1
FISKAL SIYOSATINING MOHIYATI
MUNDARIJA
KIRISH ................................................................................................................ 3
I
BOB.
FISKAL
SIYOSATNING
MOHIYATI
VA
UNI
AMALGA
OSHIRISHNING HIQUQIY ASOSLARI
1.1 Fiskal siyosatning mo hiyati va ahamiyati ........................................................
1.2 Fiskal siyosatni amalga oshirishning tashkiliy-huquqiy asoslari………………
1.3 Fiskal siyosatni amalga oshirishning xorij tajribasi ………………………..…
II BOB. MAMLAKATIMIZDA DAVLAT FISKAL SIYOSATINI AMALGA
OSHIRISHNI
IQTISODIYOTNI
BARQAROR
RIVOJLANTIRISHGA
TA'SIRINI AMALDAGI XOLATINI TAHLILI
2.1 Soliq siyosatini amalgaoshirish holatini tahlili ...............................................
2.2 Fiskal siyosat orqali iqtisodiyotni barqaror rivojlantirish holatini tahlili……..
2.3 O'zbekistonda barqaror rivojlanishda fiskal siyosatni ahamiyatini oshirish
masalalari …………………………………………………………………………..
XULOSA…………………………………………………………………………..
FOYDALANILGAN ADABYOTLAR………………………………………….
2
KIRISH
Kurs ishining dolzarbligi. O'zbekiston Respublikasi iqtisodiyotida ro'y
berayotgan tub o'zgarishlar moliyaviy siyosatni, jumladan fiskal siyosatni iqtisodiyotni
barqaror rivojlantirishdagi ahamiyatini oshirmoqda. Chunki, davlat fiskal siyosati
davlat byudjet siyosatini bir qismi bo'lib hisoblanadi va soliq siyosati bilan
chambarchas bog'liqdir. Byudjet siyosati, aytish mumkinki, makroiqtisodiy
barqarorlikni bosh omilidir. Prezidentimiz ta'kidlaganidek, “Iqtisodiy o'sish sur'atlarini
ta'minlangan hamda moliyaviy barqarorlikka erishgan islohotlarni hozirgi davrda
davlat moliyasi va ayniqsa byudjet tizimi barqarorligini mustahkamlash muhim
strategik vazifa hisoblanadi Mamlakatimizda iqtisodiyotni isloh etish va
modernizatsiya qilish, uning tarkibiy tuzilishini diversifikatsiyalash bo'yicha har
tomonlama chuqur o'ylangan, uzoq istiqbolga mo'ljallangan iqtisodiy siyosatning
amalga oshirilishi natijasida milliy iqtisodiyotimizning barqaror va jadal rivojlanishi,
aholining turmush darajasi izchil oshib borishi uchun mustahkam hamda ishonchli
poydevor yaratilganligini ta'kidlash lozim. Jahon moliyaviy-iqtisodiy inqirozi hamon
davom etayotganiga qaramasdan, 2021 yilda yalpi ichki mahsulot 8 foiz, sanoat
mahsulotlari ishlab chiqarish hajmi 8 foiz, qishloq xo'jaligi mahsulotlari qariyb 7 foiz,
qurilish-montaj ishlari hajmi salkam 18 foizga oshdi. Yillik byudjet yalpi ichki
mahsulotga nisbatan 0,1 foiz profitsit bilan bajarildi. Inflyatsiya darajasi 5,6 foizni
3
tashkil qildi, ya'ni prognoz ko'rsatkichlari doirasida bo'ldi1. Respublikamizda bozor
munosabatlariga o'tishning ilk bosqichida ishlab chiqarishning qisqarishi, aholi
turmush darajasining pasayishi, pulning qadrsizlanishi va boshqa qator ziddiyatli
xususiyatlarga ega bo'lgan ijtimoiyiqtisodiy inqiroz davriga to'g'ri keldi.Ma'lumki,
bunday sharoitda asosiy og'irlik davlat byudjeti zimmasiga tushadi. Shu sababli fiskal
siyosatni amalga oshirishda mohirlik talab qilinadi.
Kurs ishining maqsadi. Kurs ishining maqsadi iqtisodiyotni barqaror rivojlantirishda
davlat fiskal siyosatining ahamiyatini o’rgani sh va xulo salar beri shdan iborat.
Kurs ishining vazifalari:
fiskal siyosatning mazmun mohiyati va ahamiyatini o'rganish;
fiskal siyosatni amalga oshirishning tashkiliy-huquqiy asoslarini o’rganish soliq
siyosatini amalga oshirish holatini tahlil qilish;
fiskal siyosat orqali iqtisodiyotni barqaror rivojlantirish holatini tahlil qilish;
fiskal siyosatni amalga oshirishning xorij tajribasini o'rganish;
O'zbekistonda barqaror rivojlanishda fiskal siyosatni ahamiyatini oshirish
yo'nali shlarini ko’rib chiqishdan iborat.
Kurs ishining predmeti sifatida fiskal siyosatni amalga oshirish jarayonida, ya'ni
davlat byudjet daromadlarini shakllantirish jarayonida hamda xarajatlardan samarali
foydalanishda jarayonida yuzaga keladigan moliyaviy munosabatlar maydonga
chiqadi.
Kurs ishining obyekti sifatida O’zbekiston Re spublikasi soliq tizimi hamda davlat
byudjetining faoliyati belgilab olindi.
1 Shavkat M.M.. Bosh maqsadimiz - mavjud qiyinchiliklarga qaramasdan, olib borayotgan islohotlarni, iqtisodiyotimizda tarkibiy o'zgarishlarni izchil davom
ettirish, xususiy mulkchilik, kichik biznes va tadbirkorlikka yanada keng yo'l ochib berish hisobidan oldinga yurishdir, 2016 yil yanvar (http://www.uzreport.uz)
4
Kurs ishining nazariy-amaliy ahamiyati. Iqtisodiyotni barqaror rivojlantirishda
davlat fiskal siyosatini ahamiyatini oshirish
masalalarini o'rganish natijasida tadqiqot yuzasidan erishilgan yutuqlardan talabalar
kelgusi ishlarida foydalanishlari mumkin.
Kurs ishining tarkibi. Kurs ishi kirish, uchta bob, 5 ta paragraf, xulosa va
foydalanilgan adabiyotlar ro’yhatidan iborat.
I BOB. FISKAL SIYOSATNING MOHIYATI VA UNI AMALGA
OSHIRISHNING HIQUQIY ASOSLARI
1. Fiskal siyosatning mazmun mohiyati va ahamiyati
Iqtisodiyotni modernizatsiyalashga oid tub islohotlarning o'tkazilishi davlatning
iqtisodiy siyosatining samarali ijrosini ta'minlashni taqozo etadi. Bizga ma'lumki,
islohotlar strategiyasi davlat iqtisodiy siyosatining keng qamrovli dastaklarini o'z
ichiga oladi. Mana shunday eng muhim dastaklardan biri davlatning izchilolib
borilayotgan moliyaviy siyosatidir. Moliyaviy siyosat qo'yilgan maqsadlarnihayotga
tatbiq etish uchun, bajarilishi lozim bo'lgan vazifalarning ijrosini ta'minlashda asosiy
o'rinni egallaydi. Moliyaviy siyosat haqida so'z yuritar ekanmiz,uning nihoyatda ko'p
qirrali va murakkab kategoriya ekanligini alohida ta'kidlash lozim. Hozirgi kunga
qadar moliyaviy siyosat tushunchasi borasida yagona fikr mavjud emas. Masalan,
G'arb iqtisodchilari Stenli Fisher, Rudiger Dornbush va Richard SHmalenzilar
moliyaviy siyosat tushunchasiga fiskal siyosat tushunchasi orqali y о ndas hadilar. «Fi
skal s iy о s at e s a davlatning o'z daromadlari va xarajatlari bo'yichaqaror qabul qilishi
bo'lib hi s oblanadi», — deb ta'kidlashadi2.
2 Фишер С., Дорнбуш Р., Шмалензи Р. Экономика. — М.: Финансы и
5
J.M.Keynsning izdoshlari AQSHdan - A.Xansen, S.Xarris; Buyuk
Britaniyadan - R.Xarrod, A.Ilersik, A.Pikok; Frantsiyadan - F.Perru; Germaniyadan -
F.Neymark va boshqalar fiskal antitsiklik nazariyaning yaratilishini nihoyasiga
yetkazdilar. Bu nazariyaning mohiyati balanslashtirilgan iqtisodiy taraqqiyot
maqsadlari uchun davlat daromadlari va xarajatlaridagi o'zgarishlarga borib taqaladi.
