Globallashuv, sharqona demokratiya va ma’naviyat
Reja;
1. Globallashuv jarayonlari tizimida demokratiy. Demokratiya, sharqona
demokratiya tushunchalari.
2. Demokratiya va ma’naviyat.
3. Demokratik islohotlarni chuqurlashtirish borasidagi vazifalar.
Birinchi prezidentimiz I.A.Karimov BMTning 2010 yil 20 sentyabrda
bo‘lib o‘tgan “Mingyillikning rivojlanish maqsadlari” sammitining plenar
majlisida so‘zlagan nutqida “Jahonning turli nuqtalarida hamon davom
etayotgan urushlar va qarama-qarshiliklar, saqlanib qolayotgan davlatlararo,
millatlararo va dinlararo ziddiyatlar, Mingyillik rivojlanish deklaratsiyasida
ta’kidlanganidek, qashshoqlik, ochlik, onalar va bolalar o‘limi, epidemiyalar va
insoniyatning boshqa muammolariga qarshi kurash borasidagi eng jiddiy
to‘siqlar bo‘lib qolmoqda”, – deb ta’kidladi. SHundan so‘ng davlatimiz rahbari
“asosiy muammo va ziddiyatlar bo‘yicha o‘zaro murosa asosidagi echimlarni
topish” zarurligini va bu murakkab, chigal, ziddiyatli vaziyatlardan chiqishning
asosiy yo‘llaridan biri ekanligini qayd etib o‘tdi. SHu munosabat bilan
tolerantlikni va uning odamlar ongiga ta’siri darajasini oshirish muhim
ahamiyat kasb etadi.
Keyingi paytlarda dunyoda murosasizlik, zo‘ravonlik, terrorchilik,
tajovuzkor millatchilik, xalqlarning bir-biridan uzoqlashuvi, kam sonli milliy,
etnik guruhlarni kamsitish holatlarining tez-tez yuz berayotganligi mintaqaviy
va xalqaro miqyosda barqarorlikka va xavfsizlikka tahdid solmoqda va ijtimoiy
rivojlanish yo‘lidagi to‘siqlardan biri bo‘lib qolmoqda. YUNESKOning1995
yil 16 noyabrda bo‘lib o‘tgan Bosh konferensiyasi tolerantlik tamoyillari
Deklaratsiyasini qabul qildi, zero tolerantlik tinchlikni saqlashning,
insoniyatning har tomonlama rivojlanishining eng muhim tamoyili bo‘libgina
qolmay, balki uning zarur sharti hamdir.
Ijtimoiy rivojlanishda yuz berayotgan o‘zgarishlar va ularning
tendensiyalarini tahlil qilish global ijtimoiy ongda va muayyan inson hayoti va
taqdirida tolerantlik muammosi naqadar dolzarb ekanligini ko‘rsatadi.
Tolerantlik bugungi kunda zaruratga va madaniy me’yorga aylanib, atrofimizni
o‘rab turgan dunyo bilan munosabatlarimizning zarur sharti sifatida namoyon
bo‘lmoqda.
Ma’lumki, globallashuv ijtimoiy, iqtisodiy, siyosiy tizimlar va ijtimoiy
birliklarning intensiv integratsiyasi, kommunikatsiyaning innovatsion usul va
vositalariga tayangan holda kechayotgan, kompleks xarakterga ega obektiv
voqea va hodisalarda o‘z aksini topmoqda.
SHuningdek, mazkur sharoit mavjud huquqiy normalarning qayta
ko‘rib chiqilishi, mintaqa va hududlardagi iqtisodiy tizim xarakterining
o‘zgarishi, mamlakatlar siyosiy hayotiga xalqaro omil ta’sirining kuchayishi,
turli madaniy tizimlar, xususan, dinlar o‘rtasidagi muloqot intensivligining
kuchayishini keltirib chiqarmoqda..
Globallashuv jarayoning hayotimizga tobora tez va chuqur kirib
kelayotganining asosiy sabablari xususida gapirganda I.Karimov
ta’kidlaganlaridek “ ... shuni ob’ektiv tan olish kerak – bugungi kunda har
qaysi davlatning taraqqiyoti va ravnaqi nafaqat yaqin va uzoq qo‘shnilar, balki
jahon miqyosida boshqa mintaqa va hududlar bilan shunday chambarchas
bog‘lanib borayaptiki, biron mamlakatning bu jarayondan chetda turishi ijobiy
natijalarga olib kelmasligini tushunish, anglash qiyin emas”1.
