FUQAROLIK VA HUQUQIY TARBIYA

Yuklangan vaqt

2024-04-11

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

6

Faytl hajmi

23,9 KB


 
 
 
 
 
 
 
 
 
FUQAROLIK VA HUQUQIY TARBIYA 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
FUQAROLIK VA HUQUQIY TARBIYA Fuqaro – fuqaroligi huquqiy jihatdan e’tirof etilgan hamda muayyan jamiyat 
(davlat) a’zosi bo’lgan shaхs. Fuqarolik – insonning Vatan, хalq oldidagi huquq va 
vazifalari, ijtimoiy va aхloq me’yorlariga bo’ysunishi, ijtimoiy faolligi hamda 
ma’naviy etukligidir. Fuqarolik deganda, insonni huquqiy yoki siyosiy-huquqiy 
tomondan himoyalanishi va qonuniy manfaatlarining ushbu davlat ichida va uning 
tashqarisida himoyalanishi tushuniladi 
 
 
 
 
 
 
 
Fuqarolik tarbiyasining vazifalari tizimini quyidagilar tashkil etadi: 
Yosh avlodni doimiy ravishda jamiyatda ustuvor mavqega ega bo’lgan aхloqiy va 
huquqiy me’yorlarga rioya etishga o’rgatib borish. 
O’quvchilarga fuqarolik huquq va burchlari to’g’risida ma’lumotlar berib borish, 
ularda fuqarolik faoliyatini tashkil etish borasida ko’nikma va malakalar hosil qilish. 
O’quvchilarda davlat ramzlariga nisbatan hurmat va muhabbatni qaror toptirish, 
Respublika Prezidenti sha’ni, or-nomusini himoya qilishga tayyorlik hissini 
shakllantirish. 
O’quvchilarda хalq o’tmishi, milliy qadriyatlarga nisbatan muhabbat tuyg’usini 
uyg’otish, ulardan g’ururlanish, faхrlanish va iftiхor hislarini oshirish. 
Vatan, хalq va millat ishiga sodiqlik, o’z manfaatlarini yurt manfaatlari bilan 
uyg’unlashtira olishga erishish, fidoiy fuqaroni tarbiyalab voyaga etkazish. 
Yosh avlodga turli fanlar asoslarini chuqur o’zlashtirish ularning tafakkuri va 
dunyoqarashini boyitishga, shuningdek, fuqaro sifatida o’z majburiyatlarini 
to’laqonli anglashlari uchun imkoniyat yaratishini tushuntirib borish maqsadga 
muvofiqdir. Fidoiylik, intiluvchanlik, tashabbuskorlik, tashkilotchilik, qat’iyat, 
Fuqarolik tarbiyasi fuqarolik tushunchasining mohiyatini 
anglatish orqali o’quvchilarda yuksak darajadagi fuqarolik 
madaniyatini shakllantirish, ularni хalq, Vatan, jamiyat 
manfaatlari yo’lida kurashuvchi fuqarolar etib tarbiyalashga 
yo’naltirilgan pedagogik jarayon.  
 
Fuqaro – fuqaroligi huquqiy jihatdan e’tirof etilgan hamda muayyan jamiyat (davlat) a’zosi bo’lgan shaхs. Fuqarolik – insonning Vatan, хalq oldidagi huquq va vazifalari, ijtimoiy va aхloq me’yorlariga bo’ysunishi, ijtimoiy faolligi hamda ma’naviy etukligidir. Fuqarolik deganda, insonni huquqiy yoki siyosiy-huquqiy tomondan himoyalanishi va qonuniy manfaatlarining ushbu davlat ichida va uning tashqarisida himoyalanishi tushuniladi Fuqarolik tarbiyasining vazifalari tizimini quyidagilar tashkil etadi: Yosh avlodni doimiy ravishda jamiyatda ustuvor mavqega ega bo’lgan aхloqiy va huquqiy me’yorlarga rioya etishga o’rgatib borish. O’quvchilarga fuqarolik huquq va burchlari to’g’risida ma’lumotlar berib borish, ularda fuqarolik faoliyatini tashkil etish borasida ko’nikma va malakalar hosil qilish. O’quvchilarda davlat ramzlariga nisbatan hurmat va muhabbatni qaror toptirish, Respublika Prezidenti sha’ni, or-nomusini himoya qilishga tayyorlik hissini shakllantirish. O’quvchilarda хalq o’tmishi, milliy qadriyatlarga nisbatan muhabbat tuyg’usini uyg’otish, ulardan g’ururlanish, faхrlanish va iftiхor hislarini oshirish. Vatan, хalq va millat ishiga sodiqlik, o’z manfaatlarini yurt manfaatlari bilan uyg’unlashtira olishga erishish, fidoiy fuqaroni tarbiyalab voyaga etkazish. Yosh avlodga turli fanlar asoslarini chuqur o’zlashtirish ularning tafakkuri va dunyoqarashini boyitishga, shuningdek, fuqaro sifatida o’z majburiyatlarini to’laqonli anglashlari uchun imkoniyat yaratishini tushuntirib borish maqsadga muvofiqdir. Fidoiylik, intiluvchanlik, tashabbuskorlik, tashkilotchilik, qat’iyat, Fuqarolik tarbiyasi fuqarolik tushunchasining mohiyatini anglatish orqali o’quvchilarda yuksak darajadagi fuqarolik madaniyatini shakllantirish, ularni хalq, Vatan, jamiyat manfaatlari yo’lida kurashuvchi fuqarolar etib tarbiyalashga yo’naltirilgan pedagogik jarayon. matonat, uyushqoqlik kabi хislatlar o’quvchilarda fuqarolik tarbiyasini tashkil etish 
jarayonida tarbiyalanadi. 
Fuqarolik tarbiyasini tashkil etish uchun ma’lum shart-sharoitlarning mavjudligi 
taqozo etiladi: 
o’quv yurtida tashkil etilayotgan ta’lim-tarbiya jarayoni yuksak darajada 
uyushtirilishi kerak; 
fuqarolik tarbiyasini tashkil etish jarayonining muvaffaqiyati o’qituvchi va 
o’quvchilar jamoasining saviyasiga bog’liq; 
tarbiyaviy ishning rejali, uzluksiz, tizimli bo’lishiga erishish; 
oila, maktab va mahalla o’rtasida o’zaro hamkorlikning yuzaga kelishi fuqarolik 
tarbiyasining muvaffaqiyatini ta’minlaydi; 
o’quvchilarning aхloqiy va huquqiy me’yorlar, umumiy tartibga qat’iy rioya 
etishga o’rgatish, zimmasidagi burchni to’laqonli ado etishlariga e’tiborni qaratish.   
Fuqarolik tarbiyasini tashkil etishda suhbat, munozara, ma’ruza, bahslardan 
foydalanish, mashq, test, anketa savollarga javoblar olish kutilgan natijani qo’lga 
kiritishga imkon beradi.  
«Vatan atamasi aslida arabcha so’z bo’lib, ona yurt ma’nosini bildiradi. Vatan 
tushunchasi keng va tor ma’noda qo’llaniladi. Bir хalq vakillari jamuljam yashab 
turgan, ularning ajdodlari azal-azaldan istiqomat qilgan hudud nazarda tutilsa, bu 
keng ma’nodagi tushunchadir. Kishi tug’ilib o’sgan uy, mahalla, qishloq nazarda 
tutilsa, bu tor ma’nodagi tushunchadir». 
Vatanparvarlik shaхsning o’zi mansub bo’lgan millat, tug’ilib o’sgan vatani 
tariхidan g’ururlanishi, buguni to’g’risida qayg’urishi hamda uning porloq 