Neokeynschilar samarali talabga erishishning usuli sifatida “defitsitli mo liyalashtiri
sh” g'oyasini himoya qildilar. Ular davlat qarzlarining o'sishini inobatga olmagan holda
davlat katta xarajatlarining zarurligini isbotlab berdilar. Biroq xronik xarakter kasb
etgan katta miqdordagi byudjet defitsitlari iqtisodchi- olimlarning ma'lum bir guruhini,
shu jumladan Stokgol m maktabi vakillarini,
jumladan, E.Lindal , G.Myurdallar byudjetga oid muammoni yangicha hal etishga maj
bur etdi. Bu maktab vakillari “byudj etni s iklik b alanslashtiri sh”, ya'ni byudj et
daromadlari va xarajatlarini iqtisodiy siklga moslashtirish nazariyasini taklif etdilar.
Bu nazariyaga muvofiq iqtisodiy tanazzul paytida vujudga kelgan byudjet defitsitini
davlat iqtisodiy o'sishi davridagi ortiqchalar hisobidan qoplashi kerak. Ana shu
tavsiyanomalarga rioya etgan holda bir necha kapitalistik mamlakatlarning
hukumatlari siklik tartibga solishning maxsus pul fondlarini yaratdilar.
Amerikalik mashhur olimlar K.R.Makkonnell va S.L.Bryular taklifga
yo'naltirilgan fiskal siyosatni qo'llab-quvvatlaydilar. Fiskal siyosat esa jami talabga va
soliqlarni o'zgartirish orqali esa taklifga ham ta'sir ko'rsatadi. Byudjetdan transfert
to'lovlari va soliq tizimi, bu olimlar fikricha, turli iqtisodiy vaziyatlarda talab qilingan
muvozanatni ta'minlashi mumkin. *
6
1-rasm. Moliyaviy siyosatning tarkibiy qismlari3
Yuqoridagilarni inobatga olgan holda, moliyaviy siyosatning tarkibiy qismlari
hisoblanadigan soliq va byudjet siyosatini ko'rib chiqish maqsadga muvofiqdir.
Soliq siyosati moliyaviy siyosatning eng muhim qismi hisoblanadi. Besh yuz yildan
ortiqroq vaqt mobaynida zamonaviy moliya fani soliqlarga nisbatan munosabatini aniq
belgilash imkoniga ega bo'lgan. Bu munosabatlar quyidagilardan tashkil topadi4:
•
soliqlarsiz davlatning faoliyat ko'satishi mumkin emas;
•
soliqli undirish qat'iy o'sish tendentsiyasiga ega;
3 Vahob ov А., Malikov Т. Moliya: umumnazariy masalalari, o'quv qo'llanma, ”Iqti sod-
moliya”, 2007y.
4 Vahobov А., Malikov Т. Moliya: umumnazariy masalalari, o'quv qo'llanma, ”Iqti sod-
moliya”, 2007y.
7
•
oqilona soliq ostonasidan o'tilganidan so'ng tabiiy takror ishlab
chiqarish jarayoni buziladi - iqtisodiyotning o'z-o'zidan yemirilishisodir
bo'ladi;
•
tanazzul davrida soliqlar mumkin qadar minimal darajada
o'rnatilmog'i lozim. Buning natijasida mamlakatning iqtisodiy mexanizmi
ichki investitsion salohiyatni safarbar etish hisobidan tiklanadi;
•
soliqning yuqori ostonasi kapitalning chetga chiqib ketishiga olib
keladi;
•
iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solish kerak, albatta. Biroq,
summar o'lchovlarda sof daromadning 30%dan ortiq qismining
undirilishida mamlakatning iqtisodiy o'sishi to'xtaydi;
•
soliq imtiyozlari ochiqlik xarakteriga ega bo'lishi va barcha takror
ishlab chiqarish sub'ektlari uchun teng bo'lishi kerak;
•
soliq tizimi konfiskatsion xarakterga ega bo'lmasligi lozim. Faqat,
jumladan, individual daromadlarning o'sishida ifodalangan milliy
boylikning o'sishi soliqqa tortiladigan bazaning (asosning) barqaror
o'sishini ta'minlashi mumkin;
•
qonunlar va qoidalarning barqarorligini davlat kafolatlagan
iqtisodiy tizimda soliqlarning summar o'lchovi barqaror o'sish
tendentsiyasiga ega bo'ladi.
Barqarorlik kafolati sifatida davlat o'zining majburiyatlarini buzishni
boshladimi, kapital xufyona iqtisodiyotga yoki xorijga o'tishni boshlab, byudjetning
daromadlar bazasini (asosini) qisqartiraveradi;
•
soliq tizimi oddiy, ochiq va samarali bo'lmog'i lozim. Soliqlar
sonini, soliqqa tortish ob'ektlarini ko'paytirish, ko'p bosqichli soliqlarni
joriy etish soliqlarni undirish bo'yicha xarajatlarning ortishiga, boqimanda
va jarimalarning o'sishiga va pirovardida, mulkni qamoqqa olish, soliq
8
to'lovchini kasod deb e'lon qilish va h.k. yo'llar orqali iqtisodiyotning
yemirilishiga olib keladi;
•
soliqqa
tortish
bilvosita
tizimining
ustuvorligi
byudjet
daromadlarini shakllantirish nuqtai-nazaridan qulay hisoblanadi. Lekin bu
narsa, oxir oqibatda, mamlakat aholisi asosiy qismining qashshoqlanishiga
olib keladi. Chunki bunday soliqlarning yuki tovarlar va xizmatlarning
yakuniy iste'molchisi zimmasiga, ya'ni yashash minimumi darajasida yoki
sotsial tirikchilik darajasida daromadga ega bo'lgan aholining 80-90%
qismiga yuklanadi. Bu paradoks daromadlarning turli darajalarida
iste'molning nisbatan bir xil darajasiga asoslangan;
•
bilvositasoliqlar tizimining xavfliligi shundaki, bu tizimda
aholining asosiy qismidan jamg'armalar olib qo'yiladi va bu, o'z navbatida,
kredit tizimi va ikkilamchi moliyaviy bozor tizimining asoslarini buzadi.
Bilvosita soliqlardan voz kechgan
AQSH tajribasi bunga yaqqol tasdiqdir;
•
bilvosita soliqlarni sog'liq uchun zararli bo'lgan tovarlar, zebu-
ziynat buyumlari, ayrim hollarda import qilinadigan tovarlar va xizmatlar
va boshqa bir qancha o'ziga xos bo'lgan maxsus holatlarga nisbatan joriy
etish zarur;
•
daromad va mol-mulkdan olinadigan soliqlar soliq bazasining
asosiysi bo'lib hisoblanishi kerak. Ularni proportsional soliqqa tortish
printsiplariga asosan qurmoq lozim.
Bozor iqtisodiyoti sharoitida shaxsiy tashabbussiz va jamiyat barcha a'zolarining
samarali mehnatisiz iqtisodiyotni tiklash murakkabligicha qolaveradi. Soliqlar bozor
iqtisodiyotida mehnatning asosiy rag'batlantirilishini olib qo'yadi, ya'ni mehnat
daromad keltirishi lozim. Mamlakat iqtisodiyotiga soliq siyosatining ta'siri bevosita
namoyon bo'ladi - yuqori soliq ostonasi takror ishlab chiqarish jarayonining
investitsion imkoniyatlarini qisqartiradi, jamiyatda iste'mol darajasi pasayadi va bu
9
narsa, o'z navbatida, ishlab chiqarish va xizmat sektorlarining o' sish bazalarining
pasayishiga olib keladi.
Moliyaviy siyosatning tarkibiy qismi sifatida davlatning byudjet siyosati, eng
avvalo, har bir mamlakatning Konstitutsiyasi va byudjet jarayonida hamda qonun
ijodkorligida alohida hokimiyat organlarining funktsiyalarini belgilovchi boshqa
qonunlar majmuiga muvofiq aniqlanadi. O'zining hajmi va muhimligi jihatidan eng
katta ish bo'lishiga qaramasdan byudjet siyosatini faqat byudjet jarayoniga tegishli deb
hisoblash maqsadga muvofiq emas. Qonun byudjet jarayonida hokimiyatning
qonunchilik va ijroiya organlari funktsiyalarini, mamlakat sub'ektlari funktsiyalarini,
byudjet federalizmi printsiplarini, byudjet jarayoni sub'ektlarining huquq va
majburiyatlarini aniq belgilashi kerak. Biroq byudjet siyosati shu bilan cheklanmaydi.
Byudjet siyosati byudjetda to'planadigan YalM hissasini aniqlashda, mamlakat yuqori
va quyi organlarining o'zaro munosabatlarida, byudjet xarajatlar qismining tarkibiy
tuzilishida, turli darajadagi byudjetlar o'rtasida xarajatlarni taqsimlashda, davlat qarzini
boshqarishda, byudjet defitsitini qoplash yo'llarini aniqlashda va boshqalarda
ifodalanadi.
Davlatning asosiy vazifalaridan biri iqtisodiyotni barqarorlashtirish hisoblanadi.