Mutaxassislar zamonaviy global rivojlanish jarayonidagi ba’zi
tendensiyalarning tahlili asosida bu borada ko‘p hollarda aksiomadek qabul
qilinadigan ayrim xulosalarga tanqidiy yondashish zarurligini
ta’kidlashayotganini alohida qayd etish lozim. Jumladan, ular globallashuv
sharoitida dunyodagi yirik kompaniyalar olayotgan foyda o‘sish emas, balki
pasayish tomon ketayotgani, hukumatlar hali hamon gigant korporatsiyalar
faoliyatiga ta’sir ko‘rsatish imkoniyatini saqlab turgani va ko‘p hollarda ularni
1 Каримов И.А. Юксак маънавият – енгилмас куч. – Тошкент: Маънавият, 2008. – 111 б.
o‘z rejalarini o‘zgartirishga majbur qila olayotgani haqida yozmoqdalar2. Bu
esa, davlat chegaralari ahamiyatining keskin darajada pasayib ketayotgani
haqida gapirayotgan mutaxassislarning qarashlarini bir yoqlama ekanidan
dalolat beradi.
Global diniy makonda ro‘y berayotgan o‘zgarishlardan biri bu
muayyan din yoki konfessiyaning konkret hudud bilan shartlanishidagi
o‘zgarishlar bilan bog‘liq. CHunki hozirda diniy hayotda sodir bo‘layotgan
o‘zgarish ularning an’anaviy konfessional, siyosiy, madaniy va sivilizatsiyaviy
chegaralar doirasidagina emas, balki transmilliy, transetnik darajalarda ham
kechmoqda. Xususan, neopyatidesyatniklar, bahoiylar faoliyati bu
yo‘nalishdagi jarayonlarga misol bo‘la oladi. Diniy hayotdagi global dinamik
o‘zgarishlarning yana bir xususiyati, iqtisodiy jarayonlar va ijtimoiy sohaning
bir qator jabhalarida global kommunikatsiya maydonida yuzaga kelgan tarmoq
modellari kabi “tarmoq dinlari” fenomenining vujudga kelgani bilan ham
xarakterlidir.
Mutaxassislarning
fikricha
“tarmoq
dinlari”
an’anaviy
konfessiyalardagi ierarxik strukturadan yagona markaz va an’analar
ortodoksalligi bilan ajralib turadi va beqaror aloqalar va nochiziqli avtoritet
hamda bo‘ysunish tizimiga ega qator avtonom birliklar orqali shakllanadi. O‘z
navbatida, ushbu birliklar bir-biridan kurtaklanib, eski siyosiy, madaniy va
konfessional yurisdiksiya chegaralarini kesib o‘tish xususiyatiga ega.
Xarizmatik protestant cherkovlari, buddaviylik va hinduiylikdagi ayrim
“tarmoq” tashkilotlari faoliyati bunga yaqqol misol bo‘la oladi3. SHu bilan
birga, diniy hayotda o‘ziga xos aksilgloballashuv jarayonlari kechayotganini
ham ta’kidlash joiz. Gap shundaki, ayrim mutaxassislar tomonidan zamonaviy
voqelikning radikal sekulyar qadriyatlar asosida shakllanayotgani haqidagi
qarashlar ham ilgari surilmoqda. “Bunga ko‘ra ijtimoiy, siyosiy, iqtisodiy va
2 Лапкин В.В., Пантин В.И. Геоэкономическая политика и глобальная политическая история. – М.: Изд-во:
Олита, 2004. – 280 с.
3 Қаранг: Нуруллаев А.А. Проблемы диалога религий в эпоху глобализации. // Вестник
Российского университета дружбы народов. - Cерия: Политология. - 2001. - № 3. - С. 28-
35.; Мещеряков Д.А. Глобализация в религиозной сфере общественного бытия:
Автореф. дисс... канд. филос. наук. Омск: ГОУ ВПО «Омский государственный
аграрный университет», 2007. – 25 с.
ma’naviy hayotda din asosiy emas, balki marginal o‘ringa ega bo‘ladi”4. Ayni
paytda, o‘zgacha nuqtai nazar ham mavjud bo‘lib, u dinning barcha
yo‘nalishlardagi jarayonlar rivojida qadriyatli - normativ asoslardan biri
sifatida chiqishini ifodalaydi. Xususan, “Hozirda din global tartibga institut,
anklav, muayyan birlik emas, balki o‘ziga xos “jamoaviy va individual
mansublik janri” sifatida kirmoqda”, - deb yozadi atoqli olim Ronald
Robertson5.
