Ilmiybaza.uz
GEOGRAFIYANI O`QITISH METODLARI
Reja:
1. Metodlar klassifikasiyasi.
2. Geografiyani o`qitishda foydalaniladigan metodlar tasnifi, o`qitishning
og`zaki metodlari.
Ilmiybaza.uz
Tayanch tushunchalar: Metodlar, uslublar, Tasviriy qurollar, tabiiy
qurollar, takrorlovchi suhbat, grafik, pedagogik texhologiya.
I-reja. Metodlar klassifikasiyasi.
Ta`lim-tarbiya jarayoni-bu o`qituvchining o`rgatuvchilik faoliyati bilan
o`quvchilarning o`qish faoliyatining uyg`unlashishidir. O`qitish metodi -
o`qituvchining bilimlar berish va ularni o`quvchilar o`zlashtirib olish usuli.
O`qitish metodlari haqidagi masalalar-Geografiyani o`qitishda eng muhim
masalalardan biri hisoblanadi. U Geografiya tasavvurlari, yuqori ta`lim va
tarbiya ishlarida katta imkon yaratadi.
Geografiyani o`qitish metodlari 3 ta guruxga bo`linadi:
1.Og`zaki metodlar (o`qituvchining matyerialni og`zaki bayon qilish,
suxbat, kitob bilan ishlash).
2. Ko`rgazmali metodlar (namoyish qilish) (ko`rsatish), mustaqil
kuzatishlar, ekskursiya jarayonida kuzatishlar olib borish).
3. Amaliy metodlar (og`zaki va yozma mashqlar, grafik) (chizma) va
(laboratoriya ishlari).
Metodik uslub- bu faqat metodning unsurlaridan biri, uning tarkibiy
qismi (ko`rgazmali qurollarni, kinofilmlarning fragmentlarini, diafilm,
diapozitivlarni ko`rsatish, doskadagi temalarni, rasmlarni foydalanish
tajribalarini namoyish qilish, maktab oldi maydonchasidagi amaliy ishlar
faoliyatini ko`rsatish va boshqalar). Metodlar va metodik uslublar bir-birlari
bilan chambar-chas bog`liq. Masalan, didaktik birligini olsak o`quvchilar
bajaradigan tajribalar o`qitish metodi hisoblanadi, tajribani o`qituvchi
tomonidan hikoya vaqtida namoyish qilinishi metodik usul. YOki metod va
uslublar bir-birlarini to`ldiradi va o`rganilayotgan tabiat jismlari va hodisalarini
bolalarning qabul qilishini yaxshilaydi, to`g`ri shakllanishiga katta yordam
qiladi.
II-reja. Geografiyani o`qitishda foydalaniladigan metodlar tasnifi,
O`qitishning og‘zaki metodlari.
Ilmiybaza.uz
Hikoya O`quvchilarga bilim berishning yetakchi metodi o`qituvchining jonli
so`zi – hikoyadir.
O`qitish amaliyotida hikoyaning bir necha turi mavjud: aytib berish,
ta`riflash, xaraktyerlash, tushuntirish, muxokama qilish.
Aytib berish- bayonning shunday turiki, unda konkret fakt va voqea, jarayon
yoki xarakatlar haqidagi ravon gapirib beriladi. Hikoya O`qituvchi tomonidan
olib boriladi.
Ta`riflash- muallif borliq jismlar va hodisalarning xususiyatlari haqida izchil
bayon qilinadi.
Xaraktyerlash- jism va hodisaning belgi va xususiyatlarini sanab o`tishdan
iborat.
Tushuntirish- bayonning bir turi, unda yangi tushunchalar, atamalar ochib
beriladi, sabab- oqibatlar bog`lanishi, tobe`lik belgilanadi (hodisani mantiqiy
tabiati ochib beriladi).
Muhokama qilish- bayon qilish bo`lib, unda o`quvchilarni xulosa va
xotimaga olib keluvchi qoida va isbotlarning izchil rivojlanishi beriladi.
Hikoyaning bu turida o`rganilayotgan hodisani taxlil qilish zarur bo`lganda
foydalaniladi.
