HAYOT HAQIDAGI TUSHUNCHALAR, HOZIRGI ZAMON
BIOLOGIYASI HAYOTNING PAYDO BO`LISHI HAQIDAGI FALSAFIY
TUSHUNCHALAR
Reja:
1.Hayot haqida tushunchalar.
2. Hayotning biokimyoviy evolyutsiyasi.
3. Tabiatshunoslikning fizikaviy konsepsiyasi. Nisbiylik nazariyasi.
4. Fazo va vaqt.
Asosiy tushunchalar:
Hayot,
biokimyoviy evolyutsiyasi,
nazariya,
konsepsiya, nisbiylik, fazo va vaqt.
Hayot haqida tushunchalar. Hozirgi zamon olimlari oldida turgan eng
murakkab masala - yerda hayotning paydo bo‘lishini tahlil qilib berishdir. Uning
qiyinligi shundaki bugungi fan rivojlanish jarayonidagi muammolarni emperik
yo‘l bilan, aniq tajriba yo‘li bilan o‘rganadi va muayyan xulosaga keladi, ammo
yerda hayotning paydo bo‘lganini, bundan 5-6 milliard yillar oldin qanday
holatda ekanligini aniq aytishga qiynaladi. Qiyinligi shundaki, hayotning paydo
bo‘lganligini aniqlash uchun biron-bir ilmiy tajriba o‘tkazib bo‘lmaydi. Aslida
“Biz qayerdan keldik, qanday paydo bo‘ldik?” degan savolga, “Yangi tosh asri -
neolit davridan, bor-yo‘g‘i 7-8 ming yildan boshlab yashayapmiz” degan javob
beriladi.
Shuni aytish joizki, odamlar neolit davridan boshlab g‘orlardan chiqib, o‘zlariga
ochiq
joylardan
uy-joy
qurishni
o‘rgandilar.
Insoniyat keyingi 5-6 ming yillar davomida dunyo haqida turli afsonalar
to‘qishga, mavhum, tabiiy va ilohiy kuchlar borligiga ishonib keldi.
Dunyoning paydo bo‘lishi haqida eng birinchi fikrlar diniy bo‘lib, barcha xalqlar
o‘z dinlaridan qat'i nazar dunyoni xudo yaratgan, jonsiz narsalarga xudo jon ato
qilgan, degan tushunchaga kelgan. Oddiy odamlar o‘ylab, fikrlab o‘tirmasdan turli
xil afsonalarga ishonib qo‘yaqoladi, ilmiy jihatdan talqin qilish o‘ta murakkab, isbot
talab qiladigan jarayon. Islom dini ham, nasroniy, juhudlar hatto, buddistlar ham
yerda hayotning paydo bo‘lishiga o‘zlaricha izohlar berganlar.
Tirik organizmlarning o‘z-o‘zidan paydo bo‘lishi haqida eng yorqin materialistik
fikrlarni Demokrit (e.o. 460-370 yy) va Epikur (e.o. 341-270 yy)lar aytib o‘tdilar.
Bu faylasuflar fikricha, tirik organizmlarning paydo bo‘lishi tabiiy kuchlarning
mahsulidir, hech qanday “ilohiy kuchning” ta’siri yo‘q.
Eng buyuk faylasuf Aristotel (e.o. 384-322 yy) xudoga ishongan va hamma narsa
xudodan deb bilganiga qaramasdan, organizmlar tirik organizmlardan paydo bo‘ladi,
ammo ular ba’zan o‘lik materiyadan ham paydo bo‘ladi, deb tushuntiradi. Uning
qayd etishicha, materiya eng passiv boshlanish bo‘lib ikki xil ko‘rinishga ega.
Birinchidan, u shakl modda bo‘lib, u o‘z - o‘zicha aniq songa va biron bir
xususiyatga ega emas. Bu materiyaning birinchi ko‘rinishidir. Ikkinchi ko‘rinishi
yoki kengroq qilib aytsak, narsa nimadan iborat bo‘lsa, u shundan paydo bo‘ladi.
Aristotelning qarashlariga ko‘ra, materiyaga hayot ichki tomondan beriladi.
Olimning hayot-hayotidan paydo bo‘lishi haqidagi g‘oyasi keyingi 2000-yil
davomida tan olinib kelindi.
