GURUH RAHBARINING OILA VA JAMOATCHILIK HAMKORLIGIDA
OLIB BORADIGAN PEDAGOGIK FAOLIYATI.
Reja:
4.1. Tarbiyaviy ishlarni amalga oshirishda "Oila, mahalla, o‘quv bilim yurti
hamkorligi" Konsepsiyasining o‘rni va ahamiyati.
4.2. Guruh rahbari oila va jamoa bilan olib borgan faoliyati
4.3. Ota-onalar bilan ishlashning shakl va metodlari.
4.4. Yoshlarni tarbiyalashda oila, mahalla va o‘quv yurtining hamkorligini amalga
oshishirsh tamoyillari va bosqichlari.
Tarbiya jarayoni ishtirokchilari sa’y- harakatlarini birlashtirish maksadida
1993 yilda ishlab chikilgan "Oila, mahalla, o‘quv bilim yurti hamkorligi"
Konsepsiyasi yoshlarni istiqlol g‘oyalariga sadoqatli, ma’naviy barkamol,
vatanparvar etib tarbiyalashda keng jamoatchilik faoliyatini muvofiqlashtirish
borasida ma’lum dasturilamal buldi.
Mamlakatimizda keyingi yillarda qabul qilingan ta’lim va tarbiya
turg‘risidagi qator me’yoriy hujjatlar, jumladan O‘zbekiston Respublikasining
"Ta’lim to‘g‘risida"gi qonuni, "Kadrlar tayyorlash milliy dasturi" bozor
iqtisodiyoti sharoitlarida muvaffaqiyatli ishlay oladigan, mustaqil fikrlovchi
kadrlarni tayyorlashda oila, mahalla va o‘quv bilim yurti nufuzini yanada yuqori
pog‘onaga kutarishni taqzo etadi.
Zero, ta’lim-tarbiyani takomillashtirishda ham davlat bosh islohotchidir,
Prezidentimiz ta’kidlaganidek, birinchidan, yosh avlodga o‘zligimizni, muqaddas
an’analarimizni anglash tuyg‘ularini, xalqimizning ko‘p asrlar davomida
shakllangan ezgu orzularini, jamiyatimiz oldiga bugun qo‘yilgan oliy maqsad va
vazifalarni singdirish;
ikkinchidan, jamiyatimizda bugun mavjud bo‘lgan hurfikrlikdan qat’iy
nazar yoshlarni jipslashtiradigan, xalqimiz va davlatimiz daxlsizligini asraydigan,
el-yurtimizni eng yuksak maqsadlar sari chorlaydigan yagona g‘oya — milliy
mafkuraga sadoqat ru hida tarbiyalash;
uchinchidan, yoshlarni baynalmilal jahon xamjamiyatida, xalqaro
maydonda O‘zbekistonga munosib hurmat tug‘dirish uchun intilish ru hida
tarbiyalash;
to‘rtinchidan, yosh avlodni vatanparvarlik, el-yurtga sadokat, yuksak
odamiylik va insoniy fazilatlar ruhida tarbiyalash;
beshinchidan, yosh avlodni ulug‘ ajdodlarimizning munosib vorislari
ekanliklari, ayni vaqtda jahon va zamonning umumbashariy yutuqlarini egallash
ruhida tarbiyalash O‘zbekistonda talaba-yoshlarni tarbiyalashning eng dolzarb
masalasidir.
Davlatimiz rahbari ko‘rsatib berganidek, ta’lim-tarbiya so hasidagi
islohotlar:
birinchidan, ijtimoiy-siyosiy iqlimga ijobiy ta’sir ko‘rsatishga, umuman
mamlakatdagi mavjud muhitni butunlay o‘zgartirishga;
ikkinchidan, insonning hayotda o‘z o‘rnini topishini tezlashtirishga;
uchinchidan, jamiyatda mustaqil fikrlovchi erkin Shaxsni shakllantirishta;
to‘rtinchidan, insondagi mavjud salohiyatni to‘la ro‘yobga chiqarishga;
beshinchidan, umumiy va maxsus bilimlarga ega, ongli, tafakkuri ozod,
zamonaviy Duneqarash, milliy va umuminsoniy qadriyatlarga voris bo‘lgan, kuchli
fuqarolik jamiyatini barpo etadigan komil insonlarni tarbiyalashga qaratilgan.
