Global jarayonlar va barqaror taraqqiyot

Yuklangan vaqt

2024-08-29

Yuklab olishlar soni

5

Sahifalar soni

18

Faytl hajmi

67,1 KB


 
 
 
 
 
 
Global jarayonlar va barqaror taraqqiyot 
 
 
Ma’ruza rejasi: 
1. Globallashuv, globalistika va barqaror taraqqiyot tushunchalarining 
mohiyati. Barqaror taraqqiyotni ta’minlashda globallashuvning ijobiy va 
salbiy yo‘nalishlari. Global jarayonlarning tasnifi. 
2. Global jinoyatchilik va uning oldini olishda xalqaro hamkorlikning zarurati. 
Sportning globallashuvi. Pandemiya – XXI asrning global muammosi. 
3. Global makonda axborot texnologiyalari, sun’iy intellekt va virtual 
reallikning mutanosibligi. 
4. Global tarbiya va ta’lim barqarorlik omili. Zamonaviy ta’lim modellari. 
Dunyo va O‘zbekistonda ta’lim va tarbiya amaliyoti. 
Mavzuga oid tayanch tushuncha va atamalar: 
G
l
o
b
a
l
l
a
s
h
u
v
,
 
“
”
.
 
g
l
o
b
u
s
“Globallashuv” atamasi dastlab amerikalik olim T. Levittning 1983 yili 
“
”
 
“
G
l
o
b
Globallashuv jamiyat hayotining turli jabhalarida butun Yer sayyorasi uchun 
yagona bo‘lgan tuzilmalar, aloqalar va munosabatlarning shakllanishi, 
universallashuv jarayonidir. Shuningdek globallashuv global makonning tutashligi, 
Global jarayonlar va barqaror taraqqiyot Ma’ruza rejasi: 1. Globallashuv, globalistika va barqaror taraqqiyot tushunchalarining mohiyati. Barqaror taraqqiyotni ta’minlashda globallashuvning ijobiy va salbiy yo‘nalishlari. Global jarayonlarning tasnifi. 2. Global jinoyatchilik va uning oldini olishda xalqaro hamkorlikning zarurati. Sportning globallashuvi. Pandemiya – XXI asrning global muammosi. 3. Global makonda axborot texnologiyalari, sun’iy intellekt va virtual reallikning mutanosibligi. 4. Global tarbiya va ta’lim barqarorlik omili. Zamonaviy ta’lim modellari. Dunyo va O‘zbekistonda ta’lim va tarbiya amaliyoti. Mavzuga oid tayanch tushuncha va atamalar: G l o b a l l a s h u v , “ ” . g l o b u s “Globallashuv” atamasi dastlab amerikalik olim T. Levittning 1983 yili “ ” “ G l o b Globallashuv jamiyat hayotining turli jabhalarida butun Yer sayyorasi uchun yagona bo‘lgan tuzilmalar, aloqalar va munosabatlarning shakllanishi, universallashuv jarayonidir. Shuningdek globallashuv global makonning tutashligi,
 
 
yagona 
jahon 
xo‘jaligi, 
umumiy 
ekologik 
o‘zaro 
aloqadorlik, 
global 
kommunikatsiyalar va shu kabilar bilan tavsiflanadi. 
 Jahon rivojlanishining eng yangi tendensiyalarini anglab yetish borasidagi 
ko‘p sonli sa’y-harakatlar globallashuv jarayonlarining mohiyati, tendensiyalari va 
sabablarini, ular ta’sirida yuzaga kelayotgan global muammolarni aniqlash va bu 
jarayonlarning oqibatlarini anglab yetishga qaratilgan fanlararo ilmiy tadqiqotlar 
sohasi – globalistika paydo bo‘lishiga olib keldi. Kengroq ma’noda «globalistika» 
atamasi globallashuvning turli jihatlari va global muammolarga oid ilmiy, falsafiy, 
madaniy va amaliy tadqiqotlarni, jumladan ularning olingan natijalarini, shuningdek 
ularni ayrim davlatlar darajasida ham, xalqaro miqyosda ham iqtisodiy, ijtimoiy va 
siyosiy jabhalarda amalga joriy etish borasidagi amaliy faoliyatni ifodalash uchun 
qo‘llaniladi. 
Globalistika mustaqil ilmiy yo‘nalish va ijtimoiy amaliyot jabhasi sifatida 
1960-yillarning oxirlaridan e’tiboran shakllana boshladi, lekin uning paydo bo‘lishi 
uchun ob’ektiv asoslar ancha oldin yuzaga kelgan edi.  
Global 
jarayonlarning 
shakllanish 
tarixi. 
Hozirgi 
globallashuv 
jarayonlarining ilk nishonalariga XV asr oxirlaridan boshlab duch kelish mumkin, 
XIX asr boshiga kelib esa u amalda real shakl-shamoyil kasb etdi. Bu pirovardida 
yagona geografik, ma’lum darajada iqtisodiy va siyosiy jahon maydoni 
shakllanishiga olib kelgan Buyuk geografik kashfiyotlar yuz bergan davr edi.  
Shunday qilib, XV-XVI asrlarda yuz bergan Buyuk geografik kashfiyotlar 
jahon tarixining rivojlanish jarayonida tub burilish yasadi va «Evropa siyosati 
keskin, misli ko‘rilmagan darajada kengayishiga olib keldi. Dunyo chegaralari 
muayyan darajada kengaydi. Endilikda Yevropa mamlakatlari o‘rtasidagi turli 
ziddiyatlarga mustamlakalar uchun kurashda raqobat ham qo‘shildi»(Xarenberg B. 
Xronika chelovechestva.- M.:Slovo,2000, 387 str.). Shu tariqa yangi xalqaro 
iqtisodiy va siyosiy munosabatlarga, turli madaniyatlarning o‘zaro ta’siriga va 
G‘arbiy Yevropa dengiz davlatlarining o‘zlari kashf etgan yer kurrasining turli 
hududlaridagi ekspansiyasiga asos solindi. 
yagona jahon xo‘jaligi, umumiy ekologik o‘zaro aloqadorlik, global kommunikatsiyalar va shu kabilar bilan tavsiflanadi. Jahon rivojlanishining eng yangi tendensiyalarini anglab yetish borasidagi ko‘p sonli sa’y-harakatlar globallashuv jarayonlarining mohiyati, tendensiyalari va sabablarini, ular ta’sirida yuzaga kelayotgan global muammolarni aniqlash va bu jarayonlarning oqibatlarini anglab yetishga qaratilgan fanlararo ilmiy tadqiqotlar sohasi – globalistika paydo bo‘lishiga olib keldi. Kengroq ma’noda «globalistika» atamasi globallashuvning turli jihatlari va global muammolarga oid ilmiy, falsafiy, madaniy va amaliy tadqiqotlarni, jumladan ularning olingan natijalarini, shuningdek ularni ayrim davlatlar darajasida ham, xalqaro miqyosda ham iqtisodiy, ijtimoiy va siyosiy jabhalarda amalga joriy etish borasidagi amaliy faoliyatni ifodalash uchun qo‘llaniladi. Globalistika mustaqil ilmiy yo‘nalish va ijtimoiy amaliyot jabhasi sifatida 1960-yillarning oxirlaridan e’tiboran shakllana boshladi, lekin uning paydo bo‘lishi uchun ob’ektiv asoslar ancha oldin yuzaga kelgan edi. Global jarayonlarning shakllanish tarixi. Hozirgi globallashuv jarayonlarining ilk nishonalariga XV asr oxirlaridan boshlab duch kelish mumkin, XIX asr boshiga kelib esa u amalda real shakl-shamoyil kasb etdi. Bu pirovardida yagona geografik, ma’lum darajada iqtisodiy va siyosiy jahon maydoni shakllanishiga olib kelgan Buyuk geografik kashfiyotlar yuz bergan davr edi. Shunday qilib, XV-XVI asrlarda yuz bergan Buyuk geografik kashfiyotlar jahon tarixining rivojlanish jarayonida tub burilish yasadi va «Evropa siyosati keskin, misli ko‘rilmagan darajada kengayishiga olib keldi. Dunyo chegaralari muayyan darajada kengaydi. Endilikda Yevropa mamlakatlari o‘rtasidagi turli ziddiyatlarga mustamlakalar uchun kurashda raqobat ham qo‘shildi»(Xarenberg B. Xronika chelovechestva.- M.:Slovo,2000, 387 str.). Shu tariqa yangi xalqaro iqtisodiy va siyosiy munosabatlarga, turli madaniyatlarning o‘zaro ta’siriga va G‘arbiy Yevropa dengiz davlatlarining o‘zlari kashf etgan yer kurrasining turli hududlaridagi ekspansiyasiga asos solindi.
 
