HOZIRGI DAVR BOLALAR ADABIYOTI (Qambar Ota, To‘lan Nizom, Safo Ochil, Anvar Obidjon, Hamza Imomberdiev misolida)

Yuklangan vaqt

2024-09-23

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

17

Faytl hajmi

71,0 KB


 
 
 
 
 
 
HOZIRGI DAVR BOLALAR ADABIYOTI 
(Qambar Ota, To‘lan Nizom, Safo Ochil, Anvar Obidjon,  
Hamza Imomberdiev misolida) 
 
Reja: 
 
1. Qambar Ota va bolalar kitobxonligi. 
2. To‘la Nizomning ijodiy faoliyati. 
3. Safo Ochil ijodida ta’lim-tarbiya masalasi. 
4. Anvar Obidjon – sevimli bolalar adibi. 
5. H.Imomberdiev ijodi. 
 
Tayanch tushunchalar: Hozirgi davr bolalar adabiyoti, Qambar Ota ijod 
yo‘li, adabiy ertaklari, T.Nizomning mehnat, cho‘l, cho‘llarni bog‘u-bo‘stonga 
aylantirayotgan cho‘lquvar va ularning farzandlariga atalgan she’rlari, S.Ochil   
she’rlarida tabiat manzaralari,  A.Obidjon she’rlarida kichkintoylarni kelajakda 
sog‘lom, doyurak bo‘lib kamol topishlarida oila, atrof-muhitning ta’siri, 
H.Imomberdiev  asarlarining rang-barangligi.   
Darsning maqsadi Qambar Ota, To‘lan Nizom, Safo Ochil, Anvar Obidjon, 
Hamza Imomberdiev ijodi misolida bolalar adabiyotining o‘ziga xos xususiyatlari  
to‘g‘risida talabalarga ma’lumot berish.  
Darsning metodik ta’minoti.  Ijodkorlarning asarlaridan namunalar, 
Slaydlar. 
 
Foydalanish uchun adabiyotlar:  
1. Jumaboev M. Bolalar adabiyoti. –T.: “Oʻqituvchi”, 2013.  
HOZIRGI DAVR BOLALAR ADABIYOTI (Qambar Ota, To‘lan Nizom, Safo Ochil, Anvar Obidjon, Hamza Imomberdiev misolida) Reja: 1. Qambar Ota va bolalar kitobxonligi. 2. To‘la Nizomning ijodiy faoliyati. 3. Safo Ochil ijodida ta’lim-tarbiya masalasi. 4. Anvar Obidjon – sevimli bolalar adibi. 5. H.Imomberdiev ijodi. Tayanch tushunchalar: Hozirgi davr bolalar adabiyoti, Qambar Ota ijod yo‘li, adabiy ertaklari, T.Nizomning mehnat, cho‘l, cho‘llarni bog‘u-bo‘stonga aylantirayotgan cho‘lquvar va ularning farzandlariga atalgan she’rlari, S.Ochil she’rlarida tabiat manzaralari, A.Obidjon she’rlarida kichkintoylarni kelajakda sog‘lom, doyurak bo‘lib kamol topishlarida oila, atrof-muhitning ta’siri, H.Imomberdiev asarlarining rang-barangligi. Darsning maqsadi Qambar Ota, To‘lan Nizom, Safo Ochil, Anvar Obidjon, Hamza Imomberdiev ijodi misolida bolalar adabiyotining o‘ziga xos xususiyatlari to‘g‘risida talabalarga ma’lumot berish. Darsning metodik ta’minoti. Ijodkorlarning asarlaridan namunalar, Slaydlar. Foydalanish uchun adabiyotlar: 1. Jumaboev M. Bolalar adabiyoti. –T.: “Oʻqituvchi”, 2013.  
 
2. http: www.ziyo.net.uz.  
3. http: www.pedagog.uz 
 
Darsning mazmuni 
 
Tabiati tabiatni e’zozlaydigan, go‘zal she’r, qo‘shiq va dostonlar yaratib 
kelayotgan ajoyib shoirlardan biri Qambar Otadir. 
Qambar Ota tabiat va bolani birdek yaxshi ko‘radi. Hayotda bular tarbiyaga, 
mehr-muruvvatga muhtoj deb biladi. Haqiqatdan ham shunday. Axir bir niholni 
yerga ekib, uning ostini yumshatib, tanasini oqlab, keraksiz shoxlarini kesib, suv 
qo‘yib turmasangiz u hech qachon daraxt bo‘lmagani kabi chaqaloqlikdan boshlab 
unga odob-axloqni o‘rgatib, ta’lim-tarbiya bermasangiz bola ham el-yurt orzu 
qilgandekinson bo‘lib ulg‘aymasligi mumkin. Bir so‘z bilan aytganda, 
kichkintoylarning mehribon shoiri Qambar Otaning butun ijodi bolalar tarbiyasi va 
tabiat himoyasiga bag‘ishlangan. 
Qambar Otaning she’rlarini o‘qigan bola ona-Vatanning o‘ziga noma’lum, 
sirli tomonlarini bilib, o‘rganib o‘sadi, uni himoya qilishga, asrab-avaylashga shay 
bo‘lib kamol topadi. Shoir qahramon tilidan shularni yozadi: 
Yer chanqog‘in qondirgan 
Yomg‘ir bo‘lsam yarashar, 
O‘t-o‘lanni yashnatib, 
Yayrab kulsam yarashar... 
Dengizga hayot bergan 
Daryo bo‘lgim keladi. 
Nur istasang quyoshli 
Dunyo bo‘lgim keladi. 
Shoirga ona tabiatning o‘zi mavzu va ilhom beradi. “Oq bulut, ko‘k bulut” 
she’rida yomg‘irni olqishlaydi. Yomg‘ir qancha ko‘p yog‘sa, suv shuncha serob 
bo‘lishini, maysalar, butun borliq guldek yashnab, odamlar sog‘lom-u ekin-tekin 
2. http: www.ziyo.net.uz. 3. http: www.pedagog.uz Darsning mazmuni Tabiati tabiatni e’zozlaydigan, go‘zal she’r, qo‘shiq va dostonlar yaratib kelayotgan ajoyib shoirlardan biri Qambar Otadir. Qambar Ota tabiat va bolani birdek yaxshi ko‘radi. Hayotda bular tarbiyaga, mehr-muruvvatga muhtoj deb biladi. Haqiqatdan ham shunday. Axir bir niholni yerga ekib, uning ostini yumshatib, tanasini oqlab, keraksiz shoxlarini kesib, suv qo‘yib turmasangiz u hech qachon daraxt bo‘lmagani kabi chaqaloqlikdan boshlab unga odob-axloqni o‘rgatib, ta’lim-tarbiya bermasangiz bola ham el-yurt orzu qilgandekinson bo‘lib ulg‘aymasligi mumkin. Bir so‘z bilan aytganda, kichkintoylarning mehribon shoiri Qambar Otaning butun ijodi bolalar tarbiyasi va tabiat himoyasiga bag‘ishlangan. Qambar Otaning she’rlarini o‘qigan bola ona-Vatanning o‘ziga noma’lum, sirli tomonlarini bilib, o‘rganib o‘sadi, uni himoya qilishga, asrab-avaylashga shay bo‘lib kamol topadi. Shoir qahramon tilidan shularni yozadi: Yer chanqog‘in qondirgan Yomg‘ir bo‘lsam yarashar, O‘t-o‘lanni yashnatib, Yayrab kulsam yarashar... Dengizga hayot bergan Daryo bo‘lgim keladi. Nur istasang quyoshli Dunyo bo‘lgim keladi. Shoirga ona tabiatning o‘zi mavzu va ilhom beradi. “Oq bulut, ko‘k bulut” she’rida yomg‘irni olqishlaydi. Yomg‘ir qancha ko‘p yog‘sa, suv shuncha serob bo‘lishini, maysalar, butun borliq guldek yashnab, odamlar sog‘lom-u ekin-tekin  
 