Albatta, insoniyat istiqbolida dinning qandaydir ikkilamchi, noasosiy
o‘rin tutishiga doir gipotetik xarakterdagi ushbu fikr-mulohazalar o‘ta bahsli
bo‘lib, ularga diniy hayotda kechayotgan o‘zgarishlar dinamikasini har
tomonlama tahlil etish orqaligina asosli munosabat bildirish mumkin.
“SHu o‘rinda ta’kidlash muhimki, zamonaviy voqelik diniy qadriyatlar
buzilishi va faqatgina sekulyarlashuv asoslarining rivojlanishi bilan
kechayotgani yo‘q. Balki, demokratik davlat va jamiyat qurish asoslarining
mustahkamlanib borishi, diniy e’tiqod erkinligining keng joriy etishishi
natijasida, diniy hayotda o‘ziga xos ixtiyoriylik muhiti vujudga kelmoqda”6.
Aytish mumkinki, bu diniy sohadagi globallashuv jarayonining asosiy
xususiyatlaridan biridir.
E’tiqod va vijdon erkinligining keng tarqalishi, o‘z navbatida, diniy
hayot shakllarining transformatsiyalashuviga olib kelmoqda. Demokratiya,
erkin raqobat va inson huquqlari tamoyillari diniy qoidalar tizimiga
integratsiyalashmoqda. Turdi din vakillari esa, aynan shu nuqtai nazardan kelib
chiqqan holda sekulyar madaniyat tizimiga munosabat bildirmoqda. Boshqacha
aytganda, globallashuv davri boshqa ijtimoiy institutlar hayotida bo‘lgani kabi
dinlar hayotida ham muhim tarixiy bosqich hisoblanadi. CHunki turli ijobiy va
salbiy oqibatlarga ega globallashuv jarayoni e’tiqod va vijdon, iroda va so‘z
erkinligi tamoyillari ustuvorlashib borayotgan demokratik sharoitlarda
kechmoqda. Bu esa, o‘z navbatida, asrlar mobaynida o‘zaro bir-biriga nisbatan
antagonizm, nigilizm, radikalizm kayfiyatida yashab kelgan turli diniy tizimlar
4 Қаранг: Еремеев С.Г. Вызовы глобализации: этнический и религиозный
экстремизм в современном мире. - http://anthropology.ru/ru/texts/eremeev/terror.html.
5 Қаранг: Новая социальная реальность глобального мира. /Отв. ред. В.И. Иванов. –
Красноярск: Изд-во “ЛИТЕРА-принт”, 2008. – 214 с.
6 Орлов М. Место и роль религии в глобальных процессах современности. // Власть, 2008. № 1. – С 46.
oldiga sifat jihatdan yangi bo‘lgan sharoit talablariga moslashish, fuqarolik
jamiyati qurishni maqsad qilib olgan xalqlar hayotida o‘zining o‘rni va
ahamiyatini saqlab qolish va rivojlantirishning innovatsion yo‘llari va
mexanizmlarini ishlab chiqishdek murakkab vazifalarni hal etishni zarur qilib
qo‘ymoqda.
Bu yo‘nalishdagi birlamchi vazifalardan biri shubhasiz, dinlararo,
konfessiyalararo muloqot hisoblanadi. Zero, o‘zaro hurmat, tenglik, ishonch va
hamjihatlikka asoslangan sog‘lom muloqot har qanday din yoki konfessiyaning
globallashuv sharoitida o‘z o‘rni va mavqeini saqlab qolishning eng maqbul
vositasidir.
Umuman olganda, “globallashuv – bu avvalo hayot sur’atlarining
beqiyos darajada tezlashuvi...”7 ekani haqidagi fikrdan kelib chiqqan holda
aytish mumkinki, hozirda dinlarning bir-biri bilan yaqindan hamkorlik qilishi
ob’ektiv zaruriyatdir. Global ijtimoiy, siyosiy, iqtisodiy, ma’naviy hayot
barqarorligi ko‘p jihatdan ana shu hamkorlikning samarali rivojlantirilishiga
bog‘liqdir.
