Geografiya ta’limida og‘zaki metod

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

15

File size

Fayl hajmi

35,5 KB


O’qitishning og’zarki metodlari.
Reja
1. Geografiya ta’limida og‘zaki metodning tutgan o‘rni.
2. Geografiya ta’limida hikoya va tushuntirish usulidan foydalanish
3. Geografiya ta’limida suhbat, ma’ruza va o‘qib berish usullaridan foydalanish
4. Geografiya ta’limida darslikning ahamiyati.
Tayanch iboralar
Bilim, ko‘nikma, malaka, didaktika, metod, usul, ta’lim metodlari, og‘zaki
bayon metodi, taqqoslash, solishtirish, hikoya, suhbat, savol-javob.
1. Geografiya ta’limida og‘zaki metodning to‘tgan o‘rni.
O‘qitish  metodlari  tasnifi  asos  qilib  olingan  bilim  olishning  assosiy
manbalari (metodlari) ichida o‘qituvchining jonli so‘zi-nutqi ya’ni og‘zaki bayon
metodi alohida o‘ringa ega. Jonli  nutq o‘quvchi  ongiga tez yetib boradi, uni
ma’lum  xulosalar  qilishga  undaydi.  O‘qituvchining  jonli  nutqi  puxta  bilim,
ko‘nikma va malaka manbai bo‘lishi bilan birga, juda katta tarbiyalovchi kuchga
ham ega. O‘qituvchi nutqidagi mantik, intonatsiya, urguning kuchi, dalillarning
jonli va ishonarli bo‘lishi o‘quvchilarning ongiga, xis-tuyg‘ulariga, kuchli ta’sir
ko‘rsatadi, ularni fikrlashga o‘rgatadi. Jonli nutq o‘quvchilarning bilim olishidagi
boshqa manbalar: ko‘rsatmali qurollar va matnlar mazmunini tushunishga, ular
ustida mustaqil ishlashga, fikr yuritishga ham yo‘l ochib beradi.
 
O‘qituvchi dars jarayonida o‘quv materiallarini og‘zaki bayon qilib berish bilan
chegaralanib qolmasdan, har xil ko‘rsatmali qurollar (rasmlar, illyustratsiyalar,
maketlar, texnika vositalar)dan ham foydalanadi. O‘qituvchining og‘zaki bayonini
keng ma’noda tushunmoq kerak. Jonli nutq deganda ta’limining og‘zaki usuligina
emas,  balki  o‘qituvchining  butun  dars  davomida  jaranglab  turadigan  so‘zini,
o‘quvchilar bilan o‘tkaziladigan savol-javobini, yakunlovchi so‘zini, uyda bajarish
Logotip
O’qitishning og’zarki metodlari. Reja 1. Geografiya ta’limida og‘zaki metodning tutgan o‘rni. 2. Geografiya ta’limida hikoya va tushuntirish usulidan foydalanish 3. Geografiya ta’limida suhbat, ma’ruza va o‘qib berish usullaridan foydalanish 4. Geografiya ta’limida darslikning ahamiyati. Tayanch iboralar Bilim, ko‘nikma, malaka, didaktika, metod, usul, ta’lim metodlari, og‘zaki bayon metodi, taqqoslash, solishtirish, hikoya, suhbat, savol-javob. 1. Geografiya ta’limida og‘zaki metodning to‘tgan o‘rni. O‘qitish metodlari tasnifi asos qilib olingan bilim olishning assosiy manbalari (metodlari) ichida o‘qituvchining jonli so‘zi-nutqi ya’ni og‘zaki bayon metodi alohida o‘ringa ega. Jonli nutq o‘quvchi ongiga tez yetib boradi, uni ma’lum xulosalar qilishga undaydi. O‘qituvchining jonli nutqi puxta bilim, ko‘nikma va malaka manbai bo‘lishi bilan birga, juda katta tarbiyalovchi kuchga ham ega. O‘qituvchi nutqidagi mantik, intonatsiya, urguning kuchi, dalillarning jonli va ishonarli bo‘lishi o‘quvchilarning ongiga, xis-tuyg‘ulariga, kuchli ta’sir ko‘rsatadi, ularni fikrlashga o‘rgatadi. Jonli nutq o‘quvchilarning bilim olishidagi boshqa manbalar: ko‘rsatmali qurollar va matnlar mazmunini tushunishga, ular ustida mustaqil ishlashga, fikr yuritishga ham yo‘l ochib beradi. O‘qituvchi dars jarayonida o‘quv materiallarini og‘zaki bayon qilib berish bilan chegaralanib qolmasdan, har xil ko‘rsatmali qurollar (rasmlar, illyustratsiyalar, maketlar, texnika vositalar)dan ham foydalanadi. O‘qituvchining og‘zaki bayonini keng ma’noda tushunmoq kerak. Jonli nutq deganda ta’limining og‘zaki usuligina emas, balki o‘qituvchining butun dars davomida jaranglab turadigan so‘zini, o‘quvchilar bilan o‘tkaziladigan savol-javobini, yakunlovchi so‘zini, uyda bajarish
uchun berilgan topshiriqlar mazmunini va ularni bajarish yo‘llarini, izoxlashga doir
so‘zini, seminarlar uyushtirishdagi kirish so‘zini, o‘quvchilarga beriladigan turli
yo‘l -yo‘riqlarini, izoxli baholashni va boshqalarni tushumoq kerak. O‘qituvchining
jonli so‘zini o‘quvchilarning o‘qib o‘rganishi va bilim faoliyatini boshqarishni,
unga rahbarlik qilish yo‘llari va vositalarini ham o‘zida mujassamlashtiradi. Jonli
nutqning bu imkoniyatlaridan oqilona foydalanish o‘quvchilar bilimining puxta va
mustahkam  bo‘lishini  ta’minlaydi,  geografiya  o‘qitishning  ta’limiy  vazifalarini
muvaffaqiyatli amalga oshirishga yordam beradi.O‘qituvchining og‘zaki bayoni
quyidagi pedagogik talablarga javob berishi kerak.
 1. Og‘zaki bayon ilmiy va g‘oyaviy jihatdan to‘g‘ri bo‘lishi, tanlangan
materialning ilmiy jihatdan asoslangan bo‘lishiga;
 2. Bilimlarning mantikiy to‘g‘ri bo‘lishini ta’minlashga yordamlashishga;
 3. O‘quvchilar uchun tushunarli, bilimlarni tushunarli va puxta o‘zlash-
tirilishini ta’minlashga;
 4.  Nutq  obrazini  qiziqarli  bo‘lishiga,o‘quvchilarni  xayajonlashtirishga
undashi;
 5. Bayon qilinayotgan materialni o‘quvchilar yozib olishlariga ham e’tibor
berishi kerak.
 
