GERMANIYADAGI TARIXIY MAKTAB IQTISODIY G‘OYALARINING MOHIYATI

Yuklangan vaqt

2024-06-10

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

17

Faytl hajmi

52,3 KB


 
 
 
 
 
GERMANIYADAGI TARIXIY MAKTAB IQTISODIY G‘OYALARINING 
MOHIYATI 
 
1.Germaniya tarixiy maktablarining o'ziga xos xususiyatlari 
 
XIX asrning o'rtalarida ya'ni Germaniya erlarini birlashtirib, yagona davlatga 
aylantirilish davrida klassik iqtisodiy maktabga muqobil yana bir yo'nalish «nemes 
tarixiy maktablari» yUnalishi vujudga keldi.  
Bu maktablar nafaqat tarixiy balki ijtimoiy-tarixiy yo'nalishni o'z ichiga olib, 
klassiklardan farq qilib,siyosiy iqtisod fani tadqiqot mavzuiga iqtisodiy va 
noiqtisodiy omillarni kiritdilar, shu bilan dastlabki tadqiqotchilar sifatida ijtimoiy-
iqtisodiy muammolarni turli xillarini ijtimoiy munosabatlarning umumiy yig'inida 
ko'rib chiqdilar 
  
Barcha tarixiy maktablarning mualliflari klassiklarni tanqid qilishda bir fikrda 
edilar. Ular klassiklar abstraksiya va umumiy qisqacha xulosalarlarga berilib kerakli 
fakt va kuzatishlarga e'tiborsiz qarashayotganliklarini, shuningdek iqtisodiy 
liberalizm negizlarini mutlaq holda ko'rsatayotganliklarini tanqid qilib voqelik 
haqqoniy tadqiq qilish maqsadga muvofiqdir deb hisoblaydilar.  
Taniqli ingliz iqtisodchi olim Mark Blaug XIX asrning 60-yillarida Evropa 
qit'asida klassik iqtisodiy maktabga muqobil nazariy maktablarning shakllanishini 
ta'minlaydigan haqiqiy intelektual inqiroz sezilmasdan turib, yagona tarixiy 
maktabgina o'zining muqobil modelini taklif qilganini alohida ta'kidlaydi (Blaug M. 
Ekonomicheskaya msl v retrospektive. Delo LTD,1994,str,275). Hqiqatdan ham 
tarixiy maktab nazariyotchilari XIX asr Germaniyasi taraqqiyotiga va ilm-fan 
rivojiga salmoqli hissa qo'shdilar. «Tarixiy usul» jozibasi keyingi avlod 
iqtisodchilari tomonidan Yangi tarixiy maktabning yaratilishiga sabab bo'ldi.  
GERMANIYADAGI TARIXIY MAKTAB IQTISODIY G‘OYALARINING MOHIYATI 1.Germaniya tarixiy maktablarining o'ziga xos xususiyatlari XIX asrning o'rtalarida ya'ni Germaniya erlarini birlashtirib, yagona davlatga aylantirilish davrida klassik iqtisodiy maktabga muqobil yana bir yo'nalish «nemes tarixiy maktablari» yUnalishi vujudga keldi. Bu maktablar nafaqat tarixiy balki ijtimoiy-tarixiy yo'nalishni o'z ichiga olib, klassiklardan farq qilib,siyosiy iqtisod fani tadqiqot mavzuiga iqtisodiy va noiqtisodiy omillarni kiritdilar, shu bilan dastlabki tadqiqotchilar sifatida ijtimoiy- iqtisodiy muammolarni turli xillarini ijtimoiy munosabatlarning umumiy yig'inida ko'rib chiqdilar Barcha tarixiy maktablarning mualliflari klassiklarni tanqid qilishda bir fikrda edilar. Ular klassiklar abstraksiya va umumiy qisqacha xulosalarlarga berilib kerakli fakt va kuzatishlarga e'tiborsiz qarashayotganliklarini, shuningdek iqtisodiy liberalizm negizlarini mutlaq holda ko'rsatayotganliklarini tanqid qilib voqelik haqqoniy tadqiq qilish maqsadga muvofiqdir deb hisoblaydilar. Taniqli ingliz iqtisodchi olim Mark Blaug XIX asrning 60-yillarida Evropa qit'asida klassik iqtisodiy maktabga muqobil nazariy maktablarning shakllanishini ta'minlaydigan haqiqiy intelektual inqiroz sezilmasdan turib, yagona tarixiy maktabgina o'zining muqobil modelini taklif qilganini alohida ta'kidlaydi (Blaug M. Ekonomicheskaya msl v retrospektive. Delo LTD,1994,str,275). Hqiqatdan ham tarixiy maktab nazariyotchilari XIX asr Germaniyasi taraqqiyotiga va ilm-fan rivojiga salmoqli hissa qo'shdilar. «Tarixiy usul» jozibasi keyingi avlod iqtisodchilari tomonidan Yangi tarixiy maktabning yaratilishiga sabab bo'ldi.  
 
Lekin yangi davr albatta yangicha talablarni qo'yar edi. Bu talablarni F.List va 
keyinchalik tarixiy maktab vakillari hal etishga harakat qildilar. F.List o'z qarashlari 
bilan nafaqat iqtisodiy nazariyani rivojlantirishga intildi, balki endi rivojlanayotgan 
davlatning iqtisodiiy siyosatini tubdan o'zgartirishga harakat qildi. Uning milliy 
xo'jalik sistemasi ilg'or nemis burjuaziyasi manfaatlarini ifoda etib, industrial 
rivojlanish yo'llarini izladi.  
Milliy qalb, milliy xarakter, milliy taqdir - shu va shunga o'xshash 
tushunchalar XVIII asr oxiri va XIX asr boshlarida Germaniya jamoatchiligi fikriga 
singib kirmoqda edi. Tarixiy maktab vakillari tarixdan bo'lak yana nima milliy 
bo'lishi mumkin, degan fikrlarga asoslanib siyosiy iqtisoddan tarixiy usul o'rnini 
ko'rsatishga harakat qildilar. Ular milliy fan sifatida siyosiy iqtisod orqali tabiiy 
xususiyatlarga va xalq harakatlariga bog'liq holda rivojlanadigan milliy xo'jalikni 
o'rganishni o'z oldilariga maqsad qilib qo'ydilar.  
 
 
2. F.Listning iqtisodiy qarashlari  
 
Fridrix List (1789-1846 yy.)  Janubiy Germaniyaning Reydlingen shahrida 
boy hunarmand oilasida tug'ildi. U o'qishni 15 yoshda tugatib, hunarmandchilik 
ustaxonasida otasiga shogird bo'lib ikki yil ishladi. Keyinchalik Vyurtemberg 
qirolligida turli lavozimlarda ishlab, bir vaqtning o'zida Tyubingen universitetini 
huquq mutaxassisligi bo'yicha tugatdi. 1817 yildan shu universitetning Davlat 
boshqaruvi amaliyoti kafedrasi professori bo'lib ishladi. List 28 yoshida liberal 
yo'nalishdagi taniqli publisist, radikal burjua-demokratik islohotlarning qat'iy 
tarafdori sifatida tanildi. U 1847 yil Bryussel shahrida bo'lib o'tgan iqtisodchilar 
kongressida o'zining aniq ehtirosli fikrlari, siyosiy etukligi va kuchli notiklik 
qobiliyati bilan ko'pchilikning e'tiborini o'ziga qaratdi. List 1819 yilda Germaniya 
iqtisodiy birligini ta'minlash maqsadida «Savdo-sanoat ittifoqi»ni tuzdi. 
  
F.List 30 yoshida Vyurtemberg parlamenti a'zosi bo'lib, o'zining keng 
demokratik islohotlar dasturi bilan hukumatga murojaat qildi. Bunday siyosiy 
Lekin yangi davr albatta yangicha talablarni qo'yar edi. Bu talablarni F.List va keyinchalik tarixiy maktab vakillari hal etishga harakat qildilar. F.List o'z qarashlari bilan nafaqat iqtisodiy nazariyani rivojlantirishga intildi, balki endi rivojlanayotgan davlatning iqtisodiiy siyosatini tubdan o'zgartirishga harakat qildi. Uning milliy xo'jalik sistemasi ilg'or nemis burjuaziyasi manfaatlarini ifoda etib, industrial rivojlanish yo'llarini izladi. Milliy qalb, milliy xarakter, milliy taqdir - shu va shunga o'xshash tushunchalar XVIII asr oxiri va XIX asr boshlarida Germaniya jamoatchiligi fikriga singib kirmoqda edi. Tarixiy maktab vakillari tarixdan bo'lak yana nima milliy bo'lishi mumkin, degan fikrlarga asoslanib siyosiy iqtisoddan tarixiy usul o'rnini ko'rsatishga harakat qildilar. Ular milliy fan sifatida siyosiy iqtisod orqali tabiiy xususiyatlarga va xalq harakatlariga bog'liq holda rivojlanadigan milliy xo'jalikni o'rganishni o'z oldilariga maqsad qilib qo'ydilar. 2. F.Listning iqtisodiy qarashlari Fridrix List (1789-1846 yy.) Janubiy Germaniyaning Reydlingen shahrida boy hunarmand oilasida tug'ildi. U o'qishni 15 yoshda tugatib, hunarmandchilik ustaxonasida otasiga shogird bo'lib ikki yil ishladi. Keyinchalik Vyurtemberg qirolligida turli lavozimlarda ishlab, bir vaqtning o'zida Tyubingen universitetini huquq mutaxassisligi bo'yicha tugatdi. 1817 yildan shu universitetning Davlat boshqaruvi amaliyoti kafedrasi professori bo'lib ishladi. List 28 yoshida liberal yo'nalishdagi taniqli publisist, radikal burjua-demokratik islohotlarning qat'iy tarafdori sifatida tanildi. U 1847 yil Bryussel shahrida bo'lib o'tgan iqtisodchilar kongressida o'zining aniq ehtirosli fikrlari, siyosiy etukligi va kuchli notiklik qobiliyati bilan ko'pchilikning e'tiborini o'ziga qaratdi. List 1819 yilda Germaniya iqtisodiy birligini ta'minlash maqsadida «Savdo-sanoat ittifoqi»ni tuzdi. F.List 30 yoshida Vyurtemberg parlamenti a'zosi bo'lib, o'zining keng demokratik islohotlar dasturi bilan hukumatga murojaat qildi. Bunday siyosiy  
 
chiqish Listga qarshi kuchlar shakllanishiga sabab bo'ldi. Natijada u 1825 yilda 
Germaniyani tark etib, AQShga doimiy yashash uchun ketdi. Dastlab u fermerlik 
bilan shug'ullandi, keyinchalik nemis gazetalarining muharriri bo'ldi hamda sanoat 
sohasida tadbirkorlik faoliyatini olib bordi. F.List Angliya sanoati bilan raqobat 
qiluvchi Germaniya va AQShda sanoat rivojlanishi xususiyatlarini chuqur o'rganib, 
Amerika taraqqiyoti uchun iqtisodiy dasturni tayyorladi.  
1832 yildan F.List Evropaga qaytib AQShning Leypsigdagi elchisi bo'lib 
ishladi. Shuningdek u Leypsig-Drezden temir yo'lini qurish maqsadida 
Germaniyada birinchi bo'lib hissadorlik uyushmasini tashkil etdi. F.List o'zining 
uchinchi va oxirgi emigrasiyasidan so'ng Parijda uch yil yashadi. U o'zining bor 
kuchini, idroki va iqtidorini iqtisodiy muammolarni keng o'rganishga qaratdi. Sanoat 
burjuaziyasi manfaatlarining ifodachisi bo'lgan F.List iqtisodiy birlik uchun 
birinchilar qatori maydonga chiqdi. U o'zining «Siyosiy iqtisodning milliy 
sistemasi» (1841) nomli asosiy asarida milliy siyosiy iqtisodni yaratish vazifasini 
o'rtaga qo'ydi. Mamlakatning ishlab chiqaruvchi kuchlari to'g'risidagi ta'limot unga 
asos bo'lishi kerak edi. F.List davlatning faoliyatini, dinni, ahloqni, ma'naviyatni va 
shu kabilarni ishlab chiqaruvchi kuchlar jumlasiga qo'shdi. 
  
