HOZIRGI DAVRDA JAHON MAMLAKATLARI BOSHLANG'ICH TA'LIM TIZIMI TARIXI VA PEDAGOGIKA FANI RIVOJI.

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

16

File size

Fayl hajmi

34,3 KB


HOZIRGI DAVRDA JAHON MAMLAKATLARI BOSHLANG'ICH
TA'LIM TIZIMI TARIXI VA PEDAGOGIKA FANI RIVOJI.
                                REJA:
1.Jahon mamlakatlari ta'lim tizimi. Iqtisodiy rivojlangan davlatlar ta'lim tizimi.
Rossiya ta’lim tizmi.
2.Ta'lim modellari. XXI asr jahon ta'lim tizimidagi global tendensiyalar. 
3.Xalqaro loyihalar va ta'lim dasturlari.Amerika Qo'shma shtatlarida ta'lim tizimi.
4. Yaponiyada ta'lim tizimi. Janubiy Koreyada ta'lim tizimi. 
5.Finlyandiya ta'lim tizimi. Germaniyada ta'lim tizimi.
Tayanch so’zlar: Yaponiya ta’lim tizimi, Germaniya ta’lim tizimi, Buyuk Britaniya
ta’lim tizimi, «Gomogenlar>, «Yarim gomogen», «Gegeron», «Ixtisos maktablari»,
«Davlat  maktablari»,  «Xususiy  maktablar»,  «Oraliq  maktablar»,  «Kollejlar»,
«Dorilfununlar».
      Rivojlangan xorijiy davlatlardagi ta’lim — tarbiya, maktab va maorif ishlarining
yo’lga qo’iilishi.ahonning yuksak darajada taraqqiy etgan davlatlarda ta’lim-tarbiya
ishlarining yo’lga qo’yilishi, maktablarda amalga oshirilganini o’rganish orqali biz
mustaqil respublikamiz milliy ta’lim tizimlarini yangitdan tashkil qilishda, ta’lim
tarbiyada, maktab ishini tashkil etishda eskirib, o’z dolzarbligini yo’qotib borayotgan
faoliyat shakllari va usullaridan tezroq xalos bo’lish, uni munosib tarzda yangilashda
qo’shimcha boy manbalarga ham ega bo’lamiz. Zotan, hozirgi zamon ta’limida davlat
va jamiyat talabi va manfaatlari aks etib turishi kerak.
Logotip
HOZIRGI DAVRDA JAHON MAMLAKATLARI BOSHLANG'ICH TA'LIM TIZIMI TARIXI VA PEDAGOGIKA FANI RIVOJI. REJA: 1.Jahon mamlakatlari ta'lim tizimi. Iqtisodiy rivojlangan davlatlar ta'lim tizimi. Rossiya ta’lim tizmi. 2.Ta'lim modellari. XXI asr jahon ta'lim tizimidagi global tendensiyalar. 3.Xalqaro loyihalar va ta'lim dasturlari.Amerika Qo'shma shtatlarida ta'lim tizimi. 4. Yaponiyada ta'lim tizimi. Janubiy Koreyada ta'lim tizimi. 5.Finlyandiya ta'lim tizimi. Germaniyada ta'lim tizimi. Tayanch so’zlar: Yaponiya ta’lim tizimi, Germaniya ta’lim tizimi, Buyuk Britaniya ta’lim tizimi, «Gomogenlar>, «Yarim gomogen», «Gegeron», «Ixtisos maktablari», «Davlat maktablari», «Xususiy maktablar», «Oraliq maktablar», «Kollejlar», «Dorilfununlar». Rivojlangan xorijiy davlatlardagi ta’lim — tarbiya, maktab va maorif ishlarining yo’lga qo’iilishi.ahonning yuksak darajada taraqqiy etgan davlatlarda ta’lim-tarbiya ishlarining yo’lga qo’yilishi, maktablarda amalga oshirilganini o’rganish orqali biz mustaqil respublikamiz milliy ta’lim tizimlarini yangitdan tashkil qilishda, ta’lim tarbiyada, maktab ishini tashkil etishda eskirib, o’z dolzarbligini yo’qotib borayotgan faoliyat shakllari va usullaridan tezroq xalos bo’lish, uni munosib tarzda yangilashda qo’shimcha boy manbalarga ham ega bo’lamiz. Zotan, hozirgi zamon ta’limida davlat va jamiyat talabi va manfaatlari aks etib turishi kerak.
       Ilmiy-texnika taraqqiyoti, yangi texnologik revolyutsiya sharoitida muvaffaqiyatli
faoliyat ko’rsata oladigan jamiyat a’zolarini yetishtirib berish, yosh avlodni kasb-
xunarga yo’naltirish hamda o’rta ta’limning ko’p variantli uchinchi bosqichini joriy
etish,  ta’lim-tarbiya  berishda  eng  ilg’or  pedagogik  vositalarni  qo’llash,  ta’limda
tashabbuskorlik va ijodkorlikka keng yo’l  ochish, uning eng maqbul  tizimlarini
yaratish kabi chet el tajribalarini o’rganish maqsadga muvofiqdir. Bugungi kunda keng
ko’lamdagi islohotlarni o’z boshidan kechirayotgan bizning ta’limimiz uchun bu katta
axamiyatga  ega.  Keyingi  yillarda  chet  el  ta’limi  bo’yicha  ko’pgina  maqolalar,
broshyuralar,  qo’llanmalar  chop  etildi,  unga  bag’ishlab  seminarlar,  anjumanlar,
o’quvlar, uchrashuvlar o’tkazildi.
      Rossiya ta'lim, ilm-fan va texnologiyalar sohasida jahon lider edi. Bu chet el
talabalari o'rtasida uning qabul uchun eng jozibador o'lkalardan biri qiladi. yuqori sifati
bilan bir qatorda, Rossiya ta'lim ustunligimizdir Shimoliy Amerika, Yevropa va boshqa
rivojlangan mamlakatlar mamlakatlar bilan solishtirganda nisbatan arzonroq (a talaba
qarorgohida, turar joy, shu jumladan o'quv yilida o'rtacha qiymati, 1500-3000 AQSh
dollari bo'lgan). Rossiya oliy maktab ba'zi 1300 muassasalari, akademiyalar va 300 dan
ortiq yo'nalishlar tayyorlashni ta'minlash universitetlar va oliy ta'lim, magistratura
dasturlari, aspiranturada va yashash mutaxassisliklar o'z ichiga oladi. Bundan tashqari,
ish mutaxassisliklar bo'yicha ta'lim ichiga oladi, kasb-hunar ta'limi mamlakatimiz
yuksak darajada rivojlangan tizimi.
     Rossiya ta'lim asr an'analari davomida shakllangan butun dunyoda e'tirof etilgan
eng zamonaviy laboratoriyalar va ilmiy-texnik markazlari, malakali ilmiy va ilmiy-
pedagogik kadrlar, nufuzli diplom, kirish imkonini beradi.Rossiya universitetlarida
o'quv yili 10 oy (- 30 iyun 1 sentyabr) davom etadi. Maktab yili 2 davrga bo'linadi:
birinchi semestr: 1 sentyabr - 25 yanvar; Ikkinchi davr: Feb. 9 - 30 iyun. har bir davr
(yanvar va iyun) oxirida talabalar o'rganib fanlardan test va imtihonlarini topshirishadi.
Qishki ta'til (2 hafta: 25 yanvar 9 fevral), yoz dam (2 oy: 1 iyul bo'yicha Avgust 30)
davr o'rtasida talabalar dam bor. Qish va yoz dam olish, talabalar Rossiyada sarflash
mumkin yoki uyga borish.
