Geografiya ta’limida matematik metodlar. Matematik va statistik metod

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

13

File size

Fayl hajmi

33,0 KB


Geografiya ta’limida matematik metodlar. Matematik va statistik metod
Geografiya  ta’limida  matematik  va  statistik  metodlardan  foydalanish
o’quvchilarda mavjud qonuniyatlarni to’laroq tushuntirishga, geografik voqea va
xodisalar orasidagi o’zaro bog’liqliklarni aniqlash ko’nikmalarini shakillantirishga
imkon beradi.
Geografiya ta’limida matematik metodlar
Geografiya  darslarini  deyarli  barchasida  matematik  metodlardan
foydalanishga to’g’ri keladi, ammo mazkur metodga shu paytgacha kamroq e’tibor
berilgan.
Geografiya  fanining  ikkita  katta  tarmog’ining  barcha  qismlari  bo’yicha
bilimlar  berishda  va  tegishli  ko’nikmalarni  shakllantirishda  matematik
metodlardan  unumli  foydalanish  katta  samara  beradi.  Shu  munosabat  bilan
matematik  metodlardan  foydalanish  texnologiyasini  madaniy  va  iqtisodiy
geografiya kurslari  uchun alohida-alohida ko’rib chiqamiz. Chunki  geografiya
fanining  ushbu  ikki  tarmog’i  bir  birini  to’ldirishi  bilan  birga  o’ziga  xos
xususiyatlarga ham ega.
Tabiiy  geografik  bilimlar  berishda  matematik  metodlardan  foydalanish.
Tabiiy geografiya kurslarida matematik metodlar plan va xaritalar bilan ishlashda,
masofalarni gradus va metrlarda hisoblash, geografik koordinatalarni aniqlash,
gorizontallar bilan ishlash, mutloq va nisbiy balandliklar bilan ishlash, litosfera,
gedrosfera  va  beosfera  tabiat  muxofazasi  va  boshqa  mavzularni  o’rganishda
matematik metodlar qo’llaniladi.
Tabiiy geografiya boshlang’ich kursida matematik metodlardan foydalanish
deyarli barcha mavzularni o’rganish jarayonida amalga oshiriladi. Plan va xarita
bo’limida  masofani  o’lchash,  masshtab,  gorizantallar  geografik  koordinatalar
bo’yicha  o’tiladigan  nazariy  va  amaliy  mashg’ulotlarda  matematik  metodlar
qo’llaniladi.
O’quvchilar  qiyin  tushunadigan  va  amaliy  mashg’ulotlarni  bajarishga
qiynaladigan mavzulardan biri masshtab mavzusidir. Mashstabni tushuntirganda
Logotip
Geografiya ta’limida matematik metodlar. Matematik va statistik metod Geografiya ta’limida matematik va statistik metodlardan foydalanish o’quvchilarda mavjud qonuniyatlarni to’laroq tushuntirishga, geografik voqea va xodisalar orasidagi o’zaro bog’liqliklarni aniqlash ko’nikmalarini shakillantirishga imkon beradi. Geografiya ta’limida matematik metodlar Geografiya darslarini deyarli barchasida matematik metodlardan foydalanishga to’g’ri keladi, ammo mazkur metodga shu paytgacha kamroq e’tibor berilgan. Geografiya fanining ikkita katta tarmog’ining barcha qismlari bo’yicha bilimlar berishda va tegishli ko’nikmalarni shakllantirishda matematik metodlardan unumli foydalanish katta samara beradi. Shu munosabat bilan matematik metodlardan foydalanish texnologiyasini madaniy va iqtisodiy geografiya kurslari uchun alohida-alohida ko’rib chiqamiz. Chunki geografiya fanining ushbu ikki tarmog’i bir birini to’ldirishi bilan birga o’ziga xos xususiyatlarga ham ega. Tabiiy geografik bilimlar berishda matematik metodlardan foydalanish. Tabiiy geografiya kurslarida matematik metodlar plan va xaritalar bilan ishlashda, masofalarni gradus va metrlarda hisoblash, geografik koordinatalarni aniqlash, gorizontallar bilan ishlash, mutloq va nisbiy balandliklar bilan ishlash, litosfera, gedrosfera va beosfera tabiat muxofazasi va boshqa mavzularni o’rganishda matematik metodlar qo’llaniladi. Tabiiy geografiya boshlang’ich kursida matematik metodlardan foydalanish deyarli barcha mavzularni o’rganish jarayonida amalga oshiriladi. Plan va xarita bo’limida masofani o’lchash, masshtab, gorizantallar geografik koordinatalar bo’yicha o’tiladigan nazariy va amaliy mashg’ulotlarda matematik metodlar qo’llaniladi. O’quvchilar qiyin tushunadigan va amaliy mashg’ulotlarni bajarishga qiynaladigan mavzulardan biri masshtab mavzusidir. Mashstabni tushuntirganda
sinf  xonasidan  foydalanish  mumkin.  Sinf  xonasining  uzunligi  va  kengligini
qog’ozga tushiradigan bo’lsak undan foydalanish noqulay bo’lishi, agar stadion
yoki bog’ni rejasini tuzadigan bo’lsak ularni maydoniga teng qog’oz kerak bo’ladi,
shuning  uchun  sinf  xonasini,  stadionni,  bog’ni,  tuman,  viloyat,  davlat  va
materiklarni  xaritasini  tuzganda  ular  matematik  jixatdan  kichraytirib  olinadi.
