FUQAROLIK PROTSESSUAL HUQUQI TUSHUNCHASI, TIZIMI VA MANBALARI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

19

File size

Fayl hajmi

23,1 KB


KURS ISHI
FUQAROLIK PROTSESSUAL HUQUQI TUSHUNCHASI, TIZIMI VA
MANBALARI
Reja:
I. Kirish
II. Asosiy qism
1. Fuqarolik protsessual huquqi tushunchasi 
2. Fuqarolik protsessual huquqining tizimi
3. Fuqarolik protsessul huquqining manbalari 
III. Xulosa
IV. Foydalanilgan adabiyotlar roʻyxati 
Logotip
KURS ISHI FUQAROLIK PROTSESSUAL HUQUQI TUSHUNCHASI, TIZIMI VA MANBALARI Reja: I. Kirish II. Asosiy qism 1. Fuqarolik protsessual huquqi tushunchasi 2. Fuqarolik protsessual huquqining tizimi 3. Fuqarolik protsessul huquqining manbalari III. Xulosa IV. Foydalanilgan adabiyotlar roʻyxati
I. Kirish
Yuridik fanlarning muhim sohasi hisoblangan fuqarolik protsessual huquqi
ham davlat huquqiy faoliyatning alohida turi sifatida fuqarolik ishlari bo‘yicha odil
sudlovni  amalga  oshirish  masalalarini  o‘rganadi,  uni  rivojlantirish  va  yanada
takomillashtirish, jamiyat uchun to‘liq va samarali xizmat qilish yo‘llarini belgilab
beradigan fan sifatida maydonga chiqadi. Darhaqiqat, fuqarolik protsessual huquqi
fanining yordami va ko‘magisiz odil sudlovning mohiyatini to‘g‘ri tushunish va
uni  to‘liq  amalga  oshirish,  odil  sudlov  faoliyati  davomida  yuzaga  keluvchi
qoidalarga to‘laligicha rioya qilish mumkin emas. O‘zbekiston Respublikasining
fuqarolik  protsessual  huquqi  fani  yuridik  fanlarning  asosiy  va  muhim
bo‘g‘inlaridan  biri  hisoblanib,  O‘zbekiston  Respublikasining  Konstitutsiyasida
mustahkamlab qo‘yilgan inson huquqlari va erkinliklarini ta’minlash, jamiyatda
qonuniylik  va  huquq-tartibotni  mustahkamlash,  fuqarolar  o‘rtasida  tinchlik  va
milliy totuvlikni ta’minlashga ko‘maklashish, fuqarolarning huquqiy madaniyatini
yuksaltirish,  qonun  hujjatlarini  takomillashtirish  va  uni  amaliyotda  qo‘llash
samaradorligini oshirishga xizmat qiladi.
Fuqarolik  protsessual  huquqi —  huquq  sohasi;  sud  tomonidan  fuqarolik
ishlarini  koʻrish  va  hal  qilish,  shuningdek,  sudlar  va  boshqa  ayrim  organlar
qarorlarining ijro etilishi tartibini belgilaydi. Fuqarolik protsessual  huquqining
predmeti  — sud  majlisida  tekshiriladigan  va  hal  qilinadigan  fuqarolik ishlari
tufayli vujudga keladigan sud va protsessning boshqa ishtirokchilari oʻrtasidagi
ijtimoiy  munosabatlardir.  Fuqarolik  protsessual  huquqi  fuqarolik  ishlarini
yuritishni  tartibga  solib,  qoʻzgʻatilgan  ish  yuzasidan  sudning,  protsess
ishtirokchilarining,  sud  qarorini  ijro  etuvchilarning  qanday  harkatlarni  qanday
tarzda bajarishlari lozimligini, bunday harakatlarning oqibatlari nimadan iborat
boʻlishi (ish haqi undirilishi, keltirilgan zarar toʻlanishi)ni belgilaydi. Fuqarolik
Logotip
I. Kirish Yuridik fanlarning muhim sohasi hisoblangan fuqarolik protsessual huquqi ham davlat huquqiy faoliyatning alohida turi sifatida fuqarolik ishlari bo‘yicha odil sudlovni amalga oshirish masalalarini o‘rganadi, uni rivojlantirish va yanada takomillashtirish, jamiyat uchun to‘liq va samarali xizmat qilish yo‘llarini belgilab beradigan fan sifatida maydonga chiqadi. Darhaqiqat, fuqarolik protsessual huquqi fanining yordami va ko‘magisiz odil sudlovning mohiyatini to‘g‘ri tushunish va uni to‘liq amalga oshirish, odil sudlov faoliyati davomida yuzaga keluvchi qoidalarga to‘laligicha rioya qilish mumkin emas. O‘zbekiston Respublikasining fuqarolik protsessual huquqi fani yuridik fanlarning asosiy va muhim bo‘g‘inlaridan biri hisoblanib, O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasida mustahkamlab qo‘yilgan inson huquqlari va erkinliklarini ta’minlash, jamiyatda qonuniylik va huquq-tartibotni mustahkamlash, fuqarolar o‘rtasida tinchlik va milliy totuvlikni ta’minlashga ko‘maklashish, fuqarolarning huquqiy madaniyatini yuksaltirish, qonun hujjatlarini takomillashtirish va uni amaliyotda qo‘llash samaradorligini oshirishga xizmat qiladi. Fuqarolik protsessual huquqi — huquq sohasi; sud tomonidan fuqarolik ishlarini koʻrish va hal qilish, shuningdek, sudlar va boshqa ayrim organlar qarorlarining ijro etilishi tartibini belgilaydi. Fuqarolik protsessual huquqining predmeti — sud majlisida tekshiriladigan va hal qilinadigan fuqarolik ishlari tufayli vujudga keladigan sud va protsessning boshqa ishtirokchilari oʻrtasidagi ijtimoiy munosabatlardir. Fuqarolik protsessual huquqi fuqarolik ishlarini yuritishni tartibga solib, qoʻzgʻatilgan ish yuzasidan sudning, protsess ishtirokchilarining, sud qarorini ijro etuvchilarning qanday harkatlarni qanday tarzda bajarishlari lozimligini, bunday harakatlarning oqibatlari nimadan iborat boʻlishi (ish haqi undirilishi, keltirilgan zarar toʻlanishi)ni belgilaydi. Fuqarolik
protsessual  huquqi  huquqning  boshqa  sohalari,  chunonchi,  jinoyat  protsessual
huquqi bilan bogʻliq. Huquqning bu har ikki sohasini birlashtiradigan mazmun
shundaki, ular odil sudlovni amalga oshirish bilan bogʻliq ijtimoiy munosabatlarni
tartibga  soladi.  Fuqarolik  protsessual  huquqining  asosiy  manbai  Oʻzbekiston
Respublikasining Fuqarolik protsessual kodeksidir.
 Sud-huquq  tizimini  yanada  demokratlashtirish  va  erkinlashtirish,  sud,
huquqni muhofaza qiluvchi va nazorat organlari faoliyati samaradorligini oshirish,
aholining odil sudlovga bo‘lgan ishonchini oshirish, jamiyatda qonun ustuvorligini
ta’minlash va qonuniylikni mustahkamlash maqsadida O‘zbekiston Respublikasi
Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning 2016-yil 21-oktyabr kuni “Sud-huquq tizimini
yanada isloh qilish, fuqarolarning huquq va erkinliklarini ishonchli himoya qilish
kafolatlarini kuchaytirish choratadbirlari to‘g‘risida”gi Farmoni imzolandi. Farmon
sud hokimiyatining chinakam mustaqilligini, fuqarolar huquq va erkinliklarining
ishonchli  himoyasini  ta’minlash,  shuningdek  odil  sudlovga  erishish  darajasini
oshirish sohasida davlat siyosatining asosiy ustuvor yo‘nalishlarini amalga oshirish
maqsadida  sud,  huquqni  muhofaza  qiluvchi  va  nazorat  organlarining  muhim
vazifalarini belgilab bergan.
