Giyohvandlik ijtimoiy-pedagogik muammo sifatida

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

6

File size

Fayl hajmi

19,4 KB


Giyohvandlik ijtimoiy-pedagogik muammo sifatida
Reja
1.Giyohvandlik muammosi. 
2.Narkotik moddalarning turlari va tasnifi. 
3.O’smirlar giyohvandligining sabablari va oqibatlari.
Tayanch  tushunchalar:  Giyovandlik,  Taksikomaniya,  biologik,  ijtimoiy
psixologik jinoiy, Programmalashtirish nazariyasi va boshq.
Giyovanlik  bolalar  deviant  xulq-atvorining  shakllaridan  biri  sifatida.
Giyovandlik deganda eyforiya holatini keltirib chiqaruvchi moddalarga ishtiyoq
tushuniladi. Eyforiya-haqiqiyahvolga mos kelmagan holda kayfiyatning ko’tarinki
bo’lishi holatidir. Giyovand moddalarni iste’mol qilish nafaqat alohida shaxsga
balki jamiyatga ham zarar keltiradi.Ijtimoiytibbiy sohada giyovand moddalarni
iste’mol qilishning ikki turi mavjud: 1) giyovand giyovand moddalarni iste’mol
qilishni o’z ixtiyori bilan chek qo’yishi mumkin bo’lgan holat, 2) u bu ishni
qilishga qurbi yetmaydigan holat. Giyovandlikning ijtimoiy pedagogik yo’nalishda
o’rganish uni giyovandlikka jismoniy yoki ruhiy tobelik bilan xarakterlanadigan
deviant xulq-atvor shakli ekanligini aniqlasa bo’ladi. Bu tobelik bolani jismoniy
yoki  ruhiy  ishdan  chiqishiga,  shaxsning  ijtimoiy  adaptatsiyasiga  olib
keladi.Giyovandlikning
 
turlaridan
 
biri
 
taksikomaniya
 
hisoblanadi.
Taksikomaniyada giyovand modda o’rniga organizmga benzin kabi maishiy kimyo
Logotip
Giyohvandlik ijtimoiy-pedagogik muammo sifatida Reja 1.Giyohvandlik muammosi. 2.Narkotik moddalarning turlari va tasnifi. 3.O’smirlar giyohvandligining sabablari va oqibatlari. Tayanch tushunchalar: Giyovandlik, Taksikomaniya, biologik, ijtimoiy psixologik jinoiy, Programmalashtirish nazariyasi va boshq. Giyovanlik bolalar deviant xulq-atvorining shakllaridan biri sifatida. Giyovandlik deganda eyforiya holatini keltirib chiqaruvchi moddalarga ishtiyoq tushuniladi. Eyforiya-haqiqiyahvolga mos kelmagan holda kayfiyatning ko’tarinki bo’lishi holatidir. Giyovand moddalarni iste’mol qilish nafaqat alohida shaxsga balki jamiyatga ham zarar keltiradi.Ijtimoiytibbiy sohada giyovand moddalarni iste’mol qilishning ikki turi mavjud: 1) giyovand giyovand moddalarni iste’mol qilishni o’z ixtiyori bilan chek qo’yishi mumkin bo’lgan holat, 2) u bu ishni qilishga qurbi yetmaydigan holat. Giyovandlikning ijtimoiy pedagogik yo’nalishda o’rganish uni giyovandlikka jismoniy yoki ruhiy tobelik bilan xarakterlanadigan deviant xulq-atvor shakli ekanligini aniqlasa bo’ladi. Bu tobelik bolani jismoniy yoki ruhiy ishdan chiqishiga, shaxsning ijtimoiy adaptatsiyasiga olib keladi.Giyovandlikning turlaridan biri taksikomaniya hisoblanadi. Taksikomaniyada giyovand modda o’rniga organizmga benzin kabi maishiy kimyo
vositalar  kiritiladi.Taksikomanlar  odatda  13-14  yoshli  o’smirlar  bo’lib,  ular
o’zorganizlarining
 
