Globallashuv sharoitida milliy ma’naviyatimizga tahdidlar
Yuklangan vaqt
2024-03-08
Yuklab olishlar soni
3
Sahifalar soni
27
Faytl hajmi
4,2 MB
Mavzu: Globallashuv sharoitida
milliy ma’naviyatimizga tahdidlar
11-sinf. Fan:Ma’naviyat asoslari
“Har bir inson har kuni qiladi-gan ishini
xuddi birinchi marta qilayotgandek qilishi
kerak. Shundagina ishda rivojlanish
bo’ladi.”
Sh.M.Mirziyoyev
REJA:
1.Globallashuv jarayoni
2. Barqaror olamda beqarorlik bo’lmaydi
3. Ma’naviyatga tahdid- o’zligimizga va
kelajagimizga tahdid
4.Fikrga qarshi fikr, g’oyaga qarshi g’oya
5.Tugal xulosa.
SHAKLLANTIRILGAN KOMPETENSIYALAR
O’zini-o’zi rivojlantirish kompetensiyasi:doimiy
ravishda o’zini-o’zi jismoniy, ma’naviy, ruhiy hayot
davomida mustaqil o’qib o’rganishga va hayotiy
tajribani mustaqil ravishda muntazam oshirib borish
nazarda tutiladi.
Ijtimoiy faol fuqarolik kompetensiyasi: jamiyatda
yuz berayotgan voqea,hodisa va jarayonlarga
daxildorlikni his etish va ularga faol ishtirok etish.
Darsning turi. Yangi materiallarni o’rganuvchi dars.
Darsning metodi. Suxbat, Aqliy hujum, Klaster usuli,
video tahlili.
Darsning usuli. Noan’anaviy.
Darsning jihozi. Darslik, O’zbekiston Respublikasi
Konstitutsiyasi, O’zbekiston Respublikasi Jinoyat
Kodeksi, ko’rgazmali qurollar.
Didaktik jihoz. Prezentatsiya,video namoyish, mavzuga
oid turli rasmlar.
Texnik jihozlar. Kompyuter,proyektor.
Darsning texnik chizmasi
Darsning borishi
vaqt
Tashkiliy qism
2 daqiqa
Uyga vazifani so’rash
10 daqiqa
Yangi mavzuni yoritish
10 daqiqa
Yangi mavzuni
mustahkamlash
17 daqiqa
Dars yakunlarini
chiqarish
4 daqiqa
Uyga vazifa berish
2 daqiqa
Tayanch nuqtalar:
1.Ma’naviyat bu----
2.Globallashuv jarayoni---
3.Ma’naviy tahdidlar----
4.Ma’naviy tahdidlarning bartaraf
etish yo’llari----
Ma’naviyat----- , Ma’naviy tahdid-----
Ma’naviyat insonni ruhan
poklanish ,qalban ulg’a
yishga chorlaydigan,
odamning ichki dunyosi
irodasini baquvvat,
qiladigan uning barcha
qarashlarining mezonidir.
Ma’naviy tahdid deganda,
tili,dini, e’tiqodidan
qat’iy nazar, xar qaysi odam
ning tom ma’nodagi erkin
inson bo’lib yashashiga
qarshi qaratilgan, uning
aynan ruhiy dunyosini
izdan chiqarishni ko’zda
tutadigan mafkuraviy
hurujlarni nazarda tutish
lozim.