II. Asosiy qism
1. Fuqarolik protsessual huquqi tushunchasi
Logotip
protsessual huquqi huquqning boshqa sohalari, chunonchi, jinoyat protsessual huquqi bilan bogʻliq. Huquqning bu har ikki sohasini birlashtiradigan mazmun shundaki, ular odil sudlovni amalga oshirish bilan bogʻliq ijtimoiy munosabatlarni tartibga soladi. Fuqarolik protsessual huquqining asosiy manbai Oʻzbekiston Respublikasining Fuqarolik protsessual kodeksidir. Sud-huquq tizimini yanada demokratlashtirish va erkinlashtirish, sud, huquqni muhofaza qiluvchi va nazorat organlari faoliyati samaradorligini oshirish, aholining odil sudlovga bo‘lgan ishonchini oshirish, jamiyatda qonun ustuvorligini ta’minlash va qonuniylikni mustahkamlash maqsadida O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning 2016-yil 21-oktyabr kuni “Sud-huquq tizimini yanada isloh qilish, fuqarolarning huquq va erkinliklarini ishonchli himoya qilish kafolatlarini kuchaytirish choratadbirlari to‘g‘risida”gi Farmoni imzolandi. Farmon sud hokimiyatining chinakam mustaqilligini, fuqarolar huquq va erkinliklarining ishonchli himoyasini ta’minlash, shuningdek odil sudlovga erishish darajasini oshirish sohasida davlat siyosatining asosiy ustuvor yo‘nalishlarini amalga oshirish maqsadida sud, huquqni muhofaza qiluvchi va nazorat organlarining muhim vazifalarini belgilab bergan. II. Asosiy qism 1. Fuqarolik protsessual huquqi tushunchasi
Fuqarolik  sud  ishlarini  yuritish  to‘g‘risidagi  qonun  hujjatlarida
mustahkamlangan  fuqarolik  protsessual  qoidalarning  majmui  mustaqil  huquq
sohasi bo‘lmish fuqarolik protsessual huquqini hosil qiladi. Yuridik adabiyotlarda
fuqarolik protsessual huquqi tushunchasiga bir-biriga o‘xshash ta’riflar beriladi.
Masalan,  atoqli  protsessualist  Sh.Sh.Shoraxmetovning  fikricha,  fuqarolik
protsessual huquqi deb, fuqarolik ishlarini ko‘rishda sudning odil sudlovni amalga
oshirish bilan bog‘liq ijtimoiy munosabatlarini ifodalaydigan fuqarolik protsessi
ishtirokchilarining harakatlarini qonun asosida tartibga soladigan, shuningdek sud
qarorlarining ijro etilishi tartibini belgilaydigan huquq me’yorlarining majmuiga
aytiladi.  Mashhur  protsessualist  olima  M.S.Shakaryan  fuqarolik  protsessual
huquqiga  fuqarolik  ishlarini  qo‘zg‘atish,  mazmunan  ko‘rish  va  hal  etish,  sud
qarorlarini qayta ko‘rish, shuningdek sud qarorlarini ijro etish tartibini, umuman
fuqarolik ishlari bo‘yicha odil sudlovni amalga oshirish tartibini belgilaydigan
huquq normalarining majmui, deb ta’rif beradi. Bir so‘z bilan aytganda, fuqarolik
protsessual  huquqi  fuqarolarning  shaxsiy,  siyosiy,  iqtisodiy  va  ijtimoiy
huquqlarini, erkinliklari  va  manfaatlarini, shuningdek  korxonalar, muassasalar,
tashkilotlar, jamoat birlashmalari va fuqarolar o‘zini o‘zi boshqarish organlarining
huquqlari hamda qonun bilan qo‘riqlanadigan manfaatlarining sud orqali himoya
qilinishini  ta’minlaydi.  Fuqarolik  protsessual  huquqi  o‘zida  fuqarolik  ishlari
bo‘yicha odil sudlovni amalga oshirish jarayonida sud va protsessning boshqa
ishtirokchilari  o‘rtasida  yuzaga  keladigan  ijtimoiy  munosabatlarni  tartibga
soladigan  protsessual  normalar  tizimini  jamlagan  huquq  sohasi  hisoblanadi.
Fuqarolik protsessual huquqi normalari bilan fuqarolik ishlarida ishtirok etuvchi
har bir shaxs uchun protsessual huquq va majburiyatlar belgilanadi. Masalan, sud
fuqarolik ishini mazmunan ko‘rish va hal etish vakolatiga ega bo‘ladi. Shu bilan
birga sud ishda ishtirok etuvchi shaxslarning protsessual huquqlariga qat’iy amal
qilishi talab etiladi. Ishda ishtirok etuvchi shaxslar ish materiallari bilan tanishish,
Logotip
Fuqarolik sud ishlarini yuritish to‘g‘risidagi qonun hujjatlarida mustahkamlangan fuqarolik protsessual qoidalarning majmui mustaqil huquq sohasi bo‘lmish fuqarolik protsessual huquqini hosil qiladi. Yuridik adabiyotlarda fuqarolik protsessual huquqi tushunchasiga bir-biriga o‘xshash ta’riflar beriladi. Masalan, atoqli protsessualist Sh.Sh.Shoraxmetovning fikricha, fuqarolik protsessual huquqi deb, fuqarolik ishlarini ko‘rishda sudning odil sudlovni amalga oshirish bilan bog‘liq ijtimoiy munosabatlarini ifodalaydigan fuqarolik protsessi ishtirokchilarining harakatlarini qonun asosida tartibga soladigan, shuningdek sud qarorlarining ijro etilishi tartibini belgilaydigan huquq me’yorlarining majmuiga aytiladi. Mashhur protsessualist olima M.S.Shakaryan fuqarolik protsessual huquqiga fuqarolik ishlarini qo‘zg‘atish, mazmunan ko‘rish va hal etish, sud qarorlarini qayta ko‘rish, shuningdek sud qarorlarini ijro etish tartibini, umuman fuqarolik ishlari bo‘yicha odil sudlovni amalga oshirish tartibini belgilaydigan huquq normalarining majmui, deb ta’rif beradi. Bir so‘z bilan aytganda, fuqarolik protsessual huquqi fuqarolarning shaxsiy, siyosiy, iqtisodiy va ijtimoiy huquqlarini, erkinliklari va manfaatlarini, shuningdek korxonalar, muassasalar, tashkilotlar, jamoat birlashmalari va fuqarolar o‘zini o‘zi boshqarish organlarining huquqlari hamda qonun bilan qo‘riqlanadigan manfaatlarining sud orqali himoya qilinishini ta’minlaydi. Fuqarolik protsessual huquqi o‘zida fuqarolik ishlari bo‘yicha odil sudlovni amalga oshirish jarayonida sud va protsessning boshqa ishtirokchilari o‘rtasida yuzaga keladigan ijtimoiy munosabatlarni tartibga soladigan protsessual normalar tizimini jamlagan huquq sohasi hisoblanadi. Fuqarolik protsessual huquqi normalari bilan fuqarolik ishlarida ishtirok etuvchi har bir shaxs uchun protsessual huquq va majburiyatlar belgilanadi. Masalan, sud fuqarolik ishini mazmunan ko‘rish va hal etish vakolatiga ega bo‘ladi. Shu bilan birga sud ishda ishtirok etuvchi shaxslarning protsessual huquqlariga qat’iy amal qilishi talab etiladi. Ishda ishtirok etuvchi shaxslar ish materiallari bilan tanishish,
