GURUH VA JAMOA PSIXOLOGIYASI (Shaxslararo munosabatlar va o‘zaro ta’sir, Xarizmatik nazariya. Guruhlarda rahbarlik va liderlik)
Yuklangan vaqt
2024-04-13
Yuklab olishlar soni
5
Sahifalar soni
22
Faytl hajmi
37,3 KB
Ilmiybaza.uz
GURUH VA JAMOA PSIXOLOGIYASI
REJA
1. Guruh haqida tushuncha. Katta va kichik guruhlar
2. Shaxslararo munosabatlar va o‘zaro ta’sir
3 .Xarizmatik nazariya. Guruhlarda rahbarlik va liderlik.
4. Rahbarlik sifatlari (lider, superlider).
Ilmiybaza.uz
Guruh haqida tushuncha. Katta va kichik guruhlar katta ijtimoiy guruhlar
psixologiyasi. Har bir shaxs o‘z faoliyatini turli guruhlar sharoitida yoki turli
guruhlar ta'sirida amalga oshiradi. Chunki jamiyatdan chetda qolgan yoki insonlar
guruhiga umuman qo‘shilmaydigan individning o‘zi yo‘q. Kishi jamiyatda yashar
ekan, u doimo turli insonlar bilan muloqotda, o‘zaro ta'sirda bo‘ladi, bu muloqot
jarayonlari esa doimo kishilar guruhida ro‘y beradi. Shuning uchun ham guruhlar
muammosi, uni o‘rganish va guruhlarning shakllanishiga oid ilmiy xulosalar
chiqarish ijtimoiy psixologiyaning asosiy mavzularidan va muammolaridan biridir.
Psixologik ma'noda guruh — bu umumiy belgilar umumiy Faoliyat, muloqot
hamda umumiy maqsad asosida birlashgan kishilar uyushmasidir. Umuman odamlar
guruhi tashkil topishi uchun albatta, qandaydir umumiy maqsad yoki tilaklar,
umumiy belgilar bo‘lishi shart. Masalan, talabalar guruhi uchun umumiy narsalar
ko‘p (o‘quv faoliyati, bilim olish, yoshlarga xos birliklar (o‘spirin, yoshlar, ma'lum
o‘quv yurtida ta'lim olish istagi va hokazo). Ko‘chada biror tasodif ro‘y berganligi
uchun to‘plangan kishilar uchun ham umumiy bo‘lgan narsa bor — bu
qiziquvchanlik bo‘lib o‘tgan hodisaga guvohlik, unga umumiy munosabatdir.
Guruhni alohida shaxslar tashkil etadi, lekin har bir guruh psixologiyasi uni
tashkil etuvchi alohida shaxslar psixologiyasidan farq qiladi va o‘ziga xos
qonuniyatlarga bo‘ysunadi. Ayni shu qonuniyatlarni bilish esa turli tipli guruhlarni
boshqarish va ana shu guruhlarni tashkil etuvchilarni tarbiyalashning asosiy
mezonidir.
Guruhlarning turlari ko‘p, shuning uchun ham ularni turli olimlar turlicha
klassifikatsiya qiladilar. V.M.Karimovaning ''Ijtimoiy psixologiya asoslari" o‘quv
qo‘llanmasida guruhlarning asosiy turlari keltirilgan. Guruhlar avvalo shartli va real
guruhlarga bo‘linadi.
Real guruhlar aniq tadqiqot maqsadlarda to‘plangan laboratoriya tipidagi
hamda tabiiy guruhlarga bo‘linadi. Konkret faoliyat va odamlarning tabiiy
ehtiyojlari asosida tashkil bo‘ladigan bunday tabiiy guruhlarning o‘zi kishilarning
soniga qarab katta, kichik guruhlarga bo‘linadi. Katta guruhlar uni tashkil
Ilmiybaza.uz
etuvchilarning maqsadlari, fazoviy joylashishlari, psixologik xususiyatlarnga qarab
uyushgan va uyushmagan turlarga, kichiklari esa o‘z navbatida, endi
shakllanayotgan - diffuz hamda taraqqiyotning yuksak pog‘onasiga ko‘tarila olgan
jamoa turlariga bo‘linadi. Guruhlarning ijtimoiy psixologiya uchun ayniqsa, muhim
hisoblangan turlariga ta'rif berish va ularning psixo¬logik qonuniyatlarini
o‘rganishni maqsad qilib qo‘ygan holda, bevosita katta guruhlarning ijtimoiy-
psixologik qonuniyatlarini o‘rganishga o‘tamiz.
Katta guruhlar psixologiyasiga xos xususiyatlar va ularni ilmiy tadqiq
etish shartlari
Katta guruhlar kishilarning shunday birlashmalariki, undagi odamlar soni
ko‘pchilikni tashkil etib, ma'lum sinfiy, ilmiy, irqiy, professional belgilar ularning
shu guruhga mansubligini ta'minlaydi. Katta guruhlarni tashkil etuvchilar ko‘p sonli
bo‘lganligi va ular xulq-atvorini belgilovchi mexanizmlarning o‘ziga xosligi tufayli
bo‘lsa kerak, ijtimoiy psixologiyada olimlar ko‘pincha kichik guruhlarda ish olib
borishni afzal ko‘radilar. Lekin katta kishilar uyushmasining psixologiyasini bilish
juda katta tarbiyaviy va siyosiy-mafkuraviy ahamiyatga ega. Bu sohadagi
tadqiqotlarning kamligi bir tomondan, aytib o‘tilganidek ko‘pchilikni qamrab
olishda qiyinchiliklar bo‘lsa, ikkinchi tomondan, katta guruhlar psixologiyasini
o‘rganishga qaratilgan metodik ishlar zahirasining kamligidir. Masalan, ishchilar
yoki ziyolilar sinfi psixologiyasi o‘rganilishi kerak deylik, avvalo o‘sha
ishchilarning soni ko‘p, qolaversa, ishchilarning o‘zi turli ishlab chiqarish
sharoitlarida ishlayotgan, turli iqlim sharoitlarida yashayotgan turli millatga mansub
kishilardir. Ularning barchasini qamrab oladigan yagona ishonchli usulni topish
masalasi juda jiddiy muammo bo‘lganligi uchun ham har bir katta guruhga taalluqli
bo‘lgan asosiy, yetakchi sifatni topish va shu asosda uning psixo¬logiyasini
o‘rganish hozircha ijtimoiy-psixologiyadagi asosiy metodologik yo‘llanma bo‘lib
kelmoqda. Qolaversa, katta guruhlar jamiyatning tarixiy taraqqiyoti mobaynida
shakllangan guruhlar bo‘lgani uchun ham har qanday guruhni o‘rganishdan oldin,
xoh bu sinflar bo‘lsin, xoh millatlar yoki xalqlar psixologiyasi bo‘lsin, uning hayot
tarzi, unga xos bo‘lgan odatlar, udumlar, an'analar o‘rganiladi. Ijtimoiy-psixologik
Ilmiybaza.uz
ma'noda, hayot tarzini o‘rganish deganda, u yoki bu guruhga taalluqli bo‘lgan
kishilar o‘rtasida amalga oshiriladigan muloqot tiplari, o‘zaro munosabatlarda ustun
bo‘lgan psixologik omillar, qiziqishlar, qadriyatlar, ehtiyojlar va boshqalar nazarda
tutiladi. Ana shularning umumiyligi tufayli har bir shaxsda, ya'ni u yoki bu katta
guruhga mansub bo‘lgan shaxsda tipik xislatlar shakllanadi. Masalan, 90- yillar
yoshlariga xos bo‘lgan tipik sifatlar ana shu yoshlar o‘rtasida keng tarqalgan urf-
odatlar, moda, so‘zlashish xususiyatlari, qadriyatlar, qiziqishlar va hokazolar tufayli
shakllanadi. Shuning uchun ham 20 yoshli kishining psixologiyasini to‘liq ravishda
o‘rganish uchun undagi bilish jarayonlarining o‘ziga xosligi, shaxsi, xarakteri va
boshqa individual psixologik xususiyatlaridan tashqari, yana unga o‘xshash
yoshlarda ustun bo‘lgan psixologik xislatlarning qanchalik namoyon bo‘lishini, u
mansub bo‘lgan va asosan vaqtini o‘tkazadigan guruhlar psixologiyasini, milliy
sifatlarini ham nazarda tutish va ularni o‘rganish zarur. Bu degani, har bir shaxs
ongida uning yakka, alohida orttirgan shaxsiy tajribasiga alokador psixologik
tizimlardan tashqari, uning qaysi millatga, elat, sinfga mansubligidan singdirilgan
psixologik tizimlar ham mavjuddir va uni ilmiy tadqiqotchi inkor etmasligi kerak
Etnik guruhlar psixologiyasi
Ijtimoiy psixologiyada katta guruhlar ichida etnik guruhlar psixologiyasi, ya'ni
etnopsixologiya bo‘yicha ko‘proq tadqiqotlar o‘tkazildi. Ayniqsa, hozirgi davrda har
bir jumhuriyatlar alohida, mustaqil davlat mavqeini olgan, lekin boshqa tomondan
qaraganda, hamdo‘stlik mamlakatlari ittifoqi sharoitida millatlar o‘rtasida muttasil
aloqalar mavjudligidan kelib chiqib, milliy psixologiya masalalari kun tartibida
avvalgidan ham muhim masala sifatida qo‘yilmoqda. Shuning uchun ham katta
guruhlar ichida milliy guruhlarga ko‘proq e'tibor berishni lozim topdik. Bunday
e'tiborning yana bir boisi — O‘zbekistonda bu sohada ayrim tadqiqotlarning
o‘tkazilganligi, lekin ular ko‘p hollarda milliy psixologiya darajasiga olib
chiqilmaganligidandir.
