GURUH RAHBARINING OILA VA JAMOATCHILIK HAMKORLIGIDA OLIB BORADIGAN PEDAGOGIK FAOLIYATI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

15

File size

Fayl hajmi

46,0 KB


GURUH RAHBARINING OILA VA JAMOATCHILIK HAMKORLIGIDA
OLIB BORADIGAN PEDAGOGIK FAOLIYATI.
Reja:
4.1. Tarbiyaviy  ishlarni  amalga  oshirishda  "Oila,  mahalla,  o‘quv  bilim  yurti
hamkorligi" Konsepsiyasining o‘rni va ahamiyati.
4.2. Guruh rahbari oila va jamoa bilan olib borgan faoliyati
4.3. Ota-onalar bilan ishlashning shakl va metodlari. 
4.4. Yoshlarni tarbiyalashda oila, mahalla va o‘quv yurtining hamkorligini amalga
oshishirsh tamoyillari va bosqichlari.
Tarbiya jarayoni ishtirokchilari sa’y- harakatlarini birlashtirish maksadida
1993  yilda  ishlab  chikilgan  "Oila,  mahalla,  o‘quv  bilim  yurti  hamkorligi"
Konsepsiyasi  yoshlarni  istiqlol  g‘oyalariga  sadoqatli,  ma’naviy  barkamol,
vatanparvar  etib  tarbiyalashda  keng  jamoatchilik  faoliyatini  muvofiqlashtirish
borasida ma’lum dasturilamal buldi.
Mamlakatimizda  keyingi  yillarda  qabul  qilingan  ta’lim  va  tarbiya
turg‘risidagi  qator  me’yoriy  hujjatlar,  jumladan  O‘zbekiston  Respublikasining
"Ta’lim  to‘g‘risida"gi  qonuni,  "Kadrlar  tayyorlash  milliy  dasturi"  bozor
iqtisodiyoti  sharoitlarida  muvaffaqiyatli  ishlay  oladigan,  mustaqil  fikrlovchi
kadrlarni tayyorlashda oila, mahalla va  o‘quv bilim yurti nufuzini yanada yuqori
pog‘onaga kutarishni taqzo etadi.
Zero,  ta’lim-tarbiyani  takomillashtirishda  ham  davlat  bosh  islohotchidir,
Prezidentimiz ta’kidlaganidek, birinchidan, yosh avlodga o‘zligimizni, muqaddas
an’analarimizni  anglash  tuyg‘ularini,  xalqimizning  ko‘p  asrlar  davomida
shakllangan ezgu orzularini, jamiyatimiz oldiga bugun qo‘yilgan oliy maqsad va
vazifalarni singdirish;
Logotip
GURUH RAHBARINING OILA VA JAMOATCHILIK HAMKORLIGIDA OLIB BORADIGAN PEDAGOGIK FAOLIYATI. Reja: 4.1. Tarbiyaviy ishlarni amalga oshirishda "Oila, mahalla, o‘quv bilim yurti hamkorligi" Konsepsiyasining o‘rni va ahamiyati. 4.2. Guruh rahbari oila va jamoa bilan olib borgan faoliyati 4.3. Ota-onalar bilan ishlashning shakl va metodlari. 4.4. Yoshlarni tarbiyalashda oila, mahalla va o‘quv yurtining hamkorligini amalga oshishirsh tamoyillari va bosqichlari. Tarbiya jarayoni ishtirokchilari sa’y- harakatlarini birlashtirish maksadida 1993 yilda ishlab chikilgan "Oila, mahalla, o‘quv bilim yurti hamkorligi" Konsepsiyasi yoshlarni istiqlol g‘oyalariga sadoqatli, ma’naviy barkamol, vatanparvar etib tarbiyalashda keng jamoatchilik faoliyatini muvofiqlashtirish borasida ma’lum dasturilamal buldi. Mamlakatimizda keyingi yillarda qabul qilingan ta’lim va tarbiya turg‘risidagi qator me’yoriy hujjatlar, jumladan O‘zbekiston Respublikasining "Ta’lim to‘g‘risida"gi qonuni, "Kadrlar tayyorlash milliy dasturi" bozor iqtisodiyoti sharoitlarida muvaffaqiyatli ishlay oladigan, mustaqil fikrlovchi kadrlarni tayyorlashda oila, mahalla va o‘quv bilim yurti nufuzini yanada yuqori pog‘onaga kutarishni taqzo etadi. Zero, ta’lim-tarbiyani takomillashtirishda ham davlat bosh islohotchidir, Prezidentimiz ta’kidlaganidek, birinchidan, yosh avlodga o‘zligimizni, muqaddas an’analarimizni anglash tuyg‘ularini, xalqimizning ko‘p asrlar davomida shakllangan ezgu orzularini, jamiyatimiz oldiga bugun qo‘yilgan oliy maqsad va vazifalarni singdirish;
ikkinchidan,  jamiyatimizda bugun  mavjud  bo‘lgan  hurfikrlikdan qat’iy
nazar yoshlarni jipslashtiradigan, xalqimiz va davlatimiz daxlsizligini asraydigan,
el-yurtimizni eng yuksak maqsadlar sari chorlaydigan yagona g‘oya — milliy
mafkuraga sadoqat ru hida tarbiyalash;
uchinchidan,  yoshlarni  baynalmilal  jahon  xamjamiyatida,  xalqaro
maydonda  O‘zbekistonga  munosib  hurmat  tug‘dirish  uchun  intilish  ru  hida
tarbiyalash;
to‘rtinchidan,  yosh  avlodni  vatanparvarlik,  el-yurtga  sadokat,  yuksak
odamiylik va insoniy fazilatlar ruhida tarbiyalash;
beshinchidan,  yosh  avlodni  ulug‘  ajdodlarimizning  munosib  vorislari
ekanliklari, ayni vaqtda jahon va  zamonning umumbashariy yutuqlarini egallash
ruhida  tarbiyalash O‘zbekistonda talaba-yoshlarni tarbiyalashning eng dolzarb
masalasidir.
Davlatimiz  rahbari  ko‘rsatib  berganidek,  ta’lim-tarbiya  so  hasidagi
islohotlar:
birinchidan,  ijtimoiy-siyosiy  iqlimga  ijobiy  ta’sir  ko‘rsatishga,  umuman
mamlakatdagi mavjud muhitni butunlay o‘zgartirishga;
ikkinchidan, insonning hayotda o‘z o‘rnini topishini tezlashtirishga;
uchinchidan, jamiyatda mustaqil fikrlovchi erkin Shaxsni shakllantirishta;
to‘rtinchidan, insondagi mavjud salohiyatni to‘la ro‘yobga chiqarishga;
beshinchidan, umumiy va maxsus bilimlarga ega, ongli, tafakkuri ozod,
zamonaviy Duneqarash, milliy va umuminsoniy qadriyatlarga voris bo‘lgan, kuchli
fuqarolik jamiyatini barpo etadigan komil insonlarni tarbiyalashga qaratilgan.
Mazkur Konsepsiyada taraqietimizning ma’naviy-a hloqiy negizi milliy va
umuman  insoniy  qadriyatlar  uyg‘unligi  ekanligi  e’tirof  etildi,  milliy  va
umuminsoniy tarbiyaning quyidagi o‘zaro aloqalari, uyg‘un yo‘nalishlari belgilab
olindi.
