Global jarayonlar va barqaror taraqqiyot

Yuklangan vaqt

2024-08-29

Yuklab olishlar soni

3

Sahifalar soni

18

Faytl hajmi

67,1 KB


 
 
 
 
 
 
Global jarayonlar va barqaror taraqqiyot 
 
 
Ma’ruza rejasi: 
1. Globallashuv, globalistika va barqaror taraqqiyot tushunchalarining 
mohiyati. Barqaror taraqqiyotni ta’minlashda globallashuvning ijobiy va 
salbiy yo‘nalishlari. Global jarayonlarning tasnifi. 
2. Global jinoyatchilik va uning oldini olishda xalqaro hamkorlikning zarurati. 
Sportning globallashuvi. Pandemiya – XXI asrning global muammosi. 
3. Global makonda axborot texnologiyalari, sun’iy intellekt va virtual 
reallikning mutanosibligi. 
4. Global tarbiya va ta’lim barqarorlik omili. Zamonaviy ta’lim modellari. 
Dunyo va O‘zbekistonda ta’lim va tarbiya amaliyoti. 
Mavzuga oid tayanch tushuncha va atamalar: 
G
l
o
b
a
l
l
a
s
h
u
v
,
 
“
”
.
 
g
l
o
b
u
s
“Globallashuv” atamasi dastlab amerikalik olim T. Levittning 1983 yili 
“
”
 
“
G
l
o
b
Globallashuv jamiyat hayotining turli jabhalarida butun Yer sayyorasi uchun 
yagona bo‘lgan tuzilmalar, aloqalar va munosabatlarning shakllanishi, 
universallashuv jarayonidir. Shuningdek globallashuv global makonning tutashligi, 
Global jarayonlar va barqaror taraqqiyot Ma’ruza rejasi: 1. Globallashuv, globalistika va barqaror taraqqiyot tushunchalarining mohiyati. Barqaror taraqqiyotni ta’minlashda globallashuvning ijobiy va salbiy yo‘nalishlari. Global jarayonlarning tasnifi. 2. Global jinoyatchilik va uning oldini olishda xalqaro hamkorlikning zarurati. Sportning globallashuvi. Pandemiya – XXI asrning global muammosi. 3. Global makonda axborot texnologiyalari, sun’iy intellekt va virtual reallikning mutanosibligi. 4. Global tarbiya va ta’lim barqarorlik omili. Zamonaviy ta’lim modellari. Dunyo va O‘zbekistonda ta’lim va tarbiya amaliyoti. Mavzuga oid tayanch tushuncha va atamalar: G l o b a l l a s h u v , “ ” . g l o b u s “Globallashuv” atamasi dastlab amerikalik olim T. Levittning 1983 yili “ ” “ G l o b Globallashuv jamiyat hayotining turli jabhalarida butun Yer sayyorasi uchun yagona bo‘lgan tuzilmalar, aloqalar va munosabatlarning shakllanishi, universallashuv jarayonidir. Shuningdek globallashuv global makonning tutashligi,  
 
yagona 
jahon 
xo‘jaligi, 
umumiy 
ekologik 
o‘zaro 
aloqadorlik, 
global 
kommunikatsiyalar va shu kabilar bilan tavsiflanadi. 
 Jahon rivojlanishining eng yangi tendensiyalarini anglab yetish borasidagi 
ko‘p sonli sa’y-harakatlar globallashuv jarayonlarining mohiyati, tendensiyalari va 
sabablarini, ular ta’sirida yuzaga kelayotgan global muammolarni aniqlash va bu 
jarayonlarning oqibatlarini anglab yetishga qaratilgan fanlararo ilmiy tadqiqotlar 
sohasi – globalistika paydo bo‘lishiga olib keldi. Kengroq ma’noda «globalistika» 
atamasi globallashuvning turli jihatlari va global muammolarga oid ilmiy, falsafiy, 
madaniy va amaliy tadqiqotlarni, jumladan ularning olingan natijalarini, shuningdek 
ularni ayrim davlatlar darajasida ham, xalqaro miqyosda ham iqtisodiy, ijtimoiy va 
siyosiy jabhalarda amalga joriy etish borasidagi amaliy faoliyatni ifodalash uchun 
qo‘llaniladi. 
Globalistika mustaqil ilmiy yo‘nalish va ijtimoiy amaliyot jabhasi sifatida 
1960-yillarning oxirlaridan e’tiboran shakllana boshladi, lekin uning paydo bo‘lishi 
uchun ob’ektiv asoslar ancha oldin yuzaga kelgan edi.  
Global 
jarayonlarning 
shakllanish 
tarixi. 
Hozirgi 
globallashuv 
jarayonlarining ilk nishonalariga XV asr oxirlaridan boshlab duch kelish mumkin, 
XIX asr boshiga kelib esa u amalda real shakl-shamoyil kasb etdi. Bu pirovardida 
yagona geografik, ma’lum darajada iqtisodiy va siyosiy jahon maydoni 
shakllanishiga olib kelgan Buyuk geografik kashfiyotlar yuz bergan davr edi.  
Shunday qilib, XV-XVI asrlarda yuz bergan Buyuk geografik kashfiyotlar 
jahon tarixining rivojlanish jarayonida tub burilish yasadi va «Evropa siyosati 
keskin, misli ko‘rilmagan darajada kengayishiga olib keldi. Dunyo chegaralari 
muayyan darajada kengaydi. Endilikda Yevropa mamlakatlari o‘rtasidagi turli 
ziddiyatlarga mustamlakalar uchun kurashda raqobat ham qo‘shildi»(Xarenberg B. 
Xronika chelovechestva.- M.:Slovo,2000, 387 str.). Shu tariqa yangi xalqaro 
iqtisodiy va siyosiy munosabatlarga, turli madaniyatlarning o‘zaro ta’siriga va 
G‘arbiy Yevropa dengiz davlatlarining o‘zlari kashf etgan yer kurrasining turli 
hududlaridagi ekspansiyasiga asos solindi. 
yagona jahon xo‘jaligi, umumiy ekologik o‘zaro aloqadorlik, global kommunikatsiyalar va shu kabilar bilan tavsiflanadi. Jahon rivojlanishining eng yangi tendensiyalarini anglab yetish borasidagi ko‘p sonli sa’y-harakatlar globallashuv jarayonlarining mohiyati, tendensiyalari va sabablarini, ular ta’sirida yuzaga kelayotgan global muammolarni aniqlash va bu jarayonlarning oqibatlarini anglab yetishga qaratilgan fanlararo ilmiy tadqiqotlar sohasi – globalistika paydo bo‘lishiga olib keldi. Kengroq ma’noda «globalistika» atamasi globallashuvning turli jihatlari va global muammolarga oid ilmiy, falsafiy, madaniy va amaliy tadqiqotlarni, jumladan ularning olingan natijalarini, shuningdek ularni ayrim davlatlar darajasida ham, xalqaro miqyosda ham iqtisodiy, ijtimoiy va siyosiy jabhalarda amalga joriy etish borasidagi amaliy faoliyatni ifodalash uchun qo‘llaniladi. Globalistika mustaqil ilmiy yo‘nalish va ijtimoiy amaliyot jabhasi sifatida 1960-yillarning oxirlaridan e’tiboran shakllana boshladi, lekin uning paydo bo‘lishi uchun ob’ektiv asoslar ancha oldin yuzaga kelgan edi. Global jarayonlarning shakllanish tarixi. Hozirgi globallashuv jarayonlarining ilk nishonalariga XV asr oxirlaridan boshlab duch kelish mumkin, XIX asr boshiga kelib esa u amalda real shakl-shamoyil kasb etdi. Bu pirovardida yagona geografik, ma’lum darajada iqtisodiy va siyosiy jahon maydoni shakllanishiga olib kelgan Buyuk geografik kashfiyotlar yuz bergan davr edi. Shunday qilib, XV-XVI asrlarda yuz bergan Buyuk geografik kashfiyotlar jahon tarixining rivojlanish jarayonida tub burilish yasadi va «Evropa siyosati keskin, misli ko‘rilmagan darajada kengayishiga olib keldi. Dunyo chegaralari muayyan darajada kengaydi. Endilikda Yevropa mamlakatlari o‘rtasidagi turli ziddiyatlarga mustamlakalar uchun kurashda raqobat ham qo‘shildi»(Xarenberg B. Xronika chelovechestva.- M.:Slovo,2000, 387 str.). Shu tariqa yangi xalqaro iqtisodiy va siyosiy munosabatlarga, turli madaniyatlarning o‘zaro ta’siriga va G‘arbiy Yevropa dengiz davlatlarining o‘zlari kashf etgan yer kurrasining turli hududlaridagi ekspansiyasiga asos solindi.  
 
Fundamental globallashuv. Globallashuvning navbatdagi bosqichi dunyo 
miqyosidagi aloqalar, tuzilmalar va munosabatlar yuzaga kelishi bilan bog‘liq. 
Mazkur jarayonlar natijasida dunyo o‘zining deyarli barcha jihatlarida yaxlit bir 
butun organizm sifatida uzil-kesil shakllandi. Fundamental deb nomlanuvchi bunday 
globallashuvning ilk alomatlari XIX asrning ikkinchi yarmida paydo bo‘ldi, XX asr 
o‘rtalariga kelib esa u to‘la darajada borliqqa aylandi. 
Serqirra globallashuv. 1970-yillardan globallashuv o‘z rivojlanishining yangi 
bosqichiga ko‘tarildi va serqirra tus oldi. Dunyo miqyosidagi tahdidlar va 
globallashuv jarayonlarini aholining keng qatlamlari anglab yetishi, shuningdek 
jahon hamjamiyati va unga mos keluvchi qadriyatlarga munosabat, madaniyat, 
turmush tarzining shakllanishi mazkur bosqichga xos xususiyat hisoblanadi. Ayni 
shu davrda axborot-texnologiya inqilobining rivojlanishi jadallashdi, mif, din, 
falsafa, fan, ekologiya bilan bir qatorda global ong ijtimoiy ongning yana bir shakli 
sifatida paydo bo‘ldi. 
Serqirra globallashuv jahon bozorini sezilarli darajada o‘zgartirdi, jahon 
xo‘jaligi o‘ziga xos xususiyatlarini namoyon etib, milliy xo‘jaliklardan kuchliroq va 
muhimroq tus olishiga imkoniyat yaratdi. Quyidagilar uning muhim xususiyatlari 
hisoblanadi: 
a) «rezonans effekti»ning paydo bo‘lishi. Bunda iqtisodiy yuksalishlar yoki 
tangliklar bir mamlakatdan u bilan uzviy bog‘liq bo‘lgan boshqa mamlakatlar va 
mintaqalarga o‘tadi; 
b) turli tovarlar va xizmatlar jahon bozorlarining yaratilishi; 
v) ko‘rsatilgan tovarlar va xizmatlarga jahon narxlarining shakllanishi, ular 
mazkur tovarlar va xizmatlar milliy ishlab chiqaruvchilarining siyosatini ko‘p 
jihatdan belgilashi. 
g) Iqtisodiyotning internatsionallashuvi va pul rolining unifikatsiyalashuvi 
bilan bir qatorda ommaviy jamiyat va unga mos keluvchi ommaviy madaniyatning 
Fundamental globallashuv. Globallashuvning navbatdagi bosqichi dunyo miqyosidagi aloqalar, tuzilmalar va munosabatlar yuzaga kelishi bilan bog‘liq. Mazkur jarayonlar natijasida dunyo o‘zining deyarli barcha jihatlarida yaxlit bir butun organizm sifatida uzil-kesil shakllandi. Fundamental deb nomlanuvchi bunday globallashuvning ilk alomatlari XIX asrning ikkinchi yarmida paydo bo‘ldi, XX asr o‘rtalariga kelib esa u to‘la darajada borliqqa aylandi. Serqirra globallashuv. 1970-yillardan globallashuv o‘z rivojlanishining yangi bosqichiga ko‘tarildi va serqirra tus oldi. Dunyo miqyosidagi tahdidlar va globallashuv jarayonlarini aholining keng qatlamlari anglab yetishi, shuningdek jahon hamjamiyati va unga mos keluvchi qadriyatlarga munosabat, madaniyat, turmush tarzining shakllanishi mazkur bosqichga xos xususiyat hisoblanadi. Ayni shu davrda axborot-texnologiya inqilobining rivojlanishi jadallashdi, mif, din, falsafa, fan, ekologiya bilan bir qatorda global ong ijtimoiy ongning yana bir shakli sifatida paydo bo‘ldi. Serqirra globallashuv jahon bozorini sezilarli darajada o‘zgartirdi, jahon xo‘jaligi o‘ziga xos xususiyatlarini namoyon etib, milliy xo‘jaliklardan kuchliroq va muhimroq tus olishiga imkoniyat yaratdi. Quyidagilar uning muhim xususiyatlari hisoblanadi: a) «rezonans effekti»ning paydo bo‘lishi. Bunda iqtisodiy yuksalishlar yoki tangliklar bir mamlakatdan u bilan uzviy bog‘liq bo‘lgan boshqa mamlakatlar va mintaqalarga o‘tadi; b) turli tovarlar va xizmatlar jahon bozorlarining yaratilishi; v) ko‘rsatilgan tovarlar va xizmatlarga jahon narxlarining shakllanishi, ular mazkur tovarlar va xizmatlar milliy ishlab chiqaruvchilarining siyosatini ko‘p jihatdan belgilashi. g) Iqtisodiyotning internatsionallashuvi va pul rolining unifikatsiyalashuvi bilan bir qatorda ommaviy jamiyat va unga mos keluvchi ommaviy madaniyatning  
 
