Har xil janrdagi asarlarni o‘qitish metodikasining o‘ziga xos xususiyatlari. lmiy-ommabop asarlarni o‘qitish metodikasi. Doston, topishmoq, tez aytish, maqol janridagi asarlarni o‘qitish metodikasi.

Yuklangan vaqt

2025-02-02

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

17

Faytl hajmi

41,8 KB


 
 
 
 
 
 
Har xil janrdagi asarlarni o‘qitish metodikasining o‘ziga xos 
xususiyatlari. lmiy-ommabop asarlarni o‘qitish metodikasi. Doston, 
topishmoq, tez aytish, maqol janridagi asarlarni o‘qitish metodikasi. 
 
Mavzu rejasi: 
1. Ilmiy-ommabop asarlarni o‘qish metodikasi. 
2. Doston, topishmoq, maqol, tez aytish janridagi asarlarni o‘qitish metodikasi. 
3. Ifodali o‘qish xususiyatlari, asoslari. 
 
                                          Maqol o‘rganish metodikasi 
Maqol turmush tajribalari zaminida tug‘ilgan va xalq donoligini ifodalagan 
qisqa, ko‘pincha she’riy shakldagi hikmatli so‘zlar, chuqur ma’noli iboralardir. 
Maqollar xilma-xil mavzularda bo‘lib, hayotning turli masalalarini qamrab oladi. 
Ko‘pincha maqol o‘git, nasihat xarak-terida bo‘ladi: ,,Yer haydasang - kuz hayda, 
Kuz haydamasang yuz hayda", ,,Hunari yo‘q kishining, mazasi yo‘q ishining" kabi. 
Maqol xalq og‘zaki ijodining juda qadimiy shakllaridan biri bo‘lib, unda xilma-
xil badiiy ifoda vositalari - ohangdosh tovushlar takrori bo‘ladi. Katta hayotiy va 
ijodiy tajribaga ega bo‘lgan ajoyib so‘z ustalari-ning o‘lmas satr va hikmatli so‘zlari 
ham ko‘pincha xalq maqollariga o‘xshab ketadi. Masalan, A.Navoiyning ,,Mahbub 
ul-qulub"da aytgan bir qancha hikmatli so‘zlari shular jumlasidandir: ,,Oz-oz 
o‘rganib dono bo‘lur, qatra-qatra yig‘ilib daryo bo‘lur", ,,Tilga ixtiyorsiz — elga 
e’tiborsiz" va boshq. 
Ma’lumki, badiiy asar matni ustida ishlash bosqichma-bosqich amalga 
oshiriladi. Maqollarni o‘rganishda ham bu bosqichlarga e’tibor qaratish kerak. 1— 
2-sinflar maqollarni o‘rganishning birinchi bosqichi bo‘lsa, savod o‘rgatish davri 
maqollarni o‘qish va o‘rganishning tay-yorlov bosqichidir. 
Savod o‘rgatish davridayoq o‘quvchilar maqollarni o‘qiydilar. Alifbe davrida 
berilgan maqollar main mazmuni bilan bog‘liq bo‘lib, ular matn g‘oyasini 
Har xil janrdagi asarlarni o‘qitish metodikasining o‘ziga xos xususiyatlari. lmiy-ommabop asarlarni o‘qitish metodikasi. Doston, topishmoq, tez aytish, maqol janridagi asarlarni o‘qitish metodikasi. Mavzu rejasi: 1. Ilmiy-ommabop asarlarni o‘qish metodikasi. 2. Doston, topishmoq, maqol, tez aytish janridagi asarlarni o‘qitish metodikasi. 3. Ifodali o‘qish xususiyatlari, asoslari. Maqol o‘rganish metodikasi Maqol turmush tajribalari zaminida tug‘ilgan va xalq donoligini ifodalagan qisqa, ko‘pincha she’riy shakldagi hikmatli so‘zlar, chuqur ma’noli iboralardir. Maqollar xilma-xil mavzularda bo‘lib, hayotning turli masalalarini qamrab oladi. Ko‘pincha maqol o‘git, nasihat xarak-terida bo‘ladi: ,,Yer haydasang - kuz hayda, Kuz haydamasang yuz hayda", ,,Hunari yo‘q kishining, mazasi yo‘q ishining" kabi. Maqol xalq og‘zaki ijodining juda qadimiy shakllaridan biri bo‘lib, unda xilma- xil badiiy ifoda vositalari - ohangdosh tovushlar takrori bo‘ladi. Katta hayotiy va ijodiy tajribaga ega bo‘lgan ajoyib so‘z ustalari-ning o‘lmas satr va hikmatli so‘zlari ham ko‘pincha xalq maqollariga o‘xshab ketadi. Masalan, A.Navoiyning ,,Mahbub ul-qulub"da aytgan bir qancha hikmatli so‘zlari shular jumlasidandir: ,,Oz-oz o‘rganib dono bo‘lur, qatra-qatra yig‘ilib daryo bo‘lur", ,,Tilga ixtiyorsiz — elga e’tiborsiz" va boshq. Ma’lumki, badiiy asar matni ustida ishlash bosqichma-bosqich amalga oshiriladi. Maqollarni o‘rganishda ham bu bosqichlarga e’tibor qaratish kerak. 1— 2-sinflar maqollarni o‘rganishning birinchi bosqichi bo‘lsa, savod o‘rgatish davri maqollarni o‘qish va o‘rganishning tay-yorlov bosqichidir. Savod o‘rgatish davridayoq o‘quvchilar maqollarni o‘qiydilar. Alifbe davrida berilgan maqollar main mazmuni bilan bog‘liq bo‘lib, ular matn g‘oyasini  
 
o‘quvchilarga lo‘nda, aniq yetkazish uchun ham xizmat qiladi. Bu vaqtda 
o‘quvchilarga maqollar o‘qitiladi, ma’nosini bilganlaricha izohlab berishlari 
so‘raladi. O‘quvchilar javobini o‘qituvchi to‘ldirib, misollar bilan dalillab beradi. 
Maqollarni o‘rgatish o‘qituvchidan katta tayyorgarlikni talab etadi. Har bir 
darsga tayyorlanayotganda asar mazmuniga va unda ilgari surilgan g‘oyaga mos 
maqol ustida qanday mashq uyushtirishni rejalashtirib olish lozim. Iloji boricha 
ularni dars rejasiga kiritish, izohli lug‘atlar (Masalan: Sh. Shomaqsudov, Sh. 
Shorahmedovning ,,Hikmatnoma" (o‘zbek maqollarining izohli lug‘ati), Toshkent, 
1990) dan uning ma’nosini oson izohlaydigan, sodda til bilan tushuntirish mumkin 
bo‘lgan shakllarini bilib olish zarur. Buning uchun o‘qituvchi „Maqollar to‘plami" 
va ularning izohiga oid adabiyotlarga ega bo‘lishi kerak. 
Boshlang‘ich sinflarda matn ostida berilgan maqollarni o‘qish va o‘rganish, 
tahlil qilish asar o‘qilib, tahlil qilinib bo‘lingach amalga oshirilishi kerak. Chunki 
asar mazmuni va unda yozuvchi aytmoqchi bo‘lgan g‘oyani tushunmay turib, 
maqolning ma’nosini izohlash qiyin bo‘ladi. Mualliflar ham maqol ma’nosini asar 
voqealari bilan izohlamoqchi bo‘ladilar. 
1-2-sinflarda maqolni ifodali o‘qish va yod olishga ahamiyat be-riladi. 1-sinf 
darsligida bo‘lim yuzasidan berilgan savol-topshiriqlarda ham maqollarni 
o‘rganishga katta e’tibor berilgan. Masalan, ,,Xalq o‘giti - baxt kaliti" bo‘limidagi 
savol-topshiriqlarda ,,Rostgo‘y!ik haqidagi maqollardan ayting", ,,Odob insonga 
husn" bo‘limida ,,Qanoatda - barakat" maqolining ma’nosini tushuntirib bering", 
,,Ko‘klam - yashnadi olam" bo‘limidan so‘ng ,,Bilim olish haqidagi maqollarni 
ayting" kabi vazifalar berilgan. Har bir bo‘lim yuzasidan berilgan vazifalarda u yoki 
bu maqolni o‘rganish ko‘zda tutilgan. 
1-2-sinfda maqolning mazmunini o‘rganish va yod olishdan tashqari, uning 
matnidagi izohtalab so‘zlar, birikmalar ustida lug‘at ishi o‘tkazish, badiiy til 
vositalari, ko‘chma ma’noli, qarama-qarshi ma’no bildiruvchi, maqolda takrorlanib 
kelayotgan so‘zlar ma’nosi yuzasidan ish olib borish talab etiladi. Masalan, 1-sinf 
,,O‘qish kitobi" da ,,Ona yurting - oltin beshiging" maqoli berilgan. Mana shu maqol 
matni ustida ishlaganda, ,,Yurt" so‘zini qaysi so‘zlar bilan almashtirish mumkin?", 
„Maqolda ona yurt nimaga tenglashtirilayapti?", ,,Beshik oltin bo‘ladimi?" kabi 
savollar berish yo‘li bilan o‘quvchilarning lug‘atini boyitish, bog‘lanishli nutqini 
o‘quvchilarga lo‘nda, aniq yetkazish uchun ham xizmat qiladi. Bu vaqtda o‘quvchilarga maqollar o‘qitiladi, ma’nosini bilganlaricha izohlab berishlari so‘raladi. O‘quvchilar javobini o‘qituvchi to‘ldirib, misollar bilan dalillab beradi. Maqollarni o‘rgatish o‘qituvchidan katta tayyorgarlikni talab etadi. Har bir darsga tayyorlanayotganda asar mazmuniga va unda ilgari surilgan g‘oyaga mos maqol ustida qanday mashq uyushtirishni rejalashtirib olish lozim. Iloji boricha ularni dars rejasiga kiritish, izohli lug‘atlar (Masalan: Sh. Shomaqsudov, Sh. Shorahmedovning ,,Hikmatnoma" (o‘zbek maqollarining izohli lug‘ati), Toshkent, 1990) dan uning ma’nosini oson izohlaydigan, sodda til bilan tushuntirish mumkin bo‘lgan shakllarini bilib olish zarur. Buning uchun o‘qituvchi „Maqollar to‘plami" va ularning izohiga oid adabiyotlarga ega bo‘lishi kerak. Boshlang‘ich sinflarda matn ostida berilgan maqollarni o‘qish va o‘rganish, tahlil qilish asar o‘qilib, tahlil qilinib bo‘lingach amalga oshirilishi kerak. Chunki asar mazmuni va unda yozuvchi aytmoqchi bo‘lgan g‘oyani tushunmay turib, maqolning ma’nosini izohlash qiyin bo‘ladi. Mualliflar ham maqol ma’nosini asar voqealari bilan izohlamoqchi bo‘ladilar. 1-2-sinflarda maqolni ifodali o‘qish va yod olishga ahamiyat be-riladi. 1-sinf darsligida bo‘lim yuzasidan berilgan savol-topshiriqlarda ham maqollarni o‘rganishga katta e’tibor berilgan. Masalan, ,,Xalq o‘giti - baxt kaliti" bo‘limidagi savol-topshiriqlarda ,,Rostgo‘y!ik haqidagi maqollardan ayting", ,,Odob insonga husn" bo‘limida ,,Qanoatda - barakat" maqolining ma’nosini tushuntirib bering", ,,Ko‘klam - yashnadi olam" bo‘limidan so‘ng ,,Bilim olish haqidagi maqollarni ayting" kabi vazifalar berilgan. Har bir bo‘lim yuzasidan berilgan vazifalarda u yoki bu maqolni o‘rganish ko‘zda tutilgan. 1-2-sinfda maqolning mazmunini o‘rganish va yod olishdan tashqari, uning matnidagi izohtalab so‘zlar, birikmalar ustida lug‘at ishi o‘tkazish, badiiy til vositalari, ko‘chma ma’noli, qarama-qarshi ma’no bildiruvchi, maqolda takrorlanib kelayotgan so‘zlar ma’nosi yuzasidan ish olib borish talab etiladi. Masalan, 1-sinf ,,O‘qish kitobi" da ,,Ona yurting - oltin beshiging" maqoli berilgan. Mana shu maqol matni ustida ishlaganda, ,,Yurt" so‘zini qaysi so‘zlar bilan almashtirish mumkin?", „Maqolda ona yurt nimaga tenglashtirilayapti?", ,,Beshik oltin bo‘ladimi?" kabi savollar berish yo‘li bilan o‘quvchilarning lug‘atini boyitish, bog‘lanishli nutqini  
 
