GEOGRAFIYANI O`QITISH TAMOYILLARI VA QONUNIYATI (Geografiya medodikasini o’qitishga qo’yiladigan zamonaviy talablar, Geografiya o`qitishda o‘quvchilarning ongliligi va ijodiy faolligi tamoyili)
Yuklangan vaqt
2024-05-17
Yuklab olishlar soni
2
Sahifalar soni
14
Faytl hajmi
28,2 KB
Ilmiybaza.uz
GEOGRAFIYANI O`QITISH TAMOYILLARI VA QONUNIYATI
Reja:
1.Geografiya medodikasini o’qitishga qo’yiladigan zamonaviy talablar.
2. O’qitishning nazariy va amaliy birligi va uzviy bog‘liqligi.
3. Geografiya o`qitishda o‘quvchilarning ongliligi va ijodiy faolligi tamoyili
Ilmiybaza.uz
Tayanch tushunchalar: pedagogika, ilmiylik, ko‘rgazmalilik, tamoyil,
nazariya, amaliyot.
1 Geografiya medodikasini o’qitishga qo’yiladigan zamonaviy talablar.
Hozirgi zamon pedagogikasida o‘qituvchining faoliyati hamda o‘quvchilar
bilish faoliyatining xarakteri aniq didaktik tamoyillari bilan belgilanadi. Geografiya
o`qitish fani quyidagi didaktik tamoyillarga amal qiladi.
Geografiya o’qitish didaktik tamoyillari,
didaktik tamoyillar ularning o‘quv jarayonidagi ahamiyatini asoslash, o‘quv
materiallarining muntazamlilik va izchillik tamoyili asosida bayon etilishi, o‘quv
materialini ilmiy va tushunarli bo‘lishi, nazariy bilimlami amaliyot bilan bog‘lash
usullari, uning amaliy ahamiyatini yoritish.
Darhaqiqat, pedagogik fan sifatida georrafiyani o‘qitish metodikasi didaktika
bilan bog’langan. Faqat ta’lim va tarbiyaning pedagogik maqsadi hamda
vazifalariga asoslangandagina maktab Geografiya fanini to‘g‘ri tuzish, boshlang‘ich
va undan keyingi sinflar o’quv predmetlari tizimida uning o'mi va rolini aniqlash
mumkin boladi.
0’quv materialini tanlash va uni sinflar bo‘yicha taqsimlashga bolgan talablar
didaktik tamoyillar bilan izohlanadi, ular fanga xos metodik masalalarni hal qilishda,
o‘qitish metodlarini tanlashda, shuningdek, o‘quvchilaming o‘quv faoliyatlarini har
xil ko‘rinish va shakllarda tashkil qilishda ham yetakchidir.
Kichik yoshdagi maktab o‘quvchilarini tabiatga doir bilimlami o‘zlashtirishda
didaktik tamoyillaming o'mi salmoqli. Zero, didaktik tamoyillaming ahamiyati
shundaki, boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining tabiatdagi tirik mavjudotlar, jonsiz
tabiat unsunlari bilan aloqalari, tabiatdagi mavzumiy o‘zgarishlar fasllar bilan
bog‘liq holda kishilarning mehnat faoliyatini kuzatish, amaliy ishlarni bajarilishiga
bo’lgan va ko‘nikmalami shakllanishini rejali, aniq va tartibli amalga oshirilishini
Ilmiybaza.uz
ta’minlaydi.
Geografiya tushunchalari tabiat hodisalarini ilmiy asosida tushunishda, tabiiy
hodisalar orasidagi o‘zaro bog‘liqlilikni, tabiat boyliklaridan odamning foydalanish
yo‘llari izchil ko'rsatib beriladi.
O‘qitishda muntazamlilik va izchillilik tamoyili. Maktab geografiya kursi
geografiya fanining turli sohalarining qisqartirilgan bayoni emas, balki uning
metodik tanlangan, muntazamlashtirilgan unsurlaridir. Materialning bunday
berilishi shu bilan izohlanadiki, bunda kichik yoshdagi maktab o‘quvchilari tabiat
to‘g‘risidagi fan asoslarini faqat atrof olamning jism va hodisalarini aks ettiruvchi
hamda ular o‘rtasidagi bog‘lanishlarni ochib beruvchi dastlab oddiy tabiiy obyektlar,
keyin esa murakkabrog'i bilan izchil tanishtirib borish jarayonida egallab olishlari
mumkin. Bu bilan geografiya o`qitish da muntazamlilik tamoyili amalga oshiriladi.
