HARAKATLAR STRATEGIYASI – O‘ZBEKISTON MILLIY TARAQQIYOTI YANGI BOSQICHINING ASOSI
Yuklangan vaqt
2024-08-26
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
10
Faytl hajmi
29,6 KB
HARAKATLAR STRATEGIYASI – O‘ZBEKISTON MILLIY
TARAQQIYOTI YANGI BOSQICHINING ASOSI
Reja:
1. Strategiya tushunchasi va uning mohiyati.
2. “O‘zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo‘yicha harakatlar
strategiyasi to‘g‘risida”gi Farmonning qabul qilinishi va uning tarixiy
ahamiyati.
3. Harakatlar strategiyasining jamiyat va davlat taraqqiyotidagi o‘rni.
“Rivojlanish”, “taraqqiyot”, “barqaror rivojlanish”, “strategiya”, “konsepsiya”
va “innovatsion rivojlanish” tushunchalarining mazmuni hamda umumiy qarashlar.
Mustaqil O‘zbekiston Milliy taraqqiyot modelining ishlab chiqilishi.
O‘zbekiston ijtimoiy-iqtisodiy, siyosiy rivojlanishining ilmiy-metodologik
asoslari va ustuvor yo‘nalishlari.
O‘zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirishning Harakatlar strategiyasi -
milliy taraqqiyotimizning yangi bosqichi.
“Inson manfaatlari hamma narsadan ustun”, “Xalq davlat idralariga emas,
davlat idoralari xalqimizga xizmat qilishi kerak”, “Xalq boy bo‘lsa, davlat ham boy
va qudratli bo‘ladi” konseptual g‘oyalar – O‘zbekiston taraqqiyotining yangi
bosqichida ko‘zda tutilgan islohotlarni hayotga tadbiq etishning asosi.
Taraqqiyot va yuksak rivojlanishga erishgan davlatlar tajribasiga ko‘ra, har bir
xalq o‘z oldiga ulug‘ va istiqbol maqsadlarni qo‘yishi hamda uni amalga oshirish
salohiyatlari bilan jahon hamjamiyatida munosib o‘rin egallaydi. Bugun
O‘zbekiston ham o‘z tarixining ana shunday mas’uliyatli chorrahasida turibdi,
desak, mubolag‘a bo‘lmaydi. Binobarin, Prezident Shavkat Mirziyoev tomonidan
ishlab chiqilgan Harakatlar strategiyasi istiqbolimiz taqdirini hal etuvchi muhim va
yangi davr bosqichini ifodalovchi milliy g‘oyaga aylanmoqda.
Xo‘sh, strategiya nima? U xalqning maqsadlarini qanday ta’minlaydi?
Tanlagan maqsadlarning istiqbollari nimalarda namoyon bo‘ladi?
Strategiya — bu ta’limotni izlash, ifodalash va rivojlantirish tizimi bo‘lib, u
izchillik bilan va to‘liq amalga oshirilganda uzoq muddatli muvaffaqiyatni
ta’minlaydi.
XXI asrga kelib strategiya tushunchasi ancha kengaydi. Strategiya deb, dunyo
miqyosida va davlat ichki hayotidagi iqtisodiy, ijtimoiy-siyosiy hamda boshqa
sohalarda vujudga kelgan inqiroziy vaziyatlarni prognozlashtirish va bartaraf
etishga qaratilgan boshqaruvni tashkil etish masalalariga doir tushunchalarni qamrab
oladi. Shundan kelib chiqib, davlat strategiyasi bir biri bilan o‘zaro bog‘liq, lekin
alohida xususiyat kasb etuvchi ko‘plab tushunchalarda ifodalanadi.