O‘quvchilar  o‘qituvchi  bayonini  o‘zlashtirishda  ba’zan  qiynaladilar.  Ular
materialni  xoxlagan  vaqtlarida  qayta-qayta  o‘qib  chiqishlari  mumkin,  ammo
o‘qituvchining bayonini qayta eshita olmaydilar. SHunga ko‘ra o‘quvchilarning
o‘rganishi  ustidan  o‘qituvchining  nazorati  va  rahbarlik  qilish,  ayniqsa  katta
ahamiyat kasb qiladi.Og‘zaki bayon boshqa metodlar bilan birgalikda qo‘shib olib
borilishi kerak. Aks holda ayniqsa kichik yoshdagi maktab o‘quvchilarida uning
ko‘p  qo‘llanilishi  salbiy  natijalar  berishi  ham  mumkin.  Tajribalar  shuni
ko‘rsatmoqdaki, 6-7 sinflarda hikoya yoki tushuntirish 5-15 minutdan oshmasligi
kerak. Yuqori sinflarda unga ajratiladigan vaqt bir muncha ko‘proq bo‘lishi ham
mumkin. O‘quvchilarning o‘qituvchi bayonini e’tibor va qiziqish bilan o‘rganishini
quyidagi yo‘llar bilan tashkil etish mumkin:
 1. O‘qituvchi darsning vazifalari, maqsadi va bayonini asosiy o‘rinlarini
qisqacha so‘zlab beradi.
 2.  O‘qituvchi o‘rganilayotgan mavzuning muhim yoki qiyinligini aytib, uni
Logotip
uchun berilgan topshiriqlar mazmunini va ularni bajarish yo‘llarini, izoxlashga doir so‘zini, seminarlar uyushtirishdagi kirish so‘zini, o‘quvchilarga beriladigan turli yo‘l -yo‘riqlarini, izoxli baholashni va boshqalarni tushumoq kerak. O‘qituvchining jonli so‘zini o‘quvchilarning o‘qib o‘rganishi va bilim faoliyatini boshqarishni, unga rahbarlik qilish yo‘llari va vositalarini ham o‘zida mujassamlashtiradi. Jonli nutqning bu imkoniyatlaridan oqilona foydalanish o‘quvchilar bilimining puxta va mustahkam bo‘lishini ta’minlaydi, geografiya o‘qitishning ta’limiy vazifalarini muvaffaqiyatli amalga oshirishga yordam beradi.O‘qituvchining og‘zaki bayoni quyidagi pedagogik talablarga javob berishi kerak. 1. Og‘zaki bayon ilmiy va g‘oyaviy jihatdan to‘g‘ri bo‘lishi, tanlangan materialning ilmiy jihatdan asoslangan bo‘lishiga; 2. Bilimlarning mantikiy to‘g‘ri bo‘lishini ta’minlashga yordamlashishga; 3. O‘quvchilar uchun tushunarli, bilimlarni tushunarli va puxta o‘zlash- tirilishini ta’minlashga; 4. Nutq obrazini qiziqarli bo‘lishiga,o‘quvchilarni xayajonlashtirishga undashi; 5. Bayon qilinayotgan materialni o‘quvchilar yozib olishlariga ham e’tibor berishi kerak. O‘quvchilar o‘qituvchi bayonini o‘zlashtirishda ba’zan qiynaladilar. Ular materialni xoxlagan vaqtlarida qayta-qayta o‘qib chiqishlari mumkin, ammo o‘qituvchining bayonini qayta eshita olmaydilar. SHunga ko‘ra o‘quvchilarning o‘rganishi ustidan o‘qituvchining nazorati va rahbarlik qilish, ayniqsa katta ahamiyat kasb qiladi.Og‘zaki bayon boshqa metodlar bilan birgalikda qo‘shib olib borilishi kerak. Aks holda ayniqsa kichik yoshdagi maktab o‘quvchilarida uning ko‘p qo‘llanilishi salbiy natijalar berishi ham mumkin. Tajribalar shuni ko‘rsatmoqdaki, 6-7 sinflarda hikoya yoki tushuntirish 5-15 minutdan oshmasligi kerak. Yuqori sinflarda unga ajratiladigan vaqt bir muncha ko‘proq bo‘lishi ham mumkin. O‘quvchilarning o‘qituvchi bayonini e’tibor va qiziqish bilan o‘rganishini quyidagi yo‘llar bilan tashkil etish mumkin: 1. O‘qituvchi darsning vazifalari, maqsadi va bayonini asosiy o‘rinlarini qisqacha so‘zlab beradi. 2. O‘qituvchi o‘rganilayotgan mavzuning muhim yoki qiyinligini aytib, uni
puxta tushunib, bilib olish uchun nima qilish kerakligini, aytaylik, bayonining
qaysi qismlariga e’tibor berish kerakligini, qanday qo‘shimcha materiallar (vaqtli
matbuot, ilmiy ommabop, geografik adabiyotlar) ni o‘qib chiqish zarurligi va
boshqalarni uktirib o‘tadi.
 3. O‘qituvchi bayoni albatta geografik karta, statistik materiallar, grafiklar
diagrammalar, kontur kartalar, natural qo‘llanmalar, darslik bilan uzviy bog‘langan
bo‘lishi kerak. Ayniqsa geografiya o‘qitishda og‘zaki nutqni karta bilan bog‘lash
nihoyatda salmoqli o‘ringa ega. 
 
Og‘zaki  metod  o‘quvchilar  bayonini  puxta  bo‘lishi  hamda  ularning  bilish
jarayonini faollashtirishda muhim o‘rin to‘tadi. O‘qituvchi bayonidagi intonatsiya
va urguning kuchi, pauza, geografik jumlalarning ixcham va mantikan to‘g‘ri ifoda
qilinishi, nutqning ravon,sof obrazli va ta’sirchan bo‘lishi,tabiat va xalqlarga oid
xikmatli  so‘zlar  hamda  aforizmlardan  o‘rinli  foydalanish  ayniqsa  muhimdir.
Demak, geografiya o‘qituvchisi  didaktik va pedagogik talablar asosida  hamda
geografiya fanining mazmuni va vazifalariga mos ravishda materiallarini aniq va
ko‘rgazmali  qilib  so‘zlab,tushuntirib  bera  olishi  kerak.  Har  bir  o‘qituvchi  bu
san’atni egallashi zarur.
Og‘zaki bayon metodini puxta egallash uchun nutqni o‘stirish ustida izlanish
aniq, ravon, ta’sirli va obrazli so‘zlash ustida tinmay ishlash, mashq qilish zarur.
To‘g‘ri, barcha o‘qituvchilar nutqidagi yorkinlik va badiiylik bir xil emas. Eng
muhimi geografiya o‘qituvchisi o‘z fanini, dunyodagi voqealarni, kartalarni yaxshi
bilsa, ularni bir-birlariga bog‘lay olsa ko‘zlangan maqsadga albatta erishadi. Eng
ahamiyatlisi esa o‘qituvchi dars o‘tish oldidan, darsni so‘zlab berish metodlarini
puxta  o‘ylab  qo‘ygan  bo‘lsa  og‘zaki  bayon  metodlarini  samaradorligi  yanada
oshadi.
 
