Gidrokimyo kursining boshlang‘ich nazariy asoslari. Gidrokimyo fanining maqsadi, vazifalari, rivojlanish tarixi

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

5

File size

Fayl hajmi

25,8 KB


Gidrokimyo kursining boshlang‘ich nazariy asoslari
Gidrokimyo fanining maqsadi, vazifalari, rivojlanish tarixi
Ushbu  mavzuda  “Gidrokimyo  asoslari”  kursining  tadqiqot  ob’ekti  va
predmeti, maqsadi, vazifalari, xalq xo‘jaligidagi ahamiyati, fanning shakllanish va
rivojlanish tarixi hamda uning hozirgi kundagi asosiy yo‘nalishlari bayon etiladi.
SHuningdek mavzuda, mustaqil respublikamiz xalq xo‘jaligi tarmoqlarini barqaror
rivojlantirishda gidrokimyoning ahamiyati ko‘rsatib beriladi.
Reja:
1. Gidrokimyo fani, tadqiqot ob’ekti va predmeti;
2.  Fanning  maqsadi,  vazifalari,  bo‘linishi,  boshqa  tabiiy  fanlar  bilan
aloqalari; 
3. Qisqacha rivojlanish tarixi, rivojlanish bosqichlari;
4. Fanning hozirgi kundagi asosiy yo‘nalishlari;
5. Gidrokimyoning xalq xo‘jaligidagi ahamiyati. 
YUqorida  qayd  etilganidek,  gidrokimyo  -  tabiiy  suvlarning  kimyoviy
tarkibini hamda uning makon va zamonda kimyoviy, fizik va biologik jarayonlarga
bog‘liq holda o‘zgarishini o‘rganadigan fandir. 
Hozirgi kunda gidrokimyoning  tadqiqot ob’ekti gidrosferadir. Ma’lumki,
gidrosfera  Er  sayyorasining  suv  qobig‘i  bo‘lib,  uning  tashkil  etuvchilariga
okeanlar, dengizlar, ko‘llar, daryolar, atmosfera yog‘inlari, qor qoplami, muzliklar,
suv omborlari, er osti suvlari kabi turli xil agregat (qattiq, suyuq, gaz) holatdagi
tabiiy va sun’iy suv havzalari kiradi. 
Gidrosfera  va  uning  tashkil  etuvchilari,  jumladan,  dunyo  okeani  va
dengizlar,  ko‘llar,  daryolar,  atmosfera  yog‘inlari,  qor  qoplami,  muzliklar,  suv
omborlari, er osti suvlari va boshqa suv havzalarida kechadigan gidrokimyoviy
Logotip
Gidrokimyo kursining boshlang‘ich nazariy asoslari Gidrokimyo fanining maqsadi, vazifalari, rivojlanish tarixi Ushbu mavzuda “Gidrokimyo asoslari” kursining tadqiqot ob’ekti va predmeti, maqsadi, vazifalari, xalq xo‘jaligidagi ahamiyati, fanning shakllanish va rivojlanish tarixi hamda uning hozirgi kundagi asosiy yo‘nalishlari bayon etiladi. SHuningdek mavzuda, mustaqil respublikamiz xalq xo‘jaligi tarmoqlarini barqaror rivojlantirishda gidrokimyoning ahamiyati ko‘rsatib beriladi. Reja: 1. Gidrokimyo fani, tadqiqot ob’ekti va predmeti; 2. Fanning maqsadi, vazifalari, bo‘linishi, boshqa tabiiy fanlar bilan aloqalari; 3. Qisqacha rivojlanish tarixi, rivojlanish bosqichlari; 4. Fanning hozirgi kundagi asosiy yo‘nalishlari; 5. Gidrokimyoning xalq xo‘jaligidagi ahamiyati. YUqorida qayd etilganidek, gidrokimyo - tabiiy suvlarning kimyoviy tarkibini hamda uning makon va zamonda kimyoviy, fizik va biologik jarayonlarga bog‘liq holda o‘zgarishini o‘rganadigan fandir. Hozirgi kunda gidrokimyoning tadqiqot ob’ekti gidrosferadir. Ma’lumki, gidrosfera Er sayyorasining suv qobig‘i bo‘lib, uning tashkil etuvchilariga okeanlar, dengizlar, ko‘llar, daryolar, atmosfera yog‘inlari, qor qoplami, muzliklar, suv omborlari, er osti suvlari kabi turli xil agregat (qattiq, suyuq, gaz) holatdagi tabiiy va sun’iy suv havzalari kiradi. Gidrosfera va uning tashkil etuvchilari, jumladan, dunyo okeani va dengizlar, ko‘llar, daryolar, atmosfera yog‘inlari, qor qoplami, muzliklar, suv omborlari, er osti suvlari va boshqa suv havzalarida kechadigan gidrokimyoviy
jarayonlar  qonuniyatlarini  o‘rganish  gidrokimyoning
 tadqiqot  predmeti
hisoblanadi.