shakllanishi serqirra globallashuvning o‘ziga xos xususiyatiga va muayyan darajada 
uning qonuniy mahsuliga aylandi. 
Jahon hamjamiyati yangi ming yillik chegarasidan o‘tib, o‘z tarixiy 
rivojlanishining butunlay yangi bosqichiga qadam qo‘ydi. Bu bosqich jahon 
ijtimoiy-siyosiy, iqtisodiy va ma’naviy aloqalarining tarqoqligi va parokandaligidan 
ularning birligi, yaxlitligi, yagonaligi va globalligiga o‘tish bilan tavsiflanadi. 
Global muammolarning mohiyati. Odamzod nasli XX asrning ikkinchi 
yarmida globallashuv natijasida shunday muammolar domiga tortildiki, endilikda 
ularning iskanjasidan qutulib ketish yoki ketmaslik bugungi kunning eng dolzarb 
masalasiga aylandi. Agar XX asrning birinchi yarmi oxirlarida insoniyat qarshisida 
asosan bitta umumbashariy muammo — yadro halokatining oldini olish ko‘ndalang 
bo‘lib turgan bo‘lsa, endi vaziyat o‘zgardi. Aholi tabiiy o‘sishining yuqori darajasi 
saqlanib qolishi, fan-texnika yutuqlaridan tor manfaatlar yo‘lida foydalanishga 
ruju qilinishi va bir qator mintaqalarda murakkab ekologik vaziyatning vujudga 
kelishi masalani chigallashtirib yubordi. 
«Hozirgi davrning global muammolari» tushunchasi 1960-yillar oxiri – 1970-
yillarning boshlarida keng tarqaldi va shundan beri ilmiy va siyosiy 
muomala(leksikon) hamda ommaviy ongdan mustahkam o‘rin oldi. Etimologik 
jihatdan «global» atamasi, «globallashuv» atamasi kabi, yer kurrasi bilan bog‘liq. 
Ayni shu sababli butun insoniyat manfaatlariga daxldor muammolarni ham, 
dunyoning turli nuqtalaridagi har bir ayrim insonga tegishli bo‘lgan, ya’ni 
umuminsoniy xususiyat kasb etadigan muammolarni ham «global» deb nomlash 
odat tusini olgan. Ular jahon iqtisodiy va ijtimoiy rivojlanishining muhim ob’ektiv 
omili sifatida ayrim mamlakatlar va mintaqalarning rivojlanishiga sezilarli darajada 
ta’sir ko‘rsatadi. Ularni yechish aksariyat davlatlar va tashkilotlarning kuch-
g‘ayratini xalqaro darajada birlashtirishni nazarda tutadi. Ayni vaqtda global 
muammolarning yechilmay qolishi butun insoniyat kelajagi uchun halokatli 
oqibatlarga olib kelishi mumkin. 
k
o
‘
shakllanishi serqirra globallashuvning o‘ziga xos xususiyatiga va muayyan darajada uning qonuniy mahsuliga aylandi. Jahon hamjamiyati yangi ming yillik chegarasidan o‘tib, o‘z tarixiy rivojlanishining butunlay yangi bosqichiga qadam qo‘ydi. Bu bosqich jahon ijtimoiy-siyosiy, iqtisodiy va ma’naviy aloqalarining tarqoqligi va parokandaligidan ularning birligi, yaxlitligi, yagonaligi va globalligiga o‘tish bilan tavsiflanadi. Global muammolarning mohiyati. Odamzod nasli XX asrning ikkinchi yarmida globallashuv natijasida shunday muammolar domiga tortildiki, endilikda ularning iskanjasidan qutulib ketish yoki ketmaslik bugungi kunning eng dolzarb masalasiga aylandi. Agar XX asrning birinchi yarmi oxirlarida insoniyat qarshisida asosan bitta umumbashariy muammo — yadro halokatining oldini olish ko‘ndalang bo‘lib turgan bo‘lsa, endi vaziyat o‘zgardi. Aholi tabiiy o‘sishining yuqori darajasi saqlanib qolishi, fan-texnika yutuqlaridan tor manfaatlar yo‘lida foydalanishga ruju qilinishi va bir qator mintaqalarda murakkab ekologik vaziyatning vujudga kelishi masalani chigallashtirib yubordi. «Hozirgi davrning global muammolari» tushunchasi 1960-yillar oxiri – 1970- yillarning boshlarida keng tarqaldi va shundan beri ilmiy va siyosiy muomala(leksikon) hamda ommaviy ongdan mustahkam o‘rin oldi. Etimologik jihatdan «global» atamasi, «globallashuv» atamasi kabi, yer kurrasi bilan bog‘liq. Ayni shu sababli butun insoniyat manfaatlariga daxldor muammolarni ham, dunyoning turli nuqtalaridagi har bir ayrim insonga tegishli bo‘lgan, ya’ni umuminsoniy xususiyat kasb etadigan muammolarni ham «global» deb nomlash odat tusini olgan. Ular jahon iqtisodiy va ijtimoiy rivojlanishining muhim ob’ektiv omili sifatida ayrim mamlakatlar va mintaqalarning rivojlanishiga sezilarli darajada ta’sir ko‘rsatadi. Ularni yechish aksariyat davlatlar va tashkilotlarning kuch- g‘ayratini xalqaro darajada birlashtirishni nazarda tutadi. Ayni vaqtda global muammolarning yechilmay qolishi butun insoniyat kelajagi uchun halokatli oqibatlarga olib kelishi mumkin. k o ‘  
 
etikologiya muammosi, ya’ni insoniyat ma’naviy-axloqiy sofligini ta’minlash, uni 
m
a
’
n
a
v
i
y
 
q
a
s
h
s
h
o
q
l
i
k
d
a
n
,
 
m
a
’
n
a
v
i
o
‘
b
o
g
‘
b
o
‘
k
o
‘
s
u
r
’
 
—
o
‘
 
 
—
t
a
’
t
a
’
o
‘
t
o
‘
g
‘
 
o
‘
o
‘
m
a
s
’
 
Madaniyatli, ma’naviy kamol topgan inson uchun Ona vatan tabiatini 
muxofaza qilish to‘g‘risida g‘amxo‘rlik uning xayoti va faoliyatining uzviy 
qismidir.  Haqiqiy madaniyatli kishi tabiatning jamiyat taraqqiyotidagi roli va 
o‘rnini chuqur tushunadi. 
Ko‘pincha biz sof havoning qaerdan kelishini qanchalik o‘ylamaylik, baribir 
sezmaymiz. U har daqiqada karbonad angidrid bilan zaharlanib turadi va har holda 
tozaligicha qolaveradi. Biz ximiya dasrligidan bilamizki, xlorofill yorug‘likda 
ortiqcha karbonat angidridni yutadi va kislorod chiqaradi,  biroq ko‘pincha 
yaproqlarni yulib va novdalarni sindirib biz zaharlanishdan asraydigan yashil 
o‘simliklarni nobud qilamiz. Tabiatimizni tozalaydigan trubaga ega emasmiz, 
bog‘lar, parklar va o‘rmonlargina zararli gazlar bilan to‘lgan shaharlar havosini 
tozalashga qodir, xolos. Tirik o‘rmonzorlar o‘ziga xos shaharlarning sanitariya 
chegarasi, ularning shifoxonasidir. Bir gektar o‘rmon bir yilda 18 million kubometr 
havoni tozalaydi, 70 tonnagacha changni filtrlashi mumkinligi hisoblab chiqilgan. 
O‘sha yashil gektar bir soatda 200 kishi qancha nafas olsa, shuncha miqdordagi 
karbonat angidridni yutadi. Daraxtlar va butazorlar havoni kislorod bilan boyitibgina 
qolmasdan, balki uni bardamligimiz manbai elektr-ionlar bilan ham to‘ydiradi. 
Keyingi ming yillar davomida inson faoliyati natijasida yer shari yuzasi, iqlimi, 
o‘simlik,  hayvonot dunyosining tanib bo‘lmas darajada o‘zgarib ketganligi bunga 
misol bo‘la oladi. E’tirof etish kerakki, insonning istiqbolni o‘ylamay qilgan hatti-
harakatlari, ko‘r-ko‘rona qilmishlari tufayli tabiat behad ozor chekdi, ko‘p 
narsalardan abadiy judo bo‘ldik. Har xil kosmik changlar, issiqlik, elektr 
stansiyalari, avtomobillar sonining tez o‘sib borishi, radiaktiv moddalar va boshqalar 
ta’siri ostida barcha jonli mavjudotning hayot manbai bo‘lgan havo toqat qilib 
etikologiya muammosi, ya’ni insoniyat ma’naviy-axloqiy sofligini ta’minlash, uni m a ’ n a v i y q a s h s h o q l i k d a n , m a ’ n a v i o ‘ b o g ‘ b o ‘ k o ‘ s u r ’ — o ‘ — t a ’ t a ’ o ‘ t o ‘ g ‘ o ‘ o ‘ m a s ’ Madaniyatli, ma’naviy kamol topgan inson uchun Ona vatan tabiatini muxofaza qilish to‘g‘risida g‘amxo‘rlik uning xayoti va faoliyatining uzviy qismidir. Haqiqiy madaniyatli kishi tabiatning jamiyat taraqqiyotidagi roli va o‘rnini chuqur tushunadi. Ko‘pincha biz sof havoning qaerdan kelishini qanchalik o‘ylamaylik, baribir sezmaymiz. U har daqiqada karbonad angidrid bilan zaharlanib turadi va har holda tozaligicha qolaveradi. Biz ximiya dasrligidan bilamizki, xlorofill yorug‘likda ortiqcha karbonat angidridni yutadi va kislorod chiqaradi, biroq ko‘pincha yaproqlarni yulib va novdalarni sindirib biz zaharlanishdan asraydigan yashil o‘simliklarni nobud qilamiz. Tabiatimizni tozalaydigan trubaga ega emasmiz, bog‘lar, parklar va o‘rmonlargina zararli gazlar bilan to‘lgan shaharlar havosini tozalashga qodir, xolos. Tirik o‘rmonzorlar o‘ziga xos shaharlarning sanitariya chegarasi, ularning shifoxonasidir. Bir gektar o‘rmon bir yilda 18 million kubometr havoni tozalaydi, 70 tonnagacha changni filtrlashi mumkinligi hisoblab chiqilgan. O‘sha yashil gektar bir soatda 200 kishi qancha nafas olsa, shuncha miqdordagi karbonat angidridni yutadi. Daraxtlar va butazorlar havoni kislorod bilan boyitibgina qolmasdan, balki uni bardamligimiz manbai elektr-ionlar bilan ham to‘ydiradi. Keyingi ming yillar davomida inson faoliyati natijasida yer shari yuzasi, iqlimi, o‘simlik, hayvonot dunyosining tanib bo‘lmas darajada o‘zgarib ketganligi bunga misol bo‘la oladi. E’tirof etish kerakki, insonning istiqbolni o‘ylamay qilgan hatti- harakatlari, ko‘r-ko‘rona qilmishlari tufayli tabiat behad ozor chekdi, ko‘p narsalardan abadiy judo bo‘ldik. Har xil kosmik changlar, issiqlik, elektr stansiyalari, avtomobillar sonining tez o‘sib borishi, radiaktiv moddalar va boshqalar ta’siri ostida barcha jonli mavjudotning hayot manbai bo‘lgan havo toqat qilib  
 
