GLYUK OPERA ISLOHOTINING PRINTSIPLARI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

4

File size

Fayl hajmi

15,9 KB


GLYUK OPERA ISLOHOTINING PRINTSIPLARI
Asosiy masalalar
1. XVIII asr musiqa madaniyati tarixida Glyuk musiqasining ahamiyati.
2. Opera islohotining printsiplari. Ariyalar, rechitativlar, uvertyuralar, baletning
yangi talqini.
 
Kristof Villibald Glyuk 1714-1787. Glyuk musiqa madaniyati tarixida opera
yo’lining  rivojlanishiga  o’z  hissasini  qo’shgan  buyuk  reformator  sifatida  o’rin
qoldirgan . Uning asarlaridagi oddiylik va tabiiylik, drama xaqiqatiga bo’lgan talabi
o’z zamonasining davr talabiga javob bera olardi. Ilgarilari faqatgina amaldorlar
talabiga asoslanib  yaratiladigan asarlar  mavzusi  o’rnini  ijtimoiy muammolar  va
kuchli hissiyotlarga boy bo’lgan hayotiy kechinmalar mavzusi egalladi.
 Glyuk  1914-yil  2-iyulda  Bavar  qishlog’i  Erasbaxda  dunyoga  keldi.
Komataudagi iezuitlar maktabida organ sinfi bo’yicha tahsil ola boshladi. Praga
universitetiga o’qishga qabul qilingach bo’lajak kompozitor daydi artistlar orkestri
ishtirokchisi bo’lib, violonchel cholg’u asbobida o’zining yaratgan birinchi asarlarini
ijro eta boshladi. 22 yoshida Glyuk Vena shahrida doimiy ishni qo’lga kiritadi. 2
yildan so’ng Milanga ko’chib ketadi va u erda mashhur dirijer, organchi ko’pgina
ijrochilik uchun yozilgan asarlar muallifi Sammartini sinfida kompozitsiya bo’yicha
tahsil ola boshlaydi. 1714-yilda Glyukning birinchi operasi “ Artaserks” dunyoga
keladi undan so’ng 6 ta operasi yaratiladi. Kompozitorning ijod mahsuli boydir lekin
anchagina  asarlari  saqlanib  qolinmagan  .  Glyuk  London, Gamburg, Drezden,
Kopengagen shaxarlarida o’z kontsert dasturi bilan gastrol safarlarini uyushtiradi.
1754-yilda Vena shahrida saroy kompozitori lavozimida ishlaydi. U erdagi vaqt
mobaynida frantsuz turidagi pantomima baletlarini yaratadi. U o’zining realistik
tendentsiyalarida  o’zining  Glyuk  reformasini  yaratadi.  1762-yilda  yozuvchi
Kaltsabidji bilan hamkorlikda o’zinig birinchi novator operasi “Orfey”ni yaratadi .
Logotip
GLYUK OPERA ISLOHOTINING PRINTSIPLARI Asosiy masalalar 1. XVIII asr musiqa madaniyati tarixida Glyuk musiqasining ahamiyati. 2. Opera islohotining printsiplari. Ariyalar, rechitativlar, uvertyuralar, baletning yangi talqini. Kristof Villibald Glyuk 1714-1787. Glyuk musiqa madaniyati tarixida opera yo’lining rivojlanishiga o’z hissasini qo’shgan buyuk reformator sifatida o’rin qoldirgan . Uning asarlaridagi oddiylik va tabiiylik, drama xaqiqatiga bo’lgan talabi o’z zamonasining davr talabiga javob bera olardi. Ilgarilari faqatgina amaldorlar talabiga asoslanib yaratiladigan asarlar mavzusi o’rnini ijtimoiy muammolar va kuchli hissiyotlarga boy bo’lgan hayotiy kechinmalar mavzusi egalladi. Glyuk 1914-yil 2-iyulda Bavar qishlog’i Erasbaxda dunyoga keldi. Komataudagi iezuitlar maktabida organ sinfi bo’yicha tahsil ola boshladi. Praga universitetiga o’qishga qabul qilingach bo’lajak kompozitor daydi artistlar orkestri ishtirokchisi bo’lib, violonchel cholg’u asbobida o’zining yaratgan birinchi asarlarini ijro eta boshladi. 