Bunday barqarorlashtirishga fiskal siyosat orqali erishiladi. Fiskal siyosat shuningdek,
byudjet-soliq siyosati deb ham aytiladi. Byudjet-soliq siyosati deganda noinflyatsion
YalM ishlab chiqarish sharoitida iqtisodiyotda to’liq bandlilikni, to’lov balansining
muvozanatini va iqtisodiy o’sishni ta’minlashga qaratilgan davlat xaraj atlari va
soliqlarini o’zgartirishni o’z ichiga olgan chora tadbirlar tushuniladi5.
Iqtisodiyot turg’unlik yo ki pas ayi sh davri da b o’lgan vaziyatlarda davlat
tomonidan rag’batlantuvchi fiskal siyo sat-fiskal ekspansiya olib boriladi.
Iqtisodiyotda to’liq bandlik va ortiqcha talab natij asida inflyatsiya kelib chiqi
shi mumkin bo’lgan vaziyatlarda cheklovchi fiskal siyo sat- fiskal restriktsiya olib
5 X.S.Xadj aev, I.A.Bakiyeva, Sh.Sh. Fayziev. Makroiqti sodiyot (O’quv qo’llanma) - T.:
TMI, 2014, 268 bet.
10
boriladi. Cheklovchi fiskal siyosat davlat xarajatlarnni (G) kamaytirish yoki soliqlami
(T) о shirish yoki bo’lmasa ikkala tadbimi bir vaqtda olib borish orqali iqti sodiyotning
davriy o’sishini chegaralashdan iborat. Ushbu farq fiskal siyo sat vositalarini tanlashda
muhim ro l o’ynaydi. Agar hukumat davlat s ekto rini kengaytirmo q chi b o’l sa, davriy
pasayi s hni tugati sh uc hun o’z xaraj atlarini oshirishi, inflyatsiyani cheklash uchun
esa soliqlarni oshirishi maqsadga muvofiq bo’ladi..
1.2. Fiskal siyosatni amalga oshirishning tashkiliy-huquqiy asoslari
Iqtisodchilar M.SharifXo'jaev va A.O'lmasovlar fikricha fiskal siyosat bu davlat
byudjetini to'ldirish maqsadida o'tkaziladigan chora-tadbirlar yig'indisidir.
Byudjet kodeksida keltirilishicha byudjet tizimi bir necha prinsiplarga asoslanadi va
ulardan biri byudjet tizimi byudjetlari daromadlarini prognoz qilish va xaraj atlarini rej
alashtirish prinsipi bo’lib, bunda byudj et tizimi byudj etlarini tuzishda byudjet
tasnifiga muvofiq, daromadlar ularning aniq man balari b o’yi c ha pro gnoz qilinadi,
xaraj atlar e s a yo’nali shlar bo’yi cha rej alashtiriladi6
Byudjet daromadlarini rejalashtirish byudjet tasnifiga muvofiq amalga o shiriladi.
Byudj et Kodeksining 3 bobida Byudj et tasnifiga quyidagicha ta’riy berilgan: “Byudjet
tasnifi byudjet tizimi byudjetlarining daromadlari va xarajatlari, shuningdek Davlat
byudjeti taqchilligini qoplash manbalarini guruhlashdan iborat b o’lib, byudj et tizimi
byudj etlarini shakllantiri s h, tuzi s h va ij ro eti shni tizimlashtirish uchun
foydalaniladi”.
Byu et ta nifini xalqa an zala ga m eli ini ta’minla maq a i a O’zbeki st o n Re s publikas
i Mo liya vazirining 2010 yil 20 avgustdagi 65-son buyrug’i bilan “Byudj et tasnifini
qo’llash b o’yicha yo’riqno ma” i shlab chiqil di7.
6 O’zb eki ston Respublikasi
Byudj et kodeksi, 7- modda, O’zb eki ston Respublikasi Byudj
7 O’zbeki ston Respublikasi Moliya vazirining 2010 yil 20 avgustdagi 65-son buyrug’iga ilova,Byudj et
tasnifini qo’llash b o’yichayo’riqnoma, 02.2015 y. 21464-son bilan o’zgartiri sh kiritilgan
11
Byudjet tizimi byudjetlari daromadlarining tasnifi daromadlarni ularning turlari va
manb alari b o’yi c ha ко dlas hdan ib о rat b o’ladi.
Byudj et tas nifi o’z i c higa quyi dagilarni о ladi (RASM):
> byudjet tizimi byudjetlari daromadlarining tasnifini;
> byudjet tizimi byudjetlari xarajatlarining tasnifini;
> davlat byudjeti taqchilligini qoplash manbalari tasnifini.
Davlat byudjeti daromadlarini shakllantirishda byudjet kodeksining ahamiyati katta
bo’lib, unning 9 bobi “Davlat byudj eti daromadlari” deb nomlanadi. Unga ko’ra davlat
byudjeti daromadlari:
> s oliqlar va bo shqa maj buriy to’lovlar;
> davlat aktivlarini joylashtirish, foydalanishga berish va sotishdan olingan
daromadlar;
> mero s, hadya huquqi b o’yicha davlat mulkiga o’tgan pul mablag’lari;
> yuridik va jismoniy shaxslardan, shuningdek chet davlatlardan tushadigan
qaytarilmaydigan pul tushumlari;
> rezident-yuridik shaxslarga berilgan byudjet ssudalarini va chet davlatlarga aj
ratilgan kre ditlarni to’lash hi s o bi dan to’l ovlar;
> qonun hujjatlariga muvofiq boshqa daromadlar hisobidan shakllantiriladi.
Byudjet kodeksining 51 va 52 moddalarida respublika byudjeti va
Qoraqalpog’iston Respublikasi byudj etining, viloyatlar va To shkent shahar mahalliy
byudjetlarining daromadlarikeltirilgan(1- jadval).
O’zbekiston Respublikasining respublika byudj etidan ajratiladigan subvent s iyalar,
o’tkazib beriladigan daro madlar va dotat siyalar Q o raqalp o g’i sto n Respublikasi
respublika byudjetining, viloyatlar viloyat byudjetlarining va Toshkent shahri shahar
byudjetining daromadlari hisoblanadi.
12
Qonunchilikka muvofiq suv resurslaridan foydalanganlik uchun soliq, tadbirkorlik
faoliyatining ayrim turlari bo’yicha qat’iy belgilangan soliq, O’zbeki ston Re
spublikasida i shlab chiqariladigan pivo va o’s imlik yo g’i uchun
aksiz solig’i Qoraqalpog’iston Respublikasi byudj eti, viloyatlar va Toshkent shahar
mahalliy byudj etlari daro madlariga o’tkazib beriladi. Respublika byudjetining boshqa
daromadlariga imzoli bonus va tijoratbop topilma bonusi to’lanishidan tushgan
tushumlar, qonun hujj atlariga muvofiq O’zbekiston Respublikasining respublika
byudj etiga yo’naltiriladigan davlat boj lari, yig’imlar, tovon pullari, kompens ats iya
to’lovlari va j arima s ankt siyalari, davlat aktivlarini joylashtirish, foydalanishga berish
va sotishdan belgilangan no rmativlar b o’yi c ha o lingan daro madlar, mero s, hadya
huquqi b o’yi c ha davlat mulkiga o’tkazilgan pul mablag’lari , yuridik va jismoniy
shaxslardan, shuningdek chet davlatlardan tushgan qaytarilmaydigan pul tushumlari,
rezident-yuridik shaxslarga berilgan byudj et s sudalarini, chet davlatlarga b erilgan kre
ditlarni to’lash hisobidan to’lovlar, aktsiyalarning davlat ulushi (payi) bo’yicha
dividendlar (daromadlar), mobil aloqa xizmatlari ko’rs atuv chi yuri dik s hax s lar
(uyali al o qa ko mpaniyalari) to mo ni dan ab o nent raqami dan foy dalanganlik uchun
to’l ov, O’zbekiston Respublikasi Markaziy bankining foydasi va qonun hujj atlariga
muvofiq boshqa daromadlar kiradi8.
Qoraqalpog’iston Respublikasi byudjetining, viloyatlar va Toshkent shahar mahalliy
byudj etlarining b o s hqa daro madlariga davlat daro madiga o’tkazilgan mol-mulkni
realizatsiya qilishdan tushgan tushumlar, davlat aktivlarini joylashtirishdan,
foydalanishga berishdan va sotishdan belgilangan normativlar b o’yi c ha o lingan daro
madlar, qo nun hujj atlariga muv o fiq Q o raqalp o g’i sto n Respublikasi byudjetiga,
viloyatlar va Toshkent shahar mahalliy byudjetlariga yo’naltiriladigan davlat boj lari,
yig’imlar, tovon pullari va j arima sanktsiyalari, egasiz mol-mulkni, mero s huquqi b
o’yi c ha davlat ixtiyo riga o’tgan mo l-mulkni, huquq bo’yicha davlat daromadiga
8 ghkO’zb eki ston Re spub likasi Byudj et kodeksi, 51 - modda, O’zb eki ston Re spub likasi qonun hujj
atlari to’plami, 2013-yil., 52-I-son
13
o’tkazilishi lozim bo’lgan xazinalarni realizatsiya qilishdan tushgan tushumlar va
qonun hujjatlariga muvofiq boshqa daromadlar kiradi9.