o‘stirish ustida ishlanadi. Bundan tashqari, ,,Eling senga cho‘zsa qo‘l, Unga doim 
sodiq bo‘l" maqolining ma’nosini tushuntirishda shu bo‘limdagi asarlardan, bolalar 
uchun davlatimiz tomonidan yaratib berilgan sharoitlardan misollar keltirish lozim. 
Masalan, ,,Jar" sport kompleksi sizning sog‘lom o‘sishingiz uchun yaratildi. 
Maktabda bepul bilim olyapsiz. Shunga javoban siz nima qilishingiz kerak?" kabi. 
Shu maqolning badiiy til vositasi ustida ishlashda ,,Qo‘l cho‘zsa" deganda nimani 
tushundingiz?" kabi savollar bilan o‘quvchilarga murojaat qilish va uning qanday 
ma’noda kelayot-ganini aytib o‘tish foydadan xoli bo‘lmaydi. 
2-sinfda ,,Ish ishtaha ochar" matnidan keyin: ,,Ish ishtaha ochar, Dangasa 
ishdan qochar", ,,Kuch birlikda" matnidan ,,Birlashgan o‘zar, birlashmagan to‘zar" 
maqollari keltirilgan. Bu maqollardan matn o‘rganib bo‘lingach, asarning g‘oyasini 
ochishda va xulosa chiqarishda foydalaniladi. Su tarzda maqol mazmuni ham 
ochiladi. Maqol tili ustidagi 1-sinfda uyushtirilgan ishlar 2-sinfda ham davom 
ettiriladi. Maqol ustida ishlash orqali o‘quvchilar uning yaratilishi sababini, oddiy 
gapdan farqini bilib oladilar. 
1-sinfda maqollarni to‘g‘ri o‘qish va yod olishga e’tibor ko‘proq qaratiladi, 2-
sinfda esa o‘quvchilardan matn mazmuniga mos maqollar aytishni talab qilish 
mumkin. 
3-4-sinflarda maqollar maxsus darslarda va badiiy asarni o‘rganish jarayonida 
ham muntazam o‘rganib boriladi. Bu sinflarda maqollarni o‘rganishdan ko‘zlangan 
maqsad o‘quvchilar dunyoqarashini shakllantirisrn to‘g‘ri va ongli o‘qish 
malakalarini takomillashtirish, maqoldagi har bir so‘zning va yaxlit maqolning 
ma’nosini to‘liq idrok etishga erishishdir. O‘quvchilar o‘qilgan matn ichidan 
maqollarni, hikmatli so‘zlarni o‘zi mustaqil topa olish ko‘nikmasini egallashi, ular 
yordamida o‘qilgan asarlar yuzasidan to‘g‘ri hukm chiqarishga o‘rganishlari zarur. 
3—4-sinflarda ,,Xalq og‘zaki ijodi" bo‘limi tarkibida „Maqollar" mavzusi 
alohida o‘rganiladi. Bu mavzuni o‘rganishda maqolning kelib chiqishi, yaratilishi 
haqida dastlabki elementar ma’lumotlar beriladi. Bunda maqollar xalqning uzoq 
yillik hayotiy tajribasi asosida vujudga kelganligi, tarbiya vositasi sifatida har bir 
xalqning milliy ma’naviyatining hakllanishida muhim vosita bo‘lishi haqida 
dastlabki tushunchalar beriladi. 
o‘stirish ustida ishlanadi. Bundan tashqari, ,,Eling senga cho‘zsa qo‘l, Unga doim sodiq bo‘l" maqolining ma’nosini tushuntirishda shu bo‘limdagi asarlardan, bolalar uchun davlatimiz tomonidan yaratib berilgan sharoitlardan misollar keltirish lozim. Masalan, ,,Jar" sport kompleksi sizning sog‘lom o‘sishingiz uchun yaratildi. Maktabda bepul bilim olyapsiz. Shunga javoban siz nima qilishingiz kerak?" kabi. Shu maqolning badiiy til vositasi ustida ishlashda ,,Qo‘l cho‘zsa" deganda nimani tushundingiz?" kabi savollar bilan o‘quvchilarga murojaat qilish va uning qanday ma’noda kelayot-ganini aytib o‘tish foydadan xoli bo‘lmaydi. 2-sinfda ,,Ish ishtaha ochar" matnidan keyin: ,,Ish ishtaha ochar, Dangasa ishdan qochar", ,,Kuch birlikda" matnidan ,,Birlashgan o‘zar, birlashmagan to‘zar" maqollari keltirilgan. Bu maqollardan matn o‘rganib bo‘lingach, asarning g‘oyasini ochishda va xulosa chiqarishda foydalaniladi. Su tarzda maqol mazmuni ham ochiladi. Maqol tili ustidagi 1-sinfda uyushtirilgan ishlar 2-sinfda ham davom ettiriladi. Maqol ustida ishlash orqali o‘quvchilar uning yaratilishi sababini, oddiy gapdan farqini bilib oladilar. 1-sinfda maqollarni to‘g‘ri o‘qish va yod olishga e’tibor ko‘proq qaratiladi, 2- sinfda esa o‘quvchilardan matn mazmuniga mos maqollar aytishni talab qilish mumkin. 3-4-sinflarda maqollar maxsus darslarda va badiiy asarni o‘rganish jarayonida ham muntazam o‘rganib boriladi. Bu sinflarda maqollarni o‘rganishdan ko‘zlangan maqsad o‘quvchilar dunyoqarashini shakllantirisrn to‘g‘ri va ongli o‘qish malakalarini takomillashtirish, maqoldagi har bir so‘zning va yaxlit maqolning ma’nosini to‘liq idrok etishga erishishdir. O‘quvchilar o‘qilgan matn ichidan maqollarni, hikmatli so‘zlarni o‘zi mustaqil topa olish ko‘nikmasini egallashi, ular yordamida o‘qilgan asarlar yuzasidan to‘g‘ri hukm chiqarishga o‘rganishlari zarur. 3—4-sinflarda ,,Xalq og‘zaki ijodi" bo‘limi tarkibida „Maqollar" mavzusi alohida o‘rganiladi. Bu mavzuni o‘rganishda maqolning kelib chiqishi, yaratilishi haqida dastlabki elementar ma’lumotlar beriladi. Bunda maqollar xalqning uzoq yillik hayotiy tajribasi asosida vujudga kelganligi, tarbiya vositasi sifatida har bir xalqning milliy ma’naviyatining hakllanishida muhim vosita bo‘lishi haqida dastlabki tushunchalar beriladi.  
 
Maqollar mavzular bo‘yicha guruhlab o‘rgatiladi. Masalan, 4-sinf ,,O‘qish 
kitobi"da maqollar ,,Ona yurting - oltin beshiging", ,,Eldan ayrilguncha, jondan 
ayril", ,,Mehnat — baxt keltirar", ,,Odobing — zeb-u ziynating", ,,Olim bo‘lsang, 
olam seniki", ,,Ko‘ngil ko‘ngildan suv ichar" kabi mavzular asosida birlashtirilib 
berilgan. O‘quvchilarga maqollarni mavzu bo‘yicha guruhlab o‘rgatishda o‘qish 
mavzulariga asoslaniladi. Bunda maqol mazmuniga mos asarlar nomini keltirish, 
uning mazmun va g‘oyasini maqol bilan bog‘lash kerak. Bu jarayonda 
o‘quvchilarning hayotiy tajribalari asosida misollar keltirish bilan maqollarni 
izohlash yoki o‘quvchilarga maqol g‘oyasiga mos bironta hikoya tuzish mustaqil ish 
sifatida berilishi ham mumkin. 
3-4-sinflarda maqol janri bo‘yicha tahliliy ishlar o‘quv yili davo-mida izchil 
uyushtirilib boriladi, ya’ni ,,Asar g‘oyasiga old maqol ayting", „Maqollar asosida 
krossvord tuzing, rebus yarating" kabi topshiriqlar beriladi, „Maqollar aytish 
musobaqasi", „ Maqollar mu-shoirasi" ka_bilar tashkil qilinadi. 
Maqollarni 
o‘rganishda 
ko‘rgazmalilik, 
nazariyaning 
amaliyot 
bilan 
bog‘liqligi, ta’lim-tarbiyaning birligi tamoyillariga amal qilinadi. 
4-sinf yakunida maqol janrini o‘rganish yuzasidan umumlash-tiruvchi darsni 
tashkil qilish zarur. Bunda o‘quvchilarga yod olingan maqollar mavzusiga qarab 
guruhlash ustida ish olib boriladi. 
Yuqoridagilarni hisobga olganda, maqolni o‘rganishda quyidagi ish turlaridan 
foydalaniladi: 
1. Maqolni o‘qib, uning mazmuni ustida ishlash. 
2. Maqoldagi so‘zlarning ma’nosini izohlash. 
3. Badiiy til vositalari ustida ishlash. 
4. Maqolni yod oldirish. 
5. Maqol matnidagi qarama-qarshi ma’noli va ma’nodosh so‘z-larni aniqlash 
va ularning maqolda ifoda etilgan g‘oya bilan aloqasini ochish. 
6. Matn mazmuni va g‘oyasiga mos maqol toptirish. 
7. Maqollarni mavzular bo‘yicha guruhlash. 
 
 
Doston o‘qish metodikasi 
Maqollar mavzular bo‘yicha guruhlab o‘rgatiladi. Masalan, 4-sinf ,,O‘qish kitobi"da maqollar ,,Ona yurting - oltin beshiging", ,,Eldan ayrilguncha, jondan ayril", ,,Mehnat — baxt keltirar", ,,Odobing — zeb-u ziynating", ,,Olim bo‘lsang, olam seniki", ,,Ko‘ngil ko‘ngildan suv ichar" kabi mavzular asosida birlashtirilib berilgan. O‘quvchilarga maqollarni mavzu bo‘yicha guruhlab o‘rgatishda o‘qish mavzulariga asoslaniladi. Bunda maqol mazmuniga mos asarlar nomini keltirish, uning mazmun va g‘oyasini maqol bilan bog‘lash kerak. Bu jarayonda o‘quvchilarning hayotiy tajribalari asosida misollar keltirish bilan maqollarni izohlash yoki o‘quvchilarga maqol g‘oyasiga mos bironta hikoya tuzish mustaqil ish sifatida berilishi ham mumkin. 3-4-sinflarda maqol janri bo‘yicha tahliliy ishlar o‘quv yili davo-mida izchil uyushtirilib boriladi, ya’ni ,,Asar g‘oyasiga old maqol ayting", „Maqollar asosida krossvord tuzing, rebus yarating" kabi topshiriqlar beriladi, „Maqollar aytish musobaqasi", „ Maqollar mu-shoirasi" ka_bilar tashkil qilinadi. Maqollarni o‘rganishda ko‘rgazmalilik, nazariyaning amaliyot bilan bog‘liqligi, ta’lim-tarbiyaning birligi tamoyillariga amal qilinadi. 4-sinf yakunida maqol janrini o‘rganish yuzasidan umumlash-tiruvchi darsni tashkil qilish zarur. Bunda o‘quvchilarga yod olingan maqollar mavzusiga qarab guruhlash ustida ish olib boriladi. Yuqoridagilarni hisobga olganda, maqolni o‘rganishda quyidagi ish turlaridan foydalaniladi: 1. Maqolni o‘qib, uning mazmuni ustida ishlash. 2. Maqoldagi so‘zlarning ma’nosini izohlash. 3. Badiiy til vositalari ustida ishlash. 4. Maqolni yod oldirish. 5. Maqol matnidagi qarama-qarshi ma’noli va ma’nodosh so‘z-larni aniqlash va ularning maqolda ifoda etilgan g‘oya bilan aloqasini ochish. 6. Matn mazmuni va g‘oyasiga mos maqol toptirish. 7. Maqollarni mavzular bo‘yicha guruhlash. Doston o‘qish metodikasi  
 
