GEOGRAFIYANI O`QITISH TAMOYILLARI VA QONUNIYATI (Geografiya medodikasini o’qitishga qo’yiladigan zamonaviy talablar, Geografiya o`qitishda o‘quvchilarning ongliligi va ijodiy faolligi tamoyili)

Yuklangan vaqt

2024-05-17

Yuklab olishlar soni

2

Sahifalar soni

14

Faytl hajmi

28,2 KB


Ilmiybaza.uz 
 
 
 
 
 
GEOGRAFIYANI O`QITISH TAMOYILLARI VA QONUNIYATI 
 
 
Reja: 
1.Geografiya medodikasini o’qitishga qo’yiladigan zamonaviy talablar. 
2. O’qitishning nazariy va amaliy birligi va uzviy bog‘liqligi.  
3. Geografiya o`qitishda o‘quvchilarning ongliligi va ijodiy faolligi tamoyili 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ilmiybaza.uz GEOGRAFIYANI O`QITISH TAMOYILLARI VA QONUNIYATI Reja: 1.Geografiya medodikasini o’qitishga qo’yiladigan zamonaviy talablar. 2. O’qitishning nazariy va amaliy birligi va uzviy bog‘liqligi. 3. Geografiya o`qitishda o‘quvchilarning ongliligi va ijodiy faolligi tamoyili
Ilmiybaza.uz 
 
 
 
Tayanch tushunchalar: pedagogika, ilmiylik, ko‘rgazmalilik, tamoyil, 
nazariya, amaliyot. 
1 Geografiya medodikasini o’qitishga qo’yiladigan zamonaviy talablar. 
Hozirgi zamon pedagogikasida o‘qituvchining faoliyati hamda o‘quvchilar 
bilish faoliyatining xarakteri aniq didaktik tamoyillari bilan belgilanadi. Geografiya 
o`qitish fani quyidagi didaktik tamoyillarga amal qiladi. 
Geografiya o’qitish didaktik tamoyillari, 
didaktik tamoyillar ularning o‘quv jarayonidagi ahamiyatini asoslash, o‘quv 
materiallarining muntazamlilik va izchillik tamoyili asosida bayon etilishi, o‘quv 
materialini ilmiy va tushunarli bo‘lishi, nazariy bilimlami amaliyot bilan bog‘lash 
usullari, uning amaliy ahamiyatini yoritish. 
Darhaqiqat, pedagogik fan sifatida georrafiyani o‘qitish metodikasi didaktika 
bilan bog’langan. Faqat ta’lim va tarbiyaning pedagogik maqsadi hamda 
vazifalariga asoslangandagina maktab Geografiya fanini to‘g‘ri tuzish, boshlang‘ich 
va undan keyingi sinflar o’quv predmetlari tizimida uning o'mi va rolini aniqlash 
mumkin boladi. 
0’quv materialini tanlash va uni sinflar bo‘yicha taqsimlashga bolgan talablar 
didaktik tamoyillar bilan izohlanadi, ular fanga xos metodik masalalarni hal qilishda, 
o‘qitish metodlarini tanlashda, shuningdek, o‘quvchilaming o‘quv faoliyatlarini har 
xil ko‘rinish va shakllarda tashkil qilishda ham yetakchidir. 
Kichik yoshdagi maktab o‘quvchilarini tabiatga doir bilimlami o‘zlashtirishda 
didaktik tamoyillaming o'mi salmoqli. Zero, didaktik tamoyillaming ahamiyati 
shundaki, boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining tabiatdagi tirik mavjudotlar, jonsiz 
tabiat unsunlari bilan aloqalari, tabiatdagi mavzumiy o‘zgarishlar fasllar bilan 
bog‘liq holda kishilarning mehnat faoliyatini kuzatish, amaliy ishlarni bajarilishiga 
bo’lgan va ko‘nikmalami shakllanishini rejali, aniq va tartibli amalga oshirilishini 
Ilmiybaza.uz Tayanch tushunchalar: pedagogika, ilmiylik, ko‘rgazmalilik, tamoyil, nazariya, amaliyot. 1 Geografiya medodikasini o’qitishga qo’yiladigan zamonaviy talablar. Hozirgi zamon pedagogikasida o‘qituvchining faoliyati hamda o‘quvchilar bilish faoliyatining xarakteri aniq didaktik tamoyillari bilan belgilanadi. Geografiya o`qitish fani quyidagi didaktik tamoyillarga amal qiladi. Geografiya o’qitish didaktik tamoyillari, didaktik tamoyillar ularning o‘quv jarayonidagi ahamiyatini asoslash, o‘quv materiallarining muntazamlilik va izchillik tamoyili asosida bayon etilishi, o‘quv materialini ilmiy va tushunarli bo‘lishi, nazariy bilimlami amaliyot bilan bog‘lash usullari, uning amaliy ahamiyatini yoritish. Darhaqiqat, pedagogik fan sifatida georrafiyani o‘qitish metodikasi didaktika bilan bog’langan. Faqat ta’lim va tarbiyaning pedagogik maqsadi hamda vazifalariga asoslangandagina maktab Geografiya fanini to‘g‘ri tuzish, boshlang‘ich va undan keyingi sinflar o’quv predmetlari tizimida uning o'mi va rolini aniqlash mumkin boladi. 0’quv materialini tanlash va uni sinflar bo‘yicha taqsimlashga bolgan talablar didaktik tamoyillar bilan izohlanadi, ular fanga xos metodik masalalarni hal qilishda, o‘qitish metodlarini tanlashda, shuningdek, o‘quvchilaming o‘quv faoliyatlarini har xil ko‘rinish va shakllarda tashkil qilishda ham yetakchidir. Kichik yoshdagi maktab o‘quvchilarini tabiatga doir bilimlami o‘zlashtirishda didaktik tamoyillaming o'mi salmoqli. Zero, didaktik tamoyillaming ahamiyati shundaki, boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining tabiatdagi tirik mavjudotlar, jonsiz tabiat unsunlari bilan aloqalari, tabiatdagi mavzumiy o‘zgarishlar fasllar bilan bog‘liq holda kishilarning mehnat faoliyatini kuzatish, amaliy ishlarni bajarilishiga bo’lgan va ko‘nikmalami shakllanishini rejali, aniq va tartibli amalga oshirilishini
Ilmiybaza.uz 
 