bo‘lmaydigan darajada ifloslanmoqda. Bunday dahshatli hodisalar dunyoning 
deyarli hamma mamlakatlarida tez-tez bo‘lib turadi. Atrof muhitning radoaktiv va 
kimyoviy 
chiqindilar 
bilan 
bulg‘anishi 
aholining, 
chorva 
mollarining, 
parrandalarning,  daryo va ko‘llardagi, suv omborlari va okeanlardagi baliq va 
boshqa jonivorlarning ko‘plab zaharlanishiga sabab bo‘lmoqda. Olimlar havo, suv 
va yer ustining zaharlanishi shu tariqa davom etadigan bo‘lsa sivilizatsiya xalok 
bo‘lishi mumkin, deyishmoqda. Akademik A.E.Fersmanning fikricha, agar 
atmosfera tarkibidagi korbanat angidrid miqdori ikki barobar ko‘paysa, bu narsa yer 
yuzidagi xaroratning 4 daraja ko‘tarilishiga olib keladi. Uning hisobicha, bu voqea 
500 yildan keyin sodir bo‘lishi mumkin. 
Suv ta’minotining an’anvaiy manbalari hisoblangan daryolar, ko‘llar, shimoliy 
qutb muzliklari, dengizlar, suv omborlari ifloslanmoqda. Insonning eng katta oziq-
ovqat manbai bo‘lgan  jahon okeanlari ham hozirgi vaqtda inson sivilizatsiyasi 
qurboni bo‘lmoqda. Har yili jahon okeaniga o‘n million tonnagacha miqdorda neft 
va neft mahsulotlari kelib tushmoqda. 
Inson o‘zining ko‘p asrlik xo‘jalik faoliyatida 72 hayvon turini butunlay yo‘q 
qilib yubordi, mintaqamizda esa turon yo‘lbarsi, yo‘l-yo‘lli sirtlon kabi hayvonlar 
yo‘q bo‘lib ketdi. Oqquyruq, qoraquloq, Ustyurt qo‘ylari, Buxora bug‘usi, 
Oqtirnoqli qo‘ng‘ir ayiq kabilar esa yo‘q bo‘lish arafasida turibdi. Amudaryoning 
o‘zidagina 140 dan ortiq baliq turi bo‘lganiga endi ishonish qiyin. O‘rmonlarga 
nisbatan ham ko‘r-ko‘rona munosabatda bo‘lish tufayli Yer sharida 100 yil avvalgi 
7200 milllion gektar o‘rmondan hozir 4100 million gektar o‘rmon qoldi. Rasmiy 
ma’lumotlarga ko‘ra, har yili atmosferaga 200 million tonnadan ziyod is gazi, qariyb 
150 million tonna oltingugurt oksidi, 53 million tonna azot oksidi, 50 million 
tonnadan ortiq har xil uglevodlar chiqarilmoqda. Jahon sanoati har yili tabiatga 32 
milliard m.k. ifloslangan suv, 70 million tonna zararli gazlar va 250 million changni 
chiqarib tashlamoqda. Hozirgi paytda dunyo bo‘yicha har yili 500 ming inson rak 
bilan kasallangan bo‘lsa, uning 60 foizi atrof muhitdagi har xil kanserogen 
moddalarning ko‘payishi natijasida hosil bo‘lgan. 
bo‘lmaydigan darajada ifloslanmoqda. Bunday dahshatli hodisalar dunyoning deyarli hamma mamlakatlarida tez-tez bo‘lib turadi. Atrof muhitning radoaktiv va kimyoviy chiqindilar bilan bulg‘anishi aholining, chorva mollarining, parrandalarning, daryo va ko‘llardagi, suv omborlari va okeanlardagi baliq va boshqa jonivorlarning ko‘plab zaharlanishiga sabab bo‘lmoqda. Olimlar havo, suv va yer ustining zaharlanishi shu tariqa davom etadigan bo‘lsa sivilizatsiya xalok bo‘lishi mumkin, deyishmoqda. Akademik A.E.Fersmanning fikricha, agar atmosfera tarkibidagi korbanat angidrid miqdori ikki barobar ko‘paysa, bu narsa yer yuzidagi xaroratning 4 daraja ko‘tarilishiga olib keladi. Uning hisobicha, bu voqea 500 yildan keyin sodir bo‘lishi mumkin. Suv ta’minotining an’anvaiy manbalari hisoblangan daryolar, ko‘llar, shimoliy qutb muzliklari, dengizlar, suv omborlari ifloslanmoqda. Insonning eng katta oziq- ovqat manbai bo‘lgan jahon okeanlari ham hozirgi vaqtda inson sivilizatsiyasi qurboni bo‘lmoqda. Har yili jahon okeaniga o‘n million tonnagacha miqdorda neft va neft mahsulotlari kelib tushmoqda. Inson o‘zining ko‘p asrlik xo‘jalik faoliyatida 72 hayvon turini butunlay yo‘q qilib yubordi, mintaqamizda esa turon yo‘lbarsi, yo‘l-yo‘lli sirtlon kabi hayvonlar yo‘q bo‘lib ketdi. Oqquyruq, qoraquloq, Ustyurt qo‘ylari, Buxora bug‘usi, Oqtirnoqli qo‘ng‘ir ayiq kabilar esa yo‘q bo‘lish arafasida turibdi. Amudaryoning o‘zidagina 140 dan ortiq baliq turi bo‘lganiga endi ishonish qiyin. O‘rmonlarga nisbatan ham ko‘r-ko‘rona munosabatda bo‘lish tufayli Yer sharida 100 yil avvalgi 7200 milllion gektar o‘rmondan hozir 4100 million gektar o‘rmon qoldi. Rasmiy ma’lumotlarga ko‘ra, har yili atmosferaga 200 million tonnadan ziyod is gazi, qariyb 150 million tonna oltingugurt oksidi, 53 million tonna azot oksidi, 50 million tonnadan ortiq har xil uglevodlar chiqarilmoqda. Jahon sanoati har yili tabiatga 32 milliard m.k. ifloslangan suv, 70 million tonna zararli gazlar va 250 million changni chiqarib tashlamoqda. Hozirgi paytda dunyo bo‘yicha har yili 500 ming inson rak bilan kasallangan bo‘lsa, uning 60 foizi atrof muhitdagi har xil kanserogen moddalarning ko‘payishi natijasida hosil bo‘lgan.  
 
Mamlakatimizdagi ekologik vaziyat ham muhim muammolardan biri bo‘lib 
turibdi. Hozirgi vaqtda Osiyo markazidagi eng katta suv havzasi Orol dengizining 
taqdiri ko‘pchilikni tashvishga solmoqda. 
Insoniyat tarixi haligacha chorak asr davomida bir avlod ko‘z o‘ngida xafzasi 
6 million gektardan ziyod, chuqurligi 69 metrgacha bo‘lgan dengizning yer 
yuzasidan g‘oyib bo‘lib ketganligini bilgan emas edi. Bugungi kunda Orol dengizi 
qariyb yarimigacha qurib bo‘ldi. Suv ketib qolgan joylarda ikki million gektarga 
yaqin qum va tuzdan iborat sahrolar paydo bo‘ldi. Orol dengizi umumbashariy 
muammo hamdir. 
t
o
‘
g
‘
b
o
‘
b
o
‘
y
o
‘
b
o
‘
o
‘
Z
a
r
d
o
o‘rta asrlarda keng tarqalgan, hozirda ham G‘arb mamlakatlarida shuhrat 
bog‘lab pessimistik manzaralarni chizib ko‘rsatishga urinadilar. 
t
o
‘
g
‘
a
’
b
o
‘
k
o
‘
z
u
g
‘
b
o
‘
yo‘lida hamjihatlikda qilingan sa’y-harakatlar ekanini alohida ta’kidlash lozim. 
Tarixning o‘tish davrlarida, keskin ijtimoiy konfliktlar yuz bergan davrlarda 
bashoratning ahamiyati ayniqsa oshgan. Bu insoniyat hayotining barcha jabhalarida 
olamshumul o‘zgarishlar yuz berayotgan hozirgi davrga ham xos. Yuzaga kelgan 
sharoitda ijtimoiy bashorat masalalari o‘ta muhim nazariy va metodologik ahamiyat 
kasb etmoqda, ularni ishlab chiqish esa falsafiy tafakkurning dolzarb vazifalaridan 
biriga aylanmoqda. Darhaqiqat, kelajak bilan shug‘ullanmagan falsafaning kelajagi 
yo‘q. 
Ijtimoiy bashorat: turlari, tiplari, metodlari. Bashorat – kelajak haqidagi, 
ya’ni hali amalda mavjud bo‘lmagan, lekin rivojlanishning kutilayotgan rivojini 
belgilovchi ob’ektiv va sub’ektiv omillar ko‘rinishida hozirgi zamonda potensial 
mavjud bo‘lgan hodisalar va jarayonlar haqidagi bilim. Bashorat o‘z gnoseologik 
tabiatiga ko‘ra gipotezani ilgari surishga yaqin turadi. Ammo gipoteza – o‘tmishni 
ham, hozirgi zamonni ham, kelajakni ham bilishga tatbiq etiladigan mantiqiy shakl, 
bashorat esa kelajakka yoki hali ma’lum bo‘lmagan hozirgi davrga qarab mo‘ljal 
oladi. 
Mamlakatimizdagi ekologik vaziyat ham muhim muammolardan biri bo‘lib turibdi. Hozirgi vaqtda Osiyo markazidagi eng katta suv havzasi Orol dengizining taqdiri ko‘pchilikni tashvishga solmoqda. Insoniyat tarixi haligacha chorak asr davomida bir avlod ko‘z o‘ngida xafzasi 6 million gektardan ziyod, chuqurligi 69 metrgacha bo‘lgan dengizning yer yuzasidan g‘oyib bo‘lib ketganligini bilgan emas edi. Bugungi kunda Orol dengizi qariyb yarimigacha qurib bo‘ldi. Suv ketib qolgan joylarda ikki million gektarga yaqin qum va tuzdan iborat sahrolar paydo bo‘ldi. Orol dengizi umumbashariy muammo hamdir. t o ‘ g ‘ b o ‘ b o ‘ y o ‘ b o ‘ o ‘ Z a r d o o‘rta asrlarda keng tarqalgan, hozirda ham G‘arb mamlakatlarida shuhrat bog‘lab pessimistik manzaralarni chizib ko‘rsatishga urinadilar. t o ‘ g ‘ a ’ b o ‘ k o ‘ z u g ‘ b o ‘ yo‘lida hamjihatlikda qilingan sa’y-harakatlar ekanini alohida ta’kidlash lozim. Tarixning o‘tish davrlarida, keskin ijtimoiy konfliktlar yuz bergan davrlarda bashoratning ahamiyati ayniqsa oshgan. Bu insoniyat hayotining barcha jabhalarida olamshumul o‘zgarishlar yuz berayotgan hozirgi davrga ham xos. Yuzaga kelgan sharoitda ijtimoiy bashorat masalalari o‘ta muhim nazariy va metodologik ahamiyat kasb etmoqda, ularni ishlab chiqish esa falsafiy tafakkurning dolzarb vazifalaridan biriga aylanmoqda. Darhaqiqat, kelajak bilan shug‘ullanmagan falsafaning kelajagi yo‘q. Ijtimoiy bashorat: turlari, tiplari, metodlari. Bashorat – kelajak haqidagi, ya’ni hali amalda mavjud bo‘lmagan, lekin rivojlanishning kutilayotgan rivojini belgilovchi ob’ektiv va sub’ektiv omillar ko‘rinishida hozirgi zamonda potensial mavjud bo‘lgan hodisalar va jarayonlar haqidagi bilim. Bashorat o‘z gnoseologik tabiatiga ko‘ra gipotezani ilgari surishga yaqin turadi. Ammo gipoteza – o‘tmishni ham, hozirgi zamonni ham, kelajakni ham bilishga tatbiq etiladigan mantiqiy shakl, bashorat esa kelajakka yoki hali ma’lum bo‘lmagan hozirgi davrga qarab mo‘ljal oladi.  
 
