GURUH RAHBARINING SHAXS VA JAMOANI O‘RGANISHI VA TARBIYAVIY ISHLARNI TASHKILLIASHTIRISHI YO‘LLARI VA USULLARI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

17

File size

Fayl hajmi

46,5 KB


GURUH RAHBARINING SHAXS VA JAMOANI O‘RGANISHI VA
TARBIYAVIY ISHLARNI TASHKILLIASHTIRISHI YO‘LLARI VA
USULLARI.
Reja:
3.1..Guruh jamoasini tashkil etish va tarbiyalashga qo‘yilgan talablar.
3.2. Guruh jamoasini o‘rganish va uni dasturini ishlab chiqish
3.3. Guruh jamoasini tashkil etish va tarbiyalash ishini rejalashtirish.
3.4. Guruh jamoasi bilan ishlash va unga rahbarlik qilish.
Jamoa  nazariyasi  koidalariga  muvofik,  uni  yaratish  metodikasi  ishlab
chikilgan. Uning umumiy asoslari kuyidagilardan iborat: talablar kuyish, faollarni
tarbiyalash,  ukuv,  mexnat,  ijtimoiy-siyosiy  va  ommaviy-madaniy  faoliyatdagi
istikbollarni  tashkil  etish,  soglom  jamoatchilik  fikrini  shakllantirish,  ijobiy
an’analarni yaratish va kupaytirish.
Ta’riflangan  bu  koidalar  har  kanday  jamoa  (ta’lim  muassasasi,  guruh
jamoasi,  ta’lim  muassasasidan  tashkari  talabalar  birlashmasi  va  xokazolar)ni
shakllantirish va rivojlantarish uchun kullanma xisoblanadi. Mazkur bobda gap
guruh jamoasini barpo etish va rivojlantirish, guruh rahbarining shu yunalishdagi
ishi xakida boradi.
Tarbiya  metodlarini  tanlashda  ularning  jamoaning  rivojlanish  darajasiga
mosligi  muvaffakiyatning  muhim  sharti  xisoblanadi.  Shuning  uchun  har  bir
pedagog tarbiyaviy ishni guruhdagi jamoa munosabatlarining rivojlanishi darajasi
(boskichi, davri)ni aniklashdan boshlaydi. Pedagogning esa yangi guruh bilan kup
marta ish boshlashiga  tug‘ri keladi:  o‘z mexnat  faoliyatining dastlabki  yilida,
guruhni  navbatdagi  bitirib  chikish  mavsumidan  keyin,  ba’zan  esa  ta’lim
muassasasida  vujudga  kelgan  vaziyat  taqozosi  bilan.  Guruh  rahbari  uzining
Logotip
GURUH RAHBARINING SHAXS VA JAMOANI O‘RGANISHI VA TARBIYAVIY ISHLARNI TASHKILLIASHTIRISHI YO‘LLARI VA USULLARI. Reja: 3.1..Guruh jamoasini tashkil etish va tarbiyalashga qo‘yilgan talablar. 3.2. Guruh jamoasini o‘rganish va uni dasturini ishlab chiqish 3.3. Guruh jamoasini tashkil etish va tarbiyalash ishini rejalashtirish. 3.4. Guruh jamoasi bilan ishlash va unga rahbarlik qilish. Jamoa nazariyasi koidalariga muvofik, uni yaratish metodikasi ishlab chikilgan. Uning umumiy asoslari kuyidagilardan iborat: talablar kuyish, faollarni tarbiyalash, ukuv, mexnat, ijtimoiy-siyosiy va ommaviy-madaniy faoliyatdagi istikbollarni tashkil etish, soglom jamoatchilik fikrini shakllantirish, ijobiy an’analarni yaratish va kupaytirish. Ta’riflangan bu koidalar har kanday jamoa (ta’lim muassasasi, guruh jamoasi, ta’lim muassasasidan tashkari talabalar birlashmasi va xokazolar)ni shakllantirish va rivojlantarish uchun kullanma xisoblanadi. Mazkur bobda gap guruh jamoasini barpo etish va rivojlantirish, guruh rahbarining shu yunalishdagi ishi xakida boradi. Tarbiya metodlarini tanlashda ularning jamoaning rivojlanish darajasiga mosligi muvaffakiyatning muhim sharti xisoblanadi. Shuning uchun har bir pedagog tarbiyaviy ishni guruhdagi jamoa munosabatlarining rivojlanishi darajasi (boskichi, davri)ni aniklashdan boshlaydi. Pedagogning esa yangi guruh bilan kup marta ish boshlashiga tug‘ri keladi: o‘z mexnat faoliyatining dastlabki yilida, guruhni navbatdagi bitirib chikish mavsumidan keyin, ba’zan esa ta’lim muassasasida vujudga kelgan vaziyat taqozosi bilan. Guruh rahbari uzining
metodlari jamoaning rivojlanishiga tuskinlik kilmasligi uchun  shunday  keyingi
ishlari davomida vakti vakti bilan jamoaning  rivojlanish darajasini anglab turadi.
Nazariyada jamoa rivojlanishining uch yoki turtta darajasi ajratib kursatiladi
(«Pedagogika»  darsligining  tegishli  bobiga  karang).  Boshlangich  daraja
pedagogning  kuch-gayrati  natijasida  guruhda  o‘rnatilgan  muayyan  darajadagi
tartib, intizom bilan, tarbiyalanuvchilarning uncha katta bo‘lmagan qismi guruh
rahbarining harakatlarini qo‘llab-quvvatlashi bilan izoxlanadi. Tarbiya jarayoni o‘z
– o‘zini tarbiyalash jarayoniga o‘tganda yuksak darajaga erishiladi. Ayrim talabalar
va umuman jamoa uz faoliyatini mustakil rejalashtiradi va tashkil etadi, o‘ziga va
bir-biriga talablar kuyadi va o‘z-o‘zini nazorat kiladi. Guruh rahbari va talabalar
jamoasi o‘y-niyatlari va ishlarida birgadirlar.
Past  darajadan  yuqori  darajagacha  boradigan  yul  uzoq  bo‘lib,  muayyan
qiyiichiliklarni bartaraf etish bilan kechadi. Ayni paytda jamoani shakllantirish
yuzasidan olib boriladigan ishlar juda qiziqarlidir. Bu guruh rahbarining asosiy
ishidir.  Umuman  ta’lim  muassasasi  tarbiyachisining  asosiy  natijalari  bu  ish
qanchalik muvaffaqiyatli o‘tishiga borlik bo‘ladi. Agar talabalar jamoasi barpo
etilmagan bo‘lsa, talaba ta’lim muassasasini hech afsuslanmay tark etadi, hatto
keyinchalik o‘qigan yillarini eslamaydi xam. Talabalar jamoasini inoq jamoaga
birlashtnrgan  moxir  guruh  rahbari  qo‘lida  tarbiyalangan  odam  baxtlidir.
Ulg‘ayayotgan kishi, fukaroning xayotdagi mavqeini shakllantirishda, uning xayot
yulini  belgilashda  o‘z  vazifasini  anglash  guruh  rahbarining  tarbiyalanuvchilar
jamoasini barpo etish yuzasidan olib boradigan faol va qat’iy  faoliyatining  zarur
sharti xisoblanadi.
  Jamoa shakllanish bosqichlari. Jamoaning rivojlanish darajasini belgilash
metodikasi ko‘p. Uning moxiyati u yoki bu rivojlanish darajasidagi jamoa normativ
ta’rifini aniq jamoa ta’rifi bilan taqqoslashdan iboratdir ijtimoiy ahamiyatga ega
bo‘lgan maqsadning, pedagoglar bilan talabalarning birgalikdagi har tomonlama
sobitqadam faoliyatining, o‘zaro mas’uliyatli munosabatlarning mavjudligi; o‘z-
o‘zini  boshqarish  organlarining  faoliyati va xokazo.
