GEOGRAFIK TA’LIMDA INTERFAOL METODLAR

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

6

File size

Fayl hajmi

43,7 KB


GEOGRAFIK TA’LIMDA INTERFAOL METODLAR
Interfaol inglizcha interakt so’zidan olingan bo’lib, inter- hamkorlikda akt-
harakat qilmoq ma’nosini bildiradi.
Ta’limning interfaol metodi XX asrning oxiri va XXI asrning boshlaridan
pedagogik adabiyotlarda keng ishlatilmoqda va ta’lim sohasida foydalanilmoqda.
Uning  asosiy  maqsadi  yagona  bo’lib,  o’quvchilarni  mustaqil  bilim  olishga
qiziqtirish, o’z ustida ko’proq ishlash, qo’shimcha adabiyotlarni o’qish, zamon
bilan  hamnafas  ta’lim-tarbiyaga,  mustaqil  fikr  yurita  oladigan  komil  insonni
voyaga yetkazishga hizmat qiladi.
Interfaol o’qitishning asosiy mohiyati - o’qitish jarayonida barcha o’quvchilar
bilish  jarayonining  faol  ishtirokchisiga  aylanadi,  ular  muhokama  etilayotgan
muammolarni, voqea va hodisalarning rivojini tushunadi, muammoli vaziyatlarni
anglaydi, uni hal etish yo’llarini izlab, eng maqbul variantni tavsiya etadi.
O’quv materialini o’rganish, muammoni hal etish bo’yicha turli variantdagi
yechimni tavsiya etishga asoslangan bilish jarayonida o’quvchilarning hamkorligi
har  bir  o’quvchiga,  guruh  muvaffaqiyati  uchun  o’z  ulushini  qo’shishga,  ular
o’rtasida  fikr,  axborot  va  tajriba  almashinuviga  zamin  tayyorlaydi.  Ushbu
hamkorlik  samimiy,  qulay ijtimoiy  psixologik,  o’zaro yordam  muhitida  sodir
bo’lganligi  uchun,  o’quvchilar  nafaqat  yangi  bilimlarni  o’zlashtiradilar,  balki
o’zining  bilish  faoliyatlarini  rivojlantiradi,  uni  yuqori  darajaga  ko’tarib,
hamkorlikka kirishishga imkon beradi.
O’qitish jarayonida interfaol usullarni qo’llash jarayonida o’quvchilarning 
o’zaro muloqotga kirishishini tashkil etish va boshqarishni taqoza etadi, bunda 
o’quvchilar hamkorlikda izlanib umumiy, shu bilan bir qatorda har bir o’quvchi 
uchun ahamiyatga molik bo’lgan muammoni hal etishga kirishib ular o’rtasida bir-
birini tushunish, hamkorlikda ishlash va hamjihatlik vujudga keladi.
Interfaol usullardan foydalanilgan darslarda bitta o’quvchining ustunlik 
Logotip
GEOGRAFIK TA’LIMDA INTERFAOL METODLAR Interfaol inglizcha interakt so’zidan olingan bo’lib, inter- hamkorlikda akt- harakat qilmoq ma’nosini bildiradi. Ta’limning interfaol metodi XX asrning oxiri va XXI asrning boshlaridan pedagogik adabiyotlarda keng ishlatilmoqda va ta’lim sohasida foydalanilmoqda. Uning asosiy maqsadi yagona bo’lib, o’quvchilarni mustaqil bilim olishga qiziqtirish, o’z ustida ko’proq ishlash, qo’shimcha adabiyotlarni o’qish, zamon bilan hamnafas ta’lim-tarbiyaga, mustaqil fikr yurita oladigan komil insonni voyaga yetkazishga hizmat qiladi. Interfaol o’qitishning asosiy mohiyati - o’qitish jarayonida barcha o’quvchilar bilish jarayonining faol ishtirokchisiga aylanadi, ular muhokama etilayotgan muammolarni, voqea va hodisalarning rivojini tushunadi, muammoli vaziyatlarni anglaydi, uni hal etish yo’llarini izlab, eng maqbul variantni tavsiya etadi. O’quv materialini o’rganish, muammoni hal etish bo’yicha turli variantdagi yechimni tavsiya etishga asoslangan bilish jarayonida o’quvchilarning