Strategiyaning mohiyati taktik vazifalarni belgilashdan iborat.Siyosat,
strategiya va taktika — strategik rahbarlik va boshqaruv jihatlari bilan bog‘liq uchta
mustaqil kategoriyadir. Ularning farqi shundan iboratki, strategiya tasdiqlangan va
amalga
oshirish
uchun
qabul
qilingan
bo‘lsa,
uning
joriy
qilinishi strategiyalashtirilayotgan ob’ektning mayog‘iga aylanadi. Taktika esa
strategik vazifalarni amalga oshirish bo‘yicha kundalik, oylik va yillik (joriy)
rejalarni va ularning yechimi bo‘yicha tadbirlarni taqozo etadi. Siyosat — bu
strategiya va taktikani yagona samarali amal qiluvchi tizimga agregatsiya va
integratsiya qilinishidir.
Ko‘rib turganimizdek, strategiyaning asl mohiyatida xalqimizning orzu-
umidlari yo‘g‘rilgan g‘oyalardan tashkil topgan milliy mafkuraning ifodasi yotadi.
Mafkuradan nusxa olib bo‘lmaganidek, davlatning strategik maqsadlarini ham
boshqa davlat va xalqlarning tarixiy tajribasidan o‘zlashtirib yoxud nusxa olib
bo‘lmaydi. Zero, har bir xalqning o‘ziga xos siyosiy-ijtimoiy, demografik, iqtisodiy,
madaniy tarixi, tabiiy resurslari mavjud bo‘ladi. Aynan shu omillar ma’lum ijtimoiy
sharoit va imkoniyatlarni vujudga keltiradi.
Strategiyani amalga oshirish eng mas’uliyatli jarayon. Agar u real vaziyatni
to‘liq qamrab olgan yaxlit va bir butun reja bo‘lsa, uning muvaffaqiyati
ta’minlanadi. Mabodo teskari bo‘lsa, unda turg‘unlik yuzaga keladi. Bunga sabab,
noto‘g‘ri tahliliy ma’lumotlar, xulosalar, kutilmagan sharoitlar, resurslardan oqilona
foydalana olmaslikdir. Strategiyani baholash va nazorat qilish strategik
rejalashtirishni mantiqiy yakunlovchi omili bo‘lib hisoblanadi. U hodisalarning
qayta aloqalanishini ta’minlash jarayonida strukturaviy bo‘g‘inlardagi bog‘lanish
imkoniyatlarini tahlil qiladi, baholaydi, aniqlaydi, xulosalar chiqaradi. Zaruratda
strategik rejalarni o‘zgartiradi.
Davlat strategik rejalari aniq va o‘zgarmas tamoyillarga bo‘ysundirilishi
muhim. Ular islohotlarning bir maromda, izchil yo‘nalishini ta’minlashga xizmat
qiladi. Jumladan, rahbar o‘z vazifalarini amalga oshirishida turli ilmiy sohalardagi
ma’lumotlar va xulosalar bilan qurollanmog‘i, bundan tashqari, improvizatsiya
qilmog‘i,
quyilgan
vazifalar
yechimini
topishda
individual
va
kreativ
yondashuvlarni tashkil etishi lozim. Mazkur tamoyillar oldin qabul qilingan qarorni
o‘zgartirish ehtimoli yoki o‘zgaruvchan vaziyatdan kelib chiqib, qayta ko‘rib
chiqish imkoniyatini berishi zarur.
Strategik dastur va rejaning uyg‘unligi hamda turli darajadagi qarorlarning
mustahkam
bog‘liqligi
muvaffaqiyatning
kafolati.
Mazkur
birlik
davlat
organlarning strukturaviy bo‘g‘inlarida strategik harakatlarni birlashtirish, barcha
funksional bo‘lim rejalarining kelishuvi bilan ta’minlanadi. Ayni paytda strategiyani
amalga oshirish imkoniyatlarini tug‘diradi. Strategik boshqaruv jarayonida dastur va
rejani amalga oshirish uchun tashkiliy va huquqiy sharoitlar yaratilishi lozim.
Mazkur tamoyillar hokimiyat organlari faoliyatidagi ijro intizomining past
sur’atlariga, shaxsiy mas’uliyatsizligiga barham beradi, kadrlar layoqati darajasini
oshirishni talab qiladi, murakkab va chigal ish tartiblarini sodda hamda tezkor
yondashuvlar bilan o‘zgartirishga xizmat qiladi. Eng muhimi, strategik
yo‘nalishlarni belgilashning mavhum va noma’lum jihatlarini oydinlashtirish
orqali tartiblashtirishga erishiladi.
Istiqbol maqsadlarni qo‘ygan davlatlarning aksariyati milliy strategik
muvaffaqiyatlarni YaIMning o‘sishida, fuqarolarining farovonlik darajasining
yuksalishida, deb qaraydi. Yaqin o‘tmishda davlatning birlamchi vazifalari
hosildorlikni oshirish, oltin-neftni ko‘paytirish, armiyani mustahkamlash bilan
izohlangan. Albatta, ushbu omillarni inkor etmagan holda bugun O‘zbekistonda
milliy qadriyatlar bilan qurollangan davlatning strategik maqsadi fuqarolarning
g‘oyaviy e’tiqodi, bilim-salohiyati, jamiyatdagi mukammal qonunlar va barqaror
ijtimoiy institutlarning mavjudligini ta’minlash asnosida amalga oshirish ko‘zda
tutilmoqda.
Strategik maqsadlarning aynan inson kapitaliga va u orqali adolatli
qonunlarning, faol ijtimoiy institutlar harakati tashkil etilishiga qaratilayotganligi
bejizga emas. Shuning uchun har qanday islohotlar inson kapitalini rivojlantirish
bilan amalda uning tamal toshi mustahkamlanadi.
Mamlakatimiz strategiyasi nafaqat ichki va tashqi siyosatdagi islohotlar sari
tashlangan qadamda, balki, eng avvalo, davlatning xalqqa, xalqning davlatga
bo‘lgan munosabatini o‘zgarayotganligida namoyon bo‘lmoqda. Yurtimizda
yashayotgan har qaysi inson millati, tili va dinidan qat’i nazar, erkin, tinch va
badavlat umr kechirishi, bugun hayotdan rozi bo‘lib yashashi davlatning bosh
maqsadi
sifatida
strategik
yo‘nalishlar
belgilanmoqda.
Ular
avvalo,
rivojlantirilayotgan ijtimoiy sohalarda o‘z ifodasini topmoqda. Yoshlarga munosib
ta’lim berish, zamonaviy kasb-hunarlar bilan qurollantirish, aholining salomatligini
ta’minlash, nogironligi bo‘lgan shaxslar, boquvchisini yo‘qotganlar, yolg‘iz
keksalar, umuman, ko‘makka muhtoj qatlamlarni qo‘llab-quvvatlash davlatimiz
rahbarining 2018 yil 28 dekabr kuni Oliy Majlisga yo‘llagan Murojaatnomasida o‘z
tasdig‘ini topdi.
Davlat va jamiyat qurilishi shunday bir murakkab tuzilmaki, uning tarkibidagi
bir-biriga bog‘liq bo‘lgan va bir-birini to‘ldiradigan soha va jabhalarni bir vaqtning
o‘zida jadal rivojlantirishni talab qiladi. Ularning har biri ikkinchisiga zamin
yaratadi. Qaysidir asosiy soha avval rivojlanib, boshqa soha va tarmoqlar uchun
lokomotiv vazifasini ham bajaradi. Albatta, bu jarayonda har bir sohaning o‘ziga xos
xususiyatlarini inobatga olish, ob’ektiv tahlil qilish, o‘z vaqtida tegishli chora-
tadbirlar qabul qilish, ularni rivojlantirishning huquqiy asoslarini yaratish, samarali
ishlash mexanizmlarini yangi texnologiyalar asosida tashkil etib berish kabi
vazifalarni hal qilishni talab qiladi.
Davlatning harakatlar strategiyasi yetaklovchi lokomotiv kuchi — bu davlat va
uning organlari. Islohotlarning garovi va kafolati hokimiyatning samarali faoliyati
bilan bog‘liq hodisa. U boshqaruv mahorati bilan uzoqqa mo‘ljallangan maqsadlarni
rejalashtiradi, siyosiy va ijtimoiy jarayonlarni idora qiladi, aholini safarbar etadi,
mavjud resurslardan oqilona foydalanish va uni odilona taqsimot qilish vazifalarini
amalga oshiradi. Shunday ekan, davlat va jamiyat boshqaruvi tizimlarini
takomillashtirmasdan turib mamlakat hayotini modernizatsiya qilib bo‘lmaydi.