ulardan ko‘chirmalar olish, nusxalar ko‘chirish, rad etish to‘g‘risida arz qilish,
dalillar taqdim etish, dalillarni tekshirishda ishtirok etish, ishda ishtirok etuvchi
boshqa  shaxslarga  va  odil  sudlovni  amalga  oshirishga  ko‘maklashayotgan
shaxslarga savollar berish, arz qilish, iltimosnomalar taqdim etish, sudga og‘zaki
va yozma tushuntirishlar berish, sud muhokamasi davomida yuzaga keladigan
barcha masalalar bo‘yicha o‘zlarining vajlarini bayon qilish, boshqa shaxslarning
arzlari, iltimosnomalari, vajlariga qarshi e’tirozlar bildirish, sud hujjatlari ustidan
shikoyat qilish, davlat ijrochisi tomonidan harakatlar sodir etilishida hozir bo‘lishi
va o‘z huquqlarini amalga oshirish huquqiga ega bo‘ladilar. Fuqarolik protsessual
huquq normalari sud protsessini olib borish tartibini belgilaydi, mazkur tartibni
buzuvchi fuqarolik protsessual munosabatning har bir subyekti uchun muayyan
choralarni nazarda tutadi. Fuqarolik protsessual huquqi normalarining huquqiy
tartibga solish obyektini fuqarolik ishlari bo‘yicha sud ishlarini yuritish sohasidagi
ijtimoiy  munosabatlar  tashkil  qiladi.  Fuqarolik  protsessual  huquqi  huquqning
mustaqil tarmog‘i bo‘lgani bois, huquqiy tartibga solishning o‘ziga xos maxsus
predmetiga ega. Shu o‘rinda fuqarolik protsessual huquqi predmetining fuqarolik
protsessining predmeti bilan o‘zaro farqli jihatlarini ajrata bilish lozim. Masalan,
sud  tomonidan  odil  sudlovni  amalga  oshirish  maqsadida  sudda  ko‘rilayotgan
muayyan  fuqarolik  ishi  fuqarolik  protsessining  predmeti  hisoblanadi.  Yuridik
lug‘atlarda e’tirof etilishicha, fuqarolik ishi – fuqarolik sudida fuqarolik huquqiy
qonunlarda nazarda tutilgan tartibda ko‘rib chiqiladigan har qanday ish. Fuqarolik
ishiga quyidagilar kiradi: fuqarolik huquqi to‘g‘risidagi kelishmovchilikka doir
ishlar;  boshqaruv  organlari  yoki  mansabdor  shaxslarning  o‘z  vakolatlarini
fuqarolarning huquqlarini cheklab sodir yetgan harakatlari bo‘yicha shikoyatlarga
doir ishlar; yuridik ahamiyatga ega bo‘lgan faktlarni aniqlash to‘g‘risidagi ishlar va
maxsus yuritiladigan boshqa ishlar. Fuqarolik protsessual huquqining predmetini
fuqarolik sud ishlarini yuritish sohasida vujudga keladigan fuqarolik protsessual
Logotip
ulardan ko‘chirmalar olish, nusxalar ko‘chirish, rad etish to‘g‘risida arz qilish, dalillar taqdim etish, dalillarni tekshirishda ishtirok etish, ishda ishtirok etuvchi boshqa shaxslarga va odil sudlovni amalga oshirishga ko‘maklashayotgan shaxslarga savollar berish, arz qilish, iltimosnomalar taqdim etish, sudga og‘zaki va yozma tushuntirishlar berish, sud muhokamasi davomida yuzaga keladigan barcha masalalar bo‘yicha o‘zlarining vajlarini bayon qilish, boshqa shaxslarning arzlari, iltimosnomalari, vajlariga qarshi e’tirozlar bildirish, sud hujjatlari ustidan shikoyat qilish, davlat ijrochisi tomonidan harakatlar sodir etilishida hozir bo‘lishi va o‘z huquqlarini amalga oshirish huquqiga ega bo‘ladilar. Fuqarolik protsessual huquq normalari sud protsessini olib borish tartibini belgilaydi, mazkur tartibni buzuvchi fuqarolik protsessual munosabatning har bir subyekti uchun muayyan choralarni nazarda tutadi. Fuqarolik protsessual huquqi normalarining huquqiy tartibga solish obyektini fuqarolik ishlari bo‘yicha sud ishlarini yuritish sohasidagi ijtimoiy munosabatlar tashkil qiladi. Fuqarolik protsessual huquqi huquqning mustaqil tarmog‘i bo‘lgani bois, huquqiy tartibga solishning o‘ziga xos maxsus predmetiga ega. Shu o‘rinda fuqarolik protsessual huquqi predmetining fuqarolik protsessining predmeti bilan o‘zaro farqli jihatlarini ajrata bilish lozim. Masalan, sud tomonidan odil sudlovni amalga oshirish maqsadida sudda ko‘rilayotgan muayyan fuqarolik ishi fuqarolik protsessining predmeti hisoblanadi. Yuridik lug‘atlarda e’tirof etilishicha, fuqarolik ishi – fuqarolik sudida fuqarolik huquqiy qonunlarda nazarda tutilgan tartibda ko‘rib chiqiladigan har qanday ish. Fuqarolik ishiga quyidagilar kiradi: fuqarolik huquqi to‘g‘risidagi kelishmovchilikka doir ishlar; boshqaruv organlari yoki mansabdor shaxslarning o‘z vakolatlarini fuqarolarning huquqlarini cheklab sodir yetgan harakatlari bo‘yicha shikoyatlarga doir ishlar; yuridik ahamiyatga ega bo‘lgan faktlarni aniqlash to‘g‘risidagi ishlar va maxsus yuritiladigan boshqa ishlar. Fuqarolik protsessual huquqining predmetini fuqarolik sud ishlarini yuritish sohasida vujudga keladigan fuqarolik protsessual
munosabatlar tashkil etib, ushbu munosabatlar fuqarolik ishlari tufayli vujudga
keladigan sud va protsessning boshqa ishtirokchilari, sud qarorlarini ijro etuvchi
idoralar  o‘rtasida  yuzaga  keladi.  M.S.Shakaryanning  fikricha,  fuqarolik  sud
ishlarini yuritish deganda, fuqarolik protsessual huquqi bilan tartibga solinadigan
sud,  ishda  ishtirok  etuvchi  shaxslar  va  protsessning  boshqa  ishtirokchilari,
shuningdek sud qarorlarini ijro etuvchi idoralarning faoliyati tushuniladi. Boshqa
guruhdagi olimlar esa fuqarolik protsessi deganda, uchta tarkibiy qism: protsessual
faoliyat, protsessual munosabatlar va protsessual shaklning birligini tushunadilar.
Sh.Shoraxmetov fuqarolik protsessiga qonun bilan belgilangan fuqarolik ishlarini
ko‘rish, hal qilish va sud qarorlarini ijro etish bilan bog‘liq faoliyat, deb ta’rif
beradi.