Etnopsixologiya — bu psixologiyaning shunday tarmog‘iki, u ayrim olingan
millatlar psixologiyasidan tashqari, turli xalqlar psixologiyasini, kichik milliy
guruhlarni ham o‘rganadi. Ma'lumki, bu boradagi birinchi ilmiy tadqiqotlar V.
Ilmiybaza.uz
Vundt tomonidan olib borilgan edi. Uning tadqiqotlaridagi ''xalq" tushunchasi aslida
etnik uyushma ma'nosida tushuntirilgan edi. Uning fikricha, etnik guruhlar
psixologiyasini o‘rganish uchun ularning tilini, odatlarini va ana shu xalqlarda keng
tarqalgan afsonalar va boshqa ong tizimlarini o‘rganish kerak. A.R. Luriya esa
O‘zbekiston xududidagi yashaydigan xalqlarning psixologiyasini o‘rgandi. Uning
asosiy maqsadi milliy psixologik xususiyatlarni o‘rganishda tarixiy printsipga
tayanish lozimligini isbotlash hamda milliy psixologiyaning hayot tarziga,
shaxsning jamiyatda kishilar munosabatlari tizimida tutgan o‘rniga bevosita
bog‘likligini isbot etish edi va bu tadqiqotda birinchi marta milliy psixologiyani
o‘rganishga yordam beruvchi metodlar va metodologik printsiplar sinab ko‘rildi.
Oxirgi yillarda chet el va sobiq Ittifoq olimlarining tadqiqotlarini
umumlashtirib, etnopsixologik ishlarga yagona ilmiy yondashuvni topish harakatlari
sezilmokda. Bu sohada mashhur rus etnografi va psixologi Yu. Bromley olib borgan
ishlar, uning laboratoriyasida to‘plangan ma'lumotlar misol bo‘lishi mumkin. Yu.V.
Bromley etnik guruhlar psixologiyasida ikki tomonni ajratib beradi:
1.
Psixik asos — etnik harakter, temperament, milliy an'analar va
odatlardan iborat barqaror qism;
2.
Hissiyot sohasi etnik yoki milliy his-kechinmalarini o‘z ichiga olgan
dinamik qism. Lekin tadqiqotchilar nima uchundir, milliy psixologiya masalalari
bilan
shug‘ullanishganda, milliy qirralar
yoki sifatlarni aniqlash bilan
shug‘ullanadilar-da, u yoki bu millatlargagina xos bo‘lgan qirralarni topishga
urinadilar, lekin fan-texnika rivojlangan, millatlar uyg‘unligi, millatlarning doimiy
o‘zaro hamkorligi va muloqoti sharoitida, aralash nikohlar keng tarqalgan sharoitda
faqat u yoki bu millatga xos bo‘lgan qirralar haqida gapirish juda qiyin. Masalan,
o‘zbeklar o‘rtasida o‘tkazilgan kichik tadqiqot natijasida shu narsa ma'lum bo‘ldiki,
go‘yoki mehmondo‘stlik kamtarlik, samimiylik kabi ijobiy sifatlar o‘zbek
xalqigagina xos emish. To‘g‘ri, bu sifatlar albatta, o‘zbeklarda bor. Lekin, aynan shu
sifatlar boshqa millatlar vakillarida yo‘q deyishga haqqimiz yo‘q. Xuddi har bir
shaxs ongida turlicha stereotiplar, ya'ni o‘rnashib qolgan obrazlar bo‘lganidek har
bir oila, yaqin oshna-og‘aynilar va o‘ziga o‘xshash shaxslar bilan muloqot
Ilmiybaza.uz
jarayonida u yoki bu millat vakilida ham o‘z millatiga xos bo‘lgan sifatlar haqida
stereotiplar paydo bo‘lib, ular ongida o‘rnashib boradi. Bunday stereotiplar o‘z
millatiga va boshqa xalqlarga nisbatan bo‘lib, boshqalar haqidagi tasavvurlar ancha
sodda, yuzaki, mazmunan tor bo‘ladi. Shunday tasavvurlar asosida boshqa
millatlarga nisbatan yoqtirish (simpatiya) yoki yoqtirmaslik (antipatiya) va befarqlik
munosabatlari shakllanadi. O‘z millati haqidagi tasavvur va stereotiplar esa milliy
''etnotsentrizm" hissini shakllantiradiki, shu his tufayli shu milliy guruh vakillarida
boshqa millatlarga nisbatan irratsional munosabatlar paydo bo‘lishi, bu esa milliy
antogonizm va milliy adovatlarni keltirib chiqarishi mumkin. Bu borada, ijtimoiy
psixologlar va mafkurachilar oldida turgan muammolardan biri millat vakillarida
milliy g‘ururning qay darajada bo‘lishini aniqlash muammosi turadi. Chunki
ko‘pincha milliy g‘urur tufayli ayrim shaxslarda boshqa millatlarni mensimaslik,
ulardagi g‘urur yoki milliy hislarni tan olmaslik hollari kuzatilmoqda. Umuman,
bizning fikrimizcha, milliy adovatlar asosida yotgan etnotsentrizm va milliy
g‘ururning salbiy ko‘rinishlari boshqa millatlarning tarixini, ularning an'analarini,
tili va hokazolarini bilmaslikdan kelib chiqadi. Milliy psixo¬logiya bo‘yicha
o‘tkazilishi lozim bo‘lgan tadqiqotlarning maqsadlaridan biri ham boshqa millatlar
psixologiyasini bilib, uni boshqa millatlarga yetkazish tufayli, har bir millat vakiliga
hurmat-izzat hissini kuchaytirishdir. Chunki o‘zini hurmat qilmagan odam boshqani
hurmat qilmaydi, buning uchun esa o‘z psixologiyasini ham, o‘zgalar
psixologiyasini ham bilishi kerak. Shundagina shaxslararo ziddiyatlarga barham
berilishi mumkin. Bu narsa millatlar psixologiyasiga ham xosdir. Ya'ni fan
jamiyatga shunday etnografik va etnopsixologik ma'lumotlar majmuini yaratib
berishi lozimki, undagi ma'lumotlar asosida katta guruh hisoblangan millatlar
psixologiyasini ham boshqarish mumkin bo‘lsin.