O‘zbek xalqi og‘zaki ijodi juda uzoq tarixga ega. Og‘zaki ijodning qadimdan 
shakllangan janri dostondir. U eng murakkab, yirik va keng tarqalgan shakllardan 
hisoblanadi. ,,Doston" so‘zi ,,qissa", ,,hikoya", ,,td’rif", ,,maqtov", ,,shon-shuhrat", 
,,sarguiasht" ma’nolarida ishlati-ladi. U adabiy atama sifatida yirik hajmli, liro-epik 
asarlarni anglatadi. Dastlab xalq og‘zaki ijodida shakllangan bu janr keyinchalik 
yozma adabiyotda ham salmoqli o‘rin tutgan. 
Xalq dostonlari maxsus ijrochilar tomonidan kuylangan. Ular hozir ham baxshi, 
oqin, shoir nomlari bilan ataladi. Xalq dostonlarining matni nazmiy va nasriy 
parchalardan iborat bo‘lib, mavzusiga ko‘ra xilma-xildir. Boshlang‘ich sinflarda 
asosan: 
1. Qahramonlik dostonlari; 
2. Jangnoma dostonlar o‘rganiladi. 
Xalqning qahramonona kurashlari qahramonlik dostonlarining paydo 
bo‘lishiga sabab bo‘lgan. ,,Alpomish", ,,Yodgor" kabi xalq qahramonlik 
dostonlarida fantaziya va romantik tasvirning kuchli bo‘lishiga qaramay, ularning 
asosini xalq hayoti va kurashi, lining orzu-armonlari tashkil etadi. Xalqqa xos 
insonparvarlik, vatanparvarlik, qahramonlik, mardlik, mehnatsevarlik, do‘stlik va 
sadoqat kabi olijanob fazilatlari xalq dostonlaridagi qahramonlar obrazida 
mujassamlashgan. 
Boshlang‘ich sinf o‘qish darsliklarida doston janriga kam o‘rin berilgan. 3-sinf 
,,O‘qish kitobi" da ,,Alpomish", ,,Rustamxon" dos-tonlaridan parchalar berilgan 
bo‘lsa, 4-sinfda M. Shayxzodaning ,,Toshkentnoma" dostoni keltirilgan. 
3-sinfda o‘quvchilarga doston haqida beriladigan ma’lumot ,,Rustamxon" 
dostoniga bog‘liq holda bayon etiladi. Darsda o‘qituvchi doston haqida quyidagi 
ma’lumotlarni beradi: 
,,Doston ham xalq og‘zaki ijodining bir turidir. Dostonda xalq hayoti, kurashi 
va orzu-umidlari aks etadi". 
Boshlang‘ich 
sinflarda 
dostonlardan 
berilgan 
parchalarda, 
asosan, 
qahramonlarning bolalik davri aks etgan epizodlar keltiriladi. Bunda bolalarni 
qahramonlikka, Vatanga sadoqatli bo‘lishga chorlovchi voqealar tasvirlanadi. 3-sinf 
darsligidan o‘rin olgan ,,Rustamxon", ,,Alpomish" dostonlari xalq og‘zaki ijodi 
mahsuli bo‘lganligi uchun muallif haqida ma’lumot berilmaydi. Faqat bu dostonlar 
O‘zbek xalqi og‘zaki ijodi juda uzoq tarixga ega. Og‘zaki ijodning qadimdan shakllangan janri dostondir. U eng murakkab, yirik va keng tarqalgan shakllardan hisoblanadi. ,,Doston" so‘zi ,,qissa", ,,hikoya", ,,td’rif", ,,maqtov", ,,shon-shuhrat", ,,sarguiasht" ma’nolarida ishlati-ladi. U adabiy atama sifatida yirik hajmli, liro-epik asarlarni anglatadi. Dastlab xalq og‘zaki ijodida shakllangan bu janr keyinchalik yozma adabiyotda ham salmoqli o‘rin tutgan. Xalq dostonlari maxsus ijrochilar tomonidan kuylangan. Ular hozir ham baxshi, oqin, shoir nomlari bilan ataladi. Xalq dostonlarining matni nazmiy va nasriy parchalardan iborat bo‘lib, mavzusiga ko‘ra xilma-xildir. Boshlang‘ich sinflarda asosan: 1. Qahramonlik dostonlari; 2. Jangnoma dostonlar o‘rganiladi. Xalqning qahramonona kurashlari qahramonlik dostonlarining paydo bo‘lishiga sabab bo‘lgan. ,,Alpomish", ,,Yodgor" kabi xalq qahramonlik dostonlarida fantaziya va romantik tasvirning kuchli bo‘lishiga qaramay, ularning asosini xalq hayoti va kurashi, lining orzu-armonlari tashkil etadi. Xalqqa xos insonparvarlik, vatanparvarlik, qahramonlik, mardlik, mehnatsevarlik, do‘stlik va sadoqat kabi olijanob fazilatlari xalq dostonlaridagi qahramonlar obrazida mujassamlashgan. Boshlang‘ich sinf o‘qish darsliklarida doston janriga kam o‘rin berilgan. 3-sinf ,,O‘qish kitobi" da ,,Alpomish", ,,Rustamxon" dos-tonlaridan parchalar berilgan bo‘lsa, 4-sinfda M. Shayxzodaning ,,Toshkentnoma" dostoni keltirilgan. 3-sinfda o‘quvchilarga doston haqida beriladigan ma’lumot ,,Rustamxon" dostoniga bog‘liq holda bayon etiladi. Darsda o‘qituvchi doston haqida quyidagi ma’lumotlarni beradi: ,,Doston ham xalq og‘zaki ijodining bir turidir. Dostonda xalq hayoti, kurashi va orzu-umidlari aks etadi". Boshlang‘ich sinflarda dostonlardan berilgan parchalarda, asosan, qahramonlarning bolalik davri aks etgan epizodlar keltiriladi. Bunda bolalarni qahramonlikka, Vatanga sadoqatli bo‘lishga chorlovchi voqealar tasvirlanadi. 3-sinf darsligidan o‘rin olgan ,,Rustamxon", ,,Alpomish" dostonlari xalq og‘zaki ijodi mahsuli bo‘lganligi uchun muallif haqida ma’lumot berilmaydi. Faqat bu dostonlar  
 
o‘rganiladigan darslarda dostonni qo‘shiq qilib aytadigan baxshilar haqida ma’lumot 
berish mumkin. 
Qahramonlik dostonlari tahlilida voqealar rivojiga, qahramonlar hayotiga 
alohida e’tibor qaratiladi. Dostondagi mubolag‘a, favqulodda yuz beradigan 
vaziyatlar aniqlanadi, doston qahramonlariga tavsif berish va tarbiyaviy xulosa 
chiqarishda o‘quvchilarning mustaqil mu-lohaza yuritishlari uchun sharoit 
yaratiladi. 
4-sinfda Maqsud Shayxzoda tomonidan yaratilgan ,,Toshkent-noma" nomli 
doston o‘rganiladi. Bu dostonni quyidagi tartibda o‘rganish mumkin: 
1. 3-sinfda doston haqida olingan bilimlar esga olinadi va to‘ldiriladi. 
2. Dostonni o‘qishdan oldin lining muallifi - Maqsud Shayxzoda haqida 
ma’lumot beriladi. 
3. O‘qituvchi dostonni ifodali o‘qib beradi. 
4. Doston yuzasidan dastlabki suhbat o‘tkaziladi. Suhbatda o‘quvchilarga 
quyidagi savollar bilan murojaat qilinadi: ,,Doston qaysi shahar haqida ekan?", 
,,Dostonni o‘qish orqali Toshkent shahri haqida yana nimalarni bilib oldingiz?" va 
hokazo. 
5. Doston qismlarga bo‘linib, o‘quvchilarga o‘qitiladi. 
6. Doston mazmuni to‘liq qayta hikoya qildiriladi. Bunda bir o‘quvchi 
mazmunni gapirib berishi yoki bir necha o‘quvchi ketma-ket davom ettirishi 
mumkin. 
7. Doston matni ustida ishlashda dostondagi badiiy vositalarga e’tibor 
qaratiladi, asar mazmuni yuzasidan savol-topshiriqlar tuzish, dostonning ba’zi 
epizodlariga rasmlar chizdirish, dostonga reja tuzish kabi ish turlaridan 
foydalaniladi. 
8. Umumlashtiruvchi suhbat o‘tkaziladi. Bunda ,,Toshkentda uch fasl yoz", 
,,Osiyoning qo‘ynida yashil shahar bor" kabi gaplarni o‘quvchilar qanday 
tushunganliklari so‘raladi. 
Yuqoridagilarni hisobga olib, dostonni o‘rganish darsining qurilishi 
quyidagicha bo‘lishi mumkin: 
1. Tayyorgarlik ishlari (bunda doston xususiyatlari va qaysi sinfda o‘qitilishiga 
mos ravishda ish turlari tanlanadi). 
o‘rganiladigan darslarda dostonni qo‘shiq qilib aytadigan baxshilar haqida ma’lumot berish mumkin. Qahramonlik dostonlari tahlilida voqealar rivojiga, qahramonlar hayotiga alohida e’tibor qaratiladi. Dostondagi mubolag‘a, favqulodda yuz beradigan vaziyatlar aniqlanadi, doston qahramonlariga tavsif berish va tarbiyaviy xulosa chiqarishda o‘quvchilarning mustaqil mu-lohaza yuritishlari uchun sharoit yaratiladi. 4-sinfda Maqsud Shayxzoda tomonidan yaratilgan ,,Toshkent-noma" nomli doston o‘rganiladi. Bu dostonni quyidagi tartibda o‘rganish mumkin: 1. 3-sinfda doston haqida olingan bilimlar esga olinadi va to‘ldiriladi. 2. Dostonni o‘qishdan oldin lining muallifi - Maqsud Shayxzoda haqida ma’lumot beriladi. 3. O‘qituvchi dostonni ifodali o‘qib beradi. 4. Doston yuzasidan dastlabki suhbat o‘tkaziladi. Suhbatda o‘quvchilarga quyidagi savollar bilan murojaat qilinadi: ,,Doston qaysi shahar haqida ekan?", ,,Dostonni o‘qish orqali Toshkent shahri haqida yana nimalarni bilib oldingiz?" va hokazo. 5. Doston qismlarga bo‘linib, o‘quvchilarga o‘qitiladi. 6. Doston mazmuni to‘liq qayta hikoya qildiriladi. Bunda bir o‘quvchi mazmunni gapirib berishi yoki bir necha o‘quvchi ketma-ket davom ettirishi mumkin. 7. Doston matni ustida ishlashda dostondagi badiiy vositalarga e’tibor qaratiladi, asar mazmuni yuzasidan savol-topshiriqlar tuzish, dostonning ba’zi epizodlariga rasmlar chizdirish, dostonga reja tuzish kabi ish turlaridan foydalaniladi. 8. Umumlashtiruvchi suhbat o‘tkaziladi. Bunda ,,Toshkentda uch fasl yoz", ,,Osiyoning qo‘ynida yashil shahar bor" kabi gaplarni o‘quvchilar qanday tushunganliklari so‘raladi. Yuqoridagilarni hisobga olib, dostonni o‘rganish darsining qurilishi quyidagicha bo‘lishi mumkin: 1. Tayyorgarlik ishlari (bunda doston xususiyatlari va qaysi sinfda o‘qitilishiga mos ravishda ish turlari tanlanadi).  
 
