Globallashuv jarayonlarida millat va milliy o‘zlikni anglash masalalari

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

10

File size

Fayl hajmi

40,3 KB


Globallashuv jarayonlarida millat va milliy o‘zlikni anglash masalalari
Reja:
1. Globallashuv jarayonlarida millat va milliy o‘zlikni anglash masalalari,
uning millat hayotida namoyon bo‘lish xususiyatlari.
2.  Demografik globallashuv, ma’naviyat va qadriyatlar. 
3. Ommaviy madaniyat.
Aholi  va  uning
 eng  faol  qismi  bo‘lgan  mehnat  resurslari
makroiqtisodiyotning asosiy qismi  hisoblanadi. Dunyo aholisining qandaydir
qismi, har xil ta’sirlar yordamida ish va yashash joyini almashtirib turadi. Bu
omil migratsiya deb atalib, u bir paytning o‘zida ijtimoiy, iqtisodiy, siyosiy,
diniy, ekologik xarakterga ega. Fanda migratsiyaning turli ta’riflari mavjud.
Migratsiyaga mavjud ta’riflar orasida umumiy tarzda, quyidagi ta’rifni ajratib
ko‘rsatish  mumkin:  jismoniy  shaxs  (aholi)  ning  ma’lum  bir  geografik
hududdan boshqa bir muayyan hududga ko‘chishi  migratsiya deyiladi. 
XX asr oxiri va XXI asr boshlarida dunyoda aholi migratsiyasi kuchaydi.
Agar oldinlari migratsiya ma’lum bir hududlardagina (Afrika, Osiyo, AQSH,
G‘arbiy Evropa) ro‘y bergan bo‘lsa, endilikda migratsiya tobora xalqaro global
jarayonga aylanib bormoqda. 
Aholining  migratsion  jarayonlari  motivi,  ko‘pchilik  hollarda,  siyosiy  va
iqtisodiy  omillar  hisoblanadi.  XX  asr  oxirida  dunyo  siyosiy  xaritasidagi
o‘zgarishlar  migratsion jarayonlarga yangi turtki berdi. YAngi yosh mustaqil
davlatlardan rivojlangan mamlakatlarga migratsiya shu yillarda yanada o‘sdi. Bu
o‘rinda, bir vaqtning o‘zida, siyosiy va iqtisodiy omillarning kesishuvi natijasidagi
migratsion jarayonni kuzatishimiz mumkin. 
Dunyo bo‘ylab migratsion jarayonlarning ortishi ko‘plab muammolarni
keltirib chiqarmoqda. Jumladan, boshqa davlatlarga kelayotgan kishilarning til
Logotip
Globallashuv jarayonlarida millat va milliy o‘zlikni anglash masalalari Reja: 1. Globallashuv jarayonlarida millat va milliy o‘zlikni anglash masalalari, uning millat hayotida namoyon bo‘lish xususiyatlari. 2. Demografik globallashuv, ma’naviyat va qadriyatlar. 3. Ommaviy madaniyat. Aholi va uning eng faol qismi bo‘lgan mehnat resurslari makroiqtisodiyotning asosiy qismi hisoblanadi. Dunyo aholisining qandaydir qismi, har xil ta’sirlar yordamida ish va yashash joyini almashtirib turadi. Bu omil migratsiya deb atalib, u bir paytning o‘zida ijtimoiy, iqtisodiy, siyosiy, diniy, ekologik xarakterga ega. Fanda migratsiyaning turli ta’riflari mavjud. Migratsiyaga mavjud ta’riflar orasida umumiy tarzda, quyidagi ta’rifni ajratib ko‘rsatish mumkin: jismoniy shaxs (aholi) ning ma’lum bir geografik hududdan boshqa bir muayyan hududga ko‘chishi migratsiya deyiladi. XX asr oxiri va XXI asr boshlarida dunyoda aholi migratsiyasi kuchaydi. Agar oldinlari migratsiya ma’lum bir hududlardagina (Afrika, Osiyo, AQSH, G‘arbiy Evropa) ro‘y bergan bo‘lsa, endilikda migratsiya tobora xalqaro global jarayonga aylanib bormoqda. Aholining migratsion jarayonlari motivi, ko‘pchilik hollarda, siyosiy va iqtisodiy omillar hisoblanadi. XX asr oxirida dunyo siyosiy xaritasidagi o‘zgarishlar migratsion jarayonlarga yangi turtki berdi. YAngi yosh mustaqil davlatlardan rivojlangan mamlakatlarga migratsiya shu yillarda yanada o‘sdi. Bu o‘rinda, bir vaqtning o‘zida, siyosiy va iqtisodiy omillarning kesishuvi natijasidagi migratsion jarayonni kuzatishimiz mumkin. Dunyo bo‘ylab migratsion jarayonlarning ortishi ko‘plab muammolarni keltirib chiqarmoqda. Jumladan, boshqa davlatlarga kelayotgan kishilarning til
bilmasligi, mahalliy aholi urf-odatlarini bilmasligi, mahalliy aholi bilan turli
nizolarning kelib chiqishi, diniy omil, ishchilarning oddiy gigienik qoidalarga
rioya  qilmasliklari,  turli  yuqumli  kasalliklarning  kelib  chiqishi,  tibbiy
xizmatning vaqtida olinmasligi, shuningdek, turli jamoat joylarida o‘zini tutish
qoidalarini bilmasligi yoki rioya qilmasligi kabi omillarni ko‘rsatish mumkin. 
YUqoridagi holatlarning avj olib ketmasligi uchun migratsion jarayonlarni
boshqarish tushunchasi qo‘llaniladi. Bunday boshqarish tagzamirida, ish kuchi
resurslarini birinchi navbatda, qonuniylashtirish, tartibga solish yotadi.
Ishchi  kuchi  migratsiyasini  tartibga  solishda  xalqaro  tashkilotlarning
ahamiyati  kattadir.  Bunday  tashkilotlardan  biri  Xalqaro  mehnat  tashkiloti
(XMT)dir, bu tashkilotda davlatlar, tadbirkorlar va mehnatkashlar vakillari
ishtirok etadi. 
Migratsion  jarayonlarni  boshqarishda  ushbu  jarayonlarning  asosiy
yo‘nalishlarini aniqlab olish muhim ahamiyatga ega. Xalqaro ishchi kuchi
migratsiyasining  5  ta  yo‘nalishini  ajratib  ko‘rsatish  mumkin:
1) Rivojlanayotgan davlatlardan sanoati rivojlangan davlatlarga migratsiya;
2)
 