ta’minlaydi. 
Geografiya tushunchalari tabiat hodisalarini ilmiy asosida tushunishda, tabiiy 
hodisalar orasidagi o‘zaro bog‘liqlilikni, tabiat boyliklaridan odamning foydalanish 
yo‘llari izchil ko'rsatib beriladi. 
O‘qitishda muntazamlilik va izchillilik tamoyili. Maktab geografiya kursi 
geografiya fanining turli sohalarining qisqartirilgan bayoni emas, balki uning 
metodik tanlangan, muntazamlashtirilgan unsurlaridir. Materialning bunday 
berilishi shu bilan izohlanadiki, bunda kichik yoshdagi maktab o‘quvchilari tabiat 
to‘g‘risidagi fan asoslarini faqat atrof olamning jism va hodisalarini aks ettiruvchi 
hamda ular o‘rtasidagi bog‘lanishlarni ochib beruvchi dastlab oddiy tabiiy obyektlar, 
keyin esa murakkabrog'i bilan izchil tanishtirib borish jarayonida egallab olishlari 
mumkin. Bu bilan geografiya o`qitish da muntazamlilik tamoyili amalga oshiriladi. 
O'qitishning muntazamliligi, ya’ni sistemaliligi bilimni bayon qilishda muayyan 
tizimga amal qilishdan tashqari amaliyot bilan bog'lanishning xilma-xil shakllarini 
amalga oshirilishini nazarda tutadi. Jumladan: 1) nazariy geografiya bilimlarini 
kuzatish va bilib olishga qaratilgan qiziqarli o'yinlar (bu boshlang'ich sinflardagi 
o'qitish uchun xarakterlidir)ni; 2) atrofdagi hayot va qurilish amaliyoti (tabiatga va 
ishlab chiqarish korxonalariga sayohatlar)ni; 3) mehnat ta’limi va ijtimoiy foydali 
mehnatni; 4) maktaboldi maydonidagi ish va unumli mehnat bilan bog‘lanishni 
nazarda tutadi. Geografiya kurslarining izchilligi o'quvchilar uchun ularning yosh 
xususiyatlari, tayyorgarligi va rivojlanishi, shuningdek, mazmunda vorislikka rioya 
qilish zaruratiga qarab o‘quv materialining tushunarli bo‘lishi bilan belgilanadi. 
Chunonchi: 1) maktab geografiya kursi jonsiz tabiatdagi o'simlik va hayvonlar 
hayotidagi, odamlar mehnatidagi mavsumiy o‘zgarishlarni; 
2) 
jonajon o‘lka tabiatini, odam organizmi va uning salomatligini; 
3) 
Vatanimiz tabiatini, undan foydalanish va uni muhofaza qilishni aks ettiruvchi 
materialni izchillik bilan o'rganishni talab qiladi.  
Ilmiybaza.uz ta’minlaydi. Geografiya tushunchalari tabiat hodisalarini ilmiy asosida tushunishda, tabiiy hodisalar orasidagi o‘zaro bog‘liqlilikni, tabiat boyliklaridan odamning foydalanish yo‘llari izchil ko'rsatib beriladi. O‘qitishda muntazamlilik va izchillilik tamoyili. Maktab geografiya kursi geografiya fanining turli sohalarining qisqartirilgan bayoni emas, balki uning metodik tanlangan, muntazamlashtirilgan unsurlaridir. Materialning bunday berilishi shu bilan izohlanadiki, bunda kichik yoshdagi maktab o‘quvchilari tabiat to‘g‘risidagi fan asoslarini faqat atrof olamning jism va hodisalarini aks ettiruvchi hamda ular o‘rtasidagi bog‘lanishlarni ochib beruvchi dastlab oddiy tabiiy obyektlar, keyin esa murakkabrog'i bilan izchil tanishtirib borish jarayonida egallab olishlari mumkin. Bu bilan geografiya o`qitish da muntazamlilik tamoyili amalga oshiriladi. O'qitishning muntazamliligi, ya’ni sistemaliligi bilimni bayon qilishda muayyan tizimga amal qilishdan tashqari amaliyot bilan bog'lanishning xilma-xil shakllarini amalga oshirilishini nazarda tutadi. Jumladan: 1) nazariy geografiya bilimlarini kuzatish va bilib olishga qaratilgan qiziqarli o'yinlar (bu boshlang'ich sinflardagi o'qitish uchun xarakterlidir)ni; 2) atrofdagi hayot va qurilish amaliyoti (tabiatga va ishlab chiqarish korxonalariga sayohatlar)ni; 3) mehnat ta’limi va ijtimoiy foydali mehnatni; 4) maktaboldi maydonidagi ish va unumli mehnat bilan bog‘lanishni nazarda tutadi. Geografiya kurslarining izchilligi o'quvchilar uchun ularning yosh xususiyatlari, tayyorgarligi va rivojlanishi, shuningdek, mazmunda vorislikka rioya qilish zaruratiga qarab o‘quv materialining tushunarli bo‘lishi bilan belgilanadi. Chunonchi: 1) maktab geografiya kursi jonsiz tabiatdagi o'simlik va hayvonlar hayotidagi, odamlar mehnatidagi mavsumiy o‘zgarishlarni; 2) jonajon o‘lka tabiatini, odam organizmi va uning salomatligini; 3) Vatanimiz tabiatini, undan foydalanish va uni muhofaza qilishni aks ettiruvchi materialni izchillik bilan o'rganishni talab qiladi.
Ilmiybaza.uz 
 
