GERMANIYA TARIXIY TA’LIMOTLARI. MARJINALIZM VA UNING ASOSIY YO‘NALISHLARI (1. Germaniya tarixiy maktablarining o‘ziga xos xususiyatlari, 2. Yangi tarixiy maktab va “ijtimoiy yo‘nalish”, 3. Marjinalizm iqtisodiy ta’limotining shakllanishi)

Yuklangan vaqt

2024-05-03

Yuklab olishlar soni

16

Sahifalar soni

10

Faytl hajmi

76,3 KB


 
 
 
 
GERMANIYA TARIXIY TA’LIMOTLARI. MARJINALIZM VA UNING 
ASOSIY YO‘NALISHLARI 
 
1. Germaniya tarixiy maktablarining o‘ziga xos xususiyatlari. 
2. Yangi tarixiy maktab va “ijtimoiy yo‘nalish” 
3. Marjinalizm iqtisodiy ta’limotining shakllanishi. Avstriya maktabi va uning 
xususiyatlari. 
4.Marjinalistik ta’limotning ijtimoiy-iqtisodiy ahamiyati 
 
 
Milliy qalb, milliy xarakter, milliy taqdir - shu va shunga o‘xshash 
tushunchalar XVIII asr oxiri va XIX asr boshlarida Germaniya jamoatchiligi fikriga 
singib kirmoqda edi. Tarixiy maktab vakillari tarixdan bo‘lak yana nima milliy 
bliishi mumkin, degan fikrlarga asoslanib siyosiy iqtisoddan tarixiy usul o‘mini 
ko‘rsatishga harakat qildilar. Ular milliy fan sifatida siyosiy iqtisod orqali tabiiy 
xususiyatlarga va xalq harakatlariga bog‘liq holda rivojlanadigan milliy xo‘jalikni 
o‘rganishni o‘z oldilariga maqsad qilib qo‘ydilar. 
 
 
 
Fridrix List (1789-1846-yy.) Janubiy Germaniyaning Reydlingen shahrida 
boy hunarmand oilasida tug‘ildi. U o'qishni 15 yoshda tugatib, hunarmandchilik 
ustaxonasida otasiga shogird bo‘lib ikki yil ishladi. Keyinchalik Vyurtemberg 
qirolligida turli lavozimlarda ishlab, bir vaqtning o‘zida Tyubingen universitetini 
GERMANIYA TARIXIY TA’LIMOTLARI. MARJINALIZM VA UNING ASOSIY YO‘NALISHLARI 1. Germaniya tarixiy maktablarining o‘ziga xos xususiyatlari. 2. Yangi tarixiy maktab va “ijtimoiy yo‘nalish” 3. Marjinalizm iqtisodiy ta’limotining shakllanishi. Avstriya maktabi va uning xususiyatlari. 4.Marjinalistik ta’limotning ijtimoiy-iqtisodiy ahamiyati Milliy qalb, milliy xarakter, milliy taqdir - shu va shunga o‘xshash tushunchalar XVIII asr oxiri va XIX asr boshlarida Germaniya jamoatchiligi fikriga singib kirmoqda edi. Tarixiy maktab vakillari tarixdan bo‘lak yana nima milliy bliishi mumkin, degan fikrlarga asoslanib siyosiy iqtisoddan tarixiy usul o‘mini ko‘rsatishga harakat qildilar. Ular milliy fan sifatida siyosiy iqtisod orqali tabiiy xususiyatlarga va xalq harakatlariga bog‘liq holda rivojlanadigan milliy xo‘jalikni o‘rganishni o‘z oldilariga maqsad qilib qo‘ydilar. Fridrix List (1789-1846-yy.) Janubiy Germaniyaning Reydlingen shahrida boy hunarmand oilasida tug‘ildi. U o'qishni 15 yoshda tugatib, hunarmandchilik ustaxonasida otasiga shogird bo‘lib ikki yil ishladi. Keyinchalik Vyurtemberg qirolligida turli lavozimlarda ishlab, bir vaqtning o‘zida Tyubingen universitetini
 
 
huquq mutaxassisligi bo‘yicha tugatdi. 1817-yildan shu universitetning Davlat 
boshqaruvi amaliyoti kafedrasi professori bo‘lib ishladi 
U 1847-yil Bryussel shahrida bo‘lib o‘tgan iqtisodchilar kongressida o‘zining aniq 
ehtirosli fikrlari, siyosiy yetukligi va kuchli notiqlik qobiliyati bilan ko‘pchilikning 
e’tiborini o‘ziga qaratdi. List 1819-yilda Germaniya iqtisodiy birligini ta’minlash 
maqsadida «Savdo-sanoat ittifoqi»ni tuzdi. 
F.List 30 yoshida Vyurtemberg parlamenti a’zosi bo‘lib, o‘zining keng 
demokratik islohotlar dasturi bilan hukumatga murojaat qildi. Bunday siyosiy 
chiqish Listga qarshi kuchlar shakllanishiga sabab bo‘ldi. Natijada u 1825-yilda 
Germaniyani tark etib, AQShga doimiy yashash uchun ketdi. Dastlab u fermerlik 
bilan shug‘ullandi, keyinchalik nemis gazetalarining muharriri bo‘ldi hamda sanoat 
sohasida tadbirkorlik faoliyatini olib bordi. F.List Angliya sanoati bilan raqobat 
qiluvchi Germaniya va AQShda sanoat rivojlanishi xususiyatlarini chuqur o‘rganib, 
Amerika taraqqiyoti uchun iqtisodiy dastumi  
tayyorladi. 
1832-yildan F.List Yevropaga qaytib AQShning Leypsigdagi elchisi bo‘lib 
ishladi. Shuningdek, u Leypsig-Drezden temir yo'lini qurish maqsadida 
Germaniyada birinchi bo‘lib hissadorlik uyushmasini tashkil etdi. F.List o‘zining 
uchinchi va oxirgi emigratsiyasidan so‘ng Parijda uch yil yashadi. 
F.List ta’limotida xo‘jalik taraqqiyotining tarixiy bosqichlari to‘g‘risidagi g‘oyalar 
katta o‘rin egallaydi. U tarixiy taraqqiyotni beshta bosqichga: ba’daviylik, 
cho‘ponlik, dehqonchilik, dehqonchilik manufaktura, dehqonchilik - manufaktura - 
savdo bosqichlariga bo‘ladi. Bunday bolishdan maqsad Germaniyada sanoatning 
o‘sishini har tomonlama qo 'llab-quvvatlash, bir yoqlama rivojlanishdan - qishloq 
xo‘jaligining ustunligidan voz kechish kerak, degan fikmi isbotlashdan iborat edi. 
Germaniyada tarixiy maktablar shakllanishi va evolyutsiyasini ilmiy-iqtisodiy 
adabiytda uch asosiy davrga ajratiladi. Birinchi davr XIX asming 40-60-yillarini o‘z 
ichiga olib «Eski tarixiy maktab» yoki oddiygina «Tarixiy maktab» davri deb 
nomlanadi. V.Rosheo, K.Knis va B.Gildebrand bu davming asosiy mualliflaridir. 
Ikkinchi davr XIX asming 70-90-yillariga to‘g‘ri kelib «Yangi tarixiy maktab» 
huquq mutaxassisligi bo‘yicha tugatdi. 1817-yildan shu universitetning Davlat boshqaruvi amaliyoti kafedrasi professori bo‘lib ishladi U 1847-yil Bryussel shahrida bo‘lib o‘tgan iqtisodchilar kongressida o‘zining aniq ehtirosli fikrlari, siyosiy yetukligi va kuchli notiqlik qobiliyati bilan ko‘pchilikning e’tiborini o‘ziga qaratdi. List 1819-yilda Germaniya iqtisodiy birligini ta’minlash maqsadida «Savdo-sanoat ittifoqi»ni tuzdi. F.List 30 yoshida Vyurtemberg parlamenti a’zosi bo‘lib, o‘zining keng demokratik islohotlar dasturi bilan hukumatga murojaat qildi. Bunday siyosiy chiqish Listga qarshi kuchlar shakllanishiga sabab bo‘ldi. Natijada u 1825-yilda Germaniyani tark etib, AQShga doimiy yashash uchun ketdi. Dastlab u fermerlik bilan shug‘ullandi, keyinchalik nemis gazetalarining muharriri bo‘ldi hamda sanoat sohasida tadbirkorlik faoliyatini olib bordi. F.List Angliya sanoati bilan raqobat qiluvchi Germaniya va AQShda sanoat rivojlanishi xususiyatlarini chuqur o‘rganib, Amerika taraqqiyoti uchun iqtisodiy dastumi tayyorladi. 1832-yildan F.List Yevropaga qaytib AQShning Leypsigdagi elchisi bo‘lib ishladi. Shuningdek, u Leypsig-Drezden temir yo'lini qurish maqsadida Germaniyada birinchi bo‘lib hissadorlik uyushmasini tashkil etdi. F.List o‘zining uchinchi va oxirgi emigratsiyasidan so‘ng Parijda uch yil yashadi. F.List ta’limotida xo‘jalik taraqqiyotining tarixiy bosqichlari to‘g‘risidagi g‘oyalar katta o‘rin egallaydi. U tarixiy taraqqiyotni beshta bosqichga: ba’daviylik, cho‘ponlik, dehqonchilik, dehqonchilik manufaktura, dehqonchilik - manufaktura - savdo bosqichlariga bo‘ladi. Bunday bolishdan maqsad Germaniyada sanoatning o‘sishini har tomonlama qo 'llab-quvvatlash, bir yoqlama rivojlanishdan - qishloq xo‘jaligining ustunligidan voz kechish kerak, degan fikmi isbotlashdan iborat edi. Germaniyada tarixiy maktablar shakllanishi va evolyutsiyasini ilmiy-iqtisodiy adabiytda uch asosiy davrga ajratiladi. Birinchi davr XIX asming 40-60-yillarini o‘z ichiga olib «Eski tarixiy maktab» yoki oddiygina «Tarixiy maktab» davri deb nomlanadi. V.Rosheo, K.Knis va B.Gildebrand bu davming asosiy mualliflaridir. Ikkinchi davr XIX asming 70-90-yillariga to‘g‘ri kelib «Yangi tarixiy maktab»
 
 
davri, deb nomlanadi. G.Shmoller va L.Brentano bu davming asosiy ijodkorlaridir. 
Uchinchi davr XX asming 30-yillarigacha davom etib «Eng yangi tarixiy maktab» 
davri yoki qisqacha «ijtimoiy yo‘nalish» nomini oldi. V.Zombart va M.Veberlar 
uning asosiy mualliflari edilar. 
 
Karl Rodbertusning iqtisodiy g‘oyalari 
Karl Iogann Rodbertus-Yagesov (1805- 1875) Germaniyada, Shimoliy 
Greyfsvoldda 1805- yilda tug‘ildi. Gettingem va Berlin universitetlarida huquqdan 
tahsil olib, shu mutaxassislik bo‘yicha ma’lum vaqt ishladi.  
U utopik sotsializm va konservativ reformizm g ‘oyalari asosida o‘zining  
konsepsiyasini yaratdi.U aynan shu kitobida qo'shimcha qiymat nazariyasini 
ko‘rsatib o‘tdi. U o‘z fikrlarini yakunlab, shunday deb yozadi: «Agar ishlab 
chiqarish qancha yuqori bo‘lsa, ishchining yashashi uchun zarur vositalardan 
tashqari ko‘pgina iste’mol buyumlarini yaratishi mumkin. Bu chegirtma yerga 
xususiy mulkchilik va kapital mavjud sharoitda renta holiga aylanadi va kishilar 
tomonidan mehnatsiz o‘zlashtiriladi. Boshqacha qilib aytganda, renta olishning  
asosiy usuli yerga xususiy mulkchilik va kapitaldir» K.Rodbertusning azariyasi va 
qisqacha xulosalariga yuqori baho berish mumkin, chunki u A.Smit va D.Rikardo 
iqtisodiy ta’limotlari bilan yaqindan tanish va bu ta’limotlami chuqur ilmiy tahlil 
qilgan edi. 
davri, deb nomlanadi. G.Shmoller va L.Brentano bu davming asosiy ijodkorlaridir. Uchinchi davr XX asming 30-yillarigacha davom etib «Eng yangi tarixiy maktab» davri yoki qisqacha «ijtimoiy yo‘nalish» nomini oldi. V.Zombart va M.Veberlar uning asosiy mualliflari edilar. Karl Rodbertusning iqtisodiy g‘oyalari Karl Iogann Rodbertus-Yagesov (1805- 1875) Germaniyada, Shimoliy Greyfsvoldda 1805- yilda tug‘ildi. Gettingem va Berlin universitetlarida huquqdan tahsil olib, shu mutaxassislik bo‘yicha ma’lum vaqt ishladi. U utopik sotsializm va konservativ reformizm g ‘oyalari asosida o‘zining konsepsiyasini yaratdi.U aynan shu kitobida qo'shimcha qiymat nazariyasini ko‘rsatib o‘tdi. U o‘z fikrlarini yakunlab, shunday deb yozadi: «Agar ishlab chiqarish qancha yuqori bo‘lsa, ishchining yashashi uchun zarur vositalardan tashqari ko‘pgina iste’mol buyumlarini yaratishi mumkin. Bu chegirtma yerga xususiy mulkchilik va kapital mavjud sharoitda renta holiga aylanadi va kishilar tomonidan mehnatsiz o‘zlashtiriladi. Boshqacha qilib aytganda, renta olishning asosiy usuli yerga xususiy mulkchilik va kapitaldir» K.Rodbertusning azariyasi va qisqacha xulosalariga yuqori baho berish mumkin, chunki u A.Smit va D.Rikardo iqtisodiy ta’limotlari bilan yaqindan tanish va bu ta’limotlami chuqur ilmiy tahlil qilgan edi.
 
 
 
Karl Knis (1821-1892) 
K.Knis alohida iqtisodiy qonunlar yo`q, faqat doimo va hamma joyda amal qiladigan 
tabiiy qonunlar bor deb da' vo qildi. Shunga asoslanib u xususiy mulkchilik va 
kapitalizmning abadiyligi to`g`risida xulosa chiqardi. Knis siyosiy iqtisodni tarixiy 
usul pozitsiyalarida turib tez qayta qurish mumkinligini asoslamoqchi bo`ldi. Uning 
fikricha, siyosiy iqtisod faqat iqtisodiy xodisalarni tasvirlab berishi mumkin, u 
nazariy umumlashmalarni berishga qodir emas. Knis iqtisodiy xodisalarni bilib olish 
xodisalari deb statistika va tarixiy bayonni tan oldi. U iqtisodiy siyosatga katta 
ahamiyat berdi. Bu siyosatni amalga oshirish uchun turli xalqlarning iqtisodiy 
turmushiga oid uzatuvlardan olingan aniq-ravshan shart-sharoitlarni bilish 
zarurligini uqtirdi. Knis millat turmushining iqtisodiy sharoitlari uchun individ 
(shaxs), jamiyat va davlatning  
mas' uliyatini eklektik (qorishma) tarzda birlashtirmoqchi bo`ldi, pulni talqin etishda 
metallchilar konsepsiyasi pozitsiyasida qoldi. 
 
Karl Knis (1821-1892) K.Knis alohida iqtisodiy qonunlar yo`q, faqat doimo va hamma joyda amal qiladigan tabiiy qonunlar bor deb da' vo qildi. Shunga asoslanib u xususiy mulkchilik va kapitalizmning abadiyligi to`g`risida xulosa chiqardi. Knis siyosiy iqtisodni tarixiy usul pozitsiyalarida turib tez qayta qurish mumkinligini asoslamoqchi bo`ldi. Uning fikricha, siyosiy iqtisod faqat iqtisodiy xodisalarni tasvirlab berishi mumkin, u nazariy umumlashmalarni berishga qodir emas. Knis iqtisodiy xodisalarni bilib olish xodisalari deb statistika va tarixiy bayonni tan oldi. U iqtisodiy siyosatga katta ahamiyat berdi. Bu siyosatni amalga oshirish uchun turli xalqlarning iqtisodiy turmushiga oid uzatuvlardan olingan aniq-ravshan shart-sharoitlarni bilish zarurligini uqtirdi. Knis millat turmushining iqtisodiy sharoitlari uchun individ (shaxs), jamiyat va davlatning mas' uliyatini eklektik (qorishma) tarzda birlashtirmoqchi bo`ldi, pulni talqin etishda metallchilar konsepsiyasi pozitsiyasida qoldi.
 
 
 
Vilgelm Georg Fridrix Rosher (1817-1894) Germaniyadagi tarixiy maktabning 
asoschisi hisoblanadi. 1843 yilda u " Tarixiy usul nuqtayi nazaridan siyosiy iqtisod 
kursining qisqa asoslari" kitobini chiqardi. Iqtisodiy qonunlarning obyektivligini rad 
qilish bu ta' limotning o`zagidir. V.Rosher ijtimoiy iqtisodiyotning umumiy 
qonuniyati yo`q, balki faqat iqtisodiy omillar taraqqiyotininggina qonunlari bor, deb 
da' vo qilgan edi. Siyosiy iqtisod millat oldida burch tuyg`usiga ega bo`lgan ma' 
naviy fandir. V.Rosher siyosiy iqtisod predmetini ta' riflashda Listning sistemasini 
to`la-to`kis qabul qilib olib, jamiyat asta-sekin rivojlanadi deb hisobladi va sinfiy 
kurash mavjudligini inkor etdi. Rosher urushning madhiyachisi edi, u urushni tabiiy 
holat deb hisobladi va Germaniyani mustamlakalar va ta' sir doiralarini bosib olishga 
chaqirdi. 
 
Yangi tarixiy maktab va "ijtimoiy yo`nalish"  
XIX-asrning ikkinchi yarmida ham Germaniyada iqtisodiyot fani tarixiy usul 
asosida rivojlanmoqda edi. Nemis iqtisodchilari bundan avvalgi davrda iqtisodiy 
adabiyotda vujudga kelgan an' analarni davom ettirib, kuchaytirdilar. Ular 
Germaniya ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyotining o`ziga xosligini aks ettirib, feodalizm 
sarqitlarining uzoq vaqtdan beri saqlanib kelayotganligini keskin tanqid qildilar. Shu 
davr Germaniya iqtisodiy tadqiqotlarida Yangi tarixiy maktab yetakchi o`rinlardan 
birini egallar edi. Ushbu maktabning yetakchi olimlari,  
 
Vilgelm Georg Fridrix Rosher (1817-1894) Germaniyadagi tarixiy maktabning asoschisi hisoblanadi. 1843 yilda u " Tarixiy usul nuqtayi nazaridan siyosiy iqtisod kursining qisqa asoslari" kitobini chiqardi. Iqtisodiy qonunlarning obyektivligini rad qilish bu ta' limotning o`zagidir. V.Rosher ijtimoiy iqtisodiyotning umumiy qonuniyati yo`q, balki faqat iqtisodiy omillar taraqqiyotininggina qonunlari bor, deb da' vo qilgan edi. Siyosiy iqtisod millat oldida burch tuyg`usiga ega bo`lgan ma' naviy fandir. V.Rosher siyosiy iqtisod predmetini ta' riflashda Listning sistemasini to`la-to`kis qabul qilib olib, jamiyat asta-sekin rivojlanadi deb hisobladi va sinfiy kurash mavjudligini inkor etdi. Rosher urushning madhiyachisi edi, u urushni tabiiy holat deb hisobladi va Germaniyani mustamlakalar va ta' sir doiralarini bosib olishga chaqirdi. Yangi tarixiy maktab va "ijtimoiy yo`nalish" XIX-asrning ikkinchi yarmida ham Germaniyada iqtisodiyot fani tarixiy usul asosida rivojlanmoqda edi. Nemis iqtisodchilari bundan avvalgi davrda iqtisodiy adabiyotda vujudga kelgan an' analarni davom ettirib, kuchaytirdilar. Ular Germaniya ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyotining o`ziga xosligini aks ettirib, feodalizm sarqitlarining uzoq vaqtdan beri saqlanib kelayotganligini keskin tanqid qildilar. Shu davr Germaniya iqtisodiy tadqiqotlarida Yangi tarixiy maktab yetakchi o`rinlardan birini egallar edi. Ushbu maktabning yetakchi olimlari,
 
 
 
 Gustav Shmoller (1838-1917) bo`lsa, Lun Brentano (1844-1931), Verner Zombart 
(1863-1941), Maks Veber (1864-1921) o`zlarining ijtimoiy yo`nalishlari bilan " 
Yangi tarixiy maktab" ning ilmiy ishlarini davom ettirdilar edilar. 
Berlin universiteti professori Gustav Shmoller o`zining " Xalq xo`jaligi to`g`risidagi 
umumiy ma' lumot asoslari" (1900-1904) nomli asosiy iqtisodiy asarida tarixiy 
maktabning asosiy vakillari V.Rosher va B.Gil' debrandning asosiy qoidalari va 
usullarini yanada rivojlantirdi. Bu iqtisodiy amaliyotdan uch xil faoliyat turini: 
xususiy xo`jalik, davlat xo`jaligi va diniy xo`jalikni alohida ajratib ko`rsatadi. 
Birinchisida xususiy manfaat, ikkinchisida jamiyat, ijtimoiy manfaat va 
uchinchisida xayr-ehson asosiy deb belgilanadi. Umuman, G.Shmollerning 
qarashlariga davlatning belgilovchilik, yetakchilik rolini ko`rsatish xosdir. 
G.Shmoller marksizmga qarshi kurashib, ijtimoiy va sinfiy muammolarni siyosiy 
iqtisoddan chiqarib tashlab, uni xalq xo`jaligi tarixi faniga aylantirishga urindi. U 
faktlarni va statistika manbalarini o`rganish, xalq xo`jaligidagi xodisalarni bayon 
etib berishni siyosiy iqtisodning bosh vazifasi deb hisoblaydi.  
G.Shmoller umuman xalq xo`jaligi o`zgarishsiz qolaveradi. degan fikrga asoslanib, 
uning ayrim bo`g`inlarida juz' iy o`zgarishlar bo`lishi haqidagina gapirish mumkin, 
deb hisoblaydi. Tadqiqotlarning qat ' iyan rad etilayotgan abstrakt usuliga qarama-
qarshi qo`yilgan empirizm (nazariy mashg`ulotlardan ko`ra amaliy faoliyatga 
ko`proq moyillik) olim va uning izdoshlariga xos xususiyat edi.  
Gustav Shmoller (1838-1917) bo`lsa, Lun Brentano (1844-1931), Verner Zombart (1863-1941), Maks Veber (1864-1921) o`zlarining ijtimoiy yo`nalishlari bilan " Yangi tarixiy maktab" ning ilmiy ishlarini davom ettirdilar edilar. Berlin universiteti professori Gustav Shmoller o`zining " Xalq xo`jaligi to`g`risidagi umumiy ma' lumot asoslari" (1900-1904) nomli asosiy iqtisodiy asarida tarixiy maktabning asosiy vakillari V.Rosher va B.Gil' debrandning asosiy qoidalari va usullarini yanada rivojlantirdi. Bu iqtisodiy amaliyotdan uch xil faoliyat turini: xususiy xo`jalik, davlat xo`jaligi va diniy xo`jalikni alohida ajratib ko`rsatadi. Birinchisida xususiy manfaat, ikkinchisida jamiyat, ijtimoiy manfaat va uchinchisida xayr-ehson asosiy deb belgilanadi. Umuman, G.Shmollerning qarashlariga davlatning belgilovchilik, yetakchilik rolini ko`rsatish xosdir. G.Shmoller marksizmga qarshi kurashib, ijtimoiy va sinfiy muammolarni siyosiy iqtisoddan chiqarib tashlab, uni xalq xo`jaligi tarixi faniga aylantirishga urindi. U faktlarni va statistika manbalarini o`rganish, xalq xo`jaligidagi xodisalarni bayon etib berishni siyosiy iqtisodning bosh vazifasi deb hisoblaydi. G.Shmoller umuman xalq xo`jaligi o`zgarishsiz qolaveradi. degan fikrga asoslanib, uning ayrim bo`g`inlarida juz' iy o`zgarishlar bo`lishi haqidagina gapirish mumkin, deb hisoblaydi. Tadqiqotlarning qat ' iyan rad etilayotgan abstrakt usuliga qarama- qarshi qo`yilgan empirizm (nazariy mashg`ulotlardan ko`ra amaliy faoliyatga ko`proq moyillik) olim va uning izdoshlariga xos xususiyat edi.
 
 
G.Shmoller iqtisodiyotda odob-huquq omilini belgilovchi omil deb hisoblab, har bir 
xalqning hayot tarzi odob qoidalarida, xo`jalik huquqida o`zining asosiy ifodasini 
topadi, deb ta' kidlaydi. Yangi tarixiy maktab iqtisodchilari xo`jalik turmushida 
burjua-pomeshchik davlati hal qiluvchi rol o`ynaydi deb bilar edilar. Ular 
Germaniyada kuchli milliy davlat tashkil etilishi tarafdori edilar.  
Yangi tarixiy maktabning namoyandalari " Sinfiy inoqlik" g`oyalarini ishlab chiqib, 
targ`ib qildilar. G.Shmoller tomonidan tuzilgan "Ijtimoiy siyosat uyushmasi" nng 
faoliyati shu maqsadga xizmat qilar edi.  
Uning yetakchi nazariyotchilari universitet professorlari bo`lib, ularning dasturlari 
"kafedr-sotsializm" (kafedradagi sotsializm) deb atalar edi. Ushbu dasturdagi 
boshlang`ich ta' limni majburiy kiritish, bolalar, o`smirlar va ayollar mehnatini 
davlat tomonidan tartibga solish, ishchilarni kasallik va baxtsiz xodisalardan 
sug`urta qilish, qaril ik va mehnat layoqatlarini yo`qotgan chog`ida nafaqa to`lash 
kabi islohotchilik g`oyalari sotsialdemokratlar orasida ham keng yoyildi. 
Germaniyada Luno Brentano ham asosiy nazariyotchilardan hisoblanib, " Yangi 
tarixiy maktab" ning liberal qanotiga boshchilik qildi. 
 
Marjinalizm 
X1X asrning ikkinchi yarmi XX asrning boshlarida iqtisodiy ta' limotlarning 
rivojlanishi (evolutsiyasi) kapitalizm iqtisodiyotida uning siyosiy ustqurmasida yuz 
berayotgan tub siljishlarni aks ettirar edi. X1X asrning so`nggi chorasida erkin 
raqobatning monopoliyaga aylanishi iqtisodiyotdagi eng muhim xodisa bo`ldi. Bu 
jarayon kapitalizm ziddiyatlarning, ayniqsa mehnat bilan kapital o`rtasidagi 
ziddiyatlarning chuqurlashuvi va keskinlashuvi bilan ayni bir vaqtda ro`y berdi. 
X1X asrning 70-yillaridan boshlab qiymat nazariyasi va uni ilmiy tahlil qilishda ham 
chinakam inqilobiy o`zgarish yuz berib aynan shu davrda Yevropaning bir nechta 
mamlakatlarida turlicha nazariy maktablar shakllandi. Ushbu maktablar yaratgan 
iqtisodiy ta' limot fanda "marjinalizm" ta' limoti, deb nomlanib XX asrning 30-
G.Shmoller iqtisodiyotda odob-huquq omilini belgilovchi omil deb hisoblab, har bir xalqning hayot tarzi odob qoidalarida, xo`jalik huquqida o`zining asosiy ifodasini topadi, deb ta' kidlaydi. Yangi tarixiy maktab iqtisodchilari xo`jalik turmushida burjua-pomeshchik davlati hal qiluvchi rol o`ynaydi deb bilar edilar. Ular Germaniyada kuchli milliy davlat tashkil etilishi tarafdori edilar. Yangi tarixiy maktabning namoyandalari " Sinfiy inoqlik" g`oyalarini ishlab chiqib, targ`ib qildilar. G.Shmoller tomonidan tuzilgan "Ijtimoiy siyosat uyushmasi" nng faoliyati shu maqsadga xizmat qilar edi. Uning yetakchi nazariyotchilari universitet professorlari bo`lib, ularning dasturlari "kafedr-sotsializm" (kafedradagi sotsializm) deb atalar edi. Ushbu dasturdagi boshlang`ich ta' limni majburiy kiritish, bolalar, o`smirlar va ayollar mehnatini davlat tomonidan tartibga solish, ishchilarni kasallik va baxtsiz xodisalardan sug`urta qilish, qaril ik va mehnat layoqatlarini yo`qotgan chog`ida nafaqa to`lash kabi islohotchilik g`oyalari sotsialdemokratlar orasida ham keng yoyildi. Germaniyada Luno Brentano ham asosiy nazariyotchilardan hisoblanib, " Yangi tarixiy maktab" ning liberal qanotiga boshchilik qildi. Marjinalizm X1X asrning ikkinchi yarmi XX asrning boshlarida iqtisodiy ta' limotlarning rivojlanishi (evolutsiyasi) kapitalizm iqtisodiyotida uning siyosiy ustqurmasida yuz berayotgan tub siljishlarni aks ettirar edi. X1X asrning so`nggi chorasida erkin raqobatning monopoliyaga aylanishi iqtisodiyotdagi eng muhim xodisa bo`ldi. Bu jarayon kapitalizm ziddiyatlarning, ayniqsa mehnat bilan kapital o`rtasidagi ziddiyatlarning chuqurlashuvi va keskinlashuvi bilan ayni bir vaqtda ro`y berdi. X1X asrning 70-yillaridan boshlab qiymat nazariyasi va uni ilmiy tahlil qilishda ham chinakam inqilobiy o`zgarish yuz berib aynan shu davrda Yevropaning bir nechta mamlakatlarida turlicha nazariy maktablar shakllandi. Ushbu maktablar yaratgan iqtisodiy ta' limot fanda "marjinalizm" ta' limoti, deb nomlanib XX asrning 30-