Kelajakni oldindan aytish usuli, teranlik va aniqlik darajasiga ko‘ra 
bashoratning uch turini farqlash mumkin: 1) kundalik bashorat; 2) intuitiv bashorat; 
3) ilmiy bashorat. Kundalik bashorat insonning kundalik hayot tajribasiga, tabiat va 
jamiyatda u yoki bu voqealarning tez-tez takrorlanishini bevosita kuzatishga 
asoslanadi. kundalik bashoratlarga xalqda keng mashhur bo‘lgan ob-havo alomatlari 
misol bo‘lishi mumkin. Masalan, quyosh botayotganda odatdagidan uzoqroq 
ushlanib qolgan bo‘lsa, yomg‘irni kutish kerak; yozda ertalab tuman tushgan bo‘lsa, 
demak kunduzi havo ochiq bo‘ladi; Sharqdan shamol essa, tez orada yomg‘irlar 
tugaydi. 
Bashoratning ikkinchi turi – intuitiv bashorat. Ma’lumki, intuitsiya – bu ilmiy 
tajriba va mantiqiy mushohadasiz haqiqatning tagiga bevosita yetish. Bashoratning 
bu turi hali yaxshi o‘rganilmagan va ko‘pincha unga yetarlicha baho berilmaydi. 
Holbuki, aqlni lol qoldiradigan faktlar ma’lum. Masalan, to‘rt yuz yil oldin yashagan 
fransuz tabibi Mishel Nostradamus misli ko‘rilmagan bashoratgo‘ylik qobiliyatiga 
ega bo‘lgan. O‘zining mashhur «Senturiyalari» va boshqa asarlarida u XX asrning 
texnik kashfiyotlari – suv osti kemalari, samolyotlar, vodorod bombasinigina emas, 
balki fransuz va rus inqiloblarini, shuningdek de Goll, Franko, Lenin, Stalin, Gitler, 
Mussolini kabi shaxslarning paydo bo‘lishini ham bashorat qilgan. 
O‘z davrining mashhur folbini Aleksandra Filippovna Kirxgof buyuk shoir 
Aleksandr Pushkinga uning hayotidagi muhim voqealarni: tez orada ko‘p pul olish, 
ikki surgun, uylanish, mashhurlik, 38 yoshda hayotni tark etish ehtimolini bashorat 
qilgan. Afsuski, bu bashorat to‘la ro‘yobga chiqqan. 
Ukrainalik atoqli faylasuf va shoir Grigoriy Skovoroda ham bashorat qilish 
qobiliyatiga ega bo‘lgan. U o‘z qishlog‘i – Ivanovkaga oxirgi marta kelganda kasal 
bo‘lmagan. Hammaga o‘zining o‘limi yaqinligini e’lon qilgan, o‘zi o‘ziga qabr 
qazgan, o‘z «xonaqosi»ga qaytib kelgan, ich kiyimini almashtirgan, boshiga o‘z 
asarlarini qo‘ygan va vafot etgan. 
Boshqa ko‘plab g‘ayrioddiy faktlarni keltirish mumkin. Ularning barchasi 
intuitiv bashoratni e’tibordan soqit etish yaramasligidan dalolat beradi. XX asr oxiri 
XXI asr boshlarida dunyo tan olgan va e’tirof etgan bashoratchilar Vanga xonim, 
Kelajakni oldindan aytish usuli, teranlik va aniqlik darajasiga ko‘ra bashoratning uch turini farqlash mumkin: 1) kundalik bashorat; 2) intuitiv bashorat; 3) ilmiy bashorat. Kundalik bashorat insonning kundalik hayot tajribasiga, tabiat va jamiyatda u yoki bu voqealarning tez-tez takrorlanishini bevosita kuzatishga asoslanadi. kundalik bashoratlarga xalqda keng mashhur bo‘lgan ob-havo alomatlari misol bo‘lishi mumkin. Masalan, quyosh botayotganda odatdagidan uzoqroq ushlanib qolgan bo‘lsa, yomg‘irni kutish kerak; yozda ertalab tuman tushgan bo‘lsa, demak kunduzi havo ochiq bo‘ladi; Sharqdan shamol essa, tez orada yomg‘irlar tugaydi. Bashoratning ikkinchi turi – intuitiv bashorat. Ma’lumki, intuitsiya – bu ilmiy tajriba va mantiqiy mushohadasiz haqiqatning tagiga bevosita yetish. Bashoratning bu turi hali yaxshi o‘rganilmagan va ko‘pincha unga yetarlicha baho berilmaydi. Holbuki, aqlni lol qoldiradigan faktlar ma’lum. Masalan, to‘rt yuz yil oldin yashagan fransuz tabibi Mishel Nostradamus misli ko‘rilmagan bashoratgo‘ylik qobiliyatiga ega bo‘lgan. O‘zining mashhur «Senturiyalari» va boshqa asarlarida u XX asrning texnik kashfiyotlari – suv osti kemalari, samolyotlar, vodorod bombasinigina emas, balki fransuz va rus inqiloblarini, shuningdek de Goll, Franko, Lenin, Stalin, Gitler, Mussolini kabi shaxslarning paydo bo‘lishini ham bashorat qilgan. O‘z davrining mashhur folbini Aleksandra Filippovna Kirxgof buyuk shoir Aleksandr Pushkinga uning hayotidagi muhim voqealarni: tez orada ko‘p pul olish, ikki surgun, uylanish, mashhurlik, 38 yoshda hayotni tark etish ehtimolini bashorat qilgan. Afsuski, bu bashorat to‘la ro‘yobga chiqqan. Ukrainalik atoqli faylasuf va shoir Grigoriy Skovoroda ham bashorat qilish qobiliyatiga ega bo‘lgan. U o‘z qishlog‘i – Ivanovkaga oxirgi marta kelganda kasal bo‘lmagan. Hammaga o‘zining o‘limi yaqinligini e’lon qilgan, o‘zi o‘ziga qabr qazgan, o‘z «xonaqosi»ga qaytib kelgan, ich kiyimini almashtirgan, boshiga o‘z asarlarini qo‘ygan va vafot etgan. Boshqa ko‘plab g‘ayrioddiy faktlarni keltirish mumkin. Ularning barchasi intuitiv bashoratni e’tibordan soqit etish yaramasligidan dalolat beradi. XX asr oxiri XXI asr boshlarida dunyo tan olgan va e’tirof etgan bashoratchilar Vanga xonim,  
 
Juna Davitashvili, er-xotin Pavel va Tamara Globalar bo‘lib, ular 1989 yildayoq 
1991 yilda SSSR parchalanishini, o‘sha davrda hukumatni boshqarayotgan V. 
Gorbachevning taxtdan ag‘darilishini va Mustaqil hamdo‘stlik mamlakatlari tashkil 
etilib, jamiyat hayotida yangi davr boshlanishini bashorat qilganlar. 
Odatdagi va intuitiv bashoratdan farqli o‘laroq, ilmiy bashorat fan doirasida 
yoki uning yordamida amalga oshiriladi va o‘rganilayotgan jarayonning 
qonuniyatlarini bilishga asoslanadi. U kelajakni ancha samarali bashorat qilish va 
oldindan ko‘ra bilish imkonini beradi. 
Ilmiy bashoratning ayrim elementlari qadimgi dunyodayoq mavjud bo‘lgan. 
Masalan, faylasuf Fales (miloddan avvalgi 640-562 yillar) miloddan avvalgi yilda 
quyosh tutilishini bashorat qilgani ma’lum. Ammo bashorat haqidagi dastlabki 
bilimlar XV-XVII asrlardagina tabiiy va ijtimoiy fanlarning rivojlanishi bilan bir 
vaqtda ilmiy tizimga solina boshlagan. Bu jarayon XX asrning 60-yillarida ancha 
yaxlit ilmiy nazariyalarning yaratilishi bilan yakunlangan. 
Inson faoliyati sohalari va bilish ob’ektiga qarab ilmiy bashoratning ijtimoiy, 
iqtisodiy, siyosiy, harbiy va boshqa turlari farqlangan. Ijtimoiy bashoratning 
xususiyatini qayd etish uchun «prognoz qilish» tushunchasi muomalaga kiritilgan. 
Prognoz qilish bashoratning alohida shakli bo‘lib, u ijtimoiy jarayonlarni 
o‘rganishda yuqori darajada ilmiy asoslanganlik va ob’ektivlik bilan ajralib turadi. 
Ilmiy bashoratning boshqa shakllaridan farqli o‘laroq  prognoz qilish – bu o‘z 
metodologiyasi va texnikasiga ega bo‘lgan maxsus tadqiqot. 
G‘arb mamlakatlarida ijtimoiy prognoz qilish ilmiy bashoratning turi sifatida 
«futurologiya» (lot. futurum – kelajak va yunon. logos – ta’limot) degan nom bilan 
vujudga kelgan. Bu atamani ilk bor G‘arbiy Berlin Erkin universiteti huzuridagi Otto 
Zur nomidagi institut professori O.Flextgaym ishlatgan. Shuni qayd etish lozimki, 
«futurologiya» atamasi umumiy e’tirof etilgani yo‘q. Mamlakatimizda ijtimoiy 
bashorat bilan bog‘liq tadqiqotlar «prognostika» degan nom olgan. Bu yosh fan 
prognoz qilish qonunlari, tamoyillari va metodlarini o‘rganadi, mantiq 
muammolarini va har xil tipdagi prognostik tadqiqotlarning tasniflarini ishlab 
Juna Davitashvili, er-xotin Pavel va Tamara Globalar bo‘lib, ular 1989 yildayoq 1991 yilda SSSR parchalanishini, o‘sha davrda hukumatni boshqarayotgan V. Gorbachevning taxtdan ag‘darilishini va Mustaqil hamdo‘stlik mamlakatlari tashkil etilib, jamiyat hayotida yangi davr boshlanishini bashorat qilganlar. Odatdagi va intuitiv bashoratdan farqli o‘laroq, ilmiy bashorat fan doirasida yoki uning yordamida amalga oshiriladi va o‘rganilayotgan jarayonning qonuniyatlarini bilishga asoslanadi. U kelajakni ancha samarali bashorat qilish va oldindan ko‘ra bilish imkonini beradi. Ilmiy bashoratning ayrim elementlari qadimgi dunyodayoq mavjud bo‘lgan. Masalan, faylasuf Fales (miloddan avvalgi 640-562 yillar) miloddan avvalgi yilda quyosh tutilishini bashorat qilgani ma’lum. Ammo bashorat haqidagi dastlabki bilimlar XV-XVII asrlardagina tabiiy va ijtimoiy fanlarning rivojlanishi bilan bir vaqtda ilmiy tizimga solina boshlagan. Bu jarayon XX asrning 60-yillarida ancha yaxlit ilmiy nazariyalarning yaratilishi bilan yakunlangan. Inson faoliyati sohalari va bilish ob’ektiga qarab ilmiy bashoratning ijtimoiy, iqtisodiy, siyosiy, harbiy va boshqa turlari farqlangan. Ijtimoiy bashoratning xususiyatini qayd etish uchun «prognoz qilish» tushunchasi muomalaga kiritilgan. Prognoz qilish bashoratning alohida shakli bo‘lib, u ijtimoiy jarayonlarni o‘rganishda yuqori darajada ilmiy asoslanganlik va ob’ektivlik bilan ajralib turadi. Ilmiy bashoratning boshqa shakllaridan farqli o‘laroq prognoz qilish – bu o‘z metodologiyasi va texnikasiga ega bo‘lgan maxsus tadqiqot. G‘arb mamlakatlarida ijtimoiy prognoz qilish ilmiy bashoratning turi sifatida «futurologiya» (lot. futurum – kelajak va yunon. logos – ta’limot) degan nom bilan vujudga kelgan. Bu atamani ilk bor G‘arbiy Berlin Erkin universiteti huzuridagi Otto Zur nomidagi institut professori O.Flextgaym ishlatgan. Shuni qayd etish lozimki, «futurologiya» atamasi umumiy e’tirof etilgani yo‘q. Mamlakatimizda ijtimoiy bashorat bilan bog‘liq tadqiqotlar «prognostika» degan nom olgan. Bu yosh fan prognoz qilish qonunlari, tamoyillari va metodlarini o‘rganadi, mantiq muammolarini va har xil tipdagi prognostik tadqiqotlarning tasniflarini ishlab  
 
