“Geografiya o‘qitish metodikasi” fanining predmeti, maqsadi va vazifalari.

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

14

File size

Fayl hajmi

33,5 KB


“Geografiya o‘qitish metodikasi” fanining predmeti, maqsadi va vazifalari.
Reja
1. Geografiya o‘qitish metodikasi fanining predmeti, tadqiqot ob’ekti, maqsadi
va vazifalari.
2. Geografiya o‘qitish metodikasi fanining boshqa fanlar bilan aloqasi.
3. Maktabda geografiya o‘qitishning ta’limiy, tarbiyaviy va rivojlantiruvchi
maqsadlari.
4. Maktab geografiyasining mazmuni
Tayanch iboralar
Didaktika, tadqiqot ob’ekti, tadqiqot metodlari, xususiy metodika, umumiy
metodika,  ta’lim  metodlari,  ta’lim  vositalari,  o‘qitishning  ta’limiy  maqsadi,
o‘qitishning  tarbiyaviy  maqsadi,  o‘qitishning  rivojlantiruvchi  maqsadi,  maktab
geografiyasining mazmuni
1. Geografiya o‘qitish metodikasi fanining predmeti, tadqiqot
ob’ekti, maqsadi va vazifalari.
Jamiyat taraqqiyotini har tomonlama etuk o‘qituvchilarsiz tasavvur etish
qiyin.  Malakali  pedagog  mutaxassislar  tayyorlash  esa  ko‘p  jihatdan  ularning
metodik  tayyorgarligiga  bog‘liq.  Ayniqsa,  hozirgi  murakkab  axborotlarni,
geografik  hodisa  va  sabab  oqibatlarini,  tabiiy  va  iqtisodiy  geografiya
tushunchalarini o‘quvchilar ongiga yetkazish va shakllantirish nihoyatda murakkab
jarayon hisoblanadi. Maktab dasturi o‘quvchilarga faqat geografiyaga oid bilim
berish bilan cheklanmaydi, balki ularda zarur ko‘nikma va malaka hosil qilishni
ham o‘z zimmasiga oladi. Har bir o‘quvchi darsda olgan ko‘nikma va malakalar
asosida bilimlarni mustaqil egallashi zarur bo‘ladi.
Mamlakatimizda kadrlar tayyorlash milliy dasturiga muvofiq umumiy o‘rta
Logotip
“Geografiya o‘qitish metodikasi” fanining predmeti, maqsadi va vazifalari. Reja 1. Geografiya o‘qitish metodikasi fanining predmeti, tadqiqot ob’ekti, maqsadi va vazifalari. 2. Geografiya o‘qitish metodikasi fanining boshqa fanlar bilan aloqasi. 3. Maktabda geografiya o‘qitishning ta’limiy, tarbiyaviy va rivojlantiruvchi maqsadlari. 4. Maktab geografiyasining mazmuni Tayanch iboralar Didaktika, tadqiqot ob’ekti, tadqiqot metodlari, xususiy metodika, umumiy metodika, ta’lim metodlari, ta’lim vositalari, o‘qitishning ta’limiy maqsadi, o‘qitishning tarbiyaviy maqsadi, o‘qitishning rivojlantiruvchi maqsadi, maktab geografiyasining mazmuni 1. Geografiya o‘qitish metodikasi fanining predmeti, tadqiqot ob’ekti, maqsadi va vazifalari. Jamiyat taraqqiyotini har tomonlama etuk o‘qituvchilarsiz tasavvur etish qiyin. Malakali pedagog mutaxassislar tayyorlash esa ko‘p jihatdan ularning metodik tayyorgarligiga bog‘liq. Ayniqsa, hozirgi murakkab axborotlarni, geografik hodisa va sabab oqibatlarini, tabiiy va iqtisodiy geografiya tushunchalarini o‘quvchilar ongiga yetkazish va shakllantirish nihoyatda murakkab jarayon hisoblanadi. Maktab dasturi o‘quvchilarga faqat geografiyaga oid bilim berish bilan cheklanmaydi, balki ularda zarur ko‘nikma va malaka hosil qilishni ham o‘z zimmasiga oladi. Har bir o‘quvchi darsda olgan ko‘nikma va malakalar asosida bilimlarni mustaqil egallashi zarur bo‘ladi. Mamlakatimizda kadrlar tayyorlash milliy dasturiga muvofiq umumiy o‘rta
ta’limning barcha bo‘g‘inlarida o‘quvchilarning muntazam  bilim olishi, ularda
bilim olish ehiyojini rivojlantirishni, o‘quvchilarda mehnat ko‘nikmalari, mustaqil
ijodiy fikrlash, kasb tanlashga va atrof muhitga ongli munosabatni hosil qilishni,
milliy  va  umumbashariy  qadriyatlarini  hurmat  qilishni,  o‘z  vataniga,  xalqiga
sadoqat, mehr-muhabbat ruhida tarbiyalash vazifalari belgilandi.
   Bu vazifalarni bajarishda geografiya ta’limi alohida salmoqga ega. Ayniqsa
tabiiy va iqtisodiy geografiya kurslarini o‘qitish borasida milliy dasturda qo‘yilgan
vazifalarni bajarish cheksiz imkoniyatlarga ega ekanligini tajribalar isbotlamoqda.
Bularning  barchasi  geografiya  o‘qituvchisidan  pedagogik  faoliyatdagi  yutuq
kamchiliklarini tahlil qila olishni, o‘z ish tajribasini tahlil qilib, umumlashtira
bilishni,  boshqa  o‘qituvchilarni  tajribasini  umumlashtirish  va  samarali  ta’lim
shakllari va metodlardan o‘z ishida oqilona foydalanishni talab qiladi. Geografiya
ta’lim metodikasi pedagogika fanining tarkibiy qismidir. U maktabda geografiya
o‘qitishning  maqsad  va  vazifalarini,  umumiy  geografik  bilimlar  mazmunini,
o‘quvchilarda ilmiy dunyoqarashini shakllantirish g‘oyalarini ilgari suradi va ishlab
chiqadi.
Geografiya  o‘qitish  metodikasi  pedagogika  fanlari  tizimiga  kiradi.
Geografiya  metodikasining  asosini  maktab  geografiyasi,  xususan  tabiiy  va
iqtisodiy  geografiya  hamda  ular  bilan  uzviy  aloqada  bo‘lgan  kartografiya,
geologiya,  iqtisod,  biologiya,  aholishunoslik  va  boshqa  ko‘plab  fanlar  tashkil
qiladi.  Ta’lim  tarbiyaning  umumiy  qonuniyatlarini  didaktika  tahlil  qiladi.
Boshqacha  qilib  aytganda,  didaktikaning  mohiyati  ta’lim-tarbiya  jarayoni
hisoblanib,   u  aniq  o‘quv  fanlari  uchun  ta’lim  va  tarbiya  jarayoni  bilan
shug‘ullanmaydi.
Geografiya o‘qitish metodikasi ilmiy pedagogik fan bo‘lib, u o‘quvchilarga
geografiyadan puxta bilim berish, ularni har tomonlama etuk dunyoqarashga ega
bo‘lgan shaxs qilib tarbiyalash va o‘qitiladigan geografiya fanining maqsadini,
ta’lim vazifalarini, mazmunini, metodlarini hamda geografiya o‘qitishning eng
muhim  vositalarini  belgilab  beradi.  Bilish  nazariyasi  geografiya  o‘qitish
metodikasining metodologik asosini tashkil qiladi. Geografiya o‘qitish metodikasi
tadqiq  qiladigan  metodologik  va  nazariy  muammolarga  chet  ellarda  va
O‘zbekistonda geografiya ta’limi, geografiya va uning alohida kurslari bo‘yicha
Logotip
ta’limning barcha bo‘g‘inlarida o‘quvchilarning muntazam bilim olishi, ularda bilim olish ehiyojini rivojlantirishni, o‘quvchilarda mehnat ko‘nikmalari, mustaqil ijodiy fikrlash, kasb tanlashga va atrof muhitga ongli munosabatni hosil qilishni, milliy va umumbashariy qadriyatlarini hurmat qilishni, o‘z vataniga, xalqiga sadoqat, mehr-muhabbat ruhida tarbiyalash vazifalari belgilandi. Bu vazifalarni bajarishda geografiya ta’limi alohida salmoqga ega. Ayniqsa tabiiy va iqtisodiy geografiya kurslarini o‘qitish borasida milliy dasturda qo‘yilgan vazifalarni bajarish cheksiz imkoniyatlarga ega ekanligini tajribalar isbotlamoqda. Bularning barchasi geografiya o‘qituvchisidan pedagogik faoliyatdagi yutuq kamchiliklarini tahlil qila olishni, o‘z ish tajribasini tahlil qilib, umumlashtira bilishni, boshqa o‘qituvchilarni tajribasini umumlashtirish va samarali ta’lim shakllari va metodlardan o‘z ishida oqilona foydalanishni talab qiladi. Geografiya ta’lim metodikasi pedagogika fanining tarkibiy qismidir. U maktabda geografiya o‘qitishning maqsad va vazifalarini, umumiy geografik bilimlar mazmunini, o‘quvchilarda ilmiy dunyoqarashini shakllantirish g‘oyalarini ilgari suradi va ishlab chiqadi. Geografiya o‘qitish metodikasi pedagogika fanlari tizimiga kiradi. Geografiya metodikasining asosini maktab geografiyasi, xususan tabiiy va iqtisodiy geografiya hamda ular bilan uzviy aloqada bo‘lgan kartografiya, geologiya, iqtisod, biologiya, aholishunoslik va boshqa ko‘plab fanlar tashkil qiladi. Ta’lim tarbiyaning umumiy qonuniyatlarini didaktika tahlil qiladi. Boshqacha qilib aytganda, didaktikaning mohiyati ta’lim-tarbiya jarayoni hisoblanib, u aniq o‘quv fanlari uchun ta’lim va tarbiya jarayoni bilan shug‘ullanmaydi. Geografiya o‘qitish metodikasi ilmiy pedagogik fan bo‘lib, u o‘quvchilarga geografiyadan puxta bilim berish, ularni har tomonlama etuk dunyoqarashga ega bo‘lgan shaxs qilib tarbiyalash va o‘qitiladigan geografiya fanining maqsadini, ta’lim vazifalarini, mazmunini, metodlarini hamda geografiya o‘qitishning eng muhim vositalarini belgilab beradi. Bilish nazariyasi geografiya o‘qitish metodikasining metodologik asosini tashkil qiladi. Geografiya o‘qitish metodikasi tadqiq qiladigan metodologik va nazariy muammolarga chet ellarda va O‘zbekistonda geografiya ta’limi, geografiya va uning alohida kurslari bo‘yicha
o‘qitish mazmuni, maqsadi va vazifalari, geografik bilimlarni egallashda ta’lim
bilan tarbiyaning birligi, o‘quvchilarda geografik bilim, ko‘nikma va malakalar
hamda  dunyoqarashini  shakllantirish,  geografiya  ta’limi  jarayonining  umumiy
qonuniyatlari kiradi.
 