Globallashuv atamasi garchi keyingi vaqtlarda ommaviy tarzda
qo‘llanilayotgan bo‘lsada, u chuqur nazariy asoslarga ega tushunchadir.
Qaysidir ma’noda bu tushuncha
insoniyatni birlikka intilishining
faollashuvini bildiradi, odamlardagi begonalashuvni yo‘qotadi, kommunikativ
aloqalarni tezlashtiradi. Insoniyatning tarixan birligini madaniyatlarning
o‘zaro almashinuvida, monoteistik dinlarni tarqalishi, umumiy til yaratishga
bo‘lgan urinishlarda ko‘rishimiz mumkin. Lekin, hozir gap bu haqda
ketayotgani yo‘q. Globallashuvning zamonaviy tendensiyasi ma’naviy
doiradan chiqib iqtisodni, siyosatni, axborot jarayonlarini va inson
faoliyatining boshqa ko‘plab jabhalarini qamrab olmoqda. SHu tarzda ko‘p
qirrali aloqalar bilan bog‘liq bo‘lgan megajamiyat shakllanmoqda. SHu
ma’noda aytish mumkinki, globalizatsiya — jahon iqtisodiy, texnologik,
siyosiy, informatsion integratsiyasining o‘lchamidir.
O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining 12-moddasida ijtimoiy
hayot siyosiy institutlar, mafkuralar va fikrlarning xilma-xilligi asosida
rivojlanadi, hech qaysi mafkura davlat mafkurasi sifatida o‘rnatilishi mumkin
7 Каримов И.А. Юксак маънавият – енгилмас куч. – Тошкент: Маънавият, 2016. – 111 б.
emas, deyilgan. SHunga binoan, har bir diniy konfessiya o‘z mafkurasiga ega
bo‘lishi mumkin. Lekin bu mafkura xalqqa tazyiq bilan singdirishga yo‘l
qo‘yilmaydi. Jamiyatimizda diniy tashkilotlar faoliyati xalqimizda milliy
g‘urur va iftixor, vatanparvarlik va fidokorlik, komil insonni shakllantirishga
qaratilgan.
O‘zbekistonda e’tiqod erkinligi va diniy bag‘rikenglikni mustahkamlashda
qonunchilik ham takomillashib bordi. «Vijdon erkinligi va diniy tashkilotlar
to‘g‘risida»gi qonun 1991 yilda qabul qilingan bo‘lib, 1993 yilda kiritilgan
ba’zi qo‘shimcha va o‘zgartirishlar bilan 1998 yilga qadar amalda bo‘lib keldi.
So‘nggi yillar davomida mazkur qonunni davr talablari asosida tubdan
o‘zgartirish zarur bo‘lib qoldi va 1998 yilning 1 may oyida Respublika Oliy
Majlisi tomonidan qonunning yangi tahriri qabul qilindi.
2000 yil 13-15 sentyabrda Toshkentda o‘tgan dinlararo muloqot
YUNESKO Kongressi Markaziy Osiyodagi madaniy, diniy va etnik xilma-
xilligini muhokama qildi. Unda 40ga yaqin davlatdan 80dan ortiq turli din va
konfessiyalarga mansub vakillar, yirik mutaxassislar ishtirok etdilar.
Kongressdan so‘ng 18 sentyabr kuni Buxoro shahrida «Tasavvuf va dinlararo
muloqot» mavzusida xalqaro simpozium bo‘lib o‘tdi. Unda «tasavvuf»ga
bag‘rikenglikni targ‘ib etuvchi, tinchlikka chaqiruvchi Islom dinining noyob,
o‘ziga xos ko‘rinishi degan ta’rif berildi. Aynan 2000 yil sentyabrida Toshkent
islom universitetida dinlarni qiyosiy o‘rganish bo‘yicha YUNESKO kafedrasi
ochildi. YUNESKO rahbariyati bu tashabbusni qo‘llab-quvvatladi. Fan, ta’lim
va madaniyat sohasidagi eng nufuzli xalqaro tashkilot rahbari shaxsan o‘zi
kelib kafedrani ochishi fikrimiz isbotidir. Kafedraning asosiy vazifasi dinlararo
muloqot va diniy bag‘rikenglikni yanada mustahkamlashga ko‘maklashishdir.
