Geografiya kabineti Geografiya kabineti va uni jihozlash

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

6

File size

Fayl hajmi

31,9 KB


Geografiya kabineti
Geografiya kabineti va uni jihozlash
Geografik bilimlarni o’zlashtirishda geografiya xonasi va unda joylashgan
jihozlar katta ahamiyatga ega. Geografiya xonasi mavjud bo’lgandagina tegishli
o’quv vositalaridan ta’lim jarayonida samarali foydalanish mumkin. Geografiya
xonasi o’quv vositalari majmuasini, mebellar, o’qituvchi va o’quvchilar uchun
moslamalar, o’quv jihozlarini saqlash qurilmalari, texnik vositalar, ekspozittsion
materiallar,  ilmiy-metodik  qo’llanmalardan  iborat  murakkab  tuzum  bo’lib
hisoblanadi.
Geografiya xonasini uch qismga bo’lishimiz mumkin: a) o’quvchilarni joyi;
b) o’qituvchini joyi; v)jihozlar.
O’quvchilarni ish joyi. Geografiya xonasida o’quvchilarni ish joyi ikki
o’rindiqli stol va stuldir. Ular yog’ochdan yoki temirdan qilingan bo’lishi mumkin.
Bu yerda asosiy antropometrik talab, stol va stullarning balandligi o’quvchilar
bo’yiga mos kelishi lozim.
O’quvchilar stollarini joylashtirayotganda umumiy gigienik talablarga amal
qilish lozim. Stol va stullarni uch qator qilib joylashtirgan ma’qul. Ular sinf
taxtasidan 2 m uzoqlikda joylashishi zarur. Deraza va stollar hamda stullar qatori
oralig’idagi masofa 60 sm dan kam bo’lmasligi lozim. Oxirgi qatoragi stullar bilan
shkaflar  orasida  o’tish  uchum  masofa bo’lmog’i  lozim. O’quvchilar  stollarda
bo’yiga qarab o’tirishi lozim.
Geografiya  xonasida  o’qituvchilarni  ish  joyi.  O’qituvchi  odatda  o’rta
qatorni boshida joylashadi. Uning ish joyi o’quv vositalarini namoyish qiladigan
joy hisoblanadi. O’qituvchi o’tirgan joydan sinfni hamma tomoni va sinfdagi
barcha o’quvchilar ko’rinib turishi lozim. O’qituvchini ish joyi quyidagi talablarga
javob bermog’i lozim:
Logotip
Geografiya kabineti Geografiya kabineti va uni jihozlash Geografik bilimlarni o’zlashtirishda geografiya xonasi va unda joylashgan jihozlar katta ahamiyatga ega. Geografiya xonasi mavjud bo’lgandagina tegishli o’quv vositalaridan ta’lim jarayonida samarali foydalanish mumkin. Geografiya xonasi o’quv vositalari majmuasini, mebellar, o’qituvchi va o’quvchilar uchun moslamalar, o’quv jihozlarini saqlash qurilmalari, texnik vositalar, ekspozittsion materiallar, ilmiy-metodik qo’llanmalardan iborat murakkab tuzum bo’lib hisoblanadi. Geografiya xonasini uch qismga bo’lishimiz mumkin: a) o’quvchilarni joyi; b) o’qituvchini joyi; v)jihozlar. O’quvchilarni ish joyi. Geografiya xonasida o’quvchilarni ish joyi ikki o’rindiqli stol va stuldir. Ular yog’ochdan yoki temirdan qilingan bo’lishi mumkin. Bu yerda asosiy antropometrik talab, stol va stullarning balandligi o’quvchilar bo’yiga mos kelishi lozim. O’quvchilar stollarini joylashtirayotganda umumiy gigienik talablarga amal qilish lozim. Stol va stullarni uch qator qilib joylashtirgan ma’qul. Ular sinf taxtasidan 2 m uzoqlikda joylashishi zarur. Deraza va stollar hamda stullar qatori oralig’idagi masofa 60 sm dan kam bo’lmasligi lozim. Oxirgi qatoragi stullar bilan shkaflar orasida o’tish uchum masofa bo’lmog’i lozim. O’quvchilar stollarda bo’yiga qarab o’tirishi lozim. Geografiya xonasida o’qituvchilarni ish joyi. O’qituvchi odatda o’rta qatorni boshida joylashadi. Uning ish joyi o’quv vositalarini namoyish qiladigan joy hisoblanadi. O’qituvchi o’tirgan joydan sinfni hamma tomoni va sinfdagi barcha o’quvchilar ko’rinib turishi lozim. O’qituvchini ish joyi quyidagi talablarga javob bermog’i lozim:
1. Sinfni barcha tomoni hamda barcha o’quvchilar o’qituvchi nazoratidan chetda
qolmasligi lozim.
2. O’qituvchini stoli yonida o’quv vositalarini namoish qiladigan yoki ulardan
foydalaniladigan moslamalar bo’lmog’i lozim;
3. Geografiya darslarida ko’p hollarda asosiy o’quv vositasi sifatida haritadan
foydalanilganligi  uchun  kartografik  vositalarni  namoish  qiladigan  moslamalar
bo’lishi e’tibordan qochmasligi lozim.
O’quv  vositalarini  namoyish  qiladigan  stolni  balandligi  90  sm  dan
oshmasligi  lozim,  uning  yuzasi  esa  120x75  bo’lishi  zarur.  Namoyish  stolida
proeksion apparatlarni, deraza pardalarini, haritalarni tushuntirib va ko’taradigan
boshqaruv pultini joylashtirish mumkin. Namoyish stoli bilan birga o’qituvchi
stoli ham bo’lmog’i lozim. Unda o’qituvchini kitoblari, daftarlari, darsga oid
materiallar va sinf jurnali joylashadi. Mazkur joyda o’qituvchi o’tirib ishlaydi.
Stolning baladligi 75 sm, yuzasi 75x76 sm bo’lmog’i lozim.
Geografiya xonasidagi sinf taxtasi o’qituvchi va o’quvchilar tomonidan turli 
o’quv maqsadlarda foydalaniladi, ularni quyidagi guruhlarga bo’lishimiz mumkin:
- yozish uchun;
- chizish uchun;
- chizmalarni, diagrammalarni, xomaki haritalarni chizish uchun;
- jadvallarni, rasmlarni joylashtirish uchun;
- ekranli qo’llanmalarni namoishi uchun;
- o’qituvchi tomonidan topshiriqlar yozish;
- o’qituvchi tomonidan dars mavzusi rejasini yozish uchun.
Sinf taxtalarining o’lchamlari quyidagicha bo’lmog’i lozim: 180x1105 sm
jadvallar  va rasmlarni  saqlash  uchun yasalgan  sandiqlarni  o’qituvchiga  yaqin
joylashtirilgani maqul.
Geografiya xonasida o’quv vositalarini joylash o’quv dasturi bo’limlari va
sinflar bo’yicha bo’lishi lozim. Buning uchun bo’limli shkaflardan foydalaniladi.
Mazkur shkaflar olinadigan va qo’yiladigan tokchalardan iborat bo’ladi. Bundan
tashqari  jihozlarni  saqlash  uchun  ham  sandiqlar  bo’lishi  lozim.  SHkaflarda
kitoblar, jurnallar, audio, video qo’llanmalar saqlanadi.