2. Dostonni o‘qituvchining ifodali o‘qishi yoki baxshi aytganini eshittirish. 
3. Dostonni qismlarga bo‘lib o‘qish. 
4. Doston mazmunini tahlil qilish. 
5. Dostonda o‘quvchilar tushunishi qiyin bo‘lgan so‘z va so‘z birikmalarining 
ma’nosi ustida ishlash. 
6. Dostondagi badiiy san’atlar ustida ishlash. 
7. Dostonni qismlarga bo‘lish va reja tuzish. 
8. Dostonni to‘liq qayta hikoyalash. 
9. Umumlashtiruvchi suhbat. 
Ilmiy-ommabop asarlarni o‘qish metodikasi 
Boshlang‘ich sinflarda ilmiy-ommabop asarlarni o‘qitishdan asosiy maqsad 
bolalarga tabiat, kishilar mehnati va ijtimoiy hayot haqida muayyan bilim berish, 
bolalarni kitob bilan mustaqil ishlashga va undan aniq bilim olishga o‘rgatishdan 
iborat. 
Tabiatshunoslikka oid va tarixiy mavzudagi ilmiy-ommabop asarlarni o‘qib 
o‘rganishda tabiat hodisalarini kuzatish (masalan, daraxt kurtaklarining bo‘rtishi), 
o‘quvchilarni dehqonlar mehnati bilan tanishtirish, mamlakatimizda yuz bergan 
o‘zgarishlarning gu-vohi va ishtirokchilari bo‘lgan insonlar bilan uchrashuvlar 
uyushtirish maqsadga muvofiq. 
Ijtimoiy-tarixiy mazmundagi asarlar Vatanimiz o‘tmishi, xalqimiz hayoti, 
mardonavor kurashi, ulug‘ siymolar amalga oshirgan ishlar, tarixiy sanalar 
to‘g‘risida bilim beradi. O‘qish darsliklaridan o‘rin olgan Beruniy, Ibn Sino, Amir 
Temur, Alisher Navoiy, Bobur va boshqa ajdodlarimiz haqidagi matnlar shular 
jumlasidandir. Bu xildagi matn-lar o‘quvchilarni nafaqat o‘tmishimiz bilan 
tanishtiradi, balki ularning Vatan oldidagi farzandlik burchi va mas’uliyatini teran 
anglashga ham yordam beradi. O‘quvchilarda Vatanga muhabbat tuyg‘usi shu tariqa 
shakllanadi. 
Vatanimiz o‘tmishi haqida hikoya qilingan ilmiy-ommabop asarlar bilan 
tanishtirish va ularni tahlil qilish jarayonida o‘quvchilar o‘tmish bilan bugungi kunni 
taqqoslash imkoniga ega bo‘ladilar. Jamiyat taraqqiyoti haqida qisqacha bo‘lsa-da, 
tushuncha hosil qiladilar. Bu borada, ayniqsa, milliy istiqlol bilan bog‘liq mavzudagi 
asarlar tahliliga alohida e’tibor berish zarur. 
2. Dostonni o‘qituvchining ifodali o‘qishi yoki baxshi aytganini eshittirish. 3. Dostonni qismlarga bo‘lib o‘qish. 4. Doston mazmunini tahlil qilish. 5. Dostonda o‘quvchilar tushunishi qiyin bo‘lgan so‘z va so‘z birikmalarining ma’nosi ustida ishlash. 6. Dostondagi badiiy san’atlar ustida ishlash. 7. Dostonni qismlarga bo‘lish va reja tuzish. 8. Dostonni to‘liq qayta hikoyalash. 9. Umumlashtiruvchi suhbat. Ilmiy-ommabop asarlarni o‘qish metodikasi Boshlang‘ich sinflarda ilmiy-ommabop asarlarni o‘qitishdan asosiy maqsad bolalarga tabiat, kishilar mehnati va ijtimoiy hayot haqida muayyan bilim berish, bolalarni kitob bilan mustaqil ishlashga va undan aniq bilim olishga o‘rgatishdan iborat. Tabiatshunoslikka oid va tarixiy mavzudagi ilmiy-ommabop asarlarni o‘qib o‘rganishda tabiat hodisalarini kuzatish (masalan, daraxt kurtaklarining bo‘rtishi), o‘quvchilarni dehqonlar mehnati bilan tanishtirish, mamlakatimizda yuz bergan o‘zgarishlarning gu-vohi va ishtirokchilari bo‘lgan insonlar bilan uchrashuvlar uyushtirish maqsadga muvofiq. Ijtimoiy-tarixiy mazmundagi asarlar Vatanimiz o‘tmishi, xalqimiz hayoti, mardonavor kurashi, ulug‘ siymolar amalga oshirgan ishlar, tarixiy sanalar to‘g‘risida bilim beradi. O‘qish darsliklaridan o‘rin olgan Beruniy, Ibn Sino, Amir Temur, Alisher Navoiy, Bobur va boshqa ajdodlarimiz haqidagi matnlar shular jumlasidandir. Bu xildagi matn-lar o‘quvchilarni nafaqat o‘tmishimiz bilan tanishtiradi, balki ularning Vatan oldidagi farzandlik burchi va mas’uliyatini teran anglashga ham yordam beradi. O‘quvchilarda Vatanga muhabbat tuyg‘usi shu tariqa shakllanadi. Vatanimiz o‘tmishi haqida hikoya qilingan ilmiy-ommabop asarlar bilan tanishtirish va ularni tahlil qilish jarayonida o‘quvchilar o‘tmish bilan bugungi kunni taqqoslash imkoniga ega bo‘ladilar. Jamiyat taraqqiyoti haqida qisqacha bo‘lsa-da, tushuncha hosil qiladilar. Bu borada, ayniqsa, milliy istiqlol bilan bog‘liq mavzudagi asarlar tahliliga alohida e’tibor berish zarur.  
 
1-sinf dasturida o‘qish bilan bog‘liq holda kuzatish, sayohat darslari 
mo‘ljallanadi. Masalan, yil fasllarida mavsumiy tabiat hodisalari (ob-havoning 
o‘zgarishi, o‘simlik va hayvonlarning hayoti)ni, shuningdek, dala mehnatini kuzatish 
uchun tabiatga (dala, bog‘, xiyobonlarga) sayohat uyushtirish ko‘zda tutiladi. 
Sayohatda tabiatdagi mavsumiy o‘zgarishlar va kishilarning mehnati yuzasidan 
bolalarning nisbatan uzoq kuzatishlari uyushtiriladi. 
Bunday darslarda ko‘rgazma sifatida o‘quv kinofilmlaridan ham foydalanish 
mumkin. 
Tarixiy mavzudagi ilmiy-ommabop asarlarni unga mos rasmlar bilan bog‘lab 
o‘qitish kishilarning baxtli hayot uchun intilishlari, ota-bobolarimizning 
dushmanlardan Vatanni saqlash uchun qanday kurashganliklarini tushunib yetishga 
yordam beradi; o‘quvchilar mehnat hayotning asosi ekanligini, insonlar turmushi 
mehnat tufayli rivojlanib, farovonlashib borishini bilib oladilar. 
Dasturga ko‘ra 2-sinf o‘quvchilari ,,Toshkent", ,,Toshkent met-rosi" 
mavzusidagi ilmiy-ommabop asarlarni, 4-sinfda esa ,,Mangulikka tatigulik Run" 
(Safar Barnoyev) asarini o‘qish orqali o‘tmish ajdodlarimiz, ularning xizmati, 
vatanimizning hozirgi taraqqiyoti haqida bilib oladilar. Bu maqolalar xalqimizning 
hayoti, mehnati va kurashi haqida yangi bilim berish bilan birga, bolalarni Vatanga, 
xalqqa, ona tabiatga muhabbat ruhida tarbiyalaydi. 
Ilmiy-ommabop maqolalarni izohli o‘qish darsini uyushtirishda quyidagicha 
reja asos qilib olinishi mumkin: 
1. O‘qiladigan matn yuzasidan bolalar tajribasi va bilimini aniqlash, ularni matn 
mazmunini tushunishga tayyorlash maqsadida taxminiy suhbat o‘tkazish. 
2. Asarni yoki uning ma’lum bir qismini o‘qish, o‘quvchiga nota-nish bo‘lgan 
so‘zlar ma’nosi ustida ishlash. 
3. Asar rejasini tuzish. 
4. O‘qilgan maqola yuzasidan suhbat uyushtirish. 
5. Matnning asosiy mazmunini aniqlash va reja qismlarini yoritish. 
6. Reja asosida maqolani qayta o‘qish. 
7. Maqolani yaxlit o‘qish. Bunda bolalarni qayta hikoyalashga tayyorlash va 
maqola mazmunini yaxshi o‘zlashtirishlariga erishish maqsadi ko‘zda tutiladi. 
8. Reja asosida qayta hikoyalash. 
1-sinf dasturida o‘qish bilan bog‘liq holda kuzatish, sayohat darslari mo‘ljallanadi. Masalan, yil fasllarida mavsumiy tabiat hodisalari (ob-havoning o‘zgarishi, o‘simlik va hayvonlarning hayoti)ni, shuningdek, dala mehnatini kuzatish uchun tabiatga (dala, bog‘, xiyobonlarga) sayohat uyushtirish ko‘zda tutiladi. Sayohatda tabiatdagi mavsumiy o‘zgarishlar va kishilarning mehnati yuzasidan bolalarning nisbatan uzoq kuzatishlari uyushtiriladi. Bunday darslarda ko‘rgazma sifatida o‘quv kinofilmlaridan ham foydalanish mumkin. Tarixiy mavzudagi ilmiy-ommabop asarlarni unga mos rasmlar bilan bog‘lab o‘qitish kishilarning baxtli hayot uchun intilishlari, ota-bobolarimizning dushmanlardan Vatanni saqlash uchun qanday kurashganliklarini tushunib yetishga yordam beradi; o‘quvchilar mehnat hayotning asosi ekanligini, insonlar turmushi mehnat tufayli rivojlanib, farovonlashib borishini bilib oladilar. Dasturga ko‘ra 2-sinf o‘quvchilari ,,Toshkent", ,,Toshkent met-rosi" mavzusidagi ilmiy-ommabop asarlarni, 4-sinfda esa ,,Mangulikka tatigulik Run" (Safar Barnoyev) asarini o‘qish orqali o‘tmish ajdodlarimiz, ularning xizmati, vatanimizning hozirgi taraqqiyoti haqida bilib oladilar. Bu maqolalar xalqimizning hayoti, mehnati va kurashi haqida yangi bilim berish bilan birga, bolalarni Vatanga, xalqqa, ona tabiatga muhabbat ruhida tarbiyalaydi. Ilmiy-ommabop maqolalarni izohli o‘qish darsini uyushtirishda quyidagicha reja asos qilib olinishi mumkin: 1. O‘qiladigan matn yuzasidan bolalar tajribasi va bilimini aniqlash, ularni matn mazmunini tushunishga tayyorlash maqsadida taxminiy suhbat o‘tkazish. 2. Asarni yoki uning ma’lum bir qismini o‘qish, o‘quvchiga nota-nish bo‘lgan so‘zlar ma’nosi ustida ishlash. 3. Asar rejasini tuzish. 4. O‘qilgan maqola yuzasidan suhbat uyushtirish. 5. Matnning asosiy mazmunini aniqlash va reja qismlarini yoritish. 6. Reja asosida maqolani qayta o‘qish. 7. Maqolani yaxlit o‘qish. Bunda bolalarni qayta hikoyalashga tayyorlash va maqola mazmunini yaxshi o‘zlashtirishlariga erishish maqsadi ko‘zda tutiladi. 8. Reja asosida qayta hikoyalash.  
 
9. Xulosalash va umumlashtirish. 
Ilmiy-ommabop asarlarni uzviy birlikda o‘rganish o‘quvchilar-ning har bir 
mavzuda bayon etilgan tarixiy-adabiy hodisalarni, ular o‘rtasidagi umumiylikni, har 
bir davrga ega xususiyatlarni anglab olish-larini ta’minlaydi. Ular bolalarni 
kelgusida 
gazeta 
va 
jurnallarni 
o‘qishga 
tayyorlaydi, 
ijtimoiy-siyosiy, 
tabiatshunoslik atamalarini o‘zlashtirishga yordam beradi, ularning mantiqiy 
tafakkurini va nutqini o‘stiradi. 
 
 
 