22 yoshida Glyuk Vena shahrida doimiy ishni qo’lga kiritadi. 2 yildan so’ng Milanga ko’chib ketadi va u erda mashhur dirijer, organchi ko’pgina ijrochilik uchun yozilgan asarlar muallifi Sammartini sinfida kompozitsiya bo’yicha tahsil ola boshlaydi. 1714-yilda Glyukning birinchi operasi “ Artaserks” dunyoga keladi undan so’ng 6 ta operasi yaratiladi. Kompozitorning ijod mahsuli boydir lekin anchagina asarlari saqlanib qolinmagan . Glyuk London, Gamburg, Drezden, Kopengagen shaxarlarida o’z kontsert dasturi bilan gastrol safarlarini uyushtiradi. 1754-yilda Vena shahrida saroy kompozitori lavozimida ishlaydi. U erdagi vaqt mobaynida frantsuz turidagi pantomima baletlarini yaratadi. U o’zining realistik tendentsiyalarida o’zining Glyuk reformasini yaratadi. 1762-yilda yozuvchi Kaltsabidji bilan hamkorlikda o’zinig birinchi novator operasi “Orfey”ni yaratadi .
Ammo  Vena  amaldorlari  uning  bu  operasiga  sovuqqonlik  nuqtai  nazari  bilan
qarashdi. Glyuk o’zining ijodini Parij shahrida davom ettira boshladi. Parijda u “
Ifigeniya v Avlide” 1774-yil, “ Armida” 1777-yil, “ Ifigeniya v Tavride”, 1779-yil
operalarini  yaratdi . Glyuk 1787-yili  15-noyabrda Vena shahrida olamdan ko’z
yumdi.
“ Orfey” operasi 3 aktdan iborat bo’lib libretto ya’ni matnini yozuvchi R.
Kaltsabidji yozgan. Yaratilish tarixi –Ko’pgina operalarning sevimli antik mavzusi
bo’lgan Orfey va Evridika nomli sevishganlar xaqidadir. Bu antik syujetni Peri
Kachchini  Monteverdi  Landi  asarlarida  ham  ko’rish  mumkin.  Glyuk  bu  antik
syujetni yangicha obrazda talqin etdi.Glyuk “Orfey” operasidagi ro’yobga chiqargan
birinchi reformasini o’zining mashshaqatli mehnat orqasidan to’plagan tajribasiga
tayanib yaratdi. Bu operaning birinchi namoyishi 1762-yil Vena shahrida bo’lib o’tdi
.”Orfey”  operasi  xaqiqatdan  ham  Glyuk  ijodiyotidagi  durdona  asarlardan  biri
hisoblanadi.
 XVIII  asr  musiqa  madaniyati  tarixida  Glyuk  musiqasining  ahamiyati.
Glyuk operalari librettosi uchun antik va o’rta asr syujetlari asos bo’lib xizmat
qilgan.  Glyuk  operalaridagi  antiklik,  italyancha  seriya  operasi  va  frantsuz  lirik
tragediyasida  ustunlik  qilgan  saroy  maskaradlariga  o’xshamasdi.  Glyuk  saroy
aristokratlik operasiga  xos bo’lgan antik syujetlardan voz  kechib o’z  operasiga
insoniylik motivlarini kiritadi: er-xotinning bir-biriga vafodorligi va yaqin kishisi
uchun o’zini bag’ishlashga tayyorlik ( “ Orfey”, “ Altsesta”), o’z xalqini unga taxdid
solayotgan ofatlardan qutqarish uchun o’zini qurbon qilishga qahramonona intilish
( “ Ifigeniya Avlidda”) va hokazo. Antik syujetlarning bunday talqini, frantsuz
burjua inqilobi arafasida Glyuk operalari jamiyatining ilg’or vakillari, shuningdek
uni ko’kka ko’targan qomuschilar huzuridagi muvaffaqiyatini ta’minladi.