O‘quv materialining ilmiy va tushunarli bog`lash tamoyili. Uzoq vaqtlar 
boshlang‘ich sinflarda geografiyani mustaqil o‘quv predmeti sifatida o‘qitishga 
yetarli darajada e’tibor berilmadi. U goho tabiyot deb nomlanib kelindi, goho 
predmetli darslar va izohli o‘qish bilan almashtirildi. XX asrning 60-yillaridan 
boshlab geografiya mustaqil predmet sifatida o‘qitilmoqda. Hozirgi vaqtda maktab 
geografiya kursining mazmuni zamonaviy fan taraqqiyoti darajasiga muvofiq keladi. 
Geografiya o`qitishda ilmiylik tamoyili hozirgi zamon fanida qat’iy qaror topgan 
tamoyillami o‘quvchilarga o‘zlashtirish uchun taklif etilishini nazarda tutadi. 
Geografiya bo‘yicha ilmiy bilimlarning egallab olinishini ta’minlash uchun kichik 
yoshdagi maktab o'quvchilarining idrok qilabilish imkoniyatlarini hisobga olgan 
holda eng muhim ilmiy ma’lumotlarni tanlab olish kerak. O‘quvchilarning idrok qila 
olish imkoniyatlari jismoniy kuch va aqliy kuchlanish talab qiluvchi o‘quv 
mavzulari va amaliy masalalarni izchillik bilan murakkablashib borish jarayonida 
kengayib boradi. Qiyinchilik xarakterini to‘g‘ri aniqlash o‘quvchilarning idrok 
qilish imkoniyatlarini kengayib borishiga, o‘quv materialini izchillik bilan 
murakkablashib borishiga yordam beruvchi eng to‘g‘ri metodik variantni tanlab 
olishga imkon beradi. Bu o‘quvchilarning aqliy taraqqiyotini asta-sekin 
ko'tarilishiga va ilmiy bilimlarni chuqurroq o‘zlashtirib olinishiga imkon beradi. 
O‘quv 
materialining 
ilmiyligi 
tushunarli 
bo‘lishi 
kerak, 
bunga 
uni 
o‘quvchilarning aqliy va ruhiy rivojlanishiga, shuningdek, ularning tayyorgarligiga 
moslashtirish bilan erishiladi. Geografiya materiallari mazmunining tushunarliligi 
kichik yoshdagi maktab o‘quvchilarida o'qishga qiziqish uyg'otadi, aqlga ozuqa 
beradi, mantiqiy fikrlash, taqqoslash va xulosalar chiqarish amaliy masalalarni 
yechishga undaydi. 
2 O’qitishning nazariy va amaliy birligi va uzviy bog‘liqligi.  
Nazariyani amaliyot bilan bog‘lash o'quvchilarni amaliy masalalarni hal qilishda 
nazariyani, ahamiyatini tushunishga olib keladi, bu ularning o‘zlashtirish sifatini 
oshiradi. Bu tamoyil mehnat ta’limi va o‘quvchilarni amaliy faoliyatga tayyorlash 
vazifalarini hal qilishda alohida ahamiyat kasb etadi. 
Ilmiybaza.uz O‘quv materialining ilmiy va tushunarli bog`lash tamoyili. Uzoq vaqtlar boshlang‘ich sinflarda geografiyani mustaqil o‘quv predmeti sifatida o‘qitishga yetarli darajada e’tibor berilmadi. U goho tabiyot deb nomlanib kelindi, goho predmetli darslar va izohli o‘qish bilan almashtirildi. XX asrning 60-yillaridan boshlab geografiya mustaqil predmet sifatida o‘qitilmoqda. Hozirgi vaqtda maktab geografiya kursining mazmuni zamonaviy fan taraqqiyoti darajasiga muvofiq keladi. Geografiya o`qitishda ilmiylik tamoyili hozirgi zamon fanida qat’iy qaror topgan tamoyillami o‘quvchilarga o‘zlashtirish uchun taklif etilishini nazarda tutadi. Geografiya bo‘yicha ilmiy bilimlarning egallab olinishini ta’minlash uchun kichik yoshdagi maktab o'quvchilarining idrok qilabilish imkoniyatlarini hisobga olgan holda eng muhim ilmiy ma’lumotlarni tanlab olish kerak. O‘quvchilarning idrok qila olish imkoniyatlari jismoniy kuch va aqliy kuchlanish talab qiluvchi o‘quv mavzulari va amaliy masalalarni izchillik bilan murakkablashib borish jarayonida kengayib boradi. Qiyinchilik xarakterini to‘g‘ri aniqlash o‘quvchilarning idrok qilish imkoniyatlarini kengayib borishiga, o‘quv materialini izchillik bilan murakkablashib borishiga yordam beruvchi eng to‘g‘ri metodik variantni tanlab olishga imkon beradi. Bu o‘quvchilarning aqliy taraqqiyotini asta-sekin ko'tarilishiga va ilmiy bilimlarni chuqurroq o‘zlashtirib olinishiga imkon beradi. O‘quv materialining ilmiyligi tushunarli bo‘lishi kerak, bunga uni o‘quvchilarning aqliy va ruhiy rivojlanishiga, shuningdek, ularning tayyorgarligiga moslashtirish bilan erishiladi. Geografiya materiallari mazmunining tushunarliligi kichik yoshdagi maktab o‘quvchilarida o'qishga qiziqish uyg'otadi, aqlga ozuqa beradi, mantiqiy fikrlash, taqqoslash va xulosalar chiqarish amaliy masalalarni yechishga undaydi. 2 O’qitishning nazariy va amaliy birligi va uzviy bog‘liqligi. Nazariyani amaliyot bilan bog‘lash o'quvchilarni amaliy masalalarni hal qilishda nazariyani, ahamiyatini tushunishga olib keladi, bu ularning o‘zlashtirish sifatini oshiradi. Bu tamoyil mehnat ta’limi va o‘quvchilarni amaliy faoliyatga tayyorlash vazifalarini hal qilishda alohida ahamiyat kasb etadi.
Ilmiybaza.uz 
 