Talabalarning  jamoa  turmush  normalari  va  qoidalarining,  intizomning
buzilishiga munosabatlarini kuzatib,  jamoaning tashkiliy  tuzilishi  ta’sirchanligiga
ishonch hosil qilish mumkin. Jamoa rivojlanishining dastlabki bosqichida talabalar
Logotip
metodlari jamoaning rivojlanishiga tuskinlik kilmasligi uchun shunday keyingi ishlari davomida vakti vakti bilan jamoaning rivojlanish darajasini anglab turadi. Nazariyada jamoa rivojlanishining uch yoki turtta darajasi ajratib kursatiladi («Pedagogika» darsligining tegishli bobiga karang). Boshlangich daraja pedagogning kuch-gayrati natijasida guruhda o‘rnatilgan muayyan darajadagi tartib, intizom bilan, tarbiyalanuvchilarning uncha katta bo‘lmagan qismi guruh rahbarining harakatlarini qo‘llab-quvvatlashi bilan izoxlanadi. Tarbiya jarayoni o‘z – o‘zini tarbiyalash jarayoniga o‘tganda yuksak darajaga erishiladi. Ayrim talabalar va umuman jamoa uz faoliyatini mustakil rejalashtiradi va tashkil etadi, o‘ziga va bir-biriga talablar kuyadi va o‘z-o‘zini nazorat kiladi. Guruh rahbari va talabalar jamoasi o‘y-niyatlari va ishlarida birgadirlar. Past darajadan yuqori darajagacha boradigan yul uzoq bo‘lib, muayyan qiyiichiliklarni bartaraf etish bilan kechadi. Ayni paytda jamoani shakllantirish yuzasidan olib boriladigan ishlar juda qiziqarlidir. Bu guruh rahbarining asosiy ishidir. Umuman ta’lim muassasasi tarbiyachisining asosiy natijalari bu ish qanchalik muvaffaqiyatli o‘tishiga borlik bo‘ladi. Agar talabalar jamoasi barpo etilmagan bo‘lsa, talaba ta’lim muassasasini hech afsuslanmay tark etadi, hatto keyinchalik o‘qigan yillarini eslamaydi xam. Talabalar jamoasini inoq jamoaga birlashtnrgan moxir guruh rahbari qo‘lida tarbiyalangan odam baxtlidir. Ulg‘ayayotgan kishi, fukaroning xayotdagi mavqeini shakllantirishda, uning xayot yulini belgilashda o‘z vazifasini anglash guruh rahbarining tarbiyalanuvchilar jamoasini barpo etish yuzasidan olib boradigan faol va qat’iy faoliyatining zarur sharti xisoblanadi. Jamoa shakllanish bosqichlari. Jamoaning rivojlanish darajasini belgilash metodikasi ko‘p. Uning moxiyati u yoki bu rivojlanish darajasidagi jamoa normativ ta’rifini aniq jamoa ta’rifi bilan taqqoslashdan iboratdir ijtimoiy ahamiyatga ega bo‘lgan maqsadning, pedagoglar bilan talabalarning birgalikdagi har tomonlama sobitqadam faoliyatining, o‘zaro mas’uliyatli munosabatlarning mavjudligi; o‘z- o‘zini boshqarish organlarining faoliyati va xokazo. Talabalarning jamoa turmush normalari va qoidalarining, intizomning buzilishiga munosabatlarini kuzatib, jamoaning tashkiliy tuzilishi ta’sirchanligiga ishonch hosil qilish mumkin. Jamoa rivojlanishining dastlabki bosqichida talabalar
tarqoq  bo‘lib,  ularda  yakdil  fikr  va  guruh  rahbari  tayanishi  mumkin  bo‘lgan
ta’sirchan  faollar  bo‘lmaydi. Shuning uchun  bunday jamoada salbiy xodisalar
ochik muhokama qilinmaydi, mustaqil jamoa qarori qabul qilinmaydi va hokazo.
Agar jamoa rivojlashishning ikkinchi bosqichida bo‘lsa, nomigagina emas, balki
pedagogning harakatlarni qo‘llab-quvvatlaydigan hqqiqiy harakat qiluvchn faollar
bo‘lsa, uning ayrim  talabalar va jamoa oldiga muayyan talablar kuyishini kuzatish
mumkin.
Jamoaning rivojlanish darajasidan dalolat beradigan muhim belgilardan biri
— talabalarning birgalikdagi faoliyatga ishtiyoqi chiqindi qog‘oz yoki metallom
tuplash, kechaga tayyorgarlik kurish kabi ta’lim muassasalari tajribasida muntazam
uchrab turadigan ishlarda kuzga tashlanadi. Guruh rahbari jamoaning rivojlanish
darajasini belgilash uchun talabalarda ularnipg hozirgi va bo‘lajak xayotlarida
ijtimoiy axamiyatga molik maqsadlari mavjudligiii bilishi muhim, ya’ni jamoaning
xayotiy faoliyati istiqbollarini barcha yoki ayrim talabalar qabul qilishini va bu
istikbollarning xususiyati kandayligini bilib olish zarur. Agar bulajak shanbalik
yoki bayram kechasi talabalar uchun faoliyatga undovchi voqea bo‘lsa va bu yaqin
istiqbol faqat  ayrim  talabalar  va  faollar  uchun  ahamiyatli  bo‘lsa,  jamoa
rivojlanishining ikkinchi boskichi xakida gapirish mumkin.1
Jamoaning rivojlanish darajasini aniklashda talabalarning fakat guruhdan
tashkari  faoliyatida  namoyon  buladigan  munosabatlarni  taxlil  etish  bilangina
cheklanib  bulmaydi.  Guruh  rahbari   ishining   uziga  xos  xususiyati  shundan
iboratki, u oddiy talabalar jamoasini emas, balki talabalar jamoasini shakllantiradi.
talabalarning  asosiy  vazifasi  ukishdan  iborat.  Shuning  uchun  guruh  rahbari
dastavval talabalarning ukishga kanday munosabatda ekanliklarini, uzlarini darsda
kanday tutishlarini, uy vazifalarini sidkidildan bajarishlari yoki bajarmasliklarini
aniklaydi. Va, nixoyat, eng muhimi — ularning ukishdagi muljallari nimalardan
iborat, bu muljallar ijtimoiy moxiyatga molik yoki molik emasligi xisoblanadi.
IKP - 51 guruhda  shpargalkalar,  aytib  turishlar, kuchirib yozishlar avj
olgan edi. talabalar buni tan olishdan xam uyalishmas, bunday xolni uziga xos
dustlik, jamoatchilik deb xisoblashardi. Anketa savollariga javob olishda «Sen
shpargalkaga kanday munosabatdasan?» degan savolga fakat bir talaba — Madina
1 Ражабова С. «Касб - ҳунар коллежи ўқитувчисининг касбий маҳоратини оширишнинг ташкилий педагогик 
асослари» номзодлик диссертацияси.Т., 2004.
