FE’LLARDAGI SHAXS-SON VA ZAMON KATEGORIYALARI

Yuklangan vaqt

2024-10-01

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

12

Faytl hajmi

28,6 KB


 
 
 
 
 
 
FE’LLARDAGI SHAXS-SON VA ZAMON KATEGORIYALARI 
 
 
Reja:  
1. Fe’llarning tuslanishi(shaxs-son kategoriyasi) 
a) Birinchi guruh tuslovchilar 
b) Ikkinchi guruh tuslovchilar 
c) Uchinchi guruh tuslovchilar 
2. Fe’l zamonlari 
a) O`tgan zamon 
b) Hozirgi zamon 
c) Kelasi zamon 
Fe’llarning tuslanishi(shaxs-son kategoriyasi) 
 
Ish-harakat ma’lum bir grammatik shaxs tomonidan bajariladi (yoki bajarilmaydi). 
Grammatik shaxs so`zlovchi (I shaxs), tinglovchi (II shaxs), o`zga (III shaxs yoki 
predmet) bo`lishi mumkin. 
Grammatik shaxs grammatik son (birlik yoki ko`plik) bilan birgalikda 
ifodalanadi. Fe’llardagi bunday grammatik shaxs va son ma’nosi ma’lum bir 
grammatik ko`rsatkichlar orqali ifodalanadi. Masalan: o`qidim, o`qisam, o`qisang, 
o`qiyapman, o`qibman, o`qiy fe’llari tarkibidagi –m, -man, -y qo`shimchalari ish-
harakatning I shaxs so`zlovchi, ya’ni yakka shaxs tomonidan bajarilganini ko`rsatsa; 
o`qidik, o`qisak, o`qiyapmiz, o`qibmiz, o`qiylik fe’llari tarkibidagi –k, -miz, -ylik 
affikslari ish-harakatning I shaxs, lekin ko`p so`zlovchilar (shaxslar) tomonidan 
bajarilganini ifodalaydi. 
Demak, ish-harakatning bajaruvchisi uch shaxs va 2 son tushunchalarini aks 
ettiruvchi affikslarni o`z ichiga oladi. Shuning uchun ham bunday affikslar shaxs-
son affikslari deb yuritiladi. Fe’llarning shaxs-son affikslari bilan o`zgarishi esa 
FE’LLARDAGI SHAXS-SON VA ZAMON KATEGORIYALARI Reja: 1. Fe’llarning tuslanishi(shaxs-son kategoriyasi) a) Birinchi guruh tuslovchilar b) Ikkinchi guruh tuslovchilar c) Uchinchi guruh tuslovchilar 2. Fe’l zamonlari a) O`tgan zamon b) Hozirgi zamon c) Kelasi zamon Fe’llarning tuslanishi(shaxs-son kategoriyasi) Ish-harakat ma’lum bir grammatik shaxs tomonidan bajariladi (yoki bajarilmaydi). Grammatik shaxs so`zlovchi (I shaxs), tinglovchi (II shaxs), o`zga (III shaxs yoki predmet) bo`lishi mumkin. Grammatik shaxs grammatik son (birlik yoki ko`plik) bilan birgalikda ifodalanadi. Fe’llardagi bunday grammatik shaxs va son ma’nosi ma’lum bir grammatik ko`rsatkichlar orqali ifodalanadi. Masalan: o`qidim, o`qisam, o`qisang, o`qiyapman, o`qibman, o`qiy fe’llari tarkibidagi –m, -man, -y qo`shimchalari ish- harakatning I shaxs so`zlovchi, ya’ni yakka shaxs tomonidan bajarilganini ko`rsatsa; o`qidik, o`qisak, o`qiyapmiz, o`qibmiz, o`qiylik fe’llari tarkibidagi –k, -miz, -ylik affikslari ish-harakatning I shaxs, lekin ko`p so`zlovchilar (shaxslar) tomonidan bajarilganini ifodalaydi. Demak, ish-harakatning bajaruvchisi uch shaxs va 2 son tushunchalarini aks ettiruvchi affikslarni o`z ichiga oladi. Shuning uchun ham bunday affikslar shaxs- son affikslari deb yuritiladi. Fe’llarning shaxs-son affikslari bilan o`zgarishi esa  
 
tuslanish deyiladi. Shaxs-son affikslari tilshunoslikda tuslovchi affikslar deb ham 
yuritiladi. 
O`zbek tilida tuslovchi affikslar fe’l shakllariga turlicha ko`rinishda qo`shiladi. Shu 
jihatdan tuslovchi affikslar uch guruhga bo`linadi. 
 
1. Birinchi guruh tuslovchilar 
Bu guruhga mansub tuslovchilar aniqlik va shart-istak maylidagi –di, -sa 
qo`shimchalarini olgan sof fe’l negizidan so`ng va edi to`liqsiz fe’liga qo`shiladi: 
keldi-m, keldi-ng, keldi; kelsa-k, kelsa-ng, kelsa(lar) kabi.  
Fe’llarning birinchi guruh tuslovchilar bilan tuslanishi quyidagicha: 
 
Shaxs 
Son 
Birlik 
Ko`plik 
I 
 yozdim, yozsam, yozgan edim 
zdik, yozsak, yozgan edik 
II 
yozding, yozsang, yozgan eding 
yozdingiz, yozsangiz, yozgan 
edingiz 
III 
yozdi, yozsa, yozgan edi 
yozdi(-lar), yozsa(-lar), yozgan 
edi(-lar) 
 