Milliy tarbiya yo‘nalishi orqali yoshlarda o‘zlikni anglash, vatanparvarlik,
milliy Fypyp, millatlararo muloqot madaniyati, milliy mafkuraviy onglilik, milliy
odob, fidoyilik fazilatlari shakllantiriladi.
Umuminsoniy  yo‘nalishda  huquqiy,  iqtisodiy,  jismoniy,  aqliy,  estetik,
ekologik,  gigienik  va  boshqa  tarbiya  yo‘nalishlari  amalga  oshiriladi.  Bu
Logotip
ikkinchidan, jamiyatimizda bugun mavjud bo‘lgan hurfikrlikdan qat’iy nazar yoshlarni jipslashtiradigan, xalqimiz va davlatimiz daxlsizligini asraydigan, el-yurtimizni eng yuksak maqsadlar sari chorlaydigan yagona g‘oya — milliy mafkuraga sadoqat ru hida tarbiyalash; uchinchidan, yoshlarni baynalmilal jahon xamjamiyatida, xalqaro maydonda O‘zbekistonga munosib hurmat tug‘dirish uchun intilish ru hida tarbiyalash; to‘rtinchidan, yosh avlodni vatanparvarlik, el-yurtga sadokat, yuksak odamiylik va insoniy fazilatlar ruhida tarbiyalash; beshinchidan, yosh avlodni ulug‘ ajdodlarimizning munosib vorislari ekanliklari, ayni vaqtda jahon va zamonning umumbashariy yutuqlarini egallash ruhida tarbiyalash O‘zbekistonda talaba-yoshlarni tarbiyalashning eng dolzarb masalasidir. Davlatimiz rahbari ko‘rsatib berganidek, ta’lim-tarbiya so hasidagi islohotlar: birinchidan, ijtimoiy-siyosiy iqlimga ijobiy ta’sir ko‘rsatishga, umuman mamlakatdagi mavjud muhitni butunlay o‘zgartirishga; ikkinchidan, insonning hayotda o‘z o‘rnini topishini tezlashtirishga; uchinchidan, jamiyatda mustaqil fikrlovchi erkin Shaxsni shakllantirishta; to‘rtinchidan, insondagi mavjud salohiyatni to‘la ro‘yobga chiqarishga; beshinchidan, umumiy va maxsus bilimlarga ega, ongli, tafakkuri ozod, zamonaviy Duneqarash, milliy va umuminsoniy qadriyatlarga voris bo‘lgan, kuchli fuqarolik jamiyatini barpo etadigan komil insonlarni tarbiyalashga qaratilgan. Mazkur Konsepsiyada taraqietimizning ma’naviy-a hloqiy negizi milliy va umuman insoniy qadriyatlar uyg‘unligi ekanligi e’tirof etildi, milliy va umuminsoniy tarbiyaning quyidagi o‘zaro aloqalari, uyg‘un yo‘nalishlari belgilab olindi. Milliy tarbiya yo‘nalishi orqali yoshlarda o‘zlikni anglash, vatanparvarlik, milliy Fypyp, millatlararo muloqot madaniyati, milliy mafkuraviy onglilik, milliy odob, fidoyilik fazilatlari shakllantiriladi. Umuminsoniy yo‘nalishda huquqiy, iqtisodiy, jismoniy, aqliy, estetik, ekologik, gigienik va boshqa tarbiya yo‘nalishlari amalga oshiriladi. Bu
Konsepsiya  milliy  davlatchilik  va  jamiyat  qurilishi  talablari  asosliligini
ta’minlaydi.
Konsepsiyada oilaga alohida e’tibor qaratildi. O‘zbekistonda 1998 yil "Oila
yili" deb e’lon qilinishi oilaning tarbiyaviy rolini yanada kuchaytiradi. qayd etilgan
masalalar jamiyatimiz, xalqimiz, davlatimiz taqdiri va uning dunyo miqyosidagi
siesiy, iqtisodiy,  ijtimoiy salohiyatini shakllantirishda  g‘oyat katta  ahamiyatga
ega ekanligiga O‘zbekiston Respublikasi  Vazirlar  Mahkamasining 1998 yil  26
martda qabul qilingan "Ijtimoiy-ma’naviy muhitni yanada sog‘lomlashtirish, diniy
aqidaparastlikning oldini olish chora-tadbirlari to‘g‘risida"gi 130-sonli qarori misol
bo‘la oladi.
Shuningdek,  O‘zbekiston  Respublikasining  "Ta’lim
 to‘g‘risida"gi
qonunining  30-moddasida  "Voyaga  yetmagan   shaxslarning  ota-onalari  yoki
qonuniy vakillari  shaxsning qonuniy huquqlari va manfaatlarini himoya qilishlari
shart  hamda  ularning  tarbiyasi,   o‘quv  muassasasigacha,  umumiy  o‘rta,  o‘rta
maxsus,  kasb-xunar  ta’limi  olishlari  uchun  javobgardirlar",  deb  belgilab
qo‘yilgan.
"Kadrlar tayyorlash milliy dasturi"ning 3.2 bandida esa ta’lim oluvchilarning
o‘qishi, turmushi va dam olishi uchun shart-sharoitlar yaratish borasidagi vazifalar
hal etilishida jamoatchilik boshqaruvini rivojlantirishga alohida e’tibor berilgan.
Bu "Oila,  o‘quv bilim yurti, mahalla  hamkorligi" bugungi kunning ma’naviy,
ma’rifiy,  mafkuraviy,  tarbiyaviy  zarurati  ekanligini  bildiradi.  Yosh  avlodni
ma’naviy-a  hloqiy  tarbiyalashda  xalqimizning  boy  milliy,  madaniy,  tarixiy
an’analariga,  urf-odatlariga  hamda  umumbashariy  qadriyatlarga  asoslangan
samarali, zamonaviy pedagogik texnologiyaning ishlab chiqilib, amaliyotga joriy
etilishi, shaxsni tarbiyalash va uni har tomonlama kamol toptirishning ustuvorligini
ta’minlash; umumiy hamda milliy pedagogik madaniyatni oshirish; mamlakatimiz
fuqarolari  orasida  milliy  mafkuraviy  tarbiya  ishlarini  takomillashtirish  "Oila,
mahalla, o‘quv bilim yurti hamkorligi" Konsepsiyasining asosiy maqsadidir.
O‘zbekistonda ruy berayotgan uzgarishlar "Oila, mahalla, o‘quv bilim yurti
hamkorligi" yo‘nalishidagi  shaxs tarbiyasida oila, ota-ona, mahalla, o‘quv bilim
yurtining asosiy vazifalarini mazmunan yangilab hayotga tatbiq etishni taqozo
qiladi.
