FERENTS LIST IJODI. (1811-1886)

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

12

File size

Fayl hajmi

28,5 KB


FERENTS LIST IJODI. (1811-1886)
 1. F.List ijodining jahon musiqa madaniyati tarixidagi ahamiyati.
 2. F,Listning tarjimai holi .
 3. F. List fortepiano musiqasining ahamiyati .
1.F.List ijodining jahon musiqa madaniyati tarixidagi ahamiyati. Ferents
List XIX asrning novatori, pianinochi va dirijer, venger xalqining g’ururi, muzika
jamoat arbobidir. Ammo List ko’p umrini Frantsiya va Germaniyada o’tkazdi, uning
taqdiri  shuni  taqozo  etdi.  Uning  Frantsiya  va  Germaniya  bo’lib  o’tgan  hayoti
davomidagi ortirgan tajribasi unga musiqaning yangi ochilmagan qirralarini ochib
berdi. Shu bilan birga List Frantsiya va Germaniya musiqa madaniyatiga ham o’z
hissasini  qo’shdi,  desak  mubolag’a  bo’lmas.  Ferents  List  22-oktyabr  1811-yili
Estergazi shaxridagi venger knyazlari oilasida dunyoga keldi. Yoshligidan fortepiano
chalishni mashq qila boshladi. Ferents List ijodining asosiy yo’nalishi fortepiano
ijrochiligi  va  fortepiano  uchun  yaratilgan  asarlardir.  Zamonaviy  ijrochilik  va
ijodiyotiga List o’zining fortepiano uchun yozilgan simfonik risolalari bilan yangilik
olib kirdi. List o’zining fortepiano uchun yozilgan asarlarida fortepianoning barcha
registrlaridan  keng  foydalangan.  20-30  yillarda  pianinochilar  orasida  opera
parafrazalaridan foydalanish udumga aylanib qoldi. List ham mana shu zamonaviy
udumga asoslanib, Motsart, Veber, Guno, Vagner, Verdi operalari ohanglaridan
foydalangan holda, fortepiano uchun kontsert fantaziyalarini yoza boshladi. List
Sentning  “Letuchiy  gollandets”,  Vagnerning  “Trubadur”,  “Aida  “  operalaridan,
Guno “Faust” operasidagi vals, Glinkaning “Ruslan va Lyudmila”sidan Chernomor
marshi,  Chaykovskiyning  “  Evgeniy  Onegin”  operasidan  polonezini  fortepiano
uchun qayta ishladi. Opera va simfonik muzikalaridan tashqari Listni organ musiqasi
ham befarq qoldirmagan. Uning organ uchun 6 prelyudiya va fuga transkriptsiyalari
bor. Listning vokal va fortepiano uchun yozilan asarlari ham bor. Shu bilan birga
Logotip
FERENTS LIST IJODI. (1811-1886) 1. F.List ijodining jahon musiqa madaniyati tarixidagi ahamiyati. 2. F,Listning tarjimai holi . 3. F. List fortepiano musiqasining ahamiyati . 1.F.List ijodining jahon musiqa madaniyati tarixidagi ahamiyati. Ferents List XIX asrning novatori, pianinochi va dirijer, venger xalqining g’ururi, muzika jamoat arbobidir. Ammo List ko’p umrini Frantsiya va Germaniyada o’tkazdi, uning taqdiri shuni taqozo etdi. Uning Frantsiya va Germaniya bo’lib o’tgan hayoti davomidagi ortirgan tajribasi unga musiqaning yangi ochilmagan qirralarini ochib berdi. Shu bilan birga List Frantsiya va Germaniya musiqa madaniyatiga ham o’z hissasini qo’shdi, desak mubolag’a bo’lmas. Ferents List 22-oktyabr 1811-yili Estergazi shaxridagi venger knyazlari oilasida dunyoga keldi. Yoshligidan fortepiano chalishni mashq qila boshladi. Ferents List ijodining asosiy yo’nalishi fortepiano ijrochiligi va fortepiano uchun yaratilgan asarlardir. Zamonaviy ijrochilik va ijodiyotiga List o’zining fortepiano uchun yozilgan simfonik risolalari bilan yangilik olib kirdi. List o’zining fortepiano uchun yozilgan asarlarida fortepianoning barcha registrlaridan keng foydalangan. 20-30 yillarda pianinochilar orasida opera parafrazalaridan foydalanish udumga aylanib qoldi. List ham mana shu zamonaviy udumga asoslanib, Motsart, Veber, Guno, Vagner, Verdi operalari ohanglaridan foydalangan holda, fortepiano uchun kontsert fantaziyalarini yoza boshladi. List Sentning “Letuchiy gollandets”, Vagnerning “Trubadur”, “Aida “ operalaridan, Guno “Faust” operasidagi vals, Glinkaning “Ruslan va Lyudmila”sidan Chernomor marshi, Chaykovskiyning “ Evgeniy Onegin” operasidan polonezini fortepiano uchun qayta ishladi. Opera va simfonik muzikalaridan tashqari Listni organ musiqasi ham befarq qoldirmagan. Uning organ uchun 6 prelyudiya va fuga transkriptsiyalari bor. Listning vokal va fortepiano uchun yozilan asarlari ham bor. Shu bilan birga
List fortepiano uchun etyudlar ham yaratgan. 1851-yilda nashrdan chiqqan “ yuqori
ijrochilik etyudlari” juda katta omad olib keldi. “ Peyzaj” “Mazepa”, “Pervomu godu
stranstviy” ,”Blujdayuhie ogni” kabi etyudlari bor. 
 
 2--:
  Kompozitorning tarjimai holi. FERENTs LIST (1811-1886) Ferents List —
buyuk venger kompozitori, pianinochi, dirijyor, Vengriya musiqa san’ati rivojiga
katta hissa qo’shgan jamoat arbobi. Listning taqdiri shunday bo’ldiki, u Vengriyani
erta tark etdi va umrining ko’p yillarini Frantsiya va Germaniyada o’tkazdi.