Hayot tushunchasining shakllanishida F. Redi va L. Paster qarashlari. XVII asrning
ikkinchi yarmigacha organizmlar o’z ajdodlaridan biogenez yo’li bilan hosil
bo’lishidan tashqari qulay sharoitda anorganik moddalardan abiogenez yo’li bilan
ham paydo bo’la oladi degan tasavvurlar mavjud edi.
1688 - yilda Italiya olimi F. Redi tajribada hayotning o’z-o’zidan paydo
bo’lmasligini isbotlab berdi. F. Redi go’shtni yopiq idishga solib qo’yganida
pashshalar kira olmaganligi uchun unda lichinkalar paydo bo’lmadi. Lekin
hayotning o’z-o’zidan paydo bo’lishi tarafdorlari idishga havo kirmagani uchun
shunday bo’ldi deb uni tanqid qildilar. Shunda F. Redi go’sht solingan idishlarning
ayrimlarini ochiq qoldirib, boshqalarini doka bilan yopib qo’ydi.
Doka bilan yopilgan idishlarda lichinkalar paydo bo’lmadi, ochiq idishlardagi
go’shtda esa son-sanoqsiz lichinkalar paydo bo’ldi. F. Redi hayotning hozirgi
zamonda faqat mavjud hayot shakllaridan biogenez yo’li bilan rivojlanishi
mumkinligini tajribada tasdiqladi.
XIX asr o’rtalarida fransuz olimi Lui Paster kolbada mikroorganizmlar
ko’payadigan ozuqa suyuqligini uzoq vaqt qaynatdi. Kolba ochiq qoldirilganda unda
bir necha kundan keyin mikroorganizmlar ko’payishi kuzatildi (unga bakteriyalar va
ularning sporalari tushishi natijasida). Keyingi tajribasida L. Paster suyuqlikka
mikroorganizmlar va uning sporalari kirmasligi uchun kolbaning og’ziga S simon
shakldagi shisha naychani biriktirib qo’ydi.
Mikroorganizmlar sporalari ingichka egilgan naycha devorida o’tirib qoladi va
kolba ichiga o’ta olmaydi. Yaxshi qaynatilgan suyuqlikda mikroorganizmlar
o’lganligi, unga tashqaridan yangilarining kira olmaganligi natijasida
mikroorganizmlar paydo bo’lmaydi.
Shunday qilib hayotning har xil shakllarining hozirgi zamonda o’z-o’zidan paydo
bo’la olmasligi F. Redi va L. Paster tadqiqotlarida uzil-kesil tasdiqlandi.
XIX asrning ikkinchi yarimlarida fan va texnikaning rivojlana boshlashi natijasida
hayot bizga kosmosdan kelgan, degan tushuncha ham ilmiy asosni targ‘ib
qilaboshladi. Aslida, hayot kosmosdan kelganligi haqidagi dastlabki tushunchalar
eramizgacha bo‘lgan grek faylasufi Anaksagor tomonidan ham aytib o‘tilgan edi.
XIX asr o‘rtalarida tabiatshunoslikda, hayot kosmosdan kelgan, degan tushuncha
qayta ko‘tarildi. Hayot boshqa planetalardan kosmik jismlar orqali bizga yetib
kelgan, kosmik jismlar yerga hayot urug‘larini ekib ketishgan, degan fikrlar paydo
bo‘ldi.
Hali-haligacha biron bir olim Koinotda hayot birgina yerda mavjud, degan fikrga
kelaolmaydi. Ayrimlar Koinotda faqat yerda hayot bor, deb biladilar. Hozirgacha
kosmos ancha o‘rganilganiga qaramasdan, hamon yerdan boshqa joyda hayot
mavjudligiga ishonib bo‘lmaydi-da! Chunki boshqa planeta odamlari yoki
sivilizatsiyasi haqida ilmiy isbotlangan biron bir ma’lumot yo‘q. Kosmik kemalar,
meteoritlar esa o‘zlari bilan tirik organizmlarni haligacha olib kelmadilar.