Geografiya fani uchun xos bo‘lgan eng muhim xususiyatlardan yana biri shuki,
o‘qituvchi o‘zi ko‘rgan, bilgan, boshidan kechirgan, hodisa voqea larni erkin gapira
olishi darsni qiziqarli bo‘lishini ta’minlaydi. O‘qituvchi kitobga, qog‘ozga qarab
gapirishi, og‘zaki bayon, metodini ahamiyatini pasaytirib yuboradi. Ammo ayrim
raqamli materiallarni kitob yoki qog‘ozga qarab gapirishi mumkin. Og‘zaki bayon
metodi  o‘z  ichiga  hikoya,  tushuntirish,  ma’ruza,  suhbat,  o‘qituvchining  o‘qib
berishi  kitob  bilan  ishlash,  statistik  materiallar  bilan  ishlash  kabilarni  oladi.
Logotip
puxta tushunib, bilib olish uchun nima qilish kerakligini, aytaylik, bayonining qaysi qismlariga e’tibor berish kerakligini, qanday qo‘shimcha materiallar (vaqtli matbuot, ilmiy ommabop, geografik adabiyotlar) ni o‘qib chiqish zarurligi va boshqalarni uktirib o‘tadi. 3. O‘qituvchi bayoni albatta geografik karta, statistik materiallar, grafiklar diagrammalar, kontur kartalar, natural qo‘llanmalar, darslik bilan uzviy bog‘langan bo‘lishi kerak. Ayniqsa geografiya o‘qitishda og‘zaki nutqni karta bilan bog‘lash nihoyatda salmoqli o‘ringa ega. Og‘zaki metod o‘quvchilar bayonini puxta bo‘lishi hamda ularning bilish jarayonini faollashtirishda muhim o‘rin to‘tadi. O‘qituvchi bayonidagi intonatsiya va urguning kuchi, pauza, geografik jumlalarning ixcham va mantikan to‘g‘ri ifoda qilinishi, nutqning ravon,sof obrazli va ta’sirchan bo‘lishi,tabiat va xalqlarga oid xikmatli so‘zlar hamda aforizmlardan o‘rinli foydalanish ayniqsa muhimdir. Demak, geografiya o‘qituvchisi didaktik va pedagogik talablar asosida hamda geografiya fanining mazmuni va vazifalariga mos ravishda materiallarini aniq va ko‘rgazmali qilib so‘zlab,tushuntirib bera olishi kerak. Har bir o‘qituvchi bu san’atni egallashi zarur. Og‘zaki bayon metodini puxta egallash uchun nutqni o‘stirish ustida izlanish aniq, ravon, ta’sirli va obrazli so‘zlash ustida tinmay ishlash, mashq qilish zarur. To‘g‘ri, barcha o‘qituvchilar nutqidagi yorkinlik va badiiylik bir xil emas. Eng muhimi geografiya o‘qituvchisi o‘z fanini, dunyodagi voqealarni, kartalarni yaxshi bilsa, ularni bir-birlariga bog‘lay olsa ko‘zlangan maqsadga albatta erishadi. Eng ahamiyatlisi esa o‘qituvchi dars o‘tish oldidan, darsni so‘zlab berish metodlarini puxta o‘ylab qo‘ygan bo‘lsa og‘zaki bayon metodlarini samaradorligi yanada oshadi. Geografiya fani uchun xos bo‘lgan eng muhim xususiyatlardan yana biri shuki, o‘qituvchi o‘zi ko‘rgan, bilgan, boshidan kechirgan, hodisa voqea larni erkin gapira olishi darsni qiziqarli bo‘lishini ta’minlaydi. O‘qituvchi kitobga, qog‘ozga qarab gapirishi, og‘zaki bayon, metodini ahamiyatini pasaytirib yuboradi. Ammo ayrim raqamli materiallarni kitob yoki qog‘ozga qarab gapirishi mumkin. Og‘zaki bayon metodi o‘z ichiga hikoya, tushuntirish, ma’ruza, suhbat, o‘qituvchining o‘qib berishi kitob bilan ishlash, statistik materiallar bilan ishlash kabilarni oladi.
Metodik  adabiyotlarda  og‘zaki  bayon  metodlarining  afzal  va  zaif  tomonlari
etarlicha ochib berilmagan. Geografiya ta’limi metodikasi oldida turgan muhim
vazifalaridan biri og‘zaki bayon paytida o‘quvchilarning bilish faoliyatiga rahbarlik
qilish, bu metodni boshqa metodlar bilan birgalikda foydalanish muammolarini
echish ko‘ndalang bo‘lib turadi. Ayniqsa, og‘zaki bayon paytida o‘quvchilarning
mustaqil  ishlarini  tashkil  qilish va boshqalar  geogafiya ta’limi metodikasidagi
muhim muammolardan hisoblanadi.
2. Geografiya ta’limida hikoya va tushuntirish usulidan foydalanish
 
Hikoya-o‘quv  materialini  bayon  qilish  shakli  bo‘lib,  asosan  tasvirlash
xarakteriga ega. Hikoyada (ma’ruzaga karaganda) o‘qituvchi o‘quvchilar bilan
ko‘proq muloqotda bo‘ladi. Hikoya yordamida o‘quvchilar bilan savol-javob qilib
bo‘lmaydigan  mavzularni  o‘qitishda  bu  metod  keng  qo‘llaniladi.  Masalan,
vulqonlar otilishi, Yer qimirlashlar, okeandagi oqimlar, kashfiyotlar, ekvatorial
urmonlar va boshqalarda bu metodning afzalligi yorkin syoziladi. Hikoya, ob’ekt
va hodisalarni,tabiat va jamiatda hamda xalqlar hayot idagi voqea hodisalarning
nutqda ifodalanishidir.
 
O‘qituvchi biron narsani tasvirlash orqali unga xos bo‘lgan belgilarni ajratadi va
shu  bilan  ularda  tushuncha  va  tasavvurlar  hosil  qiladi.  Hikoya  o‘quvchilarda
materialni o‘zlashtirishni engillashtiradi. Hikoyaning ta’lim tarbiyaviy ahamiyati
faktlarni  to‘g‘ri  tanlanishga  bog‘liq.  Ba’zan  o‘qituvchi  asosiy  bilimlarni
o‘zlashtirilishini  qiyinlashtiradigan  bir  qator  qo‘shimcha,  ikkinchi  darajali
ma’lumotlarni  bayon  qiladi.  Ayrim  hollarda  o‘quvchi  ekskursiyada  olgan
taassurotlarini aytayotganda asosiy narsani ajrata olmasdan, ko‘rgan narsalarning
hammasi  haqida  gapiraveradi.  Ma’lumotlar,  faktlar,  voqealar,  misollar  bitta
umumiy mavzu, yagona vazifaga birlashtirilib shu vazifa izchil  va muntazam
tarzda ochib berilsa, hikoya ijobiy natija beradi va oson o‘zlashtiriladi. Hikoya
mazmuni o‘quvchining shaxsiy tajribasi bilan, maxalliy tabiat bilan bog‘lanishi uni
maroqli qiladi, kechinma va xis-tuyg‘ularni vujudga keltiradi. O‘qituvchi konkret
vaziyatni va o‘quvchilarning psixologik xususiyatlarini e’tiborga olib, bevosita
dars mazmuniga mos keladigan hikoyalarni tanlashi kerak. Eng muhimi hikoya
aniq tuzilishiga ega bo‘lishi, ya’ni uning boshlanishi, voqea larning rivojlanishi,
ko‘lminatsion nuqtasi va xotima qismi albatta bo‘lishi kerak.
Logotip
Metodik adabiyotlarda og‘zaki bayon metodlarining afzal va zaif tomonlari etarlicha ochib berilmagan. Geografiya ta’limi metodikasi oldida turgan muhim vazifalaridan biri og‘zaki bayon paytida o‘quvchilarning bilish faoliyatiga rahbarlik qilish, bu metodni boshqa metodlar bilan birgalikda foydalanish muammolarini echish ko‘ndalang bo‘lib turadi. Ayniqsa, og‘zaki bayon paytida o‘quvchilarning mustaqil ishlarini tashkil qilish va boshqalar geogafiya ta’limi metodikasidagi muhim muammolardan hisoblanadi. 2. Geografiya ta’limida hikoya va tushuntirish usulidan foydalanish Hikoya-o‘quv materialini bayon qilish shakli bo‘lib, asosan tasvirlash xarakteriga ega. Hikoyada (ma’ruzaga karaganda) o‘qituvchi o‘quvchilar bilan ko‘proq muloqotda bo‘ladi. Hikoya yordamida o‘quvchilar bilan savol-javob qilib bo‘lmaydigan mavzularni o‘qitishda bu metod keng qo‘llaniladi. Masalan, vulqonlar otilishi, Yer qimirlashlar, okeandagi oqimlar, kashfiyotlar, ekvatorial urmonlar va boshqalarda bu metodning afzalligi yorkin syoziladi. Hikoya, ob’ekt va hodisalarni,tabiat va jamiatda hamda xalqlar hayot idagi voqea hodisalarning nutqda ifodalanishidir. O‘qituvchi biron narsani tasvirlash orqali unga xos bo‘lgan belgilarni ajratadi va shu bilan ularda tushuncha va tasavvurlar hosil qiladi. Hikoya o‘quvchilarda materialni o‘zlashtirishni engillashtiradi. Hikoyaning ta’lim tarbiyaviy ahamiyati faktlarni to‘g‘ri tanlanishga bog‘liq. Ba’zan o‘qituvchi asosiy bilimlarni o‘zlashtirilishini qiyinlashtiradigan bir qator qo‘shimcha, ikkinchi darajali ma’lumotlarni bayon qiladi. Ayrim hollarda o‘quvchi ekskursiyada olgan taassurotlarini aytayotganda asosiy narsani ajrata olmasdan, ko‘rgan narsalarning hammasi haqida gapiraveradi. Ma’lumotlar, faktlar, voqealar, misollar bitta umumiy mavzu, yagona vazifaga birlashtirilib shu vazifa izchil va muntazam tarzda ochib berilsa, hikoya ijobiy natija beradi va oson o‘zlashtiriladi. Hikoya mazmuni o‘quvchining shaxsiy tajribasi bilan, maxalliy tabiat bilan bog‘lanishi uni maroqli qiladi, kechinma va xis-tuyg‘ularni vujudga keltiradi. O‘qituvchi konkret vaziyatni va o‘quvchilarning psixologik xususiyatlarini e’tiborga olib, bevosita dars mazmuniga mos keladigan hikoyalarni tanlashi kerak. Eng muhimi hikoya aniq tuzilishiga ega bo‘lishi, ya’ni uning boshlanishi, voqea larning rivojlanishi, ko‘lminatsion nuqtasi va xotima qismi albatta bo‘lishi kerak.
 