O‘qitishda 
nazariya 
bilan 
amaliyotning 
bog'lanish 
xarakterini 
o‘quv 
predmetining mazmuni taqozo qiladi. Geografiyadi nazariy bilimlar o'quvchilarni 
tabiatning u yoki bu hodisalari bilan amaliy tanishtirish jarayonida puxtaroq 
o‘zlashtirib olinadi Bunda amaliyot o'quvchilarni nazariyani o‘zlashtirishga 
qiziqtirish uchun undan oldinroq kelishi mumkin. Chunonchi, tabiatda baho mavzusi 
(3- sinf) ni o‘rganish bo‘yicha amaliy ishlar ekish (ildiz mevalarning hosiliga ekinlar 
zichligining ta’sirini aniqlash uchun urug‘lar ekish), keyin esa mavzuni o‘rganishda 
amaliy ish natijalarini tahlil qilish ma’qul. 
Nazariyaning amaliyot bilan bog‘lanishini amalga oshirishga jamoa xo‘jaligi 
qurtxonasida ipak qurti ustidan kuzatishlar shuningdek, g‘o‘za, poliz ekinlari, g'alla 
ekinlari, sezgi organlari yurak va qon mavzulari (3- sinf) bo‘yicha amaliy ishlarning 
o'tkazilishi yordam berishi mumkin. O‘quvchilarning tirik tabiat burchagidagi 
(o'simliklarni ekish va ko‘paytirish) ishlarini shuningdek, o'simliklarning suvga, 
issiqlikka, yorug‘likk; ehtiyojini, manzarali gul o‘simliklarining o‘sishi va 
rivojlanishig organik va mineral o‘g‘itlaming ta’sirini o‘rganishni, hosildorligini 
oshirish bo‘yicha tajribalar o‘tkazishni mehnat darslari bilan bog‘lab olib borish 
nazariy bilimlarni amaliyot bilan aloqasini yaxshilash imkonini beradi. 
Geografiya darslarida nazariyaning amaliyot bilan bog'lanishini amalga oshirib 
borishda o‘quvchilarning amaliy faoliyati ularning nazariy bilimlarni o‘zlashtirib 
olishga bo‘lgan intilishlarini bo‘shashtirmasligi lozim. Amaliy ishlar uchun shunday 
obyekt va tajribalarni tanlash kerakki, bunda ular nazariy tamoyillarni tasdiqlasin va 
bilimlarni chuqurlashtirish uchun xizmat qilsin. 
Geografiyani o'qitishda nazariyani amaliyot bilan bog‘lanishi, uning barcha 
bosqichlarida amalga oshirilishi nazariy bilimlarning chuqurlashishi, shuningdek, 
amaliy faoliyatga tayyorlashga yordam berishi kerak. O‘rganiladigan nazariy 
bilimlarning mazmuniga qarab, dars va darsdan tashqari mashg‘ulotlarning har xil 
shakllari, masalan, laboratoriya ishlari, sayohatlar, amaliy mashg'ulotlar, ijtimoiy-
foydali mehnatdan foydalanish mumkin. 
Ilmiybaza.uz O‘qitishda nazariya bilan amaliyotning bog'lanish xarakterini o‘quv predmetining mazmuni taqozo qiladi. Geografiyadi nazariy bilimlar o'quvchilarni tabiatning u yoki bu hodisalari bilan amaliy tanishtirish jarayonida puxtaroq o‘zlashtirib olinadi Bunda amaliyot o'quvchilarni nazariyani o‘zlashtirishga qiziqtirish uchun undan oldinroq kelishi mumkin. Chunonchi, tabiatda baho mavzusi (3- sinf) ni o‘rganish bo‘yicha amaliy ishlar ekish (ildiz mevalarning hosiliga ekinlar zichligining ta’sirini aniqlash uchun urug‘lar ekish), keyin esa mavzuni o‘rganishda amaliy ish natijalarini tahlil qilish ma’qul. Nazariyaning amaliyot bilan bog‘lanishini amalga oshirishga jamoa xo‘jaligi qurtxonasida ipak qurti ustidan kuzatishlar shuningdek, g‘o‘za, poliz ekinlari, g'alla ekinlari, sezgi organlari yurak va qon mavzulari (3- sinf) bo‘yicha amaliy ishlarning o'tkazilishi yordam berishi mumkin. O‘quvchilarning tirik tabiat burchagidagi (o'simliklarni ekish va ko‘paytirish) ishlarini shuningdek, o'simliklarning suvga, issiqlikka, yorug‘likk; ehtiyojini, manzarali gul o‘simliklarining o‘sishi va rivojlanishig organik va mineral o‘g‘itlaming ta’sirini o‘rganishni, hosildorligini oshirish bo‘yicha tajribalar o‘tkazishni mehnat darslari bilan bog‘lab olib borish nazariy bilimlarni amaliyot bilan aloqasini yaxshilash imkonini beradi. Geografiya darslarida nazariyaning amaliyot bilan bog'lanishini amalga oshirib borishda o‘quvchilarning amaliy faoliyati ularning nazariy bilimlarni o‘zlashtirib olishga bo‘lgan intilishlarini bo‘shashtirmasligi lozim. Amaliy ishlar uchun shunday obyekt va tajribalarni tanlash kerakki, bunda ular nazariy tamoyillarni tasdiqlasin va bilimlarni chuqurlashtirish uchun xizmat qilsin. Geografiyani o'qitishda nazariyani amaliyot bilan bog‘lanishi, uning barcha bosqichlarida amalga oshirilishi nazariy bilimlarning chuqurlashishi, shuningdek, amaliy faoliyatga tayyorlashga yordam berishi kerak. O‘rganiladigan nazariy bilimlarning mazmuniga qarab, dars va darsdan tashqari mashg‘ulotlarning har xil shakllari, masalan, laboratoriya ishlari, sayohatlar, amaliy mashg'ulotlar, ijtimoiy- foydali mehnatdan foydalanish mumkin.
Ilmiybaza.uz 
 
