Geografiya darslarini rejalashtirish Geografiya darsning yillik va kundalik rejasini ishlab chiqish

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

10

File size

Fayl hajmi

32,7 KB


Geografiya darslarini rejalashtirish
Geografiya darsning yillik va kundalik rejasini ishlab chiqish
Geografiya  darslarini  rejalashtirish  geografiya  ta’limidagi  muhim
vazifalardan  biri  hisoblanadi.  Ma’lumki,  umumiy  o’rta  ta’lim  maktablarida
geografiyani o’qitishning asosiy shakli dars sanaladi. Darsda o’quv fani yuzasidan
asosiy o’quv materiali o’rganiladi, lekin dars o’qitishning boshqa shakllari bo’lgan
darsdan tashqari ishlar, sinfdan tashqari mashg’ulotlar va ekskursiyalar bilan uzviy
bog’liq. Chunki darsda darsdan tashqari ishlar masalan, geografiya maydonchasida
olib  borilgan  o’lchov  ma’lumotlari,  tayyorlangan  ko’rgazmali  qurollar,
ekskursiyada tayyorlangan gerbariylar va kollektsiyalardan foydalaniladi. Sinfdan
tashqari mashg’ulotlar o’quvchilarning geografiya o’quv fanlaridan o’zlashtirgan
bilim va ko’nikmalarini mustahkamlashga, kengaytirishga, rivojlantirishga, kasbga
ongli ravishda yo’llashga xizmat qiladi.
Demak, geografiyani o’qitishda dars, darsdan tashqari va sinfdan tashqari
mashg’ulotlar, ekskursiyalardan o’z o’rnida rejali va samarali tashkil etilishi, ya’ni
o’qitishga tizimli yondoshuvni amalga oshirish lozim.
O’qituvchi ushbu mashg’ulotlarni bir-biri bilan uzviy ravishda tashkil etish
asnosida  geografik  ta’lim  samaradorligiga  erishish,  o’quvchilarda  ilmiy
dunyoqarashni  shakllantirish,  umumgeografik  va  xususiy  tushunchalar  hamda
o’quv-amaliy  ko’nikmalarni  izchil  ravishda  tarkib  toptirish,  mantiqiy  fikr
yuritishga o’rgatishni nazarda tutadi.
Geografiyani  o’qitishda  tizimli  yondoshuvni  amalga  oshirish  uchun
o’qituvchi o’quv yili boshida yillik reja tuzishi lozim. Mazkur reja geografiyani
o’qitishning barcha shakllarini uzviy ravishda qamrab olishi, o’quv dasturidan
o’rin olgan boblar va mavzular bo’yicha darslar tizimi, o’quv yilidagi choraklar va
ta’tillar  hisobga  olingan  holda  o’tkazish  muddatlari,  fanlararo  bog’lanishlar,
Logotip
Geografiya darslarini rejalashtirish Geografiya darsning yillik va kundalik rejasini ishlab chiqish Geografiya darslarini rejalashtirish geografiya ta’limidagi muhim vazifalardan biri hisoblanadi. Ma’lumki, umumiy o’rta ta’lim maktablarida geografiyani o’qitishning asosiy shakli dars sanaladi. Darsda o’quv fani yuzasidan asosiy o’quv materiali o’rganiladi, lekin dars o’qitishning boshqa shakllari bo’lgan darsdan tashqari ishlar, sinfdan tashqari mashg’ulotlar va ekskursiyalar bilan uzviy bog’liq. Chunki darsda darsdan tashqari ishlar masalan, geografiya maydonchasida olib borilgan o’lchov ma’lumotlari, tayyorlangan ko’rgazmali qurollar, ekskursiyada tayyorlangan gerbariylar va kollektsiyalardan foydalaniladi. Sinfdan tashqari mashg’ulotlar o’quvchilarning geografiya o’quv fanlaridan o’zlashtirgan bilim va ko’nikmalarini mustahkamlashga, kengaytirishga, rivojlantirishga, kasbga ongli ravishda yo’llashga xizmat qiladi. Demak, geografiyani o’qitishda dars, darsdan tashqari va sinfdan tashqari mashg’ulotlar, ekskursiyalardan o’z o’rnida rejali va samarali tashkil etilishi, ya’ni o’qitishga tizimli yondoshuvni amalga oshirish lozim. O’qituvchi ushbu mashg’ulotlarni bir-biri bilan uzviy ravishda tashkil etish asnosida geografik ta’lim samaradorligiga erishish, o’quvchilarda ilmiy dunyoqarashni shakllantirish, umumgeografik va xususiy tushunchalar hamda o’quv-amaliy ko’nikmalarni izchil ravishda tarkib toptirish, mantiqiy fikr yuritishga o’rgatishni nazarda tutadi. Geografiyani o’qitishda tizimli yondoshuvni amalga oshirish uchun o’qituvchi o’quv yili boshida yillik reja tuzishi lozim. Mazkur reja geografiyani o’qitishning barcha shakllarini uzviy ravishda qamrab olishi, o’quv dasturidan o’rin olgan boblar va mavzular bo’yicha darslar tizimi, o’quv yilidagi choraklar va ta’tillar hisobga olingan holda o’tkazish muddatlari, fanlararo bog’lanishlar,
ekskursiyalar, darsdan va sinfdan tashqari ishlar aks etadi.
