HAZAJ BAHRI VAZNLARI

Yuklangan vaqt

2024-11-08

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

8

Faytl hajmi

29,7 KB


 
 
 
 
 
 
HAZAJ BAHRI VAZNLARI 
 
 
        Hazaj bahri mafoiylun ruknining  she’r misralarida takrorlanishiga 
asoslanadi.Shu asl rukn va uning o’tilgan tarmoqlari hazaj bahrining ko’pgina 
vaznlarini belgilash imkoniyatini  yaratadi. 
        Adabiyotimizda hazaj bahrining musaddas (6 ruknli),musamman (8 ruknli) 
hamda mustahzod (orttirilgan,12 ruknli) vaznlari ko’p qo’llanilgan.Shulardan eng 
muhimlari bilan tanishib o’taylik. 
                                           OLTI  RUKNLI  VAZNLAR 
         Hazaj bahrining bu xil vaznlaridan to’rttasi she’riyatimizda ko’p uchraydi. 
                1.Hazaji musaddasi mahzuf .Nomidan ko’rinib turibdiki,bu vaznda 
mafoiylunning mahzuf ko’rinishi- faulun rukni ishtirok etadi. 
                                 Chiqib keng paxta maydonlarni ko’rdik, 
 
Adirda yashnagan donlarni ko’rdik. 
 
Habibiy 
   Yuqoridagi baytni ruknlarga ajratib,ularning chizmasini belgilab,har qaysi 
bo’lakning qaysi solim va tarmoq ruknlarga mosligini belgilasak, 
                      Chi   -   qib   keng   pax   ta   may  -  don  -   lar    ni – ko’r – dik  
                        V           -       -        -       V     -          -          -      V       -        - 
                      Mafoiylun      
mafoiylun 
faulun 
ko’rinishi hosil bo’ladi.Demak,baytning sadr,ibtido’ hashvlari – solim,aruz va zarb 
esa mahzuf rukniga teng ekan.Shunga ko’ra,uning vazni hazaji musaddasi mahzuf 
deb ko’rsatiladi. 
HAZAJ BAHRI VAZNLARI Hazaj bahri mafoiylun ruknining she’r misralarida takrorlanishiga asoslanadi.Shu asl rukn va uning o’tilgan tarmoqlari hazaj bahrining ko’pgina vaznlarini belgilash imkoniyatini yaratadi. Adabiyotimizda hazaj bahrining musaddas (6 ruknli),musamman (8 ruknli) hamda mustahzod (orttirilgan,12 ruknli) vaznlari ko’p qo’llanilgan.Shulardan eng muhimlari bilan tanishib o’taylik. OLTI RUKNLI VAZNLAR Hazaj bahrining bu xil vaznlaridan to’rttasi she’riyatimizda ko’p uchraydi. 1.Hazaji musaddasi mahzuf .Nomidan ko’rinib turibdiki,bu vaznda mafoiylunning mahzuf ko’rinishi- faulun rukni ishtirok etadi. Chiqib keng paxta maydonlarni ko’rdik, Adirda yashnagan donlarni ko’rdik. Habibiy Yuqoridagi baytni ruknlarga ajratib,ularning chizmasini belgilab,har qaysi bo’lakning qaysi solim va tarmoq ruknlarga mosligini belgilasak, Chi - qib keng pax ta may - don - lar ni – ko’r – dik V - - - V - - - V - - Mafoiylun mafoiylun faulun ko’rinishi hosil bo’ladi.Demak,baytning sadr,ibtido’ hashvlari – solim,aruz va zarb esa mahzuf rukniga teng ekan.Shunga ko’ra,uning vazni hazaji musaddasi mahzuf deb ko’rsatiladi. Ilmiybaza.uz 
 