Agar o‘qituvchi hikoya metodini oldindan tanlamasa hikoya qiziqarsiz chiqadi.
Maktab geografiyasida hikoyaning quyidagi ikki turi keng qo‘llaniladi;
1.  O‘rganilayotgan  kursda  faktlarga  asoslangan  bilimlar  tizimini  bayon
qilishdan iborat bo‘lgan hikoyalar. Bularga sayohatchilar xotiralari, materiklar va
okeanlar tabiati xalqlari hayot i O‘zbekiston geografiyasida kishilarning xo‘jalik,
turmushi, madaniyati haqidagi hikoyalari kiradi.
2.  Tasviriy  yoki  ko‘rgazmali-hikoyalar.  Bu  turdagi  hikoyaning  asosiy
maqsadi geografik ob’ekt va hodisalar haqida o‘quvchilarda aniq tasavvurlar hosil
qilishdan iborat.
 
Birinchi  turdagi  hikoyalar  meaterialni  o‘rganishda  asosiy  metod  sifatida
qo‘llanilsa,  illyustrativ  hikoyalar  metodlarni  to‘ldiruvchi  qo‘shimcha  material
sifatida ishlatiladi. Ko‘pchilik hollarda har ikki turdagi hikoyalar bitta mavzuni
bayon qilishda ham qo‘llanilishi mumkin. Tasviriy hikoya mazmunini badiiy va
ilmiy-ommabop  adabiyotlar,  o‘qituvchining  sayohat  va  kinofilmlardan  olgan
shaxsiy kechinmalari tashkil qiladi. Tasvirli hikoya geografik talablarga javob
berishi bilan birga ob’ekt va hodisalar, dars mazmuni bilan uygunlashgan ham
bo‘lishi  lozim.  Geografiya  ta’limida  karta,  rasmlar  asosidagi  uyushtirilgan
hikoyalar ham keng qo‘llaniladi.
 
Hikoyada ob’ektning umumiy belgilaridan asosiy beligilar ajratib ko‘rsatilishi
yaxshi natijalar beradi. Masalan, Materiklar geografiyasida o‘qituvchi Uzoq sharq
tabiiy rayonidagi janubiy urmonlarni hikoya kilmoqchi deylik. O‘quvchilarda bu
urmonlar  haqida  yaxshi  tasavvur  hosil  qilish  uchun  bu  urmonlarning  asosiy
o‘simlik turlarini va ularning joylashishi haqida gapirishi kerak. Keyin o‘qituvchi
bu urmonlarga xos bo‘lgan umumiy belgilarni ajratadi. (qalinlik, ko‘p yaruslik,
keyin  shu  urmonlargagina  xos  bo‘lgan  o‘simliklarni  ta’riflaydi).  Masalan,
Manjuriya yongogini tasvirlab uning barglari kattaligini, barglari asosan shoxlari
uchida bo‘lishligini, mevasi qalin etli qobiq bilan uralganligini hikoya qiladi. 
 
Hikoyadan darsning turli bosqichlarida foydalanish zarur. Hikoya qo‘shimcha
bilimlarni xabar qilish vositasi ham bo‘lishi mumkin. Hikoya darsda mustaqil o‘rin
egallab, uning turli bosqichlariga tushuntirish jarayoniga ham kiritilishi mumkin.
Hikoya  darsning  boshida  yangi  materialni  o‘zlashtirishga  tayyorlaydi,  oxirida
qo‘llanilsa o‘rganilgan materialni umumlashtiradi va darsga xotima yasaydi.
Logotip
Agar o‘qituvchi hikoya metodini oldindan tanlamasa hikoya qiziqarsiz chiqadi. Maktab geografiyasida hikoyaning quyidagi ikki turi keng qo‘llaniladi; 1. O‘rganilayotgan kursda faktlarga asoslangan bilimlar tizimini bayon qilishdan iborat bo‘lgan hikoyalar. Bularga sayohatchilar xotiralari, materiklar va okeanlar tabiati xalqlari hayot i O‘zbekiston geografiyasida kishilarning xo‘jalik, turmushi, madaniyati haqidagi hikoyalari kiradi. 2. Tasviriy yoki ko‘rgazmali-hikoyalar. Bu turdagi hikoyaning asosiy maqsadi geografik ob’ekt va hodisalar haqida o‘quvchilarda aniq tasavvurlar hosil qilishdan iborat. Birinchi turdagi hikoyalar meaterialni o‘rganishda asosiy metod sifatida qo‘llanilsa, illyustrativ hikoyalar metodlarni to‘ldiruvchi qo‘shimcha material sifatida ishlatiladi. Ko‘pchilik hollarda har ikki turdagi hikoyalar bitta mavzuni bayon qilishda ham qo‘llanilishi mumkin. Tasviriy hikoya mazmunini badiiy va ilmiy-ommabop adabiyotlar, o‘qituvchining sayohat va kinofilmlardan olgan shaxsiy kechinmalari tashkil qiladi. Tasvirli hikoya geografik talablarga javob berishi bilan birga ob’ekt va hodisalar, dars mazmuni bilan uygunlashgan ham bo‘lishi lozim. Geografiya ta’limida karta, rasmlar asosidagi uyushtirilgan hikoyalar ham keng qo‘llaniladi. Hikoyada ob’ektning umumiy belgilaridan asosiy beligilar ajratib ko‘rsatilishi yaxshi natijalar beradi. Masalan, Materiklar geografiyasida o‘qituvchi Uzoq sharq tabiiy rayonidagi janubiy urmonlarni hikoya kilmoqchi deylik. O‘quvchilarda bu urmonlar haqida yaxshi tasavvur hosil qilish uchun bu urmonlarning asosiy o‘simlik turlarini va ularning joylashishi haqida gapirishi kerak. Keyin o‘qituvchi bu urmonlarga xos bo‘lgan umumiy belgilarni ajratadi. (qalinlik, ko‘p yaruslik, keyin shu urmonlargagina xos bo‘lgan o‘simliklarni ta’riflaydi). Masalan, Manjuriya yongogini tasvirlab uning barglari kattaligini, barglari asosan shoxlari uchida bo‘lishligini, mevasi qalin etli qobiq bilan uralganligini hikoya qiladi. Hikoyadan darsning turli bosqichlarida foydalanish zarur. Hikoya qo‘shimcha bilimlarni xabar qilish vositasi ham bo‘lishi mumkin. Hikoya darsda mustaqil o‘rin egallab, uning turli bosqichlariga tushuntirish jarayoniga ham kiritilishi mumkin. Hikoya darsning boshida yangi materialni o‘zlashtirishga tayyorlaydi, oxirida qo‘llanilsa o‘rganilgan materialni umumlashtiradi va darsga xotima yasaydi.
 