Mazkur Konsepsiyada taraqietimizning ma’naviy-a hloqiy negizi milliy va
umuman insoniy qadriyatlar uyg‘unligi ekanligi e’tirof etildi, milliy va
umuminsoniy tarbiyaning quyidagi o‘zaro aloqalari, uyg‘un yo‘nalishlari belgilab
olindi.
Milliy tarbiya yo‘nalishi orqali yoshlarda o‘zlikni anglash, vatanparvarlik,
milliy Fypyp, millatlararo muloqot madaniyati, milliy mafkuraviy onglilik, milliy
odob, fidoyilik fazilatlari shakllantiriladi.
Umuminsoniy yo‘nalishda huquqiy, iqtisodiy, jismoniy, aqliy, estetik,
ekologik, gigienik va boshqa tarbiya yo‘nalishlari amalga oshiriladi. Bu
Konsepsiya milliy davlatchilik va jamiyat qurilishi talablari asosliligini
ta’minlaydi.
Konsepsiyada oilaga alohida e’tibor qaratildi. O‘zbekistonda 1998 yil "Oila
yili" deb e’lon qilinishi oilaning tarbiyaviy rolini yanada kuchaytiradi. qayd etilgan
masalalar jamiyatimiz, xalqimiz, davlatimiz taqdiri va uning dunyo miqyosidagi
siesiy, iqtisodiy, ijtimoiy salohiyatini shakllantirishda g‘oyat katta ahamiyatga
ega ekanligiga O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 1998 yil 26
martda qabul qilingan "Ijtimoiy-ma’naviy muhitni yanada sog‘lomlashtirish, diniy
aqidaparastlikning oldini olish chora-tadbirlari to‘g‘risida"gi 130-sonli qarori misol
bo‘la oladi.
Shuningdek, O‘zbekiston Respublikasining "Ta’lim
to‘g‘risida"gi
qonunining 30-moddasida "Voyaga yetmagan shaxslarning ota-onalari yoki
qonuniy vakillari shaxsning qonuniy huquqlari va manfaatlarini himoya qilishlari
shart hamda ularning tarbiyasi, o‘quv muassasasigacha, umumiy o‘rta, o‘rta
maxsus, kasb-xunar ta’limi olishlari uchun javobgardirlar", deb belgilab
qo‘yilgan.
"Kadrlar tayyorlash milliy dasturi"ning 3.2 bandida esa ta’lim oluvchilarning
o‘qishi, turmushi va dam olishi uchun shart-sharoitlar yaratish borasidagi vazifalar
hal etilishida jamoatchilik boshqaruvini rivojlantirishga alohida e’tibor berilgan.
Bu "Oila, o‘quv bilim yurti, mahalla hamkorligi" bugungi kunning ma’naviy,
ma’rifiy, mafkuraviy, tarbiyaviy zarurati ekanligini bildiradi. Yosh avlodni
ma’naviy-a hloqiy tarbiyalashda xalqimizning boy milliy, madaniy, tarixiy
an’analariga, urf-odatlariga hamda umumbashariy qadriyatlarga asoslangan
samarali, zamonaviy pedagogik texnologiyaning ishlab chiqilib, amaliyotga joriy
etilishi, shaxsni tarbiyalash va uni har tomonlama kamol toptirishning ustuvorligini
ta’minlash; umumiy hamda milliy pedagogik madaniyatni oshirish; mamlakatimiz
fuqarolari orasida milliy mafkuraviy tarbiya ishlarini takomillashtirish "Oila,
mahalla, o‘quv bilim yurti hamkorligi" Konsepsiyasining asosiy maqsadidir.
O‘zbekistonda ruy berayotgan uzgarishlar "Oila, mahalla, o‘quv bilim yurti
hamkorligi" yo‘nalishidagi shaxs tarbiyasida oila, ota-ona, mahalla, o‘quv bilim
yurtining asosiy vazifalarini mazmunan yangilab hayotga tatbiq etishni taqozo
qiladi.