F.Listning ta'limotiga ko'ra, qiymatni ishlab chiqaruvchi kuchlar, «millatning 
ruhi» (toj-taxtning meros bo'lib qolishi, huquq, sud, armiya, polisiya va shu kabilar) 
yaratadi.  
F.List ta'limotida xo'jalik taraqqiyotining tarixiy bosqichlari to'g'risidagi 
g'oyalar katta o'rin egallaydi. U tarixiy taraqqiyotni beshta bosqichga: badaviylik, 
cho'ponlik, dehqonchilik, dehqonchilik-manufaktura, dehqonchilik - manufaktura - 
savdo bos-qichlariga bo'ladi. Bunday bo'lishdan kuzatilgan maqsad Germaniyada 
sanoatning o'sishini har tomonlama qo'llab-quvvatlash, bir yoqlama rivojlanishdan - 
qishloq xo'jaligining ustunligidan voz kechish kerak, degan fikrni isbotlashdan 
iborat edi.  
F.Listning asosiy iqtisodiy asari Germaniyaning iqtisodiy rivojlanishi va 
savdo siyosati atrofidagi qizg'in tortishuvlarda alohida o'rin egallab, nemis iqtisodiy 
fikriga katta ta'sir ko'rsatdi. F.List o'zining g'oyalarini rivojlantirar ekan, 
chiqish Listga qarshi kuchlar shakllanishiga sabab bo'ldi. Natijada u 1825 yilda Germaniyani tark etib, AQShga doimiy yashash uchun ketdi. Dastlab u fermerlik bilan shug'ullandi, keyinchalik nemis gazetalarining muharriri bo'ldi hamda sanoat sohasida tadbirkorlik faoliyatini olib bordi. F.List Angliya sanoati bilan raqobat qiluvchi Germaniya va AQShda sanoat rivojlanishi xususiyatlarini chuqur o'rganib, Amerika taraqqiyoti uchun iqtisodiy dasturni tayyorladi. 1832 yildan F.List Evropaga qaytib AQShning Leypsigdagi elchisi bo'lib ishladi. Shuningdek u Leypsig-Drezden temir yo'lini qurish maqsadida Germaniyada birinchi bo'lib hissadorlik uyushmasini tashkil etdi. F.List o'zining uchinchi va oxirgi emigrasiyasidan so'ng Parijda uch yil yashadi. U o'zining bor kuchini, idroki va iqtidorini iqtisodiy muammolarni keng o'rganishga qaratdi. Sanoat burjuaziyasi manfaatlarining ifodachisi bo'lgan F.List iqtisodiy birlik uchun birinchilar qatori maydonga chiqdi. U o'zining «Siyosiy iqtisodning milliy sistemasi» (1841) nomli asosiy asarida milliy siyosiy iqtisodni yaratish vazifasini o'rtaga qo'ydi. Mamlakatning ishlab chiqaruvchi kuchlari to'g'risidagi ta'limot unga asos bo'lishi kerak edi. F.List davlatning faoliyatini, dinni, ahloqni, ma'naviyatni va shu kabilarni ishlab chiqaruvchi kuchlar jumlasiga qo'shdi. F.Listning ta'limotiga ko'ra, qiymatni ishlab chiqaruvchi kuchlar, «millatning ruhi» (toj-taxtning meros bo'lib qolishi, huquq, sud, armiya, polisiya va shu kabilar) yaratadi. F.List ta'limotida xo'jalik taraqqiyotining tarixiy bosqichlari to'g'risidagi g'oyalar katta o'rin egallaydi. U tarixiy taraqqiyotni beshta bosqichga: badaviylik, cho'ponlik, dehqonchilik, dehqonchilik-manufaktura, dehqonchilik - manufaktura - savdo bos-qichlariga bo'ladi. Bunday bo'lishdan kuzatilgan maqsad Germaniyada sanoatning o'sishini har tomonlama qo'llab-quvvatlash, bir yoqlama rivojlanishdan - qishloq xo'jaligining ustunligidan voz kechish kerak, degan fikrni isbotlashdan iborat edi. F.Listning asosiy iqtisodiy asari Germaniyaning iqtisodiy rivojlanishi va savdo siyosati atrofidagi qizg'in tortishuvlarda alohida o'rin egallab, nemis iqtisodiy fikriga katta ta'sir ko'rsatdi. F.List o'zining g'oyalarini rivojlantirar ekan,  
 
Germaniyaning gullab-yashnashi sanoat taraqqiyoti orqali bo'lishi mumkinligini va 
shuning uchun uni chet el raqobatidan himoya qilish zarur ekanligini ko'rsatadi. 
Ushbu asar o'z davrida demokratik ziyolilar tomonidan qizg'in qabul qilinib, katta 
qiziqish bilan o'qildi. 
  
Germaniyaga qaytgandan so'ng olim Augsburg shahrida yashab, ilmiy ishini 
davom ettirdi. U xuddi ana shu buyuk davlatchilik, shovinistik kayfiyatdagi 
asarlarini yaratib, nemis imperializmining dastlabki himoyachilariga yo'l ochib 
berdi. List urushlar va bosqinchilikning tarafdori bo'lib, dehqonchilik holatidan 
dehqonchilik-sanoat holatiga o'tishga ko'maklashadigan urushlarni yoqlaydi. U 
Janubiy-sharqiy Evropadagi bo'sh erlarni Germaniya bosib olishi zarur, deb 
hisoblaydi. List hayotining so'nggi yillarida Angliyaga bo'lgan o'z munosabatini 
o'zgartiradi, chunki u doim Angliyani Germaniyaning birlashishiga va sanoat 
rivojiga qarshi deb hisoblardi. Endi uning fikricha, Angliya Germaniyaning qit'a 
qo'shnisi hisoblangan Fransiya va Rossiyaga qarshi harakatlarda qo'llashi mumkin 
edi. 
  
List iqtisodiy fanda klassik maktabni, ayniqsa uning yirik namoyandasi 
bo'lgan A.Smit iqtisodiyotini tanqid qiluvchi bo'lib faoliyat ko'rsatdi, lekin u klassik 
maktabning asosi bo'lgan qiymat va daromadlar nazariyasini mutlaqo tahrir qilmadi. 
Iqtisodiyotning bu kategoriyalari olimni qiziqtirmadi. Asosiy e'tibor iqtisodiy 
siyosatning asosiy masalalariga va ayniqsa tashqi savdo siyosatiga qaratildi. F.List 
Smit iqtisodiy sistemasini kosmopolitizmda ayblab, uni ayrim mamlakatlar xo'jalik 
rivojlanishining milliy xususiyatlarini ko'rmasdan, barchasiga umumiy «tabiiy» 
qonun-qoidalarni dogmatik ravishda majbur kiritilmoqda, deydi. «Turli millatlar,- 
deb yozadi List, turli bosqichda bo'ladilar. Bunday sharoitda ular o'rtasidagi to'liq 
erkin savdo ayirboshlash qiymati nuqtai nazaridan jahon xo'jaligi uchun ma'lum 
mavhum foydani keltirishi mumkin bo'ladi.» Lekin bu holat qolgan mamlakatlar 
ishlab chiqarish kuchlari rivojiga to'sqinlik qiladi. U o'z konsepsiyasini ishlab 
chiqarish kuchlari nazariyasi deb yuritib, Smitning ayirboshlash qiymati 
nazariyasiga qarshi qo'yadi. Lekin shuni aytish zarurki, ishlab chiqarish kuchlari 
deganda List ijtimoiy sharoitlar majmuasini tushunadi va ularsiz millat boyligi 
Germaniyaning gullab-yashnashi sanoat taraqqiyoti orqali bo'lishi mumkinligini va shuning uchun uni chet el raqobatidan himoya qilish zarur ekanligini ko'rsatadi. Ushbu asar o'z davrida demokratik ziyolilar tomonidan qizg'in qabul qilinib, katta qiziqish bilan o'qildi. Germaniyaga qaytgandan so'ng olim Augsburg shahrida yashab, ilmiy ishini davom ettirdi. U xuddi ana shu buyuk davlatchilik, shovinistik kayfiyatdagi asarlarini yaratib, nemis imperializmining dastlabki himoyachilariga yo'l ochib berdi. List urushlar va bosqinchilikning tarafdori bo'lib, dehqonchilik holatidan dehqonchilik-sanoat holatiga o'tishga ko'maklashadigan urushlarni yoqlaydi. U Janubiy-sharqiy Evropadagi bo'sh erlarni Germaniya bosib olishi zarur, deb hisoblaydi. List hayotining so'nggi yillarida Angliyaga bo'lgan o'z munosabatini o'zgartiradi, chunki u doim Angliyani Germaniyaning birlashishiga va sanoat rivojiga qarshi deb hisoblardi. Endi uning fikricha, Angliya Germaniyaning qit'a qo'shnisi hisoblangan Fransiya va Rossiyaga qarshi harakatlarda qo'llashi mumkin edi. List iqtisodiy fanda klassik maktabni, ayniqsa uning yirik namoyandasi bo'lgan A.Smit iqtisodiyotini tanqid qiluvchi bo'lib faoliyat ko'rsatdi, lekin u klassik maktabning asosi bo'lgan qiymat va daromadlar nazariyasini mutlaqo tahrir qilmadi. Iqtisodiyotning bu kategoriyalari olimni qiziqtirmadi. Asosiy e'tibor iqtisodiy siyosatning asosiy masalalariga va ayniqsa tashqi savdo siyosatiga qaratildi. F.List Smit iqtisodiy sistemasini kosmopolitizmda ayblab, uni ayrim mamlakatlar xo'jalik rivojlanishining milliy xususiyatlarini ko'rmasdan, barchasiga umumiy «tabiiy» qonun-qoidalarni dogmatik ravishda majbur kiritilmoqda, deydi. «Turli millatlar,- deb yozadi List, turli bosqichda bo'ladilar. Bunday sharoitda ular o'rtasidagi to'liq erkin savdo ayirboshlash qiymati nuqtai nazaridan jahon xo'jaligi uchun ma'lum mavhum foydani keltirishi mumkin bo'ladi.» Lekin bu holat qolgan mamlakatlar ishlab chiqarish kuchlari rivojiga to'sqinlik qiladi. U o'z konsepsiyasini ishlab chiqarish kuchlari nazariyasi deb yuritib, Smitning ayirboshlash qiymati nazariyasiga qarshi qo'yadi. Lekin shuni aytish zarurki, ishlab chiqarish kuchlari deganda List ijtimoiy sharoitlar majmuasini tushunadi va ularsiz millat boyligi  
 
