HIKOYA OTISH DARSI NAMUNASI

Yuklangan vaqt

2025-02-02

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

5

Faytl hajmi

52,2 KB


 
 
 
 
 
 
HIKOYA OTISH DARSI NAMUNASI 
 
 
HIKOYA OTISH DARSI NAMUNASI 
Mavzu. Shirin qovunlar mamlakatida. 
O‘quv material!. Qovun sayli (Sh. Sa’dulla). 
Darsning turi: yangi bilim beruvchi, hikoya o‘qish darsi. 
Dars shakli: Noan’anaviy dars. 
Asosiy masalalar. O‘quvchilarning kuz faslida poliz mahsulotlarini yig‘ib 
olishning tartib-qoidalari, dehqonchilik, xalq an’analari ha-qidagi tushunchalarini 
boyitish, qovun turlari bilan tanishtirish, o‘qish malakalarini takomillashtirish. 
Tayanch tushunchalar. Qovun sayli, hashar, umbirvohi, ko ‘kalam-pish, 
doniyor, qizilurug‘, qo‘zivoy. 
Darsda foydalaniladigan ta’limiy vositalar: turli qovun rasmlari, poliz 
mahsulotlarini yig‘ib olish tasviri, test topshiriqlari. 
Dars metodi: izohli o‘qish, tarmoqlash, muammoli o‘qitish metodi. 
Darsning maqsadi: 1. O‘zbekistonda yetishtiriladigan poliz ekinlari, qovun 
sayli haqida o‘quvchilar bilimini boyitish. 2. O‘quvchilarda ona-yurtimiz 
boyliklarini asrash, xalq an’analarini hurmatlash va davom ettirish hissini 
tarbiyalash. 3. Lug‘atini boyitish, nutqini o‘stirish, o‘qish malakalarini 
takomillashtirish. 
Identiv o‘quv maqsadi: 
1. Hikoya matnini to‘g‘ri, o‘quv sur’atiga mos, ongli va ifodali o‘qish. 
2. Asar matni yuzasidan berilgan topshiriqlarni yakka va juft bo‘lib bajarish. 
3. Matn mazmunini qayta hikoyalash. 
Darsning borishi I. Da’vat bosqichi. 
1. ,,Kuz" she’ri ifodali yod ayttiriladi va o‘qitiladi. 
HIKOYA OTISH DARSI NAMUNASI HIKOYA OTISH DARSI NAMUNASI Mavzu. Shirin qovunlar mamlakatida. O‘quv material!. Qovun sayli (Sh. Sa’dulla). Darsning turi: yangi bilim beruvchi, hikoya o‘qish darsi. Dars shakli: Noan’anaviy dars. Asosiy masalalar. O‘quvchilarning kuz faslida poliz mahsulotlarini yig‘ib olishning tartib-qoidalari, dehqonchilik, xalq an’analari ha-qidagi tushunchalarini boyitish, qovun turlari bilan tanishtirish, o‘qish malakalarini takomillashtirish. Tayanch tushunchalar. Qovun sayli, hashar, umbirvohi, ko ‘kalam-pish, doniyor, qizilurug‘, qo‘zivoy. Darsda foydalaniladigan ta’limiy vositalar: turli qovun rasmlari, poliz mahsulotlarini yig‘ib olish tasviri, test topshiriqlari. Dars metodi: izohli o‘qish, tarmoqlash, muammoli o‘qitish metodi. Darsning maqsadi: 1. O‘zbekistonda yetishtiriladigan poliz ekinlari, qovun sayli haqida o‘quvchilar bilimini boyitish. 2. O‘quvchilarda ona-yurtimiz boyliklarini asrash, xalq an’analarini hurmatlash va davom ettirish hissini tarbiyalash. 3. Lug‘atini boyitish, nutqini o‘stirish, o‘qish malakalarini takomillashtirish. Identiv o‘quv maqsadi: 1. Hikoya matnini to‘g‘ri, o‘quv sur’atiga mos, ongli va ifodali o‘qish. 2. Asar matni yuzasidan berilgan topshiriqlarni yakka va juft bo‘lib bajarish. 3. Matn mazmunini qayta hikoyalash. Darsning borishi I. Da’vat bosqichi. 1. ,,Kuz" she’ri ifodali yod ayttiriladi va o‘qitiladi.
 