Hikoyaga  yuqori  sinflarda  20-25  minut,  kuyi  sinflarda  5  minutdan  15
minutgacha vaqt ajratish mumkin. Hikoyaning salbiy tomonlari ham bor. Hikoya
paytida  o‘quvchilar  faqat  diqqat  bilan  tinglovchi  bo‘lib,  darsga  faol  jalb
qilinmaydilar.  Hikoya  anchaga  cho‘zilib  ketsa  ular  diqqati  pasayishi
mumkin.O‘qituvchi  hikoya  vaqtida  o‘quvchi  yoshiga  mos  keladigan,  dars
mazmuniga to‘g‘ri keluvchi materiallar to‘plashi kerak. Hikoyada ortiqcha faktlar,
raqamlar,  uzuq-yuluq  tasvirlar  bo‘lmasligi  kerak.O‘qituvchi  faqat  o‘zi  bilgan
narsalarni gapirmasdan, balki mavzuga oid bo‘lgan materiallarni hikoya kilmogi
zarur.  Hikoya  juda  soddalashtirib  yuborilmasligi,  unda  tushunchalar,  atamalar
albatta aks etgan bo‘lishi kerak. Qisqasi hikoya geografik ko‘nikma shakllanishida
muhim omil bo‘lishi maqsadga muvofiq. Hikoya paytida ayrim mavxum narsalar,
raqamlar,  doskaga  yozib  borilishi  zarur.  Hikoya  davomida  o‘qituvchi  nazorat
savollar berib borishi materialning puxta o‘zlashtirilishini ta’minlashga yordam
beradi.
 
Tushuntirish - nazariy o‘quv materialini egallash shakli bo‘lib, o‘quvchilarga
geografik  jarayon  va  qonuniyatlarini  kengrok  ochib  berishi  lozim  bo‘lganda
qo‘llaniladi. Tushuntirishda muloxaza qilish shakllari tahlil va sentez, kuzatish va
xulosalar chiqara olish, induksiya (aniq ma’lumotlar asosida xulosa chiqarish),
deduksiya (ilgari o‘rganilgan umumiy hodisalar asosida ma’lum koida, ta’rifini
shakllantirish)  keng  qo‘llaniladi.  Hikoya  qilib  berish  qiyin  bo‘lgan  bilimlar
tushuntiriladi.
 
Yerning shakli, kattaligi geografik kenglik va uzoqlik, yerning sutkalik va yillik
harakati, gradus  turi,  tog‘larning paydo  bo‘lishi, briz,  passat,  musson,  siklon,
antitsiklon, frontlar, geologik hodisalar, iqtisodiy qonuniyatlar ishlab chiqarishni
joylashtirish shakllarini o‘rganishda tushuntirish metodidan keng foydalaniladi.
 
Materiklar  va  okeanlar  geografiyasida  Sharqiy  Osiyo  mavzusini  o‘tish-da
musson va musson tipidagi iqlimni quyidagicha tushuntirish mumkin. Ma’lumki,
Sharqiy  Osiyo  eng  katta  okean  bilan  tutash  hududda  joylashgan,  shu  tufayli
Sharqiy  Osiyo  iqlimi  bevosita  quruqlik  va  suv  ustida  turlicha  harorat, bosim
vujudga kelishi bilan belgilanadi. Buni doskada quyidagi tayanch sxema asosida
tushuntirish maqsadga muvofiq. O‘qituvchi doskadagi rasm asosida o‘quvchilar
diqqatiga quyidagi savollarni havola qiladi:
Logotip
Hikoyaga yuqori sinflarda 20-25 minut, kuyi sinflarda 5 minutdan 15 minutgacha vaqt ajratish mumkin. Hikoyaning salbiy tomonlari ham bor. Hikoya paytida o‘quvchilar faqat diqqat bilan tinglovchi bo‘lib, darsga faol jalb qilinmaydilar. Hikoya anchaga cho‘zilib ketsa ular diqqati pasayishi mumkin.O‘qituvchi hikoya vaqtida o‘quvchi yoshiga mos keladigan, dars mazmuniga to‘g‘ri keluvchi materiallar to‘plashi kerak. Hikoyada ortiqcha faktlar, raqamlar, uzuq-yuluq tasvirlar bo‘lmasligi kerak.O‘qituvchi faqat o‘zi bilgan narsalarni gapirmasdan, balki mavzuga oid bo‘lgan materiallarni hikoya kilmogi zarur. Hikoya juda soddalashtirib yuborilmasligi, unda tushunchalar, atamalar albatta aks etgan bo‘lishi kerak. Qisqasi hikoya geografik ko‘nikma shakllanishida muhim omil bo‘lishi maqsadga muvofiq. Hikoya paytida ayrim mavxum narsalar, raqamlar, doskaga yozib borilishi zarur. Hikoya davomida o‘qituvchi nazorat savollar berib borishi materialning puxta o‘zlashtirilishini ta’minlashga yordam beradi. Tushuntirish - nazariy o‘quv materialini egallash shakli bo‘lib, o‘quvchilarga geografik jarayon va qonuniyatlarini kengrok ochib berishi lozim bo‘lganda qo‘llaniladi. Tushuntirishda muloxaza qilish shakllari tahlil va sentez, kuzatish va xulosalar chiqara olish, induksiya (aniq ma’lumotlar asosida xulosa chiqarish), deduksiya (ilgari o‘rganilgan umumiy hodisalar asosida ma’lum koida, ta’rifini shakllantirish) keng qo‘llaniladi. Hikoya qilib berish qiyin bo‘lgan bilimlar tushuntiriladi. Yerning shakli, kattaligi geografik kenglik va uzoqlik, yerning sutkalik va yillik harakati, gradus turi, tog‘larning paydo bo‘lishi, briz, passat, musson, siklon, antitsiklon, frontlar, geologik hodisalar, iqtisodiy qonuniyatlar ishlab chiqarishni joylashtirish shakllarini o‘rganishda tushuntirish metodidan keng foydalaniladi. Materiklar va okeanlar geografiyasida Sharqiy Osiyo mavzusini o‘tish-da musson va musson tipidagi iqlimni quyidagicha tushuntirish mumkin. Ma’lumki, Sharqiy Osiyo eng katta okean bilan tutash hududda joylashgan, shu tufayli Sharqiy Osiyo iqlimi bevosita quruqlik va suv ustida turlicha harorat, bosim vujudga kelishi bilan belgilanadi. Buni doskada quyidagi tayanch sxema asosida tushuntirish maqsadga muvofiq. O‘qituvchi doskadagi rasm asosida o‘quvchilar diqqatiga quyidagi savollarni havola qiladi:
 1.Yozda  quruqlik  va  okean  ustida  havo  harorati  qandaytaqsimlanadi?
Qishdachi?
 2.Yozda  quruqlik  va  okean  ustida  havo  bosimi  qandaytaqsimlanadi?
Qishdachi?
 3.Agar bizga havo bosimi taqsimlanishi ma’lum bo‘lsa, shamol yunali-shini
aniqlasa bo‘ladimi?
Yuqoridagi  savollar  asosida  mussonning  mavsumiy  harakterga  ekanligi
o‘quvchilarga tushuntiriladi. Tajribali o‘qituvchilar tushuntirish vaqtini oldindan
belgilaydilar. Bu o‘qituvchidan puxta tayyorgarlik talab qiladi.  Nazariy va amaliy
materialni  puxta,  izchil  bayon  qilish,  puxta  o‘ylangan  tushuntirishlar  va
qo‘shimchalar,  tushuntirishni  ilmiy  bilimlarni  egallashning  ta’sirchan  usuliga
aylantiradi. Mamlakatlar, iqtisodiyzonalar ixtisoslashuvi, iqtisodiyhududlar iqtisodi
tushuntirilayotganda o‘qituvchi avvalo dalillarga asoslangan ma’lumotlarni yig‘adi.
Masalan,  biron mamlakat  sanoati  tushuntirilganda, unga doir  bo‘lgan  savollar
aniqlanadi. (Sanoat tizimini, asosiy tarmoqlari, sanoat markazlari, xom ashyo bilan
ta’minlanish) keyin aytish lozim bo‘lgan ma’lumotlarni yigadi va shu mamlakat
sanoatining usishi; qiyinchiliklari, muammolari haqidagi ma’lumotlarni to‘playdi.
Tushuntirish  bandlardan  iborat  bo‘lishi  kerak.  Masalan,  O‘zbekiston
geografiyasida, O‘zbekiston sanoatini quyidagi reja asosida yoritish mumkin:
 1. O‘zbekiston  sanoatini  Yaponiya,  Isroil  sanoatiga  nisbatan  birmuncha
zaifligi sabablari.
 2. O‘zbekiston sanoatini hozirgi davrda rivojlantirish vazifalari
 3. Asosiy sanoat tarmoqlarining rivojlanishi
 4. Sanoatning joylashishi va asosiy sanoat rayonlari
 