mo‘l-ko‘l bo‘lishini ta’kidlaydi. Shoir tomchi – yomg‘irning har qanday turini 
ma’qullaydi: 
Jalayu do‘l bo‘lsang ham 
Qarshilar maysa, yaproq 
Kutadi sel bo‘lsang ham 
Bag‘ri keng ona tuproq. 
Seni mushtoq kutganni 
G‘uborini yuv bulut 
Ho‘l bo‘lishdan qo‘rqqani 
Pana joyga quv bulut. 
Bezraygan tun. Ota-bola                       Ichirsak shuncha zahar!” –  
Paxtasiga suv tarar.                               Bolajonin bu savoli 
Bolajonin non tutilgan                          Ezib o‘tar dilini. 
Belbog‘chasi belida.                             Xayqirgisi kelar, zo‘rg‘a 
Suv taraydi, o‘zidan ham                      Tishlab qolar tilini. 
Katta ketmon qo‘lida.                           Notavonu ojizlikdan 
Oyog‘ida eski kalish,                            O‘yga cho‘mar behisob: 
Sal titilgan pochasi.                               Bizda zarra vijdon bormi, 
Havo dim. Naq esnoq kelib                   Bizda bormi bir insof! 
Uyqu bosar kechasi.                              Qani endi bobolardan 
Tashnalikdan tanglay qotar:                  Meros billur buloqlar! 
“Bir qultum suv bo‘lsaydi,                    Ekinlarga taralguchi 
Oh, top-toza, muzday sovuq                  Yuzlab zumrad buloqlar! 
Bir yutim suv bo‘lsaydi!...”                    Biz istagan ariqlarga 
Etagdagi suvdan sekin                            Non buktirib er edik. 
Hovuchiga oladi.                                     Yetti marta dumalagan 
Yaxshiyamki otajoni                               Suvni halol der edik. 
Buni payqab qoladi:                                Salgina ko‘zni ochib 
“Chida bolam, bu naq og‘u,                    Boqsai yorug‘ olamga, 
   Ha demayin tong otar”                            So‘qir qismat, javob bergil 
mo‘l-ko‘l bo‘lishini ta’kidlaydi. Shoir tomchi – yomg‘irning har qanday turini ma’qullaydi: Jalayu do‘l bo‘lsang ham Qarshilar maysa, yaproq Kutadi sel bo‘lsang ham Bag‘ri keng ona tuproq. Seni mushtoq kutganni G‘uborini yuv bulut Ho‘l bo‘lishdan qo‘rqqani Pana joyga quv bulut. Bezraygan tun. Ota-bola Ichirsak shuncha zahar!” – Paxtasiga suv tarar. Bolajonin bu savoli Bolajonin non tutilgan Ezib o‘tar dilini. Belbog‘chasi belida. Xayqirgisi kelar, zo‘rg‘a Suv taraydi, o‘zidan ham Tishlab qolar tilini. Katta ketmon qo‘lida. Notavonu ojizlikdan Oyog‘ida eski kalish, O‘yga cho‘mar behisob: Sal titilgan pochasi. Bizda zarra vijdon bormi, Havo dim. Naq esnoq kelib Bizda bormi bir insof! Uyqu bosar kechasi. Qani endi bobolardan Tashnalikdan tanglay qotar: Meros billur buloqlar! “Bir qultum suv bo‘lsaydi, Ekinlarga taralguchi Oh, top-toza, muzday sovuq Yuzlab zumrad buloqlar! Bir yutim suv bo‘lsaydi!...” Biz istagan ariqlarga Etagdagi suvdan sekin Non buktirib er edik. Hovuchiga oladi. Yetti marta dumalagan Yaxshiyamki otajoni Suvni halol der edik. Buni payqab qoladi: Salgina ko‘zni ochib “Chida bolam, bu naq og‘u, Boqsai yorug‘ olamga, Ha demayin tong otar” So‘qir qismat, javob bergil  
 
“Nahotki biz go‘zallarga                         Nima qilar bolamga! 
Shoirning o‘nlab she’rlarida tabiatga munosabat, hayvonlar, jonivorlar-u 
parrandalarni asrash, avaylash, ularni ko‘paytirish masalasi ko‘tariladi. Uning 
ko‘pgina she’rlari maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalar berilib tinglaydigan 
asarlarga aylanib qolgan. “Do‘stlik kerak”, “Qalam deydi”, “Men otimni 
taqaladim”, “Asl bobo”, “Go‘zal odob, a’lo xulq”, “Mehribonlar”, “Vatanni 
yashnataylik”, “Kitob olib bersangiz”, “Bog‘cha opam”, “Fikrim o‘sar”, 
“Bog‘chamizda” she’rlarini tinglamagan bog‘cha bolasi yoki boshlang‘ich sinf 
o‘quvchisi topilmasa kerak.  
O‘zbek bolalar she’riyatida oddiygina qalam haqida ancha she’rlar 
bitilgan. Shoirning “Qalam deydi” she’ri butunlay o‘ziga xos, arginal asar. 
Sarlovhasidan sezilganidek butunlay yangi mazmun, yangi ifodaga ega bo‘lgan 
yangi she’r. Qalam sinib ketmay uzluksiz ishlashni, odamlarga foyda, naf 
keltirishini istaydi. Yosh kitobxonni tinmay o‘qish, yozish va izlanishga chorlaydi: 
Qalam deydi                            Ayab, aslo 
Yozavergin,                             Tindirmagin. 
Ilm koni                                   Qog‘ozlarda 
Kezavergin.                             Izm bo‘lsin 
Faqat meni                               Elga aytgan 
Sindirmagin.                            So‘zim bo‘lsin. 
Bola tetapoya qilib yura boshlashi bilanoq o‘ziga sherik, do‘st, o‘rtoq 
qidiradi. Ular qancha ko‘p bo‘lsa shuncha yaxshi, davra yanada kengayib, o‘yin 
kulgu avjiga chiqapveradi. O‘yinda ham o‘q shu, mehnatda ham do‘st bir-biriga 
qo‘l-qanot: 
Do‘st mushkulini oson –  
Qilishni istar inson, 
Olam to‘lsin ziyoga, 
Do‘stlik kerak dunyoga. 
“Kitob olib bersangiz” she’rining qahramoni Halim bog‘chaga qatnaydigan 
bola. U otasi oldiga bir qator masalalarni ko‘ndalang qilib taxlab tashlaydi. 
“Nahotki biz go‘zallarga Nima qilar bolamga! Shoirning o‘nlab she’rlarida tabiatga munosabat, hayvonlar, jonivorlar-u parrandalarni asrash, avaylash, ularni ko‘paytirish masalasi ko‘tariladi. Uning ko‘pgina she’rlari maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalar berilib tinglaydigan asarlarga aylanib qolgan. “Do‘stlik kerak”, “Qalam deydi”, “Men otimni taqaladim”, “Asl bobo”, “Go‘zal odob, a’lo xulq”, “Mehribonlar”, “Vatanni yashnataylik”, “Kitob olib bersangiz”, “Bog‘cha opam”, “Fikrim o‘sar”, “Bog‘chamizda” she’rlarini tinglamagan bog‘cha bolasi yoki boshlang‘ich sinf o‘quvchisi topilmasa kerak. O‘zbek bolalar she’riyatida oddiygina qalam haqida ancha she’rlar bitilgan. Shoirning “Qalam deydi” she’ri butunlay o‘ziga xos, arginal asar. Sarlovhasidan sezilganidek butunlay yangi mazmun, yangi ifodaga ega bo‘lgan yangi she’r. Qalam sinib ketmay uzluksiz ishlashni, odamlarga foyda, naf keltirishini istaydi. Yosh kitobxonni tinmay o‘qish, yozish va izlanishga chorlaydi: Qalam deydi Ayab, aslo Yozavergin, Tindirmagin. Ilm koni Qog‘ozlarda Kezavergin. Izm bo‘lsin Faqat meni Elga aytgan Sindirmagin. So‘zim bo‘lsin. Bola tetapoya qilib yura boshlashi bilanoq o‘ziga sherik, do‘st, o‘rtoq qidiradi. Ular qancha ko‘p bo‘lsa shuncha yaxshi, davra yanada kengayib, o‘yin kulgu avjiga chiqapveradi. O‘yinda ham o‘q shu, mehnatda ham do‘st bir-biriga qo‘l-qanot: Do‘st mushkulini oson – Qilishni istar inson, Olam to‘lsin ziyoga, Do‘stlik kerak dunyoga. “Kitob olib bersangiz” she’rining qahramoni Halim bog‘chaga qatnaydigan bola. U otasi oldiga bir qator masalalarni ko‘ndalang qilib taxlab tashlaydi.  
 