Mamlakatimizda soliqlar va boshqa majburiy to’l ovlarni belgilash, joriy etish,
hisoblab chiqarish hamda O’zbekiston Respublikasining Davlat byudjetiga
va davlat maqsadli j amg’armalariga to’las h bilan b о g’liq munosabatlarni,
shuningdek soliq majburiyatlarini bajarish bilan bo g’liq munosabatlar O’zb eki ston
Respublikasi Soliq kodeksi orqali tartibga solinadi. Soliq kodeksi dastlab 1997 yilda
qabul qiligan b о’lib, yillar mobaynida soliq tizimining takomillashuvi natijasida bir
qator o’zgartiri s hlar kiritib borilgan va natijada 2007 yilga kelib yangi tahrirdagi Soliq
kodeksi qabul qilindi va 2008 yil 1 yanvarda amaliyotga tabiq etila boshladi.
Bugungi kunda soliqlar va boshqa majburiy to’l ovlar ushbu Kodeks bilan belgilanadi,
o’zgartiriladi yoki bekor qilinadi.
O’zbekiston Respublikasi Byudjet Kodeksining 34-moddasiga asosan Davlat byudjeti
quyidagi darajadagi byudjetlardan iborat:
O’zbekiston Respublikasining re spublika byudj eti;
O’zb eki ston Respublikasi Byudj et kodeksi, 52- modda, O’zb eki ston
Respublikasi qonun hujj atlari to’plami, 2013-yil., 52-I-son
14
2- rasm.O’zbekiston Respublikasi Davlat byudjeti tuzilmasi10
O’zbekiston Respublikasining respublika byudj etidan aj ratiladigan subvent s iyalar,
o’tkazib beriladigan daro madlar va dotat siyalar Q o raqalp o g’i sto n Respublikasi
respublika byudjetining, viloyatlar viloyat byudjetlarining va Toshkent shahri shahar
byudjetining daromadlari hisoblanadi.
Qonunchilikka muvofiq suv resurslaridan foydalanganlik uchun soliq, tadbirkorlik
faoliyatining ayrim turlari bo’yicha qat’iy belgilangan soliq, O’zbekiston
Respublikasida ishlab chiqariladigan pivo va o’simlik yog’i uchun aksiz solig’i
Qoraqalpog’iston Respublikasi byudj eti, viloyatlar va Toshkent shahar mahalliy byudj
etlari daro madlariga o’tkazib beriladi.
Qoraqalpog’iston Respublikasi byudj eti tuzilmasiga Qoraqalpog’iston Re spublikas
ining re spublika byudj eti, Qo raqalpo g’i ston Re spublikas i tumanlari va
shaharlarining byudjetlari kiradi11.
10 O’zb eki ston Re spub likasi Byudj et Kodeksining 33-35 modddalarga asosan tayyorland
15
Viloyatlar mahalliy byudjetlari tuzilmasiga viloyat byudjeti, tegishli viloyatlar
tumanlari va shaharlarining byudjetlari kiradi.
Toshkent shahar mahalliy byudjeti tuzilmasiga shahar byudjeti va shahar tarkibiga
kiruvchi tumanlarning byudjetlari kiradi.
2.3 Fiskal siyosatni amalga oshirishning xorij tajribasi
Rivojlangan mamlakatlarda soliq siyosatining muhim yo'nalishi soliq imtiyozlarini
taqdim etish, foydadan soliq stavkasining pasaytirilishi hisoblanadi.
Buyuk Britaniyada kichik korxonalar foydasiga nisbatan pasaytirilgan 24 foizlik
stavkada soliq solinadi. Bu stavka boshqa korxonalar uchun 33 foiz qilib belgilangan.
Frantsiya soliq qonunchiligida kichik biznes sub'ektlari uchun soddalashtirilgan va
umumbelgilangan soliqlarni to'lash rejimlari joriy qilingan. Mikrofirma va kichik
korxonalar soddalashtirilgan soliq tizimiga o'tishlari uchun yillik tovar aylanmasi
bo'yicha me'yor belgilangan bo'lib, shu me'yor doirasida tovar aylanmasiga ega bo'lgan
korxonalargina soddalashtirilgan tartibda soliq to'laydilar. Bu tizimga o'tgan
korxonalar QQSdan ozod
qilinganlar.Umumbelgilangan tartibda soliq to'lovchi yuridik shaxslar foydasiga
solinadigan soliq ularning oladigan sof foydasidan undriladi va asosiy stavkasi 33,3%
qilib belgilangan. Kichik biznes sub'ektlari uchun 15 foizli stavka amal qiladi. Lekin
shuni ham ta'kidlash joizki, soliq imtiyozi hisobiga bo'sh qolgan mablag' korxonaning
ustav kapitalini oshirishga va ishlab chiqarishni kengaytirishga yo'naltirilish lozim.
Yaponiyada korxonalar daromad (korporativ) solig'ini to'laydilar. Korxonalar daromad
solig'i stavkasi daromadlilik darajasi va ustav jamg'armasi miqdoriga qarab belgilanadi
(13- jadval). Ko'rinib turibdiki, Yaponiyada kichik korxonalarga korporatsiya solig'i
bo'yicha amaldagi 30 foizli stavka o'rniga pasaytirilgan 22 foizli stavkalar joriy etilgan.
Korporatsiya bo'yicha pasaytirilgan stavkalarning qo'llanilishi uchun, birinchi
navbatda ushbu korxonaning ustav jamg'armasi miqdori cheklangan, ikkinchi
16
navbatda, uning yillik daromadi miqdori mezon qlib olingan. Agar korxonaning ustav
jamg'armasi 100,0 mln.
yendan kam bo'lsada, tovar aylanmasi 8,0 mln yendan yuqori bo'lsa, imtiyozli
stavkadan foydalanish huquqiga ega bo'lmaydi.
13 -jadval Yaponiyada korxonalar uchun korporatsiya solig'ining tabaqalashgan
stavkalari12
№
Korxonalar
Soliq stavkasi
1
100,0
mln
yendan
kam
miqdordagi
ustav
jamg'armasiga
ega yuridik
shaxslar
Yillik daromad qismi 8,0
mlndan kam
22%
Yillik daromad qismi 8,0
mlndan ortiq
30%
2
100,0 mln yendan ortiq miqdordagi ustav
jamg'armasiga ega yuridik shaxslar
30%
3
Jamoat tashkilotlari
22%
Rossiyada kichik biznes sub'ektlari uchun soddalashtirilgan soliq tizimi 2003 yil 1
yanvardan boshlab qo'llanila boshlangan. Korxonalar va tadbirkorlar faoliyati ixtiyoriy
12 Moliya jurnali,2010 yil 10-son, 62-bet
17
ravishda qonunchilikda belgilangan uchta asosiy mezonga mos kelgan taqdirda
soddalashtirilgan soliq tizimiga o'tishlari mumkin. Ya'ni korxonaning 9 oylik daromad
miqdori 15 mln rubldan yuqori bo'lmasligi,
korxonada ishlovchilar soni 100 kishidan ko'p bo'lmasligi hamda asosiy vositalar va
nomoddiy aktivlar qoldiq qiymati 100 mln rubldan yuqori bo'lmasligi lozim.
Ushbu tizim soliq to'lovchilari bir qancha soliqlar va yig'imlar o'rniga yagona soliq
to'laydilar. Jami daromad yoki xarajatlarga kamaytiriluvchi daromad yagona soliqning
ob'ekti hisoblanadi. Yagona solqning stavkasi jami daromaddan 6% va xarajatlarga
kamayuvchi daromaddan 15 % miqdorida belgilangan. Ushbu tartibni korxonalar yoki
tadbikorlar ixtiyoriy ravishda tanlash huquqiga egalar. Daromaddan chegiriluvchi
xarajatlar soliq kodeksida belgilab qo'yilgan.
Shuningdek, Rossiyada kichik va xususiy biznes uchun quyidagi imtiyozlar joriy
etilgan. Qishloq xo'jaligi mahsulotlari ishlab chiqarish va qayta ishlash, oziq- ovqat
mahsulotlari ishlab chiqarish, xalq iste'mol mollari, qurilish materiallari, tibbiyot
texnikasi, dori-darmon ishlab chiqarish, uy-joy, ijtimoiy hamda ishlab chiqarish
ob'ektlri qurish bilan shug'ullanuvchi kichik va xususiy korxonalar birinchi 2 yil
davomida soliq to'lamaydilar.
AQSHda federal darajadagi eng yuqori korporatsiya solig'i bilan bir qatorda (hozirgi
kunda bu soliq 35 foizni tashkil qiladi) kichik va xususiy korxonalar uchun 15 va 25
foizlik stavkalardan foydalaniladi.
