Hayot faoliyati xavfsizligining huquqiy asoslari
Reja:
1. O‘zbekiston Respublikasida mehnat muhofazasi borasida davlat siyosati.
2. O‘zbekiston Respublikasi Mehnatni muhofaza qilish to‘g‘risidagi qonuni
mazmun va mohiyati.
3. O‘zbekiston Respublikasi Mehnat Kodeksi mazmun va mohiyati.
1. O‘zbekiston Respublikasida mehnat muhofazasi borasida davlat
siyosati
Ishlovchi aholining sog‘lig‘ini muhofaza qilish va mustahkamlash davlat
ahamiyatiga molik bo‘lgan muhim vazifadir. Butun dunyo xamjamiyati bugungi
kunda e’tiborni mavjud muammolardan biri, ya’ni ish joylarida sodir bo‘layotgan
oqibati yengil, og‘ir va o‘lim bilan tugagan baxtsiz xodisalarni, kasb kasalliklarini
oldini olish va mehnat muhofazasi masalalariga qaratmoqda.
Mehnatni muhofaza qilish — mehnat jarayonida insonning xavfsizligini,
hayoti va sog‘lig‘i, ish qobiliyati saqlanishini ta’minlashga doir huquqiy, ijtimoiy-
iqtisodiy,
tashkiliy,
texnikaviy,
sanitariya-gigiena,
davolash-profilaktika,
reabilitatsiya tadbirlari hamda vositalari tizimi.
O‘zbekiston
Respublikasining
Konstitutsiyasi
2-bo‘limi
9-bobida
fuqarolarning mehnat faoliyati bo`yicha asosiy huquqlari, erkinliklari va burchlari
alohida belgilab qo‘yilgan.
42-modda. Har kim munosib mehnat qilish, kasb va faoliyat turini erkin
tanlash, xavfsizlik va gigiyena talablariga javob beradigan qulay mehnat
sharoitlarida ishlash, mehnati uchun hech qanday kamsitishlarsiz hamda mehnatga
haq to‘lashning belgilangan eng kam miqdoridan kam bo‘lmagan tarzda adolatli haq
olish, shuningdek ishsizlikdan qonunda belgilangan tartibda himoyalanish huquqiga
ega.Mehnatga haq to‘lashning eng kam miqdori insonning munosib turmush
2
darajasini ta’minlash zarurati hisobga olingan holda belgilanadi.Homiladorligi yoki
bolasi borligi sababli ayollarni ishga qabul qilishni rad etish, ishdan bo‘shatish va
ularning ish haqini kamaytirish taqiqlanadi.
43-modda. Davlat fuqarolarning bandligini ta’minlash, ularni ishsizlikdan
himoya qilish, shuningdek kambag‘allikni qisqartirish choralarini ko‘radi. Davlat
fuqarolarning kasbiy tayyorgarligini va qayta tayyorlanishini tashkil etadi hamda
rag‘batlantiradi.
44-modda. Sud qarori bilan tayinlangan jazoni ijro etish tartibidan yoxud
qonunda nazarda tutilgan boshqa hollardan tashqari majburiy mehnat taqiqlanadi.
Bolalar mehnatining bolaning sog‘lig‘iga, xavfsizligiga, axloqiga, aqliy va jismoniy
rivojlanishiga xavf soluvchi, shu jumladan uning ta’lim olishiga to‘sqinlik qiluvchi
har qanday shakllari taqiqlanadi.
45-modda. Har kim dam olish huquqiga ega. Yollanib ishlovchilarga dam
olish huquqi ish vaqtining davomiyligini, dam olish va ishlanmaydigan bayram
kunlarini, haq to‘lanadigan har yilgi mehnat ta’tilini belgilash orqali ta’minlanadi.
46-modda. Har kim qariganda, mehnat qobiliyatini yo‘qotganda, ishsizlikda,
shuningdek boquvchisini yo‘qotganda va qonunda nazarda tutilgan boshqa hollarda
ijtimoiy ta’minot huquqiga ega. Qonunda belgilangan pensiyalar, nafaqalar va
boshqa turdagi ijtimoiy yordamning miqdorlari rasman belgilangan eng kam
iste’mol xarajatlaridan oz bo‘lishi mumkin emas.
Shu bois O‘zbekiston Respublikasida insonning mehnat jarayonidagi
xavfsizligi, sihat-salomatligi va ish qobiliyati saqlanishini ta’minlashga qaratilgan
ijtimoiy-iqtisodiy, tashkiliy, texnikaviy, sanitariya-gigiena va davolash profilaktika
tadbirlarini qamrab oluvchi mehnatni muhofaza qilish tizimi tashkil qilingan.
Mehnatni muhofaza qilish sohasidagi davlat siyosati korxonalarning ishlab
chiqarish faoliyati natijalariga nisbatan xodimning hayoti va sog‘lig‘i ustuvorligi,
korxonalarda mehnatning sog‘lom va havfsiz shart-sharoitlarini yaratishga
ko‘maklashuvchi soliq siyosatini yuritish, ishlab chiqarishdagi har bir baxtsiz
hodisani va har bir kasb kasalligini tekshirib chiqish va hisobga olish, ishlab
chiqarishdagi baxtsiz hodisalardan jabrlangan yoki kasb kasalligiga chalingan
3
ishlovchilarning manfaatlarini ijtimoiy himoyalash prinsiplariga asoslanadi.
Mehnatni muhofaza qilish tizimida yagona davlat siyosatini yuritish, xodimlarning
mehnat qilish jarayonida sog‘lig‘ini saqlash borasidagi qulay va havfsiz mehnat
sharoitlarini yaratish, bu borada profilaktika tadbirlarini olib borishda mehnatni
muhofaza qilishga oid qonunchilikning ahamiyati juda kattadir. Tizimning
faoliyatini tashkil qilish borasida Davlat dasturlari asosida mehnatni muhofaza qilish
sohasida 20 ga yaqin asoslovchi va 227 tadan ziyod xodimlarning mehnatini
muhofaza qilish qoidalari joriy qilingan.
Respublikada joriy qilingan mehnat sharoitlari bo‘yicha ish joylarini
attestatsiyadan o‘tkazish va asbob uskunalarning jarohatlash xavfliligini aniqlash
tartibiga muvofiq korxonalardagi mehnat sharoitlari o‘rganilgan holda noqulay
mehnat sharoitlarda ishlayotgan xodimlarga qonunchilikda belgilangan tartibda
imtiyoz va kafolatlar belgilab berilmoqda. Bular yuqori tarif stavkalarda belgilangan
mehnat haqi, qisqartirilgan ish vaqti, qo‘shimcha mehnat ta’tili, bepul davolash-
profilaktika oziq-ovqatlar, imtiyozli pensiyalar.
2. O‘zbekiston Respublikasi “Mehnatni muhofaza qilish to‘g‘risida”gi
qonuni mazmun va mohiyati
O‘zbekiston Respublikasining “Mehnatni muhofaza qilish to‘g‘risida”gi
Qonuni yangi tahriri 2016 yil 22 sentyabrda O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti
vazifasini bajaruvchi Sh.Mirziyoev tomonidan imzolandi va imzolangandan 3 oy
o‘tib amalga kiritildi.