Topishmoq, latifa va tez aytishlarni o‘rganish metodikasi 
Topishmoqlar narsa yoki hodisalarning ataylab yashirilgan bel-gisi, shakli, 
xatti-harakati, holati va vazifasini boshqa narsa yoki hodisalarga qiyoslash asosida 
topishga asoslangan she’riy yoki nasriy tuzilishdagi savol va topshiriqlardir. 
Topishmoqlar xalq turmushi bilan chambarchas bog‘liq holda yaratiladi. Ularning 
zaminida kishilarning qadimiy e’tiqod va tasawurlari, olamni bilish va idrok etishga 
bo‘lgan intilishlari yotadi. 
Topishmoqda yashirilgan narsalar lining javobi hisoblanadi. To-pishmoqning 
javobini topish uchun topishmoq matnini e’tibor bilan o‘qish, nimaga ishora 
qilinayotganligini. fahmlash, topishmoqning asosiy xususiyat va belgilari aynan 
nimaga qaratilganligini taxmin qi-lish bilan ham topishga harakat qilish kerak. 
Topishmoq o‘quvchilarni topqirlik va hozirjavoblikka o‘rgatadi. Shu sababli 
xalq og‘zaki ijodining bu janridan darsliklarda ham keng qo‘llanilgan. 1 —2-sinf 
,,O‘qish kitobi" da topishmoqlar ko‘proq, har bir matn ostida keltirilgan. Bundan 
ko‘zlangan maqsad matn mazmunini topishmoqlar asosida ham o‘zlashtirilishiga 
erishishdir. Masalan, 1-sinf ,,O‘qish kitobi" da ,,Kitobga mehr" matni ostida ,,Qat-
qat qatlama, Aqling bo‘lsa tashlama" topishmog‘i keltirilgan va mavzuga juda mos 
tanlangan. Topishmoqlar bunday shaklda berilganda ularning javobi oson topiladi. 
1—4-sinf o‘qish darsliklarida ,,Topishmoqlar" mavzusi ostida har xil topishmoqlar 
ham berilgan bo‘lib, ular o‘quvchilarning topqirligini yanada oshiradi, tafakkurini 
o‘stiradi. I —2-sinf darsliklarida topishmoq javoblari ularning ostiga yozib qo‘yilgan 
yoki rasmlar orqali berilgan. 3-4-sinflarga o‘tgach esa javoblar qayd etilmagan. 
9. Xulosalash va umumlashtirish. Ilmiy-ommabop asarlarni uzviy birlikda o‘rganish o‘quvchilar-ning har bir mavzuda bayon etilgan tarixiy-adabiy hodisalarni, ular o‘rtasidagi umumiylikni, har bir davrga ega xususiyatlarni anglab olish-larini ta’minlaydi. Ular bolalarni kelgusida gazeta va jurnallarni o‘qishga tayyorlaydi, ijtimoiy-siyosiy, tabiatshunoslik atamalarini o‘zlashtirishga yordam beradi, ularning mantiqiy tafakkurini va nutqini o‘stiradi. Topishmoq, latifa va tez aytishlarni o‘rganish metodikasi Topishmoqlar narsa yoki hodisalarning ataylab yashirilgan bel-gisi, shakli, xatti-harakati, holati va vazifasini boshqa narsa yoki hodisalarga qiyoslash asosida topishga asoslangan she’riy yoki nasriy tuzilishdagi savol va topshiriqlardir. Topishmoqlar xalq turmushi bilan chambarchas bog‘liq holda yaratiladi. Ularning zaminida kishilarning qadimiy e’tiqod va tasawurlari, olamni bilish va idrok etishga bo‘lgan intilishlari yotadi. Topishmoqda yashirilgan narsalar lining javobi hisoblanadi. To-pishmoqning javobini topish uchun topishmoq matnini e’tibor bilan o‘qish, nimaga ishora qilinayotganligini. fahmlash, topishmoqning asosiy xususiyat va belgilari aynan nimaga qaratilganligini taxmin qi-lish bilan ham topishga harakat qilish kerak. Topishmoq o‘quvchilarni topqirlik va hozirjavoblikka o‘rgatadi. Shu sababli xalq og‘zaki ijodining bu janridan darsliklarda ham keng qo‘llanilgan. 1 —2-sinf ,,O‘qish kitobi" da topishmoqlar ko‘proq, har bir matn ostida keltirilgan. Bundan ko‘zlangan maqsad matn mazmunini topishmoqlar asosida ham o‘zlashtirilishiga erishishdir. Masalan, 1-sinf ,,O‘qish kitobi" da ,,Kitobga mehr" matni ostida ,,Qat- qat qatlama, Aqling bo‘lsa tashlama" topishmog‘i keltirilgan va mavzuga juda mos tanlangan. Topishmoqlar bunday shaklda berilganda ularning javobi oson topiladi. 1—4-sinf o‘qish darsliklarida ,,Topishmoqlar" mavzusi ostida har xil topishmoqlar ham berilgan bo‘lib, ular o‘quvchilarning topqirligini yanada oshiradi, tafakkurini o‘stiradi. I —2-sinf darsliklarida topishmoq javoblari ularning ostiga yozib qo‘yilgan yoki rasmlar orqali berilgan. 3-4-sinflarga o‘tgach esa javoblar qayd etilmagan.  
 
Buning sababi shuki, bu davrga kelib o‘quvchilar topishmoqlar ustida ishlash 
ko‘nikmalarini hosil qilgan bo‘ladi. 
Topishmoqlar bolalar shoirlari tomonidan ham yaratilib kelinmoq-da. Bunday 
topishmoqlar sho‘x, qiziqarli bo‘ladi. Masalan, 4-sinf ,,O‘qish kitobi" da ,,Buni 
toping, qizlarim" (G‘. G‘ulom) topishmoqlari keltirilgan. 
Latifa xalq og‘zaki ijodining eng ommaviy janrlaridan biri bo‘lib, nozik, mayin 
kinoya, qochiriqlar ishtirok etuvchi kulguli, kichik hajmli hikoyadir. Xalq o‘rtasida 
,,afandi" deb ham yuritiladi. Latifalar yagona qahramon (Nasriddin Afandi) bilan 
bog‘liq holda yaratiladi, ixcham sujetga ega bo‘ladi. Latifalarning eng muhim 
xususiyatlaridan biri uning hamma vaqt hayot bilan hamnafas, hamqadam borishidir. 
Latifa matni ustida ishlashda ham hikoya matni ustida ishlashda qo‘llangan 
usullardan foydalanish mumkin. Lekin bunda latifa janri-ning o‘ziga xos jihatlariga 
ham ahamiyat qaratish lozim. 
3-sinf ,,O‘qish kitobi" darsligida ,,Uyqum qochib ketdi", ,,Tuya eshikdan 
sig‘maydi" kabi latifalar keltirilgan bo‘lsa, 3-sinfda ,,Latifalar" mavzusi ostida bir 
necha 
latifalar 
berilgan. 
Latifalar 
ustida 
ishlaganda 
ulardatanqidqilinganiJlatlarhaqidaalohidato‘xtalibo‘tish,o‘quvchilarga 
yaxshi 
fazilatli bo‘lish kerakligini uqtirib o‘tish kerak. Umuman olganda, latifalar orqali 
ham o‘quvchilarni tarbiyalab borish lozim. 
Tez aytishlar ma’lum so‘zni, so‘z birikmasini yoki tovushni to‘g‘ri talaffuz 
qilishga, 
uni 
boshqa 
tovushlardan 
farqlashga 
o‘rgatadigan, 
xotirani 
mustahkamlaydigan va nutqni o‘stiradigan, o‘qish sur’atini oshiradigan janr 
hisoblanadi. Shu sababli 1-sinfda ko‘pgina tez aytishlar keltirilgan. Masalan, ,,Botir 
bbtmas botqoqqa", ,,Qobil qozonda qovurdoq qovurdi", ,,Bahodir bayroqni Botirga 
berdimi, Botir Ba-hodirga bayroqni-berdimi?", ,,Olim oldidagi oltita olmani oldi" va 
boshq. Shuni alohida ta’kidlab o‘tish kerakki, boshlang‘ich sinf darsliklariga 
o‘quvchilar yoshiga mos, mavzular bo‘yicha tanlab olingan, ko‘proq tarbiyaviy 
ahamiyatga ega bo‘lgan topishmoq, latifa va tez aytishlar tanlab kiritilishi maqsadga 
muvofiqdir. 
Topishmoq, latifa va tez aytishlarni o‘rganish boshlang‘ich sinflarda dastlab har 
bir darsda amalga oshirilib boriladi. Alohida dars sifatida o‘rganishda esa 
o‘qituvchilar turli usullardan foydalanishlari mumkin. 
Buning sababi shuki, bu davrga kelib o‘quvchilar topishmoqlar ustida ishlash ko‘nikmalarini hosil qilgan bo‘ladi. Topishmoqlar bolalar shoirlari tomonidan ham yaratilib kelinmoq-da. Bunday topishmoqlar sho‘x, qiziqarli bo‘ladi. Masalan, 4-sinf ,,O‘qish kitobi" da ,,Buni toping, qizlarim" (G‘. G‘ulom) topishmoqlari keltirilgan. Latifa xalq og‘zaki ijodining eng ommaviy janrlaridan biri bo‘lib, nozik, mayin kinoya, qochiriqlar ishtirok etuvchi kulguli, kichik hajmli hikoyadir. Xalq o‘rtasida ,,afandi" deb ham yuritiladi. Latifalar yagona qahramon (Nasriddin Afandi) bilan bog‘liq holda yaratiladi, ixcham sujetga ega bo‘ladi. Latifalarning eng muhim xususiyatlaridan biri uning hamma vaqt hayot bilan hamnafas, hamqadam borishidir. Latifa matni ustida ishlashda ham hikoya matni ustida ishlashda qo‘llangan usullardan foydalanish mumkin. Lekin bunda latifa janri-ning o‘ziga xos jihatlariga ham ahamiyat qaratish lozim. 3-sinf ,,O‘qish kitobi" darsligida ,,Uyqum qochib ketdi", ,,Tuya eshikdan sig‘maydi" kabi latifalar keltirilgan bo‘lsa, 3-sinfda ,,Latifalar" mavzusi ostida bir necha latifalar berilgan. Latifalar ustida ishlaganda ulardatanqidqilinganiJlatlarhaqidaalohidato‘xtalibo‘tish,o‘quvchilarga yaxshi fazilatli bo‘lish kerakligini uqtirib o‘tish kerak. Umuman olganda, latifalar orqali ham o‘quvchilarni tarbiyalab borish lozim. Tez aytishlar ma’lum so‘zni, so‘z birikmasini yoki tovushni to‘g‘ri talaffuz qilishga, uni boshqa tovushlardan farqlashga o‘rgatadigan, xotirani mustahkamlaydigan va nutqni o‘stiradigan, o‘qish sur’atini oshiradigan janr hisoblanadi. Shu sababli 1-sinfda ko‘pgina tez aytishlar keltirilgan. Masalan, ,,Botir bbtmas botqoqqa", ,,Qobil qozonda qovurdoq qovurdi", ,,Bahodir bayroqni Botirga berdimi, Botir Ba-hodirga bayroqni-berdimi?", ,,Olim oldidagi oltita olmani oldi" va boshq. Shuni alohida ta’kidlab o‘tish kerakki, boshlang‘ich sinf darsliklariga o‘quvchilar yoshiga mos, mavzular bo‘yicha tanlab olingan, ko‘proq tarbiyaviy ahamiyatga ega bo‘lgan topishmoq, latifa va tez aytishlar tanlab kiritilishi maqsadga muvofiqdir. Topishmoq, latifa va tez aytishlarni o‘rganish boshlang‘ich sinflarda dastlab har bir darsda amalga oshirilib boriladi. Alohida dars sifatida o‘rganishda esa o‘qituvchilar turli usullardan foydalanishlari mumkin.  
 
