Geografiya darslarining tiplari

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

9

File size

Fayl hajmi

28,6 KB


Geografiya darslarining tiplari
Geografiya  darslari  ta’lmni  tashkil  qilishning  eng  asosiy  turlardan
xisoblanadi.  Geografiya  darslari  didaktik  maqsadlarga  ko’ra  quyidagi  turlarga
bo’linadi: kirish darsi; yangi mavzuni o’rganish darsi; aralash dars; ma’ruza darsi;
takrarlash darsi.
Kirish darsi
Kirish  darsi  umumta’lim  maktablarida  geografiya predmetlarini  va  yirik
mavzularni o’rganishda yo’llanma vazifasini o’taydi.
Kirish darsining asosiy maqsadi ma’lum bir kurs va mavzu bo’yicha bilim va
ko’nikmalar  berishdir.  Kirish  darsi  quyidagi  qismlardan  iborat:  o’quv  yilini
boshida o’tkaziladigan kirish darslari; yirik mavzularni o’rganishdan olidin tashkil
qilinadigan kirish darslari; chorak boshlanishida o’tkaziladigan kirish darslari.
O’quv yilining boshida birinchi darsda o’qituvchi quyidagi ishlarni bajaradi:
- darslik va uning mualliflari bilan tanishtirish;
- darslikni tuzilishi bilan tanishtirish (qismlar, boblar, ilovalar, rasmlar, jadvallar);
- darslikdan  foydalanish  tartibi  bilan  tanishtirish.  Toza  tutish  yirtmaslik,
chizmaslik, yozmaslik va h.k.
Yirik bo’limlarni o’rganishda ham kirish darslaridan foydalanish mumkin.
“Boshlang’ich  tabiiy  geografiya”  (5-sinf)  kursida  Yer  qobiqlari  bo’limini
o’rganishdan  oldin  kirish  darsi  o’tkazish  mumkin.  Unda  quyidagii  xolatlarga
e’tibor bermoq lozim:
- geografik qobiqni qatlamsimon bo’lib tuzilganligi, ya’ni litosfera, gidrosfera,
atmosfera va biosferalardan iborat ekanligi;
- har  bir  qobiq  alohida  moddalardan  tuzilganligi,  ya’ni  litosfera  qattiq
moddalardan,  gidrosfera  suyuq  modalardan  (suv),  atmosfera  gazsimon
moddalardan,  biosfera  esa  tirik  moddalardan  iborat  ekanligi  haqida  bilimlar
shakllantiriladi.  Shundan  so’ng  o’quvchilar  ongida  Yer  qobiqlari  haqida
Logotip
Geografiya darslarining tiplari Geografiya darslari ta’lmni tashkil qilishning eng asosiy turlardan xisoblanadi. Geografiya darslari didaktik maqsadlarga ko’ra quyidagi turlarga bo’linadi: kirish darsi; yangi mavzuni o’rganish darsi; aralash dars; ma’ruza darsi; takrarlash darsi. Kirish darsi Kirish darsi umumta’lim maktablarida geografiya predmetlarini va yirik mavzularni o’rganishda yo’llanma vazifasini o’taydi. Kirish darsining asosiy maqsadi ma’lum bir kurs va mavzu bo’yicha bilim va ko’nikmalar berishdir. Kirish darsi quyidagi qismlardan iborat: o’quv yilini boshida o’tkaziladigan kirish darslari; yirik mavzularni o’rganishdan olidin tashkil qilinadigan kirish darslari; chorak boshlanishida o’tkaziladigan kirish darslari. O’quv yilining boshida birinchi darsda o’qituvchi quyidagi ishlarni bajaradi: - darslik va uning mualliflari bilan tanishtirish; - darslikni tuzilishi bilan tanishtirish (qismlar, boblar, ilovalar, rasmlar, jadvallar); - darslikdan foydalanish tartibi bilan tanishtirish. Toza tutish yirtmaslik, chizmaslik, yozmaslik va h.k. Yirik bo’limlarni o’rganishda ham kirish darslaridan foydalanish mumkin. “Boshlang’ich tabiiy geografiya” (5-sinf) kursida Yer qobiqlari bo’limini o’rganishdan oldin kirish darsi o’tkazish mumkin. Unda quyidagii xolatlarga e’tibor bermoq lozim: - geografik qobiqni qatlamsimon bo’lib tuzilganligi, ya’ni litosfera, gidrosfera, atmosfera va biosferalardan iborat ekanligi; - har bir qobiq alohida moddalardan tuzilganligi, ya’ni litosfera qattiq moddalardan, gidrosfera suyuq modalardan (suv), atmosfera gazsimon moddalardan, biosfera esa tirik moddalardan iborat ekanligi haqida bilimlar shakllantiriladi. Shundan so’ng o’quvchilar ongida Yer qobiqlari haqida
tushunchalar shakllanadi va umumiy tasavvurlar xosil bo’ladi.
