Geografiya ta’limida texnologiyalardan foydalanish. O’qitishda pedagogik
texnologiyalar.
Pedagogik texnologiyalar va ularning turlari
O’zbekiston, Rossiya va boshqa qator MDH davlatlari ta’lim tizimiga XX
asrning 90-yillaridan boshlab «Yangi pedogogik texnologiyalar», «Ilg’or
pedagogik texnologiyalari», “Pedagogik texnologiyalar”, “Ta’lim texnologiyalari”,
“Maktab texnologiyalar”, “Axborot texnologiyalari” va boshqa shunga o’xshash
tushunchalar kirib keldi.
XX asrga kelib fan texnikaning yuksak darajada rivojlanishi munosabati
bilan ta’lim tizimida ham qator muammolar vujudga keldi. Bunday muammolarga
avvaldan kafolatlangan natijalarni olishga yo’naltirilgan ta’lim texnologiyalarni
loyihalashtirish va amalga oshirish kiradi.
Shu maqsadda XX asrning 50-70 yillar ida AQSH da B.Blum. D.Kratvoll,
N.Gronlund, Dj.Kerol, Dj.Blok, A.Anderson va boshqa olimlar tomonidan
rejalashtirilgan natijalarni olishni kafolatlaydigan, Qayta takrorlanadigan
pedagogik tsiklni o’z ichiga olgan texnologiyalar ishlab chiqildi. Mazkur
texnologiyalar so’ngra Yevropada qo’llanila boshlandi. Pedagogik texnologiyalar
bo’yicha ilmiy jurnallar nashr qilina boshlandi.
Rossiyada pedagogik texnologiyalar XX asrning 90-yillaridan boshlab
tarqala boshladi.Mazkur texnologiyalar sohasida B.P. Bespalko, M.V.Klarin,
V.G.Guzeev, T.S.Nazarov. N.D.Nikondova, N.F.Kostenko, V.R.Imakova, G.Ilbni,
B.I.Bulin, Sokolova, Yu.G.Molokova, O.Episheva, P.K.Selevko va boshqalar
ulkan ishlarni amalga oshirishdiyu “SHкoльnыe tеxnoлoгии” jurnali nashr qilina
boshladi. Yangi pedagogik texnaologiyalar ta’limning boshqa bosqichlarida
(maktabgacha ta’lim, boshlang’ich, o’rta, o’rta maxsus va Oliy ta’lim) qo’llanila
boshladi.
O’zbekistonda pedagogik texnologiyalar sohasida 2000 yildan boshlab yirik
ilmiy ishlar va o’quv qo’llanmalari nashr qilina boshlandi. Bu sohada
B.P.Farberman, N.Saydaxmedov, F.Jumabaev, A.Ochilov, L.Golish,
B.Ziyamuhamedov, SH.Abdullaev, J.O.Tolipova, A.T.G’ofurov va boshqalar katta
ishlarni amalga oshirishdi. Ayniqsa Nizomiy nomidagi Toshkent Pedagogika
Universitetida “Ta’lim texnologiyalari” jurnali nashr etilmoqda.
Geografiya ta’limida pedagogik va axborot texnologiyalarini qo’llash va
geografik ta’lim texnologiyalarini ishlab chiqish bo’yicha I.V.Dushina,
V.T.Dmitreva, A.N.Vorobbev, O.A.Ushakova, N.V.Novenko, I.I.Barina,
O.A.Baxchieva, U.X. Safarov, X.Nikadamboyevd va boshqalar ish olib
borishmoqda.
O’zbekistonda geografiya ta’limida pedagogik va axborot texnologiyalarini
qo’llash va geografik texnologiyalarni ishlab chiqish bo’yicha ilmiy va metodik
ishlar endi boshlanmoqda, ammo bu sohada yirik ko’zga ko’rinadigan ishlar hali
qilinganicha yo’q. Pedagogik texnologiyalarni ajralmas qismi bo’lgan test
topshiriqlari hamma fanlarda, ayniqsa Oliy o’quv yurtlariga kirish imtihonlarida
keng qo’llanila boshlandi. Shuni ham aytib o’tish lozimki, barcha o’quv fanlarida
ham test topshiriqlarini tuzish bo’yicha aniq bir metodik qo’llanmalar va
ko’rsatmalar ishlanmasdan turib test topshiriqlari ishlab chiqildi va nashr qilindi.