Geografiya o’qitishni texnika vositalarini saqlash va ulardan foydalanish
Logotip
1. Sinfni barcha tomoni hamda barcha o’quvchilar o’qituvchi nazoratidan chetda qolmasligi lozim. 2. O’qituvchini stoli yonida o’quv vositalarini namoish qiladigan yoki ulardan foydalaniladigan moslamalar bo’lmog’i lozim; 3. Geografiya darslarida ko’p hollarda asosiy o’quv vositasi sifatida haritadan foydalanilganligi uchun kartografik vositalarni namoish qiladigan moslamalar bo’lishi e’tibordan qochmasligi lozim. O’quv vositalarini namoyish qiladigan stolni balandligi 90 sm dan oshmasligi lozim, uning yuzasi esa 120x75 bo’lishi zarur. Namoyish stolida proeksion apparatlarni, deraza pardalarini, haritalarni tushuntirib va ko’taradigan boshqaruv pultini joylashtirish mumkin. Namoyish stoli bilan birga o’qituvchi stoli ham bo’lmog’i lozim. Unda o’qituvchini kitoblari, daftarlari, darsga oid materiallar va sinf jurnali joylashadi. Mazkur joyda o’qituvchi o’tirib ishlaydi. Stolning baladligi 75 sm, yuzasi 75x76 sm bo’lmog’i lozim. Geografiya xonasidagi sinf taxtasi o’qituvchi va o’quvchilar tomonidan turli o’quv maqsadlarda foydalaniladi, ularni quyidagi guruhlarga bo’lishimiz mumkin: - yozish uchun; - chizish uchun; - chizmalarni, diagrammalarni, xomaki haritalarni chizish uchun; - jadvallarni, rasmlarni joylashtirish uchun; - ekranli qo’llanmalarni namoishi uchun; - o’qituvchi tomonidan topshiriqlar yozish; - o’qituvchi tomonidan dars mavzusi rejasini yozish uchun. Sinf taxtalarining o’lchamlari quyidagicha bo’lmog’i lozim: 180x1105 sm jadvallar va rasmlarni saqlash uchun yasalgan sandiqlarni o’qituvchiga yaqin joylashtirilgani maqul. Geografiya xonasida o’quv vositalarini joylash o’quv dasturi bo’limlari va sinflar bo’yicha bo’lishi lozim. Buning uchun bo’limli shkaflardan foydalaniladi. Mazkur shkaflar olinadigan va qo’yiladigan tokchalardan iborat bo’ladi. Bundan tashqari jihozlarni saqlash uchun ham sandiqlar bo’lishi lozim. SHkaflarda kitoblar, jurnallar, audio, video qo’llanmalar saqlanadi. Geografiya o’qitishni texnika vositalarini saqlash va ulardan foydalanish
uchun  moslamalar  bo’lmog’i  lozim.  Masalan,  diaproektorlar,  kinoproektorlar,
grofoproektorlar (plyonkalar bilan ishlash uchun).
Geografiya xonasida turli xil yo’nalishdagi kartotekalar albatta bo’lmog’i
lozim. Ularni quyidagi guruhlarga bo’lishimiz mumkin:
-
o’qituvchilarni darsga tayyorgarlik kartotekasi. Unda dars mavzusi, 
mazmuni, o’qitish metodlari va usullari, vositalari, dars rejasi yozilgan bo’ladi;
- o’quv jihozlari kartotekasi;
- mavzular bo’yicha masala va mashqlar kartotekasi;
- yozma ishlar kartotekasi;
- mavzuli kartotekalar;
- qo’shimcha adabiyotlar kartotekasi;
- jurnallar va gazetalar kartotekasi;
- davlatlar kartotekasi va h.k.
Ma’lum  bir  mavzuga  muammolar  tayyorlash  jarayonida  turli  xil
ko’rgazmali  qurollardan  uyg’unlashgan  xolda  foydalanishni  ko’zda  tutilsa
maqsadga muofiq bo’ladi.
Matnli  ma’lumotlar  rasmlar,  chizmalar  va  diagrammalar  bilan  boyitilgan
bo’lmog’i lozim.
O’qituvchini geografiya xonasida olib boradigan tashkiliy
xo’jalik ishlari
Geografiya xonasi o’quvchilarni bilim olish faoliyatini samarali tashkil
qilishda katta ahamiyatga ega. Shuning uchun geografiya xonasini tashkil qilishga
katta ahamiyat berilmog’i lozim. O’qituvchilarni geografiya xonasida qiladigan
ishlari quyidagi bosqichlardan iborat:
Birinchi bosqich. O’qituvchi geografiya xonasini qabul qilib oladi. Xonani
qabul  qilib  olgandan  so’ng  o’qituvchi  quyidagi  ishlarni  amalga  oshiradi:  -
kabinetdagi mavjud bo’lgan o’quv jihozlari ro’yxatini tuzadi. O’quv jihozlariga:
mebellar, barcha o’quv vositalarini namoiyish qilish va saqlash moslamalari kiradi.
Buning uchun barcha ishga yaroqli bo’lgan o’quv jihozlarini ro’yxati tuziladi. Shu
bilan birga ishga yaroqsiz ta’imrlash lozim bo’lgan o’quv jihozlari ro’yxati ham
tuziladi. O’quv xonasida  mavjud o’quv jihozlari  optimal  xona jihozlari  bilan
solishtiriladi va xonaning jihozlar bilan ta’minlanganlik darajasi aniqlanadi.