O‘qishdan umumlashtiruvchi darslarni tashkil etish 
O‘qishdan o‘tkaziladigan umumlashtiruvchi dars o‘quvchilar bilimini bir 
tizimga solish, o‘rganilganlarni takrorlab umumlash-tirish maqsadiga xizmat qiladi. 
Umumlashtiruvchi dars odatda o‘qish dasturidagi u yoki bu muhim mavzu yuzasidan 
o‘tkaziladi. 
Umumlashtiawchi dars dasturning butun bir bo‘limini yakunlashga xizmat 
qilishi ham murhkun. 
Umumlashtiruvchi dars bolalar tasawuri va tushunchalarni kengay-tirishga 
yordam beradi; bunday darslarda o‘quvchilar egallagan bi-limlarining sinfva maktab 
jamoasi hayotida, har bir o‘quvchi hayotida qanday ahamiyatga ega ekanini 
tushunadilar. Bu darsda o‘qituvchi bolalar bilimini boyitadigan shu mavzuga oid 
qo‘shimcha materiallar ham berishi mumkin. 
Umumlashtiruvchi darsda takrorlash, ilgari o‘qilganlar mazmunini o‘quvchilar 
yodida qayta tiklash emas, balki umumlashtiruvchi xarak-terda bo‘lishi, bolalar 
bilimini ma’lum bir tizimga solishga, ayrim tasawur va tushunchalarini tartibga 
solishga yordam berishi lozim. Shunday ekan, bunday darslar uchun kitobdan 
o‘qiganlarinigina emas, balki bolalarning kuzatishlari natijasida bevosita idrok 
qilingan tabiatdagi predmetlar va hodisalar, ijtimoiy hayot voqealari, shaxsiy 
tajribalari ham material bo‘ladi. Maktab hayoti, oila mavzusiga yoki 
tabiatshunoslikka oid mavzuga bag‘ishlangan umumlashtiruvchi dars-ning vazifasi 
kitob materialini o‘quvchilarning kuzatishlari, ekskursi-yalar jarayonida olgan 
bilimlari bilan bog‘lash hisoblanadi. 
Umumlashtiruvchi darslarda ish turlari xilma-xil bo‘lib, ko‘rilgan va 
kechirilganlar yuzasidan, illustrativ materiallarni (rasmlar, misollar) ko‘rsatish va 
tahlil qilish, o‘quvchilarning ayrim asarlardan parchalar o‘qishi, ekskursiya va 
kuzatishlar asosida o‘quvchilarning og‘zaki hikoyasi kabilardan foydalaniladi. 
Umumlashtiruvchi dars uchun ish turi darsning aniq maqsadidan kelib chiqib 
tanlanadi. 
O‘quvchilar muayyan mavzu ustida ishlab, o‘qiganlari, ko‘rganlari, 
eshitganlari, kuzatganlari haqida o‘z fikr-mulohazalarini dadil va er-kin aytish 
imkoniyatiga ega bo‘lsinlar. Masalan, ma’lum bir mavzuni yakunlab o‘tkazilgan 
umumlashtiruvchi darsda bolalar kitobdan shu mavzuga oid o‘qigan hikoya va 
O‘qishdan umumlashtiruvchi darslarni tashkil etish O‘qishdan o‘tkaziladigan umumlashtiruvchi dars o‘quvchilar bilimini bir tizimga solish, o‘rganilganlarni takrorlab umumlash-tirish maqsadiga xizmat qiladi. Umumlashtiruvchi dars odatda o‘qish dasturidagi u yoki bu muhim mavzu yuzasidan o‘tkaziladi. Umumlashtiawchi dars dasturning butun bir bo‘limini yakunlashga xizmat qilishi ham murhkun. Umumlashtiruvchi dars bolalar tasawuri va tushunchalarni kengay-tirishga yordam beradi; bunday darslarda o‘quvchilar egallagan bi-limlarining sinfva maktab jamoasi hayotida, har bir o‘quvchi hayotida qanday ahamiyatga ega ekanini tushunadilar. Bu darsda o‘qituvchi bolalar bilimini boyitadigan shu mavzuga oid qo‘shimcha materiallar ham berishi mumkin. Umumlashtiruvchi darsda takrorlash, ilgari o‘qilganlar mazmunini o‘quvchilar yodida qayta tiklash emas, balki umumlashtiruvchi xarak-terda bo‘lishi, bolalar bilimini ma’lum bir tizimga solishga, ayrim tasawur va tushunchalarini tartibga solishga yordam berishi lozim. Shunday ekan, bunday darslar uchun kitobdan o‘qiganlarinigina emas, balki bolalarning kuzatishlari natijasida bevosita idrok qilingan tabiatdagi predmetlar va hodisalar, ijtimoiy hayot voqealari, shaxsiy tajribalari ham material bo‘ladi. Maktab hayoti, oila mavzusiga yoki tabiatshunoslikka oid mavzuga bag‘ishlangan umumlashtiruvchi dars-ning vazifasi kitob materialini o‘quvchilarning kuzatishlari, ekskursi-yalar jarayonida olgan bilimlari bilan bog‘lash hisoblanadi. Umumlashtiruvchi darslarda ish turlari xilma-xil bo‘lib, ko‘rilgan va kechirilganlar yuzasidan, illustrativ materiallarni (rasmlar, misollar) ko‘rsatish va tahlil qilish, o‘quvchilarning ayrim asarlardan parchalar o‘qishi, ekskursiya va kuzatishlar asosida o‘quvchilarning og‘zaki hikoyasi kabilardan foydalaniladi. Umumlashtiruvchi dars uchun ish turi darsning aniq maqsadidan kelib chiqib tanlanadi. O‘quvchilar muayyan mavzu ustida ishlab, o‘qiganlari, ko‘rganlari, eshitganlari, kuzatganlari haqida o‘z fikr-mulohazalarini dadil va er-kin aytish imkoniyatiga ega bo‘lsinlar. Masalan, ma’lum bir mavzuni yakunlab o‘tkazilgan umumlashtiruvchi darsda bolalar kitobdan shu mavzuga oid o‘qigan hikoya va  
 
maqollardan qaysi biri qiziqarliroq ekanini, shurringdek, u yoki bu asarda 
qatriashuvchi shaxslar, ularning xulq-atvorlari haqida o‘z fikrlarini aytadilar, ayrim 
zaruriy hollarda o‘qilgan asar mazmunini qisqa bayon qiladilar. Agar mavzuni 
o‘rganish jarayonida o‘quvchilar bilan ekskursiya o‘tkazilgan bo‘lsa, ular eks-
kursiyada ko‘rganlaridan nimalar qiziqarli bo‘lganini, qaysilari kuchli taassurot 
qoldirganini aytib berishlariga o‘qituvchi yordam beradi. Bular o‘quvchilar 
tafakkurini faollashtiradi, ularni mustaqil fikrlashga o‘rgatadi, o‘stiruvchi ta’limning 
asosiy shartlaridan biri hisoblanadi. 
4-sinfda Vatan haqida bilim beradigan ,,O‘zbekiston — Vatanim manim" 
mavzusida berilgan ,,Serquyosh o‘lka" she’d (Z. Diyor), ,,Toshkentnoma" 
(M.Shayxzoda), ,,Dehqon bobo va o‘n uch bola-kay qissasi" (A. Oripov), ,,Xarita" 
(N.Norqobilov), ,,Mardlik va aql ybnig‘ligi" (M.A’zam) she’r va hikoyalari 
o‘qilgandan 
keyin 
o‘tkaziladigan 
umumlashtinivchi 
darsning 
vazifasi 
o‘quvchilarning o‘qiganlarini, Vatan bo‘ylab qilgan sayohatlari jarayonida 
ko‘rganlari, hozirda ko‘rayotganlari bilan bog‘lab, umumiy xulosa chiqaradilar. 
Bunda o‘quvchilarning shaxsiy tajribasi, oila va maktab, shahar hayoti haqidagi 
bilimlari katta ahamiyatga ega. Bunday darslarda umumiy xulosani o‘qituvchining 
yordamisiz o‘quvchilarning o‘zlari musta-qil ravishda chiqarishlari juda muhim 
bo‘lib, bu ularning kelgusida ishonchlarini shakllantirish uchun mustahkam asos 
hisoblanadi. 
,,O‘qish kitobi" darsliklarida berilgan savol va topshiriqlar bolalar 
qiziqishlariga yaqin, ularning yosh xususiyatlariga mos, shuning uchun ular 
yuzasidan bolalar to‘g‘ri yakun va umumiy xulosa chiqara oladilar. Mustaqil xulosa 
chiqarish tarbiyalovchi ta’limda muhim ahamiyatga ega. 
Umumlashtinivchi darsni muvaffaqiyatli o‘tkazish unga o‘qituvchining qanday 
tayyorgarlik ko‘rganiga bog‘liq. Bunday darsda juda ko‘p material yuzasidan 
umumiy xulosa chiqarishni rejalashtirish mumkin emas; bu darsga ko‘p material 
yuklash o‘quvchilar diqqatini tarqatib ynboradi, idrok etish qobiliyatlarini 
pasaytiradi va faol fikrlash imkonini chegaralaydi. O‘qituvchi umumlashtinivchi 
darsda o‘quvchilardan ni-malarni so‘rashni, mavzu yuzasidan yana nimalarni 
umumlashtirishini belgilab oladi; darsning maqsadi haqida o‘ylab, bolalar tafakkuri 
maqollardan qaysi biri qiziqarliroq ekanini, shurringdek, u yoki bu asarda qatriashuvchi shaxslar, ularning xulq-atvorlari haqida o‘z fikrlarini aytadilar, ayrim zaruriy hollarda o‘qilgan asar mazmunini qisqa bayon qiladilar. Agar mavzuni o‘rganish jarayonida o‘quvchilar bilan ekskursiya o‘tkazilgan bo‘lsa, ular eks- kursiyada ko‘rganlaridan nimalar qiziqarli bo‘lganini, qaysilari kuchli taassurot qoldirganini aytib berishlariga o‘qituvchi yordam beradi. Bular o‘quvchilar tafakkurini faollashtiradi, ularni mustaqil fikrlashga o‘rgatadi, o‘stiruvchi ta’limning asosiy shartlaridan biri hisoblanadi. 4-sinfda Vatan haqida bilim beradigan ,,O‘zbekiston — Vatanim manim" mavzusida berilgan ,,Serquyosh o‘lka" she’d (Z. Diyor), ,,Toshkentnoma" (M.Shayxzoda), ,,Dehqon bobo va o‘n uch bola-kay qissasi" (A. Oripov), ,,Xarita" (N.Norqobilov), ,,Mardlik va aql ybnig‘ligi" (M.A’zam) she’r va hikoyalari o‘qilgandan keyin o‘tkaziladigan umumlashtinivchi darsning vazifasi o‘quvchilarning o‘qiganlarini, Vatan bo‘ylab qilgan sayohatlari jarayonida ko‘rganlari, hozirda ko‘rayotganlari bilan bog‘lab, umumiy xulosa chiqaradilar. Bunda o‘quvchilarning shaxsiy tajribasi, oila va maktab, shahar hayoti haqidagi bilimlari katta ahamiyatga ega. Bunday darslarda umumiy xulosani o‘qituvchining yordamisiz o‘quvchilarning o‘zlari musta-qil ravishda chiqarishlari juda muhim bo‘lib, bu ularning kelgusida ishonchlarini shakllantirish uchun mustahkam asos hisoblanadi. ,,O‘qish kitobi" darsliklarida berilgan savol va topshiriqlar bolalar qiziqishlariga yaqin, ularning yosh xususiyatlariga mos, shuning uchun ular yuzasidan bolalar to‘g‘ri yakun va umumiy xulosa chiqara oladilar. Mustaqil xulosa chiqarish tarbiyalovchi ta’limda muhim ahamiyatga ega. Umumlashtinivchi darsni muvaffaqiyatli o‘tkazish unga o‘qituvchining qanday tayyorgarlik ko‘rganiga bog‘liq. Bunday darsda juda ko‘p material yuzasidan umumiy xulosa chiqarishni rejalashtirish mumkin emas; bu darsga ko‘p material yuklash o‘quvchilar diqqatini tarqatib ynboradi, idrok etish qobiliyatlarini pasaytiradi va faol fikrlash imkonini chegaralaydi. O‘qituvchi umumlashtinivchi darsda o‘quvchilardan ni-malarni so‘rashni, mavzu yuzasidan yana nimalarni umumlashtirishini belgilab oladi; darsning maqsadi haqida o‘ylab, bolalar tafakkuri  
 
