Geografiya fanini o’qitishning ta’limiy, tarbiyaviy va rivojlantiruvchi maqsadlari.

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

7

File size

Fayl hajmi

28,9 KB


Geografiya fanini o’qitishning ta’limiy, tarbiyaviy va rivojlantiruvchi
maqsadlari.
Geografiya ta’liminingmaqsadlari va vazifalari
Geografiya ta’limi uzluksiz ta’lim tizimining barcha bo’g’inlarida tashkil
etiladigan pedagogik jarayonning ajralmas va uzviy bog’langan tarkibiy qismi
sifatida mazkur ta’lim muassasaslari oldiga qo’yilgan umumiy maqsadlarga
muvofiq barkamol o’quvchi shaxsini tarbiyalashga xizmat qiladi.  Shuningdek,
geografiya 
ta’limi 
o’quvchi 
va 
talabalarda 
Yer 
to’g’risidagi 
ilmiy
dunyoqarashlarni shakllantiradi,  ijtimoiy-iqtisodiy bilimlarni tarkib toptiradi,
dunyo davlatlari va turli regionlarda jamiyat va tabiatning o’zaro bog’liqligi,
geografik obyekt,  jarayon va hodisalar haqidagi bilim va tushunchalar bilan
qurollantiradi,  umuminsoniy madaniyatni tarkibiy qismi bo’lgan geografik
madaniyatni tarbiyalaydi.
Geografiya ta’limining asosiy masqsad va vazifalari Vazirlar Mahkamasining
2017 yil 6-apreldagi 187-son qarorining 4-bobida quyidagicha belgilab berilgan:
Umumiy o‘rta va o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limida tabiiyot va 
geografiya o‘quv fanini o‘qitishning asosiy maqsadi:
- o‘quvchilarda  tayanch  hamda  tabiiyot  va  geografiya  o‘quv  faniga  oid
umumiy kompetensiyalarni shakllantirishdan;
- jamiyat va tabiatning o‘zaro bog‘liqligi, geografik obyektlar, jarayon va
hodisalar,  Yer  yuzining  tabiiy  manzarasi,  tabiatdan  oqilona  foydalanish,  Yer
yuzidagi global ekologik muammolar haqida fikr-mulohaza yuritishga o‘rgatish,
tabiatni qadrlash va muhofaza qilish, olgan nazariy bilimlarini amalda qo‘llash
mahoratini shakllantirish;
- o‘quvchilarning  hayotiy  tasavvurlari  bilan  amaliy  faoliyatlarini
umumlashtirib borib, geografik bilimlarni hayotga tatbiq eta olish salohiyatini
shakllantirish va rivojlantirish.
Logotip
Geografiya fanini o’qitishning ta’limiy, tarbiyaviy va rivojlantiruvchi maqsadlari. Geografiya ta’liminingmaqsadlari va vazifalari Geografiya ta’limi uzluksiz ta’lim tizimining barcha bo’g’inlarida tashkil etiladigan pedagogik jarayonning ajralmas va uzviy bog’langan tarkibiy qismi sifatida mazkur ta’lim muassasaslari oldiga qo’yilgan umumiy maqsadlarga muvofiq barkamol o’quvchi shaxsini tarbiyalashga xizmat qiladi. Shuningdek, geografiya ta’limi o’quvchi va talabalarda Yer to’g’risidagi ilmiy dunyoqarashlarni shakllantiradi, ijtimoiy-iqtisodiy bilimlarni tarkib toptiradi, dunyo davlatlari va turli regionlarda jamiyat va tabiatning o’zaro bog’liqligi, geografik obyekt, jarayon va hodisalar haqidagi bilim va tushunchalar bilan qurollantiradi, umuminsoniy madaniyatni tarkibiy qismi bo’lgan geografik madaniyatni tarbiyalaydi. Geografiya ta’limining asosiy masqsad va vazifalari Vazirlar Mahkamasining 2017 yil 6-apreldagi 187-son qarorining 4-bobida quyidagicha belgilab berilgan: Umumiy o‘rta va o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limida tabiiyot va geografiya o‘quv fanini o‘qitishning asosiy maqsadi: - o‘quvchilarda tayanch hamda tabiiyot va geografiya o‘quv faniga oid umumiy kompetensiyalarni shakllantirishdan; - jamiyat va tabiatning o‘zaro bog‘liqligi, geografik obyektlar, jarayon va hodisalar, Yer yuzining tabiiy manzarasi, tabiatdan oqilona foydalanish, Yer yuzidagi global ekologik muammolar haqida fikr-mulohaza yuritishga o‘rgatish, tabiatni qadrlash va muhofaza qilish, olgan nazariy bilimlarini amalda qo‘llash mahoratini shakllantirish; - o‘quvchilarning hayotiy tasavvurlari bilan amaliy faoliyatlarini umumlashtirib borib, geografik bilimlarni hayotga tatbiq eta olish salohiyatini shakllantirish va rivojlantirish.