O‘qituvchi har bir savolga javoblarni faktlarga tayangan holda berishi kerak.
Kuyi sinflarda tushuntirishda suhbat va hikoya elementlari ham qisman ishtirok
qildi.  Yuqori  sinflarga  o‘tish  bilan  tushuntirishda  hikoya  elementlari  deyarli
uchramaydi. Tushuntirish jarayonida o‘quvchilar tomonidan javob reaksiyasini .
bo‘lishini ko‘zda to‘tish kerak. O‘qituvchi qisqacha muammoli savollar berishi,
qiyin  joylarni  qandaytushunganliklarini  so‘rash,  aqliy  yoki  amaliy  ishlarni
bajarishga undashi zarur.
Logotip
1.Yozda quruqlik va okean ustida havo harorati qandaytaqsimlanadi? Qishdachi? 2.Yozda quruqlik va okean ustida havo bosimi qandaytaqsimlanadi? Qishdachi? 3.Agar bizga havo bosimi taqsimlanishi ma’lum bo‘lsa, shamol yunali-shini aniqlasa bo‘ladimi? Yuqoridagi savollar asosida mussonning mavsumiy harakterga ekanligi o‘quvchilarga tushuntiriladi. Tajribali o‘qituvchilar tushuntirish vaqtini oldindan belgilaydilar. Bu o‘qituvchidan puxta tayyorgarlik talab qiladi. Nazariy va amaliy materialni puxta, izchil bayon qilish, puxta o‘ylangan tushuntirishlar va qo‘shimchalar, tushuntirishni ilmiy bilimlarni egallashning ta’sirchan usuliga aylantiradi. Mamlakatlar, iqtisodiyzonalar ixtisoslashuvi, iqtisodiyhududlar iqtisodi tushuntirilayotganda o‘qituvchi avvalo dalillarga asoslangan ma’lumotlarni yig‘adi. Masalan, biron mamlakat sanoati tushuntirilganda, unga doir bo‘lgan savollar aniqlanadi. (Sanoat tizimini, asosiy tarmoqlari, sanoat markazlari, xom ashyo bilan ta’minlanish) keyin aytish lozim bo‘lgan ma’lumotlarni yigadi va shu mamlakat sanoatining usishi; qiyinchiliklari, muammolari haqidagi ma’lumotlarni to‘playdi. Tushuntirish bandlardan iborat bo‘lishi kerak. Masalan, O‘zbekiston geografiyasida, O‘zbekiston sanoatini quyidagi reja asosida yoritish mumkin: 1. O‘zbekiston sanoatini Yaponiya, Isroil sanoatiga nisbatan birmuncha zaifligi sabablari. 2. O‘zbekiston sanoatini hozirgi davrda rivojlantirish vazifalari 3. Asosiy sanoat tarmoqlarining rivojlanishi 4. Sanoatning joylashishi va asosiy sanoat rayonlari O‘qituvchi har bir savolga javoblarni faktlarga tayangan holda berishi kerak. Kuyi sinflarda tushuntirishda suhbat va hikoya elementlari ham qisman ishtirok qildi. Yuqori sinflarga o‘tish bilan tushuntirishda hikoya elementlari deyarli uchramaydi. Tushuntirish jarayonida o‘quvchilar tomonidan javob reaksiyasini . bo‘lishini ko‘zda to‘tish kerak. O‘qituvchi qisqacha muammoli savollar berishi, qiyin joylarni qandaytushunganliklarini so‘rash, aqliy yoki amaliy ishlarni bajarishga undashi zarur.
3. Geografiya ta’limida suhbat, ma’ruza va o‘qib berish usullaridan
foydalanish
 
