Geografiya darsligi va u bilan ishlash texnologiyasi Geografiya darsligining tuzilishi.

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

6

File size

Fayl hajmi

26,5 KB


Geografiya darsligi va u bilan ishlash texnologiyasi
Geografiya darsligining tuzilishi.
Geografiya ta’limida darsliklar asosiy bilim olish manbai bo’lib hisoblanadi,
shuning uchun ular asosiy o’qitish vositalaridir.
Geografiya darsliklari yuqori ilmiy darajaga ega bo’lishi, metodik aparati
pedagogik  jihatdan  asoslangan  bo’lishi  lozim.  Darslikning  metodik  tuzilishi
o’quvchilarni  o’qishga  o’rgatishga  yo’naltirilgan.  Darslik  juda  ko’p  ta’limiy
vazifalarni  bajaradi.  Darslik  bilan  ishlaganda  o’quvchilar  quyidagi  ishlarni
bajarishadi:  matn bilan  ishlash  usullari;  kartografik  ma’lumotlar  bilan  ishlash
usullari;  statistik  ma’lumotlar  bilan  ishlash  usullari;  chizmalar,  rasmlar,
fotogrfiyalar  bilan  ishlash  usullari;  matndagi  jadvallar  bilan  ishlash  usullari;
matndan tashqaridagi materiallar bilan ishlash usullari; darslikdagi ilovalar bilan
ishlash usullari va h.k.
Geografiya  o’qituvchisi  darslikning  mazmuni  bilan  yaxshi  tanishgan  va
o’zlashtirgan  taqdirdagina  darslik  bilan  ishlash  ishlarini  yaxshi  tashkil  qilish
mumkin.
Geografiya darsliklari ikkita yirik qismga bo’linadi (3-rasm): a) darslikning
o’quv matni: b) matndan tashqaridagi materiallar. Mazkur qismlarning har biri
yana o’z navbatda alohida - alohida qismlarga bo’linib ketadi.
Darslikning asosini uning matni tashkil qiladi. Matnda o’quvchilar uchun
yangi ma’lumotlar beriladi.
Matndan  tashqaridagi  ma’lumotlar  o’qitish  va  nazorat  vazifalarini  bajaradi.
Matndan tashqaridagi ma’lumotlarga quyidagilar kiradi: a) savol va topshiriqlar;
a)
mundarija, shriftlar; v)ko’rgazma metodlar.
Har  bir  darslikda  juda  ko’p  savol  va  topshiriqlar  tizimi  berilgan.  Ular
tushunchalarni o’zlashtirishga, geografik voqea va hodisalar orasidagi aloqalarni
Logotip
Geografiya darsligi va u bilan ishlash texnologiyasi Geografiya darsligining tuzilishi. Geografiya ta’limida darsliklar asosiy bilim olish manbai bo’lib hisoblanadi, shuning uchun ular asosiy o’qitish vositalaridir. Geografiya darsliklari yuqori ilmiy darajaga ega bo’lishi, metodik aparati pedagogik jihatdan asoslangan bo’lishi lozim. Darslikning metodik tuzilishi o’quvchilarni o’qishga o’rgatishga yo’naltirilgan. Darslik juda ko’p ta’limiy vazifalarni bajaradi. Darslik bilan ishlaganda o’quvchilar quyidagi ishlarni bajarishadi: matn bilan ishlash usullari; kartografik ma’lumotlar bilan ishlash usullari; statistik ma’lumotlar bilan ishlash usullari; chizmalar, rasmlar, fotogrfiyalar bilan ishlash usullari; matndagi jadvallar bilan ishlash usullari; matndan tashqaridagi materiallar bilan ishlash usullari; darslikdagi ilovalar bilan ishlash usullari va h.k. Geografiya o’qituvchisi darslikning mazmuni bilan yaxshi tanishgan va o’zlashtirgan taqdirdagina darslik bilan ishlash ishlarini yaxshi tashkil qilish mumkin. Geografiya darsliklari ikkita yirik qismga bo’linadi (3-rasm): a) darslikning o’quv matni: b) matndan tashqaridagi materiallar. Mazkur qismlarning har biri yana o’z navbatda alohida - alohida qismlarga bo’linib ketadi. Darslikning asosini uning matni tashkil qiladi. Matnda o’quvchilar uchun yangi ma’lumotlar beriladi. Matndan tashqaridagi ma’lumotlar o’qitish va nazorat vazifalarini bajaradi. Matndan tashqaridagi ma’lumotlarga quyidagilar kiradi: a) savol va topshiriqlar; a) mundarija, shriftlar; v)ko’rgazma metodlar. Har bir darslikda juda ko’p savol va topshiriqlar tizimi berilgan. Ular tushunchalarni o’zlashtirishga, geografik voqea va hodisalar orasidagi aloqalarni
aniqlashga, ko’nikmalarni qo’llashga yo’naltirilgan. Savol va topshiriqlar darslikni
turli joylarida uchraydi: yangi mavzu oldidan; matn ichida; matnning oxirida.