Yangi tahrirdagi qonun 36 moddadan iborat bo‘lib, uning normalari
Respublikamizda yangi qabul qilingan qonunlar va xalqaro me’yoriy talablariga
muvofiqlashtirildi, yangi normalar kiritildi hamda amaldagi qonunchilikda
belgilangan va bugungi kunda tadbirkorlik sub’ektlarining faoliyatiga to‘sqinlik
qilishi mumkin bo‘lgan normalar chiqarildi, bunda:
– qonunning tuzilmasi yangilandi, yuridik texnika yuzasidan qonun qayta
ko‘rib chiqildi;
– qonunning maqsadi belgilandi va asosiy tushunchalar kiritildi;
– Davlat siyosati va boshqaruvi qayta ko‘rib chiqildi;
4
– maxsus vakolatli davlat organi, shuningdek qonunchilikka muvofiq alohida
vakolatlarga ega bo‘lgan boshqa davlat va xo‘jalik boshqaruvi organlari;
– mahalliy davlat xokimiyati organlari vakolatlari va vazifalari belgilandi;
– mehnat munosabatlarining ishtirokchilari ish beruvchi va xodimning xuquq
va majburiyatlari aniq ko‘rsatib berildi;
– tashkilotda mehnatni muhofaza qilish xizmatlarini tashkil etish masalalari
hamda xizmatlar bozorining professional ishtirokchilari ham shartnoma asosida shu
ishlar bilan shug‘ullanishi mumkinligi qayd etildi;
– mehnatni muhofaza qilishni moliyalashtirish manbalari, nima maqsadlarda
foydalanishi ko‘rsatilib, mehnatni muhofaza qilishga mo‘ljallangan mablag‘lardan
boshqa maqsadlar uchun foydalanilishi mumkin emasligi qat’iy belgilandi;
– ish o‘rinlarining mehnat sharoitlari bo‘yicha attestatsiyasi, boshqarish
tizimining auditi, mehnat sharoitlarining davlat ekspertizasi, baxtsiz hodisalar va
kasb kasalliklarini tekshirish hamda hisobga olish kabi normalar ish beruvchilar va
xodimlar tomonidan mehnatni muhofaza qilish talablariga rioya etish bo‘yicha
mas’uliyatini oshirishga xizmat qiladi;
– qonunchilik talablariga rioya etilishi ustidan davlat va jamoatchilik nazorati
va tekshiruvi qanday amalga oshirilishi aniq normalarda bayon etildi.
O‘zbekiston Respublikasi “Mehnatni muhofaza qilish to‘g‘risida”gi
qonuni 3-moddasida uning amal qilish sohasi ko‘rsatib berilgan. Ushbu qonun:
- korxonalar, muassasalar va tashkilotlar (bundan buyon matnda tashkilotlar
deb yuritiladi) bilan, shuningdek alohida yollovchilar bilan mehnat munosabatlarida
bo‘lgan xodimlarga;
- ishlab chiqarish amaliyotini o‘tayotgan oliy ta’lim muassasalari talabalariga,
o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi muassasalari o‘quvchilariga, boshqa ta’lim
muassasalari tinglovchilariga;
- tashkilotlarda ishlash uchun jalb etiladigan harbiy xizmatchilarga;
- muqobil xizmatni o‘tayotgan fuqarolarga;
- sud hukmiga ko‘ra jazoni o‘tayotgan shaxslarga ular jazoni ijro etish
muassasalari tomonidan belgilanadigan tashkilotlarda ishlashi davrida, shuningdek
ma’muriy qamoqqa olish tarzidagi ma’muriy jazo qo‘llanilgan shaxslarga, boshqa
5
turdagi ishlarni bajarishga, shu jumladan jamiyat va davlat manfaatlarini ko‘zlab
tashkil etiladigan ishlarni bajarishga jalb etiladigan shaxslarga hamda ish
beruvchilarga nisbatan tatbiq etiladi.
Mehnatni muhofaza qilishni davlat tomonidan boshqarish O‘zbekiston
Respublikasi Vazirlar Mahkamasi, mehnatni muhofaza qilish sohasidagi maxsus
vakolatli davlat organi, shuningdek mehnatni muhofaza qilish sohasida qonun
hujjatlariga muvofiq ayrim vakolatlarga ega bo‘lgan boshqa davlat organlari
tomonidan amalga oshiriladi.