Logotip
uchun moslamalar bo’lmog’i lozim. Masalan, diaproektorlar, kinoproektorlar, grofoproektorlar (plyonkalar bilan ishlash uchun). Geografiya xonasida turli xil yo’nalishdagi kartotekalar albatta bo’lmog’i lozim. Ularni quyidagi guruhlarga bo’lishimiz mumkin: - o’qituvchilarni darsga tayyorgarlik kartotekasi. Unda dars mavzusi, mazmuni, o’qitish metodlari va usullari, vositalari, dars rejasi yozilgan bo’ladi; - o’quv jihozlari kartotekasi; - mavzular bo’yicha masala va mashqlar kartotekasi; - yozma ishlar kartotekasi; - mavzuli kartotekalar; - qo’shimcha adabiyotlar kartotekasi; - jurnallar va gazetalar kartotekasi; - davlatlar kartotekasi va h.k. Ma’lum bir mavzuga muammolar tayyorlash jarayonida turli xil ko’rgazmali qurollardan uyg’unlashgan xolda foydalanishni ko’zda tutilsa maqsadga muofiq bo’ladi. Matnli ma’lumotlar rasmlar, chizmalar va diagrammalar bilan boyitilgan bo’lmog’i lozim. O’qituvchini geografiya xonasida olib boradigan tashkiliy xo’jalik ishlari Geografiya xonasi o’quvchilarni bilim olish faoliyatini samarali tashkil qilishda katta ahamiyatga ega. Shuning uchun geografiya xonasini tashkil qilishga katta ahamiyat berilmog’i lozim. O’qituvchilarni geografiya xonasida qiladigan ishlari quyidagi bosqichlardan iborat: Birinchi bosqich. O’qituvchi geografiya xonasini qabul qilib oladi. Xonani qabul qilib olgandan so’ng o’qituvchi quyidagi ishlarni amalga oshiradi: - kabinetdagi mavjud bo’lgan o’quv jihozlari ro’yxatini tuzadi. O’quv jihozlariga: mebellar, barcha o’quv vositalarini namoiyish qilish va saqlash moslamalari kiradi. Buning uchun barcha ishga yaroqli bo’lgan o’quv jihozlarini ro’yxati tuziladi. Shu bilan birga ishga yaroqsiz ta’imrlash lozim bo’lgan o’quv jihozlari ro’yxati ham tuziladi. O’quv xonasida mavjud o’quv jihozlari optimal xona jihozlari bilan solishtiriladi va xonaning jihozlar bilan ta’minlanganlik darajasi aniqlanadi.
Ikkinchi bosqich. Mazkur bosqichda barcha o’quv jihozlari ularga ajratilgan
joylarga o’rnatiladi. O’qituvchi va o’quvchining ish joyi tashkil qilinadi. O’quv
vositalari  saqlanadigan  joy  aniqlanadi  va  ular  o’qitishni  texnik  vositalari  va
geografik haritalardan foydalanish uchun moslamalar bilan jihozlanadi. So’ngra
quyidagi ishlar amalga oshiriladi:
- geografiya xonasini qayta jihozlash, namoyish stendlari uchun materiallar
to’plash, o’lkashunoslik materialini yig’ish bo’yicha ishlar rejasi tuziladi;
- o’lkashunoslik burchagini va muzeyini jihozlash rejasi tuziladi. Unda o’lka
tabiiy va iqtisodiy sharoiti tarkibiy qismlari namunalari, modellari va maketlari
joylashtiriladi. Masalan,  tog’ jinslari  namunalari, qishloq yoki shahar modeli,
qishloq xo’jalik yoki sanoat mahsulotlari namunalari;
- geografik maydonchani jihozlash rejasi tuziladi;
- geografiya xonalaridagi barcha jihozlar, asbob-uskunalar ro’yxati tuziladi.
Uchinchi bosqichda va geografiya xonasini keyingi faoliyati davomida
yetmayotgan  jihozlar  to’ldiriladi,  eskilari  yangilanadi,  yangi  jihozlar  chiqqan
bo’lsa  ular  olinadi  va  o’rnatiladi.  Kutubxona  yangi  adabiyotlar  bilan  boyitib
boriladi.  Bir  vaqtning  o’zida  geografiya  xonalaridagi  barcha  o’quv  jihozlari
tartibga tushiriladi  va katalogi  tuziladi.  O’lkashunoslik  burchagi  yoki  muzeyi
hamda geografiya maydonchasi jihozlanadi.
