Geografik tushunchalarni shakllantirish.

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

8

File size

Fayl hajmi

29,8 KB


Geografik tushunchalarni shakllantirish.
O‘quv mashg‘ulotining maqsadi:  Geografiya ta’limida tabiiy geografik
tushunchalarni  shakllantirish 
haqidagi  ma’ruzada  egallangan  bilimlarni
mustahkamlash.
№
Topshiriqlar
Amaliy
mashg‘ulot
natijasi
1
Matn  bilan  tanishing.  “Geografik  bilim”,  “geografik
tushuncha”,  “geografik  ko‘nikma”  va  “geografik  malaka”
atamalarigi ta’rif bering
yozma tavsif
2
Tabiiy geografiya kurslari bo‘yicha ixtiyoriy mavzuga dars
ishlanmasi tayyorlang
Dars
ishlanma
Maktab geografiyasi mazmuni bilimlar, tushuncha, sabab-oqibat aloqadorligi
qonuniyatlari,  nazariya,  tasavvur  va  faktlar)  ko‘nikmalar,  malakalar,  hamda
dunyoqarash g‘oyalarini o‘z ichiga oladi. Bilim va ko‘nikmalar insonning tabiat va
jamiyat  hodisalari  haqida  hosil  qilgan  to‘g‘ri  ma’lumotlardir.  Bilim  ijtimoiy
mehnat va tafakkur maxsuli bo‘lib, mavjud olamning ob’ektiv, qonuniy aloqalarini
til vositasi bilan ifoda qiladi. Bilim bilish bilan uzviy bog‘liq bo‘lib, uning natijasi
va tarkibiy qismidir. Ob’ekt va hodisalar haqidagi bilimlar nisbiy bo‘lib, u mutloq
emas.  U  doimo  rivojlanib,  chuqurlashib  boradi.  Bilim,  kundalik  tajriba  ilmiy
kuzatish, nazariyalari orqali to‘planadi.
 Bilimlar ikki guruhga ajratiladi.
 1.Nazariy bilimlar (ilmiy)
 2.Empirik bilimlar
Logotip
Geografik tushunchalarni shakllantirish. O‘quv mashg‘ulotining maqsadi: Geografiya ta’limida tabiiy geografik tushunchalarni shakllantirish haqidagi ma’ruzada egallangan bilimlarni mustahkamlash. № Topshiriqlar Amaliy mashg‘ulot natijasi 1 Matn bilan tanishing. “Geografik bilim”, “geografik tushuncha”, “geografik ko‘nikma” va “geografik malaka” atamalarigi ta’rif bering yozma tavsif 2 Tabiiy geografiya kurslari bo‘yicha ixtiyoriy mavzuga dars ishlanmasi tayyorlang Dars ishlanma Maktab geografiyasi mazmuni bilimlar, tushuncha, sabab-oqibat aloqadorligi qonuniyatlari, nazariya, tasavvur va faktlar) ko‘nikmalar, malakalar, hamda dunyoqarash g‘oyalarini o‘z ichiga oladi. Bilim va ko‘nikmalar insonning tabiat va jamiyat hodisalari haqida hosil qilgan to‘g‘ri ma’lumotlardir. Bilim ijtimoiy mehnat va tafakkur maxsuli bo‘lib, mavjud olamning ob’ektiv, qonuniy aloqalarini til vositasi bilan ifoda qiladi. Bilim bilish bilan uzviy bog‘liq bo‘lib, uning natijasi va tarkibiy qismidir. Ob’ekt va hodisalar haqidagi bilimlar nisbiy bo‘lib, u mutloq emas. U doimo rivojlanib, chuqurlashib boradi. Bilim, kundalik tajriba ilmiy kuzatish, nazariyalari orqali to‘planadi. Bilimlar ikki guruhga ajratiladi. 1.Nazariy bilimlar (ilmiy) 2.Empirik bilimlar
 Nazariy bilimlarga narsa va hodisalarning moxiyati va o‘ziga xos xususiyatlari,
ichki aloqadorligi va munosabatlari kiradi. Ilmiy bi limlar umumlashgan bilimlar
bo‘lib, o‘z ichiga nazariya qonun, qonuniyat, sabab-oqibat tushunchalarini oladi.