     Rossiya universitetlarida baholash tizimi tarixan besh ballik hosil qilgan: "5" -
ajoyib; «4» - yaxshi; "3" - Qoniqarli; "2" - qoniqarsiz; - "Muvaffaqiyat bilan o'tdi" va
"muvaffaqiyatsiz". eng past o'lim hisob "3" yoki "belgilangan-off» dir. Yaqinda Biroq,
Logotip
Ilmiy-texnika taraqqiyoti, yangi texnologik revolyutsiya sharoitida muvaffaqiyatli faoliyat ko’rsata oladigan jamiyat a’zolarini yetishtirib berish, yosh avlodni kasb- xunarga yo’naltirish hamda o’rta ta’limning ko’p variantli uchinchi bosqichini joriy etish, ta’lim-tarbiya berishda eng ilg’or pedagogik vositalarni qo’llash, ta’limda tashabbuskorlik va ijodkorlikka keng yo’l ochish, uning eng maqbul tizimlarini yaratish kabi chet el tajribalarini o’rganish maqsadga muvofiqdir. Bugungi kunda keng ko’lamdagi islohotlarni o’z boshidan kechirayotgan bizning ta’limimiz uchun bu katta axamiyatga ega. Keyingi yillarda chet el ta’limi bo’yicha ko’pgina maqolalar, broshyuralar, qo’llanmalar chop etildi, unga bag’ishlab seminarlar, anjumanlar, o’quvlar, uchrashuvlar o’tkazildi. Rossiya ta'lim, ilm-fan va texnologiyalar sohasida jahon lider edi. Bu chet el talabalari o'rtasida uning qabul uchun eng jozibador o'lkalardan biri qiladi. yuqori sifati bilan bir qatorda, Rossiya ta'lim ustunligimizdir Shimoliy Amerika, Yevropa va boshqa rivojlangan mamlakatlar mamlakatlar bilan solishtirganda nisbatan arzonroq (a talaba qarorgohida, turar joy, shu jumladan o'quv yilida o'rtacha qiymati, 1500-3000 AQSh dollari bo'lgan). Rossiya oliy maktab ba'zi 1300 muassasalari, akademiyalar va 300 dan ortiq yo'nalishlar tayyorlashni ta'minlash universitetlar va oliy ta'lim, magistratura dasturlari, aspiranturada va yashash mutaxassisliklar o'z ichiga oladi. Bundan tashqari, ish mutaxassisliklar bo'yicha ta'lim ichiga oladi, kasb-hunar ta'limi mamlakatimiz yuksak darajada rivojlangan tizimi. Rossiya ta'lim asr an'analari davomida shakllangan butun dunyoda e'tirof etilgan eng zamonaviy laboratoriyalar va ilmiy-texnik markazlari, malakali ilmiy va ilmiy- pedagogik kadrlar, nufuzli diplom, kirish imkonini beradi.Rossiya universitetlarida o'quv yili 10 oy (- 30 iyun 1 sentyabr) davom etadi. Maktab yili 2 davrga bo'linadi: birinchi semestr: 1 sentyabr - 25 yanvar; Ikkinchi davr: Feb. 9 - 30 iyun. har bir davr (yanvar va iyun) oxirida talabalar o'rganib fanlardan test va imtihonlarini topshirishadi. Qishki ta'til (2 hafta: 25 yanvar 9 fevral), yoz dam (2 oy: 1 iyul bo'yicha Avgust 30) davr o'rtasida talabalar dam bor. Qish va yoz dam olish, talabalar Rossiyada sarflash mumkin yoki uyga borish. Rossiya universitetlarida baholash tizimi tarixan besh ballik hosil qilgan: "5" - ajoyib; «4» - yaxshi; "3" - Qoniqarli; "2" - qoniqarsiz; - "Muvaffaqiyat bilan o'tdi" va "muvaffaqiyatsiz". eng past o'lim hisob "3" yoki "belgilangan-off» dir. Yaqinda Biroq,
odatdagidek Rossiya besh balli shkala bilan darajada faol u mumtoz baholash aylanadi
qaysi  ajnabiylar  stobalnoy  ko'lami  yanada  tanish  tomonidan  ishlatiladi
vsemirnoprinyatye A Xona va C D E dunyoda Rossiya ta'lim tan oshirish doirasida, va
shunga o'xshash. Aasosiy o'quv dasturi bo'yicha xorijiy fuqarolarning Training to'la
vaqt va viza rejimi bilan chet el fuqarolari uchun vaqtinchalik (kechki) shakllarini
beradi. Vizasiz rejim bilan ta'lim fuqarolari) to'la vaqtli, bir qismi-vaqti, mumkin, va
sirtqi kurslarda.
    Rossiya universitetlarida ta'lim rus tillarida olib boriladi. Ba'zi maxsus o'quv,
shuningdek,  English  (taxminan 20 mutaxassisliklar  va  ta'lim  sohalarida)  amalga
oshiriladi uchun. Agar o'quv nomzodlar tili bilimiga da intervyu qilingan borar, ingliz
tilida o'rganish uchun tanlasangiz. xalqaro test natijalari (boshqalar IELTS, TOEFL,
CAE, DALF, TCF,) ta'minlash talab qilinadi. Ingliz o'rganish dasturi Rossiya xorijiy
talabalar turar joy, to'liq aloqa va darsliklar tayyorlash davri ko'p ma'lumotlar bazasi
foydalanish uchun zarur bo'lgan rus tili, bir majburiy kurs o'z ichiga oladi.
     Universitetlar bitiruvchilarining tahsil olayotgan so'ng daraja malakasini ko'rsatilgan
bir oliy ta'lim ko'rsatgan Rossiya milliy standarti diplomlar ( "Fan bakalavri", "Master
of Science», «mutaxassis muhandis mutaxassisi") va maxsus olasiz. "Yevropa dasturi",
ularni bu ta'lim yoki ish bilan yanada o'zaro tan olish va Evropa oliy ta'lim tashkil etish
to'g'risidagi  Boloniya  deklaratsiyasi  ustida  Lissabon  konventsiyasini  imzoladi  47
Evropa va boshqa mamlakatlarning har qanday diplomi ekvivalentligi olish imkonini
beradi - bitiruvchilari qo'shimcha hujjatni qabul qilish uchun tanlashingiz mumkin
mamlakatlar. barcha mamlakatlarda Rossiya diplom tan hukumatlararo va xalqaro
shartnomalar / shartnomalar asosida beriladi. Ayni paytda, Rossiya davlat oliy o'quv
yurtlari barcha diplom joyda dunyoda e'tirof etilgan.
     Foundation Course uchun arizalar yil davomida amalga oshiriladi.asosiy ta'lim (1 va
undan keyingi yillarda) uchun arizalar bir vizasiz mamlakatlar uchun 15 avgust 1-iyun
har yili amalga oshirilgan va viza davlatlar uchun 15 iyul 1 iyundan bo'ladi. Darslar 1
sentyabr kuni boshlanadi.Talablari va ularni chiqarilgan mamlakat qonunlari asosida
xorijiy fuqarolarning ta'lim hujjatlarga qo'yiladigan talablar. Chet el fuqarosi unga
o'rganish, istalgan kasb yoki maydon uchun o'z vataniga bir universitet kiriting
huquqiga berishga o'quv hujjatlar, bor bo'lsa, u Rossiya universitetda qabul qilish
uchun murojaat qilish bilan bir xil huquqiga ega.
Logotip
odatdagidek Rossiya besh balli shkala bilan darajada faol u mumtoz baholash aylanadi qaysi ajnabiylar stobalnoy ko'lami yanada tanish tomonidan ishlatiladi vsemirnoprinyatye A Xona va C D E dunyoda Rossiya ta'lim tan oshirish doirasida, va shunga o'xshash. Aasosiy o'quv dasturi bo'yicha xorijiy fuqarolarning Training to'la vaqt va viza rejimi bilan chet el fuqarolari uchun vaqtinchalik (kechki) shakllarini beradi. Vizasiz rejim bilan ta'lim fuqarolari) to'la vaqtli, bir qismi-vaqti, mumkin, va sirtqi kurslarda. Rossiya universitetlarida ta'lim rus tillarida olib boriladi. Ba'zi maxsus o'quv, shuningdek, English (taxminan 20 mutaxassisliklar va ta'lim sohalarida) amalga oshiriladi uchun. Agar o'quv nomzodlar tili bilimiga da intervyu qilingan borar, ingliz tilida o'rganish uchun tanlasangiz. xalqaro test natijalari (boshqalar IELTS, TOEFL, CAE, DALF, TCF,) ta'minlash talab qilinadi. Ingliz o'rganish dasturi Rossiya xorijiy talabalar turar joy, to'liq aloqa va darsliklar tayyorlash davri ko'p ma'lumotlar bazasi foydalanish uchun zarur bo'lgan rus tili, bir majburiy kurs o'z ichiga oladi. Universitetlar bitiruvchilarining tahsil olayotgan so'ng daraja malakasini ko'rsatilgan bir oliy ta'lim ko'rsatgan Rossiya milliy standarti diplomlar ( "Fan bakalavri", "Master of Science», «mutaxassis muhandis mutaxassisi") va maxsus olasiz. "Yevropa dasturi", ularni bu ta'lim yoki ish bilan yanada o'zaro tan olish va Evropa oliy ta'lim tashkil etish to'g'risidagi Boloniya deklaratsiyasi ustida Lissabon konventsiyasini imzoladi 47 Evropa va boshqa mamlakatlarning har qanday diplomi ekvivalentligi olish imkonini beradi - bitiruvchilari qo'shimcha hujjatni qabul qilish uchun tanlashingiz mumkin mamlakatlar. barcha mamlakatlarda Rossiya diplom tan hukumatlararo va xalqaro shartnomalar / shartnomalar asosida beriladi. Ayni paytda, Rossiya davlat oliy o'quv yurtlari barcha diplom joyda dunyoda e'tirof etilgan. Foundation Course uchun arizalar yil davomida amalga oshiriladi.asosiy ta'lim (1 va undan keyingi yillarda) uchun arizalar bir vizasiz mamlakatlar uchun 15 avgust 1-iyun har yili amalga oshirilgan va viza davlatlar uchun 15 iyul 1 iyundan bo'ladi. Darslar 1 sentyabr kuni boshlanadi.Talablari va ularni chiqarilgan mamlakat qonunlari asosida xorijiy fuqarolarning ta'lim hujjatlarga qo'yiladigan talablar. Chet el fuqarosi unga o'rganish, istalgan kasb yoki maydon uchun o'z vataniga bir universitet kiriting huquqiga berishga o'quv hujjatlar, bor bo'lsa, u Rossiya universitetda qabul qilish uchun murojaat qilish bilan bir xil huquqiga ega.