zaharlanishi
 
oqibatlarini
 
tushuna
 
olishmaydi.
Taksikomaniyaning xavfi shundaki bolalar organizm zaharlanishi natijasida yo
nobud bo’lishadi yoki shunga olib boruvchi harakatlar sodir etishadi. Taksikoman
tirik qolgan taqdirda ham  bola organizmiga zaharli  moddalarning ta’siri  juda
yomon oqibatlar-nogironlik, aqlinorasolikka olib keladi.Giyovandlik hozirgi kunda
quyidagi  sabablarga  ko’ra  jiddiy  muammo  hisoblanadi:-o’smir  yoshidagi
giyovandlarning  ommaviy  ko’payishi.-qimmat  turuvchi  va  kuchli  ta’sir
ko’rsatuvchi  narkotik moddalarni iste’mol  qilishning keng tarqalishi.-giyovand
bolalar va o’smirlar ijtimoiy maqomining o’zgarishi.Agar 5 yil avval bular asosan
noxush oilalarda voyaga yetgan farzandlar bo’lsa, hozirgi kunda giyovand bolalar
va o’smirlar safi yuqori daromadli oilalar farzandlari bilan to’lib bormoqda. Bu
oilalardagi o’smirning moliyaviy erkinligi, yuqori bo’lmagan axloqiy normalar
alohida yoshlar submadaniyatini shakllantirishga olib keldi. U submadaniyatlarda
yetakchi qadriyat vazifasini erkin vaqt o’tkazish bajaradi. Giyovand moddalar esa
muayyan  hayot  tarzining  xususiyati  hisoblanadi.  Mashhur  dikotekalar,  rok-
yulduzlar  konsertlari  giyovand  moddalar  iste’mol  qilinadigan  xavfli  joylarga
aylangan.Bugungi  kunda  garchi  bir  dozasi  uchun  narxi  50-150$  bo’lsa  ham
kokoin, geroin, “ekstozi” tabletkalari kabi giyovand moddalarni iste’mol qilish
katta xavf tug’dirmoqda. birinchi iste’mol qilish bosqichi “yarim giyovandlik”
bosqichiga aylanib unda o’smir turli narkotik vositalarni qayta-qayta iste’mol qila
boshlaydi. Turli narkotiklarni iste’mol qilgan o’smir ularning ichidan birini tanlab
oladi.  Bu  yerda  chetga  chiquvchi  xulq-atvorning  kasallikka  aylanishi  haqida
gapirish  mumkin.  CHunki  kerakli  narkotik  turi  tanlangach  giyovandning
avvalruhiy,  so’ngra  jismoniy  tobeligi  boshlanadi.O’smirlik  davrining
qiyinchiliklari  haqida  yuqorida  to’xtalib  o’tilgan  edi.  O’smir  guruhlar  o’z
xususiyatlariga  ega  bo’lib,  ular:-kattalarning  g’amxo’rligiga  qarshi  chiqish-
tengdoshlar bilan guruhlarga birlashish kabi o’smir xulq-atvor reaksiyalari bilan
bog’liq.O’smirning  giyovandlik  xulq-atvori  asosida  ma’lum  sabablar  yotadi:1.
shaxsning  xarakteri  ko’rsatkichlari2.  ruhiy  va  jismoniy  og’ishlar3.  uning
Logotip
vositalar kiritiladi.Taksikomanlar odatda 13-14 yoshli o’smirlar bo’lib, ular o’zorganizlarining zaharlanishi oqibatlarini tushuna olishmaydi. Taksikomaniyaning xavfi shundaki bolalar organizm zaharlanishi natijasida yo nobud bo’lishadi yoki shunga olib boruvchi harakatlar sodir etishadi. Taksikoman tirik qolgan taqdirda ham bola organizmiga zaharli moddalarning ta’siri juda yomon oqibatlar-nogironlik, aqlinorasolikka olib keladi.Giyovandlik hozirgi kunda quyidagi sabablarga ko’ra jiddiy muammo hisoblanadi:-o’smir yoshidagi giyovandlarning ommaviy ko’payishi.