Modernizatsiya o‘z umrini poyoniga yetkazgan boshqaruv usullarini yangi sifat va
talablar darajasiga ko‘tarish bilan mamlakatni rivojlantirishga olib keladi. Bu
jarayonlar bevosita mahalliy hokimiyatlarning hududlarni rivojlantirishga oid
masalalarni hal etishda mustaqil qarorlar qabul qilishning huquqiy asoslarini
shakllantirishni taqozo qiladi. Shu nuqtai-nazardan Prezidentimiz parlamentning
muhim qarorlar qabul qilish va qonunlar ijrosini nazorat etish faoliyatini
kuchaytirish, ijro hokimiyati tizimini optimallashtirish, ma’muriy islohotlarni
davom ettirish va davlat boshqaruvida zamonaviy menejment usullarini keng
qo‘llash, davlat boshqaruvida samaradorlikni oshirish maqsadida davlat xizmatiga
malakali mutaxassislarni jalb etishga qaratilgan yagona kadrlar siyosatini
shakllantirish, mahalliy hokimiyat organlarining vakolat va mas’uliyatini qayta
ko‘rib chiqish, ularning mustaqilligini yanada oshirish vazifalarini belgilaydi.
Boshqaruvda adolatli davlat idora tizimlari shakllanmas ekan, qonun
ustuvorligini ta’minlash va sud-huquq tizimini isloh qilishning ustuvor yo‘nalishlari
— ikkinchi uzviy bog‘lanuvchi muhim tamoyil ta’minlanmaydi. Ular sud
hokimiyatining chinakam mustaqilligini ta’minlash, sudning nufuzini oshirish, sud
tizimini demokratlashtirish va takomillashtirish orqali amalga oshiriladi. Bunday
tizimning samarali faoliyati fuqarolarning huquq va erkinliklarini ishonchli himoya
qilishning real imkoniyatlarini vujudga keltiradi. Oliy sud — oliy hakam sifatida
jamiyatning yaxshi-yomoni, foyda-ziyonini belgilab beruvchi ma’naviy barometrga
aylanadiki, bunday ijtimoiy muhitda jinoyat qilishdan ko‘ra bunyodkorlik qilish
afzal bo‘ladi. Sud hokimiyatining chinakam mustaqilligini ta’minlash maqsadida
sudyalikka nomzodlarni tanlash va tayinlash tizimini yanada takomillashtirish
lozimligiga ahamiyat berishi strategik maqsadlarning izchil amaliyotini joriy etishga
qaratilmoqda.
Jamiyatda adolatli boshqaruvning vujudga kelishi, shubhasiz, iqtisodiyotni
rivojlantirish va liberallashtirishning ustuvor yo‘nalishlarini takomillashtirish
imkoniyatini yaratadi. Ular makroiqtisodiy barqarorlikni mustahkamlash va yuqori
iqtisodiy o‘sish sur’atlarini saqlash, tarkibiy o‘zgartirishlarni chuqurlashtirish,
milliy iqtisodiyotning yetakchi tarmoqlarini modernizatsiya va diversifikatsiya
qilish,
uning
raqobatbardoshligini
oshirish,
ayniqsa,
qishloq
xo‘jaligini
modernizatsiya
qilish
va
jadal
rivojlantirishning
yangi
innovatsion
texnologiyalarining tatbiq etilishi imkoniyatlarini yaratadi. Ya’ni rivojlanishning
ichki qonuniyatlariga ko‘ra, yangi sifat bosqichga ko‘tarilishning murakkab, ammo
takomillashgan shakllari paydo bo‘ladi. Bu, o‘z navbatida, iqtisodiyotda davlat
ishtirokini kamaytirish, xususiy mulk huquqini himoya qilish va uning
ustuvor mavqeini yanada kuchaytirish, kichik biznes va xususiy tadbirkorlik rivojini
rag‘batlantirishga qaratilgan institutsional va tarkibiy islohotlarni amalga oshiradi.
Natijada mavjud salohiyatdan samarali foydalanish orqali joylarda mutanosib
ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanish o‘sish sur’atlari vujudga keladi.
Jamiyatda ijtimoiy ongning o‘zgarishi bilan ijtimoiy munosabatlar ham
rivojlanib boradi. Jamiyat va uning holati aslida inson ongining in’ikosi. Fuqarolar
qanday ezgu amallar ma’rifati bilan qurollangan bo‘lsa, ana shu ruhiy qudrat
istaklarining hosilasini oladi. Bu jarayon ulkan to‘lqin sifatida millatning mushtarak
maqsadlarida namoyon bo‘ladi. U, o‘z navbatida, ijtimoiy hayotning barcha
jabhalarida yangi tarmoqlarning, ishchi o‘rinlarning paydo bo‘lishiga, aholining real
daromadi va shunga muvofiq turmush darajasining o‘sib borishiga xizmat qiladi.
2017 yil 7 fevral kuni O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining
“O‘zbekiston respublikasini yanada rivojlantirish bo‘yicha harakatlar strategiyasi
to‘g‘risida”gi PF-4947-sonli farmoni qabul qilindi. Unga ko‘ra Mamlakatimizda
mustaqillik yillarida amalga oshirilgan keng ko‘lamli islohotlar milliy davlatchilik
va suverenitetni mustahkamlash, xavfsizlik va huquq-tartibotni, davlatimiz
chegaralari daxlsizligini, jamiyatda qonun ustuvorligini, inson huquq va
erkinliklarini, millatlararo totuvlik va diniy bag‘rikenglik muhitini ta’minlash uchun
muhim poydevor bo‘ldi, xalqimizning munosib hayot kechirishi, fuqarolarimizning
bunyodkorlik salohiyatini ro‘yobga chiqarish uchun zarur shart-sharoitlar yaratdi.
Iqtisodiyotda ma’muriy-buyruqbozlikka asoslangan boshqaruv tizimidan
mutlaqo voz kechilib, bozor islohotlari bosqichma-bosqich amalga oshirilgani va
pul-kredit siyosati puxta o‘ylab olib borilgani makroiqtisodiy barqarorlikni,
iqtisodiyotning yuqori sur’atlar bilan o‘sishini, inflyatsiyani prognoz ko‘rsatkichlari
darajasida saqlab qolishni ta’minladi hamda kichik biznes va xususiy tadbirkorlik,
fermerlik harakatini rivojlantirish uchun keng imkoniyatlar va qulay sharoitlar
yaratilishiga xizmat qildi.
Ayni vaqtda mamlakatimiz bosib o‘tgan taraqqiyot yo‘lining chuqur tahlili,
bugungi kunda jahon bozori kon’yunkturasi keskin o‘zgarib, globallashuv sharoitida
raqobat tobora kuchayib borayotgani davlatimizni yanada barqaror va jadal sur’atlar
bilan rivojlantirish uchun mutlaqo yangicha yondashuv hamda tamoyillarni ishlab
chiqish va ro‘yobga chiqarishni taqozo etmoqda.
Olib borilayotgan islohotlar samarasini yanada oshirish, davlat va
jamiyatning har tomonlama va jadal rivojlanishi uchun shart-sharoitlar yaratish,
mamlakatimizni modernizatsiya qilish hamda hayotning barcha sohalarini
liberallashtirish bo‘yicha ustuvor yo‘nalishlarni amalga oshirish maqsadida:
1. Aholi va tadbirkorlarni o‘ylantirayotgan dolzarb masalalarni har
tomonlama o‘rganish, amaldagi qonunchilik, huquqni qo‘llash amaliyoti va ilg‘or
xorijiy tajribani tahlil qilish, shuningdek keng jamoatchilik muhokamasi natijasida
ishlab chiqilgan hamda quyidagilarni nazarda tutadigan 2017 — 2021 yillarda
O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishi
bo‘yicha Harakatlar strategiyasi (keyingi o‘rinlarda — Harakatlar strategiyasi) 1-
ilovaga muvofiq tasdiqlansin:
davlat va jamiyat qurilishini takomillashtirishga yo‘naltirilgan demokratik
islohotlarni chuqurlashtirish va mamlakatni modernizatsiya qilishda parlamentning
hamda siyosiy partiyalarning rolini yanada kuchaytirish, davlat boshqaruvi tizimini
isloh qilish, davlat xizmatining tashkiliy-huquqiy asoslarini rivojlantirish, «Elektron
hukumat» tizimini takomillashtirish, davlat xizmatlari sifati va samarasini oshirish,
jamoatchilik nazorati mexanizmlarini amalda tatbiq etish, fuqarolik jamiyati
institutlari hamda ommaviy axborot vositalari rolini kuchaytirish;
qonun ustuvorligini ta’minlash va sud-huquq tizimini yanada isloh
qilishga yo‘naltirilgan sud hokimiyatining chinakam mustaqilligini hamda
fuqarolarning huquq va erkinliklarini ishonchli himoya qilish kafolatlarini
mustahkamlash, ma’muriy, jinoyat, fuqarolik va xo‘jalik qonunchiligini,
jinoyatchilikka qarshi kurashish va huquqbuzarliklarning oldini olish tizimi
samarasini oshirish, sud jarayonida tortishuv tamoyilini to‘laqonli joriy etish,
yuridik yordam va huquqiy xizmatlar sifatini tubdan yaxshilash;
iqtisodiyotni yanada rivojlantirish va liberallashtirishga yo‘naltirilgan
makroiqtisodiy barqarorlikni mustahkamlash va yuqori iqtisodiy o‘sish sur’atlarini
saqlab qolish, milliy iqtisodiyotning raqobatbardoshligini oshirish, qishloq
xo‘jaligini modernizatsiya qilish va jadal rivojlantirish, iqtisodiyotda davlat
ishtirokini kamaytirish bo‘yicha institutsional va tarkibiy islohotlarni davom ettirish,
xususiy mulk huquqini himoya qilish va uning ustuvor mavqeini yanada
kuchaytirish, kichik biznes va xususiy tadbirkorlik rivojini rag‘batlantirish,
hududlar, tuman va shaharlarni kompleks va mutanosib holda ijtimoiy-iqtisodiy
taraqqiy ettirish, investitsiyaviy muhitni yaxshilash orqali mamlakatimiz iqtisodiyoti
tarmoqlari va hududlariga xorijiy sarmoyalarni faol jalb etish;
ijtimoiy sohani rivojlantirishga yo‘naltirilgan aholi bandligi va real
daromadlarini izchil oshirib borish, ijtimoiy himoyasi va sog‘lig‘ini saqlash tizimini
takomillashtirish, xotin-qizlarning ijtimoiy-siyosiy faolligini oshirish, arzon uy-
joylar barpo etish, yo‘l-transport, muhandislik-kommunikatsiya va ijtimoiy
infratuzilmalarni rivojlantirish hamda modernizatsiya qilish bo‘yicha maqsadli
dasturlarni amalga oshirish, ta’lim, madaniyat, ilm-fan, adabiyot, san’at va sport
sohalarini rivojlantirish, yoshlarga oid davlat siyosatini takomillashtirish;
xavfsizlik, millatlararo totuvlik va diniy bag‘rikenglikni ta’minlash, chuqur
o‘ylangan,
o‘zaro
manfaatli
va
amaliy
ruhdagi
tashqi
siyosat
yuritishga yo‘naltirilgan davlatimiz mustaqilligi va suverenitetini mustahkamlash,
O‘zbekistonning yon-atrofida xavfsizlik, barqarorlik va ahil qo‘shnichilik muhitini
shakllantirish, mamlakatimizning xalqaro nufuzini mustahkamlash vazifalari
belgilandi.