SHuningdek, 2001 yil sentyabrida Toshkentda o‘tgan Osiyo – Tinch okeani
mintaqasi YUNESKO «bag‘rikenglik tarmog‘i»ning ikkinchi yig‘ilishida
bag‘rikenglik tamoyillari o‘zbek xalqining urf – odatlari bilan chambarchas
bog‘liqligi ta’kidlandi.
O‘zbekistonning an’anaviy diniy bag‘rikenglik o‘lkasi ekani, islom fani va
madaniyatiga qo‘shgan ulkan hissasini e’tirof etib, nufuzli xalqaro tashkilot –
Islom konferensiyasi tashkiloti (O‘zbekiston unga 1996 yildan a’zo)ning
ta’lim, fan va madaniyat bo‘yicha Boshqarmasi (ISESCO) Toshkent shahrini
2007 yilda islom madaniyati poytaxti deb e’lon qildi.
Xalqaro hamjihatlik yo‘lida har bir inson, jamoa va millatlar
bashariyatning turli-tuman madaniyatlardan iborat ekanini anglashi va hurmat
qilishi juda muhimdir. Bag‘rikengliksiz demokratiya asoslari va inson
huquqlarini mustahkamlab bo‘lmaydi. Tinchliksiz taraqqiyot va demokratiya
bo‘lmagani kabi, bag‘rikengliksiz tinchlik bo‘lmaydi.
Globallashuv jarayoni g‘oyaviy, mafkuraviy jarayonlarga o‘z ta’sirini
ko‘rsatib, xozirgi sharoitda u mafkuraviy ta’sir o‘tkazishning nixoyatda kuchli
vositasiga aylanib, jahondagi xar xil siyosiy kuchlar va markazlarning
manfaatlariga xizmat qilmoqda. Xozirgi vaqtda ko‘z o‘ngimizda dunyoning
geopolitik, iqtisodiy va ijtimoiy, ahborot kommunikatsiya manzarasida chuqur
o‘zgarishlar ro‘y berayotgan, turli mafkuralar tortishuvi keskin tus olayotgan
bir vaziyatda, barchamizga ayonki, – deb ta’kidlaydi I.A.Karimov, – fikrga
qarshi fikr, g‘oyaga qarshi g‘oya, jaholatga qarshi ma’rifat bilan kurashish har
qachongidan ko‘ra muxim ahamiyat kasb etmoqda8.
Milliy mustaqillikka erishilgandan so‘ng O‘zbekistonda demokratik,
huquqiy, fuqarolik jamiyatli, dunyoviylik tamoyiliga asoslangan «Ozod va
obod Vatan, erkin va farovon xayot» barpo etila boshlandi. Lekin shu bilan
birgalikda o‘z oldiga muayyan geopolitik maqsadlarni qo‘ygan siyosiy
kuchlarning, diniy tashkilotlarning ma’naviy-mafkuraviy taxdidlari kuchaydi.
Mavjud konstitutsiyaviy tuzumni ag‘darib tashlab, islom davlatini qurish,
xalifalikni qayta tiklash to‘g‘risidagi zararli g‘oyalar Islom uyg‘onish partiyasi,
Xizbuolloh, (Alloh partiyasi), Xizb at tahrir al-islomiy (Islom ozodlik
partiyasi), Badiuzzamon Said Nursiyning Nurchilik harakati, Usoma bin
Lodinning Al Qoida, Akrom Yo‘ldoshevning akromiylar harakatining
g‘oyalarida o‘z ifodasini topgan bo‘lib, O‘zbekistondagi tinchlik va
barqarorlikka, diniy totuvlik va dinlararo bag‘rikenglikka salbiy ta’sir ko‘rsatib
keldi. O‘zbekistonda demokratik, huquqiy, dunyoviy davlat va fuqarolik
jamiyat qurish jarayonida Xoji Abdulla Ozarbayjoniy asos solgan «Tavba»
ekstremistik harakati, Hindistonda Muhammad Ilyos asos solgan
«Tablig‘chilar» jamoasi, Pokistonda Mirza G‘ulom Axmad Xon tomonidan
8 Каримов И.А. Юксак маънавият – енгилмас куч. Тошкент: Маънавият, 2008. 119-бет.