Globallashuv jarayoni---
Yuksak
tehnologiya
davri
Tafakkur
asri
Axborotlashuv
davri
Globallashuv jarayonining ijobiy tomonlari:
Globallashuv jarayonining ijobiy oqibatlari haqida so‘z
borganda, tabiiyki, quyidagi jihatlar e’tirof qilinadi:
xalqaro integratsiya,
xorijiy investitsiyalarning jalb etilishi,
kapital va tovarlar almashinuvi,
zamonaviy kommunikatsiya,
axborot texnologiyalari,
qadriyatlar uyg‘unlashuvi,
sivilizatsiyalararo muloqot,
Globallashuv jarayonining salbiy tomonlari:
mafkuraviy tazyiq,
ma’naviy tahdid,
mafkuraviy xuruj,
ma’naviy bo‘shliq,
xatarli tahdidlar,
axborot xurujlari,
axloqiy buzuqlik,
«ommaviy madaniyat»,
egotsentrizm,
ma’naviy negizlarga bepisandlik,
zo‘ravonlik
Beqaror olamda barqarorlik bo’lmaydi:
Globallashuv deb atalmish shiddatli jarayonda,
poyoni ko‘rinmayotgan iqtisodiy va moliyaviy
inqiroz davom etib turgan, uzoq va yaqin
mintaqalarda jilovlab bo‘lmayotgan turli
miqyosdagi mojarolar kuchayib borayotgan,
dunyoning boshqa hududlarida esa «yovvoyi
madaniyat ekspansiya»si urchib, insoniy
munosabatlarni, qadriyatlarni oyoqosti qilib
turgan bir kezda har jihatdan barkamol avlodni
kamol toptirish mamlakatimizda umummilliy
vazifaga aylanganini alohida ta’kidlash kerak.
Yoshlar bu bizning tayanchimiz:
Davlatimiz rahbarining har bir ma’ruzasida
yoshlar mavzusi alohida tilga olinayotganining
sababi ham shu. Darhaqiqat, mamlakatimizning
buyuk kelajagi ham, ertangi kunimiz, erkin va
farovon hayotimiz ham, O‘zbekistonning XXI
asrda jahon hamjamiyatidan qanday o‘rin
egallashi ham — bularning barcha-barchasi,
avvalambor, yangi avlod, unib-o‘sib kelayotgan
yoshlarning qanday insonlar bo‘lib voyaga
yetishiga bog‘liqdir.
Eng dolzarb masala:
Ko‘rinib turibdiki, dunyo miqyosida bolalar va
o‘smirlar tarbiyasi nihoyatda dolzarb
masalaga aylanmoqda. Ma’lumotlarga
qaraganda, xorijiy mamlakatlarda bolalarning
psixo-nevrologik holat asoratida o‘z joniga va
o‘zgalar hayotiga suiqasd qilish hollari
ko‘paymoqda. Demak, bunday tahdidlarni
oldini olish yaxlit huquqiy mexanizmni
shakllantirishni talab etadi.
Qonun doirasidagi sa’y-harakatlar:
Shu paytgacha turli yosh toifasidagi bolalar
uchun mo‘ljallangan bosma, audio-vizual va
elektron mahsulotlar mazmun-mohiyatiga
ega bo‘lgan talab va mezonlar huquqiy
jihatdan tartibga solinmagan edi. Endilikda
ushbu masala mamlakatimiz qonun
ijodkorlari tomonidan chuqur
o‘rganilayotgani quvonarli holdir. Bu sa’y-
harakatlarni axborotga cheklov o‘rnatish
emas, balki salbiy ahamiyatga ega bo‘lgan
axborotlarning ayanchli oqibatlari oldini
olishga e’tibor qaratilayapti, deb tushunish
o‘rinli bo‘lardi.
Mafkuraviy ta’sirning qurollari:
Globallashuv jarayoni
mafkuraviy ta’sir
o‘tkazishning g‘oyat o‘tkir
quroli sifatida turli siyosiy
kuch va markazlarning
manfaatlariga xizmat
qilishi sir emas. Bugungi
kunda radio-televidenie,
matbuot, Internet
tarmoqlari kabi vositalar
turli-tuman axborot va
ma’lumotlardan xabardor
bo‘lish imkoniyatlarini
kengaytirmoqda.
Tazyiqlarga qarshi qurollar:
Mustahkam iroda
Mustaqil fikr
Milliy qadryat
S Sog’lom dunyoqarash
Ogohlik
Hushyorlik
Eng ojiz va zaif ma’daniyat:
«Barchamizga ayon bo‘lishi kerakki, – deb
yozadi Prezidentimiz, – qayerdaki beparvolik
va loqaydlik hukm sursa, eng dolzarb
masalalar o‘zi bo‘larchilikka tashlab qo‘yilsa,
o‘sha yerda ma’naviyat eng ojiz va zaif
nuqtaga aylanadi.