Qonunning
16-moddasiga
asosan
Mehnatni
muhofaza
qilishni
moliyalashtirish O‘zbekiston Respublikasining Davlat byudjetidan ajratiladigan
byudjet mablag‘lari; ish beruvchining o‘z mablag‘lari; qonun hujjatlarida
belgilangan tartibda tuzilgan mehnatni muhofaza qilish jamg‘armalarining
mablag‘lari; yuridik va jismoniy shaxslarning homiylik xayriyalari; qonun
hujjatlarida taqiqlanmagan boshqa manbalar hisobidan amalga oshiriladi.
Qonunning 18-moddasiga asosan mehnat sharoitlari noqulay ishlarda band
bo‘lgan xodimlar belgilangan normalar bo‘yicha sut (shunga teng bo‘lgan boshqa
oziq-ovqat mahsulotlari), davolash-profilaktika oziq-ovqati, gazlangan tuzli suv
(issiq sexlarda ishlovchilar uchun), maxsus kiyim-bosh, maxsus poyabzal hamda
boshqa shaxsiy himoya va gigiena vositalari bilan bepul ta’minlanadi. Xodimlarning
shaxsiy himoya vositalarini olish, saqlash, yuvish, tozalash, ta’mirlash, dezinfeksiya
qilish va zararsizlantirish ish beruvchining mablag‘lari hisobidan amalga oshiriladi.
Qonunning 22-moddasida xodimning mehnatni muhofaza qilish sohasidagi
huquqlari va majburiyatlari belgilab berilgan. 23-moddasida esa ish beruvchining
mehnatni muhofaza sohasidagi huquqlari va majburiyatlari belgilab berilgan.
Ushbu qonunning 24-moddasiga ko‘ra ish beruvchi o‘n sakkiz yoshga
to‘lmagan shaxslarning va umumiy belgilangan pensiya yoshiga etgan shaxslarning,
nogironlarning, shuningdek bir qator kasblar va ishlab chiqarishlar xodimlarining
O‘zbekiston Respublikasi Sog‘liqni saqlash vazirligi tomonidan belgilangan tartibda
dastlabki tarzda (ishga kirayotganda) va davriy (mehnat faoliyati davomida)
majburiy tibbiy ko‘riklardan o‘tkazilishini tashkil etishi shart.
6
Tibbiy ko‘riklar tashkilotlarga tibbiy xizmatlar ko‘rsatuvchi davolash-
profilaktika muassasalari tomonidan, bunday muassasalar mavjud bo‘lmagan
taqdirda esa tashkilot joylashgan yerdagi hududiy davolash-profilaktika muassasasi
tomonidan o‘tkaziladi. Qonun hujjatlariga muvofiq majburiy tibbiy ko‘riklardan
o‘tishi lozim bo‘lgan shaxslar boshqa ishga o‘tkazilgan taqdirda ham tibbiy
ko‘riklarni o‘tkazish majburiyati ish beruvchining zimmasiga yuklatiladi. Tibbiy
ko‘riklardan o‘tilishi munosabati bilan xodimlar chiqimdor bo‘lmaydilar. Xodimlar
tibbiy ko‘riklardan o‘tishdan bo‘yin tovlashga haqli emas. Xodimlar tibbiy
ko‘riklardan o‘tishdan bo‘yin tovlagan yoki ular o‘tkazilgan tekshiruvlar natijalariga
ko‘ra tibbiy komissiyalar tomonidan berilgan tavsiyalarni bajarmagan taqdirda ish
beruvchi ularni ishga qo‘ymaslikka haqli. Agar xodim o‘z sog‘lig‘ining holati
mehnat sharoitlari bilan bog‘liq holda yomonlashgan deb hisoblasa, u navbatdan
tashqari tibbiy ko‘rik o‘tkazilishini talab qilish huquqiga ega. Tibbiy ko‘riklarni
o‘tkazish vaqtida xodimning ish joyi (lavozimi) va o‘rtacha oylik ish haqi saqlanadi.
Qonuning 25 moddasida belgilanishicha ish beruvchi barcha yangi ishga
kirayotgan, shuningdek boshqa ishga o‘tkazilayotgan xodimlar uchun mehnatni
muhofaza qilish bo‘yicha yo‘l-yo‘riqlar berishi, ishlarni bajarishning xavfsiz
uslublari va usullarini hamda baxtsiz hodisalardan jabrlanganlarga yordam
ko‘rsatishga o‘qitishni tashkil etishi shart.
Mehnatni muhofaza qilishga oid talablarga rioya etilishi ustidan davlat
nazorati va tekshiruvi O‘zbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari
vazirligining mehnat bo‘yicha davlat texnik inspektorlari va boshqa davlat organlari
tomonidan amalga oshiriladi.
3. O‘zbekiston Respublikasi (yangi tahrirdagi) “Mehnat Kodeksi”ning
mazmun va mohiyati.
Yurtimizda amal qilinayotgan mavjud kodekslar, huquqiy-normativ hujjatlar
orasida aynan “Mehnat kodeksi” faoliyat turidan qat’iy nazar barcha korxona-
tashkilotlarda mehnat qilayotgan, buning ortidan oila, ro‘zg‘or tebratayotgan ishchi-
7
xodimlar manfaati hamda huquqlarini himoya qiladi. Mehnat kodeksini bilish, unga
amal qilgan holda ish yuritish eng avvalo, korxona-tashkilotlarda mehnat
unumdorligini, samaradorligini oshirilishiga xizmat qiladi.
Mehnat kodeksi - mehnat haqidagi qonunlarining muayyan tizimga solingan
majmuidir. Mulkchilikning barcha shaklidagi korxonalar, muassasalar va
tashkilotlarda, shuningdek, ayrim fuqarolar ixtiyorida mehnat shartnomasi (kontrakt)
boʻyicha ishlayotgan jismoniy shaxslarning mehnatga oid munosabatlari mehnat
toʻgʻrisidagi qonunlar va boshqa huquqiy hujjatlar bilan tartibga solinadi.
Amaliyotda mehnatga oid munosabatlarni tartibga solishda boshqa normativ
hujjatlar, ayrim hollarda Xalqaro mehnat tashkilotining konvensiyalari va xalqaro
shartnomalarning qoidalari ham qoʻllaniladi. Oʻzbekiston Respublikasi Mehnat
kodeksi Oʻzbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi va xalqaro huquqiy normalar va
standartlarga muvofiq ravishda ishlab chiqilgan.
Oʻzbekiston Respublikasining (yangi tahrirdagi) Mehnat kodeksi 28 oktyabr
2022 yil qabul qilingan va 30 aprel 2023 yildan amalga kiritilgan 7 ta bo`lim 34 ta
bob 581 ta moddadan iborat.
Mehnat kodeksining asosiy vazifasi xodimlar, ish beruvchilar, davlat
manfaatlarini eʼtiborga olgan holda, mehnat bozorining samarali ishlashiga,
haqqoniy va xavfsiz mehnat shart-sharoitlarini, xodimlarning mehnat huquqlari va
sogʻligʻi himoya qilinishini taʼminlashga, mehnat unumdorligining oʻsishiga, ish
sifati yaxshilanishiga, shu asosda barcha aholining moddiy va madaniy turmush
darajasi yuksalishiga koʻmaklashadi.
Ayollar va yoshlar mehnatining o‘ziga xos tomonlari:
Ishlab chiqarishda ayollar va yoshlar mehnatidan foydalanishda ular
organizmning o‘ziga xos anatomik - fiziologik xususiyatlarini hisobga olish kerak.
O‘smirlik davrining asosiy o‘ziga xosligi barcha hayotiy funksiyalarning keskin
rivojlanishi, tananing quvvat va jismoniy o‘sishidadir. Bu yoshda skelet suyaklari va
mushaklarning jadal o‘sishi biriktiruvchi apparatlarning bo‘shligi, mushaklarning tez
toliqishi, nafas, qon aylanishi va oshqozon-ichak sistemasi ishidagi tez-tez
o‘zgarishlar kuzatiladi.
