Geografiya ta’limida kompyuter texnologiyalaridan foydalanish

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

10

File size

Fayl hajmi

29,8 KB


Geografiya ta’limida kompyuter texnologiyalaridan foydalanish
Umumta’lim maktablarini hamda akademik litsey va kasb-hunar kollejlarini
axborotlashtirish zamonaviy ta’limning barcha soxalarini eng muhim va dolzarb
vazifalardan biri bo’lib qolmoqda. Hozirgi vaqtda bilim olishni axborotlashtirish
va axborot  vositalaridan foydalanishni  tashkil  etish bo’yicha juda ko’p ishlar
amalga oshirilgan.
Umumta’lim maktablarini axborotlashtirish murakkab masalalardan bo’lib
hisoblanadi. Chunki axborot vositalarini takomillashtirish va yangilarini ishlab
chiqish bo’yicha muntazam ilmiy-tadqiqot va tajriba -sinov ishlari olib boriladi.
Buning natijasida axborot vositlarini yangi modellari vujudga keladi. Shuning
uchun  o’quv  muassalarini  axborotlashtirish  uchun  doimo  axborot  vositalarini
yangilab turish lozim. Buning uchun esa moddiy mablag’lar zarur.
Ta’lim  soxasini  axborotlashtirish  natijasida  qator  atama  va  tushunchalar
vujudga keladi. Ammo maktablarda kompyuterlarni paydo bo’lishi bilan vujudga
kelgan  tushuncha  va  atamalar  bir  tekisda  va  mazmunda  emas.  Bunda  so’z
“Kompyuterlashtirish ” va “Axborotlashtirish” tushunchalari haqida boradi. Ba’zi
hollarda ikkala atamadan u yoki bunisi ishlatiladi.
“Kompyuterlashtirish”  yoki  “Axborotlashtirish”  deganda  umumta’lim
maktablarini,  akademik  leytsiy  va  kasb-hunar  kollejlarini  kompyuterlar  bilan
ta’minlash hamda turli ma’lumotlarni o’zlashtirish va olish tushuniladi.
XX- asrning 80-yillaridan boshlab har bir maktabda kompyuter xonalari
tashkil qilina boshlandi. Kompyuter xonalarida 10 dan ortiq kompyuterlar bo’lgan,
ammo ularni sifati ya’ni ko’rsatgichlari past bo’lgan.
Ammo  olib  borilgan  tadqiqot  ishlari  shuni  ko’rsatadiki  umumta’lim
maktablarini  kompyuterlashtirish  natijasida  ta’lim-tarbiya  jarayonida  keskin
o’zgarishlar sodir bo’lmadi. Mazkur hol quyidagi xolatlarda nomoyon bo’lgan: a)
o’qitish va mustaqil o’quv faoliyatini texnologiyasini motivatsiyasi o’zgarmadi; b)
Logotip
Geografiya ta’limida kompyuter texnologiyalaridan foydalanish Umumta’lim maktablarini hamda akademik litsey va kasb-hunar kollejlarini axborotlashtirish zamonaviy ta’limning barcha soxalarini eng muhim va dolzarb vazifalardan biri bo’lib qolmoqda. Hozirgi vaqtda bilim olishni axborotlashtirish va axborot vositalaridan foydalanishni tashkil etish bo’yicha juda ko’p ishlar amalga oshirilgan. Umumta’lim maktablarini axborotlashtirish murakkab masalalardan bo’lib hisoblanadi. Chunki axborot vositalarini takomillashtirish va yangilarini ishlab chiqish bo’yicha muntazam ilmiy-tadqiqot va tajriba -sinov ishlari olib boriladi. Buning natijasida axborot vositlarini yangi modellari vujudga keladi. Shuning uchun o’quv muassalarini axborotlashtirish uchun doimo axborot vositalarini yangilab turish lozim. Buning uchun esa moddiy mablag’lar zarur. Ta’lim soxasini axborotlashtirish natijasida qator atama va tushunchalar vujudga keladi. Ammo maktablarda kompyuterlarni paydo bo’lishi bilan vujudga kelgan tushuncha va atamalar bir tekisda va mazmunda emas. Bunda so’z “Kompyuterlashtirish ” va “Axborotlashtirish” tushunchalari haqida boradi. Ba’zi hollarda ikkala atamadan u yoki bunisi ishlatiladi. “Kompyuterlashtirish” yoki “Axborotlashtirish” deganda umumta’lim maktablarini, akademik leytsiy va kasb-hunar kollejlarini kompyuterlar bilan ta’minlash hamda turli ma’lumotlarni o’zlashtirish va olish tushuniladi. XX- asrning 80-yillaridan boshlab har bir maktabda kompyuter xonalari tashkil qilina boshlandi. Kompyuter xonalarida 10 dan ortiq kompyuterlar bo’lgan, ammo ularni sifati ya’ni ko’rsatgichlari past bo’lgan. Ammo olib borilgan tadqiqot ishlari shuni ko’rsatadiki umumta’lim maktablarini kompyuterlashtirish natijasida ta’lim-tarbiya jarayonida keskin o’zgarishlar sodir bo’lmadi. Mazkur hol quyidagi xolatlarda nomoyon bo’lgan: a) o’qitish va mustaqil o’quv faoliyatini texnologiyasini motivatsiyasi o’zgarmadi; b)
o’qituvchi faoliyatini motivatsiyasi o’zgarmadi; v) o’quv jarayonini boshqarish
texnologiyasi o’zgarmadi; g) bu yerda gap XX -asrning 80- yillaridagi ommaviy
maktablari haqida ketmoqda. Chuqurlashtirilgan maxsus maktablarda esa ta’lim
jarayonida katta o’zgarishlar sodir bo’lgan.