Iqtisodiy geografiya darslarida ham xuddi shunday kirish darslarini tashkil
qilish mumkin. Masalan, “Jahon iqtisodiy va ijtimoiy georafiyasi” kursida jahon
xo’jaligini o’tishdan oldin kirish darsi o’tkazish mumkin: unda quyidagi holatlarga
o’quvchilar diqqati qaratiladi:
-jahon xo’jaligi haqida tushuncha beriladi;
-jahon xo’jaligining tarkibiy qismlari chizib ko’rsatiladi.
- shundan so’ng sonoat, qishloq xo’jaligi. Transport va xalqaro iqtisodiy
aloqalarni tuzilishi  alohida tushuntriladi. Masalan, transport tarmog’i quyidagi
qismlarga bo’linadi: quruqlik, suv, havo, quvur, elektron.
Bundan tashqri kirish darslarida quyidagi maqsadlar ham amalga oshiriladi;
bo’lajak  o’quv  ishlari  uchun  o’quvchilar  pisixalogik  jihatdan  tayyorlanadi;
o’quvchilarga  geografiya  fani  va  geografik  bilimlariga  nisbatan  qiziqish
uyg’otiladi.
Kirish  darsida  bitta  mavzu  o’rganilganligi  uchun  unda  darsni  barcha
elementlari mavjud emas. Unda tashkiliy qism, yangi bilimlarni o’rganish, ayrim
xollarda vaqt yetarli bo’lsa bilimlarni mustahkamlash va uyga vazifa berish amalga
oshiriladi. Ko’p hollarda kirish darsida asosan yangi material o’tiladi, uyga vazifa
berilmasligi ham mumkin.
Aralash dars
Umum ta’lim maktablarida eng keng tarqalgan dars turi. Aralash darslarda bir
necha didaktik maqsadlar amalga oshiriladi va ularda o’quv jarayonini barcha
qismlari mavjud: yangi bilimlarni o’zlashtirish; olingan bilimlarni tahlil qilish va
fikrlash; olingan bilimlarni mustahkamlash; olingan bilimlarni esda saqlab qolish;
o’zlashtrilgan bilimlarni qo’llash.
Mazkur  darslarda  quyidagi  maqsadlar  amalga  oshiriladi:  yangi  mavzuni
o’rganish; geografik ko’nikmalarni shakillantirish; olingan bilim va ko’nikmalarni
tekshirish.
Aralash  dars  quyidagi  tarkibiy  qismlardan  iborat:  tashkiliy  qism.  Ushbu
qismda yo’qlama qilinadi, o’quvchilarni darsga tayyorgarligi ya’ni o’quv qurollari
bor yo’qligi aniqlanadi; uyga berilgan vazifa tekshiriladi; yangi darsni maqsad va
vazifalari  tushuntiriladi,  oldingi  dars  bilan  yangi  mavzu  o’rtasida  bog’liqlik
Logotip
tushunchalar shakllanadi va umumiy tasavvurlar xosil bo’ladi. Iqtisodiy geografiya darslarida ham xuddi shunday kirish darslarini tashkil qilish mumkin. Masalan, “Jahon iqtisodiy va ijtimoiy georafiyasi” kursida jahon xo’jaligini o’tishdan oldin kirish darsi o’tkazish mumkin: unda quyidagi holatlarga o’quvchilar diqqati qaratiladi: -jahon xo’jaligi haqida tushuncha beriladi; -jahon xo’jaligining tarkibiy qismlari chizib ko’rsatiladi. - shundan so’ng sonoat, qishloq xo’jaligi. Transport va xalqaro iqtisodiy aloqalarni tuzilishi alohida tushuntriladi. Masalan, transport tarmog’i quyidagi qismlarga bo’linadi: quruqlik, suv, havo, quvur, elektron. Bundan tashqri kirish darslarida quyidagi maqsadlar ham amalga oshiriladi; bo’lajak o’quv ishlari uchun o’quvchilar pisixalogik jihatdan tayyorlanadi; o’quvchilarga geografiya fani va geografik bilimlariga