Logotip
tarqoq bo‘lib, ularda yakdil fikr va guruh rahbari tayanishi mumkin bo‘lgan ta’sirchan faollar bo‘lmaydi. Shuning uchun bunday jamoada salbiy xodisalar ochik muhokama qilinmaydi, mustaqil jamoa qarori qabul qilinmaydi va hokazo. Agar jamoa rivojlashishning ikkinchi bosqichida bo‘lsa, nomigagina emas, balki pedagogning harakatlarni qo‘llab-quvvatlaydigan hqqiqiy harakat qiluvchn faollar bo‘lsa, uning ayrim talabalar va jamoa oldiga muayyan talablar kuyishini kuzatish mumkin. Jamoaning rivojlanish darajasidan dalolat beradigan muhim belgilardan biri — talabalarning birgalikdagi faoliyatga ishtiyoqi chiqindi qog‘oz yoki metallom tuplash, kechaga tayyorgarlik kurish kabi ta’lim muassasalari tajribasida muntazam uchrab turadigan ishlarda kuzga tashlanadi. Guruh rahbari jamoaning rivojlanish darajasini belgilash uchun talabalarda ularnipg hozirgi va bo‘lajak xayotlarida ijtimoiy axamiyatga molik maqsadlari mavjudligiii bilishi muhim, ya’ni jamoaning xayotiy faoliyati istiqbollarini barcha yoki ayrim talabalar qabul qilishini va bu istikbollarning xususiyati kandayligini bilib olish zarur. Agar bulajak shanbalik yoki bayram kechasi talabalar uchun faoliyatga undovchi voqea bo‘lsa va bu yaqin istiqbol faqat ayrim talabalar va faollar uchun ahamiyatli bo‘lsa, jamoa rivojlanishining ikkinchi boskichi xakida gapirish mumkin.1 Jamoaning rivojlanish darajasini aniklashda talabalarning fakat guruhdan tashkari faoliyatida namoyon buladigan munosabatlarni taxlil etish bilangina cheklanib bulmaydi. Guruh rahbari ishining uziga xos xususiyati shundan iboratki, u oddiy talabalar jamoasini emas, balki talabalar jamoasini shakllantiradi. talabalarning asosiy vazifasi ukishdan iborat. Shuning uchun guruh rahbari dastavval talabalarning ukishga kanday munosabatda ekanliklarini, uzlarini darsda kanday tutishlarini, uy vazifalarini sidkidildan bajarishlari yoki bajarmasliklarini aniklaydi. Va, nixoyat, eng muhimi — ularning ukishdagi muljallari nimalardan iborat, bu muljallar ijtimoiy moxiyatga molik yoki molik emasligi xisoblanadi. IKP - 51 guruhda shpargalkalar, aytib turishlar, kuchirib yozishlar avj olgan edi. talabalar buni tan olishdan xam uyalishmas, bunday xolni uziga xos dustlik, jamoatchilik deb xisoblashardi. Anketa savollariga javob olishda «Sen shpargalkaga kanday munosabatdasan?» degan savolga fakat bir talaba — Madina 1 Ражабова С. «Касб - ҳунар коллежи ўқитувчисининг касбий маҳоратини оширишнинг ташкилий педагогик асослари» номзодлик диссертацияси.Т., 2004.
bunday deb yozdi: «Aytib turishni va aytib turishdan foydalanishni uzimga ep
kurmayman».  Anketa  savollarga  javob  qaytarish  natijalarini  muxokama  kilish
chogida kupchilik Madinaning tutgan kat’iy yulidan gazablanishdi: «Karanglar,
kaiday magrurlanib ketib-di! Kadr-kimmat bizda xam bor, lekii u algebra buyicha
kontrol ishga nisbatan ancha muhimrok, ishlarda namoyon buladi».
Guruh  rahbariga  bu  guruhda  ishlash  juda  kiyin  edi.  Bu  yerda  kupgina
kobiliyatli  va  yaxshi  uzlashtiradigan,  ayni  paytda  kolok  ukishda  juda  katta
kiyinchiliklarga duch kelayotgan talabalar xam bor edi. Darsdan tashkari paytlarda
turli tadbirlar — kechalar, uchrashuvlar, ekskursiyalar utkazilardi. Lekin bularning
xammasi eng muhim narsaga — talabalarning ta’lim jarayoniga munosabatiga va
bu jarayondagi  uzaro munosabatiga  ta’sir  kursatmasdi.  Kupchilik ikkinsi  kurs
talabalari o‘qish — xap bir kishining shaxsiy ishi, degan prinsnpga amal kilardi.
Yukorida 'bayon etilgan vaziyat guruh jamoasi rivojlanish darajasining pastligidan
dalolat beradi.
Jamoaning tarbiyaviy ta’siri.  Pedagog guruh bilan ishlashning dastlabki
boskichida  turli  vaziyatlarga  duch  kelishi  mumkin.  Guruhda  xakikiy  jamoa
munosabatlari bulmasligi mumkin, bunda pedagog ishni boshidan boshlashiga tugri
keladi. Kupincha  bunday xolat  yangi  shakllangan,  «yigma» guruhlarda, yangi
kurilgan  ta’lim  muassasalarida  bulishi  mumkin.  Tugri,  boshka  xollarda  xam
shunday bulishi, avvalgi guruh rahbarining kuch-gayrati muvaffakiyat keltirmagan
bulishi, tarkibi uzgarmagan jamoa yuqori kursdagi guruhlarda xam shakllanmasligi
mumkin.
Ikkinchi tomondan, guruh rahbari guruh bilan ish boshlar ekan, har doim
jamoa rivojlanishining boshlangich davri bilan ish kuradi, deb muljallab bulmaydi.
Boshlangich  o‘qish  darvlarida  kupincha  yaxshi  guruh  jamoalari  shakllanadi.
Pedagog bunday xolda jamoa faoliyatining avvalgi tajribasini taxlil etadi va uning
ancha yukori rivojlanish darajasiga mos keladigan tarbiya metodlarini kullaydi.
Kuyidagilarni ta’kidlash zarur. Jamoaning rivojlanish darajasini aniklashning
eng ishonchli usuli — talabalarni ular  bilan  darsda,  darsdan tashkarida, ta’lim
muassasalarida,  ta’lim  muassasalaridan  tashkarida  uzaro  faol  xamkorlik  qilish
jarayonida  kuzatishdan  iboratdir.  Maxsus  diagnostik  usullar,  masalan,  anketa
tarkatish,  pedagogii  vaziyatlarni  vujudga  keltirish  va  boshkalardan  xam
Logotip
bunday deb yozdi: «Aytib turishni va aytib turishdan foydalanishni uzimga ep kurmayman». Anketa savollarga javob qaytarish natijalarini muxokama kilish chogida kupchilik Madinaning tutgan kat’iy yulidan gazablanishdi: «Karanglar, kaiday magrurlanib ketib-di! Kadr-kimmat bizda xam bor, lekii u algebra buyicha kontrol ishga nisbatan ancha muhimrok, ishlarda namoyon buladi». Guruh rahbariga bu guruhda ishlash juda kiyin edi. Bu yerda kupgina kobiliyatli va yaxshi uzlashtiradigan, ayni paytda kolok ukishda juda katta kiyinchiliklarga duch kelayotgan talabalar xam bor edi. Darsdan tashkari paytlarda turli tadbirlar — kechalar, uchrashuvlar, ekskursiyalar utkazilardi. Lekin bularning xammasi eng muhim narsaga — talabalarning ta’lim jarayoniga munosabatiga va bu jarayondagi uzaro munosabatiga ta’sir kursatmasdi. Kupchilik ikkinsi kurs talabalari o‘qish — xap bir kishining shaxsiy ishi, degan prinsnpga amal kilardi. Yukorida 'bayon etilgan vaziyat guruh jamoasi rivojlanish darajasining pastligidan dalolat beradi. Jamoaning tarbiyaviy ta’siri. Pedagog guruh bilan ishlashning dastlabki boskichida turli vaziyatlarga duch kelishi mumkin. Guruhda xakikiy jamoa munosabatlari bulmasligi mumkin, bunda pedagog ishni boshidan boshlashiga tugri keladi. Kupincha bunday xolat yangi shakllangan, «yigma» guruhlarda, yangi kurilgan ta’lim muassasalarida bulishi mumkin. Tugri, boshka xollarda xam shunday bulishi, avvalgi guruh rahbarining kuch-gayrati muvaffakiyat keltirmagan bulishi, tarkibi uzgarmagan jamoa yuqori kursdagi guruhlarda xam shakllanmasligi mumkin. Ikkinchi tomondan, guruh rahbari guruh bilan ish boshlar ekan, har doim jamoa rivojlanishining boshlangich davri bilan ish kuradi, deb muljallab bulmaydi. Boshlangich o‘qish darvlarida kupincha yaxshi guruh jamoalari shakllanadi. Pedagog bunday xolda jamoa faoliyatining avvalgi tajribasini taxlil etadi va uning ancha yukori rivojlanish darajasiga mos keladigan tarbiya metodlarini kullaydi. Kuyidagilarni ta’kidlash zarur. Jamoaning rivojlanish darajasini aniklashning eng ishonchli usuli — talabalarni ular bilan darsda, darsdan tashkarida, ta’lim muassasalarida, ta’lim muassasalaridan tashkarida uzaro faol xamkorlik qilish jarayonida kuzatishdan iboratdir. Maxsus diagnostik usullar, masalan, anketa tarkatish, pedagogii vaziyatlarni vujudga keltirish va boshkalardan xam
foydalanish mumkin. Lekin bu usullar guruhini juda exgiyotkorlik bilan, katta
pedagoglik odobi bilan kullash lozim. talabalarni urganishning  har  bir  usuli ayni
vaktda  tarbiya  usuli  xam ekanligi  pedagoglar uchun konun bulib  kolishi  kerak.