2. Ikkinchi guruh tuslovchilar 
 
Bu affikslar –b(-ib), -a(-y) qo`shimchasi bilan shakllangan ravishdoshlardan, 
sifatdoshlardan (-yotgan qo`shimchasidan tashqari), shuningdek, -yap, -moqda, -yotib, 
-moqchi bilan shakllangan fe’l negizidan so`ng qo`shiladi. Mazkur guruhdagi 
tuslovchilar III shaxsdagina ikki xil ko`rinishda bo`ladi, ya’ni birinchi xil ko`rinishda –
b(-ib), -a(-y) qo`shimchasi bilan shakllangan ravishdoshlar hamda –yap, -yotib bilan 
shakllangan fe’llar III shaxs birlikda –di (-ti), ko`plikda –di(lar), -ti(lar) shaxs-son 
affikslari bilan shakllanadi. 
Ikkinchi xil ko`rinishda esa fe’lning sifatdosh shakllariga (-gan, -r(-ar), -
digan, -vchi(-uvchi bilan hosil qilingan shakllariga), -moqda, -moqchi, -yotir bilan 
shakllangan fe’l negizlari, shuningdek, fe’llar ekan, emish to`liqsiz fe’llari bilan 
birga qo`llansa, III shaxsda shaxs ko`rsatkichi shakllanmaydi (nol ko`rsatkichli 
shaklda keladi). 
tuslanish deyiladi. Shaxs-son affikslari tilshunoslikda tuslovchi affikslar deb ham yuritiladi. O`zbek tilida tuslovchi affikslar fe’l shakllariga turlicha ko`rinishda qo`shiladi. Shu jihatdan tuslovchi affikslar uch guruhga bo`linadi. 1. Birinchi guruh tuslovchilar Bu guruhga mansub tuslovchilar aniqlik va shart-istak maylidagi –di, -sa qo`shimchalarini olgan sof fe’l negizidan so`ng va edi to`liqsiz fe’liga qo`shiladi: keldi-m, keldi-ng, keldi; kelsa-k, kelsa-ng, kelsa(lar) kabi. Fe’llarning birinchi guruh tuslovchilar bilan tuslanishi quyidagicha: Shaxs Son Birlik Ko`plik I yozdim, yozsam, yozgan edim zdik, yozsak, yozgan edik II yozding, yozsang, yozgan eding yozdingiz, yozsangiz, yozgan edingiz III yozdi, yozsa, yozgan edi yozdi(-lar), yozsa(-lar), yozgan edi(-lar) 2. Ikkinchi guruh tuslovchilar Bu affikslar –b(-ib), -a(-y) qo`shimchasi bilan shakllangan ravishdoshlardan, sifatdoshlardan (-yotgan qo`shimchasidan tashqari), shuningdek, -yap, -moqda, -yotib, -moqchi bilan shakllangan fe’l negizidan so`ng qo`shiladi. Mazkur guruhdagi tuslovchilar III shaxsdagina ikki xil ko`rinishda bo`ladi, ya’ni birinchi xil ko`rinishda – b(-ib), -a(-y) qo`shimchasi bilan shakllangan ravishdoshlar hamda –yap, -yotib bilan shakllangan fe’llar III shaxs birlikda –di (-ti), ko`plikda –di(lar), -ti(lar) shaxs-son affikslari bilan shakllanadi. Ikkinchi xil ko`rinishda esa fe’lning sifatdosh shakllariga (-gan, -r(-ar), - digan, -vchi(-uvchi bilan hosil qilingan shakllariga), -moqda, -moqchi, -yotir bilan shakllangan fe’l negizlari, shuningdek, fe’llar ekan, emish to`liqsiz fe’llari bilan birga qo`llansa, III shaxsda shaxs ko`rsatkichi shakllanmaydi (nol ko`rsatkichli shaklda keladi).  
 
Fe’llarning ikkinchi guruh (A.B ko`rinishi) tuslovchilar bilan tuslanishi 
quyidagicha: «A» ko`rinishi 
 
Shaxs 
Son 
Birlik 
Ko`plik 
I 
yozib-man, yozayotib-man, yoza-
man yozyap-man 
 yozib-miz, 
yozayotib-miz, 
yoza-miz, yozyap –miz 
II 
yozib-san, yozayotib-san, yoza-
san, yozyap -san 
yozib-siz, yozayotib-siz, yoza-
siz, yozyap –siz 
III 
yozib-di, yozayotib-di, yoza-di, 
yozyap -ti 
yozibdilar, 
zayotibdilar, 
yozadilar, yozyaptilar 
 
«B» ko`rinishi 
 
Shaxs 
Son 
Birlik 
Ko`plik 
I 
yozgan-man, 
yozar-man, 
yozadigan-man, yozmoqda-man, 
yozmoqchi-man 
yozgan-miz, 
yozar-miz, 
yozadigan-miz, yozmoqda-miz, 
yozmoqchi-miz 
II 
yozgan-san, 
yozar-san, 
yozadigan-san, 
yozmoqda-san, 
yozmoqchi-san 
yozgan-siz, 
yozar-siz, 
yozadigan-siz, yozmoqda-siz, 
yozmoqchi-siz 
III 
yozgan, 
yozar, 
yozadigan, 
yozmoqda, yozmoqchi 
yozgan-lar, 
yozar-lar, 
yozadigan-lar, yozmoqda-lar, 
yozmoqchi-lar 
 
 
3. Uchinchi guruh tuslovchilar 
 
Bular buyruq maylidagi sof fe’l negizidan so`ng qo`shiladi.  
Fe’llarning uchinchi guruh tuslovchi bilan tuslanishi quyidagicha: 
SHaxs 
Son 
Birlik 
Ko`plik 
Fe’llarning ikkinchi guruh (A.B ko`rinishi) tuslovchilar bilan tuslanishi quyidagicha: «A» ko`rinishi Shaxs Son Birlik Ko`plik I yozib-man, yozayotib-man, yoza- man yozyap-man yozib-miz, yozayotib-miz, yoza-miz, yozyap –miz II yozib-san, yozayotib-san, yoza- san, yozyap -san yozib-siz, yozayotib-siz, yoza- siz, yozyap –siz III yozib-di, yozayotib-di, yoza-di, yozyap -ti yozibdilar, zayotibdilar, yozadilar, yozyaptilar «B» ko`rinishi Shaxs Son Birlik Ko`plik I yozgan-man, yozar-man, yozadigan-man, yozmoqda-man, yozmoqchi-man yozgan-miz, yozar-miz, yozadigan-miz, yozmoqda-miz, yozmoqchi-miz II yozgan-san, yozar-san, yozadigan-san, yozmoqda-san, yozmoqchi-san yozgan-siz, yozar-siz, yozadigan-siz, yozmoqda-siz, yozmoqchi-siz III yozgan, yozar, yozadigan, yozmoqda, yozmoqchi yozgan-lar, yozar-lar, yozadigan-lar, yozmoqda-lar, yozmoqchi-lar 3. Uchinchi guruh tuslovchilar Bular buyruq maylidagi sof fe’l negizidan so`ng qo`shiladi. Fe’llarning uchinchi guruh tuslovchi bilan tuslanishi quyidagicha: SHaxs Son Birlik Ko`plik  
 
