Harakat va holat fe’llari

Yuklangan vaqt

2024-03-08

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

14

Faytl hajmi

1,1 MB


“Harakat va holat fe’llari” 
mavzusida tayyorlagan 
TAQDIMOTI 
“Harakat va holat fe’llari” mavzusida tayyorlagan TAQDIMOTI HARAKAT VA HOLAT 
FE’LLARI
HARAKAT VA HOLAT FE’LLARI Fe’lning ta’rifi
Shaxs
yoki
narsalarning
harakat-
holatini
bildirib,
nima
qildi?
nima
qilyapti?
Nima
qilmoqchi?
so’roqlariga javob bo’ladigan so’zlar
fe’l deyiladi.
Fe’lning ta’rifi Shaxs yoki narsalarning harakat- holatini bildirib, nima qildi? nima qilyapti? Nima qilmoqchi? so’roqlariga javob bo’ladigan so’zlar fe’l deyiladi. Fе’l 
Harakat va holat fe’llari 
 Nima qildi?
 Nima qilyapti? 
 Nima qilmoqchi?
Fе’l Harakat va holat fe’llari  Nima qildi?  Nima qilyapti?  Nima qilmoqchi? FE’LNING MA’NO 
GURUHLARI
 Fe’llar qanday harakat-holat ifodalashni jihatidan quyidagi ma’noviy
guruhlarga bo’linadi:
 Nutqiy faoliyat fe’llari. Gapirmoq, pichirlamoq, demoq, so’zlamoq,
so’ramoq…
 Aqliy faoliyat fe’llari. O’ylamoq, fikrlamoq, xayol qilmoq…
 Jismoniy faoliyat fe’llari: chizmoq, yozmoq, yasamoq, qurmoq…
 Holat fe’llari: titramoq, javdiramoq, sevinmoq…
FE’LNING MA’NO GURUHLARI  Fe’llar qanday harakat-holat ifodalashni jihatidan quyidagi ma’noviy guruhlarga bo’linadi:  Nutqiy faoliyat fe’llari. Gapirmoq, pichirlamoq, demoq, so’zlamoq, so’ramoq…  Aqliy faoliyat fe’llari. O’ylamoq, fikrlamoq, xayol qilmoq…  Jismoniy faoliyat fe’llari: chizmoq, yozmoq, yasamoq, qurmoq…  Holat fe’llari: titramoq, javdiramoq, sevinmoq… “Klaster” metodi
nisbat
zamon
Mayl 
xususiyatlari
Shaxs-son
O’timli 
o’timsizlik
Bo’lishli
bo’lishsizlik
Fe’lga 
xos
xususiyatlar
“Klaster” metodi nisbat zamon Mayl xususiyatlari Shaxs-son O’timli o’timsizlik Bo’lishli bo’lishsizlik Fe’lga xos xususiyatlar Fe’lning shaxs-son shakllari
Shaxs
Birlik
Ko’plik
1-shaxs
Yozdim, 
yozaman, 
yozay(in)
Yozdik, yozamiz, 
yozaylik
2-shaxs
Yozding, 
yozasan, 
yoz(gin)
Yozdingiz, 
yozasiz, 
yozing(iz)
3-shaxs
Yozdi, yozadi, 
yozsin
Yozdilar, 
yozadilar, 
yozsinlar
Fe’lning shaxs-son shakllari Shaxs Birlik Ko’plik 1-shaxs Yozdim, yozaman, yozay(in) Yozdik, yozamiz, yozaylik 2-shaxs Yozding, yozasan, yoz(gin) Yozdingiz, yozasiz, yozing(iz) 3-shaxs Yozdi, yozadi, yozsin Yozdilar, yozadilar, yozsinlar Qo’shimcha
Misollar 
Qo’shimcha
Misollar 
-la
Ishla, oqla, 
sekinlamoq, 
shivirlamoq
senlamoq
-lan
-lash
Faxrlanmoq, 
ikkilanmoq
ko’maklashmoq
suhbatlashmoq
-illa
chirqilla
-ira
yarqiramoq
-a
Tuna, bo’sha, 
o’yin+a-o’yna
-sira
-sa
Sensira
suvsa
-(a)r
Qisqar, ko’kar
-(a)y
Qoray, kuchay
-(i)k
-(i)q
Birikmoq 
Yo’liqmoq
-(I,o)t
Yo’qot, to’lat, 
berkit
-I
Boyi, tinchi
-ir
Gapir, tupir
Qo’shimcha Misollar Qo’shimcha Misollar -la Ishla, oqla, sekinlamoq, shivirlamoq senlamoq -lan -lash Faxrlanmoq, ikkilanmoq ko’maklashmoq suhbatlashmoq -illa chirqilla -ira yarqiramoq -a Tuna, bo’sha, o’yin+a-o’yna -sira -sa Sensira suvsa -(a)r Qisqar, ko’kar -(a)y Qoray, kuchay -(i)k -(i)q Birikmoq Yo’liqmoq -(I,o)t Yo’qot, to’lat, berkit -I Boyi, tinchi -ir Gapir, tupir FE’LNING MA’NO TURLARI
Nomi 
ekmoq
Ijod 
qilmoq
gapirmoq
fikrlamoq
yurmoq
Qizar-
moq
Aqliy 
faoliyat
Nutqiy 
faoliyat
Jismoniy
faoliyat
Holat 
FE’LNING MA’NO TURLARI Nomi ekmoq Ijod qilmoq gapirmoq fikrlamoq yurmoq Qizar- moq Aqliy faoliyat Nutqiy faoliyat Jismoniy faoliyat Holat VENN DIAGRAMMASI
 Harakat
Holat 
Shaxs va narsaning 
jismoniy harakatini 
bildiruvchi fe’llarga 
harakat fe’llari 
deyiladi. Yurmoq, 
o’ynamoq, harakat 
qilmoq 
Shaxslarning ichki 
kechinmalari va 
narsalarning bir 
holatdan ikkinchi bir 
holatga o’tish 
jarayonini ifodalovchi 
fe’llar holat fe’llari 
deyiladi. Qizarmoq, 
eshitilmoq, o’smoq
O’xshash
Mustaqil 
ma’noga 
ega. Ish 
harakatni
va holatni 
bildiradi. 
Taralmoq, 
ochilmoq 
VENN DIAGRAMMASI  Harakat Holat Shaxs va narsaning jismoniy harakatini bildiruvchi fe’llarga harakat fe’llari deyiladi. Yurmoq, o’ynamoq, harakat qilmoq Shaxslarning ichki kechinmalari va narsalarning bir holatdan ikkinchi bir holatga o’tish jarayonini ifodalovchi fe’llar holat fe’llari deyiladi. Qizarmoq, eshitilmoq, o’smoq O’xshash Mustaqil ma’noga ega. Ish harakatni va holatni bildiradi. Taralmoq, ochilmoq YANGI MAVZUNI MUSTAHKAMLASH:
 l-topshiriq. Ishladim, o‘qidim, uxladim, o‘yladim so‘zlarini harakat va 
holat ma’nolarini bildirishiga ko‘ra ikki guruhga ajrating.
 2-topshiriq. Quyida berilgan so‘zlar nimasi bilan farq qilishini ayting. 
Kulmoq, hursand bo’lmoq, kulimsiramoq.
YANGI MAVZUNI MUSTAHKAMLASH:  l-topshiriq. Ishladim, o‘qidim, uxladim, o‘yladim so‘zlarini harakat va holat ma’nolarini bildirishiga ko‘ra ikki guruhga ajrating.  2-topshiriq. Quyida berilgan so‘zlar nimasi bilan farq qilishini ayting. Kulmoq, hursand bo’lmoq, kulimsiramoq. MATN USTIDA ISHLASH

Gaplarni daftaringizga ko‘chirib yozing va fe’llarga izoh bering.
 Suvni iflos qilmang. Uning har bir tomchisi aziz. Suv shahar va
qishloqlarga,
bog‘-rog‘larga,
dalalarga
obihayot
eltadi,
jon
bag‘ishlaydi. Usiz hayotning bo‘lishi mumkin emas. Afsuski, ayrim
odamlar chiqindilami suvga tashlashadi. Bu eng og‘ir gunoh sanaladi.
 Aziz bolalar! Siz aslo bunday qilmang. Suvni hamisha aziz tuting.
MATN USTIDA ISHLASH  Gaplarni daftaringizga ko‘chirib yozing va fe’llarga izoh bering.  Suvni iflos qilmang. Uning har bir tomchisi aziz. Suv shahar va qishloqlarga, bog‘-rog‘larga, dalalarga obihayot eltadi, jon bag‘ishlaydi. Usiz hayotning bo‘lishi mumkin emas. Afsuski, ayrim odamlar chiqindilami suvga tashlashadi. Bu eng og‘ir gunoh sanaladi.  Aziz bolalar! Siz aslo bunday qilmang. Suvni hamisha aziz tuting. 
Hikoyatni o‘qing. Fe’llarni topib, ularni izohlang. Donishmandning
gaplari bo‘yicha bahslashing.
 Bir odam maslahat so‘rab donishmandning huzuriga boribdi. -Ey
ulug‘ zot,-debdi u.-Mening farzandlarim ko‘p. Nima qilsam, ulardan
mehr-oqibat,
e’tibor
ko‘raman. Donishmand
o‘ylab
turib javob
beribdi:
-Mehr
ko‘ray
desang,
farzandlaring
qalbiga
mehrigiyo
urug‘ini soch.
(Rivoyat)
 Hikoyatni o‘qing. Fe’llarni topib, ularni izohlang. Donishmandning gaplari bo‘yicha bahslashing.  Bir odam maslahat so‘rab donishmandning huzuriga boribdi. -Ey ulug‘ zot,-debdi u.-Mening farzandlarim ko‘p. Nima qilsam, ulardan mehr-oqibat, e’tibor ko‘raman. Donishmand o‘ylab turib javob beribdi: -Mehr ko‘ray desang, farzandlaring qalbiga mehrigiyo urug‘ini soch. (Rivoyat) O’QUVCHILARNI 
BAHOLASH.
Uyga topshiriq. 102-mashq 
“Mehnat baxt keltirar” mavzusida 
matn tuzing. Unda ishlatilgan fe’llarga 
diqqat qiling.
O’QUVCHILARNI BAHOLASH. Uyga topshiriq. 102-mashq “Mehnat baxt keltirar” mavzusida matn tuzing. Unda ishlatilgan fe’llarga diqqat qiling.