GLOBALLASHUVNING IJOBIY VA SALBIY JIHATLARI
Reja:
1. Ilm fan va texnika taraqqiyoti masalalari.
2. Dunyo miqyosida ro‘y berayotgan globallashuvning ijobiy va salbiy
jihatlari yoritish.
3. Insoniyat hayotida jamiyat hayotining turli sohalarida xamkorlikning
kuchayishi, uning turli jihailari.
Inson va insoniyat hayotining har bir davri, yili, kuni, daqiqalari o‘z qadr
qimmati, ma’nosi va murakkab muammolariga ega. Lekin bugungi kunda
insoniyat boshdan kechirayotgan davr mutloq o‘zgacha , mislsiz murakkab va
ziddiyatli. CHunki, ayni shu davrga kelib insoniyat hayotida muayyan bir davr
o‘z xotimasiga etib, yangi davr boshlanayotganini ko‘rsatadigan misli
ko‘rilmagan o‘zgarishlar sodir bo‘lmoqda, butun insoniyat taqdiriga bevosita
ta’sir etuvchi murakkab va keskin muammolarni echish zarurati vujudga
keloqda. Bu davr muammolarining murakkab o‘ziga xosligi shundaki, unda
nafaqat ayrim mamlakatlar, davlatlar, mintaqalarning ayrim siyosiy, iqtisodiy,
ijtimoiy va b. muammolari va xatto nafaqat G‘arb yoki SHarq
sivilizatsiyalariga oid umumiy muammolar, balki butun insoniyatga va uning
hayotining barcha tomonlariga oid murakkab va umumbashariy muammolar
keskin ko‘ndalang bo‘lmoqda. Bugungi kunda butun insoniyat hayoti va
mamoti masalasini qamrab olgan global muammolar misli ko‘rilmagan
dolzarbligi va keskinligi bilan maydonga chiqarkan, bu vaziyat avvalo G‘arb
va SHarq sivilizatsiyalari ma’anaviy qadriyatlarini davr tarozusiga
qo‘yilmoqda.
Masalaning behad keskinligi va dolzarbligi atrof tabiatda sordir
bo‘layotgan inqirozli ahvolda (katastrofalarda) ham, siyosiy alg‘ov-
dalg‘ovlarda ham, ijtimoiy va iqtisodiy krizis vaziyatlarida ham, kichik bir
oilaning bola tarbiyasi yoki sog‘liq bilan bog‘liq muammolarida ham har
qadamda ochiq-oydin namoyon bo‘lmoqda. Bunday sharoitda harqanday inson
oxirzamon haqida, o‘z hayotining ma’no va maqsadi haqida chuqur o‘yga
tolishi tabiiy. Bunday sharoitda, kema xalokatga uchrayotgan xolatida bo‘lgani
kabi ko‘pchilik taxlikada, o‘zini har yoqqa urmoqda. Kimdir o‘z vaandoshlarni
qullikka sotib bo‘lsa ham, jon jahdi bilan boylikka intiladi. Zero nazarida uni
faqat boylik qutqaradi. Kimdir zo‘r berib hukmronlik martabalari bo‘ylab
tinimsiz yuqoriga ko‘tarilish yo‘lini izlaydi. Go‘yo yuqori martabaning
mas’uliyati kamday. Kimdir maishatga intiladi. Kimdir bu sharoitdan qutulish
yo‘lini topa olmay, tushkunlikka tushadi, xastalanadi. Lekin mamlakat hayoti
uchun jiddiy mas’uliyat hissini tuygan davlat rahbariyatining, chin ma’nodagi
ziyolilarning, avvalo, faylasufning boshqalar tutgan yo‘ldan borishga haqi
yo‘q. Zero , faylasuf chindan ham faylasuflikka da’vo qilsa, u yashash
hikmatini, ya’ni to‘g‘ri yo‘lni bilgan va boshqalarga uni ko‘rsata oladigan
odam hisoblanadi.