I 
yozay, yozayin, o`qiy, o`qiyin 
yozaylik, o`qiylik 
II 
yoz, yozgin, o`qi, o`qigin 
yozingiz, o`qingiz, 
III 
yozsin, o`qisin 
yozsinlar, o`qisinlar, 
 
  Fe’l zamonlari 
Ish-harakatning voqe bo`lishi (yoki bo`lmasligi) mantiqan zamon bilan 
bog`liq bo`ladi. Fe’llardagi zamon nutq so`zlanib turgan paytga nisbatan 
qiyoslangan holda aniqlanadi, ya’ni ish-harakat nutq so`zlanib turgan paytdan oldin, 
nutq so`zlanib turgan paytda, nutq so`zlanib turgan paytdan so`ng bajarilishi yoki 
bajarilmasligi mumkin. Shunga ko`ra, fe’l uch zamon ko`rinishiga ega: 1. O`tgan 
zamon. 2. Hozirgi zamon. 3. Kelasi zamon. Fe’llarda zamon ma’nosi fe’l tarkibida 
qo`llangan grammatik ko`rsatkichlar orqali belgilanadi. Masalan: 1. Nodira ezgu 
ishlar bunyod etdi va o`tar dunyoda yaxshi nom qoldirdi. (R.Shog`ulomov). 2. 
Ko`nglini kichik tutgan, kamtarlik yo`lidan yurgan kishi ulug`likka yetadi (Yusuf Xos 
Hojib). 3. Ilm ko`pga yetkazar, hunar esa ko`kka (Maqol). Keltirilgan misollarning 
birinchisida bunyod etdi, nom qoldirdi fe’llari tarkibidagi –di o`tgan zamonni, 
ikkinchisida yetadi fe’li tarkibidagi –a ko`rsatkichi hozirgi zamonni, uchinchisida 
yetkazar fe’lidagi –ar ko`rsatkichi esa kelasi zamon ma’nosini ifodalagan. 
Har bir zamon o`z navbatida yana bir necha turga bo`linadi. Chunki har bir 
zamon vaqtning katta qismini ko`rsatish bilan birga o`zining ichki xususiy modal 
ma’nolariga (qo`shimcha ma’nolarga) ham ega. Masalan: o`qimoqchiman, 
o`qiydiganman fe’llari nutq so`zlanib turgan paytdan so`ng bajariladigan harakatni 
ifodalab, vaqtning katta qismini ko`rsatish bilan birga, bajarilishi maqsad qilib 
olingan harakatni anglatishi kabi o`ziga xos modal ma’noga ham ega. 
 
1. 
O`tgan zamon 
 
Bu zamondagi fe’llar ish-harakatning nutq so`zlanib turgan paytdan oldin 
bajarilgan yoki bajarilmaganini ifodalaydi. 
O`tgan zamon fe’li xususiy modal ma’nolariga ko`ra quyidagi turlarga 
bo`linadi: 
I yozay, yozayin, o`qiy, o`qiyin yozaylik, o`qiylik II yoz, yozgin, o`qi, o`qigin yozingiz, o`qingiz, III yozsin, o`qisin yozsinlar, o`qisinlar, Fe’l zamonlari Ish-harakatning voqe bo`lishi (yoki bo`lmasligi) mantiqan zamon bilan bog`liq bo`ladi. Fe’llardagi zamon nutq so`zlanib turgan paytga nisbatan qiyoslangan holda aniqlanadi, ya’ni ish-harakat nutq so`zlanib turgan paytdan oldin, nutq so`zlanib turgan paytda, nutq so`zlanib turgan paytdan so`ng bajarilishi yoki bajarilmasligi mumkin. Shunga ko`ra, fe’l uch zamon ko`rinishiga ega: 1. O`tgan zamon. 2. Hozirgi zamon. 3. Kelasi zamon. Fe’llarda zamon ma’nosi fe’l tarkibida qo`llangan grammatik ko`rsatkichlar orqali belgilanadi. Masalan: 1. Nodira ezgu ishlar bunyod etdi va o`tar dunyoda yaxshi nom qoldirdi. (R.Shog`ulomov). 2. Ko`nglini kichik tutgan, kamtarlik yo`lidan yurgan kishi ulug`likka yetadi (Yusuf Xos Hojib). 3. Ilm ko`pga yetkazar, hunar esa ko`kka (Maqol). Keltirilgan misollarning birinchisida bunyod etdi, nom qoldirdi fe’llari tarkibidagi –di o`tgan zamonni, ikkinchisida yetadi fe’li tarkibidagi –a ko`rsatkichi hozirgi zamonni, uchinchisida yetkazar fe’lidagi –ar ko`rsatkichi esa kelasi zamon ma’nosini ifodalagan. Har bir zamon o`z navbatida yana bir necha turga bo`linadi. Chunki har bir zamon vaqtning katta qismini ko`rsatish bilan birga o`zining ichki xususiy modal ma’nolariga (qo`shimcha ma’nolarga) ham ega. Masalan: o`qimoqchiman, o`qiydiganman fe’llari nutq so`zlanib turgan paytdan so`ng bajariladigan harakatni ifodalab, vaqtning katta qismini ko`rsatish bilan birga, bajarilishi maqsad qilib olingan harakatni anglatishi kabi o`ziga xos modal ma’noga ham ega. 1. O`tgan zamon Bu zamondagi fe’llar ish-harakatning nutq so`zlanib turgan paytdan oldin bajarilgan yoki bajarilmaganini ifodalaydi. O`tgan zamon fe’li xususiy modal ma’nolariga ko`ra quyidagi turlarga bo`linadi:  
 
1) yaqin o`tgan zamon fe’li; 2) uzoq o`tgan zamon fe’li; 3) o`tgan zamon 
hikoya fe’li; 4) o`tgan zamon davom fe’li; 5) o`tgan zamon maqsad fe’li. 
Yaqin o`tgan zamon fe’li ish-harakatning nutq so`zlanib turgan paytdan bir 
oz oldin, ammo so`zlovchining ko`z oldida (yoki uning faol ishtiroki bilan) 
bajarilgan yoki bajarilmaganini ifodalaydi. Masalan: Go`zal vodiydagi Gullar bog`i 
ko`klam libosi bilan bezandi (SH.R.). 
Yaqin o`tgan zamon fe’li sof fe’l negiziga –di qo`shimchasini qo`shish va 
tuslash bilan (I guruh tuslovchi) shakllanadi: 
Shaxs 
Son 
Birlik  
Ko`plik 
Misol 
Zamon 
ko`rsat-
kichi 
Shaxs-
son 
qo`shi
m-chasi 
Misol  
Zamon 
ko`rsat-
kichi 
Shaxs-
son 
qo`shi
m-chasi 
I 
o`qidim  
-di 
-m 
o`qidik  
-di 
-k 
II 
o`qiding 
-di 
-ng 
o`qidingiz 
-di 
-ngiz 
III 
o`qidi 
-di 
- 
o`qidilar 
-di 
(-lar) 
 