Bolaning orzusi zo‘r, istak-niyati buyuk. Mobodo ota unga ot, tuya va durbin olib 
bersa murodi hosil bo‘ladi, maqsadiga erishadi. Agar kitob sovg‘a qiladigan bo‘lsa, 
kelajakda yaxshi o‘qib, ilmda olamni lol qoldirmoqchi, 
Kitob olib bersangiz 
Sipqoraman ziyni –  
Ilm zo‘rlar yorqinroq 
Yoritadi dunyoni. 
Shoir asarlari orasida “Go‘zal odob, a’lo xulq” she’ri alohida ajralib turadi. 
She’r bor-yo‘g‘i sakkiz misradan iborat. She’rda o‘qimishli, bilimdonlikdan 
tashqari, yuksak axloqli bo‘lish to‘g‘risida ham gap boradi: 
Chin yurakdan tirishsang 
A’lo o‘qishing mumkin. 
Bilganlaring ehtimol 
Yodingdan chiqar bir kun. 
Go‘zal odob, a’lo xulq 
O‘rnashsa yuragingga, 
Seni mangu tark etmay, 
Yetkazar tilagingga. 
Qambar Ota anchagina “Erka egazaklar”, “Cho‘lga sayohat”, “Baroq 
mushuk fojeasi”, “Bog‘bon hikoyasi”, “Rabotlar”, “G‘ildiraklar qo‘shig‘i”, “O‘n 
ikki supa” kabi yirik doston, doston-ertaklar yozgan. Bular orasida “Erka 
egizaklar” dostoni juda ommalashib ketdi.  
Dostonda “Farzand aziz, odobi undan aziz” maqoli atrofida gap boradi. 
Shoh xudodan tilab-tilab o‘g‘il-qizli bo‘ladi. Shoh farzandlar tarbiyasi bilan yaxshi 
shug‘ullanmaydi. To‘g‘ri, o‘nglab enagayu boshqa tarbiyachilar ular xizmatida. 
Bolalar juda erka o‘sib ulg‘ayishadi. Erkatoylar otaning xazinasining kulini ko‘kka 
sovuradilar. Odobsizlik, andishasizlik qilib bolalar shog‘ni vayron qiladilar. Shoir 
asarga ta’sirli yakun yasaydi. Yomonlardan, odobsizlardan qattiq ranjiydi: 
Odob inson ziynati.                     Ota-o‘g‘il, el qizi. 
Yaxshi farzand oshirar                O‘g‘il – yurtning posponi, 
Bolaning orzusi zo‘r, istak-niyati buyuk. Mobodo ota unga ot, tuya va durbin olib bersa murodi hosil bo‘ladi, maqsadiga erishadi. Agar kitob sovg‘a qiladigan bo‘lsa, kelajakda yaxshi o‘qib, ilmda olamni lol qoldirmoqchi, Kitob olib bersangiz Sipqoraman ziyni – Ilm zo‘rlar yorqinroq Yoritadi dunyoni. Shoir asarlari orasida “Go‘zal odob, a’lo xulq” she’ri alohida ajralib turadi. She’r bor-yo‘g‘i sakkiz misradan iborat. She’rda o‘qimishli, bilimdonlikdan tashqari, yuksak axloqli bo‘lish to‘g‘risida ham gap boradi: Chin yurakdan tirishsang A’lo o‘qishing mumkin. Bilganlaring ehtimol Yodingdan chiqar bir kun. Go‘zal odob, a’lo xulq O‘rnashsa yuragingga, Seni mangu tark etmay, Yetkazar tilagingga. Qambar Ota anchagina “Erka egazaklar”, “Cho‘lga sayohat”, “Baroq mushuk fojeasi”, “Bog‘bon hikoyasi”, “Rabotlar”, “G‘ildiraklar qo‘shig‘i”, “O‘n ikki supa” kabi yirik doston, doston-ertaklar yozgan. Bular orasida “Erka egizaklar” dostoni juda ommalashib ketdi. Dostonda “Farzand aziz, odobi undan aziz” maqoli atrofida gap boradi. Shoh xudodan tilab-tilab o‘g‘il-qizli bo‘ladi. Shoh farzandlar tarbiyasi bilan yaxshi shug‘ullanmaydi. To‘g‘ri, o‘nglab enagayu boshqa tarbiyachilar ular xizmatida. Bolalar juda erka o‘sib ulg‘ayishadi. Erkatoylar otaning xazinasining kulini ko‘kka sovuradilar. Odobsizlik, andishasizlik qilib bolalar shog‘ni vayron qiladilar. Shoir asarga ta’sirli yakun yasaydi. Yomonlardan, odobsizlardan qattiq ranjiydi: Odob inson ziynati. Ota-o‘g‘il, el qizi. Yaxshi farzand oshirar O‘g‘il – yurtning posponi,  
 
O‘z yurtining xislatin                  Qiz – baxtimiz yulduzi. 
Yomon ko‘p bo‘lsa elda,             Sodiq bo‘lsin vatanga 
Xarob bo‘lar bir kuni.                  Har kim kichik yoshidan. 
Narsaga o‘ch ekan xalq                Baxt quyoshni manguga 
Kiradi g‘aflat tomon                     Arimasin boshidan! 
Hamma bola bo‘lishsin. 
Qambar Otaning “Kitobcha va buzoqcha”, “Chavandoz orzusi”, “Tinim 
bilmas Shamolvoy”, “Shirin so‘z”, “G‘ildirak”, “Tabiatga rahmat” kabi o‘ndan 
ortiq kitoblari o‘quvchilarning ma’naviy mulkiga aylangan. 
To‘lan Nizom 1938-yilda Andijon viloyatining Bo‘z tumanida cho‘lquvar 
oilasida tavallud topdi. 
T.Nizomning sara she’rlari ham mehnat, cho‘l, cho‘llarni bog‘u-bo‘stonga 
aylantirayotgan cho‘lquvar va ularning farzandlariga atalganligi bilan ajralib 
turadi. “Cho‘pon bola”, “Bo‘z”, “Daryo va men”, “Yoshligim qaydasan?”, 
“Do‘stimga”, “Yo‘llar”, “Bolalikka qaytish”, “Qaldirg‘och” singari yuzlab 
she’rlarida shu ruh bor. Masalan, “Cho‘pon bola” she’rini olib ko‘raylik. 
T.Nizomning bu she’ri o‘zining o‘ynoqi misralari bilan qalblarni larzaga soluvchi, 
shu kasbga kichkintoylarning mehnatkash, o‘z ishining fidoyisi, jonkuyari bo‘lgan 
cho‘pon bolaga berilgan ta’rif qaysi bolaga yoqmaydi deysiz: 
Cho‘pon bola, 
Chaqqon bola, 
Yaylovga xo‘p, 
Yoqqan bola. 
Bolalar tabiat shaydosi bo‘ladi. Tabiatni sevishga, tabiat shaydosi bo‘lib 
kamol topishga o‘rgatuvchilar asosan kattalar hisoblanadi. Bu borada badiiy 
adabiyotning ham roli katta. “Manzara”, “Oftob ishqi”, “Ilk qor”, “Shabboda”, 
“Muz” she’rlari bilan T.Nizom bu masalaga yaqindan tanishganini ko‘ramiz. 
T.Nizom hozirgi zamon o‘zbek bolalar adabiyotida ertak-doston ijodkori 
sifatida ham ovozga ega. “Boychibor” ertak-dostoni uzoq yilardan beri kitobxon 
bolalar olqishiga sazovor bo‘lib kelmoqda. Bu asar bog‘chalar uchun, maktab, oliy 
O‘z yurtining xislatin Qiz – baxtimiz yulduzi. Yomon ko‘p bo‘lsa elda, Sodiq bo‘lsin vatanga Xarob bo‘lar bir kuni. Har kim kichik yoshidan. Narsaga o‘ch ekan xalq Baxt quyoshni manguga Kiradi g‘aflat tomon Arimasin boshidan! Hamma bola bo‘lishsin. Qambar Otaning “Kitobcha va buzoqcha”, “Chavandoz orzusi”, “Tinim bilmas Shamolvoy”, “Shirin so‘z”, “G‘ildirak”, “Tabiatga rahmat” kabi o‘ndan ortiq kitoblari o‘quvchilarning ma’naviy mulkiga aylangan. To‘lan Nizom 1938-yilda Andijon viloyatining Bo‘z tumanida cho‘lquvar oilasida tavallud topdi. T.Nizomning sara she’rlari ham mehnat, cho‘l, cho‘llarni bog‘u-bo‘stonga aylantirayotgan cho‘lquvar va ularning farzandlariga atalganligi bilan ajralib turadi. “Cho‘pon bola”, “Bo‘z”, “Daryo va men”, “Yoshligim qaydasan?”, “Do‘stimga”, “Yo‘llar”, “Bolalikka qaytish”, “Qaldirg‘och” singari yuzlab she’rlarida shu ruh bor. Masalan, “Cho‘pon bola” she’rini olib ko‘raylik. T.Nizomning bu she’ri o‘zining o‘ynoqi misralari bilan qalblarni larzaga soluvchi, shu kasbga kichkintoylarning mehnatkash, o‘z ishining fidoyisi, jonkuyari bo‘lgan cho‘pon bolaga berilgan ta’rif qaysi bolaga yoqmaydi deysiz: Cho‘pon bola, Chaqqon bola, Yaylovga xo‘p, Yoqqan bola. Bolalar tabiat shaydosi bo‘ladi. Tabiatni sevishga, tabiat shaydosi bo‘lib kamol topishga o‘rgatuvchilar asosan kattalar hisoblanadi. Bu borada badiiy adabiyotning ham roli katta. “Manzara”, “Oftob ishqi”, “Ilk qor”, “Shabboda”, “Muz” she’rlari bilan T.Nizom bu masalaga yaqindan tanishganini ko‘ramiz. T.Nizom hozirgi zamon o‘zbek bolalar adabiyotida ertak-doston ijodkori sifatida ham ovozga ega. “Boychibor” ertak-dostoni uzoq yilardan beri kitobxon bolalar olqishiga sazovor bo‘lib kelmoqda. Bu asar bog‘chalar uchun, maktab, oliy  
 