chiqadi. U endigina shakllanish davrini boshdan kechirmoqda, lekin hozirning 
o‘zidayoq kelajakning ilmiy muqobillarini yaratishning muhim vositasi hisoblanadi.  
Bugungi kunda ijtimoiy prognoz qilish muammolari bilan maxsus xalqaro 
tashkilotlar shug‘ullanadi. Ularning orasida quyidagilar bor: Gudzon instituti, 
REND va Kelajak uchun resurslar korporatsiyalari, Chikago va Kaliforniya 
universitetlari (AQSh); Keyingi 30 yilda Angliya, Fransiya, Germaniya, 
Gollandiyadagi futurologiya institutlari va b. Yirik xalqaro uyushmalar: Jahon 
futurologlar jamiyati, Kelajak dunyosi, Fyutyuribllar xalqaro tashkiloti tuzilgan. Bu 
futurologik tashkilotlar orasida Rim klubi alohida o‘rin egallaydi. Mazkur xalqaro 
nohukumat tashkiloti 1968 yil aprelda italiyalik jamoat arbobi, «Olivetti» 
kompaniyasining vitse-prezidenti, FIAT kompaniyasi ma’muriy kengashining 
a’zosi Aurelio Pechchei tashabbusi bilan ta’sis etilgan. Klub Jenevadagi maxsus 
reestrda shtat va byudjetga ega bo‘lmagan, a’zolari soni cheklangan tashkilot sifatida 
ro‘yxatdan o‘tkazilgan. Bugungi kunda Rim klubiga jahonning 47 mamlakatida 
yashab ijod qiluvchi, ilmiy-texnika inqilobi davrida insoniyat rivojlanishining 
istiqbollarini aniqlashni o‘z oldiga maqsad qilib qo‘ygan yuzdan ortiq fan va 
madaniyat arboblari a’zo. Klub faoliyatining asosiy shakli – hozirgi davrning 
olamshumul muammolarini o‘rganishni tashkil etishdan iborat. 
Prognoz qilish – bu maxsus ilmiy metodlar yordamida kelajak haqida bilimlar 
olish jarayoni. Bu metodlar prognoz tuzish maqsadida empirik axborotni tanlash va 
tahlil qilish usullari va amallari yig‘indisidan iborat. Prognoz qilishning ilmiy 
vositalari to‘plami kelajakni bilishning 200 dan ortiq metodlari, maxsus 
metodikalari va mantiqiy vositalarini o‘z ichiga oladi. Ammo ularni besh asosiy 
guruhga birlashtirish mumkin (qolganlari ularning variantlari hisoblanadi): 
Prognozlashtirishning metodlari: 
1. Ekstrapolyatsiya metodlari. 
2. Tarixiy analogiya. 
3. Modellashtirish. 
4. Ekspertiza usulida baholash. 
5. Kelajak ssenariylari. 
chiqadi. U endigina shakllanish davrini boshdan kechirmoqda, lekin hozirning o‘zidayoq kelajakning ilmiy muqobillarini yaratishning muhim vositasi hisoblanadi. Bugungi kunda ijtimoiy prognoz qilish muammolari bilan maxsus xalqaro tashkilotlar shug‘ullanadi. Ularning orasida quyidagilar bor: Gudzon instituti, REND va Kelajak uchun resurslar korporatsiyalari, Chikago va Kaliforniya universitetlari (AQSh); Keyingi 30 yilda Angliya, Fransiya, Germaniya, Gollandiyadagi futurologiya institutlari va b. Yirik xalqaro uyushmalar: Jahon futurologlar jamiyati, Kelajak dunyosi, Fyutyuribllar xalqaro tashkiloti tuzilgan. Bu futurologik tashkilotlar orasida Rim klubi alohida o‘rin egallaydi. Mazkur xalqaro nohukumat tashkiloti 1968 yil aprelda italiyalik jamoat arbobi, «Olivetti» kompaniyasining vitse-prezidenti, FIAT kompaniyasi ma’muriy kengashining a’zosi Aurelio Pechchei tashabbusi bilan ta’sis etilgan. Klub Jenevadagi maxsus reestrda shtat va byudjetga ega bo‘lmagan, a’zolari soni cheklangan tashkilot sifatida ro‘yxatdan o‘tkazilgan. Bugungi kunda Rim klubiga jahonning 47 mamlakatida yashab ijod qiluvchi, ilmiy-texnika inqilobi davrida insoniyat rivojlanishining istiqbollarini aniqlashni o‘z oldiga maqsad qilib qo‘ygan yuzdan ortiq fan va madaniyat arboblari a’zo. Klub faoliyatining asosiy shakli – hozirgi davrning olamshumul muammolarini o‘rganishni tashkil etishdan iborat. Prognoz qilish – bu maxsus ilmiy metodlar yordamida kelajak haqida bilimlar olish jarayoni. Bu metodlar prognoz tuzish maqsadida empirik axborotni tanlash va tahlil qilish usullari va amallari yig‘indisidan iborat. Prognoz qilishning ilmiy vositalari to‘plami kelajakni bilishning 200 dan ortiq metodlari, maxsus metodikalari va mantiqiy vositalarini o‘z ichiga oladi. Ammo ularni besh asosiy guruhga birlashtirish mumkin (qolganlari ularning variantlari hisoblanadi): Prognozlashtirishning metodlari: 1. Ekstrapolyatsiya metodlari. 2. Tarixiy analogiya. 3. Modellashtirish. 4. Ekspertiza usulida baholash. 5. Kelajak ssenariylari.  
 
Ijtimoiy hodisalar va jarayonlarning rivojlanish imkoniyatlarini prognoz qilish 
natijasi prognoz hisoblanadi. U kelajak u yoki bu muammolarining rivojlanishi va 
ularni yechishning mumkin bo‘lgan barcha variantlarini, ularning bir-birini istisno 
etuvchi variantlarini, stixiyali va ongli jarayonlarni, ularning vaqt va ko‘lam 
parametrlarini aniqlash imkonini beradi. Kelajakning ijtimoiy prognozlar taklif 
qilayotgan tavsifining mazmuniga qarab, ular insonni yo unga faol intilishga, yo 
uning yuz berishiga qarshi harakat qilishga, yo uni passiv kutishga da’vat etadi. Shu 
sababli har qanday ijtimoiy prognoz ilmiy bilishga doir mazmunni ham, muayyan 
mafkuraviy vazifani ham o‘zida birlashtiradi. Bunda bilishga doir funksiya ustunlik 
qilishi ham, mafkuraviy funksiya ustunlik qilishi ham mumkin. Turli prognozlarning 
mazmuni va vazifasidan kelib chiqib, ularning to‘rt asosiy tipini farqlash mumkin. 
Qidiruv prognozi – ijtimoiy ob’ektning kelajagi qanday bo‘lishi mumkinligini 
ko‘rsatish uchun tuziladigan prognoz. U rivojlanish qaysi  yo‘nalishda yuz beradi, 
kelajakning muayyan davrida prognoz ob’ektining holati qanday bo‘lishi mumkin, 
degan savollarga javob beradi. 
Normativ prognoz – boshqaruvni optimallashtirish yo‘llarining oqilona tashkil 
etilgan tahlili. Bu prognoz obrazli qilib «teskari prognoz» deb ataladi, chunki unda 
o‘rganish teskari yo‘nalishda – kelajakdan hozirgi davrga qarab amalga oshiriladi. 
Normativ prognoz qo‘yilgan maqsadlarga erishish yoki qo‘yilgan vazifalarni 
yechish uchun nima qilish mumkin yoki kerak, degan savolga javob beradi. 
Normativ prognozning predmeti sifatida ijtimoiy jarayonlar xususiyatini 
butunlay o‘zgartirishga qodir bo‘lgan g‘oyalar, gipotezalar, farazlar, axloqiy 
me’yorlar, ijtimoiy ideallar, maqsadlar va mo‘ljallar amal qiladi.  
Analitik prognoz. U kelajakni o‘rganishning turli metodlari va vositalarining 
bilishga doir qimmatini ilmiy maqsadlarda aniqlash uchun tuziladi. 
Prognoz-ogohlantirish. Bu prognoz kishilarni ehtimol tutilgan kelajakning 
masalan, yuz berishi kutilayotgan ekologik halokatlarning oldini olishga majbur 
qilish maqsadida ularning ongi va xulq-atvoriga bevosita ta’sir ko‘rsatish uchun 
ishlab chiqiladi. 
Ijtimoiy hodisalar va jarayonlarning rivojlanish imkoniyatlarini prognoz qilish natijasi prognoz hisoblanadi. U kelajak u yoki bu muammolarining rivojlanishi va ularni yechishning mumkin bo‘lgan barcha variantlarini, ularning bir-birini istisno etuvchi variantlarini, stixiyali va ongli jarayonlarni, ularning vaqt va ko‘lam parametrlarini aniqlash imkonini beradi. Kelajakning ijtimoiy prognozlar taklif qilayotgan tavsifining mazmuniga qarab, ular insonni yo unga faol intilishga, yo uning yuz berishiga qarshi harakat qilishga, yo uni passiv kutishga da’vat etadi. Shu sababli har qanday ijtimoiy prognoz ilmiy bilishga doir mazmunni ham, muayyan mafkuraviy vazifani ham o‘zida birlashtiradi. Bunda bilishga doir funksiya ustunlik qilishi ham, mafkuraviy funksiya ustunlik qilishi ham mumkin. Turli prognozlarning mazmuni va vazifasidan kelib chiqib, ularning to‘rt asosiy tipini farqlash mumkin. Qidiruv prognozi – ijtimoiy ob’ektning kelajagi qanday bo‘lishi mumkinligini ko‘rsatish uchun tuziladigan prognoz. U rivojlanish qaysi yo‘nalishda yuz beradi, kelajakning muayyan davrida prognoz ob’ektining holati qanday bo‘lishi mumkin, degan savollarga javob beradi. Normativ prognoz – boshqaruvni optimallashtirish yo‘llarining oqilona tashkil etilgan tahlili. Bu prognoz obrazli qilib «teskari prognoz» deb ataladi, chunki unda o‘rganish teskari yo‘nalishda – kelajakdan hozirgi davrga qarab amalga oshiriladi. Normativ prognoz qo‘yilgan maqsadlarga erishish yoki qo‘yilgan vazifalarni yechish uchun nima qilish mumkin yoki kerak, degan savolga javob beradi. Normativ prognozning predmeti sifatida ijtimoiy jarayonlar xususiyatini butunlay o‘zgartirishga qodir bo‘lgan g‘oyalar, gipotezalar, farazlar, axloqiy me’yorlar, ijtimoiy ideallar, maqsadlar va mo‘ljallar amal qiladi. Analitik prognoz. U kelajakni o‘rganishning turli metodlari va vositalarining bilishga doir qimmatini ilmiy maqsadlarda aniqlash uchun tuziladi. Prognoz-ogohlantirish. Bu prognoz kishilarni ehtimol tutilgan kelajakning masalan, yuz berishi kutilayotgan ekologik halokatlarning oldini olishga majbur qilish maqsadida ularning ongi va xulq-atvoriga bevosita ta’sir ko‘rsatish uchun ishlab chiqiladi.  
 