O'qitishning muntazamliligi, ya’ni sistemaliligi bilimni bayon qilishda muayyan
tizimga amal qilishdan tashqari amaliyot bilan bog'lanishning xilma-xil shakllarini
amalga oshirilishini nazarda tutadi. Jumladan: 1) nazariy geografiya bilimlarini
kuzatish va bilib olishga qaratilgan qiziqarli o'yinlar (bu boshlang'ich sinflardagi
o'qitish uchun xarakterlidir)ni; 2) atrofdagi hayot va qurilish amaliyoti (tabiatga va
ishlab chiqarish korxonalariga sayohatlar)ni; 3) mehnat ta’limi va ijtimoiy foydali
mehnatni; 4) maktaboldi maydonidagi ish va unumli mehnat bilan bog‘lanishni
nazarda tutadi. Geografiya kurslarining izchilligi o'quvchilar uchun ularning yosh
xususiyatlari, tayyorgarligi va rivojlanishi, shuningdek, mazmunda vorislikka rioya
qilish zaruratiga qarab o‘quv materialining tushunarli bo‘lishi bilan belgilanadi.
Chunonchi: 1) maktab geografiya kursi jonsiz tabiatdagi o'simlik va hayvonlar
hayotidagi, odamlar mehnatidagi mavsumiy o‘zgarishlarni;
2)
jonajon o‘lka tabiatini, odam organizmi va uning salomatligini;
3)
Vatanimiz tabiatini, undan foydalanish va uni muhofaza qilishni aks ettiruvchi
materialni izchillik bilan o'rganishni talab qiladi.
Ilmiybaza.uz
O‘quv materialining ilmiy va tushunarli bog`lash tamoyili. Uzoq vaqtlar
boshlang‘ich sinflarda geografiyani mustaqil o‘quv predmeti sifatida o‘qitishga
yetarli darajada e’tibor berilmadi. U goho tabiyot deb nomlanib kelindi, goho
predmetli darslar va izohli o‘qish bilan almashtirildi. XX asrning 60-yillaridan
boshlab geografiya mustaqil predmet sifatida o‘qitilmoqda. Hozirgi vaqtda maktab
geografiya kursining mazmuni zamonaviy fan taraqqiyoti darajasiga muvofiq keladi.
Geografiya o`qitishda ilmiylik tamoyili hozirgi zamon fanida qat’iy qaror topgan
tamoyillami o‘quvchilarga o‘zlashtirish uchun taklif etilishini nazarda tutadi.
Geografiya bo‘yicha ilmiy bilimlarning egallab olinishini ta’minlash uchun kichik
yoshdagi maktab o'quvchilarining idrok qilabilish imkoniyatlarini hisobga olgan
holda eng muhim ilmiy ma’lumotlarni tanlab olish kerak. O‘quvchilarning idrok qila
olish imkoniyatlari jismoniy kuch va aqliy kuchlanish talab qiluvchi o‘quv
mavzulari va amaliy masalalarni izchillik bilan murakkablashib borish jarayonida
kengayib boradi. Qiyinchilik xarakterini to‘g‘ri aniqlash o‘quvchilarning idrok
qilish imkoniyatlarini kengayib borishiga, o‘quv materialini izchillik bilan
murakkablashib borishiga yordam beruvchi eng to‘g‘ri metodik variantni tanlab
olishga imkon beradi. Bu o‘quvchilarning aqliy taraqqiyotini asta-sekin
ko'tarilishiga va ilmiy bilimlarni chuqurroq o‘zlashtirib olinishiga imkon beradi.
O‘quv
materialining
ilmiyligi
tushunarli
bo‘lishi
kerak,
bunga
uni
o‘quvchilarning aqliy va ruhiy rivojlanishiga, shuningdek, ularning tayyorgarligiga
moslashtirish bilan erishiladi. Geografiya materiallari mazmunining tushunarliligi
kichik yoshdagi maktab o‘quvchilarida o'qishga qiziqish uyg'otadi, aqlga ozuqa
beradi, mantiqiy fikrlash, taqqoslash va xulosalar chiqarish amaliy masalalarni
yechishga undaydi.