bo'lmaydi, deb yozadi. Shuningdek u faqatgina qishloq xo'jaligi bilan 
shug'ullanadigan millat bir qo'l bilan mehnat qiladigan kishi kabidir, deydi. List 
ishlab chiqarish unumdorligini oshirishni proteksionizm tarbiyasi yordamida amalga 
oshirishni o'rtaga tashlaydi. Davlat sistemasidagi tadbirlar milliy ishlab chiqarishni 
chet el raqobatidan to o'zini tiklab olguncha va teng raqobatdosh bo'lguncha himoya 
qilishi kerak deyiladi. Erkin savdoni amalga oshirishni esa u keyinroq, ya'ni hamma 
millatlar bir xil rivojlanish darajasiga etgunicha qoldirishni tavsiya qiladi. Hozirgi 
davrga kelib Listning bunday qarashlarining ayrimlari dolzarb bo'lib, hayotda o'z 
o'rnini topmoqda. Masalan, millatning boy, kudratli bo'lib borishi uning qanchalik 
ko'p sanoat mahsulotini eksport qilishi bilan va kam mahsulotni import qilishi bilan 
belgilanadi. Bu o'rinda Yaponiya tajribasini ko'rsatishimiz kifoyadir. Bu davlat 
so'nggi yillarda tez iqtisodiy rivojlanish hisobiga, ya'ni tashqi savdoni to'g'ri yo'lga 
qo'yganligi uchun rivojlangan mamlakatlar qatorida oldingi o'ringa chiqib oldi.  
Listning iqtisodiy nazariyasi asosiy masalalardan hisoblangan kapitalizm 
taraqqiyoti doirasida o'z tarixi va xo'jaligining xususiyatiga ko'ra jahon 
hamjamiyatining so'nggi qatorlaridan o'rin olgan mamlakatlarning iqtisodiy 
qoloqligini bartaraf etish yo'lidagi dastlabki urinish edi. Hozirgi davrda milliy 
sanoatni 
rivojlantirish 
uchun 
harakat 
qilayotgan 
yosh, 
rivojlanayotgan 
mamlakatlarning List ta'limotiga katta e'tibor berayotganliklari tabiiy holdir. Chunki 
ularning oldida jahon bozorida hukmronlik qilayotgan rivojlangan mamlakatlar 
monopoliyasi sharoitida o'z sanoatlarini himoya qilish vazifasi turibdi.  
Germaniyada tarixiy maktablar shakllanishi va evolyusiyasini ilmiy-iqtisodiy 
adabiytda uch asosiy davrga ajratiladi. Birinchi davr XIX asrning 40-60-yillarini o'z 
ichiga olib «Eski tarixiy maktab» yoki oddiygina «Tarixiy maktab» davri deb 
nomlanadi. V.Rosheo, K.Knis va B.Gildebrand bu davrning asosiy mualliflaridir. 
Ikkinchi davr XIX asrning 70-90 yillariga to'g'ri kelib «Yangi tarixiy maktab» davri 
deb nomlanadi. G.Shmoller va L.Brentano bu davrning asosiy ijodkorlaridir. 
Uchinchi davr XX asrning 30-yillarigacha davom etib «Eng yangi tarixiy maktab» 
davri yoki qisqacha «ijtimoiy yo'nalish» nomini oldi. V.Zombart va M.Veberlar 
uning asosiy mualliflari edilar. Biz ushbu maktablar namoyondalarining qarashlarini 
bo'lmaydi, deb yozadi. Shuningdek u faqatgina qishloq xo'jaligi bilan shug'ullanadigan millat bir qo'l bilan mehnat qiladigan kishi kabidir, deydi. List ishlab chiqarish unumdorligini oshirishni proteksionizm tarbiyasi yordamida amalga oshirishni o'rtaga tashlaydi. Davlat sistemasidagi tadbirlar milliy ishlab chiqarishni chet el raqobatidan to o'zini tiklab olguncha va teng raqobatdosh bo'lguncha himoya qilishi kerak deyiladi. Erkin savdoni amalga oshirishni esa u keyinroq, ya'ni hamma millatlar bir xil rivojlanish darajasiga etgunicha qoldirishni tavsiya qiladi. Hozirgi davrga kelib Listning bunday qarashlarining ayrimlari dolzarb bo'lib, hayotda o'z o'rnini topmoqda. Masalan, millatning boy, kudratli bo'lib borishi uning qanchalik ko'p sanoat mahsulotini eksport qilishi bilan va kam mahsulotni import qilishi bilan belgilanadi. Bu o'rinda Yaponiya tajribasini ko'rsatishimiz kifoyadir. Bu davlat so'nggi yillarda tez iqtisodiy rivojlanish hisobiga, ya'ni tashqi savdoni to'g'ri yo'lga qo'yganligi uchun rivojlangan mamlakatlar qatorida oldingi o'ringa chiqib oldi. Listning iqtisodiy nazariyasi asosiy masalalardan hisoblangan kapitalizm taraqqiyoti doirasida o'z tarixi va xo'jaligining xususiyatiga ko'ra jahon hamjamiyatining so'nggi qatorlaridan o'rin olgan mamlakatlarning iqtisodiy qoloqligini bartaraf etish yo'lidagi dastlabki urinish edi. Hozirgi davrda milliy sanoatni rivojlantirish uchun harakat qilayotgan yosh, rivojlanayotgan mamlakatlarning List ta'limotiga katta e'tibor berayotganliklari tabiiy holdir. Chunki ularning oldida jahon bozorida hukmronlik qilayotgan rivojlangan mamlakatlar monopoliyasi sharoitida o'z sanoatlarini himoya qilish vazifasi turibdi. Germaniyada tarixiy maktablar shakllanishi va evolyusiyasini ilmiy-iqtisodiy adabiytda uch asosiy davrga ajratiladi. Birinchi davr XIX asrning 40-60-yillarini o'z ichiga olib «Eski tarixiy maktab» yoki oddiygina «Tarixiy maktab» davri deb nomlanadi. V.Rosheo, K.Knis va B.Gildebrand bu davrning asosiy mualliflaridir. Ikkinchi davr XIX asrning 70-90 yillariga to'g'ri kelib «Yangi tarixiy maktab» davri deb nomlanadi. G.Shmoller va L.Brentano bu davrning asosiy ijodkorlaridir. Uchinchi davr XX asrning 30-yillarigacha davom etib «Eng yangi tarixiy maktab» davri yoki qisqacha «ijtimoiy yo'nalish» nomini oldi. V.Zombart va M.Veberlar uning asosiy mualliflari edilar. Biz ushbu maktablar namoyondalarining qarashlarini  
 
o'rganishdan boshlaymiz. «Yangi tarixiy maktab» va «ijtimoiy yo'nalish»ni esa 
ularning ko'pgina qarash va fikrlarining yaqinligi sababli birgalikda ko'rib chiqamiz. 
 
3. Tarixiy maktab (V.Rosher, K.Knis va B.Gildebrand) 
 
F.List tarixiy maktab o'tmishdoshi (salafi) bo'ldi. Shu maktabning o'zi XIX 
asrning 40-yillarida vujudga keldi. Uning namoyandalari siyosiy iqtisodning yagona 
nazariyasi bo'lishi ehtimolining o'zini rad etdilar. Ular barcha kapitalistik 
mamlakatlar uchun umumiy bo'lgan ob'ektiv iqtisodiy qonunlarni pisand qilmadilar. 
Tarixiy maktab abstrakt usulini rad qilib, uni oshkora empirizm (amaliy hayotga 
moyillik) bilan almashtirdilar. Iqtisodiy sub'ektivizm bu maktabning o'ziga xos 
xususiyatidir. 
Tarixiy maktab usulining mana shu hamma xususiyatlari shu bilan 
izohlanadiki, bu maktab namoyandalari hatto vulgar - madhiyabozlik nusxasidagi 
siyosiy iqtisodning ham nazariy asoslarini tugatish uchun jon-jahdlari bilan 
kurashdilar. Bu maktab nazariyotchilariga F.List ta'limoti kuchli ta'sir o'tkazdi. Biz 
buni quyidagi holatlarda sezishimiz mumkin:  
1. Tarixiy maktab vakillari siyosiy iqtisodni xo'jalik rivojlanishining umumiy 
qonunlarini o'rganadigan fan deb emas, balki davlatning etakchilik rolini e'tirof 
etgan milliy xo'jalik haqidagi fan deb hisobladilar;  
2. Ular klassik maktabga va unga ergashuvchilarga tanqidiy yondashdilar, 
abstraksiya usuliga qarshi chiqdilar;  
3. Ular mamlakat iqtisodiy rivojlanishini bosqichma-bosqich olib borish 
konsepsiyasiga asoslandilar.  
Lekin tarixiy maktab vakillari Listdan ilgarilab borib, siyosiy iqtisodda 
alohida tarixiy usulni yaratdilar. Tarixiy maktabning g'oyalari tobora tushunarli 
bo'lib boradi, chunki bu iqtisodiy ta'limotlarning negizlari Angliyadagi rikardochilar 
va Fransiyadagi Sey maktabi qarashlariga yaqin turadi. Shuningdek ular iqtisodiy 
fan markazida ma'naviy va psixik murakkab, milliy va tarixiy xususiyatli konkret 
kishi bo'lishini istar edilar. Shu asosda iqtisodiy fanning asosiy yo'nalishini tarix, 
o'rganishdan boshlaymiz. «Yangi tarixiy maktab» va «ijtimoiy yo'nalish»ni esa ularning ko'pgina qarash va fikrlarining yaqinligi sababli birgalikda ko'rib chiqamiz. 3. Tarixiy maktab (V.Rosher, K.Knis va B.Gildebrand) F.List tarixiy maktab o'tmishdoshi (salafi) bo'ldi. Shu maktabning o'zi XIX asrning 40-yillarida vujudga keldi. Uning namoyandalari siyosiy iqtisodning yagona nazariyasi bo'lishi ehtimolining o'zini rad etdilar. Ular barcha kapitalistik mamlakatlar uchun umumiy bo'lgan ob'ektiv iqtisodiy qonunlarni pisand qilmadilar. Tarixiy maktab abstrakt usulini rad qilib, uni oshkora empirizm (amaliy hayotga moyillik) bilan almashtirdilar. Iqtisodiy sub'ektivizm bu maktabning o'ziga xos xususiyatidir. Tarixiy maktab usulining mana shu hamma xususiyatlari shu bilan izohlanadiki, bu maktab namoyandalari hatto vulgar - madhiyabozlik nusxasidagi siyosiy iqtisodning ham nazariy asoslarini tugatish uchun jon-jahdlari bilan kurashdilar. Bu maktab nazariyotchilariga F.List ta'limoti kuchli ta'sir o'tkazdi. Biz buni quyidagi holatlarda sezishimiz mumkin: 1. Tarixiy maktab vakillari siyosiy iqtisodni xo'jalik rivojlanishining umumiy qonunlarini o'rganadigan fan deb emas, balki davlatning etakchilik rolini e'tirof etgan milliy xo'jalik haqidagi fan deb hisobladilar; 2. Ular klassik maktabga va unga ergashuvchilarga tanqidiy yondashdilar, abstraksiya usuliga qarshi chiqdilar; 3. Ular mamlakat iqtisodiy rivojlanishini bosqichma-bosqich olib borish konsepsiyasiga asoslandilar. Lekin tarixiy maktab vakillari Listdan ilgarilab borib, siyosiy iqtisodda alohida tarixiy usulni yaratdilar. Tarixiy maktabning g'oyalari tobora tushunarli bo'lib boradi, chunki bu iqtisodiy ta'limotlarning negizlari Angliyadagi rikardochilar va Fransiyadagi Sey maktabi qarashlariga yaqin turadi. Shuningdek ular iqtisodiy fan markazida ma'naviy va psixik murakkab, milliy va tarixiy xususiyatli konkret kishi bo'lishini istar edilar. Shu asosda iqtisodiy fanning asosiy yo'nalishini tarix,  
 