AQSH va Rossiya Fedratsiyasida byudjet daromadlari tarkibida kichik va xususiy
biznes korxonalari to'laydigan soliq korxonalar foydasidan undiriladigan soliq
tarkibida hisobga olinadi.
Xitoyda kichik va o'rta korxonalarda xodimlar soni 500 kishidan oshmaydi. 2000 yilga
borib bu mamlkatda kichik va o'rta korxonalar soni 9 mln dan oshib ketdi. Bunday
korxonalar jami sanoat maxsulotining 60 foizini ishlab chiqarmoqda va dvlat
xazinasiga umumiy soliqlar yig'imining 40 foizdan ko'prog'ini tushirib, mamlakat
18
mehnatga layoqatli aholisining 75 foizini ish bilan ta'minlamoqda. XXRda kichik va
o'rta korxonalar tadbirkorlik faoliyati uchun tadbirkorlik solig'ini to'laydilar. Bu soliqni
korxona va fuqarolr ham to'laydi. Soliq ob'ekti yalpi tushum hisoblanadi. Soliq
stvkalari 14 -jadvalda keltirilgan.
14-jadval Tadbirkorlik faoliyati uchun tadbikorlik solig'i stakalari13
№
Soliqqa tortish bo'yicha faoliyat
turlari
Stavka %
1
Aloqa va transport
3
2
Moliya va sug'urta biznesi
8
3
Qurilish
3
4
Pochta va televizion aloqa
3
5
Madaniyat va sport
3
6
O'yingohlar
5-20
7
Xizmat ko'rsatish
5
8
Nomoddiy aktivlarni ijaraga berish
5
9
Ko' chmas mulkni sotish
5
Xitoyda kichik va o'rta biznesni bunday jadal rivojlanib, mamlakat iqtisodiyotida
muhim o'rin tutishi, uning davlat tomonidan qo'llab- quvvatlanishidan iborat oqilona
siyosat natijasidir. Bu iqtisodiy siyosat quyidagi tadbirlarni amalga oshirishda
namoyon bo'ladi:
13 Moliya jurnali, 2010 yil 10-son, 64-bet
19
• Texnologiya sohasidagi yangiliklarning ishlab chiqarishag joriy ejetilishi
va mehnat samaradorligining oshrilishi;
• Kichik va o'rta korxonalrni texnologiyalar bilan yangilashga qaratilgan
maxsus fondning yaratilishi;
• Moliya imtiyozlari berilish va soliq yukining kamaytirilishi.
Kichik biznes sub'ektlarini soliqqa tortishda xorijiy mamlakatlar tajribasi
ko'rsatishicha, kichik biznes sub'ektlarini aniqlash mezonlariga faoliyat turiga qarab
ishchilar soni, yillik daromadi, kapital qo'yilmalari miqdori ham qo'shilgan.
Yuqorida ko'rib o'tilgan mamlakatlar amaliy tajribalardan ko'rinib turibdiki, kichik
biznes sub'ektlari uchun foyda solig'i bo'yicha pasaytirilgan soliq stavkalari joriy
etilishi kichik biznes sub'ektlarining moliyaviy barqarorlik darajsini oshirishda muhim
ahamiyat kasb etadi va o'z navbatida, kichik biznesning mamlakatda yanada jadallik
bilan rivojlaniishga zamin yaratadi. Bu esa moliya- soliq siyosatining samarali olib
borilayotganligidan dalolat beradi.
II BOB. MAMLAKATIMIZDA DAVLAT FISKAL SIYOSATINI AMALGA
OSHIRISHNI
IQTISODIYOTNI
BARQAROR
RIVOJLANTIRISHGA
TA'SIRINI AMALDAGI XOLATINI TAHLILI
2.1. Soliq siyosatini amalga oshirish holatini tahlili
O'zbekiston
Respublikasida
iqtisodiyotning
erkinlashuvi
va
islohotlarning
chuqurlashuvi jarayoni soliq tizimini ham muntazam takomillashtirib borishni taqozo
qiladi. Soliq siyosati moliya tizimi islohotlarining muhim yo'nalishi sifatida
20
iqtisodiyotni tartibga solish hamda uning barkarorligini ta'minlash jarayonida har
qachongidan ham muximroq bo'lib bormoqda.
Davlat byudjeti daromadlarining byudjetga tushishining uzluksizligi ta'minlansa,
iqtisodiyotning turli tarmoqlari rivojlanishi uchun yetarli darajada xarajatlar qilish
imkoniyati mavjud bo'ladi va aholi turmush farovonligi yaxshilanadi. Davlat
byudjetining xarajatlar qismini optimallashtirish, ortiqcha xarajatlarga yo'l qo'ymaslik,
ijtimoiy zaruriy sohalarni rivojlantirish istiqbollarini ko'zlagan holda xarajatlarni
maqsadli yo'naltirish va bu qilinayotgan xarajatlarni kelgusidagi samaradorlik
ko'rsatkichlarini e'tiborga olish bugungi kundadagi fiskal siyosatni asosiy vazifasi
hisoblanadi.
Mustaqilligimizning dastlabki yillaridan shu kungacha bo'lgan davrda soliq tizimidagi
soliqlar va yig'imlar turlarining kamayib borishiga qaramasdan (1-jadval) davlat
byudjeti daromadlari tarkibida muhim salmoqni egallovchi soliqlarning miqdori o' sib
borayotganligini kuzatish mumkin.
yuridik shaxslardan olinadigan foyda solig'i;
jismoniy shaxslardan olinadigan daromad solig'i;
tadbirkorlik faoliyati bilan shug'ullanuvchi yuridik va jismoniy shaxslardan qat'iy
soliq;
qo'shilgan qiymat solig'i;
aktsiz solig'i;
yer qa'ridan foydalanganlik uchun soliq;
suv resurslaridan foydalanganlik uchun soliq;
mol-mulk solig'i;
yer solig'i;
obodonlashtirish va ijtimoiy infratuzilmani rivojlantirish solig'i;
21
transport vositalariga benzin, dizel yoqilg'isi va gaz ishlatganlik uchun olinadigan
soliq;
ustama foydadan soliq.
1- jadval
O'zbekiston Respublikasida soliq tizimidagisoliq va yig'imlar turlarining
kamayib borishi to'g'risida ma'lumot14
Yillar
Soliq va yig'imlar turlari soni
1992
24
1994
24
1995
22
1996
21
1998
20
1999
18
2000
17
2001
16
2002
15
2003
14
2004
14
2005
13
2006-2016
11
14 O'zbekiston Respublikasi Davlat soliq qo'mitasi ma'lumotlari
22
Bugungi kunda O'zbekiston Respublikasi soliq tizimida quyidagi soliqlar amal qiladi:
Shu o'rinda aytish joizki, O'zbekiston Respublikasi dalat byudjeti tarkibidan o'rin olgan
kichik korxona va mikrofirmalar uchun hamda savdo va umumovqatlanish
korxonalardan yagona soliq to'lovi ushbu korxonalar uchun
“yuridik shaxslardan olinadigan daro mad s olig'i”ni o'rniga joriy qilingan.
Shuningdek, tadbirkorlik faoliyatidan to'lanadigan qat'iy soliqni ham daromad solig'iga
kiritish mumkin.Yuqorida qayd etilgan soliqlar soddalashtirilgan soliqlar sifatida
imtiyozli soliqlar hisoblanadi.
Byudjet daromadlarini shakllantirishda davlat tomonidan yuritilayotgan soliq
siyosatiga, shu jumladan daromadlarni rejalashtirishga qo'yiladigan talab har doim ham
dolzarb bo'lib kelgan. Bunda aniqlik, ehtiyotkorlik va ma'qul yo'lni tanlash kabi
vazifalar muhim o'rin tutadi. Chunki daromadlarni rejalashtirish, soliq siyosatidagi
o'zgarishlardan kutilayotgan natijalarni to'g'ri baholay bilmaslik bir tomondan, katta
mikdordagi davlat mablag'lari yo'qotilishiga yoki xatolarni tuzatish uchun ketadigan
uzoq vaqt sarflanishiga olib kelsa, ikkinchi tomondan esa, xo'jalik yurituvchi
sub'ektlarga nisbatan soliq yukining oshib ketishi, ularni ishlab chiqarishni
rivojlantirish uchun yo'naltirishi mumkin bo'lgan mablag'larini olib qo'yishga sabab
bo'lishi mumkin.
Shu nuqtai nazardan, byudjet daromadlarini rejalashtirishni iqtisodiy holatini chuqur
o'rgangan, ko'zda tutilayotgan soliq siyosatining natijalarini to'g'ri baholash juda
muximdir.
Iqtisodchi olimlar davlat soliq siyosatini uch turga bo'ladilar:
Birinchi turdagi - maksimal soliq undiruvchilar siyo sati, ular ’’mumkin bo'lgan
barchasini ol” printsipiga asoslanganlar.Bunday holatda davlat uchun “soliq qopqoni”
o'rnatilgan,ya ni soliqlarni ko'tarish bilan davlat daromadlari baribir ortmaydi.
