HOZIRGI DAVRDA JAHON MAMLAKATLARI BOSHLANG'ICH
TA'LIM TIZIMI TARIXI VA PEDAGOGIKA FANI RIVOJI.
REJA:
1.Jahon mamlakatlari ta'lim tizimi. Iqtisodiy rivojlangan davlatlar ta'lim tizimi.
Rossiya ta’lim tizmi.
2.Ta'lim modellari. XXI asr jahon ta'lim tizimidagi global tendensiyalar.
3.Xalqaro loyihalar va ta'lim dasturlari.Amerika Qo'shma shtatlarida ta'lim tizimi.
4. Yaponiyada ta'lim tizimi. Janubiy Koreyada ta'lim tizimi.
5.Finlyandiya ta'lim tizimi. Germaniyada ta'lim tizimi.
Tayanch so’zlar: Yaponiya ta’lim tizimi, Germaniya ta’lim tizimi, Buyuk Britaniya
ta’lim tizimi, «Gomogenlar>, «Yarim gomogen», «Gegeron», «Ixtisos maktablari»,
«Davlat maktablari», «Xususiy maktablar», «Oraliq maktablar», «Kollejlar»,
«Dorilfununlar».
Rivojlangan xorijiy davlatlardagi ta’lim — tarbiya, maktab va maorif ishlarining
yo’lga qo’iilishi.ahonning yuksak darajada taraqqiy etgan davlatlarda ta’lim-tarbiya
ishlarining yo’lga qo’yilishi, maktablarda amalga oshirilganini o’rganish orqali biz
mustaqil respublikamiz milliy ta’lim tizimlarini yangitdan tashkil qilishda, ta’lim
tarbiyada, maktab ishini tashkil etishda eskirib, o’z dolzarbligini yo’qotib borayotgan
faoliyat shakllari va usullaridan tezroq xalos bo’lish, uni munosib tarzda yangilashda
qo’shimcha boy manbalarga ham ega bo’lamiz. Zotan, hozirgi zamon ta’limida davlat
va jamiyat talabi va manfaatlari aks etib turishi kerak.
Ilmiy-texnika taraqqiyoti, yangi texnologik revolyutsiya sharoitida muvaffaqiyatli
faoliyat ko’rsata oladigan jamiyat a’zolarini yetishtirib berish, yosh avlodni kasb-
xunarga yo’naltirish hamda o’rta ta’limning ko’p variantli uchinchi bosqichini joriy
etish, ta’lim-tarbiya berishda eng ilg’or pedagogik vositalarni qo’llash, ta’limda
tashabbuskorlik va ijodkorlikka keng yo’l ochish, uning eng maqbul tizimlarini
yaratish kabi chet el tajribalarini o’rganish maqsadga muvofiqdir. Bugungi kunda keng
ko’lamdagi islohotlarni o’z boshidan kechirayotgan bizning ta’limimiz uchun bu katta
axamiyatga ega. Keyingi yillarda chet el ta’limi bo’yicha ko’pgina maqolalar,
broshyuralar, qo’llanmalar chop etildi, unga bag’ishlab seminarlar, anjumanlar,
o’quvlar, uchrashuvlar o’tkazildi.
Rossiya ta'lim, ilm-fan va texnologiyalar sohasida jahon lider edi. Bu chet el
talabalari o'rtasida uning qabul uchun eng jozibador o'lkalardan biri qiladi. yuqori sifati
bilan bir qatorda, Rossiya ta'lim ustunligimizdir Shimoliy Amerika, Yevropa va boshqa
rivojlangan mamlakatlar mamlakatlar bilan solishtirganda nisbatan arzonroq (a talaba
qarorgohida, turar joy, shu jumladan o'quv yilida o'rtacha qiymati, 1500-3000 AQSh
dollari bo'lgan). Rossiya oliy maktab ba'zi 1300 muassasalari, akademiyalar va 300 dan
ortiq yo'nalishlar tayyorlashni ta'minlash universitetlar va oliy ta'lim, magistratura
dasturlari, aspiranturada va yashash mutaxassisliklar o'z ichiga oladi. Bundan tashqari,
ish mutaxassisliklar bo'yicha ta'lim ichiga oladi, kasb-hunar ta'limi mamlakatimiz
yuksak darajada rivojlangan tizimi.