Shunday qilib, ijtimoiy hayotni tartibga solishning ijtimoiy qonun, zaruriyat, 
ehtiyoj, manfaat, muammo, maqsad, vazifa, ideal, norma, kishilar faoliyatining 
tamoyili vositalaridan ongli ravishda foydalanish zamirida prognoz qilish yotadi. U 
bilishni amaliyot bilan bog‘lovchi bo‘g‘in sifatida amal qiladi, fanning nazariyani 
kundalik hayot bilan, bilishning amaliy voqeligi bilan uzviy bog‘lovchi funksiyasi 
hisoblanadi. Ilmiy boshqarish, xususan, uning muhim funksiyalaridan biri – 
rejalashtirish prognoz qilishga asoslanadi. Prognoz qilish yuz berishi muqarrar 
bo‘lgan yoki ehtimol tutilgan maqbul ijtimoiy hodisalar haqidagi bilimlarni ham, 
nomaqbul ijtimoiy hodisalar haqidagi bilimlarni ham shakllantiradi. 
4-savol bayoni: Insoniyat tarixida tarbiya va ta’limning rivojlanish 
bosqichlari.      
Milliy ta’lim tizimlari. 
Qadimgi Yunonistonda madaniyat, maktab va dastlabki pedagogik fikrlar 
boshqa mamlakatlarga nisbatan juda erta rivojlandi. Yunonistonda maktab va 
madaniyatning tez rivojlanishi pedagogika nazariyasining ham tug‘ilishiga 
imkoniyat yaratdi. Pedagogika nazariyasiga olim va faylasuflardan Suqrot, Platon, 
Aristotel va Demokritlar asos soldilar. Ular o‘z qarashlari bilan ta’lim- tarbiya 
rivojlanishiga  juda  katta  hissa qo‘shdilar.  Shulardan biri Suqrot haqida qisqacha 
to‘xtalsak. 
Suqrot (eramizdan avvalgi 469—399 yillar) faylasuf  bo‘lishi  bilan  birga  
ajoyib  notiq  ham  edi.  U  keng maydonlarda so‘zga chiqib, axloqqa  doir  masalalar  
yuzasidan  suhbatlar  o‘tkazar, tinglovchilarni savol- javob  yo‘li bilan haqiqatni  
o‘zlari topishlariga va bilishlariga undar,  shu  yo‘l  bilan  odamlarni  haqiqatni  
izlashga  o‘rgatar  edi.  Suhbatning  bu  metodi «Suqrot metodi» deb yuritilgan. U 
pedagogika olamiga ana shunday savol - javob metodini, ya’ni  «evristik» suhbat 
metodini (savol  berish va savolni to‘ldirish) olib kirdi. Suqrot  —  falsafiy  
dialektikaning  asoschilaridan  biri.  U bahs  orqali,  ya’ni muayyan masalalarni 
o‘rtaga qo‘yish va ularga javob topish yo‘li bilan  haqiqatni aniqlash mumkin deb 
tushungan. 
Shunday qilib, ijtimoiy hayotni tartibga solishning ijtimoiy qonun, zaruriyat, ehtiyoj, manfaat, muammo, maqsad, vazifa, ideal, norma, kishilar faoliyatining tamoyili vositalaridan ongli ravishda foydalanish zamirida prognoz qilish yotadi. U bilishni amaliyot bilan bog‘lovchi bo‘g‘in sifatida amal qiladi, fanning nazariyani kundalik hayot bilan, bilishning amaliy voqeligi bilan uzviy bog‘lovchi funksiyasi hisoblanadi. Ilmiy boshqarish, xususan, uning muhim funksiyalaridan biri – rejalashtirish prognoz qilishga asoslanadi. Prognoz qilish yuz berishi muqarrar bo‘lgan yoki ehtimol tutilgan maqbul ijtimoiy hodisalar haqidagi bilimlarni ham, nomaqbul ijtimoiy hodisalar haqidagi bilimlarni ham shakllantiradi. 4-savol bayoni: Insoniyat tarixida tarbiya va ta’limning rivojlanish bosqichlari. Milliy ta’lim tizimlari. Qadimgi Yunonistonda madaniyat, maktab va dastlabki pedagogik fikrlar boshqa mamlakatlarga nisbatan juda erta rivojlandi. Yunonistonda maktab va madaniyatning tez rivojlanishi pedagogika nazariyasining ham tug‘ilishiga imkoniyat yaratdi. Pedagogika nazariyasiga olim va faylasuflardan Suqrot, Platon, Aristotel va Demokritlar asos soldilar. Ular o‘z qarashlari bilan ta’lim- tarbiya rivojlanishiga juda katta hissa qo‘shdilar. Shulardan biri Suqrot haqida qisqacha to‘xtalsak. Suqrot (eramizdan avvalgi 469—399 yillar) faylasuf bo‘lishi bilan birga ajoyib notiq ham edi. U keng maydonlarda so‘zga chiqib, axloqqa doir masalalar yuzasidan suhbatlar o‘tkazar, tinglovchilarni savol- javob yo‘li bilan haqiqatni o‘zlari topishlariga va bilishlariga undar, shu yo‘l bilan odamlarni haqiqatni izlashga o‘rgatar edi. Suhbatning bu metodi «Suqrot metodi» deb yuritilgan. U pedagogika olamiga ana shunday savol - javob metodini, ya’ni «evristik» suhbat metodini (savol berish va savolni to‘ldirish) olib kirdi. Suqrot — falsafiy dialektikaning asoschilaridan biri. U bahs orqali, ya’ni muayyan masalalarni o‘rtaga qo‘yish va ularga javob topish yo‘li bilan haqiqatni aniqlash mumkin deb tushungan.  
 
O‘rta asrlarda G‘arbiy Yevropa ta’lim va tarbiyasida din hukmronlik qilgan 
bo‘lsada XII—XIII  asrda bir  qancha mamlakatlarda oliy ma’lumot beradigan  
o‘quv yurtlari sifatida universitetlar  paydo  bo‘la  boshlaydi.  Universitetlarning  
vujudga  kelishiga  XII-XIII  asrlarda  G‘arbiy  Yevropa  hayotida  yuz  bergan 
iqtisodiy,  madaniy  o‘zgarishlar, ya’ni hunar va  savdoning  rivojlanishi,  
shaharlarning o‘sib  borishi  va  shunga  bog‘liq  holda  dunyoviy  shahar  
madaniyatining  taraqqiy qilib borishi,  xalqaro  aloqalarning  kengayishi,  yoshlar  
o‘rtasida oliy  ma’lumot  olish harakatini tug‘dirdi, bu hol o‘z navbatida 
universitetlarning paydo bo‘lishiga katta ta’sir ko‘rsatdi. 
G‘arbda zamonaviy pedagogika  ilmning poydevorini Qurgan, uning keyingi 
rivojlanish yo‘llarini ko‘rsatib bergan, o‘zining ongli hayotini, amaliy pedagogik 
faoliyatini bolalarni o‘qitish va tarbiyalashdek olijanob ishga bag‘ishlagan ulug‘ 
pedagog Yan Amos Komenskiy (1592—1670) ning xizmatlari tahsinga sazovordir. 
U o‘zining qariyb 80 yillik umri davomida pedagogika, ta’lim- tarbiya, falsafa, 
ilohiyotga oid 250 dan ortiq asarlar,  darsliklar  yaratdi.  Bulardan ayniqsa «Buyuk  
didaktika»  (1632) asari  Komenskiyning nomini butun dunyoga tanitdi. 
Ma’lumki, uzoq   va boy tarixga ega bo‘lgan Markaziy Osiyo xalqlari o‘zining 
ta’lim-tarbiyaga oid ulkan merosini yaratib, takomillashtirib,  insoniyatning yuzlab  
avlodlarini insonparvarlik,  ilmparvarlik,  mehr- oqibat,  mehnatsevarlik,  do‘stlik,  
saxovat  kabi umuminsoniy  fazilatlari  ruhida  tarbiyalab  kelgan,  xalqimiz  yaratgan  
ma’rifiy  fikr sarchashmalari  qadim- qadimlarga borib taqaladi. O‘zbek  xalqi  
tarixan  ta’lim-tarbiya sohasida o‘ziga xos dorilfunun yaratgan. Hatto hozirgi o‘zbek  
xalqi  yashab  turgan  zaminda  zardushtiylik  dini  keng  yoyilgan  davrda  ham  
pedagogik mafkura  hukm  surgan. 
Islom dini kirib kelgach Markaziy Osiyoda ham islom g‘oyalariga asoslangan 
ta’lim— tarbiya  tizimi  o‘rnatila  boshlandi.  Va  yangi  tizimga  ega  bo‘lgan  ta’lim  
muassasalari paydo  bo‘ldi.  Islom  dini  qabul  qilingan  joylarda  machitlar,  
machitlar  qoshida  esa maktablar  tashkil  etildi.  Arab  tilini  o‘rganish  joriy  etildi,  
maktablarda  ta’lim  arab tilida  olib  borilar  va  u  yerda  asosan  "Qur’oni  Karim"  
O‘rta asrlarda G‘arbiy Yevropa ta’lim va tarbiyasida din hukmronlik qilgan bo‘lsada XII—XIII asrda bir qancha mamlakatlarda oliy ma’lumot beradigan o‘quv yurtlari sifatida universitetlar paydo bo‘la boshlaydi. Universitetlarning vujudga kelishiga XII-XIII asrlarda G‘arbiy Yevropa hayotida yuz bergan iqtisodiy, madaniy o‘zgarishlar, ya’ni hunar va savdoning rivojlanishi, shaharlarning o‘sib borishi va shunga bog‘liq holda dunyoviy shahar madaniyatining taraqqiy qilib borishi, xalqaro aloqalarning kengayishi, yoshlar o‘rtasida oliy ma’lumot olish harakatini tug‘dirdi, bu hol o‘z navbatida universitetlarning paydo bo‘lishiga katta ta’sir ko‘rsatdi. G‘arbda zamonaviy pedagogika ilmning poydevorini Qurgan, uning keyingi rivojlanish yo‘llarini ko‘rsatib bergan, o‘zining ongli hayotini, amaliy pedagogik faoliyatini bolalarni o‘qitish va tarbiyalashdek olijanob ishga bag‘ishlagan ulug‘ pedagog Yan Amos Komenskiy (1592—1670) ning xizmatlari tahsinga sazovordir. U o‘zining qariyb 80 yillik umri davomida pedagogika, ta’lim- tarbiya, falsafa, ilohiyotga oid 250 dan ortiq asarlar, darsliklar yaratdi. Bulardan ayniqsa «Buyuk didaktika» (1632) asari Komenskiyning nomini butun dunyoga tanitdi. Ma’lumki, uzoq va boy tarixga ega bo‘lgan Markaziy Osiyo xalqlari o‘zining ta’lim-tarbiyaga oid ulkan merosini yaratib, takomillashtirib, insoniyatning yuzlab avlodlarini insonparvarlik, ilmparvarlik, mehr- oqibat, mehnatsevarlik, do‘stlik, saxovat kabi umuminsoniy fazilatlari ruhida tarbiyalab kelgan, xalqimiz yaratgan ma’rifiy fikr sarchashmalari qadim- qadimlarga borib taqaladi. O‘zbek xalqi tarixan ta’lim-tarbiya sohasida o‘ziga xos dorilfunun yaratgan. Hatto hozirgi o‘zbek xalqi yashab turgan zaminda zardushtiylik dini keng yoyilgan davrda ham pedagogik mafkura hukm surgan. Islom dini kirib kelgach Markaziy Osiyoda ham islom g‘oyalariga asoslangan ta’lim— tarbiya tizimi o‘rnatila boshlandi. Va yangi tizimga ega bo‘lgan ta’lim muassasalari paydo bo‘ldi. Islom dini qabul qilingan joylarda machitlar, machitlar qoshida esa maktablar tashkil etildi. Arab tilini o‘rganish joriy etildi, maktablarda ta’lim arab tilida olib borilar va u yerda asosan "Qur’oni Karim"  
 