 Empirik bilimlar ob’ekt va hodisalarning tashki xususiyatlariga oid bilimlarni
aks ettiradi, bularga tasavvur va faktlar kiradi. Maktab geografiyasining ilmiy
darajasini oshishi munosabati bilan uning mazmunida empirik bilimlarga nisbatan
nazariy bilimlar xajmi ko‘paymoqda.
Inson voqelikni bilish jarayonida narsalarni bir-biri bilan qiyoslaydi, ularni
taqqoslaydi, uxshashligi va farqlarini aniqlaydi; tahlil va sintez yo‘li bilan narsa va
hodisalarning  moxiyatini  ochadi,  fikran  ularning  belgilarini  ajratadi,
umumlashtiradi. Natijada  vokelikdagi  narsa  va hodisalar  to‘g‘risida  tushuncha
hosil bo‘ladi. 
Tushuncha deb narsa va hodisalarning umumiy va muhim belgilarini aks
ettiruvchi  fikrga  aytiladi.  Tushunchalar  moxiyati  jihatidan  aniq  va  mavxum
tushunchalarga ajratiladi. Bir butun narsaga aloqador tushuncha aniq tushuncha
dyoyiladi.  Masalan,  Avstraliya,  Antarktida,  Ural,  Briz,  Passat  va  boshqalar.
Moddiy  borliqdagi  narsalardan  fikran  ajratib  olingan  ba’zi  xususiyat  sifat,
holatlarga, shuningdek narsalar o‘rtasidagi ichki munosabatlarga, qonuniyatlarga
qaratilgan  tushunchalar  abstrakt  (Mavxum)  tushuncha  deb  ataladi.  Masalan:
kenglik, uzunlik, balandlik, tog‘lik, ixtisoslik, bozor va boshqalar.
Geografik tushunchalar qo‘llash jihatidan ikki turga bo‘linadi.    
1.Umumiy tushunchalar 
2.Yakka tushunchalar
 Umumiy  tushunchalar  bir  jinsga  oid  bo‘lgan  ko‘p  narsa  va  hodisalarni
gavdalantiradi. Umumiy  tushunchalarga  alohida  narsa  va  hodisalar  kirmasdan,
balki bir xil nom bilan atalauvchi narsa va hodisalar kiradi. Masalan: daryo, iqlim,
tabiat zonasi,iqtisodiyrayon va xakozo.Umumiy tushunchlar mazmuni ta’rif berish
va  ularga  xos  bo‘lgan  belgilarni  aniqlash  jarayonida  kelib  chiqadi.  Yakka
tushunchalar, yakka ob’ekt  va hodisa haqidagi  geografik nom bilan ataluvchi
tushunchadir. Masalan, Oltoy tog‘lari, Amudaryo, Pomir, Markaziy Osiyo hududi,
Fransiya respublikasi, Afgoniston va xakozo. Yakka tushunchalar o‘ziga xos yigma
tushunchalardan iborat bo‘ladi. Masalan: "Osiyo" yakka tushunchasi o‘z ichiga
Logotip
Nazariy bilimlarga narsa va hodisalarning moxiyati va o‘ziga xos xususiyatlari, ichki aloqadorligi va munosabatlari kiradi. Ilmiy bi limlar umumlashgan bilimlar bo‘lib, o‘z ichiga nazariya qonun, qonuniyat, sabab-oqibat tushunchalarini oladi. Empirik bilimlar ob’ekt va hodisalarning tashki xususiyatlariga oid bilimlarni aks ettiradi, bularga tasavvur va faktlar kiradi. Maktab geografiyasining ilmiy darajasini oshishi munosabati bilan uning mazmunida empirik bilimlarga nisbatan nazariy bilimlar xajmi ko‘paymoqda. Inson voqelikni bilish jarayonida narsalarni bir-biri bilan qiyoslaydi, ularni taqqoslaydi, uxshashligi va farqlarini aniqlaydi; tahlil va sintez yo‘li bilan narsa va hodisalarning moxiyatini ochadi, fikran ularning belgilarini ajratadi, umumlashtiradi. Natijada vokelikdagi narsa va hodisalar to‘g‘risida tushuncha hosil bo‘ladi. Tushuncha deb narsa va hodisalarning umumiy va muhim belgilarini aks ettiruvchi fikrga aytiladi. Tushunchalar moxiyati jihatidan aniq va mavxum tushunchalarga ajratiladi. Bir butun narsaga aloqador tushuncha aniq tushuncha dyoyiladi. Masalan, Avstraliya, Antarktida, Ural, Briz, Passat va boshqalar. Moddiy borliqdagi narsalardan fikran ajratib olingan ba’zi xususiyat sifat, holatlarga, shuningdek narsalar o‘rtasidagi ichki munosabatlarga, qonuniyatlarga qaratilgan tushunchalar abstrakt (Mavxum) tushuncha deb ataladi. Masalan: kenglik, uzunlik, balandlik, tog‘lik, ixtisoslik, bozor va boshqalar. Geografik tushunchalar qo‘llash jihatidan ikki turga bo‘linadi. 