Bugungi  kunda  amaliy  pedagogikada  kompyuterlarni  qo’llash  bo’yicha
ustuvor yo’nalishlari shakllandi. Ular quyidagilarda namoyon bo’ldi:
- informatika va hisoblash texnikasi asoslarini o’rganish;
- ta’lim jarayonida axborot texnologiyalarini qo’llash;
- axborot texnologiyalari yordamida ta’lim muassalarini va mintaqaviy ta’lim
tizimlarini boshqarish. Bu esa axborot texnologiyalarini qo’llashni birinchi darajali
ishlar  qatoriga  qo’shishga  imkon  beradi.  Ushbu  sohada  olingan  samaralar
umumta’lim  maktablarini  kompyuterlashtirishga  ketgan  xarajatlarni  qoplashi
mumkin.
Ta’lim jarayonini samaradorligini oshirishda yangi ta’lim texnologiyalari
katta ahamiyatga ega. Yangi ta’lim texnologiyalari quyidagilarga imkon beradi: a)
har bir maktab o’quvchisida o’zining shaxsiy ta’lim yo’nalishini rivojlantiradi; b)
o’quv  jarayonini  tubdan  o’zgartirishga  va  uni  tizimli  tafakkurlash  tomoniga
loyihalashga imkon beradi; v) o’quvchilarni bilish faoliyatini samarali tashkil
qilishga  imkon  beradi.  Bunday  yondoshshish  kompyuterni  bilish  vositasiga
aylantiradi. Maktablarda kompyuterlarni o’rni qanday bo’lishi degan savol ta’limni
kompyuterlashtiishni  dastlabki  bosqichlaridayoq  qo’yilgan  edi.  Ammo
kompyuterlarni o’rganishdan undan foydalanishga o’tish juda qiyinchilik bilan
amalga  oshirilmoqda.  Ko’p  hollarda  geografiya  va  boshqa  fanlardan  ishlab
chiqilgan  kompyuter  texnologiyalari  talabsiz  qolib  ketadi.  Buning  asosiy
sabablaridan  biri  ular  odatiy  darslarning  davomi  bo’lib  qolishidir.  Elektron
darsliklar ko’p hollarda darsliklarni bir nusxasiga (kopiyasiga) aylanib qolmoqda.
Shuning  uchun  ularga  talab  kamroq  bo’lib  qolmoqda.  Ularni  samaradorligi
tajribali o’qituvchi samaradorligidan yuqori bo’lmayapti.
Elektron darsliklarni yoki kompyuter texnologiyasidan foydalanishga talabni
kamayib  borishining  asosiy  sabablaridan  biri  o’quvchilarni  zamonaviy  ta’lim
ta’lablari va zamonaviy tamoillar bilan shaxsga yo’naltirilgan yondoshish va sinf-
dars tizimida foydalanishga yo’naltirilgan dasturlarni bir biriga mos kelmasligidir.