San’atkor List doimo o’zining venger ekanligini ta’kidlagan. U o’z xalqi, Vatani
bilan  faxrlanib,  doimo  venger  musiqa  madaniyatini  qo’llab-quvvatlagan  va
rivojlantirishga  harakat  qilgan.  Hayoti  davomida  List  venger  mavzusiga  ko’p
murojaat  qilgan.  U  yaratgan  asarlar:  «Venger  uslubidagi  qaxramonlik  marshi»,
«Vengriya» kantatasi, bir nechta «Venger milliy kuylari» daftarlari, vatan obrazlari
bilan bog’liq uchta simfonik poema, («Qaxramonlar xaqida girya», «Vengriya»,
«Gunnlar jangi»), xalq ohanglari qo’llanilgan  erkin shaklli venger rapsodiyalari,
Vengriya  mashhur  arboblarining  (Sh.  Petefi,  M.  Vereshmarti)  musiqiy
xarakteristikasidan  iborat  “Venger  portretlari” fortepiano  uchun  mo’ljallangan
qo’shiqlar turkumi. Venger mavzularini damli cholg’ular uchun maxsus yozilgan
asarlarida  xam  eshitish mumkin:  «Gran  ibodati»,  «Muqaddas  Elizaveta  xaqida
afsona», «Vengertoj kiyish marosimi messasi». va boshqalar. Listning Vengriya
bilan bo’lgan aloqalari xaqida uning vengr lo’lilari musiqasi xaqidagi kitobida va
uning Budapeshtdagi milliy musiqa akademiyasi birinchi prezidenti etib tayinlanishi
(1875) guvohlik beradi.
List — musiqiy romantizmning eng yorqin namoyandasi. U kompozitor sifatida
turli g’oyaviy qarama-qarshiliklar, ziddiyatlar va romantik estetikaning ta’sirini xam
boshidan o’tkazgan edi. Listning o’zi xam ziddiyatlardan xoli emas edi. Ijod qarama-
qarshiligi  bir  tomondan  dasturiylikka,  musiqaning  aniq  obrazliligiga  intilishida
ko’rinsa,  ikkinchi  tomondan  bu  vazifalarni  bajarishda  reallikdan  uzoqlashish
namoyon bo’ladi.
Listning dasturiylikka munosabati progressiv hodisa edi.
Logotip
List fortepiano uchun etyudlar ham yaratgan. 1851-yilda nashrdan chiqqan “ yuqori ijrochilik etyudlari” juda katta omad olib keldi. “ Peyzaj” “Mazepa”, “Pervomu godu stranstviy” ,”Blujdayuhie ogni” kabi etyudlari bor. 2--: Kompozitorning tarjimai holi. FERENTs LIST (1811-1886) Ferents List — buyuk venger kompozitori, pianinochi, dirijyor, Vengriya musiqa san’ati rivojiga katta hissa qo’shgan jamoat arbobi. Listning taqdiri shunday bo’ldiki, u Vengriyani erta tark etdi va umrining ko’p yillarini Frantsiya va Germaniyada o’tkazdi. San’atkor List doimo o’zining venger ekanligini ta’kidlagan. U o’z xalqi, Vatani bilan faxrlanib, doimo venger musiqa madaniyatini qo’llab-quvvatlagan va rivojlantirishga harakat qilgan. Hayoti davomida List venger mavzusiga ko’p murojaat qilgan. U yaratgan asarlar: «Venger uslubidagi qaxramonlik marshi», «Vengriya» kantatasi, bir nechta «Venger milliy kuylari» daftarlari, vatan obrazlari bilan bog’liq uchta simfonik poema, («Qaxramonlar xaqida girya», «Vengriya», «Gunnlar jangi»), xalq ohanglari qo’llanilgan erkin shaklli venger rapsodiyalari, Vengriya mashhur arboblarining (Sh. Petefi, M. Vereshmarti) musiqiy xarakteristikasidan iborat “Venger portretlari” fortepiano uchun mo’ljallangan qo’shiqlar turkumi. Venger mavzularini damli cholg’ular uchun maxsus yozilgan asarlarida xam eshitish mumkin: «Gran ibodati», «Muqaddas Elizaveta xaqida afsona», «Vengertoj kiyish marosimi messasi». va boshqalar. Listning Vengriya bilan bo’lgan aloqalari xaqida uning vengr lo’lilari musiqasi xaqidagi kitobida va uning Budapeshtdagi milliy musiqa akademiyasi birinchi prezidenti etib tayinlanishi (1875) guvohlik beradi. List — musiqiy romantizmning eng yorqin namoyandasi. U kompozitor sifatida turli g’oyaviy qarama-qarshiliklar, ziddiyatlar va romantik estetikaning ta’sirini xam boshidan o’tkazgan edi. Listning o’zi xam ziddiyatlardan xoli emas edi. Ijod qarama- qarshiligi bir tomondan dasturiylikka, musiqaning aniq obrazliligiga intilishida ko’rinsa, ikkinchi tomondan bu vazifalarni bajarishda reallikdan uzoqlashish namoyon bo’ladi. Listning dasturiylikka munosabati progressiv hodisa edi.
Bastakor o’z san’ati bilan uni qadrlaydiganlarning tor doirasi bilan cheklanmay,
tinglovchilarning  keng  ommasi  biian  so’zlashishni  istardi.  Chuqur  fikrlar  va
tuyg’ularni gavdalanttrishga harakat qilib, u ko’pincha abstraktsiya, noaniq falsafa
to’qish  holatiga tushib qolar va shu sababli beixtiyor tarzda o’z asarlarining ta’sir
doirasini  cheklab  qo’yardi.  Lekin  ularning  eng  yaxshilarida  dasturning  bunday
umumiy noaniqligi va noravshanlik engib o’tilardi: List yaratgan musiqa namunalari
aniq va tu-shunarli, mavzusi ta’sirli va ravshan, shakli aniq. Dasturiy an’analar
Listning  ko’plab  transkriptsiyalarida  ko’zga  tashlanadi,  negaki,  ular opera  va
romanslarning  aniq  syujeti  bilan  bevosita  bog’liq.  Listning  venger  xalq  xayoti
manzaralarini aks ettiruvchi rapsodiyalari xam dasturiy hisoblanadi.