Globallashuv hodisasiga kim qanday (ijobiy yoki salbiy) munosabatda
bo‘lishidan qat’iy nazar bu jarayon hozirgi davrda avj olmoqda va ijtimoiy
munosabatlarda o‘z aksini topmoqda. SHunga qaramasdan har qanday ongli
inson globallashuvning ma’no va mohiyati nimada, globallashuv inson va
insoniyatga nima beradi, bu uning kelajak taqdiriga qanday ta’sir etadi,
globallashuvning mevasi bo‘lgan umumbashariy tartibsizlanish (xaos)
sharoitida inson, jamiyat, davlatlar to‘g‘ri yo‘lni qanday topishi mumkin kabi
savollarga tinimsiz javob izlashiga to‘g‘ri kelmoqda. CHunki , bu jarayon ham
yaratish, ham vayronkorlik keltiradigan ziddiyatli jarayon ekani endilikda
yuzaki qarashdayoq ko‘rinib turipti. Agar bu globallashuv dunyoda har biri
o‘z qonuniy “men”iga ega bo‘lgan tengxuquqli millatlarlarning hamjihat
YAgona Umumiy Fikri , YAgona Umumiy Ezgu tuyg‘ulari, YAgona Umumiy
Irodasining shaklanishi yo‘lidan ketayotgan bo‘lsa, u holda insoniyat,
qanchalar qiyin bo‘lsa hamki, unga shaksiz shubhasiz va tinimsiz intilishi joiz.
Zero bu YAgona ilohiy hikmatning idealidir. Lekin, jahon ijtimoiy sahnasida
namoyon bo‘layotgan hozirgi hodisalar - rivojlangan mamlakatlar olib
borayotgan globallashuv siyosatining rivojlanayotgan mamlakatlarga
etkazayotgan turli zararlari, ularning ikkiyuzlamachiligi, xususan, yordam
berish bahonasida ularning tovar va resurs bozorlarini ochishga majbur qilib,
o‘z bozorlarini esa yopiq saqlashlari, umuman, jahon savdo tizimidagi barcha
adolatsizliklar hozirgi globallashuv yuqorida nazarda tutilgan yuksak
ma’nodagi globallashuv emas, balki buning aksi - tor manfaatparastlardan
tashkil topgan egoelitar guruhning butun dunyo boyligiga ega bo‘lishga
intilishi yo‘lida dunyo xalqini eng boylar va eng qashshoqlarga ajralib
ketishiga, qashshoqlarga nisbatan “oltin milliard” genotsid siyosatining olib
borilishida, milliy o‘zlik o‘rniga xalqaro ziddiyatlar va terrorchilik olovi
yondirilayotganida va shu kabi ko‘plab hollarda yuz ochayotgan o‘ta salbiy
jarayon ekanini ko‘rsatmoqda.
Ko‘pchilik olimlar globallashuvning dastlabki paytlarida masalaning asl
mohiyatini yaxshi tasavvur eta olmaganlari uchun globallashuvga erkin savdo
yo‘lidagi to‘siqlarni olib tashlaydigan va barcha milliy iqtisodiyotlarni jamul
jam qiladigan (integrallaydigan) ijobiy hodisa deb qaragan edilar. Lekin,
bugungi kunda bu globallashuv faqat rivojlangan mamlakatlarga foyda keltirib,
rivojlanyotgan mamlakatlarga, ayniqsa, juda kambag‘al mamlakatlarga inqiroz
olib keluvchi hodisa ekani ma’lum bo‘ldi. Bu , rus faylasufi I.I.Belyaevning
ta’kidlashicha, globallashuvning keyingi mamlakatlarga nisbatan genotsid
quroli bo‘lib xizmat qilayotganini ko‘rsatadi.1
Ushbu fikr va mulohazalar hozirgi globallashuvning mohiyatini falsafiy
jihatdan yoritish zaruratini vujudga keltiradi. Bu borada oxirgi o‘n yilliklar
mobaynida olib borilgan kuzatish va izlanishlar nihoyatda ziddiyatlidir.