Sanoati
 
rivojlangan
 
davlatlar
 
doirasidagi
 
migratsiya;
3)
 
Rivojlanayotgan
 
davlatlar
 
orasidagi
 
migratsiya;
4) Sobiq sotsialistik davlatlardan sanoati rivojlangan davlatlarga migratsiya;
5) Ilmiy xodimlar, malakali mutaxassislarning sanoati rivojlangan davlatlardan
rivojlanayotgan davlatlarga migratsiyasi.
BMTning statistik ma’lumotlariga qaraganda, Evropa aholisi 2050 yilga
borib, 128 mln.ga kamayadi, bunda Italiya – 16 mln., Germaniya – 23 mln.,
Rossiya  – 33 mln. kishisini  yo‘qotadi. Eng ahamiyatlisi, Evropa umumiy
aholisining 10% igina evropalik ildizga taqaladi.
EI hududida migratsion oqimni va o‘zga madaniyatdagilar hamjamiyatini
tartibga  solish  bo‘yicha  muayyan  ishlar  ham  ilmiy-nazariy,  ham  amaliy
ahamiyat kasb etmoqda. Evropaning deyarli barcha davlatlari OAVlarida va
siyosiy debatlarda ushbu mavzu tez-tez ko‘tarilmoqda.  
Germaniya  immigratsiya  siyosati  o‘ziga  xos  maxsus  qoida  va
an’analardan kelib chiqqan bo‘lib, u ko‘pgina Evropa davlatlarida qiziqish
uyg‘otdi. 
Logotip
bilmasligi, mahalliy aholi urf-odatlarini bilmasligi, mahalliy aholi bilan turli nizolarning kelib chiqishi, diniy omil, ishchilarning oddiy gigienik qoidalarga rioya qilmasliklari, turli yuqumli kasalliklarning kelib chiqishi, tibbiy xizmatning vaqtida olinmasligi, shuningdek, turli jamoat joylarida o‘zini tutish qoidalarini bilmasligi yoki rioya qilmasligi kabi omillarni ko‘rsatish mumkin. YUqoridagi holatlarning avj olib ketmasligi uchun migratsion jarayonlarni boshqarish tushunchasi qo‘llaniladi. Bunday boshqarish tagzamirida, ish kuchi resurslarini birinchi navbatda, qonuniylashtirish, tartibga solish yotadi. Ishchi kuchi migratsiyasini tartibga solishda xalqaro tashkilotlarning ahamiyati kattadir. Bunday tashkilotlardan biri Xalqaro mehnat tashkiloti (XMT)dir, bu tashkilotda davlatlar, tadbirkorlar va mehnatkashlar vakillari ishtirok etadi. Migratsion jarayonlarni boshqarishda ushbu jarayonlarning asosiy yo‘nalishlarini aniqlab olish muhim ahamiyatga ega. Xalqaro ishchi kuchi migratsiyasining 5 ta yo‘nalishini ajratib ko‘rsatish mumkin: 1) Rivojlanayotgan davlatlardan sanoati rivojlangan davlatlarga migratsiya; 2) Sanoati rivojlangan davlatlar doirasidagi migratsiya; 3) Rivojlanayotgan davlatlar orasidagi migratsiya; 4) Sobiq sotsialistik davlatlardan sanoati rivojlangan davlatlarga migratsiya; 5) Ilmiy xodimlar, malakali mutaxassislarning sanoati rivojlangan davlatlardan rivojlanayotgan davlatlarga migratsiyasi. BMTning statistik ma’lumotlariga qaraganda, Evropa aholisi 2050 yilga borib, 128 mln.ga kamayadi, bunda Italiya – 16 mln., Germaniya – 23 mln., Rossiya – 33 mln. kishisini yo‘qotadi. Eng ahamiyatlisi, Evropa umumiy aholisining 10% igina evropalik ildizga taqaladi. EI hududida migratsion oqimni va o‘zga madaniyatdagilar hamjamiyatini tartibga solish bo‘yicha muayyan ishlar ham ilmiy-nazariy, ham amaliy ahamiyat kasb etmoqda. Evropaning deyarli barcha davlatlari OAVlarida va siyosiy debatlarda ushbu mavzu tez-tez ko‘tarilmoqda. Germaniya immigratsiya siyosati o‘ziga xos maxsus qoida va an’analardan kelib chiqqan bo‘lib, u ko‘pgina Evropa davlatlarida qiziqish uyg‘otdi.
Agarda 1973 yilda 3,9 mln. (GFR) xorijlik yashagan bo‘lsa, 30 yildan
so‘ng bu ko‘rsatkich, ya’ni 2002 yilda 7,3 mln.ni tashkil qildi. Germaniyalik
muhojirlarning ko‘pchiligi “uchinchi davlat” kishilari bo‘lib, ular etnomadaniy
nuqtai nazardan, ko‘pgina muammolarni keltirib chiqaradi.
2000 yil 1 yanvardan kuchga kirgan “Fuqarolik to‘g‘risida”gi  qonuniga
ko‘ra,  2000  yilgacha  muhojirlardan  tug‘ilgan  bolalar  bevosita  nemis
fuqaroligini qo‘lga kiritadi. Balog‘at yoshiga etguncha (18 yosh) ular ota-
onalarining fuqaroligini saqlab turadilar, lekin 23 yoshgacha fuqarolikni aniq
tanlashlari  talab  etiladi.  Fuqarolik  olishga  ishsizlik  nafaqasini  oluvchilar,