-qimmat turuvchi va kuchli ta’sir ko’rsatuvchi narkotik moddalarni iste’mol qilishning keng tarqalishi.-giyovand bolalar va o’smirlar ijtimoiy maqomining o’zgarishi.Agar 5 yil avval bular asosan noxush oilalarda voyaga yetgan farzandlar bo’lsa, hozirgi kunda giyovand bolalar va o’smirlar safi yuqori daromadli oilalar farzandlari bilan to’lib bormoqda. Bu oilalardagi o’smirning moliyaviy erkinligi, yuqori bo’lmagan axloqiy normalar alohida yoshlar submadaniyatini shakllantirishga olib keldi. U submadaniyatlarda yetakchi qadriyat vazifasini erkin vaqt o’tkazish bajaradi. Giyovand moddalar esa muayyan hayot tarzining xususiyati hisoblanadi. Mashhur dikotekalar, rok- yulduzlar konsertlari giyovand moddalar iste’mol qilinadigan xavfli joylarga aylangan.Bugungi kunda garchi bir dozasi uchun narxi 50-150$ bo’lsa ham kokoin, geroin, “ekstozi” tabletkalari kabi giyovand moddalarni iste’mol qilish katta xavf tug’dirmoqda. birinchi iste’mol qilish bosqichi “yarim giyovandlik” bosqichiga aylanib unda o’smir turli narkotik vositalarni qayta-qayta iste’mol qila boshlaydi. Turli narkotiklarni iste’mol qilgan o’smir ularning ichidan birini tanlab oladi. Bu yerda chetga chiquvchi xulq-atvorning kasallikka aylanishi haqida gapirish mumkin. CHunki kerakli narkotik turi tanlangach giyovandning avvalruhiy, so’ngra jismoniy tobeligi boshlanadi.O’smirlik davrining qiyinchiliklari haqida yuqorida to’xtalib o’tilgan edi. O’smir guruhlar o’z xususiyatlariga ega bo’lib, ular:-kattalarning g’amxo’rligiga qarshi chiqish- tengdoshlar bilan guruhlarga birlashish kabi o’smir xulq-atvor reaksiyalari bilan bog’liq.O’smirning giyovandlik xulq-atvori asosida ma’lum sabablar yotadi:1. shaxsning xarakteri ko’rsatkichlari2. ruhiy va jismoniy og’ishlar3. uning
shaxsiyatiga turli omillar ta’siri:a) biologik omillar-narkotik vositalarga nisbatan
bag’rikenglik,  kasallik,  charchoq  munosabati  bilan  giyovand  moddalar  qabul
qilish;b) ruhiy-eyforiya holatini boshdan  kechirishga qiziqish, o’zini namoyon
qilishga intilish, ijobiy ijtimoiy qiziqishlarning yo’qligi, ruhiyatning buzilishi;v)
ijtimoiytengdoshlar  guruhlari,  moddaning  ta’siri;d)  ijtimoiymadaniy  va
submadaniyatning ta’siri-ba’zi yoshlar guruhlari narkotiklarni hayotning ajralmas
bo’lagi deb hisoblashadi;e) yoshlarning givandlashuv muammolarini uzoq vaqt
oshkorqilmasliklari;j) sobiq mafkuraviy va ijtimoiy institutlarning barham topishi,
o’smirlarning g’arb madaniyati bilan qiziqib qolishlari;z) narkotiklarga yetishish
mumkinligi.YOshlar giyovandigi bilan shug’ullanayotgan pedagoglar va olimlar
o’smirlarning  giyovand  moddalarni  iste’mol  qilishlari  sabablari  haqida  o’z
nazariyalarini ilgari surmoqdalar. Bu nazariyalarning mazmuni va nomlanishi ular
qaysi
 