Listning dasturiylik tamoyillari Berlioznikidan farq qiladi. Berlioz simfoniyasida
syujet  rivojini  bayoniy  uslubga  bersa,  Listni  ko’proq  asosiy  poetik  g’oyaning
umumlashmasi qiziqtiradi.
O’zining  rang-barang  topilmalari  bilan  List  melodika  sohasini  kengaytirgan
holda  bir  vaqtning  o’zida  u  garmoniya  sohasida  xam  yangiliklar  kiritadi.  List
«simfonik poema» janri va «monotematizm», deb ataluvchi musiqiy rifojlanish
usullarining yaratuvchisi bo’lib  hisoblangan. Listning fortepiano texnikasi, faktura
sohasidagi  muvaffaqiyatlari  ahamiyatlidir, negaki, List  daho darajasidagi  ijrochi
bo’lgan va tarixda unga etadigani bo’lmagan.
Ferents List 1811-yil 22-oktabrda Doboryan qishlog’ida (Vengriya) dunyoga
kelgan. Bolaligida lo’lilar ohanglari va venger deh-qonlarining quvnoq qo’shiqlariga
maftun  bo’lib  qolgan.  Listning  otasi,  graf  Estergazining  katta  er-mulkida
boshqaruvchi,  havaskor  musiqachi  bo’lgan  va  o’g’lining  musiqaga  qiziqishini
rag’batlantirardi. Aynan u bolaga fortepiano chalish asoslarini o’rgatgan. 9 yoshida
Ferents qo’shni Shoprone shaharchasida o’zining birinchi kontsertini beradi. Tez
orada u Esterxazining ajoyib qasriga taklif etiladi. Bolakayning ijro mahorati graf
mehmonlarini shunchalik  hayratlantirdiki, bir nechta zodagonlar Listning musiqiy
ta’lim olishi uchun pul to’lash istagini bildirishdi. Ferentsni Venaga yuborishdi, u
erda kompozitsiyani A. Saleridan va fortepianoni  Evropaning yirik pedagogi K.
Chernidan o’rgandi.
Logotip
Bastakor o’z san’ati bilan uni qadrlaydiganlarning tor doirasi bilan cheklanmay, tinglovchilarning keng ommasi biian so’zlashishni istardi. Chuqur fikrlar va tuyg’ularni gavdalanttrishga harakat qilib, u ko’pincha abstraktsiya, noaniq falsafa to’qish holatiga tushib qolar va shu sababli beixtiyor tarzda o’z asarlarining ta’sir doirasini cheklab qo’yardi. Lekin ularning eng yaxshilarida dasturning bunday umumiy noaniqligi va noravshanlik engib o’tilardi: List yaratgan musiqa namunalari aniq va tu-shunarli, mavzusi ta’sirli va ravshan, shakli aniq. Dasturiy an’analar Listning ko’plab transkriptsiyalarida ko’zga tashlanadi, negaki, ular opera va romanslarning aniq syujeti bilan bevosita bog’liq. Listning venger xalq xayoti manzaralarini aks ettiruvchi rapsodiyalari xam dasturiy hisoblanadi. Listning dasturiylik tamoyillari Berlioznikidan farq qiladi. Berlioz simfoniyasida syujet rivojini bayoniy uslubga bersa, Listni ko’proq asosiy poetik g’oyaning umumlashmasi qiziqtiradi. O’zining rang-barang topilmalari bilan List melodika sohasini kengaytirgan holda bir vaqtning o’zida u garmoniya sohasida xam yangiliklar kiritadi. List «simfonik poema» janri va «monotematizm», deb ataluvchi musiqiy rifojlanish usullarining yaratuvchisi bo’lib hisoblangan. Listning fortepiano texnikasi, faktura sohasidagi muvaffaqiyatlari ahamiyatlidir, negaki, List daho darajasidagi ijrochi bo’lgan va tarixda unga etadigani bo’lmagan. Ferents List 1811-yil 22-oktabrda Doboryan qishlog’ida (Vengriya) dunyoga kelgan. Bolaligida lo’lilar ohanglari va venger deh-qonlarining quvnoq qo’shiqlariga maftun bo’lib qolgan. Listning otasi, graf Estergazining katta er-mulkida boshqaruvchi, havaskor musiqachi bo’lgan va o’g’lining musiqaga qiziqishini rag’batlantirardi. Aynan u bolaga fortepiano chalish asoslarini o’rgatgan. 9 yoshida Ferents qo’shni Shoprone shaharchasida o’zining birinchi kontsertini beradi. Tez orada u Esterxazining ajoyib qasriga taklif etiladi. Bolakayning ijro mahorati graf mehmonlarini shunchalik hayratlantirdiki, bir nechta zodagonlar Listning musiqiy ta’lim olishi uchun pul to’lash istagini bildirishdi. Ferentsni Venaga yuborishdi, u erda kompozitsiyani A. Saleridan va fortepianoni Evropaning yirik pedagogi K. Chernidan o’rgandi.
Listning Venadagi debyuti 1822-yil 1-dekabrda bo’lib o’tdi.  Tanqidchilar
hayratda  qolishdi  va  shundan  e’tiboran,  List  uchun shuhrat  va  to’la  zallar
ta’minlandi. U mashhur noshir A. Diabellidan vals mavzusiga variatsiyalar yozish
taklifini oladi, shunday qilib, yosh musiqachi noshir xuddi shu iltimos bilan murojaat
qilgan buyuk Betxoven va Shubert davrasiga qo’shilib qoldi. Shunga qaramay List
(xorijlik sifatida) Parij konservatoriyasiga qabul qilinmagan va o’z bilimini oshirish
maqsadida to’lovli darslarga qatnadi. List musiqa nazariyasi bo’yicha Parijda italyan
operasi kapelmeystri F. Pauer va konservatoriya professori chex A. Reyxdan ta’lim
oldi.
Listning dastlabki  kompozitorlik tajribalaridan biri 1825-yili Grand Operada
qo’yilgan «Don Sancho yoki muxabbat qasri» operasi bo’ldi. Bu vaqtda u kontsertlar
bilan Frantsiya va Angliyaga bir qator safarlarni amalga oshirdi. Otasining o’limidan
so’ng (1827) List dars bera boshladi. o’sha paytda yosh bastakorlar G. Berlioz va F.