Darslik matni oldida joylashgan savol va topshiriqlar o’quvchilar tomonidan
ilgari  olingan  bilimlarni  faollashtirishga  yo’naltirilgan  bo’ladi.  Masalan,  biror
hududni  iqlimini  o’rganishdan  oldin  iqlim  hosil  qiluvchi  omillar  haqidagi
bilimlarini faollashtirish.
Matn ichidagi savol va topshiriqlar o’quvchilarni fikrlash faoliyatini yangi
o’quv materialini o’zlashtirishga yo’naltiradi. Matnning so’ngida berilgan savol va
topshiriqlar esa olingan bilim va ko’nikmalarni qo’llashga yo’naltiradi. Masalan,
daryolar mavzusini o’tganda, daryo nima, o’zan nima, daryo vodiysi, daryoni
to’yinishi haqida olingan bilimlarni qo’llash mumkin.
Yirik  bo’limlar  so’ngida  berilgan  savol  va  topshiriqlar  umumalashgan
xususiyatga  ega,  bilimlarni  tartibga  solishga  undaydi,  o’quvchilarni  umumiy
dunyoqarash bo’yicha xulosalar qilishga olib keladi.
Matndagi ko’rgazmali materiallarga quyidagilar kiradi: matndagi haritalar;
muqovadagi  haritalar;  diagrammalar,  chizmalar  va  jadvallar;  rasmlar  va
fotografiyalar; turli xil kesmalar; orografik chizmalar. Ko’rgazmalar faqat matn
mazmunini boyitibgina qolmasdan alohida bilim manbaii bo’lib ham hisoblanadi.
Geografiya darsliklarining oxirida berilgan atama va tushunchalar lug’atida
mazkur kursda berilgan tushunchalar tizimining ro’yhati beriladi.
Darslik bilan ishlash texnologiyasi
Darslik bilan ishlash geografiya ta’limida muntazam olib boriladi. Darslik
bilan ishlash texnologiyasi qo’yidagi qismlardan iborat: darslik bilan tanishish va u
bilan ishlash qoidalarini o’rgatish; darslik matni bilan ishlash; darslikdagi haritalar
bilan ishlash; matndagi chizmalar bilan ishlash; matndagi rasmlar bilan ishlash;
matndagi  jadvallar  bilan  ishlash;  darslik  ilovalari  bilan  ishlash;  darslik  bilan
ishlashni tashkil qilish; har bir sinf darsligi bilan ishlashni o’ziga xos xususiyatlari.
O’quv  yilini  boshida  o’qituvchi  o’quvchilarni  darslik  bilan  tanishtiradi.
