GLOBALLASHUVNING FALSAFIY MUAMMOLARI (Global muammolar tushunchasi. Zamonamizning asosiy global muammolari)
Yuklangan vaqt
2024-04-11
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
5
Faytl hajmi
21,8 KB
GLOBALLASHUVNING FALSAFIY MUAMMOLARI
Global muammolar tushunchasi. Zamonamizning asosiy global
muammolari
Bugungi kunda zamonamizning global muammolari deb ataluvchi
muammolar haqida eshitmagan odamni uchratish qiyin. Bu muammolarga
demografik, energetik, xom ashyo muammolari, urush va tinchlik muammosi,
ekologiya va boshqalar kiradi. Albatta, ushbu muammolar ilgari ham mavjud edi,
lekin faqat XX asrdagina ular global muammolarga aylandi.
Global muammolar - bu shunday muammolarki, ular butun insoniyatning
manfaatlariga daxl qiladi, uning kelajagiga xavf soladi hamda ular butun xalqaro
hamjamiyatning ishtiroki bilangina hal etilishi mumkin.
Urush va tinchlik muammolari. Inson sivilizatsiyasining butun tarixi,
taassuf bilan qayd etish lozimki, urushlar tarixidan iborat. Urush uzoq vaqt
davomida zarur, muqarrar va hatto insoniyatning rivojlanishi uchun foydali hodisa
sifatida qarab kelindi. Buni tasdiqlovchi ko‘plab dalillar N. Makiavelli, F.Venon,
T.Gobbs, J.Prudon, F.Nitsshe va boshqalarning ishlarida saqlanib qolgan.
Ekologik muammo. «Ekosofiya»ning falsafaning muayyan, juda o‘ziga xos
qismi sifatida shakllanishi bir qator bosqichlarni bosib o‘tdi. «Ekosofiya»ning
rivojlanishiga A,Pechchei, G.Kommoner, A.King, L.Braun, D.Medouz, G.Kan,
J.Forrester, E.Pestel va boshqalar salmoqli hissa qo‘shdilar.
Energiya muammosi. 1945 yildan boshlab olinayotgan energiya miqdori uch
marta ko‘paydi, biroq u o‘ta notekis taqsimlanmoqda. O‘nta eng rivojlangan
mamlakatlar butun energiyaning 70%ni iste’mol qilgani holda (ularning aholisi Yer
shari aholisining 7% ga yaqinini tashkil etadi), rivojlanayotgan mamlakatlar
(sayyora aholisining 78%) ishlab chiqarilayotgan energiyaning faqat 18% bilan
kifoyalanishga majburdir.
Xom-ashyo muammosining hal etilishi xom-ashyoning qimmat va olish
qiyin bo‘lgan turlarini arzon va oson olinadigan turlariga almashtirish, resurslarni
tejaydigan texnologiyani joriy etish, ishlab chiqarishni miqdor ko‘rsatkichlaridan
sifat ko‘rsatkichlariga qayta yo‘naltirish bilan bog‘liq.
Oziq-ovqat muammosi hozirgi paytda o‘ta dolzarb bo‘lib turibdi: och
qolayotganlar soni 1970 yilda 460 million bo‘lgan bo‘lsa, 1990 yilda 550 millionga
yetdi. 2000 yilga bu ko‘rsatkich 650 million kishiga yetishgan (sayyora aholisining
10%).
Demografik muammo misolida butun global muammolarning o‘zaro
aloqasini yaqqol ko‘rish mumkin. Ortiqcha aholi atrof-muhitga bo‘lgan salbiy
ta’sirning kuchayishni anglatadi: suv va havo sifati yomonlashadi (xususan tez
o‘sayotgan shaharlarda), yer unumdorligi pasayadi, sanoat va maishiy chiqindilar
ko‘payadi, ya’ni ekologik vaziyat keskin yomonlashadi. Aholi soni qancha ortib
borsa, uning hayoti va faoliyati uchun energiya, xom-ashyo, oziq-ovqat shunchalik
ko‘p talab etiladi. Buning mantiqiy nihoyasi esa energetik, xom-ashyo, oziq-ovqat
muammolarining keskinlashuvidir.
Terroristik aktlar ma’lum bir guruhlarni (yoki butun bir jamiyatni) qo‘rqitish
uchun yoki terroristlarning g‘oyalarini propoganda va namoyish qilish uchun xizmat
qiladi.
Terroristik amallar turli vositalar: portlatish, o‘t qo‘yish, siyosiy arboblar
joniga suiqasd, garovga olish. O‘g‘rilash va ommaviy qirg‘in qurollarini qo‘llashga
(yadroviy, biologik va kimyoviy) tahdid qilish yo‘li bilan amalga oshiriladi.
2017-2021 yillardagi O‘zbekistonni yanada rivojlantirish bo‘yicha
harakatlar strategiyasida global muammolarning tavsifi
O‘zbekiston Prezidenti 7 fevral kungi farmoni bilan 2017—2021 yillarda
O‘zbekistonni rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar
strategiyasini tasdiqladi.