Shopen bilan tanishdi. Ularning san’ati Listga katta ta’sir ko’rsatdi: u Berliozning
partiturasidagi  milliy-mahalliy  boylikni  «fortepiano  tiliga  o’girish»  xamda
Shopenning  mayin  lirizmini  o’zining  jo’shqin  temperamenti  bilan  qo’shib  olib
borishni uddalay olardi. List Shopenga bag’ishlangan ko’plab nozik va aniq tavsiflar
va kuzatishlardan iborat bo’lgan kitob yozadi.
1830-yil boshida italiyalik virtuoz skripkachi N. Paganini Listning  eng yaxshi
ko’rgan  san’atkoriga  aylandi.  List  o’sha  darajada  ajoyib  fortepiano  uslubini
yaratishni  maqsad  qilib  oldi  va  xatto,  Paganining  kontsert  estradasida  o’zini
tutishidagi ayrim xususiyatlariga taqlid qilardi. Endi List virtuoz pianinochi sifatida
raqobatchiga ega emasdi.
List  hissiyotli  va  jozibali  odam  bo’lgan.  Uning  xar  bir  kontserti  xaqiqiy
tomoshaga aylanardi. List butun Evropaning idealiga aylandi va kontsert safarlariga
uch yil davomida muttasil baland va ommaviy muhokama  etiluvchi «romanlar»ga
hamroxlik  qildi.  1834-yil  List  grafinya  Mari  d Agu  (keyinchalik  Daniel  Stern
taxallusi bilan yozuvchi sifatida chiqish qildi) bilan birgalikdagi  hayotni boshladi.
Ularning turmushida uch farzand — o’g’il va ikki qiz tug’ildi. Farzandlarining
kichigi Kozima buyuk pianist va dirijyor G. Fon Bulovga turmushga chiqqan, keyin
esa R. Vagnerning rafiqasi bo’lgan.
Logotip
Listning Venadagi debyuti 1822-yil 1-dekabrda bo’lib o’tdi. Tanqidchilar hayratda qolishdi va shundan e’tiboran, List uchun shuhrat va to’la zallar ta’minlandi. U mashhur noshir A. Diabellidan vals mavzusiga variatsiyalar yozish taklifini oladi, shunday qilib, yosh musiqachi noshir xuddi shu iltimos bilan murojaat qilgan buyuk Betxoven va Shubert davrasiga qo’shilib qoldi. Shunga qaramay List (xorijlik sifatida) Parij konservatoriyasiga qabul qilinmagan va o’z bilimini oshirish maqsadida to’lovli darslarga qatnadi. List musiqa nazariyasi bo’yicha Parijda italyan operasi kapelmeystri F. Pauer va konservatoriya professori chex A. Reyxdan ta’lim oldi. Listning dastlabki kompozitorlik tajribalaridan biri 1825-yili Grand Operada qo’yilgan «Don Sancho yoki muxabbat qasri» operasi bo’ldi. Bu vaqtda u kontsertlar bilan Frantsiya va Angliyaga bir qator safarlarni amalga oshirdi. Otasining o’limidan so’ng (1827) List dars bera boshladi. o’sha paytda yosh bastakorlar G. Berlioz va F. Shopen bilan tanishdi. Ularning san’ati Listga katta ta’sir ko’rsatdi: u Berliozning partiturasidagi milliy-mahalliy boylikni «fortepiano tiliga o’girish» xamda Shopenning mayin lirizmini o’zining jo’shqin temperamenti bilan qo’shib olib borishni uddalay olardi. List Shopenga bag’ishlangan ko’plab nozik va aniq tavsiflar va kuzatishlardan iborat bo’lgan kitob yozadi. 1830-yil boshida italiyalik virtuoz skripkachi N. Paganini Listning eng yaxshi ko’rgan san’atkoriga aylandi. List o’sha darajada ajoyib fortepiano uslubini yaratishni maqsad qilib oldi va xatto, Paganining kontsert estradasida o’zini tutishidagi ayrim xususiyatlariga taqlid qilardi. Endi List virtuoz pianinochi sifatida raqobatchiga ega emasdi. List hissiyotli va jozibali odam bo’lgan. Uning xar bir kontserti xaqiqiy tomoshaga aylanardi. List butun Evropaning idealiga aylandi va kontsert safarlariga uch yil davomida muttasil baland va ommaviy muhokama etiluvchi «romanlar»ga hamroxlik qildi. 1834-yil List grafinya Mari d Agu (keyinchalik Daniel Stern taxallusi bilan yozuvchi sifatida chiqish qildi) bilan birgalikdagi hayotni boshladi. Ularning turmushida uch farzand — o’g’il va ikki qiz tug’ildi. Farzandlarining kichigi Kozima buyuk pianist va dirijyor G. Fon Bulovga turmushga chiqqan, keyin esa R. Vagnerning rafiqasi bo’lgan.
1835-yildan  1839-yilgacha  List  Mari  d Agu  bilan  Shveytsariyadan
Italiyagacha katta sayohatni amalga oshirgan.  o’zining Shveytsariya xaqidagi
taassurotlarini  List  «Sayohatchi  albomi» (  1835—1836)  nomi  bilan  fortepiano
asarlari turkumida gavdalantirgan. Bu turkum to’rt bo’limdan iborat. Birinchi qism
—  «Taassurot  va  poetik  kechinmalar»  ettita  p’esadan  tashkil  topgan:  «Lion»,
«Buloqda», «Vallenshtadt ko’lida», «Jeneva qo’ng’iroqlari»; «Oberman vodiysi»,
«Vilgelm Tellning butxonasi», «Psalom». «Sayohatchi albomi»ning ikkinchi qismi
«Alp yaylovlari gullari» nomini olgan; uchinchi qism — «Parafrazalar».