2 O’qitishning nazariy va amaliy birligi va uzviy bog‘liqligi.
Nazariyani amaliyot bilan bog‘lash o'quvchilarni amaliy masalalarni hal qilishda
nazariyani, ahamiyatini tushunishga olib keladi, bu ularning o‘zlashtirish sifatini
oshiradi. Bu tamoyil mehnat ta’limi va o‘quvchilarni amaliy faoliyatga tayyorlash
vazifalarini hal qilishda alohida ahamiyat kasb etadi.
Ilmiybaza.uz
O‘qitishda
nazariya
bilan
amaliyotning
bog'lanish
xarakterini
o‘quv
predmetining mazmuni taqozo qiladi. Geografiyadi nazariy bilimlar o'quvchilarni
tabiatning u yoki bu hodisalari bilan amaliy tanishtirish jarayonida puxtaroq
o‘zlashtirib olinadi Bunda amaliyot o'quvchilarni nazariyani o‘zlashtirishga
qiziqtirish uchun undan oldinroq kelishi mumkin. Chunonchi, tabiatda baho mavzusi
(3- sinf) ni o‘rganish bo‘yicha amaliy ishlar ekish (ildiz mevalarning hosiliga ekinlar
zichligining ta’sirini aniqlash uchun urug‘lar ekish), keyin esa mavzuni o‘rganishda
amaliy ish natijalarini tahlil qilish ma’qul.
Nazariyaning amaliyot bilan bog‘lanishini amalga oshirishga jamoa xo‘jaligi
qurtxonasida ipak qurti ustidan kuzatishlar shuningdek, g‘o‘za, poliz ekinlari, g'alla
ekinlari, sezgi organlari yurak va qon mavzulari (3- sinf) bo‘yicha amaliy ishlarning
o'tkazilishi yordam berishi mumkin. O‘quvchilarning tirik tabiat burchagidagi
(o'simliklarni ekish va ko‘paytirish) ishlarini shuningdek, o'simliklarning suvga,
issiqlikka, yorug‘likk; ehtiyojini, manzarali gul o‘simliklarining o‘sishi va
rivojlanishig organik va mineral o‘g‘itlaming ta’sirini o‘rganishni, hosildorligini
oshirish bo‘yicha tajribalar o‘tkazishni mehnat darslari bilan bog‘lab olib borish
nazariy bilimlarni amaliyot bilan aloqasini yaxshilash imkonini beradi.
Geografiya darslarida nazariyaning amaliyot bilan bog'lanishini amalga oshirib
borishda o‘quvchilarning amaliy faoliyati ularning nazariy bilimlarni o‘zlashtirib
olishga bo‘lgan intilishlarini bo‘shashtirmasligi lozim. Amaliy ishlar uchun shunday
obyekt va tajribalarni tanlash kerakki, bunda ular nazariy tamoyillarni tasdiqlasin va
bilimlarni chuqurlashtirish uchun xizmat qilsin.
Geografiyani o'qitishda nazariyani amaliyot bilan bog‘lanishi, uning barcha
bosqichlarida amalga oshirilishi nazariy bilimlarning chuqurlashishi, shuningdek,
amaliy faoliyatga tayyorlashga yordam berishi kerak. O‘rganiladigan nazariy
bilimlarning mazmuniga qarab, dars va darsdan tashqari mashg‘ulotlarning har xil
shakllari, masalan, laboratoriya ishlari, sayohatlar, amaliy mashg'ulotlar, ijtimoiy-
foydali mehnatdan foydalanish mumkin.
Ilmiybaza.uz
Geografiya o`qitishda o‘quvchilarning ongliligi va ijodiy faolligi tamoyili.
O‘quvchilaming ongliligi va ijodiy faolligi tamoyili: 1) o'quvchilarning o‘qishga
ongli va ijodiy munosabatda bo'lishlarini; 2) o‘rganilayotgan materialni tushunib
olishlari va tushunganlarini ifodalay olishlarini; 3) o'qishning ijodiy xarakterda
bo'lishini; 4) bilimlarni amaliyotda ongli qo'llashni va ularni ishonchga aylanishini
o‘z ichiga oladi. Onglilik tamoyilini amalga oshirishda bosh rol o‘qituvchiga
taalluqlidir, u o‘quvchi oldida turgan vazifalarni aniq qilib ifodalashi va ularni
yaxshi bajarishga qiziqish uyg‘otishi kerak.