 
Fundamental globallashuv. Globallashuvning navbatdagi bosqichi dunyo 
miqyosidagi aloqalar, tuzilmalar va munosabatlar yuzaga kelishi bilan bog‘liq. 
Mazkur jarayonlar natijasida dunyo o‘zining deyarli barcha jihatlarida yaxlit bir 
butun organizm sifatida uzil-kesil shakllandi. Fundamental deb nomlanuvchi bunday 
globallashuvning ilk alomatlari XIX asrning ikkinchi yarmida paydo bo‘ldi, XX asr 
o‘rtalariga kelib esa u to‘la darajada borliqqa aylandi. 
Serqirra globallashuv. 1970-yillardan globallashuv o‘z rivojlanishining yangi 
bosqichiga ko‘tarildi va serqirra tus oldi. Dunyo miqyosidagi tahdidlar va 
globallashuv jarayonlarini aholining keng qatlamlari anglab yetishi, shuningdek 
jahon hamjamiyati va unga mos keluvchi qadriyatlarga munosabat, madaniyat, 
turmush tarzining shakllanishi mazkur bosqichga xos xususiyat hisoblanadi. Ayni 
shu davrda axborot-texnologiya inqilobining rivojlanishi jadallashdi, mif, din, 
falsafa, fan, ekologiya bilan bir qatorda global ong ijtimoiy ongning yana bir shakli 
sifatida paydo bo‘ldi. 
Serqirra globallashuv jahon bozorini sezilarli darajada o‘zgartirdi, jahon 
xo‘jaligi o‘ziga xos xususiyatlarini namoyon etib, milliy xo‘jaliklardan kuchliroq va 
muhimroq tus olishiga imkoniyat yaratdi. Quyidagilar uning muhim xususiyatlari 
hisoblanadi: 
a) «rezonans effekti»ning paydo bo‘lishi. Bunda iqtisodiy yuksalishlar yoki 
tangliklar bir mamlakatdan u bilan uzviy bog‘liq bo‘lgan boshqa mamlakatlar va 
mintaqalarga o‘tadi; 
b) turli tovarlar va xizmatlar jahon bozorlarining yaratilishi; 
v) ko‘rsatilgan tovarlar va xizmatlarga jahon narxlarining shakllanishi, ular 
mazkur tovarlar va xizmatlar milliy ishlab chiqaruvchilarining siyosatini ko‘p 
jihatdan belgilashi. 
g) Iqtisodiyotning internatsionallashuvi va pul rolining unifikatsiyalashuvi 
bilan bir qatorda ommaviy jamiyat va unga mos keluvchi ommaviy madaniyatning 
Fundamental globallashuv. Globallashuvning navbatdagi bosqichi dunyo miqyosidagi aloqalar, tuzilmalar va munosabatlar yuzaga kelishi bilan bog‘liq. Mazkur jarayonlar natijasida dunyo o‘zining deyarli barcha jihatlarida yaxlit bir butun organizm sifatida uzil-kesil shakllandi. Fundamental deb nomlanuvchi bunday globallashuvning ilk alomatlari XIX asrning ikkinchi yarmida paydo bo‘ldi, XX asr o‘rtalariga kelib esa u to‘la darajada borliqqa aylandi. Serqirra globallashuv. 1970-yillardan globallashuv o‘z rivojlanishining yangi bosqichiga ko‘tarildi va serqirra tus oldi. Dunyo miqyosidagi tahdidlar va globallashuv jarayonlarini aholining keng qatlamlari anglab yetishi, shuningdek jahon hamjamiyati va unga mos keluvchi qadriyatlarga munosabat, madaniyat, turmush tarzining shakllanishi mazkur bosqichga xos xususiyat hisoblanadi. Ayni shu davrda axborot-texnologiya inqilobining rivojlanishi jadallashdi, mif, din, falsafa, fan, ekologiya bilan bir qatorda global ong ijtimoiy ongning yana bir shakli sifatida paydo bo‘ldi. Serqirra globallashuv jahon bozorini sezilarli darajada o‘zgartirdi, jahon xo‘jaligi o‘ziga xos xususiyatlarini namoyon etib, milliy xo‘jaliklardan kuchliroq va muhimroq tus olishiga imkoniyat yaratdi. Quyidagilar uning muhim xususiyatlari hisoblanadi: a) «rezonans effekti»ning paydo bo‘lishi. Bunda iqtisodiy yuksalishlar yoki tangliklar bir mamlakatdan u bilan uzviy bog‘liq bo‘lgan boshqa mamlakatlar va mintaqalarga o‘tadi; b) turli tovarlar va xizmatlar jahon bozorlarining yaratilishi; v) ko‘rsatilgan tovarlar va xizmatlarga jahon narxlarining shakllanishi, ular mazkur tovarlar va xizmatlar milliy ishlab chiqaruvchilarining siyosatini ko‘p jihatdan belgilashi. g) Iqtisodiyotning internatsionallashuvi va pul rolining unifikatsiyalashuvi bilan bir qatorda ommaviy jamiyat va unga mos keluvchi ommaviy madaniyatning
 
 
shakllanishi serqirra globallashuvning o‘ziga xos xususiyatiga va muayyan darajada 
uning qonuniy mahsuliga aylandi. 
Jahon hamjamiyati yangi ming yillik chegarasidan o‘tib, o‘z tarixiy 
rivojlanishining butunlay yangi bosqichiga qadam qo‘ydi. Bu bosqich jahon 
ijtimoiy-siyosiy, iqtisodiy va ma’naviy aloqalarining tarqoqligi va parokandaligidan 
ularning birligi, yaxlitligi, yagonaligi va globalligiga o‘tish bilan tavsiflanadi. 
Global muammolarning mohiyati. Odamzod nasli XX asrning ikkinchi 
yarmida globallashuv natijasida shunday muammolar domiga tortildiki, endilikda 
ularning iskanjasidan qutulib ketish yoki ketmaslik bugungi kunning eng dolzarb 
masalasiga aylandi. Agar XX asrning birinchi yarmi oxirlarida insoniyat qarshisida 
asosan bitta umumbashariy muammo — yadro halokatining oldini olish ko‘ndalang 
bo‘lib turgan bo‘lsa, endi vaziyat o‘zgardi. Aholi tabiiy o‘sishining yuqori darajasi 
saqlanib qolishi, fan-texnika yutuqlaridan tor manfaatlar yo‘lida foydalanishga 
ruju qilinishi va bir qator mintaqalarda murakkab ekologik vaziyatning vujudga 
kelishi masalani chigallashtirib yubordi. 
«Hozirgi davrning global muammolari» tushunchasi 1960-yillar oxiri – 1970-
yillarning boshlarida keng tarqaldi va shundan beri ilmiy va siyosiy 
muomala(leksikon) hamda ommaviy ongdan mustahkam o‘rin oldi. Etimologik 
jihatdan «global» atamasi, «globallashuv» atamasi kabi, yer kurrasi bilan bog‘liq. 
Ayni shu sababli butun insoniyat manfaatlariga daxldor muammolarni ham, 
dunyoning turli nuqtalaridagi har bir ayrim insonga tegishli bo‘lgan, ya’ni 
umuminsoniy xususiyat kasb etadigan muammolarni ham «global» deb nomlash 
odat tusini olgan. Ular jahon iqtisodiy va ijtimoiy rivojlanishining muhim ob’ektiv 
omili sifatida ayrim mamlakatlar va mintaqalarning rivojlanishiga sezilarli darajada 
ta’sir ko‘rsatadi. Ularni yechish aksariyat davlatlar va tashkilotlarning kuch-
g‘ayratini xalqaro darajada birlashtirishni nazarda tutadi. Ayni vaqtda global 
muammolarning yechilmay qolishi butun insoniyat kelajagi uchun halokatli 
oqibatlarga olib kelishi mumkin. 
k
o
‘
shakllanishi serqirra globallashuvning o‘ziga xos xususiyatiga va muayyan darajada uning qonuniy mahsuliga aylandi. Jahon hamjamiyati yangi ming yillik chegarasidan o‘tib, o‘z tarixiy rivojlanishining butunlay yangi bosqichiga qadam qo‘ydi. Bu bosqich jahon ijtimoiy-siyosiy, iqtisodiy va ma’naviy aloqalarining tarqoqligi va parokandaligidan ularning birligi, yaxlitligi, yagonaligi va globalligiga o‘tish bilan tavsiflanadi. Global muammolarning mohiyati. Odamzod nasli XX asrning ikkinchi yarmida globallashuv natijasida shunday muammolar domiga tortildiki, endilikda ularning iskanjasidan qutulib ketish yoki ketmaslik bugungi kunning eng dolzarb masalasiga aylandi. Agar XX asrning birinchi yarmi oxirlarida insoniyat qarshisida asosan bitta umumbashariy muammo — yadro halokatining oldini olish ko‘ndalang bo‘lib turgan bo‘lsa, endi vaziyat o‘zgardi. Aholi tabiiy o‘sishining yuqori darajasi saqlanib qolishi, fan-texnika yutuqlaridan tor manfaatlar yo‘lida foydalanishga ruju qilinishi va bir qator mintaqalarda murakkab ekologik vaziyatning vujudga kelishi masalani chigallashtirib yubordi. «Hozirgi davrning global muammolari» tushunchasi 1960-yillar oxiri – 1970- yillarning boshlarida keng tarqaldi va shundan beri ilmiy va siyosiy muomala(leksikon) hamda ommaviy ongdan mustahkam o‘rin oldi. Etimologik jihatdan «global» atamasi, «globallashuv» atamasi kabi, yer kurrasi bilan bog‘liq. Ayni shu sababli butun insoniyat manfaatlariga daxldor muammolarni ham, dunyoning turli nuqtalaridagi har bir ayrim insonga tegishli bo‘lgan, ya’ni umuminsoniy xususiyat kasb etadigan muammolarni ham «global» deb nomlash odat tusini olgan. Ular jahon iqtisodiy va ijtimoiy rivojlanishining muhim ob’ektiv omili sifatida ayrim mamlakatlar va mintaqalarning rivojlanishiga sezilarli darajada ta’sir ko‘rsatadi. Ularni yechish aksariyat davlatlar va tashkilotlarning kuch- g‘ayratini xalqaro darajada birlashtirishni nazarda tutadi. Ayni vaqtda global muammolarning yechilmay qolishi butun insoniyat kelajagi uchun halokatli oqibatlarga olib kelishi mumkin. k o ‘
 