1837-yilning may oyida List Mari d Agu bilan Italiyaga jo’nadi. Uyg’onish davri
italyan san’ati yodgorliklari ta’siri ostida List tomonidan keyinchalik «Sayohatning
ikkinchi yili» shaklida qayta ishlangan asarlar yaratildi: «Nikoh» (Rafael surati
bo’yicha), «Mutafakkir» (Mikelanjelo  haykali bo’yicha); uchta «Petrarka soneti»,
«Danteni o’qigach».sonata-fantaziyasi va xokazo.
Serunum kontsert faoliyati 1839—1847-yillar qayd  etilgan.  List Avstriya,
Belgiya, Angliya, Frantsiya, Vengriya, Shotlandiya, Rossiyada chiqish qildi va 1849-
yilda  kontsertlar  turkumini  berdi.  Undan  tushgan  mablag’ni  Bonn  shahridagi
Betxoven  yodgorligini  barpo  etish  uchun  sarflandi.  Mazkur  kontsertlarda  List
tomonidan ijro  etilgan asarlar ko’lami cheksiz: shaxsiy  transkriptsiyadagi turli
opera  uvertyuralari,  «Don  Juan»,  «Figaroning  uylanishi»,  «Iblis  Robert»,
«Gugenotalar»,  «Norma»  operalari  mavzulariga  parafrazlar,  Betxovenning
Beshinchi,  Ettinchi  simfoniyalari,  Paganini  kaprizlari,  Bax,  Betxoven,  Shopen,
Shubert,  Shumanlar  asarlari  va  ko’plab  shaxsiy  asarlar  (Vengr  rapsodiyalari,
«Petrarka sonetlari» va boshqalar).
1842-yil aprelda List Peterburgda chiqish qildi, 1843-yil mayda esa Peterburg
va  Moskvada.  1847-yil  List  Ukrainada  (Kiev,  Odessa),  Moldaviyada,  Qora
dengizdan Turkiyaga o’tib, Konstantinopolda kontsert berdi, keyin  esa Ukrainaga
qaytdi,  bu  erdagi  Elizavetgrad  shahrida  pianist-virtuozning  sayohatlari  davri
yakuniga etdi. 1839-yil Mari d Agu bilan ajrashgach, List polyak pomeshigining qizi
Karolina  Vitgenshteyn  bilan  uchrashadi.  1848-yilning  boshida  List  Karolina
Vitgenshteyn bilan birgalikda Germaniyaga, Veymar shahriga kelib joylashadi.
Logotip
1835-yildan 1839-yilgacha List Mari d Agu bilan Shveytsariyadan Italiyagacha katta sayohatni amalga oshirgan. o’zining Shveytsariya xaqidagi taassurotlarini List «Sayohatchi albomi» ( 1835—1836) nomi bilan fortepiano asarlari turkumida gavdalantirgan. Bu turkum to’rt bo’limdan iborat. Birinchi qism — «Taassurot va poetik kechinmalar» ettita p’esadan tashkil topgan: «Lion», «Buloqda», «Vallenshtadt ko’lida», «Jeneva qo’ng’iroqlari»; «Oberman vodiysi», «Vilgelm Tellning butxonasi», «Psalom». «Sayohatchi albomi»ning ikkinchi qismi «Alp yaylovlari gullari» nomini olgan; uchinchi qism — «Parafrazalar». 1837-yilning may oyida List Mari d Agu bilan Italiyaga jo’nadi. Uyg’onish davri italyan san’ati yodgorliklari ta’siri ostida List tomonidan keyinchalik «Sayohatning ikkinchi yili» shaklida qayta ishlangan asarlar yaratildi: «Nikoh» (Rafael surati bo’yicha), «Mutafakkir» (Mikelanjelo haykali bo’yicha); uchta «Petrarka soneti», «Danteni o’qigach».sonata-fantaziyasi va xokazo. Serunum kontsert faoliyati 1839—1847-yillar qayd etilgan. List Avstriya, Belgiya, Angliya, Frantsiya, Vengriya, Shotlandiya, Rossiyada chiqish qildi va 1849- yilda kontsertlar turkumini berdi. Undan tushgan mablag’ni Bonn shahridagi Betxoven yodgorligini barpo etish uchun sarflandi. Mazkur kontsertlarda List tomonidan ijro etilgan asarlar ko’lami cheksiz: shaxsiy transkriptsiyadagi turli opera uvertyuralari, «Don Juan», «Figaroning uylanishi», «Iblis Robert», «Gugenotalar», «Norma» operalari mavzulariga parafrazlar, Betxovenning Beshinchi, Ettinchi simfoniyalari, Paganini kaprizlari, Bax, Betxoven, Shopen, Shubert, Shumanlar asarlari va ko’plab shaxsiy asarlar (Vengr rapsodiyalari, «Petrarka sonetlari» va boshqalar). 1842-yil aprelda List Peterburgda chiqish qildi, 1843-yil mayda esa Peterburg va Moskvada. 1847-yil List Ukrainada (Kiev, Odessa), Moldaviyada, Qora dengizdan Turkiyaga o’tib, Konstantinopolda kontsert berdi, keyin esa Ukrainaga qaytdi, bu erdagi Elizavetgrad shahrida pianist-virtuozning sayohatlari davri yakuniga etdi. 1839-yil Mari d Agu bilan ajrashgach, List polyak pomeshigining qizi Karolina Vitgenshteyn bilan uchrashadi. 1848-yilning boshida List Karolina Vitgenshteyn bilan birgalikda Germaniyaga, Veymar shahriga kelib joylashadi.
Kichik nemis shaharchasi Veymar bir vaqtlar gullab-yashnagan madaniy markaz
bo’lgan va List unga san’at poytaxti sharafini qaytarishni orzu qilgan. List Veymar
opera teatri dirijyori etib tayinlandi. Opera teatriga o’n yillik rahbarligi davrida List
turli bastakorlarning operalarini ko’plab sahnalashtirish ishlarini amalga oshirdi:
Glyukning  «Orfey»,  «Altsesta»,  «Armida»,  Meyerberning  «Gugenotlar»i,
Betxovenning «Fidelio»si, Motsartning «Don Juan» va «Sexrli nay»i, Rossinining
«Vilgelm Tell» va «Otello»si, Veberning «Freyshyuts» va «Evrianta»si. Veymarda
List  o’z  zamondoshlari  operasini  targ’ib  etar  edi:  1852-yili  u  Berliozning
«Benvenutto Chellini», 1855-yili  esa Shumanning «Genoveva» operalarini qo’ydi.