2. Fuqarolik protsessual huquqining tizimi
Fuqarolik protsessual huquqining barcha qoidalari bir biri bilan uzviy bog‘liq
bo‘lib, uning yaxlit tizimini tashkil qiladi. Ushbu tizimda umumiy va maxsus
ahamiyat kasb etuvchi normalar majud bo‘lib, ular birgalikda fuqarolik protsessual
huquqining tizimini hosil qiladi. Protsessual normalar sud ishlarini yuritish turlari
hamda  fuqarolik  protsessining  barcha  bosqichlari  uchun  umumiy  bo‘lgan
normalarga ajratiladi. Ular fuqarolik sud ishlarini yuritish vazifalarini aniqlaydi,
fuqarolik  protsessi  prinsiplarini  mustahkamlaydi,  fuqarolik  ishlarida  ishtirok
etuvchi  shaxslar  doirasini,  dalillar,  protsessual  muddatlar,  sud  xabarnomalari,
chaqiruvlari va hokazolarni belgilaydi. Modomiki, fuqarolik protsessi fuqarolik
ishining  bir  bosqichdan  ikkinchi  bosqichga  harakatlanishidan  iborat  ekan,
protsessual normalar birinchi instansiya sudida, apellatsiya va kassatsiya tartibida
ish yuritish, qonuniy kuchga kirgan sud qarorlarini nazorat tartibida qayta ko‘rish,
sud  qarorlarini  ijro  etish  bosqichlarini  o‘zida  qamrab  oladi.  Undan  tashqari,
Logotip
munosabatlar tashkil etib, ushbu munosabatlar fuqarolik ishlari tufayli vujudga keladigan sud va protsessning boshqa ishtirokchilari, sud qarorlarini ijro etuvchi idoralar o‘rtasida yuzaga keladi. M.S.Shakaryanning fikricha, fuqarolik sud ishlarini yuritish deganda, fuqarolik protsessual huquqi bilan tartibga solinadigan sud, ishda ishtirok etuvchi shaxslar va protsessning boshqa ishtirokchilari, shuningdek sud qarorlarini ijro etuvchi idoralarning faoliyati tushuniladi. Boshqa guruhdagi olimlar esa fuqarolik protsessi deganda, uchta tarkibiy qism: protsessual faoliyat, protsessual munosabatlar va protsessual shaklning birligini tushunadilar. Sh.Shoraxmetov fuqarolik protsessiga qonun bilan belgilangan fuqarolik ishlarini ko‘rish, hal qilish va sud qarorlarini ijro etish bilan bog‘liq faoliyat, deb ta’rif beradi. 2. Fuqarolik protsessual huquqining tizimi Fuqarolik protsessual huquqining barcha qoidalari bir biri bilan uzviy bog‘liq bo‘lib, uning yaxlit tizimini tashkil qiladi. Ushbu tizimda umumiy va maxsus ahamiyat kasb etuvchi normalar majud bo‘lib, ular birgalikda fuqarolik protsessual huquqining tizimini hosil qiladi. Protsessual normalar sud ishlarini yuritish turlari hamda fuqarolik protsessining barcha bosqichlari uchun umumiy bo‘lgan normalarga ajratiladi. Ular fuqarolik sud ishlarini yuritish vazifalarini aniqlaydi, fuqarolik protsessi prinsiplarini mustahkamlaydi, fuqarolik ishlarida ishtirok etuvchi shaxslar doirasini, dalillar, protsessual muddatlar, sud xabarnomalari, chaqiruvlari va hokazolarni belgilaydi. Modomiki, fuqarolik protsessi fuqarolik ishining bir bosqichdan ikkinchi bosqichga harakatlanishidan iborat ekan, protsessual normalar birinchi instansiya sudida, apellatsiya va kassatsiya tartibida ish yuritish, qonuniy kuchga kirgan sud qarorlarini nazorat tartibida qayta ko‘rish, sud qarorlarini ijro etish bosqichlarini o‘zida qamrab oladi. Undan tashqari,
protsessual normalar turli protsessual harakatlarni ham tartibga soladi. Masalan,
da’vo tartibida yuritiladigan ishlardagi ko‘plab protsessual  normalar (fuqarolik
ishini  qo‘zg‘atishga  doir  188-200-moddalar,  fuqarolik  ishini  sudda  ko‘rishga
tayyorlashga oid 201-206-moddalar) sud ishlarini yuritishning boshqa turlari uchun
ham  ahamiyatli  hisoblanadi.  Shuning uchun ham  da’vo tartibida yuritiladigan
ishlar uchun belgilangan qoidalar fuqarolik sud ishlarini yuritishning umumiy
qoidalari tarzida e’tirof etiladi. Biroq har bir sud ishlarini yuritish turining o‘ziga
xos  xususiyatlari  alohida  normalarda  aks  ettiriladi.  Xususan,  “qarshi  da’vo”,
“da’voni ta’minlash” kabi normalar da’vo tartibida yuritiladigan ishlar uchungina
xos hisoblanadi. Fuqarolik protsessual kodeksida, shuningdek fuqarolik, uy-joy,
mehnat, oila va boshqa huquqiy munosabatlarni tartibga soluvchi kodekslarda
moddiy-huquqiy  munosabatlardan  kelib  chiqadigan  ishlarni  sudda  ko‘rishning
protsessual xususiyatlarini nazarda tutuvchi maxsus normalar o‘z ifodasini topadi.
Masalan, O‘zbekiston Respublikasi Mehnat kodeksining 277-moddasida xodimlar
mehnatga doir huquqiy munosabatlardan kelib chiqadigan talablar bo‘yicha sudga
murojaat  qilganlarida  sud  xarajatlarini  to‘lashdan  ozod  etilishi  belgilangan.
Shuningdek, O‘zbekiston Respublikasi Oila kodeksining 80-moddasiga ko‘ra, ota-
onalik huquqidan mahrum qilish to‘g‘risidagi ishlar prokuror hamda vasiylik va
homiylik organi ishtirokida ko‘rib chiqiladi. Mashhur protsessualist N.A.Chechina
ham  ayrim  toifadagi  fuqarolik  ishlarini  sudda  ko‘rish  va  hal  etishga  xizmat
qiluvchi
 
aksariyat
 
protsessual
 
normalar
 
kodifikatsiyalangan
 
va
kodifikatsiyalanmagan moddiy huquq normalarida mustahkamlab qo‘yilishining
tarafdori bo‘lgan. Shunday qilib, fuqarolik protsessual huquqi tarkibida birinchi
instansiya, apellatsiya va kassatsiya tartibida ish yuritish, qonuniy kuchga kirgan
sud  qarorlarini  nazorat  tartibida  qayta  ko‘rish,  sud  qarorlarini  ijro  etish
bosqichlarini tartibga soluvchi, umuman fuqarolik protsessining barcha bosqichlari
uchun  xos  bo‘lgan  umumiy  qoidalarni  ajratish  mumkin.  Bu  esa  fuqarolik
Logotip
protsessual normalar turli protsessual harakatlarni ham tartibga soladi. Masalan, da’vo tartibida yuritiladigan ishlardagi ko‘plab protsessual normalar (fuqarolik ishini qo‘zg‘atishga doir 188-200-moddalar, fuqarolik ishini sudda ko‘rishga tayyorlashga oid 201-206-moddalar) sud ishlarini yuritishning boshqa turlari uchun ham ahamiyatli hisoblanadi. Shuning uchun ham da’vo tartibida yuritiladigan ishlar uchun belgilangan qoidalar fuqarolik sud ishlarini yuritishning umumiy qoidalari tarzida e’tirof etiladi. Biroq har bir sud ishlarini yuritish turining o‘ziga xos xususiyatlari alohida normalarda aks ettiriladi. Xususan, “qarshi da’vo”, “da’voni ta’minlash” kabi normalar da’vo tartibida yuritiladigan ishlar uchungina xos hisoblanadi. Fuqarolik protsessual kodeksida, shuningdek fuqarolik, uy-joy, mehnat, oila va boshqa huquqiy munosabatlarni tartibga soluvchi kodekslarda moddiy-huquqiy munosabatlardan kelib chiqadigan ishlarni sudda ko‘rishning protsessual xususiyatlarini nazarda tutuvchi maxsus normalar o‘z ifodasini topadi. Masalan, O‘zbekiston Respublikasi Mehnat kodeksining 277-moddasida xodimlar mehnatga doir huquqiy munosabatlardan kelib chiqadigan talablar bo‘yicha sudga murojaat qilganlarida sud xarajatlarini to‘lashdan ozod etilishi belgilangan. Shuningdek, O‘zbekiston Respublikasi Oila kodeksining 80-moddasiga ko‘ra, ota- onalik huquqidan mahrum qilish to‘g‘risidagi ishlar prokuror hamda vasiylik va homiylik organi ishtirokida ko‘rib chiqiladi. Mashhur protsessualist N.A.Chechina ham ayrim toifadagi fuqarolik ishlarini sudda ko‘rish va hal etishga xizmat qiluvchi aksariyat protsessual normalar kodifikatsiyalangan va kodifikatsiyalanmagan moddiy huquq normalarida mustahkamlab qo‘yilishining tarafdori bo‘lgan. Shunday qilib, fuqarolik protsessual huquqi tarkibida birinchi instansiya, apellatsiya va kassatsiya tartibida ish yuritish, qonuniy kuchga kirgan sud qarorlarini nazorat tartibida qayta ko‘rish, sud qarorlarini ijro etish bosqichlarini tartibga soluvchi, umuman fuqarolik protsessining barcha bosqichlari uchun xos bo‘lgan umumiy qoidalarni ajratish mumkin. Bu esa fuqarolik
protsessual huquqi tizimini quyidagi ikki qismga: umumiy va maxsus qismga
ajratish mumkinligini ko‘rsatadi. 