Geografiya darslarini rejalashtirish ikki qismdan iborat: yillik va dars rejasi,
darsning samaradorligi uni qanday rejalashtirilganligi bog’liq. Mavzuli va dars
rejalari qanday mukammal tuzilgan bo’lsa o’quvchilarni bilim va ko’nikmalarni
egallashi shuncha tez va oson bo’ladi.
Geografiya o’qituvchi yillik, ya’ni yillik reja tuzishi uchun:
• O’quv  dasturidagi  har  bir  bobning  didaktik  maqsadini,  shuningdek,
bobdagi mavzularning ta’limiy, tarbiyaviy va rivojlantiruvchi maqsadlarini aniq
tasavvur qilishi;
• Mavzularni  o’qitishda  yil  fasllari,  mavzuning  ta’limiy,  tarbiyaviy  va
rivojlantiruvchi  maqsadlari,  o’quvchilarda  shakllantiriladigan  biologik
tushunchalar,  tarkib  toptiriladigan  ko’nikmalarni  hisobga  olgan  holda  o’qitish
metodlari, ko’rgazma vositalarini tanlashi.
• O’quvchilar tomonidan o’tkaziladigan kuzatish va tajribalarning mazmuni
va muddatlarini aniqlashi;
• Darsda namoyish etiladigan tajribalarni avvaldan tayyorlash muddatlarini
belgilashi;
• Har bir darsda ta’lim-tarbiyaning uzviyligi, boblar, mavzular va fanlararo
bog’lanishlarni amalga oshirish yo’llarini belgilashi;
• O’quvchilarning mustaqil ishlari uchun didaktik va tarqatma materiallarni
tayyorlash, mustaqil o’qish uchun qo’shimcha adabiyotlarni tanlashi;
• Amaliy mashg’ulotlar, ekskursiyalarni tashkil etish uchun zarur bo’ladigan
jihoz va asboblarini aniqlashi lozim.
Xulosa  qilib  aytganda,  o’qituvchi  yillik  rejada  o’qitish  jarayonining
yaxlitligini nazarda tutishi, o’z pedagogik faoliyatini shu reja asosida tashkil etishi,
unda  o’qitishning  barcha  shakllarining  uzviyligini  ta’minlagan  holda  ularni
o’tkazish muddatlari ko’rsatilgan bo’ladi.
Hozirgi  vaqtda  metodika  va  maktab  amaliyotida  geografiya  bo’yicha
o’quvchilar  bilan  olib  boriladigan  o’quv  ishlarining  quyidagi  shakllari  qabul
qilingan: dars va ular bilan bog’liq bo’lgan ekskursiyalar, uy vazifalari, darsdan
tashqari ishlar va sinfdan tashqari ishlar.
Metodik jihatdan to’g’ri tashkil qilingan ta’lim jarayonida shu o’qitishning
Logotip
ekskursiyalar, darsdan va sinfdan tashqari ishlar aks etadi. Geografiya darslarini rejalashtirish ikki qismdan iborat: yillik va dars rejasi, darsning samaradorligi uni qanday rejalashtirilganligi bog’liq. Mavzuli va dars rejalari qanday mukammal tuzilgan bo’lsa o’quvchilarni bilim va ko’nikmalarni egallashi shuncha tez va oson bo’ladi. Geografiya o’qituvchi yillik, ya’ni yillik reja tuzishi uchun: • O’quv dasturidagi har bir bobning didaktik maqsadini, shuningdek, bobdagi mavzularning ta’limiy, tarbiyaviy va rivojlantiruvchi maqsadlarini aniq tasavvur qilishi; • Mavzularni o’qitishda yil fasllari, mavzuning ta’limiy, tarbiyaviy va rivojlantiruvchi maqsadlari, o’quvchilarda shakllantiriladigan biologik tushunchalar, tarkib toptiriladigan ko’nikmalarni hisobga olgan holda o’qitish metodlari, ko’rgazma vositalarini tanlashi. • O’quvchilar tomonidan o’tkaziladigan kuzatish va tajribalarning mazmuni va muddatlarini aniqlashi; • Darsda namoyish etiladigan tajribalarni avvaldan tayyorlash muddatlarini belgilashi; • Har bir darsda ta’lim-tarbiyaning uzviyligi, boblar, mavzular va fanlararo bog’lanishlarni amalga oshirish yo’llarini belgilashi; • O’quvchilarning mustaqil ishlari uchun didaktik va tarqatma materiallarni tayyorlash, mustaqil o’qish uchun qo’shimcha adabiyotlarni tanlashi; • Amaliy mashg’ulotlar, ekskursiyalarni tashkil etish uchun zarur bo’ladigan jihoz va asboblarini aniqlashi lozim. Xulosa qilib aytganda, o’qituvchi yillik rejada o’qitish jarayonining yaxlitligini nazarda tutishi, o’z pedagogik faoliyatini shu reja asosida tashkil etishi, unda o’qitishning barcha shakllarining uzviyligini ta’minlagan holda ularni o’tkazish muddatlari ko’rsatilgan bo’ladi. Hozirgi vaqtda metodika va maktab amaliyotida geografiya bo’yicha o’quvchilar bilan olib boriladigan o’quv ishlarining quyidagi shakllari qabul qilingan: dars va ular bilan bog’liq bo’lgan ekskursiyalar, uy vazifalari, darsdan tashqari ishlar va sinfdan tashqari ishlar. Metodik jihatdan to’g’ri tashkil qilingan ta’lim jarayonida shu o’qitishning
barcha shakllari - o’qitishning asosiy shakli bo’lgan dars bilan uzviy bog’liqdir,
ular geografik tushunchalarni, dunyoqarashni, tafakkurni va amaliy ko’nikmalarni
rivojlantiradi.