             2.Hazaji musaddasi maqsur.Bu vaznda baytlardagi 6ruknning 2tasi – 
misralar oxiridagi aruz va zarb ruknlari mafoiylun ruknining maqsur ko’rinishida – 
mafoiyl shaklida bo’ladi. 
             Yuqoridagi vazndan farqi shundaki,oxirgi ruknlar  o’ta  cho’ziq bog’in 
bilan tugallanadi.Masalan:  
                                    Qilur,paykonlaring ko’nglum o’tin tez, 
 
Agarchi qatra bo’lmas shu’la  angez.       Navoiy 
           Mazkur bayt chizmasini aniqlab ruknlarga ajratsak , quyidagi ko’rinish hosil 
bo’ladi: 
                   Qi   -  lur  -   pay    kon     la  -    ring     ko’ng    -  lum    o’  -   tin       
tez 
                   V        -         -          -         V        -             -            -        V       -            
~ 
                    mafoiylun                        mafoiylun 
 mafoiyl 
                    A  -  gar   -  chi     qat   -   ra   bo’l    -   mas     shu   -   la    an   -   gez    
 
V        -          -        -          V     -              -           -         V     -           ~ 
3.Hazaji musaddasi axrabi maqbuzi mahzuf.Bu vaznda mafoiylunning 3 
tarmog’i – maf’uvlu, mafoilun  va faulun ruknlari ishtirok etadi.Masalan: 
                                  Har dam manga yuz jafo qilursan, 
 
Ming dardga mubtalo qilursan. 
 
Ogahiy 
Mazkur baytning sadr va ibtido’ ruknlari maf’ulu  ya’ni (axrab) ga , 
hashvlari mafoilun  
(maqbuz) ga , aruz va zarb ruknlari esa faulun (mahzuf) ga tengdir .Bayt chizmasi 
esa quyidagicha: 
               Har   -    dam  -    ma    nga    -    yuz    -     ja   -   fo    qi    -   lur   -    
san   
-            -            V      V            -              V        -     V         -            
- 
 
Ilmiybaza.uz 2.Hazaji musaddasi maqsur.Bu vaznda baytlardagi 6ruknning 2tasi – misralar oxiridagi aruz va zarb ruknlari mafoiylun ruknining maqsur ko’rinishida – mafoiyl shaklida bo’ladi. Yuqoridagi vazndan farqi shundaki,oxirgi ruknlar o’ta cho’ziq bog’in bilan tugallanadi.Masalan: Qilur,paykonlaring ko’nglum o’tin tez, Agarchi qatra bo’lmas shu’la angez. Navoiy Mazkur bayt chizmasini aniqlab ruknlarga ajratsak , quyidagi ko’rinish hosil bo’ladi: Qi - lur - pay kon la - ring ko’ng - lum o’ - tin tez V - - - V - - - V - ~ mafoiylun mafoiylun mafoiyl A - gar - chi qat - ra bo’l - mas shu - la an - gez V - - - V - - - V - ~ 3.Hazaji musaddasi axrabi maqbuzi mahzuf.Bu vaznda mafoiylunning 3 tarmog’i – maf’uvlu, mafoilun va faulun ruknlari ishtirok etadi.Masalan: Har dam manga yuz jafo qilursan, Ming dardga mubtalo qilursan. Ogahiy Mazkur baytning sadr va ibtido’ ruknlari maf’ulu ya’ni (axrab) ga , hashvlari mafoilun (maqbuz) ga , aruz va zarb ruknlari esa faulun (mahzuf) ga tengdir .Bayt chizmasi esa quyidagicha: Har - dam - ma nga - yuz - ja - fo qi - lur - san - - V V - V - V - - Ilmiybaza.uz 
 
 
maf’ulu 
mafoilun                                 faulun     
 
                       Ming   -   dar   -  d     g’a       mub     -   ta   -  lo    qi   -   lur   -   san    
 