Extiyotsizlik   bilan  utkazilgan  anketa  tarkatish,   ayniksa  uning  natijalarini
muxokama kilish talabalarni jipslashtirish urniga ularning orasi  buzilib  ketishiga
olib  kelishi mumkin. Keltirilgan  misolda  anketalarni  muxokama kilish pedagog
tomonidan  puxta  tayyorlangan,  ukdan «portlash» usuli sifatida foydalanildi va
boshka  choralar  bilan  mustaxkamlandiki,  ular  tagida  kuyirokda  suz  yuritiladi.
shaxslar,  ayniksa  katta  usmirlar  uzlarini  «urganishlarini»  xush  kurmaydilar.
Shuning uchun turli xil anketalarni  oshkora va  samimiy  javoblar olishga umid
kilgandagina kullash tavsiya etiladi.
Pedagog jamoaning kuchli va zaif tomonlarini anglash uchun pedagogik
vaziyatlar vujudga keltirishni qo‘llaydi. Lekin bunda shuni esda tutish kerakki,
talaba kamchiliklarini xammaning urtasida yorkin namoyish etish uni ma’naviy
xalok etishi, kalbini jaroxatlashi mumkin. Shunday vaziyatlarni vujudga keltirish
kerakki,  ular  salbiy  tomonlarni  emas,  har  bir  shaxsda  odatdagi  sharoitda
boshkalardan yashiringan ijobny tomonlarni xam ochib bersin.2
Guruh rahbari jamoa rivojlanishining aniklangan darajasiga karab tarbiya
usullarini  tanlaydi.  Bunda  pedagoglarning  yosh  xususiyatlarini  xisobga  olish
kushimcha shart xisoblanadi. Bu xakda gapirmasa xam bulardi, chunki bu shart
pedagogik prinsiplardan biridir. Shu bilan birga, ishni endi boshlagan pedagog,
ayniksa  guruh  rahbari  tarbiya  usullarini  emas,  balki  shakllarini  tanlashda  uz
tarbiyalanuvchilari  yoshini  xisobga olishi  muhimdir.  Bunda bir  xil  usullar  —
talablar, topshiriklar va xokazolar turlicha izoxlanadi. Kuyi guruhlarda kupgina
talablar,  koidalarni  tushuntirish,  xatto  ayrim  «zerikarli»  vazifalarni  bajarishga
urgatish kupincha uyin shaklida utkaziladi. kichik guruhlarda tarbiya shakllari
ancha jiddiy, amaliy tus oladi, lekin imkoni boricha ularga usmirlarda  ishtiyok
uygotishga  kodir  bulgan  romantik  tus  beriladn.  Yukori  guruhlarda  chukur
tushuntirish ishlari olib borish, xatto ma’naviy talablarni falsafiy asoslab berish
talab etiladi.
2 А.Б.Исимова “Дарсдан ташқари таълим – тарбия жараёнида ўқувчиларда соғлом турмуш тарзини 
шакллантиришнинг педагогик шарт шароитлари” номзодлик диссертацияси. Т., 2004.
Logotip
foydalanish mumkin. Lekin bu usullar guruhini juda exgiyotkorlik bilan, katta pedagoglik odobi bilan kullash lozim. talabalarni urganishning har bir usuli ayni vaktda tarbiya usuli xam ekanligi pedagoglar uchun konun bulib kolishi kerak. Extiyotsizlik bilan utkazilgan anketa tarkatish, ayniksa uning natijalarini muxokama kilish talabalarni jipslashtirish urniga ularning orasi buzilib ketishiga olib kelishi mumkin. Keltirilgan misolda anketalarni muxokama kilish pedagog tomonidan puxta tayyorlangan, ukdan «portlash» usuli sifatida foydalanildi va boshka choralar bilan mustaxkamlandiki, ular tagida kuyirokda suz yuritiladi. shaxslar, ayniksa katta usmirlar uzlarini «urganishlarini» xush kurmaydilar. Shuning uchun turli xil anketalarni oshkora va samimiy javoblar olishga umid kilgandagina kullash tavsiya etiladi. Pedagog jamoaning kuchli va zaif tomonlarini anglash uchun pedagogik vaziyatlar vujudga keltirishni qo‘llaydi. Lekin bunda shuni esda tutish kerakki, talaba kamchiliklarini xammaning urtasida yorkin namoyish etish uni ma’naviy xalok etishi, kalbini jaroxatlashi mumkin. Shunday vaziyatlarni vujudga keltirish kerakki, ular salbiy tomonlarni emas, har bir shaxsda odatdagi sharoitda boshkalardan yashiringan ijobny tomonlarni xam ochib bersin.2 Guruh rahbari jamoa rivojlanishining aniklangan darajasiga karab tarbiya usullarini tanlaydi. Bunda pedagoglarning yosh xususiyatlarini xisobga olish kushimcha shart xisoblanadi. Bu xakda gapirmasa xam bulardi, chunki bu shart pedagogik prinsiplardan biridir. Shu bilan birga, ishni endi boshlagan pedagog, ayniksa guruh rahbari tarbiya usullarini emas, balki shakllarini tanlashda uz tarbiyalanuvchilari yoshini xisobga olishi muhimdir. Bunda bir xil usullar — talablar, topshiriklar va xokazolar turlicha izoxlanadi. Kuyi guruhlarda kupgina talablar, koidalarni tushuntirish, xatto ayrim «zerikarli» vazifalarni bajarishga urgatish kupincha uyin shaklida utkaziladi. kichik guruhlarda tarbiya shakllari ancha jiddiy, amaliy tus oladi, lekin imkoni boricha ularga usmirlarda ishtiyok uygotishga kodir bulgan romantik tus beriladn. Yukori guruhlarda chukur tushuntirish ishlari olib borish, xatto ma’naviy talablarni falsafiy asoslab berish talab etiladi. 2 А.Б.Исимова “Дарсдан ташқари таълим – тарбия жараёнида ўқувчиларда соғлом турмуш тарзини шакллантиришнинг педагогик шарт шароитлари” номзодлик диссертацияси. Т., 2004.
Jamoani shakllantnrishning dastlabki boskichida guruh rahbaridan ayiiksa
kup  shaxsiy  kuch-gayrat  sarf  etish  talab  etiladi.  Bunda,  yukorida  ta’kidlab
o‘tilganidek, vaziyat  shunday bo‘lishi  xam  mumkin, ya’ni guruh yangi  emas,
talabalar bir necha yildan buen birga ukishlari, jamoa esa tarkib topmagan yoki
«sochilib  ketgan»  bulishi  mumkin.  Pedagog  har  kanday  xolda  xam  uz
utmishdoshlarining xatolarini takrorlamaslik uchun vujudga kelgan vaziyatni taxlil
etadi va buning pedagogik sabablarini aniklaydi.