Yillik rejalashtirishda ma’lum bir geografiya predmeti bo’limlari bo’yicha
o’quv yili bo’yiga berilgan soatlar hajmi doirasida taqsimlab chiqiladi. Bunda
o’qituvchini bilimlar tizimini shakllantirish, mavzular va darslar orasidagi o’zaro
bog’liqliklarni aniqlash, tushunchalarni shakllantirish yo’llarini aniqlash va ularni
shakllantirishni asosiy bosqichlarni, tayanch bilim va tushunchalarni ajratishni,
amaliy  ishlar  tizimini  aniqlashni  rejalashtirish  ko’zda  tutiladi.  Mavzuli
rejalashtirish quyidagilarni aniqlashga imkon beradi:
a) ma’lum bir kurs
bo’yicha o’quv jarayonlarnini to’la ko’rishga imkon beradi; b) ma’lum bir kurs
bo’yicha dars turlarini aniqlashga; v) o’qituvchi va o’quvchilarni hamkorlikda
faoliyatini metodlari va usullarini birgalikda qo’llashga. Odatda mavzuli rejalar
soatlar  hajmini  o’zgarmagan  taqdirda  ayrim  o’zgarishlar  va  qo’shimchalar
kiritilgan holda 3-4 yil davomida foydalanishga mo’jallangan bo’ladi.
Hozirgi  davrda  georafiya  dasturlarning  va  predmetlarining  asosiy
xususiyati ulardagi bilimlarni sinfdan- sinfga murakkablashib borishidir. Shu
munosabat bilan har bir geografiya darsi ma’lum bir bilim va ko’nikmalarni
o’quvchilar tomonidan mustaqil o’zlashtirishini shakllantirishda alahida bosqich
bo’lmog’i lozim. Shuning uchun umuta’lim maktablaridagi har bir sinf predmeti
bo’yicha,  bo’limlar  va  mavzular  bo’yicha  rejasi  ma’lum  bir  -  biri  bilan
bog’langan tizim deb qaralmohi lozim. Mazkur tizimning barcha qismlari bir-biri
bilan chambarchas bog’langan. Mazkur tizimni ikkita yirik bo’limga bo’lishimiz
mumkin: tabiiy geografiya va iqtisodiy geografiya. Ushbu ikki tizim bir-birini
to’ldirishi lozim. Tabiiy geografik tizimning o’zi alohida geografiya predmeti
tizimidan, ular esa bo’limlar, mavzular tizimlaridan iborat. Shuning uchun har bir
darsni ma’lum bir yaxlitlikni bir bo’lagi bo’lgan tizim deb qarash mumkin.
Darslar tizimida turli xil darslar turlari ko’zda tutilmog’i lozim. Ular turli
xil didaktik maqsadlarga ega bo’lishi mumkin. Ayrim darslarda faqat yangi
material o’rganishi mumkin, ayrimlarida darsni hamma qismlari bo’lishi mumkin
ya’ni tashkilliy qism, bilimlarni tekshirish yangi mavzuni o’rganish, olingan
bilim va ko’nikmalarni mustahkamlash, uyga vazifa berish.