Ikkinchi turdagi - aqlli soliqlar siyosatida soliq stavkalarini pasaytirish yoki soliqlar
bo'yicha imtiyozlar berilib, soliq bazalari yoki soliq to'lovchilar ko'paytiriladi. Bunday
23
siyosatdan yaxshi soliq iqlimi ta minlanadi va natijada tadbirkorlikning rivojlanishiga
olib keladi.
Uchinchi turdagi - shunday soliq siyosati bo'lib, unda soliq undirish darajasi yuqori bo'
lish bilan birga ijtimoiy himoya xam yuqori bo' ladi.
Iqtisodi rivojlangan davlatlarda yuqorida keltirilgan soliq siyosatlaridan bir vaqtning
o'zida bir nechtasi qo'llanishi mumkin. O'zbekiston uchun esa hozirgi vaqtda ikkinchi
va uchinchi turdagi soliq siyosatlari qo'llanilmoqda.
Bugungi kunda mamlakatimizda soliq siyosatiga alohida ahamiyat qaratilmoqda. Shu
o'rinda to'g'ri soliqlarning stavkalarini yildan yilga pasayib borayotganligini alohida
qayd etish lozim. Lekin shunga qaramasdan, to'g'ri soliqlarni miqdor jihatdan oshib
borishini soliq stavkasining pasayishi hisobiga soliqqa tortish bazasining kengayib
borishi bilan izohlash mumkin(2- jadval).
O’zbeki ston Re spublikas i Prezidentining 2005 yil 20 iyundagi PF-3620- sonli
Farmoniga aso san barcha soliqlari va to’lovlari o’rniga yalpi tushumdan 13 foizli
yagona soliq stavkasi o’rnatildi. Buning natij asida ular uchun amaldagi soliq yuki 15,2
foizdan 13 foizga tushdi.
Bugungi kunda kichik biznes subyektlarining soliq stavkasi faoliyat turi bilan bog’liq
ravi shda belgilanadi. Sanoat sohasida faoliyat yuritayotgan kichik korxona va
mikrofirmalar uchun soliq stavkasi 2005 yildagi 13 foizdan 2012 yilga kelib 5 fo izga
tus hdi va oxirgi uc h yil da o’zgarishsiz qolgan.
Yuridik shaxslardan olinadigan foyda solig’i 2010 2013 yillarda 9 fo izni tashkil etgan
bo'lsa, 2015 yilda o'tgan yildagi 8 foiz o'rniga 7,5 foiz qilib belgilandi.
O’zbekiston Respublikasining soliq qonunchiligiga ko’ra j ismoniy shaxslardan
olinadigan daromad s olig’i stavkalari quyidagi guruhlarga bo’linadi:
> jismoniy shaxslarning ish haqi, mukofotlar va boshqa daromadlariga solinadigan
tabaqalashgan progressiv soliq stavkalari;
24
> jismoniy shaxslarning dividend va foiz tariqasida oladigan daromadiga soliq stavkasi
(10%);
> norezident j i smoniy shaxslarning daromadlariga to’lov manbaida solinadigan soliq
stavkalari (faoliyat va daromad manbaiga qarab tegishlicha 6%;
10%; 10%; 20%);
2- jadval
2010-2015 yillarda O’zbekistonda ayrim soliq turlari bo'yicha stavkalarning
o'zgarishi to'g'risida ma'lumot18
Soliqlar turi
2010y 2011y 2012y 2013 yil 2014 yil 2015 yil
Yuridik
shaxslardan
olinadigan foyda solig'i,
9
9
9
9
8
7,5
Mikrofirma
va
kichik
korxonalar uchun yagona
soliq to'lovi (sanoat sohasi
uchun)
7
6
5
5
5
5
Jismoniy shaxslardan
olinadigan
daromad solig'i,
11,
17,
22
10,
16,
22
9,16,
22
8,
16,
22
7,5;
16,
22
0;
8,5;
17,
23
1998-1999 yillarda j ismoniy shaxslar daromadlaridan soliq be sh pog’onali 15%, 25%,
35%, 40% va 45% shkala b o’yicha olingan bo’l sa, 2001-2014 yillardan b o s hlab uc
hta p o g’o nali s hkala b o’yi c ha undirilgan.
Ji smo niy shaxslardan olinadigan daromad so lig’i b oras ida 2015 yilda yangiliklar
kiritildi desak xato bo'lmaydi, sababi 1 minimal ish haqidan 0 foiz miqorida
25
, 1 minimal ish haqidan 5 minimal ish haqigacha bo'lgan summadan
o'tgan yildagi 7,5 foiz o'rniga 8,5 foiz, 5 minimal ish haqidan 10 minimal ish haqigacha
bo'lgan summadan 16 foiz o'rniga 17 foiz, 10 minimal ish haqidan ortgan qismidan esa
22 foiz o'rniga 23 foiz soliq stavkasi belgilandi (3-jadval).
17Vahob ov A., Jo’raev A. Soliqlar va soliqqa torti sh. Darslik. -T:. Sharq, 2009.
18O’zb eki ston Re spub likasi Prezidenti Qarorlari, PQ № 1449, 1675, 1887,
Jismoniy shaxslarning mol-mulkiga solinadigan soliq stavkasi o'tgan 2014 yilga
nisbatan 2015 yilda 200 kv.m hajmdagi uy-joylar uchun 0,1 foizga ortib 1,3 foizni,
shahar joylarda 200 kv.m dan 500 kv.m gacha hajmdagi uy-joylar uchun 0,2 foizga
ortib 1,6 foizni va 500 kv.m hajmdan ortiq uy-joylar uchun 0,4 foizga ortib 2,2 foizni
tashkil etmoqda.
Yuridik shaxslar mol mulkiga solinadigan soliq stavkasi esa uzoq yillar mobaynida 4
foizni tashkil etgan bo'lsa, 2013 yilda 4 foiz qilib belgilandi
3- jadval
Yuridik va jismoniy shaxslar mol mulki solig'i stavkasi15, %
Soliqlar turi
2012y
2013 yil
2014 yil
2015 yil
15 O’zbekiston Respublikasi Prezidenti Qarorlari, PQ № 1449, 1675, 1887, 2099,2270
26
Yuridik shaxslarning molmulkiga
solinadigan
soliq,
soliqqa
tortiladigan obyekt qiymatidan
3,5
3,5
4
4
Jismoniy
shaxslarning
molmulkiga solinadigan soliq,
soliqqa
tortiladigan
obyekt
qismatidan, 200 kv m gacha
0,9
1,04
1,2
1,3
• Shaharlarda joylashagan uy va
kvartiralar uchun 200
500 kv mgacha
1,1
1,25
1,4
1,6
• Shaharlarda joylashagan uy va
kvartiralar uchun 500 kv m dan
oshgada
1,35
1,55
1,8
2,2
Resurs soliqlari va mol-mulk soliqlarida soliq yukining ortib borishi soliqlarni real
qiymatlardan undirishga e'tibor birilayotganini bildiradi, ya'ni iqtisodiy faoliyat
natijasidan qat'iy nazar soliq undirish imkonini beradi. Rivojlangan davlatlarda esa,
iste'mol rag'batlantiriladi, chunki u yerda raqobat kuchli va mijozlar uchun kurash
boradi, shuning uchun ham egri soliqlar bunchalik yuqori salmoqqa ega emas.
Iqtisodiyot rivojlanib borishi bilan O'zbekistonda ham egri soliqlar salmog' i pasayib
boradi.
Quyidagi jadvalda davlat byudjeti daromadlari tarkibidagi soliqlarning
o'zgarishlari aks etgan (4-jadval).
Shu o’rida ushbu soliqlarning buydj et daromadlari tarkibida tutgan о 'mini tahlil qilish
lozim. Soliqli daromadlar jami daromadlar tarkibida 2014-2015 yillarda 93,9 foizni
tashkil etmoqda. Shundan bevosita soliqlarning ulushi 2015 yilda o'tgan yillarga
27
nisbatan biroz kamaygan va 23,6 foizni, jumladan, yuridik shaxslardan foyda s olig’i
3,5 foizni, j i smo niy shaxslardan daro mad s olig’i 10,1
foizni,obodanlashtirish va ijtimoiy infratuzilmani rivoj lantirish solig’i 2 foiznitashkil
etgan. Bilvosita soliqlarning ulushi esa o'tgan yilga nisbatan 1 foizga ko'paygan,
jumladan, aksiz solig'i 15,2 foizni, bojxona boji 4,4 foizni va transport vo s italari uchun
yo qilg’i i ste’mo li s olig'i 3,5 foizni tashkil etmoqda. Shuningdek, Mol-mulk s olig’i
va resurs to'lovlarii 0,9 foizga ortib, shundan mol- mulk s olig’i 2015 yilda 4,7 foizni,
yer solig'i 2,5 foizni, suv resurslaridan foydalanganlik uchun soliq esa 0,5 foizni tashkil
etmoqda.