sudlanganlar da’vogarlik qila olmaydilar. SHuningdek, nemis tilini o‘rganish
bo‘yicha test olish majburiy qilib qo‘yildi. Umumiy hisobda 2000-2004 yillar
oralig‘ida  191107  ta  muhojirlarning  farzandlari  nemis  fuqaroligini  qo‘lga
kiritishdi. Ularning ko‘pchiligini etnik turklar tashkil qiladi.1 
Germaniya  yangi  migratsion  siyosatining  tub  mohiyati  shu  bo‘ldiki,
Germaniya o‘zini yakunda rasman “immigratsion mamlakat” deb e’lon qildi.
YAna bir muhim jihat shu bo‘ldiki, immigrantlarga turli tanishtiruv kurslari
(630  soatga  mo‘ljallangan  federal  dastur)  belgilangan  bo‘lib,  u  “uchinchi
davlat”lar  bilan  Evropa  davlatlari  fuqarolarini  bir  xil  ko‘radi.  Musulmon
ayollar uchun ham alohida kurslar belgilangan bo‘lib, bu yakunda ularning
mehnat faoliyatiga tezroq kirishib ketishlariga yordam beradi. O‘z navbatida,
bu kurslardan bosh tortgan odamlarga ma’muriy choralar ko‘riladi.
2006 yil 14 iyulda Berlinda shaxsan federal kansler rahbarligida xorijliklar
integratsiyasi masalasi bo‘yicha Sammit bo‘lib o‘tdi. Unda barcha manfaatdor
tomonlar,  siyosatchilar,  OAV  vakillari,  iqtisodchilar,  kasaba  uyushmalari,
diniy muassasalar vakillari, shuningdek, madaniyat va sport vakilllari ishtirok
etdi. Angela Merkel ushbu anjuman migrantlar va Germaniya siyosatchilari
o‘rtasidagi kelgusidagi integratsion siyosat uchun ochiq dialog platformasi
bo‘lishi  kerakligini  bildirdi.  Buning  natijasida,  2007  yil  yarmigacha  oltita
ishchi guruh tuzilishi va ular umummilliy integratsion konsepsiya (ayniqsa,
ta’lim va nemis tilini o‘rganish bo‘yicha) ishlab chiqishlari belgilandi.
1 Масалан, 2004 йилда жами 127 153 иммигрант немис фуқаролигига эга бўлди. Ундан 44 465 (35%) турклар 
ва фақатгина 7 499 (5.9%), 6 362 (5%) қисмини поляк ва эронлар ташкил қилди.
Logotip
Agarda 1973 yilda 3,9 mln. (GFR) xorijlik yashagan bo‘lsa, 30 yildan so‘ng bu ko‘rsatkich, ya’ni 2002 yilda 7,3 mln.ni tashkil qildi. Germaniyalik muhojirlarning ko‘pchiligi “uchinchi davlat” kishilari bo‘lib, ular etnomadaniy nuqtai nazardan, ko‘pgina muammolarni keltirib chiqaradi. 2000 yil 1 yanvardan kuchga kirgan “Fuqarolik to‘g‘risida”gi qonuniga ko‘ra, 2000 yilgacha muhojirlardan tug‘ilgan bolalar bevosita nemis fuqaroligini qo‘lga kiritadi. Balog‘at yoshiga etguncha (18 yosh) ular ota- onalarining fuqaroligini saqlab turadilar, lekin 23 yoshgacha fuqarolikni aniq tanlashlari talab etiladi. Fuqarolik olishga ishsizlik nafaqasini oluvchilar, sudlanganlar da’vogarlik qila olmaydilar. SHuningdek, nemis tilini o‘rganish bo‘yicha test olish majburiy qilib qo‘yildi. Umumiy hisobda 2000-2004 yillar oralig‘ida 191107 ta muhojirlarning farzandlari nemis fuqaroligini qo‘lga kiritishdi. Ularning ko‘pchiligini etnik turklar tashkil qiladi.1 Germaniya yangi migratsion siyosatining tub mohiyati shu bo‘ldiki, Germaniya o‘zini yakunda rasman “immigratsion mamlakat” deb e’lon qildi. YAna bir muhim jihat shu bo‘ldiki, immigrantlarga turli tanishtiruv kurslari (630 soatga mo‘ljallangan federal dastur) belgilangan bo‘lib, u “uchinchi davlat”lar bilan Evropa davlatlari fuqarolarini bir xil ko‘radi. Musulmon ayollar uchun ham alohida kurslar belgilangan bo‘lib, bu yakunda ularning mehnat faoliyatiga tezroq kirishib ketishlariga yordam beradi. O‘z navbatida, bu kurslardan bosh tortgan odamlarga ma’muriy choralar ko‘riladi. 2006 yil 14 iyulda Berlinda shaxsan federal kansler rahbarligida xorijliklar integratsiyasi masalasi bo‘yicha Sammit bo‘lib o‘tdi. Unda barcha manfaatdor tomonlar, siyosatchilar, OAV vakillari, iqtisodchilar, kasaba uyushmalari, diniy muassasalar vakillari, shuningdek, madaniyat va sport vakilllari ishtirok etdi. Angela Merkel ushbu anjuman migrantlar va Germaniya siyosatchilari o‘rtasidagi kelgusidagi integratsion siyosat uchun ochiq dialog platformasi bo‘lishi kerakligini bildirdi. Buning natijasida, 2007 yil yarmigacha oltita ishchi guruh tuzilishi va ular umummilliy integratsion konsepsiya (ayniqsa, ta’lim va nemis tilini o‘rganish bo‘yicha) ishlab chiqishlari belgilandi. 1 Масалан, 2004 йилда жами 127 153 иммигрант немис фуқаролигига эга бўлди. Ундан 44 465 (35%) турклар ва фақатгина 7 499 (5.9%), 6 362 (5%) қисмини поляк ва эронлар ташкил қилди.