etika, huquq, psixologiya va etnografiya fanlariga almashtiradilar, ya'ni jamiyat 
iqtisodiy taraqqiyotining ob'ektiv qonunlarini bilishni rad etadilar.  
Iqtisodiy ta'limotlar tarixi fanida tarixiy maktabni uch taniqli olimlar: Rosher, 
Knis va Gildebrandlarnng ijodi bilan bog'lab o'rganilsa-da, bu yo'nalishda yana 
boshqa ko'pgina olimlar ham ish olib borganliklarini aytishimiz zarurdir. Shunday 
bo'lsa ham, bu professorlar tarixiy maktabning asosiy namoyandalari bo'lib, 
iqtisodiy nazariyaga katta hissa qo'shdilar.  
Gettingem va Leypsig dorilfununlarining professori Vilgelm Georg Fridrix 
Rosher (1817-1894) Germaniyadagi tarixiy maktabning asoschisi hisoblanadi. 1843 
yilda u «Tarixiy usul nuqtai nazaridan siyosiy iqtisod kursining qisqa asoslari» 
kitobini chiqardi. Iqtisodiy qonunlarning ob'ektivligini rad qilish bu ta'limotning 
o'zagidir. V.Rosher ijtimoiy iqtisodiyotning umumiy qonuniyati yo'q, balki faqat 
iqtisodiy omillar taraqqiyotininggina qonunlari bor, deb da'vo qilgan edi. Siyosiy 
iqtisod millat oldida burch tuyg'usiga ega bo'lgan ma'naviy fandir. V.Rosher siyosiy 
iqtisod predmetini ta'riflashda Listning sistemasini to'la-to'kis qabul qilib olib, 
jamiyat asta-sekin rivojlanadi deb hisobladi va sinfiy kurash mavjudligini inkor etdi. 
Rosher urushning madhiyachisi edi, u urushni tabiiy holat deb hisobladi va 
Germaniyani mustamlakalar va ta'sir doiralarini bosib olishga chaqirdi.  
Rosher tarixiy fiziologik deb ataladigan usulni ishlab chiqdi. Bu usul 
kapitalizm taraqqiyotining prusscha yo'lini, unga xos bo'lgan feodal sarqitlarni 
(dehqonlarning er egalariga bo'ysunishi, xunarmandlarning uyushmalariga va 
tabaqalariga xos cheklashlarini) tarixan oqlashdan va ko'klarga ko'tarib maqtashdan, 
faktlarni to'plashdan va shu faktlarni tarixiy o'xshashliklar asosida izohlashdan 
iborat.  
O'zining nazariy qoidalarida Rosher qiymatni iste'mol qiymatidan 
(foydalilikdan) iborat deb bildi, kapital deganda unumli iste'mol uchun mo'ljallangan 
har qanday mehnatni tushundi. J.V.Seyning ishlab chiqarishning uch omili 
nazariyasini V.Rosher tarixiy usul pozisiyalarida turib talqin etdi. Foydani 
kapitalistlar mehnatining natijasi deb e'lon qilib, daromadlarni taqsimlashda 
uyg'unlik hukmronlik qiladi, tenglik esa iqtisodiy taraqqiyot omili bo'lib xizmat 
etika, huquq, psixologiya va etnografiya fanlariga almashtiradilar, ya'ni jamiyat iqtisodiy taraqqiyotining ob'ektiv qonunlarini bilishni rad etadilar. Iqtisodiy ta'limotlar tarixi fanida tarixiy maktabni uch taniqli olimlar: Rosher, Knis va Gildebrandlarnng ijodi bilan bog'lab o'rganilsa-da, bu yo'nalishda yana boshqa ko'pgina olimlar ham ish olib borganliklarini aytishimiz zarurdir. Shunday bo'lsa ham, bu professorlar tarixiy maktabning asosiy namoyandalari bo'lib, iqtisodiy nazariyaga katta hissa qo'shdilar. Gettingem va Leypsig dorilfununlarining professori Vilgelm Georg Fridrix Rosher (1817-1894) Germaniyadagi tarixiy maktabning asoschisi hisoblanadi. 1843 yilda u «Tarixiy usul nuqtai nazaridan siyosiy iqtisod kursining qisqa asoslari» kitobini chiqardi. Iqtisodiy qonunlarning ob'ektivligini rad qilish bu ta'limotning o'zagidir. V.Rosher ijtimoiy iqtisodiyotning umumiy qonuniyati yo'q, balki faqat iqtisodiy omillar taraqqiyotininggina qonunlari bor, deb da'vo qilgan edi. Siyosiy iqtisod millat oldida burch tuyg'usiga ega bo'lgan ma'naviy fandir. V.Rosher siyosiy iqtisod predmetini ta'riflashda Listning sistemasini to'la-to'kis qabul qilib olib, jamiyat asta-sekin rivojlanadi deb hisobladi va sinfiy kurash mavjudligini inkor etdi. Rosher urushning madhiyachisi edi, u urushni tabiiy holat deb hisobladi va Germaniyani mustamlakalar va ta'sir doiralarini bosib olishga chaqirdi. Rosher tarixiy fiziologik deb ataladigan usulni ishlab chiqdi. Bu usul kapitalizm taraqqiyotining prusscha yo'lini, unga xos bo'lgan feodal sarqitlarni (dehqonlarning er egalariga bo'ysunishi, xunarmandlarning uyushmalariga va tabaqalariga xos cheklashlarini) tarixan oqlashdan va ko'klarga ko'tarib maqtashdan, faktlarni to'plashdan va shu faktlarni tarixiy o'xshashliklar asosida izohlashdan iborat. O'zining nazariy qoidalarida Rosher qiymatni iste'mol qiymatidan (foydalilikdan) iborat deb bildi, kapital deganda unumli iste'mol uchun mo'ljallangan har qanday mehnatni tushundi. J.V.Seyning ishlab chiqarishning uch omili nazariyasini V.Rosher tarixiy usul pozisiyalarida turib talqin etdi. Foydani kapitalistlar mehnatining natijasi deb e'lon qilib, daromadlarni taqsimlashda uyg'unlik hukmronlik qiladi, tenglik esa iqtisodiy taraqqiyot omili bo'lib xizmat  
 
qiladi deb hisobladi. Iqtisodiy kategoriyalarni talqin etishda Rosher aslida 
odamlarning buyumga bo'lgan munosabatini ko'rdi. Garchi u klassik maktab 
qoidalarini o'zgartirgan bo'lsa ham, ammo rasman hali bu maktabning merosi bilan 
aloqani uza olmagan edi. Uning izdoshlari va maslakdoshlari undan ilgarilab 
ketishdi.  
Tarixiy maktab g'oyalarini Karl Knis (1821-1892) jon-jahdi bilan o'rgandi. 
1853 yilda uning «Tarixiy usul nuqtai nazaridan siyosiy iqtisod» kitobi bosilib 
chiqdi. Bu kitobda u mazkur maktabning qarashlarini himoya etish va 
muntazamlashtirishga harakat qildi. K.Knis alohida iqtisodiy qonunlar yo'q, faqat 
doimo va hamma joyda amal qiladigan tabiiy qonunlar bor deb da'vo qildi. Shunga 
asoslanib u xususiy mulkchilik va kapitalizmning abadiyligi to'g'risida qisqacha 
xulosalar chiqardi.  
Knis siyosiy iqtisodni tarixiy usul pozisiyalarida turib tez qayta qurish 
mumkinligini asoslamoqchi bo'ldi. Uning fikricha, siyosiy iqtisod faqat iqtisodiy 
hodisalarni tasvirlab berishi mumkin, u nazariy umumlashmalarni berishga qodir 
emas. Knis iqtisodiy hodisalarni bilib olish hodisalari deb statistika va tarixiy 
bayonni tan oldi. U iqtisodiy siyosatga katta ahamiyat berdi. Bu siyosatni amalga 
oshirish uchun turli xalqlarning iqtisodiy turmushiga oid kuzatuvlardan olingan 
aniq-ravshan shart-sharoitlarni bilish zarurligini uqtirdi. Knis millat turmushining 
iqtisodiy sharoitlari uchun individ (shaxs), jamiyat va davlatning mas'uliyatini 
eklektik (qorishma) tarzda birlashtirmoqchi bo'ldi, pulni talqin etishda metallchilar 
konsepsiyasi pozisiyasida qoldi.  
1848 yilda Bruno Gildebrand (1812-1878) «Hozirgi zamon va kelajakning 
siyosiy iqtisodi» kitobini e'lon qildi. Bu kitobda u F.Engelsning «Angliyada 
ishchilar sinfining ahvoli» asariga qarshi chiqdi. B.Gildebrand kapitalizm ishchilar 
sinfining ahvolini yaxshilaydi va bu tuzumga qarshi kurashdan ma'no yo'q, deb 
hisoblaydi. B.Gildebrand iqtisodiy hodisalarni tadqiq qilishning o'z tarixiy usulini 
ilgari surdi, bu usul jamiyat tizimining iqtisodiy qonunlarini tahlil etishga statistika 
va tarixiy ma'lumotlarni yuzaki tarzda to'plashni qarama-qarshi qo'ydi. U qiymatni 
foydalilikdan iborat deb bildi va xususiy mulkchilikning himoyachisi bo'lib 
qiladi deb hisobladi. Iqtisodiy kategoriyalarni talqin etishda Rosher aslida odamlarning buyumga bo'lgan munosabatini ko'rdi. Garchi u klassik maktab qoidalarini o'zgartirgan bo'lsa ham, ammo rasman hali bu maktabning merosi bilan aloqani uza olmagan edi. Uning izdoshlari va maslakdoshlari undan ilgarilab ketishdi. Tarixiy maktab g'oyalarini Karl Knis (1821-1892) jon-jahdi bilan o'rgandi. 1853 yilda uning «Tarixiy usul nuqtai nazaridan siyosiy iqtisod» kitobi bosilib chiqdi. Bu kitobda u mazkur maktabning qarashlarini himoya etish va muntazamlashtirishga harakat qildi. K.Knis alohida iqtisodiy qonunlar yo'q, faqat doimo va hamma joyda amal qiladigan tabiiy qonunlar bor deb da'vo qildi. Shunga asoslanib u xususiy mulkchilik va kapitalizmning abadiyligi to'g'risida qisqacha xulosalar chiqardi. Knis siyosiy iqtisodni tarixiy usul pozisiyalarida turib tez qayta qurish mumkinligini asoslamoqchi bo'ldi. Uning fikricha, siyosiy iqtisod faqat iqtisodiy hodisalarni tasvirlab berishi mumkin, u nazariy umumlashmalarni berishga qodir emas. Knis iqtisodiy hodisalarni bilib olish hodisalari deb statistika va tarixiy bayonni tan oldi. U iqtisodiy siyosatga katta ahamiyat berdi. Bu siyosatni amalga oshirish uchun turli xalqlarning iqtisodiy turmushiga oid kuzatuvlardan olingan aniq-ravshan shart-sharoitlarni bilish zarurligini uqtirdi. Knis millat turmushining iqtisodiy sharoitlari uchun individ (shaxs), jamiyat va davlatning mas'uliyatini eklektik (qorishma) tarzda birlashtirmoqchi bo'ldi, pulni talqin etishda metallchilar konsepsiyasi pozisiyasida qoldi. 1848 yilda Bruno Gildebrand (1812-1878) «Hozirgi zamon va kelajakning siyosiy iqtisodi» kitobini e'lon qildi. Bu kitobda u F.Engelsning «Angliyada ishchilar sinfining ahvoli» asariga qarshi chiqdi. B.Gildebrand kapitalizm ishchilar sinfining ahvolini yaxshilaydi va bu tuzumga qarshi kurashdan ma'no yo'q, deb hisoblaydi. B.Gildebrand iqtisodiy hodisalarni tadqiq qilishning o'z tarixiy usulini ilgari surdi, bu usul jamiyat tizimining iqtisodiy qonunlarini tahlil etishga statistika va tarixiy ma'lumotlarni yuzaki tarzda to'plashni qarama-qarshi qo'ydi. U qiymatni foydalilikdan iborat deb bildi va xususiy mulkchilikning himoyachisi bo'lib  
 