Joydagi bir kilometr masofa qog’ozga bir santimetrga teng deb olinishi mumkin,
bunda  joydagi  masofa  qog’ozda  100  000  marotaba  kichraytirib  tasvirlangan
bo’ladi.  Demak  joydagi  masofani  xaritalarda  qancha  marotaba  kichraytirib
tasvirlanishini ko’rsatadigan ifodaga masshtab deb atalarkan. Yuqoridagi ifoda
matematik  jixatdan  quyidagicha  ifodalanadi  1:100  000  ya’ni  xaritadagi  1sm
masofa joydagi  100 000 sm  ya’ni  bir kilometrga masofaga teng. Xaritalarda
masofalar  kilometrda  va  darajalarda  ifodalanadi.  Masalan,  10 yoyni  uzunligi
o’rtacha 111 km.ga teng. Xaritada ekvatordan qutblar tomon paralelning qisqarishi
munosabati  bilan  ularda  10 yoyni  uzunligini  meridiani  angar  bo’yicha  esa
o’zgarmaydi, ham qisqarib boradi Bir muayan uzunligini bilgan holda xarita yoki
globuslarda ikki nuqta orasidagi masofani quyidagicha aniqlash mumkin:
L=N° xM
L=ikki nuqta orasidagi masofa, km da
№=ikki nuqta orasidagi masofani darajada ifodalanganligi, ya’ni mazkur
nuqtalar orasidagi darajalar farqi ( f1 0 -42° =N° ).
M=ma’lum bir parallelyoki meridian yoyi bo’yicha 10 yoyni uzunligi. 
Masalan, ekvatordan Toshkentgacha bo’lgan masofa darajalarda 420. Mazkur 
masofani kilometrda ifodalash uchun R meridian yoyini uzunligini topamiz. 
10=1110. Unda
L = 420 x 111 = 4662 km.
Xaritadagi uzunlikni santimetrda aniqlab uni haqiqiy uzunligini masshtab
o’lchamiga ko’paytirish orqali topish mumkin. Masalan, xaritaning masshtabi 1:10
000 000 bo’lsin, masshtab o’lchami 1 sm da 100 km. Ikkinchi nuqta orasidagi
masofa 5 sm. Unda joydagi haqiqiy masofa
L= l1 x lo i  = 5 x100 = 500 
km l1 = xaritadagi ikki nuqta orasidagi masofa sm.
lo l =masshtab  o’lchami  L=  joydagi  haqiqiy  masofa  Gorizontallar  bilan
Logotip
sinf xonasidan foydalanish mumkin. Sinf xonasining uzunligi va kengligini qog’ozga tushiradigan bo’lsak undan foydalanish noqulay bo’lishi, agar stadion yoki bog’ni rejasini tuzadigan bo’lsak ularni maydoniga teng qog’oz kerak bo’ladi, shuning uchun sinf xonasini, stadionni, bog’ni, tuman, viloyat, davlat va materiklarni xaritasini tuzganda ular matematik jixatdan kichraytirib olinadi. Joydagi bir kilometr masofa qog’ozga bir santimetrga teng deb olinishi mumkin, bunda joydagi masofa qog’ozda 100 000 marotaba kichraytirib tasvirlangan bo’ladi. Demak joydagi masofani xaritalarda qancha marotaba kichraytirib tasvirlanishini ko’rsatadigan ifodaga masshtab deb atalarkan. Yuqoridagi ifoda matematik jixatdan quyidagicha ifodalanadi 1:100 000 ya’ni xaritadagi 1sm masofa joydagi 100 000 sm ya’ni bir kilometrga masofaga teng. Xaritalarda masofalar kilometrda va darajalarda ifodalanadi. Masalan, 10 yoyni uzunligi o’rtacha 111 km.ga teng. Xaritada ekvatordan qutblar tomon paralelning qisqarishi munosabati bilan ularda 10 yoyni uzunligini meridiani angar bo’yicha esa o’zgarmaydi, ham qisqarib boradi Bir muayan uzunligini bilgan holda xarita yoki globuslarda ikki nuqta orasidagi masofani quyidagicha aniqlash mumkin: L=N° xM L=ikki nuqta orasidagi masofa, km da №=ikki nuqta orasidagi masofani darajada ifodalanganligi, ya’ni mazkur nuqtalar orasidagi darajalar farqi ( f1 0 -42° =N° ). M=ma’lum bir parallelyoki meridian yoyi bo’yicha 10 yoyni uzunligi. Masalan, ekvatordan Toshkentgacha bo’lgan masofa darajalarda 420. Mazkur masofani kilometrda ifodalash uchun R meridian yoyini uzunligini topamiz. 10=1110. Unda L = 420 x 111 = 4662 km. Xaritadagi uzunlikni santimetrda aniqlab uni haqiqiy uzunligini masshtab o’lchamiga ko’paytirish orqali topish mumkin. Masalan, xaritaning masshtabi 1:10 000 000 bo’lsin, masshtab o’lchami 1 sm da 100 km. Ikkinchi nuqta orasidagi masofa 5 sm. Unda joydagi haqiqiy masofa L= l1 x lo i = 5 x100 = 500 km l1 = xaritadagi ikki nuqta orasidagi masofa sm. lo l =masshtab o’lchami L= joydagi haqiqiy masofa Gorizontallar bilan
ishlash  ko’nikmalarini  shakllantirish  topografik  xaritalarni  o’qishda  muxim
axamiyatga ega. Gorizantallarni balandligini qaysi tomonga qarab ortishi yoki
kamayishiga qarab balandlik yoki botiqni qaerda joylashganini va o’lchalarimini
aniqlashimiz mumkin. Masalan, quyidagi chizmaga qarab qanday rel’ef shakli
tasvirlanganini va uning o’lchamlarini aniqlaymiz.
«a» rasmda gorizontallarning mutloq balandligi markazdan tevarakka tomon
ortib bormoqda, demak, bu yerda botiq tasvirlangan. Botiqni chuqurligini topish 
uchun chekkadagi va markazdagi gorizantallar farqini topamiz (N1-N2) ya’ni 300 
m - 200 m = 100 m. botiqning chuqurligi H = N1 -N2
«b» rasmda gorizontallarning mutlaq balandligi chekkadan markaz tomon
ortib bormoqda, demak, mazkur chizmada balandlik tasvirlangan. Uning balandligi
qo’yidagi ifoda bilan aniqlanadi:
N = N2 - N1 = 1000- 600 = 400 m
Demak, balandlikning balandligi 400 m ekan.