4.2. Guruh rahbari oila va jamoa bilan olib borgan faoliyati
O‘quv yurtining oila va keng jamoatchilik bilan aloqasi guruh rahbari orqali
amalga oshiriladi. Guruh rahbari ota-onalar bilan olib boradigan ishlariga quyidagi
vazifalarni hal qiladi:
1. Ota-onalar bilan yaqindan aloqa o‘rnatadi va aloqani doimo
mustaqkamlab boradi;
2. Talabaga nisbatan o‘quv yurtining va oilaning yagona talablar qo‘yishga
erishadi;
3. Guruh ota-onalar jamoasini tashkil etib, ularning guruhdagi tarbiyaviy
ishlariga faol qatnashishlarini ta’minlaydi;
4. Ota-onalar o‘rtasida pedagogik bilimlarni tarqatadi va ularning pedagogik
madaniyatini yuqori darajaga ko‘taradi;
5. Guruhga otaliq qilayotgan tashkilotlar, oila va o‘quv yurtiga yordam
beruvchi tashkilotlar bilan aloqa o‘rnatadi va ularni guruhdagi tarbiyaviy ishlarga
jalb qiladi.
Guruh rahbarining talabani yaxshi tarbiyalashdagi oila va jamoatchilik bilan
hamkorligining muvaffaqiyati ularning bola bilan qilayotgan ishlari haqida bir-
birlarigaqanchalik ko‘p, aniq va muntazam xabar berib turishlariga bog‘liq. Ana
shu maqsadda guruh rahbari oilaga bir qator tizimli axborotlar berib turishi kerak:
-
Talabaning o‘quv mehnatiga tavsifnoma, o‘qishdagi
muvaffaqiyati va muvaffaqiyatsizligi, ularning sabablari, olayotgan baholari.
- Talabannig ijtimoiy faolligi haqida axborotlar, talabaning jamoa hayotidagi
ishtiroki nimalardan iborat ekanligi, jamoat topshiriqlari va vazifalarning bor-
yo‘qligi, sababi, ularga o‘zining munosabati.
- Talabaning o‘z o‘rtoqlari, o‘qituvchilari bilan munosabatida vujudga kelgan
holatlarning harakteri, o‘quv yurtidagi munosabatlarnnig doirasi.
- Talabaning ayrim xatti-harakatlarini tahlil qilib, ularga pedagogik izohlar
berish. Oilaga talaba tarbiyachi haqida maslahat va tavsiyalar. Oila ham o‘z
navbatida farzandi haqida o‘z mulohazalari, ko‘zatishlari yuzasidan guruh
rahbariga quyidagi mazmunda ma’lum axborotlar berib borishi mumkin:
- Farzandi uyga berilgan vazifalarni qanday bajaradi, unga sarflaydigan vaqti,
dars tayyorlash tartibi, mustaqillik darajasi.
- Belgilangan kun tartibining bola tomonidan bajarilishi.
- Talabaning o‘quv yurti haqidagi hikoyalari, taassurotlari, gaplari, guruh
hayotidagi turli voqealarga baholari.
- Ota-onaning ayrim o‘qituvchilardan, guruh rahbaridan, o‘quv yurti
rahbarlaridan iltimoslari va takliflari.
Guruh rahbari bilan oila o‘rtasidagi bu xildagi o‘zaro xabarlashuvlar talabani
to‘la o‘rganishga, ta’lim va tarbiyada shu talaba uchun eng maqbul tarbiya va ta’sir
vositasini topishga yordam beradi. Guruh rahbari o‘z ko‘zatishlari, oiladan olgan
axborotlari natijasini kundalikka yozib borsa, undagi to‘plangan ma’lumotlarni
vaqti-vaqtida o‘rganish bilan shularga asoslanib tegishli xulosalar chiqarsa, bola
xulqini va fazilatlarini yaxshilash yo‘llari, keyingi rejalarni belgilasa, erishilgan
darajani hisobga olib yangi pedagogik talablar qo‘yib bo‘lsa, tarbiya albatta
samarali natija beradi.
