GEORG FRIDRIX GENDEL HAYOTI VA IJODI ( 1685-1759)
Reja:
1. GEORG FRIDRIX GENDEL HAYOTI VA IJODI
2. GEORG FRIDRIX GENDEL OPERALARI
3. GEORG FRIDRIX GENDEL HAQIDA QIZIQARLI FAKTLAR
Iogann Sebastyan Bax qatorida musiqiy barokko uslubining yana bir yorqin
vakili - Georg Fridrix Gendelning bahaybat timsoli yonma-yon turadi. Ushbu ikki
kompozitorlar ikki asrlar bo‘sag‘asida yashab ijod qilganlar. Ularning ijodi o‘z
ichida dastlabki davrlarning eng yuksak yutuqlarini aks ettirgan holda avj nuqtasini
namoyish etadi. Ikki kompozitor uchun ular yashagan davrda hukm surgan diniy
mavzu bosh asosiy obekt o‘rnida turgan: ular hamisha xristianlarning muqaddas
kitobi - Injil obrazlariga murojaat qiladilar. Aynan mazkur ikki kompozitor
polifoniya musiqa tarixiga o‘z ijodi bilan salmoqli bob kiritib, ushbu san’atning
yuksak cho‘qqisini anglatdilar.
Gendelning tarjimayi holi uning buyuk ichki kuch va ishonchli odam
ekanligidan dalolat beradi. Bernard Shou u haqida aytganidek: "Siz biron kishini va
hamma narsani xo‘rlashingiz mumkin, lekin siz Gendelga qarshi chiqishga ojizsiz".
Dramaturgning so‘zlariga ko‘ra, hatto qotib qolgan ateistlar ham uning musiqasi
sadosida indamay qolishgan.
Georg Fridrix Gendel nafaqat Yevropa, balki jahon miqyosidagi yirik
kompozitor bo‘lib, ijodida turli milliy maktablar - nemis, italyan, ingliz va fransuz
uslublarini birlashtirishga muvaffaq bo‘ldi. U o‘z vaqtida Gamburg opera boshlig‘i
- Reynxard Kayzer, nemis olimi, musiqa nazariyotchisi - Iogann Mattezon, italyan
kompozitorlari Alessandro va Domeniko Skarlatti, Arkandjelo Korelli bilan yaqin
muloqotda bo‘lgan. U lirik tragediya muallifi Jan Batist Lyulli ijodidan yaxshi
xabardor bo‘lgan, negaki, Gendel bir vaqtlar xizmat qilgan Gannover gersogi
saroyida fransuz musiqasiga alohida e’tibor qaratilgan. Yana bir qatlam - ingliz xalq
va professional musiqasi, ayniqsa turli janrdagi Genri Pyorsel ijodi еtuk Gendel
ijodiy ilhomini hamisha boyitib kelgan. Britaniya bilan bo‘lgan uzviy rishtalari
kompozitorning faol ijodi, o‘z vaqtining yirik madaniyat markazi bo‘lmish -
Londonda o‘tgani va shu bilan jamiyatni o‘ziga katta qiziqish uyg‘otganini guvohi
bo‘lamiz. Katta murakkab hayotiy voqelik va hodisalarga boy ijodiy davomida
kompozitor qahramonona kuch - asl san’atning uslub va shakli, monumental yirik
masshtabi va ommaviy demokratik g‘oyaviyligi uchun kurash olib borgan. Va bu
shiddatli va dramatik kurash davomida u xalq mehri va e’tiborini qozongan. Romen
Rolanning ta’kidlashicha, kompozitor tabiatdan juda qiziquvchan va har tomonlama
iste’dodli shaxs bo‘lgan. U musiqadan tashqari tasviriy san’at shaydosi bo‘lgani va
badiiy еtuk rang-tasvir polotnolarni o‘z shaxsiy kolleksiyalarida jamlagani ma’lum.