Logotip
barcha shakllari - o’qitishning asosiy shakli bo’lgan dars bilan uzviy bog’liqdir, ular geografik tushunchalarni, dunyoqarashni, tafakkurni va amaliy ko’nikmalarni rivojlantiradi. Yillik rejalashtirishda ma’lum bir geografiya predmeti bo’limlari bo’yicha o’quv yili bo’yiga berilgan soatlar hajmi doirasida taqsimlab chiqiladi. Bunda o’qituvchini bilimlar tizimini shakllantirish, mavzular va darslar orasidagi o’zaro bog’liqliklarni aniqlash, tushunchalarni shakllantirish yo’llarini aniqlash va ularni shakllantirishni asosiy bosqichlarni, tayanch bilim va tushunchalarni ajratishni, amaliy ishlar tizimini aniqlashni rejalashtirish ko’zda tutiladi. Mavzuli rejalashtirish quyidagilarni aniqlashga imkon beradi: a) ma’lum bir kurs bo’yicha o’quv jarayonlarnini to’la ko’rishga imkon beradi; b) ma’lum bir kurs bo’yicha dars turlarini aniqlashga; v) o’qituvchi va o’quvchilarni hamkorlikda faoliyatini metodlari va usullarini birgalikda qo’llashga. Odatda mavzuli rejalar soatlar hajmini o’zgarmagan taqdirda ayrim o’zgarishlar va qo’shimchalar kiritilgan holda 3-4 yil davomida foydalanishga mo’jallangan bo’ladi. Hozirgi davrda georafiya dasturlarning va predmetlarining asosiy xususiyati ulardagi bilimlarni sinfdan- sinfga murakkablashib borishidir. Shu munosabat bilan har bir geografiya darsi ma’lum bir bilim va ko’nikmalarni o’quvchilar tomonidan mustaqil o’zlashtirishini shakllantirishda alahida bosqich bo’lmog’i lozim. Shuning uchun umuta’lim maktablaridagi har bir sinf predmeti bo’yicha, bo’limlar va mavzular bo’yicha rejasi ma’lum bir - biri bilan bog’langan tizim deb qaralmohi lozim. Mazkur tizimning barcha qismlari bir-biri bilan chambarchas bog’langan. Mazkur tizimni ikkita yirik bo’limga bo’lishimiz mumkin: tabiiy geografiya va iqtisodiy geografiya. Ushbu ikki tizim bir-birini to’ldirishi lozim. Tabiiy geografik tizimning o’zi alohida geografiya predmeti tizimidan, ular esa bo’limlar, mavzular tizimlaridan iborat. Shuning uchun har bir darsni ma’lum bir yaxlitlikni bir bo’lagi bo’lgan tizim deb qarash mumkin. Darslar tizimida turli xil darslar turlari ko’zda tutilmog’i lozim. Ular turli xil didaktik maqsadlarga ega bo’lishi mumkin. Ayrim darslarda faqat yangi material o’rganishi mumkin, ayrimlarida darsni hamma qismlari bo’lishi mumkin ya’ni tashkilliy qism, bilimlarni tekshirish yangi mavzuni o’rganish, olingan bilim va ko’nikmalarni mustahkamlash, uyga vazifa berish.
Yuqoridagi  fikrlar  e’tiborga  olingan  holda  geografiyani  o’qitishda
foydalaniladigan  yillik  rejani  tuzish  uchun  quyidagi  jadval  namuna  sifatida
berilmoqda.
Boblar  va
mavzular
Soat
Sana
Sinf
Fanlararo
bog’lanish
Ekskur
siya
Sinfdan
tashqari
O’quv yili uchun tuzilgan yillik reja qat’iy emas,  unga yil davomida
muayyan holatlarni hisobga olgan holda tegishli o’zgartirishlar kiritish,
ekskursiya va sinfdan tashqari ishlarni tashkil etish va o’tkazish muddatlari
o’zgartirilishi mumkin.
Dars rejasi. Dars rejasi har bir ajratilgan soat doirasidagi mavzuga tuziladi.
Dars  rejasi  quyidagi  qismlardan  iborat  bo’ladi.  Darsning  mavzusi:  darsning
maqsadi;  darsning  jihozi;  darsda  qo’llaniladigan  o’qitish  metodi;  dars
mavzusining qisqacha tavsifi; dars mavzusida uchraydigan geografik nomlar
tizimi;  dars  mavzusida  uchraydigan  olimlar;  dars  mavzusida  uchraydigan
atamalar; darsni mustaxkamlash uchun savol va topshiriqlartizimi; uyga vazifa
berish.
O’qituvchini darsga tayyorgarligi
O’qituvchi har bir darsga chuqur va to’la tayyorlanmog’i lozim. O’qituvchini
darsga tayyorgarligi quyidagi qismlardan iborat: darsni maqsad va vazifalarini
aniqlash; darsning mazmunini aniqlash; o’qitishni metodlarni aniqlash; o’qitish
vositalarini  tanlash;  darsni  tarkibiy  tuzilishini  aniqlash.  Darsni  maqsadi  bu
mazkur  dars davomida o’quvchilar  o’qituvchi  raxbarligida o’quv tarbiya va
rivojlantirish bo’yicha erishadigan oldindan rejalashtirilgan yakuniy natijadir.
Darsning maqsadi mazkur mavzu bo’yicha dasturdagi va darslikdagi materiallar
mazmunini ishlab
chiqish asosida aniqlanadi. Darsning maqsadini aniqlash uni mazmunini ishlab
chiqishga, o’qitish materialini tanlashga va darsni borishiga katta ta’sir ko’rsatadi.