nisbatan qiziqish uyg’otiladi. Kirish darsida bitta mavzu o’rganilganligi uchun unda darsni barcha elementlari mavjud emas. Unda tashkiliy qism, yangi bilimlarni o’rganish, ayrim xollarda vaqt yetarli bo’lsa bilimlarni mustahkamlash va uyga vazifa berish amalga oshiriladi. Ko’p hollarda kirish darsida asosan yangi material o’tiladi, uyga vazifa berilmasligi ham mumkin. Aralash dars Umum ta’lim maktablarida eng keng tarqalgan dars turi. Aralash darslarda bir necha didaktik maqsadlar amalga oshiriladi va ularda o’quv jarayonini barcha qismlari mavjud: yangi bilimlarni o’zlashtirish; olingan bilimlarni tahlil qilish va fikrlash; olingan bilimlarni mustahkamlash; olingan bilimlarni esda saqlab qolish; o’zlashtrilgan bilimlarni qo’llash. Mazkur darslarda quyidagi maqsadlar amalga oshiriladi: yangi mavzuni o’rganish; geografik ko’nikmalarni shakillantirish; olingan bilim va ko’nikmalarni tekshirish. Aralash dars quyidagi tarkibiy qismlardan iborat: tashkiliy qism. Ushbu qismda yo’qlama qilinadi, o’quvchilarni darsga tayyorgarligi ya’ni o’quv qurollari bor yo’qligi aniqlanadi; uyga berilgan vazifa tekshiriladi; yangi darsni maqsad va vazifalari tushuntiriladi, oldingi dars bilan yangi mavzu o’rtasida bog’liqlik
aniqlanadi va tushuntiriladi; yangi mavzu o’rganiladi va umumlashtiriladi; olingan
bilimlar mustahkamlanadi va darsda o’quvchilar faoliyati tekshiriladi; uyga azifa
beriladi va uni bajarish bo’yicha ko’rsatmalar beriladi. ( I.V. Dushina, 1985).
Aralash darsning har bir tarkibiy qismidagi maqsadlarini amalga oshirish
uchun alohida o’ziga xos metodlar tanlanadi, o’qituvchi va o’quvchilar birgalikda
faoliyatini shakillari ishlab chiqiladi. Ammo shuni ham aytish mumkinki aralash
darsni  muntazam  ravishda  bir  xil  qolipda  o’tishi  o’quvchilarni  darsga
qiziquvchanligini va diqqatini pasaytirib yuboradi hamda ularni zeriktirib qo’yadi.
Shuning uchun aralash darsni tarkibini, metodlari va faoliyat shakillarini tez-tez
almashtirib turish lozim bo’ladi.
Aralash dars quyidagi hollarda o’tkaziladi: yirik ko’p soatlarga mo’ljallangan
mavzularni o’rganishda; o’tkaziladigan mavzu oldin o’tilgandars mazmuni bilan
bog’langan bo’lsa.
Agar aralash dars mavzusi oldingi o’tilgan dars bilan bog’langan bo’lsa,
darsni  o’quvchilar  o’tgan  darsdla  o’zlashtirilgan  bilimlarni  tekshirish  va
aholashdan boshlanadi. Bunday hollarda uyga vazifa yangi mavzuni o’tishdan
oldin  yoki  o’zlashttirilgan  bilimlarni  mustahkamlashdan  oldin  beriladi.  Uyga
vazifa berilganda uni bajarish bo’yicha metodik ko’rsatmalar aniq va tushunarli
bo’lishi lozim.
Aralash  darsda  berilgan  materialni  mustahkamlashda  o’quvchilar
o’zlashtirishi lozim bo’lgan eng muhim bilim va ko’nikmalar ajratilmog’i lozim.
Masalan, 5-sinf darsidagi Olam va Yer bo’limini o’rganayotganda koinot,
yulduzlar, gallaktika, Quyosh, Quyosh tizimi sayyoralar, yo’ldoshlar, meteoritlar
tushunchalarini yaxshi o’zlashtirilishiga katta e’tibor beriladi.