1.Umumiy tushunchalar 2.Yakka tushunchalar Umumiy tushunchalar bir jinsga oid bo‘lgan ko‘p narsa va hodisalarni gavdalantiradi. Umumiy tushunchalarga alohida narsa va hodisalar kirmasdan, balki bir xil nom bilan atalauvchi narsa va hodisalar kiradi. Masalan: daryo, iqlim, tabiat zonasi,iqtisodiyrayon va xakozo.Umumiy tushunchlar mazmuni ta’rif berish va ularga xos bo‘lgan belgilarni aniqlash jarayonida kelib chiqadi. Yakka tushunchalar, yakka ob’ekt va hodisa haqidagi geografik nom bilan ataluvchi tushunchadir. Masalan, Oltoy tog‘lari, Amudaryo, Pomir, Markaziy Osiyo hududi, Fransiya respublikasi, Afgoniston va xakozo. Yakka tushunchalar o‘ziga xos yigma tushunchalardan iborat bo‘ladi. Masalan: "Osiyo" yakka tushunchasi o‘z ichiga
juda ko‘p yakka tushunchalarni  oladi. "Osiyo tog‘lari","Osiyo iqlimi", "Osiyo
daryolari",  "Osiyo  qo‘llari"  va  xakozo.  Yakka  tushunchalar  mazmuni  ularga
geografik ta’rif berish orqali ochiladi. Geografik tushunchalarni shakllantirish uzoq
vaqt va murakkab jarayonlarni talab qiladi. Tushunchalarni egallash uning negizida
yangi tushunchalarni egallash uchun asos bo‘lib xizmat qiladi va tushunchalar
o‘rtasida to‘g‘ri aloqadorlik o‘rnatishni ta’minlaydi.
 Tushunchani egallash deganda: uning mazmunini, hamda u bilan bog‘liq bo‘lgan
tasavvurlarni  egallash  tushuniladi.  Geografiya  kursidagi  har  bir  tushuncha
o‘quvchilar ongida turlicha usullar, yo‘llar bilan shakllantiriladi. Bunga sabab har
bir narsa, voqea, hodisa mazmunining turlichaligidir. Geografik tushunchalarni
egallashning eng asosiy tomoni shundaki, ularga ta’rif bermay turib ularni egallab
bo‘lmaydi. Bunda uning shakllantirish bosqichlariga e’tibor berish kerak.
Geografik tushunchalar ta’lim jarayonida sekin - asta rivojlanadi. Darsda shu
narsaga  e’tibor  berish  kerakki,  umumiy  tushunchalarni  shakllantirish  yakka
tushunchalarga  tayanmasdan  amalga  oshmaydi.  Masalan,  O‘zbekiston  iqlimi
tushunchasini shu paytda yaxshi shakllantirish mumkinki, qachonki o‘quvchilarda
iqlim va iqlim hosil qiluvchi omillar haqida bilimlar mavjud bo‘lsa. Quyida O‘rta
Osiyo  tabiati  tushunchasini  shakllantirish  jarayonini  misol  tarkasida
keltiramiz.Tahlil va mavxumiyatdan foydalanib, o‘quvchilar xayolan O‘rta Osiyoni
qismlarga  bo‘ladilar.  O‘rta  Osiyoning  tog‘li  qismi  va  ularning  elementlarini
(rel’efi,iqlimi) bilan tanishish o‘quvchilarni O‘rta Osiyoning tabiatiga xos belgilar
aloqadoligini bilib olishga yordam beradi. O‘rta Osiyo tabiatining rel’efi, iqlimi,
o‘simliklari  va  boshqa  elementlarni  boshqa  hududlar  bilan  qiyoslash  orqali
ularning o‘ziga xos bo‘lgan belgilarni ajratadilar. O‘rta Osiyo va uning qismlari,
tabiati elementlarini induktiv yo‘l bilan bilish orqali uning tabiatiga xos bo‘lgan
umumiy  xususiyatlarni  ajratadilar.  Keyinchalik  esa  deduktiv  yo‘l  bilan  tabiat
elementlari haqidagi umumiy tushunchalarga tayanib ular o‘rtasidagi aloqadorlik
va bog‘liqlikni  ajratadilar. O‘rta Osiyo tabiatini  boshqa  hududlar tabiati bilan
taqqoslash orqali O‘rta Osiyo tabiiy kompleksi haqidagi tushunchani egallaydilar.
