GLOBALLASHUVNING IJOBIY VA SALBIY JIHATLARI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

13

File size

Fayl hajmi

47,1 KB


GLOBALLASHUVNING IJOBIY VA SALBIY JIHATLARI
Reja:
1. Ilm fan va texnika taraqqiyoti masalalari. 
2. Dunyo miqyosida ro‘y berayotgan globallashuvning ijobiy va salbiy
jihatlari yoritish. 
3. Insoniyat hayotida jamiyat hayotining turli sohalarida xamkorlikning
kuchayishi, uning turli jihailari.
Inson va insoniyat hayotining har bir davri, yili, kuni, daqiqalari o‘z qadr
qimmati, ma’nosi  va murakkab muammolariga ega. Lekin bugungi  kunda
insoniyat boshdan kechirayotgan davr mutloq o‘zgacha , mislsiz murakkab va
ziddiyatli. CHunki, ayni shu davrga kelib insoniyat hayotida muayyan bir davr
o‘z  xotimasiga  etib,  yangi  davr  boshlanayotganini  ko‘rsatadigan   misli
ko‘rilmagan o‘zgarishlar sodir bo‘lmoqda, butun insoniyat taqdiriga bevosita
ta’sir  etuvchi  murakkab  va  keskin  muammolarni  echish  zarurati  vujudga
keloqda. Bu davr muammolarining murakkab o‘ziga xosligi  shundaki, unda
nafaqat ayrim mamlakatlar, davlatlar, mintaqalarning ayrim siyosiy, iqtisodiy,
ijtimoiy  va  b.  muammolari  va  xatto  nafaqat  G‘arb  yoki  SHarq
sivilizatsiyalariga oid umumiy muammolar, balki butun insoniyatga va uning
hayotining barcha tomonlariga oid murakkab va umumbashariy muammolar
keskin  ko‘ndalang  bo‘lmoqda.  Bugungi  kunda  butun  insoniyat  hayoti  va
mamoti  masalasini  qamrab  olgan  global  muammolar  misli  ko‘rilmagan
dolzarbligi va keskinligi bilan maydonga chiqarkan, bu vaziyat avvalo G‘arb
va  SHarq  sivilizatsiyalari  ma’anaviy  qadriyatlarini  davr  tarozusiga
qo‘yilmoqda. 
          Masalaning behad keskinligi va dolzarbligi atrof tabiatda sordir
bo‘layotgan  inqirozli  ahvolda  (katastrofalarda)  ham,  siyosiy  alg‘ov-
Logotip
GLOBALLASHUVNING IJOBIY VA SALBIY JIHATLARI Reja: 1. Ilm fan va texnika taraqqiyoti masalalari. 2. Dunyo miqyosida ro‘y berayotgan globallashuvning ijobiy va salbiy jihatlari yoritish. 3. Insoniyat hayotida jamiyat hayotining turli sohalarida xamkorlikning kuchayishi, uning turli jihailari. Inson va insoniyat hayotining har bir davri, yili, kuni, daqiqalari o‘z qadr qimmati, ma’nosi va murakkab muammolariga ega. Lekin bugungi kunda insoniyat boshdan kechirayotgan davr mutloq o‘zgacha , mislsiz murakkab va ziddiyatli. CHunki, ayni shu davrga kelib insoniyat hayotida muayyan bir davr o‘z xotimasiga etib, yangi davr boshlanayotganini ko‘rsatadigan misli ko‘rilmagan o‘zgarishlar sodir bo‘lmoqda, butun insoniyat taqdiriga bevosita ta’sir etuvchi murakkab va keskin muammolarni echish zarurati vujudga keloqda. Bu davr muammolarining murakkab o‘ziga xosligi shundaki, unda nafaqat ayrim mamlakatlar, davlatlar, mintaqalarning ayrim siyosiy, iqtisodiy, ijtimoiy va b. muammolari va xatto nafaqat G‘arb yoki SHarq sivilizatsiyalariga oid umumiy muammolar, balki butun insoniyatga va uning hayotining barcha tomonlariga oid murakkab va umumbashariy muammolar keskin ko‘ndalang bo‘lmoqda. Bugungi kunda butun insoniyat hayoti va mamoti masalasini qamrab olgan global muammolar misli ko‘rilmagan dolzarbligi va keskinligi bilan maydonga chiqarkan, bu vaziyat avvalo G‘arb va SHarq sivilizatsiyalari ma’anaviy qadriyatlarini davr tarozusiga qo‘yilmoqda. Masalaning behad keskinligi va dolzarbligi atrof tabiatda sordir bo‘layotgan inqirozli ahvolda (katastrofalarda) ham, siyosiy alg‘ov-
dalg‘ovlarda ham, ijtimoiy va iqtisodiy krizis vaziyatlarida ham, kichik bir
oilaning bola tarbiyasi  yoki sog‘liq bilan bog‘liq muammolarida ham har
qadamda ochiq-oydin namoyon bo‘lmoqda. Bunday sharoitda harqanday inson
oxirzamon haqida, o‘z hayotining ma’no va maqsadi haqida chuqur o‘yga
tolishi tabiiy. Bunday sharoitda, kema xalokatga uchrayotgan xolatida bo‘lgani
kabi ko‘pchilik taxlikada, o‘zini har yoqqa urmoqda. Kimdir o‘z vaandoshlarni
qullikka sotib bo‘lsa ham, jon jahdi bilan boylikka intiladi. Zero nazarida uni
faqat  boylik qutqaradi. Kimdir  zo‘r  berib hukmronlik martabalari  bo‘ylab
tinimsiz  yuqoriga  ko‘tarilish  yo‘lini  izlaydi.  Go‘yo  yuqori  martabaning
mas’uliyati kamday. Kimdir maishatga intiladi. Kimdir bu sharoitdan qutulish
yo‘lini topa olmay, tushkunlikka tushadi,  xastalanadi. Lekin mamlakat hayoti
uchun jiddiy mas’uliyat hissini tuygan davlat rahbariyatining, chin ma’nodagi
ziyolilarning, avvalo,  faylasufning boshqalar tutgan yo‘ldan borishga haqi
yo‘q.  Zero  ,  faylasuf   chindan  ham  faylasuflikka  da’vo  qilsa,  u  yashash
hikmatini, ya’ni to‘g‘ri yo‘lni bilgan va boshqalarga uni ko‘rsata oladigan
odam hisoblanadi.
        Globallashuv hodisasiga kim qanday (ijobiy yoki salbiy)  munosabatda
bo‘lishidan qat’iy nazar  bu jarayon hozirgi davrda avj olmoqda va ijtimoiy
munosabatlarda o‘z aksini topmoqda. SHunga qaramasdan har qanday ongli
inson globallashuvning ma’no va mohiyati nimada, globallashuv inson va
insoniyatga  nima  beradi,  bu  uning  kelajak  taqdiriga  qanday  ta’sir  etadi,
globallashuvning  mevasi  bo‘lgan  umumbashariy  tartibsizlanish  (xaos)
sharoitida   inson, jamiyat, davlatlar to‘g‘ri yo‘lni qanday topishi mumkin kabi
savollarga tinimsiz javob izlashiga to‘g‘ri kelmoqda. CHunki , bu jarayon ham
yaratish, ham vayronkorlik keltiradigan  ziddiyatli jarayon ekani endilikda
yuzaki qarashdayoq ko‘rinib turipti. Agar bu  globallashuv dunyoda har biri
o‘z  qonuniy  “men”iga  ega  bo‘lgan  tengxuquqli  millatlarlarning  hamjihat
YAgona Umumiy Fikri , YAgona Umumiy Ezgu tuyg‘ulari, YAgona Umumiy
Irodasining  shaklanishi  yo‘lidan  ketayotgan  bo‘lsa,  u  holda  insoniyat,
qanchalar qiyin bo‘lsa hamki, unga shaksiz shubhasiz va tinimsiz intilishi joiz.
Zero bu YAgona ilohiy hikmatning idealidir. Lekin, jahon ijtimoiy sahnasida
namoyon  bo‘layotgan  hozirgi  hodisalar  -   rivojlangan  mamlakatlar  olib
Logotip