Geografiya o`qitishda o‘quvchilarning ongliligi va ijodiy faolligi tamoyili. 
O‘quvchilaming ongliligi va ijodiy faolligi tamoyili: 1) o'quvchilarning o‘qishga 
ongli va ijodiy munosabatda bo'lishlarini; 2) o‘rganilayotgan materialni tushunib 
olishlari va tushunganlarini ifodalay olishlarini; 3) o'qishning ijodiy xarakterda 
bo'lishini; 4) bilimlarni amaliyotda ongli qo'llashni va ularni ishonchga aylanishini 
o‘z ichiga oladi. Onglilik tamoyilini amalga oshirishda bosh rol o‘qituvchiga 
taalluqlidir, u o‘quvchi oldida turgan vazifalarni aniq qilib ifodalashi va ularni 
yaxshi bajarishga qiziqish uyg‘otishi kerak. 
O‘qitishda onglilikni namoyon bo'lishining oliy shakli o‘quvchilarning ijodiy 
faolligidir, u gerbariy, maket, model, mulyaj tayyorlash, o‘tkazilgan kuzatishlarni 
tavsiflash va o‘qituvchi taklif qilgan mavzu bo‘yicha bajarilgan ishlar asosida kichik 
axborot tayyorlash bilan bog‘liq bo‘ladi. 
O‘qitishning 
ko‘rgazmalilik 
tamoyili. 
Ko‘rgazmalilik 
tamoyilidan 
foydalanishning 
asosiy 
vazifasi 
o‘quvchilarning 
bilish 
faoliyatlarini 
faollashtirishdir. Bu tamoyil atrof olamni bevosita qabul qilib olish asosidagi 
o'qitishni nazarda tutadi. Ko‘rgazmalilik tamoyiliga rioya qilish tabiatni 
o‘rganishning dastlabki bosqichlarida juda muhimdir, chunki kichik yoshdagi 
maktab o'quvchilari ko‘rganlarida hosil qilgan xususiy taassurotlari asosida to‘g‘ri 
tushuncha va xulosalar hosil bo‘lishiga yordam beruvchi bilimlar olishlari kerak. 
Geografiya bo‘yicha dasturning organizmlar hayotini tabiiy sharoitlarda 
o‘rganishga, tirik tabiat burchagida, maktaboldi maydonchalarida tajribalar, 
kuzatishlar o‘tkazishga imkon beruvchi metodlarning qo‘llanilishini, ya’ni 
o‘quvchilarning bevosita ko‘z bilan yoki bevosita ko‘rib, atrof olamning jism hamda 
hodisalari bilan, shuningdek, ularning tasvirlar bilan tanishishi deb tushuniladigan 
ko‘rgazmali tamoyilidan foydalanishni nazarda tutishi tasodifiy emas. 
Geografiya o`qitishdagi ko‘rgazmalilikni mashg‘ulotlar jarayonida faqat tabiiy 
jismlar (tirik tabiat burchagidagi, zooparkdagi o‘simliklar, hayvonlar, gerbariylar, 
kolleksiyalar), foydalaniladigan yoki tajriba ko‘rinishidagi hodisalami eslatuvchi 
Ilmiybaza.uz Geografiya o`qitishda o‘quvchilarning ongliligi va ijodiy faolligi tamoyili. O‘quvchilaming ongliligi va ijodiy faolligi tamoyili: 1) o'quvchilarning o‘qishga ongli va ijodiy munosabatda bo'lishlarini; 2) o‘rganilayotgan materialni tushunib olishlari va tushunganlarini ifodalay olishlarini; 3) o'qishning ijodiy xarakterda bo'lishini; 4) bilimlarni amaliyotda ongli qo'llashni va ularni ishonchga aylanishini o‘z ichiga oladi. Onglilik tamoyilini amalga oshirishda bosh rol o‘qituvchiga taalluqlidir, u o‘quvchi oldida turgan vazifalarni aniq qilib ifodalashi va ularni yaxshi bajarishga qiziqish uyg‘otishi kerak. O‘qitishda onglilikni namoyon bo'lishining oliy shakli o‘quvchilarning ijodiy faolligidir, u gerbariy, maket, model, mulyaj tayyorlash, o‘tkazilgan kuzatishlarni tavsiflash va o‘qituvchi taklif qilgan mavzu bo‘yicha bajarilgan ishlar asosida kichik axborot tayyorlash bilan bog‘liq bo‘ladi. O‘qitishning ko‘rgazmalilik tamoyili. Ko‘rgazmalilik tamoyilidan foydalanishning asosiy vazifasi o‘quvchilarning bilish faoliyatlarini faollashtirishdir. Bu tamoyil atrof olamni bevosita qabul qilib olish asosidagi o'qitishni nazarda tutadi. Ko‘rgazmalilik tamoyiliga rioya qilish tabiatni o‘rganishning dastlabki bosqichlarida juda muhimdir, chunki kichik yoshdagi maktab o'quvchilari ko‘rganlarida hosil qilgan xususiy taassurotlari asosida to‘g‘ri tushuncha va xulosalar hosil bo‘lishiga yordam beruvchi bilimlar olishlari kerak. Geografiya bo‘yicha dasturning organizmlar hayotini tabiiy sharoitlarda o‘rganishga, tirik tabiat burchagida, maktaboldi maydonchalarida tajribalar, kuzatishlar o‘tkazishga imkon beruvchi metodlarning qo‘llanilishini, ya’ni o‘quvchilarning bevosita ko‘z bilan yoki bevosita ko‘rib, atrof olamning jism hamda hodisalari bilan, shuningdek, ularning tasvirlar bilan tanishishi deb tushuniladigan ko‘rgazmali tamoyilidan foydalanishni nazarda tutishi tasodifiy emas. Geografiya o`qitishdagi ko‘rgazmalilikni mashg‘ulotlar jarayonida faqat tabiiy jismlar (tirik tabiat burchagidagi, zooparkdagi o‘simliklar, hayvonlar, gerbariylar, kolleksiyalar), foydalaniladigan yoki tajriba ko‘rinishidagi hodisalami eslatuvchi
Ilmiybaza.uz 
 