o‘quv yurtlari uchun nashr etilayotgan kshplab darslik, qo‘llanma, majmualarda 
qayta-qayta chop etilmoqda.  
“Boychibor” dostoni orqali shoir bolalarni ona-Vatanni sevishga, kerak 
bo‘lsa uning har bir qarich eri uchun eri uchun qon to‘kishga, hayvonlarni, ayniqsa, 
otlarni sevishga, ularni  ehtiyotlab parvarish qilishga o‘rgatadi. 
“Olmaxon” ertak-dostonida Sobir ismli bolakayning o‘jarligi, qo‘pol-
qo‘rsligi, olmaxonga nisbatan noo‘rin hatti-harakati tanqid qilinadi. 
T.Nizom marhum shoir Cho‘lpon to‘g‘risida “Cho‘lpon”, o‘zbek mumtoz 
adabiyotining otashin kuychilaridan biri Boborahim Mashrab haqida “Ruhi 
rvonim”, Qamchiq devoni to‘g‘risida “Devon” kabi dostonlari ijodkori hamdir. 
Safo Ochil Filologiya fanlari nomzodi, pedagogika fanlari doktori, 
O‘zbekiston Yozuvchilar uyushmasi a’zosi, O‘zbekiston xalq ta’limi a’lochisi. 
1942-yil 20-mart kuni Xorazm viloyatining Yangiariq tumanida dunyoga kelgan. 
U boshlang‘ich ta’limni shu tumandagi “Olg‘a” va Oxunboboev nomli 
maktablarda oldi, keyin esa Bog‘ot tumanidagi Narimonov nomli o‘rta maktabni 
tamomladi. 
U 1958-yilda Toshkent davlat chet tillar pedagogika institutining nemis tili 
fakultetiga kirib, uni nemis tili, o‘zbek tili va adabiyoti ixtisosligi bo‘yicha tugatdi. 
So‘ngra S.Ochil uzoq yillar Xorazm davlat pedagogika institutida o‘qituvchi, 
dotsent, bkafedra mudiri lavozimlarida ishlab, malakali kadrlar tayyorlash ishlarida 
samarali faoliyat ko‘rsatdi. Hozirda S.Ochil “O‘qituvchi” nashriyotining “O‘zbek 
tili 
va 
adabiyoti, 
pedagogika” 
adabiyotlari 
tahririyatini 
boshqarmoqda. 
Shuningdek, u Nizomiy nomidagi Toshkent davlat pedagogika universitetining 
professori sifatida O‘zekiston xalq ta’limi tizimi uchun malakali o‘qituvchi-kadrlar 
tayyorlashga o‘z hissasini qo‘shmoqda. 
S.Ochil ijodiy faoliyatini 1955-yilda boshlagan bo‘lib, u bolalarbop she’rlar 
mashq qildi. Shoir ramziy ifodalar orqali o‘zining falsafiy fikrlarini bolalar tilida 
jaonlantirishga harakat qildi. Bu o‘rinda “Kungaboqar” she’ri diqqatga loyiq.  
Kungaboqar muloyimdir, 
Uyati bor, 
o‘quv yurtlari uchun nashr etilayotgan kshplab darslik, qo‘llanma, majmualarda qayta-qayta chop etilmoqda. “Boychibor” dostoni orqali shoir bolalarni ona-Vatanni sevishga, kerak bo‘lsa uning har bir qarich eri uchun eri uchun qon to‘kishga, hayvonlarni, ayniqsa, otlarni sevishga, ularni ehtiyotlab parvarish qilishga o‘rgatadi. “Olmaxon” ertak-dostonida Sobir ismli bolakayning o‘jarligi, qo‘pol- qo‘rsligi, olmaxonga nisbatan noo‘rin hatti-harakati tanqid qilinadi. T.Nizom marhum shoir Cho‘lpon to‘g‘risida “Cho‘lpon”, o‘zbek mumtoz adabiyotining otashin kuychilaridan biri Boborahim Mashrab haqida “Ruhi rvonim”, Qamchiq devoni to‘g‘risida “Devon” kabi dostonlari ijodkori hamdir. Safo Ochil Filologiya fanlari nomzodi, pedagogika fanlari doktori, O‘zbekiston Yozuvchilar uyushmasi a’zosi, O‘zbekiston xalq ta’limi a’lochisi. 1942-yil 20-mart kuni Xorazm viloyatining Yangiariq tumanida dunyoga kelgan. U boshlang‘ich ta’limni shu tumandagi “Olg‘a” va Oxunboboev nomli maktablarda oldi, keyin esa Bog‘ot tumanidagi Narimonov nomli o‘rta maktabni tamomladi. U 1958-yilda Toshkent davlat chet tillar pedagogika institutining nemis tili fakultetiga kirib, uni nemis tili, o‘zbek tili va adabiyoti ixtisosligi bo‘yicha tugatdi. So‘ngra S.Ochil uzoq yillar Xorazm davlat pedagogika institutida o‘qituvchi, dotsent, bkafedra mudiri lavozimlarida ishlab, malakali kadrlar tayyorlash ishlarida samarali faoliyat ko‘rsatdi. Hozirda S.Ochil “O‘qituvchi” nashriyotining “O‘zbek tili va adabiyoti, pedagogika” adabiyotlari tahririyatini boshqarmoqda. Shuningdek, u Nizomiy nomidagi Toshkent davlat pedagogika universitetining professori sifatida O‘zekiston xalq ta’limi tizimi uchun malakali o‘qituvchi-kadrlar tayyorlashga o‘z hissasini qo‘shmoqda. S.Ochil ijodiy faoliyatini 1955-yilda boshlagan bo‘lib, u bolalarbop she’rlar mashq qildi. Shoir ramziy ifodalar orqali o‘zining falsafiy fikrlarini bolalar tilida jaonlantirishga harakat qildi. Bu o‘rinda “Kungaboqar” she’ri diqqatga loyiq. Kungaboqar muloyimdir, Uyati bor,  
 
O‘ziga xos qiziq, ajib  
Odati bor - 
Tunga yerga, kunduz esa 
Kunga boqar. 
Shu boisdan yeru kunga 
Birday yoqar. 
Qorni to‘ygach, “yig‘ib olar” 
U esini. 
Quyoshga ham ko‘rsatadi 
Yelkasini... 
Bu she’rda o‘zbek xalq og‘zaki ijodiga xos botiniy parallelizm uslubi 
gavdalangan. Kungaboqarning o‘ziga xos xusiyatlari, o‘sish, “yashash” tarzi 
yashirin ravishda insonga qiyoslanadi. 
“Soyam bilan o‘ynayman” she’rida ayrim subutsizlar timsoli yorqin 
ifodalangan. Bola o‘z soyasi bilan do‘st tutinadi, o‘ynaydi. Biroq soya esa yursa 
yuradi, tursa turadi. 
“Po‘m” desam-da 
Ergashib kelar. 
Undan odam  
Qanday qutilar? 
Shoirning “Qo‘rqoqlik” she’ridagi yosh lirik qahramon nohaqlikka, 
adolatsizlikka loqaydlikka qarshi isyon ko‘taradi. 
Sizni ham men singari, 
Birov nohaq urganmi? 
Shunda do‘stingiz chetda 
Yordam bermay turganmi? 
“Yarador qushcha” she’rida ilgari surilgan badiiy-pedagogik g‘oya 
qushlarga nisbatan mehr, g‘amxo‘rlik tuyg‘ularini shakllantirishga yordam beradi.  
Tushdagidek ne uchun,  
Uchib yura olmayman. 
O‘ziga xos qiziq, ajib Odati bor - Tunga yerga, kunduz esa Kunga boqar. Shu boisdan yeru kunga Birday yoqar. Qorni to‘ygach, “yig‘ib olar” U esini. Quyoshga ham ko‘rsatadi Yelkasini... Bu she’rda o‘zbek xalq og‘zaki ijodiga xos botiniy parallelizm uslubi gavdalangan. Kungaboqarning o‘ziga xos xusiyatlari, o‘sish, “yashash” tarzi yashirin ravishda insonga qiyoslanadi. “Soyam bilan o‘ynayman” she’rida ayrim subutsizlar timsoli yorqin ifodalangan. Bola o‘z soyasi bilan do‘st tutinadi, o‘ynaydi. Biroq soya esa yursa yuradi, tursa turadi. “Po‘m” desam-da Ergashib kelar. Undan odam Qanday qutilar? Shoirning “Qo‘rqoqlik” she’ridagi yosh lirik qahramon nohaqlikka, adolatsizlikka loqaydlikka qarshi isyon ko‘taradi. Sizni ham men singari, Birov nohaq urganmi? Shunda do‘stingiz chetda Yordam bermay turganmi? “Yarador qushcha” she’rida ilgari surilgan badiiy-pedagogik g‘oya qushlarga nisbatan mehr, g‘amxo‘rlik tuyg‘ularini shakllantirishga yordam beradi. Tushdagidek ne uchun, Uchib yura olmayman.  
 
Yarador qushchamni men 
Nahot ko‘ra olmayman. 
S.Ochil “Tog‘ lavhalari” (turkum), “Mudraydi qishloq”, “Ey, qor”, “Qor 
bola”, “Qish”, “Oqshom”, “Ko‘klam qo‘shig‘i” she’rlarida tabiat manzaralarini 
chizish orqali bolalarning estetik didini shaklantirish, “Kurashchi bola” da sportga 
mehr, 
“Xazonlarni 
supurmang”da 
insonparvarlik, 
“Yaxshilik 
yovlari”da 
ezgulikning yovuzlik ustidan tantana qilishi, boshqa ko‘pgina esa she’rlarida 
Vatanga muhabbat, ota-onaga hurmat singari tuyg‘ular rango-rang bo‘yoqlarda 
chizilgan. 
S.Ochil bolalar qo‘shiqchiligini rivojlantirishga samarali ta’sir qilgan 
shoirdir. “Gul ekaman”, “O‘z tilim”, “Ota-ona duosi”, “Osmoning tiniq bo‘lsin” 
singari she’rlar shular jumlasidandir. 
S.Ochilning “Qarg‘a va bulbul”, “Ilon va tipratikon”, “Tuya bilan kuchuk”, 
“Tovuq va simob pontomimasi”, “Qurbaqa va sigaret” singari masallari badiiy 
yuksak mahorat bilan bitilganki, ular bolalarning diqqatini o‘ziga tortadi. 
Shoirning “Gavhartosh” ertak dostoni xalq ichida tildan-tilga ko‘chib 
yurgan afsona bir syujet-voqea asosiga qurilgan bo‘lib, unda ota qadri, uning 
ma’naviy-axloqiy hikmatlari badiiy ifodasini topgan. Dostonning lirik qahramoni 
muayyan jamiyatda asrlar osha ahloqiy qonuniyatga aylanib qolgan urf-udum va 
an’analarga qarshi bosh ko‘taradi. 
Farmonigga ming la’nat, ey shoh, 
Farmonigdan o‘rgildik, tojdor. 
Udumlaring tufayli, evoh, 
Nahot bola Otaga ag‘yor! 
S.Ochilning “Burgut”, “Nodir pahlavon”, “Temirchi bobo va boyo‘g‘li” 
kabi ertaklari ham bolalarning ma’naviy-ahloqiy va estetik tarbiyasida muhim 
ahamiyat ksb etadi. Umuman olganda, shoir va olim S.Ochilning deyarli barcha 
asarlari milliy istiqlol g‘oyasi bilan sug‘orilgan bo‘lib, ular milliy bolalar 
adabiyotining ravnaq topishida muhim o‘rinni egallaydi. 
Yarador qushchamni men Nahot ko‘ra olmayman. S.Ochil “Tog‘ lavhalari” (turkum), “Mudraydi qishloq”, “Ey, qor”, “Qor bola”, “Qish”, “Oqshom”, “Ko‘klam qo‘shig‘i” she’rlarida tabiat manzaralarini chizish orqali bolalarning estetik didini shaklantirish, “Kurashchi bola” da sportga mehr, “Xazonlarni supurmang”da insonparvarlik, “Yaxshilik yovlari”da ezgulikning yovuzlik ustidan tantana qilishi, boshqa ko‘pgina esa she’rlarida Vatanga muhabbat, ota-onaga hurmat singari tuyg‘ular rango-rang bo‘yoqlarda chizilgan. S.Ochil bolalar qo‘shiqchiligini rivojlantirishga samarali ta’sir qilgan shoirdir. “Gul ekaman”, “O‘z tilim”, “Ota-ona duosi”, “Osmoning tiniq bo‘lsin” singari she’rlar shular jumlasidandir. S.Ochilning “Qarg‘a va bulbul”, “Ilon va tipratikon”, “Tuya bilan kuchuk”, “Tovuq va simob pontomimasi”, “Qurbaqa va sigaret” singari masallari badiiy yuksak mahorat bilan bitilganki, ular bolalarning diqqatini o‘ziga tortadi. Shoirning “Gavhartosh” ertak dostoni xalq ichida tildan-tilga ko‘chib yurgan afsona bir syujet-voqea asosiga qurilgan bo‘lib, unda ota qadri, uning ma’naviy-axloqiy hikmatlari badiiy ifodasini topgan. Dostonning lirik qahramoni muayyan jamiyatda asrlar osha ahloqiy qonuniyatga aylanib qolgan urf-udum va an’analarga qarshi bosh ko‘taradi. Farmonigga ming la’nat, ey shoh, Farmonigdan o‘rgildik, tojdor. Udumlaring tufayli, evoh, Nahot bola Otaga ag‘yor! S.Ochilning “Burgut”, “Nodir pahlavon”, “Temirchi bobo va boyo‘g‘li” kabi ertaklari ham bolalarning ma’naviy-ahloqiy va estetik tarbiyasida muhim ahamiyat ksb etadi. Umuman olganda, shoir va olim S.Ochilning deyarli barcha asarlari milliy istiqlol g‘oyasi bilan sug‘orilgan bo‘lib, ular milliy bolalar adabiyotining ravnaq topishida muhim o‘rinni egallaydi.  
 
Anvar Obidjon O‘zbekiston xalq shoiri, adib va dramaturg. 1947-yilda 
Farg‘ona viloyatining Oltiariq tumanida tavallud topgan. Hozirgi O‘zbekiston 
milliy universitining jurnalistika fakultetini tamomlagan. U bir qator gazeta va 
jurnallarda xodim, bo‘lim mudiri bo‘lib ishlagan. “Cho‘lpon” nashriyotida bosh 
muharrir, direktor lavozimlarida faoliyat ko‘rsatgan. 
A.Obidjonning 
1974-yilda 
“Ona 
yer”, 
1980-yilda 
“Bahromning 
hikoyalari”, 1983-yilda “Ey, yorug‘ dunyo”, “Olovjon va uning do‘stlari”, 1985-
yilda “Ketmagil”, “Bezgak shamol”, 1986-yilda “Masxaraboz bola”, 1987-yilda 
“Akang qarag‘ay Gumat”, “Juda qiziq voqea”, 1988-yilda “Oltin yurakli 
avtobola”, 1989-yilda “Dahshatli mishpolvon”, 1990-yilda “Yerliklar”, 1992-yilda 
“Alamazon va Gulmat hangomasi”, 1993-yilda “Ajoyibxona”, 1994-yilda 
“Meshpolvonning janglari”, 1996-yilda “Alisher va Xusayin yoki uch o‘g‘ri”, 
1999-yilda “Oltiariq hangomalari”, 2001-yilda “Bulbulning cho‘pchaklari” qator 
to‘plamlari chop etilgan. 
A.Obidjonning “Latifachi oyim” she’ri nafaqat shoirning, balki butun 
o‘zbek bolalar adabiyotining katta yutug‘i hisoblanadi. Asarda bola ta’lim-
tarbiyasida xalq og‘zaki ijodining ahamiyati ochib beriladi.  
Qand uzatsa ham 
Oyim, 
Tinmay yig‘lar  
Guloyim. 
Aytgach qiziq  
“Afandi” 
Singlim darrov 
Yupanadi. 
Kichkintoylarni kelajakda sog‘lom, doyurak bo‘lib kamol topishlarida oila, 
atrof-muhitning ta’siri kuchli bo‘ladi. Bu g‘oya A.Obidjonning “Darboz bola” 
she’rida ko‘zga tashlanib turibdi.  
Langarcho‘pni mahkam ushla, 
O‘yna, lochin!  
Anvar Obidjon O‘zbekiston xalq shoiri, adib va dramaturg. 1947-yilda Farg‘ona viloyatining Oltiariq tumanida tavallud topgan. Hozirgi O‘zbekiston milliy universitining jurnalistika fakultetini tamomlagan. U bir qator gazeta va jurnallarda xodim, bo‘lim mudiri bo‘lib ishlagan. “Cho‘lpon” nashriyotida bosh muharrir, direktor lavozimlarida faoliyat ko‘rsatgan. A.Obidjonning 1974-yilda “Ona yer”, 1980-yilda “Bahromning hikoyalari”, 1983-yilda “Ey, yorug‘ dunyo”, “Olovjon va uning do‘stlari”, 1985- yilda “Ketmagil”, “Bezgak shamol”, 1986-yilda “Masxaraboz bola”, 1987-yilda “Akang qarag‘ay Gumat”, “Juda qiziq voqea”, 1988-yilda “Oltin yurakli avtobola”, 1989-yilda “Dahshatli mishpolvon”, 1990-yilda “Yerliklar”, 1992-yilda “Alamazon va Gulmat hangomasi”, 1993-yilda “Ajoyibxona”, 1994-yilda “Meshpolvonning janglari”, 1996-yilda “Alisher va Xusayin yoki uch o‘g‘ri”, 1999-yilda “Oltiariq hangomalari”, 2001-yilda “Bulbulning cho‘pchaklari” qator to‘plamlari chop etilgan. A.Obidjonning “Latifachi oyim” she’ri nafaqat shoirning, balki butun o‘zbek bolalar adabiyotining katta yutug‘i hisoblanadi. Asarda bola ta’lim- tarbiyasida xalq og‘zaki ijodining ahamiyati ochib beriladi. Qand uzatsa ham Oyim, Tinmay yig‘lar Guloyim. Aytgach qiziq “Afandi” Singlim darrov Yupanadi. Kichkintoylarni kelajakda sog‘lom, doyurak bo‘lib kamol topishlarida oila, atrof-muhitning ta’siri kuchli bo‘ladi. Bu g‘oya A.Obidjonning “Darboz bola” she’rida ko‘zga tashlanib turibdi. Langarcho‘pni mahkam ushla, O‘yna, lochin!  
 
Botirlarning ko‘nglin xushla, 
O‘yna, lochin!  
Qo‘rqoq esa havas qilmay, 
Turaversin. 
Ehtiyot bo‘l, deb maslahat 
Beraversin. 
A.Obidjonning “Vatan” asarida vayronada yashaydigan Boyqush o‘z 
hayotida mamnun, vayronasi bilan shod. Negaki, vayrona bo‘lsa ham o‘z uyi bor. 
- Senga bitta savol, 
Menga quloq sol hoy, qush. 
Vayronada yashaysan, 
Noming esa naq Boyqush. 
Ayt-chi nahot sen boysan? 
- Asl boylik neligin  
Tushunmaysan, chamasi, 
Bu – vayrona bo‘lsa ham, 
O‘zimniki, hammasi, 
Shuning uchun men boyman. 
A.Obidjon o‘zbek adabiyotida o‘ziga xos maktab yaratgan shoirlardan biri 
hisoblanadi. Buni ko‘proq uning turli buyumlar, jonzotlar, o‘simliklar haqida 
yaatgan asarlarida ko‘zga tashlanadi. G‘azal janrida yaratgan “Bulbulning 
salomnomalari” o‘zbek bolalar adabiyotida katta voqea bo‘ldi. Bu asarda turli xil 
narsalarning o‘ziga xos qirralari ochib beriladi. 
A.Obidjonning o‘nlab qissa va dostonlari, ertak va dramalari bolalar 
qo‘lidan tushmay kelayotir. 
Hamza 
Imomberdiev 
1954-yilda 
Qozog‘iston 
Respublikasining 
Chimkent viloyatining Suzoq qishlog‘ida dehqon oilasida tavallud topdi. Hozirgi 
Nizomiy nomli Toshkent davlat pedagogika universitetining filologiya fakultetida 
o‘qidi. H.Imomberdiev o‘z faoliyatini o‘z mehnat faoliyatini “Tong yulduzi” 
gazetasida boshladi. Umrining so‘nggi o‘n yilini esa “Cho‘lpon” nashriyotida 
Botirlarning ko‘nglin xushla, O‘yna, lochin! Qo‘rqoq esa havas qilmay, Turaversin. Ehtiyot bo‘l, deb maslahat Beraversin. A.Obidjonning “Vatan” asarida vayronada yashaydigan Boyqush o‘z hayotida mamnun, vayronasi bilan shod. Negaki, vayrona bo‘lsa ham o‘z uyi bor. - Senga bitta savol, Menga quloq sol hoy, qush. Vayronada yashaysan, Noming esa naq Boyqush. Ayt-chi nahot sen boysan? - Asl boylik neligin Tushunmaysan, chamasi, Bu – vayrona bo‘lsa ham, O‘zimniki, hammasi, Shuning uchun men boyman. A.Obidjon o‘zbek adabiyotida o‘ziga xos maktab yaratgan shoirlardan biri hisoblanadi. Buni ko‘proq uning turli buyumlar, jonzotlar, o‘simliklar haqida yaatgan asarlarida ko‘zga tashlanadi. G‘azal janrida yaratgan “Bulbulning salomnomalari” o‘zbek bolalar adabiyotida katta voqea bo‘ldi. Bu asarda turli xil narsalarning o‘ziga xos qirralari ochib beriladi. A.Obidjonning o‘nlab qissa va dostonlari, ertak va dramalari bolalar qo‘lidan tushmay kelayotir. Hamza Imomberdiev 1954-yilda Qozog‘iston Respublikasining Chimkent viloyatining Suzoq qishlog‘ida dehqon oilasida tavallud topdi. Hozirgi Nizomiy nomli Toshkent davlat pedagogika universitetining filologiya fakultetida o‘qidi. H.Imomberdiev o‘z faoliyatini o‘z mehnat faoliyatini “Tong yulduzi” gazetasida boshladi. Umrining so‘nggi o‘n yilini esa “Cho‘lpon” nashriyotida  
 
kichkintoylar uchun katta adabiyot chop etadigan maskanda muharrirlik bilan 
o‘tkazdi. 
Shoir asarlari rang-barang. U har bir katta-kichik asarida kenja kitobxon 
do‘stlarini nimagadir o‘rgatadi, o‘rganishga, ibrat olishga, turmushda xulosa 
chiqarib yashashga chorlaydi. “Tarbiyachi” asari buning yorqin isboti bo‘la oladi.  
Tunov kuni futbolga  
Ketayotsam tez shoshib, 
Ko‘zi ojiz chol yo‘lda 
Turgan ekan adashib. 
Ikkilanib turdim men, 
Bir z xayol surdim men. 
Futbol zavqi bir dunyo,  
Yo‘lni to‘pga berdim men. 
To‘pga tegmasdan oyoq 
Qaytardiki izimga. 
Qarshi chiqmoq foydasiz, 
Qayga boray da’voga? 
Qo‘llaridan olib tez, 
Yo‘l ko‘rsatdim boboga. 
Inson hayotda sog‘lom, tetik, qo‘rqmas jasoratli bo‘lib kamol topishi zarur. 
Mabodo u soyasidan ham cho‘chib, hadiksirab, qo‘rqib yashaydigan bo‘lsa, 
bunday bola kelajakda omadsiz, tolesiz bo‘lib qoladi.  
H.Imomberdiev “Yolg‘izlikda” she’rida xuddi shu masala ustida to‘xtaladi. 
Bilsak Botir bir palla 
Qo‘shiq aytib baralla 
Madad berib baralla 
Botbot qqarab iziga  
Qo‘rqinchdan qochib borar. 
H.Imomberdiev 1997-yila vafot etgan. 
 
kichkintoylar uchun katta adabiyot chop etadigan maskanda muharrirlik bilan o‘tkazdi. Shoir asarlari rang-barang. U har bir katta-kichik asarida kenja kitobxon do‘stlarini nimagadir o‘rgatadi, o‘rganishga, ibrat olishga, turmushda xulosa chiqarib yashashga chorlaydi. “Tarbiyachi” asari buning yorqin isboti bo‘la oladi. Tunov kuni futbolga Ketayotsam tez shoshib, Ko‘zi ojiz chol yo‘lda Turgan ekan adashib. Ikkilanib turdim men, Bir z xayol surdim men. Futbol zavqi bir dunyo, Yo‘lni to‘pga berdim men. To‘pga tegmasdan oyoq Qaytardiki izimga. Qarshi chiqmoq foydasiz, Qayga boray da’voga? Qo‘llaridan olib tez, Yo‘l ko‘rsatdim boboga. Inson hayotda sog‘lom, tetik, qo‘rqmas jasoratli bo‘lib kamol topishi zarur. Mabodo u soyasidan ham cho‘chib, hadiksirab, qo‘rqib yashaydigan bo‘lsa, bunday bola kelajakda omadsiz, tolesiz bo‘lib qoladi. H.Imomberdiev “Yolg‘izlikda” she’rida xuddi shu masala ustida to‘xtaladi. Bilsak Botir bir palla Qo‘shiq aytib baralla Madad berib baralla Botbot qqarab iziga Qo‘rqinchdan qochib borar. H.Imomberdiev 1997-yila vafot etgan.  
 