dalg‘ovlarda ham, ijtimoiy va iqtisodiy krizis vaziyatlarida ham, kichik bir oilaning bola tarbiyasi yoki sog‘liq bilan bog‘liq muammolarida ham har qadamda ochiq-oydin namoyon bo‘lmoqda. Bunday sharoitda harqanday inson oxirzamon haqida, o‘z hayotining ma’no va maqsadi haqida chuqur o‘yga tolishi tabiiy. Bunday sharoitda, kema xalokatga uchrayotgan xolatida bo‘lgani kabi ko‘pchilik taxlikada, o‘zini har yoqqa urmoqda. Kimdir o‘z vaandoshlarni qullikka sotib bo‘lsa ham, jon jahdi bilan boylikka intiladi. Zero nazarida uni faqat boylik qutqaradi. Kimdir zo‘r berib hukmronlik martabalari bo‘ylab tinimsiz yuqoriga ko‘tarilish yo‘lini izlaydi. Go‘yo yuqori martabaning mas’uliyati kamday. Kimdir maishatga intiladi. Kimdir bu sharoitdan qutulish yo‘lini topa olmay, tushkunlikka tushadi, xastalanadi. Lekin mamlakat hayoti uchun jiddiy mas’uliyat hissini tuygan davlat rahbariyatining, chin ma’nodagi ziyolilarning, avvalo, faylasufning boshqalar tutgan yo‘ldan borishga haqi yo‘q. Zero , faylasuf chindan ham faylasuflikka da’vo qilsa, u yashash hikmatini, ya’ni to‘g‘ri yo‘lni bilgan va boshqalarga uni ko‘rsata oladigan odam hisoblanadi. Globallashuv hodisasiga kim qanday (ijobiy yoki salbiy) munosabatda bo‘lishidan qat’iy nazar bu jarayon hozirgi davrda avj olmoqda va ijtimoiy munosabatlarda o‘z aksini topmoqda. SHunga qaramasdan har qanday ongli inson globallashuvning ma’no va mohiyati nimada, globallashuv inson va insoniyatga nima beradi, bu uning kelajak taqdiriga qanday ta’sir etadi, globallashuvning mevasi bo‘lgan umumbashariy tartibsizlanish (xaos) sharoitida inson, jamiyat, davlatlar to‘g‘ri yo‘lni qanday topishi mumkin kabi savollarga tinimsiz javob izlashiga to‘g‘ri kelmoqda. CHunki , bu jarayon ham yaratish, ham vayronkorlik keltiradigan ziddiyatli jarayon ekani endilikda yuzaki qarashdayoq ko‘rinib turipti. Agar bu globallashuv dunyoda har biri o‘z qonuniy “men”iga ega bo‘lgan tengxuquqli millatlarlarning hamjihat YAgona Umumiy Fikri , YAgona Umumiy Ezgu tuyg‘ulari, YAgona Umumiy Irodasining shaklanishi yo‘lidan ketayotgan bo‘lsa, u holda insoniyat, qanchalar qiyin bo‘lsa hamki, unga shaksiz shubhasiz va tinimsiz intilishi joiz. Zero bu YAgona ilohiy hikmatning idealidir. Lekin, jahon ijtimoiy sahnasida namoyon bo‘layotgan hozirgi hodisalar - rivojlangan mamlakatlar olib
borayotgan  globallashuv  siyosatining  rivojlanayotgan  mamlakatlarga
etkazayotgan  turli  zararlari,  ularning  ikkiyuzlamachiligi,  xususan,  yordam
berish bahonasida ularning tovar va resurs bozorlarini ochishga majbur qilib,
o‘z bozorlarini esa yopiq saqlashlari, umuman,  jahon savdo tizimidagi barcha
adolatsizliklar  hozirgi  globallashuv  yuqorida  nazarda  tutilgan  yuksak
ma’nodagi globallashuv emas, balki buning aksi -  tor manfaatparastlardan
tashkil  topgan  egoelitar  guruhning  butun  dunyo  boyligiga  ega  bo‘lishga
intilishi  yo‘lida  dunyo  xalqini  eng  boylar  va  eng  qashshoqlarga  ajralib
ketishiga,  qashshoqlarga nisbatan “oltin milliard” genotsid siyosatining olib
borilishida,  milliy  o‘zlik  o‘rniga  xalqaro  ziddiyatlar  va  terrorchilik  olovi
yondirilayotganida va shu kabi ko‘plab hollarda yuz ochayotgan o‘ta  salbiy
jarayon ekanini ko‘rsatmoqda. 
          Ko‘pchilik olimlar globallashuvning dastlabki paytlarida masalaning asl
mohiyatini yaxshi tasavvur  eta olmaganlari uchun globallashuvga erkin savdo
yo‘lidagi to‘siqlarni olib tashlaydigan va barcha milliy iqtisodiyotlarni jamul
jam  qiladigan  (integrallaydigan)  ijobiy  hodisa  deb  qaragan  edilar.  Lekin,
bugungi kunda bu globallashuv faqat rivojlangan mamlakatlarga foyda keltirib,
rivojlanyotgan mamlakatlarga, ayniqsa, juda kambag‘al mamlakatlarga inqiroz
olib keluvchi hodisa ekani ma’lum bo‘ldi. Bu , rus faylasufi I.I.Belyaevning
ta’kidlashicha,   globallashuvning keyingi mamlakatlarga nisbatan genotsid
quroli bo‘lib xizmat qilayotganini ko‘rsatadi.1 
         Ushbu fikr va mulohazalar hozirgi globallashuvning mohiyatini falsafiy
jihatdan yoritish zaruratini vujudga keltiradi. Bu borada oxirgi o‘n yilliklar
mobaynida  olib   borilgan  kuzatish  va  izlanishlar  nihoyatda  ziddiyatlidir.
Bizningcha,  hozir  kuzatilayotgan  globallashuv  va  deyarli  barcha  global
krizislar,  ko‘pchilik  faylasuf  va  siyosatchilar  to‘g‘ri  xulosaga
kelayotganlariday,  aslida  XX  asrning  70  yillarida  yuzaga  chiqqan  G‘arb
sivilizatsiyasining yalpi krizisi bilan bog‘liq. Bu krizisning o‘zi esa XU11 -
XU111  asrlardagi  Ma’rifatchilik  harakatining  G‘arb  industrial  jamiyatiga
bergan impulsi (ta’sir kuchi) tamom bo‘lganini, uning ta’siri ostida jamiyat
1 Беляев М.И.Концепция русского национального государства. - Москва: 2006.
Logotip
borayotgan globallashuv siyosatining rivojlanayotgan mamlakatlarga etkazayotgan turli zararlari, ularning ikkiyuzlamachiligi, xususan, yordam berish bahonasida ularning tovar va resurs bozorlarini ochishga majbur qilib, o‘z bozorlarini esa yopiq saqlashlari, umuman, jahon savdo tizimidagi barcha adolatsizliklar hozirgi globallashuv yuqorida nazarda tutilgan yuksak ma’nodagi globallashuv emas, balki buning aksi - tor manfaatparastlardan tashkil topgan egoelitar guruhning butun dunyo boyligiga ega bo‘lishga intilishi yo‘lida dunyo xalqini eng boylar va eng qashshoqlarga ajralib ketishiga, qashshoqlarga nisbatan “oltin milliard” genotsid siyosatining olib borilishida, milliy o‘zlik o‘rniga xalqaro ziddiyatlar va terrorchilik olovi yondirilayotganida va shu kabi ko‘plab hollarda yuz ochayotgan o‘ta salbiy jarayon ekanini ko‘rsatmoqda. Ko‘pchilik olimlar globallashuvning dastlabki paytlarida masalaning asl mohiyatini yaxshi tasavvur eta olmaganlari uchun globallashuvga erkin savdo yo‘lidagi to‘siqlarni olib tashlaydigan va barcha milliy iqtisodiyotlarni jamul jam qiladigan (integrallaydigan) ijobiy hodisa deb qaragan edilar. Lekin, bugungi kunda bu globallashuv faqat rivojlangan mamlakatlarga foyda keltirib, rivojlanyotgan mamlakatlarga, ayniqsa, juda kambag‘al mamlakatlarga inqiroz olib keluvchi hodisa ekani ma’lum bo‘ldi. Bu , rus faylasufi I.I.Belyaevning ta’kidlashicha, globallashuvning keyingi mamlakatlarga nisbatan genotsid quroli bo‘lib xizmat qilayotganini ko‘rsatadi.1 Ushbu fikr va mulohazalar hozirgi globallashuvning mohiyatini falsafiy jihatdan yoritish zaruratini vujudga keltiradi. Bu borada oxirgi o‘n yilliklar mobaynida olib borilgan kuzatish va izlanishlar nihoyatda ziddiyatlidir. Bizningcha, hozir kuzatilayotgan globallashuv va deyarli barcha global krizislar, ko‘pchilik faylasuf va siyosatchilar to‘g‘ri xulosaga kelayotganlariday, aslida XX asrning 70 yillarida yuzaga chiqqan G‘arb sivilizatsiyasining yalpi krizisi bilan bog‘liq. Bu krizisning o‘zi esa XU11 - XU111 asrlardagi Ma’rifatchilik harakatining G‘arb industrial jamiyatiga bergan impulsi (ta’sir kuchi) tamom bo‘lganini, uning ta’siri ostida jamiyat 1 Беляев М.И.Концепция русского национального государства. - Москва: 2006.
katta bir tarixiy davrni bosib o‘tib bo‘lganini va endilikda u o‘z taraqqiyot
imkoniyatlarini batamom sarflab bo‘linganini bildiradi.  
        Yuqorida sanab o‘tilgan global krizislarning fonida ikki jiddiy krizis -
asosiy energiya Resurslarining tamom bo‘layotgani va  kapital substansional
shaklining  funksional-informatsion  shakl  bilan  almashgani  bilan  qo‘shilib,
endilikda kapitalistik xo‘jalik mexanizmi  avvalgiday qola olmasligini, uning