Hikoyaning har qanday turi ushbu didaktik talablarga: tanlangan
matyerialning ilmiyligi va yuqori g`oyaviyligiga; mantiqiy izchillik va
isbotlanuvchanligiga; o`qituvchi nutqini tasviriy va hisobiy bo`lishligiga javob
berishi kerak. Suhbat metodi Geografiya darslarida hikoyaga qaraganda ko`proq
qo`llaniladi. Bu metodning mohiyati shundaki, u o`qituvchiga o`quvchilarni
yaxshiroq bilib olishga imkon beradi, ularni mustaqil fikrlashga o`rgatadi, jamoa
ishiga jalb qiladi. Suhbat yangi matyerialni o`rganishda, kuzatishlar yoki amaliy
ishga yakun chiqarishda, ekskursiyalar o`tkazishda, o`rganilgan matyerialni
takrorlashda, shuningdek, tajribalarni qo`yish va namoyish qilishda, tabiiy,
tasviriy hamda ekran vositalari, darslik, sinfdan tashqari o`qish uchun adabiyot
bilan ishlashda qo`llaniladi. Suhbar qanday didaktik masalalarni yechishiga
qarab: kirish suhbati, takrorlovchi suxbat, bayon qiluvchi suhbat va yakunlovchi
Ilmiybaza.uz
suhbat turlariga bo`linadi. Kirish suhbati yangi bo`lim yoki yangi mavzu
o`rganish oldidan foydalaniladi. Uning maqsadi o`quvchilardagi darsda
o`rganiladigan masala bo`yicha tasavvurlarini aniqlash yoki tiklash.Takrorlovchi
suhbat o`rganilingan matyerialni mustaxkamlash va faxmlab olishga yordam
beradi. U yangi matyerialni o`rganilgandan keyin shu darsning o`zida, yoki
mavzu, yoki bo`lim o`rganilgandan keyin o`tkaziladi va 5 daqiqadan 25
daqiqagacha vaqt olishi mumkin. Bayon qiluvchi suhbat o`quvchilarning o`zlari
tomonidan borliqni jism va hodisalarni kuzatishini nazarda tutadi. O`qituvchi
tomonidan yo`naltirilgan o`quvchilar o`zlari uchun yangi ob`ekt va hodisalar bilan
tanishadilar. Bayon qiluvchi suhbat tadqiqiy xaraktyerga egadir, chunki u
o`quvchilarning tabiiy ob`ektlarini kuzatishlariga asoslanadi.Yakunlovchi suhbat
o`quvchilar o`rganilgan mavzu bo`yicha xulosa chiqara olishlari uchun
o`tkaziladi.Bundan tashqari tasviriy qurollarni ko`rsatish asosida va o`qilgan darslik
maqolasi asosida suhbatlar o`tkazish mumkin.Tasviriy qurollarni ko`rsatish
asosidagi suhbat surat va rasmlardan foydalanilganda, yordamchi savollar bilan
suratni taxlil qilish orqali yangi ma`lumotlar oladi.O`qilgan darslik maqolasi
asosida suhbatning maqsadi-tabiat hodisalarni bolalar tomonidan to`g`ri
tushunilganligini aniqlash, Geografiya maqolasini o`qitishdan olingan yangi
bilimlarni mustahkamlash va tizimga solish. Pedagogik texnologiya —
ma'lumotlarni o‘zlashtirish uchun qulay shakl va usullardir. Pedagogik texnologiya
insonga oldindan belgilangan maqsad bo‘yicha ta'sir o‘tkazish faoliyati
demakdir.Muammoli
o‘qitishning
asosi
—
o‘quvchilar
bilish
faolligini
rivojlantirishdir. Muammoli o‘qitishni o‘z ichiga olgan darslarda o‘quvchilarga
yangi ma'lumotlarni o‘zida saqlagan masalalarni hal qilish taklif etiladi, yoki ular
bilimlarni o‘zlashtirish va ularni amalda mustaqil qo‘llanish usullarini egallab
olsinlar. Muammoli dars quyidagi bosqichlarga bo‘linadi: darsda qo‘yilgan
muammoga o‘quvchilarda qiziqish, yangi bilimlar olishga ehtiyoj uyg‘otish, uning
bilim olish tizimidagi ahamiyatini ko‘rsatish.
Adabiyotlar.
Ilmiybaza.uz
1. D. Sharipova, D.P. Xodiyeva, M. K. Shirinov Tabiatshunoslik va uni o`qitish
metodikasi Toshkent, “Barkamol fayz media” nashriyoti, 2018-yil.
2. M.Nuriddinova. Tabiatshunoslik o`qitish metodikasi” Toshkent, O`qituvchi
2005y
3. A.Baxronov, Tabiatshunoslik 3-sinf umumiy o`rta ta`lim maktablari uchun
darslik. T; Cho`lpon NMIU 2012 y.
4. A.Baxronov Tabiatshunoslik 4-sinf umumiy o`rta ta`lim maktablari uchun darslik.
T; Sharq NMIU 2011 y.
5. P. G`ulomov, Mirzaaxmatova Sh. Atrofimizdagi olam 2-sinf uchun darslik. T;
Cho`lpon NMIU 2012 y.
6. A.G. Grigoryans, Atrofimizdagi olam 1-sinf uchun darslik. T; Cho`lpon NMIU
2012 y.