Kompozitor vafotidan so‘ng ushbu kolleksiyada Rembrandning asarlari ham o‘rin
olgani ma’lum bo‘lgan. “Kompozitor asarlari еngil va bir nafasda go‘yo badiha qilib
yozilgan” deb ta’riflanadi. Shu bilan birga, u asarlarning shakl tamoyilini juda
yaxshi his qilgan. Kompozitor ko‘plab janrlarda samarali ijod qildi, ammo ijodining
markaziy qismini oratoriyalar tashkil qiladi. Kompozitor oratoriyalarining adabiy
poydevorini Bibliyaning dastabki qismi tashkil qiladi. Nega kompozitor ijodi
davomida hamisha bu muqaddas kitobga murojaat qilib, ijod qilish uchun ilhom
olgan? degan savol tug‘iladi. Bu savolning javobi bir qator sabablarga borib taqaladi.
Xususan, yoshlik chog‘ilarida jonajon Germaniyasini tark etib, Angliyada
hayotining asosiy qismini o‘tashiga majbur bo‘lgan. Aynan shu еrda uning taniqli
oratoriyalari dunyoga keldi. Ushbu “tuman Albioni mamlakatida” yoshligidanoq
nafaqat qadimgi ertak
va afsonalar, folklor bilan tanishish, balki Bibliya qahramonlarini yaqindan bilish
odat tusiga kirgan.
GEORG FRIDRIX GENDEL HAYOTI VA IJODI
Georg Fridrix Gendel 1685 yil 23-fevralda tug‘ilgan, ota-onasi Galleda
yashagan. Kelajakdagi bastakorning otasi sartarosh-jarroh bo‘lgan, uning xotini
ruhoniy oilasida o‘sgan. Bola musiqaga juda erta qiziqib qoldi, ammo erta bolaligida
uning sevimli mashg‘ulotlariga katta e’tibor berilmadi. Ota-onalar bu shunchaki
bolalarcha o‘yin deb ishonishdi. Dastlab, bola klassik maktabga yuborildi, u еrda
kelajakdagi bastakor ustozi Pretoriusdan ba’zi musiqiy tushunchalarni qabul qila
oldi. Haqiqiy musiqa biluvchisi, u o‘zi uchun maktab uchun operalar yaratgan.
Gendelning birinchi o‘qituvchilari orasida organist Kristian Ritter ham bor edi, u
bolaga klavikordda o‘ynashni o‘rgatgan va uyga tez-tez tashrif buyurgan. Yosh
Gendelning iste’dodi Iogan Adolf bilan tasodifiy uchrashuvdan so‘ng yuqori
baholandi va bolaning taqdiri darhol keskin o‘zgarishni boshladi. Musiqa
san’atining ashaddiy muxlisi ajoyib improvizatsiyani eshitib, Gendelning otasini
o‘g‘liga tegishli ta’lim berishga ishontirdi. Natijada, Georg Galledagi ulug‘vorlikka
ega bo‘lgan organist va bastakor Fridrix Saxuaning o‘quvchilaridan biriga aylandi.
Uch yil davomida u musiqa bastakorligini o‘rgangan, shuningdek, bir nechta
asboblarda erkin o‘ynash mahoratini egallagan - u skripka, goboy va klavesinni
yaxshi o‘zlashtirgan.
1702 yilda Gandel Galliy Universitetiga o‘qishga kirdi va tez orada Galle
Kalvinistik soboriga organist sifatida tayinlandi. Shu tufayli otasi shu vaqtgacha
vafot etgan yigit pul topishga muvaffaq bo‘ldi va boshidan tom topdi. Shu bilan
birga, Gendel protestant gimnaziyasida nazariya va qo‘shiq o‘qituvchisi bo‘lgan. Bir
yil o‘tgach, yosh bastakor o‘sha paytda Germaniyadagi yagona opera teatri
joylashgan Gamburgga ko‘chishga qaror qildi (shahar hatto "Germaniya
Venesiyasi" deb nomlangan). Keyinchalik Gendelga o‘rnak bo‘lgan shaxs Reynxard
Kayzer teatr orkestrining rahbari bo‘ldi. Kollektivga skripkachi va klavesinchi
sifatida qo‘shilgan Gendel operalarda italyan tilidan foydalanish afzalroq degan
fikrni o‘rtoqlashdi. Gamburgda Gendel o‘zining birinchi asarlarini - "Almira",
"Neron", "Dafna" va "Florindo" operalarini yaratadi. 1706 yilda Georg Gendel
Toskana Buyuk shahzodasi Ferdinando de Medichining taklifiga binoan Italiyaga
keldi. Bastakor Italiyada mashhur bo‘lib, tomoshabinlar uning "Rodrigo" va
"Agrippina" operalarini juda iliq qabul qilishadi.