Kuyilgan vazifalarni xal etish istikbollarni olga surishdan boshlanadi. Jamoa
kanday boskichda turmasin, uning oldida bir vaktning o‘zida yaqin, urta va uzoq
istikbollar  bulishi  kerak.  Tajribaning  kursatishicha,  talabalarning  shaxslararo
munosabatlari  jamoa  tusini  olmagan  boshlangnch  boskichlarda  guruh  rahbari
talabalarning shaxsiy manfaatlariga daxl kiladigan yakin istikbollarni urtaga kuyish
va ruyobga chikarish tugrisida uylashiga tugri keladi. Yakin istikbol sifatida odatda
kup tayerkgarlikni talab kilmaydigan, lekin shu bilan birga kiska muddatli amaliy
muomala: ekskursiya, madaniy yurish, shahar tashkarisiga sayrdan xursandchilik
yetkazadigan  kizikarli  ishlar  tanlanadi.  Bu  kichik  tadbirlarni  tayyorlash
talabalarning faol pedagogik yerdam ostida muayyai kuch-rayrat sarflashlarini va
tashkilotchilik  fazilatlarini  namoyon  etishlarini  talab  kiladi.  Bunday  jamoa
tadbirlarini utkazish chogida faol talabalar aniklanadi.
Shuni yodda tutish muhimki, istikbollar (yakin, urta, uzok istikbollar) jamoa
xaet faoliyatining barcha: ukuv, ijtnmoiy-siyosiy, mexnat va ommaviy-madaniy
soxalarini kamrab olgan bulishi kerak. Bunday yendashuv fakat «kungilochar»
istikbollarni olga surish yulidan borish xavfidan xalos bulishga yordam beradi.
3.2. Guruh jamoasini o‘rganish va uni dasturini ishlab chiqish
1. Talabalar to‘g‘risida umumiy ma’lumot
* talaba qaerda yashaydi;
* ota-onasini kasbi va ish joyi;
* oila a’zolari va ularnin moddiy ta’minlanganligi;
* oilada ota-onasining o‘zaro munosabati;
* talaba rejimi;
* oilaning xo‘jalik ishlarida talabaning ishtiroki;
Logotip
Jamoani shakllantnrishning dastlabki boskichida guruh rahbaridan ayiiksa kup shaxsiy kuch-gayrat sarf etish talab etiladi. Bunda, yukorida ta’kidlab o‘tilganidek, vaziyat shunday bo‘lishi xam mumkin, ya’ni guruh yangi emas, talabalar bir necha yildan buen birga ukishlari, jamoa esa tarkib topmagan yoki «sochilib ketgan» bulishi mumkin. Pedagog har kanday xolda xam uz utmishdoshlarining xatolarini takrorlamaslik uchun vujudga kelgan vaziyatni taxlil etadi va buning pedagogik sabablarini aniklaydi. Kuyilgan vazifalarni xal etish istikbollarni olga surishdan boshlanadi. Jamoa kanday boskichda turmasin, uning oldida bir vaktning o‘zida yaqin, urta va uzoq istikbollar bulishi kerak. Tajribaning kursatishicha, talabalarning shaxslararo munosabatlari jamoa tusini olmagan boshlangnch boskichlarda guruh rahbari talabalarning shaxsiy manfaatlariga daxl kiladigan yakin istikbollarni urtaga kuyish va ruyobga chikarish tugrisida uylashiga tugri keladi. Yakin istikbol sifatida odatda kup tayerkgarlikni talab kilmaydigan, lekin shu bilan birga kiska muddatli amaliy muomala: ekskursiya, madaniy yurish, shahar tashkarisiga sayrdan xursandchilik yetkazadigan kizikarli ishlar tanlanadi. Bu kichik tadbirlarni tayyorlash talabalarning faol pedagogik yerdam ostida muayyai kuch-rayrat sarflashlarini va tashkilotchilik fazilatlarini namoyon etishlarini talab kiladi. Bunday jamoa tadbirlarini utkazish chogida faol talabalar aniklanadi. Shuni yodda tutish muhimki, istikbollar (yakin, urta, uzok istikbollar) jamoa xaet faoliyatining barcha: ukuv, ijtnmoiy-siyosiy, mexnat va ommaviy-madaniy soxalarini kamrab olgan bulishi kerak. Bunday yendashuv fakat «kungilochar» istikbollarni olga surish yulidan borish xavfidan xalos bulishga yordam beradi. 3.2. Guruh jamoasini o‘rganish va uni dasturini ishlab chiqish 1. Talabalar to‘g‘risida umumiy ma’lumot * talaba qaerda yashaydi; * ota-onasini kasbi va ish joyi; * oila a’zolari va ularnin moddiy ta’minlanganligi; * oilada ota-onasining o‘zaro munosabati; * talaba rejimi; * oilaning xo‘jalik ishlarida talabaning ishtiroki;
* talabaning hayotida eng muhim voqealar;
* talaba sog‘ligi to‘g‘risida ma’lumot
2. Yoshlar taraqqiyotining umumiy holati
* umumiy taraqqiyot ( nutq madaniyati, dunyoqarash, harakteri, kino, teatr,
muzey, stadionlarga borish);
* o‘qishga bo‘lgan munosabati;
* talabaning davomati;
* talabaning jismoniy mehnatga munosabati;
* talabaning intizomi, xulqi, tirishqoqligi;
* talabaning qiziqishi (o‘qishga, sportga).
3. Talabaning jamoat ishlariga ishtiroki
* guruhning jamoat hayotida ishtirok qilish;
* jamoat ishlarining bajarilishi harakteri;
* talabaning guruhda obro‘i va mavqei.
4. Talaba shaxsining asosiy xususiyatlari
* jamoatchilik, dunyoqarash;
*  talabaning  madaniy  sifatlari,  Vatanni  sevish,  do‘stlik,  insoniylik,
baynalminallik;
* irodalik harakteri  va xususiyatlari  (  maqsadi  bo‘lish, faollik, botirlik,
tashkilotchilik, mustaqillik, intizomlilik, mardlik, kamtarlik va hokazo);
* talaba mijozining xususiyatlari va uning ruhiy jarayoni (nutq, diqqat,xotira,
xayol, ruhiy holatlar).
5.  Talabani  o‘rganish  asosida  guruh  rahbari  quyidagi  chora-tadbirlarni
tuzadi.
* talabalarni qaysi sifatlarini tarbiyalab rivojlantirish lozim;
* talaba axloqidagi kamchiliklarni bartaraf qilish uchun nimalar qilish kerak;
V. Guruh jamoasini o‘rganishining namunaviy dasturi
1. Guruh hayoti.
* guruhdagi talabalarning yoshi, ruhiy, fiziologik va gigenik holatlari;
* talabalarning shaxsiy taraqqiyoti, ma’rifatlilik jihatlari;
* guruhdagi jamoatchilik ishlari.