O‘qitishda onglilikni namoyon bo'lishining oliy shakli o‘quvchilarning ijodiy
faolligidir, u gerbariy, maket, model, mulyaj tayyorlash, o‘tkazilgan kuzatishlarni
tavsiflash va o‘qituvchi taklif qilgan mavzu bo‘yicha bajarilgan ishlar asosida kichik
axborot tayyorlash bilan bog‘liq bo‘ladi.
O‘qitishning
ko‘rgazmalilik
tamoyili.
Ko‘rgazmalilik
tamoyilidan
foydalanishning
asosiy
vazifasi
o‘quvchilarning
bilish
faoliyatlarini
faollashtirishdir. Bu tamoyil atrof olamni bevosita qabul qilib olish asosidagi
o'qitishni nazarda tutadi. Ko‘rgazmalilik tamoyiliga rioya qilish tabiatni
o‘rganishning dastlabki bosqichlarida juda muhimdir, chunki kichik yoshdagi
maktab o'quvchilari ko‘rganlarida hosil qilgan xususiy taassurotlari asosida to‘g‘ri
tushuncha va xulosalar hosil bo‘lishiga yordam beruvchi bilimlar olishlari kerak.
Geografiya bo‘yicha dasturning organizmlar hayotini tabiiy sharoitlarda
o‘rganishga, tirik tabiat burchagida, maktaboldi maydonchalarida tajribalar,
kuzatishlar o‘tkazishga imkon beruvchi metodlarning qo‘llanilishini, ya’ni
o‘quvchilarning bevosita ko‘z bilan yoki bevosita ko‘rib, atrof olamning jism hamda
hodisalari bilan, shuningdek, ularning tasvirlar bilan tanishishi deb tushuniladigan
ko‘rgazmali tamoyilidan foydalanishni nazarda tutishi tasodifiy emas.
Geografiya o`qitishdagi ko‘rgazmalilikni mashg‘ulotlar jarayonida faqat tabiiy
jismlar (tirik tabiat burchagidagi, zooparkdagi o‘simliklar, hayvonlar, gerbariylar,
kolleksiyalar), foydalaniladigan yoki tajriba ko‘rinishidagi hodisalami eslatuvchi
Ilmiybaza.uz
predmetli ko'rgazmalilikka va tabiat jismlari yoki hodisalarining surat, jadval,
doskadagi rasm, model, mulyaj, diapozitiv, kinofilm, xarita, sxema va boshqalardan
foydalaniladigan tasviriy ko'rgazmalilikka ajratish maqsadga muvofiqdir.
Predmetli va tasviriy ko‘rgazmalilikni amalga oshirish asosida o‘qitish, ayniqsa,
bolalar tarbiyasining ertangi bosqichlarida, tafakkurning, kuzatuvchanlikning
faollashishiga yordam beradi, o‘rganilayotgan masalalarga o‘quvchilar qiziqishini
oshiradi. Ularni oddiy tadqiqotlar olib borishga o‘rgatadi, bilimlarni faol qabul
qilishga yordamlashib, o‘zlashtirib olish jarayonini osonlashtiradi, bilimlarning
mustahkamligini ta’minlaydi.
Tabiat jismlari va hodisalari yuzasidan olib borilgan kuzatishlar materialni
tushunib olishga va o‘zlashtirilganlarni mustahkamlashga, o'qituvchi rahbarligida
tabiat hodisalari o‘rtasidagi chuqur bog'lanishlarni aniqlashga, jismlar to‘g‘risidagi
fikrlar bilan ko'rishganlarini taqqoslashga imkon beradi.
So‘z bilan qabul qilish, so‘z bilan tasavvur etish o‘rtasida puxta bog'lanishlarning
vujudga kelishi o'quvchilarning tabiat jismlari va hodisalari to‘g‘risida o‘qituvchi
hikoya qilib berganlarning va ular to‘g‘risida darslikda yozilganlarning ahamiyatini
tushunib olishlariga imkon beradi.