maydonga chiqdi. Xususiy mulkchilikni har qanday ta'na qilishni tarixiy 
qonuniyatlarni halokatli ravishda buzish deb ta'rifladi. 
 B.Gildebrand taklif etgan insoniyat taraqqiyotining sistemasi natura, pul va 
kredit xo'jaligini o'z ichiga oladi. U ayirboshlash konsepsiyasiga asoslanib ish tutadi 
va ishlab chiqarish vositalarining bu xarakterini tan olmaydi, holbuki uning xarakteri 
iqtisodiy formasiyaning ijtimoiy tabiatini va jamiyatning sinfiy tuzilishini xizmatini 
tashkil qildi. 1861 yilda B.Gildebrand Germaniyaga qaytib, hayotining oxirigacha 
Yen universitetida faoliyat ko'rsatdi. U o'z asarlarining maqsadi qilib millat xo'jalik 
rivojlanishi qonunlarini o'rganishga e'tiborni qaratdi, turli xalqlar iqtisodiy tarixini 
o'rganishda taqqoslash usulini qo'llash zarurligini ko'rsatdi.  
 
4. Yangi tarixiy maktab va «ijtimoiy yo'nalish» 
 
XIX-asrning ikkinchi yarmida ham Germaniyada iqtisodiyot fani tarixiy usul 
asosida rivojlanmoqda edi. Nemis iqtisodchilari bundan avvalgi davrda iqtisodiy 
adabiyotda vujudga kelgan an'analarni davom ettirib, kuchaytirdilar. Ular 
Germaniya ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyotining o'ziga xosligini aks ettirib, feodalizm 
sarqitlarining uzoq vaqtdan beri saqlanib kelayotganligini keskin tanqid qildilar. Shu 
davr Germaniya iqtisodiy tadqiqotlarida Yangi tarixiy maktab etakchi o'rinlardan 
birini egallar edi. Ushbu maktabning etakchi olimlari, Gustav Shmoller (1838-
1917) bo'lsa, Lun Brentano (1844-1931), Verner Zombart (1863-1941), Maks 
Veber (1864-1921) o'zlarining ijtimoiy yo'nalishlari bilan «Yangi tarixiy maktab» 
ning ilmiy ishlarini davom ettirdilar edilar.  
G.Shmoller Berlin universiteti professori Gustav Shmoller 
o'zining «Xalq xo'jaligi to'g'risidagi umumiy ma'lumot 
asoslari» (1900-1904) nomli asosiy iqtisodiy asarida tarixiy 
maktabning asosiy vakillari V.Rosher va B.Gildebrandning asosiy 
qoidalari va usullarini yanada rivojlantirdi. Bu iqtisodiy 
amaliyotdan uch xil faoliyat turini: xususiy xo'jalik, davlat 
maydonga chiqdi. Xususiy mulkchilikni har qanday ta'na qilishni tarixiy qonuniyatlarni halokatli ravishda buzish deb ta'rifladi. B.Gildebrand taklif etgan insoniyat taraqqiyotining sistemasi natura, pul va kredit xo'jaligini o'z ichiga oladi. U ayirboshlash konsepsiyasiga asoslanib ish tutadi va ishlab chiqarish vositalarining bu xarakterini tan olmaydi, holbuki uning xarakteri iqtisodiy formasiyaning ijtimoiy tabiatini va jamiyatning sinfiy tuzilishini xizmatini tashkil qildi. 1861 yilda B.Gildebrand Germaniyaga qaytib, hayotining oxirigacha Yen universitetida faoliyat ko'rsatdi. U o'z asarlarining maqsadi qilib millat xo'jalik rivojlanishi qonunlarini o'rganishga e'tiborni qaratdi, turli xalqlar iqtisodiy tarixini o'rganishda taqqoslash usulini qo'llash zarurligini ko'rsatdi. 4. Yangi tarixiy maktab va «ijtimoiy yo'nalish» XIX-asrning ikkinchi yarmida ham Germaniyada iqtisodiyot fani tarixiy usul asosida rivojlanmoqda edi. Nemis iqtisodchilari bundan avvalgi davrda iqtisodiy adabiyotda vujudga kelgan an'analarni davom ettirib, kuchaytirdilar. Ular Germaniya ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyotining o'ziga xosligini aks ettirib, feodalizm sarqitlarining uzoq vaqtdan beri saqlanib kelayotganligini keskin tanqid qildilar. Shu davr Germaniya iqtisodiy tadqiqotlarida Yangi tarixiy maktab etakchi o'rinlardan birini egallar edi. Ushbu maktabning etakchi olimlari, Gustav Shmoller (1838- 1917) bo'lsa, Lun Brentano (1844-1931), Verner Zombart (1863-1941), Maks Veber (1864-1921) o'zlarining ijtimoiy yo'nalishlari bilan «Yangi tarixiy maktab» ning ilmiy ishlarini davom ettirdilar edilar. G.Shmoller Berlin universiteti professori Gustav Shmoller o'zining «Xalq xo'jaligi to'g'risidagi umumiy ma'lumot asoslari» (1900-1904) nomli asosiy iqtisodiy asarida tarixiy maktabning asosiy vakillari V.Rosher va B.Gildebrandning asosiy qoidalari va usullarini yanada rivojlantirdi. Bu iqtisodiy amaliyotdan uch xil faoliyat turini: xususiy xo'jalik, davlat  
 
xo'jaligi va diniy xo'jalikni alohida ajratib ko'rsatadi. Birinchisida xususiy manfaat, 
ikkinchisida jamiyat, ijtimoiy manfaat va uchinchisida xayr-ehson asosiy deb  
 
   G. Shmoller     belgilanadi. Umuman, G.Shmollerning qarashlariga davlatning 
belgilovchilik, etakchilik rolini ko'rsatish xosdir. G.Shmoller marksizmga qarshi 
kurashib, ijtimoiy va sinfiy muammolarni siyosiy iqtisoddan chiqarib tashlab, uni 
xalq xo'jaligi tarixi faniga aylantirishga urindi. U faktlarni va statistika manbalarini 
o'rganish, xalq xo'jaligidagi hodisalarni bayon etib berishni siyosiy iqtisodning bosh 
vazifasi deb hisoblaydi.  
G.Shmoller umuman xalq xo'jaligi o'zgarishsiz qolaveradi. degan fikrga 
asoslanib, uning ayrim bo'g'inlarida juz'iy o'zgarishlar bo'lishi haqidagina gapirish 
mumkin, deb hisoblaydi. Tadqiqotlarning qat'iyan rad etilayotgan abstrakt usuliga 
qarama-qarshi qo'yilgan empirizm (nazariy mashg'ulotlardan ko'ra amaliy faoliyatga 
ko'proq moyillik) olim va uning izdoshlariga xos xususiyat edi. 
  
G.Shmoller iqtisodiyotda odob-huquq omilini belgilovchi omil deb hisoblab, 
har bir xalqning hayot tarzi odob qoidalarida, xo'jalik huquqida o'zining asosiy 
ifodasini topadi, deb ta'kidlaydi. Yangi tarixiy maktab iqtisodchilari xo'jalik 
turmushida burjua-pomeshchik davlati hal qiluvchi rol o'ynaydi deb bilar edilar. Ular 
Germaniyada kuchli milliy davlat tashkil etilishi tarafdori edilar.  
Yangi tarixiy maktabning namoyandalari «Sinfiy inoqlik» g'oyalarini ishlab 
chiqib, targ'ib qildilar. G.Shmoller tomonidan tuzilgan «Ijtimoiy siyosat 
uyushmasi»nng faoliyati shu maqsadga xizmat qilar edi. Uning etakchi 
nazariyotchilari universitet professorlari bo'lib, ularning dasturlari «kafedr-
sosializm» (kafedradagi sosializm) deb atalar edi. Ushbu dasturdagi boshlang'ich 
ta'limni majburiy kiritish, bolalar, o'smirlar va ayollar mehnatini davlat tomonidan 
tartibga solish, ishchilarni kasallik va baxtsiz hodisalardan sug'urta qilish, qarilik va 
mehnat layoqatlarini yo'qotgan chog'ida nafaqa to'lash kabi islohotchilik g'oyalari 
sosial-demokratlar orasida ham keng yoyildi.  
Germaniyada Luno Brentano ham asosiy nazariyotchilardan hisoblanib, 
«Yangi tarixiy maktab» ning liberal qanotiga boshchilik qildi. O'zining «Klassik 
xo'jaligi va diniy xo'jalikni alohida ajratib ko'rsatadi. Birinchisida xususiy manfaat, ikkinchisida jamiyat, ijtimoiy manfaat va uchinchisida xayr-ehson asosiy deb G. Shmoller belgilanadi. Umuman, G.Shmollerning qarashlariga davlatning belgilovchilik, etakchilik rolini ko'rsatish xosdir. G.Shmoller marksizmga qarshi kurashib, ijtimoiy va sinfiy muammolarni siyosiy iqtisoddan chiqarib tashlab, uni xalq xo'jaligi tarixi faniga aylantirishga urindi. U faktlarni va statistika manbalarini o'rganish, xalq xo'jaligidagi hodisalarni bayon etib berishni siyosiy iqtisodning bosh vazifasi deb hisoblaydi. G.Shmoller umuman xalq xo'jaligi o'zgarishsiz qolaveradi. degan fikrga asoslanib, uning ayrim bo'g'inlarida juz'iy o'zgarishlar bo'lishi haqidagina gapirish mumkin, deb hisoblaydi. Tadqiqotlarning qat'iyan rad etilayotgan abstrakt usuliga qarama-qarshi qo'yilgan empirizm (nazariy mashg'ulotlardan ko'ra amaliy faoliyatga ko'proq moyillik) olim va uning izdoshlariga xos xususiyat edi. G.Shmoller iqtisodiyotda odob-huquq omilini belgilovchi omil deb hisoblab, har bir xalqning hayot tarzi odob qoidalarida, xo'jalik huquqida o'zining asosiy ifodasini topadi, deb ta'kidlaydi. Yangi tarixiy maktab iqtisodchilari xo'jalik turmushida burjua-pomeshchik davlati hal qiluvchi rol o'ynaydi deb bilar edilar. Ular Germaniyada kuchli milliy davlat tashkil etilishi tarafdori edilar. Yangi tarixiy maktabning namoyandalari «Sinfiy inoqlik» g'oyalarini ishlab chiqib, targ'ib qildilar. G.Shmoller tomonidan tuzilgan «Ijtimoiy siyosat uyushmasi»nng faoliyati shu maqsadga xizmat qilar edi. Uning etakchi nazariyotchilari universitet professorlari bo'lib, ularning dasturlari «kafedr- sosializm» (kafedradagi sosializm) deb atalar edi. Ushbu dasturdagi boshlang'ich ta'limni majburiy kiritish, bolalar, o'smirlar va ayollar mehnatini davlat tomonidan tartibga solish, ishchilarni kasallik va baxtsiz hodisalardan sug'urta qilish, qarilik va mehnat layoqatlarini yo'qotgan chog'ida nafaqa to'lash kabi islohotchilik g'oyalari sosial-demokratlar orasida ham keng yoyildi. Germaniyada Luno Brentano ham asosiy nazariyotchilardan hisoblanib, «Yangi tarixiy maktab» ning liberal qanotiga boshchilik qildi. O'zining «Klassik  
 
siyosiy iqtisod» (1888y.), «Tarixda ahloq-odob va xalq xo'jaligi»(1894y.) nomli 
asosiy asarlari bilan iqtisodiy fan taraqqiyotiga katta xissa qo'shdi. L.Brentano 
G.Shmoller kabi iqtisodiyotda ahloq va huquq omillari belgilovchi rol o'ynaydi deb 
hisoblab ishlab chiqarish va uning tabiiy va ijtimoiy jihatlariga e'tibor bermaydi. U 
ayriboshlash konsepsiyasining tarafdori bo'lib realizisiya va ayriboshlash 
sharoitlarining o'zgarishi xo'jalik turmushida va ishlab chiqarish shakllarida 
belgilovchi ahamiyatga ega bo'ladi deb hisoblaydi. L.Brentano liberal 
kapitalistlarning manfaatlarini ifodalab, nemis ishchilar sifining inqilobiy-siyosiy 
chiqishlariga qarshi edi. U o'zining liberal «ijtimoiy inoqlik» deb nomlangan 
islohotlar dasturida ingliz tred-yunionlari (kasaba uyushmalari) tajribalaridan keng 
foydalanishni taklif qiladi. Jumladan, kasaba uyushmalari fabrika qonunlari 
yordamida ishchilar o'rtaga tashlagan talablarni qondirishda foydalanish bilan birga 
uy joy qurilishi va matlubot kooperasiyalarida ham turli masalalarni hal etishda keng 
foydalanishlari zarur deb hisoblaydi.  
L.Brentano ham davlat sosializmi g'oyalarini o'z holicha talqin qilib toboro 
keng tus olayotgan ishchilar harakatlarini ma'lum darajada jilovlashga harakat qilar 
edi.  
Lekin Brentano timsolida Yangi tarixiy maktab o'zining yuksak cho'qqilariga ham 
hali etgani yo'q edi. Uning ijtimoiy to'qnashuvlarning oldini olishga qaratilgan 
«sinfiy 
inoqlik» 
nazariyasi 
islohotchilik 
oqimidagi 
ijtimoiy 
maktablar, 
institusionalizm yo'nalishi uchun aosiy manba rolini o'ynadi, xolos.  
K.Menger G.Shmollerning shogirdi Verner Zombart ham Yangi tarixiy 
maktabning asosiy vakillaridan edi. Berlin universitetining professori Zombart 
o'zining K.Marksga yaqinligini ko'rsatish maqsadida «Hozirgi zamon kapitalizmi» 
kitobida «Meni Shmollerdan K.Marks ajratib turadi», deb yozgan edi. U 
K.Marksning olimligini uning revolyusionligidan ajratishga urinib, marksizm 
asoschisi ta'limotidagi mana shu ikki negizning bir-biriga zidligi to'g'risidagi fikrni 
ko'tarib chiqdi. Shuningdek, markscha siyosiy iqtisodning iqtisodiy kategoriyalarini 
haqiqiy mazmundan mahrum etib, o'z holicha ta'rifladi. Chunonchi, qiymatning 
mehnat nazariyasi «ishning g'oyasi» deb e'lon qilindi va fikran mantiqiy bir ishdan 
siyosiy iqtisod» (1888y.), «Tarixda ahloq-odob va xalq xo'jaligi»(1894y.) nomli asosiy asarlari bilan iqtisodiy fan taraqqiyotiga katta xissa qo'shdi. L.Brentano G.Shmoller kabi iqtisodiyotda ahloq va huquq omillari belgilovchi rol o'ynaydi deb hisoblab ishlab chiqarish va uning tabiiy va ijtimoiy jihatlariga e'tibor bermaydi. U ayriboshlash konsepsiyasining tarafdori bo'lib realizisiya va ayriboshlash sharoitlarining o'zgarishi xo'jalik turmushida va ishlab chiqarish shakllarida belgilovchi ahamiyatga ega bo'ladi deb hisoblaydi. L.Brentano liberal kapitalistlarning manfaatlarini ifodalab, nemis ishchilar sifining inqilobiy-siyosiy chiqishlariga qarshi edi. U o'zining liberal «ijtimoiy inoqlik» deb nomlangan islohotlar dasturida ingliz tred-yunionlari (kasaba uyushmalari) tajribalaridan keng foydalanishni taklif qiladi. Jumladan, kasaba uyushmalari fabrika qonunlari yordamida ishchilar o'rtaga tashlagan talablarni qondirishda foydalanish bilan birga uy joy qurilishi va matlubot kooperasiyalarida ham turli masalalarni hal etishda keng foydalanishlari zarur deb hisoblaydi. L.Brentano ham davlat sosializmi g'oyalarini o'z holicha talqin qilib toboro keng tus olayotgan ishchilar harakatlarini ma'lum darajada jilovlashga harakat qilar edi. Lekin Brentano timsolida Yangi tarixiy maktab o'zining yuksak cho'qqilariga ham hali etgani yo'q edi. Uning ijtimoiy to'qnashuvlarning oldini olishga qaratilgan «sinfiy inoqlik» nazariyasi islohotchilik oqimidagi ijtimoiy maktablar, institusionalizm yo'nalishi uchun aosiy manba rolini o'ynadi, xolos. K.Menger G.Shmollerning shogirdi Verner Zombart ham Yangi tarixiy maktabning asosiy vakillaridan edi. Berlin universitetining professori Zombart o'zining K.Marksga yaqinligini ko'rsatish maqsadida «Hozirgi zamon kapitalizmi» kitobida «Meni Shmollerdan K.Marks ajratib turadi», deb yozgan edi. U K.Marksning olimligini uning revolyusionligidan ajratishga urinib, marksizm asoschisi ta'limotidagi mana shu ikki negizning bir-biriga zidligi to'g'risidagi fikrni ko'tarib chiqdi. Shuningdek, markscha siyosiy iqtisodning iqtisodiy kategoriyalarini haqiqiy mazmundan mahrum etib, o'z holicha ta'rifladi. Chunonchi, qiymatning mehnat nazariyasi «ishning g'oyasi» deb e'lon qilindi va fikran mantiqiy bir ishdan  
 
iborat deb ko'rsatildi. Zombart ishlab chiqarishning uch omili xususidagi 
nazariyaning tarafdori bo'lib (kapital, mehnat, er), antagonistik ziddiyatlar va 
iqtisodiy inqirozlarning muqarrarligini inkor etdi. U o'z asarida ijtimoiy-iqtisodiy 
formasiyalar to'g'risidagi ta'limotni va ayniqsa proletariat diktaturasi nazariyasini 
inkor qildi. Marksizm nazariyasiga Zombart sosial plyuralizm (lotincha pluralis - 
ko'pfikrlilik) deb atalgan konsepsiyani qarama-qarshi qo'ydi. U jamiyatning 
taraqqiyoti sosializm sari borayotgani yo'q, balki xo'jalikning ko'pgina eski va yangi 
shakllarini o'z ichiga oladigan murakkab iqtisodiy sistema sari boryapti, deb 
ko'rsatdi. Sosial plyuralizm konsepsiyasi Zombartning fikricha, jamiyat haqiqiy 
taraqqiyotga mos ravishda kapitalizm hayotining mustahkamligi va uzoq davom 
etishini isbotlashi kerak edi. 
  
Zombartning iqtisodiy qarashlari bora-bora reaksion tus olib ketdi. I Jahon 
urushi yillarida u ochiqdan-ochiq militarizm va shovinizm 
tomonidan 
turib, 
Germaniya 
imperializmining 
mafkurachisiga aylandi. Uning asarlari esa nemis fashizmi 
mafkurasining shakllanishiga ko'maklashdi. Ayniqsa «Nemis 
sosializmi» (1934) kitobida Zombart gitlerizmni oshkora 
maktab yozdi, fashizmning inson zotiga nafratdan iborat 
doktrinasi barcha bandlari bilan birdam ekanligini bildirdi.  
Uning fashizmga yaqinligi Yangi tarixiy maktab vakillari orasida yagona jiddiy 
kamchilik edi.  
Maks Veber har tomonlama ma'lumotli va ko'pkirrali olim edi. U falsafa, tarix, 
sosiologiya va iqtisodiyot  
M. Veber     fanlarining rivojiga katta hissa qo'shdi. Uning ijodida tarixiy maktab 
o'zining eng yuqori pog'onasiga ko'tarildi. M.Veber hammadan ko'proq darajada 
noto'g'ri fikrga asoslangan millatchilik va bir taraflama «tarixiy usul»dan ozoddir. 
Uning ijodida hech qanday qiyinchiliksiz xalqlarning iqtisodiy hayotining 
rivojlanish ykllaridagi qiyinchiliklarni engib, milliy xususiyatlar va an'analar orqali 
konkret tarixiy sharoitlar, milliy xarakterlar va ularning madaniyati      qandaydir 
umumiy qonun asosida belgilanadi, degan fikrni ko'rish mumkin. O'zining dastlabki 
iborat deb ko'rsatildi. Zombart ishlab chiqarishning uch omili xususidagi nazariyaning tarafdori bo'lib (kapital, mehnat, er), antagonistik ziddiyatlar va iqtisodiy inqirozlarning muqarrarligini inkor etdi. U o'z asarida ijtimoiy-iqtisodiy formasiyalar to'g'risidagi ta'limotni va ayniqsa proletariat diktaturasi nazariyasini inkor qildi. Marksizm nazariyasiga Zombart sosial plyuralizm (lotincha pluralis - ko'pfikrlilik) deb atalgan konsepsiyani qarama-qarshi qo'ydi. U jamiyatning taraqqiyoti sosializm sari borayotgani yo'q, balki xo'jalikning ko'pgina eski va yangi shakllarini o'z ichiga oladigan murakkab iqtisodiy sistema sari boryapti, deb ko'rsatdi. Sosial plyuralizm konsepsiyasi Zombartning fikricha, jamiyat haqiqiy taraqqiyotga mos ravishda kapitalizm hayotining mustahkamligi va uzoq davom etishini isbotlashi kerak edi. Zombartning iqtisodiy qarashlari bora-bora reaksion tus olib ketdi. I Jahon urushi yillarida u ochiqdan-ochiq militarizm va shovinizm tomonidan turib, Germaniya imperializmining mafkurachisiga aylandi. Uning asarlari esa nemis fashizmi mafkurasining shakllanishiga ko'maklashdi. Ayniqsa «Nemis sosializmi» (1934) kitobida Zombart gitlerizmni oshkora maktab yozdi, fashizmning inson zotiga nafratdan iborat doktrinasi barcha bandlari bilan birdam ekanligini bildirdi. Uning fashizmga yaqinligi Yangi tarixiy maktab vakillari orasida yagona jiddiy kamchilik edi. Maks Veber har tomonlama ma'lumotli va ko'pkirrali olim edi. U falsafa, tarix, sosiologiya va iqtisodiyot M. Veber fanlarining rivojiga katta hissa qo'shdi. Uning ijodida tarixiy maktab o'zining eng yuqori pog'onasiga ko'tarildi. M.Veber hammadan ko'proq darajada noto'g'ri fikrga asoslangan millatchilik va bir taraflama «tarixiy usul»dan ozoddir. Uning ijodida hech qanday qiyinchiliksiz xalqlarning iqtisodiy hayotining rivojlanish ykllaridagi qiyinchiliklarni engib, milliy xususiyatlar va an'analar orqali konkret tarixiy sharoitlar, milliy xarakterlar va ularning madaniyati qandaydir umumiy qonun asosida belgilanadi, degan fikrni ko'rish mumkin. O'zining dastlabki  
 