Gidrosfera mavzusini o’rganishda matematik metodlar qo’yidagi xollarda
qo’llanildi: daryo suv sarfini aniqlash, daryo tizimi zichligini aniqlash, daryo
havzasi, maydonini aniqlash , okean suvi to’rligini aniqlash va h.k.
Daryolarning  suv  sarfi  doimo  kerak  bo’ladigan  o’lchamlardan  biri
hisoblanadi. Har qanday daryolarni yoki soyni suv sarfini aniqlash uchun quyidagi
ma’lumotlar zarur bo’ladi: daryo ko’ndalang kesimining maydoni, suv iqlimning
tezligi.
Mazkur ma’lumotlar bo’lgan taqdirda daryoning suv sarfi qo’yidagi ifoda 
orqali aniqlanadi:
Q= F Vm3/ sek.
Q = daryoning suv sarfi, m3/ sek
F = daryoning suv iqlimining ko’ndalang kesimi maydoni F = H L= m2 H = 
daryo suv qatlamining balandligi, m L = daryo suv qatlamining kengligi, m
Masalan, daryo suv oqimining balandligi 1,0 sm, kengligi (L) 5m, suv 
oqimining tezligi sekundiga 10 sm bo’lsa uning suv sarfi quyidagicha bo’ladi:
Q = 1 5 10 = 50 m/ sek.
Daryo havzasining maydonni turli usullar yordamida aniqlanishi mumkin.
Umum  ta’lim  maktablari  o’quvchilari  uchun  eng  sodda  usul  daryo  havzasini
Logotip
ishlash ko’nikmalarini shakllantirish topografik xaritalarni o’qishda muxim axamiyatga ega. Gorizantallarni balandligini qaysi tomonga qarab ortishi yoki kamayishiga qarab balandlik yoki botiqni qaerda joylashganini va o’lchalarimini aniqlashimiz mumkin. Masalan, quyidagi chizmaga qarab qanday rel’ef shakli tasvirlanganini va uning o’lchamlarini aniqlaymiz. «a» rasmda gorizontallarning mutloq balandligi markazdan tevarakka tomon ortib bormoqda, demak, bu yerda botiq tasvirlangan. Botiqni chuqurligini topish uchun chekkadagi va markazdagi gorizantallar farqini topamiz (N1-N2) ya’ni 300 m - 200 m = 100 m. botiqning chuqurligi H = N1 -N2 «b» rasmda gorizontallarning mutlaq balandligi chekkadan markaz tomon ortib bormoqda, demak, mazkur chizmada balandlik tasvirlangan. Uning balandligi qo’yidagi ifoda bilan aniqlanadi: N = N2 - N1 = 1000- 600 = 400 m Demak, balandlikning balandligi 400 m ekan. Gidrosfera mavzusini o’rganishda matematik metodlar qo’yidagi xollarda qo’llanildi: daryo suv sarfini aniqlash, daryo tizimi zichligini aniqlash, daryo havzasi, maydonini aniqlash , okean suvi to’rligini aniqlash va h.k. Daryolarning suv sarfi doimo kerak bo’ladigan o’lchamlardan biri hisoblanadi. Har qanday daryolarni yoki soyni suv sarfini aniqlash uchun quyidagi ma’lumotlar zarur bo’ladi: daryo ko’ndalang kesimining maydoni, suv iqlimning tezligi. Mazkur ma’lumotlar bo’lgan taqdirda daryoning suv sarfi qo’yidagi ifoda orqali aniqlanadi: Q= F Vm3/ sek. Q = daryoning suv sarfi, m3/ sek F = daryoning suv iqlimining ko’ndalang kesimi maydoni F = H L= m2 H = daryo suv qatlamining balandligi, m L = daryo suv qatlamining kengligi, m Masalan, daryo suv oqimining balandligi 1,0 sm, kengligi (L) 5m, suv oqimining tezligi sekundiga 10 sm bo’lsa uning suv sarfi quyidagicha bo’ladi: Q = 1 5 10 = 50 m/ sek. Daryo havzasining maydonni turli usullar yordamida aniqlanishi mumkin. Umum ta’lim maktablari o’quvchilari uchun eng sodda usul daryo havzasini
o’rtacha  kengligi  va  uzunligini  ko’paytmasini  hisoblashdan  iborat.  Masalan
daryoning havzasini o’rtacha kengligi 16 km o’rtacha uzunligi 150 km. Unda
daryo havzasining maydoni
F = L l km2 = 16 150 == 2400 km 2
Daryo havzasining zichligi quyidagi ifoda orqali aniqlanadi:
3 = 500 km : 500 km = 1 km Demak, 1 km2 maydonga 1 
km uzunlikdagi daryo to’g’ri kelar ekan.
Ko’l  suvini  hajmi  quyidagi  tartibda  aniqlanadi:  a)  ko’lning  maydoni
aniqlanadi; b) ko’lning chuqurligi aniqlanadi (N); v) ko’ldagi suv hajmi aniqlanadi.
Q = F H m3 F
= ko’l maydoni N - 
ko’lning chuqurligi, m
Masalan, ko’lni suv yuzasini maydoni 15000 km2, chuqurligi 50 m. Uning
hajmi
Q =
15 000 0, 05 = 750 km3
Atmosfera mavzusini  o’rganishda  matematik metodlar quyidagi xollarda
qo’llaniladi: xarorat o’lchamlarini hisoblash, namlikni hisoblash va h.k.
Haroratni hisoblashni quyidagi turlari mavjud: sutkalik o’rtacha haroratni
hisoblash;  10  kunlik  o’rtacha  xaroratni  hisoblash;  oylik  o’rtacha  haroratni
hisoblash;  yillik  o’rtacha  haroratni  hisoblash;  ko’p  yillik  o’rtacha  haroratni
hisoblash.