Umuman olganda, soliq tushumlari muhim makroiqtisodiy va mikroiqgisodiy
jarayonlar ko'lami va ulardagi rivojlanish sur'atlariga jiddiy ta'sir ko'rsatadigan,
moliyaviy oqimlarni boshqarishda davlatning muhim instrumenti xisoblandigan davlat
byudjetini mablag' bilan ta'minlaydi. Mavjud makroiktisodiy va mikroiktisodiy
sharoitlar esa moliya -soliq siyosatining ham imkoniyatlari va chegaralarini belgilab
beradi.
4- jadval
2011-2015 yillarda Davlat byudjeti daromadlari to’g’risida ma’lumot16,
jamiga nisbatan %da
16 O’zbeki ston Respublikasi Prezidenti Qarorlari, PQ № 1449, 1675, 1887, 2099, 2270
28
№
Ko’rsatkichlar
2011 yil 2012
yil
2013
yil
2014
yil
2015
Davlat byudjeti daromadlari, jami 100
100
100
100
yil 100
1.
Bevosita soliqlar
26,2
25,2
26,2
25,8
23,6
1.1
Yuri dik s hax slardan foy da s olig’i 5,1
4,4
4,9
4,3
3,5
.1.2 .
Savdo
va
umumjvqatlanish
korxonalari yalpi daromadidan soliq
3,3
3,4
3,3
3,3
3,2
1.3
.
Kichik korxona va mikrofirmalardan
yagona soliq to'lovi
2,3
2,6
3,0
3,0
3,0
1.4
Ji s m oniy shax s lardan daromad s 11,1
11,5
11,0
11,0
10,1
.1.5
olig’i
Tadbirkorlik faoliyatidan qat’iy s
oliq
1,1
1,1
1,4
1,7
1,7
.1.6
Obodanlashtirish
va
ijtimoiy
infratuzilmani rivoj lantiri sh solig’i
2,3
2,2
2,6
2,5
2,0
2
Bilvosita soliqlar
53,5
54,3
51,0
51,8
52,8
2.1
QQS
32,3
32,9
30,1
30,2
29,7
2.2
Ak siz s olig’i
15,3
15,1
14,8
15,0
15,2
2.3
Bojxona boji
3,2
3,6
3,9
3,8
4,4
.2.4
Transport vositalari uchun yoqilg’i i
ste’m oli s olig'i
2,6
2,7
2,3
2,8
3,5
3
Mol-mulksolig’i va resurs
14,3
13,3
15,0
15,0
15,9
3.1
to'lovlarii
3,0
3,1
3,3
3,8
4,7
29
Mol-mulk s olig’i
3.2
Yer s olig’i
2,1
2,2
2,6
2,2
2,5
3.3
Yer qa'ridan foydalangalik uchun
8,2
7,7
8,7
8,6
8,2
3.4
soliq
Suv resurslaridan foydalanganlik
0,4
0,4
0,4
0,4
0,5
4
solig'i
Ustama foydadan soliq
0,9
1,2
1,3
1,3
1,5
5
Boshqa daromadlar
5,1
6,0
5,6
6,1
6,1
Soliqsiyosatining asosiy yo'nalishlaridan bin soliq yukini pasaytirish orqali
mamlakatdagi tadbirkorlik va tijorat faoliyatini jadallashtirishdan iborat.
Soliq yuki foydaga yoki jami daromadga nisbatan olinadi. Mamlakat miqyosda hamma
to'langan soliqlar va maqsadli jamgarmalarning yalpi ichki mahsulotdagi salmog'i xam
soliq yukini ifodalaydi deyiladi. Ammo soliq yuki aniq to'lovchining daromadiga
nisbatan jami to'lagan soliqlari va to'lovlari salmog'idir.
Soliq yukini pasaytirishga bevosita ta' sir ko'rsatuvchi omillar tarkibi:
Belgilangan soliq stavkalarini pasaytirish;
Soliqqa tortish bazasini qisqartirish;
Soliq to' lovchi sub' ektlar sonini ko' paytirish;
Davlat ixtiyorida bo'lgan ayrim byudjet xarajatlarni joylarga berish.
Agar soliq to'lovchi soliqlarni to'g'ri to'lagan bo'lsa, unga soliq og'irligi mos keladi.
Lekin ba zi korxonalarda egri soliqlar bo'lib, uning xuquqiy to'lovchilari korxona
hisoblansada, soliq yuki iste molchi, ya ni aholi zimmasiga tushadi. Oxirgi iste mol
qiluvchilar aholi hisoblanadi. Bu egri soliqlar hisobiga aholining real daromadlari biroz
bo'lsada, pasayish hollari uchraydi.
30
“Iqtisodiyotning barqaror va mutanosib sur'atlarda o'sishi hamda tarkibiy o'zgarishlar
va modernizatsiyalashni ta'minlash, uning eng muhim tarmoqlarini texnik va
texnologik jihatdan yangilash, soliq siyosatini yanada erkinlashtirishdan ib о ratdir”21.
Respublikamizda izchil soliq-byudjet siyosatining amalga oshirilishi, soliq yukini
kamaytirish bilan bog'liq chora-tadbirlarning ishlab chiqilishi soliq to'lovchilarda
ishlab chiqarishni kengaytirishga sharoit yaratilishi, ishlab topilgan va ularning
o'zlarida qoldirilayotgan mablag'larning reinvestitsiya qilinishi oqibatida qo'shimcha
soliq ob'ektining paydo bo'lishi hisobiga nafaqat byudjetdagi yo'qotishlar o'rnining
qoplanishi, balki soliq to'lovchilarning qo'shimcha daromadlarga ega bo'lib, ishlab
chiqarish imkoniyatining oshishiga olib keladi.
Soliq yuki nima? degan savolga javob beradigan bo'lsak, soliq yuki - soliq to'lovchi
yuridik va jismoniy shaxslarning hamma soliqlar va maqsadli ajratmalar
yig' indisini byudjetga to' lashidir. O' zbekistonda soliq yukini YalMga nisbatan o'
zgarishi
3- rasmda keltirilgan.
O'zbekistonda soliq yuki bundan o'n yil oldin YAIMga nisbatan (maqsadli
jamg'armalarni hisobga olmagan holda) 27,9 foizni tashkil etgan bo'lsa, 2012 yilda esa
6,3 punktga kamaydi va YAIMga nisbatan 21,6 foizni tashkil yetdi. 2013 yilda esa
soliq yukining umumiy darajasini yana 0,3 punktga kamaytirish, ya'ni 21,3 foizga
tushirish chora-tadbirlari ishlab chiqilganligi sababli, bu ko'rsatkich amalda YAIMga
nisbatan 20,5%ni, 2014-2015 yillarda esa 20% tashkil etdi.
3-rasm
31
Soliq siyosatining asosiy yo'nalishlaridan yana bin soliq imtiyozlari hisoblanadi.
Mamalakamizda olib borilayotgan soliq siyosatida soliq imtiyozlarini berish asosan
investitsion faollikni rag'batlantirishga, ishlab chiqarishni texnik va texnologik
jihatdan qayta modernizatsiya qilish hisobiga korxonalar moliyaviy holatini
faollashtirish, pirovar barqarorlashtirish hamda mamlakatimiz eksport salohiyatini
kuchaytirishga qaratilgan.
“Barkamo l avlo d yili” davlat dasturiga bino an 2010 yil 28 iyulda qabul qilingan
O'zbeki sto n Re s pub likas i Prezi dentining “Ta'lim muas sasalarining bitiruvchilarini
tadbirkorlik faoliyatiga jalb etish borasidagi qo'shimcha choratadbirlari to'g' ri s i da”gi
PF-4232-sonli farmoniga asosan Mikrofirmalar va kichik korxonalar ta'lim
muassasalari bitiruvchilari bilan mehnat shartnomalarini tuzganda, band bo'lgan
xodimlarning o'rtacha yillik soni qonunchilikda belgilangan cheklangan me'yordan 20
foizgacha oshirish huquqi berilgan edi.
Hozirgi kunda soliq tizimida tadbirkorlik faoliyati bilan shug'ullanuvchi rezident
jismoniy shaxslar uchun faoliyat turiga (yakka tartibdagi tadbirkorlar), shuningdek,
faoliyatning mazkur turlarini tavsiflovchi fizik ko'rsatkichlarga qarab (tadbirkorlik
faoliyatining ayrim turlari bilan shug'ullanuvchilar) har oyda qat'iy belgilangan soliq
turini to'lash belgilangan.