Rossiya ta'lim asr an'analari davomida shakllangan butun dunyoda e'tirof etilgan
eng zamonaviy laboratoriyalar va ilmiy-texnik markazlari, malakali ilmiy va ilmiy-
pedagogik kadrlar, nufuzli diplom, kirish imkonini beradi.Rossiya universitetlarida
o'quv yili 10 oy (- 30 iyun 1 sentyabr) davom etadi. Maktab yili 2 davrga bo'linadi:
birinchi semestr: 1 sentyabr - 25 yanvar; Ikkinchi davr: Feb. 9 - 30 iyun. har bir davr
(yanvar va iyun) oxirida talabalar o'rganib fanlardan test va imtihonlarini topshirishadi.
Qishki ta'til (2 hafta: 25 yanvar 9 fevral), yoz dam (2 oy: 1 iyul bo'yicha Avgust 30)
davr o'rtasida talabalar dam bor. Qish va yoz dam olish, talabalar Rossiyada sarflash
mumkin yoki uyga borish.
Rossiya universitetlarida baholash tizimi tarixan besh ballik hosil qilgan: "5" -
ajoyib; «4» - yaxshi; "3" - Qoniqarli; "2" - qoniqarsiz; - "Muvaffaqiyat bilan o'tdi" va
"muvaffaqiyatsiz". eng past o'lim hisob "3" yoki "belgilangan-off» dir. Yaqinda Biroq,
odatdagidek Rossiya besh balli shkala bilan darajada faol u mumtoz baholash aylanadi
qaysi ajnabiylar stobalnoy ko'lami yanada tanish tomonidan ishlatiladi
vsemirnoprinyatye A Xona va C D E dunyoda Rossiya ta'lim tan oshirish doirasida, va
shunga o'xshash. Aasosiy o'quv dasturi bo'yicha xorijiy fuqarolarning Training to'la
vaqt va viza rejimi bilan chet el fuqarolari uchun vaqtinchalik (kechki) shakllarini
beradi. Vizasiz rejim bilan ta'lim fuqarolari) to'la vaqtli, bir qismi-vaqti, mumkin, va
sirtqi kurslarda.
Rossiya universitetlarida ta'lim rus tillarida olib boriladi. Ba'zi maxsus o'quv,
shuningdek, English (taxminan 20 mutaxassisliklar va ta'lim sohalarida) amalga
oshiriladi uchun. Agar o'quv nomzodlar tili bilimiga da intervyu qilingan borar, ingliz
tilida o'rganish uchun tanlasangiz. xalqaro test natijalari (boshqalar IELTS, TOEFL,
CAE, DALF, TCF,) ta'minlash talab qilinadi. Ingliz o'rganish dasturi Rossiya xorijiy
talabalar turar joy, to'liq aloqa va darsliklar tayyorlash davri ko'p ma'lumotlar bazasi
foydalanish uchun zarur bo'lgan rus tili, bir majburiy kurs o'z ichiga oladi.
Universitetlar bitiruvchilarining tahsil olayotgan so'ng daraja malakasini ko'rsatilgan
bir oliy ta'lim ko'rsatgan Rossiya milliy standarti diplomlar ( "Fan bakalavri", "Master
of Science», «mutaxassis muhandis mutaxassisi") va maxsus olasiz. "Yevropa dasturi",
ularni bu ta'lim yoki ish bilan yanada o'zaro tan olish va Evropa oliy ta'lim tashkil etish
to'g'risidagi Boloniya deklaratsiyasi ustida Lissabon konventsiyasini imzoladi 47
Evropa va boshqa mamlakatlarning har qanday diplomi ekvivalentligi olish imkonini
beradi - bitiruvchilari qo'shimcha hujjatni qabul qilish uchun tanlashingiz mumkin
mamlakatlar. barcha mamlakatlarda Rossiya diplom tan hukumatlararo va xalqaro
shartnomalar / shartnomalar asosida beriladi. Ayni paytda, Rossiya davlat oliy o'quv
yurtlari barcha diplom joyda dunyoda e'tirof etilgan.
Foundation Course uchun arizalar yil davomida amalga oshiriladi.asosiy ta'lim (1 va
undan keyingi yillarda) uchun arizalar bir vizasiz mamlakatlar uchun 15 avgust 1-iyun
har yili amalga oshirilgan va viza davlatlar uchun 15 iyul 1 iyundan bo'ladi. Darslar 1
sentyabr kuni boshlanadi.Talablari va ularni chiqarilgan mamlakat qonunlari asosida
xorijiy fuqarolarning ta'lim hujjatlarga qo'yiladigan talablar. Chet el fuqarosi unga
o'rganish, istalgan kasb yoki maydon uchun o'z vataniga bir universitet kiriting
huquqiga berishga o'quv hujjatlar, bor bo'lsa, u Rossiya universitetda qabul qilish
uchun murojaat qilish bilan bir xil huquqiga ega.