Germaniya yangi immigratsion siyosatining amalda bir vaqtning o‘zida,
mamlakatda istiqomat qilayotgan va kelayotgan muhojirlar uchun ko‘pgina
qulayliklarni belgilab berdi. Ta’lim va til jarayoniga urg‘u berilayotganligi esa
alohida diqqatga sazovor, zero malaka va til bilish amalda, shaxsning keyingi
istiqbolini belgilab beradi.
Migrantlar, o‘z tabiatiga ko‘ra jamiyatning ishbilarmon va harakatchan
a’zolari hisoblanadi. Tarixga nazar tashlaydigan bo‘lsak, migratsiya iqtisodiy
o‘sishga, yangi millatlarning paydo bo‘lishi (assimilyasiyalashuv)ga, marginal
madaniyatlarning boyishiga ko‘mak bo‘lib kelgan. 
Migratsion  jarayonlarni  tahlil  etishda,  undagi  muhim  muammoviy
masalalarning  ham  mavjudligini  inobatga  olish  zarur  bo‘ladi.  Ma’lumki,
harakat faoliyati mobaynida aksariyat migrantlar ekspluatatsiya qilinadi va
ularning huquqlari poymol qilinadi; aksariyat holatlarda o‘zlari yo‘nalish olgan
manzil mamlakatlar madaniyati va turmush tarziga nisbatan integratsiyalashuv
qiyin kechishi mumkin; migrantlarni qabul qilayotgan davlatlarning malakali
va  zarur  hisoblangan  kadrlariga  nisbatan  arzon  ishchi  kuchi  sifatida
raqobatbardosh bo‘lib, ularni ish joylaridan mahrum etishi mumkin. Mana shu
va  boshqa  ko‘plab  sabablarga  ko‘ra  migratsiya  holatin  har  tomonlama,
jumladan sotsiologik o‘rganish muhim mavzu hisoblanadi.
Mazkur  migratsiyaning  hajmidan  tashqari  yana  bir  muhim  tomoni,
ijtimoiy-siyosiy tomoni ham borki, u hozirgi vaqtda ham evropalik hisoblangan
amerikaliklarning asosan kelib chiqishi afrikalik bo‘lgan qullarning avlodlariga
nisbatan qaysidir darajada ta’sir kuchiga ega ekanligidir. SHunday bo‘lsa-da,
AQSHga  quldorlikning  tugatilishidan  so‘ng  ham  Xitoy,  Hindiston  va
YAponiyadan  juda  ko‘plab  odamlar  shartnoma  asosida  ko‘chishdi  va  bu
jarayon hali ham davom etmoqda. Masalan, oxirgi statistik ma’lumotlarga
ko‘ra ushbu mamlakatga faqat Hindistonning o‘zidan 1,5 million odam ko‘chib
kelgan.  Hindistonlik  migrantlar  dunyo  miqyosida  o‘zining  intellektual
salohiyati tufayli kompyuter dasturlari ustasi sifatida tanilgan bo‘lsa-da, biroq
ularning  Amerikadagi  faoliyati  Evropa  mamlakatlari  fuqarolariga  tegishli
plantatsiyalarda ishlash bilan bog‘liqdir.
Logotip
Germaniya yangi immigratsion siyosatining amalda bir vaqtning o‘zida, mamlakatda istiqomat qilayotgan va kelayotgan muhojirlar uchun ko‘pgina qulayliklarni belgilab berdi. Ta’lim va til jarayoniga urg‘u berilayotganligi esa alohida diqqatga sazovor, zero malaka va til bilish amalda, shaxsning keyingi istiqbolini belgilab beradi. Migrantlar, o‘z tabiatiga ko‘ra jamiyatning ishbilarmon va harakatchan a’zolari hisoblanadi. Tarixga nazar tashlaydigan bo‘lsak, migratsiya iqtisodiy o‘sishga, yangi millatlarning paydo bo‘lishi (assimilyasiyalashuv)ga, marginal madaniyatlarning boyishiga ko‘mak bo‘lib kelgan. Migratsion jarayonlarni tahlil etishda, undagi muhim muammoviy masalalarning ham mavjudligini inobatga olish zarur bo‘ladi. Ma’lumki, harakat faoliyati mobaynida aksariyat migrantlar ekspluatatsiya qilinadi va ularning huquqlari poymol qilinadi; aksariyat holatlarda o‘zlari yo‘nalish olgan manzil mamlakatlar madaniyati va turmush tarziga nisbatan integratsiyalashuv qiyin kechishi mumkin; migrantlarni qabul qilayotgan davlatlarning malakali va zarur hisoblangan kadrlariga nisbatan arzon ishchi kuchi sifatida raqobatbardosh bo‘lib, ularni