o‘rganilar  edi.  Arab  bo‘lmagan bolalarga  islom  dini  asoslarini  o‘rgatish  
maqsadida  "Xaftiyak",  "Chor  kitob"  kabi darsliklar o‘qitilardi. 
VII—XII asrlar davomida Markaziy Osiyoda madaniyat, ilm-fan beqiyos 
rivojlana bordi. Ayniqsa, aniq fanlarga qiziqish orta boshladi.  O‘sha  tarixiy davrda 
al-Xorazmiy, Al-Forobiy, Al-Farg‘oniy, Al-   Beruniy, Ibn Sino, Az-Zamaxshariy 
singari  qomusiy olimlar dunyoga  keldi.  Ulug‘ mutafakkirlar inson ma’naviy va 
tafakkur dunyosini boyitishda insoniyat ongini, madaniy-ma’rifiy qarashlarni 
o‘stirishda o‘z  davrida va keyinchalik ham asosiy rol o‘ynadilar, inson kamolotiga 
doir  beqiyos ta’limotni yaratdilar. Jumladan, M.Qoshg‘ariyning «Devonu lug‘otit 
turk» asarida ilm  olishning  kadri,  bilimli,  donishmand  kishilarni hurmat  kilish,  
mexmondo‘stlik, xushxulqlik,  mardlik  va  jasurlikni  targ‘ib  etuvchi,  o‘z  
manfaatini  ko‘zlagan  molparast, baxil,  ochko‘z, do‘stiga va xalqiga xiyoat kabi 
salbiy tomonlarni qoralaydigan she’rlar ko‘p uchraydi.  Bunday  she’rlar  turkiy  
xalqlar  qadim-qadimlardan  boshlab,  inson  shaxsini shakllantirishda  ta’lim-
tarbiyaga katta e’tibor berganligini ko‘rsatadi. Ayniqsa,  pand-nasihatlarda asosiy 
o‘rinni ilm olishga  undash, uning   foydalari, ilm ahlini  hurmat   etish   to‘g‘risidagi   
fikrlar  egallaydi.  Yoshlarga  ilmli kishilarga yaqinlashish,  ulardan  o‘gitlar  olish  
maslahat  beriladi:   
           O‘g‘lim, senga  qoldirdim o‘git, unga amal qil. 
           Olimlarga yaqinlash, bahra olgil, tutib dil. 
XV—XVI asrlarga kelib qadimiy  Turkiston  jahonga Qozizoda  Rumiy, 
Ulug‘bek, Ali Qushchi, Alisher Navoiy, Kamoliddin Behzod, Bobur singari 
allomalarni voyaga yetkazdi. U davrda  Markaziy Osiyo  shaharlarida qator madaniy 
va ilmiy markazlar vujudga keldi. Demak, Markaziy Osiyo xalqlari, xususan, o‘zbek 
xalqi va uning  madaniy — ma’rifiy taraqqiyoti asrlar davomida misli ko‘rilmagan 
darajada rivojlangan. Qolaversa, uning  axloq odobga  oid  qarashlari,  ta’lim-tarbiya 
fanlari  bo‘yicha  ta’limoti  butun  jaxonga o‘rnak  bo‘larli ma’no va mazmun kasb 
etgan. 
Tarbiya - ijtimoiy xodisa. U  kishilik  jamiyati paydo bulgan davrdan beri   
mavjud. Inson yer  yuzidagi  eng  mukammal  zot  bo‘lishi  uchun  avvalo  
o‘rganilar edi. Arab bo‘lmagan bolalarga islom dini asoslarini o‘rgatish maqsadida "Xaftiyak", "Chor kitob" kabi darsliklar o‘qitilardi. VII—XII asrlar davomida Markaziy Osiyoda madaniyat, ilm-fan beqiyos rivojlana bordi. Ayniqsa, aniq fanlarga qiziqish orta boshladi. O‘sha tarixiy davrda al-Xorazmiy, Al-Forobiy, Al-Farg‘oniy, Al- Beruniy, Ibn Sino, Az-Zamaxshariy singari qomusiy olimlar dunyoga keldi. Ulug‘ mutafakkirlar inson ma’naviy va tafakkur dunyosini boyitishda insoniyat ongini, madaniy-ma’rifiy qarashlarni o‘stirishda o‘z davrida va keyinchalik ham asosiy rol o‘ynadilar, inson kamolotiga doir beqiyos ta’limotni yaratdilar. Jumladan, M.Qoshg‘ariyning «Devonu lug‘otit turk» asarida ilm olishning kadri, bilimli, donishmand kishilarni hurmat kilish, mexmondo‘stlik, xushxulqlik, mardlik va jasurlikni targ‘ib etuvchi, o‘z manfaatini ko‘zlagan molparast, baxil, ochko‘z, do‘stiga va xalqiga xiyoat kabi salbiy tomonlarni qoralaydigan she’rlar ko‘p uchraydi. Bunday she’rlar turkiy xalqlar qadim-qadimlardan boshlab, inson shaxsini shakllantirishda ta’lim- tarbiyaga katta e’tibor berganligini ko‘rsatadi. Ayniqsa, pand-nasihatlarda asosiy o‘rinni ilm olishga undash, uning foydalari, ilm ahlini hurmat etish to‘g‘risidagi fikrlar egallaydi. Yoshlarga ilmli kishilarga yaqinlashish, ulardan o‘gitlar olish maslahat beriladi: O‘g‘lim, senga qoldirdim o‘git, unga amal qil. Olimlarga yaqinlash, bahra olgil, tutib dil. XV—XVI asrlarga kelib qadimiy Turkiston jahonga Qozizoda Rumiy, Ulug‘bek, Ali Qushchi, Alisher Navoiy, Kamoliddin Behzod, Bobur singari allomalarni voyaga yetkazdi. U davrda Markaziy Osiyo shaharlarida qator madaniy va ilmiy markazlar vujudga keldi. Demak, Markaziy Osiyo xalqlari, xususan, o‘zbek xalqi va uning madaniy — ma’rifiy taraqqiyoti asrlar davomida misli ko‘rilmagan darajada rivojlangan. Qolaversa, uning axloq odobga oid qarashlari, ta’lim-tarbiya fanlari bo‘yicha ta’limoti butun jaxonga o‘rnak bo‘larli ma’no va mazmun kasb etgan. Tarbiya - ijtimoiy xodisa. U kishilik jamiyati paydo bulgan davrdan beri mavjud. Inson yer yuzidagi eng mukammal zot bo‘lishi uchun avvalo  
 
tarbiyalanishi  zarur.  Abu  Lays Samarqandiy  «Bo‘stonul-orifin»   asarida  tarbiya  
va  tarbiyalashning  ma’nosini ta’riflab: «Ey  o‘g‘il,  farzandlaringni  tarbiyalashdan  
oldin  o‘zingni  tarbiyala,  tarbiya  ko‘rgan  oilada baodob, yaxshi fazilatli, bilimli 
odam voyaga yetadi»,  -   degan edi. Ibn Sino i jodiyotida ham bu g‘oya aloxida o‘rin 
tutadi. «Kimga  qanday pandu nasixat  qilsang, unga avvalo  o‘zing amal qil», - deydi  
alloma.  Sharq   mutafakkirlari barkamol  insonni yetishtirish  uchun  tarbiya  naqadar  
zarurligini,  uning  mohiyati  va  mazmunini  asoslab berganlar.  Maxmud  
Qoshg‘ariyning  «Devonu  lug‘otit  turk»,  Yusuf  Xos  Hojibning « Qutadg‘u bilig»,  
Axmad  Yugnakiyning  «Hibatul- xaqoyiq»,  Abu  Rayxon  Beruniyning hikmatlari, 
Ibn Sinoning «Tadbir-al- manozil»,  Alisher Navoiyning «Maxbubul- qulub»,  
Husayn Voiz Koshifiyning  «Axloqi  muhsiniy»  va  boshqa  asarlarida farzand ota- 
onaning baxti, uning to‘g‘ri  tarbiyalanishi esa hammaning  baxti,  degan  umumiy  
xulosa  chiqariladi. 
Beruniy inson kamolotida 3 narsa muxim rol o‘ynaydi deydi. 1.Irsiyat. 2.Muhit. 
3.Tarbiya. Beruniyning  ilmiy  bilimlarni  egallash  yo‘llari,  usullari  xakid agi  
fikrlari  xozirgi davr uchun  h am dolzarbdir. o‘kuvchiga bilim berishda u: 
- o‘quvchini zeriktirmaslik; bilim berishda bir xil  narsani yoki bir  xil  fanni 
o‘rgatavermaslik; 
- uzviylik, izchillik; 
- yangi  mavzularni  qiziqarli,  asosan,  ko‘rgazmali  bayon  etish  va  xokazoga  
e’tibor  berish kerakligini uqtiradi. 
Olim  fan  sohasidagi  yodgorliklarni,  ilmiy  bilimlarga     oid  qoldirilgan  
barcha boyliklarni  qunt  bilan  o‘rganishga  da’vat  etadi.  Ilm toliblariga  qalbni  
yomon ilatlardan, qotib qolgan    urf - odatlardan,      hirsdan, behuda raqobatdan, 
ochko‘zlikdan, shon-shuhratdan saklanishi zarurligini uqtiradi. 
Yuqoridagilardan 
ko‘rinib 
 
turibdiki, 
Beruniyning 
komil 
insonni 
shakllantirishga oid bu fikrlari o‘z zamonasi uchun emas, xozirgi davr ta’lim- 
tarbiyasini takomillashtirishda ham katta ahamiyatga egadir. 
XIX  asr  oxiri–XX  asrning  boshlarida Markaziy  Osiyoda  jadidchilik  harakati  
vujudga keldi.  Bu  harakatning asosiy maqsadi mavjud  jamiyatning  ijtimoiy - 
tarbiyalanishi zarur. Abu Lays Samarqandiy «Bo‘stonul-orifin» asarida tarbiya va tarbiyalashning ma’nosini ta’riflab: «Ey o‘g‘il, farzandlaringni tarbiyalashdan oldin o‘zingni tarbiyala, tarbiya ko‘rgan oilada baodob, yaxshi fazilatli, bilimli odam voyaga yetadi», - degan edi. Ibn Sino i jodiyotida ham bu g‘oya aloxida o‘rin tutadi. «Kimga qanday pandu nasixat qilsang, unga avvalo o‘zing amal qil», - deydi alloma. Sharq mutafakkirlari barkamol insonni yetishtirish uchun tarbiya naqadar zarurligini, uning mohiyati va mazmunini asoslab berganlar. Maxmud Qoshg‘ariyning «Devonu lug‘otit turk», Yusuf Xos Hojibning « Qutadg‘u bilig», Axmad Yugnakiyning «Hibatul- xaqoyiq», Abu Rayxon Beruniyning hikmatlari, Ibn Sinoning «Tadbir-al- manozil», Alisher Navoiyning «Maxbubul- qulub», Husayn Voiz Koshifiyning «Axloqi muhsiniy» va boshqa asarlarida farzand ota- onaning baxti, uning to‘g‘ri tarbiyalanishi esa hammaning baxti, degan umumiy xulosa chiqariladi. Beruniy inson kamolotida 3 narsa muxim rol o‘ynaydi deydi. 1.Irsiyat. 2.Muhit. 3.Tarbiya. Beruniyning ilmiy bilimlarni egallash yo‘llari, usullari xakid agi fikrlari xozirgi davr uchun h am dolzarbdir. o‘kuvchiga bilim berishda u: - o‘quvchini zeriktirmaslik; bilim berishda bir xil narsani yoki bir xil fanni o‘rgatavermaslik; - uzviylik, izchillik; - yangi mavzularni qiziqarli, asosan, ko‘rgazmali bayon etish va xokazoga e’tibor berish kerakligini uqtiradi. Olim fan sohasidagi yodgorliklarni, ilmiy bilimlarga oid qoldirilgan barcha boyliklarni qunt bilan o‘rganishga da’vat etadi. Ilm toliblariga qalbni yomon ilatlardan, qotib qolgan urf - odatlardan, hirsdan, behuda raqobatdan, ochko‘zlikdan, shon-shuhratdan saklanishi zarurligini uqtiradi. Yuqoridagilardan ko‘rinib turibdiki, Beruniyning komil insonni shakllantirishga oid bu fikrlari o‘z zamonasi uchun emas, xozirgi davr ta’lim- tarbiyasini takomillashtirishda ham katta ahamiyatga egadir. XIX asr oxiri–XX asrning boshlarida Markaziy Osiyoda jadidchilik harakati vujudga keldi. Bu harakatning asosiy maqsadi mavjud jamiyatning ijtimoiy -  
 