Bu esa ayrim chalkashliklarga va testlarni faqat bir yo’nalishda tuzilishiga olib
keldi. Testologiya, ya’ni o’qitish maqsadlarini test topshiriqlari orqali ifodalash
pedagogik texnologiyalarni oxirgi bosqichlaridan biri hisoblanadi. Demak,
O’zbekistonda va boshqa MDH davlatlarida yangi pedagogik texnologiyalarni
ma’lum bir bo’g’inlarini qo’llash ancha oldin boshlangan.
O’zbekistonda 1992 yildan boshlab Oliy o’quv yurtlariga qabul pedagogik
test sinovlari asosida o’tkaziladigan bo’ldi. Oliy va o’rta maxsus maktab
muammolari institutida pedagogik texnologiyalar va ta’lim sifati bo’limi ochildi.
Geografiya ta’limida ko’pincha o’qitish texnologiyalari ilgaritdan qo’llanilib
kelinadi, ayrimlari endi qo’llanilmoqda. I.V.Dushina (2004) geografiya ta’limida
qo’llaniladigan texnologiyalarni quyidagi turlarga bo’lgan: mantiqiy tayanch
konspektlar texnologiyasi; o’quv ishlari usullarini shakllantirish texnologiyasi;
o’quvchilarni o’quv faoliyatini shakllantirish texnologiyasi; komunikativ - aloqa
texnologiyasi; o’quvchilarni loyixalar tuzish faoliyati texnologiyasi.
Hozirgi paytda geografiya ta’limida pedagogik va axborot texnologiyalarini
qo’llashni ilmiy-metodik asoslari quyidagi yo’nalishlarda ishlab chiqilishi lozim.
Geografiya ta’limini maqsadlarini aniqlash. Geografiya ta’limining
maqsadlari va vazifalari mavjud ta’lim standartlarida ishlab chiqilgan va
tasdiqlangan. Standartlar bo’yicha har bir geografiya predmeti bo’yicha ta’lim
maqsadlari va vazifalari ishlab chiqilgan. Geografiya ta’limining asosiy
ko’rsatkichlarini B.Blumning taksonomik birliklari orqali ifodalansa ular aniq bir
o’lchamlarga ega bo’lar edi. Mazkur muammo sohasida hozircha geografiya
ta’limida sezilarli ishlar olib borilayotgani yo’q.
Geografiya ta’limida quyidagi texnologiyalardan foydalanish mumkin.
Kartografik texnologiyalar. Geografiya ta’limining barcha bosqichlarida
qadimdan qo’llanib keladi. Kartografik materiallar ko’pincha darsga qo’shimcha
ko’rgazma sifatida ishlatiladi. Alohida kartografik texnalogiyalar yordamida
hozircha dars o’tilmaydi. Kartografik texnologiyalarni qo’llash quyidagi
bosqichlardan iborat:
a) ilk, sodda kartografik tushunchalarni shakillantirish bosqichi. Mazkur
bosqich umum-ta’lim maktablarida 5-sinfda «Boshlang’ich tabiiy geografiya»
kursida, Oliy o’quv yurtlarida esa topografiya va kartografiya kurslarida beriladi.
Bunda, harita, miqiyos (mashstab), shartli belgilar, geografik koordinatalar haqida
tushunchalar, ko’nikma va malakalar shakllantiriladi. Mazkur bosqich o’z
navbatida quyidagi texnologiyalardan iborat: Miqiyos (mashstab) texnologiyasi;
shartli belgilar texnologiyasi; geografik koordinatalar texnologiyasi;
b) Kartografik dars texnologiyasi - mazkur darslarda to’la kartografik
texnologiyalarni qo’llash asosida o’tilishi mumkin. Mazkur texnologiyalarni o’rta
va oliy ta’limda regional tabiiy va iqtisodiy geografik predmetlarini o’rganishda
qo’llanishi mumkin. (materiklar va okeanlar, o’lkalar, davlatlar ma’muriy
birliklarning tabiiy va iqtisodiy hamda siyosiy geografik sharoiti).
O 'quv ishlari usullarini shakllantirish texnologiyasi (Dushina, Gerasimova,
Neklyukova, G’ulomov, Qurboniyozov, Vaxobov va boshqalar). Mazkur usul ham
geografiya ta’limida ilgaritdan qo’llanib kelinadi. Ushbu texnologiya geografik
borliqni, xodisa va jarayonlarni tavsiflash tartibi, qoidasi, algoritmlar sifatida
ifodalangan. Mazkur texnologiya har bir darslik uchun metodik qo’llanma sifatida
kengroq tarqalgan. Masalan, har bir sinf bo’yicha nashr qilingan darsliklar albatta
metodik qo’llanmasi bilan birga nashr qilinmoqda. Unda geografik ko’nikmalarni
shakllantrish texnologiyalari ishlab chiqilgan.
Tabaqalashtirilgan o 'qitish texnologiyasi (Episheva, Dushina). Ushbu
texnologiya ham geografiya ta’limida ilgaritdan qo’llanib kelinadi. Ushbu usulni
qo’llaganda sinf o’quvchilari qobiliyatiga va qiziquvchanligiga ko’ra ma’lum bir
guruhlarga bo’linadi. Bunda o’quv maqsadlari tabaqalashtiriladi, har bir guruh
uchun o’quv jarayonini ta’minlaydigan texnologiya ishlab chiqiladi. Mazkur
texnologiyani regional geografiya fanlarini o’rganishda qo’llash yaxshi natija
beradi. Masalan, Yevropadagi rivojlangan davlatlar iqtisodiy geografiyasini
o’rganishda har bir guruh ma’lum bir davlatni o’rganishi mumkin.
O'quvchilarni o'quv faoliyatini shakllantirish texnologiyasi (Suxov, Rom,
Dronov, Dushino va boshqalar). Bunda o’quv faoliyati o’quvchilarni faolligini
oshirishni maxsus, alohida shakli sifatida ko’riladi. Ushbu texnologiyada
o’quvchilar bilimlarni ma’lum bir o’quv topshiriqlarni bajarish orqali olishadi.
Ushbu texnologiyani qo’llash quyidagi bosqichlardan iborat: ma’lum bir mavzu
yoki bo’lim bo’yicha topshiriqlar tizimi tuziladi (masalan, Shimoliy Amerika
iqlimi; Xitoyning qishloq xo’jaligi; Yaponiya transporti va hokazolar); O’qituvchi
va o’quvchilar faoliyatini tashkil qilish loyihasini ishlab chiqish; mavzu bo’yicha
o’quvchilar bilimini tekshirish uchun test topshiriqlarini tuzish; dars o’tish,
o’quvchilar bilimini baholash. Mazkur texnologiyalarga o’quvchilar faoliyatini
faollashtirish texnologiyasini ham kiritsa bo’ladi. O’quvchilar faoliyatini
faollashtirish va jadallashtirish geografik o’yinlar texnologiyasi, muammoli
o’qitish texnologiyasi, o’quv materiallarini chizmali, belgili va kartografik
modellardan foydalanish orqali amalga oshiriladi. Geografiya o’yinlar
texnologiyasi, geografiya ta’limida juda keng qo’llaniladi va o’zining qiziqarliligi,
bilimlarni o’quvchilar tomonidan oson o’zlashtirishlari bilan ajralib turadi.
Geografik o’yinlar texnologiyasi barcha geografiya predmetlarini o’rganishda
qo’llanishi mumkin. Muammoli o’qitish texnologiyasi ham geografiya ta’limida
yangi emas. U ilgaridan qo’llanilib kelinadi. Bunda asosiy vazifa bo’lib ma’lum bir
mavzu bo’yicha muammoli savollar yoki topshiriqlar tizimini ishlab chiqish va uni
o’quvchilarga tushuntirishdir. Masalan relyefni shakllanishi va rivojlanishi;
atmosfera yog’inlarini hosil bo’lishi: qishloq xo’jaligini tabiat zonalari bo’yicha
ixtisoslashuvi, sanoat tarmoqlarining joylashuvi va hokazolar.
Modulli ta 'lim texnologiyasi geografiya ta’limida endi rivojlanib kelmokda.
Darslik, bo’lim, mavzu ayrim modullarga bo’linadi. har bir modulda o’quvchilar
albatta egallashi lozim bo’lgan bilimlar tizimi aniqlanadi. Masalan, geografik
koordinatalar mavzusini quyidagi modullarga bo’lishimiz mumkin: ekvator, bosh
meridian, parallellar, meridianlar, daraja to’ri, geografik kenglik, geografik
uzunlik, geografik koordinatalar. Bunda o’quvchilar albatta bilishi shart bo’lgan
bilimlarga parallel, meridian, kenglik, uzunlik, geografik koordinata kiradi.
Mazkur texnologiyani geografiya predmetlarining barchasida qo’llash mumkin.
Mazkur texnologiya o’qituvchi va o’quvchini birgalikdagi faoliyatini
yengillashtiradi va jadallashtiriladi.
Alternativ texnologiyalarni juda ko’p variantlari mavjud, ulardan geografiya
ta’limda ustaxona texnologiyasidan foydalanish mumkin (Kollen, Okunev). Bunda
usta (o’qituvchi) kerakli ma’lumotlarni o’quvchilarga beradi va uning asosida
o’quvchilar o’zlarining bilimlariga tayangan holda topshiriqni bajarishadi.
Masalan, o’qituvchi bergan quyidagi materiallar asosida (yillik o’rtacha harorat,
yildagi eng baland va eng past haroratlar, yog’in miqdori va uning qaysi faslda
yog’ishi, shamollar, havo massalari) iqlim turi, yillik havo harorati farqi, iqlim
mintaqasi va u tarqalgan hududlarni aniqlashlari lozim.
Integratsiya texnologiyalari. Geografiya ta’limida integrativ predmetlarini
o’rganishda qo’llaniladi. Geografiya ta’limida akademik litsey va kasb-xunar
kollejlarida o’tiladigan «Amaliy geografiya» predmeti integrativ predmet
hisoblanadi. Unda tabiiy geografik, ekologik, iqtisodiy geografiya, siyosiy
geografiya va geosiyosiy bilimlar majmuasi berilgan. Bunda geografik qobig’dagi
tabiiy, ijtimoiy- iqtisodiy, ekologik va geosiyosiy tizimlar haqida yaxlit bilimlar
berilgan. Shuning uchun mazkur kursning vazifasi geografik borliqni yaxlit
tushunish va qabul qilishni shakllantirishdir.
Kommunikativ — suhbat texnologiyasi ham geografiya ta’limida u yoki bu
darajada ilgaritdan foydalanib kelinadi. Bunda o’qituvchidan o’quv jarayonida
ijodiy yondashish, suhbat texnologiyasi usullaridan foydalana bilish, suhbat uchun
savol va topshiriqlar tizimini ishlab chiqish, o’quvchilar yoki talabalar o’rtasida
munozaralarni tashkil qila bilish talab qilinadi. Geografiya predmetlarini deyarli
barchasini o’rganishda ushbu usuldan foydalanish mumkin. Masalan, «Orol
dengizini qutqarib qolish mumkinmi», “Qozog’iston past tog’lari o’rnida Shimolay
tog’lari bo’lsa, O’rta Osiyo iqlimi qanday bo’ladi?”, “Qanday tuproqlar hosildor va
nima uchun”, “Shimoliy Atlantika iliq oqimi bo’lmasa Yevropa iqlimi qanday
bo’ladi” va hokazolar.
Bundan tashqari reyting, jamoa, rivojlantiruvchi, shaxsga yo’naltirilgan,
mualliflik, didaktik maqsadlarni yiriklashtirish, mantiqiy tayanch konspektlar va
boshqa texnologiyalar mavjud.
Ta’lim texnologiyalarining ko’p qismi geografiya ta’limida ilgaritdan
o’qitish metodikasi sifatida qo’llanib kelingan. Metodika bilan texnologiya bir-
biriga juda yaqin, bir-birini to’ldiradi. Masalan, jahon siyosiy haritasini ma’ruza
usulida o’rganish texnologiyasi, quyosh tizimi mavzusini tushuntirish usulida
o’rgatish texnologiyasi va hokazolar.
Demak, geografiya fani yangi ta’lim texnologiyalarini qo’llash uchun juda
katta imkoniyatlarga ega, ammo mazkur texnologiyalarni qo’llash bo’yicha ilmiy-
metodik ishlar boshqa fanlarga qaraganda sust olib borilmoqda.
Geografiya ta’limida yangi pedagogik texnologiyalarni qo’llashning asosiy
bosqichlari quyidagilardan iborat:
-geografiya ta’limining maqsadlarini aniqlash va ularni sinflashtirish;
-ta’lim maqsadlarini test topshiriqlarida ifodalash;
-ta’lim maqsadlariga erishish usullari va metodlarni aniqlash:
-ta’lim maqsadlariga erishishni baholash.
Geografiya ta’limining maqsadlarini aniqlash
Pedogogik texnologiyalarni tushunishni muhim jihatlaridan biri
quyidagilardir:
a) juda yaxshi aniqlangan maqsadlarga yo’naltirilganligi;
b) o’quvchilarni o’qitish o’quvchilar faoliyati orqali olib borilishi.
Odatda har bir davlatning ta’lim tizimi jamiyatni sotsial buyurtmasini oladi.
Mazkur buyurtma ma’orif va oliy ta’lim muassalari uchun asos bo’lib xizmat
qiladi. Sotsial buyurtma asosida har bir o’quv fanining maqsadi ishlab chiqildi.
So’ngra mazkur fanning har bir o’quv predmeti uchun, ma’lum bir predmetlarning
bo’limlari, mavzulari va alohida darslar uchun maqsadlar ishlab chiqiladi.
O’zbekistonda sotsial byurtma «Ta’lim to’g’risida», «Kadrlar tayyorlash
milliy dasturi to’g’risida»gi O’zbekiston Respublikasi Qonunlari hamda Vazirlar
mahkamasining «O’zbekiston Respublikasida umumiy o’rta ta’limni tashkil etish
to’g’risida» 1998 yil 13 maydagi 203-sonli qarorida ifodalangan.
Mazkur qonunlarda va qarorlarda yuqori malakali pedagog kadrlar
tayyorlash va qayta tayyorlashga alohida e’tibor berilishi, yangi darslikni,
zamonaviy pedagogik va axborot texnologiyalarini o’z vaqtida ishlab chiqish va
joriy joriy etishni ta’minlashni alohida nazorat ostiga olish zarurgigi ko’psatib
o’tilgan.
Geografiya ta’limining maqsad va vazifalari Davlat ta’lim standartiga
sharxlarda aniqlab berilgan. Ya’ni geografik madaniyatni shakillantirish,
haritalardan mohirona foydalanishni o’rgatish, tabiat bilan jamiyat
munosabatlariga kompleks yondoshishni anglatmoq va h.k.
Yangi pedogik texnologiyalarda maqsadlar o’qituvchi uchun alohida ishlab
chiqiladi. O’quvchilarning maqsadi vazifalar deb ataladi. Chunki o’qituvchi va
o’quvchilarning birgalikdagi faoliyatida o’qituvchilarni maqsadi o’qitish
o’quvchilarni maqsadi o’rganishdir (Ziyamuhammedov 2002).
B.A. Farberman, S.Ziyamuhammedov va boshqalarning fikricha
o’qitishning mazmuni odatda mavzuli yo’nalishga ega bo’lganligi uchun undan
aniq ta’lim maqsadlarini ajratib olish mushkul. Shuning uchun vazifalarni
shakillanishini osonlashtirish uchun, ularning tavsifida fa’elllar ishlatiladi. Fa’ellar
o’quvchilarni o’quv faoliyatini aks ettiradi, masalan aniq faktlarni biladi;
qoidalarni biladi; so’z ifodalagan ma’lumotlarni matemat ik jihatdan ifodalay
oladi; chizma va sxemalarni tushuntirib beradi; berilgan ma’lumotlar bo’yicha
oqibatlarni aniqlay oladi; chizma va sxemalarni tushuntirib beradi; berilgan
maelumotlar bo’yicha oqibatlarni aniqlay oladi va h.k.
O’xshash o’quv maqsadlari va vazifalari uchun aniq fa’ellardan
foydalanmoq lozim. Aniq fa’ellar bir tarzda tavsiflanadigan va o’lchanadigan,
o’quvchilar o’qishi natijasida bajaradigan operatsiyalardan iborat bo’lishi lozim.
Qator olimlarning fikricha, maqsadlarni aniqlashtirishning umumiy usuli- bu
aniq natijalar beradigin faoliyatni ko’rsatadigan fa’ellardan foydalanishdir.
O’xshash ta’lim maqsadlarini shakillantirish bir necha bosqichdan iborat:
o’quv mavzusini o’rganishning umumiy maqsadi-xususiy maqsadi-o’xshash ta’lim
maqsadi.
Ammo ba’zi hollarda o’zshash ta’lim maqsadlarini shakllantirishda
qiyinchiliklar tug’iladi. Ayrim hollarda ta’lim natijalarini ayrim qismlarga
bo’lish oson bo’ladi. Bunday hollarda Blum tomonidan ishlab chiqilgan
taksonomiyadan foydalanish qulay bo’ladi. Mazkur taksonomi asosida
umumiyroq maqsadlarni shakillantirish mumkin. So’ngra esa ularni
aniqlashtirish mumkin.
Shu maqsadda geografiya ta’limi maqsadlarining taksonomiyasi ishlab
chiqiladi. Mazkur taksonomiya asosi bo’lib, B.Blum tomonidan ishlab
chiqilgan umumiy ta’lim maqsadlari taksonomiyasi hisoblanadi.
Geografiya ta’limi maqsadlari taksonomiyasini ishlab chiqishda
geografiya faning umumiy maqsad va vazifalari, geografiya ta’limi
mazmunining majburiy minimumi hamda bitiruvchilarning tayyorgarlik
darajasiga qo’yiladigan talablar hisobga olinadi.
Geografiya ta’limi maqsadlarini test topshiriqlarida ifodalash
Pedagogik texnologiyalarning ajralmas qismi bo’lgan test topshiriqlari
barcha o’quv fanlarida bilimlarni tekshirishni asosiy usuli bo’lib qoldi, ayniqsa
XX-asrning 90-yillaridan boshlab kirish imtihonlarida keng qo’llanila
boshlandi. Shuni ham aytib o’tish lozimki, deyarli barcha fanlarda ham test
topshiriqlarini tuzish bo’yicha aniq bir metodik qullanmalar va ko’rsatmalar
ishlanmasdan turib test topshiriqlari ishlab chiqildi va nashr qilindi. Bu esa
ayrim chalkashliklarni keltirib chiqardi. Testalogiya, ya’ni o’qitish
maqsadlarini test topshiriqlarida ifodalash pedagogik texnologiyalarning oxirgi
bosqichlaridan biri hisoblanadi.
Demak, O’zbekistonda va boshqa qator MDH davlatlarida yangi
pedagogik texnologiyalarni qo’llash uning oxirgi bosqichlaridan boshlangan.
Umumta’lim va o’rta maxsus maktablarni eng dolzarb, murakkab va muhim
muammolaridan biri o’quvchilarning bilim va malakalarini tekshirishdir. XX-
asrning 90-yillarigacha o’quvchilar bilim va malakalarini tekshirishni og’zaki va
yozma usuli keng tarqalgan edi. Mazkur usullarning asosiy kamchiligi bilim va
malakalarga baho qo’yishdagi subiktivlikdir. Har bir imtihon oluvchi bir xil ishga
turli yondoshib, turlicha baho qo’yish mumkin. eng muhimi bu usulda aniq bir
muvozanatning sust ishlanganligidir.
Shu munosabat bilan O’zbekiston Respublikasi Prezedentining
«O’zbekiston Respublikasi Oliy o’quv yurtlarining kunduzgi bo’limlariga qabul
tizimini takomillashtirish haqida» farmoniga binoan, hamda 1992 yilgi Oliy o’quv
yurtlariga test bo’yicha qabulning ijobiy natijalarini hisobga olib, Vazirlar
mahkamasi O’zbekistondagi barcha o’quv yurtlari qabulini test usulida o’tkazish
haqida qaror qabul qildi.
O’zbekistonda geografiya fani bo’yicha test topshiriqlari tuzib nashr qilina
boshladi. Bu sohada X.Vaxobov, P G’ulomov, R.Qurbonniyozov, A.Soatov,
A.Qayumov va boshqalar tomonidan katta ishlar amalga ogshirildi. 1994 yildan
2002 yilgacha Davlat test markazi tomonidan test topshiriqlari to’plamlari
«Axbarotnoma» shaklida nashr qilindi.
Test ingilizcha «Test» so’zidan olingan bo’lib, topshirish, sinash, nazorat
qilish ma’nolarini anglatadi (BSE, 42 t, 1956 g). dastlab testlar psixologiya fanida
kishining fikrlash qobiliyati, alohida muhim imkoniyatlari, irodasini va boshqa
tomonlarni aniqlashda qo’llaniladigan bir qolipdagi topshiriqlardan iborat bo’lgan
( so’zli yoki rasmli shaklda).
Maktablarda testlar (N.Grayvz, 1979) dastlab asrimizning 20-yillaridan
boshlab AQSHda qo’llanila boshlangan, bu paytgacha AQSH va Buyuk
Britaniyada imtihonlar asosan yozma shaklda o’tkazilar edi. XX-asr boshlarida
AQSHda yozma imtihonlar qattiq tanqid ostiga olina boshlandi, natijada bilim va
malakalarni tekshirish bo’yicha turli tajribalar sinab ko’rila boshlandi. Chunki
AQSHda o’quv jarayonini rejalashtirish bo’yicha maktablar juda katta xuquqa ega
edilar, natijada o’quvchilarning umumiy ta’lim darajalari turlicha bo’lgan. 1920
yildan boshlab Nbyu-York shtatining maorif bo’limi aniq (obyektlar) testlar
bo’yicha imtihon olish tajribasini boshladilar va 30-yillardan boshlab bunday usul
AQSHning hamma maktablarida qo’llanila boshlandi. AQSHning Shimoliy -
Sharqiy shtatlarining oliy o’quv yurtlariga kirish imtihonlari bo’yicha kengash ham
universitetlarga rejaga solish maqsadida 30-yillarda testlar tuzishga kirishdi.
Natijada testlar tuzish bo’yicha kooperativ xizmati tashkil qilindi, uning asosiy
vazifasi, AQSHning maktab va kollejlarida o’quvchilar o’zlashtirishini
ko’rsatilgan talablar asosida aniq baholash mezonlari bilan ta’minlash edi. 1948
yilda Ushbu kooperativ xizmat ta’lim testlari xizmatiga aylantirildi. Imtihonlar
bo’yicha kengash test xizmatlarining ma’lumotlarini kollej va univesitetlarga
kiruvchilarning bilimini tekshirishda ishlata boshladi.
Test bo’yicha bilim va malakalarni tekshirish quyidagilarni o’z ichiga oladi:
a) fikrlash va matematik qobiliyatni aniqlashga mo’ljallangan testlar
(ko’p javobli savollardan tuzilgan, imtihon 3-soat davom etadi); b) yakuniy test,
asosan ingliz tili, ijtimoiy fanlar, matematika, chet tilllari va tarix bo’yicha
bilimlarni tekshiradi, kiruvchilardan 3-ta predmet bo’yicha testdan o’tish talab
qilinadi (har bir predmet bo’yicha imtihon 1-soat davom etadi, hammasi ket-ma
ket bo’ladi). Barcha testlar (ingliz tilidan tashqari) ko’p savolli toshiriqlar iborat.
Buyuk Britaniyada testlar boshlang’ich maktablarning bitiruvchi sinflarida
qobiliyatli o’quvchilarni o’rta maktablarga taqsimlash maqsadida o’tkaziladi.
Imtihon topshir o’quvlaridan to’g’ri javobni aniqlash talab qilinadi va har bir
to’g’ri javob uchun bir ball qo’yiladi. Baholar aniq bo’lgani uchun imtihon
oluvchilarning subektiv qarashlari yo’q bo’ladi.
Sobiq ittifoqda bilim va malakalarni test orqali tekshirish noilmiy deb
qaralib, VKP (b)ning 1936 yil 4-iyulda chiqqan «Xalq maorifi komisarligi
tizimidagi pedagogik noto’g’ri talqinlar haqida» nomli qarorida qattiq tanqid ostiga
olindi va man qilindi. 1970 yildan boshlab test usuli maktablarda yana asta sekin
tajriba sifatida olimlar va ilg’or o’qituvchilar tomonidan qo’llanila boshlandi.
Geografiya sohasida mazkur ishlar T.P.Gerasimova, M.K.Kovalevskaya,
V.A.Korinskaya, L.M. Teltevskaya va boshqalar tomonidan amalga oshirildi.
Hozirgi paytda jahonda testlarning juda ko’p turlari mavjud, ulardan eng
asosiylari , quyidagilar (G’ulomov, Vaxobov, Qurbonniyozov, 1993):
1.
Ko’p
javobli testlar. Bunday testlar juda keng tarqalgan.
O’zbekistonda ham hozir asosan shunday testlar qo’llanilmoqda. Maskur testlarda
bitta savolga uchtadan beshtagacha javob bo’ladi, imtihon topshiruvchi to’g’ri
javobni aniqlab belgilashi lozim masalan,:
Ikki materik, ikki qit’a, ikki okean, ikki dengiz, ikki yarim orol va ikki
davlatni ajratib turuvchi bo’g’izni aniqlang.
A.Bosfor
V.Gibraltar
S.Dreyk
D.
Torres
E.
Bering
2.
“To’g’ri- noto’g’ri” (alternativ testlar) testlar. Ushbu turdagi testlar
“to’g’ri” va “noto’g’ri” xilidagi savollardan iborat iborat bo’ladi. Bunda imtihon
topshiruvchi topshiriqqa binoan to’g’ri yoki noto’g’ri javoblarni aniqlash kerak.
Masalan, Yevropaga kirmaydigan davlatlarni tagiga chizing.
Ispaniya, Kuba, Fransiya, Lixtenshteyn, Shri Lanka, Chexiya, Surinam, Barbados.
Yoki quyidagi to’g’ri yozilgan nomlarni tagiga chizing.
Andijon, Samarqand, Farg’ona, Sirdaryo, Namangan, Jizzax viloyatlari Farg’ona
vodiysida j oylashgan.
3.Uyg’unlashgan savolli testlar. Bunday testlarda berilgan savollar yoki
nomlar yoniga ularga mos bo’lgan tayyor javoblarni yozib qo’yish talab qilinadi.
Masalan,
Toshkent viloyatida joylashgan shaharlar yoniga, ular uchun hos bo’lgan
sanoat tarmog’ini yozing.
Yoqilg’i - energitika sanoati, rangli metallurgiya, oziq-ovqat, ximya, qurilish
mahsulotlari ishlab chiqarish sanoati.
Yangiyo’l-
Chirchiq-
Ohangaron-
Olmaliq-
Bekobod-
Angren-
4.
Tushrib
qoldirilgan so’zlarni to’ldirishga mo’ljallangan
testlar.
Ushbu testlar tabiiy geografiyada keng tarqalgan geografik diktantlarga
to’g’ri keladi. Masalan, «Farg’ona vodiysini shimoli g’arbdan .................................
tizmasi, ..................... dan Farg’ona tizmasi, .......................................dan Oloy va
Turkiston tizmalari o’rab turadi. Ma’muriy jihatdan Farg’ona vodiysida