8
Shuning uchun balog‘at yoshiga yetmagan (16-18 yosh) o‘smirlar uchun ish
xaftasi 36 soatga, 15 yoshdagilar uchun 24 soatga qisqartirilgan. Ularni dam olish
kunlari, ish vaqtidan tashqari ishlarga va kechasi smenadagi ishlarga jalb qilish
ta’qiqlangan. Ularni og‘ir ishlarda va og‘ir yuklarni ko‘tarishda ishlatilmaydi. Ularni
ishga olinayotganda albatta tibbiy profilaktik ko‘rikdan o‘tkaziladi.
Ayollar organizmining anаtomik-fiziologik o‘ziga xosligi ayrim noxush ishlab
chiqarish sharoitlarida ginekologik kasalliklarning kelib chiqishiga va zurriyotiga
ta’sir qilishi mumkin. Ayollar sog‘lig‘iga ayniqsa og‘ir va mashaqqatli ish, asabiy
zo‘riqish va ishning monotonligi noxush ta’sir qiladi. Shuning uchun ishlovchi
ayollarga yuklarni ko‘tarish va tashish me’yorlanadi, tungi smenalarda ular
mehnatidan foydalanish cheklanadi, va shunga o‘xshash boshqa yengilliklar
yaratiladi.
Ayollar organizmi, ayniqsa homiladorlik paytida, nozik bo‘lgani uchun ularni
ma’lum muddatga og‘ir va zararli mehnat sharoitlari bilan bog‘liq bo‘lmagan yengil
ishlarga o‘tkaziladi, navbatdan tashqari ishlarga qo‘yilmaydi.
Shuni ta’kidlash lozimki “Mehnat kodeksi”ning XI bobi (187-199 moddalar)
ayollar, XII bobi (200-211 moddalar) yoshlar mehnati muhofazasiga bag‘ishlangan.
Mehnat kodeksining 220-moddasi nogironlar mehnatini muhofaza qilishning
qo‘shimcha choralari to‘g‘risida bo‘lib, unda ish beruvchi belgilangan minimal ish
joylari hisobidan ish joylariga ishga joylashtirish tartibida mahalliy mehnat organi
tomonidan yo‘llangan nogironlarni ishga qabul qilishi shart.
Tayanch so'z va iboralar: Mehnat muhofazasi, Mehnat Kodeksi, qonunlar,
farmonlar, qarorlar, ish o'rni, mehnat sharoitlari, mehnat shartnomasi, ish vaqti,
dam olish vaqti, mehnatga haq to'lash, mehnat intizomi, ayollar va yoshlar mehnati,
favqulodda vaziyat, favqulodda vaziyatlardan muhofaza qilish, favqulodda
vaziyatlarning oldini olish, favqulodda vaziyatlarni bartaraf etish.
Mavzuni mustahkamlash uchun savollar:
9
1. O‘zbekiston Respublikasida mehnat muhofazasi borasida davlat siyosati
to’g’risida nimalarni bilasiz?
2. O‘zbekiston Respublikasi Mehnatni muhofaza qilish to‘g‘risidagi qonuni
mazmun va mohiyatini aytib bering.
3. Mehnatni
muhofaza
qilish
sohasidagi
davlat
siyosatining
asosiy
yo‘nalishlari nimalardan iborat?
4. Mehnatni muhofaza qilishga oid talablarga rioya etilishi ustidan davlat
nazorati va tekshiruvi kimlar tomonidan o’tkaziladi?
5. O‘zbekiston Respublikasi Mehnat Kodeksi to’g’risida nimalarni bilasiz?
6. O‘zbekiston Respublikasi Mehnat Kodeksining mazmunini aytib bering.
7. Ayollar va yoshlar mehnatining o‘ziga xos tomonlari nimalardan iborat?