Gidrokimyo fanini o‘qitishdan  maqsad o‘quvchilarga sayyoramizning suv
qobig‘i-gidrosfera  va  uning  tashkil  etuvchilarida  kechadigan  gidrokimyoviy
jarayonlarni, ularning o‘ziga xos xususiyatlarini hamda har bir tashkil etuvchining
atrof tabiiy muhit bilan o‘zaro ta’sirlari natijasida ro‘y beradigan gidrologik va
gidrokimyoviy  hodisalarning  mohiyatini,  shuningdek,  tabiiy  suvlar  kimyoviy
tarkibining shakllanish qonuniyatlarini o‘rgatishdan iborat.
Fanning  namunaviy  dasturida  bayon  etilganidek,  gidrokimyoning  asosiy
vazifalari quyidagilardan iborat:
1) o‘quvchilarga gidrokimyo asoslaridan, ya’ni suvning eritma sifatidagi
tarkibi, tuzilishi va xossalari, tabiiy suvlarning kimyoviy tarkibi, ularning tasniflari
haqida nazariy bilimlar berish;
2)  o‘quvchilarda  umumiy  va  regional  gidrokimyo,  jumladan,  atmosfera
yog‘inlari,  daryolar,  ko‘llar  va  suv  omborlari  gidrokimyosi,  er  osti  suvlari
kimyoviy  tarkibining  o‘ziga  xos  xususiyatlari,  gidrokimyoviy  zonallik  haqida
tasavvur hosil qilish; 
3) o‘quvchilarga amaliy gidrokimyo sohasida tabiiy suvlarni kimyoviy tahlil
qilish usullari, suvning sifatini turli maqsadlar uchun baholash, suv ob’ektlarida
gidrokimyoviy  tadqiqotlar  olib  borish,  gidrokimyoviy  kuzatish  ma’lumotlarini
umumlashtirish, suv ob’ektlarini muhofaza qilish haqida nazariy bilimlar berish
hamda ularda ushbu bilimlardan  amalda foydalana olish bo‘yicha ko‘nikmalar,
malaka va tajriba hosil qilishdir.
“Gidrokimyo asoslari” fanini  o‘rganishda o‘quvchilar ta’limning dastlabki
bosqichlarida o‘qitiladigan kimyo, fizika, matematika fanlari bilan bir qatorda
ekologiya va atrof muhit muhofazasi, gidrometriya, gidrologiya asoslari, gidrologik
hisoblashlar,  gidrologik  prognozlar  kabi  fanlaridan  egallagan  bilimlariga
tayanadilar.