     Hayot va sog'liq sug'urtasi o'rganish uchun Rossiyaga kelayotgan har bir xorijiy
fuqaroning uchun majburiy hisoblanadi. Tanlangan sug'urta dasturi qarab yiliga 160
250 AQSh dollarini, hayot va sog'liq sug'urtasi intervallarni qiymati.Orasida o'ziga xos
xususiyatlari Boloniya Konvensiyaga rioya etilishini va oliy ta'lim 2 bosqichli tizimiga
o'tish qaramay, ba'zi texnik va tibbiy ixtisosliklar uchun tabiatni muhofaza qilish
malaka "mutaxassis" aniqlanishi mumkin.Bundan tashqari, individual moddalariga
e'tibor kerak viza uzaytirish uchun murojaat qilish va migratsiya qonunchiligi buzilgani
uchun mamlakatdan deportatsiya qilinmaydi, ularning maktabga kelishga vaqt ichida
sizga yordam beradi, "Rossiya Federatsiyasi Tashqi Fuqarolarning huquqiy maqomi
to'g'risida" 115-FZ-son.
       Bu bizning ta’lim tizimlarimizda, chet ellarda o’quv tarbiya ishlarining qo’yilishiga
etibor va qiziqishning tez sur’atlar bilan o’sib borayotganligidan dalolatdir. Xalq ta’limi
tizimlarida chet el ta’limini o’rganish bilan shug’ullanuvchi muassasalar ham tashkil
topmoqda. Xalq ta’limi vazirligidan tashqari bu masala bilan Respublika o’quv-
metodika markazida, pedagogika fanlari ilmiy tadqiqot instituti tarkibida maxsus
bo’limlar  faoliyat  ko’rsatmoqda,  malaka  oshirish  markaziy  instiutida  bir  qator
kafedralar  ish  bilan  shug’ullanmoqdalar.CHet  el  ta’limi  tizimlaridan  bizning
mutaxassislarni voqif qilishda BMTning O’zbekistondagi vakolatxonasi, elchixonalar,
AQSHning Tinchilik Korpusi mutaxassislari, Germaniya xalqaro rivojlanish fondi,
AKSELS markazi, Adenauer jamg’armasi, Frantsiya madaniyat markazi, Britaniya
Kengashi, Gyote instituti, «Silm A. SH.» firmasi, YuNESKO va YuNISEFning
vakolatxonalari va boshqa ko’plab tashkilotlar yaqindan yordam bermokdalar.
        Darxaqiqat rivojlangan xorijiy davlatlarda ta’limning, mamlakat ichki siyosatiga
faol tasir etadigan ijtimoiy jarayon ekanligi, e’tirof qilingan xaqiqatdir. SHu tufayli
xam  chet  mamlakatlarida  maktab  extiyojini  iqtisodiy  ta’minlashga  ajratilayotgan
mablag’ miqdori yildan-yilga oshib bormoqda.
        Yaponlarda, masalan, «maktab muvaffaqiyat va farovonlik timsoli»gina bo’lib
qolmay, «u insonlarni yaxshilaydi», degan fikr ishonch va e’tiqodga aylangan.
Ta’lim  to’g’risidagi  g’amxo’rlik  taniqli  siyosatchilarning  xam  xamisha  diqqat
e’tiborida bo’lgan. SHuning uchun xam AQSHning sobiq Prezidenti R.Reyganni,
Buyuk Britaniya Bosh vaziri M.Techcherni, Frantsiya Prezidenti F. Mitteranlarni
Logotip
Hayot va sog'liq sug'urtasi o'rganish uchun Rossiyaga kelayotgan har bir xorijiy fuqaroning uchun majburiy hisoblanadi. Tanlangan sug'urta dasturi qarab yiliga 160 250 AQSh dollarini, hayot va sog'liq sug'urtasi intervallarni qiymati.Orasida o'ziga xos xususiyatlari Boloniya Konvensiyaga rioya etilishini va oliy ta'lim 2 bosqichli tizimiga o'tish qaramay, ba'zi texnik va tibbiy ixtisosliklar uchun tabiatni muhofaza qilish malaka "mutaxassis" aniqlanishi mumkin.Bundan tashqari, individual moddalariga e'tibor kerak viza uzaytirish uchun murojaat qilish va migratsiya qonunchiligi buzilgani uchun mamlakatdan deportatsiya qilinmaydi, ularning maktabga kelishga vaqt ichida sizga yordam beradi, "Rossiya Federatsiyasi Tashqi Fuqarolarning huquqiy maqomi to'g'risida" 115-FZ-son. Bu bizning ta’lim tizimlarimizda, chet ellarda o’quv tarbiya ishlarining qo’yilishiga etibor va qiziqishning tez sur’atlar bilan o’sib borayotganligidan dalolatdir. Xalq ta’limi tizimlarida chet el ta’limini o’rganish bilan shug’ullanuvchi muassasalar ham tashkil topmoqda. Xalq ta’limi vazirligidan tashqari bu masala bilan Respublika o’quv- metodika markazida, pedagogika fanlari ilmiy tadqiqot instituti tarkibida maxsus bo’limlar faoliyat ko’rsatmoqda, malaka oshirish markaziy instiutida bir qator kafedralar ish bilan shug’ullanmoqdalar.CHet el ta’limi tizimlaridan bizning mutaxassislarni voqif qilishda BMTning O’zbekistondagi vakolatxonasi, elchixonalar, AQSHning Tinchilik Korpusi mutaxassislari, Germaniya xalqaro rivojlanish fondi, AKSELS markazi, Adenauer jamg’armasi, Frantsiya madaniyat markazi, Britaniya Kengashi, Gyote instituti, «Silm A. SH.» firmasi, YuNESKO va YuNISEFning vakolatxonalari va boshqa ko’plab tashkilotlar yaqindan yordam bermokdalar. Darxaqiqat rivojlangan xorijiy davlatlarda ta’limning, mamlakat ichki siyosatiga faol tasir etadigan ijtimoiy jarayon ekanligi, e’tirof qilingan xaqiqatdir. SHu tufayli xam chet mamlakatlarida maktab extiyojini iqtisodiy ta’minlashga ajratilayotgan mablag’ miqdori yildan-yilga oshib bormoqda. Yaponlarda, masalan, «maktab muvaffaqiyat va farovonlik timsoli»gina bo’lib qolmay, «u insonlarni yaxshilaydi», degan fikr ishonch va e’tiqodga aylangan. Ta’lim to’g’risidagi g’amxo’rlik taniqli siyosatchilarning xam xamisha diqqat e’tiborida bo’lgan. SHuning uchun xam AQSHning sobiq Prezidenti R.Reyganni, Buyuk Britaniya Bosh vaziri M.Techcherni, Frantsiya Prezidenti F. Mitteranlarni
maktab isloxotining tashabbuskorlari deb, bejiz aytishmaydi. F.Mitteran maktabni
«Jamiyatni xarakatlantiruvchi kuch» deb xisoblagan.
   Rivojlangan mamlakatlarda pedagogik tadqikotlarni amalga oshiradigan ko’p sonli
ilmiy  muassasalar  ishlab  turibdi.  Germaniyada  ularning  soni  2  mingdan  ortiq.
Frantsiya, AQSH, Yaponiya ta’lim-tarbiya nazariyasi muammolari bilan yuzlab davlat
va  xususiy  tashkilotlar,  universitetlar,  pedagogik  tadqiqot  markazlari
shug’ullanmokdalar. Ular faoliyatini esa xalkaro ta’lim markazlari, masalan, AQSHda
xalkaro ta’lim instituti muvofiklashtirib bormokda. Ko’pchiligining faoliyati o’quv
dasturini takomillashtirish va qayta qurishga qaratilgan.80 — yillardan boshlab Buyuk
Britaniyada  xam  AQSHdagi  singari  o’rganilishi  majburiy  bo’lgan  fanlar  doirasi
kengaytirildi. Ingliz tili va adabiyoti, matematika va tabiiy fanlar o’quv setkasining
yadrosini tashkil etadigan bo’ldi. Qolgan predmetlarni tanlab olish o’quvchilar va ota
— onalar ixtiyoridadir.
«Yangi  dunyo»ning pedagogik  g’oyalari  Frantsiya  va  Germaniya  ta’limiga ham
sezilarli ta’sir etdi.