ish joylaridan mahrum etishi mumkin. Mana shu va boshqa ko‘plab sabablarga ko‘ra migratsiya holatin har tomonlama, jumladan sotsiologik o‘rganish muhim mavzu hisoblanadi. Mazkur migratsiyaning hajmidan tashqari yana bir muhim tomoni, ijtimoiy-siyosiy tomoni ham borki, u hozirgi vaqtda ham evropalik hisoblangan amerikaliklarning asosan kelib chiqishi afrikalik bo‘lgan qullarning avlodlariga nisbatan qaysidir darajada ta’sir kuchiga ega ekanligidir. SHunday bo‘lsa-da, AQSHga quldorlikning tugatilishidan so‘ng ham Xitoy, Hindiston va YAponiyadan juda ko‘plab odamlar shartnoma asosida ko‘chishdi va bu jarayon hali ham davom etmoqda. Masalan, oxirgi statistik ma’lumotlarga ko‘ra ushbu mamlakatga faqat Hindistonning o‘zidan 1,5 million odam ko‘chib kelgan. Hindistonlik migrantlar dunyo miqyosida o‘zining intellektual salohiyati tufayli kompyuter dasturlari ustasi sifatida tanilgan bo‘lsa-da, biroq ularning Amerikadagi faoliyati Evropa mamlakatlari fuqarolariga tegishli plantatsiyalarda ishlash bilan bog‘liqdir.
Migratsiyaning  keyingi  davri  XIX  asrning  oxirlari  va  XX  asrning
boshlariga  kelib,  AQSHning  sanoatini  nihoyatda  yuqori  sur’atlar  bilan
rivojlanishi  orqali  belgilanadi.  Bu  vaqtda  SHimoliy,  Janubiy  va  SHarqiy
Evropaning iqtisodiy turg‘un hududlaridan va repressiv siyosiy tizimlaridan
qochgan millionlab ishchilar 1850 yildan 1930 yildagi Buyuk Depressiyagacha
AQSHga ko‘chib ketishda davom etadilar. Ularning orasida ocharchilikdan
qochgan irlandiyaliklarni, omadini sinab ko‘rish uchun ketgan ingliz, nemis va
fransuzlarni,  ishsizlikdan  tinkasi  qurigan  italiyalik  va  polyaklarni,  etnik
jihatdan  holi  tang  yahudiy  va  boshqa  millat  vakillarini  ko‘plab  uchratish
mumkin edi. Bu vaqtda Nyu Yorkdagi Ellis orolidagi immigratsion tekshiruv
ro‘yxatidan o‘tgan migrantlarning soni qariyb 12 mln. kishini tashkil etadi. 
Migratsiyaning keyingi katta davri ikkinchi jahon urushidan keyin Evropa,
SHimoliy Amerika va Avstraliyadagi iqtisodni tiklash uchun ishchi kuchi zarur
bo‘lganligi tufayli sodir bo‘ladi. Masalan, bu ko‘plab turk migrantlarining
Germaniyaga, SHimoliy Afrikaliklarning Fransiya va Belgiyaga kelishi bilan
bog‘liq. 
SHu vaqtda mustamlakadan chiqish hali hamon davom etayotgan bo‘lib,
dunyoning turli burchaklarida “uchinchi davlatlar” deb nom olgan ko‘plab
jamiyatlarda  ozodlik  harakatlari  natijasida,  mustamlakachilik  zulmidan
qutulish davri  boshlanadi. Ammo uning zamirida  ham  migratsion  jarayon
jiddiy tus oladi. Bu davr, 1947 yilda Hindistonda bo‘lgan ozodlik harakati va
Pokiston  davlatining  vujudga  kelishi  natijasida,  millionlab  hindlar  va
musulmonlarning, hamda Isroil davlatining tashkil topishi natijasida vujudga
kelgan ichki nizolar tufayli, yahudiy va falastinliklarning o‘z tug‘ilib o‘sgan
joylarini  tark etishlari  bilan bog‘liq. SHuningdek, mag‘lubiyatga uchragan
Germaniya va YAponiyadan AQSHga intellektual migratsiya kuchayadi.
Avj olgan migratsiya sur’ati AQSHga nisbatan o‘tgan asrning 90-yillari
boshida bir oz susaygan bo‘lsa, Evropa mintaqasida xalqaro migrantlarning
kuchiga  bo‘lgan  talab  70-yillarga  kelib  deyarli  ehtiyoj  sezmaydi.  Ushbu
davrlarda  global  iqtisodning  boshqaruv  kuchi  Osiyo  tomonga  ko‘cha
boshlaydi. Bu esa shundoq ham aholi zich yashaydigan erlarda migrantlarga,
xususan, mehnat migratsiyasiga bo‘lgan talabni oshiradi. Oxir-oqibat migrant
Logotip