Suhbat  - ta’lim metodi sifatida o‘quv materialini  egallashning savol-javob
shaklidir. Bunda asosiy o‘rinni o‘qituvchi savoli va o‘quvchi javobi egallaydi.
Ba’zi hollarda (juda siyrak) o‘quvchi savoli va o‘qituvchi javobi ham uchraydi.
Suhbat  jarayonida  o‘quvchilar  tushunmaganlarini  o‘qituvchidan  so‘rashlari
mumkin. Ba’zilar suhbat metodini savol-javob metodi bilan chalkashtiradilar. Ayni
paytda ularning har ikkisi deyarli mazmunan bir xil metoddir. Bu metodning bosh
talabi - mukammal o‘ylangan savollar va o‘quvchilar qaytarishi mumkin bo‘lgan
javoblarining puxta tizimidir. Savol aniq bo‘lishi, ya’ni o‘quvchilar suhbat nima
ustida  borayotganini  hamisha  tushunishlari  kerak.  O‘qituvchi  suhbat  paytida
o‘quvchilar  fikrini  o‘rganiladigan  geografik  ob’ekt  va  hodisalarining  asosiy
belgilariga yunaltiradi va ularning bilish faoliyatlarini boshqarib boradi. Mavzu
e’lon qilingandan keyin savollar o‘rtaga tashlanadi, suhbat mantikiy qismlarga
bo‘linadi,o‘qituvchi o‘quvchilar javobini tinglaydi, ularning javobidagi xatolarini
tuzatadi  va  to‘ldiradi.  Shundan  sung  o‘quvchilarni  yakun  yasashga  undaydi.
O‘quvchilarni savollarni to‘g‘ri berishga o‘rgatish kerak. Savollarni to‘g‘ri tuzish
va berishning o‘zi san’at ekanligini doimo uktirish lozim. Savol berilayotganda
o‘quvchilar qaytaradigan javoblar turlicha bo‘lishini nazarda to‘tish kerak. Buni
bilgan o‘qituvchi oldindan bir qator yordamchi, tuzatuvchi savollarni tayyorlab
kuyadi.
 Suhbat hamisha savollar tizimidir. Unda hamma narsa o‘zaro bog‘liq va
asosiy g‘oyaga buysundirilgandir. Savol shakl jihatidan aniq va ravshan bo’lishi
kerak. Suhbatda tushunish qiyin bo‘lgan atamalarni, murakkab iboralarni kiritish,
savollarni  takrorlayverish  yaramaydi.  Suhbat  jarayonida  turli  xil  ko‘rsatmali
qurollardan foydalanish zarur, bu o‘quvchilar faolligini oshirishga yordam beradi.
Suhbatni  uyushtirish  ancha  murakkab  vazifa  bo‘lib,  o‘qituvchidan  pedagogik
maxorat talab qiladi. Suhbat metodining yana eng muhim afzalligi shundaki, bu
usulda yangi materialni o‘rganish bilan bir vaqtda o‘quvchilar bilimini aniqlash
mumkin  bo‘ladi. Suhbat  o‘quvchilarni  turli  bilim  manbalari  karta,  globus,
gerbariylar, kolma’ruzalar bilan ishlashga o‘rgatadi. Suhbat metodini murakkab
mavzularini o‘rganishda qo‘llash qiyin, chunki o‘quvchilarda bu borada tayanch
Logotip
3. Geografiya ta’limida suhbat, ma’ruza va o‘qib berish usullaridan foydalanish Suhbat - ta’lim metodi sifatida o‘quv materialini egallashning savol-javob shaklidir. Bunda asosiy o‘rinni o‘qituvchi savoli va o‘quvchi javobi egallaydi. Ba’zi hollarda (juda siyrak) o‘quvchi savoli va o‘qituvchi javobi ham uchraydi. Suhbat jarayonida o‘quvchilar tushunmaganlarini o‘qituvchidan so‘rashlari mumkin. Ba’zilar suhbat metodini savol-javob metodi bilan chalkashtiradilar. Ayni paytda ularning har ikkisi deyarli mazmunan bir xil metoddir. Bu metodning bosh talabi - mukammal o‘ylangan savollar va o‘quvchilar qaytarishi mumkin bo‘lgan javoblarining puxta tizimidir. Savol aniq bo‘lishi, ya’ni o‘quvchilar suhbat nima ustida borayotganini hamisha tushunishlari kerak. O‘qituvchi suhbat paytida o‘quvchilar fikrini o‘rganiladigan geografik ob’ekt va hodisalarining asosiy belgilariga yunaltiradi va ularning bilish faoliyatlarini boshqarib boradi. Mavzu e’lon qilingandan keyin savollar o‘rtaga tashlanadi, suhbat mantikiy qismlarga bo‘linadi,o‘qituvchi o‘quvchilar javobini tinglaydi, ularning javobidagi xatolarini tuzatadi va to‘ldiradi. Shundan sung o‘quvchilarni yakun yasashga undaydi. O‘quvchilarni savollarni to‘g‘ri berishga o‘rgatish kerak. Savollarni to‘g‘ri tuzish va berishning o‘zi san’at ekanligini doimo uktirish lozim. Savol berilayotganda o‘quvchilar qaytaradigan javoblar turlicha bo‘lishini nazarda to‘tish kerak. Buni bilgan o‘qituvchi oldindan bir qator yordamchi, tuzatuvchi savollarni tayyorlab kuyadi. Suhbat hamisha savollar tizimidir. Unda hamma narsa o‘zaro bog‘liq va asosiy g‘oyaga buysundirilgandir. Savol shakl jihatidan aniq va ravshan bo’lishi kerak. Suhbatda tushunish qiyin bo‘lgan atamalarni, murakkab iboralarni kiritish, savollarni takrorlayverish yaramaydi. Suhbat jarayonida turli xil ko‘rsatmali qurollardan foydalanish zarur, bu o‘quvchilar faolligini oshirishga yordam beradi. Suhbatni uyushtirish ancha murakkab vazifa bo‘lib, o‘qituvchidan pedagogik maxorat talab qiladi. Suhbat metodining yana eng muhim afzalligi shundaki, bu usulda yangi materialni o‘rganish bilan bir vaqtda o‘quvchilar bilimini aniqlash mumkin bo‘ladi. Suhbat o‘quvchilarni turli bilim manbalari karta, globus, gerbariylar, kolma’ruzalar bilan ishlashga o‘rgatadi. Suhbat metodini murakkab mavzularini o‘rganishda qo‘llash qiyin, chunki o‘quvchilarda bu borada tayanch
bilim kam. Eng muhimi suhbatning yaxshi chiqishi uchun o‘quvchilarda tayanch
bilimlarning  mavjud  bo‘lishi  maqsadga  muvofiq.  Suhbat  ya’ni  savol-javob
savollari mazmunan quyidagi turlarga bo‘linadi:
 1. Aniq va to‘g‘ri ma’lumotlarni o‘zlashtirishga oid savollar?  Masalan:
O‘zbekistondagi eng baland cho‘qqi necha metr? U qaysi tog‘ tizimida joylashgan?
Globusni kim kashf etgan? Jamolungma cho‘qqisini birinchi kashf qilgan sayoxni
ayting? va boshqalar.
 2. Kartani  bilish  va  o‘qib olishga  oid savollar.  Masalan,  Toshkentdan
shimoliy va janubiy kutbgacha masofalarini daraja va km hisobida ayting. Karta
yordamida Adir zonasiga ta’rif bering.
 3.  Kartalardagi  ob’ektlarni  ta’riflay  olish  tarzidagi  savollar?  Masalan:
Samarkand va Toshkent shaharlari geografik o‘rnini kiyoslang.
 4. Sabab aloqadorlik, qonuniyatlarini o‘zlashtirishga qaratilgan tarzdagi
savol-javoblar. Masalan: Nima sababdan yosh tog‘larda zilzilalar ko‘p bo‘ladi?
Nima sababdan  chukindi  foydali  kazilmalar  tekisliklarda  ko‘proq uchraydi  va
boshqalar. Har bir yangi mavzuni o‘tishdan oldin o‘quvchilarga havola etilishi
mo‘ljallangan  savollar  tayyorlab  kuyilishi  kerak.  Ayniqsa  ish  faoliyatini  endi
boshlayotgan o‘qituvchilar bu koidagi nihoyatda amal qilishlari zarur. Chunki dars
va suhbat jarayonida bunday mazmundagi savollarni bevosita tuzish va o‘quvchilar
diqqatiga  havola  qilish  ancha  murakkab  masaladir.  Qo‘yiladigan  savollar
mantikiga ko‘ra suhbat metodi 2 turga bo‘linadi:
 1. Savol-javob suhbati . Bunda o‘qituvchi savollar kuyadi, o‘quvchilar unga
esa qisqa javob qaytaradilar. Savol-javob orqali dalillar va geografik ob’ektlarning
joylashishi haqidagi bilimlar aniqlanadi. Bu usulda o‘quvchilarning ilgari olgan
bilimlari takrorlanadi. Masalan, Yevropa bilan Osiyo, Yevroosiyo bilan Afrika
o‘rtasidagi chegaralar qaerlardan o‘tadi?
 2. Keng ko‘lamdagi evristik suhbat. Bu usulda o‘qituvchi o‘quvchilarning
bilish  faoliyati  ustidan  nazorat  qiladi.  Ular  diqqati  geografik  ob’ekt  va
hodisalarning eng muhim belgilarini aniqlashga va mustaqil xulosalar chiqarishga
qaratiladi.  Savollar  shunday  kuyilishi  kerakki,  berilgan  javob  asosiy  fikrni
ifodalashi va shu fikrni davom ettirishi kerak. Yoki qo‘yilgan savollar o‘zuk-yuluk
bo‘lmay  birinchisi  ikkinchisini,  ikkinchisi  esa  uchinchi  savolni  to‘ldirishi
Logotip
bilim kam. Eng muhimi suhbatning yaxshi chiqishi uchun o‘quvchilarda tayanch bilimlarning mavjud bo‘lishi maqsadga muvofiq. Suhbat ya’ni savol-javob savollari mazmunan quyidagi turlarga bo‘linadi: 1. Aniq va to‘g‘ri ma’lumotlarni o‘zlashtirishga oid savollar? Masalan: O‘zbekistondagi eng baland cho‘qqi necha metr? U qaysi tog‘ tizimida joylashgan? Globusni kim kashf etgan? Jamolungma cho‘qqisini birinchi kashf qilgan sayoxni ayting? va boshqalar. 2. Kartani bilish va o‘qib olishga oid savollar. Masalan, Toshkentdan shimoliy va janubiy kutbgacha masofalarini daraja va km hisobida ayting. Karta yordamida Adir zonasiga ta’rif bering. 3. Kartalardagi ob’ektlarni ta’riflay olish tarzidagi savollar? Masalan: Samarkand va Toshkent shaharlari geografik o‘rnini kiyoslang. 4. Sabab aloqadorlik, qonuniyatlarini o‘zlashtirishga qaratilgan tarzdagi savol-javoblar. Masalan: Nima sababdan yosh tog‘larda zilzilalar ko‘p bo‘ladi? Nima sababdan chukindi foydali kazilmalar tekisliklarda ko‘proq uchraydi va boshqalar. Har bir yangi mavzuni o‘tishdan oldin o‘quvchilarga havola etilishi mo‘ljallangan savollar tayyorlab kuyilishi kerak. Ayniqsa ish faoliyatini endi boshlayotgan o‘qituvchilar bu koidagi nihoyatda amal qilishlari zarur. Chunki dars va suhbat jarayonida bunday mazmundagi savollarni bevosita tuzish va o‘quvchilar diqqatiga havola qilish ancha murakkab masaladir. Qo‘yiladigan savollar mantikiga ko‘ra suhbat metodi 2 turga bo‘linadi: 1. Savol-javob suhbati . Bunda o‘qituvchi savollar kuyadi, o‘quvchilar unga esa qisqa javob qaytaradilar. Savol-javob orqali dalillar va geografik ob’ektlarning joylashishi haqidagi bilimlar aniqlanadi. Bu usulda o‘quvchilarning ilgari olgan bilimlari takrorlanadi. Masalan, Yevropa bilan Osiyo, Yevroosiyo bilan Afrika o‘rtasidagi chegaralar qaerlardan o‘tadi? 2. Keng ko‘lamdagi evristik suhbat. Bu usulda o‘qituvchi o‘quvchilarning bilish faoliyati ustidan nazorat qiladi. Ular diqqati geografik ob’ekt va hodisalarning eng muhim belgilarini aniqlashga va mustaqil xulosalar chiqarishga qaratiladi. Savollar shunday kuyilishi kerakki, berilgan javob asosiy fikrni ifodalashi va shu fikrni davom ettirishi kerak. Yoki qo‘yilgan savollar o‘zuk-yuluk bo‘lmay birinchisi ikkinchisini, ikkinchisi esa uchinchi savolni to‘ldirishi
maqsadga muvofiq. Savol-javoblarning keng ko‘lamda uyushtirilishi o‘quvchilarda
faol fikrlash jarayonini rivojlantiradi.
O‘zbekiston iqlimi mavzusida iqlim kartasi asosida bir-birini to‘ldiruvchi
quyidagi savollarni berish va unga javob talab qilish mumkin.
1. O‘zbekistoning SHimoliy va Janubiy qismida yozda havo harorati qanday
bo‘ladi?
 2. Shu joylarda kish harorati-chi?
 3. O‘zbekiston  shimoliy  va  janubiy  qismlarida  havo  haroratining  yillik
amplitudasi qanday?
 4. Yillik amplitudaning bunday farqlanishiga sabab nima?
 5. O‘zbekiston shimoli va janubida yog‘inlarning taqsimlanishi qanday?
 6.Yog‘inlarning bunday farqlanishiga sabab nima?
 7.Sovuk kunlar O‘zbekiston shimoli va janubida qancha vaqt davom etadi?
 