Bilimlarni puxta o‘zlashtirish tamoyili. Bu tamoyil olingan bilimlarni,
shakllantirilgan o‘quv hamda ko‘nikmalarni o‘quvchilar xotirasida uzoq
saqlanishini nazarda tutadi. O‘quvchilar bilimining puxta bo‘lishi o'qituvchining
ko‘rsatib o‘tilgan tamoyillardan o‘quvchilarning taraqqiyot saviyasi hamda
qiziqishiga qanchalik muvofiq tarzda foydalanishiga bog‘liq.
Bilimlarni puxta bo‘lishiga erishish uchun, avvalo, o‘quv yili boshlanishida ilgari
o‘tilgan materialni yangi bilimlaming o‘zlashtirilishi ongli bo‘lishi uchun tiklash
zarur. Birinchi navbatda, dasturning yangi material bilan ko‘proq bog‘liq bo‘Igan
bo‘limlarini takrorlash lozim. Bunda yangi bilimlarni o‘zlashtirishning birinchi
bosqichida o‘qituvchi o‘quvchilar yangi materialni asosli ravishda tushunishlari va
o‘zlashtirib olishlari uchun uning barcha hajmini emas, balki asosiy mazmunini
Ilmiybaza.uz
berishi kerak. Chunonchi, Vatanimiz tabiatining xilma-xilligi (4 - sinf) mavzusini
o‘rganishda o‘quvchilar avval o‘lkadagi tabiiy sharoitning turli-tumanligi, keyin har
bir zona bilan tanishadilar. Bu yangi fanlar kiritib borish imkoniyatini beradi, ular
yordamida har bir zonaga xos bo‘lgan xarakterli xususiyatlar, jumladan, o‘simlik va
hayvonot dunyosi aniqlanib, o‘quvchilarning bilish faoliyatlarini faollashtiruvchi
qo'shimcha ma’lumotlar berib boriladi. Puxta bilimiarga erishishda ularni
o‘quvchilaming faol fikr yuritishlari asosida muntazamlashtirish alohida ahamiyat
kasb etadi. O'quvchilar yangi bilimlarni, ilgari o‘rganilgan material bilan bog‘lab,
chuqurroq o‘zlashtiradilar.
O‘qitishning individuallashtirish tamoyili. O‘rta ta’lim tizimini isloh qilish
sharoitida bolalarning individual xususiyatlarini o‘rganish tobora katta ahamiyat
kasb etib bormoqda. Har bir maktab o'quvchisi muayyan axborot va individual
xususiyatlarga ega, bu xususiyatlar ularning bilimlarni o‘zlashtirish jarayonlariga
ta’sir ko‘rsatadi. Biroq o'qitish jarayonida bolalar guruhida bilimlarni o‘zlashtirish
darajasi bir xil bo‘lishi mumkin. Binobarin, bolalar taraqqiyotiga to‘g‘ri keladigan
umumiylikni aniqlash mumkin.
U rivojlanish darajasi, bilim zaxirasi, fikrlash xarakteri, faoliyat va xulq-atvor,
bahonalarining o‘xshashligi bo‘lishi mumkin. Ammo umumiylik bilan bir qatorda
har bir o‘quvchi uchun o'zining individual xususiyatlari; 1) diqqatning rivojlanishi;
2) darsdagi xulq-atvorning xarakteri; 3) predmetga munosabati; 4) ko‘rgazmali va
og‘zaki materialning qabul qilishining tezligi va aniqligi; 5) o‘quv materialini
tushunib olishi va fikrlash xarakteri; 6) tabiat to‘g‘risidagi bilimlarining sifati,
og‘zaki hamda yozma nutqlarining rivojlanish darajasi o‘ziga xosdir.
O‘qituvchi sinfda ish olib bora turib, har bir o'quvchi bilan yakka tarzda ishlash,
ijobiy hislarni rivojlantirish, salbiylarini bartaraf etish, sinfni jamoa ishiga tortish
maqsadida har bir bolaning shaxsiy qobiliyatini o‘rganish va hisobga olish
zarurligini unutmasligi kerak.
