“G‘AFUR G‘ULOMNING HIKOYANAVISLIK MAHORATI” (G‘afur G‘ulom mahorat maktabining adabiyotimizda tutgan oʻrni, “Qizaloq” hikoyasi va “Mehrobdan chayon” romanidagi g‘oyaviy uyg‘unlik)
Yuklangan vaqt
2024-05-03
Yuklab olishlar soni
9
Sahifalar soni
26
Faytl hajmi
160,5 KB
Ilmiybaza.uz
“G‘AFUR G‘ULOMNING HIKOYANAVISLIK MAHORATI”
mavzusida
KURS ISHI
Ilmiybaza.uz
MUNDARIJA:
I.
Kirish………………………………………………………………….. 4
II.
Asosiy qism:
1-BOB. G‘afur G‘ulom mahorat maktabining adabiyotimizda tutgan oʻrni
1-1-§. Yozuvchining qahramon yaratish mahorati…………………………… 7
1-2-§. Adib hikoyalari kompozitsiyasi………...……………………………... 11
2- BOB. G‘afur G‘ulom hikoyalaridagi adabiy va badiiy tasvir mahorati
2-1-§. “Qizaloq” hikoyasi va “Mehrobdan chayon” romanidagi g‘oyaviy
uyg‘unlik……………………………………………………………………...
14
2-2-§. Hikoyalarda peysaj, portret tasviri va monologlar……………………. 17
III. Xulosa………………………………………………………………… 24
IV.
Foydalanilgan adabiyotlar…………………………………………… 26
Ilmiybaza.uz
KIRISH
Kun sayin , hatto soat, daqiqa sayin rivojlanib borayotgan zamonda davr
bilan birgalikda jamiyatimizning ham har bir sohasi jadal ravishda oʻsmoqda.
Insoniyat mavjudki, qaysi davrlarda yashamasin, doim yaxshi, farovon, tinch-
osuda hayotni orzu qilib kelgan. Yaxshi hayotni amalga oshirish uchun har bir
xalqning,
millatning
oʻz
oldiga
qoʻygan
maqsadlari,
rejalari
boʻlgan.
Mamlakatimizda bugungi kunda olib borilayotgan islohotlar aynan inson qadrini
ulugʻlash tamoyili asosida olib borilmoqda. Prezident Shavkat Mirziyoyev 2023-
yilni “Insonga eʼtibor, sifatli taʼlim yili” deb eʼlon qildi. Bu albatta bejiz emas.
Chunki bilim bor joyda, rivojlanish, taraqqiyot, oʻzgarish roʻy beradi. Shuningdek,
Shavkat Mirziyoyev taʼlim sifatini oshirish – Yangi Oʻzbekiston taraqqiyotining
yakka-yu yagona toʻgʻri yoʻli ekanligini taʼkidlab oʻtdi. “Ushbu sohada boshlagan
islohotlarimizni davom ettirishimiz, taʼlim dargohlariga borib, oʻqituvchi va
murabbiylar bilan koʻproq muloqot qilib, sifatni oshirish boʻyicha ular qoʻygan
masalalarni birgalikda hal qilishimiz kerak. Biz kelgusi yil davlat dasturiga
xalqimiz koʻtargan barcha masalalarni aniq yechimlari bilan kiritamiz. Ushbu
jarayonlarda deputat va senatorlar, mahalla vakillari, ziyolilar, yoshlar, tadbirkorlar
va keng jamoatchiligimizdan faol boʻlishlarini, yangi-yangi taklif va tashabbuslar
bildirishlarini soʻrayman”- dedi davlat rahbari. Oliy taʼlim muassasalari professor-
oʻqituvchilari sifatli taʼlim, oʻz oʻrnida sifatli kadrlarni mamlakatga yetkazib
beradi. Shu jihatdan oliy taʼlim muassasalari professor-oʻqituvchilari taʼlim sifatini
yanada oshirishga eʼtibor berishi, malaka oshirishi, oʻz ustida ishlashi, ilmiy
tadqiqot ishlarni olib borishini taqozo qiladi. Taʼlim sifatini yaxshilashda nafaqat
pedagog xodimlar mehnati, balki talabalarni ilmga boʻlgan ishtiyoqini oshirish
ham juda muhimdir. Xususan, ta’lim sohasi ham. Har qanday davlat qudratining
poydevori, mamlakatning ertangi kuni qanday boʻlishi amaldagi taʼlim-tarbiya
tizimiga bogʻliq. Shu bois, davlat fuqarolarning taʼlimga oid huquqlarini amalga
oshirishni oʻz zimmasiga oladi.1
1 Madazimov M. Sh.M.Mirziyoyevning 2022-yil 20-dekabrdagi Oliy Majlisga va O‘zbekiston xalqiga
Ilmiybaza.uz
Prezidentimiz birinchi navbatda, eʼtibor Yangi Oʻzbekiston uchun eng katta
investitsiya boʻlgan taʼlimni qoʻllab-quvvatlashga qaratishni taʼkidlar ekan, bunda
oʻqituvchilarning maqomini, ularning shaʼni va qadr-qimmatini himoya qilishni
Konstitutsiyada alohida belgilash zarurligi qayd etildi. Shavkat Mirziyoyev oliy
taʼlim tizimidagi korrupsiyani ham keskin tanqid qildi. “Mana oliy taʼlimga
kirishdagi korrupsiya yoʻq boʻldi. Lekin oliy taʼlim muassasalari ichidagi
korrupsiya hali ham saqlanib qolmoqda”. Demak, taʼlimdagi korrupsiyani yoʻq
qilish, taʼlim sifatini yaxshilashga olib keladi.2
Mavzuning dolzarbligi: Oʻzbekiston Fanlar akademiyasi akademigi, noyob
iste’dod sohibi, faylasuf shoir, nosir G‘afur G‘ulom xalqimiz va butun ezgu niyatli
bashariyatning qalbiga quloq tuta olgan, ularning dardini chin dildan his eta olgan
shoir, yozuvchi, olim edi. G‘afur G‘ulom ijodiy merosining salmoqli qismini
nasriy asarlari, xususan, hikoyalari tashkil etadi. Mazkur hikoyalarni davr va shaxs
talqini nuqtayi nazaridan oʻrganish yoshlar tarbiyasi ularning madaniy merosga
munosabatini shakllantirish, XX asr voqeligining badiiy talqinlarini yangicha
qarashlar asosida oʻrganish muhim ahamiyat kasb etadi. Zotan, …biz hali
yurtimizni uning oʻziga xos tarixi, madaniyati, ulug‘ olim-u ulamolarini, bebaho
ma’naviy merosimizni toʻliq oʻrganganimiz yoʻq.
Mavzuning oʻrganilganlik darajasi: G‘afur G‘ulom hayoti, ijodiy
merosining qiymati, qadri doimo tanqidchilar va adabiyotshunoslarning diqqat
markazida boʻlib kelgan. Adibning ijod namunalari 30-yillardayoq maktab va oliy
oʻquv yurtlari dasturlaridan oʻrin olgan. Hozirgacha mustaqilligimizni yanada
mustahkamlash, zamondoshlarimiz badiiy-estetik salohiyatini oʻstirishiga xizmat
qilib kelmoqda. G‘afur G‘ulom hayoti va ijodiy merosining oʻrganilishini shartli
ravishda ikki davrga boʻlib oʻrganish maqsadga muvofiq keladi.
1. Yakka hokim mafkuraviy-adabiy siyosat hukmron boʻlgan davr.
2. Mustaqillik davri.
Murojaatnomasiga munosabat
2 Madazimov M. Sh.M.Mirziyoyevning 2022-yil 20-dekabrdagi Oliy Majlisga va O‘zbekiston xalqiga
Murojaatnomasiga munosabat
Ilmiybaza.uz
Yakka hokim mafkuraviy-adabiy siyosat hukmron boʻlgan davrlarda G‘afur
G‘ulom hayoti va ijodi Oybek, Hamid Olimjon, Homil Yoqubov, Salohiddin
Mamajonov, Matyoqub Qoʻshjonov, Naim Karimov, Ozod Sharafiddinov,
Baxtiyor Nazarov, Umarali Normatov, Niniel Vladimirova, Sobir Mirvaliyev,
Solih Qosimov, Berdiali Imomov, Marhamat Amilova, Sharif Yusupov, Qozoqboy
Yoʻldoshev, Abdug‘afur Rasulov, Hamidulla Boltaboyev, Tozagul Matyoqubova
va boshqa oʻnlab olimlarning diqqatini jalb qilgan.
Bular orasida professor Homil Yoqubovning G‘afur G‘ulom hayoti va
ijodini tadqiq etuvchi adabiy tanqidiy ocherki ayniqsa, diqqatga sazovordir.