transformatsiyalanishi davri kelganini bildiruvchi krizis sodir bo‘lgan edi. 
         O‘z sivilizatsiyaning keyingi taqdiri, kelajagi muammolari bo‘yicha
intensiv izlanishlar olib borgan G‘arb faylasuflari, madaniyatshunoslari  va
jamiyatshunoslari  endilikda kapitalizmning industrial taraqqiyot sikli tamom
bo‘lgani haqidagi xulosaga kelgan edilar. XX asr oxiri va XX1 asr boshlari
G‘arb  ijtimoiy-ma’naviy  hayotini  xarakterlashda  “post”  birikmasi  qo‘shib
ishlatilayotgan  tushunchalar   rang-barangligi,   masalan,  postiqtisodiy,
postindustrial, postmodern, postkapitalistik, postpozitivistik, posttarixiy va h.k.
aslida  G‘arb  sivilizatsiyasining  so‘nish  pallasi,  “kuz  fasli”  kelganini
ifodalovchi  tushunchalar  edi.  Zero,  G‘arb  futurologlari  
 endi  bu
sivilizatsiyaning kelajagi qanday bo‘lishini bashorat qila olmay qolgan edilar, -
degan  edi  bu  haqida  U.Deyzard.2 
Rus  faylasufi  L.V.Leskovning
tushuntirishicha ham kapitalistik  formatsiya evolyusiyasining dasturi yakun
topgan  ,  ya’ni  endi  u  rivojlanish  stimullariga  ega  bo‘lmay  qolgan  edi.
“Kapitalistik formatsiya o‘z mavjudligi mobaynida  ko‘p krizislarni boshdan
kechirgan , - deydi U. - Lekin oxirgi krizisning avvalgilaridan farqi shundaki,
avvalgilarini kapitalistik xo‘jalik yuritish ichki  strukturasini qayta tashkillash
orqali  bartaraf  etish  mumkin  bo‘lib  kelgan  bo‘lsa,  keyingisini  butun
sistemaning o‘ziga taalluqli bo‘lgani uchun, uni (bu yo‘l bilan) bartaraf etib
bo‘lmas  edi.”3 Demak,   endilikda  uning  “faqat  postindustrial,  yoki
postiqtisodiy  sivilizatsiyaga   va  integrallashgan  ijtimoiy-madaniy  tizimga
o‘tishi imkoniyatigina qolgan edi”-4 deydi uning fikrini davom ettirganday
Yakovets YU.B.    
         Kapitalning  substansional  shaklidan  funksional-informatsion
2 Дайзард У. Наступление информационного века.// Новая технократическая волна на Западе. - М.: Прогресс.
1986.
3 Лесков  Л.В. ФИЛОСОФИЯ  НЕСТАБИЛЬНОСТИ.  Вестник  Московского  университета.  Серия  7.
Философия. №3, 2001.  40-61 – б.
4 Яковец Ю.В. Циклы. Кризисы. Прогнозы. М., 1999.
Logotip
katta bir tarixiy davrni bosib o‘tib bo‘lganini va endilikda u o‘z taraqqiyot imkoniyatlarini batamom sarflab bo‘linganini bildiradi. Yuqorida sanab o‘tilgan global krizislarning fonida ikki jiddiy krizis - asosiy energiya Resurslarining tamom bo‘layotgani va kapital substansional shaklining funksional-informatsion shakl bilan almashgani bilan qo‘shilib, endilikda kapitalistik xo‘jalik mexanizmi avvalgiday qola olmasligini, uning transformatsiyalanishi davri kelganini bildiruvchi krizis sodir bo‘lgan edi. O‘z sivilizatsiyaning keyingi taqdiri, kelajagi muammolari bo‘yicha intensiv izlanishlar olib borgan G‘arb faylasuflari, madaniyatshunoslari va jamiyatshunoslari endilikda kapitalizmning industrial taraqqiyot sikli tamom bo‘lgani haqidagi xulosaga kelgan edilar. XX asr oxiri va XX1 asr boshlari G‘arb ijtimoiy-ma’naviy hayotini xarakterlashda “post” birikmasi qo‘shib ishlatilayotgan tushunchalar rang-barangligi, masalan, postiqtisodiy, postindustrial, postmodern, postkapitalistik, postpozitivistik, posttarixiy va h.k. aslida G‘arb sivilizatsiyasining so‘nish pallasi, “kuz fasli” kelganini ifodalovchi tushunchalar edi. Zero, G‘arb futurologlari endi bu sivilizatsiyaning kelajagi qanday bo‘lishini bashorat qila olmay qolgan edilar, - degan edi bu haqida U.Deyzard.2 Rus faylasufi L.V.Leskovning tushuntirishicha ham kapitalistik formatsiya evolyusiyasining dasturi yakun topgan , ya’ni endi u rivojlanish stimullariga ega bo‘lmay qolgan edi. “Kapitalistik formatsiya o‘z mavjudligi mobaynida ko‘p krizislarni boshdan kechirgan , - deydi U. - Lekin oxirgi krizisning avvalgilaridan farqi shundaki, avvalgilarini kapitalistik xo‘jalik yuritish ichki strukturasini qayta tashkillash orqali bartaraf etish mumkin bo‘lib kelgan bo‘lsa, keyingisini butun sistemaning o‘ziga taalluqli bo‘lgani uchun, uni (bu yo‘l bilan) bartaraf etib bo‘lmas edi.”3 Demak, endilikda uning “faqat postindustrial, yoki postiqtisodiy sivilizatsiyaga va integrallashgan ijtimoiy-madaniy tizimga o‘tishi imkoniyatigina qolgan edi”-4 deydi uning fikrini davom ettirganday Yakovets YU.B. Kapitalning substansional shaklidan funksional-informatsion 2 Дайзард У. Наступление информационного века.// Новая технократическая волна на Западе. - М.: Прогресс. 1986. 3 Лесков Л.В. ФИЛОСОФИЯ НЕСТАБИЛЬНОСТИ. Вестник Московского университета. Серия 7. Философия. №3, 2001. 40-61 – б. 4 Яковец Ю.В. Циклы. Кризисы. Прогнозы. М., 1999.
(kompyuterlashgan)  shakliga  o‘tish  tufayli  rivojlangan  mamlakatlarda
beshinchi,  ya’ni  informatsion-texnologik  uklad  vujudga  keldi.  Buning
natijasida  kapitalistik xo‘jalikni tizim shakliga keltiradigan asosiy ziddiyat
nisbatan  bartaraf  bo‘ldi.  Lekin,  mutafakkirlar  G‘arb  jamiyatining
kompterlashuvi  o‘zi  bilan  birga  davlat  boshqaruvining   yoppasiga
byurokratlashuvi va global politsiya hukmronligining  qaror topishiga  olib
kelgan  aksil  tamoyilni  ham  keltirib  chiqarganini  ta’kidladilar.  Masalan,
J.Ellyul  shu  jarayonning  boshlanishidayoq  “Byurokratik  hokimiyat  bilan
chatishib  oladigan  informatika  ijtimoiy  hayotni  metin  kabi  qotiradi.  Bu
yo‘lning boshi  berk (tupik) tarixiy yo‘l  ekani  keyinchalik, uning oxiriga
etilganidagina ma’lum bo‘ladi. CHunki, bu yo‘l juda yoqimli, engil, qiziqarli,
soxta muvaffaqiyatlarga boy bo‘lib,    uni rad etishi qiyin. Lekin bu metin
qotib,  qattiq  “siqqanidan  keyin”  haqiqat  ravshanlashadi,  lekin  unda  kech
bo‘ladi.”5
         Ko‘pchilik  mutafakkirlar,  xususan,  rus   faylasuflari  va
siyosatshunoslari6 hozirgi  davrning  aksariyat  global   muammolari,  shu
jumladan  sotsialistik  tizimning  mag‘lubiyati,  ya’ni  sobiq  Ittifoqning
parchalanishi  ham  G‘arb  peshvolari  o‘z  tizimini  krizisidan  chiqarish
maqsadida tanlagan yo‘lning natijasi ekani haqida, bizningcha,  to‘g‘ri fikrlarni
oldinga surdilar. Masalan,  A.Kuzmich o‘zining maqolasida  “bizdagi qayta
qurish  –  jahondagi  qayta  qurishning  bir  qismi.  Xomashyo  va  energiya
tanqisligi bozir iqtisodiyotiga ega bo‘lgan rivojlangan mamlakatlarga qanday
xavf-xatarlar olib kelishi mumkinligini ko‘rstatib bergan 1973 yil krizisi  qayta
qurishning  birinchi  bosqichi  edi”  deb  yozgan  edi.7  F.Fukuyamaning  shu
5 Эллюль Ж.. Другая революция. // Новая технократическая волна на Западе. М.: Прогресс. 1986.
6 Масалан,  қаранг:  Сергей  Батчиков.  Глобализация:  управляемқй
хаос. //Агентство политических новостей. 7 апрел.   2009
й.  http
 