 
etikologiya muammosi, ya’ni insoniyat ma’naviy-axloqiy sofligini ta’minlash, uni 
m
a
’
n
a
v
i
y
 
q
a
s
h
s
h
o
q
l
i
k
d
a
n
,
 
m
a
’
n
a
v
i
o
‘
b
o
g
‘
b
o
‘
k
o
‘
s
u
r
’
 
—
o
‘
 
 
—
t
a
’
t
a
’
o
‘
t
o
‘
g
‘
 
o
‘
o
‘
m
a
s
’
 
Madaniyatli, ma’naviy kamol topgan inson uchun Ona vatan tabiatini 
muxofaza qilish to‘g‘risida g‘amxo‘rlik uning xayoti va faoliyatining uzviy 
qismidir.  Haqiqiy madaniyatli kishi tabiatning jamiyat taraqqiyotidagi roli va 
o‘rnini chuqur tushunadi. 
Ko‘pincha biz sof havoning qaerdan kelishini qanchalik o‘ylamaylik, baribir 
sezmaymiz. U har daqiqada karbonad angidrid bilan zaharlanib turadi va har holda 
tozaligicha qolaveradi. Biz ximiya dasrligidan bilamizki, xlorofill yorug‘likda 
ortiqcha karbonat angidridni yutadi va kislorod chiqaradi,  biroq ko‘pincha 
yaproqlarni yulib va novdalarni sindirib biz zaharlanishdan asraydigan yashil 
o‘simliklarni nobud qilamiz. Tabiatimizni tozalaydigan trubaga ega emasmiz, 
bog‘lar, parklar va o‘rmonlargina zararli gazlar bilan to‘lgan shaharlar havosini 
tozalashga qodir, xolos. Tirik o‘rmonzorlar o‘ziga xos shaharlarning sanitariya 
chegarasi, ularning shifoxonasidir. Bir gektar o‘rmon bir yilda 18 million kubometr 
havoni tozalaydi, 70 tonnagacha changni filtrlashi mumkinligi hisoblab chiqilgan. 
O‘sha yashil gektar bir soatda 200 kishi qancha nafas olsa, shuncha miqdordagi 
karbonat angidridni yutadi. Daraxtlar va butazorlar havoni kislorod bilan boyitibgina 
qolmasdan, balki uni bardamligimiz manbai elektr-ionlar bilan ham to‘ydiradi. 
Keyingi ming yillar davomida inson faoliyati natijasida yer shari yuzasi, iqlimi, 
o‘simlik,  hayvonot dunyosining tanib bo‘lmas darajada o‘zgarib ketganligi bunga 
misol bo‘la oladi. E’tirof etish kerakki, insonning istiqbolni o‘ylamay qilgan hatti-
harakatlari, ko‘r-ko‘rona qilmishlari tufayli tabiat behad ozor chekdi, ko‘p 
narsalardan abadiy judo bo‘ldik. Har xil kosmik changlar, issiqlik, elektr 
stansiyalari, avtomobillar sonining tez o‘sib borishi, radiaktiv moddalar va boshqalar 
ta’siri ostida barcha jonli mavjudotning hayot manbai bo‘lgan havo toqat qilib 
etikologiya muammosi, ya’ni insoniyat ma’naviy-axloqiy sofligini ta’minlash, uni m a ’ n a v i y q a s h s h o q l i k d a n , m a ’ n a v i o ‘ b o g ‘ b o ‘ k o ‘ s u r ’ — o ‘ — t a ’ t a ’ o ‘ t o ‘ g ‘ o ‘ o ‘ m a s ’ Madaniyatli, ma’naviy kamol topgan inson uchun Ona vatan tabiatini muxofaza qilish to‘g‘risida g‘amxo‘rlik uning xayoti va faoliyatining uzviy qismidir. Haqiqiy madaniyatli kishi tabiatning jamiyat taraqqiyotidagi roli va o‘rnini chuqur tushunadi. Ko‘pincha biz sof havoning qaerdan kelishini qanchalik o‘ylamaylik, baribir sezmaymiz. U har daqiqada karbonad angidrid bilan zaharlanib turadi va har holda tozaligicha qolaveradi. Biz ximiya dasrligidan bilamizki, xlorofill yorug‘likda ortiqcha karbonat angidridni yutadi va kislorod chiqaradi, biroq ko‘pincha yaproqlarni yulib va novdalarni sindirib biz zaharlanishdan asraydigan yashil o‘simliklarni nobud qilamiz. Tabiatimizni tozalaydigan trubaga ega emasmiz, bog‘lar, parklar va o‘rmonlargina zararli gazlar bilan to‘lgan shaharlar havosini tozalashga qodir, xolos. Tirik o‘rmonzorlar o‘ziga xos shaharlarning sanitariya chegarasi, ularning shifoxonasidir. Bir gektar o‘rmon bir yilda 18 million kubometr havoni tozalaydi, 70 tonnagacha changni filtrlashi mumkinligi hisoblab chiqilgan. O‘sha yashil gektar bir soatda 200 kishi qancha nafas olsa, shuncha miqdordagi karbonat angidridni yutadi. Daraxtlar va butazorlar havoni kislorod bilan boyitibgina qolmasdan, balki uni bardamligimiz manbai elektr-ionlar bilan ham to‘ydiradi. Keyingi ming yillar davomida inson faoliyati natijasida yer shari yuzasi, iqlimi, o‘simlik, hayvonot dunyosining tanib bo‘lmas darajada o‘zgarib ketganligi bunga misol bo‘la oladi. E’tirof etish kerakki, insonning istiqbolni o‘ylamay qilgan hatti- harakatlari, ko‘r-ko‘rona qilmishlari tufayli tabiat behad ozor chekdi, ko‘p narsalardan abadiy judo bo‘ldik. Har xil kosmik changlar, issiqlik, elektr stansiyalari, avtomobillar sonining tez o‘sib borishi, radiaktiv moddalar va boshqalar ta’siri ostida barcha jonli mavjudotning hayot manbai bo‘lgan havo toqat qilib
 