va faoliyatini faollashtirishga ta’sir etadigan ish turlaridan foydalanishni 
rejalashtiradi. 
Umumlashtinivchi darsni o‘qish dasturidagi har bir mavzu o‘rganilgandan 
so‘ng o‘tkazish shart emas. Uni faqat o‘qish darsining muhim va katta bo‘limi 
materiallari o‘rganilgandan keyin o‘tkazish maqsadga muvofiq. Mavzularni 
o‘rganish 
davrida 
foydalaniJgan 
ko‘rgazmali 
qo‘llanmalardan, 
savol 
va 
topshiriqlardan, ekskursiya, kuzatish, uchrashuv va suhbat materiallaridan 
umumlashtinivchi darslarda shundayjigicha - bir xilda foydalanish tavsiya etilmaydi. 
Umumlashtinivchi dars oldiga qo‘yilgan vazifalarni muvaffaqiyatli amalga 
oshirish uchun o‘qituvchi kundalik mashg‘ulotlarda foydala-nilgan juda ko‘p 
materiallardan har bir mavzu uchun juda muhim va xarakterlilarini tanlashi, 
o‘quvchilar mustaqil xulosa chiqara olishlariga va o‘z fikr-mulohazalarini mustaqil 
ravishda bayon etishga, ekskursiya va kuzatishda yozgan xotiralarni (agar bo‘lsa) 
o‘qib chiqishlari, ilgari tayyorlangan rasmlarini yig‘ishlari, kitobdagi materiallarni 
ko‘zdan kechirib, qiziqarli o‘rinlarini belgilashlari, u yoki bu asardan ayrim parchani 
yodlashlari yoki matnga yaqin bayon etishga tayyorlanishlari lozim. 
O‘QISH DARSLARIDA NUTQ O‘STIRISH 
Ma’lumki, nutq tafakkur bilan bog‘liq, shuning uchun u tafakkur bilan uzviy 
bog‘liq holda o‘stiriladi. Darsda o‘qilgan asarni o‘quvchilar ongli tushunishi, asosiy 
mazmunini, g‘oyasini anglab yetishi uchun tahlil, sintez, taqqoslash, umumlashtirish 
kabi mantiqiy usullar qo‘llanadi. O‘qilgan asarni analiz qilishda har xil ish 
usullaridan foy-dalaniladi. Bolalar hikoyadagi asosiy qatnashuvchi shaxslarni 
aytadilar, o‘qituvchi rahbarligida asar rejasini tuzadilar. Qatnashuvchi shaxslarni 
o‘quvchilar har xil tartibda aytishlari mumkin, ammo o‘qituvchi ularni asarda 
qatnashish tartibida aytishni so‘raydi. Natijada o‘qituvchi rahbarligida hikoyaning 
chizmasi tuziladi. O‘qituvchi bergan savollar yordamida asarlarning mazmuni 
aniqlanadi. 
Shunday qilib, asar mazmuni bilan birinchi tanishish o‘quv-chilardan ongli 
ishlashni, ya’ni voqealarni, qatnashuvchilar tarkibini tahlil qilishni talab etadi. 
O‘qish bilan bog‘liq holda bajariladigan bunday mantiqiy ishlar asta-sekin 
murakkablasha boradi. 
va faoliyatini faollashtirishga ta’sir etadigan ish turlaridan foydalanishni rejalashtiradi. Umumlashtinivchi darsni o‘qish dasturidagi har bir mavzu o‘rganilgandan so‘ng o‘tkazish shart emas. Uni faqat o‘qish darsining muhim va katta bo‘limi materiallari o‘rganilgandan keyin o‘tkazish maqsadga muvofiq. Mavzularni o‘rganish davrida foydalaniJgan ko‘rgazmali qo‘llanmalardan, savol va topshiriqlardan, ekskursiya, kuzatish, uchrashuv va suhbat materiallaridan umumlashtinivchi darslarda shundayjigicha - bir xilda foydalanish tavsiya etilmaydi. Umumlashtinivchi dars oldiga qo‘yilgan vazifalarni muvaffaqiyatli amalga oshirish uchun o‘qituvchi kundalik mashg‘ulotlarda foydala-nilgan juda ko‘p materiallardan har bir mavzu uchun juda muhim va xarakterlilarini tanlashi, o‘quvchilar mustaqil xulosa chiqara olishlariga va o‘z fikr-mulohazalarini mustaqil ravishda bayon etishga, ekskursiya va kuzatishda yozgan xotiralarni (agar bo‘lsa) o‘qib chiqishlari, ilgari tayyorlangan rasmlarini yig‘ishlari, kitobdagi materiallarni ko‘zdan kechirib, qiziqarli o‘rinlarini belgilashlari, u yoki bu asardan ayrim parchani yodlashlari yoki matnga yaqin bayon etishga tayyorlanishlari lozim. O‘QISH DARSLARIDA NUTQ O‘STIRISH Ma’lumki, nutq tafakkur bilan bog‘liq, shuning uchun u tafakkur bilan uzviy bog‘liq holda o‘stiriladi. Darsda o‘qilgan asarni o‘quvchilar ongli tushunishi, asosiy mazmunini, g‘oyasini anglab yetishi uchun tahlil, sintez, taqqoslash, umumlashtirish kabi mantiqiy usullar qo‘llanadi. O‘qilgan asarni analiz qilishda har xil ish usullaridan foy-dalaniladi. Bolalar hikoyadagi asosiy qatnashuvchi shaxslarni aytadilar, o‘qituvchi rahbarligida asar rejasini tuzadilar. Qatnashuvchi shaxslarni o‘quvchilar har xil tartibda aytishlari mumkin, ammo o‘qituvchi ularni asarda qatnashish tartibida aytishni so‘raydi. Natijada o‘qituvchi rahbarligida hikoyaning chizmasi tuziladi. O‘qituvchi bergan savollar yordamida asarlarning mazmuni aniqlanadi. Shunday qilib, asar mazmuni bilan birinchi tanishish o‘quv-chilardan ongli ishlashni, ya’ni voqealarni, qatnashuvchilar tarkibini tahlil qilishni talab etadi. O‘qish bilan bog‘liq holda bajariladigan bunday mantiqiy ishlar asta-sekin murakkablasha boradi.  
 
Boshlang‘ich sinflarning o‘qish darslarida o‘quvchilar nutqining o‘sish darajasi 
to‘g‘ri uyushtirilgan qayta hikoyalashdir. Maktab tajri-basida to‘liq, qisqartirib, 
tanlab va ijodiy qayta hikoya qilish turlari mavjud. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari 
uchun matnni to‘liq yoki matnga yaqin qayta hikoyalash ancha oson, boshqa turlari 
esa nisbatan qiyinroqdir. Qayta hikoyalashda o‘qilgan hikoya mazmuni yuzasidan 
o‘qituvchining savoli hikoyaning detallari haqida, ayrim voqealar o‘rtasidagi 
bog‘lanishning sabab-natijalari haqida fikrlashga qaratilishi lozim. Asar sujetining 
rivojlanishida qatnashuvchi shaxslar, ularning xatti-harakati asosiy rol o‘ynaydi. 
O‘quvchilar asar mazmunini unda ishtirok etuvchi shaxslar va ularning xatti-
harakati, xarakterli xususi-yatlarini tahlil qilish yordamida yaxshi anglab yetadilar. 
O‘qituvchining savoli asar qahramonlari nima qilgani, ularning u yoki bu xatti-
harakati qayerda va qanday sharoitda yuz bergani haqida so‘zlab berishga, 
voqealarni izchil bayon qilinishga va o‘zaro bog‘liqligini yoritishga yunaltirilishi 
lozim. 
O‘quvchi o‘qilgan asar mazmunini o‘qituvchi savoli yordamida aytib berishida 
faqat analizdan emas, sintezdan ham foydalaniladi: ay-rim lavhalar o‘zaro 
bog‘lanadi (sintezlanadi), bir-biriga taqqoslanadi, ular yuzasidan muhokama 
yuritiladi va xulosa chiqariladi. 
Ko‘pincha boshlang‘ich sinf o‘quvchilari qatnashuvchi shaxslar xatti-
harakatini yaxshi tushunmasliklari, ba’zan noto‘g‘ri yoki yiizaki tushunishlari 
natijasida asar mazmunini anglab yetmaydilar. Shuning uchun ham o‘qituvchi 
savolni juda o‘ylab tuzishi, u bolani fikrlashga, o‘ylashga majbur etadigan, 
qatnashuvchi shaxslarning xatti-harakati, voqealarning bog‘lanishi yuzasidan 
muhokama yuritishga undaydigan, ularni o‘zaro qiyoslashga, ijobiy va salbiy 
tomonlarini aniqlashga yor-dam beradigan bo‘lishi lozim. O‘quvchi asarda 
qatnashuvchilarning xatti-harakatini qanchalik aniq ko‘z oldiga keltira olsa, u 
hikoyaning asosiy mazmunini shunchalik chuqur tushunadi, shunchalik mustaqil 
qayta hikoya qilib beradi. 
O‘qilgan asar mazmunini izchil ravishda qayta hikoyalash lining rejasjni 
tuzishga yordam beradi. Reja tuzishda o‘quvchi hikoyani tarkibiy qismlarga bo‘ladi 
va har qaysi qismdagi asosiy fikrni aniqlaydi. Bularning hammasi analitik ish 
hisoblanadi. Keyin sintetik ishga o‘tiladi, ya’ni bolalar hikoya qismlariga sarlavha 
Boshlang‘ich sinflarning o‘qish darslarida o‘quvchilar nutqining o‘sish darajasi to‘g‘ri uyushtirilgan qayta hikoyalashdir. Maktab tajri-basida to‘liq, qisqartirib, tanlab va ijodiy qayta hikoya qilish turlari mavjud. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari uchun matnni to‘liq yoki matnga yaqin qayta hikoyalash ancha oson, boshqa turlari esa nisbatan qiyinroqdir. Qayta hikoyalashda o‘qilgan hikoya mazmuni yuzasidan o‘qituvchining savoli hikoyaning detallari haqida, ayrim voqealar o‘rtasidagi bog‘lanishning sabab-natijalari haqida fikrlashga qaratilishi lozim. Asar sujetining rivojlanishida qatnashuvchi shaxslar, ularning xatti-harakati asosiy rol o‘ynaydi. O‘quvchilar asar mazmunini unda ishtirok etuvchi shaxslar va ularning xatti- harakati, xarakterli xususi-yatlarini tahlil qilish yordamida yaxshi anglab yetadilar. O‘qituvchining savoli asar qahramonlari nima qilgani, ularning u yoki bu xatti- harakati qayerda va qanday sharoitda yuz bergani haqida so‘zlab berishga, voqealarni izchil bayon qilinishga va o‘zaro bog‘liqligini yoritishga yunaltirilishi lozim. O‘quvchi o‘qilgan asar mazmunini o‘qituvchi savoli yordamida aytib berishida faqat analizdan emas, sintezdan ham foydalaniladi: ay-rim lavhalar o‘zaro bog‘lanadi (sintezlanadi), bir-biriga taqqoslanadi, ular yuzasidan muhokama yuritiladi va xulosa chiqariladi. Ko‘pincha boshlang‘ich sinf o‘quvchilari qatnashuvchi shaxslar xatti- harakatini yaxshi tushunmasliklari, ba’zan noto‘g‘ri yoki yiizaki tushunishlari natijasida asar mazmunini anglab yetmaydilar. Shuning uchun ham o‘qituvchi savolni juda o‘ylab tuzishi, u bolani fikrlashga, o‘ylashga majbur etadigan, qatnashuvchi shaxslarning xatti-harakati, voqealarning bog‘lanishi yuzasidan muhokama yuritishga undaydigan, ularni o‘zaro qiyoslashga, ijobiy va salbiy tomonlarini aniqlashga yor-dam beradigan bo‘lishi lozim. O‘quvchi asarda qatnashuvchilarning xatti-harakatini qanchalik aniq ko‘z oldiga keltira olsa, u hikoyaning asosiy mazmunini shunchalik chuqur tushunadi, shunchalik mustaqil qayta hikoya qilib beradi. O‘qilgan asar mazmunini izchil ravishda qayta hikoyalash lining rejasjni tuzishga yordam beradi. Reja tuzishda o‘quvchi hikoyani tarkibiy qismlarga bo‘ladi va har qaysi qismdagi asosiy fikrni aniqlaydi. Bularning hammasi analitik ish hisoblanadi. Keyin sintetik ishga o‘tiladi, ya’ni bolalar hikoya qismlariga sarlavha  
 