 Glyuk opera dramaturgiyasining cheklanishi xuddi o’sha antik syujetlar bilan
belgilanadi. Glyukning opera qahramonlari bir qancha umumiy xarakterga ega. Ular
individual  xarakterli  tirik  shaxslar  emas,  balki  ma’lum  tuyg’u  va  hissiyotlar
umumlashmalarini o’zlarida namoyon qilishadi. 
 Glyuk o’z operalarida XVIII asr opera san’atining an’anaviy shartli shakllari va
qoidalaridan voz kecha olmadi. Shu tarzda u mashhur afsonaviy mavzuga qaramay,
o’z  operalarini  baxtli  echim  bilan  yakunlardi.  “Orfey”da  Glyuk  va  librettochi
Logotip
Ammo Vena amaldorlari uning bu operasiga sovuqqonlik nuqtai nazari bilan qarashdi. Glyuk o’zining ijodini Parij shahrida davom ettira boshladi. Parijda u “ Ifigeniya v Avlide” 1774-yil, “ Armida” 1777-yil, “ Ifigeniya v Tavride”, 1779-yil operalarini yaratdi . Glyuk 1787-yili 15-noyabrda Vena shahrida olamdan ko’z yumdi. “ Orfey” operasi 3 aktdan iborat bo’lib libretto ya’ni matnini yozuvchi R. Kaltsabidji yozgan. Yaratilish tarixi –Ko’pgina operalarning sevimli antik mavzusi bo’lgan Orfey va Evridika nomli sevishganlar xaqidadir. Bu antik syujetni Peri Kachchini Monteverdi Landi asarlarida ham ko’rish mumkin. Glyuk bu antik syujetni yangicha obrazda talqin etdi.Glyuk “Orfey” operasidagi ro’yobga chiqargan birinchi reformasini o’zining mashshaqatli mehnat orqasidan to’plagan tajribasiga tayanib yaratdi. Bu operaning birinchi namoyishi 1762-yil Vena shahrida bo’lib o’tdi .”Orfey” operasi xaqiqatdan ham Glyuk ijodiyotidagi durdona asarlardan biri hisoblanadi. XVIII asr musiqa madaniyati tarixida Glyuk musiqasining ahamiyati. Glyuk operalari librettosi uchun antik va o’rta asr syujetlari asos bo’lib xizmat qilgan. Glyuk operalaridagi antiklik, italyancha seriya operasi va frantsuz lirik tragediyasida ustunlik qilgan saroy maskaradlariga o’xshamasdi. Glyuk saroy aristokratlik operasiga xos bo’lgan antik syujetlardan voz kechib o’z operasiga insoniylik motivlarini kiritadi: er-xotinning bir-biriga vafodorligi va yaqin kishisi uchun o’zini bag’ishlashga tayyorlik ( “ Orfey”, “ Altsesta”), o’z xalqini unga taxdid solayotgan ofatlardan qutqarish uchun o’zini qurbon qilishga qahramonona intilish ( “ Ifigeniya Avlidda”) va hokazo. Antik syujetlarning bunday talqini, frantsuz burjua inqilobi arafasida Glyuk operalari jamiyatining ilg’or vakillari, shuningdek uni ko’kka ko’targan qomuschilar huzuridagi muvaffaqiyatini ta’minladi. Glyuk opera dramaturgiyasining cheklanishi xuddi o’sha antik syujetlar bilan belgilanadi. Glyukning opera qahramonlari bir qancha umumiy xarakterga ega. Ular individual xarakterli tirik shaxslar emas, balki ma’lum tuyg’u va hissiyotlar umumlashmalarini o’zlarida namoyon qilishadi. Glyuk o’z operalarida XVIII asr opera san’atining an’anaviy shartli shakllari va qoidalaridan voz kecha olmadi. Shu tarzda u mashhur afsonaviy mavzuga qaramay, o’z operalarini baxtli echim bilan yakunlardi. “Orfey”da Glyuk va librettochi