Logotip
o’qituvchi faoliyatini motivatsiyasi o’zgarmadi; v) o’quv jarayonini boshqarish texnologiyasi o’zgarmadi; g) bu yerda gap XX -asrning 80- yillaridagi ommaviy maktablari haqida ketmoqda. Chuqurlashtirilgan maxsus maktablarda esa ta’lim jarayonida katta o’zgarishlar sodir bo’lgan. Bugungi kunda amaliy pedagogikada kompyuterlarni qo’llash bo’yicha ustuvor yo’nalishlari shakllandi. Ular quyidagilarda namoyon bo’ldi: - informatika va hisoblash texnikasi asoslarini o’rganish; - ta’lim jarayonida axborot texnologiyalarini qo’llash; - axborot texnologiyalari yordamida ta’lim muassalarini va mintaqaviy ta’lim tizimlarini boshqarish. Bu esa axborot texnologiyalarini qo’llashni birinchi darajali ishlar qatoriga qo’shishga imkon beradi. Ushbu sohada olingan samaralar umumta’lim maktablarini kompyuterlashtirishga ketgan xarajatlarni qoplashi mumkin. Ta’lim jarayonini samaradorligini oshirishda yangi ta’lim texnologiyalari katta ahamiyatga ega. Yangi ta’lim texnologiyalari quyidagilarga imkon beradi: a) har bir maktab o’quvchisida o’zining shaxsiy ta’lim yo’nalishini rivojlantiradi; b) o’quv jarayonini tubdan o’zgartirishga va uni tizimli tafakkurlash tomoniga loyihalashga imkon beradi; v) o’quvchilarni bilish faoliyatini samarali tashkil qilishga imkon beradi. Bunday yondoshshish kompyuterni bilish vositasiga aylantiradi. Maktablarda kompyuterlarni o’rni qanday bo’lishi degan savol ta’limni kompyuterlashtiishni dastlabki bosqichlaridayoq qo’yilgan edi. Ammo kompyuterlarni o’rganishdan undan foydalanishga o’tish juda qiyinchilik bilan amalga oshirilmoqda. Ko’p hollarda geografiya va boshqa fanlardan ishlab chiqilgan kompyuter texnologiyalari talabsiz qolib ketadi. Buning asosiy sabablaridan biri ular odatiy darslarning davomi bo’lib qolishidir. Elektron darsliklar ko’p hollarda darsliklarni bir nusxasiga (kopiyasiga) aylanib qolmoqda. Shuning uchun ularga talab kamroq bo’lib qolmoqda. Ularni samaradorligi tajribali o’qituvchi samaradorligidan yuqori bo’lmayapti. Elektron darsliklarni yoki kompyuter texnologiyasidan foydalanishga talabni kamayib borishining asosiy sabablaridan biri o’quvchilarni zamonaviy ta’lim ta’lablari va zamonaviy tamoillar bilan shaxsga yo’naltirilgan yondoshish va sinf- dars tizimida foydalanishga yo’naltirilgan dasturlarni bir biriga mos kelmasligidir.
Kompyuterlarni yangi avlodini yaratish bilan yangi texnologiyalar ishlab
chiqiladi, shu bilan birga ta’lim texnologiyalari xam ishlab chiqiladi. Kompyuterda
matn,  chizma,  audio  va  video  ma’lumotlarni  birlashtirish  o’quv  ma’lumotlari
sifatini keskin oshirib yuboradi.
Kompyuterlar industriyasini rivojlangtirish pedagogik jarayonda inqilobiy
o’zgarishlarni keltirib chiqardi. Uning asosida esa o’quvchini individual faoliyatini
ta’minlaydigan  texnologiyalarga  o’tish  yotadi.  Bunday  texnologiyalarga  o’tish
dasturiy vositalarni yaratishi bilan bog’liq. Yaxlit kompyuterlashtirilgan predmetli
kurslarda odatiy dasturiy asosnomalarning ayrim qismlari saqlab qolinadi ular esa
maktab darsliklarini turli darajalarda qaytarishadi. Shuning uchun mazkur kurslar
quyidagilarga  yo’naltirilgan  bo’lmog’i  lozim:  a)  ixcham  (kompakt)  predmetni
mavjud bo’lishi, u o’quvchilarni mustaqilligini yuqori darajada ta’minlashi lozim;
a) turli  soxalarda  bilimlarni  yuqori  darajadagi  integratsiyasi  mavjud  bo’lgan
predmetlarni  o’rganishda;  v)  maktablarda  o’qituvchilarni  qisman  yoki  to’la
kompyuterlar bilan almashtirish; g) sinf-dars tizimiga asoslanmagan eksperemental
ta’limiy  texnologiyalarni  yaratish;  d)  o’quv  jarayonida  kompyuterlardan
foydalanishni  yangi yondoshuvlarini ishlab chiqish; ye) shaxsga yo’naltirilgan
dasturiy asoslarni ishlab chiqish.
Ta’lim muassalarida kompyuterlardan samarali foydalanish qator tashkiliy
pedagogik  izoxlanishlarni  yechish  bilan  bog’liq.  O’qituvchilarni  kompyuterli
maktablarda ishlashga tayyorlash muhim muammo bo’lib xisoblanadi, kompyuter
texnologiyalarini maktablarda dastlabki davrlarda kam talab etilishi oliy ta’limda
ushbu  soxa  bo’yicha  yetarli  bilim  berilmasligidir.  Elektron  pochta
imkoniyatlaridan  foydalanishni  dars  va  darsdan  tashqari  vaqtlarda  jahon
kommunikatsion tarmog’idan foydalanish maxsus metodik tayyorgarlikni talab
qiladi.  Maktablarni  zamonaviy  axborot  texnologiyalari  bilan  ta’minlash  ham
dolzarb masalalardan biri hisoblanadi.