topadilar. O‘quvchilar o‘qituvchi rahbarligida reja tuzish jarayonida o‘qilgan 
hikoyaning har bir qismida bosh va ikkinchi darajali masala nimalardan iboratliligi 
haqida, qanday qilib fikrni qisqa va aniq ifodalash haqida o‘ylaydilar. Sarlavha 
topish ustida ishlash, O‘quvchilar topgan sarlavhani jamo-aviy muhokama qilish, 
reja tuzish jarayonining o‘zi bolaning fikrlash qobiliyatini faollashtirishi, unda o‘z 
mulohazasini isbotlash, asoslash odatlarini tarbiyajashi lozim. 
Asarni o‘qish va tahlil qilish jarayonida tuzilgan reja xattaxtaga yozilsa, hikoya 
mazmunini izchil qayta hikoya qilishga yordam beradi. Reja asosida hikoya 
qilishning vazifasi mazmunni berilgan izchillikda o‘zlashtirishdir. Reja asosida 
qayta hikoyalash o‘qituvchi savoliga javob berishga nisbatan asar mazmunini aytib 
berishning xiyla mustaqil shaklidir. 
O‘qilgan asar mazmunini o‘zlashtirish ustida ishlashdagi keyin-gi bosqich 
qisqartirib hikoyalash hisoblanadi. Qisqattirib hikoyalash uchun 2-3 qismga 
bo‘linadigan, bu bo‘limlar yaqqol ajralib turadigan, mazmuni sodda asarlar 
tanlanadi. Qisqartirib hikoyalashga o‘rgatish quyidagicha uyushtiriladi: o‘qituvchi 
hikoyaning oldindan belgilab qo‘ygan qismini o‘qiydi va o‘quvchilar bilan 
birgalikda eng muhim, asosiy fikr aniqlanadi. Bunda o‘quvchilar ba’zan asardagi 
so‘zlardan foydalanadilar. Bu o‘quvchilarga qiyinlik q;lsa, bo‘limdagi asosiy fikrni 
o‘z so‘zlari bilan aytib berishlari mumkin. Keyin o‘quvchilar o‘qituvchi bilan bu 
qismni qisqartirib hikoyalashda nimalar haqida gapirmaslik kerakligini, qaysilar 
ikkinchi darajali yoki kam ahamiyatli fikr ekanini aniqlaydilar. Asarning boshqa 
qismlari yuzasidan ham shunday ish olib boriladi va o‘quvchilar asarni qisqartirib 
qayta hikoya qiladilar. O‘qilgan asarni qisqartirib hikoya qilishga II sinfdan boshlab 
o‘rgatiladi. 
Tanlab hikoyalash ham bolalarning tafakkuri va nutqini o‘stirish vo-sitalaridan 
biridir. Tanlab hikoyalashda o‘quvchi: 1) o‘qilgan matndan bir qismini, lining 
chegarasini ongli ravishda ajratib so‘zlab beradi; 2) hikoyadan faqat bir voqeani 
aytib beradi; 3) hikoya mazmunini faqat bir sujet yo‘nalishida so‘zlab beradi. 
O‘quvchilarda tanlab qayta hikoyalash rnalakasini hosil qilishga boshlang‘ich 
sinf izohli o‘qish darslarida keng qo‘llaniladigan metodik usullar yordam beradi: 1) 
hikoya qismiga chizilgan rasm asosida hikoyalash; 2) hikoyadagi bir voqeani 
topadilar. O‘quvchilar o‘qituvchi rahbarligida reja tuzish jarayonida o‘qilgan hikoyaning har bir qismida bosh va ikkinchi darajali masala nimalardan iboratliligi haqida, qanday qilib fikrni qisqa va aniq ifodalash haqida o‘ylaydilar. Sarlavha topish ustida ishlash, O‘quvchilar topgan sarlavhani jamo-aviy muhokama qilish, reja tuzish jarayonining o‘zi bolaning fikrlash qobiliyatini faollashtirishi, unda o‘z mulohazasini isbotlash, asoslash odatlarini tarbiyajashi lozim. Asarni o‘qish va tahlil qilish jarayonida tuzilgan reja xattaxtaga yozilsa, hikoya mazmunini izchil qayta hikoya qilishga yordam beradi. Reja asosida hikoya qilishning vazifasi mazmunni berilgan izchillikda o‘zlashtirishdir. Reja asosida qayta hikoyalash o‘qituvchi savoliga javob berishga nisbatan asar mazmunini aytib berishning xiyla mustaqil shaklidir. O‘qilgan asar mazmunini o‘zlashtirish ustida ishlashdagi keyin-gi bosqich qisqartirib hikoyalash hisoblanadi. Qisqattirib hikoyalash uchun 2-3 qismga bo‘linadigan, bu bo‘limlar yaqqol ajralib turadigan, mazmuni sodda asarlar tanlanadi. Qisqartirib hikoyalashga o‘rgatish quyidagicha uyushtiriladi: o‘qituvchi hikoyaning oldindan belgilab qo‘ygan qismini o‘qiydi va o‘quvchilar bilan birgalikda eng muhim, asosiy fikr aniqlanadi. Bunda o‘quvchilar ba’zan asardagi so‘zlardan foydalanadilar. Bu o‘quvchilarga qiyinlik q;lsa, bo‘limdagi asosiy fikrni o‘z so‘zlari bilan aytib berishlari mumkin. Keyin o‘quvchilar o‘qituvchi bilan bu qismni qisqartirib hikoyalashda nimalar haqida gapirmaslik kerakligini, qaysilar ikkinchi darajali yoki kam ahamiyatli fikr ekanini aniqlaydilar. Asarning boshqa qismlari yuzasidan ham shunday ish olib boriladi va o‘quvchilar asarni qisqartirib qayta hikoya qiladilar. O‘qilgan asarni qisqartirib hikoya qilishga II sinfdan boshlab o‘rgatiladi. Tanlab hikoyalash ham bolalarning tafakkuri va nutqini o‘stirish vo-sitalaridan biridir. Tanlab hikoyalashda o‘quvchi: 1) o‘qilgan matndan bir qismini, lining chegarasini ongli ravishda ajratib so‘zlab beradi; 2) hikoyadan faqat bir voqeani aytib beradi; 3) hikoya mazmunini faqat bir sujet yo‘nalishida so‘zlab beradi. O‘quvchilarda tanlab qayta hikoyalash rnalakasini hosil qilishga boshlang‘ich sinf izohli o‘qish darslarida keng qo‘llaniladigan metodik usullar yordam beradi: 1) hikoya qismiga chizilgan rasm asosida hikoyalash; 2) hikoyadagi bir voqeani  
 
tasvirlovchi rasm asosida hikoyalash; 3) tanlab qayta hikoyalashni talab etadigan 
savollarga javob berish. 
O‘quvchi tanlab hikoya qilishga tayyorlanganda o‘qilgan matnni tahlil qiladi. 
Bunday tahlil bolalar tafakkurini, ular nutqidagi musta-qillikni o‘stiradi va o‘qilgan 
matn mazmunini o‘zlashtirishga yordam beradi. 
Hikoyanf o‘qish bilan bog‘liq holda o‘tkaziladigan ijodiy ishlar ham 
o‘quvchilar nutqini, tafakkurini o‘stiradi. Bular: 1) ijodiy qayta hikoyalash; 2) 
inssenirovka qilish; 3) o‘qilgan asarga rasm chizish; 4) hikoyani davom ettirish. 
Ijodiy qayta hikoyalashda o‘qilgan hikoyaning sharoiti yoki shak-lini 
o‘zgartirib hikoya qilinadi. Bunda hikoyani yangi epizodlar bilan to‘ldirib hikoya 
qilish ham mumkin. 
Inssenirovka yoki sahnalashtirishda o‘quvchilar o‘qilgan hikoyani sahnabop 
qilib o‘zgartiradilar. Buning uchun ular hikoyaga ssenariy haqida, kiyim-kechaklari, 
qatnashuvchilaming imo-ishorasi haqida o‘ylaydilar, monologik nutqni dialogik 
nutqqa aylantiradilar (bu tilni o‘rgatish nuqtai nazaridan eng muhim ish hisoblanadi). 
O‘qilgan hikoyaga rasm chizishda o‘quvchi rassomlar tomonidan chizilgan 
rasmlardan o‘qilgan asarning mazmuniga mos rasm tanlaydi yoki o‘zi rasm chizadi. 
Agar o‘quvchi rasmni yaxshi chiza olmasa, o‘zi chizmoqchi bo‘lgan rasmni og‘zaki 
tasvirlab beradi, ya’ni so‘z bilan chizadi. 
O‘qilgan hikoyani davom ettirish usuli maktab tajribasida keng qo‘llaniladi. Bu 
usul hikoyaning mazmuni uni davom ettirishga imkon beradigan asarlarda 
qo‘llaniladi. 
Umuman olganda, boshlang‘ich sinf o‘qish darslarida ham o‘quvchilar nutqi va 
tafakkurining rivojlanishiga katta ahamiyat qaratiladi. 
Savol va topshiriqlar 
1. Boshlang‘ich sinf ona tili dasturi (,,O‘qish" bo‘limi) va o‘qish dars-liklarida 
berilgan o‘qish mavzularini va o‘quvchilarning bilimiga qo‘yilgan talabiarni 
aniqlang. Ularga o‘z munosabatingizni bildiring. 
2. Hikoya o‘qishda qaysi ish turlaridan foydalaniladi? Hikoya o‘qish darsiga 
misol tariqasida bironta mavzuga old dars ishlanmasini tayyorlang. 
tasvirlovchi rasm asosida hikoyalash; 3) tanlab qayta hikoyalashni talab etadigan savollarga javob berish. O‘quvchi tanlab hikoya qilishga tayyorlanganda o‘qilgan matnni tahlil qiladi. Bunday tahlil bolalar tafakkurini, ular nutqidagi musta-qillikni o‘stiradi va o‘qilgan matn mazmunini o‘zlashtirishga yordam beradi. Hikoyanf o‘qish bilan bog‘liq holda o‘tkaziladigan ijodiy ishlar ham o‘quvchilar nutqini, tafakkurini o‘stiradi. Bular: 1) ijodiy qayta hikoyalash; 2) inssenirovka qilish; 3) o‘qilgan asarga rasm chizish; 4) hikoyani davom ettirish. Ijodiy qayta hikoyalashda o‘qilgan hikoyaning sharoiti yoki shak-lini o‘zgartirib hikoya qilinadi. Bunda hikoyani yangi epizodlar bilan to‘ldirib hikoya qilish ham mumkin. Inssenirovka yoki sahnalashtirishda o‘quvchilar o‘qilgan hikoyani sahnabop qilib o‘zgartiradilar. Buning uchun ular hikoyaga ssenariy haqida, kiyim-kechaklari, qatnashuvchilaming imo-ishorasi haqida o‘ylaydilar, monologik nutqni dialogik nutqqa aylantiradilar (bu tilni o‘rgatish nuqtai nazaridan eng muhim ish hisoblanadi). O‘qilgan hikoyaga rasm chizishda o‘quvchi rassomlar tomonidan chizilgan rasmlardan o‘qilgan asarning mazmuniga mos rasm tanlaydi yoki o‘zi rasm chizadi. Agar o‘quvchi rasmni yaxshi chiza olmasa, o‘zi chizmoqchi bo‘lgan rasmni og‘zaki tasvirlab beradi, ya’ni so‘z bilan chizadi. O‘qilgan hikoyani davom ettirish usuli maktab tajribasida keng qo‘llaniladi. Bu usul hikoyaning mazmuni uni davom ettirishga imkon beradigan asarlarda qo‘llaniladi. Umuman olganda, boshlang‘ich sinf o‘qish darslarida ham o‘quvchilar nutqi va tafakkurining rivojlanishiga katta ahamiyat qaratiladi. Savol va topshiriqlar 1. Boshlang‘ich sinf ona tili dasturi (,,O‘qish" bo‘limi) va o‘qish dars-liklarida berilgan o‘qish mavzularini va o‘quvchilarning bilimiga qo‘yilgan talabiarni aniqlang. Ularga o‘z munosabatingizni bildiring. 2. Hikoya o‘qishda qaysi ish turlaridan foydalaniladi? Hikoya o‘qish darsiga misol tariqasida bironta mavzuga old dars ishlanmasini tayyorlang.  
 
3. Ertakni o‘rganishda qanday usullardan foydalaniladi? Boshlang‘ich 
sinflarning ,,O‘qish kitobi"ga kiritilgan ertaklarni sinflar bo‘yicha guruhlab, ko‘proq 
qaysi mavzudagi ertaklar berilganini izolilang. 
4. Masal matni ustida qanday ishlar amalga oshiriladi? Masalni o‘qish darsi 
namunasini tayyorlang. 
5. ,,Oqish kitobi"da berilgan she’riy asarlarni guruhlang. Ularni o‘rganish 
usullarini yoriting. 
6. Boshlang‘ich sinf o‘qish darslarida o‘rganiladigan birorta doston bo‘yicha 
dars ishlanmasini tayyorlang. 
7. JO‘qish darslarida qanday mustaqil ish turlaridan foydalaniladi? Ularni 
misollar bilan tushuntiring. 
 
Adabiyotlar: 
Qosimova K., Matjonov S., G‘ulomova X., Yo‘ldosheva Sh., Sariyev Sh. 
Ona 
tili 
o‘qitish 
metodikasi. 
-T.: 
Nos’hir, 
2009. 
- 
163 
b. 
2. 
G‘ulomova 
X., 
Yo‘ldosheva 
Sh., 
Mamatova 
G., 
Boqiyeva 
H., 
Masharipova U., Sattorova X. Husnixat va uni o‘qitish metodikasi. -T.: TDPU, 
2013. - 70 b. 
 
 
3. Ertakni o‘rganishda qanday usullardan foydalaniladi? Boshlang‘ich sinflarning ,,O‘qish kitobi"ga kiritilgan ertaklarni sinflar bo‘yicha guruhlab, ko‘proq qaysi mavzudagi ertaklar berilganini izolilang. 4. Masal matni ustida qanday ishlar amalga oshiriladi? Masalni o‘qish darsi namunasini tayyorlang. 5. ,,Oqish kitobi"da berilgan she’riy asarlarni guruhlang. Ularni o‘rganish usullarini yoriting. 6. Boshlang‘ich sinf o‘qish darslarida o‘rganiladigan birorta doston bo‘yicha dars ishlanmasini tayyorlang. 7. JO‘qish darslarida qanday mustaqil ish turlaridan foydalaniladi? Ularni misollar bilan tushuntiring. Adabiyotlar: Qosimova K., Matjonov S., G‘ulomova X., Yo‘ldosheva Sh., Sariyev Sh. Ona tili o‘qitish metodikasi. -T.: Nos’hir, 2009. - 163 b. 2. G‘ulomova X., Yo‘ldosheva Sh., Mamatova G., Boqiyeva H., Masharipova U., Sattorova X. Husnixat va uni o‘qitish metodikasi. -T.: TDPU, 2013. - 70 b.