Uzoq o`tgan zamon fe’li nutq so`zlanib turgan paytdan ancha oldin bajarilgan 
yoki bajarilmagan, ammo bu haqda nutq so`zlanib turgan paytda xabar qilingan ish-
harakatni ifodalaydi. Masalan: SHoyi, atlas, chit, las ko`ylak; nimcha, durra, 
peshonabog`, xullas bor boricha yo`q holicha yasalgan (N. Safarov). 
Uzoq o`tgan zamon fe’li negiziga –gan sifatdosh qo`shimchasini qo`shish va 
tuslash bilan (II guruh «B» ko`rinishdagi tuslovchilar bilan) shakllanadi: 
 
Shaxs 
Son 
Birlik  
Ko`plik 
Misol 
Zamon 
ko`rsat-
kichi 
Shaxs-
son 
qo`shi
m-chasi 
Misol  
Zamon 
ko`rsat-
kichi 
Shaxs-
son 
qo`shi
m-chasi 
I 
o`qiganman 
-gan 
-man 
o`qiganmiz  
-gan 
-miz 
II 
o`qigansan 
-gan 
-san 
o`qigansiz 
-gan 
-siz 
1) yaqin o`tgan zamon fe’li; 2) uzoq o`tgan zamon fe’li; 3) o`tgan zamon hikoya fe’li; 4) o`tgan zamon davom fe’li; 5) o`tgan zamon maqsad fe’li. Yaqin o`tgan zamon fe’li ish-harakatning nutq so`zlanib turgan paytdan bir oz oldin, ammo so`zlovchining ko`z oldida (yoki uning faol ishtiroki bilan) bajarilgan yoki bajarilmaganini ifodalaydi. Masalan: Go`zal vodiydagi Gullar bog`i ko`klam libosi bilan bezandi (SH.R.). Yaqin o`tgan zamon fe’li sof fe’l negiziga –di qo`shimchasini qo`shish va tuslash bilan (I guruh tuslovchi) shakllanadi: Shaxs Son Birlik Ko`plik Misol Zamon ko`rsat- kichi Shaxs- son qo`shi m-chasi Misol Zamon ko`rsat- kichi Shaxs- son qo`shi m-chasi I o`qidim -di -m o`qidik -di -k II o`qiding -di -ng o`qidingiz -di -ngiz III o`qidi -di - o`qidilar -di (-lar) Uzoq o`tgan zamon fe’li nutq so`zlanib turgan paytdan ancha oldin bajarilgan yoki bajarilmagan, ammo bu haqda nutq so`zlanib turgan paytda xabar qilingan ish- harakatni ifodalaydi. Masalan: SHoyi, atlas, chit, las ko`ylak; nimcha, durra, peshonabog`, xullas bor boricha yo`q holicha yasalgan (N. Safarov). Uzoq o`tgan zamon fe’li negiziga –gan sifatdosh qo`shimchasini qo`shish va tuslash bilan (II guruh «B» ko`rinishdagi tuslovchilar bilan) shakllanadi: Shaxs Son Birlik Ko`plik Misol Zamon ko`rsat- kichi Shaxs- son qo`shi m-chasi Misol Zamon ko`rsat- kichi Shaxs- son qo`shi m-chasi I o`qiganman -gan -man o`qiganmiz -gan -miz II o`qigansan -gan -san o`qigansiz -gan -siz  
 
III 
o`qigan 
-gan 
- 
o`qiganlar 
-gan 
(-lar) 
 