Geografiya fani va geografiya ta’limida axborot texnologiyalaridan keng
qo’llanilmoqda. Geografmiya ta’limida axborot texnologiyalardan foydalanishni
quyidagi shart-sharoitlarini ta’kidlab o’tish lozim:
-geografiya  o’qituvchisi  axborot  texnologiyalardan  foydalanish
ko’nikmasiga ega bo’lishi shart;
Logotip
Kompyuterlarni yangi avlodini yaratish bilan yangi texnologiyalar ishlab chiqiladi, shu bilan birga ta’lim texnologiyalari xam ishlab chiqiladi. Kompyuterda matn, chizma, audio va video ma’lumotlarni birlashtirish o’quv ma’lumotlari sifatini keskin oshirib yuboradi. Kompyuterlar industriyasini rivojlangtirish pedagogik jarayonda inqilobiy o’zgarishlarni keltirib chiqardi. Uning asosida esa o’quvchini individual faoliyatini ta’minlaydigan texnologiyalarga o’tish yotadi. Bunday texnologiyalarga o’tish dasturiy vositalarni yaratishi bilan bog’liq. Yaxlit kompyuterlashtirilgan predmetli kurslarda odatiy dasturiy asosnomalarning ayrim qismlari saqlab qolinadi ular esa maktab darsliklarini turli darajalarda qaytarishadi. Shuning uchun mazkur kurslar quyidagilarga yo’naltirilgan bo’lmog’i lozim: a) ixcham (kompakt) predmetni mavjud bo’lishi, u o’quvchilarni mustaqilligini yuqori darajada ta’minlashi lozim; a) turli soxalarda bilimlarni yuqori darajadagi integratsiyasi mavjud bo’lgan predmetlarni o’rganishda; v) maktablarda o’qituvchilarni qisman yoki to’la kompyuterlar bilan almashtirish; g) sinf-dars tizimiga asoslanmagan eksperemental ta’limiy texnologiyalarni yaratish; d) o’quv jarayonida kompyuterlardan foydalanishni yangi yondoshuvlarini ishlab chiqish; ye) shaxsga yo’naltirilgan dasturiy asoslarni ishlab chiqish. Ta’lim muassalarida kompyuterlardan samarali foydalanish qator tashkiliy pedagogik izoxlanishlarni yechish bilan bog’liq. O’qituvchilarni kompyuterli maktablarda ishlashga tayyorlash muhim muammo bo’lib xisoblanadi, kompyuter texnologiyalarini maktablarda dastlabki davrlarda kam talab etilishi oliy ta’limda ushbu soxa bo’yicha yetarli bilim berilmasligidir. Elektron pochta imkoniyatlaridan foydalanishni dars va darsdan tashqari vaqtlarda jahon kommunikatsion tarmog’idan foydalanish maxsus metodik tayyorgarlikni talab qiladi. Maktablarni zamonaviy axborot texnologiyalari bilan ta’minlash ham dolzarb masalalardan biri hisoblanadi. Geografiya fani va geografiya ta’limida axborot texnologiyalaridan keng qo’llanilmoqda. Geografmiya ta’limida axborot texnologiyalardan foydalanishni quyidagi shart-sharoitlarini ta’kidlab o’tish lozim: -geografiya o’qituvchisi axborot texnologiyalardan foydalanish ko’nikmasiga ega bo’lishi shart;
-maktab  o’quvchilari  kompyuterlardan  foydalanish  ko’nikmasiga  ega
bo’lishi shart;
-maktabda kompyuterlar sinfi bo’lishi shart.
Geografiya ta’limida axborot texnologiyalarni qo’llash quyidagi soxalarda
olib  borilmoqda:  elektron  darsliklardan  foydalanish;  elektoron  xaritalardan
foydalanish; internet imkoniyatlaridan foydalanish; videofil’mlardan foydalanish;
masofaviy o’qitish texnologiyalaridan foydalanish.
Hozirgi davrda juda ko’p darsliklarning elektron versiyalari yaratilmoqda.
Shu munosabat bilan o’quvchilar berilgan mavzuni elektron darslikdan topib uni
o’qituvchi  yordamida  yoki  mustaqil  o’rganishi  mumkin.  Darsni  o’qituvchi
boshqarib  turish  mumkin.  Bunda  o’qituvchi  matnni  o’rganishda  izoxlar  berib
boradi. Matndagi chizmalar, rasmlar, xaritalar, jadvallar aloxida tushuntiriladi.
Darsni oxirida o’qituvchi kompyuter orqali o’quvchilarga savollar berishi mumkin.
O’quvchilar  esa  kompyuter  orqali  javob  berishadi.  Ularning  bergan  javoblari
o’qituvchi tomonidan baholanadi.
Geografiya  ta’limida  xaritalar  asosiy  o’quv  vositasitalaridan  biri  bo’lib
hisoblanadi. Shuning uchun xaritalar bilan mustaqil ish bajarayotganida elektron
xaritalardan  foydalanish  mumkin.  Elektron  xaritalar  orqali  quyidagi  ishlarni
bajarishi mumkin:
- elektron xarita orqali tabiiy geografik va iqtisodiy geografik tavsiflar tuzish.