Hozirgi paytda geografiya ta’limi mazmunida nazariy bilimlar miqiyosini
ortib  borishini  xisobga  olib  bilimlarni  mustahkamlashni  yangi  mavzuni
tushuntirayotganda  amalga  oshirish  mumkin.  masalan,  tog’  jinslari  mavzusini
o’tishda  magmatik,  cho’qindi  va  metmorfik  tog’  jinslarini  xosil  bo’lishi  va
tarqalishini  tushuntirish  davomida  mazkur  bilim  va  ko’nikmalarni  birdaniga
mustahkamlab va umumlashtirib ketish mumkin.
Bunda o’quv materiali ma’lum bir mantiqiy qismlarga bo’linadi va har bir
mantiqiy qism bo’yicha bilim, ko’nikmalar mustahkamlanadi va umumlashtiriladi.
Logotip
aniqlanadi va tushuntiriladi; yangi mavzu o’rganiladi va umumlashtiriladi; olingan bilimlar mustahkamlanadi va darsda o’quvchilar faoliyati tekshiriladi; uyga azifa beriladi va uni bajarish bo’yicha ko’rsatmalar beriladi. ( I.V. Dushina, 1985). Aralash darsning har bir tarkibiy qismidagi maqsadlarini amalga oshirish uchun alohida o’ziga xos metodlar tanlanadi, o’qituvchi va o’quvchilar birgalikda faoliyatini shakillari ishlab chiqiladi. Ammo shuni ham aytish mumkinki aralash darsni muntazam ravishda bir xil qolipda o’tishi o’quvchilarni darsga qiziquvchanligini va diqqatini pasaytirib yuboradi hamda ularni zeriktirib qo’yadi. Shuning uchun aralash darsni tarkibini, metodlari va faoliyat shakillarini tez-tez almashtirib turish lozim bo’ladi. Aralash dars quyidagi hollarda o’tkaziladi: yirik ko’p soatlarga mo’ljallangan mavzularni o’rganishda; o’tkaziladigan mavzu oldin o’tilgandars mazmuni bilan bog’langan bo’lsa. Agar aralash dars mavzusi oldingi o’tilgan dars bilan bog’langan bo’lsa, darsni o’quvchilar o’tgan darsdla o’zlashtirilgan bilimlarni tekshirish va aholashdan boshlanadi. Bunday hollarda uyga vazifa yangi mavzuni o’tishdan oldin yoki o’zlashttirilgan bilimlarni mustahkamlashdan oldin beriladi. Uyga vazifa berilganda uni bajarish bo’yicha metodik ko’rsatmalar aniq va tushunarli bo’lishi lozim. Aralash darsda berilgan materialni mustahkamlashda o’quvchilar o’zlashtirishi lozim bo’lgan eng muhim bilim va ko’nikmalar ajratilmog’i lozim. Masalan, 5-sinf darsidagi Olam va Yer bo’limini o’rganayotganda koinot, yulduzlar, gallaktika, Quyosh, Quyosh tizimi sayyoralar, yo’ldoshlar, meteoritlar tushunchalarini yaxshi o’zlashtirilishiga katta e’tibor beriladi. Hozirgi paytda geografiya ta’limi mazmunida nazariy bilimlar miqiyosini ortib borishini xisobga olib bilimlarni mustahkamlashni yangi mavzuni tushuntirayotganda amalga oshirish mumkin. masalan, tog’ jinslari mavzusini o’tishda magmatik, cho’qindi va metmorfik tog’ jinslarini xosil bo’lishi va tarqalishini tushuntirish davomida mazkur bilim va ko’nikmalarni birdaniga mustahkamlab va umumlashtirib ketish mumkin. Bunda o’quv materiali ma’lum bir mantiqiy qismlarga bo’linadi va har bir mantiqiy qism bo’yicha bilim, ko’nikmalar mustahkamlanadi va umumlashtiriladi.
Masalan,  magmatik  tog’  jinslarini  tushuntirgandan  so’ng  olingan  bilimlar
birdaniga mustahkamlab ketish mumkin. Bunda magmatik tog’ jinslarini xosil
bo’lishi, turlari (intruziv, effiziv) va ularni xosaalariga urg’u beriladi.
Demak, aralash darsni tarkibiy qismlari qotib qolgan narsa emas, uni doimo
o’zgartirib turish lozim bo’ladi. Ba’zi xollarda avval yangi mavzuni o’tib, so’ngra
uyga berilgan vazifani tekshirish mumkin, ayrim hollarda darsni uyga vazifa berish
bilan ham boshlash mumkin.
Aralash darsni 5-sinfda “Yer qobiqlari” 6-sinfda har bir materik va okeanni
tabiiy  sharoitini,  9-sinfda  materiklar  yoki  ayrim  mintaqalarning  iqtisodiy  va
ijtimoiy geografiyasini o’tishda qo’llash mumkin.