O‘qituvchining
o‘z
o‘quvchilarini
yaxshi
bilishi
ularga
individual
Ilmiybaza.uz
yondashishning asosi hisoblanadi, buning uchun u doim o‘quvchilarni kuzatib, har
xil
faoliyat
jarayonida
o‘rganib
boradi.
O‘quvchilarning
qanday
o‘zlashtirayotganligidan qat’i nazar, ularning hammasiga individual yondashish
kerak. Darsni o‘zlashtirishga qiynalayotganlarga o‘z vaqtida qo'shimcha yordam
ko'rsatish zarur. O‘qituvchi har bir topshiriqni (gerbariy va kolleksiyalar tayyorlash,
tirik tabiat burchagi va o‘quv-tajriba maydonchasidagi ishlar, tabiat obyektlarini
kuzatish) o‘quvchining individual xususiyatlarini, shu topshiriqni uddalay olishini
o'rganilayotgan obyektga nisbatan qiziqishini hisobga olgan holda berishi kerak.
O‘quvchilarga individual yondashishga asoslangan o'qitish jarayoni o‘quv
materialining muvaffaqiyatli o‘zlashtirilishini, bolaning aqliy rivojlanishini
ta’minlaydi, axloq me’yorlami singdiradi.
Geografiya o`qitishning o‘lkashunoslik tamoyili. Maktab o‘lkashunosligining
vazifasi o'quvchilar tomonidan ta’lim-tarbiy; maqsadida har xil manbalar bo'yicha
va bevosita kuzatishlar asosida o‘z o‘Ikasi hududini har tomonlama o‘rganishdir.
O‘lkashunoslik hayot bilan bog'lanishning qudratli vositasidir. Ko’pchilik
o‘quvchilarning maktabni bitirganlaridan keyin mahalliy sanoat va qishloq xo'jaligi
korxonalariga ishlash uchun borishlari hisobga olinganda, O‘lkashunoslik alohida
ahamiyat kasb etadi.
O‘lkashunoslik bevosita tabiat muhofazasi bilan bog'liq, chunki o‘z o‘lkasini
bilish o‘quvchilarga uni muhofaza qilish va ko‘kalamzorlashtirish bo'yicha ishlarda
ongli qatnashish imkoniyatini beradi O‘z O‘lkasini o‘rganish o‘quvchilarning
mustaqilligini rivojlan- tiradi, chunki bu ijtimoiy-foydali mehnatda faol qatnashishg;
imkon beradi.
O‘lkashunoslik materialini O‘rganish bo‘yicha ish o‘quv maqsadlariga javob
berishi kerak, shuning uchun ham uning mazmuni va xarakteri o‘quv dasturi bilan
belgilanadi. O‘lkashunoslik ishlari tashkil qilinish shakllari bo‘yicha sinfda va
sinfdan tashqarida bo‘lishi mumkin. Faqat ular barcha o‘quvchilar tomonidar
bajarilsin.
Ilmiybaza.uz
O‘lkashunoslik tamoyili nazariy geografiya kursining O‘quvchilar o‘z o‘lkalari
tabiati bilan bevosita muloqotda bo'lishida oladigan tasavvurlarga uzviy ravishda
bog‘lanishini nazarda tutadi. O‘lkashunoslik bilimlaridan foydalanish o‘quv
o‘lkashunosligining
bosh
maqsadidir.
Buning
uchun
o‘qituvchi
yetarli
O‘lkashunoslik materiallariga ega bo‘lishi, o‘quv materialini o‘zlashtirish va
tushunib olishga yordam beradigar mahalliy ma’lumotlarni darslar uchun tanlab
olishi kerak.
O‘lkashunoslik tamoyili geografiya o`qitishda ko‘pgina didaktik tamoyillardan
(o‘qitishning ilmiyligi va ko‘rgazmaliligi, aniqdan noaniqqa, yaqindan uzoqqa
borish kabilardan) foydalanishga imkon beradi.
Mahalliy o‘lkashunoslik materiallaridan o‘qituvchi geografiya o`qitish da
tushuntirish, taqqoslash va ko‘rsatish uchun, o‘quvchilarning ko‘pgina tabiat
hodisalarini bevosita idrok qilishlarida foydalanadi.