Fuqarolik  protsessual  huquqining  umumiy  qismida  Fuqarolik  protsessual
kodeksining “Umumiy qoidalar” deb nomlangan birinchi bo‘limida fuqarolik sud
ishlarini  yuritishning  prinsiplari,  sud  tartibi,  sudyani  va  protsessning  boshqa
ishtirokchilarini rad qilish, sudga taalluqlilik va sudga tegishlilik, fuqarolik sud
ishlarini yuritish ishtirokchilari, sudda vakillik, dalillar, da’voni ta’minlash, ish
yuritishni to‘xtatib turish, arizani ko‘rmasdan qoldirish, ish yuritishni tugatish, sud
xarajatlari,  protsessual  majburlov  choralari,  protsessual  muddatlar,  sud
xabarnomalari va chaqiruvlari, kelishuv bitimini tuzish kabi institutlar nazarda
tutilgan.  Fuqarolik  protsessual  huquqining  maxsus  qismi  –  protsessning  turli
bosqichlarini (birinchi instansiya sudida ish yuritish, sud qarorlari ustidan shikoyat
berish va ularni qayta ko‘rish, sud hujjatlarini ijroga qaytarish) tartibga soluvchi,
shuningdek  fuqarolik protsessida  chet  el  fuqarolari  va  tashkilotlari,  fuqaroligi
bo‘lmagan shaxslar ishtiroki masalasini nazarda tutuvchi normalar yig‘indisidan
iborat.  Boshqacha  qilib  aytganda,  maxsus  qismda  fuqarolik  ishlarining  ayrim
turkumlarini ko‘rish, hal qilish uchun va fuqarolik jarayonining ayrim bosqichlari
uchun maxsus ahamiyatga ega bo‘lgan huquqiy me’yorlar bayon etiladi. Fuqarolik
protsessual huquqining yuqorida bayon etilgan tizimi o‘zida Fuqarolik protsessual
kodeksining tuzilishini belgilab beradi.
3. Fuqarolik protsessul huquqining manbalari
Fuqarolik protsessual huquqining manbalari fuqarolik sud ishlarini yuritish
tartibini belgilovchi fuqarolik protsessual normalardan iborat bo‘lgan O‘zbekiston
Respublikasining qonun hujjatlari hamda O‘zbekiston Respublikasi ishtirokidagi
Logotip
protsessual huquqi tizimini quyidagi ikki qismga: umumiy va maxsus qismga ajratish mumkinligini ko‘rsatadi. Fuqarolik protsessual huquqining umumiy qismida Fuqarolik protsessual kodeksining “Umumiy qoidalar” deb nomlangan birinchi bo‘limida fuqarolik sud ishlarini yuritishning prinsiplari, sud tartibi, sudyani va protsessning boshqa ishtirokchilarini rad qilish, sudga taalluqlilik va sudga tegishlilik, fuqarolik sud ishlarini yuritish ishtirokchilari, sudda vakillik, dalillar, da’voni ta’minlash, ish yuritishni to‘xtatib turish, arizani ko‘rmasdan qoldirish, ish yuritishni tugatish, sud xarajatlari, protsessual majburlov choralari, protsessual muddatlar, sud xabarnomalari va chaqiruvlari, kelishuv bitimini tuzish kabi institutlar nazarda tutilgan. Fuqarolik protsessual huquqining maxsus qismi – protsessning turli bosqichlarini (birinchi instansiya sudida ish yuritish, sud qarorlari ustidan shikoyat berish va ularni qayta ko‘rish, sud hujjatlarini ijroga qaytarish) tartibga soluvchi, shuningdek fuqarolik protsessida chet el fuqarolari va tashkilotlari, fuqaroligi bo‘lmagan shaxslar ishtiroki masalasini nazarda tutuvchi normalar yig‘indisidan iborat. Boshqacha qilib aytganda, maxsus qismda fuqarolik ishlarining ayrim turkumlarini ko‘rish, hal qilish uchun va fuqarolik jarayonining ayrim bosqichlari uchun maxsus ahamiyatga ega bo‘lgan huquqiy me’yorlar bayon etiladi. Fuqarolik protsessual huquqining yuqorida bayon etilgan tizimi o‘zida Fuqarolik protsessual kodeksining tuzilishini belgilab beradi. 3. Fuqarolik protsessul huquqining manbalari Fuqarolik protsessual huquqining manbalari fuqarolik sud ishlarini yuritish tartibini belgilovchi fuqarolik protsessual normalardan iborat bo‘lgan O‘zbekiston Respublikasining qonun hujjatlari hamda O‘zbekiston Respublikasi ishtirokidagi
xalqaro shartnomalar hisoblanadi. Undan tashqari, umumiy yurisdiksiya sudlarida
fuqarolik  sud  ishlarini  yuritish  tartibi  O‘zbekiston  Respublikasining
Konstitutsiyasi,  Fuqarolik  protsessual  kodeksi,  “Sudlar  to‘g‘risida”gi  yangi
tahrirdagi Qonun va boshqa qonun hujjatlarida belgilangan. Fuqarolik protsessual
huquqining asosiy manbai o‘zida sud ishlarini yuritishning muhim prinsiplarini
mustahkamlagan  O‘zbekiston  Respublikasining  Konstitutsiyasi  hisoblanadi.
Konstitutsiya  fuqarolik  protsessual  qonunchilikning  rivojlanishidagi  muhim
huquqiy bazadir. O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi mamlakatimizning
haqiqiy  mustaqil  davlat  maqomiga  ega  ekanligiga  qonuniy  asos  soldi,  uning
tegishli normalarida jamiyat tuzilishida va davlat qurilishida, fuqarolarning huquq
va erkinliklarga erishishida sodir bo‘lgan tub o‘zgarishlar o‘z aksini topdi va
mustahkamlandi. 