   Germaniya to’liqsiz o’rta maktablarida asosiy predmetlar bilan bir qatorda tanlab
olinadigan  ximiya,  fizika,  chet  tillari  kiritilgan  o’quv  dasturlari  xam  amalga
oshirilayotir. Bu o’quv dasturi tobora to’liqsiz o’rta maktab doirasidan chikib, o’rta
maktablar va gimnaziyalarni xam qamrab olmokda.Yaponiya maktablari ikkinchi
jaxon urushidan keyinoq Amerika ta’limi yo’lidan bordi. Lekin shunga karamay, bu
ikki mamlakat o’kuv dasturida bir kator farklar ko’zga tashlanadi. Yaponiyada o’kuv
dasturlari jiddiy murakkablashtirilgan, asosiy fanlar majmui ancha keng, bir kator
yangi maxsus va fakulьtativ kurslar kiritilgan. Masalan, umumiy ta’lim maktablarining
yangi musika ta’limi o’quv dasturiga milliy va jaxon mumtoz musikasini o’rganish
xam kiritilgan.
    SHuni ta’kidlash lozimki, iktisodiy rivojlangan davlatlarda 60-80-yillarda tabiiy
ilmiy ta’lim dasturi tarkybiga fizika, ximiya, biologiya, bazi xollarda astranomiya,
geologiya, mineralogiya, fiziologiya, ekologiya elementlari  kiritilib, u AQSH va
Frantsiyada 4 yil, Buyuk Britaniyada 6 yil, Germaniyada 2 yil o’kitiladi. O’kuv
predmetlarini integratsiyalash jarayonida yangi-yangi kurslar paydo bo’la boshladi.
Frantsiyada 70-80-yillarda to’liksiz o’rta maktablar o’kuv dasturidagi tabiiy-ilmiy va
gumanitar turkumiga eksperimental, iktisodiy gumanitar kurslar kiritiladi. 
Logotip
maktab isloxotining tashabbuskorlari deb, bejiz aytishmaydi. F.Mitteran maktabni «Jamiyatni xarakatlantiruvchi kuch» deb xisoblagan. Rivojlangan mamlakatlarda pedagogik tadqikotlarni amalga oshiradigan ko’p sonli ilmiy muassasalar ishlab turibdi. Germaniyada ularning soni 2 mingdan ortiq. Frantsiya, AQSH, Yaponiya ta’lim-tarbiya nazariyasi muammolari bilan yuzlab davlat va xususiy tashkilotlar, universitetlar, pedagogik tadqiqot markazlari shug’ullanmokdalar. Ular faoliyatini esa xalkaro ta’lim markazlari, masalan, AQSHda xalkaro ta’lim instituti muvofiklashtirib bormokda. Ko’pchiligining faoliyati o’quv dasturini takomillashtirish va qayta qurishga qaratilgan.80 — yillardan boshlab Buyuk Britaniyada xam AQSHdagi singari o’rganilishi majburiy bo’lgan fanlar doirasi kengaytirildi. Ingliz tili va adabiyoti, matematika va tabiiy fanlar o’quv setkasining yadrosini tashkil etadigan bo’ldi. Qolgan predmetlarni tanlab olish o’quvchilar va ota — onalar ixtiyoridadir. «Yangi dunyo»ning pedagogik g’oyalari Frantsiya va Germaniya ta’limiga ham sezilarli ta’sir etdi. Germaniya to’liqsiz o’rta maktablarida asosiy predmetlar bilan bir qatorda tanlab olinadigan ximiya, fizika, chet tillari kiritilgan o’quv dasturlari xam amalga oshirilayotir. Bu o’quv dasturi tobora to’liqsiz o’rta maktab doirasidan chikib, o’rta maktablar va gimnaziyalarni xam qamrab olmokda.Yaponiya maktablari ikkinchi jaxon urushidan keyinoq Amerika ta’limi yo’lidan bordi. Lekin shunga karamay, bu ikki mamlakat o’kuv dasturida bir kator farklar ko’zga tashlanadi. Yaponiyada o’kuv dasturlari jiddiy murakkablashtirilgan, asosiy fanlar majmui ancha keng, bir kator yangi maxsus va fakulьtativ kurslar kiritilgan. Masalan, umumiy ta’lim maktablarining yangi musika ta’limi o’quv dasturiga milliy va jaxon mumtoz musikasini o’rganish xam kiritilgan. SHuni ta’kidlash lozimki, iktisodiy rivojlangan davlatlarda 60-80-yillarda tabiiy ilmiy ta’lim dasturi tarkybiga fizika, ximiya, biologiya, bazi xollarda astranomiya, geologiya, mineralogiya, fiziologiya, ekologiya elementlari kiritilib, u AQSH va Frantsiyada 4 yil, Buyuk Britaniyada 6 yil, Germaniyada 2 yil o’kitiladi. O’kuv predmetlarini integratsiyalash jarayonida yangi-yangi kurslar paydo bo’la boshladi. Frantsiyada 70-80-yillarda to’liksiz o’rta maktablar o’kuv dasturidagi tabiiy-ilmiy va gumanitar turkumiga eksperimental, iktisodiy gumanitar kurslar kiritiladi.
o’ezirgi paytlarda rivojlangan mamlakatlar o’kuv dasturiga integratsiyalashtirilgan
kurslarni kiritish to’la amalga oshirildi-Frantsiya maktablarida ularga 6-10 foiz, Buyuk
Britaniya  maktablarida  15  foiz  o’quv  soatlari  ajratildi.Maktablarda  amalga
oshirilayotgan isloxotlar ta’lim ishini tabaqalashtirish muammolarini keltirib chikardi.
    Iqtisodiy rivojlangan xorijiy mamlakatlarda ta’limni tabakalashtirish eng dolzarb
masalaga aylangan. ukuvchilarni tabaqalashtirib o’qitish xorijiy mamlakatlarda asosan
boshlang’ich ta’lim kursidan keyin amalga oshiriladi. Masalan, Frantsuz pedagoglari
ta’lim jarayonida sinf o’kuvchilarini uch tabakaga ajratib o’qitishni afzal ko’radilar.
Bular quyidagilar :
1.Gomogenlar — matematika va gumanitar yo’nalishda ish olib borsa bo’ladigan
o’kuvchilar.
2.Yarim gomogen — tabiiy turkumdagi fanlarni o’zlashtira olishga moyil o’kuvchilar.
3.Gegeron — barcha predmetlarni xar xil saviyada o’zlashtiradigan o’quvchilar va
xokazo.
    Tabaqalashtirish  jarayoninig  yangi  muxim  yo’nalishi  to’ldiruvchi  ta’limni
rivojlantirish bo’lib qolmokda. To’ldiruvchi maktablar paydo bo’lishining sababi,
AQSH va G’arbiy Yevropada o’zlashtirmovchi xamda ulgurmovchi o’quvchilarning
ko’payib borayotganligi, funktsional savodsizlik avj olayotganligidir. 80  - yillarda
AQSH o’quvchilarinig 50  - yillarga nisbatan reyting ko’rsatkichi 973 dan 893 ga
tushdi. Frantsiyada xar uch litseychidan biri bu salbiy xolatni bartaraf etish to’ldiruvchi
ta’lim zimmasiga tushadi. To’ldiruvchi ta’lim maktabgacha tarbiya muassasalarida,
maktab va litseylarda amalga oshirilmoqda. AQSH da bu xizmatga ommaviy axborot
vositalarinig imkoniyatlari xam safarbar etilgan, Milliy telekompaniya maxsus o’quv
kanali  orqali  130  soatlik  o’quv  ko’rsatuvlari  tashkil  etildi.  O’quv  jarayonlarini
tabaqalashtirib olib borish bo’yicha chet mamlakatlarining ko’pchiligida tadqiqotlar
davom ettirilmoqda.Rivojlangan davlatlarda iqtidorli bolalarga e’tibor tobora ortib
bormoqda.Keyingi davrlarda o’z tengdoshlariga nisbatan qobiliyatda bir necha barobor
ilgarilab ketgan bolalar ko’plab topilmoqda. Ular o’kuvni juda erta boshlab ta’lim
kurslarini  o’zlashtirishda  katta  shov-  shuvlarga  sabab  bo’ladigan  darajada
muvaffaqiyatlarga  erishadilar.SHunday  iktidorlar  maktabi  G’arbda  60-yillardayoq
paydo bo’lgan edi. Bunday maktablarning o’kuv dasturlari bolalar qobiliyati va
imkoniyatini to’la ro’yobga chiqarishni ta’minlab berish darajasida murakkab tuzilgan.