 
bo‘lmaydigan darajada ifloslanmoqda. Bunday dahshatli hodisalar dunyoning 
deyarli hamma mamlakatlarida tez-tez bo‘lib turadi. Atrof muhitning radoaktiv va 
kimyoviy 
chiqindilar 
bilan 
bulg‘anishi 
aholining, 
chorva 
mollarining, 
parrandalarning,  daryo va ko‘llardagi, suv omborlari va okeanlardagi baliq va 
boshqa jonivorlarning ko‘plab zaharlanishiga sabab bo‘lmoqda. Olimlar havo, suv 
va yer ustining zaharlanishi shu tariqa davom etadigan bo‘lsa sivilizatsiya xalok 
bo‘lishi mumkin, deyishmoqda. Akademik A.E.Fersmanning fikricha, agar 
atmosfera tarkibidagi korbanat angidrid miqdori ikki barobar ko‘paysa, bu narsa yer 
yuzidagi xaroratning 4 daraja ko‘tarilishiga olib keladi. Uning hisobicha, bu voqea 
500 yildan keyin sodir bo‘lishi mumkin. 
Suv ta’minotining an’anvaiy manbalari hisoblangan daryolar, ko‘llar, shimoliy 
qutb muzliklari, dengizlar, suv omborlari ifloslanmoqda. Insonning eng katta oziq-
ovqat manbai bo‘lgan  jahon okeanlari ham hozirgi vaqtda inson sivilizatsiyasi 
qurboni bo‘lmoqda. Har yili jahon okeaniga o‘n million tonnagacha miqdorda neft 
va neft mahsulotlari kelib tushmoqda. 
Inson o‘zining ko‘p asrlik xo‘jalik faoliyatida 72 hayvon turini butunlay yo‘q 
qilib yubordi, mintaqamizda esa turon yo‘lbarsi, yo‘l-yo‘lli sirtlon kabi hayvonlar 
yo‘q bo‘lib ketdi. Oqquyruq, qoraquloq, Ustyurt qo‘ylari, Buxora bug‘usi, 
Oqtirnoqli qo‘ng‘ir ayiq kabilar esa yo‘q bo‘lish arafasida turibdi. Amudaryoning 
o‘zidagina 140 dan ortiq baliq turi bo‘lganiga endi ishonish qiyin. O‘rmonlarga 
nisbatan ham ko‘r-ko‘rona munosabatda bo‘lish tufayli Yer sharida 100 yil avvalgi 
7200 milllion gektar o‘rmondan hozir 4100 million gektar o‘rmon qoldi. Rasmiy 
ma’lumotlarga ko‘ra, har yili atmosferaga 200 million tonnadan ziyod is gazi, qariyb 
150 million tonna oltingugurt oksidi, 53 million tonna azot oksidi, 50 million 
tonnadan ortiq har xil uglevodlar chiqarilmoqda. Jahon sanoati har yili tabiatga 32 
milliard m.k. ifloslangan suv, 70 million tonna zararli gazlar va 250 million changni 
chiqarib tashlamoqda. Hozirgi paytda dunyo bo‘yicha har yili 500 ming inson rak 
bilan kasallangan bo‘lsa, uning 60 foizi atrof muhitdagi har xil kanserogen 
moddalarning ko‘payishi natijasida hosil bo‘lgan. 
bo‘lmaydigan darajada ifloslanmoqda. Bunday dahshatli hodisalar dunyoning deyarli hamma mamlakatlarida tez-tez bo‘lib turadi. Atrof muhitning radoaktiv va kimyoviy chiqindilar bilan bulg‘anishi aholining, chorva mollarining, parrandalarning, daryo va ko‘llardagi, suv omborlari va okeanlardagi baliq va boshqa jonivorlarning ko‘plab zaharlanishiga sabab bo‘lmoqda. Olimlar havo, suv va yer ustining zaharlanishi shu tariqa davom etadigan bo‘lsa sivilizatsiya xalok bo‘lishi mumkin, deyishmoqda. Akademik A.E.Fersmanning fikricha, agar atmosfera tarkibidagi korbanat angidrid miqdori ikki barobar ko‘paysa, bu narsa yer yuzidagi xaroratning 4 daraja ko‘tarilishiga olib keladi. Uning hisobicha, bu voqea 500 yildan keyin sodir bo‘lishi mumkin. Suv ta’minotining an’anvaiy manbalari hisoblangan daryolar, ko‘llar, shimoliy qutb muzliklari, dengizlar, suv omborlari ifloslanmoqda. Insonning eng katta oziq- ovqat manbai bo‘lgan jahon okeanlari ham hozirgi vaqtda inson sivilizatsiyasi qurboni bo‘lmoqda. Har yili jahon okeaniga o‘n million tonnagacha miqdorda neft va neft mahsulotlari kelib tushmoqda. Inson o‘zining ko‘p asrlik xo‘jalik faoliyatida 72 hayvon turini butunlay yo‘q qilib yubordi, mintaqamizda esa turon yo‘lbarsi, yo‘l-yo‘lli sirtlon kabi hayvonlar yo‘q bo‘lib ketdi. Oqquyruq, qoraquloq, Ustyurt qo‘ylari, Buxora bug‘usi, Oqtirnoqli qo‘ng‘ir ayiq kabilar esa yo‘q bo‘lish arafasida turibdi. Amudaryoning o‘zidagina 140 dan ortiq baliq turi bo‘lganiga endi ishonish qiyin. O‘rmonlarga nisbatan ham ko‘r-ko‘rona munosabatda bo‘lish tufayli Yer sharida 100 yil avvalgi 7200 milllion gektar o‘rmondan hozir 4100 million gektar o‘rmon qoldi. Rasmiy ma’lumotlarga ko‘ra, har yili atmosferaga 200 million tonnadan ziyod is gazi, qariyb 150 million tonna oltingugurt oksidi, 53 million tonna azot oksidi, 50 million tonnadan ortiq har xil uglevodlar chiqarilmoqda. Jahon sanoati har yili tabiatga 32 milliard m.k. ifloslangan suv, 70 million tonna zararli gazlar va 250 million changni chiqarib tashlamoqda. Hozirgi paytda dunyo bo‘yicha har yili 500 ming inson rak bilan kasallangan bo‘lsa, uning 60 foizi atrof muhitdagi har xil kanserogen moddalarning ko‘payishi natijasida hosil bo‘lgan.
 