hamkorligi har bir o’quvchiga, guruh muvaffaqiyati uchun o’z ulushini qo’shishga, ular o’rtasida fikr, axborot va tajriba almashinuviga zamin tayyorlaydi. Ushbu hamkorlik samimiy, qulay ijtimoiy psixologik, o’zaro yordam muhitida sodir bo’lganligi uchun, o’quvchilar nafaqat yangi bilimlarni o’zlashtiradilar, balki o’zining bilish faoliyatlarini rivojlantiradi, uni yuqori darajaga ko’tarib, hamkorlikka kirishishga imkon beradi. O’qitish jarayonida interfaol usullarni qo’llash jarayonida o’quvchilarning o’zaro muloqotga kirishishini tashkil etish va boshqarishni taqoza etadi, bunda o’quvchilar hamkorlikda izlanib umumiy, shu bilan bir qatorda har bir o’quvchi uchun ahamiyatga molik bo’lgan muammoni hal etishga kirishib ular o’rtasida bir- birini tushunish, hamkorlikda ishlash va hamjihatlik vujudga keladi. Interfaol usullardan foydalanilgan darslarda bitta o’quvchining ustunlik
qilishi, uning o’z fikrini o’tkazishiga yo’l qo’yilmaydi.
Interfaol usullar qo’llanilganida o’quvchilar tanqidiy fikr yuritish, axborot 
manbalari va vaziyatni tahlil qilish, murakkab muammoli vaziyatlarni hal etish, 
o’rtoqlarining fikrini tahlil qilib, asoslangan xulosalar chiqarish, munozarada 
ishtirok etish, boshqa shaxslar bilan muloqotga kirishish ko’nikmalarini egallaydi.
O’qitishning interfaol metodlarining quyidagi xususiyatlari mavjud:
- Insonning muhim hayotiy ehtiyoji bo’lgan muloqot - o’qitish jarayonining 
barcha bosqichlarida qo’llaniladi.
- O’qitish jarayonida o’quvchilarga o’z kuchi, bilimi, iqtidorini namoyon 
etishga teng imkoniyatlar beriladi.
- O’quvchilarning  kichik  guruhlarda  hamkorlikda  ishlashida  ijtimoiy-
psixologik  jihatdan  qulay  muhit  yaratilib,  muloqotda  bosqichma-bosqich  va
samarali ishtirok etishga zamin tayyorlanadi.
- O’quvchilar  muloqotda faol  ishtirok etishlari  uchun faqat  eshitishlari
shart emas, balki eshitganlarini tahlil qilish, fikr yuritish, fikrlarning asosli va
tushunarli bo’lishiga erishish lozimligini anglaydilar.
- O’quvchilar  bilan  hamkorlikda,  kichik  guruhlarda  ishlashi  orqali
qo’yilgan vazifalarni talab darajasida bajarish, olingan natijalarni tahlil qilish,
ularning  to’g’riligini  tekshirib  ko’rish,  taqdim  etish  va  boshqa  guruhlar
tomonidan e’tirof etishlariga erishishlari lozim.
Interfaollik daraja qancha yuqori bo’lsa, ta’lim berish jarayoni shuncha
natijali bo’ladi. Intrafaol metodlar qo’llanilish xususiyatiga ko’ra ikki guruhga
ajratiladi: a) grafukli organayzerlar b) og’zaki bayonli.
Grafikli organayzerlar (tashkil etuvchi) - fikriy jarayonlarni ko’rgazmali
taqdim  etish  vositasi.  Mazkur  metodlarga  Venn  diagrammasi,  klaster,  BBB
jadvali, Toifalash  jadvali, Insert, Baliq  skeleti,  SWOT  tahlili,  Nima uchun,
Qanday diagrammasi va h.k.larni kiritishimiz mumkin.
BBB JADVALI- Bilaman, Bilishni hohlayman, Bilib oldim. Mavzu,
matn, bo’lim  bo’yicha izlanuvchilikni  olib borish  imkonini  beradi. Jadvalni
tuzish  qoidasi  bilan  tanishadilar.  Alohida  kichik  guruhlarda  jadvalni
rasmiylashtiradilar.  Mavzu  bo’yicha  nimalarni  bilasiz”  va  “Nimani  bilishni
xohlaysiz” degan savollarga javob beradilar (oldindagi ish uchun yo’naltiruvchi