Bizningcha, hozir kuzatilayotgan globallashuv va deyarli barcha global
krizislar, ko‘pchilik faylasuf va siyosatchilar to‘g‘ri xulosaga
kelayotganlariday, aslida XX asrning 70 yillarida yuzaga chiqqan G‘arb
sivilizatsiyasining yalpi krizisi bilan bog‘liq. Bu krizisning o‘zi esa XU11 -
XU111 asrlardagi Ma’rifatchilik harakatining G‘arb industrial jamiyatiga
bergan impulsi (ta’sir kuchi) tamom bo‘lganini, uning ta’siri ostida jamiyat
1 Беляев М.И.Концепция русского национального государства. - Москва: 2006.
katta bir tarixiy davrni bosib o‘tib bo‘lganini va endilikda u o‘z taraqqiyot
imkoniyatlarini batamom sarflab bo‘linganini bildiradi.
Yuqorida sanab o‘tilgan global krizislarning fonida ikki jiddiy krizis -
asosiy energiya Resurslarining tamom bo‘layotgani va kapital substansional
shaklining funksional-informatsion shakl bilan almashgani bilan qo‘shilib,
endilikda kapitalistik xo‘jalik mexanizmi avvalgiday qola olmasligini, uning
transformatsiyalanishi davri kelganini bildiruvchi krizis sodir bo‘lgan edi.
O‘z sivilizatsiyaning keyingi taqdiri, kelajagi muammolari bo‘yicha
intensiv izlanishlar olib borgan G‘arb faylasuflari, madaniyatshunoslari va
jamiyatshunoslari endilikda kapitalizmning industrial taraqqiyot sikli tamom
bo‘lgani haqidagi xulosaga kelgan edilar. XX asr oxiri va XX1 asr boshlari
G‘arb ijtimoiy-ma’naviy hayotini xarakterlashda “post” birikmasi qo‘shib
ishlatilayotgan tushunchalar rang-barangligi, masalan, postiqtisodiy,
postindustrial, postmodern, postkapitalistik, postpozitivistik, posttarixiy va h.k.
aslida G‘arb sivilizatsiyasining so‘nish pallasi, “kuz fasli” kelganini
ifodalovchi tushunchalar edi. Zero, G‘arb futurologlari
endi bu
sivilizatsiyaning kelajagi qanday bo‘lishini bashorat qila olmay qolgan edilar, -
degan edi bu haqida U.Deyzard.2
Rus faylasufi L.V.Leskovning
tushuntirishicha ham kapitalistik formatsiya evolyusiyasining dasturi yakun
topgan , ya’ni endi u rivojlanish stimullariga ega bo‘lmay qolgan edi.
“Kapitalistik formatsiya o‘z mavjudligi mobaynida ko‘p krizislarni boshdan
kechirgan , - deydi U. - Lekin oxirgi krizisning avvalgilaridan farqi shundaki,
avvalgilarini kapitalistik xo‘jalik yuritish ichki strukturasini qayta tashkillash
orqali bartaraf etish mumkin bo‘lib kelgan bo‘lsa, keyingisini butun
sistemaning o‘ziga taalluqli bo‘lgani uchun, uni (bu yo‘l bilan) bartaraf etib
bo‘lmas edi.”3 Demak, endilikda uning “faqat postindustrial, yoki
postiqtisodiy sivilizatsiyaga va integrallashgan ijtimoiy-madaniy tizimga
o‘tishi imkoniyatigina qolgan edi”-4 deydi uning fikrini davom ettirganday
Yakovets YU.B.
Kapitalning substansional shaklidan funksional-informatsion
2 Дайзард У. Наступление информационного века.// Новая технократическая волна на Западе. - М.: Прогресс.
1986.
3 Лесков Л.В. ФИЛОСОФИЯ НЕСТАБИЛЬНОСТИ. Вестник Московского университета. Серия 7.
Философия. №3, 2001. 40-61 – б.
4 Яковец Ю.В. Циклы. Кризисы. Прогнозы. М., 1999.