predmetli ko'rgazmalilikka va tabiat jismlari yoki hodisalarining surat, jadval, 
doskadagi rasm, model, mulyaj, diapozitiv, kinofilm, xarita, sxema va boshqalardan 
foydalaniladigan tasviriy ko'rgazmalilikka ajratish maqsadga muvofiqdir. 
Predmetli va tasviriy ko‘rgazmalilikni amalga oshirish asosida o‘qitish, ayniqsa, 
bolalar tarbiyasining ertangi bosqichlarida, tafakkurning, kuzatuvchanlikning 
faollashishiga yordam beradi, o‘rganilayotgan masalalarga o‘quvchilar qiziqishini 
oshiradi. Ularni oddiy tadqiqotlar olib borishga o‘rgatadi, bilimlarni faol qabul 
qilishga yordamlashib, o‘zlashtirib olish jarayonini osonlashtiradi, bilimlarning 
mustahkamligini ta’minlaydi. 
Tabiat jismlari va hodisalari yuzasidan olib borilgan kuzatishlar materialni 
tushunib olishga va o‘zlashtirilganlarni mustahkamlashga, o'qituvchi rahbarligida 
tabiat hodisalari o‘rtasidagi chuqur bog'lanishlarni aniqlashga, jismlar to‘g‘risidagi 
fikrlar bilan ko'rishganlarini taqqoslashga imkon beradi. 
So‘z bilan qabul qilish, so‘z bilan tasavvur etish o‘rtasida puxta bog'lanishlarning 
vujudga kelishi o'quvchilarning tabiat jismlari va hodisalari to‘g‘risida o‘qituvchi 
hikoya qilib berganlarning va ular to‘g‘risida darslikda yozilganlarning ahamiyatini 
tushunib olishlariga imkon beradi. 
Bilimlarni puxta o‘zlashtirish tamoyili. Bu tamoyil olingan bilimlarni, 
shakllantirilgan o‘quv hamda ko‘nikmalarni o‘quvchilar xotirasida uzoq 
saqlanishini nazarda tutadi. O‘quvchilar bilimining puxta bo‘lishi o'qituvchining 
ko‘rsatib o‘tilgan tamoyillardan o‘quvchilarning taraqqiyot saviyasi hamda 
qiziqishiga qanchalik muvofiq tarzda foydalanishiga bog‘liq. 
Bilimlarni puxta bo‘lishiga erishish uchun, avvalo, o‘quv yili boshlanishida ilgari 
o‘tilgan materialni yangi bilimlaming o‘zlashtirilishi ongli bo‘lishi uchun tiklash 
zarur. Birinchi navbatda, dasturning yangi material bilan ko‘proq bog‘liq bo‘Igan 
bo‘limlarini takrorlash lozim. Bunda yangi bilimlarni o‘zlashtirishning birinchi 
bosqichida o‘qituvchi o‘quvchilar yangi materialni asosli ravishda tushunishlari va 
o‘zlashtirib olishlari uchun uning barcha hajmini emas, balki asosiy mazmunini 
Ilmiybaza.uz predmetli ko'rgazmalilikka va tabiat jismlari yoki hodisalarining surat, jadval, doskadagi rasm, model, mulyaj, diapozitiv, kinofilm, xarita, sxema va boshqalardan foydalaniladigan tasviriy ko'rgazmalilikka ajratish maqsadga muvofiqdir. Predmetli va tasviriy ko‘rgazmalilikni amalga oshirish asosida o‘qitish, ayniqsa, bolalar tarbiyasining ertangi bosqichlarida, tafakkurning, kuzatuvchanlikning faollashishiga yordam beradi, o‘rganilayotgan masalalarga o‘quvchilar qiziqishini oshiradi. Ularni oddiy tadqiqotlar olib borishga o‘rgatadi, bilimlarni faol qabul qilishga yordamlashib, o‘zlashtirib olish jarayonini osonlashtiradi, bilimlarning mustahkamligini ta’minlaydi. Tabiat jismlari va hodisalari yuzasidan olib borilgan kuzatishlar materialni tushunib olishga va o‘zlashtirilganlarni mustahkamlashga, o'qituvchi rahbarligida tabiat hodisalari o‘rtasidagi chuqur bog'lanishlarni aniqlashga, jismlar to‘g‘risidagi fikrlar bilan ko'rishganlarini taqqoslashga imkon beradi. So‘z bilan qabul qilish, so‘z bilan tasavvur etish o‘rtasida puxta bog'lanishlarning vujudga kelishi o'quvchilarning tabiat jismlari va hodisalari to‘g‘risida o‘qituvchi hikoya qilib berganlarning va ular to‘g‘risida darslikda yozilganlarning ahamiyatini tushunib olishlariga imkon beradi. Bilimlarni puxta o‘zlashtirish tamoyili. Bu tamoyil olingan bilimlarni, shakllantirilgan o‘quv hamda ko‘nikmalarni o‘quvchilar xotirasida uzoq saqlanishini nazarda tutadi. O‘quvchilar bilimining puxta bo‘lishi o'qituvchining ko‘rsatib o‘tilgan tamoyillardan o‘quvchilarning taraqqiyot saviyasi hamda qiziqishiga qanchalik muvofiq tarzda foydalanishiga bog‘liq. Bilimlarni puxta bo‘lishiga erishish uchun, avvalo, o‘quv yili boshlanishida ilgari o‘tilgan materialni yangi bilimlaming o‘zlashtirilishi ongli bo‘lishi uchun tiklash zarur. Birinchi navbatda, dasturning yangi material bilan ko‘proq bog‘liq bo‘Igan bo‘limlarini takrorlash lozim. Bunda yangi bilimlarni o‘zlashtirishning birinchi bosqichida o‘qituvchi o‘quvchilar yangi materialni asosli ravishda tushunishlari va o‘zlashtirib olishlari uchun uning barcha hajmini emas, balki asosiy mazmunini
Ilmiybaza.uz 
 