Maqsad aniqlangandan so’ng ushbu maqsadga erishish uchun darsning tuzilishi
ishlab chiqiladi. Darsning maqsadini aniqlash quyidagi talablarga javob berishi
mumkin:
Logotip
Yuqoridagi fikrlar e’tiborga olingan holda geografiyani o’qitishda foydalaniladigan yillik rejani tuzish uchun quyidagi jadval namuna sifatida berilmoqda. Boblar va mavzular Soat Sana Sinf Fanlararo bog’lanish Ekskur siya Sinfdan tashqari O’quv yili uchun tuzilgan yillik reja qat’iy emas, unga yil davomida muayyan holatlarni hisobga olgan holda tegishli o’zgartirishlar kiritish, ekskursiya va sinfdan tashqari ishlarni tashkil etish va o’tkazish muddatlari o’zgartirilishi mumkin. Dars rejasi. Dars rejasi har bir ajratilgan soat doirasidagi mavzuga tuziladi. Dars rejasi quyidagi qismlardan iborat bo’ladi. Darsning mavzusi: darsning maqsadi; darsning jihozi; darsda qo’llaniladigan o’qitish metodi; dars mavzusining qisqacha tavsifi; dars mavzusida uchraydigan geografik nomlar tizimi; dars mavzusida uchraydigan olimlar; dars mavzusida uchraydigan atamalar; darsni mustaxkamlash uchun savol va topshiriqlartizimi; uyga vazifa berish. O’qituvchini darsga tayyorgarligi O’qituvchi har bir darsga chuqur va to’la tayyorlanmog’i lozim. O’qituvchini darsga tayyorgarligi quyidagi qismlardan iborat: darsni maqsad va vazifalarini aniqlash; darsning mazmunini aniqlash; o’qitishni metodlarni aniqlash; o’qitish vositalarini tanlash; darsni tarkibiy tuzilishini aniqlash. Darsni maqsadi bu mazkur dars davomida o’quvchilar o’qituvchi raxbarligida o’quv tarbiya va rivojlantirish bo’yicha erishadigan oldindan rejalashtirilgan yakuniy natijadir. Darsning maqsadi mazkur mavzu bo’yicha dasturdagi va darslikdagi materiallar mazmunini ishlab chiqish asosida aniqlanadi. Darsning maqsadini aniqlash uni mazmunini ishlab chiqishga, o’qitish materialini tanlashga va darsni borishiga katta ta’sir ko’rsatadi. Maqsad aniqlangandan so’ng ushbu maqsadga erishish uchun darsning tuzilishi ishlab chiqiladi. Darsning maqsadini aniqlash quyidagi talablarga javob berishi mumkin:
- darsning maqsadi juda qisqa shaklda ifodalangan bo’lmog’i lozim;
- darsning  maqsadida  o’quvchilar  qanday  bilimlarni  egallashlari,  qanday
ko’nikmalar shakllantirilishi ifodalangan bo’lmog’i lozim;
-darsda  qanday  bilim  va  ko’nikmalarni  shakllantirilishi  yoki  ularni
chuqurlashtirish ko’rsatilishi lozim.
Darsning mazmunini aniqlash. Darsni mazmunini quyidagi bilim manbalar
asosida aniqlash mumkin:
- darslik asosida. Darslikda xar bir mavzu uchun aloxida matn ajratilgan
bo’ladi. Matn, rasmlar, chizmalar va jadvallar bilan jihozlangan bo’ladi. Matnni
oldida o’tgan darsga doir yoki matnni mazmunini tushunishni yengillashtiradigan
savollar  beriladi.  Matnni  oxirida  esa  olingan  bilimlarni  va  ko’nikmalarni
mustaxkamlash uchun savol va topshiriqlar tizimi beriladi;
- mazkur kur uchun nashr qilingan metodik qo’llanmalarda xar bir mavzu
yoki bo’limni o’qitish metodikasi bo’yicha tavsiyalar berilgan. Demak darslik
bilan birga metodik qo’llanma xam dars mazmunini ishlab chiqishda asosiy manba
bo’lishi mumkin;
- qo’shimcha adabiyotlar dars mavzusi mazmunini ishlab chiqishda muxim
manba  bo’lib  xisoblanadi.  Masalan,  O’zbekiston  iqtisodiy  rayonlari
o’rganayotganda  har  bir  viloyat  bo’yicha  chiqarilgan  kitob  va  risolalardan
foydalanish  mumkin.  Materiklar  va  okeanlar  kursini  o’rganayotganda  har  bir
materik  yoki  okean  tabiiy  sharoitiga  bag’ishlangan  kitoblardan  foydalanish
mumkin;
- kundalik  matbuot.  Radio  va  tilevideniya  ma’lumotlaridan  ham  dars
mazmunini ishlab chiqishda foydalanish mumkin;
- dars yana qiziqarliroq o’tishini ta’minlash uchun sayyoxlar va olimlarning
esdaliklari, turli xil xalqlarning urf-odatlari haqidagi ma’lumotlardan foydalanish
ham katta natija beradi.