 
Mamlakatimizdagi ekologik vaziyat ham muhim muammolardan biri bo‘lib 
turibdi. Hozirgi vaqtda Osiyo markazidagi eng katta suv havzasi Orol dengizining 
taqdiri ko‘pchilikni tashvishga solmoqda. 
Insoniyat tarixi haligacha chorak asr davomida bir avlod ko‘z o‘ngida xafzasi 
6 million gektardan ziyod, chuqurligi 69 metrgacha bo‘lgan dengizning yer 
yuzasidan g‘oyib bo‘lib ketganligini bilgan emas edi. Bugungi kunda Orol dengizi 
qariyb yarimigacha qurib bo‘ldi. Suv ketib qolgan joylarda ikki million gektarga 
yaqin qum va tuzdan iborat sahrolar paydo bo‘ldi. Orol dengizi umumbashariy 
muammo hamdir. 
t
o
‘
g
‘
b
o
‘
b
o
‘
y
o
‘
b
o
‘
o
‘
Z
a
r
d
o
o‘rta asrlarda keng tarqalgan, hozirda ham G‘arb mamlakatlarida shuhrat 
bog‘lab pessimistik manzaralarni chizib ko‘rsatishga urinadilar. 
t
o
‘
g
‘
a
’
b
o
‘
k
o
‘
z
u
g
‘
b
o
‘
yo‘lida hamjihatlikda qilingan sa’y-harakatlar ekanini alohida ta’kidlash lozim. 
Tarixning o‘tish davrlarida, keskin ijtimoiy konfliktlar yuz bergan davrlarda 
bashoratning ahamiyati ayniqsa oshgan. Bu insoniyat hayotining barcha jabhalarida 
olamshumul o‘zgarishlar yuz berayotgan hozirgi davrga ham xos. Yuzaga kelgan 
sharoitda ijtimoiy bashorat masalalari o‘ta muhim nazariy va metodologik ahamiyat 
kasb etmoqda, ularni ishlab chiqish esa falsafiy tafakkurning dolzarb vazifalaridan 
biriga aylanmoqda. Darhaqiqat, kelajak bilan shug‘ullanmagan falsafaning kelajagi 
yo‘q. 
Ijtimoiy bashorat: turlari, tiplari, metodlari. Bashorat – kelajak haqidagi, 
ya’ni hali amalda mavjud bo‘lmagan, lekin rivojlanishning kutilayotgan rivojini 
belgilovchi ob’ektiv va sub’ektiv omillar ko‘rinishida hozirgi zamonda potensial 
mavjud bo‘lgan hodisalar va jarayonlar haqidagi bilim. Bashorat o‘z gnoseologik 
tabiatiga ko‘ra gipotezani ilgari surishga yaqin turadi. Ammo gipoteza – o‘tmishni 
ham, hozirgi zamonni ham, kelajakni ham bilishga tatbiq etiladigan mantiqiy shakl, 
bashorat esa kelajakka yoki hali ma’lum bo‘lmagan hozirgi davrga qarab mo‘ljal 
oladi. 
Mamlakatimizdagi ekologik vaziyat ham muhim muammolardan biri bo‘lib turibdi. Hozirgi vaqtda Osiyo markazidagi eng katta suv havzasi Orol dengizining taqdiri ko‘pchilikni tashvishga solmoqda. Insoniyat tarixi haligacha chorak asr davomida bir avlod ko‘z o‘ngida xafzasi 6 million gektardan ziyod, chuqurligi 69 metrgacha bo‘lgan dengizning yer yuzasidan g‘oyib bo‘lib ketganligini bilgan emas edi. Bugungi kunda Orol dengizi qariyb yarimigacha qurib bo‘ldi. Suv ketib qolgan joylarda ikki million gektarga yaqin qum va tuzdan iborat sahrolar paydo bo‘ldi. Orol dengizi umumbashariy muammo hamdir. t o ‘ g ‘ b o ‘ b o ‘ y o ‘ b o ‘ o ‘ Z a r d o o‘rta asrlarda keng tarqalgan, hozirda ham G‘arb mamlakatlarida shuhrat bog‘lab pessimistik manzaralarni chizib ko‘rsatishga urinadilar. t o ‘ g ‘ a ’ b o ‘ k o ‘ z u g ‘ b o ‘ yo‘lida hamjihatlikda qilingan sa’y-harakatlar ekanini alohida ta’kidlash lozim. Tarixning o‘tish davrlarida, keskin ijtimoiy konfliktlar yuz bergan davrlarda bashoratning ahamiyati ayniqsa oshgan. Bu insoniyat hayotining barcha jabhalarida olamshumul o‘zgarishlar yuz berayotgan hozirgi davrga ham xos. Yuzaga kelgan sharoitda ijtimoiy bashorat masalalari o‘ta muhim nazariy va metodologik ahamiyat kasb etmoqda, ularni ishlab chiqish esa falsafiy tafakkurning dolzarb vazifalaridan biriga aylanmoqda. Darhaqiqat, kelajak bilan shug‘ullanmagan falsafaning kelajagi yo‘q. Ijtimoiy bashorat: turlari, tiplari, metodlari. Bashorat – kelajak haqidagi, ya’ni hali amalda mavjud bo‘lmagan, lekin rivojlanishning kutilayotgan rivojini belgilovchi ob’ektiv va sub’ektiv omillar ko‘rinishida hozirgi zamonda potensial mavjud bo‘lgan hodisalar va jarayonlar haqidagi bilim. Bashorat o‘z gnoseologik tabiatiga ko‘ra gipotezani ilgari surishga yaqin turadi. Ammo gipoteza – o‘tmishni ham, hozirgi zamonni ham, kelajakni ham bilishga tatbiq etiladigan mantiqiy shakl, bashorat esa kelajakka yoki hali ma’lum bo‘lmagan hozirgi davrga qarab mo‘ljal oladi.
 
 
Kelajakni oldindan aytish usuli, teranlik va aniqlik darajasiga ko‘ra 
bashoratning uch turini farqlash mumkin: 1) kundalik bashorat; 2) intuitiv bashorat; 
3) ilmiy bashorat. Kundalik bashorat insonning kundalik hayot tajribasiga, tabiat va 
jamiyatda u yoki bu voqealarning tez-tez takrorlanishini bevosita kuzatishga 
asoslanadi. kundalik bashoratlarga xalqda keng mashhur bo‘lgan ob-havo alomatlari 
misol bo‘lishi mumkin. Masalan, quyosh botayotganda odatdagidan uzoqroq 
ushlanib qolgan bo‘lsa, yomg‘irni kutish kerak; yozda ertalab tuman tushgan bo‘lsa, 
demak kunduzi havo ochiq bo‘ladi; Sharqdan shamol essa, tez orada yomg‘irlar 
tugaydi. 
Bashoratning ikkinchi turi – intuitiv bashorat. Ma’lumki, intuitsiya – bu ilmiy 
tajriba va mantiqiy mushohadasiz haqiqatning tagiga bevosita yetish. Bashoratning 
bu turi hali yaxshi o‘rganilmagan va ko‘pincha unga yetarlicha baho berilmaydi. 
Holbuki, aqlni lol qoldiradigan faktlar ma’lum. Masalan, to‘rt yuz yil oldin yashagan 
fransuz tabibi Mishel Nostradamus misli ko‘rilmagan bashoratgo‘ylik qobiliyatiga 
ega bo‘lgan. O‘zining mashhur «Senturiyalari» va boshqa asarlarida u XX asrning 
texnik kashfiyotlari – suv osti kemalari, samolyotlar, vodorod bombasinigina emas, 
balki fransuz va rus inqiloblarini, shuningdek de Goll, Franko, Lenin, Stalin, Gitler, 
Mussolini kabi shaxslarning paydo bo‘lishini ham bashorat qilgan. 
O‘z davrining mashhur folbini Aleksandra Filippovna Kirxgof buyuk shoir 
Aleksandr Pushkinga uning hayotidagi muhim voqealarni: tez orada ko‘p pul olish, 
ikki surgun, uylanish, mashhurlik, 38 yoshda hayotni tark etish ehtimolini bashorat 
qilgan. Afsuski, bu bashorat to‘la ro‘yobga chiqqan. 
Ukrainalik atoqli faylasuf va shoir Grigoriy Skovoroda ham bashorat qilish 
qobiliyatiga ega bo‘lgan. U o‘z qishlog‘i – Ivanovkaga oxirgi marta kelganda kasal 
bo‘lmagan. Hammaga o‘zining o‘limi yaqinligini e’lon qilgan, o‘zi o‘ziga qabr 
qazgan, o‘z «xonaqosi»ga qaytib kelgan, ich kiyimini almashtirgan, boshiga o‘z 
asarlarini qo‘ygan va vafot etgan. 
Boshqa ko‘plab g‘ayrioddiy faktlarni keltirish mumkin. Ularning barchasi 
intuitiv bashoratni e’tibordan soqit etish yaramasligidan dalolat beradi. XX asr oxiri 
XXI asr boshlarida dunyo tan olgan va e’tirof etgan bashoratchilar Vanga xonim, 
Kelajakni oldindan aytish usuli, teranlik va aniqlik darajasiga ko‘ra bashoratning uch turini farqlash mumkin: 1) kundalik bashorat; 2) intuitiv bashorat; 3) ilmiy bashorat. Kundalik bashorat insonning kundalik hayot tajribasiga, tabiat va jamiyatda u yoki bu voqealarning tez-tez takrorlanishini bevosita kuzatishga asoslanadi. kundalik bashoratlarga xalqda keng mashhur bo‘lgan ob-havo alomatlari misol bo‘lishi mumkin. Masalan, quyosh botayotganda odatdagidan uzoqroq ushlanib qolgan bo‘lsa, yomg‘irni kutish kerak; yozda ertalab tuman tushgan bo‘lsa, demak kunduzi havo ochiq bo‘ladi; Sharqdan shamol essa, tez orada yomg‘irlar tugaydi. Bashoratning ikkinchi turi – intuitiv bashorat. Ma’lumki, intuitsiya – bu ilmiy tajriba va mantiqiy mushohadasiz haqiqatning tagiga bevosita yetish. Bashoratning bu turi hali yaxshi o‘rganilmagan va ko‘pincha unga yetarlicha baho berilmaydi. Holbuki, aqlni lol qoldiradigan faktlar ma’lum. Masalan, to‘rt yuz yil oldin yashagan fransuz tabibi Mishel Nostradamus misli ko‘rilmagan bashoratgo‘ylik qobiliyatiga ega bo‘lgan. O‘zining mashhur «Senturiyalari» va boshqa asarlarida u XX asrning texnik kashfiyotlari – suv osti kemalari, samolyotlar, vodorod bombasinigina emas, balki fransuz va rus inqiloblarini, shuningdek de Goll, Franko, Lenin, Stalin, Gitler, Mussolini kabi shaxslarning paydo bo‘lishini ham bashorat qilgan. O‘z davrining mashhur folbini Aleksandra Filippovna Kirxgof buyuk shoir Aleksandr Pushkinga uning hayotidagi muhim voqealarni: tez orada ko‘p pul olish, ikki surgun, uylanish, mashhurlik, 38 yoshda hayotni tark etish ehtimolini bashorat qilgan. Afsuski, bu bashorat to‘la ro‘yobga chiqqan. Ukrainalik atoqli faylasuf va shoir Grigoriy Skovoroda ham bashorat qilish qobiliyatiga ega bo‘lgan. U o‘z qishlog‘i – Ivanovkaga oxirgi marta kelganda kasal bo‘lmagan. Hammaga o‘zining o‘limi yaqinligini e’lon qilgan, o‘zi o‘ziga qabr qazgan, o‘z «xonaqosi»ga qaytib kelgan, ich kiyimini almashtirgan, boshiga o‘z asarlarini qo‘ygan va vafot etgan. Boshqa ko‘plab g‘ayrioddiy faktlarni keltirish mumkin. Ularning barchasi intuitiv bashoratni e’tibordan soqit etish yaramasligidan dalolat beradi. XX asr oxiri XXI asr boshlarida dunyo tan olgan va e’tirof etgan bashoratchilar Vanga xonim,
 