O‘lkashunoslik tamoyilidan muntazam ravishda foydalanish olingan nazariy
bilim va uquvlarni turmush (masalan, qishloq xo'jalik ishlarining mo'tadil, ya’ni
optimal muddatlarini aniqlash uchun oldindan ob-havoni aytib berish, daryodan
o‘tishda xavfsizlikni ta’minlash maqsadida uning oqimi rejimini aniqlash, mahalliy
qishloq xo‘jaligi tashkilotlari uchun o‘simliklar yig‘ish va hokazolar) bilan
bog‘lashga yordam beradi.
Shunday qilib, geografiyani o'qitish «og‘zaki sxemada» bo‘lmay, balki haqiqatni
kuzatish asosida quriladi. Bundan o‘lkashunoslikdan geografiya o`qitishda har kuni
va uzluksiz foydalanish kerakligi ma’lum bo‘ladi. Barcha darslar O‘lkashunoslik
tamoyili asosida tuzilishi kerak.
O‘quv o‘lkashunosligini o‘lkani o‘rganish bo‘yicha faqat yurish va to‘garak
ishlari tashkil qilish bilangina emas, balki har xil tabiiy hodisalarni muntazam
kuzatishlar bilan, o‘rganilayotgan hududning ajoyib tabiiy va xush havo joylarini
tekshirish bilan hamda o‘z kuzatishlarini umumlashtirish bilan ham bog‘lash kerak
bo‘ladi.
Ilmiybaza.uz
Darslardagi umumlashtirish o‘rganiladigan dastur mavzulari bilan bog‘liq holda
borishi lozim. O‘lkashunoslik tamoyilining mohiyati shundan ham iboratki, u
o‘quvchilarga tanish bo‘lgan joyda tabiat hodisalarini kuzatish va haqiqiy
tasavvurlar asosida geografiya asoslarini tashkil qiluvchi tushunchalarni
shakllantirish imkoniyatini beradi.
Jonajon o‘lkani o‘rganish umumiy geografiya kursini o‘rganish bilan parallel
holda olib borilmog‘i lozim. 3-4- sinflardagi o‘lkashunoslik tadqiqotlarining muhim
qismi tuproqqa, o‘simlik va hayvonot dunyosiga xarakteristika tuzish, daryolar
oqimining rejimi va xarakterini o'rganish, tabiat muhofazasidir.
O‘quvchilar o‘zlarining shahar yoki qishloqlarida qanaqa daryo, anhor kabi suv
havzalari, ko‘chatzorlar borligini, ularni ifloslanishdan saqlashni bilib olishlari
kerak. Hayvonlarg g‘amxo‘rlik qilish lozim. Qimmatli tabiat obyektlarining ta’rifir
tuzish va ularni qo‘riqlash, zararli tabiiy jarayonlarning (jarliklar o'pirilishlar,
Yernirilishlardan hosil bo‘lgan jismlaming) odamning xo'jalik faoliyatiga ta’sirini
o'rganish va ularning oldini olishda ishtirok etishi lozim.
O‘lkashunoslik tamoyilini o‘quv-tarbiya ishlarida faqat maktab o‘lkashunoslik
burchagida mahalliy materiallarni izchil ravishda to‘plab borgan sharoitdagina
amalga oshirish mumkin. Eng oddiy o‘lkashunoslik kuzatishlari, boshlang‘ich
sinfda o'quvchilar chiqargan xulosalar ular ongida asta-sekin to'planib boradi va bu
xulosalar hayotda hamda tabiatni keyinchalik o‘rganishda kerak bo‘ladigan asosiy
geografiya tushunchalarini shakllantirish uchun baza bo‘lib xizmat qiladi.
Muammoli masalalar va topshiriqlar
1.
Aniq misollarda o'qitishning muntazamlilik va izchillik, ilmiylik va
tushunarlilik tamoyillarini tushuntiring.
2.
«Geografiya» darsligidagi mavzularni tahlil qiling. Unda nazariyaning
amaliyot bilan bog'langanligi aks etgan materialni toping.
3.
Geografiya bo‘yicha bilimlarning puxta o'zlashtirilishi nimalarga bog'liqligini
Ilmiybaza.uz
izohlab bering.
4.
Maktabda
geografiya
darslarini
kuzatib,
o‘qituvchi
qaysi
didaktik
tamoyillardan foydalanganini aniqlang va ular haqida ma’lumot bering
5.