Kichik guruhlar psixologiyasi
Kichik guruhlar muammosi ijtimoiy psixologiyada eng yaxshi ishlangan va
ko‘plab ilmiy tadqiqotlar o‘tkazilgan ob'ektlardandir. Bu muammoni tadqiq etishda
olimlar o‘z oldiga shunday masalani qo‘yganlar, ya'ni, individ yakka holda yaxshi
ishlaydimn yoki guruhda yaxshiroq samara beradimi, boshqa odamlarning yonida
Ilmiybaza.uz
bo‘lishi uning faoliyatiga qanday ta'sir ko‘rsatadi. Shuni ta'kidlash lozimki, bunday
sharoitlarda individlarning o‘zaro hamkorligi emas, balki ularning bir vaqtda bir
yerda birga bo‘lganligi faktining ta'siri o‘rganildi. Olingan ma'lumotlar shuni
ko‘rsatdiki, boshqalar bilan hamkorlikda bo‘lgan individ faoliyatining tezligi oshadi.
lekin harakatlar sifati ancha pasayishi aniqlandi. Bunday ma'lumotlar amerikalik N.
Triplett, nemis olimi A. Mayer, rus olimi V.M. Bexterev, yana bir nemis olimi V.
Myode va boshqalarning tadqiqotlarida ham qayd etildi. Bu psixologik hodisa
ijtimoiy psixologiyada ijtimoiy fastsilitatsiya nomini oldi, uning mohiyati shundan
iborat ediki, individning faoliyat mahsullariga uning yonida bo‘lgan boshqa
individlarning bevosita ta'siri bo‘lib bu ta'sir avvalo sensor kuchayishlar hamda ish-
harakatlarning,
fikrlashlarning
tezligida
namoyon
bo‘ladi
Lekin
ayrim
eksperimentlarda teskari effekt ham kuzatildi, ya'ni boshqalar ta'sirida individ
reaktsiyalaridagi tormozlanish faoliyatining susayishi holatlari; bu narsa fanda
ingibitsiya deb ataladi.
Kichik guruxlarga xos qonuniyatlar
Birinchidan, kichik guruhlarning hajmi, uni tashkil etuvchi shaxslar soni
xususida shunday fikrga kelindiki, kichik guruh ''diada" ikki kishidan tortib, to
maktab sharoitida 30-40 kishigacha deb qabul qilindi. Ikki kishilik guruh
deyilganda, avvalo oila - yangi shakllangan oila ko‘proq nazarda tutiladi. Lekin
samarali o‘zaro ta'sir nazarda tutilganda 7-2 kishi ko‘zlanadi. Bunday guruh turli
ijtimoiy psixologik tadqiqotlar uchun ham, sotsial psixologik treninglar o‘tkazish
uchun ham qulay hisoblanadi.
Ikkinchidan, guruhning o‘lchami qanchalik katta bo‘lsa, uning alohida
olingan shaxslar uchun qadrsizlanib borish xavfi kuchayadi. Ya'ni, shaxsning
ko‘pchilikdan iborat guruhdan o‘zini tortish va uning normalarini buzishga
moyilliga ortib boradi.
Uchinchidan, guruhning hajmi kichiklashib borgan sari shaxslararo o‘zaro
munosabatlar taranglashib boradi. Chunki, shaxslarning bir-birlari oldida
mas'uliyatlarining oshishi va yaqindan bilishlari ularning o‘rtasidagi aloqalarda
Ilmiybaza.uz
doimo aniqlik bo‘lishini talab qiladi. Munosabatlardagi har qanday disbalanslar,
ya'ni nomutanosibliklar ochiq holdagi ziddiyatlarni keltirib chiqaradi.
To‘rtinchidan, agar guruh a'zolarining soni toq bo‘lsa, ular o‘rtasidagi o‘zaro
munosabatlar juft bo‘lgan holdagidan ancha yaxshi bo‘ladi. Shundan bo‘lsa kerak,
boshqaruv psixologiyasida odamlarni biror nimaga saylashda va umuman rasmiy
tanlovlarda guruhdagi odamlar soni toq qilib olinadi.
Beshinchidan, shaxsning guruh taz'yiqiga berilishi va bo‘ysunishi ham guruh
a'zolarining soniga bog‘liq. Guruh soni 4-5 kishi bo‘lgunga qadar, uning ta'siri
kuchayib boradi, lekin undan ortib ketgach, ta'sirchanlik kamayib boradi. Masalan,
ko‘chada sodir bo‘lgan baxtsiz hodisaning guvohlari soni ortib borgan sari,
jabrlanganga yordam berishga intilish, masьuliyat hissi pasayib boradi.
Bu qonuniyatlarni bilish, tabiiy guruhlarni boshqarish ishini ancha
yengillashtiradi.
Kichik guruhlarning klassifikatsiyasi.
R.S.Nemov kichik ijtimoiy guruhlarning quyidagi klassifikatsiyasini taklif etgan.
Kichik guruhlar:
•
Shartli (nominal);
•
Real (haqiqiy).
Kichik guruhlar:
•
Tabiiy;
•
Laboratoriya tipli.
Kichik guruhlar:
•
Formal (rasmiy);
•
Noformal (norasmiy).
Kichik guruhlar:
•
Kuchsiz rivojlangan;
•
Kuchli rivojlangan.
Kichik guruhlar:
•
Korporatsiya;
Ilmiybaza.uz
•
Jamoa.
Kichik guruhlar:
•
Referent;
•
Noreferent.
Tarixan kichik guruhlarni rasmiy va norasmiy turlarga bo‘lish qabul qilingan.
Bunday bo‘linishni amerikalik olim E. Meyo taklif etgan edi. Uning fikricha, rasmiy
guruh:;ar bir a'zolarning rasmiy rollarga ega ekanligi, ular mavqeining va guruhda
tutgan o‘rnining aniqligi bilan harakterlanadi. Bunday guruhlarda munosabatlar
asosan ''vertikal" tarzda ro‘y berib, guruhning bir yoki bir necha a'zosida ''hokimiyat"
bo‘lganligi uchun ham, ular boshqalarni boshqarish, ularga buyruq, rasmiy
ko‘rsatmalar berish huquqiga ega bo‘ladilar. Rasmiy guruhga misol qilib har qanday
birgalikdagi faoliyat maqsadlari asosida shakllangan jamoalarni — ishlab chiqarish
brigadasi, talabalar guruhi, sinf o‘quvchilari, pedagogik jamoa va boshqalarni olish
mumkin.
Rasmiy guruhlardan farqli o‘laroq norasmiy guruhlar ham mavjud bo‘ladiki,
ular asosan stixiyali tarzda, aniq maqsadsiz tarkib topadi va ularda a'zolarning aniq
mavqelari, rollari oldindan belgilangan bo‘lmaydi. Ko‘pincha norasmiy guruh
rasmiy guruh tarkibida tashkil topadi va ularni boshqarish ham oldindan belgilangan
bo‘lmay, odamlar ichidan u yoki bu shaxsiy sifatlari tufayli ajralib chiqkan a'zolar
norasmiy rahbarlik rolini bajarishlari mumkin.
Bundan tashqari, ijtimoiy psixologiyada referent guruh tushunchasi ham bor.
Bu tushuncha fanga birinchi marta amerikalik tadqiqotchi G. Xaymen tomonidan
1942 yilda kiritilgan edi. U o‘z tadqiqotlarida shuni isbot qildiki, ma'lum bo‘lishicha,
guruh a'zolari uchun shu guruh ichida yoki boshqa doiralarda shunday shaxslar
guruhi mavjud bo‘lar ekanki, u o‘z hatti-harakatlari, fikrlari va yo‘nalishlarida o‘sha
guruh a'zolariga ergashish, ularning fikrlarini tanqidsiz qabul qilishga moyil hamda
tayyor bo‘lar ekan. Shunday shaxslar guruhi referent guruh nomini oldi. O‘quvchi
uchun bunday guruh rolini maktabdagi bir necha o‘qituvchilar, otasi yoki onasi,
yaqin do‘sti yoki qarindoshlaridan kimdir o‘ynashi mumkin. Shunisi harakterliki,
Ilmiybaza.uz
shaxs doimo shu guruhga ergashadi, uni qadrlaydi, u bilan muloqotda bo‘lishga
intiladi. Rus psixologlari bu guruhni odatda shaxs uchun mavjud haqiqiy guruh
(a'zolik guruhi) tarkibida yoki unga qarshi bo‘lgan guruh sifatida qaraydilar. Nima
bo‘lganda ham ana shunday guruhning mavjudligi shaxs uchun ahamiyatli bo‘lib,
uning xulq-atvor uchun etalon hisoblanadi. Tadqiqotchi yoki tarbiyachining
vazifasi, ana shu guruhni aniqlay olish va aniqlagandan so‘ng nima uchun aynan shu
guruh referent rolini o‘ynaganini bilish muhimdir. Referent guruhga qarab shaxsga
baho berish, uning xulq-atvorini bashorat qilish mumkin.
Agar odamlar ko‘chada tasodifiy hodisani tomoshabini bo‘lib turishgan bo‘lsa,
ularni psixologiya tilida guruh emas, agregatsiya (olomon) deb atashadi. Haqiqiy
guruh uchun o‘sha odamlarning barchasiga aloqador umumiy faoliyat va hamkorlik
qilish, bir - birlariga ta'sir ko‘rsatish imkoniyati bo‘lishi kerak. Amerikalik psixolog
Ch. Kuli hamkorlikning darajasi mezoniga ko‘ra guruhlarni birlamchi va ikkilamchi
turlarga bo‘lib o‘rganishni taklif etgan edi. Birlamchi guruhda shaxslararo o‘zaro
ta'sir «yuzma - yuz, bevosita» ro‘y beradi. Masalan, oila davrasidagi, sinfdagi,
hisobchilar xonasida o‘tirganlar birlamchi guruhga misoldir.
Ikkilamchi guruhlarda har doim ham odamlarning bevosita muloqotda bo‘lish
imkoniyatlari bo‘lmaydi. Ular o‘rtasidagi munosabat va o‘zaro ta'sir bilvosita
bo‘ladi. Masalan, yirik bir tashkilotdagi tizimlar orqali muloqot, kasaba
uyushmasiga birlashgan odamlar, «Vatan» taraqqiyoti partiyasi a'zolarining
bog‘liqligi ikkilamchi guruhga misol. Ularda ham umumiylik bo‘ladi, masalan,
o‘sha partiyani oladigan bo‘lsak, ular Qashqadaryoda bo‘ladimi, Farg‘onadami,
baribir umumiy g‘oya atrofida birlashishadi, a'zolik badallarini vaqtida to‘lab
turishadi, saylov oldi kompaniyalarida bir - birlarini qo‘llab - quvvatlab turadilar.
Turli guruhlar inson hayotida bir necha funktsiyalarni bajaradilar: a)
ijtimoiylashtiruvchi funktsiya; b) instrumental, ya'ni, aniq mehnat funktsiyalarni
amalga oshirishga imkon beruvchi muhit; v) ekspressiv - odamlarning o‘zgalarning
tan olishlari, hurmatga sazovor bo‘lish, ishonch qozonishini ta'minlash; g) qo‘llab -
quvvatlash, ya'ni, qiyin paytlarda, muammolar paydo bo‘lganda odamlarni
birlashtirish funktsiyasi.
Ilmiybaza.uz
Kichik guruhlardagi dinamik jarayonlar
Ma'lumki, guruhda to‘plangan kishilar o‘rtasida doimiy muloqot va
munosabatlar mavjud bo‘ladiki, ularning mazmuni va yo‘nalishiga ko‘ra, o‘ziga xos
sotsial psixologik muhit shakllanadi. Bu muhit guruhning taraqqiyotini ham, undagi
turli jarayonlarni ham belgilaydi. Guruhning dinamik jarayonlari deganda avvalo
uning shakllanish jarayoni, liderlik va guruhda turli qarorlarni qabul qilish jarayoni,
guruhning har bir shaxsga ta'siri kabilar tushuniladi.
Guruhning shakllanishi, uning paydo bo‘lishi haqida gapiriladigan bo‘lsa,
avvalo shuni ta'kidlash lozimki, guruh jamiyat ehtiyojlari va ijtimoiy talablar asosida
paydo bo‘ladi. Masalan, sinf jamoasi doimo bolalarning rivojlanishi va ularning
maktablarda ta'lim olishlari kerakligi uchun, talabalar guruhi ham shunga o‘xshash
oliy ma'lumotli shaxslar kerak bo‘lganligi uchun paydo bo‘ladi va hokazo. Lekin bu
masalaning ijtimoiy tomoni. Uning sof psixologik tomoni ham borki, u odamlarning
nima uchun jamoalarda ishlashi, odamlar ichida bo‘lishi bilan bog‘liq. Chunki har
bir normal insonda muloqotga bo‘lgan ehtiyoj hamda turli hayotiy vaziyatlarda
o‘zini ijtimoiy himoyada sezish ehtiyoji borki, bu narsa turli kichik jamoalarda
ularning bo‘lishini taqozo qiladi. Lekin guruhga a'zo bo‘lish bilan birgalikda har bir
individ qator guruhiy jarayonlarning guvohi bo‘ladi.
Birinchidan, guruh o‘z a'zolariga ma'lum tarzda psixologik ta'sir ko‘rsatadi.
Bu hodisa psixologiyada konformizm deb ataladi (o‘zbek tilida ''moslashish"
ma'nosini bildiradi). Bu hodisaning mohiyati shundan iboratki, u individning
guruhda qabul qilinadigan normalar, fikrlar, xulq-atvor standartlarini qanchalik
qabul qilishi yoki qabul qilmasligi bilan bog‘liq. Guruh fikrini qanchalik tez qabul
qilish uning ta'siriga berilish individ bilan guruhning ziddiyatlarini oldini olishi
mumkin. Shuning uchun ham individ ana shunday hatti-harakat qilishga intiladi.
Lekin ana shunday guruh fikriga, harakatiga qo‘shilish turli shakllarda bo‘lishi
mumkin: tashqi konformlilik — individ guruh fikriga nomigagina ko‘shiladi, aslida
ruhan u guruhga qarshi turadi; ichki konformlilik — individ guruh fikriga to‘lig‘icha
qo‘shiladi va ruhan qabul qiladi. Ana shunday hollarda individ bilan boshqalar
o‘rtasida ziddiyat yoki konfliktlar paydo bo‘lmaydi. Bu o‘rinda yana bir tushuncha
Ilmiybaza.uz
ham bor, u ham bo‘lsa ''negativizm'' tushunchasidir, bu individning har qanday
sharoiitda ham guruh fikriga qarshi turishi va o‘zicha mustaqil fikr, mavqeni
namoyon qilishidir. Bu tabiiy individ uchun noqulay, lekin mustaqil fikr, odil
harakatlar doimo hurmat qilinadigan jamoalarda negativizm hodisasi yomon illat
sifatida qabul qilinmaydn.