Geografik ob’ektlarni ko‘rgazmali qurollarsiz va kartasiz o‘rganish ularga
xos bo‘lgan belgilarni ajratishni birmuncha qiyinlashtiradi. Karta va ko‘rgazmali
qurollar o‘rganilayotgan ob’ektga doir muhim belgilarni o‘zida mujassamlashtirgan
Logotip
juda ko‘p yakka tushunchalarni oladi. "Osiyo tog‘lari","Osiyo iqlimi", "Osiyo daryolari", "Osiyo qo‘llari" va xakozo. Yakka tushunchalar mazmuni ularga geografik ta’rif berish orqali ochiladi. Geografik tushunchalarni shakllantirish uzoq vaqt va murakkab jarayonlarni talab qiladi. Tushunchalarni egallash uning negizida yangi tushunchalarni egallash uchun asos bo‘lib xizmat qiladi va tushunchalar o‘rtasida to‘g‘ri aloqadorlik o‘rnatishni ta’minlaydi. Tushunchani egallash deganda: uning mazmunini, hamda u bilan bog‘liq bo‘lgan tasavvurlarni egallash tushuniladi. Geografiya kursidagi har bir tushuncha o‘quvchilar ongida turlicha usullar, yo‘llar bilan shakllantiriladi. Bunga sabab har bir narsa, voqea, hodisa mazmunining turlichaligidir. Geografik tushunchalarni egallashning eng asosiy tomoni shundaki, ularga ta’rif bermay turib ularni egallab bo‘lmaydi. Bunda uning shakllantirish bosqichlariga e’tibor berish kerak. Geografik tushunchalar ta’lim jarayonida sekin - asta rivojlanadi. Darsda shu narsaga e’tibor berish kerakki, umumiy tushunchalarni shakllantirish yakka tushunchalarga tayanmasdan amalga oshmaydi. Masalan, O‘zbekiston iqlimi tushunchasini shu paytda yaxshi shakllantirish mumkinki, qachonki o‘quvchilarda iqlim va iqlim hosil qiluvchi omillar haqida bilimlar mavjud bo‘lsa. Quyida O‘rta Osiyo tabiati tushunchasini shakllantirish jarayonini misol tarkasida keltiramiz.Tahlil va mavxumiyatdan foydalanib, o‘quvchilar xayolan O‘rta Osiyoni qismlarga bo‘ladilar. O‘rta Osiyoning tog‘li qismi va ularning elementlarini (rel’efi,iqlimi) bilan tanishish o‘quvchilarni O‘rta Osiyoning tabiatiga xos belgilar aloqadoligini bilib olishga yordam beradi. O‘rta Osiyo tabiatining rel’efi, iqlimi, o‘simliklari va boshqa elementlarni boshqa hududlar bilan qiyoslash orqali ularning o‘ziga xos bo‘lgan belgilarni ajratadilar. O‘rta Osiyo va uning qismlari, tabiati elementlarini induktiv yo‘l bilan bilish orqali uning tabiatiga xos bo‘lgan umumiy xususiyatlarni ajratadilar. Keyinchalik esa deduktiv yo‘l bilan tabiat elementlari haqidagi umumiy tushunchalarga tayanib ular o‘rtasidagi aloqadorlik va bog‘liqlikni ajratadilar. O‘rta Osiyo tabiatini boshqa hududlar tabiati bilan taqqoslash orqali O‘rta Osiyo tabiiy kompleksi haqidagi tushunchani egallaydilar. Geografik ob’ektlarni ko‘rgazmali qurollarsiz va kartasiz o‘rganish ularga xos bo‘lgan belgilarni ajratishni birmuncha qiyinlashtiradi. Karta va ko‘rgazmali qurollar o‘rganilayotgan ob’ektga doir muhim belgilarni o‘zida mujassamlashtirgan
bo‘lishi kerak. Yakka tushunchalarni shakllantirish uchun o‘quvchilar xayolan shu
ob’ektni  karta  bilan  bog‘lay  olishlari  kerak.  SHu  tufayli  ham  karta  yakka
tushunchalarni shakllantiruvchi asosiy manba hisoblanadi. Faqat karta orqaligina
istalgan geografik ob’ektning geografik o‘rniga xos bo‘lgan belgilarni ajratish va
shu hududning ichki xususiyatlarini ajratish imkoniyatlari tugiladi.
