FE’L YASOVCHI QO‘SHIMCHALAR

Yuklangan vaqt

2024-03-06

Yuklab olishlar soni

8

Sahifalar soni

18

Faytl hajmi

3,6 MB


4-sinf Ona tili
FE’L YASOVCHI QO‘SHIMCHALAR. 
4-sinf Ona tili FE’L YASOVCHI QO‘SHIMCHALAR. DARS MAQSADLARIGA QO‘YILADIGAN TALABLAR
• o‘quvchilar fe’l 
yasovchi 
qo‘shimchalar haqida 
ma’lumotlarni bilib 
oladilar,-la, -illa,kabi 
fe’l yasovchi 
qo‘shimchalar  bilan 
tanishadilar.
aniqlik
• Daftar
• Darslik
• Tarqatmalar
• Taqdimotlar
• Videorolik
reallik
• -la, -illa, -lash, -
sira,- lan kabi fe’l 
yasovchi 
qo‘shimchalar 
orqali  yasalish 
usullarini bilib 
oladilar.
diagnostika 
DARS MAQSADLARIGA QO‘YILADIGAN TALABLAR • o‘quvchilar fe’l yasovchi qo‘shimchalar haqida ma’lumotlarni bilib oladilar,-la, -illa,kabi fe’l yasovchi qo‘shimchalar bilan tanishadilar. aniqlik • Daftar • Darslik • Tarqatmalar • Taqdimotlar • Videorolik reallik • -la, -illa, -lash, - sira,- lan kabi fe’l yasovchi qo‘shimchalar orqali yasalish usullarini bilib oladilar. diagnostika TINGLAB TUSHUNISH, GAPIRISH, O‘QISH VA YOZISH
Gapirish
Tinglab tushunish
O‘qish
Yozish
Maqsadlar: O‘quvchilar fe’l yasovchi qo‘shimchalar haqida
ma’lumotlarni bilib oladilar.
Fe’l yasovchi qo‘shimchalarining amalda qo‘llash va og‘zaki
nutqda uning o‘rni haqida ma’lumotga ega bo‘ladi
Fe’l yasovchi qo‘shimchalari -la, -illa, -lash, -
sira,- lan kabi
qo‘shimchalar orqali yasalish
usullarini mashg‘ulotida ta’limiy, didaktik o‘yin va
og‘zaki, yozma mashqlar yordamida bajaradi
Baholash (o‘quvchilar natijalari) 
yozma mashqlar, testlar, og‘zaki topshiriqlar 
TINGLAB TUSHUNISH, GAPIRISH, O‘QISH VA YOZISH Gapirish Tinglab tushunish O‘qish Yozish Maqsadlar: O‘quvchilar fe’l yasovchi qo‘shimchalar haqida ma’lumotlarni bilib oladilar. Fe’l yasovchi qo‘shimchalarining amalda qo‘llash va og‘zaki nutqda uning o‘rni haqida ma’lumotga ega bo‘ladi Fe’l yasovchi qo‘shimchalari -la, -illa, -lash, - sira,- lan kabi qo‘shimchalar orqali yasalish usullarini mashg‘ulotida ta’limiy, didaktik o‘yin va og‘zaki, yozma mashqlar yordamida bajaradi Baholash (o‘quvchilar natijalari) yozma mashqlar, testlar, og‘zaki topshiriqlar « ASSISMENT » METODI
Testni bajaring.
1. Fe’l- so‘z turkumi qanday so‘roqlarga
javob bo‘ladi?
A) Kim? Nima?
B) Qanday? Qanaqa?
D) Nima qildi? Nima qiladi?
E) Qancha? Nechta?
2.Fe’l -so‘z turkumi gapda qanday vazifani 
bajaradi?
A) Ega
B) Kesim
D)Ikkinchi darajali bo‘lak
E) Ega va kesim
3.Bo‘lishsiz fe’l qanday hosil qilinadi?