Hozirgi davrda kosmosda hayot borligini qat’iy himoya qiladigan taniqli olimlardan
biri angliyalik olim, Nobel mukofoti sovrindori Frensis Krik hisoblanadi. U
Amerikalik izlanuvchi Lesli Orgel bilan “Boshqarish mumkin bo‘lgan panspermiya”
ta’limoti haqida maqolalar e’lon qildi. Olimlarning fikricha, hozirgi mavjud hayot
yerga boshqa sivilizatsiyadan kelib qolgan. Agarda yerdagi insonlar hayotni boshqa
planetalarga olib o‘tish mumkin bo‘lsa, nega yerning o‘zidagi hayot boshqa
planetadan kelgan, uzatilgan emas, balki bizgacha 4 mlrd yil oldin yerga hayot kelib
qolgan bo‘lishi mumkin. Shu xulosalar oqimida amerikalik fantast yozuchi shunday
deb yozadi: “Biz Marsga bordik, endi inson Marsga hayot olib bordi, u yerda biz-
insonlar hayoti mavjud”. Aslida Marsda hayot borligi noma’lum, balki insonlar
mikroorganizmlarni olib borib, u yerda hayot barpo qilish va sekin-asta kislorod
hosil qilishga erishish ustida bosh qotiradilar.
Yerga tashqaridan keladigan kosmik kema bortida turli xil mikroorganizmlar
mavjud bo‘lishi mumkin. Bizning galaktikamiz radiusi 105 yorug‘lik yiliga teng
bo‘lsa, Krik va Orgel ta’rifidagi kosmik kema 0,001 yorug‘lik tezligi bilan harakat
qiladi, bu vaqtda ular butun Galaktikaga hayot ekib chiqishlari mumkin edi-da.
Faqat bir narsa aniqki, kosmik apparat himoyasida mikroorganizmlar harorat 0
daraja bo‘lgani uchun million yillar davomida saqlanib qolishlari mumkin.
Krik va Orgelning hayotni “Kosmik ekish” haqidagi genetik kodi universalligi
shundaki, barcha tirik organizmlarda irsiy belgilarning bir hilda berilishidir. Bu
olimlar o‘z fikrlarini isbotlab, shunday deyishadi: “Mayli, yerda hayot o‘z-o‘zidan
bir necha joyda bir-biriga bog‘liq bo‘lmagan holda paydo bo‘lgan bo‘lsin. Shunda
ham tegishli masala yana noma’lum bo‘lib qoladi: Xo‘sh bu tirik organizmlarda bir
xil genetik kod qayerdan paydo bo‘ldi?” Bu savolga kim javob beradi.
Krik va Orgel xulosasiga ko‘ra, yerga hayot yagona genetik kod bilan o‘zga
planetadan kelib qolgan. Genetik kod to‘g‘risida yer-ning ham xulosasi bor bo‘lib,
kimyoviy evolyutsiyaning boshlang‘ich davridagi kimyoviy tanlash jarayonida
murakkab molekulalar hosil bo‘lganda tirik organizmlar irsiy belgilarni uzatishning
universal mexanizmi tufayli hosil bo‘lgan.
Krik va Orgelning molibden haqidagi nazariyalari yapon olimi F.Yegani tomonidan
tezda fosh qilindi. Bu olim yuqoridagi olimlarning maqolalaridan so‘ng yer
tarkibidagi metallar miqdorini aniqladi. Haqiqatda Yerda molibdenning umumiy
miqdori kam, ammo dengiz suvida uning miqdori yuqori, ya’ni xromga qaraganda
ikki baravar ko‘p. F.Yegani o‘z izlanishlarida quyidagi xulosaga keladi. Dengiz
suvida molibden elementinig yuqori miqdorda bo‘lishi yerning aslida suvdan paydo
bo‘lganligini ko‘rsatadi.
XX asr boshlaridagi kuzatishlar yoki okeanning fizikaviy-kimyoviy sharoiti yerda
hayot suvdan boshlanganligini tasdiqlaydi. Okean suvidagi ayrim metallarning
bakteriya o‘simliklar hayvonlar bilan bir xildaligi avvalgi fikrlarimiz to‘g‘riligiga
asos bo‘ladi.
Hayotning biokimyoviy evolyutsiyasi. Bu nazariya XX asrning 20-30-
yillarida shakllana boshladi. Bu nazariyaga ko’ra Yerning ilk rivojlanishi davrlarida
undagi iqlim sharoitlari hozirgi zamondagiga nisbatan juda katta farq qilgan. Bunday
sharoitda avval oddiy organik birikmalar abiogen usulda sintezlangan va asta-sekin
kimyoviy evolutsiya natijasida murakkablashib, eng oddiy hayot shakllariga
aylangan va undan keyin biologik evolutsiya boshlangan.