Mazkur ishlarni barchasini geografiya o’qituvchisi o’zining xo’jalik- tashkliy
faoliyati  davomida  bajaradi  va  uning  muhim  pedagogik  faoliyatiga  kiradi.
Geografiya xonasi jihozlanish darajasi o’quvchilarni bilish faoliyatini samarasini
belgilab beradi. Shuning uchun geografiya xonasini jihozlash bo’yicha o’qituvchi
aniq rejani ishlab chiqmog’i lozim.
Geografiya xonasidan o’quv va sinfdan tashqari ishlarda foydalanish.
Hozirgi  vaqtda  geografiya  xonasidan  samarali  foydalanish  muammosi
hamon dolzarb muammolardan bo’lib turibdi. Chunki geografiya xonasidagi ayrim
o’quv vositalari umuman yil davomida foydalanilmaydi, ayrimlaridan, masalan,
geografik haritalar muntazam foydalaniladi.
Geografiya xonasida joylashgan barcha o’quv vositalaridan dars jarayonida
samarali foydalanish uchun ularni ta’lim jarayonida bir nechtasidan uyg’unlikda
foydalanish  zarurligini  geograf-metodist  olimlar  takidlab  o’tishgan  (Yu.G.
Logotip
Ikkinchi bosqich. Mazkur bosqichda barcha o’quv jihozlari ularga ajratilgan joylarga o’rnatiladi. O’qituvchi va o’quvchining ish joyi tashkil qilinadi. O’quv vositalari saqlanadigan joy aniqlanadi va ular o’qitishni texnik vositalari va geografik haritalardan foydalanish uchun moslamalar bilan jihozlanadi. So’ngra quyidagi ishlar amalga oshiriladi: - geografiya xonasini qayta jihozlash, namoyish stendlari uchun materiallar to’plash, o’lkashunoslik materialini yig’ish bo’yicha ishlar rejasi tuziladi; - o’lkashunoslik burchagini va muzeyini jihozlash rejasi tuziladi. Unda o’lka tabiiy va iqtisodiy sharoiti tarkibiy qismlari namunalari, modellari va maketlari joylashtiriladi. Masalan, tog’ jinslari namunalari, qishloq yoki shahar modeli, qishloq xo’jalik yoki sanoat mahsulotlari namunalari; - geografik maydonchani jihozlash rejasi tuziladi; - geografiya xonalaridagi barcha jihozlar, asbob-uskunalar ro’yxati tuziladi. Uchinchi bosqichda va geografiya xonasini keyingi faoliyati davomida yetmayotgan jihozlar to’ldiriladi, eskilari yangilanadi, yangi jihozlar chiqqan bo’lsa ular olinadi va o’rnatiladi. Kutubxona yangi adabiyotlar bilan boyitib boriladi. Bir vaqtning o’zida geografiya xonalaridagi barcha o’quv jihozlari tartibga tushiriladi va katalogi tuziladi. O’lkashunoslik burchagi yoki muzeyi hamda geografiya maydonchasi jihozlanadi. Mazkur ishlarni barchasini geografiya o’qituvchisi o’zining xo’jalik- tashkliy faoliyati davomida bajaradi va uning muhim pedagogik faoliyatiga kiradi. Geografiya xonasi jihozlanish darajasi o’quvchilarni bilish faoliyatini samarasini belgilab beradi. Shuning uchun geografiya xonasini jihozlash bo’yicha o’qituvchi aniq rejani ishlab chiqmog’i lozim. Geografiya xonasidan o’quv va sinfdan tashqari ishlarda foydalanish. Hozirgi vaqtda geografiya xonasidan samarali foydalanish muammosi hamon dolzarb muammolardan bo’lib turibdi. Chunki geografiya xonasidagi ayrim o’quv vositalari umuman yil davomida foydalanilmaydi, ayrimlaridan, masalan, geografik haritalar muntazam foydalaniladi. Geografiya xonasida joylashgan barcha o’quv vositalaridan dars jarayonida samarali foydalanish uchun ularni ta’lim jarayonida bir nechtasidan uyg’unlikda foydalanish zarurligini geograf-metodist olimlar takidlab o’tishgan (Yu.G.