 Taqqoslash  geografik  tushunchalarni  shakllantirishda  katta  ahamiyatga  ega.
O‘quvchilar o‘zlariga tanish ob’ektlarni o‘rganilayotgan ob’ektlar bilan taqqoslash
orqali ularga xos bo‘lgan belgi va xususiyatlarni bilib oladilar. Masalan, Amudaryo
va Sirdaryoni  taqqoslash  da har  ikkala  daryoning shimolga  okishini,  uzunligi
deyarli tengligini, ularning baland tog‘lardan boshlanishini, to‘yinishini hamda
deyarli bir xil ekanligini  aniqlaydilar. Ob’ektlar elementlarini oddiy qiyoslash
orqali  o‘qituvchi  murakkabrok  taqqoslashga  o‘tadilar.  Masalan:  nima  uchun
ularning  shimolga  oqishi  sabablarini,  irmoqlarini,  Amudaryo  suvining  nima
sababdan  Sirdaryoga  nisbatan  loyka  ekanligini,  rejimidagi  farqi  kabi  ko‘plab
xususiyatlarini  ajratadilar. Tushuncha  quyidagi  hollarda o‘quvchilar  tomonidan
egallangan hisoblanadi.
1. O‘quvchi tushunchaga ta’rif bera olsa (agar u umumiy tushuncha bo‘lsa);
2. Tushuncha mazmuniga xos bo‘lgan belgilarni ajrata olsa va tushuncha
belgilari o‘rtasidagi aloqadorlik va bog‘liqlikni farqlay olsa;
3. O‘rganilayotgan geografik ob’ekt yoki hodisa haqida o‘quvchi obrazli
tasavvurga ega bo‘lsa;
 4. O‘quv vazifalarini bajarishda tushunchani mustaqil qo‘llay olsa.
Tushunchaning  muvaffaqiyatli  o‘zlashtirilishi  uchun  o‘quvchilar  e’tiborini
tushuncha belgilarini tahlil qilishga qaratish kerak.Ishning bunday tashkil qilinishi
o‘quvchilarni ob’ekt va hodisalardagi eng muhim va ikkinchi darajali belgilarni
ajratishlari ularni taqqoslash ga va guruhlashga o‘rgatadi.  Bunda ekskursiyalar,
joyda  amaliy  ishlar  uyush-tirish  katta  rol  o‘ynaydi.  O‘quvchilarning  umumiy
tushunchalarini mustakkil qo‘llay olish uchun reproduktiv metod va ijodiy va
muammoli topshiriqlarni (qisman izlanuvchan va tadqiqot metodlar) bajarishga
o‘rgatish kerak.