Kitobda atoqli oʻzbek shoiri oʻzi yashagan davr voqeligidan hayotiga mazmun
olib, ijodiy imkoniyatlarini kengaytirgan qalamkash sifatida oʻrganiladi. Garchi
olim G‘afur G‘ulomning oʻttiz besh yillik ijodiy yoʻlini siyosiy-mafkuraviy
nuqtayi nazardan tahlil etsa ham, uning ichki takomilini kuzatish, asarlari poetik
tili xalqchilligini aniqlash, istiqbol rejalarini prognoz qilishga ham harakat qilgan
edi.
Mavzuning maqsadi: G‘afur G‘ulom hayoti va ijodi, uning hikoyanavislik
mahoratini oʻrganish.
Mavzuning vazifalari: Kurs ishida mavzuning vazifalari sifatida quyidagilar
belgilab olindi:
- G‘afur G‘ulomning mohir hikoyanavis, taniqli nosir sifatida shakllanishi
hamda mahoratini oshirib borishiga ta’sir etgan omillarni adabiy ta’sir va
badiiy mahorat nuqtayi nazaridan oʻrganish;
- yozuvchi nasriy merosining janriy rang-barangligi va ichki rivojini tahlil va
tadqiq qilish;
- yozuvchi obrazlarini mehr-shafqat va hamdardlik negizida tasvirlanish
tamoyilini koʻrsatish.
Mavzuning ob’ekti: G‘afur G‘ulom ijodiy faoliyati, hikoyalari
Mavzuning tuzilishi: Ushbu kurs ishi kirish, 2 bob, 4 paragraf, xulosa,
foydalanilgan adabiyotlar roʻyxatidan tashkil topgan.
Ilmiybaza.uz
1-BOB. G‘AFUR G‘ULOM MAHORAT MAKTABINING
ADABIYOTIMIZDA TUTGAN OʻRNI
1-1-§. Yozuvchining qahramon yaratish mahorati
Gʻafur Gʻulom XX asr oʻzbek adabiyotining yirik namoyandalaridan biridir.
Oʻzbek sheʼriyati, badiiy publitsistikasi, felyetonchiligi, yumoristik qissachiligi,
hajviy hikoyachiligi va tarjimachiligi rivojiga oʻzining salmoqli hissasini qoʻshgan
soʻz sanʼatkoridir. U sheʼriyatda oʻz maktabini yaratgan adiblardan biri. G‘afur
G‘ulom 1903-yil 10-may kuni Toshkent shahrining Qoʻrg‘ontegi mahallasida
kambag‘al dehqon oilasida tug‘ilgan. Uning otasi G‘ulom aka Mirzaorif oʻg‘li
Kelesdagi bir parcha yerida ham, shaharda ham ishlasa-da, oilasi qashshoq hayot
kechirar edi, chunki oʻsha davrda oʻg‘ir mehnat samaralari oʻta qadrsizlangan edi.
G‘ulom aka ancha bilimli, fors tilini oʻrgangan kishi boʻlib, bolalarning tarbiyasiga
katta e’tibor berar edi.
Yosh G‘afur avval eski maktabda ta’lim oladi va 9 yoshida oʻqish hamda
yozishni oʻzlashtiradi. Ma’lumotlarga qaraganda, G‘afur G‘ulom yoshligida
“Baroqxon” madrasasida oʻqigan. Madrasa mudarrisi oʻzini qarindosh deb bilgan
G‘afur G‘ulomga bir sandiq nodir kitoblar taqdim etgan ekan. Adibning Bedildan
chuqur bilimdonligi, arab tilini ajabtovur, fors tilini yaxshi bilishi, Sharq tarixidan
teran xabardorligi, madrasa tahsilidan tashqari, ehtimol, ana shu kitoblarga borib
bog‘lansa ajab emas.
1912-yil otasi olamdan oʻtib, beshta bolasi yetim qoladi. Oilaning og‘ir
moddiy sharoitiga qaramay, akasining yordami bilan G‘afur 1916- yilning kuzida
Oʻqchi mahallasidagi rus-tuzem bilim yurtiga oʻqishga kiradi. G‘afur G‘ulomning
eslashicha, u yerda u L.Tolstoyning “Birinchi kitob” asari va boshqa koʻplab
shoirlarning she’rlari bilan yaqindan tanishadi. Faqat mazkur bilim yurtidagi oʻqish
ham uzoq davom etmaydi, chunki 1918-yilda onasining 36 yoshida bevaqt vafoti
tufayli G‘afur yetim qolgan singillarini boqish uchun bosmaxonaga harf teruvchi
sifatida ishga kirishga majbur boʻladi. U yerda keksa ishchi Abdurahmon
Sohiboyevning maslahati bilan G‘afur sakkiz oylik oʻqituvchilar tayyorlov kursini
Ilmiybaza.uz
bitiradi va “Urfon” deb atalgan boquvsiz bolalar maktab-internatida tarbiyachi
hamda mudir boʻlib ishlay boshlaydi. Xuddi shu bolalar hayotidan ruhlanish
natijasida G‘afur G‘ulomning birinchi she’ri dunyoga keladi. Faqat u mashq juda
zaif boʻlgani uchun matbuotda bosilmagan edi. 1923-yili G‘afur G‘ulomning
“Goʻzallik nimada?” deb atalgan birinchi she’ri matbuotda e’lon qilindi. Ijodiy
yoʻlining boshlarida shoir oʻzining mashqlarini “Koʻsa”, “Nurtoy” kabi taxalluslar
bilan nashr ettirgan. Keyinchalik esa u deyarli barcha asarlarini “G‘afur G‘ulom”
taxallusi ostida e’lon qilgan. G‘afur G‘ulomning nasrdagi mahorati, xususan,
“Netay” (1930), “Tirilgan murda” (1934), “Shum bola”, “Yodgor” qissalarida
yaqqol koʻrinadi.3
G‘afur G‘ulom koʻp qirrali iste’dod egasi, ya’ni lirik va satirik shoir, mohir
hikoyanavis, jangovar publitsist sifatida namoyon boʻlgan. “1919-yildan 1927-
yilgacha u o‘qituvchi, maktab direktori, Ma’naviyat uyushmasi ishchilari raisi
bo‘lib ishlaydi, bolalar uyini tashkil etishda faol ishtirok etadi. 1923-yildan G‘afur
G‘ulomning adabiy faoliyati boshlanadi. She’rlar, dostonlar, ocherklar, hajviy
hikoyalar va qissalari gazeta va jurnallarda chop etila boshlaydi. 1923-yil yozilgan
― “Feliks farzandlari” she’rida yetim bolalar haqida gapirar ekan, unda yozuvchi
o‘z hayotini ifodalaydi, “Maorif va o‘qituvchi” oynomasida esa “Go‘zallik
qayerda?” nomli ikkinchi she’ri nashr qilinadi. Birin-ketin she’riy to‘plamlari
bosmadan chiqadi: “Dinamo”, “Xitoy suratlari”, “Biz sizlar bilan tirikmiz”, “Jonli
qo‘shiqlar”, “Sizga”, “Sovg‘a”, “Tong qo‘shig‘i”, “Qo‘qon” dostoni va boshqalar.
G‘afur G‘ulomning 30-yil boshlarida yozilgan she’rlarida yangi shakllarga burilish
seziladi, bunga mumtoz rus tilini o‘rganishi ham muhim darajada ta’sir ko‘rsatgan.
Bundan tashqari, sanoatning o‘sishi, Turk-Sib temir yo‘l magistralining qurilishi
kabi uning ona yurtida sodir bo‘layotgan ajoyib o‘zgarishlarni ta’riflash uchun
yangi lug‘at boyligi, yangi she’riy bo‘yoqlar, yangi ohang va vazn talab etilgan.
“Dinamo” (1931), “Tirik qo‘shiqlar” (1932) — yosh shoirning yo‘nalishi yorqin
namoyon bo‘lgan birinchi she’riy to‘plamlari”. Uning qoldirgan merosining ham
3 Sanjar Sodiq . Yangi o‘zbek adabiyoti tarixi. —T: O‘qituvchi nashriyot-matbaa ijodiy uyi, 2019. —B.335
Ilmiybaza.uz
adabiyotimizda oʻrni katta. Yozuvchilar, adabiyotshunoshlar va yaqinlari
tomonidan adib hayoti va ijodi haqida bir qator fikrlar bildirilgan.
“G‘afur aka oilamizda jonlarini ayamaydigan mehribon ota, qattiqqoʻl,
talabchan tarbiyachi, bolalarning yaqin doʻsti, ular nimaga qiziqadilar, nimani
xohlaydilar – hammasini bilar, shunga qarab muomala qilar, ish tutar edilar.” –
Muharram G‘ulomova (G‘afur G‘ulomning rafiqasi).
“Faxriy va adabiy raisimiz G‘afur aka bizlarni o‘z qanoti ostiga oldi. Bu
qanot juda kuchli, uzoqlarga parvoz eta oladigan qanot edi” 4 — Mirmuhsin
(O‘zbekiston xalq yozuvchisi).
