Geografiya ta’limida sinfdan tashqari ishlar Geografiya ta’limida sinfdan tashqari ishlarning maqsad va vazifalari

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

13

File size

Fayl hajmi

33,7 KB


Geografiya ta’limida sinfdan tashqari ishlar
Geografiya ta’limida sinfdan tashqari ishlarning maqsad va vazifalari
Sinfdan  tashqari  ishlar  umumta’lim  maktablarida  juda  muhim  ta’limiy  -
tarbiyaviy  ahamiyatga  ega.  shuning  uchun  sinfdan  tashqari  ishlar  o’quv
jaryonining  ajralmas  qismi  hisoblanadi.  Sinfdan  tashqari  ishlarga  geografiya
to’garagi,  sinfdan  tashqari  o’qishlar,  geografik  konferintsiyalar,  geografik
kechalar,  geografik  haritalar,  geografik  sektsiyalar,  geografik  jamiyatlar,
o’lkashunoslik muzeyi, geografik klublar kiradi.
Sinfdan tashqari ishlar o’quvchilarni bilish faoliyatini rivojlantirshda, mustaqil
ishlarni, ko’nikmalarni shakllantirishda, o’quvchilarni tabiatga va o’z vataniga
muhabbat  ruxida  tarbiyalashda,  o’quvchilarni  o’z  vatanlarini  yutuqlaridan
faxirlanish tuyg’ularini shakillantirishda muhim ahamiyatga ega, shuning uchun
sinfdan tashqari ishlarni maqsadi va vazifalari aniq ishglab chiqilsa ularni samarasi
juda yuqori bo’ladi.
Sinfdan  tashqai  ishlarning  asosiy  maqsadi  quyidagilardan  iborat:
o’quvchilarni tabiatni tushunish va tabiatni sevishga o’rgatish; o’z yashab turgan
joyi  haqida  bilimlarini  chuqurlashtirish;  o’quvchilarni  tabiiy  muhit  haqidagi
tasavvurlarini rivojlantirish; o’quvchilarga geografiya faniga qiziqish uyg’otish;
o’quvchilarni geografik tadqiqot usullari bilan tanishtirish va h.k.
O’quvchilarni  tabiatni  tushunish  va  tabiatni  sevishga  o’rgatish  geografik
to’garaklarda, geografik kechalar, geografik haftalar va boshqa sinfdan tashqari
ishlarda olib boriladi. Unda o’quvchilar o’qituvchini topshirig’iga binoan tabiat
haqida  turli  ilmiy  ommabop  va  badiy  adabiyotlar  bilan  tanishadi.  Mazkur
adabiyotlar bilan tanishish va berilgan topshiriqlarni bajarish davomida ularda
tabiatning asosiy tarkibiy qismlari, tabiatni qo’riqlash haqida bilimlar shakllanadi.
Logotip
Geografiya ta’limida sinfdan tashqari ishlar Geografiya ta’limida sinfdan tashqari ishlarning maqsad va vazifalari Sinfdan tashqari ishlar umumta’lim maktablarida juda muhim ta’limiy - tarbiyaviy ahamiyatga ega. shuning uchun sinfdan tashqari ishlar o’quv jaryonining ajralmas qismi hisoblanadi. Sinfdan tashqari ishlarga geografiya to’garagi, sinfdan tashqari o’qishlar, geografik konferintsiyalar, geografik kechalar, geografik haritalar, geografik sektsiyalar, geografik jamiyatlar, o’lkashunoslik muzeyi, geografik klublar kiradi. Sinfdan tashqari ishlar o’quvchilarni bilish faoliyatini rivojlantirshda, mustaqil ishlarni, ko’nikmalarni shakllantirishda, o’quvchilarni tabiatga va o’z vataniga muhabbat ruxida tarbiyalashda, o’quvchilarni o’z vatanlarini yutuqlaridan faxirlanish tuyg’ularini shakillantirishda muhim ahamiyatga ega, shuning uchun sinfdan tashqari ishlarni maqsadi va vazifalari aniq ishglab chiqilsa ularni samarasi juda yuqori bo’ladi. Sinfdan tashqai ishlarning asosiy maqsadi quyidagilardan iborat: o’quvchilarni tabiatni tushunish va tabiatni sevishga o’rgatish; o’z yashab turgan joyi haqida bilimlarini chuqurlashtirish; o’quvchilarni tabiiy muhit haqidagi tasavvurlarini rivojlantirish; o’quvchilarga geografiya faniga qiziqish uyg’otish; o’quvchilarni geografik tadqiqot usullari bilan tanishtirish va h.k. O’quvchilarni tabiatni tushunish va tabiatni sevishga o’rgatish geografik to’garaklarda, geografik kechalar, geografik haftalar va boshqa sinfdan tashqari ishlarda olib boriladi. Unda o’quvchilar o’qituvchini topshirig’iga binoan tabiat haqida turli ilmiy ommabop va badiy adabiyotlar bilan tanishadi. Mazkur adabiyotlar bilan tanishish va berilgan topshiriqlarni bajarish davomida ularda tabiatning asosiy tarkibiy qismlari, tabiatni qo’riqlash haqida bilimlar shakllanadi.
Tabiat va tabiatni sevish bo’yicha berilgan topshiriqlarda qo’riqxonalar, milliy
bog’lar, buyurtmalar, yo’qolib ketgan va yo’qolish arafasida turgan hamda himoya
qilinadigan o’simlik va hayvonlar  dunyosi, noyob tabiat  yodgorliklari  haqida
ma’lumotlar muhims o’rin tutadi.
O’zi yashab turgan joy haqida bilimlarni chuqurlashtirish.
O’zi
yashab  turgan  joy  haqida  bilimlarni  chuqurlashtirish  sinfdan  tashqari  ishlarni
bajarishda o’tkazilishi mumkin. Buning uchun o’qituvchi quyidagi yo’nalishlar
bo’yicha ma’lumotlar to’plashni o’quvchilarga topshirmog’i lozim:
-joyni tabiiy geografik sharoiti xaida: geografik joylanishi, geologik tuzilishi;
foydali qazilmalari; relyefi; iqlimi; ichki suvlari; tuprog’i, hayvonot dunyosi;
- joyning iqtisodiy geografik sharoiti haqida: iqtisodiy geografik o’rni; tabiiy
resurslari;  aholisi;  xo’jaligi  (sanoati,  qishloq  xo’jaligi),  transporti  va  tashqi
iqtisodiy aloqalari;
-rekratsion va turistik obyektlari.