Nazorat testlari: 
1.Quyidagi misralar Qambar Otaning qaysi she’ridan olingan?  
Jalayu do‘l bo‘lsang ham 
Qarshilar maysa, yaproq 
Kutadi sel bo‘lsang ham 
Bag‘ri keng ona tuproq. 
A.“Oq bulut, ko‘k bulut” 
B. “Vatanni yashnataylik” 
C. “Mehribonlar” 
D. “Fikrim o‘sar” 
2. Qambar Otaning “Do‘stlik kerak”, “Qalam deydi”, “Men otimni 
taqaladim”, “Asl bobo”, “Go‘zal odob, a’lo xulq”, “Mehribonlar”, “Vatanni 
yashnataylik”, “Kitob olib bersangiz”, “Bog‘cha opam”, “Fikrim o‘sar”, 
“Bog‘chamizda” she’rlari qaysi yoshdagi bolalarga mo‘ljallangan?  
A.Maktabgacha va kichik maktab yoshidagi bolalarga 
B. Maktab yoshidagi bolalarga  
C. Yoshlar va o‘spirinlarga 
D. Kichik maktab yoshidagi bolalarga 
3. Halim Qambar Otaning qaysi she’ri qahramoni?  
A. “Kitob olib bersangiz” 
B. “Men otimni taqaladim” 
C. “Go‘zal odob, a’lo xulq” 
D. “Qalam deydi” 
4. To‘lan Nizomning qaysi she’rlari cho‘l, cho‘llarni bog‘u-bo‘stonga 
aylantirayotgan cho‘lquvar va ularning farzandlariga atalgan?  
A.“Cho‘pon bola”, “Bo‘z”, “Daryo va men”, “Yoshligim qaydasan?”, 
“Do‘stimga”, “Yo‘llar”, “Bolalikka qaytish”, “Qaldirg‘och” 
B. “Manzara”, “Oftob ishqi”, “Yoshligim qaydasan?”, “Do‘stimga”, “Ilk qor”, 
“Shabboda”, “Muz” 
C. “Bo‘z”, “Daryo va men”, “Manzara”, “Oftob ishqi”, “Yoshligim qaydasan?” 
Nazorat testlari: 1.Quyidagi misralar Qambar Otaning qaysi she’ridan olingan? Jalayu do‘l bo‘lsang ham Qarshilar maysa, yaproq Kutadi sel bo‘lsang ham Bag‘ri keng ona tuproq. A.“Oq bulut, ko‘k bulut” B. “Vatanni yashnataylik” C. “Mehribonlar” D. “Fikrim o‘sar” 2. Qambar Otaning “Do‘stlik kerak”, “Qalam deydi”, “Men otimni taqaladim”, “Asl bobo”, “Go‘zal odob, a’lo xulq”, “Mehribonlar”, “Vatanni yashnataylik”, “Kitob olib bersangiz”, “Bog‘cha opam”, “Fikrim o‘sar”, “Bog‘chamizda” she’rlari qaysi yoshdagi bolalarga mo‘ljallangan? A.Maktabgacha va kichik maktab yoshidagi bolalarga B. Maktab yoshidagi bolalarga C. Yoshlar va o‘spirinlarga D. Kichik maktab yoshidagi bolalarga 3. Halim Qambar Otaning qaysi she’ri qahramoni? A. “Kitob olib bersangiz” B. “Men otimni taqaladim” C. “Go‘zal odob, a’lo xulq” D. “Qalam deydi” 4. To‘lan Nizomning qaysi she’rlari cho‘l, cho‘llarni bog‘u-bo‘stonga aylantirayotgan cho‘lquvar va ularning farzandlariga atalgan? A.“Cho‘pon bola”, “Bo‘z”, “Daryo va men”, “Yoshligim qaydasan?”, “Do‘stimga”, “Yo‘llar”, “Bolalikka qaytish”, “Qaldirg‘och” B. “Manzara”, “Oftob ishqi”, “Yoshligim qaydasan?”, “Do‘stimga”, “Ilk qor”, “Shabboda”, “Muz” C. “Bo‘z”, “Daryo va men”, “Manzara”, “Oftob ishqi”, “Yoshligim qaydasan?”  
 
D. “Bolalikka qaytish”, “Qaldirg‘och”, “Yoshligim qaydasan?”, “Do‘stimga”,“Ilk 
qor” 
5. Sobir ismli bolakayning o‘jarligi, qo‘pol-qo‘rsligi, hayvonlarga nisbatan 
noo‘rin xatti-harakati To‘lan Nizomning qaysi asarida tanqid qilinadi? 
A. “Olmaxon” ertak-dostonida 
B. “Boychibor” ertak-dostonida 
C. “Ruhi rvonim” dostonida 
D. “Devon” dostonida 
6. Safo Ochilning qaysi she’rida o‘zbek xalq og‘zaki ijodiga xos botiniy 
parallelizm uslubi gavdalangan?  
A. “Kungaboqar” 
B. “Soyam bilan o‘ynayman” 
C. “Qo‘rqoqlik”   
D.“Yarador qushcha” 
7. Safo Ochilning qaysi she’rida ezgulikning yovuzlik ustidan tantana qilishi 
aks ettirilgan? 
A.“Yaxshilik yovlari” 
B.“Mudraydi qishloq” 
C. “Qor bola”  
D.“Oqshom” 
8. Safo Ochilning masallari qaysi qatorda to‘g‘ri ko‘rsatilgan?  
A.“Qarg‘a va bulbul”, “Ilon va tipratikon”, “Tuya bilan kuchuk”, “Tovuq va simob 
pontomimasi”, “Qurbaqa va sigaret” 
B.“Gul ekaman”, “Tuya bilan kuchuk”, “Ota-ona duosi”, “Osmoning tiniq bo‘lsin” 
C.“Burgut”, “Nodir pahlavon”, “O‘z tilim” ,“Temirchi bobo va boyo‘g‘li” 
D.“Ilon va tipratikon”, “Tuya bilan kuchuk”, “Burgut”, “Nodir pahlavon”, “O‘z 
tilim” 
9. Anvar Obidjonning qaysi asarida bola ta’lim-tarbiyasida xalq og‘zaki 
ijodining ahamiyati ochib beriladi?  
A. “Latifachi oyim” 
D. “Bolalikka qaytish”, “Qaldirg‘och”, “Yoshligim qaydasan?”, “Do‘stimga”,“Ilk qor” 5. Sobir ismli bolakayning o‘jarligi, qo‘pol-qo‘rsligi, hayvonlarga nisbatan noo‘rin xatti-harakati To‘lan Nizomning qaysi asarida tanqid qilinadi? A. “Olmaxon” ertak-dostonida B. “Boychibor” ertak-dostonida C. “Ruhi rvonim” dostonida D. “Devon” dostonida 6. Safo Ochilning qaysi she’rida o‘zbek xalq og‘zaki ijodiga xos botiniy parallelizm uslubi gavdalangan? A. “Kungaboqar” B. “Soyam bilan o‘ynayman” C. “Qo‘rqoqlik” D.“Yarador qushcha” 7. Safo Ochilning qaysi she’rida ezgulikning yovuzlik ustidan tantana qilishi aks ettirilgan? A.“Yaxshilik yovlari” B.“Mudraydi qishloq” C. “Qor bola” D.“Oqshom” 8. Safo Ochilning masallari qaysi qatorda to‘g‘ri ko‘rsatilgan? A.“Qarg‘a va bulbul”, “Ilon va tipratikon”, “Tuya bilan kuchuk”, “Tovuq va simob pontomimasi”, “Qurbaqa va sigaret” B.“Gul ekaman”, “Tuya bilan kuchuk”, “Ota-ona duosi”, “Osmoning tiniq bo‘lsin” C.“Burgut”, “Nodir pahlavon”, “O‘z tilim” ,“Temirchi bobo va boyo‘g‘li” D.“Ilon va tipratikon”, “Tuya bilan kuchuk”, “Burgut”, “Nodir pahlavon”, “O‘z tilim” 9. Anvar Obidjonning qaysi asarida bola ta’lim-tarbiyasida xalq og‘zaki ijodining ahamiyati ochib beriladi? A. “Latifachi oyim”  
 