Logotip
qilishi, uning o’z fikrini o’tkazishiga yo’l qo’yilmaydi. Interfaol usullar qo’llanilganida o’quvchilar tanqidiy fikr yuritish, axborot manbalari va vaziyatni tahlil qilish, murakkab muammoli vaziyatlarni hal etish, o’rtoqlarining fikrini tahlil qilib, asoslangan xulosalar chiqarish, munozarada ishtirok etish, boshqa shaxslar bilan muloqotga kirishish ko’nikmalarini egallaydi. O’qitishning interfaol metodlarining quyidagi xususiyatlari mavjud: - Insonning muhim hayotiy ehtiyoji bo’lgan muloqot - o’qitish jarayonining barcha bosqichlarida qo’llaniladi. - O’qitish jarayonida o’quvchilarga o’z kuchi, bilimi, iqtidorini namoyon etishga teng imkoniyatlar beriladi. - O’quvchilarning kichik guruhlarda hamkorlikda ishlashida ijtimoiy- psixologik jihatdan qulay muhit yaratilib, muloqotda bosqichma-bosqich va samarali ishtirok etishga zamin tayyorlanadi. - O’quvchilar muloqotda faol ishtirok etishlari uchun faqat eshitishlari shart emas, balki eshitganlarini tahlil qilish, fikr yuritish, fikrlarning asosli va tushunarli bo’lishiga erishish lozimligini anglaydilar. - O’quvchilar bilan hamkorlikda, kichik guruhlarda ishlashi orqali qo’yilgan vazifalarni talab darajasida bajarish, olingan natijalarni tahlil qilish, ularning to’g’riligini tekshirib ko’rish, taqdim etish va boshqa guruhlar tomonidan e’tirof etishlariga erishishlari lozim. Interfaollik daraja qancha yuqori bo’lsa, ta’lim berish jarayoni shuncha natijali bo’ladi. Intrafaol metodlar qo’llanilish xususiyatiga ko’ra ikki guruhga ajratiladi: a) grafukli organayzerlar b) og’zaki bayonli. Grafikli organayzerlar (tashkil etuvchi) - fikriy jarayonlarni ko’rgazmali taqdim etish vositasi. Mazkur metodlarga Venn diagrammasi, klaster, BBB jadvali, Toifalash jadvali, Insert, Baliq skeleti, SWOT tahlili, Nima uchun, Qanday diagrammasi va h.k.larni kiritishimiz mumkin. BBB JADVALI- Bilaman, Bilishni hohlayman, Bilib oldim. Mavzu, matn, bo’lim bo’yicha izlanuvchilikni olib borish imkonini beradi. Jadvalni tuzish qoidasi bilan tanishadilar. Alohida kichik guruhlarda jadvalni rasmiylashtiradilar. Mavzu bo’yicha nimalarni bilasiz” va “Nimani bilishni xohlaysiz” degan savollarga javob beradilar (oldindagi ish uchun yo’naltiruvchi
asos  yaratiladi).  Jadvalning  1  va  2  bo’limlarini  to’ldiradilar.  Ma’ruzani
tinglaydilar,  mustaqil  o’qiydilar.  Mustaqil/kichik  guruhlarda  jadvalning  3
bo’limni to’ldiradilar
B/BX/B jadvali
Bilaman
Bilishni xohlayman
Bilib oldim
VENN diagrammasi - 2 va 3 jihatlarni hamda umumiy tomonlarini solishtirish
yoki taqqoslash yoki qarama-qarshi qo’yish uchun qo’llaniladi.  Tizimli fikrlash,
solishtirish,  taqqoslash,  tahlil  qilish  ko’nikmalarini  rivojlantiradi.  Diagramma
Venna  tuzish  qoidasi  bilan  tanishadilar.  Alohida  kichik  gurhlarda  diagramma
Vennani  tuzadilar  va  kesishmaydigan  joylarni  (x)  to’ldiradilar.  Juftliklarga
birlashadilar, o’zlarinin Venn diagrammasini to’ldiradilar.
Toifalash jadvali. Toifa - xususiyat va munosabatlarni muhimligini namoyon 
qiluvchi (umumiy) alomat.
Texnologiyaning maqsadi:
Ajratilgan
alomatlar
asosida
olingan
ma’lumotlarni
birlashtirishni
 