Darslik bilan tanishtirish quyidagi tartibda amalga oshiriladi. Dastlab darslikni
nomi,  mualliflari,  qaysi  nashriyotda  va  qachon  chop  etilganini  o’quvchilarga
tushuntiradi. Shundan so’ng darslikning tarkibiy tuzulishi ochib beriladi (kirish,
necha qism, necha bob, ilovaning bor yo’qligi). Masalan, 7-sinf darsligini oladigan
Logotip
aniqlashga, ko’nikmalarni qo’llashga yo’naltirilgan. Savol va topshiriqlar darslikni turli joylarida uchraydi: yangi mavzu oldidan; matn ichida; matnning oxirida. Darslik matni oldida joylashgan savol va topshiriqlar o’quvchilar tomonidan ilgari olingan bilimlarni faollashtirishga yo’naltirilgan bo’ladi. Masalan, biror hududni iqlimini o’rganishdan oldin iqlim hosil qiluvchi omillar haqidagi bilimlarini faollashtirish. Matn ichidagi savol va topshiriqlar o’quvchilarni fikrlash faoliyatini yangi o’quv materialini o’zlashtirishga yo’naltiradi. Matnning so’ngida berilgan savol va topshiriqlar esa olingan bilim va ko’nikmalarni qo’llashga yo’naltiradi. Masalan, daryolar mavzusini o’tganda, daryo nima, o’zan nima, daryo vodiysi, daryoni to’yinishi haqida olingan bilimlarni qo’llash mumkin. Yirik bo’limlar so’ngida berilgan savol va topshiriqlar umumalashgan xususiyatga ega, bilimlarni tartibga solishga undaydi, o’quvchilarni umumiy dunyoqarash bo’yicha xulosalar qilishga olib keladi. Matndagi ko’rgazmali materiallarga quyidagilar kiradi: matndagi haritalar; muqovadagi haritalar; diagrammalar, chizmalar va jadvallar; rasmlar va fotografiyalar; turli xil kesmalar; orografik chizmalar. Ko’rgazmalar faqat matn mazmunini boyitibgina qolmasdan alohida bilim manbaii bo’lib ham hisoblanadi. Geografiya darsliklarining oxirida berilgan atama va tushunchalar lug’atida mazkur kursda berilgan tushunchalar tizimining ro’yhati beriladi. Darslik bilan ishlash texnologiyasi Darslik bilan ishlash geografiya ta’limida muntazam olib boriladi. Darslik bilan ishlash texnologiyasi qo’yidagi qismlardan iborat: darslik bilan tanishish va u bilan ishlash qoidalarini o’rgatish; darslik matni bilan ishlash; darslikdagi haritalar bilan ishlash; matndagi chizmalar bilan ishlash; matndagi rasmlar bilan ishlash; matndagi jadvallar bilan ishlash; darslik ilovalari bilan ishlash; darslik bilan ishlashni tashkil qilish; har bir sinf darsligi bilan ishlashni o’ziga xos xususiyatlari. O’quv yilini boshida o’qituvchi o’quvchilarni darslik bilan tanishtiradi. Darslik bilan tanishtirish quyidagi tartibda amalga oshiriladi. Dastlab darslikni nomi, mualliflari, qaysi nashriyotda va qachon chop etilganini o’quvchilarga tushuntiradi. Shundan so’ng darslikning tarkibiy tuzulishi ochib beriladi (kirish, necha qism, necha bob, ilovaning bor yo’qligi). Masalan, 7-sinf darsligini oladigan
bo’lsak, darslik O’rta Osiyo va O’zbekiston tabiiy geografiyasi deb nomlanadi,
darslikni  mualliflari  P.G’ulomov,  X.Vaxobov,  P.Baratov.  M.Mamatqulov
hisoblanadi,  darslik  “O’qituvchi”  nashriyotida  2017  yil  chop  etilgan.  Darslik
kirish, ikkita bo’lim, 9 qism va ilovadan iborat. Darslikning birinchi bo’limi O’rta
Osiyo tabiiy geografiyasiga bag’ishlangan, ikkinchi bo’limi esa O’zbekiston tabiiy
geografiyasi bayoniga bag’ishlangan. Darslikning ilova qismi 7 ta jadvaldan iborat
(tog’  cho’qqilari,  chuqur  botiqlari,  yirik  daryolar,  ko’llar,  suv  omborlar,
qo’riqxonalar).  Darslikning  umumiy  hajmi  174  bet.  Darslikdagi  59  ta  rasm
berilgan. Rasmlar haritalardan, diagrammalardan, chizmalardan iborat.