Logotip
Konsepsiya milliy davlatchilik va jamiyat qurilishi talablari asosliligini ta’minlaydi. Konsepsiyada oilaga alohida e’tibor qaratildi. O‘zbekistonda 1998 yil "Oila yili" deb e’lon qilinishi oilaning tarbiyaviy rolini yanada kuchaytiradi. qayd etilgan masalalar jamiyatimiz, xalqimiz, davlatimiz taqdiri va uning dunyo miqyosidagi siesiy, iqtisodiy, ijtimoiy salohiyatini shakllantirishda g‘oyat katta ahamiyatga ega ekanligiga O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 1998 yil 26 martda qabul qilingan "Ijtimoiy-ma’naviy muhitni yanada sog‘lomlashtirish, diniy aqidaparastlikning oldini olish chora-tadbirlari to‘g‘risida"gi 130-sonli qarori misol bo‘la oladi. Shuningdek, O‘zbekiston Respublikasining "Ta’lim to‘g‘risida"gi qonunining 30-moddasida "Voyaga yetmagan shaxslarning ota-onalari yoki qonuniy vakillari shaxsning qonuniy huquqlari va manfaatlarini himoya qilishlari shart hamda ularning tarbiyasi, o‘quv muassasasigacha, umumiy o‘rta, o‘rta maxsus, kasb-xunar ta’limi olishlari uchun javobgardirlar", deb belgilab qo‘yilgan. "Kadrlar tayyorlash milliy dasturi"ning 3.2 bandida esa ta’lim oluvchilarning o‘qishi, turmushi va dam olishi uchun shart-sharoitlar yaratish borasidagi vazifalar hal etilishida jamoatchilik boshqaruvini rivojlantirishga alohida e’tibor berilgan. Bu "Oila, o‘quv bilim yurti, mahalla hamkorligi" bugungi kunning ma’naviy, ma’rifiy, mafkuraviy, tarbiyaviy zarurati ekanligini bildiradi. Yosh avlodni ma’naviy-a hloqiy tarbiyalashda xalqimizning boy milliy, madaniy, tarixiy an’analariga, urf-odatlariga hamda umumbashariy qadriyatlarga asoslangan samarali, zamonaviy pedagogik texnologiyaning ishlab chiqilib, amaliyotga joriy etilishi, shaxsni tarbiyalash va uni har tomonlama kamol toptirishning ustuvorligini ta’minlash; umumiy hamda milliy pedagogik madaniyatni oshirish; mamlakatimiz fuqarolari orasida milliy mafkuraviy tarbiya ishlarini takomillashtirish "Oila, mahalla, o‘quv bilim yurti hamkorligi" Konsepsiyasining asosiy maqsadidir. O‘zbekistonda ruy berayotgan uzgarishlar "Oila, mahalla, o‘quv bilim yurti hamkorligi" yo‘nalishidagi shaxs tarbiyasida oila, ota-ona, mahalla, o‘quv bilim yurtining asosiy vazifalarini mazmunan yangilab hayotga tatbiq etishni taqozo qiladi.
4.2. Guruh rahbari oila va jamoa bilan olib borgan faoliyati
 O‘quv yurtining oila va keng jamoatchilik bilan aloqasi guruh rahbari orqali
amalga oshiriladi. Guruh rahbari ota-onalar bilan olib boradigan ishlariga quyidagi
vazifalarni hal qiladi:
1.  Ota-onalar  bilan  yaqindan  aloqa  o‘rnatadi  va  aloqani  doimo
mustaqkamlab boradi;
2. Talabaga nisbatan o‘quv yurtining va oilaning yagona talablar qo‘yishga
erishadi;
3. Guruh ota-onalar jamoasini tashkil etib, ularning guruhdagi tarbiyaviy
ishlariga faol qatnashishlarini ta’minlaydi;
4. Ota-onalar o‘rtasida pedagogik bilimlarni tarqatadi va ularning pedagogik
madaniyatini yuqori darajaga ko‘taradi;
5. Guruhga otaliq qilayotgan tashkilotlar, oila va o‘quv yurtiga yordam
beruvchi tashkilotlar bilan aloqa o‘rnatadi va ularni guruhdagi tarbiyaviy ishlarga
jalb qiladi.
Guruh rahbarining talabani yaxshi tarbiyalashdagi oila va jamoatchilik bilan
hamkorligining muvaffaqiyati ularning bola bilan qilayotgan ishlari haqida bir-
birlarigaqanchalik ko‘p, aniq va muntazam xabar berib turishlariga bog‘liq. Ana
shu maqsadda guruh rahbari oilaga bir qator tizimli axborotlar berib turishi kerak:
-
Talabaning  o‘quv  mehnatiga  tavsifnoma,  o‘qishdagi
muvaffaqiyati va muvaffaqiyatsizligi, ularning sabablari, olayotgan baholari. 
    - Talabannig ijtimoiy faolligi haqida axborotlar, talabaning jamoa hayotidagi
ishtiroki nimalardan iborat ekanligi, jamoat  topshiriqlari  va vazifalarning bor-
yo‘qligi, sababi, ularga o‘zining munosabati. 
    - Talabaning o‘z o‘rtoqlari, o‘qituvchilari bilan munosabatida vujudga kelgan
holatlarning harakteri, o‘quv yurtidagi munosabatlarnnig doirasi. 
    - Talabaning ayrim xatti-harakatlarini tahlil qilib, ularga pedagogik izohlar
berish.  Oilaga  talaba  tarbiyachi  haqida  maslahat  va  tavsiyalar.  Oila  ham  o‘z
navbatida  farzandi  haqida  o‘z  mulohazalari,  ko‘zatishlari  yuzasidan  guruh
rahbariga quyidagi mazmunda ma’lum axborotlar berib borishi mumkin:
    - Farzandi uyga berilgan vazifalarni qanday bajaradi, unga sarflaydigan vaqti,
dars tayyorlash tartibi, mustaqillik darajasi. 
Logotip
4.2. Guruh rahbari oila va jamoa bilan olib borgan faoliyati O‘quv yurtining oila va keng jamoatchilik bilan aloqasi guruh rahbari orqali amalga oshiriladi. Guruh rahbari ota-onalar bilan olib boradigan ishlariga quyidagi vazifalarni hal qiladi: 1. Ota-onalar bilan yaqindan aloqa o‘rnatadi va aloqani doimo mustaqkamlab boradi; 2. Talabaga nisbatan o‘quv yurtining va oilaning yagona talablar qo‘yishga erishadi; 3. Guruh ota-onalar jamoasini tashkil etib, ularning guruhdagi tarbiyaviy ishlariga faol qatnashishlarini ta’minlaydi; 4. Ota-onalar o‘rtasida pedagogik bilimlarni tarqatadi va ularning pedagogik madaniyatini yuqori darajaga ko‘taradi; 5. Guruhga otaliq qilayotgan tashkilotlar, oila va o‘quv yurtiga yordam beruvchi tashkilotlar bilan aloqa o‘rnatadi va ularni guruhdagi tarbiyaviy ishlarga jalb qiladi. Guruh rahbarining talabani yaxshi tarbiyalashdagi oila va jamoatchilik bilan hamkorligining muvaffaqiyati ularning bola bilan qilayotgan ishlari haqida bir- birlarigaqanchalik ko‘p, aniq va muntazam xabar berib turishlariga bog‘liq. Ana shu maqsadda guruh rahbari oilaga bir qator tizimli axborotlar berib turishi kerak: - Talabaning o‘quv mehnatiga tavsifnoma, o‘qishdagi muvaffaqiyati va muvaffaqiyatsizligi, ularning sabablari, olayotgan baholari. - Talabannig ijtimoiy faolligi haqida axborotlar, talabaning jamoa hayotidagi ishtiroki nimalardan iborat ekanligi, jamoat topshiriqlari va vazifalarning bor- yo‘qligi, sababi, ularga o‘zining munosabati. - Talabaning o‘z o‘rtoqlari, o‘qituvchilari bilan munosabatida vujudga kelgan holatlarning harakteri, o‘quv yurtidagi munosabatlarnnig doirasi. - Talabaning ayrim xatti-harakatlarini tahlil qilib, ularga pedagogik izohlar berish. Oilaga talaba tarbiyachi haqida maslahat va tavsiyalar. Oila ham o‘z navbatida farzandi haqida o‘z mulohazalari, ko‘zatishlari yuzasidan guruh rahbariga quyidagi mazmunda ma’lum axborotlar berib borishi mumkin: - Farzandi uyga berilgan vazifalarni qanday bajaradi, unga sarflaydigan vaqti, dars tayyorlash tartibi, mustaqillik darajasi.