ta’minlaydi.
 
Tizimli
 
fikrlash,
ma’lumotlarni tuzilmaga keltirish, tizimlashtirish ko’nikmalarini rivojlantiradi.
O’tkazilish tartibi:
Toifalarni jadval ko’rinishida rasmiylashtiradilar. G’oyalarni ma’lumotlarni
toifaga  mos  ravishda  bo’ladilar.  Ish  jarayonida  toifalarning  ayrim  nomlari
o’zgarishi mumkin. Yangilari paydo bo’lishi mumkin.
Ish natijalarining taqdimoti
Toifalash sharhini tuzish qoidasi:
1. Toifalar bo’yicha ma’lumotlarni taqsimlashning yagona usuli mavjud
emas.
2. Bitta  mini  -  guruhda  toifalarga  ajratish  boshqa  guruhda  ajratilgan
toifalardan farq qilishi mumkin.
3. Ta’lim  oluvchilarga  oldindan  tayyorlab  qo’yilgan  toifalarni  berish
mumkin emas bu ularning mustaqil tanlovi bo’la qolsin.
Toifalash jadvali Toifalar
Masalan, Jahonning siyosiy xaritasi mavzusida mamlakatlami toifaga ajratish 
ucnun ushbu metoddan quyidagicha foydalanish mumkin:____________________
Kamchilik
Logotip
asos yaratiladi). Jadvalning 1 va 2 bo’limlarini to’ldiradilar. Ma’ruzani tinglaydilar, mustaqil o’qiydilar. Mustaqil/kichik guruhlarda jadvalning 3 bo’limni to’ldiradilar B/BX/B jadvali Bilaman Bilishni xohlayman Bilib oldim VENN diagrammasi - 2 va 3 jihatlarni hamda umumiy tomonlarini solishtirish yoki taqqoslash yoki qarama-qarshi qo’yish uchun qo’llaniladi. Tizimli fikrlash, solishtirish, taqqoslash, tahlil qilish ko’nikmalarini rivojlantiradi. Diagramma Venna tuzish qoidasi bilan tanishadilar. Alohida kichik gurhlarda diagramma Vennani tuzadilar va kesishmaydigan joylarni (x) to’ldiradilar. Juftliklarga birlashadilar, o’zlarinin Venn diagrammasini to’ldiradilar. Toifalash jadvali. Toifa - xususiyat va munosabatlarni muhimligini namoyon qiluvchi (umumiy) alomat. Texnologiyaning maqsadi: Ajratilgan alomatlar asosida olingan ma’lumotlarni birlashtirishni ta’minlaydi. Tizimli fikrlash, ma’lumotlarni tuzilmaga keltirish, tizimlashtirish ko’nikmalarini rivojlantiradi. O’tkazilish tartibi: Toifalarni jadval ko’rinishida rasmiylashtiradilar. G’oyalarni ma’lumotlarni toifaga mos ravishda bo’ladilar. Ish jarayonida toifalarning ayrim nomlari o’zgarishi mumkin. Yangilari paydo bo’lishi mumkin. Ish natijalarining taqdimoti Toifalash sharhini tuzish qoidasi: 1. Toifalar bo’yicha ma’lumotlarni taqsimlashning yagona usuli mavjud emas. 2. Bitta mini - guruhda toifalarga ajratish boshqa guruhda ajratilgan toifalardan farq qilishi mumkin. 3. Ta’lim oluvchilarga oldindan tayyorlab qo’yilgan toifalarni berish mumkin emas bu ularning mustaqil tanlovi bo’la qolsin. Toifalash jadvali Toifalar Masalan, Jahonning siyosiy xaritasi mavzusida mamlakatlami toifaga ajratish ucnun ushbu metoddan quyidagicha foydalanish mumkin:____________________ Kamchilik
Toifalar
Davlat
Mamlakat
Maqomi
noma’lim
Monarxiya
Respublika
“Nilufar guli” chizmasi. Muammoni yechish vositasi.