(kompyuterlashgan) shakliga o‘tish tufayli rivojlangan mamlakatlarda
beshinchi, ya’ni informatsion-texnologik uklad vujudga keldi. Buning
natijasida kapitalistik xo‘jalikni tizim shakliga keltiradigan asosiy ziddiyat
nisbatan bartaraf bo‘ldi. Lekin, mutafakkirlar G‘arb jamiyatining
kompterlashuvi o‘zi bilan birga davlat boshqaruvining yoppasiga
byurokratlashuvi va global politsiya hukmronligining qaror topishiga olib
kelgan aksil tamoyilni ham keltirib chiqarganini ta’kidladilar. Masalan,
J.Ellyul shu jarayonning boshlanishidayoq “Byurokratik hokimiyat bilan
chatishib oladigan informatika ijtimoiy hayotni metin kabi qotiradi. Bu
yo‘lning boshi berk (tupik) tarixiy yo‘l ekani keyinchalik, uning oxiriga
etilganidagina ma’lum bo‘ladi. CHunki, bu yo‘l juda yoqimli, engil, qiziqarli,
soxta muvaffaqiyatlarga boy bo‘lib, uni rad etishi qiyin. Lekin bu metin
qotib, qattiq “siqqanidan keyin” haqiqat ravshanlashadi, lekin unda kech
bo‘ladi.”5
Ko‘pchilik mutafakkirlar, xususan, rus faylasuflari va
siyosatshunoslari6 hozirgi davrning aksariyat global muammolari, shu
jumladan sotsialistik tizimning mag‘lubiyati, ya’ni sobiq Ittifoqning
parchalanishi ham G‘arb peshvolari o‘z tizimini krizisidan chiqarish
maqsadida tanlagan yo‘lning natijasi ekani haqida, bizningcha, to‘g‘ri fikrlarni
oldinga surdilar. Masalan, A.Kuzmich o‘zining maqolasida “bizdagi qayta
qurish – jahondagi qayta qurishning bir qismi. Xomashyo va energiya
tanqisligi bozir iqtisodiyotiga ega bo‘lgan rivojlangan mamlakatlarga qanday
xavf-xatarlar olib kelishi mumkinligini ko‘rstatib bergan 1973 yil krizisi qayta
qurishning birinchi bosqichi edi” deb yozgan edi.7 F.Fukuyamaning shu
5 Эллюль Ж.. Другая революция. // Новая технократическая волна на Западе. М.: Прогресс. 1986.
6 Масалан, қаранг: Сергей Батчиков. Глобализация: управляемқй
хаос. //Агентство политических новостей. 7 апрел. 2009
й. http
://
www
. apn
. ru
/ publications
/ article
19369.
htm
; Кузьмич А. Россия и
рынок (В свете советского и международного права). // Воскpесенье,
1990, N 4, шунингдек, А.Кузьмич. Заговоp миpового правительства
(Россия и "золотой миллиард"); Лесков Л.В.
ФИЛОСОФИЯ
НЕСТАБИЛЬНОСТИ.
Вестник Московского университета. Серия 7.
Философия. №3, 2001.Сергей Кара-Мурза
Концепция "золотого
миллиарда"
и
Новый
мировой
порядок.//
http://www.philos.msu.ru/vestnik/philos/art/2001/leskov/
philos.htm
ва
бошқалар.
7 Кузьмич А. Россия и рынок (В свете советского и международного права). // Воскpесенье, 1990, N 4.
Шунингдек, қаранг: А.Кузьмич. Заговоp миpового правительства (Россия и "золотой миллиард"). М.:1992.
muammoga maxsus bag‘ishlab yozgan kitobida bu fikr yaxshi ochib berilgan.8
Lekin, biz bu erda sotsialistik tizimning mag‘lubiyatga uchrashida faqat shu
tashqi, G‘arb ta’sirigina emas, balki uning o‘z ichki krizisi ham katta rol
o‘ynaganini hisobga olish joiz deb o‘ylaymiz. Ammo bu masala maxsus
ishlarda yoritilgani, shuningdek yanada maxsus va chuqur yoritilishi taqozo
etiladigan masala bo‘lgani uchun biz unga boshqa to‘xtalmaymiz. Ammo
SSSRning parchalanishi olamshumul krizisni boshdan kechirib turgan G‘arb
tizimining manfaatlariga muvofiq kelgani shubhasiz. Zero, ayni shu davrda
G‘arb futurologlari u erda sivilizatsiya katta xavf ostida ekani haqidagi
xulosalarga kelgan edilar. Masalan, postindustrializmga bag‘ishlab yozilgan
kitoblardan birining muallifi, fransuz sotsiologi Alen Turen “Xavf mavjudligi
shubhasiz. To‘kin-sochin yashashga odatlanib qolgan bizning jamiyatimiz
o‘zligini saqlab qolish qayg‘usida xuddi SHarqiy Rim imperiyasida bo‘lgani
kabi tobora inqiroz sari cho‘kib borayotgani ko‘rinib turipti,”9 - deb yozgan
edi.
Mutaxassis olimlarning ko‘rsatishlaricha, ayni shu munosabat bilan
qirq yilcha avval G‘arb tanlagan bu yo‘l ilgarigi “yumshoq” keynscha sotsial
kapitalizmni qayta qurish va uning asosiga yangi fundamentalistik
neoliberalizm10 mafkurani qo‘yish strategiyasi ishlab chiqilgan.11 Bu mafkura
“manba’ga qaytish” deb talqin etilgan va D.Xarvining “Neoliberalizmning
qisqacha tarixi” nomli kitobida yoritilgan. Ijtimoiy ong uni qabul qila olmagan
edi. Zero unda avvalo ilgarigi klassik liberalizm pozitsiyasiga ham, yangi
Reformatsiya g‘oyalariga ham, dastlabki xristianlik g‘oyalariga ham zid
keladigan – universal gumanistik ideallardan voz kechishdan tortib to yangi
budparastlikka qadar olib keladigan fundamentalistik konsepsiya o‘z ifodasini
topgan edi.12 Ayni shu jarayonni nazarda tutarkan, Amerikaning taniqli
8 Фукуяма Ф. Конец истории и последний человек. Перевод с английского М.Б. Левина.
Публикуется по изданию ООО «Издательство АСТ», 2004.
9 Турен А. От обмена к коммуникации: рождение программированного общества. // Новая технократическая
волна на Западе. М.: Прогресс. 1986.
10 Неолиберализм - нем. тилида Neoliberalismus. Ғарб иқтисодиёт фанида либерализмнинг ўрнига келган
йўналиш. У иқтисодий жараёнларда эркин рақобатни давлат назорати билан қўшиб – “рақобат мумкин
қадар, реажалаштириш зарурият қадар” принципига кўра амалга оширилиши кераклигини асословчи
тамойил сифатида таърифланади.
11 Глобализация - управляемый хаос / Сергей Батчиков // Экономические стратегии. -
2008. - N 4. - С.30-36.
12 Беляев М.И.Концепция руссого национальноо государства. - М.,2006
faylasufi E.Toffler o‘zining “Hokimiyatning siljishi” (1990) nomli kitobida “Er
qimirlashidan oldin uning tektonik qatlamlarida siljish bo‘lganiday, jahon
tarixida juda noyob hodisalardan biri sodir bo‘lmoqda – hukmronlikning o‘z
mohiyati o‘zgarmoqda”13 deb yozgan edi.
Kelgusi jarayonlar bu siljishning mohiyatini yanada aniqroq
ko‘rsatmoqda. AQSH rahbarligi14 ostida amalga oshirilayotgan globallashuv
jahon iqtisodiy tizimini, xalqaro xuquqni, madaniyatni va millat va elatlar
statusini tubdan o‘zgartirish orqali taraqqiyot paradigmasini o‘zgartirishga,
dunyoda shu yangi mafkuraga muvofiq yangi tartib o‘rnatishga urinishning
natijasidir.15 U tez orada hammaga taalluqli muhim ahamiyat kasb eta
boshladi. CHunki, endilikda barcha madaniyatlar o‘zligini saqlash uchun
modernlashishga, ya’ni modernlashgan G‘arb institutlari va texnologiyalarini
o‘z hayotlariga joriy etishga majbur bo‘lgan edilar.
G‘arb mafkurachilari globallashuv barcha mamlakat va xalqlarni
jipslashtiradigan progressiv jarayon ekani, agar rivojlanayotgan mamlakatlar
taraqqiy etishni , kambag‘allikdan qutulishni istasalar ularning rejalariga amal
qilishlari kerakligi, buning uchun hech qanday davlatlar aralashmaydigan
erkin umumiy bozorlar tashkil etilishi ko‘p ijobiy oqibatlarga olib kelishi
haqidagi fikrlarni oldinga suradilar.
Lekin bunday bozorlar allaqachon shakllanib bo‘lgan va ularni tovar
qiymati o‘rniga uning ekvivalenti amal qiladigan deyarli yagona pul tizimi
boshqara boshlagan edi. Boshqa tomondan qaraganda , chindan ham bu
bozorlar ko‘pchilik mamlakatlarning jadal iqtisodiy rivojlanishiga yordam
berdi ham. Lekin, xalqaro savdo-sotiq faqatgina o‘z iqtisodiy taraqqiyotiga
foyda keltiradigan mamlakatlar eksportiga yordam berishini va bu endilikda
ekologik hamda resurslar krizisi sharoitida kechayotganini hisobga olish zarur.
SHuning uchun bunday bozorning yaratilishi istalgan yoqimsiz mamlakatni bir
zumda bankrot qila oladi.16
13 Тоффлер, Элвин. Третья волна. М.: АСТ, 2004 — 784 c.
14 Збигнев Бжезинский. Великая шахматная доска (Господство Америки и его геостратегические
императивы). Перевод О. Ю. Уральской. - М.: Междунар. отношения, 1998.
15
Батчиков
С.
Глобализация:
управляемый
хаос.
Агентство
политич.новостей
http
://
www
. apn
. ru
/ publications
/ article
19369.
htm
7 апрел. 2009.
16
Қаранг:
Сергей Батчиков.
Глобализация: управляемый хаос.
Агентство политич.новостей
http
://
www
. apn
. ru
/ publications
/ article
19369.
htm
7 апрел. 2009.
Xatto, ba’zi mutafakkirlarning fikrlariga ko‘ra, global hokimiyat (davlat)
shakllangan bo‘lmasa hamki, butun dunyoni boshqarayotgan global boshqaruv
tizimi shakllanib bo‘lgan va u faoliyat bajarmoqda. Bu tizim asosida kam sonli
umumjahon institutlari – Jahon Valyuta Banki, Jahon Banki, Butun jahon
savdo tizimi hamda butun dunyo muammolarini echayotgan bir xovuch
egoelita yotadi, taqdiri ular tomonidan hal etiladigan juda katta ko‘pchilikning
esa bu erda ovozi o‘tmaydi. Bu globallashuv siyosatining ko‘pchilikdan iborat
kishilar, tashkilotlar va mamlakatlarni shu ozchilikning qo‘g‘irchog‘iga
aylantirish quroli bo‘lib xizmat qilayotganini ko‘rsatadi. Albatta, bular haqida
odatda rasman gapirmaydilar, aksincha, “bizning maqsadimiz – kambag‘allikni
umuman yo‘q qilish” degan gaplar aytiladi, aslida esa “hamma ekkanini
o‘radi”, “bo‘lib tashla va hukmronlik qil” shiorlari ostida amal qilinadi. Zero
hozirgi davr voqealar rivoji va mantiqi ayni shunday xulosalarga olib keladi.
CHindan ham neolberalistik fundamentalizm siyosati iqtisodiy
globallashuv orqali jahon iqtisodiy tizimini, xalqaro huquq tartibotini hamda
millat va xalklarning madaniyati va statusini o‘zgartirish yo‘li bilan butun
insoniyatni ikki katta irqqa – o‘ta boylar va o‘ta kambag‘allar irqiga ajralib
ketishiga olib kelmoqda. Tabiiyki, buning oqibatida hech bir millat, mamlakat,
xalq o‘zligini saqlab qola olmaydigan yangi tartiblashuv vujudga kelmoqda.
YAngi tartiblashuv tufayli transnatsional korporatsiyalarning (TNK)
jahon iqtisodiy tizimi xo‘jayinlari bo‘lib olganlari ham shu xulosani dalillashga
xizmat qiladi. Ma’lumki, TNK jahondagi ishlab chiqarish fondlarining asosiy
qismini va moliya oqimini, shuningdek, amalda butun yuqori texnologiyalar
potensialini o‘z nazoratlari ostiga olganlar. Ayni shu sharoitda insoniyat
intellektual va tabiiy resurslarini “so‘rib oladigan nasos” ishga tushirilgan,
endilikda bu resurslar ishlab chiqarish yaxshi rivojlangan mamlakatlarga
osongina oqib o‘taveradi. Natijada boylarning yanada boyishi,
kambag‘allarning esa yanada qashshoqlashishi kuzatiladi. TNK esa o‘z
iqtisodiy manfaatlarini cheklashni aslo istamaydilar.17
Ayni shu jarayonlar, bizningcha, hozirgi iqtisodiy, ayniqsa moliyaviy
(finans) krizislarda va ular bilan uzviy bo‘lgan turli siyosiy kuchlar orasida
17 Лесков Л.В. Вестник Московского университета. Серия 7.Философия.
№3, 2001.42-б.
nizolarning keskinlashuvida, ayrim xalqlar o‘rtasidagi qon to‘kilishlarda o‘z
ifodasini topayotgan siyosiy krizislarda ham namoyon bo‘lmoqda. Xatto
keyingilarining keskinligi ekologik krizisnikidan kam bo‘lmayapti. G‘arb
olimlari mazkur holatni ayrim davlatlar, ularning siyosiy rahbarlari, yoki
diplomatlarning xatolari deb ko‘rsatmoqdalar. Lekin bugungi kunda
ko‘pchilik olimlar, siyosatchilar, diplomatlar, tadbirkor-biznesmenlar va h.k
larning butun e’tibori masalaning tub mohiyatiga emas, uning tashqi shakliga
qaratilgan. Ular mazkur xaosdan (tartibsizlikdan, sirli qorong‘ulik qa’ridan)
qanday tartiblanish kelib chiqishini anglashga harakat qilmoqdalar. Vaholanki,
poydevoriga yuksak ma’naviyat qo‘yilmagan tartiblanishdan ijobiy natija
chiqmasligi aniqroq. SHunday vaziyatda 2008 yilda jahon miqyosida
boshlangan moliyaviy-iqtisodiy inqirozning O‘zbekistonga ta’sirini bartaraf
etish yo‘llari va choralari bo‘yicha o‘z vaqtida ishlab chiqilgan dasturning
ahamiyati kattaligiga alohida e’tibor berish18 va ayni paytda siyosiy
xushyorlikni ham esdan chiqarmaslik joiz.
Zero, G‘arb sivilizatsiyasi peshvolarining, ayniqsa AQSHning o‘z
krizislaridan chiqish uchun tanlagan yo‘li nafaqat ijtimoiy hayotning
byurokratlashtirilgani, politsiyalashtirilgani, jahon bozorining o‘zlariga
bo‘ysundirilgani, globallashuvni o‘zlaridan boshqa jamiyatlarni iqtisodiy va
ma’naviy zaiflashtirish quroliga aylantirilgani bilan, balki jahon miqyosida
buzg‘unchi g‘oyalarni oshkora tarqatilgani, va, ayniqsa, halqaro terrorchilik
urug‘ini sochilgani bilan ham ayanchlidir. G‘arbning Derrida, Bodriyar, Jijek,
Bak-Mors, Groys kabi taniqli mutafakkirlari xulosalariga ko‘ra
globallashayotgan dunyo terrorizmdan mustaqil emas, aksincha, terrorchilik
aynan uning maxsulidir. Endilikda xalqaro terrorchilik hozirgi davr “ilg‘or”
insoniyati ma’naviy qiyofasini boricha, oshkor ko‘rsatmoqda. “Terrorchilik
ham ekzotik hodisa bo‘lmay qoldi, - deb yozadi bu haqida Subbotin Aleksandr
Alekseevich va Subbotin Aleksey Savelevich, - u ijtimoiy ongning hamisha
bezovtalikda yashash muhitga aylandi.”19 Bodriyarning ta’kidlashicha esa,
18 Каримов И.А. Жаҳон молиявий-иқтисодий инқирози, Ўзбекистон шароитида уни бартараф этишнинг
йўллари ва чоралари. Т.- Ўзбекистон – 2009.
19 Субботин Александр Алексеевич, Субботин Алексей Савельевич. Следует ли дожидаться конца истории?
Калининград. 2007.// http
://
spkurdyumov.narod.ru/Philos.htm
Mail to: succeder
@
list
. ru