   - Belgilangan kun tartibining bola tomonidan bajarilishi. 
   -  Talabaning  o‘quv  yurti  haqidagi  hikoyalari,  taassurotlari,  gaplari,  guruh
hayotidagi turli voqealarga baholari. 
 
  -  Ota-onaning  ayrim  o‘qituvchilardan,  guruh  rahbaridan,  o‘quv  yurti
rahbarlaridan iltimoslari va takliflari.
Guruh rahbari bilan oila o‘rtasidagi bu xildagi o‘zaro xabarlashuvlar talabani
to‘la o‘rganishga, ta’lim va tarbiyada shu talaba uchun eng maqbul tarbiya va ta’sir
vositasini topishga yordam beradi. Guruh rahbari o‘z ko‘zatishlari, oiladan olgan
axborotlari natijasini kundalikka yozib borsa, undagi to‘plangan ma’lumotlarni
vaqti-vaqtida o‘rganish bilan shularga asoslanib tegishli xulosalar chiqarsa, bola
xulqini va fazilatlarini yaxshilash yo‘llari, keyingi rejalarni belgilasa, erishilgan
darajani  hisobga  olib  yangi  pedagogik  talablar  qo‘yib  bo‘lsa,  tarbiya  albatta
samarali natija beradi.
Guruh rahbarining ota-onalar bilan olib boradigan ishlari tajribasida shaxsiy,
guruh-guruhli va ommaviy kabi shakllar keng tarqalgan. Ayniqsa, uning ota-onalar
bilan  olib  boradigan  ommaviy  ishlari  bu  sohadagi  faoliyatinnig  asosiy
yo‘nalishidir. Chunki bu barcha ota-onalarni birlashtiradi hamda ularni o‘quv yurti
talablari bilan tanishtirish, jamiyatning tarbiyadan ko‘zatadigan maqsadlari, ota-
onaning vazifalari, tarbiyani amalga oshirish yo‘llari, uslub va shakllari haqida
bilim berish, guruh hayotidagi o‘zgarishlar, rejalar haqida maslahatlashish uchun
pedagogik ma’ruzalar tashkil etish ilmiy anjumanlar, “ochiq eshik” kunlari, savol-
javob kechalari, ota-onalar majlislari o‘tkazish ommaviy ishning turlaridir.
Guruh rahbarining tajribasida ota-onalar majlislari keng tarqalgan va qaror
topgan ish shaklidir. Bu majlislar guruh ota-onalar jamoasining yuqori organi
sifatida  o‘z  qarorlari  bilan  guruhdagi,  oiladagi  va  turar  joylardagi  amalga
oshiriladigan tarbiyaviy ishlarning vazifasini va yo‘nalishini belgilab beradi.
Guruh ota-onalar majlislarining bir necha xili mavjud: guruhdagi tashkiliy
ishlar  bilan  bog‘liq  majlislar,  ota-onalarga  pedagogik  ma’lumot  berishga
bag‘ishlangan  majlislar,  munozara  shaklidagi  majlislar,  yarim  yillik  yoki  yil
yakuniga  bag‘ishlangan  majlislar.  Bu  majlislarning  har  biri  o‘z  maqsadiga
tayyorlash va o‘tkazish tartibiga ega.
Logotip
- Belgilangan kun tartibining bola tomonidan bajarilishi. - Talabaning o‘quv yurti haqidagi hikoyalari, taassurotlari, gaplari, guruh hayotidagi turli voqealarga baholari. - Ota-onaning ayrim o‘qituvchilardan, guruh rahbaridan, o‘quv yurti rahbarlaridan iltimoslari va takliflari. Guruh rahbari bilan oila o‘rtasidagi bu xildagi o‘zaro xabarlashuvlar talabani to‘la o‘rganishga, ta’lim va tarbiyada shu talaba uchun eng maqbul tarbiya va ta’sir vositasini topishga yordam beradi. Guruh rahbari o‘z ko‘zatishlari, oiladan olgan axborotlari natijasini kundalikka yozib borsa, undagi to‘plangan ma’lumotlarni vaqti-vaqtida o‘rganish bilan shularga asoslanib tegishli xulosalar chiqarsa, bola xulqini va fazilatlarini yaxshilash yo‘llari, keyingi rejalarni belgilasa, erishilgan darajani hisobga olib yangi pedagogik talablar qo‘yib bo‘lsa, tarbiya albatta samarali natija beradi. Guruh rahbarining ota-onalar bilan olib boradigan ishlari tajribasida shaxsiy, guruh-guruhli va ommaviy kabi shakllar keng tarqalgan. Ayniqsa, uning ota-onalar bilan olib boradigan ommaviy ishlari bu sohadagi faoliyatinnig asosiy yo‘nalishidir. Chunki bu barcha ota-onalarni birlashtiradi hamda ularni o‘quv yurti talablari bilan tanishtirish, jamiyatning tarbiyadan ko‘zatadigan maqsadlari, ota- onaning vazifalari, tarbiyani amalga oshirish yo‘llari, uslub va shakllari haqida bilim berish, guruh hayotidagi o‘zgarishlar, rejalar haqida maslahatlashish uchun pedagogik ma’ruzalar tashkil etish ilmiy anjumanlar, “ochiq eshik” kunlari, savol- javob kechalari, ota-onalar majlislari o‘tkazish ommaviy ishning turlaridir. Guruh rahbarining tajribasida ota-onalar majlislari keng tarqalgan va qaror topgan ish shaklidir. Bu majlislar guruh ota-onalar jamoasining yuqori organi sifatida o‘z qarorlari bilan guruhdagi, oiladagi va turar joylardagi amalga oshiriladigan tarbiyaviy ishlarning vazifasini va yo‘nalishini belgilab beradi. Guruh ota-onalar majlislarining bir necha xili mavjud: guruhdagi tashkiliy ishlar bilan bog‘liq majlislar, ota-onalarga pedagogik ma’lumot berishga bag‘ishlangan majlislar, munozara shaklidagi majlislar, yarim yillik yoki yil yakuniga bag‘ishlangan majlislar. Bu majlislarning har biri o‘z maqsadiga tayyorlash va o‘tkazish tartibiga ega.
Tashkiliy masalalar bilan bog‘liq guruh ota-onalari majlisida odatda ota-
onalar guruhi saylanadi, ish rejalari tasdiqlanadi, ota-onalar o‘rtasidagi vazifalar
taqsimlanadi.