Mazkur yo’nalish bo’yicha o’quvchilar alohida - alohida topshiriqlar bkerishi
mumkin. Joyning tuprog’i, o’simligi va hayvonot dunyosi haqida ma’lumotlar
bo’lmasa  o’quv  sayoxatlari  davomida  yig’ilgan  ma’lumoitlardan  foydalanish
mumkin.
Mazkur  maqsadni  bajarish  davomida  o’quvchilar  o’z  yashayotgan  joylari
haqida bilimlarni yanada chuqurlatirishadi.
O’quvchilarni tabiiy muhit haqidagi tasavvurlarini rivojlantirish.
O’quvchilarni tabiat haqida, o’z yashash  joyini geografik sharoitini o’rganish
jarayonida  tabiiy  muhit  haqida  tasavvurlari  yanada  kengayadi  va  rivojlanadi.
Tabiatni  asosiy  tarkibiy  qismlarini  (litosfera,  gidrosfera,  atmosfera,  biosfera)
o’rganish  davomida  o’quvchilarni  tabiiy  muhit  haqida  tasavvurlari  kengaya
boshlaydi.
O’quvchilardageografiya faniga qiziqish uyg’otish. Geografiya
to’garagida, geografik kechalarda va boshqa sinfdan tashqari ishlarda geograf
sayox va olimlar, yirik geografik kashfiyotlar, materiklarni kashf qilish tarixi, xalq
xo’jaligini  rivojlanishida  geografiyani  o’rni  haqida  ma’lumotlarni  o’rganish
davomida o’quvchilarda geografiya faniga bo’lgan qiziqish ortib boradi.
O’qituvchilarni  geografik  tadqiqot  usullari  bilan  tanishtirish  muhim
Logotip
Tabiat va tabiatni sevish bo’yicha berilgan topshiriqlarda qo’riqxonalar, milliy bog’lar, buyurtmalar, yo’qolib ketgan va yo’qolish arafasida turgan hamda himoya qilinadigan o’simlik va hayvonlar dunyosi, noyob tabiat yodgorliklari haqida ma’lumotlar muhims o’rin tutadi. O’zi yashab turgan joy haqida bilimlarni chuqurlashtirish. O’zi yashab turgan joy haqida bilimlarni chuqurlashtirish sinfdan tashqari ishlarni bajarishda o’tkazilishi mumkin. Buning uchun o’qituvchi quyidagi yo’nalishlar bo’yicha ma’lumotlar to’plashni o’quvchilarga topshirmog’i lozim: -joyni tabiiy geografik sharoiti xaida: geografik joylanishi, geologik tuzilishi; foydali qazilmalari; relyefi; iqlimi; ichki suvlari; tuprog’i, hayvonot dunyosi; - joyning iqtisodiy geografik sharoiti haqida: iqtisodiy geografik o’rni; tabiiy resurslari; aholisi; xo’jaligi (sanoati, qishloq xo’jaligi), transporti va tashqi iqtisodiy aloqalari; -rekratsion va turistik obyektlari. Mazkur yo’nalish bo’yicha o’quvchilar alohida - alohida topshiriqlar bkerishi mumkin. Joyning tuprog’i, o’simligi va hayvonot dunyosi haqida ma’lumotlar bo’lmasa o’quv sayoxatlari davomida yig’ilgan ma’lumoitlardan foydalanish mumkin. Mazkur maqsadni bajarish davomida o’quvchilar o’z yashayotgan joylari haqida bilimlarni yanada chuqurlatirishadi. O’quvchilarni tabiiy muhit haqidagi tasavvurlarini rivojlantirish. O’quvchilarni tabiat haqida, o’z yashash joyini geografik sharoitini o’rganish jarayonida tabiiy muhit haqida tasavvurlari yanada kengayadi va rivojlanadi. Tabiatni asosiy tarkibiy qismlarini (litosfera, gidrosfera, atmosfera, biosfera) o’rganish davomida o’quvchilarni tabiiy muhit haqida tasavvurlari kengaya boshlaydi. O’quvchilardageografiya faniga qiziqish uyg’otish. Geografiya to’garagida, geografik kechalarda va boshqa sinfdan tashqari ishlarda geograf sayox va olimlar, yirik geografik kashfiyotlar, materiklarni kashf qilish tarixi, xalq xo’jaligini rivojlanishida geografiyani o’rni haqida ma’lumotlarni o’rganish davomida o’quvchilarda geografiya faniga bo’lgan qiziqish ortib boradi. O’qituvchilarni geografik tadqiqot usullari bilan tanishtirish muhim
ahamiyatga ega . mazkur ishlarni ham asosan geografiya to’garagida olib boriladi.
Unda turli xil geografik tadqiqotlar haqida to’garak a’zolari ma’lumotlar tayyorlab
ular asosida ma’ruzalar tayyorlashadi.
Sinfdan tashqari ishlar quyidagilarni amalga oshirishga imkon beradi:
- tarbiyaviy  ishlarni  olib  borishga  imkon  beradi;  Sinfdan  tashqari  ishlarda
o’quvchilar  o’z  yashash  joyining  tabiati,  xo’jaligi  va  aholisi  haqida  chuqur
bilimlarga  ega  bo’lishadi.  Bu  esa  ularda  vatanparvarlik  hamda  vatan  bilan
fahirlanish tuyg’ularini shakllanishiga imkon beradi;
- sinfdan  tashqari  ishlar  olingan  bilimlarni  hayot  bilan  bog’lashga,  nazariy
bilimlarni O’zbekistonni buyuk davlatga aylantirish amaliyoti bilan bog’lashga
imkon beradi;
- sinfdan tashqari ishlar o’quvchilarni kasbiy va mehnatga tayyorlashga imkon
beradi, ularda mustaqillik xususiyatlarini shaklantiradi. Bunday ishlar to’garak
ishlarini  olib borishda,  muhim  amaliy  tadbirlarni, tajriba va  eksperementlarni
o’tkazishda amalga oshiriiladi;
- sinfdan tashqari  ishlar o’quv ishlari bilan chambarchas bog’langan. Chunki
sinfdan tashqari ishlarda o’quvchilarni geografik bilim va ko’nikmalari yanada
chuqurlashadi;
- sinfdan tashqari ishlar maktabdan tashqari ishlar bilan chambarchas bog’langan.
Mazkur bog’liqlik ushbu ishlarni olib borish shaklida, mazmunida va metodlarida
ifodalanadi.  Maktabdan  tashqari  ishlarni  sinfdan  tashqari  ishlardan  farqi  ular
maktabdan  tashqari  tashkilotlar  tomonidan  uyushtiriladi  va  amalga  oshiriladi
(yoshlar uyi, yosh turistlar uyushmalari va x.k).