Vagnerning «Tangeyzer» (1849), «Loengrin» (1850), «Uchar gollandiyalik» (1853)
operalari qo’yildi.
List  Frantsiyada  Berliozning  romantik  uslubi  tushunilmagan  bir  paytda  bu
bastakor musiqasi kunlarini uyushtiradi. List tomonidan Berliozning asarlari ijro
etildi («Fantastik simfoniya», «Garold  Italiyada», «Romeo va Juletta», «Faustni
qoralash»,  «Rim  kamavali»).  1856-yilda  Motsart  tavalludining  100  yilligi
munosabati bilan List Venada dirijyorlik qildi.
Listning  adabiy  faoliyati  yangi  musiqani  bosma  so’z  bilan  faol  targ’ib
qilishida  namoyon  bo’ldi.  U  Berliozning  «Garold  Italiyada»si,  Vagnerning
«Tangeyzer»,  «Uchar  gollandiyalik»,  «Loengrin»  operalariga  bag’ishlangan
maqolalari katta tadqiqot bo’lib, ularda sanab o’tilgan bastakorlar ijodi va ularning
asarlari tahlili berilgan. Veymarda Listning ikki kitobi yozilgan: «Shopen» (1849)
va.«Vengr lo’lilari» musiqasi xaqida (1854).
Veymar  davrida  List  pedagoglik  faoliyati  bilan  faol  shug’ullangan.
Ommaviy chiqishlardan voz kechgach, List o’zini yosh musiqachilarni tarbiyalashga
bag’ishladi.  List  o’quvchilari  qatorida  etuk  pianinochi  va  dirijyor  Gans  Bulov,
pianinochi Karl Tauzig, bastakorlar  Petr Komelius va  Ioaksim Rafflar  bo’lgan.
Butun umri davomida List 337-nafar o’quvchini tarbiyalagan. Ular orasida rossiyalik
o’quvchilar xam bo’lgan (Aleksandr Ziloti, Vera Timanova).
1854-yili  List  Veymarda  «Yangi  Veymar  uyushmasi»ni  tuzdi,  1861-yili
«Umumnemis musiqa uyushmasi»ga asos soldi.  Ularning vazifasi yangi, ilg’or
musiqa  san’ati  g’oyasini  yoyish  va  buyuk  bastakorlar  —  eskilari  va
zamonaviylarining ijodini targ’ib  etish bo’ldi. Veymarda List chex musiqasining
Logotip
Kichik nemis shaharchasi Veymar bir vaqtlar gullab-yashnagan madaniy markaz bo’lgan va List unga san’at poytaxti sharafini qaytarishni orzu qilgan. List Veymar opera teatri dirijyori etib tayinlandi. Opera teatriga o’n yillik rahbarligi davrida List turli bastakorlarning operalarini ko’plab sahnalashtirish ishlarini amalga oshirdi: Glyukning «Orfey», «Altsesta», «Armida», Meyerberning «Gugenotlar»i, Betxovenning «Fidelio»si, Motsartning «Don Juan» va «Sexrli nay»i, Rossinining «Vilgelm Tell» va «Otello»si, Veberning «Freyshyuts» va «Evrianta»si. Veymarda List o’z zamondoshlari operasini targ’ib etar edi: 1852-yili u Berliozning «Benvenutto Chellini», 1855-yili esa Shumanning «Genoveva» operalarini qo’ydi. Vagnerning «Tangeyzer» (1849), «Loengrin» (1850), «Uchar gollandiyalik» (1853) operalari qo’yildi. List Frantsiyada Berliozning romantik uslubi tushunilmagan bir paytda bu bastakor musiqasi kunlarini uyushtiradi. List tomonidan Berliozning asarlari ijro etildi («Fantastik simfoniya», «Garold Italiyada», «Romeo va Juletta», «Faustni qoralash», «Rim kamavali»). 1856-yilda Motsart tavalludining 100 yilligi munosabati bilan List Venada dirijyorlik qildi. Listning adabiy faoliyati yangi musiqani bosma so’z bilan faol targ’ib qilishida namoyon bo’ldi. U Berliozning «Garold Italiyada»si, Vagnerning «Tangeyzer», «Uchar gollandiyalik», «Loengrin» operalariga bag’ishlangan maqolalari katta tadqiqot bo’lib, ularda sanab o’tilgan bastakorlar ijodi va ularning asarlari tahlili berilgan. Veymarda Listning ikki kitobi yozilgan: «Shopen» (1849) va.«Vengr lo’lilari» musiqasi xaqida (1854). Veymar davrida List pedagoglik faoliyati bilan faol shug’ullangan. Ommaviy chiqishlardan voz kechgach, List o’zini yosh musiqachilarni tarbiyalashga bag’ishladi. List o’quvchilari qatorida etuk pianinochi va dirijyor Gans Bulov, pianinochi Karl Tauzig, bastakorlar Petr Komelius va Ioaksim Rafflar bo’lgan. Butun umri davomida List 337-nafar o’quvchini tarbiyalagan. Ular orasida rossiyalik o’quvchilar xam bo’lgan (Aleksandr Ziloti, Vera Timanova). 1854-yili List Veymarda «Yangi Veymar uyushmasi»ni tuzdi, 1861-yili «Umumnemis musiqa uyushmasi»ga asos soldi. Ularning vazifasi yangi, ilg’or musiqa san’ati g’oyasini yoyish va buyuk bastakorlar — eskilari va zamonaviylarining ijodini targ’ib etish bo’ldi. Veymarda List chex musiqasining
buyuk klassigi Bedrjix Smetana, Ioganns Brams, vengr skripkachisi  Edde Remini,
rus bastakorlari A.N. Serov, A.G. Rubinshteyn va boshqalar bilan uchrashadi.
Veymar davrida 12 ta simfonik poema (13 tasidan), 15 ta vengr rapsodiya (19
tasidan),  fortepiano  kontsertlarining  yangi  tahriri,  «Oliy  mahorat  etyudlari»  va
«Paganini kaprizlari bo’yicha etyudlar» yozildi. h-moll sonatasi xam shu davrda ijod
qilingan.