2. Guruhning hamjihatliligi va uyushqoqligi.
Logotip
* talabaning hayotida eng muhim voqealar; * talaba sog‘ligi to‘g‘risida ma’lumot 2. Yoshlar taraqqiyotining umumiy holati * umumiy taraqqiyot ( nutq madaniyati, dunyoqarash, harakteri, kino, teatr, muzey, stadionlarga borish); * o‘qishga bo‘lgan munosabati; * talabaning davomati; * talabaning jismoniy mehnatga munosabati; * talabaning intizomi, xulqi, tirishqoqligi; * talabaning qiziqishi (o‘qishga, sportga). 3. Talabaning jamoat ishlariga ishtiroki * guruhning jamoat hayotida ishtirok qilish; * jamoat ishlarining bajarilishi harakteri; * talabaning guruhda obro‘i va mavqei. 4. Talaba shaxsining asosiy xususiyatlari * jamoatchilik, dunyoqarash; * talabaning madaniy sifatlari, Vatanni sevish, do‘stlik, insoniylik, baynalminallik; * irodalik harakteri va xususiyatlari ( maqsadi bo‘lish, faollik, botirlik, tashkilotchilik, mustaqillik, intizomlilik, mardlik, kamtarlik va hokazo); * talaba mijozining xususiyatlari va uning ruhiy jarayoni (nutq, diqqat,xotira, xayol, ruhiy holatlar). 5. Talabani o‘rganish asosida guruh rahbari quyidagi chora-tadbirlarni tuzadi. * talabalarni qaysi sifatlarini tarbiyalab rivojlantirish lozim; * talaba axloqidagi kamchiliklarni bartaraf qilish uchun nimalar qilish kerak; V. Guruh jamoasini o‘rganishining namunaviy dasturi 1. Guruh hayoti. * guruhdagi talabalarning yoshi, ruhiy, fiziologik va gigenik holatlari; * talabalarning shaxsiy taraqqiyoti, ma’rifatlilik jihatlari; * guruhdagi jamoatchilik ishlari. 2. Guruhning hamjihatliligi va uyushqoqligi.
* talabalarning o‘zaro munosabati;
* talabalarning birgalikda mehnat qilishlari va uning vaqti;
* qizlar va ug‘il bolalarning do‘stligi hamda hamfikrligi;
* jamoa a’zolarini himoya qilish;
* yutuq va muvaffaqiyatsizligini anglay bilish;
* o‘quv yurti tomonidan ko‘rilgan chora-tadbirlarda guruh talabalarining
ishtiroqi;
* millatlararo munosabat.
3. Guruhning tashkilotchiligi.
* jamoa bo‘lib qiladigan ishlarni talabalar o‘zlari mustaqil ravishda qila
oladilarmi yoki yuqmi;
* vazifa topshiriqlarni talabalar o‘zaro taqsimlay oladilarmi, yuqmi;
* talabalarning guruh majlisida qabul qilingan qarorlarga itoat qiladilarmi
yoki yuqmi.
4. Guruhda hamkorlik.
* talabalar o‘z o‘rtoqlarining qaysi odatlarini ma’qul ko‘radilar va qaysi
noma’qul deb hisoblaydilar;
* rag‘batlantirish va chora ko‘rishni talabalar qanday tushunadilar;
* guruhda qabul qilingan chora-tadbirlarni amaliyotda qo‘llash orasida farq
bormi;
* guruhda tanqid va o‘z-o‘zini tanqid qilish mavjudmi.
5. Guruhda do‘stlik aloqalarining harakteri.
*  talabalarning  o‘quv  yurti  va  undan  tashqarida  o‘zaro  do‘stlik
munosabatlari qanday;
*  talabalar  bir-biriga  nisbatan  sezgirlik,  kuzatuvchanlik  xususiyatlariga
egami;
* o‘rtoqlariga nisbatan talabachanligi;
* o‘rtoqlarining kamchiliklarini ko‘ra biladimi, yuqmi;
*  guruhning  a’lochilar,  zukko,  ishbilarmon  talabalarning  darsdan  ketib
qoladigan, o‘zlashtirmoqchi talabalarga munosabatlari qanday;
* jismoniy jihatdanzaif bo‘lgan bolalarga qanday yordamlar beriladi,
6. Guruh faollari.
Logotip
* talabalarning o‘zaro munosabati; * talabalarning birgalikda mehnat qilishlari va uning vaqti; * qizlar va ug‘il bolalarning do‘stligi hamda hamfikrligi; * jamoa a’zolarini himoya qilish; * yutuq va muvaffaqiyatsizligini anglay bilish; * o‘quv yurti tomonidan ko‘rilgan chora-tadbirlarda guruh talabalarining ishtiroqi; * millatlararo munosabat. 3. Guruhning tashkilotchiligi. * jamoa bo‘lib qiladigan ishlarni talabalar o‘zlari mustaqil ravishda qila oladilarmi yoki yuqmi; * vazifa topshiriqlarni talabalar o‘zaro taqsimlay oladilarmi, yuqmi; * talabalarning guruh majlisida qabul qilingan qarorlarga itoat qiladilarmi yoki yuqmi. 4. Guruhda hamkorlik. * talabalar o‘z o‘rtoqlarining qaysi odatlarini ma’qul ko‘radilar va qaysi noma’qul deb hisoblaydilar; * rag‘batlantirish va chora ko‘rishni talabalar qanday tushunadilar; * guruhda qabul qilingan chora-tadbirlarni amaliyotda qo‘llash orasida farq bormi; * guruhda tanqid va o‘z-o‘zini tanqid qilish mavjudmi. 5. Guruhda do‘stlik aloqalarining harakteri. * talabalarning o‘quv yurti va undan tashqarida o‘zaro do‘stlik munosabatlari qanday; * talabalar bir-biriga nisbatan sezgirlik, kuzatuvchanlik xususiyatlariga egami; * o‘rtoqlariga nisbatan talabachanligi; * o‘rtoqlarining kamchiliklarini ko‘ra biladimi, yuqmi; * guruhning a’lochilar, zukko, ishbilarmon talabalarning darsdan ketib qoladigan, o‘zlashtirmoqchi talabalarga munosabatlari qanday; * jismoniy jihatdanzaif bo‘lgan bolalarga qanday yordamlar beriladi, 6. Guruh faollari.
* faollar hayati;
* ularning guruhdagi obro‘lari;
* faollarning o‘rtoqlariga nisbatan munosabatlari;
* faollar guruhdan ajratib turadilarmi, guruhdagilar ularni hurmat qiladilarmi
yoki yuqmi.
7. Guruhning o‘quv yurti bilan aloqasi.
* o‘quv yurtida bo‘lgan hodisalardan, boshqa guruhlardan guruhning xabari
bormi;
* o‘quv yurtining yaxshi yo‘lga qo‘yilishi uchun guruh o‘quvchilari takliflar
kiritib turadilarmi;
* o‘quv yurti talablarini guruh qanday bajaradi;
* guruhning boshqa guruh talabalari bilan kanday aloqasi bor;
* o‘quv yurti tadbiriy choralarini rejalashtirishda guruh talabalari qanday
ishtirok etadilar.
Talabalar jamoasining yuqorida ko‘rsatilgan usullar bilan holatini o‘rganish
o‘qituvchiga ko‘p imkoniyatlar beradi. Tajribali o‘qituvchilar hamma vaqt biror
guruhning rahbarligini olishdan avval, oldin guruhni batafsil o‘rganadilar, bu esa
keyinchalik guruh rahbariga vaqtni tejashga, aniq ish rejalarini tuzishda va o‘z
faoliyatini  o‘quv  yili  davomida  belgilangan  tarzda  amalga  oshirishga  yordam
beradi.
3.3. Guruh jamoasini tashkil etish va tarbiyalash ishini rejalashtirish.
Guruh rahbari ishini rejalashtirishda o‘quv yurti umumiy ish rejasidan kelib
chiqib  aniq  guruh  rejasini  tuzishda  parallel  guruhlarda  ko‘riladigan  chora-
tadbirlarni hisobga olish juda muhimdir.
O‘quv yurtining tarbiyaviy ish rejasining o‘quv yilining boshida pedagogik
jamoa majlisida tasdiqlanib olinadi. Har bir guruh rahbari o‘z guruhi tarbiyaviy ish
rejasini  o‘quv  yurti  tarbiyaviy  ish  rejasida  ko‘rsatilgan  chora-tadbirlarni  o‘z
guruhida taaluqli bo‘lgan qismlarini kiritib reja tuzadi.