“G‘afur G‘ulomning buyukligi, dastavval, uning iste’dodida, ilhom ufqining
kengligida, poetik obrazlarning yorqinligida, poeziyasining hayotiyligi va
xalqchilligida, haqqoniyligida edi. Ayni choqda, uning buyukligi shaxsiyatida,
xarakterida, odatlarida ham namoyon boʻladi. G‘afur aka koʻpincha oʻrtacha
mezonga sig‘maydigan ishlar qilardi.” – Ozod Sharafiddinov (Oʻzbekiston
Qahramoni).
“G‘afur G‘ulom birinchi navbatda – shoir. Zoʻr shoir! Shu bilan birga uning
nasriy asarlarini oʻqigan kitobxon adibning ichakuzdi hajviyalarida, zavq bilan
oʻqiladigan hikoya va qissalarida alloma iste’dodining yana bir qirrasini topadi.
Bularning koʻpchiligi vaqt sinovidan oʻtgan va yana uzoq yashaydigan asarlardir.
G‘afur G‘ulom asarlarida makon va zamon tushunchasi benihoya aniq. Adib bir
og‘iz soʻz bilan oʻz qahramonlarining butun biografiyasini tasvirlab qoʻyishi
mumkin. Bir soʻz bilan butun bir davrga baho bera oladi. Bunga uning talay nasriy
asarlari misol boʻla oladi.” – Oʻtkir Hoshimov.
“Iste’dod eng avvalo, tabiat ehsoni, Olloh tuhfasidir. Shu ma’noda
Yaratganning oʻzi G‘afur G‘ulomdan marhamatini sira-sira ayamagan edi. G‘afur
G‘ulom chindan ham ulug‘ zakovat egasi edi. Buning isboti shoirning joʻshqin va
dono she’riyati, uning tug‘ma tafakkur sohibi ekanligi, uning hech bir adibnikiga
oʻxshamaydigan chinakam milliy prozasi – nasriy asarlaridir.” – Abdulla Oripov.
4 Ramazonov N. G‘afur G‘ulom xotiralar xotiralarda. —T: O‘zbekiston adliya vazirligi, 2021. —B.208
Ilmiybaza.uz
“G‘afur G‘ulom ijodiyoti – zoʻr gulxan, uning har qanday koʻrinishi xilma-
xil yonish, ya’ni nur va harorat demakdir. G‘afur G‘ulom poeziyasining zoʻr kuchi,
jozibasi, koʻzni qamashtirib yuboradigan goʻzalligi shundadir.” 5 – Abdulla
Qahhor.
“G‘afur G‘ulom turkiy xalqlar she’riyati rivojiga buyuk hissa qoʻshgan,
butun koʻp millatli adabiyotimizning choʻng, koʻrkam vakillaridan biri,
barchamizning g‘ururimiz boʻlgan ajoyib soʻz san’atkoridir.” – Chingiz
Aytmatov.
“G‘afur G‘ulom Sharq she’riyati tarixini ham, rus va Yevropa poetik
madaniyatini ham mukammal bilgan va oʻzlashtirgan shoir edi. Ammo, uning
ijodida Jambulga xos soddalik bilan Umar Xayyomga xos falsafiylik va teranlik
koʻproq boʻrtib turadi.” 6 – Naim Karimov.
“Mening tasavvurimda shoir G‘afur G‘ulomni inson G‘afur G‘ulomdan
ajratish qiyin. U mukammal shaxs edi. Shuning uchun ham uning she’riyatini
hayotidan va aksincha, hayotini she’riyatidan ajratib boʻlmaydi. Hayotida ham
she’riyatida ham u saxiy qalbli inson edi. Odamlarni chin dildan sevardi.” –
Konstantin Simonov.
“G‘afur G‘ulom poeziyasining xalqchilligi shundaki, u oʻz asarlarida jonajon
xalqning hayot haqiqatini, orzu va oʻylarini, yorug‘ istiqbolga boʻlgan ishonchini
aks ettirdi.” – Sharof Rashidov.
“Men har gal G‘afur G‘ulomning asarlarini oʻqiganimda, “Shum bola”
kinofilmini koʻrganimda, bolalik kezlarimda bobom bilan boʻlgan suhbat
xayolimga kelardi va atoqli adib rostdan ham ona qishlog‘im Kavardonda
boʻlganmi, deya oʻz-oʻzimga savol berardim.” – L. Mansurov.
“She’rlarini oʻqigan odamning toʻlqinlanib ketib, dilida iliq hislar
uyg‘onishi, hayot koʻziga yanada goʻzalroq koʻrinishi, insoniy qadr-qimmatini va
iftixorini chuqurroq sezib olishga ham sabab shunda, deb oʻylayman.” – Komil
Yashin.
5 G‘afur G‘ulom zamondoshlari xotirasida. – T: G‘afur G‘ulom nomidagi nashriyot - matbaa ijodiy uyi, 2003
6 Karimov N. G‘afur G‘ulom. – T: G‘afur G‘ulom nomidagi nashriyot - matbaa ijodiy uyi, 2003.
Ilmiybaza.uz
1-2-§. Adib hikoyalari kompozitsiyasi
Birinchi Prezidentimiz Islom Karimov: “Mana shu bugungi hayotimizda va
kelajak avlodni oʻstirishda G‘afur G‘ulomning ijodi, albatta, beqiyos ahamiyatga
ega. Uning hissasi juda ham katta. Shuning uchun mening tilagim shundayki,
G‘afur G‘ulomning ijodini faqat Oʻzbekistondagina emas, avvalambor, har
tomonlama butun dunyoga mashhur qilishimiz kerak” – deb bejiz aytmaganlar7.
Haqiqatdan ham G‘afur G‘ulom XX asr oʻzbek she’riyati va nasrining yirik,
betakror vakilidir. G‘afur G‘ulomning hikoyanavisligi “Jo‘rabo‘za”, “Yigit”
(1931), “Kulgi hikoyalar” (1932) kabi to‘plamlarida yorqin namoyon bo‘ldi. Uning
dastlabki asarlarida o‘sha davr o‘zbek hikoyachiligidagi tavsifchilik publitsistik
tadqiqga ruju qo‘yish, konfliktni yuridik tarzda hal etishga moyillik kabi
kamchiliklar ko‘zga tashlanadi (“Arkning yemirilishi”, “Ikki janggoh”). Ko‘pgina
satirik hikoyalarida syujetning qiziqarli bo‘lishiga, fabulaga diqqatni qaratsa,
boshqalarida xarakterlar o‘rtasidagi keskin to‘qnashuvlarni ko‘rsatadi va ularning
ruhiy dunyosini ochadi. “Hiylai shar’iy” (1930) hikoyasi latifani eslatadi, unda o‘zi
aytganidek, “kuldirib yig‘latadi, yig‘latib kuldiradi”. “Yigit” (1929) hikoyasida
muqaddas muhabbat tuyg‘usi bilan o‘ynagan yigitni chiroyli usulda fosh etadi.
Qoloqlikni kulgi qiluvchi “Kim aybdor” (1932), “To‘rt hangoma” (1941)
yumoristik hikoyalari ham latifanamodir. “To‘rt hangoma”dagi ikkinchi
hangomani eslaylik. Qovulnazar pulini omonat kassaga qo‘ymay, bir parcha guldor
satinga o‘rab xazonning ichiga berkitib qo‘yadi. Bir kuni sigirining og‘zida o‘sha
tugunchani ko‘rib qoladi. Sigir yutishga urinadi, Qovulnazar sug‘urib olish uchun
chiranadi, oxiri sigir yutib yuboradi. Qovulnazar hayron, birov sigirni so‘yib
qornidan pulingni ol, desa, boshqasi kavsh qaytarishini kut, ehtimol, chiqarib
yuborar, deb maslahat beradi. Birovning gapi bilan sigirni bozorga olib boradi va
jig‘ildonida uch yarim ming sulkavoy ham bor, deb ikki barobar ortiq narx qo‘yib
sotishga urinadi. Ko‘rinadiki, yozuvchi qahramonni kulgili vaziyatga tushirib
qo‘yib, kulgi yaratadi va uning qoloqligidan kuladi.