Listning  12  ta  simfonik  poemasi  dasturiy  musiqaning  go’zal
namunalaridandir.  Unda  musiqiy  obrazlar  va  ularning  tadriji  poetik  xamda
ma’naviy-falsafiy g’oyalar bilan bog’lanib ketgan. List bir qismli shaklda yozilgan
yirik dasturiy asar bo’lgan yangi romantik janr — «simfonik poema» yaratuvchisi
bo’ldi. Simfonik poemalarda List tomonidan gavdalantirilgan obrazlar doirasi juda
kengdir. Viktor Gyugoning she’rlariga yozilgan «Tog’da  eshitganlarim» simfonik
poemasida  tabiatning  ulug’vorligi,  insoniy  iztiroblar  va  kechinmalarga  zid
qo’yishdek romantik g’oyalarni mujassamlashtiradi.
Gyotening  yuz  yillik  yubileyiga  yozilgan  «Tasso»  simfonik  poemasida
Tassoning  hayotligidagi iztiroblari va uning vafotidan so’ng ulug’ iste’dodining
zafarli  tantanasi  tasvirlanadi.  «Orfey»  (1854)  simfonik  poemasi  Glyukning
Veymardagi «Orfey» operasi postonovkasiga uvertyura sifatida yozilgan. Mazkur
simfonik poemada List san’at ramziga aylangan frakiyalik xonanda Orfey xaqidagi
mashhur  qadimgi  yunon  afsonasini  gavdalantirdi.  «Prometey»  (1850)  simfonik
poemasi dastlab Garderning «Prometeyning ozod  etilishi» dramasi postanovkasiga
uvertyura  edi. Bu asar xudolardan olovni o’g’irlab, odamlarga tuhfa  etgan yunon
afsonasi  qahramoni  Prometeyning  azamat  obrazi  bilan  uyg’un.  «Prelyudlar»
simfonik poemasi avval Lamartin she’ri asosida yaratilgan bo’lib, Jozef Otranning
matni asosidagi to’rt erkaklar xoriga kirish tarzida yaratilgan edi. Keyinroq uni qayta
ishlash  asnosida  mustaqil  simfonik  poemaga  aylantirish  jarayonida  List
Lamartinning «Poetik mushohadalar» she’rini tanlaydi va uning matni musiqaga
ko’proq mos kelishini anglab etadi.
Listning boshqa simfonik poemalarini sanab o’tamiz: «Mazepa» (1851, Viktor
Gyugo  bo’yicha),  «Bayram  jarangi»  (1853),  «Qaxramon  xaqida  yig’i-yo’qlov»
(1850—1854), «Vengriya» (1854), «Gamlet» (1858, Shekspir tragediyasi bo’yicha),
Logotip
buyuk klassigi Bedrjix Smetana, Ioganns Brams, vengr skripkachisi Edde Remini, rus bastakorlari A.N. Serov, A.G. Rubinshteyn va boshqalar bilan uchrashadi. Veymar davrida 12 ta simfonik poema (13 tasidan), 15 ta vengr rapsodiya (19 tasidan), fortepiano kontsertlarining yangi tahriri, «Oliy mahorat etyudlari» va «Paganini kaprizlari bo’yicha etyudlar» yozildi. h-moll sonatasi xam shu davrda ijod qilingan. Listning 12 ta simfonik poemasi dasturiy musiqaning go’zal namunalaridandir. Unda musiqiy obrazlar va ularning tadriji poetik xamda ma’naviy-falsafiy g’oyalar bilan bog’lanib ketgan. List bir qismli shaklda yozilgan yirik dasturiy asar bo’lgan yangi romantik janr — «simfonik poema» yaratuvchisi bo’ldi. Simfonik poemalarda List tomonidan gavdalantirilgan obrazlar doirasi juda kengdir. Viktor Gyugoning she’rlariga yozilgan «Tog’da eshitganlarim» simfonik poemasida tabiatning ulug’vorligi, insoniy iztiroblar va kechinmalarga zid qo’yishdek romantik g’oyalarni mujassamlashtiradi. Gyotening yuz yillik yubileyiga yozilgan «Tasso» simfonik poemasida Tassoning hayotligidagi iztiroblari va uning vafotidan so’ng ulug’ iste’dodining zafarli tantanasi tasvirlanadi. «Orfey» (1854) simfonik poemasi Glyukning Veymardagi «Orfey» operasi postonovkasiga uvertyura sifatida yozilgan. Mazkur simfonik poemada List san’at ramziga aylangan frakiyalik xonanda Orfey xaqidagi mashhur qadimgi yunon afsonasini gavdalantirdi. «Prometey» (1850) simfonik poemasi dastlab Garderning «Prometeyning ozod etilishi» dramasi postanovkasiga uvertyura edi. Bu asar xudolardan olovni o’g’irlab, odamlarga tuhfa etgan yunon afsonasi qahramoni Prometeyning azamat obrazi bilan uyg’un. «Prelyudlar» simfonik poemasi avval Lamartin she’ri asosida yaratilgan bo’lib, Jozef Otranning matni asosidagi to’rt erkaklar xoriga kirish tarzida yaratilgan edi. Keyinroq uni qayta ishlash asnosida mustaqil simfonik poemaga aylantirish jarayonida List Lamartinning «Poetik mushohadalar» she’rini tanlaydi va uning matni musiqaga ko’proq mos kelishini anglab etadi. Listning boshqa simfonik poemalarini sanab o’tamiz: «Mazepa» (1851, Viktor Gyugo bo’yicha), «Bayram jarangi» (1853), «Qaxramon xaqida yig’i-yo’qlov» (1850—1854), «Vengriya» (1854), «Gamlet» (1858, Shekspir tragediyasi bo’yicha),
«Gunnlar  jangi»  (1857,  nemis  rassomi  Vilgelm  Kaulbax  freskasi  bo’yicha),
«Ideallar» (1857, Shiller bo’yicha).
