Geografiya ta’limida bilim, ko’nikma va malakalar va ularga qo’yiladigan
talablar
Umumiy o’rta ta’lim maktablarida geografiyani o’qitishning asosiy maqsadi
o’quvchilarda DTS bilan me’yorlangan bilim, ko’nikma va malakalarni
shakllantirish sanaladi.
SHu sababli, geografiya o’qitish metodikasining asosiy muammolaridan biri
o’quvchilarda ta’lim mazmunining asosiy tarkibiy qismi bo’lgan bilim, ko’nikma
va malakalarni shakllantirish masalasi hisoblanadi va mazkur masala juda ko’p
geograf-metodistlar tomonidan tadqiq etilgan.
O’quvchilarda bilimlarni shakllantirish uchun, avvalo uning ta’rifini bilib
olish zarur.
Bilim - narsa va hodisalarning muhim belgi va xususiyatlari, jarayonlar va
ular o’rtasidagi bog’lanishlar to’g’risida fan tomonidan aniqlangan
tushunchalardan tarkib topadi.
Demak, bilim - tushunchalar tizimidan iborat bo’lib, tushunchalarni
shakllantirish muammosi yetakchi o’ringa chiqadi.
Geografik tushunchalarni shakllantirish va rivojlantirish geografik ta’lim va
tarbiyaning harakatlantiruvchi kuchi, o’quv materiali mazmunining asosiy birligi
sanaladi.
Tushuncha - narsa va hodisalarning umumiy belgilarini aks ettiruvchi fikr.
Tushunchalar mohiyati jihatidan aniq va mavhum tushunchalarga ajratiladi.
Bir butun narsaga aloqador tushuncha aniq tushuncha deyiladi. Masalan,
Yevrosiyo, Afrika, Appalachi, musson, bosim va h.k.
Moddiy borliqdagi narsalarni ajratib olingan ba’zi xususiyat sifat va
xolatlarga, shuningdek narsalar o’rtasidagi ichki munosabatlarga, qonuniyatlarga
qaratilgan tushunchalar mavhum (abstrakt) tushunchalar deb atala di. Masalan,
kenglik, uzunlik, balandlik, tog’lik, ixtisoslik, bozor va h.k.
Tushunchalarni egallash uning negizida yangi tushunchalarni egallash
uchun asos bo’lib xizmat qiladi va tushunchalar o’rtasida to’g’ri aloqadorlik
o’rnatishni ta’minlaydi.
Tushunchani egallash deganda: uning mazmuni hamda u bilan bog’liq
bo’lgan tasavvurlarni egallash tushuniladi. Geografiya kursidagi har bir
tushuncha oquvchilar ongida turli metodlar, yo’llar bilan shakllantiriladi. Buni
har bir narsa, voqea, hodisa mazmuni belgilaydi.
Geografik tushunchalarni egallashning eng asisiy tomoni shundaki, ularga
ta’rif bermay turib ularni egallab bo’lmaydi. Geografik tushunmchalar induktiv
va deduktiv yo’llar bilan
Yuqoridagilarga erishish uchun o’quvchilarda bilish faoliyatini tashkil etish
zarur. O’quvchilarning bu faoliyatini tabiiy geografik va iqtisodiy geografik
bilim manbalariga, juladan, geografik xarita, ststistik ma’lumotlar, kuzatish va
tajriba natijalariga tayanmasdan tashkil etib bo’lmaydi. Geogarfik tushunchalarni
egallashdagi ikkinchi muhim xususiyat ilmiy tushunchalarning bir-biri bilan
bog’lanib tizim hosil qilganlidadir. Masalan, maktab tabiiy geografiya kurslari
Yer tabiatiga. Geografik qobiqlar tarkibi va rivojlanishiga oid bo’lgan yagona
bilimlar tizimiga ega. Shu tufayli ham tabiiy geografik tushunchalar mantiqan va
geografik mazmun jihatdan bir-biri bilan bog’liq. Bunga misol tariqasida “tabiiy
hududiy kompleka”, “geografik qobiq”, “tabiat komponentlari” va boshqalarni
keltirish mumkin. Geografik tushunchalarni shakllantirish uzoq muddat talab
qilinadigan jarayon bo’lib, bir necha kurs davomida o’rganiladi. Masalan,
ekologiya tushunchasini shakllantirish. U quyi sinflardan boshlanib, yuqori
sinfgacha davom etadi. Geografik tushunchalarni shakllantirish jarayoni
boshqarilish xususiyatiga ega bo’lib, uni o’qitivchi amalga oshiradi. O’qituvchi
darslik va darsliklar asosida tushunchalarni ajratadi, ularni egallash,
mustahkamlash va amalda qo’llash bosqichlarini belgilaydi, hamda o’quvchilarni
tushuncha mazmuniniqanday egallash zarurligini ta’minlaydi. Geografik
tushunchalar ta’lim jarayonida sekin asta rivojlanadi. Darsda shu narsaga e’tibor
berish kerakki, umumiy tushunchalarni shakllantirish yakka tushunchalarga
tayanmasdan amalga oshmaydi. Masalan, O’zbekiston relyefi tushunchasi shu
paytda yaxshi shakllantirilishi mumkinki, qachonki o’quvchilarda relyef va
relyef hosil qiluvchi omillar haqida tushunchalar mavjud bo’lsa. Quyida O’rta
Osiyo tabiati tushunchasini shakllantirish jarayonini misol tariqasida keltiramiz.