 ://
  www
 
 . apn
 
 . ru
  /  publications
 
 /  article
 
 19369.
 
 htm
 
 ;  Кузьмич А. Россия и
рынок (В свете советского и международного права). // Воскpесенье,
1990,  N  4,  шунингдек,   А.Кузьмич.  Заговоp  миpового  правительства
(Россия  и  "золотой  миллиард");  Лесков  Л.В. 
ФИЛОСОФИЯ
НЕСТАБИЛЬНОСТИ.
 Вестник  Московского  университета.  Серия  7.
Философия.  №3,  2001.Сергей  Кара-Мурза
 Концепция  "золотого
миллиарда"
 
и
 
Новый
 
мировой
 
порядок.//
http://www.philos.msu.ru/vestnik/philos/art/2001/leskov/
 
philos.htm 
ва
бошқалар.
7 Кузьмич А. Россия и рынок (В свете советского и международного права). // Воскpесенье, 1990, N 4.
Шунингдек, қаранг:  А.Кузьмич. Заговоp миpового правительства (Россия и "золотой миллиард"). М.:1992. 
Logotip
(kompyuterlashgan) shakliga o‘tish tufayli rivojlangan mamlakatlarda beshinchi, ya’ni informatsion-texnologik uklad vujudga keldi. Buning natijasida kapitalistik xo‘jalikni tizim shakliga keltiradigan asosiy ziddiyat nisbatan bartaraf bo‘ldi. Lekin, mutafakkirlar G‘arb jamiyatining kompterlashuvi o‘zi bilan birga davlat boshqaruvining yoppasiga byurokratlashuvi va global politsiya hukmronligining qaror topishiga olib kelgan aksil tamoyilni ham keltirib chiqarganini ta’kidladilar. Masalan, J.Ellyul shu jarayonning boshlanishidayoq “Byurokratik hokimiyat bilan chatishib oladigan informatika ijtimoiy hayotni metin kabi qotiradi. Bu yo‘lning boshi berk (tupik) tarixiy yo‘l ekani keyinchalik, uning oxiriga etilganidagina ma’lum bo‘ladi. CHunki, bu yo‘l juda yoqimli, engil, qiziqarli, soxta muvaffaqiyatlarga boy bo‘lib, uni rad etishi qiyin. Lekin bu metin qotib, qattiq “siqqanidan keyin” haqiqat ravshanlashadi, lekin unda kech bo‘ladi.”5 Ko‘pchilik mutafakkirlar, xususan, rus faylasuflari va siyosatshunoslari6 hozirgi davrning aksariyat global muammolari, shu jumladan sotsialistik tizimning mag‘lubiyati, ya’ni sobiq Ittifoqning parchalanishi ham G‘arb peshvolari o‘z tizimini krizisidan chiqarish maqsadida tanlagan yo‘lning natijasi ekani haqida, bizningcha, to‘g‘ri fikrlarni oldinga surdilar. Masalan, A.Kuzmich o‘zining maqolasida “bizdagi qayta qurish – jahondagi qayta qurishning bir qismi. Xomashyo va energiya tanqisligi bozir iqtisodiyotiga ega bo‘lgan rivojlangan mamlakatlarga qanday xavf-xatarlar olib kelishi mumkinligini ko‘rstatib bergan 1973 yil krizisi qayta qurishning birinchi bosqichi edi” deb yozgan edi.7 F.Fukuyamaning shu 5 Эллюль Ж.. Другая революция. // Новая технократическая волна на Западе. М.: Прогресс. 1986. 6 Масалан, қаранг: Сергей Батчиков. Глобализация: управляемқй хаос. //Агентство политических новостей. 7 апрел. 2009 й. http :// www . apn . ru / publications / article 19369. htm ; Кузьмич А. Россия и рынок (В свете советского и международного права). // Воскpесенье, 1990, N 4, шунингдек, А.Кузьмич. Заговоp миpового правительства (Россия и "золотой миллиард"); Лесков Л.В. ФИЛОСОФИЯ НЕСТАБИЛЬНОСТИ. Вестник Московского университета. Серия 7. Философия. №3, 2001.Сергей Кара-Мурза Концепция "золотого миллиарда" и Новый мировой порядок.// http://www.philos.msu.ru/vestnik/philos/art/2001/leskov/ philos.htm ва бошқалар. 7 Кузьмич А. Россия и рынок (В свете советского и международного права). // Воскpесенье, 1990, N 4. Шунингдек, қаранг: А.Кузьмич. Заговоp миpового правительства (Россия и "золотой миллиард"). М.:1992.
muammoga maxsus bag‘ishlab yozgan kitobida bu fikr yaxshi ochib berilgan.8
Lekin, biz bu erda sotsialistik tizimning mag‘lubiyatga uchrashida faqat shu
tashqi, G‘arb ta’sirigina emas, balki uning o‘z ichki krizisi ham katta rol
o‘ynaganini  hisobga  olish  joiz  deb  o‘ylaymiz.  Ammo  bu  masala  maxsus
ishlarda yoritilgani, shuningdek yanada maxsus va chuqur yoritilishi taqozo
etiladigan masala  bo‘lgani  uchun  biz  unga  boshqa  to‘xtalmaymiz.  Ammo
SSSRning parchalanishi olamshumul krizisni boshdan kechirib turgan G‘arb
tizimining manfaatlariga muvofiq kelgani shubhasiz. Zero, ayni shu davrda
G‘arb  futurologlari  u  erda  sivilizatsiya  katta  xavf  ostida  ekani  haqidagi
xulosalarga kelgan edilar. Masalan,  postindustrializmga bag‘ishlab yozilgan
kitoblardan birining muallifi, fransuz sotsiologi Alen Turen   “Xavf mavjudligi
shubhasiz.  To‘kin-sochin  yashashga  odatlanib  qolgan  bizning  jamiyatimiz
o‘zligini saqlab qolish qayg‘usida xuddi  SHarqiy Rim imperiyasida bo‘lgani
kabi tobora inqiroz sari cho‘kib borayotgani ko‘rinib turipti,”9 - deb yozgan
edi.
            Mutaxassis olimlarning ko‘rsatishlaricha, ayni shu munosabat bilan
qirq yilcha avval G‘arb tanlagan bu yo‘l ilgarigi “yumshoq” keynscha sotsial
kapitalizmni  qayta  qurish  va  uning  asosiga  yangi  fundamentalistik
neoliberalizm10 mafkurani qo‘yish strategiyasi ishlab chiqilgan.11 Bu mafkura
“manba’ga qaytish” deb talqin etilgan  va D.Xarvining “Neoliberalizmning
qisqacha tarixi” nomli kitobida yoritilgan. Ijtimoiy ong uni qabul qila olmagan
edi. Zero unda avvalo ilgarigi   klassik liberalizm pozitsiyasiga ham, yangi
Reformatsiya  g‘oyalariga  ham,  dastlabki  xristianlik  g‘oyalariga  ham  zid
keladigan – universal gumanistik ideallardan voz kechishdan tortib to yangi
budparastlikka qadar olib keladigan fundamentalistik konsepsiya o‘z ifodasini
topgan  edi.12  Ayni  shu  jarayonni  nazarda  tutarkan,  Amerikaning  taniqli
8 Фукуяма Ф. Конец истории и последний человек. Перевод с английского М.Б. Левина.
Публикуется по изданию ООО «Издательство АСТ», 2004.
9 Турен А. От обмена к коммуникации: рождение программированного общества. // Новая технократическая 