Guruh rahbarining ota-onalar bilan olib boradigan ishlari tajribasida shaxsiy,
guruh-guruhli va ommaviy kabi shakllar keng tarqalgan. Ayniqsa, uning ota-onalar
bilan olib boradigan ommaviy ishlari bu sohadagi faoliyatinnig asosiy
yo‘nalishidir. Chunki bu barcha ota-onalarni birlashtiradi hamda ularni o‘quv yurti
talablari bilan tanishtirish, jamiyatning tarbiyadan ko‘zatadigan maqsadlari, ota-
onaning vazifalari, tarbiyani amalga oshirish yo‘llari, uslub va shakllari haqida
bilim berish, guruh hayotidagi o‘zgarishlar, rejalar haqida maslahatlashish uchun
pedagogik ma’ruzalar tashkil etish ilmiy anjumanlar, “ochiq eshik” kunlari, savol-
javob kechalari, ota-onalar majlislari o‘tkazish ommaviy ishning turlaridir.
Guruh rahbarining tajribasida ota-onalar majlislari keng tarqalgan va qaror
topgan ish shaklidir. Bu majlislar guruh ota-onalar jamoasining yuqori organi
sifatida o‘z qarorlari bilan guruhdagi, oiladagi va turar joylardagi amalga
oshiriladigan tarbiyaviy ishlarning vazifasini va yo‘nalishini belgilab beradi.
Guruh ota-onalar majlislarining bir necha xili mavjud: guruhdagi tashkiliy
ishlar bilan bog‘liq majlislar, ota-onalarga pedagogik ma’lumot berishga
bag‘ishlangan majlislar, munozara shaklidagi majlislar, yarim yillik yoki yil
yakuniga bag‘ishlangan majlislar. Bu majlislarning har biri o‘z maqsadiga
tayyorlash va o‘tkazish tartibiga ega.
Tashkiliy masalalar bilan bog‘liq guruh ota-onalari majlisida odatda ota-
onalar guruhi saylanadi, ish rejalari tasdiqlanadi, ota-onalar o‘rtasidagi vazifalar
taqsimlanadi.
Ko‘pgina o‘quv yurtidagi guruh rahbarining ota-onalar bilan olib borayotgan
ishlari tajribasida savol-javob kechalari, maslahatlar va munozaralar ham vujudga
kelmoqda. Maslahatlar ko‘proq shaxsiy ish shakli bo‘lib, unga guruh rahbari ota
yoki onaga farzandini tarbiyalashdagi qiyinchiliklarni bartaraf etish va boshqa
masalalar yuzasidan aniq maslahatlar beradi. Guruh rahbari o‘zining shaxsiy
suhbatini, oilani o‘rganish va ko‘zatish asosida to‘plagan ma’lumotlarni ota-onalar
bilan o‘tkaziladigan ishlarni hisobga olib boradigan maxsus jurnaliga yozib borishi
g‘oyatda muhim. Agar bu xil jurnalni guruh rahbarlari har yili muntazam holda
yuritib borsa, u tarbiyaviy ta’siri yaxshilashning muhim vositasiga aylanadi.
4.3. Ota-onalar bilan ishlashning shakl va metodlari.
Guruh rahbari ota-onalar bilan ish olib borishda ishlashning xilma-xil shakl
va metodlaridan foydalanishi lozim. Ota-onalar bilan ishlashga shaxsiy ishlar
jamoa bilan birgalikda olib borilsa maqsadga muvofiq bo‘ladi. Biz quyida ota-
onalar bilan ishlashning asosiy shakllari bilan tanishib chiqamiz :
1. Talabalarning uylariga borish – bu oila bilan aloqa qilishning eng samarali
shakllaridan biridir. Bunda guruh rahbari talabaning ota-onasi, uning yashash
sharoiti, moddiy imkoniyatlari bilan tanishishga imkon topadi.
2. Ota-onalarni o‘quv yurtiga chaqirish. Bundan maqsad, faqatgina
talabalarning xulqi, savodliligi va boshqa xususiyatlari bilan ota-onani tanishtirish
emas, balki shu bilan birgalikda ota-onalarga pedagogik va ruhiy maslahatlar berib,
ularga talabani oilada tarbiyalashlariga yordam ham qilishdir.
3. Ota-onalar bilan ishlash. Bu esa talabaga chaqiriqlar yoki maxsus
da’vatnomalar orqali amalga oshiriladi.