Yog’in miqdori ham oylik va yillik hisobida chiqariladi..
Mutloq va nisbiy namlikni ham hisoblashda o’quvchilar namkashlikka yo’l
qo’yishlari mumkin. Mutloq namlik 1 m3 havodagi nam miqdori hisoblanadi va
g/m3 da o’lchanadi. Nisbiy namlik foizda yoki g/m3 ifodalanadi. Nisbiy namlik
ma’lum bir harorat uchun hisoblanadi. Masalan, havo harorati 10° nisbiy namlik
50 % bo’lsa, 100da 1m3 havoda bo’lishi mumkin bo’lgan namlikning 50 % mavjud
degani.
Agar 100 haroratda 1m 3 havoda mumkin bo’lgan namlik 2 gramm bo’lsa,
ma’lum vaqtdagi nisbiy namlik 50 % bo’lsa 1m3 havoda 4,5 gramm nam bo’ladi.
Atmosfera bosimi va haroratni balanddlikka chiqqan sari pasayishi va pastga
tushgan sari ortishini quyidagi ifodalar orqali aniqlash mumkin;
Logotip
o’rtacha kengligi va uzunligini ko’paytmasini hisoblashdan iborat. Masalan daryoning havzasini o’rtacha kengligi 16 km o’rtacha uzunligi 150 km. Unda daryo havzasining maydoni F = L l km2 = 16 150 == 2400 km 2 Daryo havzasining zichligi quyidagi ifoda orqali aniqlanadi: 3 = 500 km : 500 km = 1 km Demak, 1 km2 maydonga 1 km uzunlikdagi daryo to’g’ri kelar ekan. Ko’l suvini hajmi quyidagi tartibda aniqlanadi: a) ko’lning maydoni aniqlanadi; b) ko’lning chuqurligi aniqlanadi (N); v) ko’ldagi suv hajmi aniqlanadi. Q = F H m3 F = ko’l maydoni N - ko’lning chuqurligi, m Masalan, ko’lni suv yuzasini maydoni 15000 km2, chuqurligi 50 m. Uning hajmi Q = 15 000 0, 05 = 750 km3 Atmosfera mavzusini o’rganishda matematik metodlar quyidagi xollarda qo’llaniladi: xarorat o’lchamlarini hisoblash, namlikni hisoblash va h.k. Haroratni hisoblashni quyidagi turlari mavjud: sutkalik o’rtacha haroratni hisoblash; 10 kunlik o’rtacha xaroratni hisoblash; oylik o’rtacha haroratni hisoblash; yillik o’rtacha haroratni hisoblash; ko’p yillik o’rtacha haroratni hisoblash. Yog’in miqdori ham oylik va yillik hisobida chiqariladi.. Mutloq va nisbiy namlikni ham hisoblashda o’quvchilar namkashlikka yo’l qo’yishlari mumkin. Mutloq namlik 1 m3 havodagi nam miqdori hisoblanadi va g/m3 da o’lchanadi. Nisbiy namlik foizda yoki g/m3 ifodalanadi. Nisbiy namlik ma’lum bir harorat uchun hisoblanadi. Masalan, havo harorati 10° nisbiy namlik 50 % bo’lsa, 100da 1m3 havoda bo’lishi mumkin bo’lgan namlikning 50 % mavjud degani. Agar 100 haroratda 1m 3 havoda mumkin bo’lgan namlik 2 gramm bo’lsa, ma’lum vaqtdagi nisbiy namlik 50 % bo’lsa 1m3 havoda 4,5 gramm nam bo’ladi. Atmosfera bosimi va haroratni balanddlikka chiqqan sari pasayishi va pastga tushgan sari ortishini quyidagi ifodalar orqali aniqlash mumkin;
R = R0- (N: 10)
R - atmosfera bosimi
R0- Yer yuzasidagi atmosfera bosimi
N - nisbiy balandlik km yoki «m»da
Masalan, Yer yuzasida atmosfera bosimi 800 mm bo’lsa, 3 km balanlikda
qancha bo’ladi
R= 800 - (3000:10)= 500 mm
Biosfera mavzusini o’tganda ko’proq biomassa hisoblab chiqiladi. Ammo
bunga  maktab  geografiyasida  yetarlicha  e’tibor  berilmaydi.  Biomassa  har  bir
maydon uchun tonna hisobida aniqlanadi. Quruqlikdagi maydonlar uchun Yer usti
va osti biomassasi  hisoblanadi. Bunda 100 sm2 maydondagi Yer usti va osti
biomassasi hisoblanadi va ularning yig’indisi aniqlanadi. Masalan, dasht zonasida
100 sm2 maydonda yer osti biomassasi 2 kg, yer usti biomassasi esa 3 kg bo’lishi
mumkin.  Unda  umumiy  biomassasi  5  kg  bo’ladi.  Uni  km2 xisoblab  chiqish
mumkin. O’rmonlarda yer usti biomassasi miqdori yuqori bo’ladi. Okeanlarda
biomassa miqdori asosan hayvonot dunyosi biomassasidan iborat.
Iqtisodiy va ijtimoiy bilimlar berishda matematik metodlardan fodalanish.
Iqtisodiy va ijtimoiy geografiya kurslarida matematik metodlarni quyidagi hollarda
qo’llash  mumkin:  tabiiy  resurslar  ko’rsatkichlarini  aniqlaganda;  aholini
ko’rsatkichlarini
aniqlaganda;
sanoat va qishloq xo’jaligini
ko’rsatkichlarini  aniqlaganda;  eksport  va  import  ko’rsatkichlari  va  transport
ko’rsatkichlarini hisoblashda qo’llaniladi.
Tabiiy resurslarga baho berganda ularni zaxirasi, yillik ishlatilishi miqdori
asosiy ko’rsatkich bo’lib hisoblanadi.