omillarni
 
eng
 
muhim
 
deb
 
hisoblashlariga
 
ko’ra
aniqlanadi.Programmalashtirish  nazariyasining  tarafdorlari  (G.A.SHichko,
E.I.Bextel,  A.N.Mayurov,  S.N.SHeverdin,  F.G.Uglov,  A.A.Gabiani,
A.I.Durandina,  Dj.di  Djennaro  va  boshqalar)  ijtimoiymadaniy  omilni  yaqqol
ajratib, o’smir spirtli ichimlik, giyovand moddalarni iste’mol qilishi jamiyatda
keng  tarqalgan  ichish-chekish  an’analari,  spirtli  ichimliklar  reklamasi,
atrofdagilarning yomon namunasi oqibati deb hisoblashadi. Demak, o’quvchilarni
informatsion va psixologikantialkogol himoya bilan qurollantirish lozim.Ijtimoiy
pedagogik  qarovsizlik  nazariyasi  tarafdorlari  (D.V.Kolesov,  V.Guldman,
M.Raytenberg, A.F.Boyko, B.S.Bratus va P.I.Sidirov) bolalar va o’smirlarning
giyovand xulq-atvorini mikro ijtimoiy muhitning noxush sharoitlari va o’smirning
psixologik  xususiyatlari  keltirib  chiqaradi  deb  hisoblashadi.  Muammoning
yechimini  bu  nazariya  tarafdorlari  o’quvchilarning  ijtimoiy  pedagogik
qarovsizliklarini oldini olishda deb ko’rsatishadi.
Bulardan  kelib  chiqqan  holda  shunday  savol  tug’iladi-voyaga
yetmaganlarning  giyovand  bo’lib  qolishlariga  nima  sabab  bo’lmoqda?  Bunda
hammasi muayyan bir shaxsga bog’liq.Giyovandlikning nafaqat o’zi, balki ashxs
rivojlanishi, uning ijtimoiy hayotda ishtirok etishi uchun yomon oqibatlarni keltirib
Logotip
shaxsiyatiga turli omillar ta’siri:a) biologik omillar-narkotik vositalarga nisbatan bag’rikenglik, kasallik, charchoq munosabati bilan giyovand moddalar qabul qilish;b) ruhiy-eyforiya holatini boshdan kechirishga qiziqish, o’zini namoyon qilishga intilish, ijobiy ijtimoiy qiziqishlarning yo’qligi, ruhiyatning buzilishi;v) ijtimoiytengdoshlar guruhlari, moddaning ta’siri;d) ijtimoiymadaniy va submadaniyatning ta’siri-ba’zi yoshlar guruhlari narkotiklarni hayotning ajralmas bo’lagi deb hisoblashadi;e) yoshlarning givandlashuv muammolarini uzoq vaqt oshkorqilmasliklari;j) sobiq mafkuraviy va ijtimoiy institutlarning barham topishi, o’smirlarning g’arb madaniyati bilan qiziqib qolishlari;z) narkotiklarga yetishish mumkinligi.YOshlar giyovandigi bilan shug’ullanayotgan pedagoglar va olimlar o’smirlarning giyovand moddalarni iste’mol qilishlari sabablari haqida o’z nazariyalarini ilgari surmoqdalar. Bu nazariyalarning mazmuni va nomlanishi ular qaysi omillarni eng muhim deb hisoblashlariga ko’ra aniqlanadi.Programmalashtirish nazariyasining tarafdorlari (G.A.SHichko, E.I.Bextel, A.N.Mayurov, S.N.SHeverdin, F.G.Uglov, A.A.Gabiani, A.I.Durandina, Dj.di Djennaro va boshqalar) ijtimoiymadaniy omilni yaqqol ajratib, o’smir spirtli ichimlik, giyovand moddalarni iste’mol qilishi jamiyatda keng tarqalgan ichish-chekish an’analari, spirtli ichimliklar reklamasi, atrofdagilarning yomon namunasi oqibati deb hisoblashadi. Demak, o’quvchilarni informatsion va psixologikantialkogol himoya bilan qurollantirish lozim.Ijtimoiy pedagogik qarovsizlik nazariyasi tarafdorlari (D.V.Kolesov, V.Guldman, M.Raytenberg, A.F.Boyko, B.S.Bratus va P.I.Sidirov) bolalar va o’smirlarning giyovand xulq-atvorini mikro ijtimoiy muhitning noxush sharoitlari va o’smirning psixologik xususiyatlari keltirib chiqaradi deb hisoblashadi. Muammoning yechimini bu nazariya tarafdorlari o’quvchilarning ijtimoiy pedagogik qarovsizliklarini oldini olishda deb ko’rsatishadi. Bulardan kelib chiqqan holda shunday savol tug’iladi-voyaga yetmaganlarning giyovand bo’lib qolishlariga nima sabab bo’lmoqda? Bunda hammasi muayyan bir shaxsga bog’liq.Giyovandlikning nafaqat o’zi, balki ashxs rivojlanishi, uning ijtimoiy hayotda ishtirok etishi uchun yomon oqibatlarni keltirib
chiqarishi ham salbiy hodisadir.Giyovandlik oqibatlari 3 turga ajratiladi: biologik,
ijtimoiypsixologik  va  jinoiy.Biologik  oqibatlarga  faollik,  shaxsning  quvvat
zahirasining tushishi, biologik ehtiyojlarning kamayishi (ovqat, uyqu), qarshilik
ko’rsatishning
 