 
2. 
O‘qituvchi 
o‘quvchilarning 
oldingi 
darslarda 
olgan 
bilimlarini 
mustahkamlash maqsadida kuz haqida, uning noz-ne’matlari haqida suhbat 
o‘tkazadi. 
- O‘lkamizga kuz fasli kelganini nimalardan bilish mumkin? 
— ,,Oltin fasl" matnidan tabiat tasvirini topib o‘qing. 
— Kuzda qaysi sabzavot va mevalar pishadi? 
— Stol ustidagi uzum rasmlarini olib, nomini ayting (kishmish, husayni, 
hasayni, charos, ...). 
— Siz olmaning qaysi navlarini bilasiz? 
— Uzum nomlarini tarmoqlash usulida ko‘rsating. Namuna: 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Qovun qaysi turkumga kiradi? Sabzavotgami yoki mevalargami? 
- Qovun nomlarini bilasizmi? Ularning nomlarini ham tarmoqlash usulida yozib 
ko‘rsating. 
- ,,Kuz" she’rini kim yozgan? 
- Sh. Sa’dullaning hayoti va ijodi haqida nimalar bilasiz? 
4. Sh. Sa’dullaning ,,Qovun sayli" hikoyasi bilan tanishtirish. Hikoyaning 
birinchi darsga mo‘ljallangan qismi p’qib beriladi yoki magnit tasmasi orqali 
eshittiriladi. 
5. Kichik guruhlar bilan ishlash. O‘quvchilar 4-guruhga bo‘linadi. O‘quvchilar 
1, 2, 3, 4 deb sanaydilar. O‘z raqamlari bo‘yicha gu-ruhlanib, stol atrofiga o‘tiradilar. 
Har bir stol atrofidagi o‘quvchilarga hikoyaning qismlari bo‘lib beriladi va 
topshiriqlar konvertlarda uzatiladi. 
2. O‘qituvchi o‘quvchilarning oldingi darslarda olgan bilimlarini mustahkamlash maqsadida kuz haqida, uning noz-ne’matlari haqida suhbat o‘tkazadi. - O‘lkamizga kuz fasli kelganini nimalardan bilish mumkin? — ,,Oltin fasl" matnidan tabiat tasvirini topib o‘qing. — Kuzda qaysi sabzavot va mevalar pishadi? — Stol ustidagi uzum rasmlarini olib, nomini ayting (kishmish, husayni, hasayni, charos, ...). — Siz olmaning qaysi navlarini bilasiz? — Uzum nomlarini tarmoqlash usulida ko‘rsating. Namuna: Qovun qaysi turkumga kiradi? Sabzavotgami yoki mevalargami? - Qovun nomlarini bilasizmi? Ularning nomlarini ham tarmoqlash usulida yozib ko‘rsating. - ,,Kuz" she’rini kim yozgan? - Sh. Sa’dullaning hayoti va ijodi haqida nimalar bilasiz? 4. Sh. Sa’dullaning ,,Qovun sayli" hikoyasi bilan tanishtirish. Hikoyaning birinchi darsga mo‘ljallangan qismi p’qib beriladi yoki magnit tasmasi orqali eshittiriladi. 5. Kichik guruhlar bilan ishlash. O‘quvchilar 4-guruhga bo‘linadi. O‘quvchilar 1, 2, 3, 4 deb sanaydilar. O‘z raqamlari bo‘yicha gu-ruhlanib, stol atrofiga o‘tiradilar. Har bir stol atrofidagi o‘quvchilarga hikoyaning qismlari bo‘lib beriladi va topshiriqlar konvertlarda uzatiladi.
 