Guruhlardan yana bir jarayon-bu guruhning uyushqoqligi muammosidir.
Guruh a'zolarining bir-birlarini yaxshi bilishlari, bir-birlarining dunyoqarashlari,
hayotiy
printsiplari,
qadriyatlarini
yaxshi
tasavvur
qilishlari
bunday
uyushqoqlikning birinchi omilidir. Ikkinchi va asosiy omil — bu o‘sha guruhni
birlashtirib turgan faoliyat maqsadlarini, uning yo‘nalishi va mazmunini bilishdagi
g‘oyaviy birlikdir. Umuman, eksperimental tadqiqotlarda qayd etilgan guruhga oid
fikrlardagi umumiylik uyushqoqlikka ijobiy zamin hisoblanadi.
Guruhning avtonomligi darajasi ham ma'lum ahamiyatga ega omil, chunki har
bir a'zo umumiy maqsad asosida birlashgan bo‘lsa ham, ularning har birining o‘z
burch va vazifalari bor va shu nuqtai nazardan har odam o‘z imkoniyatlarini o‘zicha
ishga solib, o‘zaro munosabatlarga sabab bo‘ladi.
Guruhning psixologik tizimga ta'sir etuvchi omillarga yana ularning jinsiy, yosh
jihatdan, ma'lumoti va malakasi nuqtai nazaridan farq qiluvchi, uyg‘unlikni tashkil
etuvchi omillar ham kiradi.
3. Xarizmatik nazariya. Uning mohiyati shuki, hamma ham lider bula olmaydi,
ayrim shaxslarda shunday sifatlar yig‘indisi tug‘ma mavjud bo‘lib, ular uning
guruhda lider bo‘lishini ta'minlaydi. Masalan, 1940 yilda amerikalik K. Berd 79
sifatdan iborat bo‘lgan liderlik qirralari ro‘yxatini tuzdi. Bu ro‘yxatda jumladan
tashabbuskorlik muloqotga kirisha olish, yumor hissi, o‘ziga ishonch, tez va aniq
qarorlar qabul kila olish, tashkilotchilik kabi sifatlar bor edi. Lekin bu nazariyaning
xatoligi shunda ediki, birinchidan, u yuqoridagi sifatlar qanday qilib namoyon
bo‘ladi-yu, qanday shakllanishini tushuntirib bera olmadi, ikkinchidan, so‘roqlar
mobaynida birorta sifat ham mutlaq ko‘p marta qayd etilmadi.
4.Rahbarlik sifatlari (lider, superlider).
Psixologiyada boshqarish muammosi
Ilmiybaza.uz
Oxirgi yillarda inson omiliga e'tiborning ortib borishi munosabati bilan
boshqarish psixologiyasi masalalariga ham qiziqish kuchaydi. Shu asosda ijtimoiy
psixologiyaning maxsus bo‘limi — boshqarish psixologiyasi paydo bo‘ldi.
Boshqarish psixologiyasi psixologiyaning shunday tarmog‘iki, u boshqaruv faoliyati
bilan bog‘liq bo‘lgan muammolarni, shaxs va shaxslar guruhi tomonidan boshqa
guruhlar faoliyatini samarali tashkil etish va birgalikdagi faoliyatini amalga
oshirishning psixologik mexanizmlarini o‘rganadi.
Boshqarish muammolari ham bir qancha fanlar tomonidan o‘rganiladi,
jumladan, falsafa, tarix iqtisod, xuquqshunoslik va psixologiya uning o‘ziga xos
tomonlarini ochish bilan shug‘ullanadi. Psixologiya boshqarishni ham ob'ekti, ham
sub'ektini o‘rganadi. Psixologik tadqiqotlarda o‘rganiladigan olimlar jamoasi,
alohida shaxs, ularning psixologik holatlari, ulardagi ayrim jarayonlar va vazifalari
boshqaruv ob'ekti deb aytiladi. Boshqaruvning sub'ekti o‘rganilganda esa odatda
boshqaruvchi shaxs yoki odamlar guruhi nazarda tutiladi.
Psixologiya ko‘proq boshqaruvchi shaxs faoliyatining psixologik asoslarini
o‘rganadi va shu asosda buysunuvchilar ishlarinn samarali tashkil etish, aniq va
to‘g‘ri qarorlar qabul qilish uchun qanday psixologik xolat va jarayonlarni o‘zida
tarbiyalash lozimligi kabi qator muammolarni yechadi. Masalan, konkret hayotiy
sharoitlarda agar boshliq majlis olib borayotgan bo‘lsa, har bir so‘zga
chiquvchilarning fikrlari, ma'ruzalari va hokazolar orqali ularning psixologik
holatlari aniqlanadi, yangi ish dasturlari ishlab chiqariladi, qabul qilingan qarorlarga
ko‘ra boshliqning va xodimlarning har biriga alohida ilmiy ko‘rsatmalar va
maslahatlar beriladi.
Boshqaruv psixologiyasi boshliq faoliyatini analiz qilganda asosiy diqqatni
boshqarish uning ehtiyoji yoki qobiliyatlariga mos yoki mos emasligi, qaysi
individual xususiyatlariga ko‘ra u boshliq darajasiga ko‘tarildi, ishni muvaffaqiyatli
amalga oshirish uchun u boshqaruvning qay usullaridan foydalanyapti, xodimlarga
psixologik ta'sir ko‘rsatish maqsadida u qanday ta'sir uslublarini qo‘llayapti kabi
qator masalalarga qaratadi. Boshliq bo‘lish ishiga turli shaxslarning munosabatlari
har xil, chunki kimdir boshliqda bo‘lgan imtiyozlarga beriladi, kim uchundir unga
Ilmiybaza.uz
berilajak huquqlarni afzal ko‘rish xos, kimgadir yuksak mas'uliyatlarni bo‘yinga
olish ma'qul keladi. Shaxslarning boshliq funktsiyalari haqidagi tasavvurlari
qanchalik xilma-xil bo‘lmasin, boshliqdan real sharoitlarda odamlar guruhini aniq
maqsad asosida faoliyatga yo‘llash, ularga bosh bo‘lish, turli tadbirlarni amalga
oshirish, obro‘ga ega bo‘lish, har bir qilingan ish uchun javobgarlikni o‘z buyniga
olish kabi ko‘plab sifatlarning mujassam bo‘lishi talab qilinadi.
Ayniqsa boshliq uchun turli guruhlardagi, ko‘p holda bir boshliq uchun bir
vaqtning o‘zida bir qancha guruhlardagi shaxslararo munosabatlarning xarakteriga
javobgar bo‘lish qiyinchiliklar turdiradi, chunki o‘sha guruhlarni tashkil etgan har
bir shaxsning o‘ziga xos individualligi, boshqaruvchi haqidagi ular tasavvurining
har xilligi va guruhlarda norasmiy liderlarning borligi boshliqdan odamlar bilan
ishlash borasida ham tajribaning, ham psixologik fahm-farosatning va sabr-
qanoatning bo‘lishini talab qiladi. Shuning uchun ham kundalik hayotimizda, ham
ilmiy adabiyotlarda tez-tez yonma-yon ishlatiladigan ''lider" va ''boshliq"
tushunchalarining psixologik mazmunlarini analiz qilib chiqish maqsadga
muvofiqdir.
