristik harakat, suiqasd); 
2) uzoq muddatli (inflyasiya, ishsizlik, etnik to‘qnashuvlar, urush, 
fohishabozlik). 
Tarqalish tezligi bo‘yicha: 
1) portlovchi, tezkor, tez tarqaluvchi (siyosiy va harbiy nizolar); 
2) o‘rta, asta-sekin tarqaluvchi (ijtimoiy inqilob yoki urushga shart-sharoit 
yaratilishi). 
Oldini olish imkoniyatlari bo‘yicha: 
1) muqarrar (odatda tabiiy ofatlar va epidemiyalar tufayli); 
2) oldi olinadigan (ijtimoiy-siyosiy va harbiy mojarolar, terrorchilik 
harakatlari). 
 
6. Xavfsizlik madaniyati 
Xavfsizlik madaniyati deganda hayot faoliyati xavfsizligini ta’minlash bilan 
xarakterlanadigan shaxsiy va ijtimoiy qadriyatlar tizimida inson va jamiyatning 
rivojlanish darajasi, kundalik hayotda, xavfli holatlar va favqulodda vaziyatlarda 
o‘zini xavfsiz tutishi, faoliyatning barcha sohalarida tahdid va xavf-xatarlardan 
himoyalanganlik darajasi tushuniladi.Yanada soddaroq tilda aytilsa, xavfsizlik 
madaniyati – inson, ijtimoiy guruh, jamiyat, davlatning mehnat jarayonida va 
hayotiy faoliyatida xavfsizlikni ta’minlash masalalari, faol amaliy faoliyatida xavf 
darajasini kamaytirish bo‘yicha rivojlanish holatini ifodalaydi. 
Hayot faoliyati xavfsizligi madaniyati tarkibiy qismlari: 
- shaxslar darajasida - dunyoqarash, xatti-harakat me’yorlari, shaxsiy 
qadriyatlar va hayot faoliyati xavfsizligi sohasida insonning tayyorgarlik darajasi; 
- jamoaviy darajada - korporativ qadriyatlar, professional etika va axloq 
qoidalari, belgilangan sohada xodimlarning tayyorgarligi; 
- jamoat va davlat darajasida – o‘zini xavfsiz tutish an’analari, ijtimoiy 
rejalashtirilgan harakatlar natijasida yuzaga kelgan xavflar (etnik va siyosiy mojarolar, urushlar, terroristis harakatlar). Harakat davomiyligi bo‘yicha: 1) qisqa muddatli (terroristik harakat, suiqasd); 2) uzoq muddatli (inflyasiya, ishsizlik, etnik to‘qnashuvlar, urush, fohishabozlik). Tarqalish tezligi bo‘yicha: 1) portlovchi, tezkor, tez tarqaluvchi (siyosiy va harbiy nizolar); 2) o‘rta, asta-sekin tarqaluvchi (ijtimoiy inqilob yoki urushga shart-sharoit yaratilishi). Oldini olish imkoniyatlari bo‘yicha: 1) muqarrar (odatda tabiiy ofatlar va epidemiyalar tufayli); 2) oldi olinadigan (ijtimoiy-siyosiy va harbiy mojarolar, terrorchilik harakatlari). 6. Xavfsizlik madaniyati Xavfsizlik madaniyati deganda hayot faoliyati xavfsizligini ta’minlash bilan xarakterlanadigan shaxsiy va ijtimoiy qadriyatlar tizimida inson va jamiyatning rivojlanish darajasi, kundalik hayotda, xavfli holatlar va favqulodda vaziyatlarda o‘zini xavfsiz tutishi, faoliyatning barcha sohalarida tahdid va xavf-xatarlardan himoyalanganlik darajasi tushuniladi.Yanada soddaroq tilda aytilsa, xavfsizlik madaniyati – inson, ijtimoiy guruh, jamiyat, davlatning mehnat jarayonida va hayotiy faoliyatida xavfsizlikni ta’minlash masalalari, faol amaliy faoliyatida xavf darajasini kamaytirish bo‘yicha rivojlanish holatini ifodalaydi. Hayot faoliyati xavfsizligi madaniyati tarkibiy qismlari: - shaxslar darajasida - dunyoqarash, xatti-harakat me’yorlari, shaxsiy qadriyatlar va hayot faoliyati xavfsizligi sohasida insonning tayyorgarlik darajasi; - jamoaviy darajada - korporativ qadriyatlar, professional etika va axloq qoidalari, belgilangan sohada xodimlarning tayyorgarligi; - jamoat va davlat darajasida – o‘zini xavfsiz tutish an’analari, ijtimoiy
 