Uzoq o`tgan zamon fe’li nutqda aniq eslash (yoki eslatish), kutilmaganda 
eslash, eshitilganlik kabi qo`shimcha modal ma’nolarga ham ega bo`ladi. Uzoq 
o`tgan zamonning bo`lib o`tgan ish-harakatni aniq eslash ma’nosi –gan sifatdoshiga 
edi (qisqa shaklida) to`liqsiz fe’lini biriktirib tuslash orqali: o`qigan edim, o`qigan 
eding, o`qigan edi; o`qigan edik, o`qigan edingiz, o`qigan edilar kabi; kutilmaganda 
eslash ma’nosi –gan sifatdoshiga ekan (qisqa shakli –kan) to`liqsiz fe’lini biriktirib 
tuslash bilan: o`qigan ekanman, o`qigan ekansan, o`qigan ekan; o`qigan ekanmiz, 
o`qigan ekansiz, o`qigan ekanlar kabi; bo`lib o`tgan ish-harakatning so`zlovchining 
boshqa shaxsdan eshitganligi –gan sifatdoshiga emish (qisqa shakli –mish) to`liqsiz 
fe’lini biriktirib tuslash orqali: o`qigan emishman, o`qigan emishsan, o`qigan emish; 
o`qigan emishmiz, o`qigan emishsiz, o`qigan emishlar kabi shakllanadi. Masalan: 
Nasibaning yuzidagi bo`g`riqish yo`qolib, uning o`rnida nafislik paydo bo`lgan edi 
(X.No`’mon). Mirza Bahrom unday ma’no chiqishini sira ko`zda tutmagan ekan, 
o`sal bo`ldi (A.Qahhor). 
O`tgan zamon hikoya fe’li kutilmaganda, qisqa vaqt ichida nutq so`zlanib 
turgan paytdan ilgari bajarilgan (yoki bajarilmagan) ish-harakatni hikoya qilish, 
tasvirlash yo`li bilan ifodalaydi. Masalan: Halol rizq istab, mehnat qilib, charchab 
uxlagan kishi shu kechani ma’rifat qilingan holda o`tkazibdi (Hadisdan). 
O`tgan zamon hikoya fe’li fe’l negiziga –b (-ib) o`tgan zamon ravishdosh 
qo`shimchasini qo`shish va tuslash bilan (II guruh «A» ko`rinishdagi tuslovchilar 
bilan) shakllanadi: 
Shaxs 
Son 
Birlik  
Ko`plik 
Misol 
Zamon 
ko`rsat-
kichi 
Shaxs-
son 
qo`shim-
chasi 
Misol  
Zamon 
ko`rsat-
kichi 
Shaxs-
son 
qo`shimc
hasi 
I  
o`qibman 
-b 
-man 
o`qibmiz  
-b 
-miz 
II  
o`qibsan 
-b 
-san 
o`qibsiz 
-b 
-siz 
III  
o`qibdi 
-b 
-di 
o`qibdilar 
-b 
-di(-lar) 
III o`qigan -gan - o`qiganlar -gan (-lar) Uzoq o`tgan zamon fe’li nutqda aniq eslash (yoki eslatish), kutilmaganda eslash, eshitilganlik kabi qo`shimcha modal ma’nolarga ham ega bo`ladi. Uzoq o`tgan zamonning bo`lib o`tgan ish-harakatni aniq eslash ma’nosi –gan sifatdoshiga edi (qisqa shaklida) to`liqsiz fe’lini biriktirib tuslash orqali: o`qigan edim, o`qigan eding, o`qigan edi; o`qigan edik, o`qigan edingiz, o`qigan edilar kabi; kutilmaganda eslash ma’nosi –gan sifatdoshiga ekan (qisqa shakli –kan) to`liqsiz fe’lini biriktirib tuslash bilan: o`qigan ekanman, o`qigan ekansan, o`qigan ekan; o`qigan ekanmiz, o`qigan ekansiz, o`qigan ekanlar kabi; bo`lib o`tgan ish-harakatning so`zlovchining boshqa shaxsdan eshitganligi –gan sifatdoshiga emish (qisqa shakli –mish) to`liqsiz fe’lini biriktirib tuslash orqali: o`qigan emishman, o`qigan emishsan, o`qigan emish; o`qigan emishmiz, o`qigan emishsiz, o`qigan emishlar kabi shakllanadi. Masalan: Nasibaning yuzidagi bo`g`riqish yo`qolib, uning o`rnida nafislik paydo bo`lgan edi (X.No`’mon). Mirza Bahrom unday ma’no chiqishini sira ko`zda tutmagan ekan, o`sal bo`ldi (A.Qahhor). O`tgan zamon hikoya fe’li kutilmaganda, qisqa vaqt ichida nutq so`zlanib turgan paytdan ilgari bajarilgan (yoki bajarilmagan) ish-harakatni hikoya qilish, tasvirlash yo`li bilan ifodalaydi. Masalan: Halol rizq istab, mehnat qilib, charchab uxlagan kishi shu kechani ma’rifat qilingan holda o`tkazibdi (Hadisdan). O`tgan zamon hikoya fe’li fe’l negiziga –b (-ib) o`tgan zamon ravishdosh qo`shimchasini qo`shish va tuslash bilan (II guruh «A» ko`rinishdagi tuslovchilar bilan) shakllanadi: Shaxs Son Birlik Ko`plik Misol Zamon ko`rsat- kichi Shaxs- son qo`shim- chasi Misol Zamon ko`rsat- kichi Shaxs- son qo`shimc hasi I o`qibman -b -man o`qibmiz -b -miz II o`qibsan -b -san o`qibsiz -b -siz III o`qibdi -b -di o`qibdilar -b -di(-lar)  
 
O`tgan zamon hikoya fe’lining eslay (eslatish) ma’no ko`rinishi ham bor. Bu 
shakl o`tgan zamon –b (-ib) ravishdoshiga edi to`liqsiz fe’lini biriktirib tuslash orqali 
hosil bo`ladi: o`qib edim, o`qib eding, o`qib edi; o`qib edik, o`qib edingiz, o`qib 
edilar kabi. Masalan: Urush tugasa, biznikiga mehmongan borasiz, o`shanda 
ayamning qanaqaligini ko`rasiz deb edi (S.Zunnunova). 
O`tgan zamon davom fe’li nutq so`zlanib turgan paytdan ilgari ma’lum bir 
muddat davomli bo`lgan yoki takrorlanib turgan ish-harakatni eslash ma’no 
ottenkasi bilan ifodalaydi. Masalan: 1. Bu yerda Boburning doim o`z kuchi bilan 
birga olib yuradigan kitoblari saqlanar edi (P.Qodirov). 2. Daryolardan kuylab 
o`tardim, Ertaklarga quloq tutardim, Hammasini tinglardim, ammo O`xshashini 
topmasdim aslo (H.O.). Bu misollarning birinchisida saqlanar edi fe’li o`tmishda 
ma’lum bir muddat davomli bo`lgach ish-harakatni ifodalasa, ikkinchisida kuylab 
o`tardim, quloq tutardim, tinglardim vaqti-vaqti bilan takrorlanib ish-harakatni 
anglatadi. O`tgan zamon davom fe’li –r(-ar), -yotgan sifatdosh fe’l negiziga hamda 
-moqda qo`shimchasini olgan sof fe’l negiziga edi to`liqsiz fe’lini biriktirib tuslash 
(I guruh tuslovchilari bilan) orqali hosil qilinadi: 
 
 
 
 
 
Shaxs 
Son 
Birlik  
Ko`plik 
Misol 
Zamon 
ko`rsat-kichi 
Shaxs-son 
qo`sh. 
Misol  
Zamon 
ko`rsat-kichi 
Shaxs-
son 
qo`sh. 
I  
  
o`qir edim, 
o`qiyotgan 
edim, 
o`qimoqda 
edim  
-r+edi,   
-yotgan+edi, 
-moqda+edi 
 
 
 