Bastakor 1710 yildan hayotining oxirigacha Londonda o‘tkazadi va u еrda
shahzoda Jorjga dirijyor sifatida boradi (keyinchalik u Buyuk Britaniya va Irlandiya
qiroli bo‘ladi). Har yili Qirollik musiqa akademiyasi, Qirollik teatri, Kovent-Garden
teatri uchun bir nechta operalar yaratib, bastakor ish joyini o‘zgartirishga majbur
bo‘ldi - seriya operasining o‘sha paytdagi izchil tuzilishida buyuk musiqiy shaxsning
tasavvurlari tor edi. Bundan tashqari, Gendel doimo zodagonlar bilan
kelishmovchiliklarga duch kelishi kerak edi. Natijada u asta-sekin oratoriyalarni
yozishga o‘tdi. 1737 yilning bahorida Gendel qon tomirini boshidan kechirdi, shu
tufayli uning o‘ng qo‘li qisman falaj bo‘lib qoldi va keyinchalik ruhiy
chalkashliklarni ko‘rishni boshladi.Ammo bastakor bir yil ichida o‘zini tikladi,
ammo u endi opera yaratmadi. O‘limidan to‘qqiz yil oldin, Gendel halokatli avariya
irodasi bilan butunlay ko‘r bo‘lib qoldi va o‘sha yillarni zulmatda o‘tkazishga
majbur bo‘ldi. 1759 yil 7-aprelda bastakor o‘zi yaratgan "Messiya" oratoriyasi ijro
etilgan konsertni dirijyorlik va bu butun Yevropaga mashhur bo‘lgan ustozning
so‘nggi chiqishidir. Bir hafta o‘tgach, 14 aprel kuni Jorj Fridrix Gendel bu dunyoni
tark etdi. Uning oxirgi vasiyatiga ko‘ra, dafn marosimi Vestminster abbatligida
bo‘lib o‘tdi. Dafn marosimi Angliyaning eng muhim davlat arboblari singari
dabdabali tashkil etildi.
Buyuk nemis kompozitori va organchisi. Yarim asr davomida Londonda ijod
qilib yashagan. Muqaddas Bibliya syujetlariga asoslangan monumental oratoriyalar
ustasi hisoblanadi. Oratoriya janrida o‘ttizga yaqin asar yaratgan - “Saul”, “Misrdagi
Isroil”, (1739), “Messiya” (1742), “Samson” (1743), “Iuda Makkavey” (1747) va
boshqalar. Qirqdan ziyod operalar, organ konsertlar, orkestr uchun koncherto
grosso, cholg‘u sonata va syuitalar muallifi. Yoshligida aniqlangan yorqin musiqiy
qobiliyatiga qaramay, Georg Fridrix Gendel faqat 1694-yili Xalle shahrida
joylashgan avliyo Mariya cherkovining organchisi F.V. Saxaudan musiqadan
professional ta’lim olishni boshlaydi. O‘n еtti yoshida Gendel klavinist cherkovining
organchisi qilib tayinlanadi, shuningdek, u birinchi operasi “Almira”ni yaratishga
bor shijoati bilan kirishib ketadi. Yarim oydan so‘ng, “Neron” operasi yaratiladi.