7
Yangi O‘zbekiston gazetasi 2023-yil 28-noyabr soni
Ilmiybaza.uz
Jumladan, “Mening o‘g‘rigina bolam” hikoyasida o‘zi guvoh bo‘lgan oddiy
voqea asosida shafqatsiz jamiyatni va shunday sharoitda ham o‘zining insonligiga,
mehr-oqibatiga zarracha putur yetkazmagan insonni ko‘rsatadi. Yozuvchi o‘z ota-
onasi o‘lib, uchta singlisi bilan katta onasi – “Qora buvisi” qo‘lida qolgan
paytidagi uylariga o‘g‘ri kelishi voqeasini so‘zlaydi. Birinchi jahon urushi payti,
“zamon chappasiga ketgan” vaqt, barcha kosiblar singan, ish yo‘q hamma och-
yalang‘och. Oddiy kosib, ishsiz yigit ikki bolasi, xotini, onasini boqa olmay,
o‘g‘irlik qilishga majbur bo‘ladi. Kechasi “Qora buvi”ning tomiga chiqqanida
qo‘qqisdan aksirib yuboradi. Yetimlar taqdirini o‘ylab, mijja qoqmayotgan “qora
buvi”, “O‘g‘rigina bolam”, axir kasbing nozik, tumov-pumovingni yozib chiqsang
bo‘lmaydimi!”, - deydi. “Qora buvi”ning mehribonona, samimiy munosabati
o‘g‘rining ham hasrat qopini ochib yuboradi. U tomda, kampir pastda
dardlashadilar, urushning kasofati, xalqning qashshoq hayoti, shaharning yetimga
to‘lib ketgani, xullas, osmon uzoq yer qattiqligi to‘g‘risida suhbat quradilar.
O‘g‘rining so‘zidan ellikboshilarning poraxo‘rligi ham, boylar-u amaldorlarning,
tuzumning shafqatsizligi ham oshkor bo‘ladi. Yozuvchi ayni paytda, shu
kambag‘allarda insoniylik, odamiylik, mehr-shafqat tuyg‘usi saqlanib qolganini
ta’kidlaydi: “qora buvi” o‘g‘rini uyida bor bo‘lgan ikkitagina zog‘ora non bilan
choy ichishga taklif qiladi, u esa “Meni tanib qolasiz, juda ham yuzimni sidirib
tashlaganim yo‘q andisham bor, uyalaman”, deydi. “Qora buvi” uyda yarim pudlik
qozon bor, hozir bunda ovqat pishirishga masalliq ham yetmaydi, “qutlug’ uydan
quruq ketasanmi, bolam... Shuni obketaqol. Sotib kuningga yaratarsan, o‘g‘rigina
bolam”, deydi. O‘g‘ri ko‘nmaydi, kelajakda yaxshi kunlar kelishiga umid bildiradi.
Ko‘rinadiki, hikoyada ona – farzandlik munosabatiga xos samimiy, chin insoniy
muhit yaratilgan. Shuning uchun ham, u kitobxonni rom qiladi, ishontiradi.
“Jo‘rabo‘za” hikoyasining qahramoni Ahmadqul hamiyatli, mehnatkash dehqon
yigit. U ulfatchilik va bo‘zaxo‘rlikni xush ko‘radigan tengquri Bo‘taning ta’na-
dashnomlari, achchiq-quruq gaplari hamiyatiga tekkani uchun ulfatchilikka borib,
sayoq bolalarga qo‘shilib qoladi. Diqqinafas bu muhit uning uchun tamomila
begona edi. Shuning uchun ham, yarim kechasi bo‘lishiga qaramasdan,
Ilmiybaza.uz
jo‘raboshilarni-da mensimay, mast-alast holda o‘z uyiga yo‘l oladi. Biroq asov otni
boshqara olmay, fojiali tarzda halok bo‘ladi. G‘afur G‘ulom asov ot detali orqali
katta hayotiy mazmunni ifoda etadi. Adibning mazkur hikoyada tabiat
manzaralarini personajlar ruhiy olamiga mos tarzda tanlashi hikoya shakliy
go‘zalligi, mantiqiy serjiloligi, mazmunining ishonchliligini ta’minlagan. Chingiz
Aytmatov ta’biri bilan aytganda: “Tabiat bilan umimiy til topishgan taqdirdagina
insoniyat o‘z imkoniyatlarini to‘la ro‘yobga chiqara oladi”8. G‘afur G‘ulom inson
kayfiyatini, kechinmalarini, ruhiy tug‘yonlarini aks ettirishda tabiat manzaralaridan
mohirona foydalangani shubhasiz.
Shu o‘rinda, mamlakatimizda zabardast ijodkor, xalqning suyukli yozuvchisi
Gʻafur Gʻulom xotirasini abadiylashtirishga va uning asarlarini keng ommaga,
xususan, jahon adabiyoti namoyondalariga tanitish uchun izchil harakatlar amalga
oshirilayotgan bir vaqtda, adib tavalludining 120 yilligi keng nishonlanib,
millionlar koʻnglini koʻtaruvchi xushxabar tarqaldi: mashhur BBC axborot
agentligining “BBC Culture” nashri barcha davrlardagi bolalar adabiyotining eng
yaxshi yuzta namunasi roʻyxatini eʼlon qildi. Bu roʻyxatdan millatimizning ardoqli
farzandi, akademik Gʻafur Gʻulomning 1936-yilda eʼlon qilingan “Shum bola”
qissasi ham oʻrin egallagan. Bu o‘zbek xalqi, o‘zbek kitobxoni va yozuvchilariga
katta quvonch va imkoniyatlar olib keldi.
8
Айтматов Ч. Тошкент оқшоми. 1988, 14 феврал
Ilmiybaza.uz
2- BOB. G‘AFUR G‘ULOM HIKOYALARINING MAVZU KOʻLAMI
2-1-§. “Qizaloq” hikoyasi va “Mehrobdan chayon” romanidagi g‘oyaviy
uyg‘unlik
G‘afur G‘ulom mohir hikoyanavis. Uning “Koʻngilsizning “qilig‘i”, “Puch
umidlar”, “Qizaloq”, “Yigit”, “Soat”, “Chorbozorchi”, “Guvohlikka oʻtgan hoʻkiz”
kabi yuksak mahorat bilan yozilgan hikoyalari mavjud. Ulardagi sarlavhalar kabi
muhit tasviri, qahramonlarning taqdirlari ham turlichadir. Ular orasidan “Qizaloq”
hikoyasi tahlilini oladigan boʻlsak, bu hikoya va “Mehrobdan chayon” romanidagi
bosh qahramonlarining ruhiy kechinmalari ifodasi, ayrim voqealarning badiiy
talqini oʻrtasida ajib bir uyg‘unlikni koʻrish mumkin. Masalan, romanda Ra’no
xonga unashtirilgach, taqdirga tan bermay, Anvar bilan birgalikda oʻz erkin hayoti,
baxti uchun kurash yoʻllarini qidiradi va Maxdum xonadonini tark etadi. Shunga
oʻxshash voqea “Qizaloq” hikoyasida ham uchraydi. Hikoya bosh qahramonlaridan
biri Ibay “Mehrobdan chayon” romanidagi Anvarga oʻxshab oq-u qorani tanigan,
mas’ul lavozimlarda ishlaydigan yigit boʻladi. Mukarrama ota-onasiga qarshi
borib, sevgilisi Ibay bilan ota uyidan qochib ketadi. Bu voqealar talqinida roman
qahramonlari va hikoya qahramonlari qismati oʻrtasida mushtaraklik yuzaga
keladi. Bu eng avvalo, har ikkala asar qahramonlari qalbidagi mehr va sog‘inch
tuyg‘ulari tasvirida koʻrinadi. Roman qahramoni Ra’no ham, hikoya bosh
qahramoni Mukarrama ham uyidan ketgach, koʻp oʻtmay oʻz tug‘ilib oʻsgan uyi va
ota-onasini sog‘ina boshlaydi.
“Qizaloq” hikoyasidagi Mukarramaning ruhiy his-tuyg‘ulari ifodasida
Ra’noning ruhiy kechinmalariga uyg‘unlik mavjud. Oradan yillar oʻtib Mukarrama
va Ibaydan xat keladi. Xatda ikkala yosh Andijonda sog‘-salomat, tinch-totuv
yashab kelayotganligi va Mukarrama yukli ekanligi yozilgan va boʻlib oʻtgan
ishlar uchun kechirim soʻrab, agar izn berishsa qaytib kelishlari haqidagi xabar
bayon qilingan edi. Shunga oʻxshash voqea “Mehrobdan chayon” romanida Ra’no
ba’zan ota-ona sog‘inchidan koʻz yoshi toʻkaverib, Anvarni xunob qiladi. Yigit
unga dalda berib: “… Biz Toshkentga yetgan kunimizoq sog‘ligimizni va
uzrimizni aytib xat yozamiz”, – deydi. Biroz vaqt oʻtib, Qoʻqonga oʻzimiz
Ilmiybaza.uz
borishimiz mumkin, deb qizni yupatadi. Shu oʻrinda koʻrishimiz mumkinki, har
ikkala adib tasvirida muayyan oʻziga xoslik namoyon boʻladi.
G‘afur G‘ulomning “Qizaloq” hikoyasida ota-ona farzandlarining xatosini
kechirib, xat yozishgach Mukarrama va Ibay uyiga qaytib kelishadi. Koʻp oʻtmay
oʻzi bilan birgalikda butun oilaga quvonch olib kelgan qiz farzand dunyoga keldi
va hikoya yakunlandi. Hikoyada Mukarramaning qalbidagi tavba, Zulayho xola va
Shokir aka koʻnglidagi mehr-u shafqat oʻziga xos ta’sirchan uslubda tasvirlangan.