Shundan so’ng darslikdan foydalanish qoidalari tushuntiriladi (toza tutish,
darslik sahifalariga turli xil so’zlarni yozmaslik, buzmaslik, yirtmaslik va h.k)
Darslikning  matni  bilan  ishlash.  Darslikni  matni  bilan  ishlash  quyidagi
qismlardan iborat: izohli o’qish, matni asosida reja tuzish, matnni ma’lum bir
qismini o’qib so’ngra so’zlab berish.
Izohli  o’qish  o’qituvchi  yoki  o’quvchi  tomonidan  amalga  oshirilishi
mumkin. Bunda matn qismlarga bo’linib o’qiladi so’ng o’qilgan matnga izoh
beriladi. Masalan, 7-sinf darsligining birinchi bo’lim 14-§ dan quyidagi jumlani
keltirishimiz mumkin: “Tekisliklar O’rta Osiyoning markaziy, g’arbiy va Shimoliy
qismlarida  joylashgan.  O’rta  Osiyoning  anchagina  qismini  Turon  tekisligi
egallagan. Bu tekislikda O’rta Osiyoning yirik cho’llari - Qoraqum va Qizilqum
joylashgan” (41 bet). Mazkur jumlani o’qigandan so’ng o’qituvchi unga izox
beradi. Izox berganda tekisliklar, ularning turlari, kelib chiqishi haqida so’zlab,
O’rta Osiyodagi eng yirik bo’lgan Turon tekisligini haritadan ko’rsatib, uning
asosiy xususiyatlarini gapirib beradi.
Matnning ayrim qisimlariga reja tuzish. Bunda matn ma’lum bir qismlarga
bo’linib o’quvchilarga bo’lib beriladi va ulardan matnning ushbu qismiga reja
tuzish vazifasi beriladi. Masalan, O’rta Osiyo hududining rivojlanish tarixi va
foydali qazilmalari mavzusini matnini quyidagi qismlarga bo’lish mumkin:
- paleozoy erasida hududning rivojlanishi;
- mezozoy erasida hududining rivojlanishi;
- kaynazoy erasida hududning rivojlanishi;
- zilzilalar;
Logotip
bo’lsak, darslik O’rta Osiyo va O’zbekiston tabiiy geografiyasi deb nomlanadi, darslikni mualliflari P.G’ulomov, X.Vaxobov, P.Baratov. M.Mamatqulov hisoblanadi, darslik “O’qituvchi” nashriyotida 2017 yil chop etilgan. Darslik kirish, ikkita bo’lim, 9 qism va ilovadan iborat. Darslikning birinchi bo’limi O’rta Osiyo tabiiy geografiyasiga bag’ishlangan, ikkinchi bo’limi esa O’zbekiston tabiiy geografiyasi bayoniga bag’ishlangan. Darslikning ilova qismi 7 ta jadvaldan iborat (tog’ cho’qqilari, chuqur botiqlari, yirik daryolar, ko’llar, suv omborlar, qo’riqxonalar). Darslikning umumiy hajmi 174 bet. Darslikdagi 59 ta rasm berilgan. Rasmlar haritalardan, diagrammalardan, chizmalardan iborat. Shundan so’ng darslikdan foydalanish qoidalari tushuntiriladi (toza tutish, darslik sahifalariga turli xil so’zlarni yozmaslik, buzmaslik, yirtmaslik va h.k) Darslikning matni bilan ishlash. Darslikni matni bilan ishlash quyidagi qismlardan iborat: izohli o’qish, matni asosida reja tuzish, matnni ma’lum bir qismini o’qib so’ngra so’zlab