O’zida nilufar guli ko’rinishini namoyon qiladi. Uning asosini to’qqizta 
katta to’rt burchaklar tashkil etadi. Tizimli fikrlash, tahlil qilish ko’nikmalarini 
rivojlantiradi va faollashtiradi O’tkazilish tartibi:
Chizmani  tuzish  qoidasi  bilan  tanishadilar.  Alohida  kichik  guruhlarda
chizma tuzadilar: to’rt burchak markazida avval asosiy muammoni (g’oya, vazifa)
yozadilar.  Uning  yechish  g’oyalarini  esa  markaziy  to’rt  burchakning  atrofida
joylashgan sakkizta to’rt burchaklarga yozadilar.
Markaziy to’rt burchakning atrofida joylashgan sakkizta to’rt burchaklarga
yozilgan g’oyalarni, atrofda joylashgan sakkizta to’rt burchaklarning markaziga
yozadilar, ya’ni gulning barglariga olib chiqadilar. Shunday qilib, uning xar biri
o’z navbatida yana bir muammodek ko’riladi
Chizmani  tuzish  qoidasi  bilan  tanishadilar.  Alohida  kichik  guruhlarda
chizma tuzadilar: avval asosiy muammoni (g’oya, vazifa) yozadilar, so’ngra kichik
muammolarni, ularning har biridan esa, kichik muammoni batafsil ko’rib chiqish
uchun  “kichik  shoxchalarni”  chiqaradilar.  Shunga  asosan  har  bir  g’oyalar
rivojlanishini batafsil kuzatish mumkin.
“Nilufar guli” chizmasi
B
D
G
Z
B
Z
C
D
A
F
G
H
Y
H
C
F
Y
Ish natijalarining taqdimoti
Amaliy nuqtai nazardan barcha g’oyalarni ixcham deb tasavvur qiling (bitta-
ikkitasi bilan chegaralaning) b ham aql ch n fo dali mashq hisoblanadi
Logotip
Toifalar Davlat Mamlakat Maqomi noma’lim Monarxiya Respublika “Nilufar guli” chizmasi. Muammoni yechish vositasi. O’zida nilufar guli ko’rinishini namoyon qiladi. Uning asosini to’qqizta katta to’rt burchaklar tashkil etadi. Tizimli fikrlash, tahlil qilish ko’nikmalarini rivojlantiradi va faollashtiradi O’tkazilish tartibi: Chizmani tuzish qoidasi bilan tanishadilar. Alohida kichik guruhlarda chizma tuzadilar: to’rt burchak markazida avval asosiy muammoni (g’oya, vazifa) yozadilar. Uning yechish g’oyalarini esa markaziy to’rt burchakning atrofida joylashgan sakkizta to’rt burchaklarga yozadilar. Markaziy to’rt burchakning atrofida joylashgan sakkizta to’rt burchaklarga yozilgan g’oyalarni, atrofda joylashgan sakkizta to’rt burchaklarning markaziga yozadilar, ya’ni gulning barglariga olib chiqadilar. Shunday qilib, uning xar biri o’z navbatida yana bir muammodek ko’riladi Chizmani tuzish qoidasi bilan tanishadilar. Alohida kichik guruhlarda chizma tuzadilar: avval asosiy muammoni (g’oya, vazifa) yozadilar, so’ngra kichik muammolarni, ularning har biridan esa, kichik muammoni batafsil ko’rib chiqish uchun “kichik shoxchalarni” chiqaradilar. Shunga asosan har bir g’oyalar rivojlanishini batafsil kuzatish mumkin. “Nilufar guli” chizmasi B D G Z B Z C D A F G H Y H C F Y Ish natijalarining taqdimoti Amaliy nuqtai nazardan barcha g’oyalarni ixcham deb tasavvur qiling (bitta- ikkitasi bilan chegaralaning) b ham aql ch n fo dali mashq hisoblanadi