Migratsiyaning keyingi davri XIX asrning oxirlari va XX asrning boshlariga kelib, AQSHning sanoatini nihoyatda yuqori sur’atlar bilan rivojlanishi orqali belgilanadi. Bu vaqtda SHimoliy, Janubiy va SHarqiy Evropaning iqtisodiy turg‘un hududlaridan va repressiv siyosiy tizimlaridan qochgan millionlab ishchilar 1850 yildan 1930 yildagi Buyuk Depressiyagacha AQSHga ko‘chib ketishda davom etadilar. Ularning orasida ocharchilikdan qochgan irlandiyaliklarni, omadini sinab ko‘rish uchun ketgan ingliz, nemis va fransuzlarni, ishsizlikdan tinkasi qurigan italiyalik va polyaklarni, etnik jihatdan holi tang yahudiy va boshqa millat vakillarini ko‘plab uchratish mumkin edi. Bu vaqtda Nyu Yorkdagi Ellis orolidagi immigratsion tekshiruv ro‘yxatidan o‘tgan migrantlarning soni qariyb 12 mln. kishini tashkil etadi. Migratsiyaning keyingi katta davri ikkinchi jahon urushidan keyin Evropa, SHimoliy Amerika va Avstraliyadagi iqtisodni tiklash uchun ishchi kuchi zarur bo‘lganligi tufayli sodir bo‘ladi. Masalan, bu ko‘plab turk migrantlarining Germaniyaga, SHimoliy Afrikaliklarning Fransiya va Belgiyaga kelishi bilan bog‘liq. SHu vaqtda mustamlakadan chiqish hali hamon davom etayotgan bo‘lib, dunyoning turli burchaklarida “uchinchi davlatlar” deb nom olgan ko‘plab jamiyatlarda ozodlik harakatlari natijasida, mustamlakachilik zulmidan qutulish davri boshlanadi. Ammo uning zamirida ham migratsion jarayon jiddiy tus oladi. Bu davr, 1947 yilda Hindistonda bo‘lgan ozodlik harakati va Pokiston davlatining vujudga kelishi natijasida, millionlab hindlar va musulmonlarning, hamda Isroil davlatining tashkil topishi natijasida vujudga kelgan ichki nizolar tufayli, yahudiy va falastinliklarning o‘z tug‘ilib o‘sgan joylarini tark etishlari bilan bog‘liq. SHuningdek, mag‘lubiyatga uchragan Germaniya va YAponiyadan AQSHga intellektual migratsiya kuchayadi. Avj olgan migratsiya sur’ati AQSHga nisbatan o‘tgan asrning 90-yillari boshida bir oz susaygan bo‘lsa, Evropa mintaqasida xalqaro migrantlarning kuchiga bo‘lgan talab 70-yillarga kelib deyarli ehtiyoj sezmaydi. Ushbu davrlarda global iqtisodning boshqaruv kuchi Osiyo tomonga ko‘cha boshlaydi. Bu esa shundoq ham aholi zich yashaydigan erlarda migrantlarga, xususan, mehnat migratsiyasiga bo‘lgan talabni oshiradi. Oxir-oqibat migrant
qabul  qiluvchi  davlatlarda  so‘nggi  yillarda  boshpanasizlar,  qochoqlar  va
nomuntazam  migrantlarning  harakati  boshqarib  bo‘lmas  darajaga  etdi.  Bu
tabiiyki, xalqaro miqyosda migratsiya tizimini tartibga solish bo‘yicha qator
loyihalar ishlab chiqishni taqozo etardi.
Birinchidan,  migrantlar  orasida  ayollar  ulushi  tez  ravishda  oshib
bormoqda. 2007 yilda Er yuzi bo‘yicha migrantlarning deyarli yarmi ayollar
bo‘ldi,  ularning  katta  qismi  rivojlangan  davlatlarda  va  sezilarli  qismi  esa
rivojlanayotgan  davlatlarda  faoliyat  yuritmoqda.  BMTning  statistik
ma’lumotlariga  ko‘ra,  2005  yilda  Evropa,  Lotin  Amerikasi,  SHimoliy
Amerika, Okeaniya va sobiq Ittifoq davlatlarida erkak migrantlarga qaraganda
ayol  migrantlar  ko‘proq  bo‘lgan.  E’tirof  etadigan  tomoni,  ilk  vaqtlarda
ayollarning  migratsiyada  ishtirok  etishda  asosiy  maqsadlaridan  biri
an’analardan kelib chiqqan holda, o‘z jufti haloli bilan birga bo‘lish bo‘lsa,
bugungi  kunda  esa  mustaqil  tarzda  ko‘chayotgan  ayollar  nisbati  ortib
bormoqda, ular asosan oilalarining asosiy boquvchisi sifatida ketmoqdalar. 
Ikkinchidan,  migrantlarning  o‘z  davlatlari,  tranzit  va  ular  boradigan
(manzil) davlatlar orasidagi an’anaviy farq tushunarsiz bo‘lib qoldi. Bugungi
kunda dunyodagi deyarli barcha mamlakatlar nazoratni amalga oshirish uchun
uchta vazifani bajarmoqda, ya’ni migrantlar bu davlatlardan chiqarilmoqda,
davlatlar  tranzit  vazifasini  bajarmoqda  va  migrantlar  ularga  qarab  yo‘l
olishmoqda. 
SHaxsning yashash joyini erkin tanlashini tan olish migratsiya ommaviy,
xalqaro tus olayotgan hozirgi davr va jamiyatlar uchun uzoq izlanishlar olib
borishni talab etayotgan masalalardan biridir. Inson xuquqlari va ma’naviy
madaniy qadriyatlar nuqtai nazaridan u, shubhasiz, ijobiy ahamiyatga ega.
SHaxsning  o‘z  ma’naviy-madaniy  ehtiyojlarini  qondirish  uchun  barcha