Keng  ko‘lamdagi  bunday  suhbat  asosan  yangi  bilimlarni  o‘rganishda  va
yakuniy takrorlashda ko‘proq qo‘llaniladi. Suhbatda bir necha tipdagi savollar
qo‘llaniladi:
 a) O‘quvchilardagi mavjud bilimlarni aniqlash savollari;
 b) Karta, ko‘rgazmali qurollar, statistik materiallar asosida yangi
bilimlarni egallashda qo‘llaniladigan savollar;
 c) Taqqoslash orqali geografik voqea va hodisalarning sabab-oqibat-
larini bilishga qaratilgan savollar va boshqalar;
 
Geografiya ta’limida karta asosida uyushtiriladigan suhbat keng qo‘llaniladi.
Suhbat metodini didaktik maqsadiga ko‘ra 3 ta turga ajratish mumkin.
1. Tushuntirish yoki kirish suhbati. Yangi materialni o‘rganishda qo‘llaniladi
va o‘quvchilardagi mavjud bilimlarga tayangan holda uyushtiriladi. O‘quvchilar
ob’ekt  va  hodisalar  o‘rtasidagi  aloqalarni  mustaqil  aniqlashdan  iborat  bo‘lgan
vazifalarni bajaradi. O‘quvchilarga karta va boshqa ko‘rsatmali vositalar asosida
savollar beriladi. Savol vositasida yangi material eski materiallar bilan bog‘lanadi.
Masalan,  Afrika  iqlimini  o‘tishda  o‘quvchilar  5-sinfda  egallagan  tushunchaga
tayanib, iqlimga ta’sir qiluvchi omillarni aniqlaydi.
 
2.  Nazorat  suhbati.  O‘quvchilar  ekskursiya  va  kezishlardan  (poxod)  keyin
geografik  materialni  yoki  sinfda  so‘zlab  berilganlarni  qanchalik  to‘g‘ri
Logotip
maqsadga muvofiq. Savol-javoblarning keng ko‘lamda uyushtirilishi o‘quvchilarda faol fikrlash jarayonini rivojlantiradi. O‘zbekiston iqlimi mavzusida iqlim kartasi asosida bir-birini to‘ldiruvchi quyidagi savollarni berish va unga javob talab qilish mumkin. 1. O‘zbekistoning SHimoliy va Janubiy qismida yozda havo harorati qanday bo‘ladi? 2. Shu joylarda kish harorati-chi? 3. O‘zbekiston shimoliy va janubiy qismlarida havo haroratining yillik amplitudasi qanday? 4. Yillik amplitudaning bunday farqlanishiga sabab nima? 5. O‘zbekiston shimoli va janubida yog‘inlarning taqsimlanishi qanday? 6.Yog‘inlarning bunday farqlanishiga sabab nima? 7.Sovuk kunlar O‘zbekiston shimoli va janubida qancha vaqt davom etadi? Keng ko‘lamdagi bunday suhbat asosan yangi bilimlarni o‘rganishda va yakuniy takrorlashda ko‘proq qo‘llaniladi. Suhbatda bir necha tipdagi savollar qo‘llaniladi: a) O‘quvchilardagi mavjud bilimlarni aniqlash savollari; b) Karta, ko‘rgazmali qurollar, statistik materiallar asosida yangi bilimlarni egallashda qo‘llaniladigan savollar; c) Taqqoslash orqali geografik voqea va hodisalarning sabab-oqibat- larini bilishga qaratilgan savollar va boshqalar; Geografiya ta’limida karta asosida uyushtiriladigan suhbat keng qo‘llaniladi. Suhbat metodini didaktik maqsadiga ko‘ra 3 ta turga ajratish mumkin. 1. Tushuntirish yoki kirish suhbati. Yangi materialni o‘rganishda qo‘llaniladi va o‘quvchilardagi mavjud bilimlarga tayangan holda uyushtiriladi. O‘quvchilar ob’ekt va hodisalar o‘rtasidagi aloqalarni mustaqil aniqlashdan iborat bo‘lgan vazifalarni bajaradi. O‘quvchilarga karta va boshqa ko‘rsatmali vositalar asosida savollar beriladi. Savol vositasida yangi material eski materiallar bilan bog‘lanadi. Masalan, Afrika iqlimini o‘tishda o‘quvchilar 5-sinfda egallagan tushunchaga tayanib, iqlimga ta’sir qiluvchi omillarni aniqlaydi. 2. Nazorat suhbati. O‘quvchilar ekskursiya va kezishlardan (poxod) keyin geografik materialni yoki sinfda so‘zlab berilganlarni qanchalik to‘g‘ri