Masalan, iqlim xaritalaridan foydalanib ma’lum bir materik yoki hudud iqlimi
tavsifini tuzish yoki bo’lmasa iqtisodiy geografik xaritalardan foydalanib ayrim
mamlakatlar yoki hududlarga iqtisodiy ta’rif berish va h.k;
- internet  imkoniyatlaridan  foydalanib  geografiyaning  turli  soxalari  bo’yicha
yangi-yangi  ma’lumotlar  olish  mumkin.  Masalan,  kundalik  iqlim  haqida,
mamlakatlar haqida, aholi haqida, xo’jaligi va geosiyosiy sharoit haqida va h.k;
- geografiya ta’limida videofil’mlar juda katta axamiyaitga ega. vidio fil’mlardan
quyidagi soxalar bo’yicha foydalanish mumkin: a) boshlang’ich tabiiy geografiya
kursida; b) materiklar va okeanlar tabiiy geografiyasi kursida; v) O’rta Osiyo va
O’zbekiston tabiiy geografiyasini o’rganishda; g) O’zbekiston iqtisodiy va ijtimoiy
geografiyani  o’rganishda;  d)  jahon  iqtisodiy  va  ijtimoiy  geografiyasi  kursini
o’rganishda; ye) fakulbtativ mashg’ulotlarda; j) geografik to’garaklarda va h.k.;
Logotip
-maktab o’quvchilari kompyuterlardan foydalanish ko’nikmasiga ega bo’lishi shart; -maktabda kompyuterlar sinfi bo’lishi shart. Geografiya ta’limida axborot texnologiyalarni qo’llash quyidagi soxalarda olib borilmoqda: elektron darsliklardan foydalanish; elektoron xaritalardan foydalanish; internet imkoniyatlaridan foydalanish; videofil’mlardan foydalanish; masofaviy o’qitish texnologiyalaridan foydalanish. Hozirgi davrda juda ko’p darsliklarning elektron versiyalari yaratilmoqda. Shu munosabat bilan o’quvchilar berilgan mavzuni elektron darslikdan topib uni o’qituvchi yordamida yoki mustaqil o’rganishi mumkin. Darsni o’qituvchi boshqarib turish mumkin. Bunda o’qituvchi matnni o’rganishda izoxlar berib boradi. Matndagi chizmalar, rasmlar, xaritalar, jadvallar aloxida tushuntiriladi. Darsni oxirida o’qituvchi kompyuter orqali o’quvchilarga savollar berishi mumkin. O’quvchilar esa kompyuter orqali javob berishadi. Ularning bergan javoblari o’qituvchi tomonidan baholanadi. Geografiya ta’limida xaritalar asosiy o’quv vositasitalaridan biri bo’lib hisoblanadi. Shuning uchun xaritalar bilan mustaqil ish bajarayotganida elektron xaritalardan foydalanish mumkin. Elektron xaritalar orqali quyidagi ishlarni bajarishi mumkin: - elektron xarita orqali tabiiy geografik va iqtisodiy geografik tavsiflar tuzish. Masalan, iqlim xaritalaridan foydalanib ma’lum bir materik yoki hudud iqlimi tavsifini tuzish yoki bo’lmasa iqtisodiy geografik xaritalardan foydalanib ayrim mamlakatlar yoki hududlarga iqtisodiy ta’rif berish va h.k; - internet imkoniyatlaridan foydalanib geografiyaning turli soxalari bo’yicha yangi-yangi ma’lumotlar olish mumkin. Masalan, kundalik iqlim haqida, mamlakatlar haqida, aholi haqida, xo’jaligi va geosiyosiy sharoit haqida va h.k; - geografiya ta’limida videofil’mlar juda katta axamiyaitga ega. vidio fil’mlardan quyidagi soxalar bo’yicha foydalanish mumkin: a) boshlang’ich tabiiy geografiya kursida; b) materiklar va okeanlar tabiiy geografiyasi kursida; v) O’rta Osiyo va O’zbekiston tabiiy geografiyasini o’rganishda; g) O’zbekiston iqtisodiy va ijtimoiy geografiyani o’rganishda; d) jahon iqtisodiy va ijtimoiy geografiyasi kursini o’rganishda; ye) fakulbtativ mashg’ulotlarda; j) geografik to’garaklarda va h.k.;
- masofaviy o’qitish geografiya ta’limida endi rivojlanib kelmoqda. Masofaviy
o’qitish usulidan malaka oshirish kurslarida keng foydalanish mumkin.
Axborot  texnologiyalardan  foydalanish  geografiya  ta’limida  katta
imkoniyatlarga  ega.  Geografiya  ta’limini  axborotlashtirishni  to’xtovsiz
takomillshtirib bormoq zarur.
Tayanch so’z va iboralar: Pedagogik texnologiya, alternativ texnologiya,
tabaqalashtirilgan o’qitish, modulli ta’lim, hamkorlikda o’qitish, didaktik o’yin,
test, kichik guruh, usul, interfaol metodlar, kompyuter texnologiyasi.
16-ma’ruza:  O’quv ko’rgazmali qurollar, asbob va jihozlar
O’qitish  vositalari-  bu  bilim,  ko’nikma  va  malakalarni  shakllantirish
maqsadida o’quv jarayonini tarkibiga kiritilgan turli xil bilim manbalaridir.