волна на Западе. М.: Прогресс. 1986.
10   Неолиберализм - нем. тилида Neoliberalismus. Ғарб иқтисодиёт  фанида либерализмнинг ўрнига келган 
йўналиш.  У иқтисодий жараёнларда эркин рақобатни давлат назорати билан қўшиб  – “рақобат мумкин 
қадар, реажалаштириш зарурият қадар” принципига кўра амалга оширилиши кераклигини асословчи 
тамойил сифатида таърифланади. 
11 Глобализация - управляемый хаос / Сергей Батчиков // Экономические стратегии. -
2008. - N 4. - С.30-36.
12 Беляев М.И.Концепция руссого национальноо государства. - М.,2006
Logotip
muammoga maxsus bag‘ishlab yozgan kitobida bu fikr yaxshi ochib berilgan.8 Lekin, biz bu erda sotsialistik tizimning mag‘lubiyatga uchrashida faqat shu tashqi, G‘arb ta’sirigina emas, balki uning o‘z ichki krizisi ham katta rol o‘ynaganini hisobga olish joiz deb o‘ylaymiz. Ammo bu masala maxsus ishlarda yoritilgani, shuningdek yanada maxsus va chuqur yoritilishi taqozo etiladigan masala bo‘lgani uchun biz unga boshqa to‘xtalmaymiz. Ammo SSSRning parchalanishi olamshumul krizisni boshdan kechirib turgan G‘arb tizimining manfaatlariga muvofiq kelgani shubhasiz. Zero, ayni shu davrda G‘arb futurologlari u erda sivilizatsiya katta xavf ostida ekani haqidagi xulosalarga kelgan edilar. Masalan, postindustrializmga bag‘ishlab yozilgan kitoblardan birining muallifi, fransuz sotsiologi Alen Turen “Xavf mavjudligi shubhasiz. To‘kin-sochin yashashga odatlanib qolgan bizning jamiyatimiz o‘zligini saqlab qolish qayg‘usida xuddi SHarqiy Rim imperiyasida bo‘lgani kabi tobora inqiroz sari cho‘kib borayotgani ko‘rinib turipti,”9 - deb yozgan edi. Mutaxassis olimlarning ko‘rsatishlaricha, ayni shu munosabat bilan qirq yilcha avval G‘arb tanlagan bu yo‘l ilgarigi “yumshoq” keynscha sotsial kapitalizmni qayta qurish va uning asosiga yangi fundamentalistik neoliberalizm10 mafkurani qo‘yish strategiyasi ishlab chiqilgan.11 Bu mafkura “manba’ga qaytish” deb talqin etilgan va D.Xarvining “Neoliberalizmning qisqacha tarixi” nomli kitobida yoritilgan. Ijtimoiy ong uni qabul qila olmagan edi. Zero unda avvalo ilgarigi klassik liberalizm pozitsiyasiga ham, yangi Reformatsiya g‘oyalariga ham, dastlabki xristianlik g‘oyalariga ham zid keladigan – universal gumanistik ideallardan voz kechishdan tortib to yangi budparastlikka qadar olib keladigan fundamentalistik konsepsiya o‘z ifodasini topgan edi.12 Ayni shu jarayonni nazarda tutarkan, Amerikaning taniqli 8 Фукуяма Ф. Конец истории и последний человек. Перевод с английского М.Б. Левина. Публикуется по изданию ООО «Издательство АСТ», 2004. 9 Турен А. От обмена к коммуникации: рождение программированного общества. // Новая технократическая волна на Западе. М.: Прогресс. 1986. 10 Неолиберализм - нем. тилида Neoliberalismus. Ғарб иқтисодиёт фанида либерализмнинг ўрнига келган йўналиш. У иқтисодий жараёнларда эркин рақобатни давлат назорати билан қўшиб – “рақобат мумкин қадар, реажалаштириш зарурият қадар” принципига кўра амалга оширилиши кераклигини асословчи тамойил сифатида таърифланади. 11 Глобализация - управляемый хаос / Сергей Батчиков // Экономические стратегии. - 2008. - N 4. - С.30-36. 12 Беляев М.И.Концепция руссого национальноо государства. - М.,2006
faylasufi E.Toffler o‘zining “Hokimiyatning siljishi” (1990) nomli kitobida “Er
qimirlashidan  oldin  uning  tektonik  qatlamlarida  siljish  bo‘lganiday,  jahon
tarixida juda noyob hodisalardan biri sodir bo‘lmoqda – hukmronlikning o‘z
mohiyati o‘zgarmoqda”13 deb yozgan edi.  
          Kelgusi  jarayonlar  bu  siljishning  mohiyatini  yanada  aniqroq
ko‘rsatmoqda. AQSH rahbarligi14 ostida amalga oshirilayotgan globallashuv
jahon iqtisodiy tizimini, xalqaro xuquqni, madaniyatni va millat va elatlar
statusini  tubdan o‘zgartirish orqali  taraqqiyot  paradigmasini  o‘zgartirishga,
dunyoda shu yangi mafkuraga muvofiq yangi tartib o‘rnatishga urinishning
natijasidir.15 U   tez  orada  hammaga  taalluqli  muhim  ahamiyat  kasb  eta
boshladi. CHunki,  endilikda barcha madaniyatlar  o‘zligini   saqlash  uchun
modernlashishga, ya’ni modernlashgan G‘arb institutlari va texnologiyalarini
o‘z hayotlariga joriy etishga majbur bo‘lgan edilar.    
         G‘arb mafkurachilari  globallashuv barcha mamlakat va xalqlarni
jipslashtiradigan progressiv jarayon ekani, agar rivojlanayotgan mamlakatlar
taraqqiy etishni , kambag‘allikdan qutulishni istasalar ularning rejalariga amal
qilishlari kerakligi, buning uchun hech qanday  davlatlar aralashmaydigan
erkin umumiy  bozorlar tashkil etilishi ko‘p ijobiy oqibatlarga olib kelishi
haqidagi fikrlarni oldinga suradilar. 
          Lekin bunday bozorlar allaqachon shakllanib bo‘lgan va ularni tovar
qiymati o‘rniga uning ekvivalenti amal qiladigan deyarli yagona pul tizimi
boshqara boshlagan  edi. Boshqa tomondan qaraganda , chindan ham  bu
bozorlar  ko‘pchilik  mamlakatlarning  jadal  iqtisodiy  rivojlanishiga  yordam
berdi ham. Lekin, xalqaro savdo-sotiq faqatgina o‘z iqtisodiy taraqqiyotiga
foyda keltiradigan mamlakatlar eksportiga yordam berishini va bu endilikda
ekologik hamda resurslar krizisi sharoitida kechayotganini  hisobga olish zarur.
SHuning uchun bunday bozorning yaratilishi istalgan yoqimsiz mamlakatni bir
zumda bankrot qila oladi.16
13 Тоффлер, Элвин. Третья волна. М.: АСТ, 2004 — 784 c.
14 Збигнев  Бжезинский.  Великая  шахматная  доска  (Господство  Америки  и  его  геостратегические
императивы). Перевод О. Ю. Уральской. - М.: Междунар. отношения, 1998.
15 
Батчиков 
С. 
Глобализация:
 