 
1-topshiriq. Guruhingizga nom qo‘ying. Uni ta’riflang. 
/- ,,Handalak"guruhi. Handalak bahor faslining oxirgi oyida erta pishadi. 
Odamlar uni sog‘inib kutishadi. Handalak dumaloq, uning hidi yoqimli, o‘tkir 
bo‘ladi. Ustki qismi serto‘r, mazasi tilni yorar darajada shirin bo‘ladi. 
2- „Qo‘zivoy" guruhi. Qo‘zivoy tezpishar tarvuz turi. U 95-100 kunda yetiladi. 
Unda 12 foiz qand moddasi bor. Tarvuz buyrak va sariq kasalligiga davo bo‘ladi. 
3- „Kishmish " guruhi. Kishmish uzumning bir turi. U qora va oq ranglarda 
bo‘lib, danaksiz va juda shirin bo‘ladi. 
4. ,,Doniyor" guruhi. Doniyor — qovimning bir turi. U juda shirin qovun bo‘lib, 
ustida yashil va sariq rangli yo‘li bor. 
II. Anglash bosqichi. Hamma guruhga bir xil topshiriq beriladi: 
1-topshiriq. 
— Berilgan qismni, to‘g‘ri va ifodali o‘qishga tayyorlaning. Ma’-nosi 
tushunarsiz so‘zlarni lug‘at daftaringizga yozing. Asosiy fikrni aniqlang. 
2-topshiriq. 
1. O‘qigan qismingizni matnga yaqinlashtirib qayta hikoya qilib bering. 
2. Ma’nosi tushunarsiz so‘zlarning ma’nosini izohlashga harakat qiling. 
3. O‘z qismingizdagi ko‘chma ma’noli so‘zlarni toping va izohlang. 
4. O‘qigan qismingizga sarlavha qo‘ying va daftaringizga yozing. Guruhlar 
ishlaridan namunalar: ,,Handalak" guruhi. Lug‘at ishi: 
— qovun boshiga — boshiga ko‘chma ma’noda; 
— bejirim — ixcham; 
— serto‘r — po‘stida taram-taram chiziqlari bor. Sarlavha: ,,Bolalik xotiralari". 
,,Qo‘zivoy" guruhi. Lug‘at ishi: 
—Dasturxon yozdilar — ,,yozdilar" ,,yoydilar" ma’nosida; 
— yozdi - xat yozdi - shakldosh so‘zlar; 
— o‘choq boshi — ,,boshi" so‘zi ko‘chma ma’noda; Savlavha: ,,Qovunxo‘rlik". 
,,Kishmish" guruhi. Lug‘at ishi: 
— karch — qovun yoki tarvuz qismidan ko‘ndalangiga kesilgan qism; 
— tilni yoray deydi — ibora, o‘ta shirin ma’noda; 
— kosa - ko‘chma ma’noda, qovunning 4 dan 1 qismi. Sarlavha. 
,,Tog‘amningfikri". nDoniyor" guruhi. Lug‘at ishi: 
1-topshiriq. Guruhingizga nom qo‘ying. Uni ta’riflang. /- ,,Handalak"guruhi. Handalak bahor faslining oxirgi oyida erta pishadi. Odamlar uni sog‘inib kutishadi. Handalak dumaloq, uning hidi yoqimli, o‘tkir bo‘ladi. Ustki qismi serto‘r, mazasi tilni yorar darajada shirin bo‘ladi. 2- „Qo‘zivoy" guruhi. Qo‘zivoy tezpishar tarvuz turi. U 95-100 kunda yetiladi. Unda 12 foiz qand moddasi bor. Tarvuz buyrak va sariq kasalligiga davo bo‘ladi. 3- „Kishmish " guruhi. Kishmish uzumning bir turi. U qora va oq ranglarda bo‘lib, danaksiz va juda shirin bo‘ladi. 4. ,,Doniyor" guruhi. Doniyor — qovimning bir turi. U juda shirin qovun bo‘lib, ustida yashil va sariq rangli yo‘li bor. II. Anglash bosqichi. Hamma guruhga bir xil topshiriq beriladi: 1-topshiriq. — Berilgan qismni, to‘g‘ri va ifodali o‘qishga tayyorlaning. Ma’-nosi tushunarsiz so‘zlarni lug‘at daftaringizga yozing. Asosiy fikrni aniqlang. 2-topshiriq. 1. O‘qigan qismingizni matnga yaqinlashtirib qayta hikoya qilib bering. 2. Ma’nosi tushunarsiz so‘zlarning ma’nosini izohlashga harakat qiling. 3. O‘z qismingizdagi ko‘chma ma’noli so‘zlarni toping va izohlang. 4. O‘qigan qismingizga sarlavha qo‘ying va daftaringizga yozing. Guruhlar ishlaridan namunalar: ,,Handalak" guruhi. Lug‘at ishi: — qovun boshiga — boshiga ko‘chma ma’noda; — bejirim — ixcham; — serto‘r — po‘stida taram-taram chiziqlari bor. Sarlavha: ,,Bolalik xotiralari". ,,Qo‘zivoy" guruhi. Lug‘at ishi: —Dasturxon yozdilar — ,,yozdilar" ,,yoydilar" ma’nosida; — yozdi - xat yozdi - shakldosh so‘zlar; — o‘choq boshi — ,,boshi" so‘zi ko‘chma ma’noda; Savlavha: ,,Qovunxo‘rlik". ,,Kishmish" guruhi. Lug‘at ishi: — karch — qovun yoki tarvuz qismidan ko‘ndalangiga kesilgan qism; — tilni yoray deydi — ibora, o‘ta shirin ma’noda; — kosa - ko‘chma ma’noda, qovunning 4 dan 1 qismi. Sarlavha. ,,Tog‘amningfikri". nDoniyor" guruhi. Lug‘at ishi: