Geografiya fanini o’qitishning ta’limiy, tarbiyaviy va rivojlantiruvchi
maqsadlari.
Geografiya ta’liminingmaqsadlari va vazifalari
Geografiya ta’limi uzluksiz ta’lim tizimining barcha bo’g’inlarida tashkil
etiladigan pedagogik jarayonning ajralmas va uzviy bog’langan tarkibiy qismi
sifatida mazkur ta’lim muassasaslari oldiga qo’yilgan umumiy maqsadlarga
muvofiq barkamol o’quvchi shaxsini tarbiyalashga xizmat qiladi. Shuningdek,
geografiya
ta’limi
o’quvchi
va
talabalarda
Yer
to’g’risidagi
ilmiy
dunyoqarashlarni shakllantiradi, ijtimoiy-iqtisodiy bilimlarni tarkib toptiradi,
dunyo davlatlari va turli regionlarda jamiyat va tabiatning o’zaro bog’liqligi,
geografik obyekt, jarayon va hodisalar haqidagi bilim va tushunchalar bilan
qurollantiradi, umuminsoniy madaniyatni tarkibiy qismi bo’lgan geografik
madaniyatni tarbiyalaydi.
Geografiya ta’limining asosiy masqsad va vazifalari Vazirlar Mahkamasining
2017 yil 6-apreldagi 187-son qarorining 4-bobida quyidagicha belgilab berilgan:
Umumiy o‘rta va o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limida tabiiyot va
geografiya o‘quv fanini o‘qitishning asosiy maqsadi:
- o‘quvchilarda tayanch hamda tabiiyot va geografiya o‘quv faniga oid
umumiy kompetensiyalarni shakllantirishdan;
- jamiyat va tabiatning o‘zaro bog‘liqligi, geografik obyektlar, jarayon va
hodisalar, Yer yuzining tabiiy manzarasi, tabiatdan oqilona foydalanish, Yer
yuzidagi global ekologik muammolar haqida fikr-mulohaza yuritishga o‘rgatish,
tabiatni qadrlash va muhofaza qilish, olgan nazariy bilimlarini amalda qo‘llash
mahoratini shakllantirish;
- o‘quvchilarning hayotiy tasavvurlari bilan amaliy faoliyatlarini
umumlashtirib borib, geografik bilimlarni hayotga tatbiq eta olish salohiyatini
shakllantirish va rivojlantirish.
Umumiy o‘rta va o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limida tabiiyot va geografiya
famrn o‘qitishning asosiy vazifalari:
- o‘quvchilarda atrofimizdagi olamga, o‘z Vataniga muhabbat hissini
uyg‘otish,
- tabiatni asrash va muhofaza qilish, nazariy bilimlarini amalda qo‘llash
malakalarini shakllantirish;
- tabiatni kuzatish, tahlil qilish, ularda milliy va umuminsoniy qadriyatlarni
tarkib toptirish;
- ijtimoiy hayot va ta’lim olishni davom ettirishlari uchun zarur bo‘lgan
bilimlarni egallash;
- hozirgi zamon talablari, ta’lim sohasidagi jahon andozalari va milliy
rivojlanish manfaatlariga mos keladigan tafakkur va bilimlarni egallashi, shu bilan
birga ulardan kundalik hayotlarida foydalana olishga o‘rgatishdan iborat.
O’qituvchi yuqoridagi geografiya ta’limining asosiy vazifalarini amalga
oshirish, geografiya ta’lim samaradorligiga erishish va o’quvchilarning bilish
faoliyatini tashkil etish hamda boshqarishi uchun ta’lim mazmunining tarkibiy
qismlari va ularni o’quvchilar tomonidan o’zlashtirish usullarini bilishi lozim.
Geografiya o’qitishning hozirgi davrda samarali bo’lishi o’quvchilarning
o’quv-bilish, mehnat va jamoat faoliyatlarida qatnashishi uchun zarur bo’lgan
geografik bilimlar, ko’nikmalar, malakalarni egallaganliklar, milliy iqtisodiyotni
rivojlantirishdagi ahamiyati bilan belgilanadi.
Ular esa o’z navbatida
o’quvchilarning geografik bilimlarni egallaganlik, tarbiyalanganlik natijasida
dunyoqarashi, e’tiqodi, tabiat, jamiyat va shaxsga bo’lgan munosabatida namoyon
bo’ladi. O’quvchilarning rivojlanish darajasi, qobiliyati, jismoniy va aqliy jihatdan
takomillashtirishga bo’lgan ehtiyoji bilan ifodalanadi.
Geografiya fanlar tizimida har bir geografiya fanining o’ziga xos jihatlari
mavjud. Mazkur jihatlar geografiya fanining
maqsadini belgilab beradi.
Geografiya o’qituvchisi har bir sinf geografiya kursini maqsadlarini bilishi lozim.
Geografiya ta’limining maqsadlarini uch guruhga bo’lish mukin: ta’limiy,
tarbiyaviy va rivojlantiruvchi.