“Gidrokimyo” fan sifatida o‘tgan XX asrning o‘rtalarida e’tirof etildi. Lekin,
uning ildizlari juda qadimga borib taqaladi. Masalan, qadimgi grek olimi, yangi
eradan oldingi 624-543 yillarda yashab o‘tgan Fales Miletskiyning fikricha, hamma
narsalar suvdan kelib chiqqan va yana suvga qaytadi. Suvning uch agregat holatda,
Logotip
jarayonlar qonuniyatlarini o‘rganish gidrokimyoning tadqiqot predmeti hisoblanadi. Gidrokimyo fanini o‘qitishdan maqsad o‘quvchilarga sayyoramizning suv qobig‘i-gidrosfera va uning tashkil etuvchilarida kechadigan gidrokimyoviy jarayonlarni, ularning o‘ziga xos xususiyatlarini hamda har bir tashkil etuvchining atrof tabiiy muhit bilan o‘zaro ta’sirlari natijasida ro‘y beradigan gidrologik va gidrokimyoviy hodisalarning mohiyatini, shuningdek, tabiiy suvlar kimyoviy tarkibining shakllanish qonuniyatlarini o‘rgatishdan iborat. Fanning namunaviy dasturida bayon etilganidek, gidrokimyoning asosiy vazifalari quyidagilardan iborat: 1) o‘quvchilarga gidrokimyo asoslaridan, ya’ni suvning eritma sifatidagi tarkibi, tuzilishi va xossalari, tabiiy suvlarning kimyoviy tarkibi, ularning tasniflari haqida nazariy bilimlar berish; 2) o‘quvchilarda umumiy va regional gidrokimyo, jumladan, atmosfera yog‘inlari, daryolar, ko‘llar va suv omborlari gidrokimyosi, er osti suvlari kimyoviy tarkibining o‘ziga xos xususiyatlari, gidrokimyoviy zonallik haqida tasavvur hosil qilish; 3) o‘quvchilarga amaliy gidrokimyo sohasida tabiiy suvlarni kimyoviy tahlil qilish usullari, suvning sifatini turli maqsadlar uchun baholash, suv ob’ektlarida gidrokimyoviy tadqiqotlar olib borish, gidrokimyoviy kuzatish ma’lumotlarini umumlashtirish, suv ob’ektlarini muhofaza qilish haqida nazariy bilimlar berish hamda ularda ushbu bilimlardan amalda foydalana olish bo‘yicha ko‘nikmalar, malaka va tajriba hosil qilishdir. “Gidrokimyo asoslari” fanini o‘rganishda o‘quvchilar ta’limning dastlabki bosqichlarida o‘qitiladigan kimyo, fizika, matematika fanlari bilan bir qatorda ekologiya va atrof muhit muhofazasi, gidrometriya, gidrologiya asoslari, gidrologik hisoblashlar, gidrologik prognozlar kabi fanlaridan egallagan bilimlariga tayanadilar. “Gidrokimyo” fan sifatida o‘tgan XX asrning o‘rtalarida e’tirof etildi. Lekin, uning ildizlari juda qadimga borib taqaladi. Masalan, qadimgi grek olimi, yangi eradan oldingi 624-543 yillarda yashab o‘tgan Fales Miletskiyning fikricha, hamma narsalar suvdan kelib chiqqan va yana suvga qaytadi. Suvning uch agregat holatda,
ya’ni qattiq, suyuq va gazsimon ko‘rinishlarda bo‘lishi ham dastlab shu olim
tomonidan qayd etilgan. YAna bir grek olimi Platon (yangi eradan oldingi 427-347
yillar)  esa  suvning  to‘rt  asosiy  unsur  -  olov,  havo,  suv,  erdan  biri  sifatida
o‘rgangan. Uning tabiatda suvning ahamiyatiga oid g‘oyalari keyinchalik shogirdi
Aristotel  (yangi  eradan  oldingi  384-322  yillar) tomonidan  rivojlantirilgan.
Aristotelning ta’kidlashicha, suv minerallar tarkibiga kiradi, ammo minerallarning
asosiy elementi olov hisoblanadi. 
Qadimgi  rimliklar  va  greklarning,  aniqrog‘i  Aristotelning  naturfalsafasi
sharq olimlariga ham o‘z ta’sirini ko‘rsatdi. Masalan, Abu Ali ibn Sino “Tabobat
ilmi” kitobida “Suv o‘z tabiiy xususiyati va er kuchiga bog‘liq holda erga singishi
yoki, aksincha, erning tabiiy xususiyatlari va suv kuchlari ta’sirida erdan sizib
chiqishi mumkin”.
Ma’lumki,  necha  ming  yillar  davomida  na  Evropada,  na  Osiyoda
gidrosferada sodir bo‘layotgan tabiiy jarayonlarni aniq tushuntirib beruvchi ilmiy
ishlar  bo‘lmagan.  Faqat  A.Lavuaze  (1743-1794  yillar)  shisha  idishda  suvni
qaynatish  jarayoni  ustida  tajriba  o‘tkazib,  suv  aksariyat  qattiq  jinslarni  hosil
qiluvchi modda ekanligini isbotlab berdi. U suvning kimyoviy tarkibini aniqlash
masalasiga ham katta hissa qo‘shdi.
Tabiiy  suvlarni  chuqur  o‘rganish  masalasi  rus  olimi  M.V.Lomonosov
tadqiqotlari bilan chambarchas bog‘likdir. SHuning uchun ham uni birinchi rus
geoximigi va gidroximigi deb hisoblaydilar. 