-m 
o`qir edik, 
o`qiyotgan 
edik, 
o`qimoqda 
edik 
-r+edi,   
-yotgan+edi,  
-moqda+edi 
-k 
O`tgan zamon hikoya fe’lining eslay (eslatish) ma’no ko`rinishi ham bor. Bu shakl o`tgan zamon –b (-ib) ravishdoshiga edi to`liqsiz fe’lini biriktirib tuslash orqali hosil bo`ladi: o`qib edim, o`qib eding, o`qib edi; o`qib edik, o`qib edingiz, o`qib edilar kabi. Masalan: Urush tugasa, biznikiga mehmongan borasiz, o`shanda ayamning qanaqaligini ko`rasiz deb edi (S.Zunnunova). O`tgan zamon davom fe’li nutq so`zlanib turgan paytdan ilgari ma’lum bir muddat davomli bo`lgan yoki takrorlanib turgan ish-harakatni eslash ma’no ottenkasi bilan ifodalaydi. Masalan: 1. Bu yerda Boburning doim o`z kuchi bilan birga olib yuradigan kitoblari saqlanar edi (P.Qodirov). 2. Daryolardan kuylab o`tardim, Ertaklarga quloq tutardim, Hammasini tinglardim, ammo O`xshashini topmasdim aslo (H.O.). Bu misollarning birinchisida saqlanar edi fe’li o`tmishda ma’lum bir muddat davomli bo`lgach ish-harakatni ifodalasa, ikkinchisida kuylab o`tardim, quloq tutardim, tinglardim vaqti-vaqti bilan takrorlanib ish-harakatni anglatadi. O`tgan zamon davom fe’li –r(-ar), -yotgan sifatdosh fe’l negiziga hamda -moqda qo`shimchasini olgan sof fe’l negiziga edi to`liqsiz fe’lini biriktirib tuslash (I guruh tuslovchilari bilan) orqali hosil qilinadi: Shaxs Son Birlik Ko`plik Misol Zamon ko`rsat-kichi Shaxs-son qo`sh. Misol Zamon ko`rsat-kichi Shaxs- son qo`sh. I o`qir edim, o`qiyotgan edim, o`qimoqda edim -r+edi, -yotgan+edi, -moqda+edi -m o`qir edik, o`qiyotgan edik, o`qimoqda edik -r+edi, -yotgan+edi, -moqda+edi -k  
 
II  
o`qir eding, 
o`qiyotgan 
eding, 
o`qimoqda 
eding 
-r+edi,   
-yotgan+edi, 
-moqda+edi 
 
 
 
-ng 
o`qir edingiz, 
o`qiyotgan 
edingiz, 
o`qimoqda 
edingiz 
-r+edi,    -
yotgan+edi, -
moqda+edi 
-ngiz 
III  
o`qir edi, 
o`qiyotgan 
edi, 
o`qimoqda 
edi 
-r+edi,    -
yotgan+edi, -
moqda+edi 
- 
o`qir edilar, 
o`qiyotgan 
edilar, 
o`qimoqda 
edilar 
-r+edi,   -
yotgan+edi, -
moqda+edi 
 (-lar) 
 
O`tgan zamon maqsad fe’li nutq so`zlangan paytdan ilgari bajarilishi 
maqsad qilingan, ammo voqe bo`lmagan ish-harakatni ifodalaydi. Masalan: U bugun 
Malika bilan xoli gaplashib, ko`nglidagi hamma sir-asrorini to`kib solmoqchi edi 
(E.Usmonov). Ertasiga qishloqqa chiqadigan edi.  
O`tgan zamon maqsad fe’li -moqchi, -digan qo`shimchalarini olgan fe’l 
negiziga edi to`liqsiz fe’lini biriktirib (I guruh tuslovchilar bilan) tuslash bilan 
shakllanadi: 
Shaxs 
Son 
Birlik  
Ko`plik 
Misol 
Zamon 
ko`rsat-kichi 
 
qo`shi
mcha  
Misol  
Zamon 
ko`rsat-
kichi 
qo`shi
mcha 
I  
o`qimoqchi 
edim, 
o`qiydigan 
edim,  
-moqchi+edi, 
-digan+edi 
 
-m 
o`qimoqchi 
edik, 
o`qiydigan 
edik, 
-moqchi+edi, 
-digan+edi 
 
-k 
II  
o`qimoqchi 
eding, 
o`qiydigan 
eding, 
-moqchi+edi, 
-digan+edi 
 
-ng 
o`qimoqchi 
edingiz, 
o`qiydigan 
edingiz, 
-moqchi+edi, 
-digan+edi 
 
-
ngiz 
II o`qir eding, o`qiyotgan eding, o`qimoqda eding -r+edi, -yotgan+edi, -moqda+edi -ng o`qir edingiz, o`qiyotgan edingiz, o`qimoqda edingiz -r+edi, - yotgan+edi, - moqda+edi -ngiz III o`qir edi, o`qiyotgan edi, o`qimoqda edi -r+edi, - yotgan+edi, - moqda+edi - o`qir edilar, o`qiyotgan edilar, o`qimoqda edilar -r+edi, - yotgan+edi, - moqda+edi (-lar) O`tgan zamon maqsad fe’li nutq so`zlangan paytdan ilgari bajarilishi maqsad qilingan, ammo voqe bo`lmagan ish-harakatni ifodalaydi. Masalan: U bugun Malika bilan xoli gaplashib, ko`nglidagi hamma sir-asrorini to`kib solmoqchi edi (E.Usmonov). Ertasiga qishloqqa chiqadigan edi. O`tgan zamon maqsad fe’li -moqchi, -digan qo`shimchalarini olgan fe’l negiziga edi to`liqsiz fe’lini biriktirib (I guruh tuslovchilar bilan) tuslash bilan shakllanadi: Shaxs Son Birlik Ko`plik Misol Zamon ko`rsat-kichi qo`shi mcha Misol Zamon ko`rsat- kichi qo`shi mcha I o`qimoqchi edim, o`qiydigan edim, -moqchi+edi, -digan+edi -m o`qimoqchi edik, o`qiydigan edik, -moqchi+edi, -digan+edi -k II o`qimoqchi eding, o`qiydigan eding, -moqchi+edi, -digan+edi -ng o`qimoqchi edingiz, o`qiydigan edingiz, -moqchi+edi, -digan+edi - ngiz  
 
III  
o`qimoqchi 
edi, 
o`qiydigan 
edi, 
-moqchi+edi, 
-digan+edi 
 
- 
o`qimoqchi 
edilar, 
o`qiydigan 
edilar, 
-moqchi+edi, 
-digan+edi 
 
 (-
lar) 
2. Hozirgi zamon 
Bu zamondagi fe’llar ish-harakatning nutq so`zlanib turgan paytda bajarilgan 
yoki bajarilmaganini ifodalaydi. 
Hozirgi zamon fe’li qo`shimcha modal ma’nolariga ko`ra 2 turga bo`linadi: 1) 
hozirgi-kelasi zamon fe’li, 2) hozirgi zamon davom fe’li. 
Hozirgi-kelasi zamon fe’li nutq so`zlanib turgan paytda va undan keyin ro`y 
beradigan harakatni yoki doimiy harakatni ifodalaydi. Masalan: Bobur bu chigal 
tugunlarni o`zi echilmasligini sezadi (P.Qodirov). YOshlikda zahmat chekib, ilm 
o`rgansang, kasb-hunar egallasang, qariganda rohat topasan (Koshifiy). 
Hozirgi-kelasi zamon fe’li sof fe’l negiziga –a, -y ravishdosh qo`shimchasini 
qo`shish va tuslash bilan hosil qilinadi: 
 