Ko‘pgina o‘quv yurtidagi guruh rahbarining ota-onalar bilan olib borayotgan
ishlari tajribasida savol-javob kechalari, maslahatlar va munozaralar ham vujudga
kelmoqda. Maslahatlar ko‘proq shaxsiy ish shakli bo‘lib, unga guruh rahbari ota
yoki onaga farzandini tarbiyalashdagi qiyinchiliklarni bartaraf etish va boshqa
masalalar  yuzasidan  aniq  maslahatlar  beradi.  Guruh  rahbari  o‘zining  shaxsiy
suhbatini, oilani o‘rganish va ko‘zatish asosida to‘plagan ma’lumotlarni ota-onalar
bilan o‘tkaziladigan ishlarni hisobga olib boradigan maxsus jurnaliga yozib borishi
g‘oyatda muhim. Agar bu xil jurnalni guruh rahbarlari har yili muntazam holda
yuritib borsa, u tarbiyaviy ta’siri yaxshilashning muhim vositasiga aylanadi.
4.3. Ota-onalar bilan ishlashning shakl va metodlari. 
Guruh rahbari ota-onalar bilan ish olib borishda ishlashning xilma-xil shakl
va  metodlaridan  foydalanishi  lozim.  Ota-onalar  bilan  ishlashga  shaxsiy  ishlar
jamoa bilan birgalikda olib borilsa maqsadga muvofiq bo‘ladi. Biz quyida ota-
onalar bilan ishlashning asosiy shakllari bilan tanishib chiqamiz :
1. Talabalarning uylariga borish – bu oila bilan aloqa qilishning eng samarali
shakllaridan  biridir.  Bunda  guruh  rahbari  talabaning  ota-onasi,  uning  yashash
sharoiti, moddiy imkoniyatlari bilan tanishishga imkon topadi.
2.  Ota-onalarni  o‘quv  yurtiga  chaqirish.  Bundan  maqsad,  faqatgina
talabalarning xulqi, savodliligi va boshqa xususiyatlari bilan ota-onani tanishtirish
emas, balki shu bilan birgalikda ota-onalarga pedagogik va ruhiy maslahatlar berib,
ularga talabani oilada tarbiyalashlariga yordam ham qilishdir.
3.  Ota-onalar  bilan  ishlash.  Bu  esa  talabaga  chaqiriqlar  yoki  maxsus
da’vatnomalar orqali amalga oshiriladi.
4. Ota-onalar guruh majlisini o‘tkazish. Bu shakldagi aloqa maxsus ish rejasi
orqali amalga oshiriladi.
5. Ota-onalarni maxsus pedagogik va psixologik bilimlar bilan qurollantirish
maqsadida ular bilan suhbat va ma’ruzalar o‘tkaziladi.
Logotip
Tashkiliy masalalar bilan bog‘liq guruh ota-onalari majlisida odatda ota- onalar guruhi saylanadi, ish rejalari tasdiqlanadi, ota-onalar o‘rtasidagi vazifalar taqsimlanadi. Ko‘pgina o‘quv yurtidagi guruh rahbarining ota-onalar bilan olib borayotgan ishlari tajribasida savol-javob kechalari, maslahatlar va munozaralar ham vujudga kelmoqda. Maslahatlar ko‘proq shaxsiy ish shakli bo‘lib, unga guruh rahbari ota yoki onaga farzandini tarbiyalashdagi qiyinchiliklarni bartaraf etish va boshqa masalalar yuzasidan aniq maslahatlar beradi. Guruh rahbari o‘zining shaxsiy suhbatini, oilani o‘rganish va ko‘zatish asosida to‘plagan ma’lumotlarni ota-onalar bilan o‘tkaziladigan ishlarni hisobga olib boradigan maxsus jurnaliga yozib borishi g‘oyatda muhim. Agar bu xil jurnalni guruh rahbarlari har yili muntazam holda yuritib borsa, u tarbiyaviy ta’siri yaxshilashning muhim vositasiga aylanadi. 4.3. Ota-onalar bilan ishlashning shakl va metodlari. Guruh rahbari ota-onalar bilan ish olib borishda ishlashning xilma-xil shakl va metodlaridan foydalanishi lozim. Ota-onalar bilan ishlashga shaxsiy ishlar jamoa bilan birgalikda olib borilsa maqsadga muvofiq bo‘ladi. Biz quyida ota- onalar bilan ishlashning asosiy shakllari bilan tanishib chiqamiz : 1. Talabalarning uylariga borish – bu oila bilan aloqa qilishning eng samarali shakllaridan biridir. Bunda guruh rahbari talabaning ota-onasi, uning yashash sharoiti, moddiy imkoniyatlari bilan tanishishga imkon topadi. 2. Ota-onalarni o‘quv yurtiga chaqirish. Bundan maqsad, faqatgina talabalarning xulqi, savodliligi va boshqa xususiyatlari bilan ota-onani tanishtirish emas, balki shu bilan birgalikda ota-onalarga pedagogik va ruhiy maslahatlar berib, ularga talabani oilada tarbiyalashlariga yordam ham qilishdir. 3. Ota-onalar bilan ishlash. Bu esa talabaga chaqiriqlar yoki maxsus da’vatnomalar orqali amalga oshiriladi. 4. Ota-onalar guruh majlisini o‘tkazish. Bu shakldagi aloqa maxsus ish rejasi orqali amalga oshiriladi. 5. Ota-onalarni maxsus pedagogik va psixologik bilimlar bilan qurollantirish maqsadida ular bilan suhbat va ma’ruzalar o‘tkaziladi.
6. Savol-javoblar kechasi. Ishning bu shakli guruh talabalarning xususiyati,
harakterini yaxshiroq o‘zlashtirish imkonini beradi.
7. Ota-onalarning tarbiya borasidagi ilg‘or tajribalar bilan fikr almashish,
o‘rtoqlashish. Bu narsa quyidagi mavzuda bo‘lishi mumkin:
a) yoshlarni qanday qilib mehnatga tayyorlash mumkin?
b) talabaning kundalik rejimi haqida.
v)  “Ota-onalarning  obro‘si”  haqida,  “Oilada  yoshlarga  axloqiy  tarbiya
berish” va hokazolar to‘g‘risida anjumanlar o‘tkazish.
8.  O‘quv  yurti  qoshida  ota-onalar  universitetlarini  tashkil  etish  va  bu
universitetlardan tizimli ish olib borish:
a) ota-onalarni tarbiya sohasidagi adabiyotlar bilan tanishtirish.
b) “Ota-onalar, sizlar uchun” degan mavzuda og‘zaki jurnal.
v)  faol  ota-onalarning  tarbiyaviy  ish  tajribalari  bilan  boshqa  guruh
rahbarlarini tanishtirish kabi ishlar olib borilishi lozim.
Guruh rahbarining ota-onalar bilan olib boradigan ishlari g‘oyat keng, ko‘p
qirrali bo‘lib, bu ishlar faqat guruh va o‘quv yurti miqyosi bilan cheklanmaydi,
aksincha  turar  joylardagi  va  talabaning  ota-onasi  ishlab  turgan  korxonadagi
jamoatchilik bilan ham yaqin aloqada bo‘lishni taqozo etadi.
Bizning yosh avlod xalkimizniig inkilobiy, mehnat, jangovar an’analarini
uzlashtirib, uziga katta avlodning eng yaxshi fazilatlarini — goyaviy e’tikod va
matonatni, Vatanga muxabbatni, uning ikgisodiy, siyosiy va jangovar kudratini
mustahkamlashda ishtirok etishga intilishni singdiribgina uz bobolari  va otalari
ishini davom ettira va kupaytira oladi. Bu ishda ota-onalar ayniksa muhim urin
tutishlari kerak.1
Buni barcha guruh rahbarlari nazarda tutishlari muhimdir, Bunda  shaxsning
huquqiy  yetukligi  shaxs  ijtimoiylashuvining  maxsuli  ekanligini  har  bir  oilaga
tushuntirish goyat muhimdir. Oila  shaxs uchun uning ijtimoiylashuv jaraeni ruy
beradigan, uning a hloki, duiyokarashi  asoslari  va hokazolar tarkib topadigan
dastlabki va ni hoyatda mu him a hamiyatga ega bulgan jamoadir.