Veymar  davrida  ikki  dasturiy  simfoniya  yozilgan:  1854-yilda  «Faust»
simfoniyasi, u uch qismdan iborat: «Faust», «Gretxen», «Mefistofel». 1857-yilda
Dantening «Ilohiy komediya»si bo’yicha ikki qismdan iborat simfoniya yozilgan:
«Do’zax» va «Arosat». Shuningdek, Lenauning «Faustdan ikki  epizod», «Tungi
namoyish» va «Mefisto-vals» (1860) yozilgan.
Rim va ikkinchi Veymar davri 1861-yilda List knyaginya Vitgenshteyn bilan
nikohini ilojsiz qilib qo’yayotgan bir qator siyosiy va diniy xarakterdagi g’ovlarni
bartaraf etishga umid qilib, Rimga otlandi. Rim katolik cherkovi ularning ittifoqiga
fotiha berishdan bosh tortgach, g’ayratli musiqachi charchagan va hayotdan hafsalasi
pir bo’lgan holda tarki dunyo qildi. 1865-yil List abbatlik darajasini qabul qildi va
bir necha yirik diniy asarlar yozdi: «Muqaddas Elizaveta» (1862), «Xristos» (1866)
oratoriyalari, «Vengr tojlanish messasi» (1867).
Rim davrida List dunyoviy yo’nalishda xam musiqa yozgan: «O’rmon shovqini»
va «Gnomlar yurishi» mashhur fortepiano etyudlari (1862), «Ispan rapsodiyasi»
(1863), Betxoven, Verdi va Vagner asarlari transkriptsiyalari.
1869-yili List Veymarga qaytdi, bastakor ijodining so’nggi davri boshlandi. Bu
davrda List Vena, Parij, Budapeshtga borib turar edi. Vatani, Budapeshtda u milliy
musiqa akademiyasining birinchi prezidenti va o’qituvchisi etib tayinlangan (1875).
Veymarda  Listning  oldiga  ko’psonli  o’quvchilar  kelishar  edi:  A.  Ziloti,  Sofya
Metner, Vera Timanova. Listning huzurida A. P. Borodin bir necha marta bo’lgan.
List  tashabbusi  bilan  A.  P.  Borodinning  simfoniyasi  ilk  ijrosi  Baden-Badenda
uyushtirildi (1880).
List  rus  bastakorlarini  yaxshi  ko’rar  va  ularning  asarlariga  ko’plab
transkriptsiyalar yozgan edi: «Ruslan va Lyudmila” operasidan Chernomor marshi,
Chaykovskiyning  «Evgeniy  Onegin»  operasi,  Alyab’evning  «Bulbul»,
Rubinshteynning  «Azra»sidan  polonezlar.  List  tomonidan  Aleksey  Tolstoyning
«So’qir mashshoq»i matniga melodeklamatsiya yozilgan.
Xayotining so’nggi yillarida List «Sayoxatlarning uchinchi yili»ni yozdi.
Unda bastakorning Rim taassurotlari aks  etgan («d Este villasi sarvlari», «d
Este villasi favvoralari»).  So’nggi davrda List ijodi qarama-qarshiliklarda o’tdi:
Logotip
«Gunnlar jangi» (1857, nemis rassomi Vilgelm Kaulbax freskasi bo’yicha), «Ideallar» (1857, Shiller bo’yicha). Veymar davrida ikki dasturiy simfoniya yozilgan: 1854-yilda «Faust» simfoniyasi, u uch qismdan iborat: «Faust», «Gretxen», «Mefistofel». 1857-yilda Dantening «Ilohiy komediya»si bo’yicha ikki qismdan iborat simfoniya yozilgan: «Do’zax» va «Arosat». Shuningdek, Lenauning «Faustdan ikki epizod», «Tungi namoyish» va «Mefisto-vals» (1860) yozilgan. Rim va ikkinchi Veymar davri 1861-yilda List knyaginya Vitgenshteyn bilan nikohini ilojsiz qilib qo’yayotgan bir qator siyosiy va diniy xarakterdagi g’ovlarni bartaraf etishga umid qilib, Rimga otlandi. Rim katolik cherkovi ularning ittifoqiga fotiha berishdan bosh tortgach, g’ayratli musiqachi charchagan va hayotdan hafsalasi pir bo’lgan holda tarki dunyo qildi. 1865-yil List abbatlik darajasini qabul qildi va bir necha yirik diniy asarlar yozdi: «Muqaddas Elizaveta» (1862), «Xristos» (1866) oratoriyalari, «Vengr tojlanish messasi» (1867). Rim davrida List dunyoviy yo’nalishda xam musiqa yozgan: «O’rmon shovqini» va «Gnomlar yurishi» mashhur fortepiano etyudlari (1862), «Ispan rapsodiyasi» (1863), Betxoven, Verdi va Vagner asarlari transkriptsiyalari. 1869-yili List Veymarga qaytdi, bastakor ijodining so’nggi davri boshlandi. Bu davrda List Vena, Parij, Budapeshtga borib turar edi. Vatani, Budapeshtda u milliy musiqa akademiyasining birinchi prezidenti va o’qituvchisi etib tayinlangan (1875). Veymarda Listning oldiga ko’psonli o’quvchilar kelishar edi: A. Ziloti, Sofya Metner, Vera Timanova. Listning huzurida A. P. Borodin bir necha marta bo’lgan. List tashabbusi bilan A. P. Borodinning simfoniyasi ilk ijrosi Baden-Badenda uyushtirildi (1880). List rus bastakorlarini yaxshi ko’rar va ularning asarlariga ko’plab transkriptsiyalar yozgan edi: «Ruslan va Lyudmila” operasidan Chernomor marshi, Chaykovskiyning «Evgeniy Onegin» operasi, Alyab’evning «Bulbul», Rubinshteynning «Azra»sidan polonezlar. List tomonidan Aleksey Tolstoyning «So’qir mashshoq»i matniga melodeklamatsiya yozilgan. Xayotining so’nggi yillarida List «Sayoxatlarning uchinchi yili»ni yozdi. Unda bastakorning Rim taassurotlari aks etgan («d Este villasi sarvlari», «d Este villasi favvoralari»). So’nggi davrda List ijodi qarama-qarshiliklarda o’tdi: