“Harakat va holat fe’llari”
mavzusida tayyorlagan
TAQDIMOTI
HARAKAT VA HOLAT
FE’LLARI
Fe’lning ta’rifi
Shaxs
yoki
narsalarning
harakat-
holatini
bildirib,
nima
qildi?
nima
qilyapti?
Nima
qilmoqchi?
so’roqlariga javob bo’ladigan so’zlar
fe’l deyiladi.
Fе’l
Harakat va holat fe’llari
Nima qildi?
Nima qilyapti?
Nima qilmoqchi?
FE’LNING MA’NO
GURUHLARI
Fe’llar qanday harakat-holat ifodalashni jihatidan quyidagi ma’noviy
guruhlarga bo’linadi:
Nutqiy faoliyat fe’llari. Gapirmoq, pichirlamoq, demoq, so’zlamoq,
so’ramoq…
Aqliy faoliyat fe’llari. O’ylamoq, fikrlamoq, xayol qilmoq…
Jismoniy faoliyat fe’llari: chizmoq, yozmoq, yasamoq, qurmoq…
Holat fe’llari: titramoq, javdiramoq, sevinmoq…
“Klaster” metodi
nisbat
zamon
Mayl
xususiyatlari
Shaxs-son
O’timli
o’timsizlik
Bo’lishli
bo’lishsizlik
Fe’lga
xos
xususiyatlar
Fe’lning shaxs-son shakllari
Shaxs
Birlik
Ko’plik
1-shaxs
Yozdim,
yozaman,
yozay(in)
Yozdik, yozamiz,
yozaylik
2-shaxs
Yozding,
yozasan,
yoz(gin)
Yozdingiz,
yozasiz,
yozing(iz)
3-shaxs
Yozdi, yozadi,
yozsin
Yozdilar,
yozadilar,
yozsinlar
Qo’shimcha
Misollar
Qo’shimcha
Misollar
-la
Ishla, oqla,
sekinlamoq,
shivirlamoq
senlamoq
-lan
-lash
Faxrlanmoq,
ikkilanmoq
ko’maklashmoq
suhbatlashmoq
-illa
chirqilla
-ira
yarqiramoq
-a
Tuna, bo’sha,
o’yin+a-o’yna
-sira
-sa
Sensira
suvsa
-(a)r
Qisqar, ko’kar
-(a)y
Qoray, kuchay
-(i)k
-(i)q
Birikmoq
Yo’liqmoq
-(I,o)t
Yo’qot, to’lat,
berkit
-I
Boyi, tinchi
-ir
Gapir, tupir
FE’LNING MA’NO TURLARI
Nomi
ekmoq
Ijod
qilmoq
gapirmoq
fikrlamoq
yurmoq
Qizar-
moq
Aqliy
faoliyat
Nutqiy
faoliyat
Jismoniy
faoliyat
Holat
VENN DIAGRAMMASI
Harakat
Holat
Shaxs va narsaning
jismoniy harakatini
bildiruvchi fe’llarga
harakat fe’llari
deyiladi. Yurmoq,
o’ynamoq, harakat
qilmoq
Shaxslarning ichki
kechinmalari va
narsalarning bir
holatdan ikkinchi bir
holatga o’tish
jarayonini ifodalovchi
fe’llar holat fe’llari
deyiladi. Qizarmoq,
eshitilmoq, o’smoq
O’xshash
Mustaqil
ma’noga
ega. Ish
harakatni
va holatni
bildiradi.
Taralmoq,
ochilmoq
YANGI MAVZUNI MUSTAHKAMLASH:
l-topshiriq. Ishladim, o‘qidim, uxladim, o‘yladim so‘zlarini harakat va
holat ma’nolarini bildirishiga ko‘ra ikki guruhga ajrating.
2-topshiriq. Quyida berilgan so‘zlar nimasi bilan farq qilishini ayting.
Kulmoq, hursand bo’lmoq, kulimsiramoq.
MATN USTIDA ISHLASH
Gaplarni daftaringizga ko‘chirib yozing va fe’llarga izoh bering.
Suvni iflos qilmang. Uning har bir tomchisi aziz. Suv shahar va
qishloqlarga,
bog‘-rog‘larga,
dalalarga
obihayot
eltadi,
jon
bag‘ishlaydi. Usiz hayotning bo‘lishi mumkin emas. Afsuski, ayrim
odamlar chiqindilami suvga tashlashadi. Bu eng og‘ir gunoh sanaladi.
Aziz bolalar! Siz aslo bunday qilmang. Suvni hamisha aziz tuting.
Hikoyatni o‘qing. Fe’llarni topib, ularni izohlang. Donishmandning
gaplari bo‘yicha bahslashing.
Bir odam maslahat so‘rab donishmandning huzuriga boribdi. -Ey
ulug‘ zot,-debdi u.-Mening farzandlarim ko‘p. Nima qilsam, ulardan
mehr-oqibat,
e’tibor
ko‘raman. Donishmand
o‘ylab
turib javob
beribdi:
-Mehr
ko‘ray
desang,
farzandlaring
qalbiga
mehrigiyo
urug‘ini soch.
(Rivoyat)
O’QUVCHILARNI
BAHOLASH.
Uyga topshiriq. 102-mashq
“Mehnat baxt keltirar” mavzusida
matn tuzing. Unda ishlatilgan fe’llarga
diqqat qiling.