1705-yildan Gendel Italiya shaharlari bo‘ylab to‘rt yil safarda bo‘ladi. Florensiya,
Rim, Neapol, Venetsiyada faoliyat olib boradi, barcha shaharlarda uning opera-
serialari, Rimda – oratoriyalari (“Yakshanba”) sahnalashtiriladi. Kompozitor
hayotining Italiyadagi davri bir qator maishiy kantatalar yaratilishi bilan ko‘zga
tashlanadi (asosan yakkaxon ovoz va raqamli bas uchun). Mazkur asarlarda Gendel
italyan matniga vokal kuylar yaratish bo‘yicha mahoratini oshiradi. Rimda cherkov
uchun lotin tilida bir necha asarlar yozadi. 1710-yillar boshlarida Gendel Italiyadan
Gannoverga ko‘chib, u еrda kapelmeyster lavozimida ishlaydi. So‘ng ta’tilga chiqib,
Londonga boradi va u еrda 1711-yil boshlarida “Rinaldo” operasi muvaffaqiyatli
sahnalashtiriladi. Gannoverga qaytgach, 1712-yilning kuz oylarigacha ishlab, yana
Londonga qaytadi va u еrda 1716- yilning yozigacha qoladi. Bu vaqt davomida u
to‘rtta opera, cherkov va qirol saroyida ijro etish uchun mo‘ljallangan bir necha
asarlar yaratadi. Kompozitor o‘z faoliyati uchun qirol nafaqasiga loyiq deb topiladi.
1716-yilning yozida Gendel Georg I - ingliz qiroli a’zolari tarkibida yana bir bor
Gannoverga safar qiladi (aynan shu vaqtda uning nemis librettosiga asoslangan
“Brokes bo‘yicha iztiroblari” asarini yozganligi haqida taxminlar mavjud), shu
yilning oxirida Londonga qaytadi. 1715—1717-yillar mobaynida Gendel orkestr
uchun uchta syuitadan iborat “Suv ustidagi musiqa” asarini yaratadi. Ulami Temza
daryosi bo‘ylab qirol floti paradi vaqtida ijro etilishi maqsad qilingan. 1717—1718-
yillarda kompozitor graf Karnarvon xizmatida bo‘lib, uning London atrofida
joylashgan Kennons saroyida musiqiy ijrochilarning rahbari etib tayinlanadi. O‘sha
yillarda u o‘n bitta anglikan (ingliz cherkovi uchun) diniy madhiya-antemlar yozadi
(“Chandos-antem”lar nomi bilan mashhur), shuningdek, ingliz niqob teatr janrida
yaratilgan “Atsis va Galateya”, “Esfir” (“Aman va Mardoxey”) sahna asarlarini
yaratadi. Mazkur bu ikki asar ixcham ijro ansambli tarkibiga moslanib yozilgan
(Kennon saroyi imkoniyatidan kelib chiqqan holda). 1718—1719-yillarda
Londonda qirol saroyiga tegishli zodagonlar doirasida italyan opera an’analarini
mustahkamlash niyatida yangi opera tashkiloti - Qirol musiqa akademiyasi tashkil
qilinadi. Gendel ushbu akademiyaning badiiy rahbari sifatida Drezdenga, opera
uchun xonandalar tanlab olish uchun yo‘l oladi. Tashkilot 1720-yil aprelida rasman
ochiladi. 1720-1727-yillar Gendel ijodining eng gullagan davri bo‘ldi.
“Radamist”dan (Qirol akademiyasi uchun maxsus yozilgan opera) so‘ng “Otton”,
“Yuliy Sezar”, “Rodelinda”, “Tamerlan”, “Admet” va boshqa qator asarlar yaratildi
va opera-seriya eng yuksak namunalariga aylandi. Qirol akademiyasi repertuari o‘z
ichiga kompozitorning raqobatchisi bo‘lgan Djovanni Bononchining (1670-1747)
asarlarini ham kiritgan. Spektakllarda ko‘plab davlatning mashhur xonandalari,
xususan, soprano Francheska Kussoni (1696-1778), kastrat Senezino (1686-1758)
ishtirok etgan. Biroq yangi tashkilot faoliyati bir tekis ketmagan. “Qashshoqlar
operasi” xalq orasida katta shuhrat qozonadi. Biroq I. Pepush (1667-1752)
kompozitor operalarini qabul qilinishiga to‘sqinlik qiladi. O‘sha yillarda Gendel
ingliz fuqaroligini oladi va Georg II ga toj kiydirish marosimiga atab to‘rtta antemlar
yaratadi (undan oldin 1723-yili Qirol kapellasi kompozitori unvoniga muyassar
bo‘ldi). 1729-yili Gendel italyan opera mavsumlarming tashkilotchisi sifatida
London Qirol teatri mavsumlarini ochadi. Shu yili u opera xonandalarini tanlab olish
niyatida Italiya va Germaniyaga safarga boradi. Bu birinchi tashkilot sakkiz yil
mobaynida faoliyat olib bordi, uning muvaffaqiyatli chiqishlari teng baravar
inqirozga uchragan spektakllar bilan almashib turdi.
1732-yildagi “Esfir” oratoriyasining yangi nashri Londonda ikki marotaba
Gendel rahbarligida ijro etildi. So‘ng uni raqobatdosh guruh ham ijro qiladi. Gendel
mazkur asari qirol teatrida qo‘yishni rejalashtirgan, biroq London еpiskopi Bibliya
syujetini teatr sahnasiga ko‘chirishni man etadi. 1733-yili Gendel Oksfordga
o‘zining musiqa festivaliga taklif qilinadi. Oksford Sheldon teatrida maxsus ijro
etilishi uchun u “Ataliya” oratoriyasini yaratadi. Shu vaqtda Londonda boshqa
tashkilot - Dvoryan operasi tashkil etilib, Gendel teatriga raqobatda turadi .
Yaqindagina kompozitorning sevimli xonandasi bo‘lgan Senezino mazkur teatrning
bosh yakkaxoniga aylanadi. Ushbu ikki teatr o‘rtasidagi raqobat dramatik kechib,
oxir-oqibat ikki teatrning moliyaviy inqirozi - bankrotlik bilan barham topadi
(1737). Shunga qaramay, kompozitor 1730-yil o‘rtalarida “Roland”, “Ariodant” va
“Alexina” (ikki oxirgisi yoyilgan balet sahnalariga ega) operalarini yaratishga
muvaffaq bo‘ladi. 1737-1741-yillar kompozitor tarjimai holida, italyan opera-seria
va ingliz matnlariga asoslangan shakllar, ayniqsa, oratoriya orasida arosatda qolishi
bilan belgilanadi. Ushbu ikki janr orasida yakuniy xulosani chiqarishga 1941- yil
Londonda inqirozga uchragan “Deidamiya” operasi va Dublinda katta muvaffaqiyat
bilan o‘tgan "Messiya" oratoriyasini ijro etilishi sabab bo‘ladi (1742). Kompozitor
oratoriyalarining so‘nggi premeralari yangi London teatri - Kovent-Gardenda ijro
etiladi. Hayotining so‘nggi o‘n yili davomida muntazam ravishda uning
“Messiya”si ijro etiladi (16 ta xonanda va 40 ta cholg‘uchilar kuchi bilan). Barcha
ijrolar hayriya konsertlar sifatida, Londondagi bolalar uyi tarbiyalanuvchilariga
bag‘ishlab o‘tkazilgan. 1749-yil “Qirol feerverki uchun musiqa” syuitasini
bastalaydi (Grin parkida o‘tkazilishi uchun). 1751- yilda Gendel ko‘zi ojiz bo‘lib
qoladi, biroq bu hodisa bir yildan so‘ng yangi oratoriya - “Ievfay”ni yaratilishiga
to‘sqinlik qilmaydi. Kompozitorning so‘nggi oratoriyasi “Vaqt va Adolat tantanasi”
(1757) avval yaratilgan musiqiy matnlardan yig‘ib tashkil etilgan. Umuman olganda,
kompozitor ijodida o‘z asarlarini qayta ishlash yoki o‘zga kompozitorlar musiqasini
o‘z uslubiga moslashtirish holati tez-tez uchrab turadi. Gendel vafoti inglizlar
tomonidan yirik xalq qahramoni bilan ayriliq deb qabul qilindi. Kompozitor
Vestminster abbatligida dafn etilgan.
Opera ijodi. Buyuk nemis kompozitori G.F. Gendel sermahsul faoliyatining
qariyb 34 yili opera asarlari ustida ish olib borishga bag‘ishlangan bo‘lib, jamiki 40
dan ortiq operalaming aksariyat qismi italyan opera-seria andozasiga qaratilgan.
G.F. Gendelning “Tamerlan” operasi еtuklik ijod davrida yaratilgan asarlar qatorida
alohida o‘rin egallaydi. Mazkur operani yaratishga qadar kompozitor opera ijodida
katta yoini bosib o‘tgan bo‘lib, shu yillarda yuqori dramatizm, ta’sir etish kuchining
chuqurligi jihatidan mukammal asarlar yaratdi. (“Yuliy Sezar” (1724), “Tamerlan”
(1724), “Rodelinda” (1725), “Skipion” (1726), “Admet” (1726)). Ma’lum
bo‘lishicha, N.F. Xayme o‘sha vaqtda Londonda ijro etilgan ko‘plab italiyan
matndagi operalarni qayta ishlab, ularni pastichchiolarga moslab bergan. Shunday
qilib, “Tamerlan” operasi Nikola Franchesko Xayme librettosiga asoslangan bo‘lib,
o‘z vaqtida Yevropa mamlakatlarini hayratga solgan Anqara atrofidagi 1402-yilda
bo‘lib o‘tgan Amir Temur va turk sultoni Boyazid Yildirim I o‘rtasidagi jangning
asoratlari haqida bayon etadi. “Tamerlan” asari G.F. Gendelning ijodini eng yuksak,
opera seria andozasidagi namunani tashkil etadi. Operada o‘rin olgan “ishq-
muhabbat” mavzusi operani dramaturgik rivojlovida muhim ahamiyat kasb etadi.
Aynan “muhabbat” qahramon obrazini transformatsiya etilishida muhim vazifani
o‘taydi. Operaning bosh qahramonlari - buyuk, bahaybat Amir Temur shahsiga
undan qolishmaydigan, gohida undan ustun turgan jasur qahramon - Boyazid shaxsi
taqqoslanadi. Opera uch aktdan iborat bo‘lib, ularning har biri bir necha sahnalarga
bo‘lingan.
Oratoriyalar - G.F. Gendel ijodining eng yuksak pallasi. Georg Fridrix
Gendel o‘ttiz ikkita oratoriya yaratgan bo‘lib, ularning aksariyati Bibliya
syujetlariga asoslangan. Eng mashhurlari qatorida - “Misrdagi Isroil” (1739),
“Messiya” (1742), “Samson” (1743), “Iuda Makkavey” (1747) oratoriyalarini qayd
etish mumkin. Mazkur oratoriyalarning syujetlari bir-biriga o‘xshab ketadi.
Dramatik voqeliklar markazida iztirob va qiyinchiliklarga bardosh bergan bosh
qahramon obrazi turadi, u barcha to‘sqinliklarni еngib, qayta tug‘iladi. Xususan,
“Samson” oratoriyasi markazida injilning sahifalarida yaxudiy qahramon
Samsonning filistimlyanlarga qarshi jasorati va bu lavhalarni yorituvchi hikoya
yotadi.
"Messiya” oratoriyasi. “Messiya” Gendelning eng ko‘p ijro etiluvchi
oratoriyasi hisoblanadi. Mazkur asar Irlandiyada uyushtirilgan konsertlarida eng
yuksak olqishlarga sazovor boidi. “Messiya” - Iso Payg‘ambarga bag‘ishlangan
yagona London oratoriyasidir. Messiya (Najot beruvchi) - shunday nuqtaki, unda
Injil va Tavrot bir-biriga o‘tib ketadi. Payg‘ambarlar bilan bashorat qilingan Isoning
kelishi va kelajakda qaytishi tavsiflanadi. I qism - Messiya kelishi. Iso
Payg‘ambarning mo‘jizakor dunyoga kelishi va uning sharafini nishonlanishi bayon
qilinadi. II qism - iztirobli hafta va Pasxa voqeliklarini gavdalaydi: Isoning osilishi
va uning tirilishi; uni tantanali yakunlovchi xor “Alliluyya” yakunlaydi. Georg I
qaroriga binoan, mazkur xor davlat mavqeyiga ko‘tarilib, barcha Britaniya cherkov
va ibodatxonalarida turib, duo sifatida tinglanishi belgilangan. III qism - eng falsafiy
qism. Bu bo‘limdan Iso Payg‘ambarning hayoti haqida o‘y-fikrlar o‘rin olgan.