Hayot va sog'liq sug'urtasi o'rganish uchun Rossiyaga kelayotgan har bir xorijiy
fuqaroning uchun majburiy hisoblanadi. Tanlangan sug'urta dasturi qarab yiliga 160
250 AQSh dollarini, hayot va sog'liq sug'urtasi intervallarni qiymati.Orasida o'ziga xos
xususiyatlari Boloniya Konvensiyaga rioya etilishini va oliy ta'lim 2 bosqichli tizimiga
o'tish qaramay, ba'zi texnik va tibbiy ixtisosliklar uchun tabiatni muhofaza qilish
malaka "mutaxassis" aniqlanishi mumkin.Bundan tashqari, individual moddalariga
e'tibor kerak viza uzaytirish uchun murojaat qilish va migratsiya qonunchiligi buzilgani
uchun mamlakatdan deportatsiya qilinmaydi, ularning maktabga kelishga vaqt ichida
sizga yordam beradi, "Rossiya Federatsiyasi Tashqi Fuqarolarning huquqiy maqomi
to'g'risida" 115-FZ-son.
Bu bizning ta’lim tizimlarimizda, chet ellarda o’quv tarbiya ishlarining qo’yilishiga
etibor va qiziqishning tez sur’atlar bilan o’sib borayotganligidan dalolatdir. Xalq ta’limi
tizimlarida chet el ta’limini o’rganish bilan shug’ullanuvchi muassasalar ham tashkil
topmoqda. Xalq ta’limi vazirligidan tashqari bu masala bilan Respublika o’quv-
metodika markazida, pedagogika fanlari ilmiy tadqiqot instituti tarkibida maxsus
bo’limlar faoliyat ko’rsatmoqda, malaka oshirish markaziy instiutida bir qator
kafedralar ish bilan shug’ullanmoqdalar.CHet el ta’limi tizimlaridan bizning
mutaxassislarni voqif qilishda BMTning O’zbekistondagi vakolatxonasi, elchixonalar,
AQSHning Tinchilik Korpusi mutaxassislari, Germaniya xalqaro rivojlanish fondi,
AKSELS markazi, Adenauer jamg’armasi, Frantsiya madaniyat markazi, Britaniya
Kengashi, Gyote instituti, «Silm A. SH.» firmasi, YuNESKO va YuNISEFning
vakolatxonalari va boshqa ko’plab tashkilotlar yaqindan yordam bermokdalar.
Darxaqiqat rivojlangan xorijiy davlatlarda ta’limning, mamlakat ichki siyosatiga
faol tasir etadigan ijtimoiy jarayon ekanligi, e’tirof qilingan xaqiqatdir. SHu tufayli
xam chet mamlakatlarida maktab extiyojini iqtisodiy ta’minlashga ajratilayotgan
mablag’ miqdori yildan-yilga oshib bormoqda.
Yaponlarda, masalan, «maktab muvaffaqiyat va farovonlik timsoli»gina bo’lib
qolmay, «u insonlarni yaxshilaydi», degan fikr ishonch va e’tiqodga aylangan.
Ta’lim to’g’risidagi g’amxo’rlik taniqli siyosatchilarning xam xamisha diqqat
e’tiborida bo’lgan. SHuning uchun xam AQSHning sobiq Prezidenti R.Reyganni,
Buyuk Britaniya Bosh vaziri M.Techcherni, Frantsiya Prezidenti F. Mitteranlarni
maktab isloxotining tashabbuskorlari deb, bejiz aytishmaydi. F.Mitteran maktabni
«Jamiyatni xarakatlantiruvchi kuch» deb xisoblagan.
Rivojlangan mamlakatlarda pedagogik tadqikotlarni amalga oshiradigan ko’p sonli
ilmiy muassasalar ishlab turibdi. Germaniyada ularning soni 2 mingdan ortiq.
Frantsiya, AQSH, Yaponiya ta’lim-tarbiya nazariyasi muammolari bilan yuzlab davlat
va xususiy tashkilotlar, universitetlar, pedagogik tadqiqot markazlari
shug’ullanmokdalar. Ular faoliyatini esa xalkaro ta’lim markazlari, masalan, AQSHda
xalkaro ta’lim instituti muvofiklashtirib bormokda. Ko’pchiligining faoliyati o’quv
dasturini takomillashtirish va qayta qurishga qaratilgan.80 — yillardan boshlab Buyuk
Britaniyada xam AQSHdagi singari o’rganilishi majburiy bo’lgan fanlar doirasi
kengaytirildi. Ingliz tili va adabiyoti, matematika va tabiiy fanlar o’quv setkasining
yadrosini tashkil etadigan bo’ldi. Qolgan predmetlarni tanlab olish o’quvchilar va ota
— onalar ixtiyoridadir.