Geografiya o‘qitish jarayonining tarkibiy qismlari quyidagilardan iborat:
 - geografiya ta’limining maqsadi
 - geografiya ta’limining mazmuni
 - geografiya o‘qitish metodlari
 - geografiya fanini o‘qitish va o‘rganishni tashkil etish (ta’lim shakllari)
 - o‘quvchilarning yosh xususiyatlari va bilish imkoniyatlari
 - geografiya ta’limining natijalari va boshqalar.
 
Yuqoridagi  tarkibiy  qismlar  o‘rtasida  mustahkam  aloqa  mavjud.  Masalan,
o‘rganiladigan  mavzuning  maqsadi,  ta’lim-tarbiya  vazifalari  mazmuniga  mos
keladigan ta’lim shakllari, o‘qitish usullari hamda vositalaridan maqsadga muvofiq
tarzda foydalana bilishni taqozo qiladi.
Geografiya ta’limi metodikasining nazariy metodologik masalalari ko‘pgina
metodist-geograf  olimlar  A.E.Bibik,  A.V.Darinskiy,  G.P.Gerasimova,
M.K.Kovalevskaya,
 
I.S.Matrusov,
 
L.M.Pancheshnikova,
 
M.V.Rijakov,
O.A.Mo‘minov, X.X.Xasanov, P.G.Musaev va boshqalar asarlarida o‘z ifodasini
topgan.  Geografiya  ta’limi  metodikasi  fani  umumiy  metodika,  metodikaning
nazariy  masalalari,  tabiiy  va  iqtisodiy  geografiyani  o‘qitish  metodikasi  kabi
qismlardan iborat. O‘z navbatida ularning har biri xususiy metodikalar (maktab
geografiya kurslarini alohida-alohida o‘rganish metodikalarini) o‘z ichiga oladi. 
Umumiy  metodika  maktab  geografiyasi  kurslari  uchun  o‘qitish
qonuniyatlarini  ya’ni  o‘qitishning  umumiy  mazmuni  va  maqsadini  tashkil
etilishini, ta’lim metodlari, ta’lim vositalari, sinfdan tashqari ishlar va boshqalarni
o‘rganadi. A.V.Darinskiy umumiy metodikani geografiya didaktikasi deb aytgan
edi. Xususiy metodika maktab geografiya kurslarining maqsadi, mazmuni, tarkibi,
geografik  bilim,  ko‘nikma  malakalar  shakllantirish,  har  bir  kurs  bo‘yicha
o‘quvchilarning mustaqil ishlarini tashkil etish va kabilar bilan shug‘ullanadi. 
Geografiya  ta’limi  metodikasi  -  maktab  geografiyasining  ta’limiy  va
tarbiyaviy maqsadlari, geografiya ta’limining mazmuni, geografiya o‘qitishning
Logotip
o‘qitish mazmuni, maqsadi va vazifalari, geografik bilimlarni egallashda ta’lim bilan tarbiyaning birligi, o‘quvchilarda geografik bilim, ko‘nikma va malakalar hamda dunyoqarashini shakllantirish, geografiya ta’limi jarayonining umumiy qonuniyatlari kiradi. Geografiya o‘qitish jarayonining tarkibiy qismlari quyidagilardan iborat: - geografiya ta’limining maqsadi - geografiya ta’limining mazmuni - geografiya o‘qitish metodlari - geografiya fanini o‘qitish va o‘rganishni tashkil etish (ta’lim shakllari) - o‘quvchilarning yosh xususiyatlari va bilish imkoniyatlari - geografiya ta’limining natijalari va boshqalar. Yuqoridagi tarkibiy qismlar o‘rtasida mustahkam aloqa mavjud. Masalan, o‘rganiladigan mavzuning maqsadi, ta’lim-tarbiya vazifalari mazmuniga mos keladigan ta’lim shakllari, o‘qitish usullari hamda vositalaridan maqsadga muvofiq tarzda foydalana bilishni taqozo qiladi. Geografiya ta’limi metodikasining nazariy metodologik masalalari ko‘pgina metodist-geograf olimlar A.E.Bibik, A.V.Darinskiy, G.P.Gerasimova, M.K.Kovalevskaya, I.S.Matrusov, L.M.Pancheshnikova, M.V.Rijakov, O.A.Mo‘minov, X.X.Xasanov, P.G.Musaev va boshqalar asarlarida o‘z ifodasini topgan. Geografiya ta’limi metodikasi fani umumiy metodika, metodikaning nazariy masalalari, tabiiy va iqtisodiy geografiyani o‘qitish metodikasi kabi qismlardan iborat. O‘z navbatida ularning har biri xususiy metodikalar (maktab geografiya kurslarini alohida-alohida o‘rganish metodikalarini) o‘z ichiga oladi.  Umumiy metodika maktab geografiyasi kurslari uchun o‘qitish qonuniyatlarini ya’ni o‘qitishning umumiy mazmuni va maqsadini tashkil etilishini, ta’lim metodlari, ta’lim vositalari, sinfdan tashqari ishlar va boshqalarni o‘rganadi. A.V.Darinskiy umumiy metodikani geografiya didaktikasi deb aytgan edi. Xususiy metodika maktab geografiya kurslarining maqsadi, mazmuni, tarkibi, geografik bilim, ko‘nikma malakalar shakllantirish, har bir kurs bo‘yicha o‘quvchilarning mustaqil ishlarini tashkil etish va kabilar bilan shug‘ullanadi.  Geografiya ta’limi metodikasi - maktab geografiyasining ta’limiy va tarbiyaviy maqsadlari, geografiya ta’limining mazmuni, geografiya o‘qitishning
shakl  va  usullari,  ta’lim  jarayonida  geografiya  o‘qitish  vositalari  (dasturlar,
darsliklar,  atlas  haritalar,  o‘quvchi  va  o‘qituvchilar  uchun  ilmiy  metodik