Guruhlarda rahbarlik va liderlik
Guruhlardagi o‘zaro munosabatlar yuqoridan pastga yoki aksincha bo‘lib,
guruh a'zolarining konkret mavqelari, boshliq bilan bo‘ysunuvchilar o‘rtasidagi
munosabatlarni o‘z ichiga oladi. Bu borada ''lider" va ''boshliq" tushunchalari
o‘rtasidagi farqlar hakida gapirish lozim. B.D. Parigin bu ikki tushunani farqlab
shunday yozadi:
1) lider asosan guruxdagi shaxslararo munosabatlarni boshqarsa, rahbar —
shu guruhdagi rasmiy munosabatlarni boshqaradi;
2) liderlik kichik guruhlargagina xos bo‘lgan hodisa bo‘lsa, rahbarlikning haq-
xuquqlari katta guruhlar doirasida ham sodir bo‘lishi, amalga oshirilishi mumkin;
3) agar liderlik stixiyali, betartib jarayon bo‘lsa, rahbarlik maqsadga
qaratilgan, jamiyatda ishlab chiqilgan normalar, tartiblar asosida saylovlar oqibatida
sodir bo‘ladigan hodisadir;
Ilmiybaza.uz
4) liderlik rahbarlikka nisbatan vaqtinchalik hodisa bo‘lib, guruh a'zolarining
kutishlari, ularning kayfiyatlari, faoliyat yunalishiga qarab, uzoqroq muddatda yoki
qisqa muddatda ro‘y beradi;
5) rahbarning liderdan farqi yana shundaki, u liderda yo‘q bo‘lgan jazolash va
ragbatlantirish tizimiga ega bo‘lib, shu asosda o‘z xodimlariga ta'sirini o‘tkazishi
mumkin;
6) lider guruhda u yoki bu qarorlar, ko‘rsatmalar, tashabbuslarni o‘z
ixtiyoricha, bevosita chiqarishi mumkin, rahbarda esa bu yo‘nalishda ko‘plab rasmiy
ko‘rsatmalar, rejalar, normalar, buyruqlar mavjudki, ular doirasidan chiqib ketishi
kiyin;
7) liderning faoliyati faqat kichik guruhlar doirasida amalga oshirilsa, rahbar
shu guruhdagi, kengroq ijtimoiy doiradagi, jamiyatdagi vakili bo‘lganligi uchun,
uning vakolatlari ham keng, faoliyat imkoniyatlari ham ortiqdir.
Lider hech qachon yolg‘iz bo‘lmaydi, u doimo guruh a'zolari orasida bo‘ladi,
u shu guruh a'zolarini u yoki bu harakatlarga chorlaydi. Chunki lider guruh
a'zolarining psixologiyasi, ularning kayfiyatlari, intilishlari, qiziqishlari va
hokazolarni hammadan ham yaxshi biladi, ular ichida eng tashabbuskoridir. Agar
sinf doirasida olib qaraladigan bo‘lsa, turli xil lider borligini aniqlash mumkin.
Masalan, guruh a'zolari ichida eng bilag‘oni, aql o‘rgatuvchisi, topqiri, intellektual
lideri, bolalar ichida eng hazilkashi, dilkashi, xushchaqchag‘i, ko‘ngil so‘rovchisi,
o‘zgalarni tushuna oladigan — emotsional lider, guruhni ish faoliyatga chorlay
oladigan, dadil, qatьiyatli, irodali-irodaviy liderlar bo‘lishi mumkin. Ular ayni
vaziyatlarda vaziyat talabiga ko‘ra paydo bo‘ladilar hamda bolalar ongida o‘z
sifatlariga ko‘ra obro‘ qozonadilar. Lider sifatlari ichida yaxshi va yomonlari ham
bo‘lishi mumkin, lekin guruh liderga ergashganda, uni ibrat sifatida tanqidsiz qabul
qiladi va shuning uchun ham barcha ishlariga ergashib, ko‘rsatmalariga amal qiladi.
Maktabda bolalar yoshida xulqi maktab normalariga to‘g‘ri kelmaydigan
liderlarning borligi, ular ma'lum guruh ichida so‘zsiz obro‘ga ega ekanligi ham shu
bilan tushuntiriladi. Masalan, lider ''ketdik" deb ko‘rsatma bersa, unga
ergashganlarning darsni ham tashlab keta olishi shu bilan tu¬shuntiriladi.
Ilmiybaza.uz
Shuning uchun ham sinf rahbari o‘z sinfidagi rasmiy liderlar bilan ishlash
bilan cheklanmaydi, balki norismiy liderlarni ham aniqlay bilishi, ular bilan
hamkorlikda ishlashi zarur. To‘g‘ri, ba'zi hollarda rasmiy va norasmiy lider bir shaxs
bo‘lishi ham mumkin. Bu juda qulay, lekin liderlik vaziyatga bog‘liq bo‘lgani uchun
ham ularning o‘zgarib turishini hisobga oladigan bo‘lsak o‘qituvchining boshqarish
maxorati yoki san'ati uning norasmiy liderlar bilan samarali ishlash usulidir.
Shunday qilib, har qanday lider obro‘ga ega. Obro‘lilik shaxsning shunday
xususiyatiki, u boshqa shaxslarga ham hissiy-emotsional, ham irodaviy ta'sir
ko‘rsata olish qobiliyatiga egadir. Norasmiy obro‘lilik ya'ni shaxslararo
munosabatlar mahsuli sifatida orttirilgan obro‘ juda samaralidir. Odamlar ko‘ngliga
yo‘l topish, ularni turli vaziyatlarda tushuna olish, ishonch va shunga o‘xshashlar
obro‘ orttirish mezonlaridandir.
Liderlikka oid nazariyalar
Liderlik hodisasi to‘g‘risida gap ketar ekan, liderlik nazariyalari xaqida ham
qisqacha to‘xtalib o‘tish o‘rinlidir. Hozirgi kunga qadar liderlik to‘g‘risida asosan
uchta nazariya mavjud:
•
Xarizmatik nazariya;
•
vaziyatga bog‘liqlik nazariyasi;
•
sintetik nazariya.
Liderlik uslublari haqida tushuncha
Har bir lider yoki boshliq o‘zicha individual va qaytarilmasdir. Buning boisi
har bir boshliq o‘z ish faoliyatini, boshqaruv faoliyatini o‘ziga xos tarzda tashkil
etishidadir.
Ijtimoiy psixologiyada boshqaruv sohasida batafsil o‘rganilgan
muammolardan biri — turli boshqaruv uslublaridir. Bu sohada nemis olimlari
G.Gibsh va M. Forverg, rus olimlari V.D. Parigin, L.N. Umanskiy, M.Yu. Jukov va
boshqalarning ishlari ayniqsa diqqatga sazovordir. Barcha ilmiy tadqiqotlarni
umumlashtirgan holda ijtimoiy psixologiyada qabul kilingan uch asosiy boshqarish
uslublariga harakteristika berib chiqamiz. Bu uch uslub:
•
Avtoritar;
Ilmiybaza.uz
•
Demokratik;
•
Liberal ish uslublaridir.
Avtoritar uslub
Avtoritar rahbar barcha ko‘rsatmalarni ishchanlik ruhida, aniq-
ravshan, keskin ohangda xodimlarga yetkazadi. Muloqot jarayonida ham
xodimlarga nisbatan do‘q-po‘pisa, keskin ta'qiklash kabi qatьiy ohanglardan
foydalanadi. Uning asosiy maqsadlaridan biri — nima yo‘l bilan bo‘lsa-da, o‘z
hukmini o‘tkazish. Uning nutqi ham aniq va ravon doimo jiddiy tusda bo‘ladi. Biror
ish yuzasidan xodimlarni maqtash yoki ularga jazo berish, tanqid qilish sof sub'ektiv
bo‘lib, bu narsa boshliqning kayfiyatiga va o‘sha shaxslarga nisbatan shaxsiy
munosabatiga bog‘liq. Jamoa a'zolarining tilak-istaklari, ularning fikrlari va
maslahatlari juda kam xollardagina inobatga olinadi, aksariyat hollarda bunday
istaklar yoki ko‘rsatmalar to‘g‘ridan-to‘g‘ri do‘q-po‘pisa, kamsitish yoki ma'naviy
jazolash yo‘li bilan cheklanadi yoki qoniqtirilmaydi. Bunday rahbar o‘z ish
uslublari, kelajak rejalari, biror aniq ishni, operatsiyani qanday amalga
oshirmoqchiligini odatda, jamoadan sir tutadi, uning fikricha, bu uning obro‘yiga
salbiy ta'sir ko‘rsatishi mumkin. Guruhdagi ijtimoiy-fazoviy munosabatlardagi o‘rni
jihatidan, u ''jamoadan chetda", avtonomdir.
Avtoritar rahbarda har bir jamoa a'zolarining qobiliyatlari, ishga
munosabatlari, mavqelariga ko‘ra tutgan o‘rinlari haqida tasavvurlar borki, shunga
ko‘ra u har bir xodimning ish harakatlarini maksimal tarzda dasturlashtirib qo‘ygan,
unda har qanday cheklashlar uning ochiq g‘azabini keltiradi va buning uchun unda
jazolashning turli uslublari mavjud. Ya'ni bunday jamoalarda hokimiyat—
markazlashtirilgan, jamoa rahbari ushbu markazning yakka hokimi — shuning
uchun ham bu yerda ''mening odamlarim", ''mening ishim", ''mening fikrim
bo‘yicha" kabi iboralar tez-tez ishlatiladi. Bunday rahbarlarda ishiga nisbatan
shunday fidoiylik borki, ular o‘zlarini shu ishsiz tasavvur qila olmaydilar, ya'ni ish
uning ''butun vujudini qamrab olgan". Shu sabab bo‘lsa kerak bunday rahbar har bir
odamni uning kundalik ish faoliyatini, uning natijalarini juda yaxshi biladi. Lekin,
aslida, uni ishning mazmunidan ko‘ra, uning o‘sha yerdagi yetakchilik roli,
Ilmiybaza.uz
boshliqligi ko‘proq qiziqtiradi va o‘ziga o‘sha sifatlarga qarab baho beradi. Bu sifat,
tabiiyki, ishning sifatiga ham ta'sir qilgani uchun jamoa oldiga qo‘yilgan barcha
topshiriqlar bajarilmay qolmaydi (''temir rahbar"). Bunday jamoalarda tanqid ishi
juda sust, chunki u o‘zini ham, boshqalarni ham tanqid qilishlariga yo‘l qo‘ymaydi.
Tanqid qilishga, uning fikricha, faqat boshliq haqli, yig‘ilishlarda so‘zni o‘zi
boshlab, tashabbusni oxirigacha boshqalarga bermaydi, odamlarning takliflari,
ularning hissiyotlari e'tiborga olinmaydi.
G. Gibsh va M. Forverglarning tahlil qilishlaricha, avtoritar lider
bosh bo‘lgan jamoada ishlarning samaradorligi ancha yuqori bo‘lib, ishlab chiqarish
ko‘rsatkichlari ham yuqori bo‘lar ekan. Lekin jamoadagi ruhiy-ma'naviy muhit
og‘ir, tang bo‘lib, bu narsa odamlarning jamoadan, ishdan qoniqmasliklariga olib
keladi. Bunday rahbarlar boshchilik qilgan mehnat jamoalarida ishlaydigan odamlar
o‘z kasblari, ish joylarini osonlikcha almashtirishlari mumkin
Demokratik uslub
Demokratik rahbar, aksincha, bo‘ysunuvchilarga mustaqillik erk berish
tarafdori. Ishda topshiriqlar berganda ishchilarning shaxsiy qobiliyatlarini hisobga
olgan holda taqsimlaydi. Bunda u xodimlarning shaxsiy moyilliklarini ham hisobga
oladi. Buyruq yoki topshiriqlar, odatda, taklif ma'nosida beriladi. Nutqi oddiy,
doimo osoyishta, sokin, unda o‘rtoqlarcha, do‘stona munosabat sezilib turadi. Biror
kishini maqtash, uning lavozimini oshirish yoki ishdagi kamchilikka ko‘ra ishiga
baho berish doimo jamoa a'zolarining fikri bilan kelishilgan holda amalga oshiriladi.
Tanqid, ko‘pincha taklif, istak shaklida qilingan ishlarning mazmuniga baho berish
holida ''aybdorga" yetkaziladi. Har bir yangi ish jamoa maslahatisiz boshlanmaydi.
Shuning uchun ham uning fazoviy-ijtimoiy holati ''jamoa ichida".
Jamoada tanqid va o‘z-o‘zini tanqid shunday yo‘lga qo‘yilganki, uning
oqibatidan hech kim aziyat chekmaydi. Chunki ko‘prok boshliq emas, balki
jamoaning boshqa faollari — norasmiy liderlar tanqid qiladilar. Boshliq yo‘l
qo‘ygan xato-kamchiliklarni jamoatchilik oldida bo‘yniga olishdan qo‘rqmaydi.
Chunki undagi mas'uliyag hissi nafaqat yuqori boshqaruv tashkilotlari a'zolari bilan
muloqot paytida, balki, xodimlar bilan muloqotda ham sezilib turadi va qo‘yilgan
Ilmiybaza.uz
topshiriq yuzasidan mas'uliyatni boshqalarga ham bo‘lib berishni yaxshi ko‘radi.
Boshliqning xodimlaridan siri yo‘q, shuning uchun ham majlislarda ko‘proq u emas,
balki barcha xodimlar gapiradilar, oxirgi qaror chiqarish va so‘zlarni yakunlash,
umumlashtirish huquqidan u to‘liq foydalanadi.
Gibsh va Forverglarning tahlillariga ko‘ra, bunday boshliq rahbarlik qilgan
jamoalarda ma'naviy-ruhiy muhit juda yaxshi, ishchilar jamoadan, ishdan qoniqish
hosil qilganlar, ishdan ketish hollari kam bo‘ladi, lekin ishlab chiqarish zo‘rg‘a
norma holatida bo‘lar ekan.
Liberal uslub
Liberal (loqayd) uslubda ishlaydigan rahbarning kayfiyatini, ishga
munosabatini, ishdan mamnun yoki mamnun emasligini bilish qiyin. Unda
taqiqlash, po‘pisa bo‘lmaydi, uning o‘rniga ko‘pincha ishning oxirgi oqibati bilan
tanishish bilan cheklanadi, xolos. Jamoada hamkorlik yo‘q boshliq jamoaning
muammolari, ishning baland-pasti bilan qiziqmaydiganday, go‘yoki boshqa
''koinotda" yurganga o‘xshaydi. Aniq ko‘rsatmalar bermaydi, uning o‘rniga
norasmiy liderlar yoki o‘ziga yaqin kishilar orqali qilinishi lozim bo‘lgan
topshiriqlar bajaruvchilarga yetkaziladi. Uning asosiy vazifasi, uning nazarida,
xodimlar uchun ish sharoitini yaratish, ishdagi kamchiliklarni bartaraf etish, kerakli
mahsulot, xom-ashyo kabilarni topib kelish, majlislarda qatnashish va
hokazolardan iborat.