управляемый
 
хаос. 
Агентство
 
политич.новостей
http
 
 ://
  www
 
 . apn
 
 . ru
  /  publications
 
 /  article
 
 19369.
 
 htm
 
  7 апрел. 2009.
16 
Қаранг:
 Сергей  Батчиков. 
Глобализация:  управляемый  хаос. 
Агентство  политич.новостей
http
 
 ://
  www
 
 . apn
 
 . ru
  /  publications
 
 /  article
 
 19369.
 
 htm
 
  7 апрел. 2009.
Logotip
faylasufi E.Toffler o‘zining “Hokimiyatning siljishi” (1990) nomli kitobida “Er qimirlashidan oldin uning tektonik qatlamlarida siljish bo‘lganiday, jahon tarixida juda noyob hodisalardan biri sodir bo‘lmoqda – hukmronlikning o‘z mohiyati o‘zgarmoqda”13 deb yozgan edi. Kelgusi jarayonlar bu siljishning mohiyatini yanada aniqroq ko‘rsatmoqda. AQSH rahbarligi14 ostida amalga oshirilayotgan globallashuv jahon iqtisodiy tizimini, xalqaro xuquqni, madaniyatni va millat va elatlar statusini tubdan o‘zgartirish orqali taraqqiyot paradigmasini o‘zgartirishga, dunyoda shu yangi mafkuraga muvofiq yangi tartib o‘rnatishga urinishning natijasidir.15 U tez orada hammaga taalluqli muhim ahamiyat kasb eta boshladi. CHunki, endilikda barcha madaniyatlar o‘zligini saqlash uchun modernlashishga, ya’ni modernlashgan G‘arb institutlari va texnologiyalarini o‘z hayotlariga joriy etishga majbur bo‘lgan edilar. G‘arb mafkurachilari globallashuv barcha mamlakat va xalqlarni jipslashtiradigan progressiv jarayon ekani, agar rivojlanayotgan mamlakatlar taraqqiy etishni , kambag‘allikdan qutulishni istasalar ularning rejalariga amal qilishlari kerakligi, buning uchun hech qanday davlatlar aralashmaydigan erkin umumiy bozorlar tashkil etilishi ko‘p ijobiy oqibatlarga olib kelishi haqidagi fikrlarni oldinga suradilar. Lekin bunday bozorlar allaqachon shakllanib bo‘lgan va ularni tovar qiymati o‘rniga uning ekvivalenti amal qiladigan deyarli yagona pul tizimi boshqara boshlagan edi. Boshqa tomondan qaraganda , chindan ham bu bozorlar ko‘pchilik mamlakatlarning jadal iqtisodiy rivojlanishiga yordam berdi ham. Lekin, xalqaro savdo-sotiq faqatgina o‘z iqtisodiy taraqqiyotiga foyda keltiradigan mamlakatlar eksportiga yordam berishini va bu endilikda ekologik hamda resurslar krizisi sharoitida kechayotganini hisobga olish zarur. SHuning uchun bunday bozorning yaratilishi istalgan yoqimsiz mamlakatni bir zumda bankrot qila oladi.16 13 Тоффлер, Элвин. Третья волна. М.: АСТ, 2004 — 784 c. 14 Збигнев Бжезинский. Великая шахматная доска (Господство Америки и его геостратегические императивы). Перевод О. Ю. Уральской. - М.: Междунар. отношения, 1998. 15 Батчиков С. Глобализация: управляемый хаос. Агентство политич.новостей http :// www . apn . ru / publications / article 19369. htm 7 апрел. 2009. 16 Қаранг: Сергей Батчиков. Глобализация: управляемый хаос. Агентство политич.новостей http :// www . apn . ru / publications / article 19369. htm 7 апрел. 2009.
        Xatto, ba’zi mutafakkirlarning fikrlariga ko‘ra, global hokimiyat (davlat)
shakllangan bo‘lmasa hamki, butun dunyoni boshqarayotgan global boshqaruv
tizimi shakllanib bo‘lgan va u faoliyat bajarmoqda. Bu tizim asosida kam sonli
umumjahon institutlari – Jahon Valyuta Banki, Jahon Banki, Butun jahon
savdo  tizimi  hamda   butun  dunyo  muammolarini  echayotgan  bir  xovuch
egoelita yotadi, taqdiri ular tomonidan hal etiladigan juda katta ko‘pchilikning
esa bu erda ovozi o‘tmaydi. Bu globallashuv siyosatining ko‘pchilikdan iborat
kishilar,  tashkilotlar  va  mamlakatlarni  shu  ozchilikning  qo‘g‘irchog‘iga
aylantirish quroli bo‘lib xizmat qilayotganini ko‘rsatadi. Albatta, bular haqida
odatda rasman gapirmaydilar, aksincha, “bizning maqsadimiz – kambag‘allikni
umuman  yo‘q qilish” degan gaplar aytiladi, aslida esa “hamma ekkanini
o‘radi”, “bo‘lib tashla va hukmronlik qil” shiorlari ostida amal qilinadi. Zero
hozirgi davr voqealar rivoji va  mantiqi ayni shunday xulosalarga  olib keladi.
         CHindan  ham  neolberalistik  fundamentalizm  siyosati  iqtisodiy
globallashuv orqali jahon iqtisodiy tizimini, xalqaro huquq tartibotini hamda
millat va xalklarning madaniyati va statusini o‘zgartirish yo‘li bilan butun
insoniyatni ikki katta irqqa – o‘ta boylar va o‘ta kambag‘allar irqiga ajralib
ketishiga  olib kelmoqda. Tabiiyki, buning oqibatida hech bir millat, mamlakat,
xalq o‘zligini saqlab qola olmaydigan yangi tartiblashuv vujudga kelmoqda.  
        YAngi tartiblashuv tufayli transnatsional korporatsiyalarning (TNK)
jahon iqtisodiy tizimi xo‘jayinlari bo‘lib olganlari ham shu xulosani dalillashga
xizmat qiladi. Ma’lumki, TNK jahondagi ishlab chiqarish fondlarining asosiy
qismini va moliya oqimini, shuningdek, amalda butun yuqori texnologiyalar
potensialini  o‘z  nazoratlari  ostiga  olganlar.  Ayni  shu  sharoitda  insoniyat
intellektual va tabiiy resurslarini “so‘rib oladigan nasos” ishga tushirilgan,
endilikda  bu  resurslar  ishlab  chiqarish  yaxshi  rivojlangan  mamlakatlarga
osongina  oqib  o‘taveradi.  Natijada  boylarning  yanada  boyishi,
kambag‘allarning  esa  yanada  qashshoqlashishi  kuzatiladi.  TNK  esa  o‘z
iqtisodiy manfaatlarini cheklashni aslo istamaydilar.17 
      Ayni shu jarayonlar, bizningcha, hozirgi  iqtisodiy, ayniqsa  moliyaviy
(finans) krizislarda va ular bilan uzviy bo‘lgan turli siyosiy kuchlar orasida
17 Лесков Л.В. Вестник Московского университета. Серия 7.Философия.
№3, 2001.42-б.
Logotip
Xatto, ba’zi mutafakkirlarning fikrlariga ko‘ra, global hokimiyat (davlat) shakllangan bo‘lmasa hamki, butun dunyoni boshqarayotgan global boshqaruv tizimi shakllanib bo‘lgan va u faoliyat bajarmoqda. Bu tizim asosida kam sonli umumjahon institutlari – Jahon Valyuta Banki, Jahon Banki, Butun jahon savdo tizimi hamda butun dunyo muammolarini echayotgan bir xovuch egoelita yotadi, taqdiri ular tomonidan hal etiladigan juda katta ko‘pchilikning esa bu erda ovozi o‘tmaydi. Bu globallashuv siyosatining ko‘pchilikdan iborat kishilar, tashkilotlar va mamlakatlarni shu ozchilikning qo‘g‘irchog‘iga aylantirish quroli bo‘lib xizmat qilayotganini ko‘rsatadi. Albatta, bular haqida odatda rasman gapirmaydilar, aksincha, “bizning maqsadimiz – kambag‘allikni umuman yo‘q qilish” degan gaplar aytiladi, aslida esa “hamma ekkanini o‘radi”, “bo‘lib tashla va hukmronlik qil” shiorlari ostida amal qilinadi. Zero hozirgi davr voqealar rivoji va mantiqi ayni shunday xulosalarga olib keladi. CHindan ham neolberalistik fundamentalizm siyosati iqtisodiy globallashuv orqali jahon iqtisodiy tizimini, xalqaro huquq tartibotini hamda millat va xalklarning madaniyati va statusini o‘zgartirish yo‘li bilan butun insoniyatni ikki katta irqqa – o‘ta boylar va o‘ta kambag‘allar irqiga ajralib ketishiga olib kelmoqda. Tabiiyki, buning oqibatida hech bir millat, mamlakat, xalq o‘zligini saqlab qola olmaydigan yangi tartiblashuv vujudga kelmoqda. YAngi tartiblashuv tufayli transnatsional korporatsiyalarning (TNK) jahon iqtisodiy tizimi xo‘jayinlari bo‘lib olganlari ham shu xulosani dalillashga xizmat qiladi. Ma’lumki, TNK jahondagi ishlab chiqarish fondlarining asosiy qismini va moliya oqimini, shuningdek, amalda butun yuqori texnologiyalar potensialini o‘z nazoratlari ostiga olganlar. Ayni shu sharoitda insoniyat intellektual va tabiiy resurslarini “so‘rib oladigan nasos” ishga tushirilgan, endilikda bu resurslar ishlab chiqarish yaxshi rivojlangan mamlakatlarga osongina oqib o‘taveradi. Natijada boylarning yanada boyishi, kambag‘allarning esa yanada qashshoqlashishi kuzatiladi. TNK esa o‘z iqtisodiy manfaatlarini cheklashni aslo istamaydilar.17 Ayni shu jarayonlar, bizningcha, hozirgi iqtisodiy, ayniqsa moliyaviy (finans) krizislarda va ular bilan uzviy bo‘lgan turli siyosiy kuchlar orasida 17 Лесков Л.В. Вестник Московского университета. Серия 7.Философия. №3, 2001.42-б.
nizolarning keskinlashuvida, ayrim xalqlar  o‘rtasidagi qon to‘kilishlarda o‘z
ifodasini  topayotgan  siyosiy  krizislarda  ham  namoyon  bo‘lmoqda. Xatto
keyingilarining  keskinligi  ekologik  krizisnikidan  kam  bo‘lmayapti.  G‘arb
olimlari  mazkur  holatni  ayrim  davlatlar,  ularning  siyosiy  rahbarlari,  yoki
diplomatlarning   xatolari  deb  ko‘rsatmoqdalar.   Lekin  bugungi  kunda
ko‘pchilik olimlar, siyosatchilar, diplomatlar, tadbirkor-biznesmenlar va h.k
larning butun e’tibori masalaning tub mohiyatiga emas, uning tashqi shakliga
qaratilgan. Ular mazkur xaosdan (tartibsizlikdan, sirli qorong‘ulik qa’ridan)
qanday tartiblanish kelib chiqishini anglashga harakat qilmoqdalar. Vaholanki,
poydevoriga  yuksak  ma’naviyat   qo‘yilmagan  tartiblanishdan  ijobiy  natija
chiqmasligi  aniqroq.  SHunday  vaziyatda  2008  yilda  jahon  miqyosida
boshlangan moliyaviy-iqtisodiy inqirozning O‘zbekistonga ta’sirini bartaraf
etish yo‘llari va choralari bo‘yicha o‘z vaqtida ishlab chiqilgan dasturning
ahamiyati  kattaligiga  alohida  e’tibor  berish18 va  ayni  paytda  siyosiy
xushyorlikni ham esdan chiqarmaslik joiz. 
        Zero, G‘arb sivilizatsiyasi peshvolarining, ayniqsa AQSHning o‘z
krizislaridan  chiqish  uchun  tanlagan  yo‘li  nafaqat  ijtimoiy  hayotning
byurokratlashtirilgani,  politsiyalashtirilgani,  jahon  bozorining  o‘zlariga
bo‘ysundirilgani, globallashuvni o‘zlaridan boshqa jamiyatlarni iqtisodiy va
ma’naviy zaiflashtirish quroliga aylantirilgani bilan, balki jahon miqyosida
buzg‘unchi g‘oyalarni oshkora tarqatilgani, va, ayniqsa, halqaro terrorchilik
urug‘ini sochilgani bilan ham ayanchlidir.   G‘arbning Derrida, Bodriyar, Jijek,
Bak-Mors,  Groys  kabi  taniqli  mutafakkirlari  xulosalariga  ko‘ra
globallashayotgan dunyo terrorizmdan mustaqil emas, aksincha, terrorchilik
aynan uning maxsulidir. Endilikda xalqaro terrorchilik hozirgi davr “ilg‘or”
insoniyati  ma’naviy qiyofasini boricha, oshkor ko‘rsatmoqda. “Terrorchilik
ham ekzotik hodisa bo‘lmay qoldi, - deb yozadi bu haqida Subbotin Aleksandr
Alekseevich va Subbotin Aleksey Savelevich, - u ijtimoiy ongning hamisha
bezovtalikda  yashash muhitga aylandi.”19 Bodriyarning ta’kidlashicha esa,
18 Каримов И.А. Жаҳон молиявий-иқтисодий инқирози, Ўзбекистон шароитида уни бартараф этишнинг
йўллари ва чоралари. Т.- Ўзбекистон – 2009.
19 Субботин Александр Алексеевич, Субботин Алексей Савельевич. Следует ли дожидаться конца истории?
Калининград. 2007.// http
 