32
2014 yilda yuridik shaxsni tashkil etmay tadbirkorlik faoliyati bilan shug'ullanuvchi
jismoniy shaxslar (yakka tartibdagi tadbirkorlar)dan olinadigan qat'iy belgilangan soliq
stavkalaridagi asosiy o'zgarish, boshqa aholi punktlarida gazeta, jurnal va kitob
mahsulotlari bilan chakana savdo qiluvchi yakka tartibdagi tadbirkorlar uchun 2013
yildagi qat'iy belgilangan soliq stavkasi EKIHning 2 barobaridan 0,5 baravariga
pasaytirildi.
Shuningdek, 2012 yilning 2 choragidan boshlab qishloq joylarda yakka tartibdagi uy-
joy qurilishi asosida barpo etilayotgan massivlarda korxona xizmatlarini amalga
oshiruvchi yakka tartibdagi tadbirkorlar 5 yil muddatga qat'iy belgilangan soliq
to'lashdan ozod etildi17.
Shuningdek, mamlakatimizda kichik biznes va xususiy tadbirkorlik rivoji uchun qulay
shart-sharoit yaratish, sohaning huquqiy himoyasini ta'minlash va munosib
rag'batlantirishda soliq siyosati muhim ahamiyat kasb etib, bu borada qabul qilingan
O'zbekiston Respublikasi Prezidenti I.Karimovning 2014 yil 7 aprel dagi
“O'zbekiston Respublikasida investitsiya iqlimi va ishbilarmonlik muhitini yanada
takomillashtirishga doir qo'shimcha chora-tadbirlar to'g' ri s i da”gi PF-4609-sonli
farmoni hamda 2014 yil 15 aprel dagi “Tadb irko rlik fao liyatini
amalga oshirish va davlat xizmatlarini ko'rsatish bilan bog'liq tartibotlarni yanada
takomillashtirish chora-tadbirlari to'g' ri s i da”gi PQ-2164-sonli qarori asosida kichik
tadbirkorlik sub'ektlariga bir qator preferentsiyalar, yengilliklar va imtiyozlar berildi.
Zamonaviy soliq siyosatida xorijiy investitsiyalarni jalb qilish masalalariga ham keng
o'rin berilmoqda. O'zbekiston iqtisodiyotiga chet el investitsiyalarini jalb etish borasida
eirishilgan yutuqlar haqida to'xtalar ekanmiz, Prezidentimiz I.A.Karimovning ma'ruzas
idagi fikrlarini keltiri sh j о izdir: “2014 yilda iqtisodiyotimizga jalb qilingan
investitsiyalar hajmi 10,9 foizga o'sdi va AQSH dollari hisobida 14 milliard 600
million dollarni tashkil etdi. Bunda jami kapital qo'yilmalarning 21,2 foizdan ortig'i
17 O'zbekiston Respublikasi Prezidentining 2012 yil 10 maydagi PQ-1754-sonli
33
yoki 3 milliard dollardan ziyodini xorijiy investitsiya va kreditlar tashkil qildi. Ularning
to'rtdan uch qismi to'g'ridan-to'g'ri xorijiy investitsiyalardir”18.
Xorijiy investorlar uchun soliq imtiyozlariga to'xtalar ekanmiz, “Nav о iy”
EllZda joriy etilgan imtiyozlarga ahamiyat qarati s h l о zim. “Nav о iy” EIIZ
qatnashchilari yer solig'i, mol-mulk solig'i, yuridik shaxslardan olinadigan foyda
solig'i, obodonlashtirish va ijtimoiy infratuzilmani rivojlantirish solig'i, mikrofirmalar
va kichik korxonalar uchun yagona soliq to'lovi, Respublika yo'l jamg'armasi va
byudjetdan tashqari maktab ta'limi jamg'armasiga majburiy to'lovlar to'lashdan ozod
qilinadi. Mazkur imtiyozlar to'g'ridan-to'g'ri investitsiyalar xajmi:
> 3mln yevrodan 10 mln yevrogacha teng (ekvivalent) bo'lganda - 7 yilga;
> 10 mln yevrodan 30 mln yevrogacha teng (ekvivalent) bo'lganda - 10 yilga beriladi.
> 30 mln yevrodan ortiqqa teng(ekvivalent) bo'lganda - 15 yilga beriladi.
“Navo iy” EIIZ qatnashchilariga imtiyozlar to'g'ridan-to'g'ri investitsiyalarning
belgilangan xajmiga :
> oyning 15 kunigacha erishilganda -oyning boshidan;
> qolgan boshqa xollarda -keyingi oynning boshidan tatbiq etiladi.
“Nav o iy” EIIZ qatnashchisi tomonidan to'g'ridan-to'g'ri
investitsiyalarning xajmi imtiyoz qo'llanadigan darajagacha ko'paytirilganda,
imtiyozlar investitsiyalar xajmiga ko'ra imtiyozni qo'llash xuquqi yuzaga kelgan oydan
boshlab qo'llaniladi xamda imtiyozlarning amal qilish muddati tugaguncha qolgan
davrda amal qiladi.
To'g'ridan-to'g'ri investitsiyalarning xajmi oldingi berilgan muddatdan ortiq bo'lgan
muddatdagi darajagacha ko'paytirilganda imtiyozlar investitsiyalarning xajmiga ko'ra
18 Shavkat M.M. 2015 yilda iqti sodiyotimizda tub tarkibiy o’zgari shlarni amalga oshiri sh, modernizatsiya va
diversifikatsiya jarayonlarini izchil davom ettirish hisobidan xususiy mulk va xususiy tadbirkorlikka keng yo’l
ochib b eri sh - ustuvor vazifamizdir. - T.: “O’zb eki ston”, 2015. 71 b.
34
imtiyozni qo'llash xuquqi yuzaga kelgan oydan boshlab qo'llaniladi xamda imtiyozning
uddati amal qilishi xisobga olingan xolda uzaytiriladi.
2.2. Fiskal siyosat orqali iqtisodiyotni barqaror rivojlantirish holatini tahlili
Davlat byudjetining asosiy vazifasi - davlatning fiskal siyosati mohiyati va
yo'nalishlarini o'zida ifoda etadi. Kengroq ma'noda aytganda, davlat byudjetining
asosiy vazifasi milliy daromadni taqsimlash va qayta taqsimlash, iqtisodiyotni tartibga
solish va rag'batlantirish, ijtimoiy siyosatni moliya bilan ta'minlash, mamlakatning
markazlashtirilgan pul jamg'armalarini vujudga keltirish va ulardan foydalanish
ustidan nazorat kilish hisoblanadi.
Davlat byudjeti xarajatlari tom ma'noda davlatning ijtimoiy-iqtisodiy siyosatining
moliyaviy mazmunini aks ettiradi. O'zbekiston Respublikasi davlat byudjeti
xarajatlarining keyingi yillardagi tarkibiy tahlillari ko'rsatadiki, xarajatlar nominal
mazmunda (mutlaq ko'rsatkichlarida) ortib borayotganligini kuzatishimiz mumkin.
Lekin, uning yalpi ichki mahsulotga nisbatan salmog'ining kamayib borish
tendentsiyasi kuzatilmoqda.
Shu bilan bir qatorda, davlat byudjeti xarajatlari tarkibida ijtimoiy soha va aholini
ijtimoiy himoyalash xarajatlarining izchil ravishda ortib borayotganligi davlatimiz
tomonidan kuchli ijtimoiy siyosatning moliyaviy asoslari shakllantirilayotganligidan
dalolatdir.
Davlat byudjeti xarajatlarining tarkibidagi ijtimoiy-madaniy tadbirlar xarajatlari yil
sayin oshib borgan(8-jadval)
8- jadval
2011- 2015 yillarda davlat byudjeti xarajatlarining tarkibi va
35
dinamikasi19
Ko'rsatkichlar
2012 yil
2013 yil
2014 yil
2015 yil
Mlrd.
so'm
%
Mlrd.
so'm
%
Mlrd.
so'm
%
Mlrd.
so'm
%
Davlat
byudjeti
xarajatlari, milliard
so'm
21190 100
26312 100
31582 100 37967,7 100
Ijtimoiy soha va
aholini ijtimoiy qo'
llab-quvvatlash
xarajatlari
12338 58,3 15573 59,2 18873 59,7 22457,0 59,1
Iqtisodiyot
xarajatlari
2338
11
2791
10,6 3385 10,7 4119,7
10,1
Markazlashgan
investitsiyalarni
moliyalashtirish
1174
5,5
1300
4,9
1500 4,7 1800
4,7
Davlat hokimiyati
va boshqaruvi
organlari, sud
organlari xarajatlari
844
3,9
825
3,1
1000 3,1 1199,9
3,1
Boshqa xarajatlar 4495
21,2 5813
22,0 6903 21,8 8391,1
22,0
Keyingi 5 yil mobaynida jami byudjet xarajatlarining tarkibida ijtimoiy sohaga
qilinayotgan xarajatlar 2011 yilda 58,2 foizdan 2015 yilda 59,1 foizgacha o'sib bo rgan.
ushbu xaraj atlar 2012 yil da 12513 milliard s o’mga rej alashtirilib, j ami byudj et xaraj
19 O'zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi ma'lumotlari