Dastlab darsni ta’limiy va g’oyaviy mazmuni ishlab chiqiladi. Dars nixoyatda
murakkablashib, materiallar ko’payib ketmasligi uchun o’quv mavzusi mazmuni
ishlab  chiqilayotganda  asosiy,  ikkinchi  darajali  va  qo’shimcha  materiallar
ajratiladi. Ikkinchi darajali va qo’shimcha materiallar darsni asosiy mazmunini
oydinlashtirish va chuqurlashtirish maqsadida ishlatiladi. Ayrim xollarda darsda
Logotip
- darsning maqsadi juda qisqa shaklda ifodalangan bo’lmog’i lozim; - darsning maqsadida o’quvchilar qanday bilimlarni egallashlari, qanday ko’nikmalar shakllantirilishi ifodalangan bo’lmog’i lozim; -darsda qanday bilim va ko’nikmalarni shakllantirilishi yoki ularni chuqurlashtirish ko’rsatilishi lozim. Darsning mazmunini aniqlash. Darsni mazmunini quyidagi bilim manbalar asosida aniqlash mumkin: - darslik asosida. Darslikda xar bir mavzu uchun aloxida matn ajratilgan bo’ladi. Matn, rasmlar, chizmalar va jadvallar bilan jihozlangan bo’ladi. Matnni oldida o’tgan darsga doir yoki matnni mazmunini tushunishni yengillashtiradigan savollar beriladi. Matnni oxirida esa olingan bilimlarni va ko’nikmalarni mustaxkamlash uchun savol va topshiriqlar tizimi beriladi; - mazkur kur uchun nashr qilingan metodik qo’llanmalarda xar bir mavzu yoki bo’limni o’qitish metodikasi bo’yicha tavsiyalar berilgan. Demak darslik bilan birga metodik qo’llanma xam dars mazmunini ishlab chiqishda asosiy manba bo’lishi mumkin; - qo’shimcha adabiyotlar dars mavzusi mazmunini ishlab chiqishda muxim manba bo’lib xisoblanadi. Masalan, O’zbekiston iqtisodiy rayonlari o’rganayotganda har bir viloyat bo’yicha chiqarilgan kitob va risolalardan foydalanish mumkin. Materiklar va okeanlar kursini o’rganayotganda har bir materik yoki okean tabiiy sharoitiga bag’ishlangan kitoblardan foydalanish mumkin; - kundalik matbuot. Radio va tilevideniya ma’lumotlaridan ham dars mazmunini ishlab chiqishda foydalanish mumkin; - dars yana qiziqarliroq o’tishini ta’minlash uchun sayyoxlar va olimlarning esdaliklari, turli xil xalqlarning urf-odatlari haqidagi ma’lumotlardan foydalanish ham katta natija beradi. Dastlab darsni ta’limiy va g’oyaviy mazmuni ishlab chiqiladi. Dars nixoyatda murakkablashib, materiallar ko’payib ketmasligi uchun o’quv mavzusi mazmuni ishlab chiqilayotganda asosiy, ikkinchi darajali va qo’shimcha materiallar ajratiladi. Ikkinchi darajali va qo’shimcha materiallar darsni asosiy mazmunini oydinlashtirish va chuqurlashtirish maqsadida ishlatiladi. Ayrim xollarda darsda
ko’zlangan  materiallarni  o’rganib bo’lmaydi, bunday xollarda qolgan material
uyga vazifa sifatida beriladi va uni o’quvchilar mustaqil o’rganishadi.
Dars mazmuni ishlab chiqilagandan so’ng o’qituvchi uni bayon qilish rejasini
ishlab chiqadi.
O’qitish metodini tanlash. O’qitish metodlarini tanlash darsni maqsadi va
o’quv materiallari mazmuniga bog’liq.
O’qitish  metodini  tanlash  o’rganiladigan  mavzuni  mazkur  kursda  tutgan
o’rniga bog’liq. Ma’lum bir kursni o’rgangan sari o’quvchilarni bilimlari ortib
boradi, shundan so’ng reproduktiv usulni qo’llash mumkin. Bundan tashqari ijodiy
usullarni  ham  qo’llash  mumkin.  Masalan,  O’zbekiston  tabiiy  geografiyasini
ikkinchi regional qismini o’quvchilar xaritalar yordamida mustaqil o’rganishlari
mumkin. Xuddi shunday ishlarni o’quvchilar jaxonnning iqtisoditsy va ijtimoiy
geografiyasini aloxida davlatga bag’ishlangan qismini o’rganishda xam amalga
oshirishlari mumkin. O’qitish metodlarini tanlashda o’quvchilarni yoshlari ham
xisobga olinmog’i lozim. Quyi sinf o’quvchilari uzoq vaqt diqqat bilan eshita
olishmaydi.  Tez  toliqishadi  va  zerikishadi.  SHuning  uchun  quyi  sinflarda
o’qituvchi o’qitish metodlarini tez-tez o’zgartirib turishi zarur. Bunda o’yinlardan
foydavlanish katta samara beradi, chunki bunday sharoitda o’quvchilar toliqmaydi
va kerakli bilim va ko’nikmalarni tez o’zlashtiradilar.