Yuksak ma’naviyat:
Va aksincha – qaerda
hushyorlik va jonkuyarlik,
yuksak aql-idrok va
tafakkur hukmron bo‘lsa,
o‘sha yerda ma’naviyat
qudratli kuchga aylanadi
Ommaviy madaniyat:
Hozirgi sharoitda yuksak axloqiy
fazilatlar shiori ostida axloqsizlikni
targ‘ib qilayotgan «ommaviy madaniyat»
namunalaridir. «Ommaviy madaniyat»
— bu axloqiy buzuqlik va zo‘ravonlik,
individualizm (xudbinlik), geotsentrizm
(«faqat men bo‘lsam») g‘oyalarni
tarqatish ma’naviy asoslarni buzishga
qaratilgan ma’naviy illatning ommaviy
ko‘rinishi sanaladi.
Inson ongini zaharlovchi omillar:
ZO’RAVONLIK
SHAVQATSIZLIK
AXBOROT
AUDIO_VIZUAL MAHSULOTLAR
ELEKTRON
KOMPYUTER
O’YINLAR
Ommaviy madaniyatning oqibatlari:
“Ommaviy madaniyat”ga taqlid qilgan holda
turli ajnabiy kiyimlarni kiyishga,
tatuirovkaga ruju qo'yishga, qizlarimizning
o'zbеk ayollariga xos bo'lmagan odatlarga,
ichish-chеkishga mukkasidan kеtishiga, tungi
klublarga tap tortmasdan borib, ota-onaga
bеhurmatlik bilan munosabatda bo'lishiga va
shu kabi axloqqa zid bo'lgan qoidalarni
o'zlashtirib olishiga, ongi rivojlanmagan
bolalarning pornografiyaga ishqiboz bo'lib
qolishiga olib kеlmoqda.
Fikrga qarshi fikr, g’oyaga qarshi g’oya:
Fikrga qarshi fikr, g’oyaga qarshi g’oya, jaholatga
qarshi ma’rifat bilan kurashish xar qachongidan ko’ra
muhim ahamiyat kasb etmoqda hozirgi vaqtda ko’z
o’ngimizda dunyoning geopolitik, iqtisodiy va ijtimoiy,
axborot kommunikatsiya manzarasida chuqur
o’zgarishlar ro’y berayotganda yoshlarimizni ona
vatanga muhabbat, boy tarihimizga, ota-
bobolarimizning muqaddas diniga sadoqat ruhida
tarbiyalash uchun,avvalo, ularning qalbi va ongida
mafkuraviy immunitetni kuchaytirishimiz zarur.
O’tgan yillarning ma’naviy tazyiqlari:
Bizning eng katta yutuqlarimizdan yana
biri — hushyorlikni qo‘ldan boy bermay,
ogoh bo‘layotganimiz, turli holatlarda
xalqimizga xos bosiqlik, bag‘rikenglik,
uzoqni ko‘ra olishlik kabi fazilatlar bilan
ish tutganimiz hamda qisqa vaqt ichida
mustaqil fikrlashga qodir, o‘tmish
tariximizdan, ma’naviy merosimizdan
yaxshi xabardor, ozod Vatani, donishmand
xalqi bilan faxrlanadigan, zamonaviy
bilimlarni chuqur egallagan yoshlarni
tarbiyalayotganimiz bo‘ldi, deyish mumkin.
Mavzuning xulosalari:
Ma’naviyatga, milliy
qadriyatlarga qarshi qaratilgan
har qanday tahdid
mamlakatning yalpi
xavfsizligiga, shu zaminda
yashayotgan millat va
elatlarning hayotiga nisbatan
oshkora tahdid ekanini ularning
ongiga singdira bilsak, aniqki,
qalb ko‘zlari ochiladi. Chunki
ma’naviy olami zaiflashgan
odam o‘zligini tez unutadi,
kuchsiz va irodasiz bo‘lib
qoladi.
Yuqoridagi fikrlarga asoslanib mulohaza qiladigan
bo‘lsak, bugungi tahlikali vaziyatlarda xalqimizning
yuksak fazilatlari yoshlar ongi va qalbini
musaffo ma’naviyat nuri bilan to‘ldirishda, ma’naviy
tarbiyani izchil amalga oshirishda bebaho xazina
bo‘lib xizmat qilishi, tabiiy.