A) –ma qo‘shimchasi qo‘shiladi.
B) Qo‘shimcha qo‘shilmaydi.
S) –lar qo‘shimchasi qo‘shiladi.
D) Hosil qilinmaydi.
Muammoli vaziyat
Shaxslarning harakatini aniqlang.
1.Shifokor haydaydi.
2.Bog‘bon  ta’lim tarbiya beradi.
3.Haydovchi davolaydi
4.O‘qituvchi parvarish qiladi.
Amaliy ko‘nikmaAmaliy ko‘nikma
Fe’l-
so‘z
turkumi
harakatni
anglatishni,
gapda
kesim
vazifasini
bajarishini bilish.
Simptom( belgisi)
------------------------------
« ASSISMENT » METODI Testni bajaring. 1. Fe’l- so‘z turkumi qanday so‘roqlarga javob bo‘ladi? A) Kim? Nima? B) Qanday? Qanaqa? D) Nima qildi? Nima qiladi? E) Qancha? Nechta? 2.Fe’l -so‘z turkumi gapda qanday vazifani bajaradi? A) Ega B) Kesim D)Ikkinchi darajali bo‘lak E) Ega va kesim 3.Bo‘lishsiz fe’l qanday hosil qilinadi? A) –ma qo‘shimchasi qo‘shiladi. B) Qo‘shimcha qo‘shilmaydi. S) –lar qo‘shimchasi qo‘shiladi. D) Hosil qilinmaydi. Muammoli vaziyat Shaxslarning harakatini aniqlang. 1.Shifokor haydaydi. 2.Bog‘bon ta’lim tarbiya beradi. 3.Haydovchi davolaydi 4.O‘qituvchi parvarish qiladi. Amaliy ko‘nikmaAmaliy ko‘nikma Fe’l- so‘z turkumi harakatni anglatishni, gapda kesim vazifasini bajarishini bilish. Simptom( belgisi) ------------------------------ BAHOLASH
Hamma o‘quvchilar topshiriqni bajarib bo‘lganlaridan 
so‘ng o‘qituvchi to‘g‘ri javobni ko‘rsatadi.
O‘quvchilar o‘zlarini baholaydilar.
BAHOLASH Hamma o‘quvchilar topshiriqni bajarib bo‘lganlaridan so‘ng o‘qituvchi to‘g‘ri javobni ko‘rsatadi. O‘quvchilar o‘zlarini baholaydilar. HUSNIXAT DAQIQASI
 Qo‘lingdan kelsa yaxshilik qil.
 Kelmasa yomonlik qilma.
HUSNIXAT DAQIQASI  Qo‘lingdan kelsa yaxshilik qil.  Kelmasa yomonlik qilma. FE’L YASOVCHI QO‘SHIMCHALAR 
Salom- odobning boshi. Odob- salomlashishdan
boshlanadi
salom-salomlash, bosh- boshlan
FE’L YASOVCHI QO‘SHIMCHALAR Salom- odobning boshi. Odob- salomlashishdan boshlanadi salom-salomlash, bosh- boshlan FE’L YASOVCHI QO‘SHIMCHALAR 
So‘z ko‘rki – maqol.
Ko‘z qo‘rqoq, qo‘l
botir. Askardek biyron so‘zla, So‘zlaganda
mazmunni ko‘zla. (Quddus Muhammadiy)
ko‘z – ko‘zla, so‘z – so‘zla
FE’L YASOVCHI QO‘SHIMCHALAR So‘z ko‘rki – maqol. Ko‘z qo‘rqoq, qo‘l botir. Askardek biyron so‘zla, So‘zlaganda mazmunni ko‘zla. (Quddus Muhammadiy) ko‘z – ko‘zla, so‘z – so‘zla FE’L YASOVCHI QO‘SHIMCHALAR 
So‘z asosiga –la, -lan, -sira, –illa 
(-ulla),-lash yasovchi   
qo‘shimchalarini qo‘shish bilan 
fe’l hosil qilinadi.