pasayishi,
 
bola
 
organizmining
 
barbod
 
bo’lishi
kiradi.Ijtimoiypsixologik  oqibatlarni  bolaning  axloqiy  degradatsiyasi  deb
xarakterlasak  bo’ladi. Avval unda giyovand modda iste’mol  qilishdan  boshqa
qiziqishlari va ehtiyojlari pasayadi, so’ngra umuman yo’q bo’lib ketadi. Giyovand
moddaga  qiziqish  butun  hayotning  o’rnini  bosadi.  Atrof-muhit  giyovand
tomonidan giyovand moddalarni topishni va iste’mol qilishni og’irlashtiruvchi va
yengillashtiruvchi  nuqtai  nazardan  baholanadi.  Jamiyat  bilan  foydali  ijtimoiy
aloqalar uziladi (giyovand do’stlaridan ajraladi, o’qishni xohlamaydi). Ruhiy qulay
holat faqatgina giyovand moddaning kerakli me’yori iste’mol qilinganda yuzaga
kelishi mumkin.Giyovandlikning jinoiy oqibatlari biologik va ijtimoiypsixologik
oqibatlar bilan izohlanadi. Bu o’zaro aloqaning mexanizmi quyidagi ko’rinishga
ega. Giyovand o’z qiziqishi, ehtiyojlarini qondirish uchun o’qishni yoki ishini
tashlashi kerak. CHunki uning vaqti faqat giyovand moddalar izlash bilan o’tadi.
Ularni  doimiy  xarid  qilishga  mablag’  yetishmaganligidan  giyovand
ularninoqonuniy yo’l bilan qo’lga kiritish yo’llarini izlaydi (o’g’irlik, talon-taroj
orqali). Pul yo’q bo’lgan hollarda narkoman o’z maqsadiga yetishish uchun har
nimaga xatto qotillikka ham tayyor bo’ladi. Narkotik vositalarni noqonuniy ishlab
chiqarish, qo’lga kiritish, saqlash yoki sotish, bolalarni narkotik moddalar iste’mol
qilishga undash, tarkibida narkotik moddalar bo’lgan o’simliklarni yetishtirish,
narkotik  iste’mol  qilish  uchun  maxsus  joylarni  tashkil  qilish  bilan  bog’liq
jinoyatlar  boshqa  guruhga  mansubdir.Giyovand  moddalarni  iste’mol  qiluvchi
o’smirlarni aniqlash muayyan qiyinchilik tug’diradi, ularni bevosita davolash bilan
tibbiy-narkologik  xizmat  ko’rsatuvchilar  shug’ullanishadi,  ijtimoiypedagogning
maktabdagi  asosiy  faoliyati  narkomaniya  profilaktikasidir.Milliy  va  xorij
pedagogik adabiyotlarida zararli odatlar profilaktikasi masalalarini o’rganish shuni
ko’rsatadiki, yosh avlodning giyovandlikka qarshi tarbiyasi masalasida ikki asosiy
tendensiya  kuzatiladi:  axborot-faoliyat  yondoshuvi  (milliy  adabiyotlarda)  va
Logotip