 Geografik ko‘nikma va malakalarni shakllantirish metodikasi bilim egallash,
ko‘nikma va malakani shakllantirish bilan chambarchas bog‘liq. O‘quv ishlari
Logotip
bo‘lishi kerak. Yakka tushunchalarni shakllantirish uchun o‘quvchilar xayolan shu ob’ektni karta bilan bog‘lay olishlari kerak. SHu tufayli ham karta yakka tushunchalarni shakllantiruvchi asosiy manba hisoblanadi. Faqat karta orqaligina istalgan geografik ob’ektning geografik o‘rniga xos bo‘lgan belgilarni ajratish va shu hududning ichki xususiyatlarini ajratish imkoniyatlari tugiladi. Taqqoslash geografik tushunchalarni shakllantirishda katta ahamiyatga ega. O‘quvchilar o‘zlariga tanish ob’ektlarni o‘rganilayotgan ob’ektlar bilan taqqoslash orqali ularga xos bo‘lgan belgi va xususiyatlarni bilib oladilar. Masalan, Amudaryo va Sirdaryoni taqqoslash da har ikkala daryoning shimolga okishini, uzunligi deyarli tengligini, ularning baland tog‘lardan boshlanishini, to‘yinishini hamda deyarli bir xil ekanligini aniqlaydilar. Ob’ektlar elementlarini oddiy qiyoslash orqali o‘qituvchi murakkabrok taqqoslashga o‘tadilar. Masalan: nima uchun ularning shimolga oqishi sabablarini, irmoqlarini, Amudaryo suvining nima sababdan Sirdaryoga nisbatan loyka ekanligini, rejimidagi farqi kabi ko‘plab xususiyatlarini ajratadilar. Tushuncha quyidagi hollarda o‘quvchilar tomonidan egallangan hisoblanadi. 1. O‘quvchi tushunchaga ta’rif bera olsa (agar u umumiy tushuncha bo‘lsa); 2. Tushuncha mazmuniga xos bo‘lgan belgilarni ajrata olsa va tushuncha belgilari o‘rtasidagi aloqadorlik va bog‘liqlikni farqlay olsa; 3. O‘rganilayotgan geografik ob’ekt yoki hodisa haqida o‘quvchi obrazli tasavvurga ega bo‘lsa; 4. O‘quv vazifalarini bajarishda tushunchani mustaqil qo‘llay olsa. Tushunchaning muvaffaqiyatli o‘zlashtirilishi uchun o‘quvchilar e’tiborini tushuncha belgilarini tahlil qilishga qaratish kerak.Ishning bunday tashkil qilinishi o‘quvchilarni ob’ekt va hodisalardagi eng muhim va ikkinchi darajali belgilarni ajratishlari ularni taqqoslash ga va guruhlashga o‘rgatadi. Bunda ekskursiyalar, joyda amaliy ishlar uyush-tirish katta rol o‘ynaydi. O‘quvchilarning umumiy tushunchalarini mustakkil qo‘llay olish uchun reproduktiv metod va ijodiy va muammoli topshiriqlarni (qisman izlanuvchan va tadqiqot metodlar) bajarishga o‘rgatish kerak. Geografik ko‘nikma va malakalarni shakllantirish metodikasi bilim egallash, ko‘nikma va malakani shakllantirish bilan chambarchas bog‘liq. O‘quv ishlari
jarayonini  bilish  ko‘nikmalarini  shakllantirish  uchun  asos  bo‘lib  xizmat
qiladi.Geografiya bo‘yicha ilg‘or o‘qituvchilar va metodistlar o‘quvchilar amaliy
tayyorgarligiga katta e’tibor beradilar. Maktab geografiyasida shakllantiriladigan
ko‘nikmalar mazmun jihatdan emas,balki bajarish murakkabligi bo‘yicha ham farq
qiladi. Masalan dunyo tomonlarini aniqlash oddiy ko‘nikma bo‘lsa, topografik
planni o‘qish va uni tuzish esa murakkab ko‘nikma hisoblanadi. Geografiya ta’limi
metodikasi fani shakllantiriladigan ko‘nikma va malakalarning ta’lim tarbiyaviy
ahamiyatini to‘laligicha ochib bergan va ularni o‘quvchilarga yetkazish metodlarini
ham  ishlab  chiqqan  desa  bo‘ladi.  Ko‘pchilik  ko‘nikmalar  fanlararo  bo‘lishi
mumkin. Faqat geografiya ta’limiga xos bo‘lgan amaliy ko‘nikma va malakalar
ham mavjud. Bular joyda mo‘ljal ola bilish, joy planini tushirish, topografik plan
va turli mazmundagi geografik kartalarni o‘qish, tabiatda va ishlab chiqarishda
kuzatish,  kuzatish  materiallarini  qayta  ishlash,  statistik  va  iqtisodiy  raqamli
materiallar  bilan  ishlash  va  boshqalar.  bunga  misol  bo‘lishi  mumkin.
Ko‘nikmalarni  shakllantirish  uzoq  mashakkatli  mehnat  talab  qiladi.  Ularni
shakllantirish bir necha bosqichdan iborat bo‘lishi mumkin.
Har bir geografik ko‘nikmani shakllantirish murakkab harakat tizimlarini
talab  qiladi.  Odatda  ko‘nikma  va  malakalar  bir  paytning  o‘zida
shakllantiriladi.Chunki amaliy topshiriqlarni bajarishda ularning ayrimlari ongli
ravishda,ba’zilari bevosita,ammo ong nazorati ostida bajariladi. Masalan topografik
planni o‘qish ko‘nikmasi o‘z ichiga yo‘nalishlarini aniqlash, masshtab yordamida
plandagi  masofalarni  o‘lchash,  topografik  belgilarni  o‘qish,  joyda  ob’ektlar
o‘rtasidagi aloqadorlikni urnatish kabilarni oladi. Yuqoridagilar ichida topografik
belgilarni ishlatishni bilishgina malaka darajasini ko‘rsatadi.