“Mehrobdan chayon” romanida esa, Xudoyorxondan afvnoma borgachgina,
Anvar bilan Ra’no Toshkentdan Qoʻqonga qaytib kelishgan. Har ikki asarda ham
yoshlarning oʻz baxti va erkin hayoti uchun kurashi va ularning orzu-niyatlari
roʻyobga chiqishi ta’sirli va ishonarli tarzda yoritilgan. G‘afur G‘ulom ham
Abdulla Qodiriy ham har bir detal va holatni tasvirlashga alohida e’tibor bilan
yondashgan. Anvar bilan Ra’no uylaridan ketgan oʻsha kechadagi qizning tashqi
koʻrinishi, aniqrog‘i kiyimi masalasi diqqatni tortadi. Romanda Anvar hech
kutmaganda Ra’no erkakcha kiyinib oladi. “Paranji ol, Ra’no”, – deb turgan Anvar
oʻz yonida turgan “oʻspirin yigit”ni koʻrib, uning tadbirkorligiga hayron qoladi.
Abdulla Qodiriy bu oʻrinda oʻz baxti va kelajagi uchun dadil kurashga otlangan
qizning jasoratini aniq yoritish uchun ushbu tasvirga murojaat qilgan. “Qizaloq”
hikoyasida bu voqea tasviri birmuncha farqliroq boʻlib, unda tashabbuskorlik
koʻproq yigitning qoʻlida Ibayning gapi bilan Mukarrama sahar chog‘i paranjisiz,
ochiq holda uydan ketadi. Har ikkala asarda ham adiblar tanlagan tasvir usullari
yoshlarning otashin muhabbat va baxtli hayot uchun dadil qadamlarini realistik
tarzda aks ettirishga xizmat qilgan.
Asarlardagi ota-onalar ruhiy kechinmalari tasviri ham e’tiborga molik,
albatta. Romandagi Solih Mahdumning fojia xabarini eshitgan vaqtdagi holati
g‘oyatda ayanchli va achinarli boʻlib, el-yurt oldida sharmanda boʻlgan ota qayg‘u
bilan yig‘lab: “Ilohi juvonmarg boʻlsin, meni yerga qaratdi”, – deydi. Nigor Oyim
esa chorasiz holda yig‘laydi.
“Qizaloq” hikoyasida qizining Ibay bilan qochganligi haqidagi xabarni
eshitgan Zulayho xola ayyuxannos solib yig‘laydi. Chorasiz ona qizini “oq” qilib,
Ilmiybaza.uz
Ibayni qarg‘aydi. Otasi Shokir aka esa Ibayning uyiga borib, janjal chiqarganidan
natija chiqmagach, “duoyi bad” qilib oʻzini tinchlantiradi. Mazkur oʻrinda ikki
asarda ham roʻy bergan mudhish voqeani haqqoniy aks ettirish va kutilmagan
xabarning ota-onaga koʻrsatgan ta’sirini ifodalashda xalq qarg‘ishlari keng
qoʻllanilgan. Bunda qarg‘ishlar bir tomondan qahramonlar ruhiy hissiyotini
koʻrsatib berishga yordam bersa, yana bir tomondan asarlarning milliy koloritini
kuchaytirishga xizmat qiladi.
G‘afur G‘ulom hikoyasida Abdulla Qodiriy ijodining ta’siri kuchli boʻlishi
bilan birgalikda yolg‘iz farzandga boʻlgan mehr-muhabbat, sog‘inch hissi oʻziga
xos tarzda yoritib beriladi. Xalq orasida tarqalgan ayrim urf-odat va an’analar
tasvirida ham “Mehrobdan chayon” romani va “Qizaloq” hikoyasida oʻxshashliklar
mavjud. Shunday odatlardan biri sovchi yuborish oldidan qizni koʻrib kelishdir.
Ra’noni xonga tavsiya qilish oldidan Gulshan boshqa bir hovliga adashib
kirib qolgan qiyofada Mahdum xonadoniga kelib, Ra’noning haqiqatda
malikalikka munosib ekanligiga ishonch hosil qilgachgina bu haqda xonga ma’lum
qiladi. Begona ayol qiyofasidagi quda tomon vakillarining “folbin qidirib, adashib”
kelib qolish epizodi G‘afur G‘ulomning “Qizaloq” hikoyasida ham uchraydi.
Umuman, G‘afur G‘ulom asarlarida Abdulla Qodiriy romanlari sezilarli iz
qoldirgan. Shuni ham aytish mumkinki, ijodiy ta’sirlanish bilan bir qatorda, G‘afur
G‘ulom nasriy asarlarida adibning oʻz uslubiga xos jihatlarni ham namoyon qilgan.
Ilmiybaza.uz
2-2-§. Hikoyalarda peysaj, portret tasviri va monologlar
G‘afur G‘ulom nasrida peyzaj tasviri masalasi ancha serqirra hisoblanadi.
Mazkur fikrga nosirning “Qizaloq” (1928), “Puch umidlari” (1928), “Joʻraboʻza”
(1929), “Soyalar” (1930), “Choʻtir xotinning toleyi” (1933) hikoyalari misolida
koʻrib chiqishga harakat qildik. Yuqorida ta’kidlanganidek, “Qizaloq” hikoyasida
ota-ona noroziligiga qaramay bir-biriga qovushgan Mukarrama va Mulla yigit
Ibayning otashin muhabbati haqida hikoya qilingan. Muallifning ta’kidlashicha,
yoshlardan dastlab ranjigan ota-ona Shokir aka va Zulayho xola oradan yillar oʻtib,
farzandlarining uzrini qabul qiladilar. Rahm-shafqat va mehr bilan ularni
quchog‘iga oladilar. Hikoya nevara qizaloqning tug‘ilishi-yu, oila shodligi bilan
yakunlanadi. Ya’ni G‘afur G‘ulom mumtoz eposning yangi avlod tug‘ilishi bilan
eski aqidalar barham topishi bilan bog‘liq an’analariga ergashadi. Hikoyada G‘afur
G‘ulom yoshlikka xos shijoat, erkin hayoga intilish tuyg‘usini “yoqimli
shabadaga” qiyoslaydi. Tong oldidagi soʻlim manzarani ertakona ohangda quvonch
va mung aralash bir kayfiyat bilan tasvirlaydi. Jumladan, qishning eng qorong‘u va
uzun tuni – “Shabi yaldo” oʻtmish hayotining mungli, zavolli manzaralaridan,
yurak dardlaridan darak beradi. G‘afur G‘ulom peyzaj manzaralari tasvirini insoniy
mehr-shafqat tuyg‘usini ifodalashga xizmat qildiradi. Yozuvchi hikoyalarida
peyzaj tasvirlari dunyoviy mehr-muhabbatni asrash mumkinligi erkin yurak
talpinishlarini ardoqlash nuqtasida qahramonlar taqdiri bilan tutashadi.
Adib hikoyada xalqimizning samo yoritkichlaridan madad kutish ishonch-
e’tiqodlaridan ham oʻrinli foydalangan. Asarda yulduzlarga aylangan goʻzal va
bokira qizlar haqidagi afsonaga ishora qilinadi. Yulduzlar – bedorlik va muhabbat
ramzi. Bilamizki, Zuhro qadimda haftaning muborak kuni – jumani bildirgan.
Sharq xalqlarida san’at homiysi va nafosat ramzi sanalgan. Zuhro yaxshilik belgisi
boʻlib, odamlarga rahm-u shafqat va ezgulik keltiradi. Yilning yaxshi kelishi,
yomg‘irning koʻp yog‘ishi, hosilning barakali boʻlishi, bolalarning koʻp tug‘ilishi
Zuhroga bog‘lab talqin qilingan. Oʻz manzillariga oshiqqan karvonlar olis va
mashaqqatli sahrolarni kesib oʻtib, adashmay yoʻl topishlarida yulduzlarni moʻljal
olishgan. Demak, G‘afur G‘ulom peyzajdan hikoyada zamonlar qorishiqligini
Ilmiybaza.uz
berish, muhabbat va ishq haqidagi fikrlarni tasdiqlash, qahramon ruhiy holati bilan
tabiat manzaralarini uyg‘unlashtirishda ramziy ifodani kuchaytirib, ta’sirchanlikni
oshirishda unumli foydalangan.
“Puch umidlar” ham mavzu e’tibori bilan “Qizaloq” hikoyasiga yaqin boʻlib,
asar yangi hayot va erkin muhabbat haqida. Hikoya qahramonlari Zulfiya va
Poʻlatjonlar ham ota-ona rizoligiga unchalik ahamiyat bermay turmush quradilar.