Talabalarni  tarbiyaviy  ishni  o‘quv  yurtining  taxminiy  tarbiyaviy  ishlar
mazmuniga muvofiq bir guruh yoki parallel guruhning rahbarlari majlisida talabani
Logotip
* faollar hayati; * ularning guruhdagi obro‘lari; * faollarning o‘rtoqlariga nisbatan munosabatlari; * faollar guruhdan ajratib turadilarmi, guruhdagilar ularni hurmat qiladilarmi yoki yuqmi. 7. Guruhning o‘quv yurti bilan aloqasi. * o‘quv yurtida bo‘lgan hodisalardan, boshqa guruhlardan guruhning xabari bormi; * o‘quv yurtining yaxshi yo‘lga qo‘yilishi uchun guruh o‘quvchilari takliflar kiritib turadilarmi; * o‘quv yurti talablarini guruh qanday bajaradi; * guruhning boshqa guruh talabalari bilan kanday aloqasi bor; * o‘quv yurti tadbiriy choralarini rejalashtirishda guruh talabalari qanday ishtirok etadilar. Talabalar jamoasining yuqorida ko‘rsatilgan usullar bilan holatini o‘rganish o‘qituvchiga ko‘p imkoniyatlar beradi. Tajribali o‘qituvchilar hamma vaqt biror guruhning rahbarligini olishdan avval, oldin guruhni batafsil o‘rganadilar, bu esa keyinchalik guruh rahbariga vaqtni tejashga, aniq ish rejalarini tuzishda va o‘z faoliyatini o‘quv yili davomida belgilangan tarzda amalga oshirishga yordam beradi. 3.3. Guruh jamoasini tashkil etish va tarbiyalash ishini rejalashtirish. Guruh rahbari ishini rejalashtirishda o‘quv yurti umumiy ish rejasidan kelib chiqib aniq guruh rejasini tuzishda parallel guruhlarda ko‘riladigan chora- tadbirlarni hisobga olish juda muhimdir. O‘quv yurtining tarbiyaviy ish rejasining o‘quv yilining boshida pedagogik jamoa majlisida tasdiqlanib olinadi. Har bir guruh rahbari o‘z guruhi tarbiyaviy ish rejasini o‘quv yurti tarbiyaviy ish rejasida ko‘rsatilgan chora-tadbirlarni o‘z guruhida taaluqli bo‘lgan qismlarini kiritib reja tuzadi. Talabalarni tarbiyaviy ishni o‘quv yurtining taxminiy tarbiyaviy ishlar mazmuniga muvofiq bir guruh yoki parallel guruhning rahbarlari majlisida talabani
yoshiga, ruhiy, fiziologik xususiyatlariga mos keladigan tarbiyaviy chora-tadbirlar
bajarilishi rejaga kiritilib, tasdiqlanib olinadi.
1.  Guruh  tavsiyanomasi.  guruh  rahbari  tarbiyaviy  ish  rejasining  asosi
hisoblanadi. Amalda guruh rahbarining kiritiladigan tarbiyaviy ishlari xilma-xildir.
Mamlakatimizning  turli  tumanlarida,  shahar  va  qishloqlarda  joylashgan  o‘quv
yurtlarining o‘ziga xos tarbiyaviy an’analarini hisobga olmasak, tarbiyaviy ish
rejalariga kiritiladigan masalalar bir-biriga juda o‘xshab ketadi.
Guruhning mufassal pedagogik tavsiyanomasida aniq ko‘rsatilgan tadbiriy
choralar qaysi tartibda berilishida qaramasdan tarbiyaviy ishlarning maqsad va
vazifalari doimiyligicha qoladi. Masalan, guruh rahbarining ish rejasiga quyidagi
boblarni  tavsiya  etish  mumkin:  g‘oyaviy-siyosiy  dunyoqarashni  shakllantirish;
o‘rta  maxsus  ta’limni  amalga  oshirish;  axloqiy tarbiya, jamoani  tashkil  etish;
talabalarning tahliliga yordam ko‘rsatish; ijtimoiy foydali mehnat va kasb tanlash;
ekologik va tejamkorlik ruhida tarbiyalash; ijtimoiy kamolot, darsdan tashqari
tarbiyaviy ishlar; ota-onalar bilan ishlash va hokazolar kiradi.
Yuqorida ko‘rsatilgan tavsiyalar qator yillar davomida ish jarayonida amalda
sinalgan bo‘lib, guruh rahbarining ish doirasida muhim o‘rinni egallaydi.
Rejaga kiritilgan chora-tadbirlarning aniqligi, har bir bajaradigan tarbiyaviy
ishning aniq va tushunarli tashkil etilishi, rejadagi har bir bajaradigan ishlarning
aniq  va  ravshan  ko‘rsatilishi,  chora-tadbirlarni  tayyorllash.  Ularni  o‘tkazish
natijalarini yakunlash va shunga o‘xshashlar tarbiyaviy ishlar rejasining asosiy
mohiyatini tashkil etadi.
Guruh rahbarining ish rejasi odatda bir o‘quv yili uchun yarim yillik yoki
choralik muddatlariga mo‘ljallanib, o‘quv yurti rahbari tomonidan tasdiqlanadi.
Tarbiyaviy ish rejalarini esa qisqa muddatlarga tuzish maqsadga muvofiqdir.
Guruh rahbari tarbiyaviy ish rejasini tuzishda guruh faollari, talabalar, ota-
onalarni  jalb  qiladi.  Guruh  tarbiyaviy  ish  rejasida  ko‘rsatilgan  chora-tadbirlar
takror  bo‘lmasligi  uchun  o‘quv  yurti,  jamoatchiligining  ish  rejalari  bilan
solishtirilishi lozim.
Tarbiyaviy ishlarni rejalashtirishda talabalarning yoshi, kundalik rejimi, yil
fasllarining kunlari, ob-havo nazarda tutiladi va belgilanganidan ortiq darsdan
tashqari ishlar, ortiqcha jamoat ishlarini rejaga kiritilishiga yo‘l qo‘yilmaydi.
Logotip
yoshiga, ruhiy, fiziologik xususiyatlariga mos keladigan tarbiyaviy chora-tadbirlar bajarilishi rejaga kiritilib, tasdiqlanib olinadi. 1. Guruh tavsiyanomasi. guruh rahbari tarbiyaviy ish rejasining asosi hisoblanadi. Amalda guruh rahbarining kiritiladigan tarbiyaviy ishlari xilma-xildir. Mamlakatimizning turli tumanlarida, shahar va qishloqlarda joylashgan o‘quv yurtlarining o‘ziga xos tarbiyaviy an’analarini hisobga olmasak, tarbiyaviy ish rejalariga kiritiladigan masalalar bir-biriga juda o‘xshab ketadi. Guruhning mufassal pedagogik tavsiyanomasida aniq ko‘rsatilgan tadbiriy choralar qaysi tartibda berilishida qaramasdan tarbiyaviy ishlarning maqsad va vazifalari doimiyligicha qoladi. Masalan, guruh rahbarining ish rejasiga quyidagi boblarni tavsiya etish mumkin: g‘oyaviy-siyosiy dunyoqarashni shakllantirish; o‘rta maxsus ta’limni amalga oshirish; axloqiy tarbiya, jamoani tashkil etish; talabalarning tahliliga yordam ko‘rsatish; ijtimoiy foydali mehnat va kasb tanlash; ekologik va tejamkorlik ruhida tarbiyalash; ijtimoiy kamolot, darsdan tashqari tarbiyaviy ishlar; ota-onalar bilan ishlash va hokazolar kiradi. Yuqorida ko‘rsatilgan tavsiyalar qator yillar davomida ish jarayonida amalda sinalgan bo‘lib, guruh rahbarining ish doirasida muhim o‘rinni egallaydi. Rejaga kiritilgan chora-tadbirlarning aniqligi, har bir bajaradigan tarbiyaviy ishning aniq va tushunarli tashkil etilishi, rejadagi har bir bajaradigan ishlarning aniq va ravshan ko‘rsatilishi, chora-tadbirlarni tayyorllash. Ularni o‘tkazish natijalarini yakunlash va shunga o‘xshashlar tarbiyaviy ishlar rejasining asosiy mohiyatini tashkil etadi. Guruh rahbarining ish rejasi odatda bir o‘quv yili uchun yarim yillik yoki choralik muddatlariga mo‘ljallanib, o‘quv yurti rahbari tomonidan tasdiqlanadi. Tarbiyaviy ish rejalarini esa qisqa muddatlarga tuzish maqsadga muvofiqdir. Guruh rahbari tarbiyaviy ish rejasini tuzishda guruh faollari, talabalar, ota- onalarni jalb qiladi. Guruh tarbiyaviy ish rejasida ko‘rsatilgan chora-tadbirlar takror bo‘lmasligi uchun o‘quv yurti, jamoatchiligining ish rejalari bilan solishtirilishi lozim. Tarbiyaviy ishlarni rejalashtirishda talabalarning yoshi, kundalik rejimi, yil fasllarining kunlari, ob-havo nazarda tutiladi va belgilanganidan ortiq darsdan tashqari ishlar, ortiqcha jamoat ishlarini rejaga kiritilishiga yo‘l qo‘yilmaydi.