berishi kerak. Chunonchi, Vatanimiz tabiatining xilma-xilligi (4 - sinf) mavzusini 
o‘rganishda o‘quvchilar avval o‘lkadagi tabiiy sharoitning turli-tumanligi, keyin har 
bir zona bilan tanishadilar. Bu yangi fanlar kiritib borish imkoniyatini beradi, ular 
yordamida har bir zonaga xos bo‘lgan xarakterli xususiyatlar, jumladan, o‘simlik va 
hayvonot dunyosi aniqlanib, o‘quvchilarning bilish faoliyatlarini faollashtiruvchi 
qo'shimcha ma’lumotlar berib boriladi. Puxta bilimiarga erishishda ularni 
o‘quvchilaming faol fikr yuritishlari asosida muntazamlashtirish alohida ahamiyat 
kasb etadi. O'quvchilar yangi bilimlarni, ilgari o‘rganilgan material bilan bog‘lab, 
chuqurroq o‘zlashtiradilar. 
O‘qitishning individuallashtirish tamoyili. O‘rta ta’lim tizimini isloh qilish 
sharoitida bolalarning individual xususiyatlarini o‘rganish tobora katta ahamiyat 
kasb etib bormoqda. Har bir maktab o'quvchisi muayyan axborot va individual 
xususiyatlarga ega, bu xususiyatlar ularning bilimlarni o‘zlashtirish jarayonlariga 
ta’sir ko‘rsatadi. Biroq o'qitish jarayonida bolalar guruhida bilimlarni o‘zlashtirish 
darajasi bir xil bo‘lishi mumkin. Binobarin, bolalar taraqqiyotiga to‘g‘ri keladigan 
umumiylikni aniqlash mumkin. 
U rivojlanish darajasi, bilim zaxirasi, fikrlash xarakteri, faoliyat va xulq-atvor, 
bahonalarining o‘xshashligi bo‘lishi mumkin. Ammo umumiylik bilan bir qatorda 
har bir o‘quvchi uchun o'zining individual xususiyatlari; 1) diqqatning rivojlanishi; 
2) darsdagi xulq-atvorning xarakteri; 3) predmetga munosabati; 4) ko‘rgazmali va 
og‘zaki materialning qabul qilishining tezligi va aniqligi; 5) o‘quv materialini 
tushunib olishi va fikrlash xarakteri; 6) tabiat to‘g‘risidagi bilimlarining sifati, 
og‘zaki hamda yozma nutqlarining rivojlanish darajasi o‘ziga xosdir. 
O‘qituvchi sinfda ish olib bora turib, har bir o'quvchi bilan yakka tarzda ishlash, 
ijobiy hislarni rivojlantirish, salbiylarini bartaraf etish, sinfni jamoa ishiga tortish 
maqsadida har bir bolaning shaxsiy qobiliyatini o‘rganish va hisobga olish 
zarurligini unutmasligi kerak. 
O‘qituvchining 
o‘z 
o‘quvchilarini 
yaxshi 
bilishi 
ularga 
individual 
Ilmiybaza.uz berishi kerak. Chunonchi, Vatanimiz tabiatining xilma-xilligi (4 - sinf) mavzusini o‘rganishda o‘quvchilar avval o‘lkadagi tabiiy sharoitning turli-tumanligi, keyin har bir zona bilan tanishadilar. Bu yangi fanlar kiritib borish imkoniyatini beradi, ular yordamida har bir zonaga xos bo‘lgan xarakterli xususiyatlar, jumladan, o‘simlik va hayvonot dunyosi aniqlanib, o‘quvchilarning bilish faoliyatlarini faollashtiruvchi qo'shimcha ma’lumotlar berib boriladi. Puxta bilimiarga erishishda ularni o‘quvchilaming faol fikr yuritishlari asosida muntazamlashtirish alohida ahamiyat kasb etadi. O'quvchilar yangi bilimlarni, ilgari o‘rganilgan material bilan bog‘lab, chuqurroq o‘zlashtiradilar. O‘qitishning individuallashtirish tamoyili. O‘rta ta’lim tizimini isloh qilish sharoitida bolalarning individual xususiyatlarini o‘rganish tobora katta ahamiyat kasb etib bormoqda. Har bir maktab o'quvchisi muayyan axborot va individual xususiyatlarga ega, bu xususiyatlar ularning bilimlarni o‘zlashtirish jarayonlariga ta’sir ko‘rsatadi. Biroq o'qitish jarayonida bolalar guruhida bilimlarni o‘zlashtirish darajasi bir xil bo‘lishi mumkin. Binobarin, bolalar taraqqiyotiga to‘g‘ri keladigan umumiylikni aniqlash mumkin. U rivojlanish darajasi, bilim zaxirasi, fikrlash xarakteri, faoliyat va xulq-atvor, bahonalarining o‘xshashligi bo‘lishi mumkin. Ammo umumiylik bilan bir qatorda har bir o‘quvchi uchun o'zining individual xususiyatlari; 1) diqqatning rivojlanishi; 2) darsdagi xulq-atvorning xarakteri; 3) predmetga munosabati; 4) ko‘rgazmali va og‘zaki materialning qabul qilishining tezligi va aniqligi; 5) o‘quv materialini tushunib olishi va fikrlash xarakteri; 6) tabiat to‘g‘risidagi bilimlarining sifati, og‘zaki hamda yozma nutqlarining rivojlanish darajasi o‘ziga xosdir. O‘qituvchi sinfda ish olib bora turib, har bir o'quvchi bilan yakka tarzda ishlash, ijobiy hislarni rivojlantirish, salbiylarini bartaraf etish, sinfni jamoa ishiga tortish maqsadida har bir bolaning shaxsiy qobiliyatini o‘rganish va hisobga olish zarurligini unutmasligi kerak. O‘qituvchining o‘z o‘quvchilarini yaxshi bilishi ularga individual
Ilmiybaza.uz 
 
yondashishning asosi hisoblanadi, buning uchun u doim o‘quvchilarni kuzatib, har 
xil 
faoliyat 
jarayonida 
o‘rganib 
boradi. 
O‘quvchilarning 
qanday 
o‘zlashtirayotganligidan qat’i nazar, ularning hammasiga individual yondashish 
kerak. Darsni o‘zlashtirishga qiynalayotganlarga o‘z vaqtida qo'shimcha yordam 
ko'rsatish zarur. O‘qituvchi har bir topshiriqni (gerbariy va kolleksiyalar tayyorlash, 
tirik tabiat burchagi va o‘quv-tajriba maydonchasidagi ishlar, tabiat obyektlarini 
kuzatish) o‘quvchining individual xususiyatlarini, shu topshiriqni uddalay olishini 
o'rganilayotgan obyektga nisbatan qiziqishini hisobga olgan holda berishi kerak. 
O‘quvchilarga individual yondashishga asoslangan o'qitish jarayoni o‘quv 
materialining muvaffaqiyatli o‘zlashtirilishini, bolaning aqliy rivojlanishini 
ta’minlaydi, axloq  me’yorlami singdiradi. 
Geografiya o`qitishning o‘lkashunoslik tamoyili. Maktab o‘lkashunosligining 
vazifasi o'quvchilar tomonidan ta’lim-tarbiy; maqsadida har xil manbalar bo'yicha 
va bevosita kuzatishlar asosida o‘z o‘Ikasi hududini har tomonlama o‘rganishdir. 
O‘lkashunoslik hayot bilan bog'lanishning qudratli vositasidir. Ko’pchilik 
o‘quvchilarning maktabni bitirganlaridan keyin mahalliy sanoat va qishloq xo'jaligi 
korxonalariga ishlash uchun borishlari hisobga olinganda, O‘lkashunoslik alohida 
ahamiyat kasb etadi. 
O‘lkashunoslik bevosita tabiat muhofazasi bilan bog'liq, chunki o‘z o‘lkasini 
bilish o‘quvchilarga uni muhofaza qilish va ko‘kalamzorlashtirish bo'yicha ishlarda 
ongli qatnashish imkoniyatini beradi O‘z O‘lkasini o‘rganish o‘quvchilarning 
mustaqilligini rivojlan- tiradi, chunki bu ijtimoiy-foydali mehnatda faol qatnashishg; 
imkon beradi. 
O‘lkashunoslik materialini O‘rganish bo‘yicha ish o‘quv maqsadlariga javob 
berishi kerak, shuning uchun ham uning mazmuni va xarakteri o‘quv dasturi bilan 
belgilanadi. O‘lkashunoslik ishlari tashkil qilinish shakllari bo‘yicha sinfda va 
sinfdan tashqarida bo‘lishi mumkin. Faqat ular barcha o‘quvchilar tomonidar 
bajarilsin. 
Ilmiybaza.uz yondashishning asosi hisoblanadi, buning uchun u doim o‘quvchilarni kuzatib, har xil faoliyat jarayonida o‘rganib boradi. O‘quvchilarning qanday o‘zlashtirayotganligidan qat’i nazar, ularning hammasiga individual yondashish kerak. Darsni o‘zlashtirishga qiynalayotganlarga o‘z vaqtida qo'shimcha yordam ko'rsatish zarur. O‘qituvchi har bir topshiriqni (gerbariy va kolleksiyalar tayyorlash, tirik tabiat burchagi va o‘quv-tajriba maydonchasidagi ishlar, tabiat obyektlarini kuzatish) o‘quvchining individual xususiyatlarini, shu topshiriqni uddalay olishini o'rganilayotgan obyektga nisbatan qiziqishini hisobga olgan holda berishi kerak. O‘quvchilarga individual yondashishga asoslangan o'qitish jarayoni o‘quv materialining muvaffaqiyatli o‘zlashtirilishini, bolaning aqliy rivojlanishini ta’minlaydi, axloq me’yorlami singdiradi. Geografiya o`qitishning o‘lkashunoslik tamoyili. Maktab o‘lkashunosligining vazifasi o'quvchilar tomonidan ta’lim-tarbiy; maqsadida har xil manbalar bo'yicha va bevosita kuzatishlar asosida o‘z o‘Ikasi hududini har tomonlama o‘rganishdir. O‘lkashunoslik hayot bilan bog'lanishning qudratli vositasidir. Ko’pchilik o‘quvchilarning maktabni bitirganlaridan keyin mahalliy sanoat va qishloq xo'jaligi korxonalariga ishlash uchun borishlari hisobga olinganda, O‘lkashunoslik alohida ahamiyat kasb etadi. O‘lkashunoslik bevosita tabiat muhofazasi bilan bog'liq, chunki o‘z o‘lkasini bilish o‘quvchilarga uni muhofaza qilish va ko‘kalamzorlashtirish bo'yicha ishlarda ongli qatnashish imkoniyatini beradi O‘z O‘lkasini o‘rganish o‘quvchilarning mustaqilligini rivojlan- tiradi, chunki bu ijtimoiy-foydali mehnatda faol qatnashishg; imkon beradi. O‘lkashunoslik materialini O‘rganish bo‘yicha ish o‘quv maqsadlariga javob berishi kerak, shuning uchun ham uning mazmuni va xarakteri o‘quv dasturi bilan belgilanadi. O‘lkashunoslik ishlari tashkil qilinish shakllari bo‘yicha sinfda va sinfdan tashqarida bo‘lishi mumkin. Faqat ular barcha o‘quvchilar tomonidar bajarilsin.