«Yangi dunyo»ning pedagogik g’oyalari Frantsiya va Germaniya ta’limiga ham
sezilarli ta’sir etdi.
Germaniya to’liqsiz o’rta maktablarida asosiy predmetlar bilan bir qatorda tanlab
olinadigan ximiya, fizika, chet tillari kiritilgan o’quv dasturlari xam amalga
oshirilayotir. Bu o’quv dasturi tobora to’liqsiz o’rta maktab doirasidan chikib, o’rta
maktablar va gimnaziyalarni xam qamrab olmokda.Yaponiya maktablari ikkinchi
jaxon urushidan keyinoq Amerika ta’limi yo’lidan bordi. Lekin shunga karamay, bu
ikki mamlakat o’kuv dasturida bir kator farklar ko’zga tashlanadi. Yaponiyada o’kuv
dasturlari jiddiy murakkablashtirilgan, asosiy fanlar majmui ancha keng, bir kator
yangi maxsus va fakulьtativ kurslar kiritilgan. Masalan, umumiy ta’lim maktablarining
yangi musika ta’limi o’quv dasturiga milliy va jaxon mumtoz musikasini o’rganish
xam kiritilgan.
SHuni ta’kidlash lozimki, iktisodiy rivojlangan davlatlarda 60-80-yillarda tabiiy
ilmiy ta’lim dasturi tarkybiga fizika, ximiya, biologiya, bazi xollarda astranomiya,
geologiya, mineralogiya, fiziologiya, ekologiya elementlari kiritilib, u AQSH va
Frantsiyada 4 yil, Buyuk Britaniyada 6 yil, Germaniyada 2 yil o’kitiladi. O’kuv
predmetlarini integratsiyalash jarayonida yangi-yangi kurslar paydo bo’la boshladi.
Frantsiyada 70-80-yillarda to’liksiz o’rta maktablar o’kuv dasturidagi tabiiy-ilmiy va
gumanitar turkumiga eksperimental, iktisodiy gumanitar kurslar kiritiladi.
o’ezirgi paytlarda rivojlangan mamlakatlar o’kuv dasturiga integratsiyalashtirilgan
kurslarni kiritish to’la amalga oshirildi-Frantsiya maktablarida ularga 6-10 foiz, Buyuk
Britaniya maktablarida 15 foiz o’quv soatlari ajratildi.Maktablarda amalga
oshirilayotgan isloxotlar ta’lim ishini tabaqalashtirish muammolarini keltirib chikardi.
Iqtisodiy rivojlangan xorijiy mamlakatlarda ta’limni tabakalashtirish eng dolzarb
masalaga aylangan. ukuvchilarni tabaqalashtirib o’qitish xorijiy mamlakatlarda asosan
boshlang’ich ta’lim kursidan keyin amalga oshiriladi. Masalan, Frantsuz pedagoglari
ta’lim jarayonida sinf o’kuvchilarini uch tabakaga ajratib o’qitishni afzal ko’radilar.
Bular quyidagilar :
1.Gomogenlar — matematika va gumanitar yo’nalishda ish olib borsa bo’ladigan
o’kuvchilar.
2.Yarim gomogen — tabiiy turkumdagi fanlarni o’zlashtira olishga moyil o’kuvchilar.
3.Gegeron — barcha predmetlarni xar xil saviyada o’zlashtiradigan o’quvchilar va
xokazo.