Guruh  rahbarining  tarbiyaviy  ish  rejasi  o‘quv  yurtining  muhim  hujjati
hisoblanadi. Guruh tarbiyaviy ish rejasini tuzish va uni amalga oshirishda guruh
rahbari ma’muriyat va o‘quv yurti organlari oldida javobgar shaxsdir.
Guruh rahbarining nizomida uqtirib ko‘rsatilganidek, guruh rahbari,albatta,
yarim yillik, bir choralik tarbiyaviy reja asosida ish olib borishi kerak. Tajribalar
shuni ko‘rsatmoqdaki, tarbiyaviy ish rejalari choraklik yoki yarim yillikni tartibli
olib borish ma’suliyatli ish bo‘lib, u guruh o‘quvchilari va faollarning orasida
muhokama qilinishi lozim.
2.  Tarbiyaviy  rejalarni  tuzishda  qo‘yiladigan  asosiy  talablar.  Guruh
rahbarining tarbiyaviy ish rejasi haqiqiy hujjat bo‘lishi uchun u bir qator pedagogik
psixologik talablarga javob berishi lozim. Bu talablar quyidagilardan iboratdir:
A. Rejaning ma’lum maqsadli bo‘lishi lozim. Tarbiyaviy ish rejasi agar o‘z
g‘oyaviyligi  jihatidan  maqsadli  va  mukammal  bo‘lsa,  asosli  va  to‘g‘ri  deb
hisoblanadi.  Rejaning  qismida  g‘oyaviy-siyosiy  ishlarga  va  ijtimoiy  foydali
mehnatga o‘quvchilarni jalb qilish diqqat markazida bo‘lishi lozim.
B.  Guruh  rahbarining  tarbiyaviy  ish  rejalari  shakli,  metodlari  va
mundarijalari  aksariyat  bir  xil  mazmunga  ega.  Bu  o‘xshashliklar  ko‘pincha
quyidagilardir: seminarlar, siyosiy axborotlar, yuqori kurslarga sirtdan sayohat va
boshqalar tarbiyaviy ish rejalarida keng aks ettiriladi.
V. Talabalarni ketma-ket tizimli tarbiyalashini ta’minlash. Guruh tarbiyaviy
ish rejasiga kiritilgan chora-tadbirlar tarbiya jarayonining asosiy qismi hisoblanadi.
Har bir ijro etilgan chora-tadbirlar oldindan rejalashtirilgan chora-tadbirlar bilan
uzviy boglangan bo‘lishi lozim. O‘quv choraklarida tuzilgan rejalar, qishki va
yozgi ta’tillarda amalga oshirilishi lozim bo‘lgan ishlar aks yettiriladi. Ikkinchi
yarim  yilda  talabalarning  yozgi  dam  olish  vaqtlarida  bajaradigan  tarbiyaviy
ishlarini oldindan qayd etish lozim.
G. Rejaning real bo‘lishi. Rejani tartibga solishda unga ijro etilishi qiyin
bo‘ladigan masalalar kiritilmasligi lozim. Reja aniq va ijro qilib bo‘ladigan bo‘lsin.
Masalan, guruh rahbaridan biri, birinchi yarim yillik uchun tarbiyaviy ish rejasida
quyidagi  chora-tadbirlarni  o‘tkazish:  talabalar  orasida  do‘stlik  va  o‘rtoqlik
tarbiyasini amalga oshirish uchun ijtimoiy foydali mehnatni birgalikda o‘tkazish,
jamoa bo‘lib sayohatlar uyushtirish; guruh devoriy gazetasini birgalikda siqarib
Logotip
Guruh rahbarining tarbiyaviy ish rejasi o‘quv yurtining muhim hujjati hisoblanadi. Guruh tarbiyaviy ish rejasini tuzish va uni amalga oshirishda guruh rahbari ma’muriyat va o‘quv yurti organlari oldida javobgar shaxsdir. Guruh rahbarining nizomida uqtirib ko‘rsatilganidek, guruh rahbari,albatta, yarim yillik, bir choralik tarbiyaviy reja asosida ish olib borishi kerak. Tajribalar shuni ko‘rsatmoqdaki, tarbiyaviy ish rejalari choraklik yoki yarim yillikni tartibli olib borish ma’suliyatli ish bo‘lib, u guruh o‘quvchilari va faollarning orasida muhokama qilinishi lozim. 2. Tarbiyaviy rejalarni tuzishda qo‘yiladigan asosiy talablar. Guruh rahbarining tarbiyaviy ish rejasi haqiqiy hujjat bo‘lishi uchun u bir qator pedagogik psixologik talablarga javob berishi lozim. Bu talablar quyidagilardan iboratdir: A. Rejaning ma’lum maqsadli bo‘lishi lozim. Tarbiyaviy ish rejasi agar o‘z g‘oyaviyligi jihatidan maqsadli va mukammal bo‘lsa, asosli va to‘g‘ri deb hisoblanadi. Rejaning qismida g‘oyaviy-siyosiy ishlarga va ijtimoiy foydali mehnatga o‘quvchilarni jalb qilish diqqat markazida bo‘lishi lozim. B. Guruh rahbarining tarbiyaviy ish rejalari shakli, metodlari va mundarijalari aksariyat bir xil mazmunga ega. Bu o‘xshashliklar ko‘pincha quyidagilardir: seminarlar, siyosiy axborotlar, yuqori kurslarga sirtdan sayohat va boshqalar tarbiyaviy ish rejalarida keng aks ettiriladi. V. Talabalarni ketma-ket tizimli tarbiyalashini ta’minlash. Guruh tarbiyaviy ish rejasiga kiritilgan chora-tadbirlar tarbiya jarayonining asosiy qismi hisoblanadi. Har bir ijro etilgan chora-tadbirlar oldindan rejalashtirilgan chora-tadbirlar bilan uzviy boglangan bo‘lishi lozim. O‘quv choraklarida tuzilgan rejalar, qishki va yozgi ta’tillarda amalga oshirilishi lozim bo‘lgan ishlar aks yettiriladi. Ikkinchi yarim yilda talabalarning yozgi dam olish vaqtlarida bajaradigan tarbiyaviy ishlarini oldindan qayd etish lozim. G. Rejaning real bo‘lishi. Rejani tartibga solishda unga ijro etilishi qiyin bo‘ladigan masalalar kiritilmasligi lozim. Reja aniq va ijro qilib bo‘ladigan bo‘lsin. Masalan, guruh rahbaridan biri, birinchi yarim yillik uchun tarbiyaviy ish rejasida quyidagi chora-tadbirlarni o‘tkazish: talabalar orasida do‘stlik va o‘rtoqlik tarbiyasini amalga oshirish uchun ijtimoiy foydali mehnatni birgalikda o‘tkazish, jamoa bo‘lib sayohatlar uyushtirish; guruh devoriy gazetasini birgalikda siqarib