Oila  boshka  tarbiyaviy  muassasalardan  farkli  pavishda  odamning  butun
hayoti davomida uning barcha tomonlariga, kirralariga ta’sir kursatishga kodirdir
1 Рахимжонов Н. “Ёшлар иқтисодий тафаккурини шакллантиришда оиланинг роли” Т., 2005 (Б.М.И.)
Logotip
6. Savol-javoblar kechasi. Ishning bu shakli guruh talabalarning xususiyati, harakterini yaxshiroq o‘zlashtirish imkonini beradi. 7. Ota-onalarning tarbiya borasidagi ilg‘or tajribalar bilan fikr almashish, o‘rtoqlashish. Bu narsa quyidagi mavzuda bo‘lishi mumkin: a) yoshlarni qanday qilib mehnatga tayyorlash mumkin? b) talabaning kundalik rejimi haqida. v) “Ota-onalarning obro‘si” haqida, “Oilada yoshlarga axloqiy tarbiya berish” va hokazolar to‘g‘risida anjumanlar o‘tkazish. 8. O‘quv yurti qoshida ota-onalar universitetlarini tashkil etish va bu universitetlardan tizimli ish olib borish: a) ota-onalarni tarbiya sohasidagi adabiyotlar bilan tanishtirish. b) “Ota-onalar, sizlar uchun” degan mavzuda og‘zaki jurnal. v) faol ota-onalarning tarbiyaviy ish tajribalari bilan boshqa guruh rahbarlarini tanishtirish kabi ishlar olib borilishi lozim. Guruh rahbarining ota-onalar bilan olib boradigan ishlari g‘oyat keng, ko‘p qirrali bo‘lib, bu ishlar faqat guruh va o‘quv yurti miqyosi bilan cheklanmaydi, aksincha turar joylardagi va talabaning ota-onasi ishlab turgan korxonadagi jamoatchilik bilan ham yaqin aloqada bo‘lishni taqozo etadi. Bizning yosh avlod xalkimizniig inkilobiy, mehnat, jangovar an’analarini uzlashtirib, uziga katta avlodning eng yaxshi fazilatlarini — goyaviy e’tikod va matonatni, Vatanga muxabbatni, uning ikgisodiy, siyosiy va jangovar kudratini mustahkamlashda ishtirok etishga intilishni singdiribgina uz bobolari va otalari ishini davom ettira va kupaytira oladi. Bu ishda ota-onalar ayniksa muhim urin tutishlari kerak.1 Buni barcha guruh rahbarlari nazarda tutishlari muhimdir, Bunda shaxsning huquqiy yetukligi shaxs ijtimoiylashuvining maxsuli ekanligini har bir oilaga tushuntirish goyat muhimdir. Oila shaxs uchun uning ijtimoiylashuv jaraeni ruy beradigan, uning a hloki, duiyokarashi asoslari va hokazolar tarkib topadigan dastlabki va ni hoyatda mu him a hamiyatga ega bulgan jamoadir. Oila boshka tarbiyaviy muassasalardan farkli pavishda odamning butun hayoti davomida uning barcha tomonlariga, kirralariga ta’sir kursatishga kodirdir 1 Рахимжонов Н. “Ёшлар иқтисодий тафаккурини шакллантиришда оиланинг роли” Т., 2005 (Б.М.И.)
va  odatda  ta’sir  kursatadi.  Oila  tarbiya  vazifasining  bu  ulkap  mikyosi  uning
mafkuraviy  va  psixologik  ta’sir  kursatiishning   chuqur  uziga  hosligi   bilan
uygunlashib ketadi. Bu esa uni oliy darajada ta’sirchan kilibgina kolmay, shu bilan
birga sha hsni shakllantirish jarayonining zarur buginiga ham aylantiradi.
Oilanipg yuksak tarbiyaviy imkoniyati  shaxslar va ota-onalarning uziga hos
hususiyatlari:  kon-karindoshligi,  muhabbati,  yakinligi,  ishonchi,  burch  hissi,
obruliligi va hokazolar bilan ta’minlanadi. Uz farzandining barcha zaif va kuchli
tomonlarini yurgakdagi chogidan biladigan, uning kalbidagi eng kichik harakatni
ham sezadigan va tushunadigan, unga ta’sir etishni biladigan onadan va otadan ya
hshirok.  kim  ham  ularni  ezgulikka,  mehnatsevarlikka,  dustlikka,  muhabbatga
urgata oladi!
Ma’lumki, xilma- hil faoliyat sharoitida  shaxsning kobiliyatlari eng samarali
rivojlanadi, uning ijodiy imkoniyatlari ochiladi,  shaxsni oiladan boshka kaerda
ham  faoliyatning  hilma-  hil  turlariga  jalb  etish  mumkin.  Oilaviy  tarbiyanipg
kimmatliligi  va  a  hamiyati  yana  shundaki,  kichik   shaxslik  paytida  oilada
egallangan narsalar bir umr saklanib koladi. Xuddi shuning uchun ota-onalarning
shaxslarni  har  tomonlama  tarbiyalash  majburiyati  konuniy  tarzda  belgilab
kuyilgan.
Guruh rahbarlari ota-onalar bilan birgalikda tarbiyaviy ishni tashkil etar
zkanlar,  eng  yangi  psixologik-pedagogik  tadkikotlar  ma’lumotlarini  e’tiborga
olishlari  ham  mu  himdir,  ularga  ;muvofik  usib  kelayotgan  kishi  sha  hsini
shakllantirishga oilaning kushadigan hissasi turli yosh boskichlarida turlicha buladi
va tulkinsimon uzgaradi. Dastlabki 3 yil ichida u ayniksa kuchli buladi, shundan
keyin oilaviy ta’sirning muayyan darajada barkarorlashuvi davri boshlanadi. Uning
navbatdagi chukkisik» odatda ma htabgacha yosh tugaydigan paytga tugri keladi,
shundan keyin ta hminan usmirlik davrigacha u zaiflashgandek buladi. Yana ota-
onalariing ta’siri ota-ona oilasidan ajralib, uz oilasini uzguncha ancha kuchayadi.