-           -          V     V            -              V        -     V        -            -  
                          Maf’ulu                        mafoilun                                 faulun 
                4. Hazaji musaddasi axrabi maqbuzi maqsur. Bu vazn yuqoridagidan 
misralardagi oxirgi bo’g’inning o’ta cho’ziqligi, ya’ni oxirgi ruknning faulun 
(mahzuf)ga emas, mafoiyl(maqsur)ga tengligi bilangina farqlanadi. Masalan: 
                               Tutgil, bu jahonni, ey dilafgor,  
                                Bir dilbari sho’xu noz kirdor. 
                                                                               Ogahiy 
     Baytning vaznini aniqlasak, quyidagi chizma hosil bo’ladi: 
      Tut   -    gil    -   bu     ja    -     hon     -     ni      ey     di    -    laf    -    gor, 
      -              -          V       V          -                V       -      V           -            ~ 
       Maf’ulu                         mafoilun                               mafoiyl 
             Yuqoridagi to’rt vaznning hammasi ham o’ynoqi, yoqimli, ohangga ega 
bo’lishi tufayli ham lirik ham liro- epik poeziyada keng qo’llanilgan. Hazaji 
musaddasi mahzuf va maqsur vaznlarida Xorazmiyning “Muhabbatnoma” , 
Qutbning “Hisrav va Shirin”, Lutfiyning “Gul va navro’z”, Navoiyning “Farhod va 
Shirin” dostonlari bitilgan. Hazaji musaddasi axrabi maqbuzi mahzuf va maqsur 
vaznlarida Navoiy va Fuzuliyning “Layli va Majnun” dostonlari yozilgan. 
                                 SAKKIZ  RUKNLI  VAZNLAR 
          1.Hazaji musammani musabbag’. Bu vaznda bitilgan misralarning oldingi 
uch rukni mafoiylun , oxirgisi mafoiylon, ya’ni mafoiylunning musabbag’ 
tarmog’iga teng bo’ladi.  
               Qizil yohud qaro yo ko’k to’nun har bir erur mavzun, 
                Nachukkim, oy libosi ham shafaq, ham kecha, ham gardun. 
                                                                                                     Navoiy 
Ilmiybaza.uz maf’ulu mafoilun faulun Ming - dar - d g’a mub - ta - lo qi - lur - san - - V V - V - V - - Maf’ulu mafoilun faulun 4. Hazaji musaddasi axrabi maqbuzi maqsur. Bu vazn yuqoridagidan misralardagi oxirgi bo’g’inning o’ta cho’ziqligi, ya’ni oxirgi ruknning faulun (mahzuf)ga emas, mafoiyl(maqsur)ga tengligi bilangina farqlanadi. Masalan: Tutgil, bu jahonni, ey dilafgor, Bir dilbari sho’xu noz kirdor. Ogahiy Baytning vaznini aniqlasak, quyidagi chizma hosil bo’ladi: Tut - gil - bu ja - hon - ni ey di - laf - gor, - - V V - V - V - ~ Maf’ulu mafoilun mafoiyl Yuqoridagi to’rt vaznning hammasi ham o’ynoqi, yoqimli, ohangga ega bo’lishi tufayli ham lirik ham liro- epik poeziyada keng qo’llanilgan. Hazaji musaddasi mahzuf va maqsur vaznlarida Xorazmiyning “Muhabbatnoma” , Qutbning “Hisrav va Shirin”, Lutfiyning “Gul va navro’z”, Navoiyning “Farhod va Shirin” dostonlari bitilgan. Hazaji musaddasi axrabi maqbuzi mahzuf va maqsur vaznlarida Navoiy va Fuzuliyning “Layli va Majnun” dostonlari yozilgan. SAKKIZ RUKNLI VAZNLAR 1.Hazaji musammani musabbag’. Bu vaznda bitilgan misralarning oldingi uch rukni mafoiylun , oxirgisi mafoiylon, ya’ni mafoiylunning musabbag’ tarmog’iga teng bo’ladi. Qizil yohud qaro yo ko’k to’nun har bir erur mavzun, Nachukkim, oy libosi ham shafaq, ham kecha, ham gardun. Navoiy Ilmiybaza.uz 
 