O'qitish jarayonini individuallashtirish nimada namoyon bo'lishini yozing.
6.
Geografiyani o'qitishda o‘lkashunoslik tamoyili qanda ahamiyatga ega ekanini
izohlab bering.
7.
Aniq misollar asosida nazariyani amaliyot bilan bog'lash haqid ma’lumotlar
to'plang.
8.
Mavsumiylik va o'lkashunoslik tamoyillarining bir-biriga bog'lovchi
xususiyatlarini tahlil qiling.
9.
Innovatsiya va integratsiya jarayonining «Geografiya» fanida tutgan o‘rni
haqida axborot tayyorlang.
10.
Maktab atrofiga o'xshash joyga 3- yoki 4- sinf uchun o'lkashunosli
ekskursiyasi rejasini tuzing.
1.
Qanday tamoyillar geografiya o`qitishning asosiy tamoyillari hisoblanadi?
2.
O‘qitishda muntazamlilik deb nimani tushunasiz?
3.
Geografiya kurslarining izchilligi nima bilan belgilanadi?
4.
Geografiyani o'qitishda ilmiylik tamoyilining mazmunini qanday tushunasiz?
5.
O‘quv materialining ilmiy va tushunarli bo‘lish tamoyili deb nimani
tushunasiz?
6.
Geografiyani o'qitishda nazariyani amaliyot bilan bog'lashning ahamiyati
nimada?
7.
Nazariyaning amaliyot bilan bog‘lanishi qanday amalga oshiriladi?
8.
O‘quvchilarning ongliligi va ijodiy faolligi tamoyili qanday vazifalami o‘z
Ilmiybaza.uz
ichiga oladi?
9.
O‘quvchilarning ijodiy faolligi nimalarga bog‘liq?
10.
Ko'rgazmalilik tamoyilining asosiy vazifalari nimalardan iborat?
11.
Geografiyani o'qitishdagi ko‘rgazmalilikni qanday shakllarda bajarish
mumkin?
12.
Predmetli va tasviriy ko'rgazmalilikni amalga oshirish o‘quvchilarning
qanday faoliyatlarni amalga oshirishlarini ta’minlaydi?
13.
Geografiya o`qitish da bilimlarni puxta o‘zlashtirish tamoyili qanday
ahamiyatga ega?
14.
Geografiya bo‘yicha bilimlarning puxta o‘zlashtirilishi nimalar bilan
izohlanadi?
15.
O‘qitish jarayonini individuallashtirish nimada namoyon bo'ladi?
16.
Bolalarning individual xususiyatlarini O‘rganish qanday ahamiyatga ega?
17.
O‘quvchilarga individual yondashish qanday faoliyatlarning rivojlanishini
ta’minlaydi?
18.
Individual yondashish deganda nimani tushunasiz?
19.
Maktab o'lkashunosligining vazifasi nima?
20.
O‘lkashunoslik tamoyilining vazifasi nima?
21.
O‘lkashunoslik tamoyili qanday didaktik tamoyillardan foydalanish imkonini
beradi?
22.
Jonajon o‘lkani organish qanday tamoyil asosida olib boriladi?
Adabiyotlar.
Ilmiybaza.uz
1. D. Sharipova, D.P. Xodiyeva, M. K. Shirinov Tabiatshunoslik va uni o`qitish
metodikasi Toshkent, “Barkamol fayz media” nashriyoti, 2018-yil.
2. M.Nuriddinova. Tabiatshunoslik o`qitish metodikasi” Toshkent, O`qituvchi
2005y
3. A.Baxronov, Tabiatshunoslik 3-sinf umumiy o`rta ta`lim maktablari uchun
darslik. T; Cho`lpon NMIU 2012 y.
4. A.Baxronov Tabiatshunoslik 4-sinf umumiy o`rta ta`lim maktablari uchun darslik.
T; Sharq NMIU 2011 y.
5. P. G`ulomov, Mirzaaxmatova Sh. Atrofimizdagi olam 2-sinf uchun darslik. T;
Cho`lpon NMIU 2012 y.
6. A.G. Grigoryans, Atrofimizdagi olam 1-sinf uchun darslik. T; Cho`lpon NMIU
2012 y.