Biroq Zulfiya uyatsizlik, nomardlik va aldovning qurboni boʻladi. Yosh qiz
muhabbatining zavol topishi shoshqaloqlik oqibatidir. Nosir qip-qizil anordek
nishona koʻrsatgan chillaki shaftolilarga xos tabiiy belgi, alomatlardan soʻzlaydi.
Hikoyadagi ilk nishona mevalari umid ramzi boʻlsa, “soʻzlardan boylangan
guldastalar” – muhabbat maktublari qahramon qalbida shirin bir entikish
uyg‘otadi. Zotan asarda “yangi zamon guli” – qizlar taqdiri qalamga olinadi. Syujet
liniyasi rivojidan bilamizki, oradan ikki yil oʻtib, Zulfiya “kechalari yulduz sanab”
chiqadigan va yolg‘iz oʻg‘li bilan ovunadigan boʻladi. Nosir yana yulduzlarga
ishora qilar ekan, bu gal ularning orzular kabi yiroq ekaniga diqqat qaratadi. Oʻta
zamonaviy boʻlishga intilgan Poʻlatjon oilaga, farzandiga bemehr boʻla boshlaydi.
Nihoyat oʻqish niyati borligini bahona qilib, oʻz yaqinlarini butkul tark etadi.
Toʻtidek arzanda, goʻzal farzandi Solih va Zulfiya bevafolik qurboniga aylanadilar.
Muallif yoshlarni oʻylashga, mulohazakorlikka, oiladek muqaddas tushunchalarni
e’zozlashga, oʻzaro mehr-muhabbatni ardoqlashga da’vat etadi.
Adib hikoya bayonida tong quyoshining Qoʻng‘iroqtepa orqasidan
boʻg‘riqib qaragani-yu, quyoshning ilk shu’lalari teraklarning uchlarigagina
tushganini tasvirlaydi. Hikoyaga jalb etilgan peyzaj manzarasi orqali boʻg‘riqqan
va diqqinafas muhitga urg‘u beradi. Shuning uchun ham teraklarning ostidagi
“quyuq toʻfon”, “shabnamli yaproqlar”, “yuzlari terlagan qovunlar”, “ichi boʻsh
suv qovoqlar”, “kekkaygan xoʻrozlar” haqida soʻzlaydi. Tasvirdagi manzaralar
mohiyatan bir-biriga esh. Boʻzaxoʻrlik avjiga chiqqan pallada berilgan
manzaralarda yaydoq izg‘irinning hadik bilmasligi, daraxtlarning sovuqdan
qaqshashi, itlarning xurishlaridagi qayg‘uli ohang haqida gap boradi. Nosir
tabiatdagi bu oʻzgarishlar orqali muqarrar fojiadan ogoh etayotganday tuyuladi.
Ilmiybaza.uz
Ulfatlar yoqqan gulxan ham bir sasib, bir yonib turadi. Erkin yonolmay, tutayotgan
choʻg‘ni puflab qoʻyadigan “esli kishi yoʻq”. Asov ot uyga egasiz kelganida
Ahmadqulning ukalari sovuq boʻlishiga qaramasdan yalang bosh, yalang oyoq
yugurib chiqadilar. Ular dastavval shoshib qolishgan boʻlsa ham, qahramonlar
tashqi qiyofasi bu oilaning iqtisodiy nochor ahvoliga ishora hamdir. Murda ustida
uymalashayotgan qarg‘alar va sariq oqsoq it Ahmadqulni izlab borgan mahalla
ahlidan, ya’ni jamoadan hurkib qochadi. Demak, G‘afur G‘ulom bunday teran
ramziylik asosida Boʻta va uning sheriklari, keng ma’noda bunga befarq
olomonning asov hayot kuchli poʻrtanalarida adashgan kimsalar ekaniga ishora
qilgan. Tafakkur qudratiga ishongan ahli jamoagina bunday hayotiy illatlardan
qutilishiga ishonadi.
G‘afur G‘ulom mazkur hikoyada hushyorlikka da’vat etish, jamiyat pokligi
va erkin mehnat kishisini ulug‘lash barobarida, jaholatni ma’rifat bilan yengish
g‘oyasini ham tasdiqlagan. Tabiat manzaralari personajlar ruhiy olamiga mos
tarzda tanlanishi hikoya shakliy goʻzalligi, mantiqiy serjiloligi, mazmunining
ishonchliligini ta’minlagan. Chingiz Aytmatov ta’biri bilan aytganda: “Tabiat bilan
umimiy til topishgan taqdirdagina insoniyat oʻz imkoniyatlarini toʻla roʻyobga
chiqara oladi” Shu ma’noda, G‘afur G‘ulom inson kayfiyatini, kechinmalarini,
ruhiy tug‘yonlarini aks ettirishda tabiat manzaralaridan mohirona foydalangani
shubhasiz.
Adibning “Soyalar” hikoyasida Boʻta, Poʻlatjon obrazlariga ancha yaqin
turuvchi Isa obraziga xos mas’uliyatsizlikka alohida urg‘u beriladi. Isa yetti
xuftongacha sanqib yurgani holda, mushtipar va mushfiq onasi hamda boʻy yetgan
singlisini bog‘da yolg‘iz qoldiradi. Uning e’tiborsizligi tufayli Yoqutoy nomusi
bulg‘anadi. Boʻlg‘usi kuyov Nizomjon esa, qaysidir jihatlari bilan Ahmadqulga
oʻxshab ketadi. Chunki u ham oʻzini “belida belbog‘i bor”lardan sanaydi. Obroʻ va
nomus haqidagi fikrlari jihatidan birmuncha mahdudroq qarashlarga ega. Biroq
hozir gap bu haqda emas, balki asar voqealarining peyzaj uyg‘unligida
berilishidagi G‘afur G‘ulom mahorati xususida. Akademik Salohiddin Mamajonov
“Soyalar” hikoyasidagi peyzaj tasviri haqida shunday deydi:
Ilmiybaza.uz
“Soyalar” hikoyasidagi peyzaj qahramonlarning psixologik holatini ochish
yoki voqea sodir boʻlayotgan joy manzarasini gavdalantirish uchungina xizmat
qilmasdan,
voqeani
rivojlantiruvchi
va
asarni
kompozitsion
tomondan
uyushtiruvchi muhim vosita vazifasini ham oʻtaydi”. Biz ham ustoz
adabiyotshunosning bu fikrlariga qoʻshilganimiz holda, hikoyadagi peyzaj bilan
bog‘liq ramziylik va tuyg‘ular parallelizmiga diqqat qaratmoqchimiz. Dastavval,
hikoyaning “Soyalar” deb nomlanishiga e’tibor bersak. Soya – quyosh nuri
tushmaydigan salqin va koʻlanka joy. U yorug‘likni, nurni toʻsadigan narsalardan
tushadigan tasvirdir. Koʻchma ma’noda soya g‘ashlik va koʻngil xiralikni, hijolat
va havotirni, shuningdek, turli sharpalarni bildiradi. Anglashiladiki, G‘afur G‘ulom
hikoyada hayotning koʻplar nazaridan panada qolgan jihatlarga e’tibor
qaratmoqchi. Homiysiz qolgan oila a’zolariga, panohsiz nozik nihol qizi –
Yoqutoy va onasi Enabuvi taqdiriga xayrixohlik bildirmoqchi boʻladi. Muallif
tabiatning sirli-sehrli shivirlashiga quloq tutadi. Hikoya boshida tasvirlangan yangi
oʻtkazilgan olcha koʻchati asarning soʻngida ketmon dastadan yoʻg‘onroq shaklga
kiradi. Ojiz navnihol olcha koʻchatining mevali daraxtligi, ta’mi nordon ekanligi,
qaddi tikligi Yoqutoyga, hayotga qiyoslanadi. Tun nihoyatda uzun, kecha esa
g‘ayur. Shabada olchaning yaproqlarini yulqilaydi, sarv qomatini silaydi. Bu
oʻrinda yaproq koʻrkamlik belgisi-yu, daraxt tanasi Yoqutoyning kelishgan
qomatiga ishora ekanligi oydinlashadi. Erta pishar uzum – chillaki rang-tus olib,
qizarib pisha boshlagan. Qisqasi, Yoqutoyning yoshligi, koʻrkamligi, xushvaqtligi,
yuzlaridagi qizillik olchani ham, daraxtni ham, daroyi uzumlarni ham uyatda
qoldirar darajada goʻzal.
Yoqutxonning qalbidagi ruhiy bezovta tuyg‘ular tabiat manzaralari tasvirida
beriladi. Zim-ziyo zulmat nodonlik va jaholat ramzidir. Yozuvchi Yoqutoyga xos
ruhiy toʻlqinlar, oldinda kutayotgan ta’na-dashnomlarni his etishga mos manzaralar
chizadi. “Gunohsiz ma’suma” qiz uchun qoʻsh surnaylarning ovozlari mungli
tuyulganidek, boʻz ayg‘irlarning arava tortishlarida ham og‘rinish borday seziladi.