Tabaqalashtirish jarayoninig yangi muxim yo’nalishi to’ldiruvchi ta’limni
rivojlantirish bo’lib qolmokda. To’ldiruvchi maktablar paydo bo’lishining sababi,
AQSH va G’arbiy Yevropada o’zlashtirmovchi xamda ulgurmovchi o’quvchilarning
ko’payib borayotganligi, funktsional savodsizlik avj olayotganligidir. 80 - yillarda
AQSH o’quvchilarinig 50 - yillarga nisbatan reyting ko’rsatkichi 973 dan 893 ga
tushdi. Frantsiyada xar uch litseychidan biri bu salbiy xolatni bartaraf etish to’ldiruvchi
ta’lim zimmasiga tushadi. To’ldiruvchi ta’lim maktabgacha tarbiya muassasalarida,
maktab va litseylarda amalga oshirilmoqda. AQSH da bu xizmatga ommaviy axborot
vositalarinig imkoniyatlari xam safarbar etilgan, Milliy telekompaniya maxsus o’quv
kanali orqali 130 soatlik o’quv ko’rsatuvlari tashkil etildi. O’quv jarayonlarini
tabaqalashtirib olib borish bo’yicha chet mamlakatlarining ko’pchiligida tadqiqotlar
davom ettirilmoqda.Rivojlangan davlatlarda iqtidorli bolalarga e’tibor tobora ortib
bormoqda.Keyingi davrlarda o’z tengdoshlariga nisbatan qobiliyatda bir necha barobor
ilgarilab ketgan bolalar ko’plab topilmoqda. Ular o’kuvni juda erta boshlab ta’lim
kurslarini o’zlashtirishda katta shov- shuvlarga sabab bo’ladigan darajada
muvaffaqiyatlarga erishadilar.SHunday iktidorlar maktabi G’arbda 60-yillardayoq
paydo bo’lgan edi. Bunday maktablarning o’kuv dasturlari bolalar qobiliyati va
imkoniyatini to’la ro’yobga chiqarishni ta’minlab berish darajasida murakkab tuzilgan.
Iqtidorli bolalarga qarama - qarshi qutbda turgan aqli zaif o’quvchilarning taqdiri
xam chet ellik xamkasblarni tobora tashvishlantirmoqda, bunday xolni kelib chiqish
sabablarini o’rganish, oldini olish bo’yicha ko’pgina profilaktik ishlar olib borilmoqda
va ular uchun maxsus maktablar ochilmoqda. Lekin statistik ma’lumotlar bunday
bolalar soni tobora oshib borayotganligini ko’rsatayotir.
70- yillarda AQSH da kelajak maktabi umummilliy loyixasini amalga oshirishga
kirishildi. Bu eksperiment mazmuni o’qituvchi buyrug’i bilan ish tutish, ko’proq
o’quvchilarga mustaqil ishlash imkoniyatini berishdan iborat. Ta’lim tarkibi sinfda
ishlash, mustaqil mashg’ulot, o’qituvchi konsulьtatsiyasini o’z ichiga oladi.Germaniya
maktablarida sinfda o’quvchilar sonini kiskartirish sari yo’l tutilgan. Bunday
o’quvchilarning xar biriga individual paketlar (topshiriqlar) tarqatiladi. Toshiriqlarni
o’quvchi mustaqil bajaradi, lozim bo’lganda u o’qituvchidan konsulьtatsiya oladi.
Yuqorida bayon qilinganlardan ko’zda tutilgan maqsadlari :
-maktablarning insonparvarlik, umuminsoniylik yo’nalishlarinikuchaytirish.
-o’quvchi shaxsini shakllantirishning eng samarali yo’llarini qidirib topish.
-tarbiyaning yangi formalarida - o’quvchilar kengashi, maktab kengashlaridan,
tarbiyaviy o’yinlardan foydalanish.
-Maktab o’kuv dasturlarini ixtisoslashtirish, fanlarning o’zaro aloqasini
mustaxkamlash, takomillashtirish.
-Maktabni mexnat, insoniy faoliyat bilan yakinlashtirish, kasbga yo’naltirish ishlarini
qayta tashkil etish.
-Tabaqalashtirib o’qitishni yo’lga ko’yish, maxsus o’kuv muassasalarini (xam talantlar,
xam aqliy, jismoniy zaif o’quvchilar uchun) rivojlantirish.
-Yangi, ya’ni o’kuv texnik vositalarini ta’limdagi salmogni oshirish, o’kituvchilar
korpusida kompьyuter ta’limini yo’lga ko’yish.
-Pedagogik goyalarni amalga oshirishda keng kamrovli eksperiment - tadkikotlarni
amalga oshirishdan iboratdir.
CHet el ta’limidagi bunday ibratli jixatlarni Vatanimiz ta’lim tizimlarida ko’llash yosh,
mustakil Resublikamizda o’kuv - tarbiya ishlarini islox qilish jarayonini tezlashtiradi.