2017−2021
yillarda
O‘zbekistonni
rivojlantirish
harakatlar
strategiyasining beshta ustuvor yo‘nalishi:
-
davlat va jamiyat qurilishini takomillashtirishga yo‘naltirilgan
demokratik islohotlarni chuqurlashtirish va mamlakatni modernizatsiya qilishda
parlamentning hamda siyosiy partiyalarning rolini yanada kuchaytirish, davlat
boshqaruvi tizimini isloh qilish, davlat xizmatining tashkiliy-huquqiy asoslarini
rivojlantirish, «Elektron hukumat» tizimini takomillashtirish, davlat xizmatlari sifati
va samarasini oshirish, jamoatchilik nazorati mexanizmlarini amalda tatbiq etish,
fuqarolik jamiyati institutlari hamda ommaviy axborot vositalari rolini kuchaytirish;
-
qonun ustuvorligini ta’minlash va sud-huquq tizimini yanada isloh
qilishga yo‘naltirilgan sud hokimiyatining chinakam mustaqilligini hamda
fuqarolarning huquq va erkinliklarini ishonchli himoya qilish kafolatlarini
mustahkamlash, ma’muriy, jinoyat, fuqarolik va xo‘jalik qonunchiligini,
jinoyatchilikka qarshi kurashish va huquqbuzarliklarning oldini olish tizimi
samarasini oshirish, sud jarayonida tortishuv tamoyilini to‘laqonli joriy etish,
yuridik yordam va huquqiy xizmatlar sifatini tubdan yaxshilash;
-
iqtisodiyotni yanada rivojlantirish va liberallashtirishga yo‘naltirilgan
makroiqtisodiy barqarorlikni mustahkamlash va yuqori iqtisodiy o‘sish sur’atlarini
saqlab qolish, milliy iqtisodiyotning raqobatbardoshligini oshirish, qishloq
xo‘jaligini modernizatsiya qilish va jadal rivojlantirish, iqtisodiyotda davlat
ishtirokini kamaytirish bo‘yicha institutsional va tarkibiy islohotlarni davom ettirish,
xususiy mulk huquqini himoya qilish va uning ustuvor mavqeini yanada
kuchaytirish, kichik biznes va xususiy tadbirkorlik rivojini rag‘batlantirish,
hududlar, tuman va shaharlarni kompleks va mutanosib holda ijtimoiy-iqtisodiy
taraqqiy ettirish, investitsiyaviy muhitni yaxshilash orqali mamlakatimiz iqtisodiyoti
tarmoqlari va hududlariga xorijiy sarmoyalarni faol jalb etish;
-
ijtimoiy sohani rivojlantirishga yo‘naltirilgan aholi bandligi va real
daromadlarini izchil oshirib borish, ijtimoiy himoya va sog‘lig‘ini saqlash tizimini
takomillashtirish, xotin-qizlarning ijtimoiy-siyosiy faolligini oshirish, arzon
uyjoylar barpo etish, yo‘l-transport, muhandislik-kommunikatsiya va ijtimoiy
infratuzilmalarni rivojlantirish hamda modernizatsiya qilish bo‘yicha maqsadli
dasturlarni amalga oshirish, ta’lim, madaniyat, ilm-fan, adabiyot, san’at va sport
sohalarini rivojlantirish, yoshlarga oid davlat siyosatini takomillashtirish;
-
xavfsizlik, millatlararo totuvlik va diniy bag‘rikenglikni ta’minlash,
chuqur o‘ylangan, o‘zaro manfaatli va amaliy ruhdagi tashqi siyosat yuritishga
yo‘naltirilgan
davlatimiz
mustaqilligi
va
suverenitetini
mustahkamlash,
O‘zbekistonning yon-atrofida xavfsizlik, barqarorlik va ahil qo‘shnichilik muhitini
shakllantirish, mamlakatimizning xalqaro nufuzini mustahkamlash.
Global muammolarni hal qilishda xususiy va umumiy manfaatlar
uyg‘unligi Globallashuv jarayonlarini nazariy jihatdan anglab yetish va global
muammolarni bartaraf etish nafaqat o‘ta og‘ir va uzoq davom etadigan, balki
kutilgan natijalarga qanday erishish mumkinligi xususida hali aniq javoblar va uzil-
kesil yechimlarga ega bo‘lmagan ishdir. Ayni vaqtda aksariyat tadqiqotchilar global
tangliklarni bartaraf etish imkoniyatini ommaviy ongda yangicha axloqning
shakllanishi
va
mustahkamlanishi,
madaniyatning
rivojlanishi
va
uning
insonparvarlashuvi bilan bog‘lamoqdalar. Buning uchun jiddiy asoslar bor, zero
odamlarning fe’l-atvori, xatti-harakatlari, pirovard natijada esa ular erishishga
harakat qiladigan natija asosan ularning hayotga munosabati va fikrlash tarzi bilan
belgilanadi.
Xalqaro kuchlarning birlashuvi. Odamlar dunyoqarashi nafaqat ularning
dunyo haqidagi bilimlarida, balki ular bu bilimni qanday talqin qilishi, qanday
xulosalar chiqarishi va qanday ish ko‘rishida ham namoyon bo‘ladi. Shu sababli
global muammolarni butun dunyo bahamjihat hal qilishi lozimligi to‘g‘risida so‘z
yuritar ekanmiz, insoniyat nazariyada muayyan yutuqlarga va ba’zi bir amaliy
natijalarga erishgan holda, dunyo rivojlanishining salbiy jarayonlarini to‘xtatishga
hali muvaffaq bo‘lmaganini e’tibordan chetda qoldirishimiz mumkin emas.
Global muammolarni hal qilishda xususiy va umumiy manfaatlar. Har bir
xalq, har bir mamlakat xalqaro munosabatlarning u yoki bu tartibida, davlatlararo
savdo oqimlarining yo‘nalishi va kapitallarning taqsimlanishida o‘z muayyan
manfaatiga ega bo‘ladi.
Hozirgi sharoitga tatbiqan muayyan universal asos sifatidagi «yangi
insonparvarlik»ning mohiyati yer kurrasida yashovchi barcha odamlarning muhim
manfaatlarini aks ettiradigan va shu sababli butun dunyoda umumiy qadriyatlar
sifatida idrok etiladigan borliq me’yorlari va tamoyillarini qaror toptirishdan iborat.