FE’L YASOVCHI QO‘SHIMCHALAR So‘z asosiga –la, -lan, -sira, –illa (-ulla),-lash yasovchi qo‘shimchalarini qo‘shish bilan fe’l hosil qilinadi. Ajratib ko‘rsatilgan so‘zlarni bir-biri bilan qiyoslab,
bu
so‘zlardagi
asos
va
yasovchi
qo‘shimchalarni
tegishlicha belgilash kerak.
MUSTAQIL ISH
Ajratib ko‘rsatilgan so‘zlarni bir-biri bilan qiyoslab, bu so‘zlardagi asos va yasovchi qo‘shimchalarni tegishlicha belgilash kerak. MUSTAQIL ISH FE’L YASOVCHI QO‘SHIMCHALAR 
Buyuk bobolarning ulug`vor ishlari bilan faxrlan.
Sizga muhtojlik sezgan kishilarga 
yordamlashing.
Agar joningni Vatanga fido qilolmasang, o‘zingni 
vatanparvar hisoblama
Yagona yaxshi maqsad  yo‘lida birlashing.
FE’L YASOVCHI QO‘SHIMCHALAR Buyuk bobolarning ulug`vor ishlari bilan faxrlan. Sizga muhtojlik sezgan kishilarga yordamlashing. Agar joningni Vatanga fido qilolmasang, o‘zingni vatanparvar hisoblama Yagona yaxshi maqsad yo‘lida birlashing. 305-MASHQ
Bahor so‘zi
Toglar bag‘ri-adirlarda
Lolaman, lovullayman.
Ko‘piraman, guvullayman,
Sho‘x soyday shovullayman.
Uyg‘onaman, ko‘z ochaman,
Go‘zal sirli tong bo‘lib.
Tovlanaman kamalakday,
Turfa-turfa rang bo‘lib.
Rauf Tolib
305-MASHQ Bahor so‘zi Toglar bag‘ri-adirlarda Lolaman, lovullayman. Ko‘piraman, guvullayman, Sho‘x soyday shovullayman. Uyg‘onaman, ko‘z ochaman, Go‘zal sirli tong bo‘lib. Tovlanaman kamalakday, Turfa-turfa rang bo‘lib. Rauf Tolib “JADVALGA JOYLASHTIR” O‘YINI
lash
lan
la
illa
ulla
ta’riflashgan
So‘zlar:
ta’riflashgan,
vaqillaydi,
tanlanadi,
saqlashdi,
tozalaydi,
shovullagan,
boshlamoqchi,
ovqatlanishdi,
lovullamoq, vishillamo.
“JADVALGA JOYLASHTIR” O‘YINI lash lan la illa ulla ta’riflashgan So‘zlar: ta’riflashgan, vaqillaydi, tanlanadi, saqlashdi, tozalaydi, shovullagan, boshlamoqchi, ovqatlanishdi, lovullamoq, vishillamo. 305-MASHQ
Lovullayman,
qarsilla,
guvullayman,
uyg‘onaman,
ochaman, tovlanaman
305-MASHQ Lovullayman, qarsilla, guvullayman, uyg‘onaman, ochaman, tovlanaman ” ZAFARGA YETAKLOVCHI ZINAPOYA” MASHQI
Arra, taq ,viz , so‘z, vaq , toza, chap , dasta.
Namuna: oqla
shaqilla
” ZAFARGA YETAKLOVCHI ZINAPOYA” MASHQI Arra, taq ,viz , so‘z, vaq , toza, chap , dasta. Namuna: oqla shaqilla XALQ TA’LIMI VAZIRLIGI HUZURIDAGI
RESPUBLIKA TA’LIM MARKAZI
BOSHLANG‘ICH TA’LIM 
BO‘LIMI 
Uyga vazifa: 307-mashq 
XALQ TA’LIMI VAZIRLIGI HUZURIDAGI RESPUBLIKA TA’LIM MARKAZI BOSHLANG‘ICH TA’LIM BO‘LIMI Uyga vazifa: 307-mashq UYGA VAZIFA:
307-mashq 
UYGA VAZIFA: 307-mashq Keyingi darsda ko‘rishguncha…
Keyingi darsda ko‘rishguncha…