Logotip
o’ezirgi paytlarda rivojlangan mamlakatlar o’kuv dasturiga integratsiyalashtirilgan kurslarni kiritish to’la amalga oshirildi-Frantsiya maktablarida ularga 6-10 foiz, Buyuk Britaniya maktablarida 15 foiz o’quv soatlari ajratildi.Maktablarda amalga oshirilayotgan isloxotlar ta’lim ishini tabaqalashtirish muammolarini keltirib chikardi. Iqtisodiy rivojlangan xorijiy mamlakatlarda ta’limni tabakalashtirish eng dolzarb masalaga aylangan. ukuvchilarni tabaqalashtirib o’qitish xorijiy mamlakatlarda asosan boshlang’ich ta’lim kursidan keyin amalga oshiriladi. Masalan, Frantsuz pedagoglari ta’lim jarayonida sinf o’kuvchilarini uch tabakaga ajratib o’qitishni afzal ko’radilar. Bular quyidagilar : 1.Gomogenlar — matematika va gumanitar yo’nalishda ish olib borsa bo’ladigan o’kuvchilar. 2.Yarim gomogen — tabiiy turkumdagi fanlarni o’zlashtira olishga moyil o’kuvchilar. 3.Gegeron — barcha predmetlarni xar xil saviyada o’zlashtiradigan o’quvchilar va xokazo. Tabaqalashtirish jarayoninig yangi muxim yo’nalishi to’ldiruvchi ta’limni rivojlantirish bo’lib qolmokda. To’ldiruvchi maktablar paydo bo’lishining sababi, AQSH va G’arbiy Yevropada o’zlashtirmovchi xamda ulgurmovchi o’quvchilarning ko’payib borayotganligi, funktsional savodsizlik avj olayotganligidir. 80 - yillarda AQSH o’quvchilarinig 50 - yillarga nisbatan reyting ko’rsatkichi 973 dan 893 ga tushdi. Frantsiyada xar uch litseychidan biri bu salbiy xolatni bartaraf etish to’ldiruvchi ta’lim zimmasiga tushadi. To’ldiruvchi ta’lim maktabgacha tarbiya muassasalarida, maktab va litseylarda amalga oshirilmoqda. AQSH da bu xizmatga ommaviy axborot vositalarinig imkoniyatlari xam safarbar etilgan, Milliy telekompaniya maxsus o’quv kanali orqali 130 soatlik o’quv ko’rsatuvlari tashkil etildi. O’quv jarayonlarini tabaqalashtirib olib borish bo’yicha chet mamlakatlarining ko’pchiligida tadqiqotlar davom ettirilmoqda.Rivojlangan davlatlarda iqtidorli bolalarga e’tibor tobora ortib bormoqda.Keyingi davrlarda o’z tengdoshlariga nisbatan qobiliyatda bir necha barobor ilgarilab ketgan bolalar ko’plab topilmoqda. Ular o’kuvni juda erta boshlab ta’lim kurslarini o’zlashtirishda katta shov- shuvlarga sabab bo’ladigan darajada muvaffaqiyatlarga erishadilar.SHunday iktidorlar maktabi G’arbda 60-yillardayoq paydo bo’lgan edi. Bunday maktablarning o’kuv dasturlari bolalar qobiliyati va imkoniyatini to’la ro’yobga chiqarishni ta’minlab berish darajasida murakkab tuzilgan.
     Iqtidorli bolalarga qarama - qarshi qutbda turgan aqli zaif o’quvchilarning taqdiri
xam chet ellik xamkasblarni tobora tashvishlantirmoqda, bunday xolni kelib chiqish
sabablarini o’rganish, oldini olish bo’yicha ko’pgina profilaktik ishlar olib borilmoqda
va ular uchun maxsus maktablar ochilmoqda. Lekin statistik ma’lumotlar bunday
bolalar soni tobora oshib borayotganligini ko’rsatayotir.
70- yillarda AQSH da kelajak maktabi umummilliy loyixasini amalga oshirishga
kirishildi. Bu eksperiment mazmuni o’qituvchi buyrug’i bilan ish tutish, ko’proq
o’quvchilarga mustaqil ishlash imkoniyatini berishdan iborat. Ta’lim tarkibi sinfda
ishlash, mustaqil mashg’ulot, o’qituvchi konsulьtatsiyasini o’z ichiga oladi.Germaniya
maktablarida  sinfda  o’quvchilar  sonini  kiskartirish  sari  yo’l  tutilgan.  Bunday
o’quvchilarning xar biriga individual paketlar (topshiriqlar) tarqatiladi. Toshiriqlarni
o’quvchi mustaqil bajaradi, lozim bo’lganda u o’qituvchidan konsulьtatsiya oladi.
Yuqorida bayon qilinganlardan ko’zda tutilgan maqsadlari :
-maktablarning insonparvarlik, umuminsoniylik yo’nalishlarinikuchaytirish.
-o’quvchi shaxsini shakllantirishning eng samarali yo’llarini qidirib topish.
-tarbiyaning  yangi  formalarida  -  o’quvchilar  kengashi,  maktab  kengashlaridan,
tarbiyaviy o’yinlardan foydalanish.
-Maktab  o’kuv  dasturlarini  ixtisoslashtirish,  fanlarning  o’zaro  aloqasini
mustaxkamlash, takomillashtirish.
-Maktabni mexnat, insoniy faoliyat bilan yakinlashtirish, kasbga yo’naltirish ishlarini
qayta tashkil etish.
-Tabaqalashtirib o’qitishni yo’lga ko’yish, maxsus o’kuv muassasalarini (xam talantlar,
xam aqliy, jismoniy zaif o’quvchilar uchun) rivojlantirish.
-Yangi, ya’ni o’kuv texnik vositalarini ta’limdagi salmogni oshirish, o’kituvchilar
korpusida kompьyuter ta’limini yo’lga ko’yish.
-Pedagogik goyalarni amalga oshirishda keng kamrovli eksperiment - tadkikotlarni
amalga oshirishdan iboratdir.
CHet el ta’limidagi bunday ibratli jixatlarni Vatanimiz ta’lim tizimlarida ko’llash yosh,
mustakil Resublikamizda o’kuv - tarbiya ishlarini islox qilish jarayonini tezlashtiradi.
2. Yaponiyada ta’lim - tarbiya va uning o’ziga xos xususiyatlari.
Yaponiya ta’limining shakllanishi 1867  -1868 yillarda boshlangan. Yaponiya o’z
oldiga ikki vazifani: birinchi - boyish, ikkinchi - G’arb texnologiyasini Yaponiya ishlab
Logotip
Iqtidorli bolalarga qarama - qarshi qutbda turgan aqli zaif o’quvchilarning taqdiri xam chet ellik xamkasblarni tobora tashvishlantirmoqda, bunday xolni kelib chiqish sabablarini o’rganish, oldini olish bo’yicha ko’pgina profilaktik ishlar olib borilmoqda va ular uchun maxsus maktablar ochilmoqda. Lekin statistik ma’lumotlar bunday bolalar soni tobora oshib borayotganligini ko’rsatayotir. 70- yillarda AQSH da kelajak maktabi umummilliy loyixasini amalga oshirishga kirishildi. Bu eksperiment mazmuni o’qituvchi buyrug’i bilan ish tutish, ko’proq o’quvchilarga mustaqil ishlash imkoniyatini berishdan iborat. Ta’lim tarkibi sinfda ishlash, mustaqil mashg’ulot, o’qituvchi konsulьtatsiyasini o’z ichiga oladi.Germaniya maktablarida sinfda o’quvchilar sonini kiskartirish sari yo’l tutilgan. Bunday o’quvchilarning xar biriga individual paketlar (topshiriqlar) tarqatiladi. Toshiriqlarni o’quvchi mustaqil bajaradi, lozim bo’lganda u o’qituvchidan konsulьtatsiya oladi. Yuqorida bayon qilinganlardan ko’zda tutilgan maqsadlari : -maktablarning insonparvarlik, umuminsoniylik yo’nalishlarinikuchaytirish. -o’quvchi shaxsini shakllantirishning eng samarali yo’llarini qidirib topish. -tarbiyaning yangi formalarida - o’quvchilar kengashi, maktab kengashlaridan, tarbiyaviy o’yinlardan foydalanish. -Maktab o’kuv dasturlarini ixtisoslashtirish, fanlarning o’zaro aloqasini mustaxkamlash, takomillashtirish. -Maktabni mexnat, insoniy faoliyat bilan yakinlashtirish, kasbga yo’naltirish ishlarini qayta tashkil etish. -Tabaqalashtirib o’qitishni yo’lga ko’yish, maxsus o’kuv muassasalarini (xam talantlar, xam aqliy, jismoniy zaif o’quvchilar uchun) rivojlantirish. -Yangi, ya’ni o’kuv texnik vositalarini ta’limdagi salmogni oshirish, o’kituvchilar korpusida kompьyuter ta’limini yo’lga ko’yish. -Pedagogik goyalarni amalga oshirishda keng kamrovli eksperiment - tadkikotlarni amalga oshirishdan iboratdir. CHet el ta’limidagi bunday ibratli jixatlarni Vatanimiz ta’lim tizimlarida ko’llash yosh, mustakil Resublikamizda o’kuv - tarbiya ishlarini islox qilish jarayonini tezlashtiradi. 2. Yaponiyada ta’lim - tarbiya va uning o’ziga xos xususiyatlari. Yaponiya ta’limining shakllanishi 1867 -1868 yillarda boshlangan. Yaponiya o’z oldiga ikki vazifani: birinchi - boyish, ikkinchi - G’arb texnologiyasini Yaponiya ishlab
chiqarishiga kiritish masalasiin qo’yadi va bu ishni amalga oshirish uchun birinchi
galda ta’lim tizimini tubdan o’zgartirish kerakligi aytildi.1872 yili «Ta’lim haqidagi
qonun» qabul qilindi. Bunda Yapon ta’limi G’arb ta’limi bilan uig’unlashtirildi. 1908
yilda Yaponiyada boshlang’ich ta’lim majburiy 6 yillikka aylantiriddi. 1893 yili kasb
yo’nalishidagi dastlabki kollej paydo bo’ldi.1946 yili qabul qilingan Konstitutsiya
fuqarolarning ta’lim sohasidagi huquq va burchlarini belgilab berdi. Unda barcha
bolalar bepul umumiy ta’lim olishlari belgilab ko’yilgan.