O’quv  dasturi  bo’yicha  o’quvchilar  o’zlashtirishi  lozim  bo’lgan  o’quv
materiali turli manbalardan olinadi. Ushbu bilimlar o’quvchilar tomonidan qabul
qilinishi  va  o’zlashtirishi  uchun  aniq  bir  pedagogik  va  metodik  sharoitlar
bo’lmog’i  lozim.  Mazkur  maqsadni  amalga  oshirish  uchun  o’qituvchi
o’quvchilarni  bilish  faoliyatini  tashkil  qilmog’i  lozim.  O’quvchilar  bilim
faoliyatini tashkil qilishga quyidagilar kiradi:
- eshittirish;
- eshitgan geografik ma’lumotlarni belgilash;
- eshitgan geografik ma’lumotlarni eslab qolish;
- nashriy manbalardan ma’lumotlarni qabul qilish;
- kuzatish va h.k.
Umumta’lim maktablarida ta’limiy va tarbiyaviy vazifalarni amalga oshirish
mqsadida, o’quv jarayoni tarbiyaviy vazifalarini yechish maqsadida o’quv jarayoni
tarkibiga  kiritilgan  bilim  manbalari  o’qitish  yoki  o’quv  vositalariga  aylanadi.
Masalan, tog’ jinslari ochilmasi o’quvchilar tomonidan o’rganilgan taqdirdagina
o’qitish vositalariga aylanadi.
O’qitish vositalari tabiat va jamiyat haqidagi ilmiy bilimlarni shakillantirishda
katta ahamiyatga ega. O’qitish vositalarining asosiy vazifasi bilim olish jarayonida
ko’rgazmalilikni ta’minlashdir.
Logotip
- masofaviy o’qitish geografiya ta’limida endi rivojlanib kelmoqda. Masofaviy o’qitish usulidan malaka oshirish kurslarida keng foydalanish mumkin. Axborot texnologiyalardan foydalanish geografiya ta’limida katta imkoniyatlarga ega. Geografiya ta’limini axborotlashtirishni to’xtovsiz takomillshtirib bormoq zarur. Tayanch so’z va iboralar: Pedagogik texnologiya, alternativ texnologiya, tabaqalashtirilgan o’qitish, modulli ta’lim, hamkorlikda o’qitish, didaktik o’yin, test, kichik guruh, usul, interfaol metodlar, kompyuter texnologiyasi. 16-ma’ruza: O’quv ko’rgazmali qurollar, asbob va jihozlar O’qitish vositalari- bu bilim, ko’nikma va malakalarni shakllantirish maqsadida o’quv jarayonini tarkibiga kiritilgan turli xil bilim manbalaridir. O’quv dasturi bo’yicha o’quvchilar o’zlashtirishi lozim bo’lgan o’quv materiali turli manbalardan olinadi. Ushbu bilimlar o’quvchilar tomonidan qabul qilinishi va o’zlashtirishi uchun aniq bir pedagogik va metodik sharoitlar bo’lmog’i lozim. Mazkur maqsadni amalga oshirish uchun o’qituvchi o’quvchilarni bilish faoliyatini tashkil qilmog’i lozim. O’quvchilar bilim faoliyatini tashkil qilishga quyidagilar kiradi: - eshittirish; - eshitgan geografik ma’lumotlarni belgilash; - eshitgan geografik ma’lumotlarni eslab qolish; - nashriy manbalardan ma’lumotlarni qabul qilish; - kuzatish va h.k. Umumta’lim maktablarida ta’limiy va tarbiyaviy vazifalarni amalga oshirish mqsadida, o’quv jarayoni tarbiyaviy vazifalarini yechish maqsadida o’quv jarayoni tarkibiga kiritilgan bilim manbalari o’qitish yoki o’quv vositalariga aylanadi. Masalan, tog’ jinslari ochilmasi o’quvchilar tomonidan o’rganilgan taqdirdagina o’qitish vositalariga aylanadi. O’qitish vositalari tabiat va jamiyat haqidagi ilmiy bilimlarni shakillantirishda katta ahamiyatga ega. O’qitish vositalarining asosiy vazifasi bilim olish jarayonida ko’rgazmalilikni ta’minlashdir.
Geografik voqea va hodisalarni tasvirlash usuliga ko’ra o’qitish vositalari
to’rt turga bo’linadi (I.S. Matrusov, L.M. Pancheshnikova):
a)
natural obyektlar; b) geografik borliq, voqea va hodisalarni tasvirlash;
v) predmet va hodisalarni belgilar bilan tasvirlash; g) tabiat xodisalarini hosil
bo’lishini ko’rsatish va tahlil qilish uchun jihozlar.
Natural, ya’ni tabiiy obyektlarga quyidagilar kiradi:
- sinf sharoitida o’rganiladigan tabiat obyektlari va inson xo’jalik faoliyati
predmetlari  (namunalar,  gerbariylar,  sanoat  va  qishloq  xo’jaligi  mahsulotlari
namunalari);
- bevosita  o’quv  sayohati  jarayonida  o’rganiladigan  tabiiy  obyektlar  va
xo’jalik faoliyati mahsulotlari: bevosita tabiiy sharoitda o’rganiladigan obyektlarga
geografik ochilmalar, daryolar, soylar, ko’llar, tuproqlar, o’simliklar va hayvonot
dunyosi  kiradi.  Xo’jalik  faoliyati  mahsulotlariga  ekinzorlar,  polizlar,  bog’lar,
uzumzorlar va boshqalar kiradi;
Natural o’quv vositalari yordamida o’rganilayotgan predmet va hodisalar
haqida bevosita tasavvurlar hosil qilinadi.