Yangi mavzuni o’rganish darsi
Mazkur dars turi to’la yangi mavzuni o’tishga bag’ishlanadi. Shuning uchun
unda uyga berilgan vazifani tekshirish va baholash qismi bo’lmaydi. Mazkur dars
quyidagi hollarda qo’llaniladi:
- darsni hajmi katta bo’lgan taqdirda;
- dars murakkab bo’lgan taqdirda.
Mazkur darsda bilimlar chuqur va har tomonlama ochib beriladi. Mazkur
darslar uchun mavzuni o’qituvchi oldindan tanlab oladi va unga tegishli o’quv
vositalarini tayyorlaydi.
Ushbu darslarda asosiy o’qitish metodi bo’lib tushuntirish hisoblanadi. Bunda
o’qituvchi sinf taxtasidan, haritalardan, chizmalardan, rasm va jadvallardan hamda
qo’shimcha adabiyotlardan foydalanishi lozim.
O’tilgan mavzuni mustahkamlash maqsadida o’quvchilarga qator topshiriqlar
berish mumkin. Bunda ular olgan bilimlarni amalda qo’llashadi, yoki bo’lmasa bir
necha  vazifalarni  bajarishni  topshiriq  sifatida  berish  mumkin.  Bu  esa  yangi
materiallarni  o’zlashtirishni  osonlashtiradi.  Masalan,  dunyo  siyosty  haritasini
o’rganayotganda  tarixiy  va  siyosiy  haritadan  foydalanib  qo’yidagi  vazifalarni
o’quvchilarga topshirish mumkin:
- XX asrning boshigicha dunyoda qanday yirik davlatlar bor edi;
- XX asrning boshlarida Afrikada qanday mustaqil davlatlar mavjud edi;
- birinchi jahon urushdan so’ng jahon siyosiy haritasidan qanday davlatlar
davlat sifatida yo’q bo’ldi;
Logotip
Masalan, magmatik tog’ jinslarini tushuntirgandan so’ng olingan bilimlar birdaniga mustahkamlab ketish mumkin. Bunda magmatik tog’ jinslarini xosil bo’lishi, turlari (intruziv, effiziv) va ularni xosaalariga urg’u beriladi. Demak, aralash darsni tarkibiy qismlari qotib qolgan narsa emas, uni doimo o’zgartirib turish lozim bo’ladi. Ba’zi xollarda avval yangi mavzuni o’tib, so’ngra uyga berilgan vazifani tekshirish mumkin, ayrim hollarda darsni uyga vazifa berish bilan ham boshlash mumkin. Aralash darsni 5-sinfda “Yer qobiqlari” 6-sinfda har bir materik va okeanni tabiiy sharoitini, 9-sinfda materiklar yoki ayrim mintaqalarning iqtisodiy va ijtimoiy geografiyasini o’tishda qo’llash mumkin. Yangi mavzuni o’rganish darsi Mazkur dars turi to’la yangi mavzuni o’tishga bag’ishlanadi. Shuning uchun unda uyga berilgan vazifani tekshirish va baholash qismi bo’lmaydi. Mazkur dars quyidagi hollarda qo’llaniladi: - darsni hajmi katta bo’lgan taqdirda; - dars murakkab bo’lgan taqdirda. Mazkur darsda bilimlar chuqur va har tomonlama ochib beriladi. Mazkur darslar uchun mavzuni o’qituvchi oldindan tanlab oladi va unga tegishli o’quv vositalarini tayyorlaydi. Ushbu darslarda asosiy o’qitish metodi bo’lib tushuntirish hisoblanadi. Bunda o’qituvchi sinf taxtasidan, haritalardan, chizmalardan, rasm va jadvallardan hamda qo’shimcha adabiyotlardan foydalanishi lozim. O’tilgan mavzuni mustahkamlash maqsadida o’quvchilarga qator topshiriqlar berish mumkin. Bunda ular olgan bilimlarni amalda qo’llashadi, yoki bo’lmasa bir necha vazifalarni bajarishni topshiriq sifatida berish mumkin. Bu esa yangi materiallarni o’zlashtirishni osonlashtiradi. Masalan, dunyo siyosty haritasini o’rganayotganda tarixiy va siyosiy haritadan foydalanib qo’yidagi vazifalarni o’quvchilarga topshirish mumkin: - XX asrning boshigicha dunyoda qanday yirik davlatlar bor edi; - XX asrning boshlarida Afrikada qanday mustaqil davlatlar mavjud edi; - birinchi jahon urushdan so’ng jahon siyosiy haritasidan qanday davlatlar davlat sifatida yo’q bo’ldi;
- ikkinchi jahon urushidan so’ng qanday mustaqil davlatlar vujudga keldi;
- XX asrning  oxirida qaysi  davlatlar  parchalanib  ketdi  va qanday  yangi
davlatlar paydo bo’ldi;
- XXI asrda qaysi davlatlar mustaqillikni qo’lga kiritd va x.k.