Dars uchun o’quv vositalarini tanlash ham muxim ishlardan xisoblanadi.
O’quv  vositalarini  tanlash  o’qituvchi  uchun  unga  murakkab  bo’lmagan  ish
xisoblanadi,  chunki  dasturda  xar  bir  mavzu  bo’yicha  zarur  bo’lgan  o’quv
vositalarining turlari berilgan bo’ladi. O’qituvchini vazifasi ulardan darsning qaysi
qismida va qanday foydalanishni aniqlash xisoblanadi. O’quv vositalari bo’yicha
savollar  va  topshiriqlar  ishlab  chiqiladi.  Bu  esa  o’quvchilarni  bilim  va
ko’nikmalarini egallashlarini osonlashtiradi.
O’quv vositalarini tanlaganda quyidagilarni xisobga olish zarur:
- o’quv vositalari darsni mazmuniga mo bo’lishi lozim;
- o’quv vositalari tanlangan o’quv metodi mazmunini to’ldirishi zarur;
- o’quv vositalari o’quvchilarni yoshiga va qobiliyatlariga mos tushishi lozim;
- o’quv  vositlari  amaliy  va  mustaqil  ishlarni  olib  borish  uchun  imkon
yaratishi lozim;
Logotip
ko’zlangan materiallarni o’rganib bo’lmaydi, bunday xollarda qolgan material uyga vazifa sifatida beriladi va uni o’quvchilar mustaqil o’rganishadi. Dars mazmuni ishlab chiqilagandan so’ng o’qituvchi uni bayon qilish rejasini ishlab chiqadi. O’qitish metodini tanlash. O’qitish metodlarini tanlash darsni maqsadi va o’quv materiallari mazmuniga bog’liq. O’qitish metodini tanlash o’rganiladigan mavzuni mazkur kursda tutgan o’rniga bog’liq. Ma’lum bir kursni o’rgangan sari o’quvchilarni bilimlari ortib boradi, shundan so’ng reproduktiv usulni qo’llash mumkin. Bundan tashqari ijodiy usullarni ham qo’llash mumkin. Masalan, O’zbekiston tabiiy geografiyasini ikkinchi regional qismini o’quvchilar xaritalar yordamida mustaqil o’rganishlari mumkin. Xuddi shunday ishlarni o’quvchilar jaxonnning iqtisoditsy va ijtimoiy geografiyasini aloxida davlatga bag’ishlangan qismini o’rganishda xam amalga oshirishlari mumkin. O’qitish metodlarini tanlashda o’quvchilarni yoshlari ham xisobga olinmog’i lozim. Quyi sinf o’quvchilari uzoq vaqt diqqat bilan eshita olishmaydi. Tez toliqishadi va zerikishadi. SHuning uchun quyi sinflarda o’qituvchi o’qitish metodlarini tez-tez o’zgartirib turishi zarur. Bunda o’yinlardan foydavlanish katta samara beradi, chunki bunday sharoitda o’quvchilar toliqmaydi va kerakli bilim va ko’nikmalarni tez o’zlashtiradilar. Dars uchun o’quv vositalarini tanlash ham muxim ishlardan xisoblanadi. O’quv vositalarini tanlash o’qituvchi uchun unga murakkab bo’lmagan ish xisoblanadi, chunki dasturda xar bir mavzu bo’yicha zarur bo’lgan o’quv vositalarining turlari berilgan bo’ladi. O’qituvchini vazifasi ulardan darsning qaysi qismida va qanday foydalanishni aniqlash xisoblanadi. O’quv vositalari bo’yicha savollar va topshiriqlar ishlab chiqiladi. Bu esa o’quvchilarni bilim va ko’nikmalarini egallashlarini osonlashtiradi. O’quv vositalarini tanlaganda quyidagilarni xisobga olish zarur: - o’quv vositalari darsni mazmuniga mo bo’lishi lozim; - o’quv vositalari tanlangan o’quv metodi mazmunini to’ldirishi zarur; - o’quv vositalari o’quvchilarni yoshiga va qobiliyatlariga mos tushishi lozim; - o’quv vositlari amaliy va mustaqil ishlarni olib borish uchun imkon yaratishi lozim;
- o’quv  vositalari  o’quvchilarni  bilim  va  ko’nikmalarini  egallashlarini
osonlashtirishi lozim.
O’qitish metodi va vositalari to’ri tanlangan darsning samaradorligi yuqori
bo’ladi.
Geografiya darsi tahlili va tahlilga qo’yiladigan talablar
Dars  tahlili  o’qituvchilar  ortasida  o’zaro  tajriba  almashish,  pedagogik
mahoratni tahlil qilisg va o’rganish, turli metodlardan dars jarayonida foydalanish
yo’llarini o’rganish kabi bir qancha maqsadlarda amalga oshiriladi. Geografiya
darsining taxlili quyidagi tartibda olib boriladi:
1.Maktab, sinf, fan oqituvchisining familyasi ismi.