Bilish manbalariga ko’ra sinfdan tashqari  ishlarni  olib borishni quyidagi
usullarini ajratish mumkin (Yu.A. Valishin, 1985)
- og’zaki usullar (verbal) ma’ruza, suhbat, intervyu. Ushbu usullarda bilish
manbai bo’lib o’qituvchini so’zi hisoblanadi. Suhbatlar, ma’ruzalar, intervyularni
olimlar,  ekspedettsiya  xodimlari,  davlat  muassalari  xadimlari,  xalq  xo’jaligi
mutaxasislari olib boradi;
- amaliy usullar ular bitta yoki o’quvilar guruhi bilan o’tkaziladigan amaliy
ishlarda qo’llaniladi. Mazkur amaliy mashg’ulotlarda o’quvchilar geografik asbob
uskunalar va jihozlardan foydalanish, geografik haritalar bilan ishlashni, atrof
Logotip
ahamiyatga ega . mazkur ishlarni ham asosan geografiya to’garagida olib boriladi. Unda turli xil geografik tadqiqotlar haqida to’garak a’zolari ma’lumotlar tayyorlab ular asosida ma’ruzalar tayyorlashadi. Sinfdan tashqari ishlar quyidagilarni amalga oshirishga imkon beradi: - tarbiyaviy ishlarni olib borishga imkon beradi; Sinfdan tashqari ishlarda o’quvchilar o’z yashash joyining tabiati, xo’jaligi va aholisi haqida chuqur bilimlarga ega bo’lishadi. Bu esa ularda vatanparvarlik hamda vatan bilan fahirlanish tuyg’ularini shakllanishiga imkon beradi; - sinfdan tashqari ishlar olingan bilimlarni hayot bilan bog’lashga, nazariy bilimlarni O’zbekistonni buyuk davlatga aylantirish amaliyoti bilan bog’lashga imkon beradi; - sinfdan tashqari ishlar o’quvchilarni kasbiy va mehnatga tayyorlashga imkon beradi, ularda mustaqillik xususiyatlarini shaklantiradi. Bunday ishlar to’garak ishlarini olib borishda, muhim amaliy tadbirlarni, tajriba va eksperementlarni o’tkazishda amalga oshiriiladi; - sinfdan tashqari ishlar o’quv ishlari bilan chambarchas bog’langan. Chunki sinfdan tashqari ishlarda o’quvchilarni geografik bilim va ko’nikmalari yanada chuqurlashadi; - sinfdan tashqari ishlar maktabdan tashqari ishlar bilan chambarchas bog’langan. Mazkur bog’liqlik ushbu ishlarni olib borish shaklida, mazmunida va metodlarida ifodalanadi. Maktabdan tashqari ishlarni sinfdan tashqari ishlardan farqi ular maktabdan tashqari tashkilotlar tomonidan uyushtiriladi va amalga oshiriladi (yoshlar uyi, yosh turistlar uyushmalari va x.k). Bilish manbalariga ko’ra sinfdan tashqari ishlarni olib borishni quyidagi usullarini ajratish mumkin (Yu.A. Valishin, 1985) - og’zaki usullar (verbal) ma’ruza, suhbat, intervyu. Ushbu usullarda bilish manbai bo’lib o’qituvchini so’zi hisoblanadi. Suhbatlar, ma’ruzalar, intervyularni olimlar, ekspedettsiya xodimlari, davlat muassalari xadimlari, xalq xo’jaligi mutaxasislari olib boradi; - amaliy usullar ular bitta yoki o’quvilar guruhi bilan o’tkaziladigan amaliy ishlarda qo’llaniladi. Mazkur amaliy mashg’ulotlarda o’quvchilar geografik asbob uskunalar va jihozlardan foydalanish, geografik haritalar bilan ishlashni, atrof
muhitni muxofaza qilishni amalda o’rganishadi;
- kuzatish usullari. Ushbu usularni tabiatni va xo’jalikni kuzatishda qo’llash
mumkin. Bu esa geografik voqea va xodisalar hamda borliqlarni har tomonlama
o’rganishga ikon beradi. Tabiatni va xo’jalik faoliyatni kuzatish muntazam va
vaqtincha bo’lishi mumkin. Masalan, ob-havoni daryo va ko’l satxini yer po’stini
harakatlarini muntazam kuzatib boriladi. Tabiiy geografik jarayonlar, iqtisodiy
geografik  jarayonlarni  ma’lum  bir  vositalarda  kuzatish  mumkin.  Masalan,
surilmani rivojlanishi, daryo erroziyasi, yer yuzasini cho’qishi qishloq xo’jalik
yoki sanoat mahsulotlarni ishlab chiqarish va boshqalarni ma’lum vaqtda ko’zatish
mumkin;
- tajriba -eksperemental usuli tabiatda kuzatish qiyin bo’lgan geografik voqea
va  xodisalarni  kuzatish  uchun  qo’llaniladi.  Masalan,  cho’qindi  jinslarni  hosil
bo’lishi;  qirg’oqlarni  to’lqin  ta’sirida  yemirilishi,  quduqlarni  tuzilishi  va
shakllanishini namoyish qiladigan masalalar;
- qurish va modellashtirish. O’rganilayotgan geografik voqea va xodisalarni
moxiyatini  namoyish  qiladigan  modellarni  turli  xillarini  yaratish,  jihozlar,
uskunalar, jihozlarni ko’rish va yasash. Modellar geografik obyektlarni tuzilishini
tadqiq etishda qo’llaniladi. Modellar o’rganilayotgan geografik obyektlar hajmi
haqida tasavvurlar boradi (daryo vodiysi, tog’, vulkon, jar, to’g’on, fabrika, domna
pechi va h.k.)
- sayoxat usuli. Geografik voqea va xodisalar obyektlarni tabiatda, ishlab
chiqarishda ko’rgazmalarda, muzeylarda bevosita o’rganiladi;
- manbalarni  o’rganish  usuli.  O’quvchilarni  mustaqil  ishlarida  katta
ahamiyatga ega. Mazkur usul geografik voqea va hodisalar hamda obyektlarni
o’rganishni turli bosqichlarda qo’llaniladi: tadqiqotchi tayyorgarlik bosqichida;
tadqiqotni  o’tkazish  boschiqida;  tadqiqot  qatnashchilarini  umumlashtirish
bosqichida;
- kartografik usul. Geografik tadqiqotlarda muhim o’rin tutadi. Geografiya
ta’limida  geografik  bilimlarni  tasvirlashda  tadqiq  qilishda  va  o’rganishda
qo’llaniladi.