Ta’limiy maqsadlar quyidagilardan iborat:
-o’quvchiga geografiya, ya’ni, tabiiy hamda iqtisodiy va ijtimoiy geografik
hamda amaliy geografiya asoslari bo’yicha mustahkam bilimlar berish. Tabiatdan
foydalanishni va uni muhofaza qilishni ilmiy, texnik, iqtisodiy asoslarini ochib
berish;
-umumta’lim maktablari, akademik litsey va kasb-hunar kollejlari
o’quvchilarini iqtisodiy, ekologik, geosiyosiy bilimlarni egallashlariga imkon
yaratish hamda kasbga yo’naltirish;
- o’quvchilarni geografik borliq va hodisalarni o’rganish usullari bilan
qurollantirish. Mazkur usullar (metodlar) bilan ishlash ko’nikmalarini
shakllantirish;
- tabiiy va iqtisodiy va ijtimoiy geografiya, amaliy geografiya va boshqa
oraliq geografik fanlarni yirik xalq xo’jaligi muammolarini yechishdagi o’rni va
ahamiyatini ochib berish. Masalan, Orol muammosini yechimini, tuproqqa
meliorativ ishlov berishda agrotexnika qoidalariga rioya qilmaslik oqibatida
eroziya jarayonini tezlashuvi va uni oldini olishni, O’zbekistonning buyuk davlat
bo’lishini geografik asoslarini ishlab chiqish;
- o’quvchilarni geografik haritalardan, ma’lumotnomalardan qo’shimcha
adabiyotlardan foydalanishga o’rgatish, egallagan nazariy geografik bilimlarini
amalda va yangi sharoitlarda qo’llay bilish ko’nikmalarini shakillantirish.
O’quvchilarda geografik madaniyatni shakllantirish.
Tarbiyaviy maqsadlari quyidagilardan iborat:
- O’zbekistoning
kelajagi
buyuk
davlat
ekanligini
asoslab
berish,
o’quvchilarda Vatanimiz qudrati va ravnaqidan faxrlanish, milliy g’urur, milliy
iftixor tuyg’ularini shakillantirish;
- o’quvchilarni tabiat va jamiyat o’rtasidagi o’zaro ta’sirlarga didaktik nuqtai
nazardan qarashga o’rgatish;
- o’quvchilarni ahloqiy jihatdan to’g’ri tarbiyalash, ularga Vatanga
muhabbat, Vatanni himoya qilish har fuqoroning oliy burchi ekanligini uqtirish;
- o’qtuvchilarni mehnat tarbiyasiga va kasb tanlashiga yordam berish, hozirgi
zamonda o’z o’rnini topishga ko’maklashish;
Rivojlantiruvchi maqsadlari quyidagilardan iborat:
- o’quvchilarnin ilmiy dunyo qarashini kengaytirish;
- o’quvchilarning darslik va qo‘shimcha adabiyotlar bilan ishlash
ko’nikmalarini rivojlantirish;
- o’quvchilarning harita va yozuvsiz harita ustida mustaqil ishlash amaliy
ko'nikmalarini rivojlantirish;
- o’quvchilarning nutq va muloqat madaniyatini rivojlantirish.
Shuningdek, o’quvchilarni qiziquvchanliki qobiliyatini rivojlantirishga
yo’naltirilgan maqsadlar:
- geografik bilimlar va muammolarga qiziqishni uyg’otish;
- o’quvchilarga kuzatuvchanlik, eslab qolish, tafakkur, tasavvur va nutq
qobiliyatlarini rivojlanishiga imkon yaratish:
- o’quvchilarni ular imkoniyati doirasidagi geografik muammolarni
yechishga o’rgatish, ularda hodisa va jarayonlarga kompleks va sintetik
yondashishni shakllantirish.
Geografiya ta’limida kompetensiyalar
Geografiyani oqitishda o’quvchilarga ta’limiy, tarbiyaviy va rivojlantiruvchi
ta’lim va tarbiya berish bilan birgalikda ularda egallagan nazariy bilimlarni
amaliyotda qo’llay olish, ya’ni kompetensiyani shakllantirish maqsadga muvofiq.
Kompetensiya — mavjud bilim, ko‘nikma va malakalarni kundalik faoliyatda
qo‘llay olish qobiliyati.
O‘zbekiston Respublikasida ta’limning uzluksizligi, uzviyligi, o‘quvchi
shaxsi va qiziqishlari ustuvorligidan kelib chiqib, ularning yosh xususiyatlariga
mos ravishda quyidagi tayanch kompetensiyalar shakllantiriladi. Kompetnsiya
shakllantirish xususiyatiga ko’ra tayanch kompetensiya va fanga oid
kompetensiya.
Tayanch kompetensiya quyidagi turlarga ajratiladi:
Kommunikativ kompetensiya — ijtimoiy vaziyatlarda ona tilida hamda
birorta xorijiy tilda o‘zaro muloqotga kirisha olishni, muloqotda muomala
madaniyatiga amal qilishni, ijtimoiy moslashuvchanlikni, hamkorlikda jamoada
samarali ishlay olish layoqatlarini shakllantirishni nazarda tutadi.
Axborotlar bilan ishlash kompetensiyasi — mediamanbalardan zarur
tavsiflarni izlab topa olishni, saralashni, qayta ishlashni, saqlashni, ulardan
samarali foydalana olishni, ularning xavfsizligini ta’minlashni, media madaniyatga
ega bo‘lish layoqatlarini shakllantirishni nazarda tutadi.