    Yaponiyada  hozirgi  zamon  ta’lim  tizimlarinig  tarkibi  quyidagicha:  Bolalar
bog’chalari, boshlang’ich maktab, kichik o’rta maktab, yuqori o’rta maktab, oliy ta’lim
tizimlariga kiruvchi  o’quv yurtlaridan iborat. Bolalar  bog’chalari. Ta’limning bu
bosqichiga 3-5 yoshli bolalar qabul qilinadi. Bolalar yosh xususiyatlariga muvofiq
ravishda 3, 2, 1 yillik ta’lim kurslariga jalb qilinadilar.Majburiy-Ta’lim.. Ta’limning bu
pog’onasiga 6 yoshdan 15 yoshgacha bo’lgan bolalar jalb qilinib, ular shu muddat
ichida 6 yillik boshlang’ich maktab va 3 yillik kichik o’rta maktab kursini o’taydilar. 9
yillik bu ta’lim majburiy bo’lib, barcha bolalar bepul o’qitiladilar va tekin darsliklardan
foydalanadilar.
    Yuqori bog.qmch o’rtya myaktabi. Bu maktablar ta’lim yo’nalishining 10.11.12.
sinflarini o’z ichiga oladi. Yaponiyada bunday bosqich maktablarining kunduzgi,
kechki va sirtqi bo’limlari mavjud. Kunduzgi yuqori bosqichli maktablarida o’qish
muddati 3 yil. Uquvchilarning 95 foizi kunduzgi maktablarda ta’lim oladilar. Bu
tarzdagi maktablarda o’qish ixtiyoriydir. Unda quyi o’rta maktablarni bitirgan yuqori
bosqich o’rta maktablariga kirish sinovlaridan muvaffaqiyatli o’tgan 16 yoshdan 18
yoshgacha  bo’lgan  o’quvchi  yoshlar  qabul  qilinadilar.  Unda  umumiy  ta’lim
(akademik)  fanlari,  texnik  bilimlar,  tijorat,  mahalliy  sanoat,  qishloq  xo’jaligi,
chorvachilik, baliqchilik, kemasozlik va boshqa maktablarda umumiy va xususiy
tarmoqlarni qo’shib hisoblaganda 95 foiz yosh bilim oladi.
     Dorilfununlar, kichik kollejlar, texnik kollejlar, maxsus ixtisoslashtirilgan kollejlar
Yaponiyada oliy ta’lim tizimini tashkil etadi.Yaponiyada boshlang’ich, o’rta va oliy
o’quv yurtlaridan tashqari, bir - biridan farq qiluvchi «Ixtisos maktablari» va «turli»
maktablar ham mavjud. Ularning ko’pchiligi xususiy bo’lib, turli firma, kontsern va
sindikatlar  uchun  qisqa  vaqtli  kurslarda  tikuvchi,  oshpaz,  hisobchi,  mashinkada
yozuvchi, avtotexnik, elektron hisoblash mashinalari uchun dastur tuzuvchilar va
Logotip
chiqarishiga kiritish masalasiin qo’yadi va bu ishni amalga oshirish uchun birinchi galda ta’lim tizimini tubdan o’zgartirish kerakligi aytildi.1872 yili «Ta’lim haqidagi qonun» qabul qilindi. Bunda Yapon ta’limi G’arb ta’limi bilan uig’unlashtirildi. 1908 yilda Yaponiyada boshlang’ich ta’lim majburiy 6 yillikka aylantiriddi. 1893 yili kasb yo’nalishidagi dastlabki kollej paydo bo’ldi.1946 yili qabul qilingan Konstitutsiya fuqarolarning ta’lim sohasidagi huquq va burchlarini belgilab berdi. Unda barcha bolalar bepul umumiy ta’lim olishlari belgilab ko’yilgan. Yaponiyada hozirgi zamon ta’lim tizimlarinig tarkibi quyidagicha: Bolalar bog’chalari, boshlang’ich maktab, kichik o’rta maktab, yuqori o’rta maktab, oliy ta’lim tizimlariga kiruvchi o’quv yurtlaridan iborat. Bolalar bog’chalari. Ta’limning bu bosqichiga 3-5 yoshli bolalar qabul qilinadi. Bolalar yosh xususiyatlariga muvofiq ravishda 3, 2, 1 yillik ta’lim kurslariga jalb qilinadilar.Majburiy-Ta’lim.. Ta’limning bu pog’onasiga 6 yoshdan 15 yoshgacha bo’lgan bolalar jalb qilinib, ular shu muddat ichida 6 yillik boshlang’ich maktab va 3 yillik kichik o’rta maktab kursini o’taydilar. 9 yillik bu ta’lim majburiy bo’lib, barcha bolalar bepul o’qitiladilar va tekin darsliklardan foydalanadilar. Yuqori bog.qmch o’rtya myaktabi. Bu maktablar ta’lim yo’nalishining 10.11.12. sinflarini o’z ichiga oladi. Yaponiyada bunday bosqich maktablarining kunduzgi, kechki va sirtqi bo’limlari mavjud. Kunduzgi yuqori bosqichli maktablarida o’qish muddati 3 yil. Uquvchilarning 95 foizi kunduzgi maktablarda ta’lim oladilar. Bu tarzdagi maktablarda o’qish ixtiyoriydir. Unda quyi o’rta maktablarni bitirgan yuqori bosqich o’rta maktablariga kirish sinovlaridan muvaffaqiyatli o’tgan 16 yoshdan 18 yoshgacha bo’lgan o’quvchi yoshlar qabul qilinadilar. Unda umumiy ta’lim (akademik) fanlari, texnik bilimlar, tijorat, mahalliy sanoat, qishloq xo’jaligi, chorvachilik, baliqchilik, kemasozlik va boshqa maktablarda umumiy va xususiy tarmoqlarni qo’shib hisoblaganda 95 foiz yosh bilim oladi. Dorilfununlar, kichik kollejlar, texnik kollejlar, maxsus ixtisoslashtirilgan kollejlar Yaponiyada oliy ta’lim tizimini tashkil etadi.Yaponiyada boshlang’ich, o’rta va oliy o’quv yurtlaridan tashqari, bir - biridan farq qiluvchi «Ixtisos maktablari» va «turli» maktablar ham mavjud. Ularning ko’pchiligi xususiy bo’lib, turli firma, kontsern va sindikatlar uchun qisqa vaqtli kurslarda tikuvchi, oshpaz, hisobchi, mashinkada yozuvchi, avtotexnik, elektron hisoblash mashinalari uchun dastur tuzuvchilar va
boshqa zaruriy kasblar o’rgatiladi. Yaponiyada ham turli xorijiy tillarni o’rgatishga
ixtisoslashtirilgan maktablar mavjud.
    Boshqa maktablardan farqli o’laroq, Yaponiya maktablarida o’qish 1 apreldan
boshlanib, kelasi yilning 31 martida nihoyasiga yetadi. Boshlang’ich va kichik o’rta
maktablarda o’kuv yili uch semestrga bo’linadi: aprelь - iyulь, sentyabrь - dekabrь,
yanvarь  -  mart.  Katta  o’rta  maktablarda  esa  o’kuv  yili  2  yoki  3  semestrga
bo’linadi.Ukuv yili Yaponiyada 240 kun yoki Amerika Qo’shma SHtatlaridan 60 kun
ko’pdir. Darslar 7 soat. Ko’pchilik maktablarda darslar ertalab soat sakkiz yarimda
boshlanib, uchdan keyin tugaydi.o’kuvchilar xaftasiga 2-3 soat sinfdan tashkari klub
ishlarida, 7 soat ixtisos bo’iicha mashg’ulotlarda yoki repetitorlar ixtiyorida bo’ladilar.
   Yuqori bosqich o’rta maktablarida butun o’kuv jarayonida o’kuvchilar 80 ta sinov
topshirishadi. o’kuvchilar majburiy asosiy fanlardan tashkari o’z xoxishlariga ko’ra
ingliz tili, texnik ta’lim va maxsus sinovlarga jalb etiladilar.Yapon maktablari elektron
xisoblash mashinalari va boshka o’kuv texnika vositalari bilan to’la ta’minlanganligiga
karamay, mutaxassislarning fikricha, asosiy e’tibor o’kituvchi faoliyati va darslikka
karatilmog’i kerak. o’larning fikricha, o’kituvchi va o’kuvchi o’rtasidagi jonli muloqot
o’rnini  xar  kancha,  takomillashgan  mashina  xam  bosa  olmaydi.Deyarli  barcha
darsliklar xususiy bosmaxonalarda chop etiladi. o’larni chop etishga mablag’ni vazirlik
ajratadi. Yukorida kayd etilgandek, darsliklar boshlang’ich va kuyi o’rta maktablarda
bepul, yukori o’rta maktablarda esa pullikdir. Darsliklar narxi shundayki, ularni xarid
kilishga xammaning imkoniyati bor. Foydalanilgan darsliklar pullik bo’lsa xam, tekin
bo’lsa xam o’kuvchining o’zida qoldiriladi.