Yuqoridagi sinflardan tashqari ishlarni o’tkazish metodlarini o’quvchilarni 
mustaqil bilim olishlarini faollashtirishni turli bosqichlarida qo’llash mumkin.
Logotip
muhitni muxofaza qilishni amalda o’rganishadi; - kuzatish usullari. Ushbu usularni tabiatni va xo’jalikni kuzatishda qo’llash mumkin. Bu esa geografik voqea va xodisalar hamda borliqlarni har tomonlama o’rganishga ikon beradi. Tabiatni va xo’jalik faoliyatni kuzatish muntazam va vaqtincha bo’lishi mumkin. Masalan, ob-havoni daryo va ko’l satxini yer po’stini harakatlarini muntazam kuzatib boriladi. Tabiiy geografik jarayonlar, iqtisodiy geografik jarayonlarni ma’lum bir vositalarda kuzatish mumkin. Masalan, surilmani rivojlanishi, daryo erroziyasi, yer yuzasini cho’qishi qishloq xo’jalik yoki sanoat mahsulotlarni ishlab chiqarish va boshqalarni ma’lum vaqtda ko’zatish mumkin; - tajriba -eksperemental usuli tabiatda kuzatish qiyin bo’lgan geografik voqea va xodisalarni kuzatish uchun qo’llaniladi. Masalan, cho’qindi jinslarni hosil bo’lishi; qirg’oqlarni to’lqin ta’sirida yemirilishi, quduqlarni tuzilishi va shakllanishini namoyish qiladigan masalalar; - qurish va modellashtirish. O’rganilayotgan geografik voqea va xodisalarni moxiyatini namoyish qiladigan modellarni turli xillarini yaratish, jihozlar, uskunalar, jihozlarni ko’rish va yasash. Modellar geografik obyektlarni tuzilishini tadqiq etishda qo’llaniladi. Modellar o’rganilayotgan geografik obyektlar hajmi haqida tasavvurlar boradi (daryo vodiysi, tog’, vulkon, jar, to’g’on, fabrika, domna pechi va h.k.) - sayoxat usuli. Geografik voqea va xodisalar obyektlarni tabiatda, ishlab chiqarishda ko’rgazmalarda, muzeylarda bevosita o’rganiladi; - manbalarni o’rganish usuli. O’quvchilarni mustaqil ishlarida katta ahamiyatga ega. Mazkur usul geografik voqea va hodisalar hamda obyektlarni o’rganishni turli bosqichlarda qo’llaniladi: tadqiqotchi tayyorgarlik bosqichida; tadqiqotni o’tkazish boschiqida; tadqiqot qatnashchilarini umumlashtirish bosqichida; - kartografik usul. Geografik tadqiqotlarda muhim o’rin tutadi. Geografiya ta’limida geografik bilimlarni tasvirlashda tadqiq qilishda va o’rganishda qo’llaniladi. Yuqoridagi sinflardan tashqari ishlarni o’tkazish metodlarini o’quvchilarni mustaqil bilim olishlarini faollashtirishni turli bosqichlarida qo’llash mumkin.
Sinfdan tashqari ishlarning shakllari
Sinfdan  tashqavri  ishlarning  asorsiy  shakllariga  geografik  to’garaklar,
geografik seksiyalar, geografik klublar, o’lkashunoslik muzeylari, sinfdan tashqari
o’qitish, “Geografiya kechalari” kiradi.
Geografiya to’garaklari
Geografiya  to’garaklari  sinfdan  tashqari  ishlarni  asosiy  shakli  bo’lib
xisoblanadi. Geografiya to’garagining asosiy maqsadi o’quvchilarni geografiya
faniga qiziqishini kuchaytirish, ularni geografik bilim va ko’nikmalarni yanada
rivojlantirish, chuqurlashtirish va kengaytirishdan iborat.
Geografiya  to’garagini  tashkil  qilish  va  uni  faoliyatinni  muntazam  olib
borishda to’garak boshlig’i quyidagi ishlarni amalga oshiradi: a) tashkiliy ishlar; b)
to’garakni ilmiy yo’nalishlarini aniqlash; v) to’garakda ilmiy ishlarni borishini
boshqarish.
Tashkiliy ishlarga quyidagilar kiradi:
- geografiya to’garagi uchun joy tanlash. Geografiya to’garagi uchun alohida
xona sifatida geografiya kabinetini olish mumkin. Chunki geografiya kabinetida
to’garak a’zolari uchun zarur bo’lgan asbob-uskunalar, jihozlar, jihozlar geografik
hartitalar  va  atlaslar  mavjud  bo’ladi.  Mabodo  geografiya  kabineti  bo’lmasa
to’garak  a’zolari  tomonidan  maktab  rahbariyati  yordamda  jihozlanishi  lozim.
Geografiya  xonasidagi  barcha  o’quv  vositalari  ro’yxati  bo’lmog’i  lozim.
Geografiya  xonasida  o’quv  vositalari  geografiya  fanini  tarmoqlari  bo’yicha
joylashtirilgan bo’lmog’i lozim. Masalan, tabiiy geografiya, iqtisodiy geografiya,
o’lkashunoslik, qo’shimcha vositalar (qo’shimcha adabiyotlar);
- to’garakni a’zolarini ruyxatini tuzish. to’garakka turli sinflardan geografiya
faniga  qiziquvchilar  a’zo  bo’lishlari  mumkin.  Shuning  uchun  to’garak
a’zolaprining yoshi ham qiziquvchanlik darajasi va bilim va ko’nikmalari ham
turlicha  bo’ldi,  demak  to’garakni  ishini  loyihalashtirilayotganda,  to’garak
a’zolariga topshiriqlar berayotganda mazkur farqlar xisobga olinmog’i lozim;
- to’garakni tashkiliy qo’mitasini tuzish. To’garakni birnchi majlisida uning
tarkibiy qo’mitasi tuziladi. Bunda to’garakni rahbari, yo’nalishlar bo’yicha rahbar
va a’zolar aniqlanadi va tasdiqlanadi;
- to’garakni nomi va uning yo’nalishlari aniqlanadi. To’garakni nomi “Yosh
Logotip
Sinfdan tashqari ishlarning shakllari Sinfdan tashqavri ishlarning asorsiy shakllariga geografik to’garaklar, geografik seksiyalar, geografik klublar, o’lkashunoslik muzeylari, sinfdan tashqari o’qitish, “Geografiya kechalari” kiradi. Geografiya to’garaklari Geografiya to’garaklari sinfdan tashqari ishlarni asosiy shakli bo’lib xisoblanadi. Geografiya to’garagining asosiy maqsadi o’quvchilarni geografiya faniga qiziqishini kuchaytirish, ularni geografik bilim va ko’nikmalarni yanada rivojlantirish, chuqurlashtirish va kengaytirishdan iborat. Geografiya to’garagini tashkil qilish va uni faoliyatinni muntazam olib borishda to’garak boshlig’i quyidagi ishlarni amalga oshiradi: a) tashkiliy ishlar; b) to’garakni ilmiy yo’nalishlarini aniqlash; v) to’garakda ilmiy ishlarni borishini boshqarish. Tashkiliy ishlarga quyidagilar kiradi: - geografiya to’garagi uchun joy tanlash. Geografiya to’garagi uchun alohida xona sifatida geografiya kabinetini olish mumkin. Chunki geografiya kabinetida to’garak a’zolari uchun zarur bo’lgan asbob-uskunalar, jihozlar, jihozlar geografik hartitalar va atlaslar mavjud bo’ladi. Mabodo geografiya kabineti bo’lmasa to’garak a’zolari tomonidan maktab rahbariyati yordamda jihozlanishi lozim. Geografiya xonasidagi barcha o’quv vositalari ro’yxati bo’lmog’i lozim. Geografiya xonasida o’quv vositalari geografiya fanini tarmoqlari bo’yicha joylashtirilgan bo’lmog’i lozim. Masalan, tabiiy geografiya, iqtisodiy geografiya, o’lkashunoslik, qo’shimcha vositalar (qo’shimcha adabiyotlar); - to’garakni a’zolarini ruyxatini tuzish. to’garakka turli sinflardan geografiya faniga qiziquvchilar a’zo bo’lishlari mumkin. Shuning uchun to’garak a’zolaprining yoshi ham qiziquvchanlik darajasi va bilim va ko’nikmalari ham turlicha bo’ldi, demak to’garakni ishini loyihalashtirilayotganda, to’garak a’zolariga topshiriqlar berayotganda mazkur farqlar xisobga olinmog’i lozim; - to’garakni tashkiliy qo’mitasini tuzish. To’garakni birnchi majlisida uning tarkibiy qo’mitasi tuziladi. Bunda to’garakni rahbari, yo’nalishlar bo’yicha rahbar va a’zolar aniqlanadi va tasdiqlanadi; - to’garakni nomi va uning yo’nalishlari aniqlanadi. To’garakni nomi “Yosh
geograf” bo’lishi mumkin. Uning ichida quyidagi yo’nalishlarni tashkil qilish
mumkin: “Yosh tabiiy geograf”, “Yosh iqtisodiy geograf”, “Yosh o’lkashunos”,
“Yosh geolog”, “Yosh topogrof”, “Yosh kartograf”, “Yoshmeteorolog”, “Yosh
gidrolog”, “Yosh ekolog”, va h.k.
- to’garak  va  uning  tarmoqlarini  ish  rejasi  tasdiqlanadi  va  uning  ish
faoliyatini boshlanadi. Ish rejasi o’quv yili va chorak uchun tuziladi. Har o’quv
yilida xisobot qilingan ishlar bo’yicha hisobot tuziladi. To’garakning ishi har
haftada bir marta o’tkaziladi.
To’garakning  faoliyati.  To’garakning  faoliyati  yuqorida  aytganimizdek
muntaazam  ravishda  haftada  bir  marta  o’tkazib  turiladi.  To’garakda  ishlar
sektsiyalar ya’ni bo’limlar bo’yicha olib boriladi. Har bir bo’limda eng kamida 5-
tadan a’zo bo’lishi lozim. Har bo’lim rahbari to’garak a’zolariga olib boriladigan
ishlarni bo’lib beradi. Masalan, “Yosh o’lkashunos” bo’limida ishlar quyidagicha
bo’lishi mumkin:
Buyuk tabiiy geograf olimlar merosini o’rganish; Tabiiy
geografik  sharoit  komponentlarini  o’rganish  (tog’  jinsari,  relyef,  iqlim,  ichki
suvlar,  tuproq  o’simlik  va  havyvonot  dunyosini  o’rganish),  landshaftlarni
o’rganish; ob-havoni o’rganish va h.k.
Geografiya to’garagida ilmiy ishlarni olib borishda geografik tadqiqotlar
olib borish bo’yicha nashr etilgan metodik qo’llanmalar katta yordam beradi.
Masalan, joyni geoglogik sharoitini, o’simlik va hayvonot dunyosi, tuprog’i, tarixi,
arxeologik yodgorliklarini o’rganish bo’yicha nashr qilingan metodik qo’llanmalar
katta ahamiyatga ega.
Iqtisodiy geografik yo’nalishda olib boriladigan to’garak ishlarida statistik
maa’lumotlar, iqtisodiy ma’lumotlar, iqtisodiy sharoitni tavsifiga bag’ishlangan
qo’llanmalar va mongografiyalar katta ahamiyatga ega.
To’garakda to’garak a’zolari haqida ma’lumotlar jurnali, har bir to’garak
a’zosida esa kundalik bo’lmog’i lozim.
Chrak oxirida yoki o’quv yilining oxirida har bir tarmoq o’z qilgan ishlari haqida
xisobot beradi. Ular asosida to’garak rahbari umumiy yakuniy hisobot tayyorlaydi.
20.2.1. Geografik jamiyat, klub va o’lkashunoslik muzeyi
Sinfdan tashqari ishlarni mazkur shakli yangi xisoblanadi, chunki u ilgari
mmaktabdan tashqari ishlar toyifasiga kirar edi va maktabdan tashqari muassalar
Logotip
geograf” bo’lishi mumkin. Uning ichida quyidagi yo’nalishlarni tashkil qilish mumkin: “Yosh tabiiy geograf”, “Yosh iqtisodiy geograf”, “Yosh o’lkashunos”, “Yosh geolog”, “Yosh topogrof”, “Yosh kartograf”, “Yoshmeteorolog”, “Yosh gidrolog”, “Yosh ekolog”, va h.k. - to’garak va uning tarmoqlarini ish rejasi tasdiqlanadi va uning ish faoliyatini boshlanadi. Ish rejasi o’quv yili va chorak uchun tuziladi. Har o’quv yilida xisobot qilingan ishlar bo’yicha hisobot tuziladi. To’garakning ishi har haftada bir marta o’tkaziladi. To’garakning faoliyati. To’garakning faoliyati yuqorida aytganimizdek muntaazam ravishda haftada bir marta o’tkazib turiladi. To’garakda ishlar sektsiyalar ya’ni bo’limlar bo’yicha olib boriladi. Har bir bo’limda eng kamida 5- tadan a’zo bo’lishi lozim. Har bo’lim rahbari to’garak a’zolariga olib boriladigan ishlarni bo’lib beradi. Masalan, “Yosh o’lkashunos” bo’limida ishlar quyidagicha bo’lishi mumkin: Buyuk tabiiy geograf olimlar merosini o’rganish; Tabiiy geografik sharoit komponentlarini o’rganish (tog’ jinsari, relyef, iqlim, ichki suvlar, tuproq o’simlik va havyvonot dunyosini o’rganish), landshaftlarni o’rganish; ob-havoni o’rganish va h.k. Geografiya to’garagida ilmiy ishlarni olib borishda geografik tadqiqotlar olib borish bo’yicha nashr etilgan metodik qo’llanmalar katta yordam beradi. Masalan, joyni geoglogik sharoitini, o’simlik va hayvonot dunyosi, tuprog’i, tarixi, arxeologik yodgorliklarini o’rganish bo’yicha nashr qilingan metodik qo’llanmalar katta ahamiyatga ega. Iqtisodiy geografik yo’nalishda olib boriladigan to’garak ishlarida statistik maa’lumotlar, iqtisodiy ma’lumotlar, iqtisodiy sharoitni tavsifiga bag’ishlangan qo’llanmalar va mongografiyalar katta ahamiyatga ega. To’garakda to’garak a’zolari haqida ma’lumotlar jurnali, har bir to’garak a’zosida esa kundalik bo’lmog’i lozim. Chrak oxirida yoki o’quv yilining oxirida har bir tarmoq o’z qilgan ishlari haqida xisobot beradi. Ular asosida to’garak rahbari umumiy yakuniy hisobot tayyorlaydi. 20.2.1. Geografik jamiyat, klub va o’lkashunoslik muzeyi Sinfdan tashqari ishlarni mazkur shakli yangi xisoblanadi, chunki u ilgari mmaktabdan tashqari ishlar toyifasiga kirar edi va maktabdan tashqari muassalar
tomonidan tashkil  qilinar edi. Masalan.  “Globus” geografiya jamiyati  yoshlar
kulubini tarkibida keng tarqalgan edi.
Geografiya to’garagiga qaraganda geografiya jamiyatida a’zolar ko’proq
bo’ladi  va  uning  faoliyati  turli  tumanligi  bilan  ajralib  turadi.  Geografiya
jamiyatining maqsadi o’quvchilar orasida va maktab joylashgan hududa geografik
bilimlarni  tashviqot  qilishdan  iborat.  Geografiya  jamiyatida  o’quvchilar
izlanuvchanlik va tadqiqotchilik faoliyati bilan shug’ullanadi.
Geogafik  izlanuvchanlikda  o’quvchilar  kutubxonadagi  mavjud  xujjatlarni
o’rganishadi, ya’ni arxiv materiallari, foto rasmlar, davriy nashriyot materiallari,
amaliy va ilmiy-ommabop adabiyotlar, statistik materiallar, geografik haritalar,
rasmlar va kartinalarni o’rganishadi.
Geografik izlanishda maxalliy aholidan so’rov o’tkazish ham katta ahamiyat
kasb etadi. Izlanuvchanlikda kuzatish katta o’rin tutadi. Bunda tabiat, tabiat 
hodisalari, ishlab chiqarish jarayoni kuzatiladi. Izlanuvchanlikda eski va yangi 
haritalarni solishtirish ham muhim natijalarni berishi mumkin.
Izlanuvchanlikdan so’ng o’quvchilarni tadqiqot ishlariga qiziquvchanligini
oshirish  lozim.  O’quvilar  tadqiqot  ishlariga  jalb  qilinganda  ularni  tadqiqot
o’tkazish usullari bilan tanishtirish lozim. Shundan so’ng ularda tadqiqot o’tkazish
uchun  mustaqil  ishlar  topshirish  mumkin.  Bunda  o’quvchilar  matematik,
kartografik usul bilan hamda geografik asbob-uskunalar, jihozlar va jihozlar bilan
ishlash ko’nikmasiga ega bo’lishlari shart. Tadqiqot ishlari quyidagi yo’nalishlarda
olib borilaishi mumkin: joyni tuprog’ini o’rganish va haritaga tushirish; joydagi
antropogen landshaftlarni o’rganib ularni geografik haritaga tushirish, joydagi
ishlab chiqarish korxonalarini o’rganish va h.k.
Geografik  klublar.  Uning  asosiy  maqsadi  o’quvchilarni  darsdan  bo’sh
vaqtlarini  ilmiy-bilish  faoliyati  bilan  to’ldirishdir.  Geografik  kulubdagi  ishlar
to’garak, izostudiya, folbklor ansambli, kinolektoriya va boshqalar bilan birga olib
boriladi. Geografiya jamiyatiga o’xshab geografik klub ham o’quvchilarni kata
qismini jalb qiladi. Uning o’tkazadigan marosimlarda maktab joylashgan qishloq
yoki maxallaning aholisi ham qatnashishi mumkin. U faqat geografik bilimlarni
targ’ibot qilibgina qolmasdan o’quvchilarni maktabdagi mashg’ulotlar tugagandan
so’ng bekorchilik va boshqa keraksiz ishlar bilan shug’ullanishini oldini oladi.
Logotip
tomonidan tashkil qilinar edi. Masalan. “Globus” geografiya jamiyati yoshlar kulubini tarkibida keng tarqalgan edi. Geografiya to’garagiga qaraganda geografiya jamiyatida a’zolar ko’proq bo’ladi va uning faoliyati turli tumanligi bilan ajralib turadi. Geografiya jamiyatining maqsadi o’quvchilar orasida va maktab joylashgan hududa geografik bilimlarni tashviqot qilishdan iborat. Geografiya jamiyatida o’quvchilar izlanuvchanlik va tadqiqotchilik faoliyati bilan shug’ullanadi. Geogafik izlanuvchanlikda o’quvchilar kutubxonadagi mavjud xujjatlarni o’rganishadi, ya’ni arxiv materiallari, foto rasmlar, davriy nashriyot materiallari, amaliy va ilmiy-ommabop adabiyotlar, statistik materiallar, geografik haritalar, rasmlar va kartinalarni o’rganishadi. Geografik izlanishda maxalliy aholidan so’rov o’tkazish ham katta ahamiyat kasb etadi. Izlanuvchanlikda kuzatish katta o’rin tutadi. Bunda tabiat, tabiat hodisalari, ishlab chiqarish jarayoni kuzatiladi. Izlanuvchanlikda eski va yangi haritalarni solishtirish ham muhim natijalarni berishi mumkin. Izlanuvchanlikdan so’ng o’quvchilarni tadqiqot ishlariga qiziquvchanligini oshirish lozim. O’quvilar tadqiqot ishlariga jalb qilinganda ularni tadqiqot o’tkazish usullari bilan tanishtirish lozim. Shundan so’ng ularda tadqiqot o’tkazish uchun mustaqil ishlar topshirish mumkin. Bunda o’quvchilar matematik, kartografik usul bilan hamda geografik asbob-uskunalar, jihozlar va jihozlar bilan ishlash ko’nikmasiga ega bo’lishlari shart. Tadqiqot ishlari quyidagi yo’nalishlarda olib borilaishi mumkin: joyni tuprog’ini o’rganish va haritaga tushirish; joydagi antropogen landshaftlarni o’rganib ularni geografik haritaga tushirish, joydagi ishlab chiqarish korxonalarini o’rganish va h.k. Geografik klublar. Uning asosiy maqsadi o’quvchilarni darsdan bo’sh vaqtlarini ilmiy-bilish faoliyati bilan to’ldirishdir. Geografik kulubdagi ishlar to’garak, izostudiya, folbklor ansambli, kinolektoriya va boshqalar bilan birga olib boriladi. Geografiya jamiyatiga o’xshab geografik klub ham o’quvchilarni kata qismini jalb qiladi. Uning o’tkazadigan marosimlarda maktab joylashgan qishloq yoki maxallaning aholisi ham qatnashishi mumkin. U faqat geografik bilimlarni targ’ibot qilibgina qolmasdan o’quvchilarni maktabdagi mashg’ulotlar tugagandan so’ng bekorchilik va boshqa keraksiz ishlar bilan shug’ullanishini oldini oladi.
Chunki u maktab joylashgan maxalla yoki qishloqning madaniy markazi bo’lib
ham  hisoblanadi.  Geografik  klublar  hozirgi  vaqda  maktabdan  tashqari
muassasalarda ham tashkil qilinishi mumkin.
O’lkashunoslik muzeyi. O’lkashunoslik muzeyini jihozlash geogrfik to’garak,
geografik  jamiyat  yoki  klub  asosida  olib  boriladi.  Sinfdan  tashqari  hamda
maktabdan tashqari ishlarning natijalari o’lkashunoslik muzeyini tashkil qilish va
jihozlashda katta ahamiyatga ega. Geografiya to’garagini har bir tarmog’i bo’yicha
yig’ilgan materiallar muzeyga eksponat sifatida qo’yiladi. Masalan, “Yosh biolog”
bo’limi  muzeyini  tuproq,  o’simlik  va  hayvonot  dunyosi  namunalari  bilan
jihozlashlari va muntazam to’ldirib borishlari lozim, “Yosh iqtisodiy geograf”
tarmog’i  esa  joydagi  ishlab  chiqarish  korxonalari  maketlari  va  ularning
mahsulotlari namunalari bilan muzeyni jihozlashlari mumkin va h.k
O’lkanunoslik  muzeyi  sinfdan  tashqari  ishlarni  natijalarini  umumlashtirib
ko’rsatadi.  Mazkur  muzey  ishlarida  “Yosh  tarixchi”  to’garagi  a’zolari  ham
qatnashishi  mumkin.  Ularni  qo’llagan  materiallari  o’lka  tarixi  bo’limining
eksponatlarini to’ldiradi.
Geografik konferentsiyalar va kechalar
Maktab  o’quvchilarini  geografiya  faniga  qiziqtirishni  yana  bir  bosqichi
“Geografik konferentsiya” hisoblanadi geografik konferentsiyada ishlar quyidagi
tartibda olib boriladi.
1.
Konferentsiyaning  mavzusi  aniqlanadi.  Konferentsiyaning  mavzusi
geografiya  fanining  hamda  o’lka  geografiyasining  dolzarb  muammolariga
bag’ishlanadi. Masalan, cho’llanish jarayoni, iqlimni isishi, yoqilg’i resurslarini
muammosi, demografik muammo, ekologik muammo va h.k.
2. Konferentsiyaga tayyorgarlik bo’yicha ma’lum bir mavzuga bag’ishlangan
adabiyotlar  ro’yxati  tuziladi.  10-15  kun  avval  konferentsiya  o’tkazish  haqida
ma’lumot osib qo’yiladi.
3. Konferentsiyani o’tkazish. Konferentsiya qatnashchilari o’zlari tanlagan
mavzu bo’yicha loyiha tayyorlashadi va uni konferintsiyada himoya qilishadi.
Masalan  O’zbekiston  maktablarida  “Orol  muammosi”ga  bag’ishlangan
konferentsiya tashkil qilish mumkin. Geografiya o’qituvchisi mazkur muammoni
quyidagi qismlarga bo’lib har bir bo’lim bo’yicha loyiha tayyorlashni xoxlovchi
Logotip
Chunki u maktab joylashgan maxalla yoki qishloqning madaniy markazi bo’lib ham hisoblanadi. Geografik klublar hozirgi vaqda maktabdan tashqari muassasalarda ham tashkil qilinishi mumkin. O’lkashunoslik muzeyi. O’lkashunoslik muzeyini jihozlash geogrfik to’garak, geografik jamiyat yoki klub asosida olib boriladi. Sinfdan tashqari hamda maktabdan tashqari ishlarning natijalari o’lkashunoslik muzeyini tashkil qilish va jihozlashda katta ahamiyatga ega. Geografiya to’garagini har bir tarmog’i bo’yicha yig’ilgan materiallar muzeyga eksponat sifatida qo’yiladi. Masalan, “Yosh biolog” bo’limi muzeyini tuproq, o’simlik va hayvonot dunyosi namunalari bilan jihozlashlari va muntazam to’ldirib borishlari lozim, “Yosh iqtisodiy geograf” tarmog’i esa joydagi ishlab chiqarish korxonalari maketlari va ularning mahsulotlari namunalari bilan muzeyni jihozlashlari mumkin va h.k O’lkanunoslik muzeyi sinfdan tashqari ishlarni natijalarini umumlashtirib ko’rsatadi. Mazkur muzey ishlarida “Yosh tarixchi” to’garagi a’zolari ham qatnashishi mumkin. Ularni qo’llagan materiallari o’lka tarixi bo’limining eksponatlarini to’ldiradi. Geografik konferentsiyalar va kechalar Maktab o’quvchilarini geografiya faniga qiziqtirishni yana bir bosqichi “Geografik konferentsiya” hisoblanadi geografik konferentsiyada ishlar quyidagi tartibda olib boriladi. 1. Konferentsiyaning mavzusi aniqlanadi. Konferentsiyaning mavzusi geografiya fanining hamda o’lka geografiyasining dolzarb muammolariga bag’ishlanadi. Masalan, cho’llanish jarayoni, iqlimni isishi, yoqilg’i resurslarini muammosi, demografik muammo, ekologik muammo va h.k. 2. Konferentsiyaga tayyorgarlik bo’yicha ma’lum bir mavzuga bag’ishlangan adabiyotlar ro’yxati tuziladi. 10-15 kun avval konferentsiya o’tkazish haqida ma’lumot osib qo’yiladi. 3. Konferentsiyani o’tkazish. Konferentsiya qatnashchilari o’zlari tanlagan mavzu bo’yicha loyiha tayyorlashadi va uni konferintsiyada himoya qilishadi. Masalan O’zbekiston maktablarida “Orol muammosi”ga bag’ishlangan konferentsiya tashkil qilish mumkin. Geografiya o’qituvchisi mazkur muammoni quyidagi qismlarga bo’lib har bir bo’lim bo’yicha loyiha tayyorlashni xoxlovchi
o’quvchilarga topshirishi mumkin: Orolni XX asrning birinchi yarmidagi tabiiy
geografik sharoiti; Orolni XX asrning ikkinchi yarmidagi quriy boshlashining
asosiy  sabablari;  Orolni  qurishini  geografik oqibatlari;  Orolni  qutqarib qolish
bo’yicha loyixalar.