Bir tomonda shodlik, bir tomonda g‘am. Tolesiz kechaning yolg‘on tongida bariga
Ilmiybaza.uz
nuqta qoʻyiladi. Sir oshkor boʻladi-yu, pokiza uyini, yigitlik g‘ururini bulg‘amoqni
istamagan Nizomjon qizni kechirmaydi.
Hikoya oxirida beshinchi marta gullab meva bergan olcha nordonligi
eslanadi. Boshqorong‘i Yoqutoy bu gal ataylab onasining bog‘iga olchaxoʻrlikka
kelgan. “Eski gaplar” uning hayotida misoli soyaday oʻtib ketgan. U mehnatkash
ishchi yigitga turmushga chiqib, oʻz baxtini ozod mehnat qoʻynida topgan
qizlardan biriga aylangan. Bu oʻrinda Gʻafur Gʻulomning “Goʻzallik nimada?”
she’ridayoq boshlangan estetik qarashlariga xos mehnat kishisini ulug‘lash g‘oyasi
boʻy koʻrsatib, optimistik yechimni ta’minlaydi. G‘afur G‘ulom peyzaj tasvirida
ramziylik va parallelizmga rioya qiladi. Shu ma’noda hikoyadagi tun qushi ukki
va uning chaqchaygan koʻzlari, goʻzal parlari haqidagi oʻrinlar e’tiborga molikdir.
Ukkining parlari yumshoq va nafis. Qush ulardan ajralishni astoydil istamaydi.
Uning koʻkraklarini yumdalab, qayrilma patlarini yulayotgan Enabuvi oʻzi
ardoqlab oʻstirgan qushchaga nisbatan johilona munosabatda boʻladi. Chunki bu
parlarni arzanda kuyovi Nizomjonning boshiga jig‘a qilmoq ilinjida. Alamli va
g‘azabli ukki qanchalik tirmashmasin oʻzini mudofaa qilishdan ojiz. Tuyg‘ular
parallelizmi jaholat, notoʻg‘ri xatti-harakatlar begunoh va ojiz qalblarda tug‘ilgan
nafratda koʻrinadi. Qush taqdiri mantiqan Yoqutoy taqdiriga hamohang.
“Choʻtir xotinning tolei” hikoyasidagi Sharifaxon esa baxil tabiatning
notantiligidan aziyat chekadi. Uning yuzi choʻtir boʻlsa-da, qalbi oq, oppoq tiniq
tuyg‘ularga, erkin orzularga limmo-lim. Qalbidagi hasrat tuyg‘ulari xunukligidan
kelib chiqqan. Rubobiy kechalarning sokinligi, majnuntollarning shabbodalar bilan
muhabbati, sharsharalarning mayin toʻlqinlari, baxmal qirlar-u bog‘-rog‘lar Sharifa
qalbidagi hasratni kuchaytiradi. U tabiiy goʻzallikdagi erkinlikka havas qiladi.
Jamiyatda ayol zotiga boʻlgan munosabatdagi notenglikdan aziyat chekadi.
Mazkur oʻrinda muallif peyzaj tasvirini qahramon tilidan bayon etadi.
“Chehrasi oʻzgargan dunyo” uning qarashlarida oʻzgarish yasaydi. Hayotda sharaf
topmoq, aziz va mukarram boʻlmoq uchun tashqi husnning unchalik ahamiyati
yo‘qligini anglagan Sharifa otasi uyida qayg‘uda oʻtkazgan kunlarini butkul
unutib, mehnat quchog‘iga otiladi. Ilg‘or brigadir boʻlib yetishadi, koʻksini hur
Ilmiybaza.uz
mehnat nishoni bezaydi. Mazkur hikoyada G‘afur G‘ulom xotin-qizlarni jamiyat
ishlariga faol aralashtirish, ularning mehnatini toʻg‘ri baholashni asosli suratda
tashkil etishning ahamiyati haqidagi fikrlarni ilgari surgan. U mohir peyzaj ustasi
ekanligini namoyon eta olgan. Koʻrinadiki, G‘afur G‘ulom hikoyalarida ruhiy holat
va kayfiyatlarni qiyoslash, asar mazmuni va g‘oyasini muallif badiiy-estetik
niyatiga muvofiqlashtirish, falsafiy qarashlarini roʻyobga chiqarish, inson, tabiat va
jamiyat munosabatlarini ifodalashda peyzajdan mohirona foydalangan. Nosir
peyzaj tasvirini koʻpincha real hayot voqealarini ifodalashga xizmat qildirgan.
Ramziy ishoralar mohiyati, an’anaviy ramziy obrazlar, original topilmalar
tabiat va inson munosabatlarini ta’sirchan ifodalashga yordam bergan. Betakror
peyzaj tasvirini yaratish orqali adib kitobxonda goʻzallik tuyg‘usini tarbiyalashni
ham nazarda tutgan. Bu bilan nosir sinchkov tabiat shaydosi sifatida ham namoyon
boʻladi. Ma’lumki, badiiy ijodda nasr va nazmning aralash holda qoʻllanilishi
qadimiy tarixga ega. Markaziy Osiyo xalqlari adabiyotda nasr va nazm yon-mayon
taraqqiy etib kelgan.9
G‘afur G‘ulom hikoyalarida keltirilgan she’rlar hajm va janr jihatidan xilma-
xil. Adib hikoyada keltirilgan fikrni asoslash maqsadida mumtoz shoirlar ijodidan
ayrim baytlar, xalq og‘zaki ijodining lapar, yor-yor, qoʻshiq kabi janrlaridan
namunalar tanlaydi. Masalan, “Farzandi solih” hikoyasida Ostonaqul otasi bergan
toʻrt dona chachvonni sotolmay bozordan uyga qaytayotgan paytda yozuvchi ikki
misra sh’er qoʻllagan:
Tole agar yor boʻlsa, shisha sandon sindirur,
Agar baxt yor boʻlmasa, atala dandon sindirur.
Hikoyalarda adibning mustaqil ijodi mahsuli boʻlgan she’riy parchalar ham
keltiriladiki, ularning ayrimlari alohida shoirlar ijodining, ba’zilari esa folklorda
mavjud she’rlarning G‘afur G‘ulom tomonidan qayta ishlangan variantlaridir.
G‘afur G‘ulom hikoya va qissalarilari tasvirida musiqiy ohangdorlik kasb
etishida nasriy ifoda va she’riy satrlar hamohangligi, she’rdan nasrga erkin
9 Orzibekov R. O‘zbek adabiyoti tarixi. —T. O‘zbekiston yozuvchilar uyushmasi adabiyot jamg‘armasi nashriyoti,
—B.167
Ilmiybaza.uz
koʻchish,
mumtoz
shoirlarning
she’riy
baytlari-yu,
xalq
og‘zaki
ijodi
namunalaridan erkin foydalanish, ba’zan ularga ijodiy yondoshish G‘afur G‘ulom
hikoyalarida keltirilgan she’rlar hajm va janr jihatidan xilma-xil. Adib hikoyalarida
keltirilgan fikrni asoslash maqsadida mumtoz shoirlar ijodidan ayrim baytlar, xalq
og‘zaki ijodining lapar, yor-yor va qoʻshiq kabi janrlaridan namunalar tanlaydi.
muhim oʻrin tutadi. Nasr va nazm uyg‘unlashuvi liro-epik nasriy uslubning oʻziga
xosligini yuzaga chiqarib, janr tilining poetik jozibadorligini ta’minlagan.
Muallifning hikoyachilikda toʻplagan tajribalari muayyan ma’noda u yaratgan
qissalari muvaffaqiyati uchun ham oʻziga xos tayanch vazifasini oʻtagan. G‘afur
G‘ulomning kichik nasri haqida toʻxtalgan adabiyotshunos Salohiddin Mamajonov
Oybekning quyidagi soʻzlarini keltiradi: “G‘afur oʻz hikoyalarida odamlarning
obrazini yaxshi koʻrsatadi. Oʻzining kichik qahramonlari psixologiyasiga kira
biladi. Ularning tushunchalari, qarashlari, maqsad va intilishlarini ingichka
koʻradi”. Darhaqiqat, G‘afur G‘ulom qahramon ruhiyatini ichdan nurlantirishda
rang-barang tasvir vositalarini oʻzaro mutanosiblikda qoʻllaganki, bu uning hikoya
va qissalarida “kichik” qahramonning “katta” dunyosini tasvirlashda muhim rol
oʻynagan. G‘afur G‘ulom hayotiylikdan uzoqlashmaydi. U bir oilaning fojiasi
orqali, shaxsiy tragediya misolida ijtimoiy fojialilikni koʻrsatib bergan. U maishiy
holatlar tasviridan koʻra qahramon koʻngliga e’tibor qaratishni muhim deb
hisoblaydi.
Akasariyat
oʻrinlarda
yechimiga
muallif
aralashadi.