Masalan,  mineral  resurslarni  baholayotganda  birinchi  navbatda  ularning
zaxirasi hisobga olinadi, so’ngra yillik qazib olish miqdori aniqlanadi. Masalan,
oxaktosh  konini  zaxirasi  800  mln.  tonna  deb  aniqlandi,  agar  yiliga  10  mln.
tonnadan oxaktosh qazib olinsa 800x10=80 yilga yetadi. Bundan tashqari foydali
qazilmalarni qazib olish va qayta ishlash jarayonida atrof muxitga tashlanadigan
chiqindilar  miqdorini  ham  aniqlash  mumkin.  masalan,  ruda  tarkibida  foydali
qazilma ulushi 30% bo’lsa har tonna rudadan 700 kg gacha chiqindi hosil bo’ladi.
Bir yilda 50 mln tonna ruda qazib olinsa 50 x 0,71=35 mln. tonna chiqindi vujudga
Logotip
R = R0- (N: 10) R - atmosfera bosimi R0- Yer yuzasidagi atmosfera bosimi N - nisbiy balandlik km yoki «m»da Masalan, Yer yuzasida atmosfera bosimi 800 mm bo’lsa, 3 km balanlikda qancha bo’ladi R= 800 - (3000:10)= 500 mm Biosfera mavzusini o’tganda ko’proq biomassa hisoblab chiqiladi. Ammo bunga maktab geografiyasida yetarlicha e’tibor berilmaydi. Biomassa har bir maydon uchun tonna hisobida aniqlanadi. Quruqlikdagi maydonlar uchun Yer usti va osti biomassasi hisoblanadi. Bunda 100 sm2 maydondagi Yer usti va osti biomassasi hisoblanadi va ularning yig’indisi aniqlanadi. Masalan, dasht zonasida 100 sm2 maydonda yer osti biomassasi 2 kg, yer usti biomassasi esa 3 kg bo’lishi mumkin. Unda umumiy biomassasi 5 kg bo’ladi. Uni km2 xisoblab chiqish mumkin. O’rmonlarda yer usti biomassasi miqdori yuqori bo’ladi. Okeanlarda biomassa miqdori asosan hayvonot dunyosi biomassasidan iborat. Iqtisodiy va ijtimoiy bilimlar berishda matematik metodlardan fodalanish. Iqtisodiy va ijtimoiy geografiya kurslarida matematik metodlarni quyidagi hollarda qo’llash mumkin: tabiiy resurslar ko’rsatkichlarini aniqlaganda; aholini ko’rsatkichlarini aniqlaganda; sanoat va qishloq xo’jaligini ko’rsatkichlarini aniqlaganda; eksport va import ko’rsatkichlari va transport ko’rsatkichlarini hisoblashda qo’llaniladi. Tabiiy resurslarga baho berganda ularni zaxirasi, yillik ishlatilishi miqdori asosiy ko’rsatkich bo’lib hisoblanadi. Masalan, mineral resurslarni baholayotganda birinchi navbatda ularning zaxirasi hisobga olinadi, so’ngra yillik qazib olish miqdori aniqlanadi. Masalan, oxaktosh konini zaxirasi 800 mln. tonna deb aniqlandi, agar yiliga 10 mln. tonnadan oxaktosh qazib olinsa 800x10=80 yilga yetadi. Bundan tashqari foydali qazilmalarni qazib olish va qayta ishlash jarayonida atrof muxitga tashlanadigan chiqindilar miqdorini ham aniqlash mumkin. masalan, ruda tarkibida foydali qazilma ulushi 30% bo’lsa har tonna rudadan 700 kg gacha chiqindi hosil bo’ladi. Bir yilda 50 mln tonna ruda qazib olinsa 50 x 0,71=35 mln. tonna chiqindi vujudga
keladi. Chunki qazib olingan va qayta ishlanayotgan rudaning 70 % chiqindidan
iborat.  Agar  foydali  qazilma  konini  tasdiqlangan  zaxirasi  mlrd  tonna  bo’lsa,
mazkur kon qazib bo’lingandan so’ng 700 mln tonna chiqindi hosil bo’ladi.
1000 000 000 x 0,7= 700 000 000 tonna.
Xudi shunday hisoblarni boshqa shunday tabiiy resurslar uchun ham amalga
oshirish mumkin.
Aholii  geografiyasini  o’rganayotganda  juda  ko’p  matematik  omillardan
foydalaniladi. Aholini zichligini xisoblaganda quyidagi usullardan foydalaniladi.
3=N
S kishilar/km2
N-aholi soni
S-maydon
Aholining  milliy  kasbiy,  jinsiy  va  diniy,  til  va  boshqa  tarkiblarini
o’rganayotganda quyidagi ifodadan foydalanish mumkin
T=^TI
XN • 100a%
T- aholining mu’lum bmr ko’rsatgich bo’yicha tarkibi
T^-ma’lum bir guruh aholining soni
N^- aholining umumiy soni
Masalan ma’lum bir viloyat aholisining umumiy soni 1 mln. kishi bo’lsa.
Ularning 700 000 kishi turkiy til guruhi, 700 000 kishi Hind-Evropa guruhiga
kirsa, unda
Tt=700 0001000 000^ 100% = 70%
Txe = 300 000 1000 000 • 100% = 30%
Demak mazkur viloyat aholisining 70% turkiy tillar, 30% Hind- Yevropa
tillari guruhiga mansub ekan.
Xudi shunday usulda boshqa tarkiblarni hisoblab chiqish mumkin.
Qishloq xo’jaligi ekinlarining yalpi hosili va ularni aholi jon boshiga ishlab
chiqarilishi umumiy usullar yordamida xisoblanadi.