Kompozitor biograflari muallif jon berayotgan vaqtida ushbu qism ariyasining
matnini “ bilaman, mening najotkorim hayot” deb o‘qib, jon berganini ta’kidlaydilar.
Mazkur so‘zlar va unga bitilgan kuy Vestminster abbatligida joylashgan Gendel
qabr toshida bitilgan (ma’lumki, ushbu qabristonda Angliyaning eng ulug‘ insonlari
va qirollari dafn etilgan). Kompozitorni shu joyda dafn etilganligi unga bo‘lgan
hurmat va ehtiromdan dalolat beradi.
GEORG FRIDRIX GENDEL OPERALARI:
“Almira, Kastiliya qirolichasi
“Rodrigo”
“Agrippina”
“Rinaldo”
“Vafodor cho‘pon
“Tezey
“Radamist
“Mutsiy Ssevola”
“Floridant”
“Flaviy”
“Yuliy Sezar Misrda”
“Tamerlan”
“Rodelinda”
“Ssipion”
“Aleksandr”
“Partenopa”
“Kuyla hind qiroli”
“Roland”
“Ariodant”
“Alsina”
GEORG FRIDRIX GENDEL ORATORIYaLARI:
“Евангелию от Иоанна”
“Воскресене”
“Атсис Галатея и Полифем”
“Страсти по Броксу”
“Дебора”
“Аталия”
“Праздник Александра”
“Саул”
Израил в Египте”
“Семела”
“Иосиф и его бартя”
“Геракл”
“Ораторий на случай”
“Иуда Маккавей”
“Иисус Навин”
“Теодора”
“Выбор Геркулеса”
“Иевфай”
GEORG FRIDRIX GENDEL HAQIDA QIZIQARLI FAKTLAR:
Gendel tarjimayi holini o‘rgangan tadqiqotchilar qiziq bir voqeaga o‘z e’tiborini
qaratdilar. Gendel o‘z davrida mashhur bo‘lgan Domeniok Skarlatti va Iogan
Sebastyan Bax bilan bir yilda tavallud topgan. Ushbu insonlar butun jahonga
mashhur bo‘lgan insonlardir.
Gendelning tarjimayi holida yozilishicha otasi uning musiqaga paydo bo‘la
boshlagan bo‘lgan ishtiyoqidan tashvishga tushgan va uyida biror bir musiqa
cholg‘usi bo‘lishini man etgan. Shuningdek, musiqa asbobi bo‘lgan xonadonlarga
kirishni man etgan. Ammo, natija umuman teskarisi bo‘ldi.
Gendel tasviriy san’atni sevadigan inson bo‘lgan. Ko‘rish qobiliyati yo‘qolmasidan
avval, u o‘zining kolleksiyasidagi suratlarni tomosha qilib zavqlangan. Uning
kolleksiyasida tarixiy voqeliklar, dengiz peyzaji, tabiat manzaralarini aks etuvchi 70
dan ortiq surat va 10 ta naqsh qilib, o‘yib chizilgan san’at asarlari bor edi.
Georg II ning buyrug‘iga ko‘ra, Gendelning “Messiya” oratoriyasidagi
“Alliluyya” xori barcha ingliz cherkovlarida ibodat vaqtida majburiy ijro etiladigan
asarlar sirasiga kiritilgan.
Gendel o‘lim to‘shagida yotgan vaqtda “Messiya” oratoriyasidagi “ Men bilaman,
mening xaloskorim tirik” kabi so‘zlarni shivirlab aytgan ekan. Keyinchalik ushbu
so‘zlar uning qabr toshiga o‘yib yozilgan.
Aytishlaricha, ota-onasi uyquga ketgan vaqtda kichik Gendel tom cherdagida
saqlanib kelayotgan klavikord cholg‘usini chalgan ekan.
Gendel tarjimayi holini o‘rgangan tadqiqotchilar qiziq bir voqeaga o‘z e’tiborini
qaratdilar. Gendel o‘z davrida mashhur bo‘lgan Domeniok Skarlatti va Iogan
Sebastyan Bax bilan bir yilda tavallud topgan. Ushbu insonlar butun jahonga
mashhur bo‘lgan insonlardir.