berish. Izohli o’qish o’qituvchi yoki o’quvchi tomonidan amalga oshirilishi mumkin. Bunda matn qismlarga bo’linib o’qiladi so’ng o’qilgan matnga izoh beriladi. Masalan, 7-sinf darsligining birinchi bo’lim 14-§ dan quyidagi jumlani keltirishimiz mumkin: “Tekisliklar O’rta Osiyoning markaziy, g’arbiy va Shimoliy qismlarida joylashgan. O’rta Osiyoning anchagina qismini Turon tekisligi egallagan. Bu tekislikda O’rta Osiyoning yirik cho’llari - Qoraqum va Qizilqum joylashgan” (41 bet). Mazkur jumlani o’qigandan so’ng o’qituvchi unga izox beradi. Izox berganda tekisliklar, ularning turlari, kelib chiqishi haqida so’zlab, O’rta Osiyodagi eng yirik bo’lgan Turon tekisligini haritadan ko’rsatib, uning asosiy xususiyatlarini gapirib beradi. Matnning ayrim qisimlariga reja tuzish. Bunda matn ma’lum bir qismlarga bo’linib o’quvchilarga bo’lib beriladi va ulardan matnning ushbu qismiga reja tuzish vazifasi beriladi. Masalan, O’rta Osiyo hududining rivojlanish tarixi va foydali qazilmalari mavzusini matnini quyidagi qismlarga bo’lish mumkin: - paleozoy erasida hududning rivojlanishi; - mezozoy erasida hududining rivojlanishi; - kaynazoy erasida hududning rivojlanishi; - zilzilalar;
- foydali qazilmalar.
Shulardan  foydali  qazilmalar  qismiga  quyidagicha  reja  tuzish  mumkin:
yoqilg’i  foydali  qazilmalari:  (ko’mir,  neft,  gaz),  qora  metall  konlari,  rangli
metallar konlar, mineral o’g’itlar konlari, qurilish xom ashyosi konlari (marmar,
oxak, qum, granit).
Darslikdagi  haritalar  bilan  ishlash.  Har  bir  sinf  geografiya  darsligining
matnidagi  mavzuga  oid  turli  xil  haritalari  mavjud.  Haritalar  6,7,8  va  9-sinf
darsliklarida  ko’proq.  Matndagi  haritalar  asosan  mustaqil  ishlarni  bajarishda
ko’proq ishlatiladi. Masalan, 7-sinf darsligining 7-sahifasida Yevrosiyoning tabiiy
geografik o’lkalari haritasi berilgan. Ushbu harita bo’yicha quyidagi topshiriqlarni
o’quvchilarga berish mumkin:
- Janubiy  Osiyoda  joylashgan  Yevrosiyo  tabiiy  geografik  o’lkalarini
aniqlang va ularning geografik joylanishiga baho bering:
- Yevropada joylashgan tabiiy geografik o’lkalarni aniqlang:
- O’rta Osiyo tabiiy geografik o’lkasi qaysi o’lkalar orasida joylashgan:
- Shimoliy Osiyo qanday tabiiy geografik o’lkalardan iborat va h.k.
Shunday taxlitda har bir mavzuli harita bo’yicha o’quvchilarga mustaqil ish
uchun vazifa berish mumkin.
Darsliklarda juda ko’p rasmlar ham berilgan. Mazkur rasmlar tabiiy va
iqtisodiy  geografik  obyektlarning  tasviriga  bag’ishlangan.  Shuning  uchun
kartadagi rasmlar bo’yicha ham o’quvchilarga mustaqil ishlar berish mumkin.