2. Yaponiyada ta’lim - tarbiya va uning o’ziga xos xususiyatlari.
Yaponiya ta’limining shakllanishi 1867 -1868 yillarda boshlangan. Yaponiya o’z
oldiga ikki vazifani: birinchi - boyish, ikkinchi - G’arb texnologiyasini Yaponiya ishlab
chiqarishiga kiritish masalasiin qo’yadi va bu ishni amalga oshirish uchun birinchi
galda ta’lim tizimini tubdan o’zgartirish kerakligi aytildi.1872 yili «Ta’lim haqidagi
qonun» qabul qilindi. Bunda Yapon ta’limi G’arb ta’limi bilan uig’unlashtirildi. 1908
yilda Yaponiyada boshlang’ich ta’lim majburiy 6 yillikka aylantiriddi. 1893 yili kasb
yo’nalishidagi dastlabki kollej paydo bo’ldi.1946 yili qabul qilingan Konstitutsiya
fuqarolarning ta’lim sohasidagi huquq va burchlarini belgilab berdi. Unda barcha
bolalar bepul umumiy ta’lim olishlari belgilab ko’yilgan.
Yaponiyada hozirgi zamon ta’lim tizimlarinig tarkibi quyidagicha: Bolalar
bog’chalari, boshlang’ich maktab, kichik o’rta maktab, yuqori o’rta maktab, oliy ta’lim
tizimlariga kiruvchi o’quv yurtlaridan iborat. Bolalar bog’chalari. Ta’limning bu
bosqichiga 3-5 yoshli bolalar qabul qilinadi. Bolalar yosh xususiyatlariga muvofiq
ravishda 3, 2, 1 yillik ta’lim kurslariga jalb qilinadilar.Majburiy-Ta’lim.. Ta’limning bu
pog’onasiga 6 yoshdan 15 yoshgacha bo’lgan bolalar jalb qilinib, ular shu muddat
ichida 6 yillik boshlang’ich maktab va 3 yillik kichik o’rta maktab kursini o’taydilar. 9
yillik bu ta’lim majburiy bo’lib, barcha bolalar bepul o’qitiladilar va tekin darsliklardan
foydalanadilar.
Yuqori bog.qmch o’rtya myaktabi. Bu maktablar ta’lim yo’nalishining 10.11.12.
sinflarini o’z ichiga oladi. Yaponiyada bunday bosqich maktablarining kunduzgi,
kechki va sirtqi bo’limlari mavjud. Kunduzgi yuqori bosqichli maktablarida o’qish
muddati 3 yil. Uquvchilarning 95 foizi kunduzgi maktablarda ta’lim oladilar. Bu
tarzdagi maktablarda o’qish ixtiyoriydir. Unda quyi o’rta maktablarni bitirgan yuqori
bosqich o’rta maktablariga kirish sinovlaridan muvaffaqiyatli o’tgan 16 yoshdan 18
yoshgacha bo’lgan o’quvchi yoshlar qabul qilinadilar. Unda umumiy ta’lim
(akademik) fanlari, texnik bilimlar, tijorat, mahalliy sanoat, qishloq xo’jaligi,
chorvachilik, baliqchilik, kemasozlik va boshqa maktablarda umumiy va xususiy
tarmoqlarni qo’shib hisoblaganda 95 foiz yosh bilim oladi.
Dorilfununlar, kichik kollejlar, texnik kollejlar, maxsus ixtisoslashtirilgan kollejlar
Yaponiyada oliy ta’lim tizimini tashkil etadi.Yaponiyada boshlang’ich, o’rta va oliy
o’quv yurtlaridan tashqari, bir - biridan farq qiluvchi «Ixtisos maktablari» va «turli»
maktablar ham mavjud. Ularning ko’pchiligi xususiy bo’lib, turli firma, kontsern va
sindikatlar uchun qisqa vaqtli kurslarda tikuvchi, oshpaz, hisobchi, mashinkada
yozuvchi, avtotexnik, elektron hisoblash mashinalari uchun dastur tuzuvchilar va
boshqa zaruriy kasblar o’rgatiladi. Yaponiyada ham turli xorijiy tillarni o’rgatishga
ixtisoslashtirilgan maktablar mavjud.
Boshqa maktablardan farqli o’laroq, Yaponiya maktablarida o’qish 1 apreldan
boshlanib, kelasi yilning 31 martida nihoyasiga yetadi. Boshlang’ich va kichik o’rta
maktablarda o’kuv yili uch semestrga bo’linadi: aprelь - iyulь, sentyabrь - dekabrь,
yanvarь - mart. Katta o’rta maktablarda esa o’kuv yili 2 yoki 3 semestrga
bo’linadi.Ukuv yili Yaponiyada 240 kun yoki Amerika Qo’shma SHtatlaridan 60 kun
ko’pdir. Darslar 7 soat. Ko’pchilik maktablarda darslar ertalab soat sakkiz yarimda
boshlanib, uchdan keyin tugaydi.o’kuvchilar xaftasiga 2-3 soat sinfdan tashkari klub
ishlarida, 7 soat ixtisos bo’iicha mashg’ulotlarda yoki repetitorlar ixtiyorida bo’ladilar.
