Global inqirozlar davrida yuksak ma’naviyatning dolzarbligi.
Reja:
1. Inson ma’naviyatini shakllantiradigan omillar.
2. Xalqaro miqyosda ro‘y berayotgan global inqirozlar davrida yuksak
ma’naviyatning dolzarbligi masalalari.
3. Globallashuv va ma’naviy inqiroz.
Global ongni shakllantirish zaruriyati. Globallashuv jarayonlarini
nazariy jihatdan anglab etish va global muammolarni bartaraf etish nafaqat o‘ta
og‘ir va uzoq davom etadigan, balki kutilgan natijalarga qanday erishish
mumkinligi xususida hali aniq javoblar va uzil-kesil echimlarga ega bo‘lmagan
ishdir. Ayni vaqtda aksariyat tadqiqotchilar global tangliklarni bartaraf etish
imkoniyatini ommaviy ongda yangicha axloqning shakllanishi va
mustahkamlanishi, madaniyatning rivojlanishi va uning insonparvarlashuvi
bilan bog‘lamoqdalar. Buning uchun jiddiy asoslar bor, zero odamlarning fe’l-
atvori, xatti-harakatlari, pirovard natijada esa ular erishishga harakat qiladigan
natija asosan ularning hayotga munosabati va fikrlash tarzi bilan belgilanadi.
Darhaqiqat, asrlar mobaynida saqlanib qolayotgan dunyo haqidagi
tasavvurlarni o‘zgartirish, qotib qolgan fikrlash andozalarini bartaraf etish va
odamlar ongida insoniylikning yangicha tamoyillarini shakllantirishning o‘zi
umuminsoniy muammolar echimi emasligi ham ravshan. Bu mazkur
muammolarni bartaraf etish yo‘lidagi zarur, lekin faqat birinchi qadam va u
muttasil o‘zgaruvchi vaziyatga mos bo‘lgan va hozirgi davr ruhini aniq aks
ettiradigan dunyoqarashning shakllanishi bilan bog‘liq. Bunday yangilangan
dunyoqarash zamirida faqat so‘nggi yuz yillikka xos bo‘lgan jamiyat hayoti
internatsionallashuvining keskin o‘sishi bilan belgilanadigan ijtimoiy
munosabatlarning yangicha mazmuni va shakl-shamoyillarini aks ettiruvchi
yangicha insoniylik yotishi lozim. Mazkur yangicha insoniylik global ongni
shakllantirishga qaratilishi va uch asosiy negiz: globallik tuyg‘usi,
zo‘ravonlikka nisbatan murosasizlik va insonning asosiy huquqlarini tan
olishdan kelib chiqadigan adolatparvarlikni o‘z ichiga olishi darkor.
Xalqaro kuchlarning birlashuvi. Odamlar dunyoqarashi nafaqat
ularning dunyo haqidagi bilimlarida, balki ular bu bilimni qanday talqin qilishi,
qanday xulosalar chiqarishi va qanday ish ko‘rishida ham namoyon bo‘ladi.
SHu sababli global muammolarni butun dunyo bahamjihat hal qilishi lozimligi
to‘g‘risida so‘z yuritar ekanmiz, insoniyat nazariyada muayyan yutuqlarga va
ba’zi bir amaliy natijalarga erishgan holda, dunyo rivojlanishining salbiy
jarayonlarini to‘xtatishga hali muvaffaq bo‘lmaganini e’tibordan chetda
qoldirishimiz mumkin emas. Xalqaro kuchlarning muayyan darajada
birlashuvi, ularning muvofiqlashtirilgan, izchil va eng muhimi, samarali
harakatlari ham hali mavjud emas. Nega shunday bo‘lyapti va bunga nima
xalaqit beryapti? Hozirgi rang-barang va ziddiyatlarga to‘la dunyoda
kelishilgan harakatlarni amalga oshirish mumkinmi? Agar mumkin bo‘lsa,
bunga qanday asosda erishish mumkin? Bular bugungi kunda ijtimoiy tafakkur,
shu jumladan falsafa echishga harakat qilayotgan bosh masalalardir.