Ch. Darvin fikriga ko’ra hayot faqat hayot bo’lmagan sharoitlardagina kelib
chiqishi mumkin. Geterotrof mikroorganizmlar yangi hosil bo’lgan organik
moddalarni darrov parchalab tashlaydi. Shuning uchun ham hozirgi davrda hayot
yangidan kelib chiqishi mumkin emas.
Yerda hayotning kelib chiqishi uchun zarur bo’lgan ikkinchi sharoit birlamchi
atmosfera tarkibida kislorod bo’lmasligidir. Chunki kislorod bo’lsa, u yangi hosil
bo’lgan organik moddalarni parchalab tashlagan bo’lar edi.
Hayotning anorganik moddalardan abiogen molekular evolutsiya natijasida hosil
bo’lishi to’g’risidagi nazariya rus olimi A. I. Oparin (1924) va ingliz olimi J.
Xoldeyn (1929) tomonidan yaratilgan.
Tabiatshunoslar fikriga ko’ra Yer bundan taxminan 4,5 - 5 milliard yillar oldin
paydo bo’lgan. Dastlab Yer changsimon holatda, harorati juda yuqori (4000 –
8000s) bo’lgan. Asta-sekin sovish jarayonida og’ir elementlar sayyoramizning
markaziga, yengillari esa periferik qismiga joylasha boshlagan.
Yerda eng qadimgi odiy tirik organizmlar taxminan 3,5 milliard yil avval paydo
bo’lgan deb taxmin qilinadi. Hayot avval kimyoviy, keyin esa biologik
evolutsiyaning mahsulidir.
Kimyoviy evolutsiya Yerning birlamchi atmosferasi tarkibidagi N, H, C, O o’zaro
reaksiyaga kirishib ammiak, metan, uglerod oksidlari, vodorod sulfide, suv bug’lari
kabi oddiy organik birikmalarni hosil qiladi.
Dastlab juda kam miqdordagi erkin kislorod birikmalar tarkibiga kirib tamom
bo’lgan. Biologik monomerlar abiogen usulda sintezlangan. Yerning sovishi
natijasida birlamchi okeanlar hosil bo’lgan. Suvdagi kislorod hisobiga oddiy organik
birikmalar oksidlanib spirtlar, aldegidlar, aminokislotalar hosil bo’lgan, birlamchi
okean murakkab organik moddalar bilan to’yinib borgan. A. I. Oparin hayotning
paydo bo’lishini tajribada o’rganish mumkinligi g’oyasini birinchi bo’lib olg’a surdi.
Darhaqiqat, S. Miller (1953 yy) tajribada birlamchi Yer sharoitining modelini
yaratdi. U qizdirilgan metan, ammiak, vodorod va suv bug’lariga elektr uchquni
ta’sir etib, asparagine, glitsin, glutamin aminokislotalarini sun’iy sintezladi.
Oparin fikriga ko’ra oqsil molekulalari kolloid birikmalarni hosil qilgan. Bu
birikmalar suvdan ajralib turadigan koaservat tomchilarini hosil qiladi (lotincha
coacervus - quyqa, quyuq narsa ma’nosini anglatadi).
Koaservatlar o’ziga suvdan har xil moddalarni biriktirib, bir-birlaridan tobora
farqlanib borgan, ularda kimyoviy reaksiyalar kuzatilgan, keraksiz moddalar ajratilib
chiqarilgan.
Koaservatlarni tirik mavjudodlar deb atash mumkin emas. Kimyoviy evolutsiyaning
so’nggi bosqichlarida koaservatlar o’sa boshlagan, moddalar almashinishiga
o’xshagan tirik organizmlarga xos belgilar paydo bo’lgan. Koaservatlar membrana
bilan o’rala boshlagan va ularda bo’linish xususiyati paydo bo’lgan deb faraz
qilinadi. Bunday koaservatlar protobiontlar yoki birlamchi hujayralar deb ataladi.
Keyingi 20 yilda yoki XX asrning oxirlarida Koinotda organik birikmalar
mavjudligi haqida ma’lumotlar olindi (meteoritlar) va yerda hayot Koinot bilan
bog‘liq ravishda paydo bo‘lganligi isbotlandi.