Yuqori bosqich o’rta maktablarida butun o’kuv jarayonida o’kuvchilar 80 ta sinov
topshirishadi. o’kuvchilar majburiy asosiy fanlardan tashkari o’z xoxishlariga ko’ra
ingliz tili, texnik ta’lim va maxsus sinovlarga jalb etiladilar.Yapon maktablari elektron
xisoblash mashinalari va boshka o’kuv texnika vositalari bilan to’la ta’minlanganligiga
karamay, mutaxassislarning fikricha, asosiy e’tibor o’kituvchi faoliyati va darslikka
karatilmog’i kerak. o’larning fikricha, o’kituvchi va o’kuvchi o’rtasidagi jonli muloqot
o’rnini xar kancha, takomillashgan mashina xam bosa olmaydi.Deyarli barcha
darsliklar xususiy bosmaxonalarda chop etiladi. o’larni chop etishga mablag’ni vazirlik
ajratadi. Yukorida kayd etilgandek, darsliklar boshlang’ich va kuyi o’rta maktablarda
bepul, yukori o’rta maktablarda esa pullikdir. Darsliklar narxi shundayki, ularni xarid
kilishga xammaning imkoniyati bor. Foydalanilgan darsliklar pullik bo’lsa xam, tekin
bo’lsa xam o’kuvchining o’zida qoldiriladi.
Yaponiyada o’kituvchi kadrlar tayyorlash sifatiga juda katta talablar qo’iiladi. Bu
talablar shundayki, mazkur kasbga iqtidorsiz va yo’nalishi to’g’ri kelmaydigan
tasodifiy kishilarning kirib qolishi amalda mumkin emas. o’kituvchilar 4 yillik
dorilfununlarda va 2 yillik kollejlarda tayyorlanadi. Bu o’kuv yurtlarinig
bitiruvchilariga birinchi va ikkinchi darajali guvoxnomalar beriladi.Maktab direktori
bo’lish uchun 1 - darajali guvoxnomaga ega bo’lish shart.Yapon ukituvchilarinig
jamiyatda tutgan obro’ - e’tibori katta. Binobarin, ularning maoshlari xam yuqori, 74
foiz o’qituvchi jamoa va kasaba uyushmasiga a’zo. Bu ularga ta’lim mazmunini va
uslubini muxokama qila olish imkoniyatini beradi.Yapon o’qituvchilari xar 5 yilda
malaka oshirish kurslarida o’qib qytadilar. Malaka oshirish o’kituvchilarning o’zlari
uchun katta extiyojdir. CHunki Yaponiya maktablari dasturi 10 yilda davr taqzosiga
ko’ra o’zgaradi. Dasturlardagi yillik o’zgarishlar esa anjumanlar o’tkazish yo’li bilan
o’qituvchilarga yetkazib boriladi.
O’qituvchilar o’zlariga ishonib topshirilgan 35 - 40 o’quvchining bilimi va tarbiyasi
uchun javobgardirlar. SHu bois ular darsdan bo’sh vaqtlarini o’quvchilar, ularning ota -
onalari bilan suxbatlarga, xonadonlarga tashrif ishlariga bag’ishlaydilar.Yaponiyada
oilaviy byudjetning katta qismi bolalarning sara maktablarda puxta bilim olishlarini
ta’minlashga, universitetlarga kirib bilim olishlariga sarflanadi. Oilada bola yaxshi
bilim olishi uchun barcha shart - sharoitlar yaratib beriladi.Bolalar tarbiyasida
onalarning roli va ma’suliyati ayniqsa kattadir. Ular farzandlarining oqil, dono,
muloyim, odil va mexnatsevar bo’lib o’sishlari uchun oila sulolasi va davlat oldida
o’zlarini ma’sul deb xisoblaydilar.Turli ta’limiy ko’nikmalarni bolalar ongiga
singdirish yapon maktablariga xos fazilatdir. Masalan, 2 - sinf o’quvchisi ko’pchilik
oldnda nutq so’zlash qobiliyatiga ega bo’lishi, 6 - sinf o’quvchisi kamida 2 ta cholgu
asbobida kuy chala bilishi, boshlang’ich sinf o’qituvchisi suvda bemalol suza olishi
kerak.
Dorilfununlarga katta o’rta maktabni yoki 12 yillik oddiy maktabni tugatgan
o’quvchilar qabul qilinadi. U yerda 460 ta universitet bo’lib, 95 tasi davlat tasarrufida,
34 tasi munitsipal, 331 tasi xususiydir. 1 - toifadagi universitetlarda xar bir
o’qituvchiga 8 nafar, 2 - toifali universitetlarda esa 20 tadan talaba to’g’ri keladi.