baytini ruknlarga ajratib, ularning chizmasini aniqlasak, oxirgi bo’g’in o’z 
tarkibidagi “u” unlisining cho’ziq talaffuz qilinishi tufayli o’ta cho’ziq bo’g’in 
hosil qilayotgani, binobarin, oxirgi rukn mafoiylonga teng ekanligini ko’ramiz. 
Bayt chizmasi esa quyidagicha bo’ladi: 
           Qizil yohud   qaro    yo     ko’k   to’nun   har   bir  erur  mavzun 
           V  -   -     -      V  -     -        -         V   -       -      -     V -     -    ~ 
            Nachukkim,   oy libosi  ham  shafaq, ham kecha, ham gardun 
            V     -      -      -   V -  -     -     V   -      -     -   V     -      -     ~  
Chizmani ruknlar bilan almashtirsak, 
            Mafoiylun  -   mafoiylun  -   mafoiylun  -  mafoiylon 
            Mafoiylun  -    mafoiylun  -    mafoiylun  -   mafoiylon 
ko’rinishiga ega bo’lamiz. 
       2.Hazaji musammani axrab.Bu vaznda yozilgan she’rlarning har bir bayti 
8ruknli bo’lib,ko’pincha misralarning birinchi va uchinchi ruknlari axrab 
ko’rinishida bo’ladi. Masalan,.Masalan  
Masalan: 
             Sayding qo’ya ber, sayyod, sayyora ekan mendek 
             Ol domini bo’ynidin, bechora ekan mendek. 
                                                                             Furqat 
Bu baytning chizma va ruknlarini aniqlasak, quyidagi manzara hosil bo’ladi: 
     Say   -   ding   qo’  -   ya   ber   say  -   yod   say   -  yo  -  ra   e  -  kan   men  -  
dek 
      -            -         V         V    -       -          -       -          -       V     V     -        -          
- 
      Maf’ulu                        mafoiylun                 maf’ulu                 mafoiylun 
     Ol    do  -   mi   -  ni    bo’y  -  ni  -   din   be  -  cho-   ra   e   -  kan  men  -  dek. 
     Maf’ulu                  mafoiylun                      maf’ulu             mafoiylun 
Misollar: 
                     Gul barg uza qilmish sen to sabzayi tar paydo, 
                      Kun ko’zgusida go’yo zang etdi asar paydo. 
Ilmiybaza.uz baytini ruknlarga ajratib, ularning chizmasini aniqlasak, oxirgi bo’g’in o’z tarkibidagi “u” unlisining cho’ziq talaffuz qilinishi tufayli o’ta cho’ziq bo’g’in hosil qilayotgani, binobarin, oxirgi rukn mafoiylonga teng ekanligini ko’ramiz. Bayt chizmasi esa quyidagicha bo’ladi: Qizil yohud qaro yo ko’k to’nun har bir erur mavzun V - - - V - - - V - - - V - - ~ Nachukkim, oy libosi ham shafaq, ham kecha, ham gardun V - - - V - - - V - - - V - - ~ Chizmani ruknlar bilan almashtirsak, Mafoiylun - mafoiylun - mafoiylun - mafoiylon Mafoiylun - mafoiylun - mafoiylun - mafoiylon ko’rinishiga ega bo’lamiz. 2.Hazaji musammani axrab.Bu vaznda yozilgan she’rlarning har bir bayti 8ruknli bo’lib,ko’pincha misralarning birinchi va uchinchi ruknlari axrab ko’rinishida bo’ladi. Masalan,.Masalan Masalan: Sayding qo’ya ber, sayyod, sayyora ekan mendek Ol domini bo’ynidin, bechora ekan mendek. Furqat Bu baytning chizma va ruknlarini aniqlasak, quyidagi manzara hosil bo’ladi: Say - ding qo’ - ya ber say - yod say - yo - ra e - kan men - dek - - V V - - - - - V V - - - Maf’ulu mafoiylun maf’ulu mafoiylun Ol do - mi - ni bo’y - ni - din be - cho- ra e - kan men - dek. Maf’ulu mafoiylun maf’ulu mafoiylun Misollar: Gul barg uza qilmish sen to sabzayi tar paydo, Kun ko’zgusida go’yo zang etdi asar paydo. Ilmiybaza.uz 
 