Umumiy o‘rta va o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limida tabiiyot va geografiya 
famrn o‘qitishning asosiy vazifalari:
- o‘quvchilarda  atrofimizdagi  olamga,  o‘z  Vataniga  muhabbat  hissini
uyg‘otish,
- tabiatni asrash va muhofaza qilish, nazariy bilimlarini  amalda qo‘llash
malakalarini shakllantirish;
- tabiatni kuzatish, tahlil qilish, ularda milliy va umuminsoniy qadriyatlarni
tarkib toptirish;
- ijtimoiy hayot va ta’lim olishni davom ettirishlari uchun zarur bo‘lgan
bilimlarni egallash;
- hozirgi  zamon  talablari,  ta’lim  sohasidagi  jahon  andozalari  va  milliy
rivojlanish manfaatlariga mos keladigan tafakkur va bilimlarni egallashi, shu bilan
birga ulardan kundalik hayotlarida foydalana olishga o‘rgatishdan iborat.
O’qituvchi  yuqoridagi  geografiya  ta’limining  asosiy  vazifalarini  amalga
oshirish,  geografiya  ta’lim  samaradorligiga  erishish  va  o’quvchilarning  bilish
faoliyatini tashkil etish hamda boshqarishi uchun ta’lim mazmunining tarkibiy
qismlari va ularni o’quvchilar tomonidan o’zlashtirish usullarini bilishi lozim.
Geografiya  o’qitishning  hozirgi  davrda  samarali  bo’lishi  o’quvchilarning
o’quv-bilish, mehnat va jamoat faoliyatlarida qatnashishi  uchun zarur bo’lgan
geografik bilimlar, ko’nikmalar, malakalarni egallaganliklar, milliy iqtisodiyotni
rivojlantirishdagi ahamiyati bilan belgilanadi.
Ular esa o’z navbatida
o’quvchilarning  geografik  bilimlarni  egallaganlik,  tarbiyalanganlik  natijasida
dunyoqarashi, e’tiqodi, tabiat, jamiyat va shaxsga bo’lgan munosabatida namoyon
bo’ladi. O’quvchilarning rivojlanish darajasi, qobiliyati, jismoniy va aqliy jihatdan
takomillashtirishga bo’lgan ehtiyoji bilan ifodalanadi.
Geografiya fanlar tizimida har bir geografiya fanining o’ziga xos jihatlari
mavjud. Mazkur jihatlar geografiya fanining
maqsadini belgilab beradi.
Geografiya o’qituvchisi har bir sinf geografiya kursini maqsadlarini bilishi lozim.
Geografiya ta’limining maqsadlarini uch guruhga bo’lish mukin: ta’limiy,
tarbiyaviy va rivojlantiruvchi.