Oldingi idealistlar, diniy oqimlar va hatto materialistlarning nazariyalari ularning
bilim o‘rganish darajasi yetarli bo‘lmaganlari uchun to‘liq asosli emas edi.
Geraklid (e.o.530 – 470 yy) tabiatga dialektik nuqtayi nazaridan qarab shunday
degan: “Tabiatdagi hamma narsa o‘tkinchi va hamma narsa o‘zaro bog‘lanib,
kosmosning birinchi elementlari olov, suv, havo, yer hammasi o‘zgaradi”. Bu faktlar
umumiy birlikning kurtaklari bo‘lib, materiya rivojlanishining boshi va oxiri
yo‘qligini ko‘rsatgan.
Dastlabki faylasuflarning hayot haqida fikrlari o‘ziga xos bo‘lgan. Chunonchi: Fales
hamma narsa suvdan tabiiy rivojlanish orqali hosil bo‘lgan deydi. Anaksimandrning
fikricha, hayot suv va yerga tushgan haroratning ta’siri natijasida hosil bo‘lgan.
Anaksimenning fikricha, hayotning paydo bo‘lishida havo asosiy elementi bo‘lib, u
qalinlashishi va siyraklashishi natijasida moddalar o‘zgarishi mumkin. Odam va
hayvon yerning yopishqoq qismidan paydo bo‘lgan.
Ulardan keyinroq yashagan faylasuf mexanik materializm tarafdorlaridan biri
bo‘lgan Demokrit (e.o.460 - 370 yy) fikricha dunyo son-sanoqsiz bo‘linmaydigan
atomlardan iborat bo‘lib, ular cheksiz maydonlarga joylashgandir. Atomlar bir-biri
bilan uzluksiz qo‘shiladi va ajralib ketadi, to‘xtovsiz harakatlanadi va hajmiga,
shakliga, yirikligiga va tuzilishiga qarab, turlicha bo‘ladi. Ularning yengillari
yuqoriga ko‘tarilib, havo va olovni, og‘irlari pastga tushib, suv va yerni hosil qilgan
va ulardan yer va suvdagi barcha tirik organizmlar hosil bo‘lgan.
Qadimgi grek faylasufi Empedokl (e.o.490 - 430 yy) tirik jonivorning paydo bo‘lish
mexanizmini o‘z - o‘zicha talqin qiladi. U Geraklid elementlar haqida bildirgan ilk
fikrni rivojlantirib, ularning aralashuvi juda turli ko‘rinishlar hosil qiladi, ayrimlari
bir-biriga to‘g‘ri kelmasa, parchalanib ketsa, ayrimlari qulay sharoitda saqlanib
qoladi, elementlarning qo‘shilishi natijasida hayvonlarning organlari paydo bo‘ladi,
hosil bo‘lgan organlarning qo‘shilishi natijasida butun organizmlar paydo bo‘ladi,
deydi. Empedoklning fikri aslida hayotiy bo‘lib, tabiatda hayotchan yoki
chidamlilari yashab qoladi. Forobiy falsafiy ta’limotida o‘z davridan kelib chiqib,
hayotning paydo bo‘lishiga o‘z fikrini bildiradi. Uning ta’limoti mohiyat-e’tibori
bilan ilohiy ta’limotdan tubdan farq qilib, ilmiy g‘oyalar bilan yo‘g‘rilgandir. Bu
falsafaga ko‘ra, tiriklik yagona mavjudotdan iborat.
Borliqning kelib chiqishi Forobiy ta’limotida to‘rt unsurdan-tuproq, suv, havo,
olovdan tashkil topgan, osmon jismlari ham shu jismlarning o‘zaro birikuvidan
paydo bo‘ldi, deyiladi.
O‘rta asrlardagi Markaziy Osiyolik allomalardan yana biri Beruniy ham bir qator
ilg‘or fikrlarni aytib o‘tdi. Osmon jismlarini geometrik tushuntirish asosida olim
Kopernikdan bir necha asr avval yerni Koinotning markazi deb biluvchi
geliotsentrik va Quyoshni Koinotning markazi deb o‘rgatuvchi geliotsentrik tizim
teng kuchga ega degan xulosaga keladi.
Tabiatshunoslikning fizikaviy konsepsiyasi. Nisbiylik nazariyasi. Tabiiy
fanlarning hozirgi fan va texnika inqilobi davrida shiddat bilan har tomonlama