Geografik voqea va hodisalarning tasviri quyidagi guruhlarga bo’linadi:
- tabiiy va xo’jalik obyektlarining modellari. Ularga relyef shakillari, daryo
vodiylari, botiqlar, tekisliklar, muzliklar, g’orlar, suv omborlari va boshqa xo’jalik
obyektlarining modellari kiradi;
- yassi  ko’rgazmali  qo’llanmalar.  Mazkur  vositalarga  qo’yidagilar  kiradi:
devoriy rasmlar, portretlar, diapozitivlar, diafil’mlar, kinofi’lmlar, kinolavhalar,
vidiotasmalar va h.k.
Shartli belgilar yordamida geografik predmet va hodisalarni bayoni va tasviri
(so’zli, belgili, sonli). Mazkur vositalar quyidagi guruhlarga bo’linadi:
- verbal vositalar. Darsliklar, ma’lumotnomalar, matndagi jadvallar;
- kartografik vositalar: kartalar, atamalar, karta-sxemalar, chiziqli kartalar,
devoriy kartalar;
- chizmali  sxematik  qo’llanmalar.  Ularga  quyidagilar  kiradi:  tarkibiy
sxemalar, masalan gidrosferaning tuzilishi, xalq xo’jaligini tuzilishi; sinflashtirish
sxemalari  (tog’  jinslari,  landshaftlar  va  h.k);  tabiiy  va  iqtisodiy  voqea  va
hodisalarning o’zaro aloqalari va o’zaro ta’siri;
Logotip
Geografik voqea va hodisalarni tasvirlash usuliga ko’ra o’qitish vositalari to’rt turga bo’linadi (I.S. Matrusov, L.M. Pancheshnikova): a) natural obyektlar; b) geografik borliq, voqea va hodisalarni tasvirlash; v) predmet va hodisalarni belgilar bilan tasvirlash; g) tabiat xodisalarini hosil bo’lishini ko’rsatish va tahlil qilish uchun jihozlar. Natural, ya’ni tabiiy obyektlarga quyidagilar kiradi: - sinf sharoitida o’rganiladigan tabiat obyektlari va inson xo’jalik faoliyati predmetlari (namunalar, gerbariylar, sanoat va qishloq xo’jaligi mahsulotlari namunalari); - bevosita o’quv sayohati jarayonida o’rganiladigan tabiiy obyektlar va xo’jalik faoliyati mahsulotlari: bevosita tabiiy sharoitda o’rganiladigan obyektlarga geografik ochilmalar, daryolar, soylar, ko’llar, tuproqlar, o’simliklar va hayvonot dunyosi kiradi. Xo’jalik faoliyati mahsulotlariga ekinzorlar, polizlar, bog’lar, uzumzorlar va boshqalar kiradi; Natural o’quv vositalari yordamida o’rganilayotgan predmet va hodisalar haqida bevosita tasavvurlar hosil qilinadi. Geografik voqea va hodisalarning tasviri quyidagi guruhlarga bo’linadi: - tabiiy va xo’jalik obyektlarining modellari. Ularga relyef shakillari, daryo vodiylari, botiqlar, tekisliklar, muzliklar, g’orlar, suv omborlari va boshqa xo’jalik obyektlarining modellari kiradi; - yassi ko’rgazmali qo’llanmalar. Mazkur vositalarga qo’yidagilar kiradi: devoriy rasmlar, portretlar, diapozitivlar, diafil’mlar, kinofi’lmlar, kinolavhalar, vidiotasmalar va h.k. Shartli belgilar yordamida geografik predmet va hodisalarni bayoni va tasviri (so’zli, belgili, sonli). Mazkur vositalar quyidagi guruhlarga bo’linadi: - verbal vositalar. Darsliklar, ma’lumotnomalar, matndagi jadvallar; - kartografik vositalar: kartalar, atamalar, karta-sxemalar, chiziqli kartalar, devoriy kartalar; - chizmali sxematik qo’llanmalar. Ularga quyidagilar kiradi: tarkibiy sxemalar, masalan gidrosferaning tuzilishi, xalq xo’jaligini tuzilishi; sinflashtirish sxemalari (tog’ jinslari, landshaftlar va h.k); tabiiy va iqtisodiy voqea va hodisalarning o’zaro aloqalari va o’zaro ta’siri;
-chizmali statistik qo’llanmalar; chizmalar, diagrammalar, jadvallar.
Mazkur o’quv vositalari geografik voqea va hodisalarni fozoviy joylashishini
va ularning tuzilishi va mohiyati haqida tasavvurlarni shakllantiradi.