asarlarida M.Veber tarixiy fanlarga faqat bayonchilik etarli emasligini ko'rsatdi. U 
yuksak benuqson tiplar konsepsiyasini ilgari surdi. Yuksak va benuqson tip - bu o'z 
mohiyatiga ko'ra olim shakllantirgan konkret faktlar va u yoki bu xalqning tarixiy 
rivojlanish jarayonlarini tushuntirib berishi uchun tuzadigan muayan sxemasidir. 
M.Veberning XV-XVI asrlarda Evropaning xo'jalik burilishiga deformasiyaning 
ta'siri sohasidagi izlanishlari fanda juda katta iz qoldirdi. Bu izlanishlarning 
markazida «Protestant etikasi va kapitalizm ruhi» asari turadi. Ma'lum ma'noda 
Veber Zombart amalga oshira olmagan ishni, ya'ni fundamental tarixiy-iqticodiy 
asarini yaratdi. Bu kitob sayohatchining kelajak haqidagi yozuvlari emas, balki 
kosmosdan turib kuzatishi edi.  
 
QISQACHA XULOSALAR 
 
  
F.List va tarixiy maktab namoyandalari o'z asarlari va uslubiyatlari bilan 
Germaniyada iqtisod fanining rivojlanishiga katta hissa qo'shdilar.  
List asarlarining betakrorligi va ilmiy ahamiyati xo'jalik siyosiy muammolarini 
chuqur tahlil qilishda hamda kam rivojlangan mamlakatlarning iqtisodiy rivojlanish 
qiyinchiliklarini oldindan ko'rsatib berishda o'z o'rnini topadi. F.Listning traktati 
to'rtta asosiy kitobdan iborat bo'lib, «Tarix», «Nazariya», «Sistemalar» va 
«Siyosat» deb nomlanadi. Birinchi kitobda u Evropa xalqlarining iqtisodiy tarixini 
o'rganib, zarur qisqacha xulosalarlar chiqaradi. Ikkinchi kitob olimning iqtisodiy 
qarashlarining nazariy asoslarini ko'rsatib beradi. Uchinchi kitobda List siyosiy 
iqtisodning bir nechta sistemalarini ko'rib chiqadi. Jumladan, merkantilistlar, 
fiziokratlar sistemalari bilan bir qatorda sanoat sistemasi mavjudligini ko'rsatib 
o'tadi. 
  
F.List xo'jalik rivojlanishini, ya'ni taraqqiyotining turli bosqichlarini ko'rsatar 
ekan, umumiy qonuniyatlarni e'tibordan chetda qoldiradi. Lekin u o'z qarashlarini 
tarixiy-geografik, milliy sharoitlardan kelib chiqqan va hamma uchun umumiy 
bo'lgan holatlarni tasdiqlovchi manbalarni aniq ko'rsatib o'tdi. Shuningdek, milliy 
asarlarida M.Veber tarixiy fanlarga faqat bayonchilik etarli emasligini ko'rsatdi. U yuksak benuqson tiplar konsepsiyasini ilgari surdi. Yuksak va benuqson tip - bu o'z mohiyatiga ko'ra olim shakllantirgan konkret faktlar va u yoki bu xalqning tarixiy rivojlanish jarayonlarini tushuntirib berishi uchun tuzadigan muayan sxemasidir. M.Veberning XV-XVI asrlarda Evropaning xo'jalik burilishiga deformasiyaning ta'siri sohasidagi izlanishlari fanda juda katta iz qoldirdi. Bu izlanishlarning markazida «Protestant etikasi va kapitalizm ruhi» asari turadi. Ma'lum ma'noda Veber Zombart amalga oshira olmagan ishni, ya'ni fundamental tarixiy-iqticodiy asarini yaratdi. Bu kitob sayohatchining kelajak haqidagi yozuvlari emas, balki kosmosdan turib kuzatishi edi. QISQACHA XULOSALAR F.List va tarixiy maktab namoyandalari o'z asarlari va uslubiyatlari bilan Germaniyada iqtisod fanining rivojlanishiga katta hissa qo'shdilar. List asarlarining betakrorligi va ilmiy ahamiyati xo'jalik siyosiy muammolarini chuqur tahlil qilishda hamda kam rivojlangan mamlakatlarning iqtisodiy rivojlanish qiyinchiliklarini oldindan ko'rsatib berishda o'z o'rnini topadi. F.Listning traktati to'rtta asosiy kitobdan iborat bo'lib, «Tarix», «Nazariya», «Sistemalar» va «Siyosat» deb nomlanadi. Birinchi kitobda u Evropa xalqlarining iqtisodiy tarixini o'rganib, zarur qisqacha xulosalarlar chiqaradi. Ikkinchi kitob olimning iqtisodiy qarashlarining nazariy asoslarini ko'rsatib beradi. Uchinchi kitobda List siyosiy iqtisodning bir nechta sistemalarini ko'rib chiqadi. Jumladan, merkantilistlar, fiziokratlar sistemalari bilan bir qatorda sanoat sistemasi mavjudligini ko'rsatib o'tadi. F.List xo'jalik rivojlanishini, ya'ni taraqqiyotining turli bosqichlarini ko'rsatar ekan, umumiy qonuniyatlarni e'tibordan chetda qoldiradi. Lekin u o'z qarashlarini tarixiy-geografik, milliy sharoitlardan kelib chiqqan va hamma uchun umumiy bo'lgan holatlarni tasdiqlovchi manbalarni aniq ko'rsatib o'tdi. Shuningdek, milliy  
 
sanoat, millatning sanoat tarbiyasi va ayniqsa tashqi savdo taraqqiyoti muammolari 
keng ilmiy tahlil qilindi.  
F.List tomonidan bir davrning o'zida turli mamlakatlar teng rivojlanishi 
mumkin emasligining ilmiy asoslanishi katta ahamiyatga ega bo'ldi. Tarixiy maktab 
olimlari iqtisodiy fan rivoji yo'lida ko'p ishlarni amalga oshirdilar. Ular o'z asarlarida 
tarixiy va statistika manbalarini keng qo'llagan bo'lsalar-da, ayrim hollarda yuzaki 
bayonchilikni ham uchratishimiz mumkindir.  
Lekin shuni aytish zarurki, B.Gildebrandning «Hozirgi zamon va kelajakning 
siyosiy iqtisodi» va K.Knisning «Tarixiy usul nuqtai nazaridan siyosiy iqtisod» 
nomli kitoblari nashr qilinishi iqtisodiy ta'limotlar tarixida tarixiy maktab o'rnini 
mustahkam belgilab berdi. Ushbu maktabning «tarixiy» usuliga xos xususiyatlarni 
V.Rosher quyidagicha belgilaydi:  
1. Xalqlar iqtisodiy masala deganda nimani tushunadi? Ular iqtisodiy sohada 
nimalarga erishganliklarini amalda ko'rsatish;  
2. Faqat zamonaviy iqtisodiy munosabatlarni kuzatish bilan cheklanmaslik;  
3. Barcha xalqlarga xos iqtisodiy hodisa va harakatlarni taqqoslab tanqid qilish. Bu 
sohada ayniqsa qadimgi xalqlarga e'tibor berish;  
4. Iqtisodiy muassasalarni maqtamaslik va haqorat qilmaslik, chunki ulardan 
ayrimlarigina barcha xalqlar uchun foydali yoki zararlidir.  
Shunday qilib, tarixiy maktab vakillari tarixiy rivojlanish, evolyusiya va 
bosqichlar ketma-ketligini e'tirof etib, iqtisodiy qonunlarni e'tibordan chetda 
qoldirdilar. Tarixiy maktab faoliyati barcha kamchiliklardan qat'i nazar katta 
e'tiborga loyik bo'ldi. Bu maktabning o'ziga xos usulini nemis iqtisodchilarining 
keyingi avlodi o'z ijodi bilan davom ettirdi. XIX asrning 70-yillarida iqtisodiy 
ta'limotlar tarixi fanida bir nechta nazariy maktablar vujudga keldiki, ular o'z 
maqsad, vazifalari va uslubiyatlari bilan o'zaro farq qilar edilar. Germaniyadagi 
yangi tarixiy maktab ham xuddi ana shunday ya'ni yangi yo'nalishni ilmiy 
asoslashga harakat qilgan va klassik nazariyotchilarni ayovsiz tanqid qilgan nazariy 
maktablardan biri edi.  
sanoat, millatning sanoat tarbiyasi va ayniqsa tashqi savdo taraqqiyoti muammolari keng ilmiy tahlil qilindi. F.List tomonidan bir davrning o'zida turli mamlakatlar teng rivojlanishi mumkin emasligining ilmiy asoslanishi katta ahamiyatga ega bo'ldi. Tarixiy maktab olimlari iqtisodiy fan rivoji yo'lida ko'p ishlarni amalga oshirdilar. Ular o'z asarlarida tarixiy va statistika manbalarini keng qo'llagan bo'lsalar-da, ayrim hollarda yuzaki bayonchilikni ham uchratishimiz mumkindir. Lekin shuni aytish zarurki, B.Gildebrandning «Hozirgi zamon va kelajakning siyosiy iqtisodi» va K.Knisning «Tarixiy usul nuqtai nazaridan siyosiy iqtisod» nomli kitoblari nashr qilinishi iqtisodiy ta'limotlar tarixida tarixiy maktab o'rnini mustahkam belgilab berdi. Ushbu maktabning «tarixiy» usuliga xos xususiyatlarni V.Rosher quyidagicha belgilaydi: 1. Xalqlar iqtisodiy masala deganda nimani tushunadi? Ular iqtisodiy sohada nimalarga erishganliklarini amalda ko'rsatish; 2. Faqat zamonaviy iqtisodiy munosabatlarni kuzatish bilan cheklanmaslik; 3. Barcha xalqlarga xos iqtisodiy hodisa va harakatlarni taqqoslab tanqid qilish. Bu sohada ayniqsa qadimgi xalqlarga e'tibor berish; 4. Iqtisodiy muassasalarni maqtamaslik va haqorat qilmaslik, chunki ulardan ayrimlarigina barcha xalqlar uchun foydali yoki zararlidir. Shunday qilib, tarixiy maktab vakillari tarixiy rivojlanish, evolyusiya va bosqichlar ketma-ketligini e'tirof etib, iqtisodiy qonunlarni e'tibordan chetda qoldirdilar. Tarixiy maktab faoliyati barcha kamchiliklardan qat'i nazar katta e'tiborga loyik bo'ldi. Bu maktabning o'ziga xos usulini nemis iqtisodchilarining keyingi avlodi o'z ijodi bilan davom ettirdi. XIX asrning 70-yillarida iqtisodiy ta'limotlar tarixi fanida bir nechta nazariy maktablar vujudga keldiki, ular o'z maqsad, vazifalari va uslubiyatlari bilan o'zaro farq qilar edilar. Germaniyadagi yangi tarixiy maktab ham xuddi ana shunday ya'ni yangi yo'nalishni ilmiy asoslashga harakat qilgan va klassik nazariyotchilarni ayovsiz tanqid qilgan nazariy maktablardan biri edi.  
 