2.Dars mavzusi, uning maqsadi va vazifalari.
3.Darsdagi o’quv materyalining mazmuni, ilmiyligi, dasturga muofiqligi, 
tarbiyaviy yo’nalishi, dars mazmunida nazariya bilan amaliyotning aloqadorligi
4.Darsning borishi, izchilligi o’zaro bog’lanish va uning qisimlari o’rtasidagi 
bog’liqligi, o’quvchilar bilimini tekshirish, ta’lim metodlarining tanlanishi. Dars 
samaradorligini oshirishga qaratilgan talablar. O’quvchilarning faoligini oshirish, 
o’quvchilar ulgurmovchiligini oldini olish uchun ko’riladigan tadbirlar.
5. O’quvchilarni mustaqil ishlarini tashkil qilishda o’qituvchining 
rahbarligi: a) oqituvchining ish metodi, maqsadga erishishda qatiyatligi 
o’quvchilarga nisbattan talabchanligi ularni nazorat qilib turishi, o’qituvchining 
nutqi, madaniyati, pedagogik mahorati va xokazo.
6. Darsda o’quvchilarning mustaqil ishlari, darsga qiziqishi ular bilish 
faoliyatining faolligi, o’quvchilar bilim olishga jalb etish metodlari.
7. Dars natijasi ijobiy tamoni va kamchiliklari. Dars bo’yicha umumiy 
xullosa. Shu dars mavzusi bo’yicha o’qituvchining ishini yaxshilash, 
o’quvchilar faolligini oshirish bo’yicha va muloxazalar.
O’qituvchi darsini kuzatish tartibi quyidagicha amalga oshirildi:
1. Darsga  tayyorlanish:  darsning  talimiy  va  tarbiyaviy  axamiyati,
darsning  reja-ko’chirmasi,  o’quv  qo’llanmalari,  sinf  xonasini  tayyorlash,
o’qituvchining darsga tayyorgarligi.
2. Darsning boshlanishi va uning tashkiliy qismi: sinf darsga tayyormi?
Zarur kartalar osilganmi? Sinf doskasi tayyormi? Texnika vositalari kartinalar
Logotip
- o’quv vositalari o’quvchilarni bilim va ko’nikmalarini egallashlarini osonlashtirishi lozim. O’qitish metodi va vositalari to’ri tanlangan darsning samaradorligi yuqori bo’ladi. Geografiya darsi tahlili va tahlilga qo’yiladigan talablar Dars tahlili o’qituvchilar ortasida o’zaro tajriba almashish, pedagogik mahoratni tahlil qilisg va o’rganish, turli metodlardan dars jarayonida foydalanish yo’llarini o’rganish kabi bir qancha maqsadlarda amalga oshiriladi. Geografiya darsining taxlili quyidagi tartibda olib boriladi: 1.Maktab, sinf, fan oqituvchisining familyasi ismi. 2.Dars mavzusi, uning maqsadi va vazifalari. 3.Darsdagi o’quv materyalining mazmuni, ilmiyligi, dasturga muofiqligi, tarbiyaviy yo’nalishi, dars mazmunida nazariya bilan amaliyotning aloqadorligi 4.Darsning borishi, izchilligi o’zaro bog’lanish va uning qisimlari o’rtasidagi bog’liqligi, o’quvchilar bilimini tekshirish, ta’lim metodlarining tanlanishi. Dars samaradorligini oshirishga qaratilgan talablar. O’quvchilarning faoligini oshirish, o’quvchilar ulgurmovchiligini oldini olish uchun ko’riladigan tadbirlar. 5. O’quvchilarni mustaqil ishlarini tashkil qilishda o’qituvchining rahbarligi: a) oqituvchining ish metodi, maqsadga erishishda qatiyatligi o’quvchilarga nisbattan talabchanligi ularni nazorat qilib turishi, o’qituvchining nutqi, madaniyati, pedagogik mahorati va xokazo. 6. Darsda o’quvchilarning mustaqil ishlari, darsga qiziqishi ular bilish faoliyatining faolligi, o’quvchilar bilim olishga jalb etish metodlari. 7. Dars natijasi ijobiy tamoni va kamchiliklari. Dars bo’yicha umumiy xullosa. Shu dars mavzusi bo’yicha o’qituvchining ishini yaxshilash, o’quvchilar faolligini oshirish bo’yicha va muloxazalar. O’qituvchi darsini kuzatish tartibi quyidagicha amalga oshirildi: 1. Darsga tayyorlanish: darsning talimiy va tarbiyaviy axamiyati, darsning reja-ko’chirmasi, o’quv qo’llanmalari, sinf xonasini tayyorlash, o’qituvchining darsga tayyorgarligi. 2. Darsning boshlanishi va uning tashkiliy qismi: sinf darsga tayyormi? Zarur kartalar osilganmi? Sinf doskasi tayyormi? Texnika vositalari kartinalar