B. “Alisher va Xusayin yoki uch o‘g‘ri”  
C.“Oltiariq hangomalari” 
D. “Bulbulning cho‘pchaklari” 
10. A.Obidjonning qaysi asarida vayronada yashaydigan Boyqush o‘brazi aks 
ettirilgan? 
A. “Vatan” 
B. “Bulbulning salomnomalari” 
C. “Darboz bola” 
D. “Latifachi oyim” 
11. 
“Quvnoqlar 
quvonchi”, “Shokaladxo‘rlar”, “Kulgi shaharchasi”, 
“G‘aroyib pufak”, “Oydagi tomosha”, “Qutichada mitticha”, “Lofchilar-
aldoqchilar”, “G‘aroyib kent hangomalari”, “Bir kunlik mo‘jiza” kabi 
kitoblar muallifini toping. 
A. H.Imomberdiev 
B. A.Obidjon 
C. S. Ochil 
D. F.Musajon 
12.Qambar Otaning qaysi she’ri bor-yo‘g‘i sakkiz misradan iborat bo‘lishiga 
qaramasdan muhim g‘oyaviy ahamiyatga ega?  
A. “Vatanni yashnataylik” 
B. “Go‘zal odob, a’lo xulq” 
C. “Mehribonlar” 
D. “Fikrim o‘sar” 
13. To‘lan Nizom o‘zbek mumtoz adabiyotining otashin kuychilaridan biri 
Boborahim Mashrab haqida qanday asar yaratgan? 
A. “Oftob ishqi” 
B. “Yoshligim qaydasan?” 
C. “Ruhi ravonim”  
D. “Bolalikka qaytish” 
B. “Alisher va Xusayin yoki uch o‘g‘ri” C.“Oltiariq hangomalari” D. “Bulbulning cho‘pchaklari” 10. A.Obidjonning qaysi asarida vayronada yashaydigan Boyqush o‘brazi aks ettirilgan? A. “Vatan” B. “Bulbulning salomnomalari” C. “Darboz bola” D. “Latifachi oyim” 11. “Quvnoqlar quvonchi”, “Shokaladxo‘rlar”, “Kulgi shaharchasi”, “G‘aroyib pufak”, “Oydagi tomosha”, “Qutichada mitticha”, “Lofchilar- aldoqchilar”, “G‘aroyib kent hangomalari”, “Bir kunlik mo‘jiza” kabi kitoblar muallifini toping. A. H.Imomberdiev B. A.Obidjon C. S. Ochil D. F.Musajon 12.Qambar Otaning qaysi she’ri bor-yo‘g‘i sakkiz misradan iborat bo‘lishiga qaramasdan muhim g‘oyaviy ahamiyatga ega? A. “Vatanni yashnataylik” B. “Go‘zal odob, a’lo xulq” C. “Mehribonlar” D. “Fikrim o‘sar” 13. To‘lan Nizom o‘zbek mumtoz adabiyotining otashin kuychilaridan biri Boborahim Mashrab haqida qanday asar yaratgan? A. “Oftob ishqi” B. “Yoshligim qaydasan?” C. “Ruhi ravonim” D. “Bolalikka qaytish”  
 
14. H.Imomberdiev inson hayotda sog‘lom, tetik, qo‘rqmas jasoratli bo‘lib 
kamol topishi zarurligi, hadiksirab, qo‘rqib yashaydigan bo‘lsa, bunday bola 
kelajakda omadsiz, tolesiz bo‘lib qoladi, degan fikrlarni qaysi asarida aks 
ettiradi?  
A. “Yolg‘izlikda” 
B. “Tarbiyachi” 
C. “Lofchilar-aldoqchilar” 
D. “Kulgu shaharchasi” 
15. Anvar Obidjonning “Bulbulning salomnomalari” asari qanday janrda 
yozilgan?  
A.  to‘rtlik 
B.  masnaviy 
C . g‘azal 
D.  muhammas 
16. Safo Ochil qaysi she’rida o‘zining falsafiy fikrlarini bolalar tilida 
jonlantirishga harakat qiladi?   
A. “Kungaboqar” 
B. “Soyam bilan o‘ynayman” 
C. “Qo‘rqoqlik”   
D.“Yarador qushcha” 
17. H.Imomberdievning “Lofchilar-aldoqchilar she’rida she’r yodlashmi, 
masala yechishni kim uddalaydi? 
A. Ali 
B.  It  
C. Bali  
D.  avtoruchka 
18. Qambar Otaning qaysi  asarida “Farzand aziz, odobi undan aziz” maqoli 
atrofida gap boradi? 
A. “Erka egizaklar” 
B. “Men otimni taqaladim” 
14. H.Imomberdiev inson hayotda sog‘lom, tetik, qo‘rqmas jasoratli bo‘lib kamol topishi zarurligi, hadiksirab, qo‘rqib yashaydigan bo‘lsa, bunday bola kelajakda omadsiz, tolesiz bo‘lib qoladi, degan fikrlarni qaysi asarida aks ettiradi? A. “Yolg‘izlikda” B. “Tarbiyachi” C. “Lofchilar-aldoqchilar” D. “Kulgu shaharchasi” 15. Anvar Obidjonning “Bulbulning salomnomalari” asari qanday janrda yozilgan? A. to‘rtlik B. masnaviy C . g‘azal D. muhammas 16. Safo Ochil qaysi she’rida o‘zining falsafiy fikrlarini bolalar tilida jonlantirishga harakat qiladi? A. “Kungaboqar” B. “Soyam bilan o‘ynayman” C. “Qo‘rqoqlik” D.“Yarador qushcha” 17. H.Imomberdievning “Lofchilar-aldoqchilar she’rida she’r yodlashmi, masala yechishni kim uddalaydi? A. Ali B. It C. Bali D. avtoruchka 18. Qambar Otaning qaysi asarida “Farzand aziz, odobi undan aziz” maqoli atrofida gap boradi? A. “Erka egizaklar” B. “Men otimni taqaladim”  
 
C. “Go‘zal odob, a’lo xulq” 
D. “Qalam deydi” 
19. “Olmaxon” ertak-dostonida Sobir ismli bolakayning o‘jarligi, qo‘pol-
qo‘rsligi, hayvonlarga nisbatan noo‘rin xatti-harakatini kim taqiqlaydi?    
A. o‘qituvchisi 
B.  Buvisi 
C.  qoravul 
D.  oqsoqol 
 
20. Safo Ochilning “Burgut” ertak-dostonida yigit nima uchun yurtini tark 
etadi?  
A Zamindorning tazyiqi sababli 
B. Xaqsizlikni isbot qilolmagani sababli 
C.  Ajdahoni qidirib topishi zarurligi  sababli 
D. Onasidan judo bo‘lganligi sababli 
21. A.Obidjonning “So‘nggi ахbоrоt” she’rida o‘sаl bo‘lib yotib qolgan obraz 
qaysi?  
A. gilos  
B. tarvuz  
C. anjir 
D.  olma 
C. “Go‘zal odob, a’lo xulq” D. “Qalam deydi” 19. “Olmaxon” ertak-dostonida Sobir ismli bolakayning o‘jarligi, qo‘pol- qo‘rsligi, hayvonlarga nisbatan noo‘rin xatti-harakatini kim taqiqlaydi? A. o‘qituvchisi B. Buvisi C. qoravul D. oqsoqol 20. Safo Ochilning “Burgut” ertak-dostonida yigit nima uchun yurtini tark etadi? A Zamindorning tazyiqi sababli B. Xaqsizlikni isbot qilolmagani sababli C. Ajdahoni qidirib topishi zarurligi sababli D. Onasidan judo bo‘lganligi sababli 21. A.Obidjonning “So‘nggi ахbоrоt” she’rida o‘sаl bo‘lib yotib qolgan obraz qaysi? A. gilos B. tarvuz C. anjir D. olma