    Yaponiyada o’kituvchi kadrlar tayyorlash sifatiga juda katta talablar qo’iiladi. Bu
talablar  shundayki,  mazkur  kasbga  iqtidorsiz  va  yo’nalishi  to’g’ri  kelmaydigan
tasodifiy  kishilarning  kirib  qolishi  amalda  mumkin  emas.  o’kituvchilar  4  yillik
dorilfununlarda  va  2  yillik  kollejlarda  tayyorlanadi.  Bu  o’kuv  yurtlarinig
bitiruvchilariga birinchi va ikkinchi darajali guvoxnomalar beriladi.Maktab direktori
bo’lish uchun 1 - darajali guvoxnomaga ega bo’lish shart.Yapon ukituvchilarinig
jamiyatda tutgan obro’ - e’tibori katta. Binobarin, ularning maoshlari xam yuqori, 74
foiz o’qituvchi jamoa va kasaba uyushmasiga a’zo. Bu ularga ta’lim mazmunini va
uslubini muxokama qila olish imkoniyatini beradi.Yapon o’qituvchilari xar 5 yilda
malaka oshirish kurslarida o’qib qytadilar. Malaka oshirish o’kituvchilarning o’zlari
Logotip
boshqa zaruriy kasblar o’rgatiladi. Yaponiyada ham turli xorijiy tillarni o’rgatishga ixtisoslashtirilgan maktablar mavjud. Boshqa maktablardan farqli o’laroq, Yaponiya maktablarida o’qish 1 apreldan boshlanib, kelasi yilning 31 martida nihoyasiga yetadi. Boshlang’ich va kichik o’rta maktablarda o’kuv yili uch semestrga bo’linadi: aprelь - iyulь, sentyabrь - dekabrь, yanvarь - mart. Katta o’rta maktablarda esa o’kuv yili 2 yoki 3 semestrga bo’linadi.Ukuv yili Yaponiyada 240 kun yoki Amerika Qo’shma SHtatlaridan 60 kun ko’pdir. Darslar 7 soat. Ko’pchilik maktablarda darslar ertalab soat sakkiz yarimda boshlanib, uchdan keyin tugaydi.o’kuvchilar xaftasiga 2-3 soat sinfdan tashkari klub ishlarida, 7 soat ixtisos bo’iicha mashg’ulotlarda yoki repetitorlar ixtiyorida bo’ladilar. Yuqori bosqich o’rta maktablarida butun o’kuv jarayonida o’kuvchilar 80 ta sinov topshirishadi. o’kuvchilar majburiy asosiy fanlardan tashkari o’z xoxishlariga ko’ra ingliz tili, texnik ta’lim va maxsus sinovlarga jalb etiladilar.Yapon maktablari elektron xisoblash mashinalari va boshka o’kuv texnika vositalari bilan to’la ta’minlanganligiga karamay, mutaxassislarning fikricha, asosiy e’tibor o’kituvchi faoliyati va darslikka karatilmog’i kerak. o’larning fikricha, o’kituvchi va o’kuvchi o’rtasidagi jonli muloqot o’rnini xar kancha, takomillashgan mashina xam bosa olmaydi.Deyarli barcha darsliklar xususiy bosmaxonalarda chop etiladi. o’larni chop etishga mablag’ni vazirlik ajratadi. Yukorida kayd etilgandek, darsliklar boshlang’ich va kuyi o’rta maktablarda bepul, yukori o’rta maktablarda esa pullikdir. Darsliklar narxi shundayki, ularni xarid kilishga xammaning imkoniyati bor. Foydalanilgan darsliklar pullik bo’lsa xam, tekin bo’lsa xam o’kuvchining o’zida qoldiriladi. Yaponiyada o’kituvchi kadrlar tayyorlash sifatiga juda katta talablar qo’iiladi. Bu talablar shundayki, mazkur kasbga iqtidorsiz va yo’nalishi to’g’ri kelmaydigan tasodifiy kishilarning kirib qolishi amalda mumkin emas. o’kituvchilar 4 yillik dorilfununlarda va 2 yillik kollejlarda tayyorlanadi. Bu o’kuv yurtlarinig bitiruvchilariga birinchi va ikkinchi darajali guvoxnomalar beriladi.Maktab direktori bo’lish uchun 1 - darajali guvoxnomaga ega bo’lish shart.Yapon ukituvchilarinig jamiyatda tutgan obro’ - e’tibori katta. Binobarin, ularning maoshlari xam yuqori, 74 foiz o’qituvchi jamoa va kasaba uyushmasiga a’zo. Bu ularga ta’lim mazmunini va uslubini muxokama qila olish imkoniyatini beradi.Yapon o’qituvchilari xar 5 yilda malaka oshirish kurslarida o’qib qytadilar. Malaka oshirish o’kituvchilarning o’zlari
uchun katta extiyojdir. CHunki Yaponiya maktablari dasturi 10 yilda davr taqzosiga
ko’ra o’zgaradi. Dasturlardagi yillik o’zgarishlar esa anjumanlar o’tkazish yo’li bilan
o’qituvchilarga yetkazib boriladi.
    O’qituvchilar o’zlariga ishonib topshirilgan 35 - 40 o’quvchining bilimi va tarbiyasi
uchun javobgardirlar. SHu bois ular darsdan bo’sh vaqtlarini o’quvchilar, ularning ota -
onalari bilan suxbatlarga, xonadonlarga tashrif ishlariga bag’ishlaydilar.Yaponiyada
oilaviy byudjetning katta qismi bolalarning sara maktablarda puxta bilim olishlarini
ta’minlashga, universitetlarga kirib bilim olishlariga sarflanadi. Oilada bola yaxshi
bilim  olishi  uchun  barcha  shart  - sharoitlar  yaratib  beriladi.Bolalar  tarbiyasida
onalarning  roli  va  ma’suliyati  ayniqsa  kattadir.  Ular  farzandlarining  oqil,  dono,
muloyim, odil va mexnatsevar bo’lib o’sishlari uchun oila sulolasi va davlat oldida
o’zlarini  ma’sul  deb  xisoblaydilar.Turli  ta’limiy  ko’nikmalarni  bolalar  ongiga
singdirish yapon maktablariga xos fazilatdir. Masalan, 2 - sinf o’quvchisi ko’pchilik
oldnda nutq so’zlash qobiliyatiga ega bo’lishi, 6 - sinf o’quvchisi kamida 2 ta cholgu
asbobida kuy chala bilishi, boshlang’ich sinf o’qituvchisi suvda bemalol suza olishi
kerak.
    Dorilfununlarga katta o’rta maktabni yoki 12 yillik oddiy maktabni tugatgan
o’quvchilar qabul qilinadi. U yerda 460 ta universitet bo’lib, 95 tasi davlat tasarrufida,
34  tasi  munitsipal,  331  tasi  xususiydir.  1  - toifadagi  universitetlarda  xar  bir
o’qituvchiga 8 nafar, 2  - toifali universitetlarda esa 20 tadan talaba to’g’ri keladi.
Universitetlarga qabul qilish ikki bosqichga bo’linadi : 1 - bosqichi turar joyda
o’tkaziladi:  buning  uchun  yapon,  eski  yapon  tili,  matematika,  fizika,  ximiya,
jamiyatshunoslik,  tarix bo’yicha  test  sinovlaridan o’tadilar.Bu sinovlardan  o’tgan
o’quvchilar universitetlarga yo’llanma oladilar va yana sinovdan o’tadilar. Xususiy
universitetlarga esa to’g’ridan - to’g’ri test topshiriladi. Bir qator xususiy universitetlar
o’zining uzluksiz shaxobchasiga ega (bog’chadan boshlab xamma bosqichlarni qamrab
oladi).  Universitetdan  talabalarni  xaydab  yuborish  mumkin  emas.  Lekin  o’qish
muddatini cho’zish mumkin (4 yillik o’qish 5 - 6 yilgacha cho’zilib ketishi mumkin).
Kollejlar :
1- kichik kollej.