Tarixiy tajriba turli xalqlarning yaqinlashuvi ularning manfaatlari mos
kelgan joyda ayniqsa yaxshiroq yuz berishini ko‘rsatadi. O‘zaro manfaatdorlik
turli qiyinchiliklarni tez bartaraf etish, savdo-sotiqni faol rivojlantirish,
iqtisodiy, siyosiy va madaniy aloqalarni mustahkamlashga ko‘maklashadi.
Odatda bu yo‘lda engishga to‘g‘ri keladigan eng katta qiyinchiliklar
eskicha qarashlar, qotib qolgan fikrlash uslubi, an’analar bilan bog‘liq bo‘ladi.
Ular o‘zgarish xususiyatiga ega, lekin bu juda uzoq, katta qiyinchiliklar bilan
tashqi yoki ichki omillar ta’sirida yuz beradi. Masalan, tashqi omillar qatoriga
ekologik tanglikning kuchayishi, «demografik portlash» oqibatlari, urush xavfi
va nafaqat odamlarning turmush tarzini sezilarli darajada o‘zgartirgan, balki
ularning ongiga ham o‘z ta’sirini ko‘rsatgan boshqa global muammolar kiradi.
Ichki omillar inson manfaati, uning sub’ektiv, shaxsiy asosi bilan bog‘liq. U
yoki bu muammolarning keskinlik darajasi, hatto buning uchun zarur shart-
sharoit va etarli asoslar paydo bo‘lgan hollarda ham, nima uchun
pasaymayapti, degan savolga javob topishda yuqorida zikr etilgan omillar,
ayniqsa manfaat omili albatta hisobga olinishi lozim.
Global muammolarni hal qilishda xususiy va umumiy manfaatlar.
Har bir xalq, har bir mamlakat xalqaro munosabatlarning u yoki bu tartibida,
davlatlararo savdo oqimlarining yo‘nalishi va kapitallarning taqsimlanishida
o‘z muayyan manfaatiga ega bo‘ladi. Ular tabiiy resurslardan foydalanish,
atrof muhitni saqlash va shu kabi masalalarda doim o‘z manfaatlarini himoya
qiladiki, bu ularning siyosatida umumiy masalalarda ham, xususiy masalalarda
ham bevosita aks etadi va boshqa mamlakatlar siyosatiga o‘xshamasligiga
sabab bo‘ladi. Ba’zan ichki manfaatlar umumiy manfaatlardan ustunlik qiladi.
Bunday hollarda mazkur siyosat boshqa davlatlarning manfaatlariga zid
ravishda amalga oshiriladi. Masalan, ekologiya nuqtai nazaridan bu qo‘shni
hududlarda yashovchi xalqlarning qarama-qarshi manfaatlari to‘qnashgan
hollarda ko‘p kuzatiladi.
Ammo hozir, jamiyat hayotining internatsionallashuvi va iqtisodiy
aloqalarning o‘sib borayotgan integratsiyalashuvi sharoitida, sayyoramizning
turli burchaklarida jahon hamjamiyatining yadro urushi, ekologik tanglik,
demografik keskinlik va resurslar taqchilligini bartaraf etishdan iborat ob’ektiv
manfaatlarini o‘zlarining umumiy manfaati deb biluvchi odamlar soni tobora
ko‘payib bormoqda. Ma’rifatli siyosiy va jamoat arboblari yanada aniqroq
anglab etayotgan kelishilgan harakatlarga bo‘lgan bu ob’ektiv ehtiyoj
hozirning o‘zidayoq ayrim davlatlar xulq-atvoriga ta’sir ko‘rsatmoqda va hatto
ularning ichki va tashqi siyosatini ma’lum darajada belgilamoqda.