Maktab geografiya kurslarining o’rganishda matematik metodlar quyidagi
masalalarni
yechishda
qo’llaniladi:
- uzunlik va maydonni hisoblashda;
- geografik kordinatalarni aniqlashda;
- gorizantallar yordamida relefni asosiy ko’rsatgichlarini aniqlashda;
Logotip
keladi. Chunki qazib olingan va qayta ishlanayotgan rudaning 70 % chiqindidan iborat. Agar foydali qazilma konini tasdiqlangan zaxirasi mlrd tonna bo’lsa, mazkur kon qazib bo’lingandan so’ng 700 mln tonna chiqindi hosil bo’ladi. 1000 000 000 x 0,7= 700 000 000 tonna. Xudi shunday hisoblarni boshqa shunday tabiiy resurslar uchun ham amalga oshirish mumkin. Aholii geografiyasini o’rganayotganda juda ko’p matematik omillardan foydalaniladi. Aholini zichligini xisoblaganda quyidagi usullardan foydalaniladi. 3=N S kishilar/km2 N-aholi soni S-maydon Aholining milliy kasbiy, jinsiy va diniy, til va boshqa tarkiblarini o’rganayotganda quyidagi ifodadan foydalanish mumkin T=^TI XN • 100a% T- aholining mu’lum bmr ko’rsatgich bo’yicha tarkibi T^-ma’lum bir guruh aholining soni N^- aholining umumiy soni Masalan ma’lum bir viloyat aholisining umumiy soni 1 mln. kishi bo’lsa. Ularning 700 000 kishi turkiy til guruhi, 700 000 kishi Hind-Evropa guruhiga kirsa, unda Tt=700 0001000 000^ 100% = 70% Txe = 300 000 1000 000 • 100% = 30% Demak mazkur viloyat aholisining 70% turkiy tillar, 30% Hind- Yevropa tillari guruhiga mansub ekan. Xudi shunday usulda boshqa tarkiblarni hisoblab chiqish mumkin. Qishloq xo’jaligi ekinlarining yalpi hosili va ularni aholi jon boshiga ishlab chiqarilishi umumiy usullar yordamida xisoblanadi. Maktab geografiya kurslarining o’rganishda matematik metodlar quyidagi masalalarni yechishda qo’llaniladi: - uzunlik va maydonni hisoblashda; - geografik kordinatalarni aniqlashda; - gorizantallar yordamida relefni asosiy ko’rsatgichlarini aniqlashda;
- iqlimiy ko’rsatgichlarni hisolashda;
- gidrologik ko’rsatgichlarni hisoblashda;
- biologik ko’rsatgichlarni hisoblashda;
- tabiiy resurslarni ko’rsatgichlarini hisoblashda;
- aholi soni va uni ko’rsatgichlarini aniqlashda;
- sanoat va qishloq xo’jaligi bo’yicha ko’rsatgichlarni hisoblaganda;
- eksport va import ko’rsatgichlarini aniqlaganda;
- yuk tushirish ko’rsatgichlarini aniqlashda va x.k.
Matematik  metodlar  yordamida  geografik  ma’lumotlarni  quyidagicha
ifodalash mumkin:
- jadvallar yordamida;
- grafiklar yordamida;
- diagramaalar yordamida;
- kardiogrammalar yordamida;
- xaritalar yordamida.
Geografiya kurslarida sonli ma’lumotlar
Maktab geografiya ta’limida juda ko’p sonli  ma’lumotlar mavjud. Ular
tabiatshunoslik kurslaridan tortib amaliy geografiya kurslarigacha uchraydi. Sonli,
ya’ni  statistik  ma’lumotlar  bilan  ishlash  ko’nikmalarini  shakillantirish
o’quvchilarni bilish va fikrlash faoliyatini rivojlantirishda juda katta axamiyatga
ega.
Geografiya  darsliklarida  uchraydigan  statistik  ko’rsatgichlarni  quyidagi
guruhlarga bo’lishimiz mumkin:
mutloq o’lchamlar; nisbiy o’lchamlar;
koeffitsentlar.
Mutloq o’lchamlar ma’lumot axamiyatiga ega bo’ladi, ular orqali geografik
xudud, voqea va hodisalarni o’lchamlari beriladi masalan, davlatlar maydoni, aholi
soni, tog’larining balandligi, daryo uzunligi, okeanlar maydoni va chuqurligi va
x.k.
Nisbiy  o’lchamlar  mutloq  o’lchamlarni  qiyoslash  natijalarini  ifodalaydi,
geografik voqea va xodisalarni qonuniyatlarini aniqlashga imkon beradi. Masalan,
havoning o’rtacha xarorati, bosimni o’zgarishi, demografik jarayonlarni kechishi,
ishlab chiqarishni joylashishi va x.k.
Logotip
- iqlimiy ko’rsatgichlarni hisolashda; - gidrologik ko’rsatgichlarni hisoblashda; - biologik ko’rsatgichlarni hisoblashda; - tabiiy resurslarni ko’rsatgichlarini hisoblashda; - aholi soni va uni ko’rsatgichlarini aniqlashda; - sanoat va qishloq xo’jaligi bo’yicha ko’rsatgichlarni hisoblaganda; - eksport va import ko’rsatgichlarini aniqlaganda; - yuk tushirish ko’rsatgichlarini aniqlashda va x.k. Matematik metodlar yordamida geografik ma’lumotlarni quyidagicha ifodalash mumkin: - jadvallar yordamida; - grafiklar yordamida; - diagramaalar yordamida; - kardiogrammalar yordamida; - xaritalar yordamida. Geografiya kurslarida sonli ma’lumotlar Maktab geografiya ta’limida juda ko’p sonli ma’lumotlar mavjud. Ular tabiatshunoslik kurslaridan tortib amaliy geografiya kurslarigacha uchraydi. Sonli, ya’ni statistik ma’lumotlar bilan ishlash ko’nikmalarini shakillantirish o’quvchilarni bilish va fikrlash faoliyatini rivojlantirishda juda katta axamiyatga ega. Geografiya darsliklarida uchraydigan statistik ko’rsatgichlarni quyidagi guruhlarga bo’lishimiz mumkin: mutloq o’lchamlar; nisbiy o’lchamlar; koeffitsentlar. Mutloq o’lchamlar ma’lumot axamiyatiga ega bo’ladi, ular orqali geografik xudud, voqea va hodisalarni o’lchamlari beriladi masalan, davlatlar maydoni, aholi soni, tog’larining balandligi, daryo uzunligi, okeanlar maydoni va chuqurligi va x.k. Nisbiy o’lchamlar mutloq o’lchamlarni qiyoslash natijalarini ifodalaydi, geografik voqea va xodisalarni qonuniyatlarini aniqlashga imkon beradi. Masalan, havoning o’rtacha xarorati, bosimni o’zgarishi, demografik jarayonlarni kechishi, ishlab chiqarishni joylashishi va x.k.