4. Ota-onalar guruh majlisini o‘tkazish. Bu shakldagi aloqa maxsus ish rejasi
orqali amalga oshiriladi.
5. Ota-onalarni maxsus pedagogik va psixologik bilimlar bilan qurollantirish
maqsadida ular bilan suhbat va ma’ruzalar o‘tkaziladi.
6. Savol-javoblar kechasi. Ishning bu shakli guruh talabalarning xususiyati,
harakterini yaxshiroq o‘zlashtirish imkonini beradi.
7. Ota-onalarning tarbiya borasidagi ilg‘or tajribalar bilan fikr almashish,
o‘rtoqlashish. Bu narsa quyidagi mavzuda bo‘lishi mumkin:
a) yoshlarni qanday qilib mehnatga tayyorlash mumkin?
b) talabaning kundalik rejimi haqida.
v) “Ota-onalarning obro‘si” haqida, “Oilada yoshlarga axloqiy tarbiya
berish” va hokazolar to‘g‘risida anjumanlar o‘tkazish.
8. O‘quv yurti qoshida ota-onalar universitetlarini tashkil etish va bu
universitetlardan tizimli ish olib borish:
a) ota-onalarni tarbiya sohasidagi adabiyotlar bilan tanishtirish.
b) “Ota-onalar, sizlar uchun” degan mavzuda og‘zaki jurnal.
v) faol ota-onalarning tarbiyaviy ish tajribalari bilan boshqa guruh
rahbarlarini tanishtirish kabi ishlar olib borilishi lozim.
Guruh rahbarining ota-onalar bilan olib boradigan ishlari g‘oyat keng, ko‘p
qirrali bo‘lib, bu ishlar faqat guruh va o‘quv yurti miqyosi bilan cheklanmaydi,
aksincha turar joylardagi va talabaning ota-onasi ishlab turgan korxonadagi
jamoatchilik bilan ham yaqin aloqada bo‘lishni taqozo etadi.
Bizning yosh avlod xalkimizniig inkilobiy, mehnat, jangovar an’analarini
uzlashtirib, uziga katta avlodning eng yaxshi fazilatlarini — goyaviy e’tikod va
matonatni, Vatanga muxabbatni, uning ikgisodiy, siyosiy va jangovar kudratini
mustahkamlashda ishtirok etishga intilishni singdiribgina uz bobolari va otalari
ishini davom ettira va kupaytira oladi. Bu ishda ota-onalar ayniksa muhim urin
tutishlari kerak.1
Buni barcha guruh rahbarlari nazarda tutishlari muhimdir, Bunda shaxsning
huquqiy yetukligi shaxs ijtimoiylashuvining maxsuli ekanligini har bir oilaga
tushuntirish goyat muhimdir. Oila shaxs uchun uning ijtimoiylashuv jaraeni ruy
beradigan, uning a hloki, duiyokarashi asoslari va hokazolar tarkib topadigan
dastlabki va ni hoyatda mu him a hamiyatga ega bulgan jamoadir.
Oila boshka tarbiyaviy muassasalardan farkli pavishda odamning butun
hayoti davomida uning barcha tomonlariga, kirralariga ta’sir kursatishga kodirdir
1 Рахимжонов Н. “Ёшлар иқтисодий тафаккурини шакллантиришда оиланинг роли” Т., 2005 (Б.М.И.)
va odatda ta’sir kursatadi. Oila tarbiya vazifasining bu ulkap mikyosi uning
mafkuraviy va psixologik ta’sir kursatiishning chuqur uziga hosligi bilan
uygunlashib ketadi. Bu esa uni oliy darajada ta’sirchan kilibgina kolmay, shu bilan
birga sha hsni shakllantirish jarayonining zarur buginiga ham aylantiradi.
Oilanipg yuksak tarbiyaviy imkoniyati shaxslar va ota-onalarning uziga hos
hususiyatlari: kon-karindoshligi, muhabbati, yakinligi, ishonchi, burch hissi,
obruliligi va hokazolar bilan ta’minlanadi. Uz farzandining barcha zaif va kuchli
tomonlarini yurgakdagi chogidan biladigan, uning kalbidagi eng kichik harakatni
ham sezadigan va tushunadigan, unga ta’sir etishni biladigan onadan va otadan ya
hshirok. kim ham ularni ezgulikka, mehnatsevarlikka, dustlikka, muhabbatga
urgata oladi!
