Geografiya o‘qitish metodikasi fanining maqsad va vazifalari. Bilimlar hajmini belgilashda geografiya o‘qitish metodikasining roli

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

6

File size

Fayl hajmi

29,4 KB


Geografiya o‘qitish metodikasi fanining maqsad va vazifalari. Bilimlar
hajmini belgilashda geografiya o‘qitish metodikasining roli
O‘quv  mashg‘ulotining  maqsadi:  Geografiya  o‘qitish nazariyasi  va
metodikasining o‘rganish ob’ekti, maqsadi va vazifalari, rivojlanish tarixi, uning
o‘ziga xos xususiyatlari va ta’limdagi o‘rni haqidagi bilimlarni mustahkamlash.
№
Bajariladigan topshiriqlar
Amaliy
mashg‘ulot
natijasi
1
“B.B.B” jadvalining 1-2 ustunlarini to‘ldiring
“B.B.B.”
jadvali
2
Pedagogika  fani  qaysi  tarmoqlarga  bo‘linadi?  1-ilovada
berilgan  matndan  foydalanib,  savolga  javob  bering  va
pedagogika fani tarmoqlarini sxemasini chizing.
Sxema
3
2-ilovada berilgan matndan foydalanib, geografiya o‘qitish
metodikasi  bo‘limlarini  o‘rganing  quyidagi  jadvalni
to‘ldiring.
1-jadval
4
Geografiya  ta’limining  maqsad,  mazmuni  va  vazifalarini
tahlil qiling
Yozma
tavsif
5
Blits-so‘rov savollariga javob bering.
6
O‘qitish  maqsadining  maktab  geografiyasini  mazmuni,
tuzilishi,  o‘qitish  usullari  va  yo‘nalishini  belgilashdagi
ahamiyatini tushuntiring. Matnning tagiga chizib ko‘rsatilgan
qismini o‘qing. Siz qanday xulosaga keldingiz? 
4-ilova
Yozma
tavsif
“B.B.B.” jadvali 
№
Mavzu savoli
Bilaman
Bilishni
xohlayman
Bildim
1
2
3
4
5
Logotip
Geografiya o‘qitish metodikasi fanining maqsad va vazifalari. Bilimlar hajmini belgilashda geografiya o‘qitish metodikasining roli O‘quv mashg‘ulotining maqsadi: Geografiya o‘qitish nazariyasi va metodikasining o‘rganish ob’ekti, maqsadi va vazifalari, rivojlanish tarixi, uning o‘ziga xos xususiyatlari va ta’limdagi o‘rni haqidagi bilimlarni mustahkamlash. № Bajariladigan topshiriqlar Amaliy mashg‘ulot natijasi 1 “B.B.B” jadvalining 1-2 ustunlarini to‘ldiring “B.B.B.” jadvali 2 Pedagogika fani qaysi tarmoqlarga bo‘linadi? 1-ilovada berilgan matndan foydalanib, savolga javob bering va pedagogika fani tarmoqlarini sxemasini chizing. Sxema 3 2-ilovada berilgan matndan foydalanib, geografiya o‘qitish metodikasi bo‘limlarini o‘rganing quyidagi jadvalni to‘ldiring. 1-jadval 4 Geografiya ta’limining maqsad, mazmuni va vazifalarini tahlil qiling Yozma tavsif 5 Blits-so‘rov savollariga javob bering. 6 O‘qitish maqsadining maktab geografiyasini mazmuni, tuzilishi, o‘qitish usullari va yo‘nalishini belgilashdagi ahamiyatini tushuntiring. Matnning tagiga chizib ko‘rsatilgan qismini o‘qing. Siz qanday xulosaga keldingiz? 4-ilova Yozma tavsif “B.B.B.” jadvali № Mavzu savoli Bilaman Bilishni xohlayman Bildim 1 2 3 4 5
2
Metod
3
Metodika
4
Pedagogika
5
Geografiya
 
o‘qitish
metodikasining  o‘rganish
ob’ekti
6
Didaktika
7
Ko‘nikma
8
Malaka
9
Bilim
Uslubiy ko‘rsatmalar
1-ilova.
Geografiya o‘qitish metodikasi pedagogika fanlari tarkibiga kiradi. Bu
fan  maktablarda  tabiiy  va  iqtisodiy  geografiya  asoslarini  o‘qitish
jarayonini o‘rganadi. U umumiy didaktika bilan bog‘langan. 
Didaktika-ta’limning  mazmunini,  o‘kuv  jarayonini  va
tarbiyaning  asosiy  qonuniyatlarini o‘rganadigan nazariy fandir. Ammo u
aloqida fanlarni o‘qitish jarayoni bilan shug‘ullanmaydi. Alohida fanlarning
o‘qitish metodikasi bilan maxsus pedagogika fanlari shug‘ullanadi. Pedagogika
inson tarbiyasi haqidagi fandir. Tarbiya mohiyatini, maqsadlarini, vazifalarini va
qonuniyatlarini,  ta’lim jarayoni  qonuniyatlarini  aniqlab  beradi.  Pedagogika
tarbiya nazariyasini, didaktika va maktabshunoslikni o‘z ichiga oladi. 
Pedagogika fani  quyidagi  tarmoqlarga  bo‘linadi:  a)  maktabgacha
yoshdagilar  pedogogikasi;  b)  maktab  pedagogikasi;  v)  hunar-texnika  ta’limi
pedagogikasi; g) oliy ta’lim pedagogikasi; d) harbiy pedagogika; j) pedagogika
tarixi.
2-ilova
Geografiya o‘qitish metodikasi umumiy va xususiy bo‘limlardan iborat.
Umumiy  metodika  o‘z  navbatida  tabiiy  va  iqtisodiy  geografiyani  o‘qitish
metodikasiga  bo‘linadi.  Xususiy  metodika  asosan  maktab  geografiyasining
alohida kurslarini o‘qitish usullari bilan shug‘ullanadi.
Logotip
2 Metod 3 Metodika 4 Pedagogika 5 Geografiya o‘qitish metodikasining o‘rganish ob’ekti 6 Didaktika 7 Ko‘nikma 8 Malaka 9 Bilim Uslubiy ko‘rsatmalar 1-ilova. Geografiya o‘qitish metodikasi pedagogika fanlari tarkibiga kiradi. Bu fan maktablarda tabiiy va iqtisodiy geografiya asoslarini o‘qitish jarayonini o‘rganadi. U umumiy didaktika bilan bog‘langan. Didaktika-ta’limning mazmunini, o‘kuv jarayonini va tarbiyaning asosiy qonuniyatlarini o‘rganadigan nazariy fandir. Ammo u aloqida fanlarni o‘qitish jarayoni bilan shug‘ullanmaydi. Alohida fanlarning o‘qitish metodikasi bilan maxsus pedagogika fanlari shug‘ullanadi. Pedagogika inson tarbiyasi haqidagi fandir. Tarbiya mohiyatini, maqsadlarini, vazifalarini va qonuniyatlarini, ta’lim jarayoni qonuniyatlarini aniqlab beradi. Pedagogika tarbiya nazariyasini, didaktika va maktabshunoslikni o‘z ichiga oladi. Pedagogika fani quyidagi tarmoqlarga bo‘linadi: a) maktabgacha yoshdagilar pedogogikasi; b) maktab pedagogikasi; v) hunar-texnika ta’limi pedagogikasi; g) oliy ta’lim pedagogikasi; d) harbiy pedagogika; j) pedagogika tarixi. 2-ilova Geografiya o‘qitish metodikasi umumiy va xususiy bo‘limlardan iborat. Umumiy metodika o‘z navbatida tabiiy va iqtisodiy geografiyani o‘qitish metodikasiga bo‘linadi. Xususiy metodika asosan maktab geografiyasining alohida kurslarini o‘qitish usullari bilan shug‘ullanadi.
Umumiy metodika - bu geografiyaning didaktikasidir, ya’ni uning
umumiy  nazariy  qismi  bo‘lib,  geografiya  o‘qitish  jarayonini  umumiy
masalalari  bilan  shug‘ullanadi.  Umumiy  metodika  nazariy  va  metodologik
muammolarni  o‘rganadi-ya’ni  predmetning  o‘zini,  logikasini  va  ilmiy
tekshirish  usullarini  o‘rganadi,  asosiy  e’tiborni  o‘quv-tarbiya
muammolarini ishlab chiqishga qaratadi.
Xususiy metodika-alohida kurslarni o‘qitish metodikasi bilan
shug‘ullanadi,  umumiy  nazariy  usullarni  alohida  kurslarni  o‘kitish
jarayonida qo‘llash muammolari bilan shug‘ullanadi. Xususiy metodika asosan
alohida  kurslar  bo‘yicha  o‘kuv-tarbiya  jarayonlarini  o‘rganadi,  alohida
kurslarni mazmuni va tuzilishini ishlab chiqadi.