Koeffitsentlar  alohida  voqea  va  xodisalarni  o’ziga  xos  xususiyatlarini
ifodalaydigan  ko’rsatkichlar.  Masalan,  filbtrayatsiya  koeffitsienti,  namlanish
koeffitsenti, iqtisodiy rayonlarni ixtisoslashuvi aholi va sanoatini o’sishi suratlari
va x.k.
Tabiiy  va  iqtisodiy  geografiya  kurslarida  qo’llaniladigan  statistik
ma’lumotlarni yana quyidagi uch guruhga bo’lish mumkin:
- yakka  raqamlar  shaklida,  asosan  mutloq  qiymatlarda,  masalan  tonna,
kelometr, kilovatt-soat, kelogramm va x.k.;
- chizma tarzida (diagramma, grafik, kartogrammalar, kartadiagrammalar)
ifodalangan raqamlar;
- statistik jadvallar tarzida ifodalangan raqamlar.
Maktab  geografiya  darsliklarida  uchraydigan  raqamlar  bilan  ishlashni
quyidagi shakllari mavjud:
a)kerakli statistik ma’lumotlarni yig’ish;
b)statistik ma’lumotlarni solishtirish;
v) umumlashgan statistik ko’rsatkichlarni aniqlash;
g) grafik, diagramma va jadvallardagi statistik ma’lumotlarni tax-lil qilish;
d)
grafik, diagramma va jadvallar tuzish.
Kerakli  statistik  ma’lumotlarni  yig’ish  5-sinfdan  boshlanadi.  Mazkur
ma’lumotlarni o’quvchilar ob-havo kalendari bilan ishlaganda yig’ishadi. Bunda
o’qituvchi ma’lum bir oyni tanlab olib ob-havoni kuzatishni tashkil qiladi. Bundan
tashqari 5-sinfda gidrosfera, litosfera va beosfera mavzularini o’rganish davomida
statistik ma’lumotlarni yig’ib tegishli qonuniyatlarni aniqlash mumkin.
Umumlashgan  ko’rsatkichlarni  geografik  moxiyatini  o’quvchilar  chuqur
anglashlari lozim ular asosida o’quvchilar to’g’ri va aniq geografik xulosalar
qilishlari lozim.
Masalan, o’quvchilar “iqlim” mavzusini darslik asosida o’rganishayotganda
umumlashgan  statistik  ko’rsatgichlar  iqlimni  okean,  dengizlarga  yaqinligirga
bog’liq ekanligini aniqlashga imkon beradi.
Turli  xil  chizma  va  diagrammalarni  tahlil  qilish  uchun  o’quvchilarda
tafakkur  yuqori  darajada  rivojlangan  bo’lmog’i  lozim.  Matematika,  tarix,
chizmachilik, geografiya fanlarini o’rganayotganda o’quvchilar ongida ikki turdagi
Logotip
Koeffitsentlar alohida voqea va xodisalarni o’ziga xos xususiyatlarini ifodalaydigan ko’rsatkichlar. Masalan, filbtrayatsiya koeffitsienti, namlanish koeffitsenti, iqtisodiy rayonlarni ixtisoslashuvi aholi va sanoatini o’sishi suratlari va x.k. Tabiiy va iqtisodiy geografiya kurslarida qo’llaniladigan statistik ma’lumotlarni yana quyidagi uch guruhga bo’lish mumkin: - yakka raqamlar shaklida, asosan mutloq qiymatlarda, masalan tonna, kelometr, kilovatt-soat, kelogramm va x.k.; - chizma tarzida (diagramma, grafik, kartogrammalar, kartadiagrammalar) ifodalangan raqamlar; - statistik jadvallar tarzida ifodalangan raqamlar. Maktab geografiya darsliklarida uchraydigan raqamlar bilan ishlashni quyidagi shakllari mavjud: a)kerakli statistik ma’lumotlarni yig’ish; b)statistik ma’lumotlarni solishtirish; v) umumlashgan statistik ko’rsatkichlarni aniqlash; g) grafik, diagramma va jadvallardagi statistik ma’lumotlarni tax-lil qilish; d) grafik, diagramma va jadvallar tuzish. Kerakli statistik ma’lumotlarni yig’ish 5-sinfdan boshlanadi. Mazkur ma’lumotlarni o’quvchilar ob-havo kalendari bilan ishlaganda yig’ishadi. Bunda o’qituvchi ma’lum bir oyni tanlab olib ob-havoni kuzatishni tashkil qiladi. Bundan tashqari 5-sinfda gidrosfera, litosfera va beosfera mavzularini o’rganish davomida statistik ma’lumotlarni yig’ib tegishli qonuniyatlarni aniqlash mumkin. Umumlashgan ko’rsatkichlarni geografik moxiyatini o’quvchilar chuqur anglashlari lozim ular asosida o’quvchilar to’g’ri va aniq geografik xulosalar qilishlari lozim. Masalan, o’quvchilar “iqlim” mavzusini darslik asosida o’rganishayotganda umumlashgan statistik ko’rsatgichlar iqlimni okean, dengizlarga yaqinligirga bog’liq ekanligini aniqlashga imkon beradi. Turli xil chizma va diagrammalarni tahlil qilish uchun o’quvchilarda tafakkur yuqori darajada rivojlangan bo’lmog’i lozim. Matematika, tarix, chizmachilik, geografiya fanlarini o’rganayotganda o’quvchilar ongida ikki turdagi
aloqalar shakllanadi:
- vaqt va miqdoriy tasavvurlar orasidagi bog’liqlik;
- fazoviy va miqdoriy tasavvurlar orasidagi bog’liqlik.