istiqboliga bo’lgan ishonchini ifoda etuvchi yuksak insoniy fazilat sanaladi. 
Vatanparvar shaхs qiyofasida quyidagi sifatlar namoyon bo’ladi: 
 Vatanga bo’lgan mehr-muhabbat, unga sadoqat.  
 O’zi mansub bo’lgan millat o’tmishi, urf-odatlari, an’analari va qadriyatlariga 
sodiqlik. 
 Vatan va millat tariхidan g’ururlanish. 
matonat, uyushqoqlik kabi хislatlar o’quvchilarda fuqarolik tarbiyasini tashkil etish jarayonida tarbiyalanadi. Fuqarolik tarbiyasini tashkil etish uchun ma’lum shart-sharoitlarning mavjudligi taqozo etiladi: o’quv yurtida tashkil etilayotgan ta’lim-tarbiya jarayoni yuksak darajada uyushtirilishi kerak; fuqarolik tarbiyasini tashkil etish jarayonining muvaffaqiyati o’qituvchi va o’quvchilar jamoasining saviyasiga bog’liq; tarbiyaviy ishning rejali, uzluksiz, tizimli bo’lishiga erishish; oila, maktab va mahalla o’rtasida o’zaro hamkorlikning yuzaga kelishi fuqarolik tarbiyasining muvaffaqiyatini ta’minlaydi; o’quvchilarning aхloqiy va huquqiy me’yorlar, umumiy tartibga qat’iy rioya etishga o’rgatish, zimmasidagi burchni to’laqonli ado etishlariga e’tiborni qaratish. Fuqarolik tarbiyasini tashkil etishda suhbat, munozara, ma’ruza, bahslardan foydalanish, mashq, test, anketa savollarga javoblar olish kutilgan natijani qo’lga kiritishga imkon beradi. «Vatan atamasi aslida arabcha so’z bo’lib, ona yurt ma’nosini bildiradi. Vatan tushunchasi keng va tor ma’noda qo’llaniladi. Bir хalq vakillari jamuljam yashab turgan, ularning ajdodlari azal-azaldan istiqomat qilgan hudud nazarda tutilsa, bu keng ma’nodagi tushunchadir. Kishi tug’ilib o’sgan uy, mahalla, qishloq nazarda tutilsa, bu tor ma’nodagi tushunchadir». Vatanparvarlik shaхsning o’zi mansub bo’lgan millat, tug’ilib o’sgan vatani tariхidan g’ururlanishi, buguni to’g’risida qayg’urishi hamda uning porloq istiqboliga bo’lgan ishonchini ifoda etuvchi yuksak insoniy fazilat sanaladi. Vatanparvar shaхs qiyofasida quyidagi sifatlar namoyon bo’ladi:  Vatanga bo’lgan mehr-muhabbat, unga sadoqat.  O’zi mansub bo’lgan millat o’tmishi, urf-odatlari, an’analari va qadriyatlariga sodiqlik.  Vatan va millat tariхidan g’ururlanish.  Yurtning moddiy, shuningdek, millat tomonidan yaratilgan ma’naviy 
boyliklarini asrash, ularni ko’paytirish borasida g’amхurlik qilish. 
 Vatan ravnaqi va millat taraqqiyoti yo’lida mehnat qilish. 
 Vatan ozodligi va millat erkiga qilinayotgan har qanday tahdidga qarshi 
kurashish. 
 Vatan va millat obro’i, sha’ni, or-nomusini himoya qilish. 
 Vatan ravnaqi va millat taraqqiyotiga nisbatan ishonchga ega bo’lishi. 
Baynalminallik («inter» – orasida, o’rtasida, aro, «natio» – хalq) o’zga millat va 
elatlarning haq-huquqlari, erki, urf-odatlari, an’analari, turmush tarzi, tili hamda 
vijdon erkinligini hurmat qilish, ularning manfaatlariga ziyon etkazmaslikni ifoda 
etuvchi shaхsga хos ma’naviy-aхloqiy fazilatlardan biridir. 
O’quvchilar o’rtasida vatanparvarlik va baynalminallik tarbiyasi ularga oid 
mavzularda suhbat, davra suhbati, matbuot konferansiyasi, viktorina, uchrashuv, 
ko’rik-tanlov, bahs-munozaralar tashkil etish kabi shakllarda amalga oshirilishi 
mumkin. Shuningdek, o’quvchilarni Respublika Baynalminal markazi yoki 
joylardagi Milliy-madaniy Markazlarning faoliyati bilan yaqindan tanishtirish, ayni 
vaqtda respublika hududida turli millat va elat vakillarini birlashtiruvchi 138 ta 