Shunga
qaramasdan, ularda toʻliq determinizm va shafqatsiz realizm ancha barqarorligi aks
etgan ruhiy lavhalar mavjud.
G‘afur G‘ulom qahramonlar ruhiy olami, orzulari, ichki kechinmalarini
ularning oʻz xatti-harakati, nutqi, orzu-intilishlari orqali koʻrsatadi. Adib yuz
bergan muayyan voqeaga personajlar munosabatini ifodalashda ularning xatti-
harakatlariga ishora qiladi. Ularning aksariyati sodda va nochor kishilar boʻlib,
oʻzlarining insof, vijdon va diyonat kishisi ekani bilan e’tiborimizni tortadi. Zotan,
yozuvchi hamisha syujet va xarakterlar ziddiyatini hayotiy asoslaydi.
Ilmiybaza.uz
XULOSA
Yuksak mahorat egasi boʻlgan adib, Gʻafur Gʻulom, ijodini oʻrganar
ekanmiz, unga berilgan taʼrif toʻgʻri ekanligiga yana bir bor amin boʻldik:
“Kuldirib yigʻlatadigan, yigʻlatib kuldiradigan yozuvchi”. Uning har bir hikoyasi
yozilish mahorati jihatidan juda qimmatlidir. Bunga adabiyotshunos, tanqidchi
yoki oddiy kitobxon koʻzi bilan qarasangiz ham amin boʻlasiz. G‘afur G‘ulom
hayotining soʻngigacha ijod etdi, mehnat qildi. Uzoq yillar davomida Oʻzbekiston
Fanlar akademiyasining til va adabiyot institutida ilmiy xodim boʻlib faoliyat olib
bordi. Badiiy asarlar bilan bir qatorda koʻplab ilmiy maqolalar ham yozdi,
tarjimalar qildi. O‘zining asarlari ham oʻnlab tillarga tarjima qilindi.
Mehnatlarining samarasi sifatida u Oʻzbekiston Fanlar akademiyasiga
haqiqiy a’zo etib saylandi. Oʻzbekiston Respublika Oliy kengashiga deputati
boʻldi. Unga “O‘zbekiston xalq shoiri” unvoni berildi. Badiiy asarlari eng yuksak
mukofotlariga sazovor boʻldi. Uning oʻn ikki jilddan iborat mukammal asarlar
toʻplami bosilib chiqdi.
Ularda G‘afur G‘ulom ijodining yuragi boʻlmish insonparvarlik ruhi yuqori
saviyada ochib beriladi. U mehnatkash, pok, halol, oʻz aql-farosati, oʻzining
peshona teri bilan kun koʻruvchi va hayotni, jamiyatni mukammal qilishga intilgan
insonni faol himoya qildi, uning taqdiri, buguni va ertasi uchun san’atkorlik qalbi
bilan umr boʻyi kurash olib bordi.
Gʻafur Gʻulom qahramonlar ruhiy olami, orzulari, ichki kechinmalarini
ularning oʻz xatti-harakati, nutqi, orzu-intilishlari orqali koʻrsatadi. Adib yuz
bergan muayyan voqeaga personajlar munosabatini tasvirlashda ularning xatti-
harakatlariga ishora qiladi. Ularning aksariyati sodda va nochor kishilar boʻlib,
oʻzlarining insof, vijdon va diyonat kishisi ekani bilan e’tiborimizni tortadi.
Shuning uchun G‘afur G‘ulomning kuldirib yig‘latadigan va yig‘latib
kuldiradigan hajviy hikoya va qissalari el orasida shuhrat topgan. U oʻzbek
realistik hikoyachiligiga beqiyos hissa qoʻshgan adiblardan hisoblanib, umrining
oxirigacha bu sohada muvaffaqiyatli qalam tebratdi. Uning ijodida koʻtarilgan
ishonch va zamon falsafasi, milliy gʻurur va iftixor ifodasi oʻzbek xalqi
Ilmiybaza.uz
maʼnaviyatiga qoʻshilgan ulkan hissa boʻldi. Gʻafur Gʻulom oʻz hikoyalari bilan
oʻzbek xalqining toptalayotgan milliy gʻururini tiklashga harakat qildi, xalqqa
milliy oʻzligini tanishtirishga urindi. Uning hikoyalari oʻz milliyligi bilan el
qalbidan joy oldi. Oʻzbekona hayot tarzidan olingan, milliy madaniyatni aks
ettiradi. Ayrim hollarda, hajvni achchiq kulgiga aylantira oladi. Uning estetik ideali
chuqur insonparvarlikka asoslanadi. Nasriy asarlarida, xususan hikoyalarida G‘afur
G‘ulomning insonparvarlikka yoʻg‘rilgan estetik ideali, haqiqatga sadoqati, xalqqa
hurmati, mehr-shafqati, yetimparvarligi oʻz ifodasini topadi.
Demak, G‘afur G‘ulom ijodiga yondashuvda aniqlik, davr va G‘afur
G‘ulom, yangilanishning hayotiy xossalari bilan badiiylik talablarning uyg‘unligi
eng muhim masalalardir. G‘afur G‘ulomning aksar asarlaridagi badiiy qudrat
mafkuraviy qobiqlari nidosini bosib keta oladi. Adib ijodining badiiy-estetik va
ijtimoiy ahamiyati ham ana shundadir. G‘afur G‘ulom o‘zining qisqagina
hikoyalari orqali kitobxonga nafaqat yurtimiz aholisining XX asr boshlaridagi
ijtimoiy ahvoli haqida real ma’lumotlar beradi, balki G‘afur G‘ulom ijodining
huquq va axloq bilan chambarchars bog‘liq ekanligini tushuntirishga harakat
qiladi. Adib o‘z asarlari orqali o‘g‘irlikni, poraxo‘rlikni, o‘zgalar haqqini yeyishni
mohirona tarzda qoralaydi, halollikni, huquq va axloq tamoyillariga rioya qilishni
targ‘ib qiladi.
Ilmiybaza.uz
Foydalanilgan adabiyotlar roʻyxati:
I. Ilmiy – nazariy adabiyotlar
1) Milliy nashrlar
1. Qayumov A. Akademik G‘afur G‘ulom. – Toshkent: Abdulla Qodiriy
nomidagi xalq merosi nashriyoti, 2002. – 164 b.
2. Sultonov Y. G‘afur G‘ulom. Mukammal asarlar toʻplami. – Toshkent: Fan
nashriyoti, 1984. – 427 b.
3. G‘afur G‘ulom Tanlangan asarlar. – Toshkent: Sharq nashriyot-matbaa
aksiyadorlik kompaniyasi, 2020
4. Karimov N. G‘afur G‘ulom. – Toshkent: G‘afur G‘ulom nomidagi
nashriyot-matbaa ijodiy uyi, 2003. – 64 b.
5. Sanjar Sodiq. Yangi oʻzbek adabiyoti tarixi. – Toshkent: Oʻqituvchi
nashriyot-matbaa ijodiy uyi, 2019.
6. Mirzayev S. XX asr oʻzbek adabiyoti. – Toshkent: Yangi asr avlodi, 2005.
7. Abdixafizov S. G‘afur G‘ulom ijodining nazariy tahlili – maqola
8. .Матмурадова М, Зоитжонова М. Ғафур Ғулом Таваллудининг 100
йиллиги муносабати билан: Методик-библиографик қўлланма.
9. Boboyorov O‘, Xolsaidov F. Adabiyot. – Toshkent: Ilm ziyo, 2006.
10. Gʻafur Gʻulom. Tanlangan asarlar. – Toshkent: G‘afur G‘ulom nomidagi
nashriyot-matbaa ijodiy uyi, 2021. – 352 b.
11. Ramazonov N. G‘afur G‘ulom xotiralar xotiralarda. – Toshkent:
O‘zbekiston adliya vazirligi, 2021. – 308 b.
II. Badiiy adabiyotlar
12. G‘afur G‘ulom hikoyalari. – Toshkent: G‘afur G‘ulom nomidagi adabiyot va
san’at nashriyoti, 1983.
III. Dissertatsiya va avtorefiratlar
Ilmiybaza.uz
13. Razzoqova U. G‘afur G‘ulom qissalarida davr va shaxs talqini. BMI
IV. Ilmiy to‘plam, jurnal va gazetadagi maqolalar
14. Abdixafizov S. G‘afur G‘ulom ijodining nazariy tahlili – maqola
15. Yangi O‘zbekiston gazetasi 2023-yil 28-noyabr soni
16. Xalbayeva Ozoda “G‘afur G‘ulomning asarlarida obraz va inson taqdiri
masalasi” maqolasi 3-noy.2013.
17. Muradullayeva S. G‘afur G‘ulomning asarlarida huquq va axloq masalalari –
maqola
18. O‘zbek adabiyoti va san’ati gazetasining 2023-yil 28-iyul soni
19. Abdixafizov S. G‘afur G‘ulom ijodining nazariy tahlili – maqolasi