Chizma va diagrammalar bilan ishlash jarayonida mazkur ikki tur aloqalar
bir-biri bilan bog’lanadi, ya’ni bitta tizimni hosil qiladi chizma va diagrammalar
bilan ishlaganda o’qituvchi predmetlararo aloqalarga ko’proq e’tibor bermog’i
lozim. Avval chizmada minus (manfiy) va musbat qiymatlar kardinata o’qini qaysi
tomonida joylashishi haqida tushunchalar beriladi.
Shundan so’ng birin-ketin iqlimni tahlil qilishga o’quvchilarni undaydi:
- koordinata o’qlari belgisini aniqlash;
- koordinata o’qlarida mashstabni aniqlash;
- chizma yoki diagrammani miqdoriy tahlil qilish;
- chizma yoki diagrammani sifat jixatdan tahlil qilish.
Yuqorida ko’rsatilgan faoliyatlarning eng murakkabi iqlimiy chizma yoki
diagrammalarni miqdoriy va sifatiy tahlil qilishdir. Chizma yoki diagrammani
miqdoriy tahlilida miqdoriy ko’rsatkichlar va bog’liqliklar o’rganiladi. Bunday
tahlil o’quvchilarni matematik bilimlariga asoslanadi.
Sifat jihatdan baholashni metodik yo’llaridan biri qiyoslashdir. Agar dars
jarayonida  iqlimiy  diagrammalarni  tushuntirish  davomida  o’qituvchi  turli  xil
iqlimlar va iqlimiy xodisalar haqida qiyosiy hikoya qilib berishi mumkin.
7-sinf  darsligida  iqlimni  o’rganish  jarayonida  umumlashgan  statistik
ma’lumotlardan  foydalanish  ko’nikmasi  shakllantiriladi.  Masalan,  namlik
koeffitsenti,  yalpi  quyosh  radiatsiyasi,  yutilgan  quyosh  radiatsiyasi,
bug’lanuvchanlik.  Mazkur  tushunchalarni  o’rganish  o’qituvchidan  o’quvchilar
bilan muntazam ishlashni talab qiladi.
Har  bir  yangi  ko’rsatkichlarni  o’qituvchi  aloxida-aloxida  o’quvchilarga
mohiyati va ma’nosini tushuntirishi uni, qanday aniqlashini va aniqlash tartiblarini
ko’rsatishi lozim.
Alohida iqlim turlarini o’zlashtirib bo’lganidan so’ng, iqlimni umumlashgan
ko’rsatkgichlarini aniqlash boshlanadi: ular quyidagicha tartibda aniqlanadi:
- quyosh radiatsiyasi quyosh balandligi va bulutlikning turli sharoitlarida
aniqlanadi;
Logotip
aloqalar shakllanadi: - vaqt va miqdoriy tasavvurlar orasidagi bog’liqlik; - fazoviy va miqdoriy tasavvurlar orasidagi bog’liqlik. Chizma va diagrammalar bilan ishlash jarayonida mazkur ikki tur aloqalar bir-biri bilan bog’lanadi, ya’ni bitta tizimni hosil qiladi chizma va diagrammalar bilan ishlaganda o’qituvchi predmetlararo aloqalarga ko’proq e’tibor bermog’i lozim. Avval chizmada minus (manfiy) va musbat qiymatlar kardinata o’qini qaysi tomonida joylashishi haqida tushunchalar beriladi. Shundan so’ng birin-ketin iqlimni tahlil qilishga o’quvchilarni undaydi: - koordinata o’qlari belgisini aniqlash; - koordinata o’qlarida mashstabni aniqlash; - chizma yoki diagrammani miqdoriy tahlil qilish; - chizma yoki diagrammani sifat jixatdan tahlil qilish. Yuqorida ko’rsatilgan faoliyatlarning eng murakkabi iqlimiy chizma yoki diagrammalarni miqdoriy va sifatiy tahlil qilishdir. Chizma yoki diagrammani miqdoriy tahlilida miqdoriy ko’rsatkichlar va bog’liqliklar o’rganiladi. Bunday tahlil o’quvchilarni matematik bilimlariga asoslanadi. Sifat jihatdan baholashni metodik yo’llaridan biri qiyoslashdir. Agar dars jarayonida iqlimiy diagrammalarni tushuntirish davomida o’qituvchi turli xil iqlimlar va iqlimiy xodisalar haqida qiyosiy hikoya qilib berishi mumkin. 7-sinf darsligida iqlimni o’rganish jarayonida umumlashgan statistik ma’lumotlardan foydalanish ko’nikmasi shakllantiriladi. Masalan, namlik koeffitsenti, yalpi quyosh radiatsiyasi, yutilgan quyosh radiatsiyasi, bug’lanuvchanlik. Mazkur tushunchalarni o’rganish o’qituvchidan o’quvchilar bilan muntazam ishlashni talab qiladi. Har bir yangi ko’rsatkichlarni o’qituvchi aloxida-aloxida o’quvchilarga mohiyati va ma’nosini tushuntirishi uni, qanday aniqlashini va aniqlash tartiblarini ko’rsatishi lozim. Alohida iqlim turlarini o’zlashtirib bo’lganidan so’ng, iqlimni umumlashgan ko’rsatkgichlarini aniqlash boshlanadi: ular quyidagicha tartibda aniqlanadi: - quyosh radiatsiyasi quyosh balandligi va bulutlikning turli sharoitlarida aniqlanadi;