davlatlar va o‘lkalarda ham real teng imkoniyatlar yaratilgan deb bo‘lmaydi.
Diniy  mutaassiblik,  konservativ  qarashlar,  demokratiyani  til  uchida  tan
olayotgan, aslida esa yakka fikrni targ‘ib etib, hurfikrlikni goh ochiq, goh
yopiq ta’qib etayotgan davlatlardan ochiq fuqarolik jamiyati qurayotgan G‘arb
davlatlarida migratsiya kuchayib bormoqda. Har yili G‘arb davlatlariga Osiyo
va sobiq SSSR respublikalaridan 4 millionga yaqin kishi migratsiya qilinadi.
Logotip
qabul qiluvchi davlatlarda so‘nggi yillarda boshpanasizlar, qochoqlar va nomuntazam migrantlarning harakati boshqarib bo‘lmas darajaga etdi. Bu tabiiyki, xalqaro miqyosda migratsiya tizimini tartibga solish bo‘yicha qator loyihalar ishlab chiqishni taqozo etardi. Birinchidan, migrantlar orasida ayollar ulushi tez ravishda oshib bormoqda. 2007 yilda Er yuzi bo‘yicha migrantlarning deyarli yarmi ayollar bo‘ldi, ularning katta qismi rivojlangan davlatlarda va sezilarli qismi esa rivojlanayotgan davlatlarda faoliyat yuritmoqda. BMTning statistik ma’lumotlariga ko‘ra, 2005 yilda Evropa, Lotin Amerikasi, SHimoliy Amerika, Okeaniya va sobiq Ittifoq davlatlarida erkak migrantlarga qaraganda ayol migrantlar ko‘proq bo‘lgan. E’tirof etadigan tomoni, ilk vaqtlarda ayollarning migratsiyada ishtirok etishda asosiy maqsadlaridan biri an’analardan kelib chiqqan holda, o‘z jufti haloli bilan birga bo‘lish bo‘lsa, bugungi kunda esa mustaqil tarzda ko‘chayotgan ayollar nisbati ortib bormoqda, ular asosan oilalarining asosiy boquvchisi sifatida ketmoqdalar. Ikkinchidan, migrantlarning o‘z davlatlari, tranzit va ular boradigan (manzil) davlatlar orasidagi an’anaviy farq tushunarsiz bo‘lib qoldi. Bugungi kunda dunyodagi deyarli barcha mamlakatlar nazoratni amalga oshirish uchun uchta vazifani bajarmoqda, ya’ni migrantlar bu davlatlardan chiqarilmoqda, davlatlar tranzit vazifasini bajarmoqda va migrantlar ularga qarab yo‘l olishmoqda. SHaxsning yashash joyini erkin tanlashini tan olish migratsiya ommaviy, xalqaro tus olayotgan hozirgi davr va jamiyatlar uchun uzoq izlanishlar olib borishni talab etayotgan masalalardan biridir. Inson xuquqlari va ma’naviy madaniy qadriyatlar nuqtai nazaridan u, shubhasiz, ijobiy ahamiyatga ega. SHaxsning o‘z ma’naviy-madaniy ehtiyojlarini qondirish uchun barcha davlatlar va o‘lkalarda ham real teng imkoniyatlar yaratilgan deb bo‘lmaydi. Diniy mutaassiblik, konservativ qarashlar, demokratiyani til uchida tan olayotgan, aslida esa yakka fikrni targ‘ib etib, hurfikrlikni goh ochiq, goh yopiq ta’qib etayotgan davlatlardan ochiq fuqarolik jamiyati qurayotgan G‘arb davlatlarida migratsiya kuchayib bormoqda. Har yili G‘arb davlatlariga Osiyo va sobiq SSSR respublikalaridan 4 millionga yaqin kishi migratsiya qilinadi.
Bunday jarayonlar Xitoy, YAponiya, Hindistondan AQSHga ko‘chishda ham
ko‘zga tashlanadi. Demak, migratsiya umumplanetar xarakter kasb etmoqda.
Ko‘chish  faqat  ishchi  kuchlarining  siljishi  emas,  u  milliy  madaniy
qatlamlarning siljishi hamdir. U madaniyatlararo integratsiyani kengaytiradi,
umuminsoniy  ma’naviy-madaniy  qadriyatlarning,  turmush  tarzining  rang-
baranglashuviga, butun insoniyat uchun normativ ahamiyatga va ko‘rinishga
ega bo‘lgan madaniy paradigmalarning shakllanishiga olib keladi. “Emigratsiya
va reemigratsiya hayotning geosiyosiy, siyosiy, iqtisodiy, etnomadaniy, ijtimoiy
sohalariga ta’sir etdi”2. 
Hozirgi davrda Markaziy Osiyo mamlakatlaridagi migratsiya oqimlarini
boshqarish muammosi mamlakatlar iqtisodiy xavfsizligini shakllantirishning
ahamiyatli  omillaridan  biriga  aylanmoqda.  CHunki  migratsiya  (xususan,
mehnat migratsiyasi) so‘nggi vaqtlarda mintaqaning qator mamlakatlari uchun
tahdidli  xususiyat  kasb  etmoqda. Mintaqadagi  migratsiya  nafaqat  o‘zining
misli ko‘rilmagan ulkan miqyosi, balki aksariyat hollarda asosan faqatgina bir