Ma’lumki, xilma- hil faoliyat sharoitida shaxsning kobiliyatlari eng samarali
rivojlanadi, uning ijodiy imkoniyatlari ochiladi, shaxsni oiladan boshka kaerda
ham faoliyatning hilma- hil turlariga jalb etish mumkin. Oilaviy tarbiyanipg
kimmatliligi va a hamiyati yana shundaki, kichik shaxslik paytida oilada
egallangan narsalar bir umr saklanib koladi. Xuddi shuning uchun ota-onalarning
shaxslarni har tomonlama tarbiyalash majburiyati konuniy tarzda belgilab
kuyilgan.
Guruh rahbarlari ota-onalar bilan birgalikda tarbiyaviy ishni tashkil etar
zkanlar, eng yangi psixologik-pedagogik tadkikotlar ma’lumotlarini e’tiborga
olishlari ham mu himdir, ularga ;muvofik usib kelayotgan kishi sha hsini
shakllantirishga oilaning kushadigan hissasi turli yosh boskichlarida turlicha buladi
va tulkinsimon uzgaradi. Dastlabki 3 yil ichida u ayniksa kuchli buladi, shundan
keyin oilaviy ta’sirning muayyan darajada barkarorlashuvi davri boshlanadi. Uning
navbatdagi chukkisik» odatda ma htabgacha yosh tugaydigan paytga tugri keladi,
shundan keyin ta hminan usmirlik davrigacha u zaiflashgandek buladi. Yana ota-
onalariing ta’siri ota-ona oilasidan ajralib, uz oilasini uzguncha ancha kuchayadi.
Psihologik-pedagogik tadkikotlarning ma’lumotlari ba’zan shaxsning
imkoniyatlari tugrisidagi barkaror tasavvurlarni uzgartirib yuboradi. Masalan, ych
yillik shaxslar olimlar bir necha yil mukaddam ta hmin kilganlariga nisbatan ancha
chukur idrok etish kobiliyaiga ega, uch yoshli shaxs hozir fakat olti yeshli
shaxslar kilgan va kilmagan narsalarni bilishi va kilishi mumkinligi kichkintoyni
yurishdan oldin suzishga, ona tili bilan deyarli baravar chet tilida gapirishga
urganish mumkinligi va hokazolar ma’lum buldi.
Va holanki, tajribaning kursatishicha, ota-onalar kupincha uzlarini tarbiyaviy
ishga tula tayyor deb biladilar va maxsus pedagogik bilimlarni egallashni zarur deb
hisoblamaydilar. Ota-onalarning bu husuiyatini tanikli pedagog va psi holog K. D.
Ushinskiy uz davrida ta’kidlagan edi. «Tarbiya san’ati, — deb degan edi u, —
shunday hususiyatga egaki, deyarli barchaga tanish va tushunarli, ba’zilarga esa
juda oson ish bulib tuyuladi — odam bu ish bilan nazariy va amaliy ji hatdan
kanchalik kam tanish bulsa, unga bu shunchalik tushunarli va oson bulib kurinadi.
Deyarli hamma tarbiya sabr-tokatni talab etishini e’tirof kilishadi, ayrimlar buning
uchun tugma kobiliyat va malaka, ya’ni kunikma kerak, deb uylaydilar; lekin juda
kam odam sabr-tokat, tugma kobiliyat va malakadan tashkari yana ma hsus bilimlar
.kerakligi hakida ishonch hosil kiilish-
Bunday bilimlarniiig yukligi oilaviy tarbiyada kuplab hatolarga olib keladi,
guru h ra hbari ota-onalar bilan ishlashda buni hisobga olmay iloji yuk.. Bu
jihatdan ota-onalarning shaxslarni tarbiyalashdagi kuydagi kiyinchiliklari va
hatolarini ajratib kursagish mumkin:
1. Ota-onalarning shaxslar bilan muomalasining yetishmasligi. Ular uzlari,
ishlari hakida kam suzlab beradilar, o‘quv bilim yurti talabalar jamoasining hayoti,
uz shaxssining kizikishlari, uning jamoat ishlari, bu ishga munosabati va
hokazolar bilan kam kizikadilar. Muomalaning yetishmasligi shaxslarning ota-
onadan uzoklashishiga olib keladi, ;kattalarni shaxsga yanada faolrok ta’sir
kursatish imkoniyatidan ma hrum etadi.