Ta’limiy maqsadlar quyidagilardan iborat:
-o’quvchiga geografiya, ya’ni, tabiiy hamda iqtisodiy va ijtimoiy geografik
Logotip
Umumiy o‘rta va o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limida tabiiyot va geografiya famrn o‘qitishning asosiy vazifalari: - o‘quvchilarda atrofimizdagi olamga, o‘z Vataniga muhabbat hissini uyg‘otish, - tabiatni asrash va muhofaza qilish, nazariy bilimlarini amalda qo‘llash malakalarini shakllantirish; - tabiatni kuzatish, tahlil qilish, ularda milliy va umuminsoniy qadriyatlarni tarkib toptirish; - ijtimoiy hayot va ta’lim olishni davom ettirishlari uchun zarur bo‘lgan bilimlarni egallash; - hozirgi zamon talablari, ta’lim sohasidagi jahon andozalari va milliy rivojlanish manfaatlariga mos keladigan tafakkur va bilimlarni egallashi, shu bilan birga ulardan kundalik hayotlarida foydalana olishga o‘rgatishdan iborat. O’qituvchi yuqoridagi geografiya ta’limining asosiy vazifalarini amalga oshirish, geografiya ta’lim samaradorligiga erishish va o’quvchilarning bilish faoliyatini tashkil etish hamda boshqarishi uchun ta’lim mazmunining tarkibiy qismlari va ularni o’quvchilar tomonidan o’zlashtirish usullarini bilishi lozim. Geografiya o’qitishning hozirgi davrda samarali bo’lishi o’quvchilarning o’quv-bilish, mehnat va jamoat faoliyatlarida qatnashishi uchun zarur bo’lgan geografik bilimlar, ko’nikmalar, malakalarni egallaganliklar, milliy iqtisodiyotni rivojlantirishdagi ahamiyati bilan belgilanadi. Ular esa o’z navbatida o’quvchilarning geografik bilimlarni egallaganlik, tarbiyalanganlik natijasida dunyoqarashi, e’tiqodi, tabiat, jamiyat va shaxsga bo’lgan munosabatida namoyon bo’ladi. O’quvchilarning rivojlanish darajasi, qobiliyati, jismoniy va aqliy jihatdan takomillashtirishga bo’lgan ehtiyoji bilan ifodalanadi. Geografiya fanlar tizimida har bir geografiya fanining o’ziga xos jihatlari mavjud. Mazkur jihatlar geografiya fanining maqsadini belgilab beradi. Geografiya o’qituvchisi har bir sinf geografiya kursini maqsadlarini bilishi lozim. Geografiya ta’limining maqsadlarini uch guruhga bo’lish mukin: ta’limiy, tarbiyaviy va rivojlantiruvchi. Ta’limiy maqsadlar quyidagilardan iborat: -o’quvchiga geografiya, ya’ni, tabiiy hamda iqtisodiy va ijtimoiy geografik
hamda amaliy geografiya asoslari bo’yicha mustahkam bilimlar berish. Tabiatdan
foydalanishni va uni muhofaza qilishni ilmiy, texnik, iqtisodiy asoslarini ochib
berish;
-umumta’lim  maktablari,  akademik  litsey  va  kasb-hunar  kollejlari
o’quvchilarini  iqtisodiy,  ekologik,  geosiyosiy  bilimlarni  egallashlariga  imkon
yaratish hamda kasbga yo’naltirish;
- o’quvchilarni  geografik  borliq  va  hodisalarni  o’rganish  usullari  bilan
qurollantirish.  Mazkur  usullar  (metodlar)  bilan  ishlash  ko’nikmalarini
shakllantirish;
- tabiiy va iqtisodiy va ijtimoiy geografiya, amaliy geografiya va boshqa
oraliq geografik fanlarni yirik xalq xo’jaligi muammolarini yechishdagi o’rni va
ahamiyatini  ochib  berish.  Masalan,  Orol  muammosini  yechimini,  tuproqqa
meliorativ  ishlov  berishda  agrotexnika  qoidalariga  rioya  qilmaslik  oqibatida
eroziya jarayonini tezlashuvi va uni oldini olishni, O’zbekistonning buyuk davlat
bo’lishini geografik asoslarini ishlab chiqish;
- o’quvchilarni  geografik  haritalardan,  ma’lumotnomalardan  qo’shimcha
adabiyotlardan foydalanishga o’rgatish, egallagan nazariy geografik bilimlarini
amalda  va  yangi  sharoitlarda  qo’llay  bilish  ko’nikmalarini  shakillantirish.
O’quvchilarda geografik madaniyatni shakllantirish.