Ob-havoni kuzatish ko‘nikmasi deganda termometr,barometr,flyuger bilan
ishlashni bulutlar shakli va turlarini, oddiy ko‘zda aniqlay olishni, ob-havoning
boshqa alomatlarini aniqlashga tushiniladi. SHular ichida faqat ob - havo haroratini
aniqlash va barometr bilan ishlash mala-ka darajsigacha ko‘tarilish mumkin va
boshqalar.
Geografik ko‘nikma va malakalar ko‘p hollarda bilim sifatini belgilaydi.
Tajribalar shuni ko‘rsatadiki, agar o‘quvchilarda karta bilan ishlash ko‘nikmasi
shakllantirilsa, ularning javoblari ham karta bilan bog‘langan bo‘ladi. Karta bilan
Logotip
jarayonini bilish ko‘nikmalarini shakllantirish uchun asos bo‘lib xizmat qiladi.Geografiya bo‘yicha ilg‘or o‘qituvchilar va metodistlar o‘quvchilar amaliy tayyorgarligiga katta e’tibor beradilar. Maktab geografiyasida shakllantiriladigan ko‘nikmalar mazmun jihatdan emas,balki bajarish murakkabligi bo‘yicha ham farq qiladi. Masalan dunyo tomonlarini aniqlash oddiy ko‘nikma bo‘lsa, topografik planni o‘qish va uni tuzish esa murakkab ko‘nikma hisoblanadi. Geografiya ta’limi metodikasi fani shakllantiriladigan ko‘nikma va malakalarning ta’lim tarbiyaviy ahamiyatini to‘laligicha ochib bergan va ularni o‘quvchilarga yetkazish metodlarini ham ishlab chiqqan desa bo‘ladi. Ko‘pchilik ko‘nikmalar fanlararo bo‘lishi mumkin. Faqat geografiya ta’limiga xos bo‘lgan amaliy ko‘nikma va malakalar ham mavjud. Bular joyda mo‘ljal ola bilish, joy planini tushirish, topografik plan va turli mazmundagi geografik kartalarni o‘qish, tabiatda va ishlab chiqarishda kuzatish, kuzatish materiallarini qayta ishlash, statistik va iqtisodiy raqamli materiallar bilan ishlash va boshqalar. bunga misol bo‘lishi mumkin. Ko‘nikmalarni shakllantirish uzoq mashakkatli mehnat talab qiladi. Ularni shakllantirish bir necha bosqichdan iborat bo‘lishi mumkin. Har bir geografik ko‘nikmani shakllantirish murakkab harakat tizimlarini talab qiladi. Odatda ko‘nikma va malakalar bir paytning o‘zida shakllantiriladi.Chunki amaliy topshiriqlarni bajarishda ularning ayrimlari ongli ravishda,ba’zilari bevosita,ammo ong nazorati ostida bajariladi. Masalan topografik planni o‘qish ko‘nikmasi o‘z ichiga yo‘nalishlarini aniqlash, masshtab yordamida plandagi masofalarni o‘lchash, topografik belgilarni o‘qish, joyda ob’ektlar o‘rtasidagi aloqadorlikni urnatish kabilarni oladi. Yuqoridagilar ichida topografik belgilarni ishlatishni bilishgina malaka darajasini ko‘rsatadi. Ob-havoni kuzatish ko‘nikmasi deganda termometr,barometr,flyuger bilan ishlashni bulutlar shakli va turlarini, oddiy ko‘zda aniqlay olishni, ob-havoning boshqa alomatlarini aniqlashga tushiniladi. SHular ichida faqat ob - havo haroratini aniqlash va barometr bilan ishlash mala-ka darajsigacha ko‘tarilish mumkin va boshqalar. Geografik ko‘nikma va malakalar ko‘p hollarda bilim sifatini belgilaydi. Tajribalar shuni ko‘rsatadiki, agar o‘quvchilarda karta bilan ishlash ko‘nikmasi shakllantirilsa, ularning javoblari ham karta bilan bog‘langan bo‘ladi. Karta bilan