Geografiya darslaridagi rasmlarni quyidagi guruhlarga bo’lish mumkin: buyuk
olim va sayyohlarning rasmlari; tabiiy landshaftlar  manzarasini  tasvirlaydigan
rasmlar  (tog’lar,  tekisliklar,  vodiylar,  chuqurlar  va  h.k);  tabiiy  geografik
jarayonlarning  oqibatlari  va  ko’rinishlarini  tasvirlaydigan  rasmlar  (nurash,
sho’rxok, vulqon, zilzila va h.k); iqtisodiy geografik obyektlarni tasvirlaydigan
rasmlar (zavod, fabrika, suv ombolari, qishloq xo’jalik ekinlari, yo’llar, kanallar va
h.k).
Chizmalar haritalarga o’xshab darslikda juda ko’p uchraydi. Ular geografik
aloqalar va qonuniyatlarni ifodalaydi, ular orqali mavzuga tegishli qonuniyatlarni
o’quvchilarga oson tushuntirish mumkin. Masalan, Yerga Quyoshdan keladigan
issiqlikni miqdori uning tushish burchagiga bog’liqligini ko’rsatuvchi chizmalar.
Logotip
- foydali qazilmalar. Shulardan foydali qazilmalar qismiga quyidagicha reja tuzish mumkin: yoqilg’i foydali qazilmalari: (ko’mir, neft, gaz), qora metall konlari, rangli metallar konlar, mineral o’g’itlar konlari, qurilish xom ashyosi konlari (marmar, oxak, qum, granit). Darslikdagi haritalar bilan ishlash. Har bir sinf geografiya darsligining matnidagi mavzuga oid turli xil haritalari mavjud. Haritalar 6,7,8 va 9-sinf darsliklarida ko’proq. Matndagi haritalar asosan mustaqil ishlarni bajarishda ko’proq ishlatiladi. Masalan, 7-sinf darsligining 7-sahifasida Yevrosiyoning tabiiy geografik o’lkalari haritasi berilgan. Ushbu harita bo’yicha quyidagi topshiriqlarni o’quvchilarga berish mumkin: - Janubiy Osiyoda joylashgan Yevrosiyo tabiiy geografik o’lkalarini aniqlang va ularning geografik joylanishiga baho bering: - Yevropada joylashgan tabiiy geografik o’lkalarni aniqlang: - O’rta Osiyo tabiiy geografik o’lkasi qaysi o’lkalar orasida joylashgan: - Shimoliy Osiyo qanday tabiiy geografik o’lkalardan iborat va h.k. Shunday taxlitda har bir mavzuli harita bo’yicha o’quvchilarga mustaqil ish uchun vazifa berish mumkin. Darsliklarda juda ko’p rasmlar ham berilgan. Mazkur rasmlar tabiiy va iqtisodiy geografik obyektlarning tasviriga bag’ishlangan. Shuning uchun kartadagi rasmlar bo’yicha ham o’quvchilarga mustaqil ishlar berish mumkin. Geografiya darslaridagi rasmlarni quyidagi guruhlarga bo’lish mumkin: buyuk olim va sayyohlarning rasmlari; tabiiy landshaftlar manzarasini tasvirlaydigan rasmlar (tog’lar, tekisliklar, vodiylar, chuqurlar va h.k); tabiiy geografik jarayonlarning oqibatlari va ko’rinishlarini tasvirlaydigan rasmlar (nurash, sho’rxok, vulqon, zilzila va h.k); iqtisodiy geografik obyektlarni tasvirlaydigan rasmlar (zavod, fabrika, suv ombolari, qishloq xo’jalik ekinlari, yo’llar, kanallar va h.k). Chizmalar haritalarga o’xshab darslikda juda ko’p uchraydi. Ular geografik aloqalar va qonuniyatlarni ifodalaydi, ular orqali mavzuga tegishli qonuniyatlarni o’quvchilarga oson tushuntirish mumkin. Masalan, Yerga Quyoshdan keladigan issiqlikni miqdori uning tushish burchagiga bog’liqligini ko’rsatuvchi chizmalar.