mamlakatga  –  Rossiyaga  yo‘nalganligi  bilan  xarakterlidir.  VMF
ma’lumotlariga ko‘ra, Rossiya imigratsiya ko‘lamiga ko‘ra, kattaligi jihatidan
ikkinchi o‘rinda turadi. Bu esa, Markaziy Osiyo mintaqasining deyarli barcha
mamlakatlarini  RF  siyosiy  va  iqtisodiy  manfaatlariga  bevosita  bog‘lab
qo‘yadi3. 
Mintaqadagi  mamlakatlar  migratsiya jarayonlarining ikkinchi  muhim
xususiyati  migrantlardan  olinayotgan  moliyaviy  tushumlardan  ushbu
davlatlarning bog‘liqligi yuqori darajasidir. (Aynan MVFning ma’lumotlariga
ko‘ra,  mintaqa  mamlakatlariga  migrantlar  tomonidan  yuborilayotgan  pul
jo‘natmalari Tojikiston YAIMning 20-25%igacha, Qirg‘izistonda 16%igacha
tashkil  etadi)4 Bog‘liklikning  bunday  darajasining  o‘ziyoq  iqtisodiy
xavfsizlikka  bevosita  tahdiddir.  Rossiyada  ishchi  o‘rinlarning  so‘nggi
qisqartirilishi  Qirg‘iziston  Respublikasi  migratsiya  va  bandlik  agentligi
direktori A.Riskulovaning bejiz jiddiy tashvishga solmayapti, uning fikriga
ko‘ra, jahon iqtisodiy inqiroziga bog‘liq holda migrantlardan pul tushumining
2 Аблажей Н.В. Эмиграция из России (СССР) в Китай и реэмиграция в первой половине
ХХ в. Автореф. дисс. д.и.н. Новосибирск: СО РАН, 2008. С. 3. 
3 World Bank Publications _ ESW CD/раздел Региональные исследования 2007 г. На русском языке.
4 World Bank Publications _ ESW CD/раздел Региональные исследования 2007 г. На русском языке.
Logotip
Bunday jarayonlar Xitoy, YAponiya, Hindistondan AQSHga ko‘chishda ham ko‘zga tashlanadi. Demak, migratsiya umumplanetar xarakter kasb etmoqda. Ko‘chish faqat ishchi kuchlarining siljishi emas, u milliy madaniy qatlamlarning siljishi hamdir. U madaniyatlararo integratsiyani kengaytiradi, umuminsoniy ma’naviy-madaniy qadriyatlarning, turmush tarzining rang- baranglashuviga, butun insoniyat uchun normativ ahamiyatga va ko‘rinishga ega bo‘lgan madaniy paradigmalarning shakllanishiga olib keladi. “Emigratsiya va reemigratsiya hayotning geosiyosiy, siyosiy, iqtisodiy, etnomadaniy, ijtimoiy sohalariga ta’sir etdi”2. Hozirgi davrda Markaziy Osiyo mamlakatlaridagi migratsiya oqimlarini boshqarish muammosi mamlakatlar iqtisodiy xavfsizligini shakllantirishning ahamiyatli omillaridan biriga aylanmoqda. CHunki migratsiya (xususan, mehnat migratsiyasi) so‘nggi vaqtlarda mintaqaning qator mamlakatlari uchun tahdidli xususiyat kasb etmoqda. Mintaqadagi migratsiya nafaqat o‘zining misli ko‘rilmagan ulkan miqyosi, balki aksariyat hollarda asosan faqatgina bir mamlakatga – Rossiyaga yo‘nalganligi bilan xarakterlidir. VMF ma’lumotlariga ko‘ra, Rossiya imigratsiya ko‘lamiga ko‘ra, kattaligi jihatidan ikkinchi o‘rinda turadi. Bu esa, Markaziy Osiyo mintaqasining deyarli barcha mamlakatlarini RF siyosiy va iqtisodiy manfaatlariga bevosita bog‘lab qo‘yadi3. Mintaqadagi mamlakatlar migratsiya jarayonlarining ikkinchi muhim xususiyati migrantlardan olinayotgan moliyaviy tushumlardan ushbu davlatlarning bog‘liqligi yuqori darajasidir. (Aynan MVFning ma’lumotlariga ko‘ra, mintaqa mamlakatlariga migrantlar tomonidan yuborilayotgan pul jo‘natmalari Tojikiston YAIMning 20-25%igacha, Qirg‘izistonda 16%igacha tashkil etadi)4 Bog‘liklikning bunday darajasining o‘ziyoq iqtisodiy xavfsizlikka bevosita tahdiddir. Rossiyada ishchi o‘rinlarning so‘nggi qisqartirilishi Qirg‘iziston Respublikasi migratsiya va bandlik agentligi direktori A.Riskulovaning bejiz jiddiy tashvishga solmayapti, uning fikriga ko‘ra, jahon iqtisodiy inqiroziga bog‘liq holda migrantlardan pul tushumining 2 Аблажей Н.В. Эмиграция из России (СССР) в Китай и реэмиграция в первой половине ХХ в. Автореф. дисс. д.и.н. Новосибирск: СО РАН, 2008. С. 3. 3 World Bank Publications _ ESW CD/раздел Региональные исследования 2007 г. На русском языке. 4 World Bank Publications _ ESW CD/раздел Региональные исследования 2007 г. На русском языке.