Yangi mavzuni o’rganish darsi qo’yidagi tarkibiy qismlardan iborat: darsni
maqsadini aniqlash; yangi mavzuni tushuntirish davomida o’quvchilarni bilish
faoliyatini  tashkil  qilishi  lozim;  mavzuni  alohida  mantiqiy  qismlari  bo’yicha
umulashtirish va mustahkamlash; o’zlashtirilgan bilim va ko’nikmalarni amalda
qo’llash bo’yicha o’quvchilarga topshiriqlar berish; uyga vazifa berish.
Mazkur  darslarda  quyidagi  mavzularni  o’rganish  mumkin;  “Yer  po’stining
tuzulishi  (V-sinf);  “O’rta  Osiyoning  tabiiy  geografik  rayonlashtirish”
“O’zbekistonni iqtisodiy rayonlashtirish” (VIII- sinf); “Jahon siyosiy haritasi”,
“Jahon tabiiy resurslari”, “Jahon aholisi ”va x.k.
Geografik ko’nikmalarni shakllantirish darsi.
Mazkur darsning asosiy vazifasi geografiya predmetlari uchun xos bo’lgan
ko’nikmalarni  shakllantirishdir.  Mazkur  ko’nikmalar  nazariy  bilimlarni
o’zlashtirishga,  mustahkamlashga  va  amalda  qo’llashga  imkon  beradi.  Ko’p
xollarda mazkur darslarni bilimlarni mustahkamlash va geografik ko’nikmalarni
shallantirish  darsi  ham  deb ataladi. O’qitishni  sifatini  oshirishdagi  vazifalarni
kuyilishi va yechilishi munosabati bilan hamda o’quvchilarni amaliy faoliyatga
bo’lgan e’tiborni ortishi bilan mazkur darslar turini ahamiti yanada ortadi. Bunday
darslarda  o’quvchilar  faoliyatini  asosiy  shakli  bo’lib  amaliy  ishlarni  bajarish
hisoblanadi. Mazkur amaliy ishlarni bajarish davomida o’quvchilarda geografik
ko’nikmalar shakllanadi.
Ushbu  darslarda  o’quvchilarni  nazariy  va  amaliy  faoliyati  bir-biri  bilan
chambarchas bog’langan. Shuning uchun geografik ko’nikmalarning katta qismi
yangi  bilimlarni  olish  jarayonida  shakllatiriladi.  Ayrim  amaliy  ishlar  mazkur
darslarda bajariladi, masalan, geografik koordinatalarni aniqlash, masshtab turlarni
bilan ishlash, Turon tekisligi bo’ylab o’tkazilgan tabiiy geografik kesmani tahlil
qilish (VII sinf). Ayrim amaliy ishlarni yangi mavzuni o’rganib bo’lgandan keyin
bajarish mumkin. Bunda olingan bilim va ko’nikmalar mustahkamlanadi. Masalan,
o’quvchilarni  iqtisodiy  diagrammalar  bilan  ishlash  ko’nikmalarini  darsni
Logotip
- ikkinchi jahon urushidan so’ng qanday mustaqil davlatlar vujudga keldi; - XX asrning oxirida qaysi davlatlar parchalanib ketdi va qanday yangi davlatlar paydo bo’ldi; - XXI asrda qaysi davlatlar mustaqillikni qo’lga kiritd va x.k. Yangi mavzuni o’rganish darsi qo’yidagi tarkibiy qismlardan iborat: darsni maqsadini aniqlash; yangi mavzuni tushuntirish davomida o’quvchilarni bilish faoliyatini tashkil qilishi lozim; mavzuni alohida mantiqiy qismlari bo’yicha umulashtirish va mustahkamlash; o’zlashtirilgan bilim va ko’nikmalarni amalda qo’llash bo’yicha o’quvchilarga topshiriqlar berish; uyga vazifa berish. Mazkur darslarda quyidagi mavzularni o’rganish mumkin; “Yer po’stining tuzulishi (V-sinf); “O’rta Osiyoning tabiiy geografik rayonlashtirish” “O’zbekistonni iqtisodiy rayonlashtirish” (VIII- sinf); “Jahon