GEOGRAFIYANI O`QITISH METODLARI (Geografiyani o`qitishda foydalaniladigan metodlar tasnifi, o`qitishning og`zaki metodlari)

Yuklangan vaqt

2024-05-17

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

5

Faytl hajmi

19,5 KB


Ilmiybaza.uz 
 
 
 
 
GEOGRAFIYANI O`QITISH METODLARI 
 
 
Reja: 
1. Metodlar klassifikasiyasi. 
2. Geografiyani o`qitishda foydalaniladigan metodlar tasnifi, o`qitishning 
og`zaki metodlari. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ilmiybaza.uz GEOGRAFIYANI O`QITISH METODLARI Reja: 1. Metodlar klassifikasiyasi. 2. Geografiyani o`qitishda foydalaniladigan metodlar tasnifi, o`qitishning og`zaki metodlari.
Ilmiybaza.uz 
 
 
Tayanch tushunchalar: Metodlar, uslublar, Tasviriy qurollar, tabiiy 
qurollar, takrorlovchi suhbat, grafik, pedagogik texhologiya. 
 
I-reja. Metodlar klassifikasiyasi. 
Ta`lim-tarbiya jarayoni-bu o`qituvchining o`rgatuvchilik faoliyati bilan 
o`quvchilarning o`qish faoliyatining uyg`unlashishidir. O`qitish metodi - 
o`qituvchining bilimlar berish va ularni o`quvchilar o`zlashtirib olish usuli.  
O`qitish metodlari haqidagi masalalar-Geografiyani o`qitishda eng muhim 
masalalardan biri hisoblanadi. U Geografiya tasavvurlari, yuqori ta`lim va 
tarbiya ishlarida katta imkon yaratadi. 
Geografiyani o`qitish metodlari 3 ta guruxga bo`linadi: 
 
1.Og`zaki metodlar (o`qituvchining matyerialni og`zaki bayon qilish, 
suxbat, kitob bilan ishlash).  
2. Ko`rgazmali metodlar (namoyish qilish) (ko`rsatish), mustaqil 
kuzatishlar, ekskursiya jarayonida kuzatishlar olib borish).  
3. Amaliy metodlar (og`zaki va yozma mashqlar, grafik) (chizma) va 
(laboratoriya ishlari).  
Metodik uslub- bu faqat metodning unsurlaridan biri, uning tarkibiy 
qismi (ko`rgazmali qurollarni, kinofilmlarning fragmentlarini, diafilm, 
diapozitivlarni ko`rsatish, doskadagi temalarni, rasmlarni foydalanish 
tajribalarini namoyish qilish, maktab oldi maydonchasidagi amaliy ishlar 
faoliyatini ko`rsatish va boshqalar). Metodlar va metodik uslublar bir-birlari 
bilan chambar-chas bog`liq. Masalan, didaktik birligini olsak o`quvchilar 
bajaradigan tajribalar o`qitish metodi hisoblanadi, tajribani o`qituvchi 
tomonidan hikoya vaqtida namoyish qilinishi metodik usul. YOki metod va 
uslublar bir-birlarini to`ldiradi va o`rganilayotgan tabiat jismlari va hodisalarini 
bolalarning qabul qilishini yaxshilaydi, to`g`ri shakllanishiga katta yordam 
qiladi. 
II-reja. Geografiyani o`qitishda foydalaniladigan metodlar tasnifi, 
O`qitishning og‘zaki metodlari. 
Ilmiybaza.uz Tayanch tushunchalar: Metodlar, uslublar, Tasviriy qurollar, tabiiy qurollar, takrorlovchi suhbat, grafik, pedagogik texhologiya. I-reja. Metodlar klassifikasiyasi. Ta`lim-tarbiya jarayoni-bu o`qituvchining o`rgatuvchilik faoliyati bilan o`quvchilarning o`qish faoliyatining uyg`unlashishidir. O`qitish metodi - o`qituvchining bilimlar berish va ularni o`quvchilar o`zlashtirib olish usuli. O`qitish metodlari haqidagi masalalar-Geografiyani o`qitishda eng muhim masalalardan biri hisoblanadi. U Geografiya tasavvurlari, yuqori ta`lim va tarbiya ishlarida katta imkon yaratadi. Geografiyani o`qitish metodlari 3 ta guruxga bo`linadi: 1.Og`zaki metodlar (o`qituvchining matyerialni og`zaki bayon qilish, suxbat, kitob bilan ishlash). 2. Ko`rgazmali metodlar (namoyish qilish) (ko`rsatish), mustaqil kuzatishlar, ekskursiya jarayonida kuzatishlar olib borish). 3. Amaliy metodlar (og`zaki va yozma mashqlar, grafik) (chizma) va (laboratoriya ishlari). Metodik uslub- bu faqat metodning unsurlaridan biri, uning tarkibiy qismi (ko`rgazmali qurollarni, kinofilmlarning fragmentlarini, diafilm, diapozitivlarni ko`rsatish, doskadagi temalarni, rasmlarni foydalanish tajribalarini namoyish qilish, maktab oldi maydonchasidagi amaliy ishlar faoliyatini ko`rsatish va boshqalar). Metodlar va metodik uslublar bir-birlari bilan chambar-chas bog`liq. Masalan, didaktik birligini olsak o`quvchilar bajaradigan tajribalar o`qitish metodi hisoblanadi, tajribani o`qituvchi tomonidan hikoya vaqtida namoyish qilinishi metodik usul. YOki metod va uslublar bir-birlarini to`ldiradi va o`rganilayotgan tabiat jismlari va hodisalarini bolalarning qabul qilishini yaxshilaydi, to`g`ri shakllanishiga katta yordam qiladi. II-reja. Geografiyani o`qitishda foydalaniladigan metodlar tasnifi, O`qitishning og‘zaki metodlari.
Ilmiybaza.uz 
 
Hikoya O`quvchilarga bilim berishning yetakchi metodi o`qituvchining jonli 
so`zi – hikoyadir.  
O`qitish amaliyotida hikoyaning bir necha turi mavjud: aytib berish, 
ta`riflash, xaraktyerlash, tushuntirish, muxokama qilish. 
Aytib berish- bayonning shunday turiki, unda konkret fakt va voqea, jarayon 
yoki xarakatlar haqidagi ravon gapirib beriladi. Hikoya O`qituvchi tomonidan 
olib boriladi. 
Ta`riflash- muallif borliq jismlar va hodisalarning xususiyatlari haqida izchil 
bayon qilinadi. 
Xaraktyerlash- jism va hodisaning belgi va xususiyatlarini sanab o`tishdan 
iborat. 
Tushuntirish- bayonning bir turi, unda yangi tushunchalar, atamalar ochib 
beriladi, sabab- oqibatlar bog`lanishi, tobe`lik belgilanadi (hodisani mantiqiy 
tabiati ochib beriladi). 
Muhokama qilish- bayon qilish bo`lib, unda o`quvchilarni xulosa va 
xotimaga olib keluvchi qoida va isbotlarning izchil rivojlanishi beriladi. 
Hikoyaning bu turida o`rganilayotgan hodisani taxlil qilish zarur bo`lganda 
foydalaniladi. 
Hikoyaning har qanday turi ushbu didaktik talablarga: tanlangan 
matyerialning ilmiyligi va yuqori g`oyaviyligiga; mantiqiy izchillik va 
isbotlanuvchanligiga; o`qituvchi nutqini tasviriy va hisobiy bo`lishligiga javob 
berishi kerak. Suhbat metodi Geografiya darslarida hikoyaga qaraganda ko`proq 
qo`llaniladi. Bu metodning mohiyati shundaki, u o`qituvchiga o`quvchilarni 
yaxshiroq bilib olishga imkon beradi, ularni mustaqil fikrlashga o`rgatadi, jamoa 
ishiga jalb qiladi. Suhbat yangi matyerialni o`rganishda, kuzatishlar yoki amaliy 
ishga yakun chiqarishda, ekskursiyalar o`tkazishda, o`rganilgan matyerialni 
takrorlashda, shuningdek, tajribalarni qo`yish va namoyish qilishda, tabiiy, 
tasviriy hamda ekran vositalari, darslik, sinfdan tashqari o`qish uchun adabiyot 
bilan ishlashda qo`llaniladi. Suhbar qanday didaktik masalalarni yechishiga 
qarab: kirish suhbati, takrorlovchi suxbat, bayon qiluvchi suhbat va yakunlovchi 
Ilmiybaza.uz Hikoya O`quvchilarga bilim berishning yetakchi metodi o`qituvchining jonli so`zi – hikoyadir. O`qitish amaliyotida hikoyaning bir necha turi mavjud: aytib berish, ta`riflash, xaraktyerlash, tushuntirish, muxokama qilish. Aytib berish- bayonning shunday turiki, unda konkret fakt va voqea, jarayon yoki xarakatlar haqidagi ravon gapirib beriladi. Hikoya O`qituvchi tomonidan olib boriladi. Ta`riflash- muallif borliq jismlar va hodisalarning xususiyatlari haqida izchil bayon qilinadi. Xaraktyerlash- jism va hodisaning belgi va xususiyatlarini sanab o`tishdan iborat. Tushuntirish- bayonning bir turi, unda yangi tushunchalar, atamalar ochib beriladi, sabab- oqibatlar bog`lanishi, tobe`lik belgilanadi (hodisani mantiqiy tabiati ochib beriladi). Muhokama qilish- bayon qilish bo`lib, unda o`quvchilarni xulosa va xotimaga olib keluvchi qoida va isbotlarning izchil rivojlanishi beriladi. Hikoyaning bu turida o`rganilayotgan hodisani taxlil qilish zarur bo`lganda foydalaniladi. Hikoyaning har qanday turi ushbu didaktik talablarga: tanlangan matyerialning ilmiyligi va yuqori g`oyaviyligiga; mantiqiy izchillik va isbotlanuvchanligiga; o`qituvchi nutqini tasviriy va hisobiy bo`lishligiga javob berishi kerak. Suhbat metodi Geografiya darslarida hikoyaga qaraganda ko`proq qo`llaniladi. Bu metodning mohiyati shundaki, u o`qituvchiga o`quvchilarni yaxshiroq bilib olishga imkon beradi, ularni mustaqil fikrlashga o`rgatadi, jamoa ishiga jalb qiladi. Suhbat yangi matyerialni o`rganishda, kuzatishlar yoki amaliy ishga yakun chiqarishda, ekskursiyalar o`tkazishda, o`rganilgan matyerialni takrorlashda, shuningdek, tajribalarni qo`yish va namoyish qilishda, tabiiy, tasviriy hamda ekran vositalari, darslik, sinfdan tashqari o`qish uchun adabiyot bilan ishlashda qo`llaniladi. Suhbar qanday didaktik masalalarni yechishiga qarab: kirish suhbati, takrorlovchi suxbat, bayon qiluvchi suhbat va yakunlovchi