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.Mirziyoyev O‘zbekiston Respublikasi
Konstitutsiyasi  qabul  qilinganining  25  yilligiga  bag‘ishlangan  tantanali
marosimdagi “Konstitutsiya – erkin va farovon hayotimiz, mamlakatimizni yanada
taraqqiy ettirishning mustahkam poydevoridir” nomli ma’ruzasida ta’kidlaganidek,
“...Konstitutsiyamiz  asosida  mamlakatimizda  milliy  qonunchilik  tizimi,  davlat
organlari,  fuqarolik  jamiyati  institutlari  shakllandi.  Bugungi  kunda  barcha
jabhalarda  keng  ko‘lamli  islohotlar  amalga  oshirilmoqda.  Ijtimoiy-iqtisodiy,
siyosiy va harbiy salohiyatimiz yuksalib, fuqarolarimizning dunyoqarashi tobora
o‘sib bormoqda. Bularning barchasi, eng avvalo, Bosh qomusimizning hayotbaxsh
kuch-qudrati  natijasidir.  O‘zbekiston  Respublikasining  Konstitutsiyasi  yuridik
fanlarning asosiy manbai va o‘zagi sifatida muhim ahamiyat kasb etadi. Aynan
Konstitutsiya negizida, aytish mumkinki, uning muayyan normalari orqali ham
ma’lum bir huquq tizimlarida uzluksiz ravishda davom etadigan sifat jihatdan tub
o‘zgarishlar  ro‘y  berishi,  natijada  yangidan-yangi  huquq  sohalari  shakllanishi
mumkin.  Shuning  uchun  ham  muayyan  bir  huquq  sohasining  manbalarini
Logotip
xalqaro shartnomalar hisoblanadi. Undan tashqari, umumiy yurisdiksiya sudlarida fuqarolik sud ishlarini yuritish tartibi O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi, Fuqarolik protsessual kodeksi, “Sudlar to‘g‘risida”gi yangi tahrirdagi Qonun va boshqa qonun hujjatlarida belgilangan. Fuqarolik protsessual huquqining asosiy manbai o‘zida sud ishlarini yuritishning muhim prinsiplarini mustahkamlagan O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi hisoblanadi. Konstitutsiya fuqarolik protsessual qonunchilikning rivojlanishidagi muhim huquqiy bazadir. O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi mamlakatimizning haqiqiy mustaqil davlat maqomiga ega ekanligiga qonuniy asos soldi, uning tegishli normalarida jamiyat tuzilishida va davlat qurilishida, fuqarolarning huquq va erkinliklarga erishishida sodir bo‘lgan tub o‘zgarishlar o‘z aksini topdi va mustahkamlandi. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.Mirziyoyev O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi qabul qilinganining 25 yilligiga bag‘ishlangan tantanali marosimdagi “Konstitutsiya – erkin va farovon hayotimiz, mamlakatimizni yanada taraqqiy ettirishning mustahkam poydevoridir” nomli ma’ruzasida ta’kidlaganidek, “...Konstitutsiyamiz asosida mamlakatimizda milliy qonunchilik tizimi, davlat organlari, fuqarolik jamiyati institutlari shakllandi. Bugungi kunda barcha jabhalarda keng ko‘lamli islohotlar amalga oshirilmoqda. Ijtimoiy-iqtisodiy, siyosiy va harbiy salohiyatimiz yuksalib, fuqarolarimizning dunyoqarashi tobora o‘sib bormoqda. Bularning barchasi, eng avvalo, Bosh qomusimizning hayotbaxsh kuch-qudrati natijasidir. O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi yuridik fanlarning asosiy manbai va o‘zagi sifatida muhim ahamiyat kasb etadi. Aynan Konstitutsiya negizida, aytish mumkinki, uning muayyan normalari orqali ham ma’lum bir huquq tizimlarida uzluksiz ravishda davom etadigan sifat jihatdan tub o‘zgarishlar ro‘y berishi, natijada yangidan-yangi huquq sohalari shakllanishi mumkin. Shuning uchun ham muayyan bir huquq sohasining manbalarini
o‘rganish jarayonida eng avvalo asosiy manba sifatida Konstitutsiyani o‘rganishga
alohida e’tibor berib kelinadi. Konstitutsiya muhim huquq sohalaridan biri bo‘lgan
fuqarolik protsessual  huquqining ham  asosiy  manbai  hisoblanadi.  O‘zbekiston
Respublikasining fuqarolik protsessual huquqi fani yuridik fanlarning asosiy va
muhim sohalaridan biri hisoblanib, Konstitutsiyada mustahkamlab qo‘yilgan inson
huquqlari va erkinliklarini ta’minlash, jamiyatda qonuniylik va huquq-tartibotni
mustahkamlash,  fuqarolar  o‘rtasida  tinchlik  va  milliy  totuvlikni  ta’minlashga
ko‘maklashish, fuqarolarning huquqiy madaniyatini yuksaltirish, qonun hujjatlarini
takomillashtirish va uni amaliyotda qo‘llash samaradorligini oshirishga xizmat
qiladi. Binobarin,  O‘zbekiston  Respublikasining  Konstitutsiyasi  davlatimizning
Asosiy qonuni sifatida mamlakatimizdagi barcha huquq sohalari kabi fuqarolik
protsessual huquqi fanini rivojlantirish hamda yanada takomillashtirishda muhim
manba hisoblanadi. Ta’kidlash joizki, Konstitutsiyamizning ayrim boblari va xatto
moddalari  ham  fuqarolik  protsessual  huquqining  institutlarini  rivojlantirishda
muhim rol o‘ynaydi. Masalan, Konstitutsiyaning “O‘zbekiston Respublikasining
sud hokimiyati” deb nomlangan XXII bobi muhim ahamiyat kasb etadi. Unga
ko‘ra, “O‘zbekiston Respublikasida  sud hokimiyati qonun chiqaruvchi  va ijro
etuvchi hokimiyatlardan, siyosiy partiyalardan, boshqa jamoat birlashmalaridan
mustaqil  holda  ish  yuritadi”.  Bu  haqdagi  maxsus  qoidaning  kiritilishi  ham
sudlarning chinakam mustaqilligini ta’minlash, ularning insonparvar demokratik
huquqiy davlat va kuchli fuqarolik jamiyatini barpo etishdagi rolini oshirishga
xizmat  qiladi.  Konstitutsiyada,  shuningdek  sudlarni  tashkil  etish  va  ularning
faoliyat ko‘rsatish tartibini belgilashga qaratilgan yangi qonunlarni qabul qilishga
xizmat qiluvchi normalar (107-modda) ham o‘z ifodasini topgan. Fuqarolik sud
ishlarini yuritish jarayonida amal qiladigan asosiy prinsiplarga doir qoidalarning
Bosh qomusimizda belgilanishi sud ishlarini to‘g‘ri, o‘z vaqtida ko‘rilishi hamda
hal etilishini ta’minlaydi. Xususan, Konstitutsiyaning 112-moddasida sudyalarning
Logotip
o‘rganish jarayonida eng avvalo asosiy manba sifatida Konstitutsiyani o‘rganishga alohida e’tibor berib kelinadi. Konstitutsiya muhim huquq sohalaridan biri bo‘lgan fuqarolik protsessual huquqining ham asosiy manbai hisoblanadi. O‘zbekiston Respublikasining fuqarolik protsessual huquqi fani yuridik fanlarning asosiy va muhim sohalaridan biri hisoblanib, Konstitutsiyada mustahkamlab qo‘yilgan inson huquqlari va erkinliklarini ta’minlash, jamiyatda qonuniylik va huquq-tartibotni mustahkamlash, fuqarolar o‘rtasida tinchlik va milliy totuvlikni ta’minlashga ko‘maklashish, fuqarolarning huquqiy madaniyatini yuksaltirish, qonun hujjatlarini takomillashtirish va uni amaliyotda qo‘llash samaradorligini oshirishga xizmat qiladi. Binobarin, O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi davlatimizning Asosiy qonuni sifatida mamlakatimizdagi barcha huquq sohalari kabi fuqarolik protsessual huquqi fanini rivojlantirish hamda yanada takomillashtirishda muhim manba hisoblanadi. Ta’kidlash joizki, Konstitutsiyamizning ayrim boblari va xatto moddalari ham fuqarolik protsessual huquqining institutlarini rivojlantirishda muhim rol o‘ynaydi. Masalan, Konstitutsiyaning “O‘zbekiston Respublikasining sud hokimiyati” deb nomlangan XXII bobi muhim ahamiyat kasb etadi. Unga ko‘ra, “O‘zbekiston Respublikasida sud hokimiyati qonun chiqaruvchi va ijro etuvchi hokimiyatlardan, siyosiy partiyalardan, boshqa jamoat birlashmalaridan mustaqil holda ish yuritadi”. Bu haqdagi maxsus qoidaning kiritilishi ham sudlarning chinakam mustaqilligini ta’minlash, ularning insonparvar demokratik huquqiy davlat va kuchli fuqarolik jamiyatini barpo etishdagi rolini oshirishga xizmat qiladi. Konstitutsiyada, shuningdek sudlarni tashkil etish va ularning faoliyat ko‘rsatish tartibini belgilashga qaratilgan yangi qonunlarni qabul qilishga xizmat qiluvchi normalar (107-modda) ham o‘z ifodasini topgan. Fuqarolik sud ishlarini yuritish jarayonida amal qiladigan asosiy prinsiplarga doir qoidalarning Bosh qomusimizda belgilanishi sud ishlarini to‘g‘ri, o‘z vaqtida ko‘rilishi hamda hal etilishini ta’minlaydi. Xususan, Konstitutsiyaning 112-moddasida sudyalarning