                                                                                Navoiy 
                      Ul dilbari ra’nog’a men yor bo’lay derman, 
                     May bersa manga andin bir qatra totay derman. 
                                                                                   Mashrab 
3. Hazaji musammani ashtar. Mazkur vaznda misralarning birinchi va 
uchinchi ruknlari mafoiylunning ashtar tarmog’i – foilunga teng bo’ladi. 
Masalan: 
              
                 Keldi ochilur chog’i, o’zliging namoyon qil 
                 Parchalab kishanlarni, bog’ ichra javlon qil. 
                                                                                Hamza 
Bayti shu vaznda bitilgan. Uning chizmasi esa quyidagicha: 
    
Kel  -  di   o  -  chi  -  lur  cho  -   g’i  o’z  -  li  -  ging  na  -  mo  -  yon  
qil 
               -          V    -       V       -       -         -      -        V      -        V        -       -      - 
              Foilun                  mafoiylun                   foilun                   mafoiylun 
             Par   -   cha    -   lab   ki  -  shan  -  lar   ni   bo    -  g’i   chi  -  da  jav  -   lon  
qil 
             -             V           -     V        -          -      -      -         V     -        V    -         -       
- 
             Foilun                          mafoiylun                   foilun                   mafoiylun 
           Misollar: 
                                    Mehnatu alamlarga mubtalo Uvaysiyman, 
                                    Qayda dard eli bo’lsa oshno Uvaysiyman. 
                                                                                       Uvaysiy 
                                    Holima nazar ul  oy qildimun ekin o yo  
                                    Jonda dog’i hijronim bildimu ekin o yo 
                                                                                         Ogahiy 
                                     Do’stlar, bu mahfilda bu kecha nigorim yo’q, 
Ilmiybaza.uz Navoiy Ul dilbari ra’nog’a men yor bo’lay derman, May bersa manga andin bir qatra totay derman. Mashrab 3. Hazaji musammani ashtar. Mazkur vaznda misralarning birinchi va uchinchi ruknlari mafoiylunning ashtar tarmog’i – foilunga teng bo’ladi. Masalan: Keldi ochilur chog’i, o’zliging namoyon qil Parchalab kishanlarni, bog’ ichra javlon qil. Hamza Bayti shu vaznda bitilgan. Uning chizmasi esa quyidagicha: Kel - di o - chi - lur cho - g’i o’z - li - ging na - mo - yon qil - V - V - - - - V - V - - - Foilun mafoiylun foilun mafoiylun Par - cha - lab ki - shan - lar ni bo - g’i chi - da jav - lon qil - V - V - - - - V - V - - - Foilun mafoiylun foilun mafoiylun Misollar: Mehnatu alamlarga mubtalo Uvaysiyman, Qayda dard eli bo’lsa oshno Uvaysiyman. Uvaysiy Holima nazar ul oy qildimun ekin o yo Jonda dog’i hijronim bildimu ekin o yo Ogahiy Do’stlar, bu mahfilda bu kecha nigorim yo’q, Ilmiybaza.uz 
 