Tarbiyaviy maqsadlari quyidagilardan iborat:
- O’zbekistoning 
kelajagi 
buyuk 
davlat 
ekanligini 
asoslab 
berish,
o’quvchilarda Vatanimiz qudrati va ravnaqidan faxrlanish,  milliy g’urur,  milliy
iftixor tuyg’ularini shakillantirish;
- o’quvchilarni tabiat va jamiyat o’rtasidagi o’zaro ta’sirlarga didaktik nuqtai
nazardan qarashga o’rgatish;
- o’quvchilarni ahloqiy jihatdan to’g’ri tarbiyalash,  ularga Vatanga
muhabbat, Vatanni himoya qilish har fuqoroning oliy burchi ekanligini uqtirish;
- o’qtuvchilarni mehnat tarbiyasiga va kasb tanlashiga yordam berish, hozirgi
zamonda o’z o’rnini topishga ko’maklashish;
Rivojlantiruvchi maqsadlari quyidagilardan iborat:
- o’quvchilarnin ilmiy dunyo qarashini kengaytirish;
- o’quvchilarning  darslik  va  qo‘shimcha  adabiyotlar  bilan  ishlash
Logotip
hamda amaliy geografiya asoslari bo’yicha mustahkam bilimlar berish. Tabiatdan foydalanishni va uni muhofaza qilishni ilmiy, texnik, iqtisodiy asoslarini ochib berish; -umumta’lim maktablari, akademik litsey va kasb-hunar kollejlari o’quvchilarini iqtisodiy, ekologik, geosiyosiy bilimlarni egallashlariga imkon yaratish hamda kasbga yo’naltirish; - o’quvchilarni geografik borliq va hodisalarni o’rganish usullari bilan qurollantirish. Mazkur usullar (metodlar) bilan ishlash ko’nikmalarini shakllantirish; - tabiiy va iqtisodiy va ijtimoiy geografiya, amaliy geografiya va boshqa oraliq geografik fanlarni yirik xalq xo’jaligi muammolarini yechishdagi o’rni va ahamiyatini ochib berish. Masalan, Orol muammosini yechimini, tuproqqa meliorativ ishlov berishda agrotexnika qoidalariga rioya qilmaslik oqibatida eroziya jarayonini tezlashuvi va uni oldini olishni, O’zbekistonning buyuk davlat bo’lishini geografik asoslarini ishlab chiqish; - o’quvchilarni geografik haritalardan, ma’lumotnomalardan qo’shimcha adabiyotlardan foydalanishga o’rgatish, egallagan nazariy geografik bilimlarini amalda va yangi sharoitlarda qo’llay bilish ko’nikmalarini shakillantirish. O’quvchilarda geografik madaniyatni shakllantirish. Tarbiyaviy maqsadlari quyidagilardan iborat: - O’zbekistoning kelajagi buyuk davlat ekanligini asoslab berish, o’quvchilarda Vatanimiz qudrati va ravnaqidan faxrlanish, milliy g’urur, milliy iftixor tuyg’ularini shakillantirish; - o’quvchilarni tabiat va jamiyat o’rtasidagi o’zaro ta’sirlarga didaktik nuqtai nazardan qarashga o’rgatish; - o’quvchilarni ahloqiy jihatdan to’g’ri tarbiyalash, ularga Vatanga muhabbat, Vatanni himoya qilish har fuqoroning oliy burchi ekanligini uqtirish; - o’qtuvchilarni mehnat tarbiyasiga va kasb tanlashiga yordam berish, hozirgi zamonda o’z o’rnini topishga ko’maklashish; Rivojlantiruvchi maqsadlari quyidagilardan iborat: - o’quvchilarnin ilmiy dunyo qarashini kengaytirish; - o’quvchilarning darslik va qo‘shimcha adabiyotlar bilan ishlash
ko’nikmalarini rivojlantirish;
- o’quvchilarning harita va yozuvsiz harita ustida mustaqil ishlash amaliy
ko'nikmalarini rivojlantirish;
- o’quvchilarning nutq va muloqat madaniyatini rivojlantirish.
Shuningdek, o’quvchilarni qiziquvchanliki qobiliyatini rivojlantirishga
yo’naltirilgan maqsadlar:
- geografik bilimlar va muammolarga qiziqishni uyg’otish;
- o’quvchilarga  kuzatuvchanlik,  eslab  qolish,  tafakkur,  tasavvur  va  nutq
qobiliyatlarini rivojlanishiga imkon yaratish:
- o’quvchilarni  ular  imkoniyati  doirasidagi  geografik  muammolarni
yechishga  o’rgatish,  ularda  hodisa  va  jarayonlarga  kompleks  va  sintetik
yondashishni shakllantirish.