mustaqilligi  va  faqat  qonunga  bo‘ysunishlari  to‘g‘risida  qoida  mavjud  bo‘lib,
ularning odil sudlovni  amalga oshirish borasidagi  faoliyatiga biron bir  tarzda
aralashishga  yo‘l  qo‘yilmasligi  va  bunday  aralashish  qonunga  muvofiq
javobgarlikka sabab bo‘lishi o‘z ifodasini topgan. Qayd etish lozimki, sudlarning
mustaqilligi mamlakatimizda odil sudlovni hech kimning aralashuvisiz, xolisona
amalga oshirishga qodir bo‘lgan mustaqil va nufuzli sud hokimiyatining mavjud
bo‘lishining  asosiy  shartlaridan  biridir.  “O‘zbekiston  Respublikasini  yanada
rivojlantirish  bo‘yicha  harakatlar  strategiyasi  to‘g‘risida”gi  Farmoni  bilan
tasdiqlangan  2017-2021-yillarda  O‘zbekiston  Respublikasini  rivojlantirishning
beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasini “Xalq bilan muloqot
va inson manfaatlari yili”da amalga oshirishga oid Davlat dasturi16 asosida qabul
qilingan qonunchilik bilan sudya birinchi marta besh yillik muddatga, navbatdagi
o‘n  yillik  muddatga  va  sudyalik  lavozimida  bo‘lishning  muddatsiz  davriga
belgilangan tartibda tayinlanishi yoki saylanishi belgilandi. O‘z navbatida mazkur
yangilik xalqaro standartlar va rivojlangan demokratik davlatlarning qonunchilik
tajribasiga  mos  keladi.  Konstitutsiyaning  107-moddasida  mamlakatimizda  odil
sudlovni amalga oshiradigan sudlarning to‘liq ro‘yxati berilgan bo‘lib, unga ko‘ra
O‘zbekiston Respublikasida sud tizimini quyidagi sudlar tashkil etadi: O‘zbekiston
Respublikasi Konstitutsiyaviy sudi, O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi, harbiy
sudlar, Qoraqalpog‘iston Respublikasi fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha sudlari,
fuqarolik  va  jinoyat  ishlari  bo‘yicha  viloyat  va  Toshkent  shahar  sudlari,
Qoraqalpog‘iston  Respublikasi,  viloyatlar  va  Toshkent  shahar  iqtisodiy  va
ma’muriy sudlar, fuqarolik ishlari bo‘yicha tumanlararo, tuman, shahar sudlari,
jinoyat ishlari bo‘yicha tuman, shahar sudlari, tumanlararo, tuman, shahar iqtisodiy
sudlari va tuman, shahar ma’muriy sudlaridan iborat. Favqulodda sudlar tuzishga
yo‘l  qo‘yilmasligi  haqidagi  qoidaning  Asosiy  qonunimizda  mustahkamlab
qo‘yilishi esa jamiyatda sud hokimiyatining nufuzini oshirishga, hokimiyatlarning
Logotip
mustaqilligi va faqat qonunga bo‘ysunishlari to‘g‘risida qoida mavjud bo‘lib, ularning odil sudlovni amalga oshirish borasidagi faoliyatiga biron bir tarzda aralashishga yo‘l qo‘yilmasligi va bunday aralashish qonunga muvofiq javobgarlikka sabab bo‘lishi o‘z ifodasini topgan. Qayd etish lozimki, sudlarning mustaqilligi mamlakatimizda odil sudlovni hech kimning aralashuvisiz, xolisona amalga oshirishga qodir bo‘lgan mustaqil va nufuzli sud hokimiyatining mavjud bo‘lishining asosiy shartlaridan biridir. “O‘zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo‘yicha harakatlar strategiyasi to‘g‘risida”gi Farmoni bilan tasdiqlangan 2017-2021-yillarda O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasini “Xalq bilan muloqot va inson manfaatlari yili”da amalga oshirishga oid Davlat dasturi16 asosida qabul qilingan qonunchilik bilan sudya birinchi marta besh yillik muddatga, navbatdagi o‘n yillik muddatga va sudyalik lavozimida bo‘lishning muddatsiz davriga belgilangan tartibda tayinlanishi yoki saylanishi belgilandi. O‘z navbatida mazkur yangilik xalqaro standartlar va rivojlangan demokratik davlatlarning qonunchilik tajribasiga mos keladi. Konstitutsiyaning 107-moddasida mamlakatimizda odil sudlovni amalga oshiradigan sudlarning to‘liq ro‘yxati berilgan bo‘lib, unga ko‘ra O‘zbekiston Respublikasida sud tizimini quyidagi sudlar tashkil etadi: O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyaviy sudi, O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi, harbiy sudlar, Qoraqalpog‘iston Respublikasi fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha sudlari, fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha viloyat va Toshkent shahar sudlari, Qoraqalpog‘iston Respublikasi, viloyatlar va Toshkent shahar iqtisodiy va ma’muriy sudlar, fuqarolik ishlari bo‘yicha tumanlararo, tuman, shahar sudlari, jinoyat ishlari bo‘yicha tuman, shahar sudlari, tumanlararo, tuman, shahar iqtisodiy sudlari va tuman, shahar ma’muriy sudlaridan iborat. Favqulodda sudlar tuzishga yo‘l qo‘yilmasligi haqidagi qoidaning Asosiy qonunimizda mustahkamlab qo‘yilishi esa jamiyatda sud hokimiyatining nufuzini oshirishga, hokimiyatlarning
bir-birini tiyib turishi  to‘g‘risidagi tamoyilning amalda o‘z ifodasini topishiga
hamda inson huquq va erkinliklarini qo‘shimcha ravishda kafolatlashga xizmat
qiladi.  O‘zbekiston  Respublikasi  Konstitutsiyasining  113-moddasida  hamma
sudlarda  ishlar  ochiq  ko‘rilishi,  ishlarni  yopiq  majlisda  tinglashga  qonunda
belgilangan hollardagina yo‘l qo‘yilishi haqidagi qoidalar belgilangan. Mazkur
qoida  shuningdek,  Fuqarolik  protsessual  kodeksida  ham  o‘z  ifodasini  topgan
bo‘lib, unga ko‘ra barcha sudlarda ishlar muhokamasi oshkora o‘tkaziladi. Davlat
siriga,  farzandlikka  olish  siriga  taalluqli  ma’lumotlar  mavjud  bo‘lgan  ishlar
bo‘yicha va qonunda nazarda tutilgan boshqa hollarda ishning muhokamasi yopiq
sud majlisida o‘tkaziladi. Sudning hal qiluv qarori barcha hollarda oshkora o‘qib
eshittiriladi.  Jamiyatimizda  sud  hokimiyatining  nufuzini  oshirish,  sud  orqali
himoyalanishga  bo‘lgan  huquqlarni  qo‘shimcha  kafolatlash,  sud  tizimining
qonunchilik asoslarini huquqiy demokratik davlat talablariga moslashtirish hamda
fuqarolik  ishlarini  ko‘rib  chiqish  va  hal  etishni  soddalashtirishga  qaratilgan
normalarni fuqarolik protsessual qonunchilikda mustahkamlash maqsadida 2018-
yil 23-yanvar kuni O‘zbekiston Respublikasining Fuqarolik protsessual kodeksi
qabul qilindi va 2018-yilning 1-aprelidan amalga kiritildi. Fuqarolik protsessual
huquqining muhim manbai sifatida O‘zbekiston Respublikasining 2000-yil 14-
dekabrda qabul qilingan yangi tahrirdagi “Sudlar to‘g‘risida”gi Qonuni muhim
ahamiyat kasb etadi. Mazkur Qonunda sud tizimi, sudning vazifalari, sudda ish
ko‘rish  bo‘yicha  muhim  prinsiplar,  sudlarning  tuzilishi,  sudyalarning  huquqiy
maqomi  bilan  bog‘liq  normalar  mustahkamlangan.  Fuqarolik  protsessual