Ushbu maktab iqtisodchilari klassiklar fikricha qarshi iqtisodiy qonunlarning 
nisbiy ekanligi, tarixiylik nuqtai-nazaridan vaqtincha ekanligini hamda itimoiy va 
tabiiy faktorlargi mos ravida shartli ekanligini ko'rsatib berdilar. Shuningdek 
klassiklarning «iqtisodiy inson» g'oyalari ham tanqid qilinib, undagi insonlarning 
xo'jalik faoliyati - xulqiga xos kechinmalari (ijtimoiy manfaat, oilaviy g'amxo'rlik, 
mehribonlik, burchni his etish, urf-odatlar va boshqalar) e'tibordan chetda 
qolmaganligini alohida ta'kidladilar.  
Va nihoyat, ular klassik maktabga xos bo'lgan abstraksiya va deduksiya 
uslublaridan keng foydalanish o'z navbatida ilmiy kuzatish va induksiya 
uslublaridan etarli foydalanmaslikka asosiy sabab ekanligini ko'rsatib berdilar. 
haqiqatdan ham, yangi tarixiy maktab olimlari qo'llagan va iqtisodiyot fanidagi 
yangicha tarixiy usullar ushbu maktab erishgan ijobiy yutug'larga asosiy sababchi 
edi.  
Chunki bir qancha marotaba nashrdan chqqan fundamental tarixiy-iqtisodiy 
monografiyalar na faqat oddiy ilmiy ishlar sifatida, balki bu izlanishlar natijasi, qator 
ijtimoiy-iqtisodiy muammolarni hal etishda o'z o'rnini topdi. Shu o'rinda taniqli 
iqtisodchi olim Ya.S.Yadgarovning yozishicha, tarixiy maktab xo'jalik hayoti 
evolyusiyasini ilmiy o'rgangan yangi tarixiy maktabning o'tmishdoshi bo'lgan bo'lsa, 
o'z navbatida bu maktab hozirgi zamon iqtisodiyot fanidagi institutsional yo'nalish 
ya'ni amerika ijtimoiy-institutsional maktablari shakllanishiga ijobiy ta'sir ko'rsatgan 
edi (Yadgarov A.S. Istoriya ekonomicheskix ucheniy.M.,1999,s.149).  
 
 
 
Asosiy tushuncha va iboralar 
 
Tarixiy maktab; F.List; millatning ruhi; iqtisodiy ta'limotlar tarixida tarixiy usul; 
yangi tarixiy maktab; davlat sosializmi; benuqson tiplar; plyuralizm.  
 
Nazorat va mulohaza uchun savollar 
Ushbu maktab iqtisodchilari klassiklar fikricha qarshi iqtisodiy qonunlarning nisbiy ekanligi, tarixiylik nuqtai-nazaridan vaqtincha ekanligini hamda itimoiy va tabiiy faktorlargi mos ravida shartli ekanligini ko'rsatib berdilar. Shuningdek klassiklarning «iqtisodiy inson» g'oyalari ham tanqid qilinib, undagi insonlarning xo'jalik faoliyati - xulqiga xos kechinmalari (ijtimoiy manfaat, oilaviy g'amxo'rlik, mehribonlik, burchni his etish, urf-odatlar va boshqalar) e'tibordan chetda qolmaganligini alohida ta'kidladilar. Va nihoyat, ular klassik maktabga xos bo'lgan abstraksiya va deduksiya uslublaridan keng foydalanish o'z navbatida ilmiy kuzatish va induksiya uslublaridan etarli foydalanmaslikka asosiy sabab ekanligini ko'rsatib berdilar. haqiqatdan ham, yangi tarixiy maktab olimlari qo'llagan va iqtisodiyot fanidagi yangicha tarixiy usullar ushbu maktab erishgan ijobiy yutug'larga asosiy sababchi edi. Chunki bir qancha marotaba nashrdan chqqan fundamental tarixiy-iqtisodiy monografiyalar na faqat oddiy ilmiy ishlar sifatida, balki bu izlanishlar natijasi, qator ijtimoiy-iqtisodiy muammolarni hal etishda o'z o'rnini topdi. Shu o'rinda taniqli iqtisodchi olim Ya.S.Yadgarovning yozishicha, tarixiy maktab xo'jalik hayoti evolyusiyasini ilmiy o'rgangan yangi tarixiy maktabning o'tmishdoshi bo'lgan bo'lsa, o'z navbatida bu maktab hozirgi zamon iqtisodiyot fanidagi institutsional yo'nalish ya'ni amerika ijtimoiy-institutsional maktablari shakllanishiga ijobiy ta'sir ko'rsatgan edi (Yadgarov A.S. Istoriya ekonomicheskix ucheniy.M.,1999,s.149). Asosiy tushuncha va iboralar Tarixiy maktab; F.List; millatning ruhi; iqtisodiy ta'limotlar tarixida tarixiy usul; yangi tarixiy maktab; davlat sosializmi; benuqson tiplar; plyuralizm. Nazorat va mulohaza uchun savollar  
 
 
 1. XIX asrning o'rtalarida Germaniyaning iqtisodiy rivojlanishi xususiyatlarini aytib 
bering.  
2. F.Listning hayoti va ijodi haqida nimalarni bilasiz?  
3. F.List iqtisodiy ta'limotlar tarixi fanida qaysi yo'nalishga asos soldi? 
 4. F.Listning asosiy iqtisodiy asari qanday nomlanadi va unda ko'tarilgan bosh 
mavzu nimalardan iborat?  
5. F.List ta'limotida xo'jalik taraqqiyotining tarixiy bosqichlari qanday ifodalanadi?  
6. Tarixiy maktabning asosiy vakillari kimlar? Ular haqida ma'lumot bering.  
7. V.Rosherning asosiy iqtisodiy asari, uning uslubiyati nimalardan iborat?  
8. K.Knisning tarixiy maktab rivojiga qo'shgan hissasi va uslubiyatini tushuntirib 
bering. 
 9. B.Gildebrand taklif etgan insoniyat taraqqiyotining sistemasi qaysi xususiyatlari 
bilan ajralib turadi?  
10. Tarixiy maktabning iqtisodiyot fani rivojiga qo'shgan hissasi va yo'l qo'ygan 
kamchiliklari haqida gapirib bering.  
11. XIX asrning 70-yillarida shakllangan qaysi nazariy maktablarni bilasiz?  
12. Bu davrda marksistik ta'limotga qarshi yangicha ilmiy tahlilni maydonga 
tashlagan olimlar kimlar? 
 13. Yangi tarixiy maktab asoschilari haqida nimalarni bilasiz?  
14. G.Shmoller va L.Brentanoning iqtisodiy mavzudagi asosiy asarlari va uslubiyati 
haqida gapirib bering.  
15. Ijtimoiy-siyosat uyushmasining asosiy vazifalari nimadan iborat?  
16. V.Zombart va M.Veberning asosiy iqtisodiy asarlari qaysilar?  
17. Eng yangi tarixiy maktab yoki ijtimoiy yo'nalish nazariy maktabining asosiy 
xususiyatlari nimalardan iborat?  
18. Germaniyada shakllangan va XIX-XX asrlarda yangi yo'nalishlarni iqtisodiy 
ta'limotlar tarixi faniga olib kirgan nazariy maktablarning tutgan o'rni va ahamiyati 
haqida gapirib bering. 
 
1. XIX asrning o'rtalarida Germaniyaning iqtisodiy rivojlanishi xususiyatlarini aytib bering. 2. F.Listning hayoti va ijodi haqida nimalarni bilasiz? 3. F.List iqtisodiy ta'limotlar tarixi fanida qaysi yo'nalishga asos soldi? 4. F.Listning asosiy iqtisodiy asari qanday nomlanadi va unda ko'tarilgan bosh mavzu nimalardan iborat? 5. F.List ta'limotida xo'jalik taraqqiyotining tarixiy bosqichlari qanday ifodalanadi? 6. Tarixiy maktabning asosiy vakillari kimlar? Ular haqida ma'lumot bering. 7. V.Rosherning asosiy iqtisodiy asari, uning uslubiyati nimalardan iborat? 8. K.Knisning tarixiy maktab rivojiga qo'shgan hissasi va uslubiyatini tushuntirib bering. 9. B.Gildebrand taklif etgan insoniyat taraqqiyotining sistemasi qaysi xususiyatlari bilan ajralib turadi? 10. Tarixiy maktabning iqtisodiyot fani rivojiga qo'shgan hissasi va yo'l qo'ygan kamchiliklari haqida gapirib bering. 11. XIX asrning 70-yillarida shakllangan qaysi nazariy maktablarni bilasiz? 12. Bu davrda marksistik ta'limotga qarshi yangicha ilmiy tahlilni maydonga tashlagan olimlar kimlar? 13. Yangi tarixiy maktab asoschilari haqida nimalarni bilasiz? 14. G.Shmoller va L.Brentanoning iqtisodiy mavzudagi asosiy asarlari va uslubiyati haqida gapirib bering. 15. Ijtimoiy-siyosat uyushmasining asosiy vazifalari nimadan iborat? 16. V.Zombart va M.Veberning asosiy iqtisodiy asarlari qaysilar? 17. Eng yangi tarixiy maktab yoki ijtimoiy yo'nalish nazariy maktabining asosiy xususiyatlari nimalardan iborat? 18. Germaniyada shakllangan va XIX-XX asrlarda yangi yo'nalishlarni iqtisodiy ta'limotlar tarixi faniga olib kirgan nazariy maktablarning tutgan o'rni va ahamiyati haqida gapirib bering.