                                     Ayb qilmangiz, bo’lsa sabr ila qarorim yo’q. 
                                                                                         Ogahiy 
                                     Fasli navbahor o’ldi ketibon zimistonlar 
                                     Do’stlar, g’animatdur sayr eting gulistonlar. 
                                                                                          Furqat 
                                     Mehri oyjamolingga ko’nglim oshyon bo’ldi, 
                                     Mehr emas, vujudimga balki ayni jon bo’ldi. 
                                                                                            Habibiy 
             4.Hazaji musammani axrabi makfufi mahzuf. Bunday vaznda 
mafoiylunning axrab, makfuf va mahzuf ruknlari ishtirok etadi. Misol: 
                                     Ul shayxki, minbar uza afsunga berur tul, 
                                     Shaytondur o’zi majlisining ahli suruk g’ul 
                                                                                              Navoiy 
Bu bayt ruknlarining chizmasini aniqlasak: 
          Ul     shay   -   x  -  ki    min  -   bar  u  - za   af  -  sun  -  ga  be  -  rur    tul, 
          -           -           V     V      -          -     V    V    -      -         V    V      -       - 
          Maf’ulu                     mafoiylu                   mafoiylu                  maulun 
         Shay   -    ton    du  ro’   -   zi     maj  -   li   -  si   -  ning  ah  -  li  su  -  ruk   
g’ul 
          -               -        V   V          -       -          V    V        -        -       V   V      -      - 
         Maf’ulu                    mafoiylu                          mafoiylu                    maulun    
     Demak, misralarning birinchi ruknlari – sadr va ibtido’ mafoiylunning axrab 
ko’rinishi – maf’ulu rukniga hashvlar mafoiylunning makfuf ko’rinishi -  mafoiylu 
rukniga, oxirgi ruknlar – aruz va zarb esa mafoiylunning mahzuf  ko’rinishi – 
faulunga teng. Shunga ko’ra bu baytning vazni hazaji musammani axrabi makfufi 
mahzuf tarzida ekanligini ta’kidlashimiz mumkin.  
        Bu vazn eng yoqimli, jozibador o’lchamlardan biri hisoblanib, adabiyotimizda 
kenhg qo’llanilgan. Xususan, XV – XVI asrlarda o’zbek shoirlari – Navoiy, Lutfiy, 
Bobur va boshqalar o’zlarining ko’p g’azallarini ana shu vaznda bitganlar. 
Misollar: 
Ilmiybaza.uz Ayb qilmangiz, bo’lsa sabr ila qarorim yo’q. Ogahiy Fasli navbahor o’ldi ketibon zimistonlar Do’stlar, g’animatdur sayr eting gulistonlar. Furqat Mehri oyjamolingga ko’nglim oshyon bo’ldi, Mehr emas, vujudimga balki ayni jon bo’ldi. Habibiy 4.Hazaji musammani axrabi makfufi mahzuf. Bunday vaznda mafoiylunning axrab, makfuf va mahzuf ruknlari ishtirok etadi. Misol: Ul shayxki, minbar uza afsunga berur tul, Shaytondur o’zi majlisining ahli suruk g’ul Navoiy Bu bayt ruknlarining chizmasini aniqlasak: Ul shay - x - ki min - bar u - za af - sun - ga be - rur tul, - - V V - - V V - - V V - - Maf’ulu mafoiylu mafoiylu maulun Shay - ton du ro’ - zi maj - li - si - ning ah - li su - ruk g’ul - - V V - - V V - - V V - - Maf’ulu mafoiylu mafoiylu maulun Demak, misralarning birinchi ruknlari – sadr va ibtido’ mafoiylunning axrab ko’rinishi – maf’ulu rukniga hashvlar mafoiylunning makfuf ko’rinishi - mafoiylu rukniga, oxirgi ruknlar – aruz va zarb esa mafoiylunning mahzuf ko’rinishi – faulunga teng. Shunga ko’ra bu baytning vazni hazaji musammani axrabi makfufi mahzuf tarzida ekanligini ta’kidlashimiz mumkin. Bu vazn eng yoqimli, jozibador o’lchamlardan biri hisoblanib, adabiyotimizda kenhg qo’llanilgan. Xususan, XV – XVI asrlarda o’zbek shoirlari – Navoiy, Lutfiy, Bobur va boshqalar o’zlarining ko’p g’azallarini ana shu vaznda bitganlar. Misollar: Ilmiybaza.uz 
 
                        Yoz bo’ldi, kerak ul buta ayyor topilsa, 
                        Barcha topilur, bizga kerak yor topilsa. 
 