1-jadval. Geografiya o‘qitish metodikasining bo‘limlari
№
Geografiya o‘qitish metodikasi
Umumiy metodika
Xususiy metodika
1
2
3
4
3-ilova
Geografiya  ta’limining  asosiy  maqsad  va  vazifalari  O‘zbekiston
Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi tomonidan tasdiqlangan «Maktab geografiyasini
qayta qurishning ilmiy-uslubiy konsepsiyasi»da quyidagicha belgilab berilgan:
 - dunyoni yaxlit idrok etishni, geografik qamrovda mushohada yuritishni, bir so‘z
bilan aytganda, geografik madaniyatni tarbiyalash;
 - tevarak-atrofni idrok qilishning muhim vositasi va uslubi bo‘lgan haritadan
mohirona foydalana bilishni o‘rgatish;
 - har qanday shaxs, tabiat va jamiyat bilan munosabatning eng oqil me’yorlariga
amal qilishni, buni  muhim sharti esa, ularga kompleks  yondashish  zarurligini
anglatmoq;
 - har  bir  fuqoroning o‘zi yashab  turgan  ijtimoiy muhitda samarali  faoliyat
ko‘rsatishiga  zarur  bo‘lgan bilim  va malaka berish bilan ruyobga chiqishi  va
Logotip
Umumiy metodika - bu geografiyaning didaktikasidir, ya’ni uning umumiy nazariy qismi bo‘lib, geografiya o‘qitish jarayonini umumiy masalalari bilan shug‘ullanadi. Umumiy metodika nazariy va metodologik muammolarni o‘rganadi-ya’ni predmetning o‘zini, logikasini va ilmiy tekshirish usullarini o‘rganadi, asosiy e’tiborni o‘quv-tarbiya muammolarini ishlab chiqishga qaratadi. Xususiy metodika-alohida kurslarni o‘qitish metodikasi bilan shug‘ullanadi, umumiy nazariy usullarni alohida kurslarni o‘kitish jarayonida qo‘llash muammolari bilan shug‘ullanadi. Xususiy metodika asosan alohida kurslar bo‘yicha o‘kuv-tarbiya jarayonlarini o‘rganadi, alohida kurslarni mazmuni va tuzilishini ishlab chiqadi. 1-jadval. Geografiya o‘qitish metodikasining bo‘limlari № Geografiya o‘qitish metodikasi Umumiy metodika Xususiy metodika 1 2 3 4 3-ilova Geografiya ta’limining asosiy maqsad va vazifalari O‘zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi tomonidan tasdiqlangan «Maktab geografiyasini qayta qurishning ilmiy-uslubiy konsepsiyasi»da quyidagicha belgilab berilgan: - dunyoni yaxlit idrok etishni, geografik qamrovda mushohada yuritishni, bir so‘z bilan aytganda, geografik madaniyatni tarbiyalash; - tevarak-atrofni idrok qilishning muhim vositasi va uslubi bo‘lgan haritadan mohirona foydalana bilishni o‘rgatish; - har qanday shaxs, tabiat va jamiyat bilan munosabatning eng oqil me’yorlariga amal qilishni, buni muhim sharti esa, ularga kompleks yondashish zarurligini anglatmoq; - har bir fuqoroning o‘zi yashab turgan ijtimoiy muhitda samarali faoliyat ko‘rsatishiga zarur bo‘lgan bilim va malaka berish bilan ruyobga chiqishi va
rivojlanishini ta’minlash. 
Geografiya  talimining  mazmuni  quyidagilardan  iborat:  Geografiya  ta’limi
umumiy  o‘rta  ta’lim  maktablarida  tashkil  etiladigan  pedagogik  jarayonning
ajralmas va uzviy bog‘langan tarkibiy qismi sifatida mazkur ta’lim muassasasi
oldiga  qo‘yilgan  umumiy  maqsadlarga  muvofiq  barkamol  o‘quvchi  shaxsini
tarbiyalashga  xizmat  qiladi.  Shuningdek,  geografiya ta’limi  o‘quvchilarda  Yer
to‘g‘risidagi  ilmiy  dunyoqarashlarni  shakllantiradi,  ijtimoiy-iqtisodiy  bilimlarni
tarkib toptiradi, dunyo davlatlari va turli regionlarda jamiyat va tabiatning o‘zaro
bog‘liqligi, geografik ob’ekt, jarayon va hodisalar haqidagi bilim va tushunchalar
bilan qurollantiradi, umuminsoniy madaniyatni tarkibiy qismi bo‘lgan geografik
madaniyatni tarbiyalaydi.
Geografiya o‘qitish metodikasining asosiy vazifalari quyidagilardan iborat:

xar  bir  maktab  geografiya  kursining  sinflar  bo‘yicha  maqsadi,
mazmuni va ahamiyatini belgilash, ular mazmunini takomillashtirish;

o‘quvchilarning yosh xususiyatlarini hisobga olgan holda o‘zlashtirishga
imkon beradigan ta’lim yo‘llarini aniqlash;

o‘quvchilarga amaliy ko‘nikma va malakalarini singdirish imkoniyatlarini
aniqlash;

ta’lim  jarayonida  o‘quvchilar  faoliyatini  oshiradigan  va  mustaqilligini
ta’minlaydigan samarali usullarini aniqlash;

geografiya fanining umumiy va politexnik ta’lim tizimidagi,  o‘quvchilarni
mexnatga  o‘rgatish,  ularga  axloqiy,  estetik  tarbiya  berish  vazifalarini  ochib
borish;

ta’limning tashkil etish turlarini ishlab chiqish va takomillashtirish;

sinalgan usullarni takomillashtirish;

darslik  va  boshqa  o‘quv  qo‘llanmalariga  quyiladigan  talablarni  ishlab
chiqish;

kurslar bo‘yicha o‘quv qurollariga bo‘lgan talablarni ishlab chiqish va
ulardan foydalanish metodikasini yaratish;

fakul’tativ kurslar dasturlarini yaratish;
4-ilova
O‘qitish  maqsadlarini  aniqlash  didaktika  va  GO‘Mning  eng  muhim
Logotip
rivojlanishini ta’minlash. Geografiya talimining mazmuni quyidagilardan iborat: Geografiya ta’limi umumiy o‘rta ta’lim maktablarida tashkil etiladigan pedagogik jarayonning ajralmas va uzviy bog‘langan tarkibiy qismi sifatida mazkur ta’lim muassasasi oldiga qo‘yilgan umumiy maqsadlarga muvofiq barkamol o‘quvchi shaxsini tarbiyalashga xizmat qiladi. Shuningdek, geografiya ta’limi o‘quvchilarda Yer to‘g‘risidagi ilmiy dunyoqarashlarni shakllantiradi, ijtimoiy-iqtisodiy bilimlarni tarkib toptiradi, dunyo davlatlari va turli regionlarda jamiyat va tabiatning o‘zaro bog‘liqligi, geografik ob’ekt, jarayon va hodisalar haqidagi bilim va tushunchalar bilan qurollantiradi, umuminsoniy madaniyatni tarkibiy qismi bo‘lgan geografik madaniyatni tarbiyalaydi. Geografiya o‘qitish metodikasining asosiy vazifalari quyidagilardan iborat:  xar bir maktab geografiya kursining sinflar bo‘yicha maqsadi, mazmuni va ahamiyatini belgilash, ular mazmunini takomillashtirish;  o‘quvchilarning yosh xususiyatlarini hisobga olgan holda o‘zlashtirishga imkon beradigan ta’lim yo‘llarini aniqlash;  o‘quvchilarga amaliy ko‘nikma va malakalarini singdirish imkoniyatlarini aniqlash;  ta’lim jarayonida o‘quvchilar faoliyatini oshiradigan va mustaqilligini ta’minlaydigan samarali usullarini aniqlash;  geografiya fanining umumiy va politexnik ta’lim tizimidagi, o‘quvchilarni mexnatga o‘rgatish, ularga axloqiy, estetik tarbiya berish vazifalarini ochib borish;  ta’limning tashkil etish turlarini ishlab chiqish va takomillashtirish;  sinalgan usullarni takomillashtirish;  darslik va boshqa o‘quv qo‘llanmalariga quyiladigan talablarni ishlab chiqish;  kurslar bo‘yicha o‘quv qurollariga bo‘lgan talablarni ishlab chiqish va ulardan foydalanish metodikasini yaratish;  fakul’tativ kurslar dasturlarini yaratish; 4-ilova O‘qitish maqsadlarini aniqlash didaktika va GO‘Mning eng muhim