O‘tgan XIX asrning oxiri  va XX asrning boshlarida, dunyo miqyosida,
sanoat ishlab chiqarishi va texnikaning rivojlanishi natijasida turli xil texnologik
jarayonlarda  foydalaniladigan  suvlarning  kimyoviy  tarkibini  o‘rganish  va
baholashga  juda  katta  ehtiyoj  sezila  boshladi.  SHu  davrlardan  boshlab
gidrokimyoga alohida e’tibor qaratildi. Masalan, 1882 yilda Rossiya geologiya
qo‘mitasi tasdiqlanib, u artezian havzalardagi er osti suvlarini o‘rganish bo‘yicha
gidrogeologik tadqiqotlarini tashkil etdi. Ushbu tadqiqotlarda birinchi marta er usti
va er osti suvlarining kimyoviy tarkibi bo‘yicha ma’lumotlar to‘plandi.
SHu yillarda tabiiy suv va uning eritmalari haqidagi bilimlarning yanada
rivojlanishiga  D.I.Mendeleev,  A.M.Butlerov, N.S.Kurnakov, V.I.Vernadskiy  va
boshqalarning dunyo miqyosida tan olingan kimyo maktablari juda katta hissa
Logotip
ya’ni qattiq, suyuq va gazsimon ko‘rinishlarda bo‘lishi ham dastlab shu olim tomonidan qayd etilgan. YAna bir grek olimi Platon (yangi eradan oldingi 427-347 yillar) esa suvning to‘rt asosiy unsur - olov, havo, suv, erdan biri sifatida o‘rgangan. Uning tabiatda suvning ahamiyatiga oid g‘oyalari keyinchalik shogirdi Aristotel (yangi eradan oldingi 384-322 yillar) tomonidan rivojlantirilgan. Aristotelning ta’kidlashicha, suv minerallar tarkibiga kiradi, ammo minerallarning asosiy elementi olov hisoblanadi. Qadimgi rimliklar va greklarning, aniqrog‘i Aristotelning naturfalsafasi sharq olimlariga ham o‘z ta’sirini ko‘rsatdi. Masalan, Abu Ali ibn Sino “Tabobat ilmi” kitobida “Suv o‘z tabiiy xususiyati va er kuchiga bog‘liq holda erga singishi yoki, aksincha, erning tabiiy xususiyatlari va suv kuchlari ta’sirida erdan sizib chiqishi mumkin”. Ma’lumki, necha ming yillar davomida na Evropada, na Osiyoda gidrosferada sodir bo‘layotgan tabiiy jarayonlarni aniq tushuntirib beruvchi ilmiy ishlar bo‘lmagan. Faqat A.Lavuaze (1743-1794 yillar) shisha idishda suvni qaynatish jarayoni ustida tajriba o‘tkazib, suv aksariyat qattiq jinslarni hosil qiluvchi modda ekanligini isbotlab berdi. U suvning kimyoviy tarkibini aniqlash masalasiga ham katta hissa qo‘shdi. Tabiiy suvlarni chuqur o‘rganish masalasi rus olimi M.V.Lomonosov tadqiqotlari bilan chambarchas bog‘likdir. SHuning uchun ham uni birinchi rus geoximigi va gidroximigi deb hisoblaydilar. O‘tgan XIX asrning oxiri va XX asrning boshlarida, dunyo miqyosida, sanoat ishlab chiqarishi va texnikaning rivojlanishi natijasida turli xil texnologik jarayonlarda foydalaniladigan suvlarning kimyoviy tarkibini o‘rganish va baholashga juda katta ehtiyoj sezila boshladi. SHu davrlardan boshlab gidrokimyoga alohida e’tibor qaratildi. Masalan, 1882 yilda Rossiya geologiya qo‘mitasi tasdiqlanib, u artezian havzalardagi er osti suvlarini o‘rganish bo‘yicha gidrogeologik tadqiqotlarini tashkil etdi. Ushbu tadqiqotlarda birinchi marta er usti va er osti suvlarining kimyoviy tarkibi bo‘yicha ma’lumotlar to‘plandi. SHu yillarda tabiiy suv va uning eritmalari haqidagi bilimlarning yanada rivojlanishiga D.I.Mendeleev, A.M.Butlerov, N.S.Kurnakov, V.I.Vernadskiy va boshqalarning dunyo miqyosida tan olingan kimyo maktablari juda katta hissa