Tabiiy hodisalarni sodir bo’lish jarayonini ko’rsatish va tahlil qilish uchun
zarur bo’lgan vositalarga quyidagilar kiradi:
- joyda o’lchash ishlari olib borish uchun zarur bo’lgan jihozlar (ruletka,
kompas, nivelir, teodolit);
- tabiiy hodisalarni miqdoriy va sifat ko’rsatgichlarini aniqlaydigan jihozlar
(termometr, barometr);
- kartometrik ishlarni olib borish uchun ishlatiladigan jihozlar (kurvaymetr,
lineyka, transportir va h.k.);
- Yerni sutkalik va yillik harakatini ko’rsatadigan jihozlar (telluriy).
Natural vositalardan foydalan ish texnologiyasi.
Geografiya darslarida o’qitishning samarasi o’quvchilarni tabiat va xo’jalik
haqida  bevosita  olgan  tasavvurlariga  tayanadi.  Shunning  uchun  geografik
bilimlarni o’zlashtirishda natural vositalardan foydalanish katta ahamiyatga ega.
Natural geografik vositalar ikkita katta guruhga bo’linadi:
- bevosita tabiiy sharoitda o’rganiladigan natural vositalar;
- sinf sharoitida o’rganiladigan natural vositalar.
Bevosita  tabiiy  sharoitda  o’rganiladigan  natural  vositalarga  geologik
ochilmalar, relyef shakllari,tuproqlar, o’simliklar, soylar, ko’llar, qishloq xo’jaligi
ekinlari, sanoat korxonalari kiradi. Mazkur natural vositalar o’quv sayohatlari
davomida o’rganiladi. Tabiiy va ishlab chiqarish  obyektlarini  tabiiy sharoitda
bevosita o’rganish yoki kuzatish boshqa o’quv vositalarini o’rganish uchun asos
bo’lib hisoblanadi (namunalar, gerbariylar va x.k.). Tabiiy sharoitni va jarayonlarni
kuzatish murakkab jarayon hisoblanadi. Kuzatish davomida o’quvchilarga ma’lum
vazifalar  topshiriladi  va  ularni  bajarilishini  nazorat  qilib  turiladi  va  kuzatish
natijalari qiyoslab beriladi. O’quvchilar kuzatgan voqea va hodisalarini qayd qilib
borishlari lozim.
Mazkur kuzatish natijalaridan dars jarayonida foydalanish mumkin. Tabiiy
holda voqea va hodisalarni kuzatish ko’nikmalari dars jarayonida mashq qilish va
rasmlarni  kuzatish  hamda  statistik  ekranli  qo’llanmalarni  kuzatish  asosida
Logotip
-chizmali statistik qo’llanmalar; chizmalar, diagrammalar, jadvallar. Mazkur o’quv vositalari geografik voqea va hodisalarni fozoviy joylashishini va ularning tuzilishi va mohiyati haqida tasavvurlarni shakllantiradi. Tabiiy hodisalarni sodir bo’lish jarayonini ko’rsatish va tahlil qilish uchun zarur bo’lgan vositalarga quyidagilar kiradi: - joyda o’lchash ishlari olib borish uchun zarur bo’lgan jihozlar (ruletka, kompas, nivelir, teodolit); - tabiiy hodisalarni miqdoriy va sifat ko’rsatgichlarini aniqlaydigan jihozlar (termometr, barometr); - kartometrik ishlarni olib borish uchun ishlatiladigan jihozlar (kurvaymetr, lineyka, transportir va h.k.); - Yerni sutkalik va yillik harakatini ko’rsatadigan jihozlar (telluriy). Natural vositalardan foydalan ish texnologiyasi. Geografiya darslarida o’qitishning samarasi o’quvchilarni tabiat va xo’jalik haqida bevosita olgan tasavvurlariga tayanadi. Shunning uchun geografik bilimlarni o’zlashtirishda natural vositalardan foydalanish katta ahamiyatga ega. Natural geografik vositalar ikkita katta guruhga bo’linadi: - bevosita tabiiy sharoitda o’rganiladigan natural vositalar; - sinf sharoitida o’rganiladigan natural vositalar. Bevosita tabiiy sharoitda o’rganiladigan natural vositalarga geologik ochilmalar, relyef shakllari,tuproqlar, o’simliklar, soylar, ko’llar, qishloq xo’jaligi ekinlari, sanoat korxonalari kiradi. Mazkur natural vositalar o’quv sayohatlari davomida o’rganiladi. Tabiiy va ishlab chiqarish obyektlarini tabiiy sharoitda bevosita o’rganish yoki kuzatish boshqa o’quv vositalarini o’rganish uchun asos bo’lib hisoblanadi (namunalar, gerbariylar va x.k.). Tabiiy sharoitni va jarayonlarni kuzatish murakkab jarayon hisoblanadi. Kuzatish davomida o’quvchilarga ma’lum vazifalar topshiriladi va ularni bajarilishini nazorat qilib turiladi va kuzatish natijalari qiyoslab beriladi. O’quvchilar kuzatgan voqea va hodisalarini qayd qilib borishlari lozim. Mazkur kuzatish natijalaridan dars jarayonida foydalanish mumkin. Tabiiy holda voqea va hodisalarni kuzatish ko’nikmalari dars jarayonida mashq qilish va rasmlarni kuzatish hamda statistik ekranli qo’llanmalarni kuzatish asosida