siyosiy haritasi”, “Jahon tabiiy resurslari”, “Jahon aholisi ”va x.k. Geografik ko’nikmalarni shakllantirish darsi. Mazkur darsning asosiy vazifasi geografiya predmetlari uchun xos bo’lgan ko’nikmalarni shakllantirishdir. Mazkur ko’nikmalar nazariy bilimlarni o’zlashtirishga, mustahkamlashga va amalda qo’llashga imkon beradi. Ko’p xollarda mazkur darslarni bilimlarni mustahkamlash va geografik ko’nikmalarni shallantirish darsi ham deb ataladi. O’qitishni sifatini oshirishdagi vazifalarni kuyilishi va yechilishi munosabati bilan hamda o’quvchilarni amaliy faoliyatga bo’lgan e’tiborni ortishi bilan mazkur darslar turini ahamiti yanada ortadi. Bunday darslarda o’quvchilar faoliyatini asosiy shakli bo’lib amaliy ishlarni bajarish hisoblanadi. Mazkur amaliy ishlarni bajarish davomida o’quvchilarda geografik ko’nikmalar shakllanadi. Ushbu darslarda o’quvchilarni nazariy va amaliy faoliyati bir-biri bilan chambarchas bog’langan. Shuning uchun geografik ko’nikmalarning katta qismi yangi bilimlarni olish jarayonida shakllatiriladi. Ayrim amaliy ishlar mazkur darslarda bajariladi, masalan, geografik koordinatalarni aniqlash, masshtab turlarni bilan ishlash, Turon tekisligi bo’ylab o’tkazilgan tabiiy geografik kesmani tahlil qilish (VII sinf). Ayrim amaliy ishlarni yangi mavzuni o’rganib bo’lgandan keyin bajarish mumkin. Bunda olingan bilim va ko’nikmalar mustahkamlanadi. Masalan, o’quvchilarni iqtisodiy diagrammalar bilan ishlash ko’nikmalarini darsni
mustahkamlash  bosqichida  olib  borish  mumkin.  Amaliy  mashg’ulotlarni  uyga
vazifani tekshirish jarayonida ham o’tkazish mumkin. Bunda o’quvchilar ma’lum
bir qolip asosida ishlashadi. Ya’ni ma’lum bir qolip asosida daryoga , dengizga
yoki ko’llarga ta’rif berish, ayrim davlatlarni iqtisodiy geografik ta’rifini tuzish va
h.k.
Amaliy ishlar  ikki  turga bo’linadi:  o’qitadigan (o’rgatadigan)  ;  yakuniy.
O’rganadigan  (mashq  qildiradigan)  amaliy  ishlarning  maqsadi  o’quvchilarni
ma’lum  bir  geografik  topshiriqni  bajarishga  o’rgatishdir.  Masalan,  geografik
kordinatalarni aniqlash, haritada masofani masshtab orqali aniqlash; daryo suv
sarfini  hisoblash;  hududni  tabiiy  geografik  tavsifini  tuzish;  demografik
ko’rsatgichlarni  xisoblash;  iqtisodiy  geografik  tavsiflarni  tuzish.  Demak,
o’rgantuvchi amaliy ishlarda turli ko’nikmalar shakllantiriladi, tegishli bilimlar
mustahkamlanadi.
Qator o’rgatuvchi amaliy ishlardan so’ng yakuniy amaliy ish o’tkaziladi.
Uning  maqsadi  olingan  bilim  va  shakllantirilgan  ko’nikmalarni  o’zlashtirish
darajasini tekshirishdir. Masalan, Chirchiq Oxangaron o’lkasini tabiiy geografik
tavsifini tuzilishi ko’nikmalari shakllantrilgandan so’ng O’zbekistonnni boshqa
tabiiy geografik o’lkalarini  o’quvchilar  amaliy mashg’ulot  darslarida  mustaqil
o’rganishlari  mumkin.  Buning  uchun  o’quvchi  tabiiy  geografik  o’lkalarni
o’rganish texnologiyasini modul tizimini ishlab chiqishi mumkin. (4 -rasm).