 
 
Shaxs 
Son 
Birlik  
Ko`plik 
Misol 
Zamon 
ko`rsat-
kichi 
Shaxs-son 
qo`shim-
chasi 
Misol  
Zamon 
ko`rsat-
kichi 
SHaxs-son 
qo`shim-
chasi 
I 
shaxs 
o`qiyman, 
boraman  
-y, 
-a 
-man 
o`qiymiz, 
boramiz 
-y, 
-a 
-k 
II 
shaxs 
o`qiysan, 
borasan 
-y, 
-a 
-san 
o`qiysiz, 
borasiz 
-y, 
-a 
-ngiz 
III 
shaxs 
o`qiydi, 
boradi 
-y, 
-a 
-di 
o`qiydilar, 
boradilar 
-y, 
-a 
 -di(-lar) 
 
Hozirgi zamon davom fe’li ish-harakatning nutq so`zlanib turgan paytda aniq 
davom etayotganini bildiradi: Mustaqillikka erishganimizdan so`ng xalqimizning 
o`z yurti, dili, tarixini bilishga qiziqish ortib bormoqda (I.Karimov).  
S
h
a
xs 
Son 
III o`qimoqchi edi, o`qiydigan edi, -moqchi+edi, -digan+edi - o`qimoqchi edilar, o`qiydigan edilar, -moqchi+edi, -digan+edi (- lar) 2. Hozirgi zamon Bu zamondagi fe’llar ish-harakatning nutq so`zlanib turgan paytda bajarilgan yoki bajarilmaganini ifodalaydi. Hozirgi zamon fe’li qo`shimcha modal ma’nolariga ko`ra 2 turga bo`linadi: 1) hozirgi-kelasi zamon fe’li, 2) hozirgi zamon davom fe’li. Hozirgi-kelasi zamon fe’li nutq so`zlanib turgan paytda va undan keyin ro`y beradigan harakatni yoki doimiy harakatni ifodalaydi. Masalan: Bobur bu chigal tugunlarni o`zi echilmasligini sezadi (P.Qodirov). YOshlikda zahmat chekib, ilm o`rgansang, kasb-hunar egallasang, qariganda rohat topasan (Koshifiy). Hozirgi-kelasi zamon fe’li sof fe’l negiziga –a, -y ravishdosh qo`shimchasini qo`shish va tuslash bilan hosil qilinadi: Shaxs Son Birlik Ko`plik Misol Zamon ko`rsat- kichi Shaxs-son qo`shim- chasi Misol Zamon ko`rsat- kichi SHaxs-son qo`shim- chasi I shaxs o`qiyman, boraman -y, -a -man o`qiymiz, boramiz -y, -a -k II shaxs o`qiysan, borasan -y, -a -san o`qiysiz, borasiz -y, -a -ngiz III shaxs o`qiydi, boradi -y, -a -di o`qiydilar, boradilar -y, -a -di(-lar) Hozirgi zamon davom fe’li ish-harakatning nutq so`zlanib turgan paytda aniq davom etayotganini bildiradi: Mustaqillikka erishganimizdan so`ng xalqimizning o`z yurti, dili, tarixini bilishga qiziqish ortib bormoqda (I.Karimov). S h a xs Son  
 
Birlik  
Ko`plik 
Misol 
Zamon 
ko`rsat-
kichi 
qo`shimch
a  
Misol  
Zamon 
ko`rsat-
kichi 
 
qo`shim-
cha  
I 
o`qiyapman, 
o`qimoqdaman, 
o`qiyotibman 
-yap, 
-moqda,  
-yotib 
 
-
man 
o`qiyapmiz, 
o`qimoqdamiz, 
o`qiyotibmiz 
-yap, 
-moqda,  
-yotib 
 
-miz 
II 
o`qiyapsan, 
o`qimoqdasan, 
o`qiyotibsan 
-yap, 
-moqda,  
-yotib 
 
-san 
o`qiyapsiz, 
o`qimoqdasiz, 
o`qiyotibsiz 
-yap, 
-moqda,  
-yotib 
 
-siz 
III 
o`qiyapti, 
o`qimoqda, 
o`qiyotibdi 
-yap, 
-moqda,  
-yotib 
-ti 
- 
-di 
o`qiyaptilar, 
o`qimoqdalar, 
o`qiyotibdilar 
-yap, 
-moqda,  
-yotib 
-ti(-lar)  
- 
-di(-lar) 
SHuningdek, murakkab fe’l tarkibida qo`llangan yot, yur, tur, o`tir ko`makchi 
fe’llarni tuslash bilan ham hozirgi zamon davom fe’li hosil qilinadi: o`qib yotibman, 
o`qib yuribman, o`qib turibman, o`qib o`tiribman kabi. 
 