Xodimlar bilan muloqotda bo‘lishga to‘g‘ri kelganda, u doimo xushmuomala
bo‘lib, odob, ahlok normalarini buzmaslikka harakat qiladi, lekin hech qachon ular
bilan tortishmaydi. Majlislarda agar biror muammo munozarani keltirib chiqarsa, u
bevosita jarayonga aralashmay, oxirgi so‘zni o‘ziga qoldiradi. Shunday qilib,
xodimlarga fikrlash va hatti-harakatlar erkinligi berib qo‘yilgan, bular yuzasidan
boshliqning fikri so‘ralgan taqdirda ham, undan aniq gap chiqmaydi, chunki u
xodimlarni yaxshi bilmaydi, qolaversa, ularni xafa qilib qo‘yishdan qo‘rqadi. Uning
fazoviy-psixologik holati ''guruh tashqarisida".
Olimlar fikricha, bunday rahbar ishni olib borgan jamoalarda barcha
ko‘rsatkichlar doimo orqada, qo‘nim ham yo‘q. Liberal rahbar ishda
Ilmiybaza.uz
o‘zboshimchalikka yo‘l qo‘yib, ko‘p turmay, boshqa yerdan ish qidirishga harakat
qiladi.
Yuqorida baho berilgan boshqarish uslublari ko‘proq liderlikka emas, balki
rahbarlikka taalluqli, lekin ilmiy adabiyotlarda bu ikkala ibora, ko‘pincha
sinonimday ishlatiladi. Aslida, eng yaxshi rahbar o‘zida barcha liderlik sifatlarini
ham mujassamlashtirgan bo‘ladi. Chunki sof ijtimoiy psixologik ma'nodagi
liderning turlari turli sharoitlarda o‘zida ko‘proq namoyon etadigan shaxsiy
sifatlariga ko‘ra tabaqalanadi. Masalan, lider-tashkilotchi, lider-tashabbuskor,
lider-erudit, jamoa hissiy-emotsional holatni boshqaruvchi lider, lider-bilag‘on va
hokazo. Yaxshi rahbar ana shu lider sifatlarini bilgan holda, ularni o‘zida
tarbiyalashi va jamoasidagi liderlar bilan hamkorlikda ishlay olishi kerak. Oxirgi
yillarda Moskva va boshqa yirik ilmiy markazlarda o‘tkazilgan tadqiqotlar natijasida
shunday xulosaga kelindiki, aslida hayotda sof demokrat yoki sof avtoritar rahbarni
uchratish qiyin, lekin uchragan paytda ham ular bir jamoani uzoq muddat boshqara
olmasligi ma'lum buldi. Shuning uchun ham ular vaziyatga bog‘liq, konkret jamoa,
unda qabul qilingan hatgi-harakat normalari, shaxslararo munosabatlar tipi liderning
ham, rahbarning ham ish taktikasi va uslubini belgilaydi, degan g‘oya qabul
qilinmoqda. Lekin bu rahbarlik uslublarining psixo¬logik mazmun va mohiyatini
bilishning amaliy ahamiyati shundaki, har bir uslubda o‘ziga xos ijobiy tomon bor,
mohir rahbar o‘zini-o‘zi tarbiyalar ekan, o‘shalarning eng ma'quli, ayniqsa o‘zi
rahbarlik qilayotgan jamoaga moslarini tarbiyalashi maqsadga muvofiqdir.
Liderlik va superliderlik
Amerikalik tadqiqotchi Linda Djuell o‘zining «Industrialьno-organizatsionnaya
psixologiya» (2001 yil) kitobida ijtimoiy psixologik xodisalardan muhimi bo‘lmish
liderlik masalasiga o‘zining o‘ziga xos yondashuvini bayon etgan. U bu muammoni
aynan bizning sharoitimizdagi talqini, ya'ni mardlik va jasorat ko‘rsatish uchun
ochiq maydonlar yo‘q bo‘lgan sharoitda liderlik xislatlarining namoyon bo‘lish
xususiyatlarini ochishga urinadi. Uning fikricha, zamonaviy ishlab chiqarishning
samaradorligi eng avvalo xodimlar rolini oshirib, liderlarnikini aksincha,
pastlashtirish, yoki aniqrog‘i, kamaytirish hisobiga ro‘y beradi. Shundagina
Ilmiybaza.uz
rahbarlikda
ortiqcha
bo‘g‘inlarni
kamaytirish
mumkin.
Liderning,
ya'ni
amerikaliklar rahbarni lider fenomeni doirasida tasavvur qilishadi, vazifasi –
guruhning samarali faoliyat ko‘rsatish yo‘llarini belgilab berishdir.
Bu kitobda ijtimoiy psixologik nuqtai nazardan ahamiyatli bo‘lgan
tushunchadan biri bu – «superlider» tushunchasidir. Superlider kim va qachon oddiy
lider superga aylanadi? Amerikalik tadqiqotchilar Mants va Simslarning fikricha,
eng yaxshi lider – bu «superliderdir». Bu shunday shaxski, u o‘z xodimlarining
aksariyatini liderlarga, birinchi navbatda o‘zlari uchun liderlarga aylantira oladi.
Bundagi asosiy g‘oya shundan iboratki, agar odam eng avvalo o‘zi uchun lider bo‘la
olsa, o‘zidagi bu malaka yoki mahoratni boshqalarga yetkaza olsagina, bu odam
uchun shunday vaqt-saot yetib keladiki, jamoa o‘zi mustaqil ishlaydigan, bevosita
tepasida turib boshqarib turadigan insonga muhtoj bo‘lmagan mexanizmga aylanadi.
Bu – superliderlikdir.
Oddiy rahbar yoki liderning superliderga aylanishi bir necha bosqichlarda kechadi
(pr. ):
I – o‘zi uchun lider bo‘lish, ya'ni shaxsiy maqsad va maslaklar, o‘zini o‘zi kuzatish,
o‘zini o‘zi rag‘batlantirish , hayoliy repititsiyalar va kognitiv tahlillar orqali o‘zining
mustaqil inson, shaxs ekanligini, o‘zida boshqalarga o‘rnak bo‘luvchi sifatlar
borligini anglash;
II – yuqorida qayd etilgan sifatlarning afzalliklarini o‘zgalarga namoyish etib, uning
afzalliklariga ishontira olish;
III – xodimlariga o‘zlarida tashabbus va o‘ziga ishonchni namoyon etish uchun
sharoit yaratish;
IV – mustaqil qobilyat egalari bo‘lgan xodimlarni rag‘batlantirish, kerak bo‘lganda,
faqat konstruktiv tanbehlar berish;
V – o‘z-o‘zini boshqarishga asoslangan ijtimoiy faoliyatni tashkil etish va ishlarga
xadeb aralashaverishdan o‘zini tiyish.
Demak, samarali boshqaruv – aslida ijtimoiy ta'sirni amalga oshirishning eng
namoyishkorona ko‘rinishidir. Shu ma'noda, liderlik – avval shaxsning o‘ziga,
Ilmiybaza.uz
so‘ngra o‘zgalarga bera oladigan ta'sirida ko‘rinadigan fazilatlar majmuidir, deb
ta'riflanadi.
Mavzu yuzasidan nazorat savollari:
1. Psixologiyada boshqarish muammosi.
2. Guruhlarda rahbarlik va liderlik.
3. Liderlik usullari haqida tushuncha.
4. Rahbarlik sifatlari.
5. Psixologiyada boshqarish muammosi.
6. Guruhlarda rahbarlik va liderlik.
7. Liderlik usullari haqida tushuncha.
4. Rahbarlik sifatlari.