Universitetlarga qabul qilish ikki bosqichga bo’linadi : 1 - bosqichi turar joyda
o’tkaziladi: buning uchun yapon, eski yapon tili, matematika, fizika, ximiya,
jamiyatshunoslik, tarix bo’yicha test sinovlaridan o’tadilar.Bu sinovlardan o’tgan
o’quvchilar universitetlarga yo’llanma oladilar va yana sinovdan o’tadilar. Xususiy
universitetlarga esa to’g’ridan - to’g’ri test topshiriladi. Bir qator xususiy universitetlar
o’zining uzluksiz shaxobchasiga ega (bog’chadan boshlab xamma bosqichlarni qamrab
oladi). Universitetdan talabalarni xaydab yuborish mumkin emas. Lekin o’qish
muddatini cho’zish mumkin (4 yillik o’qish 5 - 6 yilgacha cho’zilib ketishi mumkin).
Kollejlar :
1- kichik kollej.
2- texnik kollej
3- maxsus kollejlarga bo’linadi uni bitirgan talabalar bakalavr diplomini oladi va
universitetning 2 - yoki 3 - kurslariga qabul qilinadi.Yapon dorilfununlarida talabalar
o’quv jarayonida 140- 150 sinov birligi topshiradilar. Ularda baxo mezoni - «a’lo»,
«yaxshi»,«konikarli», «koniqarsiz». Yapon dorilfununlari asosan yuqori malakali
mutaxassislar tayyorlaydi. SHunga qaramay, Yaponiyada «Dorilfuiun kishini bilim va
kasbga yo’naltiradi xolos, uni takomillashtirish, mukammallashtirish o’ziga bog’liq»
deb xisoblaydilar.Yaponiya dorilfununida bitiruvchilarning mutlaq ko’pchiligi xalq
xo’jaligining turli soxalarida samarali mexnat qiladilar. Oliy ma’lumotli mutaxassislar
soni jixatidan Yaponiya jaxonda ikkinchi o’rinda turadi. Ming kishiga 190 ta oliy
ma’lumotli mutaxassis to’g’ri keladi. Bu ko’rsatkich AQSHda xar ming kishiga 294,
Buyuk Britaniyada 138, frantsiyada 115 nafardir.
Yaponiya ta’limining asosiy maqsadi va mazmuni axolini zamonaviy texnik hamda
texnologik jarayonlar bilan jixozlangan xozirgi zamon sanoatida samarali ishlashga
moslashtirishdir. Mamlakatda maktabga muxim ijtimoiy vazifani bajaruvchi,
jamiyatning olga siljishini ta’minlovchi dargox deb qaraladi va xalq tomonidan
e’zozlanadi.Yuqoridagilardan ko’rinib turibdiki, Yaponiyada ta’lim tizimi xam
shaklan, xzm mazmunan yuksak uyg’unlik kasb etgan. Ibrat olsa, o’rgansa arziydigan
jixatlari ko’p. E’tiborli yana bir tomoni - Yaponiyada faqat milliy an’analar bilan
cheklanib qolmay, jaxondagi Amerika, Frantsiya, Germaniya kabi taraqqiy etgan
mamlakatlarning ilg’or pedagogik ish tajribalari xam ijodiy o’zlashtirilgan.
3.Germaniyada ta’lim tizimini rivojlanishi.Ta’kidlab o’tish joizki , Germaniyaning
bozor iqtisodiyotga o’tish yo’li bizning Respublikamizdagiga o’xshab ketadi. Ikki
German davlati birlashgandan keyin sobik Germaniya Demokratik Respublikasida
ta’limni isloh kilish bo’yicha olib borilayotgan ishlar ham bizning sharoitimizga
makbul keladi.
Germaniyaning hozirgi davr maorifidagi asosiy muammosi sobik GDRdagi ta’limni
bir xil milliy me’yorga solishdan iboratdir.Avvalambor shuni ta’kidlash kerakki,
Germaniyada ta’lim davlat va jamiyat tomonidan ardoklanayotgan soha bo’lib, u
mamlakatning iqtisodiy jihatdan taraqqiy ettan mamlakatlar ichida kuchli oltilikka
kirgan.
Germaniya ta’lim tizimlarining bayoni kuyidagicha: Germaniyada ta’lim tizimi:
Maktabgacha tarbiya tizimi Germaniya ta’lim tizimida ham muhim 60S15ICH