huquqining manbasi sifatida fuqarolik protsessining alohida yo‘nalishlarini tartibga
soladigan  boshqa  qonun  hujjatlari  ham  muhim  ahamiyatga  ega.  Fuqarolik
protsessual huquqining bunday manbalari sifatida O‘zbekiston Respublikasining
2001-yil 29-avgustdagi “Prokuratura to‘g‘risida”gi Qonuni,  “Sud hujjatlari va
boshqa organlar hujjatlarini ijro etish to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasining
Logotip
bir-birini tiyib turishi to‘g‘risidagi tamoyilning amalda o‘z ifodasini topishiga hamda inson huquq va erkinliklarini qo‘shimcha ravishda kafolatlashga xizmat qiladi. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining 113-moddasida hamma sudlarda ishlar ochiq ko‘rilishi, ishlarni yopiq majlisda tinglashga qonunda belgilangan hollardagina yo‘l qo‘yilishi haqidagi qoidalar belgilangan. Mazkur qoida shuningdek, Fuqarolik protsessual kodeksida ham o‘z ifodasini topgan bo‘lib, unga ko‘ra barcha sudlarda ishlar muhokamasi oshkora o‘tkaziladi. Davlat siriga, farzandlikka olish siriga taalluqli ma’lumotlar mavjud bo‘lgan ishlar bo‘yicha va qonunda nazarda tutilgan boshqa hollarda ishning muhokamasi yopiq sud majlisida o‘tkaziladi. Sudning hal qiluv qarori barcha hollarda oshkora o‘qib eshittiriladi. Jamiyatimizda sud hokimiyatining nufuzini oshirish, sud orqali himoyalanishga bo‘lgan huquqlarni qo‘shimcha kafolatlash, sud tizimining qonunchilik asoslarini huquqiy demokratik davlat talablariga moslashtirish hamda fuqarolik ishlarini ko‘rib chiqish va hal etishni soddalashtirishga qaratilgan normalarni fuqarolik protsessual qonunchilikda mustahkamlash maqsadida 2018- yil 23-yanvar kuni O‘zbekiston Respublikasining Fuqarolik protsessual kodeksi qabul qilindi va 2018-yilning 1-aprelidan amalga kiritildi. Fuqarolik protsessual huquqining muhim manbai sifatida O‘zbekiston Respublikasining 2000-yil 14- dekabrda qabul qilingan yangi tahrirdagi “Sudlar to‘g‘risida”gi Qonuni muhim ahamiyat kasb etadi. Mazkur Qonunda sud tizimi, sudning vazifalari, sudda ish ko‘rish bo‘yicha muhim prinsiplar, sudlarning tuzilishi, sudyalarning huquqiy maqomi bilan bog‘liq normalar mustahkamlangan. Fuqarolik protsessual huquqining manbasi sifatida fuqarolik protsessining alohida yo‘nalishlarini tartibga soladigan boshqa qonun hujjatlari ham muhim ahamiyatga ega. Fuqarolik protsessual huquqining bunday manbalari sifatida O‘zbekiston Respublikasining 2001-yil 29-avgustdagi “Prokuratura to‘g‘risida”gi Qonuni, “Sud hujjatlari va boshqa organlar hujjatlarini ijro etish to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasining
Qonuni,  shuningdek  O‘zbekiston  Respublikasining  “O‘zbekiston  Respublikasi
Sudyalar  oliy  kengashi  to‘g‘risida”gi  2017-yil  6-apreldagi  Qonuni  shular
jumlasidandir.  O‘zbekiston  Respublikasini  yanada  rivojlantirish  bo‘yicha
harakatlar  strategiyasida  nazarda  tutilgan  ustuvor  yo‘nalishlarni  ijro  etish
maqsadida  2018-yil  23-yanvar  kuni  O‘zbekiston  Respublikasining  Fuqarolik
protsessual  kodeksi qabul qilindi va 2018-yilning 1-aprelidan amalga kiritildi.
FPKda sudda fuqarolik ishlarini ko‘rish va hal etish tartibini batafsil ifoda etuvchi
fuqarolik protsessual  huquqining normalari mustahkamlangan. Mazkur Kodeks
besh bo‘lim, 47-bob va 462-moddadan iborat. FPKning “Umumiy qoidalar” deb
nomlangan birinchi bo‘limida quyidagi boblar mavjud: asosiy qoidalar, fuqarolik
sud  ishlarini  yuritish  prinsiplari,  sud  tarkibi,  sudyani  va  protsessning  boshqa
ishtirokchilarini rad qilish, sudga taalluqlilik va sudlovga tegishlilik, fuqarolik sud
ishlarini yuritish ishtirokchilari, sudda vakillik, dalillar, da’voni ta’minlash, ish
yuritishni to‘xtatib turish, arizani ko‘rmasdan qoldirish, ish yuritishni tugatish, sud
xarajatlari,  protsessual  majburlov  choralari,  protsessual  muddatlar,  sud
xabarnomalari  va  chaqiruvlari,  kelishuv  bitimi.  FPKning  “Birinchi  instansiya
sudida ish yuritish” deb nomlangan ikkinchi bo‘limi sud ishlarini yuritishning
barcha turlarida qo‘llaniladigan umumiy qoidalar va sud ishlarini yuritish turlari
uchun tatbiq etiladigan maxsus normalar mustahkamlangan kichik bo‘limlardan
iborat. 1-kichik bo‘limda buyruq tartibida ish yuritish, 2-kichik bo‘limda da’vo
ishni yuritish, 3-kichik bo‘limda alohida tartibda ish yuritish, 4-kichik bo‘limda esa
hakamlik sudining hal qiluv qarori bilan bog‘liq bo‘lgan ishlarni yuritishga doir
normalar  o‘z  ifodasini  topgan.  Bu  esa  o‘z  navbatida  fuqarolik  sud  ishlarini
yuritishning 4 ta turi mavjudligini hamda har bir sud ishlarini yuritish turining
o‘ziga  xos  protsessual  xususiyatlari  fuqarolik  protsessual  qonunchilikda
mustahkamlab  qo‘yilganligini  ko‘rsatadi.  Qolaversa,  ko‘p  yillar  davomida
huquqshunos olimlar tomonidan ilgari surilgan hakamlik sudining hal qiluv qarori
Logotip
Qonuni, shuningdek O‘zbekiston Respublikasining “O‘zbekiston Respublikasi Sudyalar oliy kengashi to‘g‘risida”gi 2017-yil 6-apreldagi Qonuni shular jumlasidandir. O‘zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo‘yicha harakatlar strategiyasida nazarda tutilgan ustuvor yo‘nalishlarni ijro etish maqsadida 2018-yil 23-yanvar kuni O‘zbekiston Respublikasining Fuqarolik protsessual kodeksi qabul qilindi va 2018-yilning 1-aprelidan amalga kiritildi. FPKda sudda fuqarolik ishlarini ko‘rish va hal etish tartibini batafsil ifoda etuvchi fuqarolik protsessual huquqining normalari mustahkamlangan. Mazkur Kodeks besh bo‘lim, 47-bob va 462-moddadan iborat. FPKning “Umumiy qoidalar” deb nomlangan birinchi bo‘limida quyidagi boblar mavjud: asosiy qoidalar, fuqarolik sud ishlarini yuritish prinsiplari, sud tarkibi, sudyani va protsessning boshqa ishtirokchilarini rad qilish, sudga taalluqlilik va sudlovga tegishlilik, fuqarolik sud ishlarini yuritish ishtirokchilari, sudda vakillik, dalillar, da’voni ta’minlash, ish yuritishni to‘xtatib turish, arizani ko‘rmasdan qoldirish, ish yuritishni tugatish, sud xarajatlari, protsessual majburlov choralari, protsessual muddatlar, sud xabarnomalari va chaqiruvlari, kelishuv bitimi. FPKning “Birinchi instansiya sudida ish yuritish” deb nomlangan ikkinchi bo‘limi sud ishlarini yuritishning barcha turlarida qo‘llaniladigan umumiy qoidalar va sud ishlarini yuritish turlari uchun tatbiq etiladigan maxsus normalar mustahkamlangan kichik bo‘limlardan iborat. 1-kichik bo‘limda buyruq tartibida ish yuritish, 2-kichik bo‘limda da’vo ishni yuritish, 3-kichik bo‘limda alohida tartibda ish yuritish, 4-kichik bo‘limda esa hakamlik sudining hal qiluv qarori bilan bog‘liq bo‘lgan ishlarni yuritishga doir normalar o‘z ifodasini topgan. Bu esa o‘z navbatida fuqarolik sud ishlarini yuritishning 4 ta turi mavjudligini hamda har bir sud ishlarini yuritish turining o‘ziga xos protsessual xususiyatlari fuqarolik protsessual qonunchilikda mustahkamlab qo‘yilganligini ko‘rsatadi. Qolaversa, ko‘p yillar davomida huquqshunos olimlar tomonidan ilgari surilgan hakamlik sudining hal qiluv qarori