3. Kelasi zamon 
 
Bu zamondagi fe’llar ish-harakatning nutq so`zlanib turgan paytdan so`ng 
bajarilish yoki bajarilmasligini ifodalaydi. 
Kelasi zamon fe’li qo`shimcha modal ma’nolariga ko`ra ikki turga bo`linadi: 
1) kelasi zamon gumon fe’li; 2) kelasi zamon maqsad fe’li. 
Kelasi zamon gumon fe’li ish-harakatning nutq so`zlanib turgan paytdan 
so`ng bajarilish-bajarilmasligi mo`ljallanishini, taxmin qilinishini ifodalaydi. 
Masalan: Bugun havo ochiq bo`lar (A.Q.) 
Kelasi zamon gumon fe’li ba’zan hozirgi-kelasi zamon ma’nosida kelib, 
aniqlik, qat’iylik ma’nolarini ham ifodalaydi: Qadrlasang, qadring oshar, 
qadrsizdan hamma qochar (Maqol). 
Kelasi zamon gumon fe’li sof fe’l negiziga –r(-ar) sifatdosh qo`shimchasini 
qo`shish va tuslash bilan shakllanadi: 
Birlik Ko`plik Misol Zamon ko`rsat- kichi qo`shimch a Misol Zamon ko`rsat- kichi qo`shim- cha I o`qiyapman, o`qimoqdaman, o`qiyotibman -yap, -moqda, -yotib - man o`qiyapmiz, o`qimoqdamiz, o`qiyotibmiz -yap, -moqda, -yotib -miz II o`qiyapsan, o`qimoqdasan, o`qiyotibsan -yap, -moqda, -yotib -san o`qiyapsiz, o`qimoqdasiz, o`qiyotibsiz -yap, -moqda, -yotib -siz III o`qiyapti, o`qimoqda, o`qiyotibdi -yap, -moqda, -yotib -ti - -di o`qiyaptilar, o`qimoqdalar, o`qiyotibdilar -yap, -moqda, -yotib -ti(-lar) - -di(-lar) SHuningdek, murakkab fe’l tarkibida qo`llangan yot, yur, tur, o`tir ko`makchi fe’llarni tuslash bilan ham hozirgi zamon davom fe’li hosil qilinadi: o`qib yotibman, o`qib yuribman, o`qib turibman, o`qib o`tiribman kabi. 3. Kelasi zamon Bu zamondagi fe’llar ish-harakatning nutq so`zlanib turgan paytdan so`ng bajarilish yoki bajarilmasligini ifodalaydi. Kelasi zamon fe’li qo`shimcha modal ma’nolariga ko`ra ikki turga bo`linadi: 1) kelasi zamon gumon fe’li; 2) kelasi zamon maqsad fe’li. Kelasi zamon gumon fe’li ish-harakatning nutq so`zlanib turgan paytdan so`ng bajarilish-bajarilmasligi mo`ljallanishini, taxmin qilinishini ifodalaydi. Masalan: Bugun havo ochiq bo`lar (A.Q.) Kelasi zamon gumon fe’li ba’zan hozirgi-kelasi zamon ma’nosida kelib, aniqlik, qat’iylik ma’nolarini ham ifodalaydi: Qadrlasang, qadring oshar, qadrsizdan hamma qochar (Maqol). Kelasi zamon gumon fe’li sof fe’l negiziga –r(-ar) sifatdosh qo`shimchasini qo`shish va tuslash bilan shakllanadi:  
 
Shaxs 
Son 
Birlik  
Ko`plik 
Misol 
Zamon 
ko`rsat-
kichi 
Shaxs-
son 
qo`shim-
chasi 
Misol  
Zamon 
ko`rsat-
kichi 
Shaxs-
son 
qo`shim-
chasi 
I  
o`qirman, 
borarman  
-r, 
-ar 
-man 
o`qirmiz, 
borarmiz 
-r, 
-ar 
-miz 
II  
o`qirsan, 
borarsan 
-r, 
-ar 
-san 
o`qirsiz, 
borarsiz 
-r, 
-ar 
-siz 
III  
o`qir, borar 
-r, 
-ar 
- 
o`qirlar, 
borarlar 
-r, 
-ar 
 (-lar) 
 
Kelasi zamon maqsad fe’li nutq so`zlanib turgan paytdan so`ng bajarilishi 
maqsad qilib olingan ish-harakatni ifodalaydi. Masalan: Men kuzdan boshlab 
o`qishni davom ettirmoqchiman, so`ngra qishloq xo`jalik institutiga kirmoqchiman 
(SH.R.). Oho qora ko`z deganda, u devordan oshadigan (O.). 
Kelasi zamon maqsad fe’li sof fe’l negiziga -moqchi hamda fe’lning 
ravishdosh (-a, -y bilan shakllangan) shakliga –digan qo`shimchasini qo`shish bilan 
hosil qilinadi: 
 
 
 
Shaxs 
Son 
Birlik  
Ko`plik 
Misol 
Zamon 
ko`rsat-
kichi 
 
qo`shimch
a  
Misol  
Zamon 
ko`rsat-
kichi 
 
o`shimcha  
I  
o`qimoqchiman, 
o`qiydiganman  
-moqchi, 
-digan 
-
man 
o`qimoqchimiz, 
o`qiydiganmiz  
-moqchi, 
-digan 
-
miz 
Shaxs Son Birlik Ko`plik Misol Zamon ko`rsat- kichi Shaxs- son qo`shim- chasi Misol Zamon ko`rsat- kichi Shaxs- son qo`shim- chasi I o`qirman, borarman -r, -ar -man o`qirmiz, borarmiz -r, -ar -miz II o`qirsan, borarsan -r, -ar -san o`qirsiz, borarsiz -r, -ar -siz III o`qir, borar -r, -ar - o`qirlar, borarlar -r, -ar (-lar) Kelasi zamon maqsad fe’li nutq so`zlanib turgan paytdan so`ng bajarilishi maqsad qilib olingan ish-harakatni ifodalaydi. Masalan: Men kuzdan boshlab o`qishni davom ettirmoqchiman, so`ngra qishloq xo`jalik institutiga kirmoqchiman (SH.R.). Oho qora ko`z deganda, u devordan oshadigan (O.). Kelasi zamon maqsad fe’li sof fe’l negiziga -moqchi hamda fe’lning ravishdosh (-a, -y bilan shakllangan) shakliga –digan qo`shimchasini qo`shish bilan hosil qilinadi: Shaxs Son Birlik Ko`plik Misol Zamon ko`rsat- kichi qo`shimch a Misol Zamon ko`rsat- kichi o`shimcha I o`qimoqchiman, o`qiydiganman -moqchi, -digan - man o`qimoqchimiz, o`qiydiganmiz -moqchi, -digan - miz  
 
II  
o`qimoqchisan, 
o`qiydigansan  
-moqchi, 
-digan 
-san 
o`qimoqchisiz, 
o`qiydigansiz  
-moqchi, 
-digan 
-siz 
III  
o`qimoqchi, 
o`qiydigan  
-moqchi, 
-digan 
- 
o`qimoqchilar, 
o`qiydiganlar  
-moqchi, 
-digan 
 (-
lar) 
 
 
II o`qimoqchisan, o`qiydigansan -moqchi, -digan -san o`qimoqchisiz, o`qiydigansiz -moqchi, -digan -siz III o`qimoqchi, o`qiydigan -moqchi, -digan - o`qimoqchilar, o`qiydiganlar -moqchi, -digan (- lar)