Tahlil va abstrakt (mavhum) dan foydalanib, o’quvchilar hayolan O’rta Osiyoni
qicmlarga bo’ladilar. O’rta Osiyoning tog’li qismi va ularning elementlarini
(relyefi, iqlimi) bilan tanishish o’quvchilarni O/rta Osiyoning tabiati
komponentlari aloqadorligini bilib olishga yordam beradi. O’rta Osiyo relyefi,
iqlimi, o’simliklari va boshqa komponentlarini boshqa xududlar bilan qiyoslash
orqali ularning o’ziga xos bo’lgan umumiy xususiyatlarini ajratadilar.
Keyinchalik esa deduktiv yo’l bilan tabiat komponentlari haqidagi umumiy
tushunchalarga tayanib ular o’rtasidagi aloqadorlik va bog’liqlikni ajratadilar.
O’rta Osiyo tabiatini boshqa hududlar tabiati bilan taqqoslash orqali O’rta Osiyo
tabiat kompleksi degan to’liq tushunchani egallaydilar.
Geografik obyektlarni ko’rgazmali qurollarsiz va xaritasiz o’rganish ularga
xos bo’lgan belgilarni ajratishni birmuncha qiyinlashtiradi. Xarita va ko’rgazmali
qurollar o’rganilayotgan obyektga doir muhim belgilarni o’zida
mujassamlashtirgan bo’lishi kerak. Yakka tushunchalarni shakllantirish uchun
o’quvchilar hayolan shu obyektni xarita bilan bog’lay olish kerak. Shu tufayli ham
xarita yakka tushunchalarni shakllantiruvchi asosiy manbadir. Faqat xarita
orqaligina istalgan geografik obyektning geografik o’rniga xos bo’lgan belgilarni
ajratish va shu hududning ichki xususiyatlarini ajratish imkoniyatlari tug’uladi.
Taqqoslash geografik tushunchalarni shakllantirishda katta ahamiyatga ega.
O’quvchilar o’zlariga tanish obyektlarni o’rganilayotgan obyektlar bilan
taqqoslash orqali ularga xos bo’lgan belgi va xususiyatlarni bilib oladilar.
Masalan, Amedaryo va Sirdaryoni taqqoslashda har ikkala daryoning shumolga
oqishini, uzunligi deyarli tengligini, ularni baland tog’lardan boshlanishini,
to’yinishini hamda deyarli bir xil ekanligini aniqlaydilar. Obyektlar
komponentlarini oddiy qiyoslash orqali o’qituchi murakkabroq taqqoslashga
o’tadi. Masalan, nima uchn ularning shimolga tomon oqishi sabablarini, irmoqlari,
Amudaryo suvining nima sababdan Sirdaryoga nisbatan loyqa ekanligini kabi
ko’plab xususiyatlarini ajratadilar. Tushuncha quyidagi xollarda o’quvchilar
tomonidan egallangan hisoblanadi:
1. O’quvchi tushunchaga ta’rif bera olsa (agar u umumiy tushuncha bo’lsa).
2. Tushuncha mazmuniga xos bo’lgan belgilarni ajrata olsa, tushuncha
belgilari o’rtasidagi aloqadorlik va bog’liqlikni farqlay olsa.
3. O’rganilayotgan geografik obyekt yoki hodisa haqida o’quvchi obrazli
tasavvurga ega bo’lsa.
4. O’quv vazifalarini bajaraishda tushunchani mustaqil qo’llay olsa.
Tushunchaning muvoffaqiyatli o’zlashtirilishi uchun o’quvchilar e’tiborini
tushuncha belgilarini tahlil qilishga qaratishi kerak. Ishning bunday tashkil
qilinishi o’quvchilarni obyekt va hodisalardagi eng muhim va ikkinchi darajali
belgilarni ajratishlari, ularni taqqoslashga va guruhlashga o’rgatadi. Bunda
ekskursiyalar, joyda amaliy ishlar uyushtirish katta rol o’ynaydi. O’quvchilarni
umumiy tushunchalarni mustaqil qo’llay olishi uchu reprodektiv metod va ijodiy
hamda muammoli topshiriqlarni (qisman o’zgaruvchan va tadqiqot metodlari)
bajarishga o’rgatish kerak.
Geografiyani o’qitishda bilimlarni amalda qo’llash o’ziga xos xususiyatlarga
ega. Bu quyidagi yo’nalishlarda bo’lishi mumkin:
1. Amaliy topshiriqlarni, masalan, yer osti suvlarining harakatini, chiqurligini
aniqlash, daryoning suv sarfi, o’rtacha chuqurligini aniqlash va boshqalar.
2. Geografik bilimlarni tabiat xodisalari va voqealarini tushuntirishda (yil
fasllarining almashinishi yoki siyosiy xaritalarni o’zgarishi) ishlatish mumkin.
3. Bilimlarni qo’llash avval o’zlashtirgan bilimlarni va yangi bilimlarni
egallash jarayonida ham ishlatish mumkin. Iqtisodiy geografik tushunchalarni
shakllantirish ham o’ziga xos bo’lib, odatda u uchta bo’g’indan iborat bo’ladi.
a) Kirish. O’quvchilar bu bo’g’inda dastlab mamlakat yoki hududning boshqa
mamlakatlar va hududlar o’rtasida tutgan o’rni, maydoni va aholisi, tabiiy
boyliklari, mehnat resurslari bilan ta’minlanish, xalq xo’jaligidagi ixtisoslik
tarmoqlarining tutgan o’rniga oid ma’lumorlar bilan tanishadilar.
b) Mamlakat yoki hududning iqtisodiy geografik ta’rifiga ega bo’lgan
xususiyatlari bilan tanishadilar. Shu bo’g’inda to’liq tushunchaga ega bo’ladilar.
c) Mamlakat yoki iqtisodiy rayonni boshqa iqtisodiy rayon va mamlakatlarga
qiyoslash orqali tushunchani amalda qo’llashga erishadi. Har bir bo’g’in har xil
ishlashni talab qiladi.