Geografiya ta’limida kompetensiyalar
Geografiyani oqitishda o’quvchilarga ta’limiy, tarbiyaviy va rivojlantiruvchi
ta’lim  va  tarbiya  berish  bilan  birgalikda  ularda  egallagan  nazariy  bilimlarni
amaliyotda qo’llay olish, ya’ni kompetensiyani shakllantirish maqsadga muvofiq.
Kompetensiya — mavjud bilim, ko‘nikma va malakalarni kundalik faoliyatda
qo‘llay olish qobiliyati.
O‘zbekiston  Respublikasida  ta’limning  uzluksizligi,  uzviyligi,  o‘quvchi
shaxsi va qiziqishlari ustuvorligidan kelib chiqib, ularning yosh xususiyatlariga
mos  ravishda  quyidagi  tayanch  kompetensiyalar  shakllantiriladi.  Kompetnsiya
shakllantirish  xususiyatiga  ko’ra  tayanch  kompetensiya  va  fanga  oid
kompetensiya.
Tayanch kompetensiya quyidagi turlarga ajratiladi:
Kommunikativ  kompetensiya  —  ijtimoiy  vaziyatlarda  ona  tilida  hamda
birorta  xorijiy  tilda  o‘zaro  muloqotga  kirisha  olishni,  muloqotda  muomala
madaniyatiga amal qilishni, ijtimoiy moslashuvchanlikni, hamkorlikda jamoada
samarali ishlay olish layoqatlarini shakllantirishni nazarda tutadi.
Axborotlar  bilan  ishlash  kompetensiyasi  —  mediamanbalardan  zarur
tavsiflarni  izlab  topa  olishni,  saralashni,  qayta  ishlashni,  saqlashni,  ulardan
samarali foydalana olishni, ularning xavfsizligini ta’minlashni, media madaniyatga
ega bo‘lish layoqatlarini shakllantirishni nazarda tutadi.
Logotip
ko’nikmalarini rivojlantirish; - o’quvchilarning harita va yozuvsiz harita ustida mustaqil ishlash amaliy ko'nikmalarini rivojlantirish; - o’quvchilarning nutq va muloqat madaniyatini rivojlantirish. Shuningdek, o’quvchilarni qiziquvchanliki qobiliyatini rivojlantirishga yo’naltirilgan maqsadlar: - geografik bilimlar va muammolarga qiziqishni uyg’otish; - o’quvchilarga kuzatuvchanlik, eslab qolish, tafakkur, tasavvur va nutq qobiliyatlarini rivojlanishiga imkon yaratish: - o’quvchilarni ular imkoniyati doirasidagi geografik muammolarni yechishga o’rgatish, ularda hodisa va jarayonlarga kompleks va sintetik yondashishni shakllantirish. Geografiya ta’limida kompetensiyalar Geografiyani oqitishda o’quvchilarga ta’limiy, tarbiyaviy va rivojlantiruvchi ta’lim va tarbiya berish bilan birgalikda ularda egallagan nazariy bilimlarni amaliyotda qo’llay olish, ya’ni kompetensiyani shakllantirish maqsadga muvofiq. Kompetensiya — mavjud bilim, ko‘nikma va malakalarni kundalik faoliyatda qo‘llay olish qobiliyati. O‘zbekiston Respublikasida ta’limning uzluksizligi, uzviyligi, o‘quvchi shaxsi va qiziqishlari ustuvorligidan kelib chiqib, ularning yosh xususiyatlariga mos ravishda quyidagi tayanch kompetensiyalar shakllantiriladi. Kompetnsiya shakllantirish xususiyatiga ko’ra tayanch kompetensiya va fanga oid kompetensiya. Tayanch kompetensiya quyidagi turlarga ajratiladi: Kommunikativ kompetensiya — ijtimoiy vaziyatlarda ona tilida hamda birorta xorijiy tilda o‘zaro muloqotga kirisha olishni, muloqotda muomala madaniyatiga amal qilishni, ijtimoiy moslashuvchanlikni, hamkorlikda jamoada samarali ishlay olish layoqatlarini shakllantirishni nazarda tutadi. Axborotlar bilan ishlash kompetensiyasi — mediamanbalardan zarur tavsiflarni izlab topa olishni, saralashni, qayta ishlashni, saqlashni, ulardan samarali foydalana olishni, ularning xavfsizligini ta’minlashni, media madaniyatga ega bo‘lish layoqatlarini shakllantirishni nazarda tutadi.