2. shaxslarni me hnat jarayonlariga jalb etish orkali ularning me hnat
tarbiyasini tashkil kila bilmaslik Ona ishga kumilib ketgan paytda shaxslar oilaviy
ishlardan, turar joylardagi ishlardan va hokazolardan ozod etiladilar. Buning
natijasida mehnatga mensimay munosabatda buladilar.
3. Ota-onalar turmushida salbiy misollarning mavjudligi o‘quv
muassasasining pedagogik kuch-gayratini yukka chikaradi.
4. Ota-onalar tarbiyaviy ta’sirinipg izchil emasligi — onda-sonda ukishini
tekshirish, biror nojuya ish uchun jazolash va hokazolar
ahlokiy immunitet hosil bulishiga yordam bermaydi.
5. Oilaviy tarbiyaning asosi sifatida takiklashlar sistemasi — ijobiy namuna
asosida tarbiyalay bilmaslik, shaxs hayotini u har doim turli hatti-harakatni mashk
kiladigan tarzda tashkil eta olmaslik natijasidir. Bu sistema shaxsning kattalar
hohishiga salbiy munosabatini tugdiradi, mustakillikning rivojlanishini susaytiradi.
6. Harakatlarning o‘quv bilim yurti bilan muvofiqlashtirilmagan-ligi yoki u
bilan kelishmovchilik. Tarbiyalanuvchida pedagogga, o‘quv bilim yurtiga
ishonchsizlik paydo buladi va usib boradi, bu esa uning kamchiliklarini tuzatishni
kiyin-lashtiradi, pedagogik ji hatdan karovsizlik holatiga olib keladi.
7. Ayrim ota-onalarning shaxslar ulgayib borishi bilan tarbiyaviy faollikni
susaytirib yuborishlari, bu esa shaxslarning ota-onalardan uzoklashuviga, o‘quv
bilim yurtiga kizikishi pasayishiga va hokazolarga olib keladi.
8. Karorlar kabul kilishda kechikish. Shaxs katta bulgandan keyin akli kirib,
tuzaladi deb uylash odatda uzini oqlamaydi, kupincha kayta tarbiyalashni talab
etadigan pedagogik jihatdan karoveizlik holatiga olib keladi.
Kursatib utilgan kamchiliklar katoriga ota-onalarning tarbiya usullarini bush
bilishlarini, shaxslar ulgayishi bilan ularni uzgartirishni bilmaslik yoki istamaslik
ota bilan onaning talablari birligining, pedagogik odob, chidamning yukligi, ota-
onalarning turmushning ma’naviy tomoniga zid tarzda moddiy tomoniga kizikib
ketishi va boshkalarni kushish mumkin.
Ota-onalar bilan ish shakllari va usullarini tanlashni odatda guruh ra hbari uz
shaxsiy hususiyatlari tajribasini, talabalarning oilalarida vujudga kelgan uziga hos
hususiyatlarni, ota-onalarning bilim va tajribasini, tarbiyalanuvchilarni
tarbiyalashda yukorida kursatib utilgan hatolar va kyinchiliklarni, fe’l-atvor
hususiyatlarini, o‘quv muassasasi pedagoglar jamoasidagi muhitni, ota-onalar
bilan ish olib borishda tarkib topgan an’analarni va hokazolarni hisobga olib
belgilaydi, Tajribaning kursatishicha, guruh ra hbarining ota-onalar bilan
hamkorligining ommaviy, guruh. tarzidagi va yakka tartibdagi ish shakllarini
okilona birga kushib olib borish, bunda uning mazmunida izchillikka rioya etish
orkali erishiladi.
Kursatilgan shakllar ta’rifi va ularni kullashning eng yukori natija berishiii
ta’minlaidigan shart-sharoitlarga kiskacha tuxtalib utamiz.