                        Sensan sevarim, xoh inon, xoh inonma, 
                        Qondir jigarim, xoh inon, xoh inonma. 
 
                         Ey turfa pari, odamiyning jonimidursan, 
                         Yo ikki yorug’ ko’zlari insonimidursan? 
 
                         Ko’nglumg’a qilay chora dedingmu necha bora 
                         Jon bordi sening darding ila emdi ne chora? 
                                                                                    Lutfiy 
                         Yor bordiyu ko’nglimda aning nozi qolubdur, 
                          Andoqki, qulog’im to’la ovozi qolubdur.  
 
                        Ul oyg’a ne g’am tushsa bu devonadin ayru 
                        Bo’mas zarari shamg’a parvonadin ayru 
 
                        Jonim chiqadur hajr ila jonon kerak erdi, 
                        Ko’nglum keladur dard ila darmon kerak erdi. 
                                                                           Navoiy 
                         To kiydi qizil o’zini zebo qilayin deb, 
                         O’t yoqdi jahon mulkini g’avg’o qilayin deb.  
 
                         Dilbar yuzini ko’rgali devona kelibdur, 
                         Yuz nozu karashma bila janona kelibdur. 
                                                                           Mashrab 
                         Ko’rmas meni o’z bazmig’a chun yor   munosib   
                         Bo’lg’aymu anga suhbati ag’yor munosib 
                                                                            Munis    
Ilmiybaza.uz Yoz bo’ldi, kerak ul buta ayyor topilsa, Barcha topilur, bizga kerak yor topilsa. Sensan sevarim, xoh inon, xoh inonma, Qondir jigarim, xoh inon, xoh inonma. Ey turfa pari, odamiyning jonimidursan, Yo ikki yorug’ ko’zlari insonimidursan? Ko’nglumg’a qilay chora dedingmu necha bora Jon bordi sening darding ila emdi ne chora? Lutfiy Yor bordiyu ko’nglimda aning nozi qolubdur, Andoqki, qulog’im to’la ovozi qolubdur. Ul oyg’a ne g’am tushsa bu devonadin ayru Bo’mas zarari shamg’a parvonadin ayru Jonim chiqadur hajr ila jonon kerak erdi, Ko’nglum keladur dard ila darmon kerak erdi. Navoiy To kiydi qizil o’zini zebo qilayin deb, O’t yoqdi jahon mulkini g’avg’o qilayin deb. Dilbar yuzini ko’rgali devona kelibdur, Yuz nozu karashma bila janona kelibdur. Mashrab Ko’rmas meni o’z bazmig’a chun yor munosib Bo’lg’aymu anga suhbati ag’yor munosib Munis Ilmiybaza.uz 
 
            5.Hazaji axrabi makfufi mahzufi mustahzod.Ma’lumki, mustahzodda 
har bir misradagi to’rt ruknga yana ikki – birinchi va to’rtinchi ruknlar orttiriladi. 
Misol: 
 
   Ne vo’smau ne kesmadur ul zulfik sumansoy, ne g’amzayi jodu 
   Mashshota senga zoli falakdur magar ey oy, xurshid anga ko’zgu. 
                                                                                                 Navoiy 
 
Ilmiybaza.uz 5.Hazaji axrabi makfufi mahzufi mustahzod.Ma’lumki, mustahzodda har bir misradagi to’rt ruknga yana ikki – birinchi va to’rtinchi ruknlar orttiriladi. Misol: Ne vo’smau ne kesmadur ul zulfik sumansoy, ne g’amzayi jodu Mashshota senga zoli falakdur magar ey oy, xurshid anga ko’zgu. Navoiy