 ://
  spkurdyumov.narod.ru/Philos.htm
 
   Mail to: succeder
 
 @
  list
  . ru
    
Logotip
nizolarning keskinlashuvida, ayrim xalqlar o‘rtasidagi qon to‘kilishlarda o‘z ifodasini topayotgan siyosiy krizislarda ham namoyon bo‘lmoqda. Xatto keyingilarining keskinligi ekologik krizisnikidan kam bo‘lmayapti. G‘arb olimlari mazkur holatni ayrim davlatlar, ularning siyosiy rahbarlari, yoki diplomatlarning xatolari deb ko‘rsatmoqdalar. Lekin bugungi kunda ko‘pchilik olimlar, siyosatchilar, diplomatlar, tadbirkor-biznesmenlar va h.k larning butun e’tibori masalaning tub mohiyatiga emas, uning tashqi shakliga qaratilgan. Ular mazkur xaosdan (tartibsizlikdan, sirli qorong‘ulik qa’ridan) qanday tartiblanish kelib chiqishini anglashga harakat qilmoqdalar. Vaholanki, poydevoriga yuksak ma’naviyat qo‘yilmagan tartiblanishdan ijobiy natija chiqmasligi aniqroq. SHunday vaziyatda 2008 yilda jahon miqyosida boshlangan moliyaviy-iqtisodiy inqirozning O‘zbekistonga ta’sirini bartaraf etish yo‘llari va choralari bo‘yicha o‘z vaqtida ishlab chiqilgan dasturning ahamiyati kattaligiga alohida e’tibor berish18 va ayni paytda siyosiy xushyorlikni ham esdan chiqarmaslik joiz. Zero, G‘arb sivilizatsiyasi peshvolarining, ayniqsa AQSHning o‘z krizislaridan chiqish uchun tanlagan yo‘li nafaqat ijtimoiy hayotning byurokratlashtirilgani, politsiyalashtirilgani, jahon bozorining o‘zlariga bo‘ysundirilgani, globallashuvni o‘zlaridan boshqa jamiyatlarni iqtisodiy va ma’naviy zaiflashtirish quroliga aylantirilgani bilan, balki jahon miqyosida buzg‘unchi g‘oyalarni oshkora tarqatilgani, va, ayniqsa, halqaro terrorchilik urug‘ini sochilgani bilan ham ayanchlidir. G‘arbning Derrida, Bodriyar, Jijek, Bak-Mors, Groys kabi taniqli mutafakkirlari xulosalariga ko‘ra globallashayotgan dunyo terrorizmdan mustaqil emas, aksincha, terrorchilik aynan uning maxsulidir. Endilikda xalqaro terrorchilik hozirgi davr “ilg‘or” insoniyati ma’naviy qiyofasini boricha, oshkor ko‘rsatmoqda. “Terrorchilik ham ekzotik hodisa bo‘lmay qoldi, - deb yozadi bu haqida Subbotin Aleksandr Alekseevich va Subbotin Aleksey Savelevich, - u ijtimoiy ongning hamisha bezovtalikda yashash muhitga aylandi.”19 Bodriyarning ta’kidlashicha esa, 18 Каримов И.А. Жаҳон молиявий-иқтисодий инқирози, Ўзбекистон шароитида уни бартараф этишнинг йўллари ва чоралари. Т.- Ўзбекистон – 2009. 19 Субботин Александр Алексеевич, Субботин Алексей Савельевич. Следует ли дожидаться конца истории? Калининград. 2007.// http :// spkurdyumov.narod.ru/Philos.htm Mail to: succeder @ list . ru