Inqiroz ildizlari. Ayrim mamlakatlarda ham, butun dunyoda ham
barqaror ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishga erishish texnokratik jamiyat tuzilishi
va mohiyatidan kelib chiqadigan katta qiyinchiliklar bilan bog‘liq. U
kompyuter inqilobi ta’sirida o‘zgarganiga qaramay, texnogen sivilizatsiyaning
asosiy shakl-shamoyillarini saqlab qolmoqda va shu sababli hozirda mavjud
ko‘rinishda nafaqat bunday jamiyat tanqidchilarini, balki texnika taraqqiyoti
tarafdorlari (texnokratik optimistlar) sobiq izdoshlarining bir qismini ham
qanoatlantirmayapti.
Ularning aksariyati fikriga ko‘ra, hozirgi G‘arb sivilizatsiyasi insoniyat
uchun shikastli bo‘lgan ko‘pgina ziddiyatlarni yuzaga keltirdi, chunki uning
zamirida tabiat va uning resurslariga nisbatan iste’molchilik yondashuvi
yotadi. Tegishli qadriyatlar tizimidan mustahkam o‘rin olgan bunday
tasavvurlar tarixan sanoat inqilobi, keyinroq - fan-texnika inqilobi davrida
shakllangan bo‘lib, o‘z ildizlari bilan inson, xuddi Erdagi Xudo kabi, dunyoni
bunyod etadi, uni tabiat imkoniyatlari va o‘z imkoniyatlari bilan
hisoblashmasdan o‘z ixtiyoriga ko‘ra o‘zgartiradi, degan dunyoqarashga borib
taqaladi. Pirovardda nafaqat ekologik va demografik tangliklar, balki ma’naviy
inqiroz ham yuzaga keladi, bunda avvalgi dunyoqarash mo‘ljallari ob’ektiv
sharoit tazyiqi ostida o‘zgarayotgan amaliyot bilan to‘qnashadi. SHu bois
O‘zbekistonda aynan ma’naviy inqirozning oldini olish maqsadida 1994 yilda
“Ma’naviyat va ma’rifat” jamoatchilik markazi tashkil qilindi, 1996 yilda
markaz faoliyatini takomillashtirish bo‘yicha hukumat qarori qabul qilindi va
unga ko‘ra 1997 yildan barcha ta’lim muassasalarida “Ma’naviyat asoslari”
fanini o‘qitish joriy qilindi. 1999 yilda O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar
mahkamasi huzurida Ma’naviyat va ma’rifat markazlari faoliyatini
muvofiqlashtiruvchi Ma’naviyat kengashi tashkil qilindi. 2008 yilda
respublikamiz prezidenti Islom Karimov o‘zining “YUksak ma’naviyat
engilmas kuch” asarida ma’naviy tahdidlar va ma’naviy yuksalish omillarini
nazariy asosladi, zero “Ma’naviyat-insonning ulg‘ayish va kuch-qudrat
manbaidir”1, faqat ma’nan etuk insongina har qanday tahdidga qarshi kurashga
o‘zida kuch topishi mumkin.
YAngi qadriyatlar tizimi. Ayni shu sababli qadriyatlar muammosi,
ijtimoiy rivojlanishning yangi ustuvorliklarini va boshqa dunyoqarash
mo‘ljallarini izlash jamiyatni ma’naviy yangilashning bosh vazifalariga
aylanadi. Bugungi kunda turli mamlakatlarning olimlari boshqa qadriyatlarga
muvofiq bunyod etilgan o‘zga sivilizatsiyaga o‘tish amalga oshirilgan
taqdirdagina insoniyat ekologik va boshqa global muammolarni bartaraf eta
olishi mumkinligini deyarli yakdillik bilan qayd etmoqdalar. Ularning fikricha,
mazkur qadriyatlar tabiat va uning ehtiyojlarini tabiatdan ustun qo‘yuvchi
antropotsentrizmga emas, balki hayot fenomenining betakrorligiga va
1 Каримов И.А. Юксак маънавият-енгилмас куч. -Т.: Маънавият, 2008. –Б.18.