Psihologik-pedagogik  tadkikotlarning  ma’lumotlari  ba’zan   shaxsning
imkoniyatlari tugrisidagi barkaror tasavvurlarni uzgartirib yuboradi. Masalan, ych
yillik  shaxslar olimlar bir necha yil mukaddam ta hmin kilganlariga nisbatan ancha
chukur  idrok  etish  kobiliyaiga  ega, uch  yoshli   shaxs  hozir  fakat  olti  yeshli
shaxslar kilgan va kilmagan narsalarni bilishi va kilishi mumkinligi kichkintoyni
Logotip
va odatda ta’sir kursatadi. Oila tarbiya vazifasining bu ulkap mikyosi uning mafkuraviy va psixologik ta’sir kursatiishning chuqur uziga hosligi bilan uygunlashib ketadi. Bu esa uni oliy darajada ta’sirchan kilibgina kolmay, shu bilan birga sha hsni shakllantirish jarayonining zarur buginiga ham aylantiradi. Oilanipg yuksak tarbiyaviy imkoniyati shaxslar va ota-onalarning uziga hos hususiyatlari: kon-karindoshligi, muhabbati, yakinligi, ishonchi, burch hissi, obruliligi va hokazolar bilan ta’minlanadi. Uz farzandining barcha zaif va kuchli tomonlarini yurgakdagi chogidan biladigan, uning kalbidagi eng kichik harakatni ham sezadigan va tushunadigan, unga ta’sir etishni biladigan onadan va otadan ya hshirok. kim ham ularni ezgulikka, mehnatsevarlikka, dustlikka, muhabbatga urgata oladi! Ma’lumki, xilma- hil faoliyat sharoitida shaxsning kobiliyatlari eng samarali rivojlanadi, uning ijodiy imkoniyatlari ochiladi, shaxsni oiladan boshka kaerda ham faoliyatning hilma- hil turlariga jalb etish mumkin. Oilaviy tarbiyanipg kimmatliligi va a hamiyati yana shundaki, kichik shaxslik paytida oilada egallangan narsalar bir umr saklanib koladi. Xuddi shuning uchun ota-onalarning shaxslarni har tomonlama tarbiyalash majburiyati konuniy tarzda belgilab kuyilgan. Guruh rahbarlari ota-onalar bilan birgalikda tarbiyaviy ishni tashkil etar zkanlar, eng yangi psixologik-pedagogik tadkikotlar ma’lumotlarini e’tiborga olishlari ham mu himdir, ularga ;muvofik usib kelayotgan kishi sha hsini shakllantirishga oilaning kushadigan hissasi turli yosh boskichlarida turlicha buladi va tulkinsimon uzgaradi. Dastlabki 3 yil ichida u ayniksa kuchli buladi, shundan keyin oilaviy ta’sirning muayyan darajada barkarorlashuvi davri boshlanadi. Uning navbatdagi chukkisik» odatda ma htabgacha yosh tugaydigan paytga tugri keladi, shundan keyin ta hminan usmirlik davrigacha u zaiflashgandek buladi. Yana ota- onalariing ta’siri ota-ona oilasidan ajralib, uz oilasini uzguncha ancha kuchayadi. Psihologik-pedagogik tadkikotlarning ma’lumotlari ba’zan shaxsning imkoniyatlari tugrisidagi barkaror tasavvurlarni uzgartirib yuboradi. Masalan, ych yillik shaxslar olimlar bir necha yil mukaddam ta hmin kilganlariga nisbatan ancha chukur idrok etish kobiliyaiga ega, uch yoshli shaxs hozir fakat olti yeshli shaxslar kilgan va kilmagan narsalarni bilishi va kilishi mumkinligi kichkintoyni
yurishdan  oldin  suzishga,  ona tili  bilan  deyarli  baravar  chet  tilida gapirishga
urganish mumkinligi va hokazolar ma’lum buldi.
Va holanki, tajribaning kursatishicha, ota-onalar kupincha uzlarini tarbiyaviy
ishga tula tayyor deb biladilar va maxsus pedagogik bilimlarni egallashni zarur deb
hisoblamaydilar. Ota-onalarning bu husuiyatini tanikli pedagog va psi holog K. D.
Ushinskiy uz davrida ta’kidlagan edi. «Tarbiya san’ati, — deb degan edi u, —
shunday hususiyatga  egaki,  deyarli barchaga tanish va tushunarli, ba’zilarga esa
juda oson ish bulib tuyuladi — odam bu ish bilan nazariy va amaliy ji hatdan
kanchalik kam tanish bulsa, unga bu shunchalik tushunarli va oson bulib kurinadi.
Deyarli hamma tarbiya sabr-tokatni talab etishini e’tirof kilishadi, ayrimlar buning
uchun tugma kobiliyat va malaka, ya’ni kunikma kerak, deb uylaydilar; lekin juda
kam odam sabr-tokat, tugma kobiliyat va malakadan tashkari yana ma hsus bilimlar
.kerakligi hakida ishonch hosil kiilish-
Bunday bilimlarniiig yukligi oilaviy tarbiyada kuplab hatolarga olib keladi,
guru h ra hbari ota-onalar bilan ishlashda buni hisobga olmay iloji yuk.. Bu
jihatdan  ota-onalarning   shaxslarni  tarbiyalashdagi  kuydagi  kiyinchiliklari  va
hatolarini ajratib kursagish mumkin:
1. Ota-onalarning  shaxslar bilan muomalasining yetishmasligi. Ular uzlari,
ishlari hakida kam suzlab beradilar, o‘quv bilim yurti talabalar jamoasining  hayoti,
uz   shaxssining  kizikishlari,  uning  jamoat  ishlari,  bu  ishga  munosabati  va
hokazolar bilan kam kizikadilar. Muomalaning yetishmasligi  shaxslarning ota-
onadan  uzoklashishiga  olib  keladi,  ;kattalarni   shaxsga  yanada  faolrok  ta’sir
kursatish imkoniyatidan ma hrum etadi.
2.  shaxslarni  me  hnat  jarayonlariga  jalb  etish  orkali  ularning  me  hnat
tarbiyasini tashkil kila bilmaslik Ona ishga kumilib ketgan paytda shaxslar oilaviy
ishlardan,  turar  joylardagi  ishlardan  va  hokazolardan  ozod  etiladilar.  Buning
natijasida mehnatga mensimay munosabatda buladilar.
3.  Ota-onalar  turmushida  salbiy  misollarning  mavjudligi   o‘quv
muassasasining pedagogik kuch-gayratini yukka chikaradi.
4. Ota-onalar tarbiyaviy ta’sirinipg izchil emasligi — onda-sonda ukishini
tekshirish,  biror  nojuya ish uchun jazolash va   hokazolar
ahlokiy  immunitet hosil bulishiga yordam bermaydi.
Logotip
yurishdan oldin suzishga, ona tili bilan deyarli baravar chet tilida gapirishga urganish mumkinligi va hokazolar ma’lum buldi. Va holanki, tajribaning kursatishicha, ota-onalar kupincha uzlarini tarbiyaviy ishga tula tayyor deb biladilar va maxsus pedagogik bilimlarni egallashni zarur deb hisoblamaydilar. Ota-onalarning bu husuiyatini tanikli pedagog va psi holog K. D. Ushinskiy uz davrida ta’kidlagan edi. «Tarbiya san’ati, — deb degan edi u, — shunday hususiyatga egaki, deyarli barchaga tanish va tushunarli, ba’zilarga esa juda oson ish bulib tuyuladi — odam bu ish bilan nazariy va amaliy ji hatdan kanchalik kam tanish bulsa, unga bu shunchalik tushunarli va oson bulib kurinadi. Deyarli hamma tarbiya sabr-tokatni talab etishini e’tirof kilishadi, ayrimlar buning uchun tugma kobiliyat va malaka, ya’ni kunikma kerak, deb uylaydilar; lekin juda kam odam sabr-tokat, tugma kobiliyat va malakadan tashkari yana ma hsus bilimlar .kerakligi hakida ishonch hosil kiilish- Bunday bilimlarniiig yukligi oilaviy tarbiyada kuplab hatolarga olib keladi, guru h ra hbari ota-onalar bilan ishlashda buni hisobga olmay iloji yuk.. Bu jihatdan ota-onalarning shaxslarni tarbiyalashdagi kuydagi kiyinchiliklari va hatolarini ajratib kursagish mumkin: 1. Ota-onalarning shaxslar bilan muomalasining yetishmasligi. Ular uzlari, ishlari hakida kam suzlab beradilar, o‘quv bilim yurti talabalar jamoasining hayoti, uz shaxssining kizikishlari, uning jamoat ishlari, bu ishga munosabati va hokazolar bilan kam kizikadilar. Muomalaning yetishmasligi shaxslarning ota- onadan uzoklashishiga olib keladi, ;kattalarni shaxsga yanada faolrok ta’sir kursatish imkoniyatidan ma hrum etadi. 2. shaxslarni me hnat jarayonlariga jalb etish orkali ularning me hnat tarbiyasini tashkil kila bilmaslik Ona ishga kumilib ketgan paytda shaxslar oilaviy ishlardan, turar joylardagi ishlardan va hokazolardan ozod etiladilar. Buning natijasida mehnatga mensimay munosabatda buladilar. 3. Ota-onalar turmushida salbiy misollarning mavjudligi o‘quv muassasasining pedagogik kuch-gayratini yukka chikaradi. 4. Ota-onalar tarbiyaviy ta’sirinipg izchil emasligi — onda-sonda ukishini tekshirish, biror nojuya ish uchun jazolash va hokazolar ahlokiy immunitet hosil bulishiga yordam bermaydi.