 
qadriyatlar, barcha aholining hayot faoliyati xavfsizligi sohasidagi tayyorgarligi. 
Xavfsizlik madaniyatini shakllantirish bo‘yicha tadbirlar tizimli, fanlararo va 
idoralararo bo‘lishi kerak. Bunda hayot faoliyati xavfsizligini ta’minlash sohasida 
davlat siyosatini ishlab chiqish va amalga oshirish tadbirlari alohida o‘rin tutadi. 
Inson hayoti va, umuman, jamiyatning xavfsizligi tizimini rivojlantirish bir 
qator asosiy tamoyillar asosida amalga oshirilishi kerak. Avvalo, bu inson 
hayotining ustuvorligi tamoyili. Hayotni muhofaza qilish sohasidagi barcha tadbirlar 
insonlarni qurbon bo‘lishi va jarohatlanishini minimallashtirishga qaratilgan bo‘lishi 
kerak. 
Dunyoda yuz berayotgan xavf-xatarlani ko‘rib ulardan saboq olishimiz lozim. 
Ko‘pni ko‘rgan xalqimiz yaxshi biladi, faqat tinchlik va osoyishtalik bo‘lgan, mehr-
oqibat, o‘zaro hurmat hukm surayotgan davlatda, jamiyatda farovon va baxtli hayot 
qurish mumkin, eng ezgu orzu-maqsadlarga yetish mumkin. Biz boshimizdan 
kechirayotgan zamon barchamizdan, har birimizdan ogoh va sezgir bo‘lib 
yashashimizni, bugungi va ertangi kunimizni, tinch hayotimizni o‘zimiz 
asrashimizni talab etadi. Ogohlik – davr talabi. 
 
7. Faoliyat xavfsizligini ta’minlash tamoyillari, usullari va vositalari 
Xavfsizlikni ta’minlash tamoyillari (prinsiplari) ularni amalga oshirish 
belgilariga qarab shartli ravishda 4 ta sinfga bo‘linadi: 
1. Yo‘naltiruvchi (taxminiy) tamoyillar o‘zida xavfsiz yechimlarni topuvchi 
yo‘nalishni aniqlovchi metodologik va ma’lumot bazasi bo‘lib, xizmat qiluvchi, asos 
soluvchi g‘oyalarni taqdim etadi. Bunga quyidagi tamoyillar kiradi: operatorning 
aktivligi, faoliyatni inson talablariga moslashtirish, strukturani o‘zgartirish, 
operatorni almashtirish, sinflashtirish, xavfni bartaraf qilish va kamaytirish, 
tizimlilik va boshqalar. 
2. Texnik tamoyil xavfli omillarning ta’sirini bevosita oldini olishga 
yo‘naltirilgan. Texnik tamoyillar fizik qonunlarni ishlatishga asoslangan. Bunga 
quyidagilar kiradi: masofadan himoyalash, ekranlashtirish, qattiqligini oshirish, 
blokirovkalash (yakkalash), vakuumlashtirish, havo kirmaydigan qilish, passiv 
qadriyatlar, barcha aholining hayot faoliyati xavfsizligi sohasidagi tayyorgarligi. Xavfsizlik madaniyatini shakllantirish bo‘yicha tadbirlar tizimli, fanlararo va idoralararo bo‘lishi kerak. Bunda hayot faoliyati xavfsizligini ta’minlash sohasida davlat siyosatini ishlab chiqish va amalga oshirish tadbirlari alohida o‘rin tutadi. Inson hayoti va, umuman, jamiyatning xavfsizligi tizimini rivojlantirish bir qator asosiy tamoyillar asosida amalga oshirilishi kerak. Avvalo, bu inson hayotining ustuvorligi tamoyili. Hayotni muhofaza qilish sohasidagi barcha tadbirlar insonlarni qurbon bo‘lishi va jarohatlanishini minimallashtirishga qaratilgan bo‘lishi kerak. Dunyoda yuz berayotgan xavf-xatarlani ko‘rib ulardan saboq olishimiz lozim. Ko‘pni ko‘rgan xalqimiz yaxshi biladi, faqat tinchlik va osoyishtalik bo‘lgan, mehr- oqibat, o‘zaro hurmat hukm surayotgan davlatda, jamiyatda farovon va baxtli hayot qurish mumkin, eng ezgu orzu-maqsadlarga yetish mumkin. Biz boshimizdan kechirayotgan zamon barchamizdan, har birimizdan ogoh va sezgir bo‘lib yashashimizni, bugungi va ertangi kunimizni, tinch hayotimizni o‘zimiz asrashimizni talab etadi. Ogohlik – davr talabi. 7. Faoliyat xavfsizligini ta’minlash tamoyillari, usullari va vositalari Xavfsizlikni ta’minlash tamoyillari (prinsiplari) ularni amalga oshirish belgilariga qarab shartli ravishda 4 ta sinfga bo‘linadi: 1. Yo‘naltiruvchi (taxminiy) tamoyillar o‘zida xavfsiz yechimlarni topuvchi yo‘nalishni aniqlovchi metodologik va ma’lumot bazasi bo‘lib, xizmat qiluvchi, asos soluvchi g‘oyalarni taqdim etadi. Bunga quyidagi tamoyillar kiradi: operatorning aktivligi, faoliyatni inson talablariga moslashtirish, strukturani o‘zgartirish, operatorni almashtirish, sinflashtirish, xavfni bartaraf qilish va kamaytirish, tizimlilik va boshqalar. 2. Texnik tamoyil xavfli omillarning ta’sirini bevosita oldini olishga yo‘naltirilgan. Texnik tamoyillar fizik qonunlarni ishlatishga asoslangan. Bunga quyidagilar kiradi: masofadan himoyalash, ekranlashtirish, qattiqligini oshirish, blokirovkalash (yakkalash), vakuumlashtirish, havo kirmaydigan qilish, passiv