 
Juna Davitashvili, er-xotin Pavel va Tamara Globalar bo‘lib, ular 1989 yildayoq 
1991 yilda SSSR parchalanishini, o‘sha davrda hukumatni boshqarayotgan V. 
Gorbachevning taxtdan ag‘darilishini va Mustaqil hamdo‘stlik mamlakatlari tashkil 
etilib, jamiyat hayotida yangi davr boshlanishini bashorat qilganlar. 
Odatdagi va intuitiv bashoratdan farqli o‘laroq, ilmiy bashorat fan doirasida 
yoki uning yordamida amalga oshiriladi va o‘rganilayotgan jarayonning 
qonuniyatlarini bilishga asoslanadi. U kelajakni ancha samarali bashorat qilish va 
oldindan ko‘ra bilish imkonini beradi. 
Ilmiy bashoratning ayrim elementlari qadimgi dunyodayoq mavjud bo‘lgan. 
Masalan, faylasuf Fales (miloddan avvalgi 640-562 yillar) miloddan avvalgi yilda 
quyosh tutilishini bashorat qilgani ma’lum. Ammo bashorat haqidagi dastlabki 
bilimlar XV-XVII asrlardagina tabiiy va ijtimoiy fanlarning rivojlanishi bilan bir 
vaqtda ilmiy tizimga solina boshlagan. Bu jarayon XX asrning 60-yillarida ancha 
yaxlit ilmiy nazariyalarning yaratilishi bilan yakunlangan. 
Inson faoliyati sohalari va bilish ob’ektiga qarab ilmiy bashoratning ijtimoiy, 
iqtisodiy, siyosiy, harbiy va boshqa turlari farqlangan. Ijtimoiy bashoratning 
xususiyatini qayd etish uchun «prognoz qilish» tushunchasi muomalaga kiritilgan. 
Prognoz qilish bashoratning alohida shakli bo‘lib, u ijtimoiy jarayonlarni 
o‘rganishda yuqori darajada ilmiy asoslanganlik va ob’ektivlik bilan ajralib turadi. 
Ilmiy bashoratning boshqa shakllaridan farqli o‘laroq  prognoz qilish – bu o‘z 
metodologiyasi va texnikasiga ega bo‘lgan maxsus tadqiqot. 
G‘arb mamlakatlarida ijtimoiy prognoz qilish ilmiy bashoratning turi sifatida 
«futurologiya» (lot. futurum – kelajak va yunon. logos – ta’limot) degan nom bilan 
vujudga kelgan. Bu atamani ilk bor G‘arbiy Berlin Erkin universiteti huzuridagi Otto 
Zur nomidagi institut professori O.Flextgaym ishlatgan. Shuni qayd etish lozimki, 
«futurologiya» atamasi umumiy e’tirof etilgani yo‘q. Mamlakatimizda ijtimoiy 
bashorat bilan bog‘liq tadqiqotlar «prognostika» degan nom olgan. Bu yosh fan 
prognoz qilish qonunlari, tamoyillari va metodlarini o‘rganadi, mantiq 
muammolarini va har xil tipdagi prognostik tadqiqotlarning tasniflarini ishlab 
Juna Davitashvili, er-xotin Pavel va Tamara Globalar bo‘lib, ular 1989 yildayoq 1991 yilda SSSR parchalanishini, o‘sha davrda hukumatni boshqarayotgan V. Gorbachevning taxtdan ag‘darilishini va Mustaqil hamdo‘stlik mamlakatlari tashkil etilib, jamiyat hayotida yangi davr boshlanishini bashorat qilganlar. Odatdagi va intuitiv bashoratdan farqli o‘laroq, ilmiy bashorat fan doirasida yoki uning yordamida amalga oshiriladi va o‘rganilayotgan jarayonning qonuniyatlarini bilishga asoslanadi. U kelajakni ancha samarali bashorat qilish va oldindan ko‘ra bilish imkonini beradi. Ilmiy bashoratning ayrim elementlari qadimgi dunyodayoq mavjud bo‘lgan. Masalan, faylasuf Fales (miloddan avvalgi 640-562 yillar) miloddan avvalgi yilda quyosh tutilishini bashorat qilgani ma’lum. Ammo bashorat haqidagi dastlabki bilimlar XV-XVII asrlardagina tabiiy va ijtimoiy fanlarning rivojlanishi bilan bir vaqtda ilmiy tizimga solina boshlagan. Bu jarayon XX asrning 60-yillarida ancha yaxlit ilmiy nazariyalarning yaratilishi bilan yakunlangan. Inson faoliyati sohalari va bilish ob’ektiga qarab ilmiy bashoratning ijtimoiy, iqtisodiy, siyosiy, harbiy va boshqa turlari farqlangan. Ijtimoiy bashoratning xususiyatini qayd etish uchun «prognoz qilish» tushunchasi muomalaga kiritilgan. Prognoz qilish bashoratning alohida shakli bo‘lib, u ijtimoiy jarayonlarni o‘rganishda yuqori darajada ilmiy asoslanganlik va ob’ektivlik bilan ajralib turadi. Ilmiy bashoratning boshqa shakllaridan farqli o‘laroq prognoz qilish – bu o‘z metodologiyasi va texnikasiga ega bo‘lgan maxsus tadqiqot. G‘arb mamlakatlarida ijtimoiy prognoz qilish ilmiy bashoratning turi sifatida «futurologiya» (lot. futurum – kelajak va yunon. logos – ta’limot) degan nom bilan vujudga kelgan. Bu atamani ilk bor G‘arbiy Berlin Erkin universiteti huzuridagi Otto Zur nomidagi institut professori O.Flextgaym ishlatgan. Shuni qayd etish lozimki, «futurologiya» atamasi umumiy e’tirof etilgani yo‘q. Mamlakatimizda ijtimoiy bashorat bilan bog‘liq tadqiqotlar «prognostika» degan nom olgan. Bu yosh fan prognoz qilish qonunlari, tamoyillari va metodlarini o‘rganadi, mantiq muammolarini va har xil tipdagi prognostik tadqiqotlarning tasniflarini ishlab
 