chiqarishi ham salbiy hodisadir.Giyovandlik oqibatlari 3 turga ajratiladi: biologik, ijtimoiypsixologik va jinoiy.Biologik oqibatlarga faollik, shaxsning quvvat zahirasining tushishi, biologik ehtiyojlarning kamayishi (ovqat, uyqu), qarshilik ko’rsatishning pasayishi, bola organizmining barbod bo’lishi kiradi.Ijtimoiypsixologik oqibatlarni bolaning axloqiy degradatsiyasi deb xarakterlasak bo’ladi. Avval unda giyovand modda iste’mol qilishdan boshqa qiziqishlari va ehtiyojlari pasayadi, so’ngra umuman yo’q bo’lib ketadi. Giyovand moddaga qiziqish butun hayotning o’rnini bosadi. Atrof-muhit giyovand tomonidan giyovand moddalarni topishni va iste’mol qilishni og’irlashtiruvchi va yengillashtiruvchi nuqtai nazardan baholanadi. Jamiyat bilan foydali ijtimoiy aloqalar uziladi (giyovand do’stlaridan ajraladi, o’qishni xohlamaydi). Ruhiy qulay holat faqatgina giyovand moddaning kerakli me’yori iste’mol qilinganda yuzaga kelishi mumkin.Giyovandlikning jinoiy oqibatlari biologik va ijtimoiypsixologik oqibatlar bilan izohlanadi. Bu o’zaro aloqaning mexanizmi quyidagi ko’rinishga ega. Giyovand o’z qiziqishi, ehtiyojlarini qondirish uchun o’qishni yoki ishini tashlashi kerak. CHunki uning vaqti faqat giyovand moddalar izlash bilan o’tadi. Ularni doimiy xarid qilishga mablag’ yetishmaganligidan giyovand ularninoqonuniy yo’l bilan qo’lga kiritish yo’llarini izlaydi (o’g’irlik, talon-taroj orqali). Pul yo’q bo’lgan hollarda narkoman o’z maqsadiga yetishish uchun har nimaga xatto qotillikka ham tayyor bo’ladi. Narkotik vositalarni noqonuniy ishlab chiqarish, qo’lga kiritish, saqlash yoki sotish, bolalarni narkotik moddalar iste’mol qilishga undash, tarkibida narkotik moddalar bo’lgan o’simliklarni yetishtirish, narkotik iste’mol qilish uchun maxsus joylarni tashkil qilish bilan bog’liq jinoyatlar boshqa guruhga mansubdir.Giyovand moddalarni iste’mol qiluvchi o’smirlarni aniqlash muayyan qiyinchilik tug’diradi, ularni bevosita davolash bilan tibbiy-narkologik xizmat ko’rsatuvchilar shug’ullanishadi, ijtimoiypedagogning maktabdagi asosiy faoliyati narkomaniya profilaktikasidir.Milliy va xorij pedagogik adabiyotlarida zararli odatlar profilaktikasi masalalarini o’rganish shuni ko’rsatadiki, yosh avlodning giyovandlikka qarshi tarbiyasi masalasida ikki asosiy tendensiya kuzatiladi: axborot-faoliyat yondoshuvi (milliy adabiyotlarda) va