5.  Oilaviy tarbiyaning asosi sifatida takiklashlar sistemasi — ijobiy namuna
asosida tarbiyalay bilmaslik, shaxs hayotini u har doim turli hatti-harakatni mashk
kiladigan tarzda tashkil eta olmaslik natijasidir. Bu sistema shaxsning kattalar
hohishiga salbiy munosabatini tugdiradi, mustakillikning rivojlanishini susaytiradi.
6. Harakatlarning o‘quv bilim yurti bilan muvofiqlashtirilmagan-ligi yoki u
bilan  kelishmovchilik.  Tarbiyalanuvchida  pedagogga,  o‘quv  bilim  yurtiga
ishonchsizlik paydo buladi va usib boradi, bu esa uning  kamchiliklarini tuzatishni
kiyin-lashtiradi, pedagogik ji hatdan karovsizlik holatiga olib keladi.
7. Ayrim ota-onalarning shaxslar ulgayib borishi bilan tarbiyaviy faollikni
susaytirib yuborishlari, bu esa shaxslarning ota-onalardan uzoklashuviga,  o‘quv
bilim yurtiga kizikishi pasayishiga va hokazolarga olib keladi.
8. Karorlar kabul kilishda kechikish. Shaxs katta bulgandan keyin akli kirib,
tuzaladi deb uylash odatda uzini oqlamaydi, kupincha kayta tarbiyalashni talab
etadigan pedagogik jihatdan karoveizlik holatiga olib keladi.
Kursatib utilgan kamchiliklar katoriga ota-onalarning tarbiya usullarini bush
bilishlarini,  shaxslar ulgayishi bilan ularni uzgartirishni  bilmaslik yoki istamaslik
ota bilan onaning talablari birligining, pedagogik odob, chidamning yukligi, ota-
onalarning turmushning ma’naviy tomoniga zid tarzda moddiy tomoniga kizikib
ketishi va boshkalarni kushish mumkin.
Ota-onalar bilan ish shakllari va usullarini tanlashni odatda guruh ra hbari uz
shaxsiy hususiyatlari tajribasini, talabalarning oilalarida vujudga kelgan uziga hos
hususiyatlarni,  ota-onalarning  bilim  va  tajribasini,  tarbiyalanuvchilarni
tarbiyalashda  yukorida  kursatib  utilgan  hatolar  va  kyinchiliklarni,  fe’l-atvor
hususiyatlarini,   o‘quv muassasasi  pedagoglar  jamoasidagi  muhitni, ota-onalar
bilan ish olib borishda tarkib topgan an’analarni va hokazolarni hisobga olib
belgilaydi,  Tajribaning  kursatishicha,  guruh  ra  hbarining  ota-onalar  bilan
hamkorligining  ommaviy,  guruh.  tarzidagi  va  yakka  tartibdagi  ish  shakllarini
okilona birga kushib olib borish, bunda uning mazmunida izchillikka rioya etish
orkali erishiladi.
Kursatilgan shakllar ta’rifi va ularni kullashning eng yukori natija berishiii
ta’minlaidigan shart-sharoitlarga kiskacha tuxtalib utamiz.
Logotip
5. Oilaviy tarbiyaning asosi sifatida takiklashlar sistemasi — ijobiy namuna asosida tarbiyalay bilmaslik, shaxs hayotini u har doim turli hatti-harakatni mashk kiladigan tarzda tashkil eta olmaslik natijasidir. Bu sistema shaxsning kattalar hohishiga salbiy munosabatini tugdiradi, mustakillikning rivojlanishini susaytiradi. 6. Harakatlarning o‘quv bilim yurti bilan muvofiqlashtirilmagan-ligi yoki u bilan kelishmovchilik. Tarbiyalanuvchida pedagogga, o‘quv bilim yurtiga ishonchsizlik paydo buladi va usib boradi, bu esa uning kamchiliklarini tuzatishni kiyin-lashtiradi, pedagogik ji hatdan karovsizlik holatiga olib keladi. 7. Ayrim ota-onalarning shaxslar ulgayib borishi bilan tarbiyaviy faollikni susaytirib yuborishlari, bu esa shaxslarning ota-onalardan uzoklashuviga, o‘quv bilim yurtiga kizikishi pasayishiga va hokazolarga olib keladi. 8. Karorlar kabul kilishda kechikish. Shaxs katta bulgandan keyin akli kirib, tuzaladi deb uylash odatda uzini oqlamaydi, kupincha kayta tarbiyalashni talab etadigan pedagogik jihatdan karoveizlik holatiga olib keladi. Kursatib utilgan kamchiliklar katoriga ota-onalarning tarbiya usullarini bush bilishlarini, shaxslar ulgayishi bilan ularni uzgartirishni bilmaslik yoki istamaslik ota bilan onaning talablari birligining, pedagogik odob, chidamning yukligi, ota- onalarning turmushning ma’naviy tomoniga zid tarzda moddiy tomoniga kizikib ketishi va boshkalarni kushish mumkin. Ota-onalar bilan ish shakllari va usullarini tanlashni odatda guruh ra hbari uz shaxsiy hususiyatlari tajribasini, talabalarning oilalarida vujudga kelgan uziga hos hususiyatlarni, ota-onalarning bilim va tajribasini, tarbiyalanuvchilarni tarbiyalashda yukorida kursatib utilgan hatolar va kyinchiliklarni, fe’l-atvor hususiyatlarini, o‘quv muassasasi pedagoglar jamoasidagi muhitni, ota-onalar bilan ish olib borishda tarkib topgan an’analarni va hokazolarni hisobga olib belgilaydi, Tajribaning kursatishicha, guruh ra hbarining ota-onalar bilan hamkorligining ommaviy, guruh. tarzidagi va yakka tartibdagi ish shakllarini okilona birga kushib olib borish, bunda uning mazmunida izchillikka rioya etish orkali erishiladi. Kursatilgan shakllar ta’rifi va ularni kullashning eng yukori natija berishiii ta’minlaidigan shart-sharoitlarga kiskacha tuxtalib utamiz.