 
chiqadi. U endigina shakllanish davrini boshdan kechirmoqda, lekin hozirning 
o‘zidayoq kelajakning ilmiy muqobillarini yaratishning muhim vositasi hisoblanadi.  
Bugungi kunda ijtimoiy prognoz qilish muammolari bilan maxsus xalqaro 
tashkilotlar shug‘ullanadi. Ularning orasida quyidagilar bor: Gudzon instituti, 
REND va Kelajak uchun resurslar korporatsiyalari, Chikago va Kaliforniya 
universitetlari (AQSh); Keyingi 30 yilda Angliya, Fransiya, Germaniya, 
Gollandiyadagi futurologiya institutlari va b. Yirik xalqaro uyushmalar: Jahon 
futurologlar jamiyati, Kelajak dunyosi, Fyutyuribllar xalqaro tashkiloti tuzilgan. Bu 
futurologik tashkilotlar orasida Rim klubi alohida o‘rin egallaydi. Mazkur xalqaro 
nohukumat tashkiloti 1968 yil aprelda italiyalik jamoat arbobi, «Olivetti» 
kompaniyasining vitse-prezidenti, FIAT kompaniyasi ma’muriy kengashining 
a’zosi Aurelio Pechchei tashabbusi bilan ta’sis etilgan. Klub Jenevadagi maxsus 
reestrda shtat va byudjetga ega bo‘lmagan, a’zolari soni cheklangan tashkilot sifatida 
ro‘yxatdan o‘tkazilgan. Bugungi kunda Rim klubiga jahonning 47 mamlakatida 
yashab ijod qiluvchi, ilmiy-texnika inqilobi davrida insoniyat rivojlanishining 
istiqbollarini aniqlashni o‘z oldiga maqsad qilib qo‘ygan yuzdan ortiq fan va 
madaniyat arboblari a’zo. Klub faoliyatining asosiy shakli – hozirgi davrning 
olamshumul muammolarini o‘rganishni tashkil etishdan iborat. 
Prognoz qilish – bu maxsus ilmiy metodlar yordamida kelajak haqida bilimlar 
olish jarayoni. Bu metodlar prognoz tuzish maqsadida empirik axborotni tanlash va 
tahlil qilish usullari va amallari yig‘indisidan iborat. Prognoz qilishning ilmiy 
vositalari to‘plami kelajakni bilishning 200 dan ortiq metodlari, maxsus 
metodikalari va mantiqiy vositalarini o‘z ichiga oladi. Ammo ularni besh asosiy 
guruhga birlashtirish mumkin (qolganlari ularning variantlari hisoblanadi): 
Prognozlashtirishning metodlari: 
1. Ekstrapolyatsiya metodlari. 
2. Tarixiy analogiya. 
3. Modellashtirish. 
4. Ekspertiza usulida baholash. 
5. Kelajak ssenariylari. 
chiqadi. U endigina shakllanish davrini boshdan kechirmoqda, lekin hozirning o‘zidayoq kelajakning ilmiy muqobillarini yaratishning muhim vositasi hisoblanadi. Bugungi kunda ijtimoiy prognoz qilish muammolari bilan maxsus xalqaro tashkilotlar shug‘ullanadi. Ularning orasida quyidagilar bor: Gudzon instituti, REND va Kelajak uchun resurslar korporatsiyalari, Chikago va Kaliforniya universitetlari (AQSh); Keyingi 30 yilda Angliya, Fransiya, Germaniya, Gollandiyadagi futurologiya institutlari va b. Yirik xalqaro uyushmalar: Jahon futurologlar jamiyati, Kelajak dunyosi, Fyutyuribllar xalqaro tashkiloti tuzilgan. Bu futurologik tashkilotlar orasida Rim klubi alohida o‘rin egallaydi. Mazkur xalqaro nohukumat tashkiloti 1968 yil aprelda italiyalik jamoat arbobi, «Olivetti» kompaniyasining vitse-prezidenti, FIAT kompaniyasi ma’muriy kengashining a’zosi Aurelio Pechchei tashabbusi bilan ta’sis etilgan. Klub Jenevadagi maxsus reestrda shtat va byudjetga ega bo‘lmagan, a’zolari soni cheklangan tashkilot sifatida ro‘yxatdan o‘tkazilgan. Bugungi kunda Rim klubiga jahonning 47 mamlakatida yashab ijod qiluvchi, ilmiy-texnika inqilobi davrida insoniyat rivojlanishining istiqbollarini aniqlashni o‘z oldiga maqsad qilib qo‘ygan yuzdan ortiq fan va madaniyat arboblari a’zo. Klub faoliyatining asosiy shakli – hozirgi davrning olamshumul muammolarini o‘rganishni tashkil etishdan iborat. Prognoz qilish – bu maxsus ilmiy metodlar yordamida kelajak haqida bilimlar olish jarayoni. Bu metodlar prognoz tuzish maqsadida empirik axborotni tanlash va tahlil qilish usullari va amallari yig‘indisidan iborat. Prognoz qilishning ilmiy vositalari to‘plami kelajakni bilishning 200 dan ortiq metodlari, maxsus metodikalari va mantiqiy vositalarini o‘z ichiga oladi. Ammo ularni besh asosiy guruhga birlashtirish mumkin (qolganlari ularning variantlari hisoblanadi): Prognozlashtirishning metodlari: 1. Ekstrapolyatsiya metodlari. 2. Tarixiy analogiya. 3. Modellashtirish. 4. Ekspertiza usulida baholash. 5. Kelajak ssenariylari.
 
 
Ijtimoiy hodisalar va jarayonlarning rivojlanish imkoniyatlarini prognoz qilish 
natijasi prognoz hisoblanadi. U kelajak u yoki bu muammolarining rivojlanishi va 
ularni yechishning mumkin bo‘lgan barcha variantlarini, ularning bir-birini istisno 
etuvchi variantlarini, stixiyali va ongli jarayonlarni, ularning vaqt va ko‘lam 
parametrlarini aniqlash imkonini beradi. Kelajakning ijtimoiy prognozlar taklif 
qilayotgan tavsifining mazmuniga qarab, ular insonni yo unga faol intilishga, yo 
uning yuz berishiga qarshi harakat qilishga, yo uni passiv kutishga da’vat etadi. Shu 
sababli har qanday ijtimoiy prognoz ilmiy bilishga doir mazmunni ham, muayyan 
mafkuraviy vazifani ham o‘zida birlashtiradi. Bunda bilishga doir funksiya ustunlik 
qilishi ham, mafkuraviy funksiya ustunlik qilishi ham mumkin. Turli prognozlarning 
mazmuni va vazifasidan kelib chiqib, ularning to‘rt asosiy tipini farqlash mumkin. 
Qidiruv prognozi – ijtimoiy ob’ektning kelajagi qanday bo‘lishi mumkinligini 
ko‘rsatish uchun tuziladigan prognoz. U rivojlanish qaysi  yo‘nalishda yuz beradi, 
kelajakning muayyan davrida prognoz ob’ektining holati qanday bo‘lishi mumkin, 
degan savollarga javob beradi. 
Normativ prognoz – boshqaruvni optimallashtirish yo‘llarining oqilona tashkil 
etilgan tahlili. Bu prognoz obrazli qilib «teskari prognoz» deb ataladi, chunki unda 
o‘rganish teskari yo‘nalishda – kelajakdan hozirgi davrga qarab amalga oshiriladi. 
Normativ prognoz qo‘yilgan maqsadlarga erishish yoki qo‘yilgan vazifalarni 
yechish uchun nima qilish mumkin yoki kerak, degan savolga javob beradi. 
Normativ prognozning predmeti sifatida ijtimoiy jarayonlar xususiyatini 
butunlay o‘zgartirishga qodir bo‘lgan g‘oyalar, gipotezalar, farazlar, axloqiy 
me’yorlar, ijtimoiy ideallar, maqsadlar va mo‘ljallar amal qiladi.  
Analitik prognoz. U kelajakni o‘rganishning turli metodlari va vositalarining 
bilishga doir qimmatini ilmiy maqsadlarda aniqlash uchun tuziladi. 
Prognoz-ogohlantirish. Bu prognoz kishilarni ehtimol tutilgan kelajakning 
masalan, yuz berishi kutilayotgan ekologik halokatlarning oldini olishga majbur 
qilish maqsadida ularning ongi va xulq-atvoriga bevosita ta’sir ko‘rsatish uchun 
ishlab chiqiladi. 
Ijtimoiy hodisalar va jarayonlarning rivojlanish imkoniyatlarini prognoz qilish natijasi prognoz hisoblanadi. U kelajak u yoki bu muammolarining rivojlanishi va ularni yechishning mumkin bo‘lgan barcha variantlarini, ularning bir-birini istisno etuvchi variantlarini, stixiyali va ongli jarayonlarni, ularning vaqt va ko‘lam parametrlarini aniqlash imkonini beradi. Kelajakning ijtimoiy prognozlar taklif qilayotgan tavsifining mazmuniga qarab, ular insonni yo unga faol intilishga, yo uning yuz berishiga qarshi harakat qilishga, yo uni passiv kutishga da’vat etadi. Shu sababli har qanday ijtimoiy prognoz ilmiy bilishga doir mazmunni ham, muayyan mafkuraviy vazifani ham o‘zida birlashtiradi. Bunda bilishga doir funksiya ustunlik qilishi ham, mafkuraviy funksiya ustunlik qilishi ham mumkin. Turli prognozlarning mazmuni va vazifasidan kelib chiqib, ularning to‘rt asosiy tipini farqlash mumkin. Qidiruv prognozi – ijtimoiy ob’ektning kelajagi qanday bo‘lishi mumkinligini ko‘rsatish uchun tuziladigan prognoz. U rivojlanish qaysi yo‘nalishda yuz beradi, kelajakning muayyan davrida prognoz ob’ektining holati qanday bo‘lishi mumkin, degan savollarga javob beradi. Normativ prognoz – boshqaruvni optimallashtirish yo‘llarining oqilona tashkil etilgan tahlili. Bu prognoz obrazli qilib «teskari prognoz» deb ataladi, chunki unda o‘rganish teskari yo‘nalishda – kelajakdan hozirgi davrga qarab amalga oshiriladi. Normativ prognoz qo‘yilgan maqsadlarga erishish yoki qo‘yilgan vazifalarni yechish uchun nima qilish mumkin yoki kerak, degan savolga javob beradi. Normativ prognozning predmeti sifatida ijtimoiy jarayonlar xususiyatini butunlay o‘zgartirishga qodir bo‘lgan g‘oyalar, gipotezalar, farazlar, axloqiy me’yorlar, ijtimoiy ideallar, maqsadlar va mo‘ljallar amal qiladi. Analitik prognoz. U kelajakni o‘rganishning turli metodlari va vositalarining bilishga doir qimmatini ilmiy maqsadlarda aniqlash uchun tuziladi. Prognoz-ogohlantirish. Bu prognoz kishilarni ehtimol tutilgan kelajakning masalan, yuz berishi kutilayotgan ekologik halokatlarning oldini olishga majbur qilish maqsadida ularning ongi va xulq-atvoriga bevosita ta’sir ko‘rsatish uchun ishlab chiqiladi.
 