Iqtisodiy va ijtimoiy geografiya bo’yicha quyidagi loyixalarni yashab turgan
joyi bo’yicha tuzilishi mumkin:
1.
Joyining (shahar, tuman, qishloq) geografik joylanishi. Bunda quyidaggi
ma’lumotlar yoritiladi: matematik geogrvfik joylanishi; tabiiy geografik joylanishi;
iqtisodiy  geografik  joylanishi;  siyosiy  geografik  joylanishi;  geogekologik
joylanishi.
2. Joyning tabiiy resurslari
3. Joyning tarixi
4.
Joyning iqtisodiy geografik joylanishi
5.
Joyning rekratsion va turistik obyektlari
6. Joyning rivojlanish kelajagi
Mazkur  mavzularni  o’quvchilarga  bo’lib  beriladi  va  ular  geografik
konferentsiya uchun ma’ruza tayyorlashadi.
Geografik kechalar. Geografik kechalar o’quvchilarni xordig’ini, ya’ni dam
olishini  tashkil  qilish  maqsadida  uyushtiriladi.  Geografik  kechalarda  sinfdan
tashqari  ko’p  ishlarni  uyg’unlashgan  xolda  o’tkaziladi:  ma’ruzalar,  devoriy
gazetalar chiqarish, vektorinalar, KVN, geografik va ekologik mazmunga ega
bo’lgan filbmlar.
Geografik kechalarda quyidagi mavuzalarda ishlar uyushtirilishi mumkin:
alohida viloyat, tuman yoki shaharning iqtisodiy geografik sharoiti; shahar yoki
tumanning ekologik muammolarri; shahar yoki tumandagi demografik muammolar
va h.k.
Sinfdan tashqari ishlarning asosiy yo’nalishalari
Sinfdan tashqari ishlar juda xilma xildir. Ayrim sinfdan tashqari ishlar ko’p
xollarda bir birini qaytaradi. o’lkashunoslik; ilmiy- Shuning uchun ular ma’lum bir
yo’nalishlar  bo’yicha  guruhlashtiriladi:  turistik  bilish;  madaniy  va  oqartuv;
mehnat; muzey; nashriy (Yu.I.Valishina, 1985 y.)
Turistik  o’lkashunoslik  yo’nalishi.  Ushbu  yo’nalishga  sayoxatlar,  o’quv
Logotip
o’quvchilarga topshirishi mumkin: Orolni XX asrning birinchi yarmidagi tabiiy geografik sharoiti; Orolni XX asrning ikkinchi yarmidagi quriy boshlashining asosiy sabablari; Orolni qurishini geografik oqibatlari; Orolni qutqarib qolish bo’yicha loyixalar. Iqtisodiy va ijtimoiy geografiya bo’yicha quyidagi loyixalarni yashab turgan joyi bo’yicha tuzilishi mumkin: 1. Joyining (shahar, tuman, qishloq) geografik joylanishi. Bunda quyidaggi ma’lumotlar yoritiladi: matematik geogrvfik joylanishi; tabiiy geografik joylanishi; iqtisodiy geografik joylanishi; siyosiy geografik joylanishi; geogekologik joylanishi. 2. Joyning tabiiy resurslari 3. Joyning tarixi 4. Joyning iqtisodiy geografik joylanishi 5. Joyning rekratsion va turistik obyektlari 6. Joyning rivojlanish kelajagi Mazkur mavzularni o’quvchilarga bo’lib beriladi va ular geografik konferentsiya uchun ma’ruza tayyorlashadi. Geografik kechalar. Geografik kechalar o’quvchilarni xordig’ini, ya’ni dam olishini tashkil qilish maqsadida uyushtiriladi. Geografik kechalarda sinfdan tashqari ko’p ishlarni uyg’unlashgan xolda o’tkaziladi: ma’ruzalar, devoriy gazetalar chiqarish, vektorinalar, KVN, geografik va ekologik mazmunga ega bo’lgan filbmlar. Geografik kechalarda quyidagi mavuzalarda ishlar uyushtirilishi mumkin: alohida viloyat, tuman yoki shaharning iqtisodiy geografik sharoiti; shahar yoki tumanning ekologik muammolarri; shahar yoki tumandagi demografik muammolar va h.k. Sinfdan tashqari ishlarning asosiy yo’nalishalari Sinfdan tashqari ishlar juda xilma xildir. Ayrim sinfdan tashqari ishlar ko’p xollarda bir birini qaytaradi. o’lkashunoslik; ilmiy- Shuning uchun ular ma’lum bir yo’nalishlar bo’yicha guruhlashtiriladi: turistik bilish; madaniy va oqartuv; mehnat; muzey; nashriy (Yu.I.Valishina, 1985 y.) Turistik o’lkashunoslik yo’nalishi. Ushbu yo’nalishga sayoxatlar, o’quv