Har bir tabiiy geografik rayon uchta quyidagi modullarga bo’linadi: tabiiy
geografik  rayonni  geografik  joylashishi  va  chegaralari;  yer  yuzasini  tuzilishi,
geoglogik sharoiti  va foydali  qazilmalari;  ichki  suvlari,  tuprog’i  o’simligi  va
hayvonot  dunyosi.  Mazkur  modullar  yanada  mayda  modullarga  bo’linadi.
Masalan,  ikkinchi  modulni  quyidagi  modulchalarga  bo’lishimiz  mumkin:
rayonning  relefi;  rayonning  geologik  tuzilishi;  rayonning  foydali  qazilmalari.
O’quvchilar  bilim  va  ko’nikmalarni  yaxshi  o’zlashtirishlari  uchun  mazkur
modullarni  yanada  maydaroq  qismlarga  bo’lish  mumkin.  Masalan,  foydali
qazilmalar  modulini  quyidagi  qismlarga  bo’lish  mumkin:  yoqilg’i  energitika
foydali qazilmalari; metalli foydali qazilmalar; nometall foydali qazilmalar.
Demak, yakuniy amaliy ishlar geografik voqea va xodisa hamda obyektlarni
tavsifiga bag’ishlanar ekan. Iqtisodiy va ijtimoiy geografiya darslarida hamma xalq
Logotip
mustahkamlash bosqichida olib borish mumkin. Amaliy mashg’ulotlarni uyga vazifani tekshirish jarayonida ham o’tkazish mumkin. Bunda o’quvchilar ma’lum bir qolip asosida ishlashadi. Ya’ni ma’lum bir qolip asosida daryoga , dengizga yoki ko’llarga ta’rif berish, ayrim davlatlarni iqtisodiy geografik ta’rifini tuzish va h.k. Amaliy ishlar ikki turga bo’linadi: o’qitadigan (o’rgatadigan) ; yakuniy. O’rganadigan (mashq qildiradigan) amaliy ishlarning maqsadi o’quvchilarni ma’lum bir geografik topshiriqni bajarishga o’rgatishdir. Masalan, geografik kordinatalarni aniqlash, haritada masofani masshtab orqali aniqlash; daryo suv sarfini hisoblash; hududni tabiiy geografik tavsifini tuzish; demografik ko’rsatgichlarni xisoblash; iqtisodiy geografik tavsiflarni tuzish. Demak, o’rgantuvchi amaliy ishlarda turli ko’nikmalar shakllantiriladi, tegishli bilimlar mustahkamlanadi. Qator o’rgatuvchi amaliy ishlardan so’ng yakuniy amaliy ish o’tkaziladi. Uning maqsadi olingan bilim va shakllantirilgan ko’nikmalarni o’zlashtirish darajasini tekshirishdir. Masalan, Chirchiq Oxangaron o’lkasini tabiiy geografik tavsifini tuzilishi ko’nikmalari shakllantrilgandan so’ng O’zbekistonnni boshqa tabiiy geografik o’lkalarini o’quvchilar amaliy mashg’ulot darslarida mustaqil o’rganishlari mumkin. Buning uchun o’quvchi tabiiy geografik o’lkalarni o’rganish texnologiyasini modul tizimini ishlab chiqishi mumkin. (4 -rasm). Har bir tabiiy geografik rayon uchta quyidagi modullarga bo’linadi: tabiiy geografik rayonni geografik joylashishi va chegaralari; yer yuzasini tuzilishi, geoglogik sharoiti va foydali qazilmalari; ichki suvlari, tuprog’i o’simligi va hayvonot dunyosi. Mazkur modullar yanada mayda modullarga bo’linadi. Masalan, ikkinchi modulni quyidagi modulchalarga bo’lishimiz mumkin: rayonning relefi; rayonning geologik tuzilishi; rayonning foydali qazilmalari. O’quvchilar bilim va ko’nikmalarni yaxshi o’zlashtirishlari uchun mazkur modullarni yanada maydaroq qismlarga bo’lish mumkin. Masalan, foydali qazilmalar modulini quyidagi qismlarga bo’lish mumkin: yoqilg’i energitika foydali qazilmalari; metalli foydali qazilmalar; nometall foydali qazilmalar. Demak, yakuniy amaliy ishlar geografik voqea va xodisa hamda obyektlarni tavsifiga bag’ishlanar ekan. Iqtisodiy va ijtimoiy geografiya darslarida hamma xalq