Gendelning tarjimayi holida yozilishicha otasi uning musiqaga paydo bo‘la
boshlagan bo‘lgan ishtiyoqidan tashvishga tushgan va uyida biror bir musiqa
cholg‘usi bo‘lishini man etgan. Shuningdek, musiqa asbobi bo‘lgan xonadonlarga
kirishni man etgan. Ammo, natija umuman teskarisi bo‘ldi.
Gendel tasviriy san’atni sevadigan inson bo‘lgan. Ko‘rish qobiliyati
yo‘qolmasidan avval, u o‘zining kolleksiyasidagi suratlarni tomosha qilib
zavqlangan. Uning kolleksiyasida tarixiy voqeliklar, dengiz peyzaji, tabiat
manzaralarini aks etuvchi 70 dan ortiq surat va 10 ta naqsh qilib, o‘yib chizilgan
san’at asarlari bor edi.
Georg II ning buyrug‘iga ko‘ra, Gendelning “Messiya” oratoriyasidagi “Alliluyya”
xori barcha ingliz cherkovlarida ibodat vaqtida majburiy ijro etiladigan asarlar
sirasiga kiritilgan.
Gendel o‘lim to‘shagida yotgan vaqtda “Messiya” oratoriyasidagi “ Men bilaman,
mening xaloskorim tirik” kabi so‘zlarni shivirlab aytgan ekan. Keyinchalik ushbu
so‘zlar uning qabr toshiga o‘yib yozilgan.
Aytishlaricha, ota-onasi uyquga ketgan vaqtda kichik Gendel tom cherdagida
saqlanib kelayotgan klavikord cholg‘usini chalgan ekan.
Germaniyada tavallud topgan Gendel hayoti davomida bir qancha mamlakatlarda
yashab o‘tgan. Italiyada musiqadan saboq olgan bo‘lsa, keyinchalik Buyuk
Britaniya nemis fuqaroligini ingliz fuqaroligiga o‘zgartirib, yashab o‘tgan.
Gendelning Yevropa bo‘ylab mashhur operachi-kompozitor sifatida
tanilgan. Londonda o‘zining zamondoshi bo‘lgan Kristof Glyuk bilan tanishgan,
o‘z navbatida Glyuk Gendelning ijodiga hurmat bilan qaragan.
Gendelning o‘ta qobiliyatligi bolalik chog‘idan ma’lum bo‘la boshlagan. U 4
yoshligida mustaqil ravishda klavesin cholg‘usini chala boshlagan. 7 yoshida esa
murakkab cholg‘ulardan biri hisoblangan organ cholg‘usi ijrosini o‘zlashtirgan.
Gendel yoshlik chog‘idan boshlab turli xil musiqa asboblarida ijro eta olgan. U
puflama va torli musiqa cholg‘ularida va goboy , skripka cholg‘ularida mukammal
ijro eta olgan.
Bir kuni Gendel jiddiy tarzda kasal bo‘lib qoldi, chap qo‘lining 4 ta barmog‘i falaj
bo‘lib ishlamay qolgan. Yaqinlari uning ruhiy holatida o‘zgarishlar bo‘layotganini
payqadilar, ammo bir yil o‘tib Gendel salomatligini tiklab oldi.
Gendel umrining oxirgi 9 yilini ko‘zi ojizlik bo‘lgani uchun zulmatda
o‘tkazdi. Kompozitor Baxning ko‘ziga jarrohlik amaliyoti o‘tkazgan shifokor Jon
Teylor Gendelning ko‘zlariga ham jarrohlik amaliyoti o‘tkazdi, amaliyot natija
bermadi. Ko‘pchilik tadqiqotchilarning fikrlariga ko‘ra shifokor Jon Teylor
tovlamachi va firibgar edi.
Ko‘zi ojiz bo‘lishiga qaramay Gendel ijod qilishdan to‘xtamagan, vafotidan bir
necha kun avval Gendel o‘zining “Messiya” oratoriyasiga dirijyorlik qilgan.
Konsert vaqtida holdan toygan kompozitor bir hafta o‘tib olamdan ko‘z yumdi.