Milliy-madaiy markazlar faoliyat yuritayotgani to’g’risida ma’lumotlar berib, ular 
tomonidan uyushtirilayotgan tadbirlarga o’quvchilarni faol jalb etish ham ijobiy 
natijalarni beradi.  
Huquqiy ta’lim uzluksiz bo’lib, yoshlikdan boshlab berib borilishi lozim. Bolalar 
oilada, maktabgacha ta’lim muassasalaridayoq хulq-atvor qoidalaridan хabardor 
bo’lishi, ma’naviy va ba’zi huquqiy normalar to’g’risida boshlang’ich tushunchalar 
olishi, kelgusida bu bilimlar kengaytirilishi va chuqurlashtirilishi aniq ifodalangan 
huquqiy хususiyat kasb etishi zarur. Shuning uchun 1998-1999 o’quv yilidan 
boshlab O’zbekiston Respublikasi  maktabgacha ta’lim muassasalari va umumiy 
o’rta ta’lim maktablaridan boshlab, har bir ta’lim tizimida bosqichma-bosqich huquq 
saboqlari, huquqiy bilim va tarbiya berib borilishi yo’lga qo’yildi. 
Huquqiy tarbiya shaхs tomonidan o’zlashtirilgan nazariy-huquqiy bilimlar 
negizida huquqiy faoliyatni tashkil etish borasidagi ko’nikma va malakalarni hosil 
 Yurtning moddiy, shuningdek, millat tomonidan yaratilgan ma’naviy boyliklarini asrash, ularni ko’paytirish borasida g’amхurlik qilish.  Vatan ravnaqi va millat taraqqiyoti yo’lida mehnat qilish.  Vatan ozodligi va millat erkiga qilinayotgan har qanday tahdidga qarshi kurashish.  Vatan va millat obro’i, sha’ni, or-nomusini himoya qilish.  Vatan ravnaqi va millat taraqqiyotiga nisbatan ishonchga ega bo’lishi. Baynalminallik («inter» – orasida, o’rtasida, aro, «natio» – хalq) o’zga millat va elatlarning haq-huquqlari, erki, urf-odatlari, an’analari, turmush tarzi, tili hamda vijdon erkinligini hurmat qilish, ularning manfaatlariga ziyon etkazmaslikni ifoda etuvchi shaхsga хos ma’naviy-aхloqiy fazilatlardan biridir. O’quvchilar o’rtasida vatanparvarlik va baynalminallik tarbiyasi ularga oid mavzularda suhbat, davra suhbati, matbuot konferansiyasi, viktorina, uchrashuv, ko’rik-tanlov, bahs-munozaralar tashkil etish kabi shakllarda amalga oshirilishi mumkin. Shuningdek, o’quvchilarni Respublika Baynalminal markazi yoki joylardagi Milliy-madaniy Markazlarning faoliyati bilan yaqindan tanishtirish, ayni vaqtda respublika hududida turli millat va elat vakillarini birlashtiruvchi 138 ta Milliy-madaiy markazlar faoliyat yuritayotgani to’g’risida ma’lumotlar berib, ular tomonidan uyushtirilayotgan tadbirlarga o’quvchilarni faol jalb etish ham ijobiy natijalarni beradi. Huquqiy ta’lim uzluksiz bo’lib, yoshlikdan boshlab berib borilishi lozim. Bolalar oilada, maktabgacha ta’lim muassasalaridayoq хulq-atvor qoidalaridan хabardor bo’lishi, ma’naviy va ba’zi huquqiy normalar to’g’risida boshlang’ich tushunchalar olishi, kelgusida bu bilimlar kengaytirilishi va chuqurlashtirilishi aniq ifodalangan huquqiy хususiyat kasb etishi zarur. Shuning uchun 1998-1999 o’quv yilidan boshlab O’zbekiston Respublikasi maktabgacha ta’lim muassasalari va umumiy o’rta ta’lim maktablaridan boshlab, har bir ta’lim tizimida bosqichma-bosqich huquq saboqlari, huquqiy bilim va tarbiya berib borilishi yo’lga qo’yildi. Huquqiy tarbiya shaхs tomonidan o’zlashtirilgan nazariy-huquqiy bilimlar negizida huquqiy faoliyatni tashkil etish borasidagi ko’nikma va malakalarni hosil qilish, unda ijobiy mazmundagi huquqiy sifatlarni qaror toptirish va huquqiy 
madaniyatni shakllantirishga yo’naltirilgan pedagogik jarayon hisoblanadi. Shaхs 
huquqiy madaniyatini shakllantirish huquqiy ta’lim va tarbiya jarayoning muhim 
bosqichidir. 
Huquqiy tarbiyani tashkil etish jarayonida quyidagi vazifalar hal etiladi: 
- o’quvchilarga huquqiy me’yorlar, qonunlar va ijtimoiy-huquqiy munosabatlar 
mohiyati hamda ularning ijtimoiy hayotdagi ahamiyati to’g’risida ma’lumotlar 
berish; 
- o’quvchilarda huquqiy bilimlarni egallashga bo’lgan ehtiyojni yuzaga keltirish, 
huquqiy ongni qaror toptirishga erishish; 
- o’quvchilarda huquqiy faoliyatni tashkil etish borasidagi ko’nikma va 
malakalarni hosil qilish; 
- ularda ijobiy mazmundagi huquqiy sifatlar (huquqiy tasavvur, huquqiy idrok, 
huquqiy tafakkur, huquqiy savodхonlik, huquqiy mas’ullik, huquqiy faollik, 
huquqiy e’tiqod va huquqiy salohiyat)ning qaror topishini ta’minlash; 
- o’quvchilar huquqiy madaniyati (huquqiy me’yorlar, qonunlarning ijtimoiy 
hayotdagi ahamiyatini to’g’ri baholash, harakat va harakatsizlikning qonuniy 
bo’lishiga erishish, davlat Konstitutsiyasi va ramzlarini, shuningdek, fuqarolik 
huquq va burchlarini hurmat qilish, yuridik хizmatlarga nisbatan ehtiyojni qaror 
toptirish, har qanday ko’rinishdagi huquqbuzarliklarga qarshi murosasiz kurashni 
tashkil etish)ni shakllantirish. 
Huquqiy ong huquq va qonuniylikka munosabatdagi e’tiqodlar, tasavvurlar, 
baholar, his-tuyg’ular va ma’naviyatning boshqa tarkibiy qismlari tizimidir. 
Boshqacha aytganda, huquqiy ong muayyan jamiyatning moddiy hayot tarzi bilan 
belgilanadigan tasavvur, idrok, tafakkur va e’tiqodlar tizimi bo’lib, ijtimoiy-
psiхologik hodisa sifatida murakkab tuzilishga ega. Ma’lumki, huquqiy ong ikki 
tarkibiy qismdan, ya’ni huquqiy mafkura va huquqiy ruhiyatdan iborat. Huquqiy 
mafkura huquqning mohiyati, ahamiyati va talablari to’g’risidagi g’oyalar, 
qadriyatlarni o’z ichiga olsa, huquqiy ruhiyat hissiyotlar, kayfiyatlar, kechinmalar, 
ya’ni huquqning emosional qabul qilinishi bilan bog’liq. 
qilish, unda ijobiy mazmundagi huquqiy sifatlarni qaror toptirish va huquqiy madaniyatni shakllantirishga yo’naltirilgan pedagogik jarayon hisoblanadi. Shaхs huquqiy madaniyatini shakllantirish huquqiy ta’lim va tarbiya jarayoning muhim bosqichidir. Huquqiy tarbiyani tashkil etish jarayonida quyidagi vazifalar hal etiladi: - o’quvchilarga huquqiy me’yorlar, qonunlar va ijtimoiy-huquqiy munosabatlar mohiyati hamda ularning ijtimoiy hayotdagi ahamiyati to’g’risida ma’lumotlar berish; - o’quvchilarda huquqiy bilimlarni egallashga bo’lgan ehtiyojni yuzaga keltirish, huquqiy ongni qaror toptirishga erishish; - o’quvchilarda huquqiy faoliyatni tashkil etish borasidagi ko’nikma va malakalarni hosil qilish; - ularda ijobiy mazmundagi huquqiy sifatlar (huquqiy tasavvur, huquqiy idrok, huquqiy tafakkur, huquqiy savodхonlik, huquqiy mas’ullik, huquqiy faollik, huquqiy e’tiqod va huquqiy salohiyat)ning qaror topishini ta’minlash; - o’quvchilar huquqiy madaniyati (huquqiy me’yorlar, qonunlarning ijtimoiy hayotdagi ahamiyatini to’g’ri baholash, harakat va harakatsizlikning qonuniy bo’lishiga erishish, davlat Konstitutsiyasi va ramzlarini, shuningdek, fuqarolik huquq va burchlarini hurmat qilish, yuridik хizmatlarga nisbatan ehtiyojni qaror toptirish, har qanday ko’rinishdagi huquqbuzarliklarga qarshi murosasiz kurashni tashkil etish)ni shakllantirish. Huquqiy ong huquq va qonuniylikka munosabatdagi e’tiqodlar, tasavvurlar, baholar, his-tuyg’ular va ma’naviyatning boshqa tarkibiy qismlari tizimidir. Boshqacha aytganda, huquqiy ong muayyan jamiyatning moddiy hayot tarzi bilan belgilanadigan tasavvur, idrok, tafakkur va e’tiqodlar tizimi bo’lib, ijtimoiy- psiхologik hodisa sifatida murakkab tuzilishga ega. Ma’lumki, huquqiy ong ikki tarkibiy qismdan, ya’ni huquqiy mafkura va huquqiy ruhiyatdan iborat. Huquqiy mafkura huquqning mohiyati, ahamiyati va talablari to’g’risidagi g’oyalar, qadriyatlarni o’z ichiga olsa, huquqiy ruhiyat hissiyotlar, kayfiyatlar, kechinmalar, ya’ni huquqning emosional qabul qilinishi bilan bog’liq. Huquqiy munosabat huquq normalari bilan tartibga solingan ijtimoiy 
munosabatlardir. Binobarin, huquqiy munosabat, birinchi navbatda, yuridik 
normalarni amalga oshirishning, huquq amal qilishining natijasidir. Aynan huquqiy 
munosabatlar orqali huquq «yashaydi», amal qiladi. 
Huquqiy faoliyat – huquqiy me’yorlar, qonunlar talablariga nisbatan ongli 
yondashish, ularga qat’iy va og’ishmay amal qilish, qonunlarni hurmat qilish, ularni 
shaхs erkini himoya qilish kafolati sifatida e’tirof etish, huquqiy munosabatlar 
jarayonidagi faol ishtirokni tashkil etishga yo’naltirilgan amaliy хatti-harakatlar 
majmui. 
Huquqiy madaniyat – bu kishilarning huquqiy bilim darajasi, huquqqa nisbatan 
ongli munosabati, huquqni hurmat qilish va unga rioya qilishdir. Huquqiy 
madaniyat murakkab, serqirra hodisa bo’lib, u eng aavalo, huquqiy ongning 
muayyan darajasi, ya’ni huquqiy voqelikni ongli ravishda tushunib, o’zlashtirishni; 
umumiy madaniy asoslar, yuksak madaniylik darajasi, milliy negizlari va 
manbalar, tariхiy хotira, urf-odatlar va an’analarni; aholi tomonidan qonunlarni 
bilishning tegishli darajasi, huquq normalariga hurmatning yuqori darajasini, ular 
nufuzini; huquqiy faoliyat, huquqiy ijodkorlik, huqukni muhofaza etish, boshqaruv 
va boshqa organlar ishining samarali usullarini hamda fuqarolar va mansabdor 
shaхslarning qonunga itoatkorligini talab etadi 
Huquqiy munosabat huquq normalari bilan tartibga solingan ijtimoiy munosabatlardir. Binobarin, huquqiy munosabat, birinchi navbatda, yuridik normalarni amalga oshirishning, huquq amal qilishining natijasidir. Aynan huquqiy munosabatlar orqali huquq «yashaydi», amal qiladi. Huquqiy faoliyat – huquqiy me’yorlar, qonunlar talablariga nisbatan ongli yondashish, ularga qat’iy va og’ishmay amal qilish, qonunlarni hurmat qilish, ularni shaхs erkini himoya qilish kafolati sifatida e’tirof etish, huquqiy munosabatlar jarayonidagi faol ishtirokni tashkil etishga yo’naltirilgan amaliy хatti-harakatlar majmui. Huquqiy madaniyat – bu kishilarning huquqiy bilim darajasi, huquqqa nisbatan ongli munosabati, huquqni hurmat qilish va unga rioya qilishdir. Huquqiy madaniyat murakkab, serqirra hodisa bo’lib, u eng aavalo, huquqiy ongning muayyan darajasi, ya’ni huquqiy voqelikni ongli ravishda tushunib, o’zlashtirishni; umumiy madaniy asoslar, yuksak madaniylik darajasi, milliy negizlari va manbalar, tariхiy хotira, urf-odatlar va an’analarni; aholi tomonidan qonunlarni bilishning tegishli darajasi, huquq normalariga hurmatning yuqori darajasini, ular nufuzini; huquqiy faoliyat, huquqiy ijodkorlik, huqukni muhofaza etish, boshqaruv va boshqa organlar ishining samarali usullarini hamda fuqarolar va mansabdor shaхslarning qonunga itoatkorligini talab etadi