2- texnik kollej
Logotip
uchun katta extiyojdir. CHunki Yaponiya maktablari dasturi 10 yilda davr taqzosiga ko’ra o’zgaradi. Dasturlardagi yillik o’zgarishlar esa anjumanlar o’tkazish yo’li bilan o’qituvchilarga yetkazib boriladi. O’qituvchilar o’zlariga ishonib topshirilgan 35 - 40 o’quvchining bilimi va tarbiyasi uchun javobgardirlar. SHu bois ular darsdan bo’sh vaqtlarini o’quvchilar, ularning ota - onalari bilan suxbatlarga, xonadonlarga tashrif ishlariga bag’ishlaydilar.Yaponiyada oilaviy byudjetning katta qismi bolalarning sara maktablarda puxta bilim olishlarini ta’minlashga, universitetlarga kirib bilim olishlariga sarflanadi. Oilada bola yaxshi bilim olishi uchun barcha shart - sharoitlar yaratib beriladi.Bolalar tarbiyasida onalarning roli va ma’suliyati ayniqsa kattadir. Ular farzandlarining oqil, dono, muloyim, odil va mexnatsevar bo’lib o’sishlari uchun oila sulolasi va davlat oldida o’zlarini ma’sul deb xisoblaydilar.Turli ta’limiy ko’nikmalarni bolalar ongiga singdirish yapon maktablariga xos fazilatdir. Masalan, 2 - sinf o’quvchisi ko’pchilik oldnda nutq so’zlash qobiliyatiga ega bo’lishi, 6 - sinf o’quvchisi kamida 2 ta cholgu asbobida kuy chala bilishi, boshlang’ich sinf o’qituvchisi suvda bemalol suza olishi kerak. Dorilfununlarga katta o’rta maktabni yoki 12 yillik oddiy maktabni tugatgan o’quvchilar qabul qilinadi. U yerda 460 ta universitet bo’lib, 95 tasi davlat tasarrufida, 34 tasi munitsipal, 331 tasi xususiydir. 1 - toifadagi universitetlarda xar bir o’qituvchiga 8 nafar, 2 - toifali universitetlarda esa 20 tadan talaba to’g’ri keladi. Universitetlarga qabul qilish ikki bosqichga bo’linadi : 1 - bosqichi turar joyda o’tkaziladi: buning uchun yapon, eski yapon tili, matematika, fizika, ximiya, jamiyatshunoslik, tarix bo’yicha test sinovlaridan o’tadilar.Bu sinovlardan o’tgan o’quvchilar universitetlarga yo’llanma oladilar va yana sinovdan o’tadilar. Xususiy universitetlarga esa to’g’ridan - to’g’ri test topshiriladi. Bir qator xususiy universitetlar o’zining uzluksiz shaxobchasiga ega (bog’chadan boshlab xamma bosqichlarni qamrab oladi). Universitetdan talabalarni xaydab yuborish mumkin emas. Lekin o’qish muddatini cho’zish mumkin (4 yillik o’qish 5 - 6 yilgacha cho’zilib ketishi mumkin). Kollejlar : 1- kichik kollej. 2- texnik kollej
3- maxsus kollejlarga bo’linadi uni bitirgan talabalar bakalavr diplomini oladi va
universitetning 2 - yoki 3 - kurslariga qabul qilinadi.Yapon dorilfununlarida talabalar
o’quv jarayonida 140- 150 sinov birligi topshiradilar. Ularda baxo mezoni - «a’lo»,
«yaxshi»,«konikarli»,  «koniqarsiz».  Yapon  dorilfununlari  asosan  yuqori  malakali
mutaxassislar tayyorlaydi. SHunga qaramay, Yaponiyada «Dorilfuiun kishini bilim va
kasbga yo’naltiradi xolos, uni takomillashtirish, mukammallashtirish o’ziga bog’liq»
deb xisoblaydilar.Yaponiya dorilfununida bitiruvchilarning mutlaq ko’pchiligi xalq
xo’jaligining turli soxalarida samarali mexnat qiladilar. Oliy ma’lumotli mutaxassislar
soni jixatidan Yaponiya jaxonda ikkinchi o’rinda turadi. Ming kishiga 190 ta oliy
ma’lumotli mutaxassis to’g’ri keladi. Bu ko’rsatkich AQSHda xar ming kishiga 294,
Buyuk Britaniyada 138, frantsiyada 115 nafardir.
    Yaponiya ta’limining asosiy maqsadi va mazmuni axolini zamonaviy texnik hamda
texnologik jarayonlar bilan jixozlangan xozirgi zamon sanoatida samarali ishlashga
moslashtirishdir.  Mamlakatda  maktabga  muxim  ijtimoiy  vazifani  bajaruvchi,
jamiyatning olga siljishini  ta’minlovchi  dargox deb qaraladi  va xalq tomonidan
e’zozlanadi.Yuqoridagilardan  ko’rinib  turibdiki,  Yaponiyada  ta’lim  tizimi  xam
shaklan, xzm mazmunan yuksak uyg’unlik kasb etgan. Ibrat olsa, o’rgansa arziydigan
jixatlari ko’p. E’tiborli yana bir tomoni - Yaponiyada faqat milliy an’analar bilan
cheklanib qolmay, jaxondagi Amerika, Frantsiya, Germaniya kabi taraqqiy etgan
mamlakatlarning ilg’or pedagogik ish tajribalari xam ijodiy o’zlashtirilgan.
3.Germaniyada ta’lim tizimini rivojlanishi.Ta’kidlab o’tish joizki , Germaniyaning
bozor iqtisodiyotga o’tish yo’li bizning Respublikamizdagiga o’xshab ketadi. Ikki
German davlati birlashgandan keyin sobik Germaniya Demokratik Respublikasida
ta’limni isloh kilish bo’yicha olib borilayotgan ishlar ham bizning sharoitimizga
makbul keladi.
     Germaniyaning hozirgi davr maorifidagi asosiy muammosi sobik GDRdagi ta’limni
bir xil milliy me’yorga solishdan iboratdir.Avvalambor shuni ta’kidlash kerakki,
Germaniyada ta’lim davlat va jamiyat tomonidan ardoklanayotgan soha bo’lib, u
mamlakatning iqtisodiy jihatdan taraqqiy ettan mamlakatlar ichida kuchli oltilikka
kirgan.
    Germaniya ta’lim tizimlarining bayoni kuyidagicha: Germaniyada ta’lim tizimi:
Maktabgacha  tarbiya  tizimi  Germaniya  ta’lim  tizimida  ham  muhim  60S15ICH
Logotip
3- maxsus kollejlarga bo’linadi uni bitirgan talabalar bakalavr diplomini oladi va universitetning 2 - yoki 3 - kurslariga qabul qilinadi.Yapon dorilfununlarida talabalar o’quv jarayonida 140- 150 sinov birligi topshiradilar. Ularda baxo mezoni - «a’lo», «yaxshi»,«konikarli», «koniqarsiz». Yapon dorilfununlari asosan yuqori malakali mutaxassislar tayyorlaydi. SHunga qaramay, Yaponiyada «Dorilfuiun kishini bilim va kasbga yo’naltiradi xolos, uni takomillashtirish, mukammallashtirish o’ziga bog’liq» deb xisoblaydilar.Yaponiya dorilfununida bitiruvchilarning mutlaq ko’pchiligi xalq xo’jaligining turli soxalarida samarali mexnat qiladilar. Oliy ma’lumotli mutaxassislar soni jixatidan Yaponiya jaxonda ikkinchi o’rinda turadi. Ming kishiga 190 ta oliy ma’lumotli mutaxassis to’g’ri keladi. Bu ko’rsatkich AQSHda xar ming kishiga 294, Buyuk Britaniyada 138, frantsiyada 115 nafardir. Yaponiya ta’limining asosiy maqsadi va mazmuni axolini zamonaviy texnik hamda texnologik jarayonlar bilan jixozlangan xozirgi zamon sanoatida samarali ishlashga moslashtirishdir. Mamlakatda maktabga muxim ijtimoiy vazifani bajaruvchi, jamiyatning olga siljishini ta’minlovchi dargox deb qaraladi va xalq tomonidan e’zozlanadi.Yuqoridagilardan ko’rinib turibdiki, Yaponiyada ta’lim tizimi xam shaklan, xzm mazmunan yuksak uyg’unlik kasb etgan. Ibrat olsa, o’rgansa arziydigan jixatlari ko’p. E’tiborli yana bir tomoni - Yaponiyada faqat milliy an’analar bilan cheklanib qolmay, jaxondagi Amerika, Frantsiya, Germaniya kabi taraqqiy etgan mamlakatlarning ilg’or pedagogik ish tajribalari xam ijodiy o’zlashtirilgan. 3.Germaniyada ta’lim tizimini rivojlanishi.Ta’kidlab o’tish joizki , Germaniyaning bozor iqtisodiyotga o’tish yo’li bizning Respublikamizdagiga o’xshab ketadi. Ikki German davlati birlashgandan keyin sobik Germaniya Demokratik Respublikasida ta’limni isloh kilish bo’yicha olib borilayotgan ishlar ham bizning sharoitimizga makbul keladi. Germaniyaning hozirgi davr maorifidagi asosiy muammosi sobik GDRdagi ta’limni bir xil milliy me’yorga solishdan iboratdir.Avvalambor shuni ta’kidlash kerakki, Germaniyada ta’lim davlat va jamiyat tomonidan ardoklanayotgan soha bo’lib, u mamlakatning iqtisodiy jihatdan taraqqiy ettan mamlakatlar ichida kuchli oltilikka kirgan. Germaniya ta’lim tizimlarining bayoni kuyidagicha: Germaniyada ta’lim tizimi: Maktabgacha tarbiya tizimi Germaniya ta’lim tizimida ham muhim 60S15ICH