qo‘llanmalar  va  boshqalarni  yaratish),  o‘quvchilarning  o‘quv  materiallarini
o‘zlashtirishlari,  ta’lim  jarayonida  o‘quvchilar  fikrlashining  rivojlanishi  va
boshqalar  bilan  bog‘liq  vazifalarni  hal  qiladi.  Rus  pedagog-geografi
A.Pancheщnikova  ta’biri  bilan  aytganda,  geografiya  ta’limi  metodikasi  fani
quyidagi  muammolarni,  ya’ni  o‘qitish  maqsadi  «geografiyani  nima  uchun
o‘qitamiz?» geografiya  ta’limi  mazmunini  (nimani  o‘qitamiz?),  geografiya
ta’limi  vositalarini  (nimalar  yordamida  o‘qitamiz?)  o‘qitishning  shakl  va
usullarini (qanday o‘qitamiz?) tadqiq qiladi. 
Geografiya o‘qitish metodikasi fanining vazifalari: 
- maktab geografiya kurslarining sinflar bo‘yicha maqsadi, mazmuni va
ahamiyatini  belgilash  va  mazmunini  takomillashtirish,  o‘quvchilarning  yosh
xususiyatlarini  hisobga  olgan  holda  geografiya  fanidagi  asosiy  g‘oya,  fakt
tushuncha va qonuniyatlarni ajratib olish;
- o‘quvchilarning yosh xususiyatlarini hisobga olgan holda tanlab olingan
bilmlarni o‘zlashtirishga imkon beradigan ta’lim usullarni aniqlash;
- geografiyaga oid ma’lumotlar asosida o‘quvchilarda voqea va hodisalarga
nisbatan  dunyoqarash  shakllantirish  ularni  milliy qadriyatlar  va  vatanparvarlik
ruhida tarbiyalash yo‘llarini ko‘rsatib berish;
- o‘quvchilarga amaliy ko‘nikma va malakalarni singdirish imkoniyatlarini
aniqlash;
- ta’lim jarayonida o‘quvchilar faolligini oshiradigan va bilimlarini mustaqil
egallashga yordam beradigan samarali metodlarni aniqlash;
-  geografiya  darslarida  o‘quvchilarga  mehnat,  kasb,  ekologik,  iqtisodiy,
ahloqiy, estetik, milliylik tarbiya berish vazifalarini ochib berish;
- ta’limni tashkil etishning zamonaviy shakllarini, ularning samaradorligini
ishlab chiqish va takomillashtirish;
- sinalgan o‘qitish metodlarini takomillashtirish;
- geografiya  darslarida  pedagogik  texnologiya  elementlarini  qo‘llashni
takomillashtirish;
- kurslar bo‘yicha o‘quvchilarning yoshiga mos keladigan o‘quv qurollariga
Logotip
shakl va usullari, ta’lim jarayonida geografiya o‘qitish vositalari (dasturlar, darsliklar, atlas haritalar, o‘quvchi va o‘qituvchilar uchun ilmiy metodik qo‘llanmalar va boshqalarni yaratish), o‘quvchilarning o‘quv materiallarini o‘zlashtirishlari, ta’lim jarayonida o‘quvchilar fikrlashining rivojlanishi va boshqalar bilan bog‘liq vazifalarni hal qiladi. Rus pedagog-geografi A.Pancheщnikova ta’biri bilan aytganda, geografiya ta’limi metodikasi fani quyidagi muammolarni, ya’ni o‘qitish maqsadi «geografiyani nima uchun o‘qitamiz?» geografiya ta’limi mazmunini (nimani o‘qitamiz?), geografiya ta’limi vositalarini (nimalar yordamida o‘qitamiz?) o‘qitishning shakl va usullarini (qanday o‘qitamiz?) tadqiq qiladi. Geografiya o‘qitish metodikasi fanining vazifalari: - maktab geografiya kurslarining sinflar bo‘yicha maqsadi, mazmuni va ahamiyatini belgilash va mazmunini takomillashtirish, o‘quvchilarning yosh xususiyatlarini hisobga olgan holda geografiya fanidagi asosiy g‘oya, fakt tushuncha va qonuniyatlarni ajratib olish; - o‘quvchilarning yosh xususiyatlarini hisobga olgan holda tanlab olingan bilmlarni o‘zlashtirishga imkon beradigan ta’lim usullarni aniqlash; - geografiyaga oid ma’lumotlar asosida o‘quvchilarda voqea va hodisalarga nisbatan dunyoqarash shakllantirish ularni milliy qadriyatlar va vatanparvarlik ruhida tarbiyalash yo‘llarini ko‘rsatib berish; - o‘quvchilarga amaliy ko‘nikma va malakalarni singdirish imkoniyatlarini aniqlash; - ta’lim jarayonida o‘quvchilar faolligini oshiradigan va bilimlarini mustaqil egallashga yordam beradigan samarali metodlarni aniqlash; - geografiya darslarida o‘quvchilarga mehnat, kasb, ekologik, iqtisodiy, ahloqiy, estetik, milliylik tarbiya berish vazifalarini ochib berish; - ta’limni tashkil etishning zamonaviy shakllarini, ularning samaradorligini ishlab chiqish va takomillashtirish; - sinalgan o‘qitish metodlarini takomillashtirish; - geografiya darslarida pedagogik texnologiya elementlarini qo‘llashni takomillashtirish; - kurslar bo‘yicha o‘quvchilarning yoshiga mos keladigan o‘quv qurollariga
bo‘lgan talablarini ishlab chiqish va ulardan foydalanish metodikasini yaratish; 
- o‘quvchilarni o‘lkashunoslik va sinfdan tashqari ishlarini mazmuni turlari
va metodikasi bilan tanishtirish; 
 
- geografiyaga oid ilmiy - ommabop adabiyotlarni yaratish;
 Demak yuqoridagilardan xulosa qilib geografiya o‘qitish metodikasi vazifalarini 3
ta guruhga ajratish mumkin:
1. Geografiya metodikasi o‘quvchiga geografiyadan qanday bilimlar berishi
zarurligi va har bir kursda beriladigan bilim, ko‘nikma malakalarini shakllantirish
yo‘llarini aniqlashi;
 
2. Ta’lim jarayonini uyushtirish va tashkil etish shakllarini aniqlashni va har bir
shaklga mos keladigan metod, o‘quv jihozlari, sinfdan tashqari ishlar va boshqlarni
belgilashi;
 
3.  O‘quvchilarning  o‘quv  materiallarini  o‘zlashtirish,  jarayonida  ularning
tarbiyalanishi, ta’lim jarayonida fikrlash qobiliyatlarini rivojlantirishi kabilardan
iborat bo‘ladi.
2. Geografiya o‘qitish metodikasi fanining boshqa fanlar bilan aloqasi.
Geografiya ta’limi metodikasi geografiya fani bilan uzviy bog‘liq bo‘lib, u
geografiya metodikasi uchun asos bo‘lib xizmat qiladi. Geografiya fanlari bilan
aloqadorlik, maktab geografiyasi mazmunini shakllantirishda katta ahamiyatga ega.
Maktab  geografiyasi  mazmuni  uzluksiz  takomillashib  borishi  tufayli  keyingi
yillarda  maktab  geografiya  kurslarida  tabiiy,  hududiy  ishlab  chiqarish
komplekslari, bozor iqtisodi  kabi tushunchalarning kiritilishi, tabiiy sharoit va
resurslardan  oqilona  foydalanish  zaruriyatini  tug‘dirdi.  O‘quvchilarning  TTK
(TXM) va bozor iqtisodiga oid tushunchalar haqida puxta bilimga ega bo‘lishi
ularga  ekologik, iqtisodiy  tarbiya elementlarini  singdirish imkoniyatlarini  ham
vujudga keltiradi. Demak geografiya o‘qitish metodikasi ekologiya kartografiya,
geologiya, iqtisod, fizika, biologiya va boshqa fanlar bilan mustahkam aloqaga ega.
Hozirgi kunda eng muhim muammolaridan biri geografiya darslarida jamiyat
bilan  tabiat,  inson  bilan  tabiat  o‘rtasidagi  murakkab  aloqadorlikni  o‘rganish
masalasi  hisoblanadi. Shu tufayli ham maktab geografiya kurslariga geografik
bilimlardan tashqari ekologik va iqtisodiy tushunchalar ham kiritila boshlandi.
Geografiyaga yaqin bo‘lgan fanlar o‘qitish metodlari va vositalarini tanlashga ham
Logotip
bo‘lgan talablarini ishlab chiqish va ulardan foydalanish metodikasini yaratish; - o‘quvchilarni o‘lkashunoslik va sinfdan tashqari ishlarini mazmuni turlari va metodikasi bilan tanishtirish; - geografiyaga oid ilmiy - ommabop adabiyotlarni yaratish; Demak yuqoridagilardan xulosa qilib geografiya o‘qitish metodikasi vazifalarini 3 ta guruhga ajratish mumkin: 1. Geografiya metodikasi o‘quvchiga geografiyadan qanday bilimlar berishi zarurligi va har bir kursda beriladigan bilim, ko‘nikma malakalarini shakllantirish yo‘llarini aniqlashi; 2. Ta’lim jarayonini uyushtirish va tashkil etish shakllarini aniqlashni va har bir shaklga mos keladigan metod, o‘quv jihozlari, sinfdan tashqari ishlar va boshqlarni belgilashi; 3. O‘quvchilarning o‘quv materiallarini o‘zlashtirish, jarayonida ularning tarbiyalanishi, ta’lim jarayonida fikrlash qobiliyatlarini rivojlantirishi kabilardan iborat bo‘ladi. 2. Geografiya o‘qitish metodikasi fanining boshqa fanlar bilan aloqasi. Geografiya ta’limi metodikasi geografiya fani bilan uzviy bog‘liq bo‘lib, u geografiya metodikasi uchun asos bo‘lib xizmat qiladi. Geografiya fanlari bilan aloqadorlik, maktab geografiyasi mazmunini shakllantirishda katta ahamiyatga ega. Maktab geografiyasi mazmuni uzluksiz takomillashib borishi tufayli keyingi yillarda maktab geografiya kurslarida tabiiy, hududiy ishlab chiqarish komplekslari, bozor iqtisodi kabi tushunchalarning kiritilishi, tabiiy sharoit va resurslardan oqilona foydalanish zaruriyatini tug‘dirdi. O‘quvchilarning TTK (TXM) va bozor iqtisodiga oid tushunchalar haqida puxta bilimga ega bo‘lishi ularga ekologik, iqtisodiy tarbiya elementlarini singdirish imkoniyatlarini ham vujudga keltiradi. Demak geografiya o‘qitish metodikasi ekologiya kartografiya, geologiya, iqtisod, fizika, biologiya va boshqa fanlar bilan mustahkam aloqaga ega. Hozirgi kunda eng muhim muammolaridan biri geografiya darslarida jamiyat bilan tabiat, inson bilan tabiat o‘rtasidagi murakkab aloqadorlikni o‘rganish masalasi hisoblanadi. Shu tufayli ham maktab geografiya kurslariga geografik bilimlardan tashqari ekologik va iqtisodiy tushunchalar ham kiritila boshlandi. Geografiyaga yaqin bo‘lgan fanlar o‘qitish metodlari va vositalarini tanlashga ham
o‘z  ta’sirini  ko‘rsatmasdan  qolmadi.  Buni  geografiya  ta’limiga  kartografik,
statistik, kuzatish, taqqoslash metodlarining kiritilish va ishlatilishidan bilsa ham
bo‘ladi.  Chunonchi  maktab  geografiyasi  kurslarini  kartasiz,  ko‘rgazmali
qurollarsiz,  texnika  vositalarisiz  va  zamonaviy  kompyuterlarsiz  tasavvur  qilib
bo‘lmaydi.
Geografiya  o‘qitish  metodikasi  geografiya  fanining  ba’zi  bir  tekshirish
metodlaridan  foydalanar  ekan,  o‘quvchilarning  bilimlarini  yaxshiroq
o‘zlashtirishini  va  ularni  geografiya  fanining  ba’zi  tadqiqot  usullari  bilan
tanishtirishni  ko‘zda  to‘tadi.  Geografiya  o‘qitish  metodikasi  pedagogika  fani
tarmoqlariga  kiruvchi  didaktika,  psixologiya  fanlari  bilan  ham  chambarchas
bog‘liq. Geografiya metodikasi didaktikaning asosiy koidalarini geografiya o‘qitish
jarayoniga tadbiq etishda uning mazmuniga xos xususiyatlarni ham e’tiborga oladi.
Didaktika geografiya o‘qitish jarayonining tarkibiy qismlari o‘rtasidagi qonuniyat
va munosabatlarni oydinlashtiradi va shu asosida o‘qitishning maqsadi, mazmuni,
usullari  hamda  o‘qitish  jarayonini  jihozlashga  doir  talablarni  belgilab  beradi.
Demak,  didaktika  barcha  fanlar  uchun  ta’limning  umumiy  qonuniyatlari  va
nazariyalarini yaratsa, metodika didaktikaning fanlarni o‘qitish haqidagi umumiy
nazariyasini ma’lum bir o‘quv fani, ya’ni geografiyani o‘qitish jarayoniga tadbiq
etish bilan uni yanada aniqlashtiradi va to‘ldiradi. SHunga asosan, didaktika va
geografiya o‘qitish metodikasi fanlari bir-birlarini to‘ldirib turadi deyishga to‘la
asos bor. 
Geografiya o‘qitishda o‘quvchilarning yoshi, bilimi, fikrlash qobiliyati va
umuman ruhiy faoliyatini e’tiborga olmasdan turib, ularning o‘quv faoliyatiga
samarali ta’sir yetib bo‘lmaydi. Shu tufayli geografiya metodikasi psixologiya fani
bilan ham uzviy bog‘liqdir. Psixologiya fanining hozirgi bosqichdagi taraqqiyoti
maktabda fanlarni o‘qitish jarayonini ilmiy asosda har tomonlama chuqur tadqiq
etish va uni o‘qitishni yanada takomillashtirish uchun zarur imkoniyatlarni yaratib
beradi.  Geografiya  o‘qitish  metodikasi  ham  geografiya  o‘qitish  jarayonini
o‘rganishda psixologiya faniga tayanadi.
 
Psixologiya o‘quvchilardagi ruhiy faoliyatning umumiy qonuniyatlarini
o‘rgansa,  metodika  esa,  o‘quvchilarning  ruhiy  faoliyatini  ularning  geografiya
ob’ekti va hodisalarini o‘zlashtirishlari bilan bog‘liq bo‘lgan tomonlarnigina tadqiq
Logotip
o‘z ta’sirini ko‘rsatmasdan qolmadi. Buni geografiya ta’limiga kartografik, statistik, kuzatish, taqqoslash metodlarining kiritilish va ishlatilishidan bilsa ham bo‘ladi. Chunonchi maktab geografiyasi kurslarini kartasiz, ko‘rgazmali qurollarsiz, texnika vositalarisiz va zamonaviy kompyuterlarsiz tasavvur qilib bo‘lmaydi. Geografiya o‘qitish metodikasi geografiya fanining ba’zi bir tekshirish metodlaridan foydalanar ekan, o‘quvchilarning bilimlarini yaxshiroq o‘zlashtirishini va ularni geografiya fanining ba’zi tadqiqot usullari bilan tanishtirishni ko‘zda to‘tadi. Geografiya o‘qitish metodikasi pedagogika fani tarmoqlariga kiruvchi didaktika, psixologiya fanlari bilan ham chambarchas bog‘liq. Geografiya metodikasi didaktikaning asosiy koidalarini geografiya o‘qitish jarayoniga tadbiq etishda uning mazmuniga xos xususiyatlarni ham e’tiborga oladi. Didaktika geografiya o‘qitish jarayonining tarkibiy qismlari o‘rtasidagi qonuniyat va munosabatlarni oydinlashtiradi va shu asosida o‘qitishning maqsadi, mazmuni, usullari hamda o‘qitish jarayonini jihozlashga doir talablarni belgilab beradi. Demak, didaktika barcha fanlar uchun ta’limning umumiy qonuniyatlari va nazariyalarini yaratsa, metodika didaktikaning fanlarni o‘qitish haqidagi umumiy nazariyasini ma’lum bir o‘quv fani, ya’ni geografiyani o‘qitish jarayoniga tadbiq etish bilan uni yanada aniqlashtiradi va to‘ldiradi. SHunga asosan, didaktika va geografiya o‘qitish metodikasi fanlari bir-birlarini to‘ldirib turadi deyishga to‘la asos bor. Geografiya o‘qitishda o‘quvchilarning yoshi, bilimi, fikrlash qobiliyati va umuman ruhiy faoliyatini e’tiborga olmasdan turib, ularning o‘quv faoliyatiga samarali ta’sir yetib bo‘lmaydi. Shu tufayli geografiya metodikasi psixologiya fani bilan ham uzviy bog‘liqdir. Psixologiya fanining hozirgi bosqichdagi taraqqiyoti maktabda fanlarni o‘qitish jarayonini ilmiy asosda har tomonlama chuqur tadqiq etish va uni o‘qitishni yanada takomillashtirish uchun zarur imkoniyatlarni yaratib beradi. Geografiya o‘qitish metodikasi ham geografiya o‘qitish jarayonini o‘rganishda psixologiya faniga tayanadi. Psixologiya o‘quvchilardagi ruhiy faoliyatning umumiy qonuniyatlarini o‘rgansa, metodika esa, o‘quvchilarning ruhiy faoliyatini ularning geografiya ob’ekti va hodisalarini o‘zlashtirishlari bilan bog‘liq bo‘lgan tomonlarnigina tadqiq
qiladi. Metodika bilan psixologiyaning eng muhim bog‘liqlik tomoni shundaki,
bunda geografiya o‘qitishning mazmuni va metodlari bilan ruhiy faoliyat orqali
erishiladigan natijalar o‘rtasidagi qonuniyatli bog‘lanishlar tadqiq qilinadi.
 
Turli  geografik  ob’ektlarning  kartadagi  joylashishini  fazoviy  tasavvurlarsiz
egallab bo‘lmaydi. Bunda albatta psixologiya fani bilimlariga tayaniladi. Demak,
geografiya  ta’limi  metodikasi  o‘qitishda  yaxshi  natijalarga  erishish  uchun
o‘quvchilarning geografiya materialini puxta o‘zlashtirishi bilan o‘quvchilarning
ruhiy faoliyati o‘rtasidagi qonuniyatli bog‘lanishlarni ham o‘rganadi, o‘quvchilarga
ta’lim-tarbiya  berishda  psixologiya  faniga  tayanadi  va  psixologik  tekshirish
metodlaridan  ham  foydalanish  yo‘llarini  ko‘rsatib  beradi.  SHunday  qilib
geografiya o‘qitish metodikasi pedagogika fanining mustaqil tarmog‘i bo‘lib, u
o‘zining mustaqil tekshirish predmetiga ega bo‘lib, boshqa fanlarga tayangan holda
mazmunan boyib, takomillashib boradi.
2.
Maktabda geografiya o‘qitishning ta’limiy, tarbiyaviy va rivojlantiruvchi
maqsadlari.
O‘qitish  maqsadlarini  aniqlash  didaktika  va  geografiya  o‘qitish
metodikasining  eng  muhim  muammosidir.  O‘qitish  maqsadi  geografiya  nima
uchun o‘qitiladi, degan savol bilan chambarchas bog‘liq. O‘qitish maqsadi maktab
geografiyasining  mazmunini,  tuzilishini,  o‘qitish  usullari  va  yo‘nalishini
belgilashda  katta  ahamiyatga  ega.  Barcha  fanlar  uchun  o‘qitish  maqsadlarini
aniqlashda avvalo didaktik tadqiqotlar amalga oshiriladi. “Ta’lim to‘g‘risida”gi,
“Kadrlar tayyorlash milliy dasturi” va boshqa qonunlarda o‘qitish maqsadini aniq
belgilashga katta e’tibor berilgan.O‘qitish maqsadini aniqlashda milliy qadriyatlar
va jamiyatning o‘ziga xos xususiyatlari, qiziqishi albatta e’tiborga olinadi, ya’ni
o‘quvchilar  o‘zi  yashayotgan  jamiyat  uchun  kurashadigan  va  qayg‘uradigan
bo‘lishi  zarur.  Shu  tufayli  umumgeografik  ta’limga  o‘quvchilar  tarbiyasi  va
rivojlanishiga ta’sir qilishi nuqtai nazardan qarash kerak. Hozirgi zamon ishlab
chiqarish tarmoqlari yirik sanoat, transport, agrosanoat komplekslari tarmoqlaridan
iborat,  ular  tabiat  kompleksi  va  uning  komponentlariga  keskin  ta’sir  qilib
qolmasdan, balki atrof muhitning ifloslanishiga, tabiatdagi ekologik aloqalarning
buzilishiga olib keladi. Ayniqsa hozirgi kunda Orol inqirozi davom etayotgan bir
vaqtda tabiat va uning boyliklariga oqilona yondashish muammolari ko‘ndalang
Logotip
qiladi. Metodika bilan psixologiyaning eng muhim bog‘liqlik tomoni shundaki, bunda geografiya o‘qitishning mazmuni va metodlari bilan ruhiy faoliyat orqali erishiladigan natijalar o‘rtasidagi qonuniyatli bog‘lanishlar tadqiq qilinadi. Turli geografik ob’ektlarning kartadagi joylashishini fazoviy tasavvurlarsiz egallab bo‘lmaydi. Bunda albatta psixologiya fani bilimlariga tayaniladi. Demak, geografiya ta’limi metodikasi o‘qitishda yaxshi natijalarga erishish uchun o‘quvchilarning geografiya materialini puxta o‘zlashtirishi bilan o‘quvchilarning ruhiy faoliyati o‘rtasidagi qonuniyatli bog‘lanishlarni ham o‘rganadi, o‘quvchilarga ta’lim-tarbiya berishda psixologiya faniga tayanadi va psixologik tekshirish metodlaridan ham foydalanish yo‘llarini ko‘rsatib beradi. SHunday qilib geografiya o‘qitish metodikasi pedagogika fanining mustaqil tarmog‘i bo‘lib, u o‘zining mustaqil tekshirish predmetiga ega bo‘lib, boshqa fanlarga tayangan holda mazmunan boyib, takomillashib boradi. 2. Maktabda geografiya o‘qitishning ta’limiy, tarbiyaviy va rivojlantiruvchi maqsadlari. O‘qitish maqsadlarini aniqlash didaktika va geografiya o‘qitish metodikasining eng muhim muammosidir. O‘qitish maqsadi geografiya nima uchun o‘qitiladi, degan savol bilan chambarchas bog‘liq. O‘qitish maqsadi maktab geografiyasining mazmunini, tuzilishini, o‘qitish usullari va yo‘nalishini belgilashda katta ahamiyatga ega. Barcha fanlar uchun o‘qitish maqsadlarini aniqlashda avvalo didaktik tadqiqotlar amalga oshiriladi. “Ta’lim to‘g‘risida”gi, “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi” va boshqa qonunlarda o‘qitish maqsadini aniq belgilashga katta e’tibor berilgan.O‘qitish maqsadini aniqlashda milliy qadriyatlar va jamiyatning o‘ziga xos xususiyatlari, qiziqishi albatta e’tiborga olinadi, ya’ni o‘quvchilar o‘zi yashayotgan jamiyat uchun kurashadigan va qayg‘uradigan bo‘lishi zarur. Shu tufayli umumgeografik ta’limga o‘quvchilar tarbiyasi va rivojlanishiga ta’sir qilishi nuqtai nazardan qarash kerak. Hozirgi zamon ishlab chiqarish tarmoqlari yirik sanoat, transport, agrosanoat komplekslari tarmoqlaridan iborat, ular tabiat kompleksi va uning komponentlariga keskin ta’sir qilib qolmasdan, balki atrof muhitning ifloslanishiga, tabiatdagi ekologik aloqalarning buzilishiga olib keladi. Ayniqsa hozirgi kunda Orol inqirozi davom etayotgan bir vaqtda tabiat va uning boyliklariga oqilona yondashish muammolari ko‘ndalang
bo‘lib qoldi. 
Tabiiy  va  iqtisodiy  geografiyaning  asosiy  vazifasi  jamiyat  bilan  tabiat
o‘rtasidagi  murakkab  aloqadorlikni  ochib  berishdan  iborat.  Bu  aloqadorlikni
chuqur tahlillar o‘tkazmasdan amalga oshirish mumkin emas. Bunda quyidagilarni
e’tiborga  olish  kerak:  a)  jamiyat  ishlab  chiqarishi  faoliyatining  atrof  muhitga
ta’sirini  o‘rganish  va  bu  o‘rganishlar  oqibatlarini  oldindan  aytish,  uni  ilmiy
jihatdan asoslash; b) tabiiy resurslarni izlash, ularga iqtisodiy jihatdan baho berish
va  samarali  foydalanish;  v)  tabiiy  resurslar  bilan  atrof  muhitni  qo‘riqlash
o‘rtasidagi aloqadorlikni ochish; g) hozirgi zamon ilmiy texnika inkilobiga tayanib,
inson yashashi uchun qulay bo‘lgan muhitni qo‘riqlash yo‘llarini tadqiq etish.
Iqtisodiy geografiya ishlab chiqarishning geografik joylashishini o‘rganadi.
Bunda ishlab chiqaruvchi kuchlar bilan ishlab chiqarish munosabatlarini birgalikda
tadqiq qilinadi. Uning tadqiqot predmetiga sanoat, qishloq xo‘jaligi va transportni
ijtimoiy, tabiiy, iqtisodiy omillarni e’tiborga olgan holda joylashtirishning qonuni
va  koidlarini  o‘rganish  kiradi.  Bularning  barchasi  ishlab  chiqarishni  hududiy
joylashishi, mehnat manbalari, tabiiy sharoit va boyliklarni birgalikda o‘rganishni
takoza  qiladi,  iqtisodiy  geografiya  ijtimoiy  masalalar  bilan  ham  chambarchas
bog‘liq. Iqtisodiy geografiya iqtisodiy rayonlashtirish, iqtisodiy rayon, HICHMlar,
iqtisodiy geografik o‘rin, ishlab chiqarishni joylashtirishning umumiy masalalari,
aholi joylashishi va boshqa masalalarni ham tadqiq qiladi. Ayniqsa "Inson va atrof
muhit"  muammosining  jamiyat  oldida  ko‘ndalang  bo‘lib  turishi,  iqtisodiy
geografiya  oldiga  talay  vaziflarni  qo‘yadi.  Har  bir  geografiya  o‘qituvchisi
geografiya  ta’limi  va  uning  alohida  kurslari  maqsadlarini  bilishi  shart.  Agar
o‘qituvchi  o‘qitiladigan  fan  maqsadini  bilmasa,  yirik  mavzular  va  alohida
darsliklarning maqsadini umuman to‘g‘ri aniqlay olmaydi. Geografiya fani deyarli
barcha  sinflarda  o‘qitilganligi  tufayli  uning  maqsadi  ham  ko‘p  qirralidir.
Geografiya ta’limi maqsadlarini uch guruhga ajratish mumkin:
1. Geografiya o‘qitishning ta’limiy maqsadlari:
 
- o‘quvchilarga tabiiy, iqtisodiy, kartografik va boshqa geografiya fanlarining
asoslarini o‘rgatish. Zero, tabiatni qo‘riqlash va undan oqilona foydalanishning
tabiiy-ilmiy va texnik-iqtisodiy tomonlarining ochilishi, bu jamiyat hayoti va ishlab
chiqarishni rivojlantirish uchun imkon yaratsin;
Logotip
bo‘lib qoldi. Tabiiy va iqtisodiy geografiyaning asosiy vazifasi jamiyat bilan tabiat o‘rtasidagi murakkab aloqadorlikni ochib berishdan iborat. Bu aloqadorlikni chuqur tahlillar o‘tkazmasdan amalga oshirish mumkin emas. Bunda quyidagilarni e’tiborga olish kerak: a) jamiyat ishlab chiqarishi faoliyatining atrof muhitga ta’sirini o‘rganish va bu o‘rganishlar oqibatlarini oldindan aytish, uni ilmiy jihatdan asoslash; b) tabiiy resurslarni izlash, ularga iqtisodiy jihatdan baho berish va samarali foydalanish; v) tabiiy resurslar bilan atrof muhitni qo‘riqlash o‘rtasidagi aloqadorlikni ochish; g) hozirgi zamon ilmiy texnika inkilobiga tayanib, inson yashashi uchun qulay bo‘lgan muhitni qo‘riqlash yo‘llarini tadqiq etish. Iqtisodiy geografiya ishlab chiqarishning geografik joylashishini o‘rganadi. Bunda ishlab chiqaruvchi kuchlar bilan ishlab chiqarish munosabatlarini birgalikda tadqiq qilinadi. Uning tadqiqot predmetiga sanoat, qishloq xo‘jaligi va transportni ijtimoiy, tabiiy, iqtisodiy omillarni e’tiborga olgan holda joylashtirishning qonuni va koidlarini o‘rganish kiradi. Bularning barchasi ishlab chiqarishni hududiy joylashishi, mehnat manbalari, tabiiy sharoit va boyliklarni birgalikda o‘rganishni takoza qiladi, iqtisodiy geografiya ijtimoiy masalalar bilan ham chambarchas bog‘liq. Iqtisodiy geografiya iqtisodiy rayonlashtirish, iqtisodiy rayon, HICHMlar, iqtisodiy geografik o‘rin, ishlab chiqarishni joylashtirishning umumiy masalalari, aholi joylashishi va boshqa masalalarni ham tadqiq qiladi. Ayniqsa "Inson va atrof muhit" muammosining jamiyat oldida ko‘ndalang bo‘lib turishi, iqtisodiy geografiya oldiga talay vaziflarni qo‘yadi. Har bir geografiya o‘qituvchisi geografiya ta’limi va uning alohida kurslari maqsadlarini bilishi shart. Agar o‘qituvchi o‘qitiladigan fan maqsadini bilmasa, yirik mavzular va alohida darsliklarning maqsadini umuman to‘g‘ri aniqlay olmaydi. Geografiya fani deyarli barcha sinflarda o‘qitilganligi tufayli uning maqsadi ham ko‘p qirralidir. Geografiya ta’limi maqsadlarini uch guruhga ajratish mumkin: 1. Geografiya o‘qitishning ta’limiy maqsadlari: - o‘quvchilarga tabiiy, iqtisodiy, kartografik va boshqa geografiya fanlarining asoslarini o‘rgatish. Zero, tabiatni qo‘riqlash va undan oqilona foydalanishning tabiiy-ilmiy va texnik-iqtisodiy tomonlarining ochilishi, bu jamiyat hayoti va ishlab chiqarishni rivojlantirish uchun imkon yaratsin;
- o‘quvchilarni iqtisodiy, ekologik ta’lim bilan qurollantirish;
-o‘quvchilarni tabiiy geografik va iqtisodiy geografik ob’ekt va hodisalarni
o‘rganish usullari bilan qurollantirish; 
 
-o‘quvchilarda geografik madaniyatni shakllantirish;
-o‘quvchilarni  kartalar,  ma’lumotnomalar  bilan  ishlay  olishga,  kundalik
matbuot materiallarini o‘qishda geografik bilimlarni qo‘llay olishga o‘rgatish;
-o‘quvchilarni  geografiya  va  unga  aloqador  bo‘lgan  fanlar  sohasida  o‘z
bilimlarini oshirish qobiliyatlari shakllantirish;
 
-o‘z respublikasining tabiiy va Iqtisodiy geografiyasiga oid bo‘lgan bilimlarni
chuqur bilish va boshqalar.
2. Geografiya o‘qitishning tarbiyaviy maqsadlar:
 
-o‘quvchilarda tabiatga, xo‘jalikka, tabiat bilan xo‘jalik o‘rtasidagi aloqalarga
nisbatan to‘g‘ri ilmiy dunyoqarashni shakllantirish;
 
-o‘quvchilarda vatanparvarlik, milliy g‘urur xislatlarni shakllantirish;
 
-o‘quvchilarga  turli  mamlakatlarning  xo‘jalik  yuritish  usullari,  tabiat
boyliklaridan unumli  foydalanishi, aholini  ish  bilan ta’minlash  kabi  masalalar
mohiyatini ochib berish;
 
-zamonaviy  fan  va  texnika  taraqqiyoti  davrida  o‘quvchilarning  mehnat
tarbiyasi, kasb tanlashi, umuman hayotda o‘z o‘rnini topishishiga ko‘maklashish.
 
-o‘quvchilarda o‘z mamlakati iqtisodiyoti  yutuqlari bilan g‘ururlanish, o‘zi
yashab  turgan  jamiyatning  haqiqiy  egasi  deb  xis  qilishi  kabi  xislatlarni
shakllantirish. 
3. O‘quvchilarning bilish faoliyatlarini rivojlantirish maqsalari.
 
 -o‘quvchilarda  kuzatuvchanlik,  fikrlash,  esda  saqlab  qolish,  nutq  kabi
xislatlarni shakllantirish va rivojlantirish;
 
-o‘quvchilarni  kuchi  etadigan  darajada  geografik  muammolarni  echishga
o‘rgatish;
-geografik narsa va hodisalarga nisbatan atroflicha yondashish,o‘z fikr va
mulohazalarini  bevosita  kartaga  bog‘lay  olish  qobiliyatlarin  rivojlantirishga
ko‘maklashish.
 
Ta’lim  maqsadi  geografiya  fani  mazmuni  bilan  chambarchas  bog‘liq.
Demak, ta’lim maqsadini yuqori pogonaga kutarish uchun, geografiya ta’limi ilmiy
Logotip
- o‘quvchilarni iqtisodiy, ekologik ta’lim bilan qurollantirish; -o‘quvchilarni tabiiy geografik va iqtisodiy geografik ob’ekt va hodisalarni o‘rganish usullari bilan qurollantirish; -o‘quvchilarda geografik madaniyatni shakllantirish; -o‘quvchilarni kartalar, ma’lumotnomalar bilan ishlay olishga, kundalik matbuot materiallarini o‘qishda geografik bilimlarni qo‘llay olishga o‘rgatish; -o‘quvchilarni geografiya va unga aloqador bo‘lgan fanlar sohasida o‘z bilimlarini oshirish qobiliyatlari shakllantirish; -o‘z respublikasining tabiiy va Iqtisodiy geografiyasiga oid bo‘lgan bilimlarni chuqur bilish va boshqalar. 2. Geografiya o‘qitishning tarbiyaviy maqsadlar: -o‘quvchilarda tabiatga, xo‘jalikka, tabiat bilan xo‘jalik o‘rtasidagi aloqalarga nisbatan to‘g‘ri ilmiy dunyoqarashni shakllantirish; -o‘quvchilarda vatanparvarlik, milliy g‘urur xislatlarni shakllantirish; -o‘quvchilarga turli mamlakatlarning xo‘jalik yuritish usullari, tabiat boyliklaridan unumli foydalanishi, aholini ish bilan ta’minlash kabi masalalar mohiyatini ochib berish; -zamonaviy fan va texnika taraqqiyoti davrida o‘quvchilarning mehnat tarbiyasi, kasb tanlashi, umuman hayotda o‘z o‘rnini topishishiga ko‘maklashish. -o‘quvchilarda o‘z mamlakati iqtisodiyoti yutuqlari bilan g‘ururlanish, o‘zi yashab turgan jamiyatning haqiqiy egasi deb xis qilishi kabi xislatlarni shakllantirish. 3. O‘quvchilarning bilish faoliyatlarini rivojlantirish maqsalari. -o‘quvchilarda kuzatuvchanlik, fikrlash, esda saqlab qolish, nutq kabi xislatlarni shakllantirish va rivojlantirish; -o‘quvchilarni kuchi etadigan darajada geografik muammolarni echishga o‘rgatish; -geografik narsa va hodisalarga nisbatan atroflicha yondashish,o‘z fikr va mulohazalarini bevosita kartaga bog‘lay olish qobiliyatlarin rivojlantirishga ko‘maklashish. Ta’lim maqsadi geografiya fani mazmuni bilan chambarchas bog‘liq. Demak, ta’lim maqsadini yuqori pogonaga kutarish uchun, geografiya ta’limi ilmiy