madaniy  asoslarini qayta qurishga qaratildi.  Ular buning uchun eng avvalo ta’limni 
isloh qilish zarurligini anglab, shunga kirishdilar.  
Jadidlar 1906 yilda «Taraqqiy» deb nomlangan gazeta nashr ettirib, o‘z 
g‘oyalarini tarqata  boshladilar,  oradan  ko‘p  o‘tmay,  «Xurshid»,  «Shuhrat»  
singari  yangi  gazetalar  ochildi. Markaziy Osiyoning turli shaharlarida jadid 
maktablari ochilib, ularda  diniy  ilmlar  bilan  birgalikda  dunyoviy  bilimlar   ham  
keng targ‘ib qilindi.  
Milliy ta’lim tizimlari. Hozirgi paytda dunyoning bir qator yetakchi 
mamlakatlari o‘ziga xos, rivojlangan milliy ta’lim tizimlariga ega. Ularda 
tayyorlanayotgan mutaxassislarning yuqori malakaligi hamda fan texnika sohasida 
qo‘lga kiritilayotgan yutuqlar diqqatga sazovordir. Bular jumlasiga, Amerika  
Qo‘shma Shtatlarida, Yaponiya, Fransiya, Germaniya, Janubiy Koreya ta’lim 
tizimlarini ko‘rsatish mumkin. Ularning har biri yillar davomida shakllangan va 
asosiy prinsiplariga qat’iy amal qilishadi.  
Amerikaning  eng  katta  boyligi  —  bu  aql.  Aql  bu  mamlakatda qadrlanadi,  
aqlli talabalar alohida taqdirlanadi. Aqlli, a’lochi  talabalar o‘quv yurtlarining  faxri  
sanalgani  sababli  ham,  ularga  turli  yo‘llar  bilan  yordam  berish, stipendiyalar  
tayinlash orqali ularni  o‘quv yurtlarida saqlashga  harakat qiladilar.  O‘zi tanlagan  
sohada  yutuqlarga  erishayotgan  talabalar  ro‘yxati  har yili alohida kitobda nashr 
etilib  turiladi.  Bundan maqsad mazkur  soha  bilan  qiziquvchi  kompaniyalarning 
e’tiborini bo‘lajak olimlarga qaratishdir.  
Fransiyada esa ta’limning asosiy maqsadi shaxsning har tomonlama kamol  
topishini ta’minlash,  uni mustaqil faoliyatga tayyorlash,  bozor  munosabatlari 
sharoitida o‘quvchilarni tadbirkorlikka, ishbilarmonlik va omilkorlikka  o‘rgatish, 
shunga yarasha kasb-korga ega qilishdan iboratdir. 
Zamonaviy ta’lim modellari.  Globallashuv sharoitida  ta’lim  shaxsni  har  
tomonlama  voyaga  yetkazish,  unda komillik  va  malakali  mutaxassisga  xos  
sifatlarni shakllantirishda muhim o‘rin tutadi. Bugungi tezkor davr ta’lim oluvchilar,  
shu  jumladan  o‘quvchilarni  ham  qisqa  muddatda va asosli  ma’lumotlar  bilan  
madaniy asoslarini qayta qurishga qaratildi. Ular buning uchun eng avvalo ta’limni isloh qilish zarurligini anglab, shunga kirishdilar. Jadidlar 1906 yilda «Taraqqiy» deb nomlangan gazeta nashr ettirib, o‘z g‘oyalarini tarqata boshladilar, oradan ko‘p o‘tmay, «Xurshid», «Shuhrat» singari yangi gazetalar ochildi. Markaziy Osiyoning turli shaharlarida jadid maktablari ochilib, ularda diniy ilmlar bilan birgalikda dunyoviy bilimlar ham keng targ‘ib qilindi. Milliy ta’lim tizimlari. Hozirgi paytda dunyoning bir qator yetakchi mamlakatlari o‘ziga xos, rivojlangan milliy ta’lim tizimlariga ega. Ularda tayyorlanayotgan mutaxassislarning yuqori malakaligi hamda fan texnika sohasida qo‘lga kiritilayotgan yutuqlar diqqatga sazovordir. Bular jumlasiga, Amerika Qo‘shma Shtatlarida, Yaponiya, Fransiya, Germaniya, Janubiy Koreya ta’lim tizimlarini ko‘rsatish mumkin. Ularning har biri yillar davomida shakllangan va asosiy prinsiplariga qat’iy amal qilishadi. Amerikaning eng katta boyligi — bu aql. Aql bu mamlakatda qadrlanadi, aqlli talabalar alohida taqdirlanadi. Aqlli, a’lochi talabalar o‘quv yurtlarining faxri sanalgani sababli ham, ularga turli yo‘llar bilan yordam berish, stipendiyalar tayinlash orqali ularni o‘quv yurtlarida saqlashga harakat qiladilar. O‘zi tanlagan sohada yutuqlarga erishayotgan talabalar ro‘yxati har yili alohida kitobda nashr etilib turiladi. Bundan maqsad mazkur soha bilan qiziquvchi kompaniyalarning e’tiborini bo‘lajak olimlarga qaratishdir. Fransiyada esa ta’limning asosiy maqsadi shaxsning har tomonlama kamol topishini ta’minlash, uni mustaqil faoliyatga tayyorlash, bozor munosabatlari sharoitida o‘quvchilarni tadbirkorlikka, ishbilarmonlik va omilkorlikka o‘rgatish, shunga yarasha kasb-korga ega qilishdan iboratdir. Zamonaviy ta’lim modellari. Globallashuv sharoitida ta’lim shaxsni har tomonlama voyaga yetkazish, unda komillik va malakali mutaxassisga xos sifatlarni shakllantirishda muhim o‘rin tutadi. Bugungi tezkor davr ta’lim oluvchilar, shu jumladan o‘quvchilarni ham qisqa muddatda va asosli ma’lumotlar bilan  
 
qurollantirish,  ular  tomonidan  turli  fan asoslarini  puxta  o‘zlashtirilishi  uchun  
zarur  shart-sharoitlarni yaratishni taqozo etmoqda.  
Zamonaviy  sharoitda  ta’lim  jaraѐnining  barcha  imkoniyatlariga ko‘ra 
shaxsni rivojlantirish, ijtimoiylashtirish va unda mustaqil,  tanqidiy,  ijodiy  fikrlash  
qobiliyatlarini  tarbiyalashga yo‘naltirilishi talab qilinmoqda. Zamonaviy ta’lim  
turlari  orasida  muhim  o‘rin  tutib  tobora  ommalashib boraѐtgan ta’lim – modul 
ta’limi ѐki modulli o‘qitish sanaladi.  
Mohiyatiga  ko‘ra  modul - modul  ta’limi  hamda  uni  tashkil etishda  
qo‘llaniladigan  texnologiyalarining  asosini  tashkil etadi.  Didaktik  imkoniyatiga  
ko‘ra  o‘zlashtirilishi  zarur  bo‘lgan manba,  o‘quv  materialini  mantiqan  
tugallangan  bo‘laklarga ajratib o‘rganish imkoniyatiga ega. Boshqacha aytganda 
modul – modul ta’limining  asosiy  vositasi,  tugallangan  axborot  bloki sifatida 
talqin etiladi. 
Ta’limning  modul  tizimi  haqida  birinchi  marta  Tokio shahrida  1972  yilda  
tashkil  etilgan  YuNESKOning  Butunjahon Konferensiyasida so‘z yuritilgan. 
Ta’limning bu turi ta’lim jarayonini ilmiy va metodik jihatdan tartibli, izchil, 
uzlyuksiz va maqsadga muvofiq tashkil etilishini ta’minlashga xizmat qiladi. 
Zamonaviy sharoitda, shuningdek, hamkorlik ta’limi, uni tashkil etish o‘ziga 
xos ahamiyat kasb etmoqda. Bu  turdagi  ta’limning  g‘oyalari  o‘tgan  asrning  80-
yillarida J.J.Russo,  K.D.Ushinskiy,  V.A.Suxomlinskiy,  A.S.Makarenko  va  b. 
novator-pedagoglarning  qarashlari  asosida  shakllangan.  Hamkorlik ta’limi  
talabalarda  intellektual,  ma’naviy-axloqiy,  jismoniy qobiliyat, qiziqish, motivlarni 
rivojlantirish asosida dunyoqarashni hosil qilish maqsadini ilgari suradi. 
Zamonaviy  sharoitda axborot-kommunikatsion  texnologiyalarning  tezkor  
rivojlanishi  ta’lim jaraѐnida  ularning  imkoniyatlaridan  foydalanish  uchun  qulay 
sharoitni  vujudga  keltirdi.  Ayni  vaqtda  yetakchi  xorijiy mamlakatlar masofadan 
o‘qitish borasida boy tajriba to‘plangan. O‘zbekiston  sharoitida  mustaqillik  
yillarida  ta’limning  bu turini qo‘llashga jiddiy e’tibor qaratilmoqda. 
Ta’lim  oluvchilar  an’anaviy  texnologiyalarga  nisbatan axborot  va  
kommunikatsion  texnologiyalar  (AKT)  yordamida bilimlarni  40-60  foizgacha  
qurollantirish, ular tomonidan turli fan asoslarini puxta o‘zlashtirilishi uchun zarur shart-sharoitlarni yaratishni taqozo etmoqda. Zamonaviy sharoitda ta’lim jaraѐnining barcha imkoniyatlariga ko‘ra shaxsni rivojlantirish, ijtimoiylashtirish va unda mustaqil, tanqidiy, ijodiy fikrlash qobiliyatlarini tarbiyalashga yo‘naltirilishi talab qilinmoqda. Zamonaviy ta’lim turlari orasida muhim o‘rin tutib tobora ommalashib boraѐtgan ta’lim – modul ta’limi ѐki modulli o‘qitish sanaladi. Mohiyatiga ko‘ra modul - modul ta’limi hamda uni tashkil etishda qo‘llaniladigan texnologiyalarining asosini tashkil etadi. Didaktik imkoniyatiga ko‘ra o‘zlashtirilishi zarur bo‘lgan manba, o‘quv materialini mantiqan tugallangan bo‘laklarga ajratib o‘rganish imkoniyatiga ega. Boshqacha aytganda modul – modul ta’limining asosiy vositasi, tugallangan axborot bloki sifatida talqin etiladi. Ta’limning modul tizimi haqida birinchi marta Tokio shahrida 1972 yilda tashkil etilgan YuNESKOning Butunjahon Konferensiyasida so‘z yuritilgan. Ta’limning bu turi ta’lim jarayonini ilmiy va metodik jihatdan tartibli, izchil, uzlyuksiz va maqsadga muvofiq tashkil etilishini ta’minlashga xizmat qiladi. Zamonaviy sharoitda, shuningdek, hamkorlik ta’limi, uni tashkil etish o‘ziga xos ahamiyat kasb etmoqda. Bu turdagi ta’limning g‘oyalari o‘tgan asrning 80- yillarida J.J.Russo, K.D.Ushinskiy, V.A.Suxomlinskiy, A.S.Makarenko va b. novator-pedagoglarning qarashlari asosida shakllangan. Hamkorlik ta’limi talabalarda intellektual, ma’naviy-axloqiy, jismoniy qobiliyat, qiziqish, motivlarni rivojlantirish asosida dunyoqarashni hosil qilish maqsadini ilgari suradi. Zamonaviy sharoitda axborot-kommunikatsion texnologiyalarning tezkor rivojlanishi ta’lim jaraѐnida ularning imkoniyatlaridan foydalanish uchun qulay sharoitni vujudga keltirdi. Ayni vaqtda yetakchi xorijiy mamlakatlar masofadan o‘qitish borasida boy tajriba to‘plangan. O‘zbekiston sharoitida mustaqillik yillarida ta’limning bu turini qo‘llashga jiddiy e’tibor qaratilmoqda. Ta’lim oluvchilar an’anaviy texnologiyalarga nisbatan axborot va kommunikatsion texnologiyalar (AKT) yordamida bilimlarni 40-60 foizgacha  
 
tez  va  qisqa  muddatda  o‘zlashtiradi. Shu  bois  zamonaviy  sharoitda  masofadan  
o‘qitish  butun  dunyo miqyosida  jadal  rivojlanmoqda. 
Zamonaviy telekommunikatsiya vositalari va elektron nashrlar an’anaviy  
o‘qitish  shakllarining  kamchiliklarini  bartaraf etishga  imkon  beradi  va  bunda  
ularning  barcha  afzalliklarini o‘zida  saqlab  qoladi.  Bu  turdagi  ta’lim  o‘quv  
axborotlari almashuvini  ta’minlovchi  vositalar  (er  sun’iy  yo‘ldoshi, televidenie,  
radio,  kompyuter,  pochta  aloqasi  va  b.)ga  tayangan holda  ixtisoslashtirilgan  
axborot  muhitida  masofadan  turib, ta’lim  oluvchilarning  keng  qatlami hamda  
xorijiy  davlatlarga taqdim etiladigan ta’lim xizmati majmui sanaladi. Masofadan 
o‘qitishning  axborot-ta’lim  muhiti  ma’lumotlarni  uzatish vositalari,  axborot  
resurslari,  o‘zaro  muloqot  bayonlari, foydalanuvchilarning  ta’lim  olishga  bo‘lgan  
ehtiyojlarini qondirishga  yo‘naltirilgan  apparat-dasturiy,  tashkiliy-uslubiy ta’minot 
va boshqalarning tizimiy-tashkiliy majmuidan iborat. 
 
 
 
tez va qisqa muddatda o‘zlashtiradi. Shu bois zamonaviy sharoitda masofadan o‘qitish butun dunyo miqyosida jadal rivojlanmoqda. Zamonaviy telekommunikatsiya vositalari va elektron nashrlar an’anaviy o‘qitish shakllarining kamchiliklarini bartaraf etishga imkon beradi va bunda ularning barcha afzalliklarini o‘zida saqlab qoladi. Bu turdagi ta’lim o‘quv axborotlari almashuvini ta’minlovchi vositalar (er sun’iy yo‘ldoshi, televidenie, radio, kompyuter, pochta aloqasi va b.)ga tayangan holda ixtisoslashtirilgan axborot muhitida masofadan turib, ta’lim oluvchilarning keng qatlami hamda xorijiy davlatlarga taqdim etiladigan ta’lim xizmati majmui sanaladi. Masofadan o‘qitishning axborot-ta’lim muhiti ma’lumotlarni uzatish vositalari, axborot resurslari, o‘zaro muloqot bayonlari, foydalanuvchilarning ta’lim olishga bo‘lgan ehtiyojlarini qondirishga yo‘naltirilgan apparat-dasturiy, tashkiliy-uslubiy ta’minot va boshqalarning tizimiy-tashkiliy majmuidan iborat.