 
Shunday qilib, ijtimoiy hayotni tartibga solishning ijtimoiy qonun, zaruriyat, 
ehtiyoj, manfaat, muammo, maqsad, vazifa, ideal, norma, kishilar faoliyatining 
tamoyili vositalaridan ongli ravishda foydalanish zamirida prognoz qilish yotadi. U 
bilishni amaliyot bilan bog‘lovchi bo‘g‘in sifatida amal qiladi, fanning nazariyani 
kundalik hayot bilan, bilishning amaliy voqeligi bilan uzviy bog‘lovchi funksiyasi 
hisoblanadi. Ilmiy boshqarish, xususan, uning muhim funksiyalaridan biri – 
rejalashtirish prognoz qilishga asoslanadi. Prognoz qilish yuz berishi muqarrar 
bo‘lgan yoki ehtimol tutilgan maqbul ijtimoiy hodisalar haqidagi bilimlarni ham, 
nomaqbul ijtimoiy hodisalar haqidagi bilimlarni ham shakllantiradi. 
4-savol bayoni: Insoniyat tarixida tarbiya va ta’limning rivojlanish 
bosqichlari.      
Milliy ta’lim tizimlari. 
Qadimgi Yunonistonda madaniyat, maktab va dastlabki pedagogik fikrlar 
boshqa mamlakatlarga nisbatan juda erta rivojlandi. Yunonistonda maktab va 
madaniyatning tez rivojlanishi pedagogika nazariyasining ham tug‘ilishiga 
imkoniyat yaratdi. Pedagogika nazariyasiga olim va faylasuflardan Suqrot, Platon, 
Aristotel va Demokritlar asos soldilar. Ular o‘z qarashlari bilan ta’lim- tarbiya 
rivojlanishiga  juda  katta  hissa qo‘shdilar.  Shulardan biri Suqrot haqida qisqacha 
to‘xtalsak. 
Suqrot (eramizdan avvalgi 469—399 yillar) faylasuf  bo‘lishi  bilan  birga  
ajoyib  notiq  ham  edi.  U  keng maydonlarda so‘zga chiqib, axloqqa  doir  masalalar  
yuzasidan  suhbatlar  o‘tkazar, tinglovchilarni savol- javob  yo‘li bilan haqiqatni  
o‘zlari topishlariga va bilishlariga undar,  shu  yo‘l  bilan  odamlarni  haqiqatni  
izlashga  o‘rgatar  edi.  Suhbatning  bu  metodi «Suqrot metodi» deb yuritilgan. U 
pedagogika olamiga ana shunday savol - javob metodini, ya’ni  «evristik» suhbat 
metodini (savol  berish va savolni to‘ldirish) olib kirdi. Suqrot  —  falsafiy  
dialektikaning  asoschilaridan  biri.  U bahs  orqali,  ya’ni muayyan masalalarni 
o‘rtaga qo‘yish va ularga javob topish yo‘li bilan  haqiqatni aniqlash mumkin deb 
tushungan. 
Shunday qilib, ijtimoiy hayotni tartibga solishning ijtimoiy qonun, zaruriyat, ehtiyoj, manfaat, muammo, maqsad, vazifa, ideal, norma, kishilar faoliyatining tamoyili vositalaridan ongli ravishda foydalanish zamirida prognoz qilish yotadi. U bilishni amaliyot bilan bog‘lovchi bo‘g‘in sifatida amal qiladi, fanning nazariyani kundalik hayot bilan, bilishning amaliy voqeligi bilan uzviy bog‘lovchi funksiyasi hisoblanadi. Ilmiy boshqarish, xususan, uning muhim funksiyalaridan biri – rejalashtirish prognoz qilishga asoslanadi. Prognoz qilish yuz berishi muqarrar bo‘lgan yoki ehtimol tutilgan maqbul ijtimoiy hodisalar haqidagi bilimlarni ham, nomaqbul ijtimoiy hodisalar haqidagi bilimlarni ham shakllantiradi. 4-savol bayoni: Insoniyat tarixida tarbiya va ta’limning rivojlanish bosqichlari. Milliy ta’lim tizimlari. Qadimgi Yunonistonda madaniyat, maktab va dastlabki pedagogik fikrlar boshqa mamlakatlarga nisbatan juda erta rivojlandi. Yunonistonda maktab va madaniyatning tez rivojlanishi pedagogika nazariyasining ham tug‘ilishiga imkoniyat yaratdi. Pedagogika nazariyasiga olim va faylasuflardan Suqrot, Platon, Aristotel va Demokritlar asos soldilar. Ular o‘z qarashlari bilan ta’lim- tarbiya rivojlanishiga juda katta hissa qo‘shdilar. Shulardan biri Suqrot haqida qisqacha to‘xtalsak. Suqrot (eramizdan avvalgi 469—399 yillar) faylasuf bo‘lishi bilan birga ajoyib notiq ham edi. U keng maydonlarda so‘zga chiqib, axloqqa doir masalalar yuzasidan suhbatlar o‘tkazar, tinglovchilarni savol- javob yo‘li bilan haqiqatni o‘zlari topishlariga va bilishlariga undar, shu yo‘l bilan odamlarni haqiqatni izlashga o‘rgatar edi. Suhbatning bu metodi «Suqrot metodi» deb yuritilgan. U pedagogika olamiga ana shunday savol - javob metodini, ya’ni «evristik» suhbat metodini (savol berish va savolni to‘ldirish) olib kirdi. Suqrot — falsafiy dialektikaning asoschilaridan biri. U bahs orqali, ya’ni muayyan masalalarni o‘rtaga qo‘yish va ularga javob topish yo‘li bilan haqiqatni aniqlash mumkin deb tushungan.